Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.839 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Grolsch schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:02:
Ik zit ook weer eens in dubio :P

Gisteren mijn stooklijn maar weer eens aangepast naar Tb 10 = Ta 28, Tb= -5 - Ta = 35.

Buiten nu +5, de pannen rammelen op het dak hier in Twente en de kamer temperatuur zakt zelfs iets in (nu 20,2 in de keuken, terwijl het vanochtend 20,4 was).

Op een "normale" dag gaat dit dus gewoon goed, maar op dit soort "uitzonderlijke" dagen niet.

Moet ik nu voor dit soort dagen de stooklijn permanent verhogen :?

Ik ben voorstander voor een nieuwe regeling de WIND+WAR regeling die hierin voorziet :P

Eigenlijk zou het voor dit soort situaties gewoon prettig zijn dat de Ecodan ruimtecorrectie kan toepassen. Daarmee los ik op de zaak dit "WAR" probleem op. %IF% $ruimtetemperatuur$ = 1 graad onder setpoint *THEN% %increase% Ta met 5 graden, zoiets :P

Ik denk dat ik maar voor gemak ga en de stooklijn weer terugzet naar +10 Ta = 30 :P

[afbeelding]
Ik zit ook nog wat te schipperen.
Met WAR only blijft de variatie in woonkamerthemperatuur vrij stabiel. Maar ook bij mij, zodra het gaat waaien merk ik dat het een klein beetje kan afwijken.
Normaal 20 tot 20,5 graden
Overdag veel zoninstraling tot 21,5 graden
Veel wind 19,5 graden

Ik heb wel de optie om een ruimtecorrectie toe te passen. Heb me er nog niet in verdiept maar heb de optie wel al gevonden :P
Toch vraag ik me af of dat veel zin heeft, de reactietijd lijkt me te langzaam om veel uit te maken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:43:
[...]

Wij hebben een Daikin LT 16 kW. Ik vind de keuze voor zo'n dikke warmtepomp wel opvallend bij een nieuw goed geïsoleerd huis. Wij hebben een bungalow uit '70, wel met een nieuw geïsoleerd dak, maar de spouw is nog niet na-geisoleerd en de vloer kunnen we niet isoleren. Dan ben je wel blij met "wat meer".
Hij warmt de boiler razendsnel op. Heb het nog niet van volledig koud naar geheel opgewarmd gemeten maar hij is snel. En dat is prettig want al die tijd heb je géén ruimteverwarming :)
Een dikke warmtepomp kan wel minder ver terug moduleren hou daar rekening mee. Bij ons is de laagst geziene kW waarde zo'n 4 kW.
Nog een nadeel van de grotere L/W's is dat je een dubbel zo hoge buitenunit krijgt, bij Daikin geloof vanaf de 11 kW.
Bij een iets bovengemiddelde vrijstaande woning, met een behoorlijke SWW wens, kom je vrij snel op 14 of 16 kW.
Ikzelf heb de 11kW, of kleiner nog nooit gezien, alleen 14 en 16.

Maar heb inderdaad wel eens vraagtekens gezet bij die vermogens.
Het lijkt of alleen de Daikin Altherma met zulke hoge vermogens wordt aangeboden.
Wat doen die dingen bij - 10 nog qua vermogen? Zakken ze ver in oid?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:46
Rhaelak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:58:
Bij wie kans ik een komen kijken die een Pana heeft draaien? Ben met name erg benieuwd naar het geluid omdat de opstellingsmogelijkheden bij mij toch erg beperkt zijn en ik geen overlast wil hebben. Omgeving randstad (Rotterdam / Den Haag / Delft e.o.) toevallig iemand?
Rijnmond Pana 5 Kw, welkom.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Rhaelak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:58:
Bij wie kans ik een komen kijken die een Pana heeft draaien? Ben met name erg benieuwd naar het geluid omdat de opstellingsmogelijkheden bij mij toch erg beperkt zijn en ik geen overlast wil hebben. Omgeving randstad (Rotterdam / Den Haag / Delft e.o.) toevallig iemand?
Je hoeft niet te komen luisteren, een 5 KW Panasonic is doodstil ook op vol vermogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:28:
[...]

Je hoeft niet te komen luisteren, een 5 KW Panasonic is doodstil ook op vol vermogen.
Hij komt een keer bij mij kijken. 16kW Panasonic is wel stil op vol vermogen, maar bij defrosts maakt ie toch wat lawaai.
En natuurlijk het gebrom vanaf pompstand 5 is wel interessant om te horen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:32:
[...]

Hij komt een keer bij mij kijken. 16kW Panasonic is wel stil op vol vermogen, maar bij defrosts maakt ie toch wat lawaai.
En natuurlijk het gebrom vanaf pompstand 5 is wel interessant om te horen.
Als je 'm in de tuin zet heb je geen last van de pompstand, bij jou op het dakterras wel dat resoneert.
De compressor hoor je eigenlijk niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Mijn 5KW Pana is echt niet doodstil. Nu woon ik in een stille en windstille omgeving dus je hoort hier alles, maar toch. Ik moet er echt wel tot tien meter vandaan lopen om hem niet meer te kunnen horen. Wat ik vooral hoor, zijn de compressor-geluiden.
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:28:
[...]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
blauwemac schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:39:
Mijn 5KW Pana is echt niet doodstil. Nu woon ik in een stille en windstille omgeving dus je hoort hier alles, maar toch. Ik moet er echt wel tot tien meter vandaan lopen om hem niet meer te kunnen horen. Wat ik vooral hoor, zijn de compressor-geluiden.

[...]
Misschien heb je ook een maandagmorgen model net als mijn ecodan die maakt ook veel meer herrie dan bij anderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
#elgahybernation update:
- Sinds Techneco hier aan het loggen is (woensdag 10-1-2017) vijf keer een #elgahybernation gehad, waarvan één moedwillig opgewekt
- Vanavond heeft Techneco een NTC op de Toshiba printplaat vervangen, in de hoop dat dat helpt.
- Fingers crossed

Bottom line: Techneco is er druk mee doende.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:49:
#elgahybernation update:
- Sinds Techneco hier aan het loggen is (woensdag 10-1-2017) vijf keer een #elgahybernation gehad, waarvan één moedwillig opgewekt
- Vanavond heeft Techneco een NTC op de Toshiba printplaat vervangen, in de hoop dat dat helpt.
- Fingers crossed

Wat kan er nou stuk gaan aan een NTC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:23
BlueTooth76 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:17:
Leuk om te zien dat hier zoveel belangstelling is voor warmtepompen!

Ik heb net een vrijstaande woning gekocht, zo'n 150m2 woonoppervlak en gebouwd in 2005.
Een vrijstaande garage waar ik ruimte genoeg heb voor een buitenunit, zonnepanelen, vacuümbuizen (heatpipes), groot buffervat, etc.

De bedoeling is dus dat er een ~15kw Mitsubishi warmtepomp geplaatst wordt, met leidingen die nog ingegraven moeten worden naar de woning toe.

In de woning komen Jaga DBE radiatoren.

Het is allemaal erg kostbaar maar het geld rendeert nu toch niet en ik vind het ook gewoon mooi om van het gas af te kunnen en bijna "zelfvoorzienend" te zijn op dit vlak.

Wat ik nu echter nog niet helemaal begrijp is het volgende: ik zal ook warm water nodig hebben.
Ik begrijp dat hier een speciaal boilervat voor nodig is maar is het een probleem als dat niet bij de warmtepomp (in de garage) maar in de woning (bijkeuken) geplaatst wordt?

Of is het handiger om de binnenunit van de warmtepomp in de bijkeuken te plaatsen en het buffervat dan in de garage te laten?

Dit om te voorkomen dat ik eerst al liters water kwijt ben voor er warm water uit de kraan komt.
Onzinnig om daar 15 kW WP te installeren. Wie heeft je dat wijsgemaakt!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
BlueTooth76 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:28:
[...]

Ik begreep (na een gesprek met de installateur) dat die 15kW om het afgegeven vermogen ging, niet om het opgenomen vermogen.

Maar misschien haal ik ook wat door elkaar, er komt veel op je af bij zo'n gesprek.
Nee dat heb je goed gehoord. Waardeloos dat een installateur degelijke adviezen geeft.

Kan me daar druk om maken. Net zoals de boodschap in de media dat gasloos 30 a 40 mille gaat kosten. Kan daar slecht tegen want zo gaan de meesten niets doen!

Wat ze er dan even bij horen te zeggen dat gasloos in recente woningen voor 5 mille ook te realiseren is.

Voor een woning uit 2005 is 8 kW voldoende.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:55:
[...]

Wat kan er nou stuk gaan aan een NTC ?
Nee, niet stuk. Op de Toshiba-printplaat zitten twee NTCs die sensoren voor Ta en Tr 'simuleren'. Het is de Techneco-manier om de Toshiba 'over te nemen'. Beide simuleren standaard 20˚C. Techneco probeert nu met de 'Ta' 15˚C. Het is de combinatie van de regeltechniek van Techneco en de logica van de OEM Toshiba die mogelijk opspeelt bij de #elgahybernation...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:39:
[...]

Als je 'm in de tuin zet heb je geen last van de pompstand, bij jou op het dakterras wel dat resoneert.
De compressor hoor je eigenlijk niet.
blauwemac schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:39:

[...]
Ik denk dat "doodstil" voor iedereen anders te interpreteren is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Noord27 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:13:
[...]

Wat ik wil suggereren is dat er volledig in het hoofd zit dat er van 23 tot 17 niet gestookt hoeft te worden.

24/7 stoken is het andere uiterste, om zo hem in te laten zien wat het in de praktijk voor verschil geeft. Praktijk zal hoogst waarschijnlijk uitkomen op een middenweg inderdaad.

Overigens merk ik qua verbruik weinig verschil tussen 24/7 op een WP warm houden of 8 a 12 uur totaal niet verwarmen. En dat dus met matige isolatie en voor heel de BG maar 2 groepjes vloerverwarming.

Als de persoon in kwestie het nooit geprobeerd heeft kan de conclusie ook niet gemaakt worden dat er tussen 23 en 17 niet gestookt hoeft te worden.
Ik zou er direct voor tekenen als ik hier met slechts 6 uurtjes per dag de verwarming aan een goed comfort had.

LTV is leuk, massa verwarming luxe. Maar als radiatoren het kunnen doen, je met weinig liters cv inhoud (waardoor de aanvoertemperatuur makkelijk boven de 40 kan) de zaak kon laten functioneren, dan is dat veel slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
#elgahybernation update:
- Fingers crossed

Op de printplaat van de Toshiba buitenunit in de Toshiba binnen unit? Wat moet een NTC op de printplaat van de binnen unit? De zolder meten ? Of hebben ze de kast van de buitenunit geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:20:
[...]

Op de printplaat van de Toshiba buitenunit in de Toshiba binnen unit? Wat moet een NTC op de printplaat van de binnen unit? De zolder meten ? Of hebben ze de kast van de buitenunit geopend?
Toshiba Printplaat in de binnenunit. Ga maar eens kijken op de bovenste printplaat, midden achter. Daar zie je twee lusjes. Dat zijn die NTCs.

Maar eigenlijk moet ik gewoon zeggen: weerstandjes. Ze simuleren een NTC op een vaste waarde. Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
kmf schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:06:
[...]

dat was eigenlijk de reden voor mijn vraag. Wat is een normale "defrost"-getal. En hoe lang zal zoiets duren? tot nu toe zie ik toevallig dat mijn panasonic aan het defrosten is. Ik heb zelf geen idee hoe vaak dat gebeurt (en ik blijf er ook niet bij staan om te meten hoe lang het duurt)

Ik heb ook (nog) geen youless hangen om dit in de gaten te houden. Maar zelfs als deze morgen is binnengekomen, dan weet ik nog steeds niet wat "normaal" is.

[...]

Klopt, daar wordt het huis warm van ;) maar het ontdooien kost ook energie. Met een COP van 4 zal dat dus "gratis" moeten zijn, maar over het algemeen is dat toch 10% van jouw WP-verbruik zo denk ik.

[...]

Tja. welke dimensionering? Een ondergedimensioneerd WP zal vaker moeten defrosten? Of is het juist omgekeerd?
Hangt af van een aantal parameters.

Doorgaans elke 40-45 minuten een defrost is prima.
Als je het niet merkt is het helemáál prima. Je zou er ook niets van moeten merken.

Het kost rendement. Dat is een consequentie. Je kunt het defrosten beperken door niet teveel vermogen te vragen. Dat bereik je door constant te stoken met dezelfde Ta.
Een stooklijn die een behoorlijke helling heeft laat de WP in de praktijk flink jojoën.

Hier heb ik het anders gedaan. De stooklijn niet meer dan een graad laten veranderen tussen 0 en 8 graden ofzo. En hoe kouder het wordt, hoe lager de Ta. Bewuste keuze. Stooklijn is dus andersom.
Ruimtetemperatuur varieert dan wat maar dat doet het buiten het stookseizoen ook, nietwaar? En zijn we thuis dan afhankelijk van andere weersinvloeden zoals zoninstraling plussen of minnen we de Ta een beetje. Maar hij springt later in de avond weer naar de default instelling.

Als het vriest is de lucht veel droger. Defrost zijn dan zelfs niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:22:
[...]

Toshiba Printplaat in de binnenunit. Ga maar eens kijken op de bovenste printplaat, midden achter. Daar zie je twee lusjes. Dat zijn die NTCs.

Maar eigenlijk moet ik gewoon zeggen: weerstandjes. Ze simuleren een NTC op een vaste waarde. Sorry voor de verwarring.
Dan maar wachten op jouw resultaat. Ik had al een vermoeden dat het de Toshiba zou zijn i.v.m. de inverter regeling. Jammer dat Techneco toendertijd voor Toshiba heeft gekozen , ook al i.v.m. het geluid. We zitten er maar mee.
Je kan er kritiek op hebben, maar hybride regeling is best complex. Techneco laat de Elga snel optoeren om te voorkomen dat de CV ketel te vroegtijdig bij komt. Ik ben benieuwd naar de ervaring met de hybride Daikin Altherma in echt overlap bedrijf. Op dit forum hebben we weinig hybride ervaring buiten de Elga.
Overlap bedrijf (i.p.v. of/of ) levert 15% meer aardgas reductie op en is dus zeker van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:30:
[...]

Hier heb ik het anders gedaan. De stooklijn niet meer dan een graad laten veranderen tussen 0 en 8 graden ofzo. En hoe kouder het wordt, hoe lager de Ta. Bewuste keuze. Stooklijn is dus andersom.
Als je stooklijn perfect is, zeg Ta=30 bij buitenT=5, continu draaien. Hoe gaat dat dan werken als de buitenT=3 en de Ta is gedaald naar .. 29.xxx ?
EDIT:
Ik snap het al, dan draai je gewoon 5 kwartier in een uur. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
#elgahybernation update:
- Fingers crossed

Ben zeer benieuwd, ik heb nog steeds geen update van ze gehad. :(

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
psy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:55:
[...]

Ik zit ook nog wat te schipperen.
Met WAR only blijft de variatie in woonkamerthemperatuur vrij stabiel. Maar ook bij mij, zodra het gaat waaien merk ik dat het een klein beetje kan afwijken.
Normaal 20 tot 20,5 graden
Overdag veel zoninstraling tot 21,5 graden
Veel wind 19,5 graden

Ik heb wel de optie om een ruimtecorrectie toe te passen. Heb me er nog niet in verdiept maar heb de optie wel al gevonden :P
Toch vraag ik me af of dat veel zin heeft, de reactietijd lijkt me te langzaam om veel uit te maken.
Hier schommelt de temp in de woonkamer 0,5 tot 1 graad, tegen de avond is de temp het hoogst. Om 22h tot 5h staat de wp op een lage temp en meestal uit behalve als de buiten temp onder de 0 graden zakt dan wil hij wel eens een run maken. :9

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Nu online
Aziraphale schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 06:55:
[...]

Ben zeer benieuwd, ik heb nog steeds geen update van ze gehad. :(
Ik kan me je ergernis wel een beetje voorstellen. Heb ik in het verleden ook wel meegemaakt. Als ze niks te melden hebben hoor je ook niks, maar dan weet je ook niet óf het überhaupt aandacht heeft. Het is een van de redenen dat ik hier af en toe een update post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Bram-Bos schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:27:
[...]

Ik kan me je ergernis wel een beetje voorstellen. Heb ik in het verleden ook wel meegemaakt. Als ze niks te melden hebben hoor je ook niks, maar dan weet je ook niet óf het überhaupt aandacht heeft. Het is een van de redenen dat ik hier af en toe een update post :)
En ik ben ook heel blij dat je dat doet, dan weet ik tenminste dat er wat gebeurt. 😊 Het vervelendste vind ik vooral dat ze toegezegd hadden me nog voor de kerst een update te geven, maar er op geen enkele mail met extra info een reactie komt. Geeft je inderdaad het idee dat er niks gebeurt, maar gelukkig is dat niet zo.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:06:
[...]

[...]

Nee hoor, op 3 meter afstand hoor ik helemaal niks, op laagste frequentie draaien moet ik mijn hand er voor houden anders weet ik niet of hij draait

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:36:
[...]

Nee hoor, op 3 meter afstand hoor ik helemaal niks, op laagste frequentie draaien moet ik mijn hand er voor houden anders weet ik niet of hij draait
Op 1 meter afstand hoor ik ook niks/wordt het geluid overstemd door omgevingsgeluiden. Maar bij defrost hoor ik het wel.

Wat voor (geluids)isolatie is eigenlijk geschikt voor IN de warmtepomp vraag ik me af. Glas/steenwol lijkt me niet handig vanwege vocht in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Oxellaar schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:48:
[...]

Bij een iets bovengemiddelde vrijstaande woning, met een behoorlijke SWW wens, kom je vrij snel op 14 of 16 kW.

Het lijkt of alleen de Daikin Altherma met zulke hoge vermogens wordt aangeboden.
-20 --> 11,6
-15 --> 12,88
-7 --> 14,89
-2 --> 15,4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2qFgzcoWAqyzSpAjFNUAC7sL/medium.jpg

heb net even gekeken, momenteel voor TA=35 bijna 11 kW bij 0,8 graad.
Gaat best hard als je bedenkt dat bij 7 graad buitentemperatuur slechts 4 kW wordt geproduceerd (wel TA=28).
Veel warmteverlies door de spouw :9 projectje voor de zomer

[ Voor 13% gewijzigd door psy op 17-01-2018 09:15 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:05:
[...]

Welke Thermostaat hangt er bij jou aan de ELGA?

Ik heb een HCMT welke voor het aanpassen van de FW160 parameters geschikt is, maar voor het regelen van modulatie en kamertemperatuur (RAR) is het een vreselijk ding. Veroorzaakt, bij handmatige en geprogrammeerde kamertempratuurverhogingen,rare DIPs (ELGA gaat uit) van 30-50min. Verder zie ik een Manhatten-profiel in de Kwh-statistieken, lijkt wel een aan/uit gedrag.

Ik heb vandaag de CELCIA 20 weer opgehangen.
veroorzaakt geen DIPs en (rara??) ELGA moduleert beter.
Bovendien kan je met de CELCIA 20 0,2c stappen verhogen, hetgeen overeenkomt met de comfortschommeling, waar vrijwel alle thermostaten op sturen. (WAF is hier gunstiger door, bij mij althans).
Hoe kan dat, die dips enz? Ik heb ook de HCMT en zeker ook pieken en dips. De HTCM heeft de mogellijkheid om een NTC buiten de thermostaat aan te sluiten. Een NTC met thermische traagheid er omheen (c.a. 2 uur) helpt en de het aan/uit gedrag is veel minder en meer modulaties. De onverklaarbare dips blijven, dus het ligt niet aan de NTC van de HCMT. Maar interessant, toch maar eens de Celcia 20 er aan hangen.
Kan je een grafiek laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@kmf sowieso is glaswol een slechte isolatie tegen geluid, steenwol weinig beter.
Je moet zwaar materiaal hebben. Denk aan dik rubber oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:33:
@kmf sowieso is glaswol een slechte isolatie tegen geluid, steenwol weinig beter.
Je moet zwaar materiaal hebben. Denk aan dik rubber oid.
Ik ga eerst een mooie bekisting/plantenbak/windafwender maken en kijken of dat al helpt. (en natuurlijk kijken hoe vaak defrosts nou echt voorkomt bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ja, geluid blijft lastig over een forum. Maar niet horen = niet horen, dat vind ik wel een duidelijk criterium! Misschien zit er inderdaad te veel of te weinig vloeistof in? Misschien moet hij bij mij harder aan het werk of is de opstelling ongunstig, naast een houten wand? Hoe kom je daar achter??
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:48:
[...]

Op 1 meter afstand hoor ik ook niks/wordt het geluid overstemd door omgevingsgeluiden. Maar bij defrost hoor ik het wel.

Wat voor (geluids)isolatie is eigenlijk geschikt voor IN de warmtepomp vraag ik me af. Glas/steenwol lijkt me niet handig vanwege vocht in de lucht.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

blauwemac schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:43:
Ja, geluid blijft lastig over een forum. Maar niet horen = niet horen, dat vind ik wel een duidelijk criterium!
Niet horen als, behalve wanneer maakt het weer onduidelijker ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is een 'Schoonenberg' gehoortest-certificaat handig om bij de poster te vermelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reflecties ga je tegen met glaswol of ander dempingsmateriaal, isoleren van geluid doe je met zware materialen, vandaar ook de scheidingswanden met dubbelgips en daartussen glas of steenwol.
lamellen van zwaar materiaal aan de binnenkant bekleed met een dempingsmateriaal geeft het beste resultaat.
mijn buitenunit staat achter in de tuin +- 3 meter vanaf de gevel, binnen hoor ik niets en buiten vanaf 3 meter is hij niet meer te horen, uitblaas haaks op de gevel
omgevingsgeluid is harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:39:
[...]

Ik ga eerst een mooie bekisting/plantenbak/windafwender maken en kijken of dat al helpt. (en natuurlijk kijken hoe vaak defrosts nou echt voorkomt bij mij)
Dat laatste is geen peil op te trekken. Defrosten hoort bij bepaalde weersomstandigheden, daar doe je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Oxellaar schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:48:
[...]

Moet je niet gewoon uit gaan van een Warmte Verlies Berekening bij het bepalen van vermogen van warmtepomp ? Althans zo is het bij ons gegaan. Eerst ook 14 kW en na de wvb werd het een 9 kW
Het is natuurlijk simpeler met W/W omdat je niet uit gaat van bron onder 0 celcius.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:06:
[...]

[...]

Klopt, Ik vind mijn Mitsu best luidruchtig. @koevlaas2, jij vond hem aardig stil (Vooral in vergelijking met je eigen geloof ik). Inmiddels heb ik het al aardig wat verbeterd door Isolatie te plaatsen tegen de muren die in de buurt van de wp staan (Polyesterwol) wat een hoop reflectiegeluid scheelt. Daarnaast heb ik hem in de nachturen gelimiteerd staan en gaat er binnenkort een zware ombouw omheen. Het scheelt ook dat hij nu rustiger aan kan doen vanwege de inmiddels sterk verbeterde isolatieschil van de woning. Maar al met al best wat maatregelen om hem op een 'acceptabel' geluidsniveau te krijgen. Nou zijn die Panasonics geloof ik nog wat stiller, net als de nieuwe generatie Mitsubishi buitenunits. Ergens gaan luisteren zou ik echter altijd doen als je twijfelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:45:
[...]
Inmiddels heb ik het al aardig wat verbeterd door Isolatie te plaatsen tegen de muren die in de buurt van de wp staan (Polyesterwol) wat een hoop reflectiegeluid scheelt.
Heb je dat op de binnen of buitenmuur geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:42:
[...]

Moet je niet gewoon uit gaan van een Warmte Verlies Berekening bij het bepalen van vermogen van warmtepomp ? Althans zo is het bij ons gegaan. Eerst ook 14 kW en na de wvb werd het een 9 kW
Het is natuurlijk simpeler met W/W omdat je niet uit gaat van bron onder 0 celcius.
Ja zeker, maar als ik zie dat de 16kW nog +/-13kW is bij - 10 dan klopt het voor veel woningen wel, kijkend naar de WVB. Zeker met SWW verbruik erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Heb je dat op de binnen of buitenmuur geplakt?
Het zijn geen muren van huizen. Het is een muur die dient als erafscheiding en een muur van een schuur. Beide halfsteens. Ik heb de isolatie aan de kant van de wp zitten. Dat scheelt echt best een hoop aangezien de meeste herrie kennelijk van reflectie kwam. Als mensen aan de gang willen met isolatie kan ik polyesterwol zeker aanraden. Dat is ook wat in de omkastingen van Merford zit. Ik wil het zelf gaan combineren met zwaar materiaal om een omkasting te maken maar heb het nu alvast tegen de muren aan gezet die langs de wp lopen. Polyesterwol is best zwaar materiaal en in het bijzonder geschikt om lage tonen te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:35:
[...]

...
Ik ben benieuwd naar de ervaring met de hybride Daikin Altherma in echt overlap bedrijf. Op dit forum hebben we weinig hybride ervaring buiten de Elga.
Overlap bedrijf (i.p.v. of/of ) levert 15% meer aardgas reductie op en is dus zeker van belang.
Ik kan ook niet uit eigen ervaring iets toevoegen wat betreft de Daikin hybrid. Heb deze zo werken dan er geen gas wordt ingezet voor warmte. Wat een voordeel is is dat het goed ontworpen is en dat er voor alle 3 mogelijkheden (wp only, hybrid, gas only) verschillende parameters zijn voor de pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Het zijn geen muren van huizen. Het is een muur die dient als erafscheiding en een muur van een schuur. Beide halfsteens. Ik heb de isolatie aan de kant van de wp zitten. Dat scheelt echt best een hoop aangezien de meeste herrie kennelijk van reflectie kwam. Als mensen aan de gang willen met isolatie kan ik polyesterwol zeker aanraden. Dat is ook wat in de omkastingen van Merford zit. Ik wil het zelf gaan combineren met zwaar materiaal om een omkasting te maken maar heb het nu alvast tegen de muren aan gezet die langs de wp lopen. Polyesterwol is best zwaar materiaal en in het bijzonder geschikt om lage tonen te dempen.
Hoe reageert dat wol met (regen)water e.d. dan? Zuigt het zich vol (en dempt het in principe meer). Of heb je een afdakje gemaakt zodat deze niet zoveel wateroverlast hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:07:
[...]

Hoe reageert dat wol met (regen)water e.d. dan? Zuigt het zich vol (en dempt het in principe meer). Of heb je een afdakje gemaakt zodat deze niet zoveel wateroverlast hebben?
Het is materiaal wat goed tegen water kan. Het zuigt in ieder geval niet vol als een spons en gaat ook niet rotten. Uiteraard komt er wel vocht op en in maar ik heb tot nu toe niet het idee dat dat de functie erg verandert. Het materiaal is namelijk op dit moment gewoon blootgesteld aan regen etc. Uiteindelijk wil ik het overigens verwerken in een nog te maken omkasting van zwaar materiaal, geïnspireerd door de omkastingen die Merford maakt maar dan van materiaal wat beter bij mijn tuin past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Het is materiaal wat goed tegen water kan. Het zuigt in ieder geval niet vol als een spons en gaat ook niet rotten. Uiteraard komt er wel vocht op en in maar ik heb tot nu toe niet het idee dat dat de functie erg verandert. Het materiaal is namelijk op dit moment gewoon blootgesteld aan regen etc. Uiteindelijk wil ik het overigens verwerken in een nog te maken omkasting van zwaar materiaal, geïnspireerd door de omkastingen die Merford maakt maar dan van materiaal wat beter bij mijn tuin past...
Interessant, ik ga ook eens wat bestellen. Maar de omkastingen van merford zien er niet uit vind ik... en dan ook nog 2-3 het volume van de WP zelf :/ Ik ga wel wat douglas hout bestellen...

Zijn er geen timmertweakers die al wat moois hebben gemaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 17-01-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Interessant, ik ga ook eens wat bestellen. Maar de omkastingen van merford zien er niet uit vind ik... en dan ook nog 2-3 het volume van de WP zelf :/ Ik ga wel wat douglas hout bestellen...

Zijn er geen timmertweakers die al wat moois hebben gemaakt?
Ik heb zelf nog een partijtje Azobé-planken liggen waarmee ik aan de gang wil. Dat is heel zwaar hout dus lijkt me uitermate geschikt hiervoor. Ik vind zelf die Merford dingen er ook niet uitzien maar ik geloof wel dat het goed zal werken. Bij veel van die oplossingen in die link van jou heb ik mijn twijfels. Dat is vooral optisch verbergen maar ik denk dat de meeste oplossingen niets doen tegen geluid en sommige zelfs een sterk negatief effect hebben op de luchtstroming (en daardoor dus zelfs méér geluid produceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Ik heb zelf nog een partijtje Azobé-planken liggen waarmee ik aan de gang wil. Dat is heel zwaar hout dus lijkt me uitermate geschikt hiervoor. Ik vind zelf die Merford dingen er ook niet uitzien maar ik geloof wel dat het goed zal werken. Bij veel van die oplossingen in die link van jou heb ik mijn twijfels. Dat is vooral optisch verbergen maar ik denk dat de meeste oplossingen niets doen tegen geluid en sommige zelfs een sterk negatief effect hebben op de luchtstroming (en daardoor dus zelfs méér geluid produceren).
Ik wil een omkasting dan ook niet maken vanwege geluid (want ik hoor alleen defrosts als ik er naast sta). Die is meer bedoeld ook voor het optisch verbergen en om minder last te hebben van stormwinden (deflectors).

Ik moet nog even kijken hoe de luchstroom het minst hoeft te verstoren. (misschien dat ik de aanvoer wel enigszins kan manipuleren zodat de warme cv-uitstoot lucht van de buren extra kan laten aanzuigen >:) )

De isolatiematten zal ik dan op de muur achter de warmtepomp bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:40:
[...]
Ik moet nog even kijken hoe de luchstroom het minst hoeft te verstoren. (misschien dat ik de aanvoer wel enigszins kan manipuleren zodat de warme cv-uitstoot lucht van de buren extra kan laten aanzuigen >:) )
Zure rookgassen van de Hr ketel van de buren aanzuigen zijn geen pré voor het apparaat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
@koevlaas2 Dat zal toch wel meevallen? Die rookgassen spoelen in de buitenlucht snel uit. Als het condenseert op de lamellen komt er wel wat vrij natuurlijk maar dat lijkt mij procentueel gezien maar heel weinig, of het moet naast een schoorsteen staan die heel de tijd brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb afgelopen weekend met de timmerman de funderingspaaltjes gezet, en bij ons komt er een "afdakje" van 9,5 meter lang waar onder meer de WP in komt te staan.

hoe ik het precies ga afwerken ben ik nog niet achter, maandag schroeven ze de schroeffunderingen erin, en daarna moet de timmerman aan het werk.

Zoiets moet het worden, alleen dan lager, langer en smaller :P

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/21/8b/d7/218bd7b05f7f7c261cf036dcb368de1c.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:46:
@koevlaas2 Dat zal toch wel meevallen? Die rookgassen spoelen in de buitenlucht snel uit. Als het condenseert op de lamellen komt er wel wat vrij natuurlijk maar dat lijkt mij procentueel gezien maar heel weinig, of het moet naast een schoorsteen staan die heel de tijd brand.
Volgens mij zit er ongeveer 1.5m tussen de uitlaat van de buren en de WP van @kmf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:48:
Ik heb afgelopen weekend met de timmerman de funderingspaaltjes gezet, en bij ons komt er een "afdakje" van 9,5 meter lang waar onder meer de WP in komt te staan.

hoe ik het precies ga afwerken ben ik nog niet achter, maandag schroeven ze de schroeffunderingen erin, en daarna moet de timmerman aan het werk.

Zoiets moet het worden, alleen dan lager, langer en smaller :P

[afbeelding]
Niet eens zonnepanelen als dak aangesloten op een led-bord om te zien hoeveel gas je nu bespaard hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:49:
[...]

Volgens mij zit er ongeveer 1.5m tussen de uitlaat van de buren en de WP van @kmf
Tijd zal het leren dan. Die lamellen zijn toch gecoat af fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Vergeet niet dat je naast een beetje warmte, ook heel veel vocht aanzuigt. Zou per saldo (door de extra defrostst met die natte lucht) wel eens nadelig kunnen werken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:54:
[...]

Tijd zal het leren dan. Die lamellen zijn toch gecoat af fabriek?
Gaat er niet stuk van verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat "effect van luchtvervuiling" betreft geloof ik het allemaal wel. Die airconditioners van panasonic worden in azie aan veel ergere omstandigheden blootgesteld.

Hoeveelheid lucht wat aangezogen wordt op dit moment valt ook wel mee. Enkel bij windstilte krijg je zo'n effect

https://imgur.com/a/5Bal4

Vochtiger lucht is wel waar. Misschien dat deze dan wel weer beter deflected moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 17-01-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:46
Tomexergie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:17:
[...]

Hoe kan dat, die dips enz? Ik heb ook de HCMT en zeker ook pieken en dips. De HTCM heeft de mogellijkheid om een NTC buiten de thermostaat aan te sluiten. Een NTC met thermische traagheid er omheen (c.a. 2 uur) helpt en de het aan/uit gedrag is veel minder en meer modulaties. De onverklaarbare dips blijven, dus het ligt niet aan de NTC van de HCMT. Maar interessant, toch maar eens de Celcia 20 er aan hangen.
Kan je een grafiek laten zien?
tja, net een andere HCMT opgehaald bij de installateur. vd week maar 's kijken of die ook zulke rare DIPs veroorzaakt.
komende 2 dagen maar ff de CELCIA 20 in bedrijf houden, omdat de WAF er anders onder gaat lijden.

Bij ontstaan van een DIP direct 0,5c extra omhoog op HCMT en ELGA slaat meteen aan, anders blijft de DIP tussen de 30-50min voordat ELGA weer wakker wordt.

onderstaand grafiek van gisteren, voor 12.00 HCMT aan de muur, na 12.00 CELCIA 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MnzMRPgoBjyKrx7o62LXeru3/thumb.jpg

grafiek van vandaag geheel zonder DIPs, alleen die van de defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H0GyYVAXJjxI6TDMSwXfllAv/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:59:
[...]

OK, heb je een link waar je dit spul vandaan hebt? Wellicht iets voor m'n eigenbouw "climeleon".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MOMwYPru29rlElRR7npnDs98/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Niet eens zonnepanelen als dak aangesloten op een led-bord om te zien hoeveel gas je nu bespaard hebt?
Ik heb erover nagedacht (de panelen dan), maar afdak ligt dan op west, pal tegen een heg aan onder een aantal "heule" grote bomen, dus nog geen 5% zon per dag :P

En met mijn huidige 7000WP denk ik een heel eind te komen :P

Vanmorgen trouwens een flinke sneeuwbui in Twente en temperaturen rond het vriespunt.
+- elke 80 minuten een defrost op dit moment.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2018 12:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
amarkest schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:20:
[...]

OK, heb je een link waar je dit spul vandaan hebt? Wellicht iets voor m'n eigenbouw "climeleon".

[afbeelding]
Ik heb deze maar dan in het zwart. Die hebben ze echter niet meer op dit moment zie ik. Alleen de lichtere variant (20kg/M2) hebben ze nog in het zwart. In het wit hebben ze nog wel dus misschien kun je daar ook wat mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Ik kan ook niet uit eigen ervaring iets toevoegen wat betreft de Daikin hybrid. Heb deze zo werken dan er geen gas wordt ingezet voor warmte. Wat een voordeel is is dat het goed ontworpen is en dat er voor alle 3 mogelijkheden (wp only, hybrid, gas only) verschillende parameters zijn voor de pompsnelheid.
Klopt, het is een veel beter uitgewerkte combinatie van ketel en warmtepomp. Hangt ook een prijskaartje aan vast.

Wel vind ik het binnendeel vrij veel pomp geluid geven bij hoge doorstroming en is het minimale vermogen van de ketel eigenlijk veel te hoog. (+/- 8.5kW)
Verder vind ik het een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:23:
[...]

Ik heb deze maar dan in het zwart. Die hebben ze echter niet meer op dit moment zie ik. Alleen de lichtere variant (20kg/M2) hebben ze nog in het zwart. In het wit hebben ze nog wel dus misschien kun je daar ook wat mee...
En dat heb je gewoon tegen je muur aangezet? Wordt dat niet drijfnat?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Bl4ckviper schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:32:
[...]

En dat heb je gewoon tegen je muur aangezet? Wordt dat niet drijfnat?
Ik check het niet dagelijks maar het lijkt alsof dat spul weinig tot geen water opneemt. In eerste instantie had ik wat platen glaswol op dezelfde plek. Werkte voor het geluid overigens ook aardig goed maar die waren na een paar dagen regen loodzwaar en doorweekt. Datzelfde gebeurt met dit spult niet lijkt het. Ik zal vanavond eens checken hoe het er nu bij staat. Over 's avonds checken gesproken: Weet je al of je ventilatierooster is opgelijnd met je spotjes @Grolsch ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:25:
[...]

Klopt, het is een veel beter uitgewerkte combinatie van ketel en warmtepomp. Hangt ook een prijskaartje aan vast.

Wel vind ik het binnendeel vrij veel pomp geluid geven bij hoge doorstroming en is het minimale vermogen van de ketel eigenlijk veel te hoog. (+/- 8.5kW)
Verder vind ik het een mooi apparaat.
Deel je mening wel. Pompsnelheid standaard 900 liter per uur. Heb iets verhoogd. Niet te gek want dan geen voordeel meer plus meer geluid. Heb dan verder ook geen geoptimaliseerd cv systeem wat flow betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rhaelak schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:46:
De standtijd van buitenunits in de kustplaatsen is aanmerkelijk korter als in het binnenland. Ook in de grote steden treed dit veroudering en corrosie effect meer op.

De pijpjes zijn van koper, de lamellen van aluminium, een slechte combi in zoute en zure omgeving.
Bij een nieuwe unit is het verstandig die van een coating te laten voorzien, het verlengt de standtijd aanzienlijk. Nog beter zij Cu-Cu wisselaars, maar die zijn wel veel duurder.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gasschuif schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:27:
[...]

De standtijd van buitenunits in de kustplaatsen is aanmerkelijk korter als in het binnenland. Ook in de grote steden treed dit veroudering en corrosie effect meer op.

De pijpjes zijn van koper, de lamellen van aluminium, een slechte combi in zoute en zure omgeving.
Bij een nieuwe unit is het verstandig die van een coating te laten voorzien, het verlengt de standtijd aanzienlijk. Nog beter zij Cu-Cu wisselaars, maar die zijn wel veel duurder.
hmmm... kustgebied... wat voor coating moet er gebruikt worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:55:
Misschien is een 'Schoonenberg' gehoortest-certificaat handig om bij de poster te vermelden ;)
Stat in de manual een DB...
Probeer eens een DB meter op je mobiel.
Kun je beter eea inschatten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:30:
[...]

hmmm... kustgebied... wat voor coating moet er gebruikt worden dan?
Deze zou je kunnen toepassen, maar er zijn er meerdere.

http://www.blygold.nl/actueel/oplosmiddelvrije-coating

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
En wat doet die coating met de warmte-overdracht van lucht naar de lamellen? M.a.w. hoeveel gaat je COP er door omlaag?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zwerius schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:55:
En wat doet die coating met de warmte-overdracht van lucht naar de lamellen? M.a.w. hoeveel gaat je COP er door omlaag?
[...]
Dan moet je even de moeite nemen om de link door te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Dat had ik gedaan en heb het nog eens gedaan, maar lees er niets over.
Gasschuif schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:10:
[...]

Dan moet je even de moeite nemen om de link door te lezen ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zwerius schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:16:
Dat had ik gedaan en heb het nog eens gedaan, maar lees er niets over.
[...]

Daarbij onderscheidt Blygold zich door het unieke applicatieprocees van de coatings, waardoor de warmtewisselaars volledig worden behandeld en niet slechts een deel. Een ander voordeel is dat deze coatings bescherming bieden zonder de warmteoverdracht te verminderen; dit leidt tot een aanzienlijke energiebesparing.

Dit is natuurlijk advertentie text, lees dat met een korreltje zout... 8)
Het zal ietsje uitmaken maar niet veel is mijn mening.
Ik heb het veel toegepast zien worden voor kustplaatsen met hooggelegen units op kantoren en op schepen.

Bij aanschaf van een WP kun je informeren of de coating voor installatie aangebracht kan worden, dat is namelijk specialisten werk.

Overigens geen aandelen daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Zwerius Als je op de site van Blygold kijkt kan je datasheets van de coating vinden. Er wordt gesproken over 0-3% warmteoverdrachtverlies. Verwaarloosbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mwah, is niet een spuitbusje die je effe leeg kan spuiten. Denk niet dat ik het ga doen dus. Zeker als ik niet zeker weet of het effect is. Als de lamellen na 20 jaar gaan roesten...

Een beetje zoals die cleancoat op bankstellen vind ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:36:
mwah, is niet een spuitbusje die je effe leeg kan spuiten. Denk niet dat ik het ga doen dus. Zeker als ik niet zeker weet of het effect is. Als de lamellen na 20 jaar gaan roesten...

Lamellen zijn van aluminium volgens mij die oxideren hoogstens >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:39:
[...]

Lamellen zijn van aluminium volgens mij die oxideren hoogstens >:)
Hier in de fabriek zijn lamelen die niet gecoat zijn, met 2 jaar totaal door gerrot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:36:

Nee, het werkt echt. Zeker langs de kust oid echt onmisbaar. Lamellen rotten binnen een paar jaar weg. Maar.... Het slijt, dus na een paar jaar moet het bijgewerkt worden. Hele buitendeel gaat dan uitelkaar en wordt opnieuw gecoat.

Units die wij laten coaten gaan van de fabrikant eerst naar het coat bedrijf en dan komen ze naar ons.
Vrij kostbaar dus en als het niet echt nodig is, niet aan beginnen.

@koevlaas2 Het aluminum is zo dun dat een oxidatie laag geen bescherming geeft bij aantasting.
Ben nu toevallig in Vlissingen en staan units waar binnen 10 jaar al flinke schade is te zien. Vooral het onderste deel van de condensor is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:47:
[...]

Hier in de fabriek zijn lamelen die niet gecoat zijn, met 2 jaar totaal door gerrot.
Dat lijkt dan een niet erg apparatuur-/mensvriendelijke omgeving, of vergis ik mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:51:
[...]

Dat lijkt dan een niet erg apparatuur-/mensvriendelijke omgeving, of vergis ik mij ?
Neej hoor, Cacaofabriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:51:
[...]

Nee, het werkt echt. Zeker langs de kust oid echt onmisbaar. Lamellen rotten binnen een paar jaar weg. Maar.... Het slijt, dus na een paar jaar moet het bijgewerkt worden. Hele buitendeel gaat dan uitelkaar en wordt opnieuw gecoat.
hebben we nu een beerput geopend in warmtepompland? moeten de NL warmtepomphouders zich zorgen maken?

Ach ja. 8km van het strand verwijdert hemelsbreed is niet echt meer "langs de kust"

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 17-01-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
In Zaandam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat maakt dan dat die dingen na 2 jaar verrot zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Maar wat maakt dan dat die dingen na 2 jaar verrot zijn ?
Vet dampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Heel af en toe kunnen we het hier ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Geen last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Onschuldige' vetdampen waar aluminium in oplost ?!?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Ja hier ook :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:06:
[...]

Als ik een keer op het dak ben, zal ik eens kijken of ik een foto kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:06:
[...]

Ja, kan onschuldig zijn. Aluminium is zwak spul.
Tomatenketchup is onschuldig spul, maar die het eens in een aluminum beker, die slaat helemaal zwart uit door de azijn die in ketchup zit.

In Breda bij 3M sneuvelde ook behoorlijk wat door de uitstoot van mint en suikers uit de naastgelegen Perfetti snoepfabriek (mentos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:17:
[...]

Tomatenketchup is onschuldig spul, maar die het eens in een aluminum beker, die slaat helemaal zwart uit door de azijn die in ketchup zit.

In Breda bij 3M sneuvelde ook behoorlijk wat door de uitstoot van mint en suikers uit de naastgelegen Perfetti snoepfabriek (mentos)
Het maakt natuurlijk wel verschil of je dat 'onschuldige/schuldige' spul in je maag of in je longen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:17:
[...]

wat is jullie criteria dan om units wel of niet te coaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:24:
[...]

wat is jullie criteria dan om units wel of niet te coaten?
Volgens mij bieden we het altijd aan, met in risicogebieden een extra advies van onszelf of fabrikant. Die laatste kan zelfs de garantie op de condensator intrekken als er niet gecoat word. Maar dan heb je het over plekken direct aan de kust, strandtent, havens enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:14:
[...]

Kun je alle parameters, zoals in FW15.3 en FW16.0 genoemd zijn, aanpassen?
Nee, via de app alleen:
  • de stooklijn aanpassen
  • de temperaturen waaronder de Elga niet aan mag
  • te temperatuur waarboven de CV ketel niet meer aan mag[
de rest van de parameters via servicetool en bijbehorende kabeltje:

avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:08:
[...]

tja, net een andere HCMT opgehaald bij de installateur. vd week maar 's kijken of die ook zulke rare DIPs veroorzaakt.
komende 2 dagen maar ff de CELCIA 20 in bedrijf houden, omdat de WAF er anders onder gaat lijden.

Bij ontstaan van een DIP direct 0,5c extra omhoog op HCMT en ELGA slaat meteen aan, anders blijft de DIP tussen de 30-50min voordat ELGA weer wakker wordt.

onderstaand grafiek van gisteren, voor 12.00 HCMT aan de muur, na 12.00 CELCIA 20.

[afbeelding]

grafiek van vandaag geheel zonder DIPs, alleen die van de defrosts.

[afbeelding]
Toch wel een behoorlijk verschil, heel merkwaardig, want volgens Techneco geefet HCMT alleen T-Tset door en doet verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:50:
[...]

Toch wel een behoorlijk verschil, heel merkwaardig, want volgens Techneco geefet HCMT alleen T-Tset door en doet verder niets.
Gebruikt de elga ook niet gewenste aanvoer temperatuur uit de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ramon_1984 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:52:
[...]

Gebruikt de elga ook niet gewenste aanvoer temperatuur uit de thermostaat?
Ik heb de WAR instelling op de HCTM nooit werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:21:
[...]

Ik heb de WAR instelling op de HCTM nooit werkend gekregen.
Ik heb sinds afgelopen weekend mijn elga op de rar staan.
Ook dit wil ik snappen, en na wat aanpassingen in de flow denk ik dat ik het aardig door heb en zie ik de carrier mooi terug moduleren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:50:
[...]

vd week die andere HCMT nog ff testen en kijken of ie die DIPS ook doet bij CONTINUE temp en dan 0,5 verhogingen.

Ik draai niet in DUO-mode en op RAR niet op WAR, wellicht maakt dat nog verschil.

ik zal straks ook nog ff een verhoging van 0,6c op de CELCIA doen, kijken of dat ook een DIP geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:37:
[...]

vd week die andere HCMT nog ff testen en kijken of ie die DIPS ook doet bij CONTINUE temp en dan 0,5 verhogingen.

Ik draai niet in DUO-mode en op RAR niet op WAR, wellicht maakt dat nog verschil.

ik zal straks ook nog ff een verhoging van 0,6c op de CELCIA doen, kijken of dat ook een DIP geeft.
@Tomexergie

Net de CELCIA 20 met 0,6c vraag verhoogd, geen DIP maar verhoging van Kwh's op ELGA.

@Bram-Bos : had jij de sensor van de CELCIA weer in originele staat gebracht?

[ Voor 7% gewijzigd door amarkest op 17-01-2018 18:01 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.