Ik zit ook nog wat te schipperen.Grolsch schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:02:
Ik zit ook weer eens in dubio
Gisteren mijn stooklijn maar weer eens aangepast naar Tb 10 = Ta 28, Tb= -5 - Ta = 35.
Buiten nu +5, de pannen rammelen op het dak hier in Twente en de kamer temperatuur zakt zelfs iets in (nu 20,2 in de keuken, terwijl het vanochtend 20,4 was).
Op een "normale" dag gaat dit dus gewoon goed, maar op dit soort "uitzonderlijke" dagen niet.
Moet ik nu voor dit soort dagen de stooklijn permanent verhogen
Ik ben voorstander voor een nieuwe regeling de WIND+WAR regeling die hierin voorziet
Eigenlijk zou het voor dit soort situaties gewoon prettig zijn dat de Ecodan ruimtecorrectie kan toepassen. Daarmee los ik op de zaak dit "WAR" probleem op. %IF% $ruimtetemperatuur$ = 1 graad onder setpoint *THEN% %increase% Ta met 5 graden, zoiets
Ik denk dat ik maar voor gemak ga en de stooklijn weer terugzet naar +10 Ta = 30
[afbeelding]
Met WAR only blijft de variatie in woonkamerthemperatuur vrij stabiel. Maar ook bij mij, zodra het gaat waaien merk ik dat het een klein beetje kan afwijken.
Normaal 20 tot 20,5 graden
Overdag veel zoninstraling tot 21,5 graden
Veel wind 19,5 graden
Ik heb wel de optie om een ruimtecorrectie toe te passen. Heb me er nog niet in verdiept maar heb de optie wel al gevonden
Toch vraag ik me af of dat veel zin heeft, de reactietijd lijkt me te langzaam om veel uit te maken.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)