Tips gevraagd: Elga warmtepomp werkt niet goed

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-01-2022
Mijn vraag:
Ik heb in september 2016 een Elga warmtepomp laten installeren in mijn tussenwoning uit 1998 met een EPC van 1,2. Alles redelijk tot goed geïsoleerd en ik dacht hiermee mijn label B woning naar A te kunnen brengen. Doel was energie te besparen. Een korte TVT was niet mijn doel.

Mijn langjarig verbruik was max 1150 M3 gas en 2100 kWh. Woonkamer heeft drie grote convectoren. Boven verwarm ik bijna niet.

De afrekening van het eerste stookseizoen is binnengekomen en dat was een tegenvaller. Elektriciteit is naar 3600 kwh (+ 1500) gegaan en gas naar 780 M3 (- 370) . In plaats van een (kleine) bezuiniging moet ik 80 euro bijbetalen. De stookseizoenen waren beide bijna hetzelfde met maar 200 graaddagen meer (2400 om 2600). Veel kouder was het dus niet.

Ik begrijp er niet veel van. Uit de blog van Martin Kleinman lees ik dat ik veel instellingen kan aanpassen maar ik ga liever niet zelf daarmee zo maar wat uitproberen.

Opvallende ervaringen:

1 De aangebrachte module tussen Elga en Nefit ketel werkte niet. Het open therm protocol van de Nefit compact CW 5 ketel communiceert niet met dat van de Elga, daar was de module voor bedoeld. Helaas, de Nefit raakte van slag en ging zelfs koud water leveren voor douchegebruik. Die is in de lente ertussen uit gehaald. Daarna geen koude douche meer gehad.

2 Ander punt wat opviel is dat als de Elga het alleen deed het huis behaaglijk werd. Maar bij het omslagpunt van 4 graden en lagere temperaturen de ketel het huis niet meer warmer kreeg dan 19 graden. Ongeacht de instelling op de thermostaat. Daarbij kreeg ik op de thermostaat ook zo nu en dan een ketelstoring te zien. Ik wijt dat aan de module maar weet dat niet zeker.

Ik ga de vloer nog isoleren met tonzon folie deze maand maar ben nu wel aan het twijfelen of ik er goed aan heb gedaan om 3000 euro uit te geven aan de Elga of een dure miskoop heb gedaan.

Heeft iemand tips waar ik op kan letten? Mijn installateur heeft het nogal druk, voordat die man langskomt ben ik al ver in oktober vrees ik.
Is er een manier om wat uit te proberen en dat tussentijds te monitoren? Elke keer wat proberen en het een stookseizoen aankijken is ook een jaar tijdverlies.

Relevante software en hardware die ik gebruik
geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Voor nu is er geen module meer. Onder de vier graden moet de ketel op zijn eigen volle vermogen aanspringen. Dat vermogen is trouwens gemaximeerd op 50%
- Gedacht wordt om de stooklijn van de Elga hoger te zetten. Maar daar wil ik liever niet aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Wat is je stookgedrag?
Pas je nachtverlaging toe?
Als je meer dan 0,5 graden verhoging vraagt, zal de ELGA de ketel vragen om hulp en gaan ze het samen doen, wellicht creeer je hiermee te veel vermogen t.o.v. je afgifte systeem en krijg je pendel gedrag.

Daarnaast moet je onthouden dat de WP max 5kw kan leveren, en de regeling van de ELGA Gebasseerd is op laag en traag.

Je CW5 ketel blaft waarschijnlijk zelfs op 50% van zijn vermogen 14kw het cv systeem in.. de ELGA gooit hier in het gunstigste geval 5kw in.

Ik denk dat er een heel stuk bij je stookgedrag ligt.. Ik houd mijn woning uit 2002 hier steady op 21 graden icm de ELGA en vloerverwarming.. ketel hoeft nooit bij te springen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
Ik stook op 19,5 graden en heb een nachtverlaging ingesteld van 18 graden. Zeker door de week, als niemand thuis is overdag lijkt mij het overbodig om van 23 uur tot 17 uur het huis te verwarmen op 19,5 graden.
Pendelgedrag neem ik pas waar als het wat kouder wordt en het systeem niet weet wat aan moet springen.

Had nog twee filmpjes op YouTube gezet afgelopen winter. Dat lijkt mij op pendelen, installateur en Techneco zelf vonden het normaal. (?)
- Dit is van de foutmelding op de Elga: YouTube: Ketelstoring Elga
- En van de storingsmelding op de thermostaat (met een buitentemperatuur van zes graden): YouTube: Ketelstoring thermostaat

Maar ook al werkt de Elga niet optimaal, als ie werkt zou het toch energie en geld moeten besparen met zijn goede COP? Nu heb ik zelfs dat niet.

Wil van alles uitproberen en zal de meterkast wat vaker in de gaten houden.

[ Voor 8% gewijzigd door brulmuis op 11-09-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
brulmuis schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:09:
Ik stook op 19,5 graden en heb een nachtverlaging ingesteld van 18 graden. Zeker door de week, als niemand thuis is overdag lijkt mij het overbodig om van 23 uur tot 17 uur het huis te verwarmen op 19,5 graden.
Pendelgedrag neem ik pas waar als het wat kouder wordt en het systeem niet weet wat aan moet springen.

Had nog twee filmpjes op YouTube gezet afgelopen winter. Dat lijkt mij op pendelen, installateur en Techneco zelf vonden het normaal. (?)
- En van de storingsmelding op de thermostaat (met een buitentemperatuur van zes graden): YouTube: Ketelstoring thermostaat

Maar ook al werkt de Elga niet optimaal, als ie werkt zou het toch energie en geld moeten besparen met zijn goede COP? Nu heb ik zelfs dat niet.

Volgens mij was je 6e flits lang, zie pagina 25:
https://techneco.nl/wp-co...leiding-Elga-Techneco.pdf

Dit duid op flow problemen welke ik zelf ook had... de WP en ketel hebben beide een pomp wat lastig maakt deze op elkaar af te stemmen zonder flow problemen te krijgen.
Doet de WP dit altijd? Zoja snap ik wel waarom je zo'n gasverbruik en stroom verbruik hebt..

Bij mij staat duo werking daarom ook uit middels de dipswitch.
https://techneco.nl/wp-co...chneco-V12_0-nov-2016.pdf

Daarnaast zou je toch een kunnen overwegen om op te stoken in stapjes van 0,5 graden om te voorkomen dat de ketel bij geschakeld wordt.
Als je woning niet snel afkoelt maakt het niet heel veel uit om steady temperaturen aan te houden..
Opwarmen kost ook energie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
Bedankt Daan,

Hij geeft lang niet altijd die foutmelding. Wel vaak gehad dat de ketel het niet warm kreeg als de Elga uit zou moeten staan rond de vier graden buiten. Dan deed de Elga het prima bij zes graden maar de ketel trok het niet bij 2 graden buiten. Dat was eerder nooit een probleem natuurlijk.
Afgelopen jaar geen vorst gehad om te controleren wat er gebeurt als het koud is en de wp echt niet meer meedoet.

Ik ga die duo werking instelling snel even bekijken. Kan er zeker mee te maken hebben lijkt me.
En die stapjes, is dat dan elk kwartier de thermostaat een halve graad hoger programmeren?

Zal ook de CV water temperatuur lager instellen zoals ik las op het blog om te zorgen dat de retourtemperatuur niet te hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Kun je ook wat foto's plaatsen van de installatie? Ik heb al meermalen gezien dat er geen keerkleppen waren aangebracht, waardoor de ketel over de Elga circuleert en andersom. Dan doen de radiatoren ook niet veel ;-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
brulmuis schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:48:
Bedankt Daan,

Hij geeft lang niet altijd die foutmelding. Wel vaak gehad dat de ketel het niet warm kreeg als de Elga uit zou moeten staan rond de vier graden buiten. Dan deed de Elga het prima bij zes graden maar de ketel trok het niet bij 2 graden buiten. Dat was eerder nooit een probleem natuurlijk.
Afgelopen jaar geen vorst gehad om te controleren wat er gebeurt als het koud is en de wp echt niet meer meedoet.

Ik ga die duo werking instelling snel even bekijken. Kan er zeker mee te maken hebben lijkt me.
En die stapjes, is dat dan elk kwartier de thermostaat een halve graad hoger programmeren?

Zal ook de CV water temperatuur lager instellen zoals ik las op het blog om te zorgen dat de retourtemperatuur niet te hoog blijft.
Hetgeen wat er gebeurd bij deze "foutmelding", is dat de elga de ketel mee laat werken -> Ketel draait 10 seconde -> Elga ondervind flow problemen -> elga storing en zet ketel weer uit.
En dit continue opnieuw.. zo krijg je wel wat warmte in je woning maar verre van optimaal.

Ketel elke keer opnieuw opstarten kost onnodig gas en vindt je brander wat minder.
Daarnaast zal de elga zeer waarschijnlijk ook elke keer starten en stoppen.

Wat betreft de stapjes, ligt er beetje aan hoe snel je woning opwarmt maar kwartiertje lijkt mij wat kort voor 0,5 graden. In mijn woning red ik dat bij lange na niet met vloerverwarming.

Doe aub niet teveel tegelijk veranderen anders weet je niet welke setting het gewenste effect krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 11-09-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
Bedankt voor jullie meedenken.

Ik zal vanavond even enkele foto's maken hoe het opgesteld staat. Al wordt het best warm in huis als de Elga het in zijn eentje doet. De radiatoren geven dan best warmte af. Met een eenvoudige thermometer meet ik 38 graden net boven de convectoren.

Het gaat fout als de CV moet inspringen als het te koud is buiten of als ie meer dan 1,5 graden moet overbruggen. De CV trekt het dan niet vreemd genoeg. Omdat de ertussen geplaatste module haperde (die de verschillende open therm protocollen te laten communiceren met elkaar en zodoende via de Elga de CV ketel te laten moduleren) kan het daar aan hebben gelegen. Maar ja, dat weet ik dus niet zeker.

Martin Kleinman beveelt juist wel duo werking aan, ik zal het eens uit zetten en kijken wat er gebeurt. Zonder modulerende ketel en geen duo werking zou ik dat probleem niet meer moeten hebben.

Continu temperatuur lijkt me ook wel wat, zet ik het op 19 graden. Ik ben toch van de houding dat je in de winter best een trui mag dragen :-)

• brulmuis
Ik een kort filmpje gemaakt van de opstelling.

YouTube: opstelling CV/Elga

Is daarmee iets interessants te zien?

• Daannn1987
Zie de keerkleppen iig zitten dus die zijn niet vergeten :) Al resultaat gezien a.d.h.v. je aangepaste settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
Duo gebruik werkt prima (bij mij).
Mijn recept
1 elga pomp zo hoog mogelijk zetten, zonder dat de leidingen gaan ruisen.
2 ketel bijschakelen en daar de pomp zo hoog zetten dat er geen storing optreedt
Nb. Ik lees dat je convectoren hebt. Wellicht Climatebooster / dbe module op plaatsen. Zodat je voldoende warmte eruit krijgt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 22:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je hebt bijna zeker weten een flowprobleem wanneer beide apparaten tegelijkertijd draaien. Als ik het goed zie zit je ELGA op het einde aangesloten en dus niet haaks op de leiding? ( een bocht telt niet als haak ) :)

Op welke pompsnelheid staat je ELGA nu en waar staat je ketel op afgesteld? Er is een grote kans dat wanneer je daarmee gaat spelen er wel een goede balans ontstaat in duo-bedrijf.

Ik heb hier zelf ook mee moeten spelen. Ik heb afgelopen winter flowproblemen gehad omdat mijn boilervat permanent open stond. In single bedrijf met alleen de ELGA ging dat perfect. Zodra de ketel erbij aan ging dan ging de ketel de boiler verwarmen ( weg van de minste weerstand ). En de ELGA kreeg effectief geen enkele hulp.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• brulmuis
Ik kan nog niet spelen met instellingen want het is buiten te warm. Gisteren even de thermostaat op 22 gezet. Kreeg ik eerst een melding 'ketelstoring' op de honeywell. Daarna ging de Elga aan.

Originele DBE boosters zijn duur en passen niet op de twee grote convectoren in de huiskamer. Wel op de versie in de open keuken. Maar het punt is niet dat het vermogen te laag is van de concectoren, als de Elga alleen draait wordt het huis lekker warm.

De Elga pomp staat op stand 5 rechts, bij 6 ruist het. CV op 100% pompmodulatie.
Begrijp ik het dan goed dat flow problemen voorkomen dat door de Elga opgewekte warmte in het CV systeem komt? Dus dat de CV en de Elga tegelijk verwarmen maar de Elga zijn warmte niet kwijt kan? Zou veel verklaren van mijn hogere jaarrekening.

CV pomp staat nu op 80%. Duo gebruik zal ik ook weer instellen. Even afwachten tot het wat kouder wordt.

Nog een laatste vraag. Mijn huis is niet waterzijdig ingeregeld. Gezien alleen de benedenverdieping verwarmd wordt (en een beetje badkamer) moet alle warmte naar beneden. De installateur adviseerde bij de eerste problemen de 2 grote convectoren helemaal open te gooien. Kan het misschien zijn dat nu het cv water er te snel doorheen gaat en het zijn warmte niet goed kan afgeven? En dan is de retourtemperatuur weer te hoog enz enz...

Bedankt en groet!

• Daannn1987
brulmuis schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:08:
Ik kan nog niet spelen met instellingen want het is buiten te warm. Gisteren even de thermostaat op 22 gezet. Kreeg ik eerst een melding 'ketelstoring' op de honeywell. Daarna ging de Elga aan.
DIe ketelstoring krijg je dus zeer waarschijnlijk door de flow problemen. Martin heeft hier zelf ook last van gehad:
http://www.familie-kleinm...obleem-tussen-cv-en-elga/
Originele DBE boosters zijn duur en passen niet op de twee grote convectoren in de huiskamer. Wel op de versie in de open keuken. Maar het punt is niet dat het vermogen te laag is van de concectoren, als de Elga alleen draait wordt het huis lekker warm.
Komt omdat je dan geen flow problemen hebt als hij alleen draait, dus de elga kan lekker alleen zn gang gaan. Bij flow problemen klappen de ELGA en CV ketel continue in storing dus krijg je uiteraard geen warmte.
Zowel de elga als cv gaan dus continue aan / uit wat niet goed is voor je verbruik en zeker neit voor het comfort.
De Elga pomp staat op stand 5 rechts, bij 6 ruist het. CV op 100% pompmodulatie.
Begrijp ik het dan goed dat flow problemen voorkomen dat door de Elga opgewekte warmte in het CV systeem komt? Dus dat de CV en de Elga tegelijk verwarmen maar de Elga zijn warmte niet kwijt kan? Zou veel verklaren van mijn hogere jaarrekening.
De ELGA springt continue in storing bij flow problemen waardoor er uberhaubt weinig warmte aankomt in je cv circuit.
Nog een laatste vraag. Mijn huis is niet waterzijdig ingeregeld. Gezien alleen de benedenverdieping verwarmd wordt (en een beetje badkamer) moet alle warmte naar beneden. De installateur adviseerde bij de eerste problemen de 2 grote convectoren helemaal open te gooien. Kan het misschien zijn dat nu het cv water er te snel doorheen gaat en het zijn warmte niet goed kan afgeven? En dan is de retourtemperatuur weer te hoog enz enz...

Bedankt en groet!
watzijdig inregelen zou ik pas aan beginnen als je de bovenstaande problemen hebt opgelost... dat is je hele probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
De flowproblemen van Martin zijn nog wel wat ingewikkelder geweest met 2 thermostaten, vloerverdelers en zonneboilers. Hij heeft daarbij de Elga pomp wat teruggeschroefd waar ik hem juist het hoog heb staan en de cv modulatie heb verminderd.

Ik wacht het even af. Gisteravond was het koel (7 graden buiten) en ging de Elga gewoon aan. Kreeg het keurig warm in een half uur.

Ik zag dat mijn programma van het afgelopen stookseizoen inderdaad een nachtverlaging had van 2 graden (17,5 om 19,5). Dat verklaart misschien ook een slechte besparing op gas.

Het wachten is op kouder weer en kijken wat er gebeurt. Heb nu geen modulerende cv ketel instelling meer en zal bij problemen nog kijken of duo gebruik uitzetten of de stooklijn verhogen soelaas bieden. Ik geloof inderdaad dat het flowproblemen zijn geweest, al heb ik niet continu storingsmeldingen gezien. Wel altijd een te koud huis bij het omslagpunt van 4 graden buiten.

Net een infrarood thermometer besteld, kan ik ook de temperatuur van aan- en afvoerleidingen en radiatoren meten.

Wel vreemd dat mijn installateur dit niet voor mij inregelt of adviseert. Toch een rekening van hem gekregen van € 4000. Maar aan aftersales doet hij niet. Man is gewoon onbereikbaar. Echt flut. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

brulmuis schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:08:
Stand 5 rechts is aardig standje paniek. Probeer eens stand 2 of 3. Schakelt trouwens de ELGA in storing of schakelt je CV ketel in storing?
brulmuis schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:29:
De flowproblemen van Martin zijn nog wel wat ingewikkelder geweest met 2 thermostaten, vloerverdelers en zonneboilers. Hij heeft daarbij de Elga pomp wat teruggeschroefd waar ik hem juist het hoog heb staan en de cv modulatie heb verminderd.
Grote verschil is dat mijn ELGA en ketel ver weg van elkaar zitten. Bij mij ontstaan om die reden twee kringen. Een kring beneden die de ELGA pomp regelt en een kring boven waar de CV ketel alleen maar komt. Door de zonneboiler permanent open te zetten was de weg van de minste weerstand voor de ketel de zonneboiler.

Nu is die dicht ( alleen open bij warmte die afgenomen kan worden ) en komt het warme CV water veel verder mijn huis in. Hierdoor hoeft de ELGA minder te verwarmen en loopt de aanvoertemperatuur genoeg op.

In jouw geval pompen de pompen met elkaar in hetzelfde systeem. Als een van beide pompen te hard pompt ( ik vermoed je pomp van je CV ) dan krijgen beide pompen meer tegendruk en gaan in storing. Door ze beide minder hard te laten pompen voorkom je dat.

Ander mogelijk probleem is dat de terugslagkleppen verkeerd zijn aangesloten. Dit kan ook grote invloed hebben.

En heb je ergens een overdrukventiel in je systeem die open gaat bij te hoge druk?
Ik zag dat mijn programma van het afgelopen stookseizoen inderdaad een nachtverlaging had van 2 graden (17,5 om 19,5). Dat verklaart misschien ook een slechte besparing op gas.

Wel vreemd dat mijn installateur dit niet voor mij inregelt of adviseert. Toch een rekening van hem gekregen van € 4000. Maar aan aftersales doet hij niet. Man is gewoon onbereikbaar. Echt flut. :(
Meteen dat gat verlagen! Zodra dT tussen gewenst en gemeten >= 2 graden schakelt alleen de CV ketel aan omdat het gat te groot is. Zorg er dus voor dat je nooit meer dan 1,5 graad hoeft te verwarmen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
Die stand 6 stond zo ingesteld na installatie. Zal het op vier zetten.
Thermostaat is nu 19 overdag, 18 graden 's nachts. Elga ging in storing. CV ging gewoon aan en uit als er een storingsmelding was.

Kreeg ook nog een tip dat ik de 4 graden beperking uit moet zetten omdat het bijna niet meer echt koud is en de Elga pas opstart al het weer boven de 7 graden is.

Terugslagkleppen en overdrukventielen heb ik geen verstand van en kan ik niet beoordelen helaas.

Dus:
- cv pompmodulatie is verminderd naar 80%
- CV vermogen is terug naar 50%
- elga pomp nu op stand 4
- opentherm is er uit maar ga ik met nieuwe module bekijken. Modulerende ketel geeft elga eerder de kans het over te nemen
- 4 graden of kouder grens nog eens uitproberen
- duowerking is nu aan
- probeer continu temperatuur thermostaat ook uit. Zal een verbruiksmeter op de elga zetten om te monitoren.

Pfff, volgens mij was dit het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• limp_1983
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Daannn1987 schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:06:
Wat is je stookgedrag?
Pas je nachtverlaging toe?
Als je meer dan 0,5 graden verhoging vraagt, zal de ELGA de ketel vragen om hulp en gaan ze het samen doen, wellicht creeer je hiermee te veel vermogen t.o.v. je afgifte systeem en krijg je pendel gedrag.

Daarnaast moet je onthouden dat de WP max 5kw kan leveren, en de regeling van de ELGA Gebasseerd is op laag en traag.

Je CW5 ketel blaft waarschijnlijk zelfs op 50% van zijn vermogen 14kw het cv systeem in.. de ELGA gooit hier in het gunstigste geval 5kw in.

Ik denk dat er een heel stuk bij je stookgedrag ligt.. Ik houd mijn woning uit 2002 hier steady op 21 graden icm de ELGA en vloerverwarming.. ketel hoeft nooit bij te springen
Deze opmerking is onzin. onder de 4 graden buitentemp. kun je de elga beter uitschakelen omdat een HR ketel dan zuiniger is. Tenzij je dak vol PV ligt natuurlijk maar dan nog gaat je 4,9kW terug naar 1 of 2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
limp_1983 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:29:
[...]

Deze opmerking is onzin. onder de 4 graden buitentemp. kun je de elga beter uitschakelen omdat een HR ketel dan zuiniger is. Tenzij je dak vol PV ligt natuurlijk maar dan nog gaat je 4,9kW terug naar 1 of 2...
Weet je uberhaubt waar je over praat?
Kan hier hele berekeningen neer zetten om je stellingen te ontkrachten uiteraard maar die kun je overal vinden.
Een WP zal nooit COP 1 hebben dat weet jij natuurlijk ook.. COP 2 lijkt mij ook heel sterk.

Kuubje gas kost mij 63 cent
KW stroom kost mij 17 cent

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 02-11-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Daannn1987 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:21:
[...]

Weet je uberhaubt waar je over praat?
Kan hier hele berekeningen neer zetten om je stellingen te ontkrachten uiteraard maar die kun je overal vinden.
Een WP zal nooit COP 1 hebben dat weet jij natuurlijk ook.. COP 2 lijkt mij ook heel sterk.

Kuubje gas kost mij 63 cent
KW stroom kost mij 17 cent
De Elga schakelt zichzelf uit bij 4 graden of lager. Dit kun je echter overrulen middels een dipswitch op je print. Ja ik weet waar ik over praat, Ik heb zelf een Elga. Techneco zegt het volgende over de 4 graden: Een cv-ketel is zuiniger dan de Elga bij 4 graden of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
limp_1983 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:32:
[...]

De Elga schakelt zichzelf uit bij 4 graden of lager. Dit kun je echter overrulen middels een dipswitch op je print. Ja ik weet waar ik over praat, Ik heb zelf een Elga. Techneco zegt het volgende over de 4 graden: Een cv-ketel is zuiniger dan de Elga bij 4 graden of lager.
Heb je een link waar dat aangegeven wordt?
Beneden de 4 graden heb je met het juiste afgifte systeem nog een cop van 3-4..
Welk rekensommetje maakt een gasketel in dit geval zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Daannn1987 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:34:
[...]

Heb je een link waar dat aangegeven wordt?
Beneden de 4 graden heb je met het juiste afgifte systeem nog een cop van 3-4..
Welk rekensommetje maakt een gasketel in dit geval zuiniger?
Ja ik een link voor je: https://techneco.nl/trainingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Is overigens gratis en zeer interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

limp_1983 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:32:
[...]

Ik heb hier keiharde cijfers dat zelfs bij -4 een ELGA rendabeler is dan mijn CV ketel. Ik haal onder nul nog met gemak een COP van 4 en hoger. En zelfs bij -4 nog rond de 3.7.

Alleen al dit jaar ruim 3500 meetpunten waar de ELGA draait terwijl de temperatuur lager is dan -2 graden en 96 meetpunten waar de temperatuur onder de -4 zit. De gemiddelde COP van die 96 meetpunten bij -4 is 3,7.

De COP is zeer sterk afhankelijk van de aanvoertemperatuur van de ELGA ( Ta ). De relatie is lineair en erg makkelijk in een Excelsheet te zetten. Van mijn ELGA met Carrier ziet deze er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga_cop.jpg

Ik stook met een aanvoer tussen de 30 en 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:47:
[...]

Ik heb hier keiharde cijfers dat zelfs bij -4 een ELGA rendabeler is dan mijn CV ketel. Ik haal onder nul nog met gemak een COP van 4 en hoger. En zelfs bij -4 nog rond de 3.7.

Alleen al dit jaar ruim 3500 meetpunten waar de ELGA draait terwijl de temperatuur lager is dan -2 graden en 96 meetpunten waar de temperatuur onder de -4 zit. De gemiddelde COP van die 96 meetpunten bij -4 is 3,7.

De COP is zeer sterk afhankelijk van de aanvoertemperatuur van de ELGA ( Ta ). De relatie is lineair en erg makkelijk in een Excelsheet te zetten. Van mijn ELGA met Carrier ziet deze er zo uit:

[afbeelding]

Ik stook met een aanvoer tussen de 30 en 35 graden.
Top bedankt voor de cijfertjes om het te onderbouwen.
Ik stook zelfs nog met een iets lagere TA.
@limp_1983 doe er je voordeel mee

@mkleinman is dit nog verder uit te breiden tot onder -5 of heb je daar geen data van omdat de ketel dan meedoet?

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 05-11-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:52:
[...]

@mkleinman is dit nog verder uit te breiden tot onder -5 of heb je daar geen data van omdat de ketel dan meedoet?
Poe, moet ik even kijken. Het is even geleden dat ik deze tabellen heb gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:01:
[...]

Poe, moet ik even kijken. Het is even geleden dat ik deze tabellen heb gemaakt :)
Oh doe niet te veel moeite, het bovenstaande is interessant genoeg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:02:
[...]

Oh doe niet te veel moeite, het bovenstaande is interessant genoeg _/-\o_
DONE! Kwestie van de formules kopieren. Aangepast tot -15. Ik ga hem zo even uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:07:
[...]

DONE! Kwestie van de formules kopieren. Aangepast tot -15. Ik ga hem zo even uploaden.
Top _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hij is hier te downloaden: http://www.familie-kleinm...sse_plaatjes/COP_2_0.xlsx

Eerste tabblad prijs voor gas en elektriciteit invullen. Excelsheet bepaald dan tot welke temperaturen het rendabel is om te stoken.

Excelsheet is voor ELGA met Carrier buitenunit ( max 5.1kW output ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:12:
Hij is hier te downloaden: http://www.familie-kleinm...sse_plaatjes/COP_2_0.xlsx

Eerste tabblad prijs voor gas en elektriciteit invullen. Excelsheet bepaald dan tot welke temperaturen het rendabel is om te stoken.

Excelsheet is voor ELGA met Carrier buitenunit ( max 5.1kW output ).
Heel mooi, begrijp ik goed dat het opgenomen vermogen met de Carrier tot 1250 gaat?
Geloof dat met de toshiba 1060 de max is.

Op vol vermogen doet mijn TA ± 30/31 graden (nog niet vaak gebeurd dat de Elga op vol vermogen draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:27:
[...]

Heel mooi, begrijp ik goed dat het opgenomen vermogen met de Carrier tot 1250 gaat?
Geloof dat met de toshiba 1060 de max is.

Op vol vermogen doet mijn TA ± 30/31 graden (nog niet vaak gebeurd dat de Elga op vol vermogen draait)
Officieel tot 1250W. Ik zie echter ook hogere vermogens. Ik heb zelfs tot 1873W gemeten. Dit doet zich alleen voor na een defrost trouwens. Bij gewoon verwarmen heb ik tot 1380W gezien.

Ik heb dit jaar 512 datapunten waarbij de ELGA gelijk of meer dan 1250W verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:43:
[...]

Officieel tot 1250W. Ik zie echter ook hogere vermogens. Ik heb zelfs tot 1873W gemeten. Dit doet zich alleen voor na een defrost trouwens. Bij gewoon verwarmen heb ik tot 1380W gezien.

Ik heb dit jaar 512 datapunten waarbij de ELGA gelijk of meer dan 1250W verbruikt.
Dat is wel een wezenlijk verschil, ±1060 is 't max wat ik gezien heb tot dusver (wat ook de theoretische max is).. al betwijfel ik of ik sinds 20 april dit jaar uberhaubt een defrost heb gehad op de ELGA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
1 convector en warmtepomp zijn geen goede combinatie.
ventilatoren op de convector plaatsen kunnen eventueel nog helpen.
2 je kan je nefit ook aan uit aan laten sturen door de elga zie filmpje.
https://www.youtube.com/w..._continue=6&v=IeMp53iRt9M
bekijk wel even het voledige filmpje zo kan je tijdelijk stoken maar misschien komt de monteur dit ook wel doen. zo maak je in iedergeval als nog gebruk van je warmte pomp cv ketel combinatie.
de cv ketel stook dan wel wat onzuiniger.

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 05-11-2017 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• limp_1983
Hallo @mkleinman en @Daannn1987,

Laat ik beginnen met zeggen dat ik jullie geen ongelijk wil geven maar wel vind dat jullie medetweakers verkeerd informeren. Excuses, bedoel dit niet beledigend. Ik vind dat jullie hybride techniek verkeerd en te rooskleurig laten lijken. Eigenlijk zeggen jullie dat de cv-ketel voor VERWARMEN (dus geen tapwater) eigenlijk niet nodig is. Dit is natuurlijk onjuist. Neem dan een Loria, welke hiervoor uitermate geschikt is.

Hybride techniek vind ik persoonlijk fantastisch omdat het uitermate geschikt is voor het gros van de Nederlanders. Met Gros bedoel ik een matig tot redelijk geïsoleerd huis en als afgifte systeem radiatoren/convectoren/vloerverwarming. Wat je overigens het meeste ziet in de huizen van 1995 tot 2005 is vloerverwarming beneden radiatoren boven.

Ikzelf heb een woning met radiatoren (geselecteerd op 60/40). De woning komt uit 1973 met spouw en de gedachte, druk er maar wat glaswol in want dat moet tegenwoordig. Laten we uitgaan van RC 1 tot 1.5. Uiteraard dubbelglas.

Voor de koeling heb ik overigens 2 Jaga Briza radiatoren toegepast i.c.m. Evohome en een buffervat van 40 liter (pendelen tegengaan). Leidingwerk is dampdicht geïsoleerd en overige radiatoren worden niet opgevreten door condens omdat deze d.m.v Evohome dicht zijn tijdens koeling.

Ikzelf ben 13 jaar calculator/werkvoorbereider bij een installatiebedrijf in Zwolle en ben sinds ''kort'' zeer geïnteresseerd in duurzame techniek. Uiteraard had ik 10 jaar geleden al een warmtepomp willen hebben en deze hebben wij als bedrijf al meer dan 100 keer geplaatst, echter vond ik de verticale bodemwisselaar icm met warmtepomp en boiler veel te duur (brine/water). Om nog maar niet te spreken over de boiler voor tapwater met 3x3kW elektrisch element voor desinfectering of close-in boiler in je warmwatercirculatieleiding (retour) om zo boven je 60gr te komen. Maar goed dat is een ander verhaal.

Ik vind dat de warmtepompen van nu en dan vooral lucht/water zeer geschikt zijn voor particulieren in bestaande bouw. Vooral met de huidige subsidies. Zie RVO.nl.

Nu mijn achtergrond en doelen bekent zijn wil ik even regeren op jullie reacties:
Ik weet niet precies hoelang maar Techneco is overgestapt naar de Toshiba buitenunit omdat deze modulerend is en ik neem aan zuiniger/beter (2e punt is een aanname). Vervolgens zegt de installatiehandleiding op blz 2.
  • A2/W35 (buiten 2 graden / aanvoer temp 35) 3,2kW.
  • A-7/W35 (buiten -7 graden / aanvoer temp 35) 2,4kW.
Oftewel bij -7 kan de unit 2,4 kW opbrengen om je hele woning te verwarmen. Bij +2 is het vermogen 3,2kW. Aanname van mij +4 +/- 3.4/3.5kW.

3.5 kW om een woning te verwarmen met vloerverwarming of radiatoren??? Kan toch niet??? Waarom stelt Techneco de Elga zo in dat deze standaard uitgaat bij +4? Is dit gewoon dom of heeft dat een reden.

COP-BEREKENING.
Laten we beginnen met het feit dat een COP waarde van 2,6 tot 2,8 hetzelfde rendement heeft al een gasgestookte HR107 cv-ketel. Voor degene die mij niet geloven, zie google geen zin om uit te leggen.

-7 graden buiten aanvoer CV 35 COP elga 2,7 (toshiba buitenunit)
+7 graden buiten aanvoer CV 35 COP elga 4,6 (toshiba buitenunit)

Wie o wie heeft een afgiftesysteem van 35 graden (oftwel 100% vloerverwarming) en een warmteverlies van 2,4kW voor zijn gehele woning?

Laat ik dat beantwoorden------- NIEMAND. Wel nieuwbouw woningen met RC van 6 of hoger, lage Qv waardes. Dat soort woningen nemen geen Elga maar een Loria of ander 100% elektric WP systeem met PV panelen voor Boiler. Waarom vastrecht gas? Wie wil 5 uur wachten voor 0.5K verhoging?

Conclusie:
Ben je iemand met een supergoed geïsoleerde woning een warmteverlies van 3kW en je hebt een Elga icm met een cv-ketel (wie o wie heeft dit?) laat de elga dan ook mooi je woning verwarmen beneden de +4 graden, zonder hulp van je ketel.

Heb je een redelijk geïsoleerde woning en wil je verwarmen voor je portemonnee of voor milieu en/of duurzaamheid? Zet alsjeblieft de Elga uit beneden de +4 graden. Tenzij je heel veel PV panelen hebt en dus een overschot aan (gratis) Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Ik zie nu pas de latere reactie van meneer @mkleinman

Grappig dat hij zegt: -7/35gr COP 3,2. Techneco -7/35gr COP 2,7

[ Voor 3% gewijzigd door limp_1983 op 06-11-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Deze is helemaal interessant @mkleinman. Sorry zag de tabbladen niet.

Heer kleinman afgegeven vermogen -7/35gr 4kW. Techneco zeg 2,7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• limp_1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Denk dat we elkaar wel begrijpen @limp_1983 alleen ik voel meer voor praktijkvoorbeelden dan theorie.
Of dit nu negatief of positief uitpakt is mij om het even. Daarom kijk ik nooit naar de fabrieksopgave wanneer het op verbruik aankomt (kijk eens naar autos) maar pak dan Spritmonitor.de

Terugkomende op het warmteverlies..
Max wat ik met de plofketel op een dag heb gebruikt is 6,5m3 (over 2 jaar dagelijks m'n standen bijgehouden).

6,5m3 keer 8kw warmte = 52 kw warmte over 24 uur, maakt een gemiddelde van 2.17 kw per uur.
Betreft een 2-1kap woning a 140m2, met WTW-D, vloerverwarming icm JAGA's

Het is een simpele berekening niet 100% betrouwbaar maar het geeft een goede inzage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Daannn1987 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:51:
Denk dat we elkaar wel begrijpen @limp_1983 alleen ik voel meer voor praktijkvoorbeelden dan theorie.
Of dit nu negatief of positief uitpakt is mij om het even. Daarom kijk ik nooit naar de fabrieksopgave wanneer het op verbruik aankomt (kijk eens naar autos) maar pak dan Spritmonitor.de

Terugkomende op het warmteverlies..
Max wat ik met de plofketel op een dag heb gebruikt is 6,5m3 (over 2 jaar dagelijks m'n standen bijgehouden).

6,5m3 keer 8kw warmte = 52 kw warmte over 24 uur, maakt een gemiddelde van 2.17 kw per uur.
Betreft een 2-1kap woning a 140m2, met WTW-D, vloerverwarming icm JAGA's

Het is een simpele berekening niet 100% betrouwbaar maar het geeft een goede inzage.
Dat is nu juist mijn punt. Leveranciers doen de cijfers altijd rooskleuriger voorkomen dan dat ze zijn. Jullie doen precies tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
limp_1983 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:57:
[...]

Dat is nu juist mijn punt. Leveranciers doen de cijfers altijd rooskleuriger voorkomen dan dat ze zijn. Jullie doen precies tegenovergestelde.
I get the point, de cijfertjes van Mkleinman berusten op praktijkvoorbeelden netzoals enkele andere met een warmtemeter icm de ELGA.
Bij verwarmingsinstallaties is de impact nog wel wat groter als de afgifte niet klopt dan wanneer het verbruik van een auto niet klopt.

We gaan meemaken of de ELGA het red in z'n eentje..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

limp_1983 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:00:
Hallo @mkleinman en @Daannn1987,

Laat ik beginnen met zeggen dat ik jullie geen ongelijk wil geven maar wel vind dat jullie medetweakers verkeerd informeren. Excuses, bedoel dit niet beledigend. Ik vind dat jullie hybride techniek verkeerd en te rooskleurig laten lijken. Eigenlijk zeggen jullie dat de cv-ketel voor VERWARMEN (dus geen tapwater) eigenlijk niet nodig is. Dit is natuurlijk onjuist. Neem dan een Loria, welke hiervoor uitermate geschikt is.
Hoezo verkeerd informeren? Mijn hele systeem hangt vol met sensoren om de ELGA tot 2 cijfers achter de komma nauwkeurig te monitoren. Sinds de ELGA is mijn gasverbruik van 1100m3 gezakt naar 130m3 ten koste van 1750kWh elektrisch verbruik.

Daarna nog wat aan het experimenteren geweest met indirect SWW, maar dat was geen succes ( zie mijn blog ).

Lang verhaal kort; Waarom zou ik iemand verkeerd informeren? Ik rapporteer alleen maar wat ik meet.
Ikzelf heb een woning met radiatoren (geselecteerd op 60/40). De woning komt uit 1973 met spouw en de gedachte, druk er maar wat glaswol in want dat moet tegenwoordig. Laten we uitgaan van RC 1 tot 1.5. Uiteraard dubbelglas.

Voor de koeling heb ik overigens 2 Jaga Briza radiatoren toegepast i.c.m. Evohome en een buffervat van 40 liter (pendelen tegengaan). Leidingwerk is dampdicht geïsoleerd en overige radiatoren worden niet opgevreten door condens omdat deze d.m.v Evohome dicht zijn tijdens koeling.
Dito hier, woning uit 1978, eerste woning met spouw, vloer, dakisolatie en dubbelglas. Oorspronkelijk verwarmingssysteem op 90/70 ingesteld met de originele ketel.
Nu mijn achtergrond en doelen bekent zijn wil ik even regeren op jullie reacties:
Ik weet niet precies hoelang maar Techneco is overgestapt naar de Toshiba buitenunit omdat deze modulerend is en ik neem aan zuiniger/beter (2e punt is een aanname). Vervolgens zegt de installatiehandleiding op blz 2.
  • A2/W35 (buiten 2 graden / aanvoer temp 35) 3,2kW.
  • A-7/W35 (buiten -7 graden / aanvoer temp 35) 2,4kW.
Oftewel bij -7 kan de unit 2,4 kW opbrengen om je hele woning te verwarmen. Bij +2 is het vermogen 3,2kW. Aanname van mij +4 +/- 3.4/3.5kW.
Simpel; Carrier is gestopt met de consumententak en dus de 5.1kW unit waarmee ze eerst werkten. Die unit heeft andere specs dan Toshiba die nu wordt gebruikt:

» verwarmingsvermogen variabel(kW): 5,1
» COP L2 / W45: 2,9, En 14511 test bij 60 Hz
» COP L7 / W45: 3,4, En 14511 test bij 60 Hz
» COP L7 / W35: 4,6, En 14511 test bij 60 Hz

Of de Toshiba unit hier hetzelfde zou kunnen als de Carrierunit.. Geen idee. Wat ik wel weet is dat mijn installatie het zeer goed doet.
3.5 kW om een woning te verwarmen met vloerverwarming of radiatoren??? Kan toch niet??? Waarom stelt Techneco de Elga zo in dat deze standaard uitgaat bij +4? Is dit gewoon dom of heeft dat een reden.
Ook simpel, onder de 4 is de kans op defrosts groter en gaat inderdaad het rendement naar beneden bij mensen die dan al tegen de max zitten. Daarom uit bij +4 en weer aan bij +7. Dus gedaan om het aangenaam bij mensen thuis te houden.

Onder de +4 gaat de ELGA vrolijk verder tot en met -20 bij de Carrierunit,, daarna slaat hij definitief af.
COP-BEREKENING.
Laten we beginnen met het feit dat een COP waarde van 2,6 tot 2,8 hetzelfde rendement heeft al een gasgestookte HR107 cv-ketel. Voor degene die mij niet geloven, zie google geen zin om uit te leggen.
Nope, dat getal is afhankelijk van de prijs tussen gas/elektriciteit en in mijn geval met mijn 3 jarig contract ligt die waarde op 2,39. Gas 70cent/m3 en elektriciteit 19cent/kWh.

Sterker nog; In mijn Excelsheet kan je de waarden invullen voor je gas en elektriciteitsprijs, daarna wordt automatisch in groen gemarkeerd in 1 tab tot welke temperaturen de COP voldoende rendabel is.
Wie o wie heeft een afgiftesysteem van 35 graden (oftwel 100% vloerverwarming) en een warmteverlies van 2,4kW voor zijn gehele woning?

Laat ik dat beantwoorden------- NIEMAND. Wel nieuwbouw woningen met RC van 6 of hoger, lage Qv waardes. Dat soort woningen nemen geen Elga maar een Loria of ander 100% elektric WP systeem met PV panelen voor Boiler. Waarom vastrecht gas? Wie wil 5 uur wachten voor 0.5K verhoging?
Waarom zo ranten? Ik haal de RC 6 bij lange na niet. Toch red mijn ELGA het hier tot om en nabij de -4! Mijn ELGA met Carrierunit levert bij -4 nog een COP van bijna 4 bij Ta=31.

Ik kan mijn woning met benedenvloerverwarming en boven grote radiatoren mijn huis warm houden met een aanvoertemperatuur van 31 tot 33 graden.

Toen ik in 2014 mijn ELGA aanschafte bestond de Loria nog niet.
Conclusie:
Ben je iemand met een supergoed geïsoleerde woning een warmteverlies van 3kW en je hebt een Elga icm met een cv-ketel (wie o wie heeft dit?) laat de elga dan ook mooi je woning verwarmen beneden de +4 graden, zonder hulp van je ketel.

Heb je een redelijk geïsoleerde woning en wil je verwarmen voor je portemonnee of voor milieu en/of duurzaamheid? Zet alsjeblieft de Elga uit beneden de +4 graden. Tenzij je heel veel PV panelen hebt en dus een overschot aan (gratis) Energie.
Sorry maar wat een onzin. Ik kan tot -4 mijn woning verwarmen met de ELGA. Kan ik zonder CV ketel? NEE. Ik heb nog steeds 130m3 gas nodig per jaar, kleine 30m3 voor koken, 80m3 voor warm water ( rest doet de zonneboiler ) en dan 20m3 die ik nodig heb voor 3 tot 5 erg koude dagen in de winter waar de ELGA het niet trekt.

Ik ben niet de enige, Ex forumlid Eric-PVT heeft ook een ELGA met Carrier. Hij heeft alleen radiatoren in huis. Ik ben bij hem geweest met mijn warmtebeeldcamera. Bij temperaturen rond het vriespunt is zijn ELGA rustig aan het werk bij een aanvoertemperatuur van 42 graden! En zijn ELGA moduleert terug in dat geval.

Hij woont ook niet in een superidioot geisoleerde woning maar ook in een hoekhuis met bouwjaar eind 70.

En voor wat betreft de cijfers die de fabrikant opgeeft? Die zijn oprecht te negatief. De ELGA kan vele malen meer gezien mijn cijfers en cijfers van andere mensen hier op het forum.
Altijd?

Mijn zonneboiler heeft volgens NEN-12975 een opbrengst van 8.4GJ per jaar. Mijn dakorientatie is echter oost/west en ik heb last van slagschaduw op het dak. Toch haalt mijn zonneboiler per jaar 8.4GJ op volgens de warmtemeter. Dat is meer dan de fabrikant opgeeft.

De testen die worden gedaan voor bepalen van de opbrengst van een warmtepomp en een zonneboiler zijn standaardtests. Die zeggen niets over hoe ze in de praktijk werken.

En mijn ervaring is dat warmtepompen in de praktijk beter werken dan dat de fabrikant opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
@mkleinman

Hallo Meneer Kleinman,

Laten we bovenstaande even vergeten en opnieuw beginnen!?. Heb nu namelijk de Elga 2 weken in gebruik en heb een aantal vragen. Gezien jij er al een aantal jaren mee bezig bent kun jij deze vragen misschien beantwoorden?

Heb de Elga i.c.m. een Evohome (extra functionaliteit kabel) en buffer van 40 liter. K13 van het installatieschema. Mijn ketel is een Solide uit 2004. Deze ga ik binnenkort vervangen.

Mijn afgiftesysteem zijn radiatoren (over gedimensioneerd). Mijn woning uit 72 is eigenlijk slecht geïsoleerd met dubbele beglazing. Heb geen PV panelen dus de stroom is redelijk duur (COP berekening)

Mijn vragen:

*Wel of geen nachtverlaging (slecht geïsoleerd) en geen vloerverwarming.
*Maximale aanvoertemp cv-ketel instellen? ivm met uitschakeling Elga
*Aparte zones van Evohome? verstandig met buffervat of er gewoon afgooien?
*4 graden buitentemperatuur uitschakelen?

Omdat ik Evohome heb moet ik volgens Techneco een extra buitenvoeler installeren en combineren met buffervat. De bijgeleverde thermostaat Honeywll Touch moet je dan instellen op 22 gr. Continue en mag je naast de ketel monteren omdat hij verder geen binnentemp meet maar WA-regeling instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 17:48
Ik heb sinds 18 januari 2017 de Elga -Toshiba wp draaiende om een vrijstaande woning te verwarmen in hybride opstelling met Bosch hrc35. Onze woning is van bouwjaar 1987, voorzien van dubbelglas, normale radiatoren en volgens het toenmalige bouwbesluit geïsoleerd. Ook hebben we vanaf januari 2017 een 5600kWh PV-installatie met het oogmerk om elektrisch neutraal te worden.
Na veel lezen op dit forum en zelf ontdekken heb ik de volgende werkwijze:
1. Vanaf 1 maart 2017 staat de verwarmingsketel op de zomerstand; hierdoor wordt Elga gedwongen geheel zelfstandig de verwarming te verzorgen van benedenverdieping, badkamer ,waskamer en werkkamer( in toaal 7 radiatoren).Aanvoertemperatuur Elga varieert tussen 28 C en 38 C afhankelijk van buitentemperatuur en vraagtemperatuur .
2. Ik gebruik geen nachtverlaging. Thermostaat in woonkamer staat op 22 C. Vandaag 21 november bij een buitentemperatuur van 11C is de aanvoertemp. 38 C en de retour 34 C.
3. De Bosch Hrc wordt nu alleen nog gebruikt voor sww.
4.Sinds kort een pelletkachel in de woonkamer die ingezet gaat worden om in koude perioden Elga te ondersteunen: pelletkachel verwarmt benedenverdieping en Elga de 3 ruimten boven (minder watervolume waardoor hogere aanvoertemp.gehaald kan worden).
5.Elga draait ook bij T<4 C;dipswitch omgezet.
Ons energieverbruik is fors gedaald:
Gasverbruik van 3250 m3 naar 1350 m3
Elektriciteit van 3500kWh naar 500 kWh ;dit natuurlijk inclusief salderen en bij maximale inzet Elga

Gasverbruik kan verder teruggebracht worden naar ca 300m3 (alleen koken en sww).

Elga biedt zeer goede besparingsmogelijkheden; e.e.a. afhankelijk van de mogelijkheid tot het zelf opwekken van elektriciteit en het gebruik van andere energiedragers.
Ofschoon er nog geen vol jaar is verstreken sinds de gedane investeringen is er na 11 maanden al een investeringsrendement van 10%.

[ Voor 4% gewijzigd door Ron6363 op 21-11-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Wat tips voor @brulmuis ivm te weinig besparing.

Mogelijk zit er een pompschakelaar bij je vloerverwarming die niet snel de pomp inschakelt omdat de WP met lage temperatuur die sensor niet kietelt.
Dan kan het systeem de flow niet kwijt omdat de pomp nog niet wakker is.

Van 18 naar 19.5 graden kun je beter programmeren in stappen van een halve graad. Dan blijft de ketel wellicht uit. Je klokprogramma moet dan wel eerder beginnen.

De vloerverwarming heeft een pomp. Zet deze ook op de hoogste stand. Het hogere stroomverbruik is verwaarloosbaar tov stroomverbruik van de warmtepomp zelf.

Mogelijk die 4 graden instelling van de ELGA eraf laten halen.

Probeer de aanvoertemperatuur onder de 35 te houden. Liever nog in de buurt van 30 dan 35.
Met radiatoren is dat te laag maar met vloerverwarming kan het prima werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 26-11-2017 11:25 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Beetje late reactie. Ik heb af en toe ook ketel storing nr 4 met de Elga+toshiba. Jij drukt niet op info op thermostaat in het filmpje. Ben benieuwd naar het nummer?
De fout gaat bij mij vanzelf weg. Alleen het vervelende is dat de elga dan even niet verwarmt en het huis kouder word.
Ik gebruik 2 losse thermostaten. Dus elga apart en cv ketel apart.

Oorzaak: te snel omhoog willen? Je zou zeggen dit moet kunnen?
Heb de extra stappen in de honeywell aan gezet. Elga gaat hier in veel halve graden omhoog naar 22 in de avond.

Verder presteert de elga prima. Bij 2 graden buiten is het hier binnen nog 22 graden. Veel overcapaciteit aan Jaga's (geen vloer verwarming) geinstalleerd. Dikke gordijnen voor de schuifpui hielp ook enorm.
Elga gebruik zon 1750kwh stroom. Gas verbruik ging van 1200-1400 naar 280m2

Soms moet je radiatoren dicht bij de Elga goed afgeregelen=knijpen. Je wil niet te snel te warm water terug bij de Elga. Dan gaat de elga uit. Terwijl de woonruimte nog koud is.
brulmuis schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:09:

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
@Q1Q Heb jij de schakelaar B8 in de ELGA op ON staan. Warmtepomp schakelt niet uit onder een buitentamp van +4 ºC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

Ja klopt. Stroom genoeg over.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
mocht je je nefit aan uit willen gaan stoken om zo als nog nut te hebben van de elga regeling
wijzig ook de bedrading in je cv ketel. (zie handleiding ketel voor hoe dat moet.)

Waarom trouwens een elga (waarschijnlijk monteurs advies)
Waarom geen nefit ventiline bijv /(afvoerlucht/waterwarmte pomp)
of nefit warmte pomp.

[ Voor 42% gewijzigd door miciel op 28-11-2017 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-01 09:10
Leerzaam topic, morgen precies één week Elga bezitter en daarmee nog behoorlijk druk met het ingeregeld krijgen van het systeem. Alhoewel druk, veel wachten en niet teveel tegelijk aanpassen.

Wellicht dat mijn ervaringen anderen ook weer een stapje verder helpen en ik heb ook nog wel wat vragen.

De setup is een Elga met referentieruimteregeling via de Chronotherm en een Vaillant HR Solide 24kW ketel via OpenTherm door de Elga aangestuurd. Afgiftesysteem is LT vloerverwarming met mengverdeler. De CV (pomp) en Elga monitor ik via twee NeoCoolcam Z-wave stekkers via Domoticz evenals de slimme meter. Zo kan ik van beide apparaten mooi de runs zien. Verder geen nachtverlaging en temperatuur continu op 21 graden.

Grote verassing was de Installateurshandleiding van 1-8-2017 voor de firmware 15.3. Daarin staan (hfst 17) een groot aantal Elga parameters die je via het "geheime" installateursmenu van de Chronotherm kan uitlezen en kan aanpassen. Meer dan met de DIP's kan je het regelgedrag van Elga uitgebreider en naukeuriger beïnvloeden. Wellicht voor sommigen oud nieuws, maar ik had het nog nergens gezien :z

Stap 1 was het stabiel krijgen van de Vaillant, die pendelde er flink op los bij de vloerverwarming stooklijnen uit de Elga. In het parameter menu kan je een eigen stooklijn aanmaken, de mijne loopt nu van 40 bij 20 graden tot 50 bij -10. Resultaat geen gependel meer een constante runs op 47 graden aanvoer (als de CV het alleen mag doen).

Stap 2 was de Elga het wat langer alleen laten doen. Ondanks het uitzetten van de 4 graden regeling ging de CV al snel en lang aan. Via de parameters kan je naast een aanpassing van 4 graden punt ook aangeven onder welke temperatuur er pas de CV aangesproken mag worden die heb ik op 0 graden gezet. Tot nu toe (3 graden) houdt de Elga het huis nog prima op temperatuur.

De instelling bij stap 2 is wat "lomp" en niet echt hybride. Het is nu gewoon of Elga of CV op basis van buitentemperatuur 0 graden. De reden van deze instelling is dat ik tegen het probleem aanloop dat de CV gaat pendelen bij gelijktijdig gebruik. Bij afzonderlijk gebruik ontstaat de situatie dat de CV het daarna uren overneemt en de Elga hem niet terugpakt ondanks dat de ruimte gewoon op temperatuur lijkt te zijn.

So far so good, maar zeker nog werk aan de winkel... Leuk!

Wat ik niet helemaal begrijp is dat de CV het zo lang overneemt. Oorzaak is volgens mij de traagheid van het afgifte systeem. Voor een halve graad heeft de vloer zeker twee uur nodig. Weet iemand wat de Elga regeling hier doet? Dus stel ingesteld op 21, bij 20,5 gaat de CV aan... neemt de Elga het dan bij 21 weer over of pas bij 21 plus een marge, bijvoorbeeld 21,5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

Ik gebruik 2 thermostaten. Volledig controle over wat Elga moet doen. CV staat 0,5 graad lager dan Elga ingesteld, mocht ie het niet redden gaat CV vanzelf aan.

CV ketel komt maar een paar keer per jaar in actie. (west NL is niet zo koud als oost)
beveilig 4 gr is er af.
Geen vloer verwarming maar dikke Jaga's.

Misschien stookt de CV het retour water te warm? Waardoor de Elga daar niks mee kan?
Hoe hoog was Gas verbruik voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
Misschien stookt de CV het retour water te warm? Waardoor de Elga daar niks mee kan?
Hoe hoog was Gas verbruik voorheen?
Retour CV is 30-35, aanvoer vanuit de CV is 47. Lager dan 47 heb de nog CV niet kunnen tunen, dan gaat hij pendelen op nog geen 30 sec brandertijd en wordt het koud in huis want effectief doet hij dan niets meer.

Gasverbruik was voorheen 2300m3, maar dat was nog zonder een getunede CV op 65 graden aanvoer.

Mijn vermoeden is dat het met de traagheid van de vloer te maken heeft. 0,5 graden opwarmen kost twee uur dus ook het afkoelen duurt daarom heel lang zeker omdat de Elga dan nog wel in bedrijf is. Op het moment dat de ruimte onder de 0,5 verschil schiet is er dus al heel wat warmte uit de vloer. De CV moet dan eerst de daling afremmen en dan weer opstoken. Vannacht is de buitentemperatuur onder de 0 gekomen en volgens de logging heeft de CV vier uur staan branden met ongeveer 1m3 per uur.

In heb het half uur wachttijd bij 0,5 verschil verkort naar 5 minuten met de gedachte dat er al een tijdje afkoeling geweest is en de CV hoe eerder hoe beter aan bak mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
limp_1983 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:29:
[...]

hoezo onzin. Ik wil zo weinig mogelijk gas verstoken. dus bij mij staat die beveiliging ook af en dat gaat perfect. Als je over die paar kwartjes extra valt, kun je sowieso beter niet aan een WP beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
interessante posts hier, maar wellicht beter verder te gaan op het WP topic:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

limp_1983 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:10:

*Wel of geen nachtverlaging (slecht geïsoleerd) en geen vloerverwarming.
*Maximale aanvoertemp cv-ketel instellen? ivm met uitschakeling Elga
*Aparte zones van Evohome? verstandig met buffervat of er gewoon afgooien?
*4 graden buitentemperatuur uitschakelen?

Omdat ik Evohome heb moet ik volgens Techneco een extra buitenvoeler installeren en combineren met buffervat. De bijgeleverde thermostaat Honeywll Touch moet je dan instellen op 22 gr. Continue en mag je naast de ketel monteren omdat hij verder geen binnentemp meet maar WA-regeling instelt.
Op basis van mijn persoonlijke ervaring geen nachtverlaging toepassen. Ik kan het langer comfortabel houden met de ELGA op 1 continu temperatuur en ik heb ook het idee dat het energie bespaard. Iets wat tegenstrijdig is met wat iedereen zegt maar ik zie nu dit najaar met continu 1 temperatuur dat ik per dag veel minder energie verbruik dan het jaar ervoor.

Maximale aanvoertemperatuur instellen op de ketel zou ik persoonlijk instellen op 45 graden. De ELGA slaat af bij 42 graden water retour en gaat daarna pas weer aan als er een schakelpunt in de thermostaat is geweest. En als je continu stookt heb je geen schakelpunten meer. Je moet dus voorkomen dat de retourtemperatuur bij de ELGA de 42 graden bereikt.

Aparte zones met of zonder buffervat durf ik geen uitspraken over te doen. Ik kan dat zelf niet doen met mijn ELGA met Carrier en de testen met buffervat zijn niet heel positief.

Temperatuurbegrenzing zou ik er alleen af halen als je meer ervaring hebt met je eigen systeem. Als je bij 4 graden buiten je ELGA het voor je gevoel ( en wat je meet ) het nog warm kunt houden dan zou ik de begrenzing er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurentk
Mijn Elga/CV systeem loopt inmiddels als een zonnetje....

Door de pomsnelheid van de Elga naar 2 te verlagen en de Vaillant CV pomp in de hoogste trap te zetten. Kan de CV zijn warmte kwijt en maakt mooie runs zonder te pendelen. Soms nog even een missertje, maar bij een tweede poging maakt de CV een mooie run.

Aantal minuten 0,5 graden onder gevraagde ruimtetemperatuur instelling P84 naar 5 minuten verlaagd. En de CV mag pas bijgevraagd worden bij 2 graden buitentemperatuur middels parameter P63 op 38.

Gasverbuik van de CV gedaald 1,1 m3 naar 0,75 m3 per uur, en CV wordt nu ongeveer 1,5 uur door de Elga erbij gevraagd waarna de Elga het tussen de 2 a 3 uur alleen doet, met de oude instelling zonder gelijktijdig bedrijf liep de CV 4 tot 5 uur het in zijn eentje op te knappen. En dit alles bij een temperatuur rond het vriespunt. Voorlopig prima instellingen.

Wat mij verbaast is dat de Elga het prima doet op pompstand 2, dacht altijd dat bij lage aanvoertemperaturen een grotere flow nodig was. Aan de andere kant is mijn leidingentraject best wel kort enhoeft de Elga maar één verdieping te overbruggen om allen een badkamerradiator en de vloerverwarmingsverdeler te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vkk
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-01 10:26

vkk

Nieuw op dit forum en sinds 1 week gelukkige bezitter van een Elga WP met Chronoterm touch (meegeleverd)
Zit momenteel met 2 dingen waarmee ik niet verder kom:
1. Elga in bedrijf genomen volgens handleiding met oa parameter 85. Kom nu echter niet meer in dit instelmenu met parameters voor de Elga (ketel menu , parameters >30). Volgens handleiding is menu beschikbaar afh van unit maar krijg dit met geen mogelijkheid meer in beeld. Tips?
2. Elga maakt CV water niet warmer dan 27-28C met pomp op stand 4-5 (min nodig voor flow ivm CV) met Aan/Uit voor CV ketel (eigen thermostaat). <4C beveiliging staat uit. Kan Woning normaal met CV ketel op 35C warm houden. Welke stappen moet ik nemen om aanvoer van Elga omhoog te krijgen? Manual geeft aan dat Elga naar 45C probeert te komen... Alvast bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004745

Een goede dag,

Even een vraag, hoe kom je in het menu van de Pxx nummers op Honeywell chronotherm touch.
Het lukt me om de standaard installatie menu te voorschijn te toveren, maar het menu met de Pxx nummers kan ik niet vinden. Daar zou ik graag wat kleine aanpassingen doen.

Groetjes Gerard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb sinds deze zomer een Elga warmtepomp. Na opstartproblemen welke zijn verholpen door techneco werkt het syteem nu. Wegens problemen met de flow werkt de ELGA alleen als de vloerwarming voldoende is aangewarmd. Ben nu aan het experimenteren met de nachtverlaging. Afgelopen nacht begonnen zonder nachtverlaging en heb 1 m3 verstoot. Dit viel mij mee nog. Zo nu en dan moet blijkbaar de CV bijspringen om de ingestelde temperatuur te handhaven. Ik zou het liefst zien dat de ELGA dit alleen diet.
Wat mij opvalt is dat de elga de watertemperatuur niet (langzaam) weten te verhogen. Deze blijft schommelen tussen de 25 en 30 graden. M.a.w. vergelijkbaar met hetgeen VKK meldt. Ook ik ben wel benieuwd wat er schort.
Ook ik zou graag de ketelinstellingen willen wijzigen. Ondanks dat de installatie-handleiding meldt dat dit kan lukt het mij niet. Ik krijg alleen de installatie instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1005729

Ik heb ook een ELGA welke samen met een TOON thermostaat en een Daalderop CV moet gaan functioneren. Deze drie apparaten praten niet correct met elkaar in het open therm protocol. CV staat in aan/uit modus. Elga werkt goede bij buitentemperaturen boven 7 graden. Onder die temperatuur komt de ELGA niet bij. Ik heb voldoende eigen opgewekte elektriciteit en dat impliceert de ELGA ook met lagere COP mag draaien. Mijn inziens kan ik dit niet realiseren met de dipswitches. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ELGA blijft werken bij alle buitentemperaturen boven 0 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een goede dag

De Elga heeft die mogelijkheid, maar hoe die bij Toon moet worden aangestuurd is mij niet duidelijk.
Bij de Cronotherm Touch Modulation is het te veranderen in het Parameter Menu van de ElgaElga.
Afschakeltemperatuur warmtepomp verlagen vanaf 4°C, Code 0062, default waarde =0 , bereik is 0…20 Kelvin. De 0062 parameter is een rekensom. De beginwaarde is 4 °C – 0 °C = 4 °C. Als u de Elga pas wilt uitschakelen bij een buitentemperatuur van 3 °C. Dan dient u parameter 0062 op 1°C te zetten. Dan wordt de rekensom 4 °C – 1 °C = 3 °C. De eenheid K staat voor Kelvin.

Gr. Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vkk
  • Laatst online: 31-01 10:26

vkk

Zo te zijn zijn er meer mensen die niet in het uitgebreide Installateur menu kunnen komen. Het is mij echter 1x gelukt dus heeft niet met firmware versie van Elga te maken. Heeft iemand hiervoor een oplossing?
Daarnaast ga ik er van uit dat Elga probeert naar ongeveer 40C probeert te komen. Ik stuur ketel via 2e thermostaat aan die lager staat dus Elga zal het alleen moeten doen. Aanvoertemp blijft echter op 25-27C terwijl Chronoterm aanvoertemp vraagt van 45C [param 20] en actueel vermogen buitenunit op 0 staat [param 21]
Suggesties worden gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hi,

Cronotherm Touch Modulation / Elga

Druk op het scherm op ‘INSTELLEN’.
Druk gedurende 5 seconden het blanco stuk tussen ‘KLAAR’ en ‘SCHERM’ in.
Selecteer met de pijtjes: ‘INSTEL KETEL’. (dat is de Elga Configuratie)

Druk op het scherm op ‘INSTELLEN’.
Druk gedurende 5 seconden het blanco stuk tussen ‘KLAAR’ en ‘SCHERM’ in.
Selecteer met de pijtjes: ‘INSTAL INSTELLING’. (dat is de Thermostaat Configuratie)

Het lukt me helaas niet om de Codes als tabel hier in te plaatsen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
Hallo Luigi 1,
Ik volg jouw bovenstaande aanwijzingen echter ik kom niet bij de mogelijkheid “instel ketel”. Alleen bij de “installateursinstellingen”. Met andere woorden het scrollen met de pijltjes levert slechts 1 configuratiemogelijkheid op namelijk die van de Chronotherm touch thermostaat.
Kan dit aan de manier van aansluiten liggen naar de HR ketel : Open therm protocol...?
Mvg Ron Janssens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 484954

dat licht aan het type versie pomp 15.3 na 1-8-2017 zitten de codes er pas in volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
Mijn Elga is van januari 2017 (productie datum dec.2016). Kan iemand het bovenvermelde vermoeden van Ernstel bevestigen en heeft iemand ervaring met het laten uitvoeren van een software-update (firmware 15.3) ? Je zou dan zodoende ook tot het parametermenu van Elga toegang hebben.
Mvg Ron J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hi,

Ligt het niet aan de thermostaat, bij het installeren van de Elga is mijn thermostaat vervangen, ondanks dat het de zelfde thermostaat was. Een Honeywell Chronotherm Touch Modulation, alleen een jaartje ouder.
Het probleem is dat je de Thermostaat niet even kan updaten. De Honeywell Chronotherm Touch Modulation behoort nog tot de groep ouderwetse thermostaten, ondanks dat hij redelijk slim is.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
In verband met het kunnen benaderen van de ketelinstellingen heb ik contact gehad met Techneco. Het kunnen instellen van de ketelparameters heeft te maken met de firmwareversie.
Het menu - install ketel - zit in de Elga’s met firmware v15.3 of hoger. Firmware v12.77 of lagere heeft dit menu niet. Welke firmware versie je hebt staat op de onderste printplaat d.m.v. een sticker.
Zelf heb ik de firmwareversie 12.77, maar heb recentelijk een software update gekregen. Je zou verwachten dat je vanaf dat moment de ketelinstellingen kunt benaderen. DIt is helaas niet zo. Wellicht dat je dus voor versie's lager dan v15.3 nimmer de ketelparamaters kunt wijzigen. Komende week ga ik Techneco hier nog over terugbellen. Ik laat hier wel weten wat er uitgekomen is.
Overigens lijkt het er op dat de nieuwe firmware het ook mogelijk maakt met OT-protocol te werken als je vloerverwarming hebt met ruimteregelingen . Nu werk ik met Aan/uit, maar wil liever alles met OT hebben.

Verder loop ik ook tegen het probleem aan dat ELGA de aanvoertemperatuur niet boven de 30 graden krijgt.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een goede dag,

Heeft iemand de Adam geprobeerd/installeerd.
De Anna thermostaat is compatibel met de Elga. Dus grote kans dat de Adam ook werkt.
CV-gateway "Adam" https://www.getqupit.com/product/cv-gateway/

Gr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 970931

Beste Tweakers,

Geen vraag maar een compliment aan het forum en met name aan Martin Kleinman

Ik heb sinds september de Elga draaiend. Uitvoerig de website van Kleinman bestudeerd en de Elga en vloerverwarmingsinstellingen aangepast. Het resultaat is verbluffend.
Ik meet niet zo nauwkeurig. Maar onderstaand:

Verbruik gas december 2016 255m3
Verbruik Electra december 2016 265 kWh
Verbruik gas december t/m vandaag 2017 19m3
Verbruik Electra december 2017 t/m vandaag 465 kWh

Bedankt voor het inspirerende forum!

Groet, Rogier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Anoniem: 970931 schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:58:
Beste Tweakers,

Geen vraag maar een compliment aan het forum en met name aan Martin Kleinman

Ik heb sinds september de Elga draaiend. Uitvoerig de website van Kleinman bestudeerd en de Elga en vloerverwarmingsinstellingen aangepast. Het resultaat is verbluffend.
Ik meet niet zo nauwkeurig. Maar onderstaand:

Verbruik gas december 2016 255m3
Verbruik Electra december 2016 265 kWh
Verbruik gas december t/m vandaag 2017 19m3
Verbruik Electra december 2017 t/m vandaag 465 kWh

Bedankt voor het inspirerende forum!

Groet, Rogier
@mkleinman laten we hem ook even taggen.. _/-\o_ _/-\o_
De website van Martin is voor mij ook een enorme bron van informatie geweest.

BTW hier al bekend?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1017839

Hallo allemaal,

ik ben sinds oktober 2017 ook in het bezit van een Elga. Deze is geinstalleerd volgens aansluitschema K2 uit de instal handleiding.
Het probleem wat ik heb is hetzelfde als VKK en WBCHEVRON, de aanvoertemperatuur komt niet hoger dan 27-28 graden.
Ik pas nachtverlaging van 18 graden toe en bij thuiskomst gaat de thermostaat in stapjes van 0,5 graden naar 19,5 graden.
De Elga staat dan op vol vermogen (ik heb er een kwh meter tuseen gezet) 3-4 uur te draaien maar de aanvoertemperatuur komt dan niet boven de 28 graden uit, iets wat ik wel zou verwachten.

Alleen beneden verdieping wordt verwarmt met vloerverwarming en drie radiatoren, boven loopt de badkamer alleen mee.
Kan iemand mij hiervoor een verklaring geven of beter nog, een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Anoniem: 1017839 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:14:
Hallo allemaal,

ik ben sinds oktober 2017 ook in het bezit van een Elga. Deze is geinstalleerd volgens aansluitschema K2 uit de instal handleiding.
Het probleem wat ik heb is hetzelfde als VKK en WBCHEVRON, de aanvoertemperatuur komt niet hoger dan 27-28 graden.
Ik pas nachtverlaging van 18 graden toe en bij thuiskomst gaat de thermostaat in stapjes van 0,5 graden naar 19,5 graden.
De Elga staat dan op vol vermogen (ik heb er een kwh meter tuseen gezet) 3-4 uur te draaien maar de aanvoertemperatuur komt dan niet boven de 28 graden uit, iets wat ik wel zou verwachten.

Alleen beneden verdieping wordt verwarmt met vloerverwarming en drie radiatoren, boven loopt de badkamer alleen mee.
Kan iemand mij hiervoor een verklaring geven of beter nog, een oplossing?
Best normale temperaturen hoor met vloerverwarming en een output van max 5kw.
Kijk eens wat het minimal vermogen is van je CV ketel..?

7 kw? En dat is het minimale, met een modulerende CV gaat dit al snel naar 10kw +, dus ruim het dubbele van wat de ELGA kan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1017839

Hallo Daannn1987,

bedankt voorje antwoord.
Verder geen idee wat het minimale vermogen is van mijn cv ketel(het is een daalderop comfort classic 30/50) maar ik probeer de temperatuur zo te regelen dat de CV niet bij hoeft te springen.
Ik had gewoon een hogere aanvoer temperatuur verwacht, ik lees op deze site aanvoer temperaturen van 35 graden en hoger. Met de buitentemperaturen van nu is het nog geen probleem maar met zulke aanvoertemperaturen verwacht ik die wel als het kouder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Anoniem: 1017839 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:39:
Hallo Daannn1987,

bedankt voorje antwoord.
Verder geen idee wat het minimale vermogen is van mijn cv ketel(het is een daalderop comfort classic 30/50) maar ik probeer de temperatuur zo te regelen dat de CV niet bij hoeft te springen.
Ik had gewoon een hogere aanvoer temperatuur verwacht, ik lees op deze site aanvoer temperaturen van 35 graden en hoger. Met de buitentemperaturen van nu is het nog geen probleem maar met zulke aanvoertemperaturen verwacht ik die wel als het kouder gaat worden.
Even snel googlen verteld mij dat je huidige CV ketel tussen de 7,5 en 30 kw aan warmte levert.

Als je het zo in wilt regelen dat je zo min mogelijk gas verbruikt, zul je in stapjes moeten vermogen.
Alles wat meer als 0,5 graden verhoging is, wordt de CV ketel erbij gevraagd (en daarnaast is er nog een graadminuten meter die wanneer het te lang duurt sowieso de CV ketel bij vraagt).

Bij vloerverwarming heb je bij dergelijke aanvoertemperaturen meestal al behoorlijk wat afgifte gezien de grote van de oppervlakte. Deze afgfite zorgt ervoor dat het CV circuit niet snel op temperatuur komt met lage vermogens.

Wanneer jij je vloerverwarming uitzet (weet niet of je afsluiters hebt voor de vloerverwarming), zul je zien dat de Taanvoer en Tretour omhoog zullen schieten.

Hier vrijwel gelijjke setup als jij hebt VVW beneden met 2 radiatoren en een handdoek radiator @badkamer
Taanvoer komt niet boven de 30 uit, maar zet ik de VVW uit en gaat alles alleen over radiatoren schiet het zootje zo naar 30+

Grote kans echter dat de ELGA te kort schiet bij lagere temperaturen icm nachtverlaging.. Ik pas geen nachtverlaging toe wat ervoor zorgt dat de ELGA altijd op een laag pitje draait met een veel hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Geluk bij een ongeluk. Ik kan u in eens de installateurparameters wel benaderen. Heb de Elga helemaal stroomloos gehad voor een paar minuten en na de volledig opstart bleek het mogelijk naast het installatiemenu ook de parameters te kunnen benaderen en wijzigen. Wie weet dat anderen forumleden hier mee ook geholpen zijn. Elga moet wel voorzien zijn van firmware 15,3 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgkm
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04-2023
Elga verwarmt niet goed geeft geen storing aan ,voor geschiedenis elga maakte veel herrie monteur geweest zij dat het normaal was sinds die tijd minder Herrie maar de elga verwarmt steeds minder de ketel springt meer bij ! Gister ging ik kijken bij de elga en deze stond uit heb hem toen de stekker eruit gehaald en weer terug gedaan toen deed hij het weer na verloop van tijd weer problemen nu knipperde het cv lampje en het groene elga lampje wie heeft dit nog meer gehad heb het gevoel dat er iets niet klopt

Gr karst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01-2023
Wij hebben vorig jaar een Elga laten installeren en bij ons werkt de Elga helaas ook niet naar behoren:

Ik heb vorige week eens uitgerekend hoeveel gas deze me heeft bespaard omdat ik het vermoeden had dat ik per dag toch te veel gas verbruik. T.o.v. van het verbruik een jaar eerder: 20% gas bespaard terwijl stroom met 18 % is gestegen. Netto resulteerd dit in een energie kosten verlaging van 8%. Als ik de graaddagen meereken dan valt dit zelfs nog iets lager uit. Dit valt me dus erg tegen.

Ik merk dat de Elga niet goed functioneert of niet goed is ingesteld: beneden de 7 a 8 graden kan de Elga mijn huis niet warm houden. Inmiddels is het rond de 15 graden en als ik de thermostaat een halve graad hoger zet dan kan de Elga dit nog steeds niet alleen, na ongeveer een uur springt de ketel weer aan. We hebben een oude HR ketel van Nefit en de Elga kan deze alleen aansturen obv alles of niets waardoor de ketel niet meer zuinig is voor verwarming. Heel even bij verwarmen door de ketel kost direct al 1 kuub gas. De aanvoer temperatuur van de Elga komt niet boven de 25 graden tenzij de ketel aan gaat. Ik heb inmiddels allerlei posts en websites gelezen (met name familie-kleinman.nl, waar voor dank d:)b ) en van alles geprobeerd maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Bij Energie in Huis, waar ik de Elga gekocht heb zeggen ze dat de Elga goed functioneert en dat ik maar een nieuwe ketel moet kopen, dit vind ik erg kort door de bocht.

ps. We hebben een vrijstaand huis uit 1971 met vloerverwarming in de hal en woonkamer, nageisoleerd, vloerisolatie, dubbel glas/hr++ glas en dak isolatie. Oppervlakte woonkamer is ongeveer 55m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:08:
Wij hebben vorig jaar een Elga laten installeren en bij ons werkt de Elga helaas ook niet naar behoren:

Ik heb vorige week eens uitgerekend hoeveel gas deze me heeft bespaard omdat ik het vermoeden had dat ik per dag toch te veel gas verbruik. T.o.v. van het verbruik een jaar eerder: 20% gas bespaard terwijl stroom met 18 % is gestegen. Netto resulteerd dit in een energie kosten verlaging van 8%. Als ik de graaddagen meereken dan valt dit zelfs nog iets lager uit. Dit valt me dus erg tegen.

Ik merk dat de Elga niet goed functioneert of niet goed is ingesteld: beneden de 7 a 8 graden kan de Elga mijn huis niet warm houden. Inmiddels is het rond de 15 graden en als ik de thermostaat een halve graad hoger zet dan kan de Elga dit nog steeds niet alleen, na ongeveer een uur springt de ketel weer aan. We hebben een oude HR ketel van Nefit en de Elga kan deze alleen aansturen obv alles of niets waardoor de ketel niet meer zuinig is voor verwarming. Heel even bij verwarmen door de ketel kost direct al 1 kuub gas. De aanvoer temperatuur van de Elga komt niet boven de 25 graden tenzij de ketel aan gaat. Ik heb inmiddels allerlei posts en websites gelezen (met name familie-kleinman.nl, waar voor dank d:)b ) en van alles geprobeerd maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Bij Energie in Huis, waar ik de Elga gekocht heb zeggen ze dat de Elga goed functioneert en dat ik maar een nieuwe ketel moet kopen, dit vind ik erg kort door de bocht.

ps. We hebben een vrijstaand huis uit 1971 met vloerverwarming in de hal en woonkamer, nageisoleerd, vloerisolatie, dubbel glas/hr++ glas en dak isolatie. Oppervlakte woonkamer is ongeveer 55m2.
Wat was je oorspronkelijke gasverbruik?
Welke temperaturen stook je in de woonkamer en stook je daarnaast nog meer?
Meet je toevallig ook het opgenomen vermogen van de ELGA?
Wat zijn de retourtemperaturen bij 25 graden aanvoer? (is wel erg laag ja)
Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je?

Het is ook wel eens interessant te weten of iemand toevallig in de buurt woont.. Ik heb inmiddels behoorlijk wat inzicht in de ELGA gekregen en ben berust bereid eens te komen kijken bij iemand om evt te helpen.

Hier draait de ELGA stand-alone en kan dus de ketel niet aanspreken, zelfs met -8 heeft hij het huis om 21 graden weten te houden.
2 onder 1 kap, ±140m2 uit 2002.
WTW-d
VVW beneden + jaga radiatoren boven.
21 graden @ 24/7
Gas verbruik was voorheen ±600m3 en vervang ik met 1400kw.

Woon zelf in Beverwijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
kgkm schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:52:
Elga verwarmt niet goed geeft geen storing aan ,voor geschiedenis elga maakte veel herrie monteur geweest zij dat het normaal was sinds die tijd minder Herrie maar de elga verwarmt steeds minder de ketel springt meer bij ! Gister ging ik kijken bij de elga en deze stond uit heb hem toen de stekker eruit gehaald en weer terug gedaan toen deed hij het weer na verloop van tijd weer problemen nu knipperde het cv lampje en het groene elga lampje wie heeft dit nog meer gehad heb het gevoel dat er iets niet klopt

Gr karst
https://techneco.nl/wp-co...g-Elga-Techneco-V16.0.pdf

LED knippert: er is wel voldoende vraag om de ketel in te zetten, maar de ketel is uit omdat
bijvoorbeeld de watertemperatuur het setpoint heeft bereikt.

9.3.1 CV-ketel OpenTherm
Als volgens de Elga-regeling de CV-ketel moet verwarmen, wordt er een gewenste aanvoertemperatuur voor
CV-ketel berekend. De met de dipswitches A1 en A3 ingestelde stooklijn bepaalt de gewenste aanvoertemperatuur.
Ook als alleen de ketel draait is de gewenste aanvoertemperatuur voor de CV-ketel afhankelijk van
de in gestelde stooklijn.
De ketel stuurt ook een signaal naar de Elga als deze zijn setpoint heeft bereikt. Als de CV-ketel uitgaat omdat
het gewenste watersetpoint is behaald, maar er nog wel voldoende warmtevraag is op de Elga om de ketel in
te zetten, dan zal de Elga het vlam-symbool op de voorzijde van de Elga laten knipperen. Als de ketel tapwater
maakt, zal de Elga dit signaal ontvangen en op de thermostaat tonen. Ook dan knippert het vlam-symbool op
de voorzijde van de Elga.

Het kan ook zijn dat het vlam-symbool knippert omdat de CV-ketel uit blijft tijdens de nalooptijd van de Elga
circulatiepomp. Dit komt dus voor bij het overschakelen van Elga naar CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Daannn1987 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:37:
[...]

Wat was je oorspronkelijke gasverbruik?
Welke temperaturen stook je in de woonkamer en stook je daarnaast nog meer?
Meet je toevallig ook het opgenomen vermogen van de ELGA?
Wat zijn de retourtemperaturen bij 25 graden aanvoer? (is wel erg laag ja)
Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je?

Het is ook wel eens interessant te weten of iemand toevallig in de buurt woont.. Ik heb inmiddels behoorlijk wat inzicht in de ELGA gekregen en ben berust bereid eens te komen kijken bij iemand om evt te helpen.

Hier draait de ELGA stand-alone en kan dus de ketel niet aanspreken, zelfs met -8 heeft hij het huis om 21 graden weten te houden.
2 onder 1 kap, ±140m2 uit 2002.
WTW-d
VVW beneden + jaga radiatoren boven.
21 graden @ 24/7
Gas verbruik was voorheen ±600m3 en vervang ik met 1400kw.

Woon zelf in Beverwijk
Hi Daannn1987, bedankt voor je reactie!

- Mijn gasverbruik van vorig jaar zonder Elga was 1621 m3, dit jaar zit ik op 1323 m3.
- In de huiskamer stook ik op 20 graden. Als ik nachtverlaging toepas dan rond de 18.5 graden, ik probeer de temperatuur telkens met 0,5 graden te verhogen zodat de ketel niet aan hoeft te gaan maar dat werkt niet, ketel springt toch wel aan.
In de overige ruimtes heb ik gewone radiatoren met thermostaatkranen, deze stonden op 1 maar heb ik afgelopen week eens helemaal uit gedraaid om te kijken of de aanvoertemperatuur dan om hoog gaat, dit scheelt ongeveer 2 graden. Alleen als ik alle radiatoren uitdraai behalve de vloerverwarming springt de thermostaat op "Ketel storing". Ik kan dit verhelpen door een radiator weer open te draaien.
- Ik meet niet apart het opgenomen vermogen, maar ik kan via HomeWizard zien dat als de Elga draait deze rond de 400 a 500 kwh verbruikt, dit kan varieren. HW heeft helaas geen losse kwh meters voor in het stop contact anders had ik deze er tussen gezet.
- Ik meet geen retour temperatuur, zou ik nog wel kunnen doen, moet ik nog een thermometertje kopen.
- Mijn verdeler is een Therminon met 6 ingangen, type kan ik nergens ontdekken, is door de vorige eigenaren geplaatst, vermoedelijk rond 2007. Deze maar dan met 6 ingangen.

Wat ik onlangs ook nog heb geprobeerd is de parameter P62 op 3 gezet zodat de Elga pas uit gaat bij 1 graden ipv 4, maar dat lost natuurlijk weinig op.

Ik had Energie in Huis al gevraagd om de ketel toch maar stand-alone aan te sluiten maar dat doen ze niet omdat ze daar in het verleden veel problemen mee hebben gehad.

Ik zie dat jij voor de Elga maar 600m3 gas verstookte, dat is nog niet de helft van wat wij verstoken met Elga, ik heb het idee dat de Elga bij ons nooit goed zal functioneren omdat het apparaat veel te klein is.

Mag ik nog vragen hoe groot de oppervlakte van jouw VVW/woonkamer is?

Ik woon trouwens in Linne (Limburg), dus dat is niet om de hoek maar je bent altijd welkom :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:45:
[...]

Hi Daannn1987, bedankt voor je reactie!

- Mijn gasverbruik van vorig jaar zonder Elga was 1621 m3, dit jaar zit ik op 1323 m3.
- In de huiskamer stook ik op 20 graden. Als ik nachtverlaging toepas dan rond de 18.5 graden, ik probeer de temperatuur telkens met 0,5 graden te verhogen zodat de ketel niet aan hoeft te gaan maar dat werkt niet, ketel springt toch wel aan.
In de overige ruimtes heb ik gewone radiatoren met thermostaatkranen, deze stonden op 1 maar heb ik afgelopen week eens helemaal uit gedraaid om te kijken of de aanvoertemperatuur dan om hoog gaat, dit scheelt ongeveer 2 graden. Alleen als ik alle radiatoren uitdraai behalve de vloerverwarming springt de thermostaat op "Ketel storing". Ik kan dit verhelpen door een radiator weer open te draaien.
- Ik meet niet apart het opgenomen vermogen, maar ik kan via HomeWizard zien dat als de Elga draait deze rond de 400 a 500 kwh verbruikt, dit kan varieren. HW heeft helaas geen losse kwh meters voor in het stop contact anders had ik deze er tussen gezet.
- Ik meet geen retour temperatuur, zou ik nog wel kunnen doen, moet ik nog een thermometertje kopen.
- Mijn verdeler is een Therminon met 6 ingangen, type kan ik nergens ontdekken, is door de vorige eigenaren geplaatst, vermoedelijk rond 2007. Deze maar dan met 6 ingangen.

Wat ik onlangs ook nog heb geprobeerd is de parameter P62 op 3 gezet zodat de Elga pas uit gaat bij 1 graden ipv 4, maar dat lost natuurlijk weinig op.

Ik had Energie in Huis al gevraagd om de ketel toch maar stand-alone aan te sluiten maar dat doen ze niet omdat ze daar in het verleden veel problemen mee hebben gehad.

Ik zie dat jij voor de Elga maar 600m3 gas verstookte, dat is nog niet de helft van wat wij verstoken met Elga, ik heb het idee dat de Elga bij ons nooit goed zal functioneren omdat het apparaat veel te klein is.

Mag ik nog vragen hoe groot de oppervlakte van jouw VVW/woonkamer is?

Ik woon trouwens in Linne (Limburg), dus dat is niet om de hoek maar je bent altijd welkom :*)
Hoi,

Dat is niet echt een besparing nee..
Ik weet niet op welke FW je ELGA draait maar je zou de graadminuten omhoog kunnen zetten zodat de ELGA wat meer tijd heeft voordat de CV potentieel bijspringt.

Dit kun je doen als je FW15.3 of nieuwer hebt geloof ik.
Zie laatste pagina: P84 Graadminuten inschakelen CV-ketel in thermostatisch bedrijf
P84

ALs hij echt maar 400/500 watt opneemt zou je best een last kunnen hebben van ELGAHYbernation zoals we dat noemen in het L/W Warmtepomp topic.
Dit treed op wanneer 't leidingwater onder de 20 graden komt... Iets wat vaak voorkomt op ongeisoleerde zolders of bijkeukens:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5=

Techneco heeft hier een oplossing voor door een andere NTC te plaatsen in de binnenunit waardoor dit pas optreed als het leidingwater onder de 15 graden komt.

En nog even voor mijn beeldvorming op welke pompstand staat de pomp in de ELGA?

Er zijn ook mensen die 2 thermostaten hanteren, 1 voor de ELGA en 1 voor de CV.
Waarbij dan de ELGA 0,5 graden hoger staat ingesteld dan de CV...

Oppervlakte van mijn woonkamer is 60m2.

Overigens ngomaals mijn ELGA kan de Ketel niet aansturen omdat ik simpelweg geen draad naar de (nu nog) bestaande CV ketel meer heb lopen. De ELGA staat op AAN / UIT aansturing ipv OPEN THerm dus heeft er geen idee van de de CV niet bijspringt.

Limburg is wel een beetje ver weg helaas :(

//Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
@nielscup heb je toevallig ook je verbruik per graaddag vergeleken met vorig jaar? Ik gebruik dit jaar door meer graaddagen, veel meer gas dan vorig jaar. Dat kan jouw beeld mogelijk vertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Daannn1987 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:14:
[...]

Hoi,

Dat is niet echt een besparing nee..
Ik weet niet op welke FW je ELGA draait maar je zou de graadminuten omhoog kunnen zetten zodat de ELGA wat meer tijd heeft voordat de CV potentieel bijspringt.

Dit kun je doen als je FW15.3 of nieuwer hebt geloof ik.
Zie laatste pagina: P84 Graadminuten inschakelen CV-ketel in thermostatisch bedrijf
P84

ALs hij echt maar 400/500 watt opneemt zou je best een last kunnen hebben van ELGAHYbernation zoals we dat noemen in het L/W Warmtepomp topic.
Dit treed op wanneer 't leidingwater onder de 20 graden komt... Iets wat vaak voorkomt op ongeisoleerde zolders of bijkeukens:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5=

Techneco heeft hier een oplossing voor door een andere NTC te plaatsen in de binnenunit waardoor dit pas optreed als het leidingwater onder de 15 graden komt.

En nog even voor mijn beeldvorming op welke pompstand staat de pomp in de ELGA?

Er zijn ook mensen die 2 thermostaten hanteren, 1 voor de ELGA en 1 voor de CV.
Waarbij dan de ELGA 0,5 graden hoger staat ingesteld dan de CV...

Oppervlakte van mijn woonkamer is 60m2.

Overigens ngomaals mijn ELGA kan de Ketel niet aansturen omdat ik simpelweg geen draad naar de (nu nog) bestaande CV ketel meer heb lopen. De ELGA staat op AAN / UIT aansturing ipv OPEN THerm dus heeft er geen idee van de de CV niet bijspringt.

Limburg is wel een beetje ver weg helaas :(

//Daniel
Alle leidingen lopen door de kruipruimte en daar wordt het wel koud. T aanvoer komt regelmatig onder de 20 graden, zelfs vandaag zie ik temperaturen van 17.1 graden, dus daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Ik ben vandaag de hele dag van huis dus ik zal er morgen even naar kijken en de post lezen.

Ik weet niet op welke stand de pomp staat, nog nooit naar gekeken. Ik zal morgen eens kijken waar ik dit kan vinden.

Ik heb bij Energie in Huis gevraagd of ze de ketel op zijn eigen thermostaat kunnen aansluiten maar dat deden ze niet meer omdat ze daar in het verleden problemen mee hebben gehad. Nu draait de ketel dus obv alles of niets, dus dat is niet efficient en niet goed voor de ketel.

Op hoeveel watt zou de pomp doorgaans moeten draaien als hij goed aan het werk is?

Ik zal de graadminuten morgen ook even wijzigen dat lijkt me wel een goed idee.

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:20:
[...]

Alle leidingen lopen door de kruipruimte en daar wordt het wel koud. T aanvoer komt regelmatig onder de 20 graden, zelfs vandaag zie ik temperaturen van 17.1 graden, dus daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Ik ben vandaag de hele dag van huis dus ik zal er morgen even naar kijken en de post lezen.

Ik weet niet op welke stand de pomp staat, nog nooit naar gekeken. Ik zal morgen eens kijken waar ik dit kan vinden.

Ik heb bij Energie in Huis gevraagd of ze de ketel op zijn eigen thermostaat kunnen aansluiten maar dat deden ze niet meer omdat ze daar in het verleden problemen mee hebben gehad. Nu draait de ketel dus obv alles of niets, dus dat is niet efficient en niet goed voor de ketel.

Op hoeveel watt zou de pomp doorgaans moeten draaien als hij goed aan het werk is?

Ik zal de graadminuten morgen ook even wijzigen dat lijkt me wel een goed idee.

Bedankt weer!
Grote kans dat je last van ELGA hybernation hebt, simpel tijdelijk op te lossen door de ELGA even van het stroom af te halen. Lange termijn oplossing moet TECHNECO voor langskomen om een andere weerstand toe te passen.

Pompstand kun je zien als je de kap van de ELGA afhaalt..

ELGA kan max ±1060 watt opnemen, dan draait hij op max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
blissard schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:37:
@nielscup heb je toevallig ook je verbruik per graaddag vergeleken met vorig jaar? Ik gebruik dit jaar door meer graaddagen, veel meer gas dan vorig jaar. Dat kan jouw beeld mogelijk vertekenen.
Ik heb nu gemeten van okt 2016 tot sept 2017 (zonder Elga) en van april 2017 tot mrt 2018 (met Elga). Elga is 29 sept 2017 geinstalleerd, dus voor de herfst. Graaddagen zijn nagenoeg gelijk: 2859 tov 2838, verschil is dus te verwaarlozen. Ik woon hier sinds okt 2016 dus meer gegevens heb ik niet maar het is allebei een vol jaar, overlap is de zomer en dan gebruik je geen verwarming. Inclusief maart zit ik op nu 18% gas besparing en 24% meer stroomverbruik. Gelukkig doen mijn zonnepanelen het wel uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:49:
[...]

Grote kans dat je last van ELGA hybernation hebt, simpel tijdelijk op te lossen door de ELGA even van het stroom af te halen. Lange termijn oplossing moet TECHNECO voor langskomen om een andere weerstand toe te passen.

Pompstand kun je zien als je de kap van de ELGA afhaalt..

ELGA kan max ±1060 watt opnemen, dan draait hij op max vermogen.
Ik heb de graadminuten verhoogd. Stroom er 2 keer vanaf gehaald alleen het is nu eigenlijk te warm om het goed te testen, ik zal de laatste zijn die daar van baalt :). De Elga lijkt nu wel iets meer stroom te trekken als ik de thermostaat hoger zet maar ik durf mijn hand er nog niet voor in het vuur te steken. Pomp staat op 5, (rechts). Kan ik nog ergen zien of aflezen of de elga in hybernation staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:51:
[...]

Ik heb de graadminuten verhoogd. Stroom er 2 keer vanaf gehaald alleen het is nu eigenlijk te warm om het goed te testen, ik zal de laatste zijn die daar van baalt :). De Elga lijkt nu wel iets meer stroom te trekken als ik de thermostaat hoger zet maar ik durf mijn hand er nog niet voor in het vuur te steken. Pomp staat op 5, (rechts). Kan ik nog ergen zien of aflezen of de elga in hybernation staat?
Top :) Nee inderdaad hier staat de ELGA al bijna 2 dagen uit :+
5 is wel redelijk hoog, maargoed misschien moet dat om hybride te werken.
Je zou er eens iets mee kunnen spelen om zo wat hogere aanvoer temperaturen te bereiken.. moet je alleen wel in de gaten houden of je hiermee geen flow storing opwekt wanneer er hybride (CV + ELGA tegelijk) wordt gewerkt..

Hier op Tweakers hebben wij het hybernation genoemd omdat het alleen optreedt als de ELGA langere tijd uit heeft gestaan en dan tijdens het opstarten de aanvoer/retour temperaturen onder de 20gr zitten.
Het is dus eigenlijk een BUG....

Je kunt het alleen zien door opgenomen vermogen te meten. De ELGA moet volgas gewoon boven de 930watt komen (en boven de 1000 watt bij aanvoer temperaturen boven de 30). Doet hij dit niet heb je zeer waarschijnlijke de "bug".

Deze bug komt hij ook niet uit voor zover ik begrepen heb totdat je stroom eraf en erop zet..
Hier heb ik de bug nooit omdat het nooit zo koud wordt waar de ELGA hangt.. (uberhaubt nergens in huis).
Maar bij wat oudere huizen met mindere isolatie waar de ELGA bijvoorbeeld op zolder hangt of in een bijkeuken komt het vaak voor..

[ Voor 19% gewijzigd door Daannn1987 op 08-04-2018 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielscup
Ah een bug, ik wilde net de "hybernation" thread gaan lezen om er achter te komen wat voor achterlijke feature dit is maar dat verklaard een hoop. Elga trok zojuist 850 watt. Ik zal de thermostaat vannacht op 20 laten staan, misschien slaat hij vannacht nog even aan en dan kan ik de gegevens eens bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door nielscup op 09-04-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Als je Ta wel eens onder de 20 daalt en je hebt de nieuwe weerstand niet, dan is het 100% zeker hybernation. Andere weerstand er in en je probleem is waarschijnlijk opgelost.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 10:22
Dit topic over de Elga had ik nog niet eerder gezien.
Een tijdje geleden heb ik kabeltjes voor de Elga laten maken.
Het is een kabeltje om ELGA met de techneco servicetool uit te lezen in te stellen en Firmware te flashen.

De kabel zonder RJ12 wordt in Nederland oa geleverd door:
https://sinuss.nl/compute...485-serial-converter-ftdi
Ik heb nog een paar kabeltjes over van het partijtje dat ik heb laten maken.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

Elga kabel plastic

Inmiddels staat op de Techneco site ook een nieuwe installateurshandleiding voor Firmware 16.0 en hoger.
Er staat onder andere een elektrisch schema van de Elga in en sommige beschrijvingen, zoals van de stand van de dipswitches zijn duidelijker.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielscup
Aziraphale schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:48:
Als je Ta wel eens onder de 20 daalt en je hebt de nieuwe weerstand niet, dan is het 100% zeker hybernation. Andere weerstand er in en je probleem is waarschijnlijk opgelost.
Inderdaad, 100%. Vandaag de thermostaat weer wat hoger gezet en wederom elgahybernation: 500 watt max en Ta niet boven de 25 graden. Verwarming is de afgelopen dagen niet aan geweest en Ta was naar 19 graden gedaald. Dus een reset gedaan en nu trekt de Elga ongeveer 1000 watt en Ta is 31 graden, zo hoog heb ik hem niet eerder gezien.

Ik heb het bedrijf waar ik de Elga gekocht heb afgelopen maandag gemaild en dit probleem aangegeven, maar nog geen reactie. Inmiddels wel de offerte voor een nieuwe cv ketel binnen 8)7 1744,- voor een Remeha Avanta 35c C5, incl installatie. Ik zal de leidingen in de kruipruimte nog eens extra isoleren maar ik vrees dat door de lage temperatuur in de kruipruimte 's winters Ta ook regelmatig beneden de 15 graden zal dalen, en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
nielscup schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:00:
[...]

Inderdaad, 100%. Vandaag de thermostaat weer wat hoger gezet en wederom elgahybernation: 500 watt max en Ta niet boven de 25 graden. Verwarming is de afgelopen dagen niet aan geweest en Ta was naar 19 graden gedaald. Dus een reset gedaan en nu trekt de Elga ongeveer 1000 watt en Ta is 31 graden, zo hoog heb ik hem niet eerder gezien.

Ik heb het bedrijf waar ik de Elga gekocht heb afgelopen maandag gemaild en dit probleem aangegeven, maar nog geen reactie. Inmiddels wel de offerte voor een nieuwe cv ketel binnen 8)7 1744,- voor een Remeha Avanta 35c C5, incl installatie. Ik zal de leidingen in de kruipruimte nog eens extra isoleren maar ik vrees dat door de lage temperatuur in de kruipruimte 's winters Ta ook regelmatig beneden de 15 graden zal dalen, en dan?
Met de nieuwe weerstand heb je dan nog steeds het probleem, want die gaat tot 15...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
M.a.w.: dan gaat de Elga wsl nooit fatsoenlijk functioneren in mijn huis tenzij ze met een weerstand komen die nog lagere temperaturen aan kan. Ik probeer het nog eens met extra isolatie om de leidingen en ik kijk het na de zomer nog even aan. Hopelijk is het voldoende en anders ruil ik de Elga graag om tegen iets wat bij mij wel goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:34:
M.a.w.: dan gaat de Elga wsl nooit fatsoenlijk functioneren in mijn huis tenzij ze met een weerstand komen die nog lagere temperaturen aan kan. Ik probeer het nog eens met extra isolatie om de leidingen en ik kijk het na de zomer nog even aan. Hopelijk is het voldoende en anders ruil ik de Elga graag om tegen iets wat bij mij wel goed functioneert.
warmtelint? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Prima, als Techneco deze betaald en installeerd. Ik zal het eens vragen want 19 april komen ze de weerstand vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielscup
De weerstand is inmiddels vervangen en de firmware geupdate naar de laatste versie (16.6). Hopelijk werkt de volgende winter alles naar behoren.

[ Voor 4% gewijzigd door nielscup op 24-04-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066863

Goedendag.

Ook wij hebben een elga Warmtepomp geïnstalleerd gecombineerd met zonnepanelen.

Nu valt het mij op dat de ketel niet alleen te vaak bij sprint maar ook te lang. Ook nu in april om 1 graad te overbruggen zie ik 2 uur gebruik ketel en maar half uurtje elga(eerste half uur). Mijn inziens kan de elga het prima aan, maar ligt het aan de traagheid van de vloerverwarming. (Maximale verhoging van 20 naar 21 graden.

Overigens heeft hij het in de winter wel redelijk gedaan. Ook rond 0. Maar wel vaak enkele uren ondersteuning ketel.

Ik wilde eerst eens proberen om de ketel nu uit te zetten voor het cv gedeelte. Gaat de elga dan automatisch e.a alleen proberen? Of valt hij straks uit? Als dat laatste het geval is hoe moet ik e.a instellen? Ik heb de duo werking nu uitstaan omdat mijn leiding te klein zou zijn volgens techneco. Maar ik kan me voorstellen dat ik deze zonder gebruik cv juist wel weer om moet zetten.

Hopelijk heeft iemand het antwoord!

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Anoniem: 1066863 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:58:
Goedendag.

Ook wij hebben een elga Warmtepomp geïnstalleerd gecombineerd met zonnepanelen.

Nu valt het mij op dat de ketel niet alleen te vaak bij sprint maar ook te lang. Ook nu in april om 1 graad te overbruggen zie ik 2 uur gebruik ketel en maar half uurtje elga(eerste half uur). Mijn inziens kan de elga het prima aan, maar ligt het aan de traagheid van de vloerverwarming. (Maximale verhoging van 20 naar 21 graden.

Overigens heeft hij het in de winter wel redelijk gedaan. Ook rond 0. Maar wel vaak enkele uren ondersteuning ketel.

Ik wilde eerst eens proberen om de ketel nu uit te zetten voor het cv gedeelte. Gaat de elga dan automatisch e.a alleen proberen? Of valt hij straks uit? Als dat laatste het geval is hoe moet ik e.a instellen? Ik heb de duo werking nu uitstaan omdat mijn leiding te klein zou zijn volgens techneco. Maar ik kan me voorstellen dat ik deze zonder gebruik cv juist wel weer om moet zetten.

Hopelijk heeft iemand het antwoord!

Groeten,
Wat heb je al gelezen want de tijd die het duurt voordat de ketel mag bijspringen heet graadminuten en is hier al besproken. Als je de ketel afkoppelt gaat de ELGA in storing.

je kunt dit oplossen door dmv de dipswitches de ketel via AAN / UIT te sturen ipv Opentherm dan kan je de ketel loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Heeft iemand ervaring met koelen met de Elga? Ik heb het geprobeerd volgens de handleiding:

- het koel knopje op de elga aan zetten: deze licht blauw op.
- thermostaat op "alleen koelen" gezet.
- ingestelde temperatuur op 22 graden gezet (onder de gemeten temperatuur 24 graden).

Resultaat: thermostaat geeft aan dat er gekoeld word door "ijs" symbooltje, maar op de elga knipperen beide oranje ledjes: de onderste de 6de keer lang, volgens de handleiding "Debietstoring Elga". Even later staat er ook "Ketel Storing" op de thermostaat.

In de handleiding staat bij Debietstoring tevens:
"Controleer of alle afsluiters open staan en het systeem op druk staat. Zet afsluiters open en vul indien nodig bij. Ontlucht het systeem. Neem anders contact op met uw installateur".

Behalve contact opnemen met de installateur zou ik niet weten hoe ik dit moet doen, maar voordat ik hier tijd in ga steken: Weet iemand of het koelen met de Elga de moeite waard is?
Pagina: 1 2 Laatste