Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.837 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:55:
[...]

ho ho, de ruimte wordt gekoeld door de boiler WP en vervolgens miet de split WP het weer aanvullen.
1/4+1/4=1/2
Of lees ik het verkeerd ?
Misschien snap ik jou niet helemaal,
Maar dit las ik:

Airconditioners blazen meestal hete lucht uit de buitenunit als afvalwarmte tijdens het koelen. Met het
ThermoPlus Hybrid- systeem wordt deze warmte gebruikt voor tapwaterverwarming. Met dit systeem is het mogelijk om een ​​extreem
hoge COP 7.0 te bereiken wanneer we gelijktijdig met airconditioning koelen en het sanitaire water * verwarmen.

Het leek me leuk voor in dit topic :)
Soms kom je weleens iets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:04:
[...]

Inmiddels heb ik een aparte warmtepompboiler aangeschaft, welke 665W slurpt. Mocht het nodig zijn om het electrische element bij te schakelen dan komt daar 1800W bij.

Voordeel hiervan is dat de 6kW Panasonic dus alleen maar mijn verwarming gaat doen. Als ik jou goed begrijp kan dit want dan is de verdeling als volgt?
Opgenomen vermogen aansluiting 1: Max 15A (Booster niet nodig want afzonderlijke warmtepompboiler geinstalleerd)
Opgenomen vermogen aansluiting 2: Max 13A : Backup element

Dat zou erg goed uitkomen voor mij, met mijn 3x25A huisaansluiting is het dan een kwestie van een 5x4mm kabel naar zolder trekken en daar een mini groepenkast te installeren met 3xB16 automaten, elke B16 op een aparte fase.
Officieel is dat niet meer toegestaan, de tweede meterkast. Zelf zit ik met hetzelfde idee, maar geen zin in gezeur met verzekering etc “stel dat”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een vraagje aan de mitsubishi experts in dit topic. Ik probeer het regelgedrag van de Ecodan te begrijpen :+

Ik ben eens aan het stoeien geweest met de pompstand.

Op pompstand 4 was het debiet 26 ltr/minuut (1560 ltr/uur ) en zag ik altijd een Dt van +-3 graden.

Donderdagavond de pompstand op 2 gezet en het debiet is nu 20 ltr/minuut (1200 ltr/uur) en ik zie nu een Dt van 5 graden.

Zowel gisterochtend als vanochtend is vergelijkbaar qua weer (het is vandaag kouder), en ik zie een hele andere grafiek.

Waar bij pompstand 4 de WP +- 2KW elektrisch vermogen opneemt uit het net gaat de WP bij pompstand 2 vrij snel naar +- 1500 Watt elektrisch vermogen.

Iemand hier een "verklaring" voor :?

Kan het zijn dat een hogere flow zorgt voor een hoger opgenomen elektrisch vermogen en een lagere Dt :?

vrijdag 12-01-2017 - pompstand 4 (26 ltr/minuut)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20zbez5.jpg

Zaterdag 13-01-2017 - pompstand 2 (20 ltr/minuut)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/hraqz4.jpg

Wat zal volgens jullie de "Beste" instelling zijn in mijn situatie :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
jantje112 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:11:
[...]

Officieel is dat niet meer toegestaan, de tweede meterkast. Zelf zit ik met hetzelfde idee, maar geen zin in gezeur met verzekering etc “stel dat”
Als hij achter de gewone meterkast zit (achter alamat bijvoorbeeld) dan mag je gewoon ergens nog een groepenkastje hangen. Moet wel selectiviteit in oog houden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:35
@Grolsch Aleens berekend, hoeveel warmte je kan transporteren met die gegevens?
Als ik van die ongeveer, 3,0 en 5,0 maak is dat ongeveer 9 en 7 kW thermisch

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:25:
[...]

Iets positiefs: Met zonnepanelen compenseer je de CO2 uitstoot van je WP. Welliswaar in de zomer te veel kWh's, maar die zorgen op dat moment voor minder uitstoot van fossiele centrales, dus je kunt ze, zoals nu nog is, tegen elkaar wegstrepen. Mijn WP verbruikt 3100 kWh en mijn PV wekt 3400kWh op p.j, dus ik verwarm mijn woning energieneutraal.
Dit is maar net hoe je het bekijk of wilt bekijken, en ofdat je naar je toe wilt rekenen of van je af wilt rekenen, je zult ongetwijfeld gelijk kunnen krijgen, maar ofdat je het ook hebt is de vraag.
Aangezien je alle scops en cops in getallen achter de komma zit uit te rekenen, had ik bij de bovenstaande opmerking wel meer nuance verwacht.

Want nu geef je allle zonne energie aan je warmtepomp en haal je de rest van je stroom wat ook zo n 3000 kwh zal zijn uit het net, je zou het ook kunnen omdraaien dat je al het vermogen voor de warmte pomp uit het net haalt en je zonneopbrengst gebruikt voor je huis tuin en keuken verbruik.

Maar verder ben je heel goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Domba dat is mij op zich duidelijk, maar waarom "accepteert" de WP bij een lagere flow een hogere Dt.

Ik heb ook al eens mee gemaakt dat de gewenste Ta niet gehaald werd met een hoge flow terwijl de Dt 2 á 3 graden was, en er voldoende vermogen beschikbaar is. opgenomen vermogen blijft dan gewoon op +- 2KW steken, terwijl dit dan hoger zou moeten zijn zou je denken.

In een PM gesprek met @godfriedd geeft hij aan dat hij regelmatig een Dt van 7 á 8 graden gezien met een flow van 20 ltr/minuut

Met mijn 26 ltr/minuut had ik dus nog nooit een Dt hoger als 4 gezien.

Dit zal toch in het regelgedrag moeten zitten van de Hydrobox :?

Is er een "geprogrammeerde" relatie tussen flow en max Dt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Grolsch Een dT van 7 a 8C lukt mij niet met Pana mono.

Hoe zit het met de Tr temp?
Is de Tr van WP onder op de ontkoppelbuffer aangesloten en vormt geen kortsluitstroming met de inkomende Ta omdat secundaire pomp te langzaam loopt voor de hogere flow?
Mijn pana mono met R410a is nog al gevoelig voor de Ta, 28 of 34C maakt vlot een verschil tot 1,5 in momentane COP

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Raolte schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:03:
[...]

Dit is maar net hoe je het bekijk of wilt bekijken, en ofdat je naar je toe wilt rekenen of van je af wilt rekenen, je zult ongetwijfeld gelijk kunnen krijgen, maar ofdat je het ook hebt is de vraag.
Aangezien je alle scops en cops in getallen achter de komma zit uit te rekenen, had ik bij de bovenstaande opmerking wel meer nuance verwacht.

Want nu geef je allle zonne energie aan je warmtepomp en haal je de rest van je stroom wat ook zo n 3000 kwh zal zijn uit het net, je zou het ook kunnen omdraaien dat je al het vermogen voor de warmte pomp uit het net haalt en je zonneopbrengst gebruikt voor je huis tuin en keuken verbruik.

Maar verder ben je heel goed bezig :)
Je hebt gelijk dat het een kwestie is van wel etiket je er op plakt. Als ik 2 keer zoveel panelen leg dan dek ik beide. Maar als ieder Nederlander dat weer zou doen hebben we een overschot in de zomer dat we niet kunnen opslaan. We maken bij PV ook gebruik van onze buren die geen PV hebben. Uiteindelijk komen we toch uit bij efficiency verbetering, zon, wind, conversie en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:12:
[...]

Ik ben benieuwd, maar zou het niet veel langer moeten worden, dus van 5 naar 20 b.v.?
beeld van vannacht: Manhatten profiel is er nog, alleen zijn de dalen een stuk minder diep en de run is veel langer. Het moduleer gedrag is ook anders. Voorkant wat steiler achterkant een stuk minder stijl.
Helaas viel ELGA weer in een dip vanmorgen bij het ophogen van de HCMT Tk met 0,5c, met 0,5c erbij ging ELGA weer aan de gang om na 25min weer in dip van 31 min. te vallen.

gisternacht

ELGA gisterennacht

vannacht

vannacht

vandaag maar ff geen Tk aanpassingen en verder afwachten wat voor gedrag p69=10 veroorzaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:28
amarkest schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:57:
[...]

beeld van vannacht: Manhatten profiel is er nog, alleen zijn de dalen een stuk minder diep en de run is veel langer. Het moduleer gedrag is ook anders. Voorkant wat steiler achterkant een stuk minder stijl.
Helaas viel ELGA weer in een dip vanmorgen bij het ophogen van de HCMT Tk met 0,5c, met 0,5c erbij ging ELGA weer aan de gang om na 25min weer in dip van 31 min. te vallen.

gisternacht

[afbeelding]

vannacht

[afbeelding]

vandaag maar ff geen Tk aanpassingen en verder afwachten wat voor gedrag p69=10 veroorzaakt
Tamelijk maf gedrag, hoor. Voluit voor een uur of anderhalf, dan pruttelen op circa 350W voor anderhalf uur, en dan weer voluit, en zo verder. Ken dat totaal niet van de Elga (wel echt aan / uit), en suggereert nog ruime mogelijkheden voor verbetering van je COP. Het zou helpen als je eens je Ta en Tr en T-ruimte door de tijd heen tegen dit soort figuren aan zou plotten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Ik zou gelijk 20 of 30 proberen dan zie je de extremen. Wel positief dat je het gedrag hiermee kunt beinvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:41:
Een vraagje aan de mitsubishi experts in dit topic. Ik probeer het regelgedrag van de Ecodan te begrijpen :+

Op pompstand 4 was het debiet 26 ltr/minuut (1560 ltr/uur ) en zag ik altijd een Dt van +-3 graden.

Donderdagavond de pompstand op 2 gezet en het debiet is nu 20 ltr/minuut (1200 ltr/uur) en ik zie nu een Dt van 5 graden.

Zowel gisterochtend als vanochtend is vergelijkbaar qua weer (het is vandaag kouder), en ik zie een hele andere grafiek.

Waar bij pompstand 4 de WP +- 2KW elektrisch vermogen opneemt uit het net gaat de WP bij pompstand 2 vrij snel naar +- 1500 Watt elektrisch vermogen.

Kan het zijn dat een hogere flow zorgt voor een hoger opgenomen elektrisch vermogen en een lagere Dt :?

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik denk het wel
Hij haalt makkelijker(lees sneller) zijn Ta temperatuur dus gaat hij rustiger af toeren, je ziet ook dat de lijn veel vlakker word.
Hogere flow kan je meer vermogen kwijt natuurlijk maar als je die niet afgeeft aan het water staat het allemaal veel te hard natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
En waar denk je dat op een sombere windstille winterdag jouw stroom vandaan komt?
Rhaelak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Fossiele stroom gebruiken met een warmtepomp is van de zotten, daar is het milieu helemaal niet mee gebaat.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Grolsch schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:41:

[afbeelding]

[afbeelding]

Jouw bevindingen zijn interessant voor alle warmtepompen.
Wel een prachige constante regeling waar mijn Elga niet aan kan tippen. Ik begijp alleen niet dat je zoveel minder vermogen nodig hebt bij lagere flow. Misschien toch verschil in wind/weer en dynamisca woning? Dit suggereert een betere COP bij lagere flow terwijl volgen de theorie het juist andersom zou moeten zijn:

De benodigde warmte wordt bepaald door de woning daar doet de WP niets aan.
De vloerverwarming of radiatoren geven de warmte af met:

Paf= ((Ta+Tr)/2-Truimte).KA Als t.g.v. de flow verlaging Ta 2C omhoog gaat en Tr 2C naar beneden blijft het systeem ongeveer dezelfde warmte afgeven.

Bij de condensor heeft een hogere Ta en lagere Tr als gevolg dat het( logaritmische) temperatuur verschil tussen R410A en het water toeneemt met als gevolg een hogere temp van R410-A en dus lagere COP.
Daar bovenop komt dat bij lagere flow de warmteoverdracht slechter wordt P=C.flow^0,8.
Kort gezegd; de COP neemt af bij lagere flow

Het is voor mij een raadsel dat jij een veel betere COP krijgt bij lage flow. Klopt mijn theorie niet? Kunnen de theoretici van ons forum b.v. @Jan Treur daar wat van zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Ik denk, dat het goed is dat we ons eens even realiseren wat meetfouten doen.
Er wordt wel gesproken over een dt van 3°C, maar stel eens even dat je een aanvoertemp meet van 30 en een retour van 27, dan zou dat zeer wel ook 30,5 en 26,5 kunnen zijn. Dan is de dt al 4 ipv 3.
Zo maar een fout van 33%!!
Ik denk dat we vooral bij dit soort temperatuurmetingen heel voorzichtig moeten zijn in het "heilig geloven" van afgelezen waardes. En dan nog, hoe nauwkeurig kun je aflezen?
Het is niet voor niets, dat fabrikanten van warmtemeters altijd met "gepaarde" temperatuursensors werken. Dus sensors die nagenoeg dezelfde fout hebben, zodat de dT wel min of meer blijft kloppen
Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:16:
[...]

Wel een prachige constante regeling waar mijn Elga niet aan kan tippen. Ik begijp alleen niet dat je zoveel minder vermogen nodig hebt bij lagere flow. Misschien toch verschil in wind/weer en dynamisca woning? Dit suggereert een betere COP bij lagere flow terwijl volgen de theorie het juist andersom zou moeten zijn:

Paf= ((Ta+Tr)/2-Truimte).KA Als t.g.v. de flow verlaging Ta 2C omhoog gaat en Tr 2C naar beneden blijft het systeem ongeveer dezelfde warmte afgeven.

Bij de condensor heeft een hogere Ta en lagere Tr als gevolg dat het( logaritmische) temperatuur verschil tussen R410A en het water toeneemt met als gevolg een hogere temp van R410-A en dus lagere COP.
Daar bovenop komt dat bij lagere flow de warmteoverdracht slechter wordt P=C.flow^0,8.

Het is voor mij een raadsel dat jij een veel betere COP krijgt bij lage flow. Klopt mijn theorie niet? Kunnen de theoretici van ons forum b.v. @Jan Treur daar wat van zeggen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Domba / @Rol-Co / @Tomexergie / @Zwerius

Wat ik gek vind aan het verhaal is dat een hoge flow er in de regeling blijkbaar voor zorgt dat de Dt klein wordt gehouden.

Nu zorgt een hoge flow voor een kleinere Dt, maar ik heb een paar keer gezien dat gewenste Ta niet gehaald wordt, vermogen voldoende beschikbaar is, maar de Ta niet omhoog ging tot dat de Tr omhoog ging.

Nu met een lagere flow "accepteert" de WP blijkbaar een grotere Dt :?

Wat @Rol-Co aangeeft zal ook wel een kern van waarheid in zitten, De hoge flow van 26 ltr/minuut wordt in 95% van de tijd niet gevraagd door het afgiftesysteem.

Ik denk dat ik de WP eerst maar eens hier op laat staan. Mocht het zo koud worden dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan door te lage flow dan kan ik de flow altijd nog hoger instellen.

En lagere pomp snelheid is natuurlijk betere COP :+

Ik heb het idee dat hij rustiger / mooier loopt met een lagere flow:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ohp89l.jpg

Je ziet dat rond 09:00 de woonkamer warmte begint te vragen
Om 11:30 even een "onverklaarbare" start/stop (ik denk dat de woonkamer daar weer "uit" is)
Tegen 12:30 zijn alle ruimtes behalve de badkamer op setpoint
Vanaf 13:30 zijn alles ruimtes op temperatuur en gaat de WP "uit" (26W standbyverbruik)

Ook heb ik nog geen verklaring voor die "Tussengasperiodes".

Als ik bij de buitenunit sta hoor ik hem heel ff "blazen" om weer uit te gaan daarna :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
!null schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Als hij achter de gewone meterkast zit (achter alamat bijvoorbeeld) dan mag je gewoon ergens nog een groepenkastje hangen. Moet wel selectiviteit in oog houden.
Precies wat je zegt, maar dan mag je dus geen 3*16 meer afmonteren, maar alleen 3*6 en dat schiet ook niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:36
Grolsch schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:35:

Wat ik gek vind aan het verhaal is dat een hoge flow er in de regeling blijkbaar voor zorgt dat de Dt klein wordt gehouden.

Nu zorgt een hoge flow voor een kleinere Dt, maar ik heb een paar keer gezien dat gewenste Ta niet gehaald wordt, vermogen voldoende beschikbaar is, maar de Ta niet omhoog ging tot dat de Tr omhoog ging.

Wat @Rol-Co aangeeft zal ook wel een kern van waarheid in zitten, De hoge flow van 26 ltr/minuut wordt in 95% van de tijd niet gevraagd door het afgiftesysteem.

Ik denk dat ik de WP eerst maar eens hier op laat staan. Mocht het zo koud worden dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan door te lage flow dan kan ik de flow altijd nog hoger instellen.

[afbeelding]

Om 11:30 even een "onverklaarbare" start/stop (ik denk dat de woonkamer daar weer "uit" is)
Vanaf 13:30 zijn alles ruimtes op temperatuur en gaat de WP "uit" (26W standbyverbruik)

Als ik bij de buitenunit sta hoor ik hem heel ff "blazen" om weer uit te gaan daarna :?
Als ik het goed onthouden hebt dan had je op een lagere stooklijn last van pendel gedrag, nu zou je eens kunnen proberen de stooklijn omlaag te brengen en kijken of je bij een lage flow nog steeds last hebt van pendel gedrag

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 13-01-2018 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:28
Sorry @buiter, maar nog even #elgahybernation:

Het is me nu gelukt om dit bewust op te roepen (bij 5-6 graden buiten-T):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gkgEn2vNxY3UElX0GnZ780FG/full.png

Vrijdag 12-1-2018
T-set = 18,5˚C
iSense thermostaat

19:42: T-set van18,5 naar 17,0 [Buiten is het 5 à 6 graden]
22.32: T-set naar 18,0 [T-ruimte = 18.4; netatmo]
Bij derde poging van Elga stabiel op ca 340W vanaf 23.14 --> #elgahybernation
23.45: T-set naar 18,5 [T-ruimte = 18.2 (stabiel sinds een uur); netatmo]
Vrijwel direct naar de hier bekende 400W

Zaterdag 13-1-2018
T-set = 18,5˚C
iSense thermostaat
Elga zit in #elgahybernation op 400W

00.19: T-set naar 19 [T-ruimte = 18.3; netatmo]
Behalve een klein piekje van een minuut, geen enkel effect

00:30: T-set naar 17 om te herstarten
00:33: herstart Elga

#elgahybernation heeft dus twee niveaus.
lager niveau (ca 350W) als T-ruimte < 0.4K onder T-set+0.5K
hoger niveau (400W) als T-ruimte > 0.4K onder T-set+0.5K
Dat correspondeert met de differentiatie in regelstrategie van de Elga.

Een en ander is uitgebreid gelogd door Techneco.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jantje112 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:11:
[...]

Ja heb er ook naar zitten zoeken, met selectiviteit kom ik niet tot 16A op het einde. Ga nu dus twee kabels trekken die vanuit de (enige) groepenkast met een B16 zijn beveiligd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

Mijn ervaring is dat je met een lagere (lees wel, niet te lage) flow sneller een hoger Ta krijgt waardoor de wp eerder terug toert, dit geeft ook een grotere dT inderdaad maar ook een iets slechtere COP zover ik kan zien.

Een kleine dT is eigenlijk helemaal niet goed, het lijkt een kleine dT maar is in feite een te lage Ta, door de flow te verlagen naar het afgegeven vermogen loopt de Ta netjes op en krijg je een dT van 3,5-5 graden, die laatste bij de start na stilstand, de eerste na een tijdje draaien.

Voor 7kW vermogen weg te zetten heb ik 1500 l/h nodig maar bij 0 graden doet het systeem 3,5 kW aan vermogen om de 30 graden te maken en houden dus heb ik aan 750-900 l/h voldoende.
Zou ik dan 1500 l/h aan flow hebben ben je druppels in een vijver aan het gooien en blijft de Ta gelijk aan de Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:47:
[...]

Mijn ervaring is dat je met een lagere (lees wel, niet te lage) flow sneller een hoger Ta krijgt waardoor de wp eerder terug toert, dit geeft ook een grotere dT inderdaad maar ook een iets slechtere COP zover ik kan zien.

Een kleine dT is eigenlijk helemaal niet goed, het lijkt een kleine dT maar is in feite een te lage Ta, door de flow te verlagen naar het afgegeven vermogen loopt de Ta netjes op en krijg je een dT van 3,5-5 graden, die laatste bij de start na stilstand, de eerste na een tijdje draaien.

Voor 7kW vermogen weg te zetten heb ik 1500 l/h nodig maar bij 0 graden doet het systeem 3,5 kW aan vermogen om de 30 graden te maken en houden dus heb ik aan 750-900 l/h voldoende.
Zou ik dan 1500 l/h aan flow hebben ben je druppels in een vijver aan het gooien en blijft de Ta gelijk aan de Tr.
Ja, maar Ta en Tr gaan dan beide toch omhoog bij hogere flow om voldoende warmte te kunnen afgeven. De WP is een "volger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:20:
[...]

Ja, maar Ta en Tr gaan dan beide toch omhoog bij hogere flow om voldoende warmte te kunnen afgeven. De WP is een "volger".
Je stelt toch een stooklijn in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:47

[afbeelding]

Komt dat niet gewoon door de factor tijd? Immers, je afgiftesysteem heeft meer tijd om de geleverde energie daadwerkelijk af te geven aan de omgeving. De Tr daalt dus meer dan met een lage flow dan met een hoge flow, wat een hogere Td veroorzaakt. Het zelfde zie je als een hoge flow, de retour is te hoog doordat het afgiftesysteem de warmte niet zo snel kan afgeven. Hierdoor kan de WP niet meer vermogen leveren (=kleine Td) en zal terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:51
Bram-Bos schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:13:
Sorry @buiter, maar nog even #elgahybernation:

Het is me nu gelukt om dit bewust op te roepen (bij 5-6 graden buiten-T):
[afbeelding]

Vrijdag 12-1-2018
T-set = 18,5˚C
iSense thermostaat

19:42: T-set van18,5 naar 17,0 [Buiten is het 5 à 6 graden]
22.32: T-set naar 18,0 [T-ruimte = 18.4; netatmo]
Bij derde poging van Elga stabiel op ca 340W vanaf 23.14 --> #elgahybernation
23.45: T-set naar 18,5 [T-ruimte = 18.2 (stabiel sinds een uur); netatmo]
Vrijwel direct naar de hier bekende 400W

Zaterdag 13-1-2018
T-set = 18,5˚C
iSense thermostaat
Elga zit in #elgahybernation op 400W

00.19: T-set naar 19 [T-ruimte = 18.3; netatmo]
Behalve een klein piekje van een minuut, geen enkel effect

00:30: T-set naar 17 om te herstarten
00:33: herstart Elga

#elgahybernation heeft dus twee niveaus.
lager niveau (ca 350W) als T-ruimte < 0.4K onder T-set+0.5K
hoger niveau (400W) als T-ruimte > 0.4K onder T-set+0.5K
Dat correspondeert met de differentiatie in regelstrategie van de Elga.

Een en ander is uitgebreid gelogd door Techneco.
Informatie delen dat relevant is voor anderen, daar zal ik nooit op tegen zijn.
Mooi dat het nu op te roepen is, dan lijkt het me voor Techneco eenvoudig om vanuit de log te bekijken wat er aan de hand is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ramon_1984 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:26:
[...]

Je stelt toch een stooklijn in?
Daar noem je een probleem. Ik ging uit van ruimte regeling. Met WAR heb je een regeling van de Ta.

* Bij toename van de flow zal (Ta+Tr)/2 toenemen, immers Tr wordt hoger, en komt er een overcapaciteit. Als er niet nageregeld wordt via Truimte zal de woning warmer worden omdat er meer warmte wordt toegevoerd dan nodig is. Dat verklaart misschien de hogere P(e) bij toename van de flow in de grafiek.

* Bij afname van de flow gebeurt precies het omgekeerde en lijkt het of de WP het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:49:
[...]

Daar noem je een probleem. Ik ging uit van ruimte regeling. Met WAR heb je een regeling van de Ta.

* Bij toename van de flow zal (Ta+Tr)/2 toenemen, immers Tr wordt hoger, en komt er een overcapaciteit. Als er niet nageregeld wordt via Truimte zal de woning warmer worden omdat er meer warmte wordt toegevoerd dan nodig is. Dat verklaart misschien de hogere P(e) bij toename van de flow in de grafiek.

* Bij afname van de flow gebeurt precies het omgekeerde en lijkt het of de WP het niet trekt.
War is toch op retour regelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:20:
[...]

Nee, dat beetje warmte in die enorme waterval geef je af via je systeem dus retour loopt niet op, wp blijft rustig lopen maar met die flow zou hij meer vermogen moeten geven.
Ta komt niet hoger maar gaat eerder richting Tr zoals ik in mijn vorige bericht schreef, @Grolsch zegt ook dat zijn set temp niet gehaald word en dat zie ik hier ook met hoge flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:03:
[...]

War is toch op retour regelen ?
Verschilt per warmtepomp, mijne op Ta, een pana op Tr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestel ik een Duimse drie weg klep, heeft dat ding een doorlaat van 13 mm, jonge jonge......
Iemand een tip welke wel 22 mm doorlaat hebben?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:16:
[...]

Hij heeft helemaal niet minder vermogrn nodig bij lagere flow. Een WP regeling stuurt op combinatie dT, compressor freq (vermogen) en flow. Wat je gewoon ziet is dat regeling vermogen omlaag gooit om binnen een door de regeling bepaalde dT window te blijven bij deze lagere flow. Niet zo speciaal, er wordt gewoon minder vermogen opgenomen dus ook minder afgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:10:
[...]

Verschilt per warmtepomp, mijne op Ta, een pana op Tr
Panasonic regelt alleen op Ta.
Metingen aan de Panasonic WH-MDC05F3E5 betreffende de regeling op Ta_sensor:
  • Ta_gewenst +/- 1°C = de laagst mogelijke frequentie van 20 Hz.
  • Ta_gewenst +2°C = de warmtepomp schakelt uit nadat de Ta_sensor 180 seconden aaneengesloten op, of boven, de Ta_gewenst +2°C zit.
  • Ta_gewenst -2°C of kleiner = compressor frequentie verhogen.
Gedurende hooguit 2,5 seconden mag Ta_sensor = Ta_gewenst -2°C of kleiner zijn, anders gaat de compressor frequentie omhoog. Op het moment dat Ta_sensor weer op of boven Ta_gewenst zit stopt het verhogen van de frequentie direct. Het lijkt soms wel (soms niet) weer 60 seconden te duren voordat de frequentie begint te zakken naar 20 Hz.

Na het bereiken van Ta_gewenst +/- 1°C duurt het 60 seconden voordat de warmtepomp begint met terug moduleren. In systemen met weinig water kan dit betekenen dat de warmtepomp volgas staat te verwarmen terwijl Ta_gewenst al bereikt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:55:
[...]

Panasonic regelt alleen op Ta.

[...]
Ok, dan is er geen verschil met hier, toch is de regeling anders om te zien.
Hier heeft het ook met tijd te maken, binnen x tijd een graad omhoog met Ta is terug toeren, duurt het langer is het optoeren en gelijk weer af toeren als die graad dan komt.
Dus gebeurd het ook wel eens dat hij 1 of 2 graad over Ta gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:24
LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:38:
[...]

Hij heeft helemaal niet minder vermogrn nodig bij lagere flow. Een WP regeling stuurt op combinatie dT, compressor freq (vermogen) en flow. Wat je gewoon ziet is dat regeling vermogen omlaag gooit om binnen een door de regeling bepaalde dT window te blijven bij deze lagere flow. Niet zo speciaal, er wordt gewoon minder vermogen opgenomen dus ook minder afgegeven.
Het lijkt alsof de WP op dT regelt. Hij regelt alleen de gewenste Ta door de compressor aan te sturen.
De WP gaat een bepaald vermogen leveren met een daarbij behorende dT.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:51
mgroen81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:34:
[...]

Het lijkt alsof de WP op dT regelt. Hij regelt alleen de gewenste Ta door de compressor aan te sturen.
Aanvang vermogen bij een hoger flow is vanaf begin hoger....
Je zou dus zeggen dat er meer parameters zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
buiter schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:37:
[...]

Aanvang vermogen bij een hoger flow is vanaf begin hoger....
Je zou dus zeggen dat er meer parameters zijn..
Dat is logisch omdat met een hogere flow de Ta moeilijker te halen is.
De controller zal dan de compressor harder laten draaien.
(Ik denk dat er nog niet eens een PID achtige regeling in zit maar dat de compressor in stappen wordt aangestuurd)

[ Voor 21% gewijzigd door mgroen81 op 13-01-2018 20:46 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
mgroen81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:34:
[...]

WP regelt op meerdere zaken, waaronder dT. Zoals iedereen weet zal COP op een gegeven moment instorten als dT te groot wordt. Dus fabrikanten nemen dat gewoon mee in hun regelingen. Ik benieuwd of je bij een Mitsu in de regeling compressor frequentie kan beinvloeden, cq. wat de huidige instelling in de set up van Grolsch is. De huidige grafiekjes zeggen niet zoveel, geen conclusies te trekken.

Zoals in het topic van Moerman blijkt kun je nog zoveel sturen op Ta, als dat niet binnen het dT window van de regeling van de WP ligt icm flow en capaciteit WP (= vermogen) ga je die Ta gewoon niet halen.

Alle L/W wp's werken op basis van deze kern principes, het is echt geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Zoals iedereen weet zal COP op een gegeven moment instorten als dT te groot wordt.
Bedoel je de dT tussen Ta en Tr of de dT tussen Ta en Tbuiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:11:
[...]

Bedoel je de dT tussen Ta en Tr of de dT tussen Ta en Tbuiten ?
dT tussen Ta en Tr, niet de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:01:
[...]

WP regelt op meerdere zaken, waaronder dT. Zoals iedereen weet zal COP op een gegeven moment instorten als dT te groot wordt. Dus fabrikanten nemen dat gewoon mee in hun regelingen. Ik benieuwd of je bij een Mitsu in de regeling compressor frequentie kan beinvloeden, cq. wat de huidige instelling in de set up van Grolsch is. De huidige grafiekjes zeggen niet zoveel, geen conclusies te trekken.

Zoals in het topic van Moerman blijkt kun je nog zoveel sturen op Ta, als dat niet binnen het dT window van de regeling van de WP ligt icm flow en capaciteit WP (= vermogen) ga je die Ta gewoon niet halen.

Alle L/W wp's werken op basis van deze kern principes, het is echt geen rocket science.
Hij regelt inderdaad op dT namelijk het verschil van de gewenste Ta en gemeten Ta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:20:
[...]

dT tussen Ta en Tr, niet de stooklijn
In welke mate loopt de COP dan terug of de deltaT 2 3 4 of 5C is ? Iedereen 'schijnt' het te weten dat die drastig terugvalt indien 'groot/groter/grootst', behalve ik wellicht, hoe ziet dat verband er dan bij benadering uit ?
EDIT:
Ik weet wel als de deltaT tussen Ta en buitenT groter wordt de COP afneemt, Carnot-formule.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
mgroen81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Hij regelt inderdaad op dT namelijk het verschil van de gewenste Ta en gemeten Ta.
binnen dT Ta en Tr. Maar als je wil hou alsjeblieft vol aan jouw mening, er zijn slechts honderden posts in de l/w wp topics die gaan over dT bereik tussen Ta en Tr en dat WPs hier naar een optimum streven. Maakt mij echt niet uit dat je een andere mening hebt ondanks alle post historie in dit topic. Maakt me ook niet uit dat ik een WP heb waarin ik flow, te leveren vermogen en Ta kan aanpassen en dat ik hier zie dat als ik niet alles handmatig zet er naar een optimale dT tussen Ta en Tr woddt gestreefd. En dat is gewoon een r410 WP zoals het gros hier, dus werkt niet anders dan het gros hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:47:
[...]

binnen dT Ta en Tr. Maar als je wil hou alsjeblieft vol aan jouw mening, er zijn slechts honderden posts in de l/w wp topics die gaan over dT bereik tussen Ta en Tr en dat WPs hier naar een optimum streven. Maakt mij echt niet uit dat je een andere mening hebt ondanks alle post historie in dit topic. Maakt me ook niet uit dat ik een WP heb waarin ik flow, te leveren vermogen en Ta kan aanpassen en dat ik hier zie dat als ik niet alles handmatig zet er naar een optimale dT tussen Ta en Tr woddt gestreefd. En dat is gewoon een r410 WP zoals het gros hier, dus werkt niet anders dan het gros hier.
Ik heb hier de Ta en Tr sensor al eens omgedraaid en werkt nog het zelfde alleen sturend op de Tr wat voor de wp Ta geworden is.
Dus niks kijken naar dT of Tr, puur Ta, en zo werken vast de meesten, niks exotische regelingen die verschil meten enz enz.
Was het maar zo mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:28:
[...]

In welke mate loopt de COP dan terug of de deltaT 2 3 4 of 5C is ? Iedereen 'schijnt' het te weten dat die drastig terugvalt indien 'groot/groter/grootst', behalve ik wellicht, hoe ziet dat verband er dan bij benadering uit ?
EDIT:
Ik weet wel als de deltaT tussen Ta en buitenT groter wordt de COP afneemt, Carnot-formule.
Hoeveel zou je moeten meten, maar om een hoger verschil tussen dT tussen aanvoer en retour te krijgen moet je ook in de compressor een groter drukverschil creeren volgens mij, dat kost extra energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:55:
[...]

Hoeveel zou je moeten meten, maar om een hoger verschil tussen dT tussen aanvoer en retour te krijgen moet je ook in de compressor een groter drukverschil creeren volgens mij, dat kost extra energie.
Meten is weten en gissen is missen zeggen ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Nee meten is data verzamelen 😃

Nieuwe serie Pana heeft een modulerende pomp die een ingestelde deltaT vasthoudt.

Waarbij deltaT van 5 wordt aanbevolen ( meest economisch, zo staat het in hun handleiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:55:
[...]

Ik heb hier de Ta en Tr sensor al eens omgedraaid en werkt nog het zelfde alleen sturend op de Tr wat voor de wp Ta geworden is.
Dus niks kijken naar dT of Tr, puur Ta, en zo werken vast de meesten, niks exotische regelingen die verschil meten enz enz.
Was het maar zo mooi :)
Nou als je het topic van Moerman volgt werkt het voor Pana"s niet zo. Voor Nibe's werkt het ook niet zo, ik kan voor verwaming Ta instellen wat ik wil, als ik ook de compressor op minimumvermogen instel (en het is koud zodat ik meer dan minimumvermogen nodig heb qua warmteverlies) dan wordt die Ta gewoon niet gehaald met pomp op automatisch (dus optimaal volgens regeling), blijft alles binnen een dT window o.b.v. Tr.

Als ik mijn pompsnelheid ga aanpassen dus van automatisch afhaal dan gaat dT varieren, logisch indien WP zelfde vermogen blijft leveren, pomp lager is Ta omhoog, pomp hoger is Ta omlaag. Als ik mijn pomp op 2% zet krijg ik een hoge druk storing, de WP kan zijn warmte niet kwijt.

Als het voor 2 grote merken zo werkt, dan zal het voor de overige merken niet veel anders werken (ook niet voor Mitsu's). Je moet natuurlijk wel goed kunnen testen om werking vast te stellen, daar ontbreekt het bij de meeste WP's aan, pompstand 1 t/m 5 is natuurlijk niet echt fijnmazig, compressorfrequentie kunnen instellen, bij welke wp kun je dit instellen? Zodanig dat dit gerelateerd is aan buitentemperatuur zodat je test condities kunt creeren met onvoldoende vermogrn t.o.v. warmteverlies? dus geen hybride set ups, geen buffervaten ertussen, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door LittleTycoon op 13-01-2018 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:28:
[...]

EDIT:
Twee jaar geleden had ik al een modelletje gemaakt om het effect van de flow op de COP te berekenen:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4617/25800768268_f2cd36f85a_b.jpg

Hierbij is Tb=7C en er wordt een constant warmtevermogen geleverd. Het model gaat uit van een woning van 350W/C (Dus bij -10C 10,5kW) een CVsysteem van 350W/C en een WP van 1000W(e)

Voor een 2000W(e) WP kun je gewoon de x-as met een factor 2 vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:17:
[...]

Twee jaar geleden had ik al een modelletje gemaakt om het effect van de flow op de COP te berekenen:

[afbeelding]

Hierbij is Tb=7C en er wordt een constant warmtevermogen geleverd. Het model gaat uit van een woning van 350W/C (Dus bij -10C 10,5kW) een CVsysteem van 350W/C en een WP van 1000W(e)

Als ik dit zo zie, kun je geen te hoge flow hebben voor de cop.
Interessant..

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:55:
[...]

OK. Het is dus een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:17:
[...]

[afbeelding]

Klopt het dat de COP met ongeveer 10% toeneemt, van 4 -> 4.4, bij een 300% hogere flow, van 500l/h -> 1500l/h ?
En dat tegelijkertijd de deltaT tussen aan- en afvoer zich dan tussen 8C en 3C beweegt ?
EDIT:
Zit het meer/minderverbruik van de pomp, voor CV-circuit, ook in de berekenining ?
EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LS0Cu9uyFs6ZZNuJTBnFH6FX/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Nee, het is een logische redenering, als het niet zou kloppen dan zouden we in de praktijk veel hogere dT's terug moeten zien in het standaardregelgedrag van WPs (dus zoals fabrikanten dat voorzien hebben in de race naar besre COP). Dat zien we niet, dus is vanaf een bepaald verschil een te hoge dT minder efficient. QED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Nee, het is een logische redenering, als het niet zou kloppen dan zouden we in de praktijk veel hogere dT's terug moeten zien in het standaardregelgedrag van WPs (dus zoals fabrikanten dat voorzien hebben in de race naar besre COP). Dat zien we niet, dus is vanaf een bepaald verschil een te hoge dT minder efficient. QED.
Je zei: "zal COP op een gegeven moment instorten als dT te groot wordt"
Dat 'instorten' klonk mij nogal dramatisch in de oren. Aan de hand v.d. grafieken van @Tomexergie valt dat mijns inziens alleszins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:15:
[...]

Nou als je het topic van Moerman volgt werkt het voor Pana"s niet zo. Voor Nibe's werkt het ook niet zo, ik kan voor verwaming Ta instellen wat ik wil, als ik ook de compressor op minimumvermogen instel (en het is koud zodat ik meer dan minimumvermogen nodig heb qua warmteverlies) dan wordt die Ta gewoon niet gehaald met pomp op automatisch (dus optimaal volgens regeling), blijft alles binnen een dT window o.b.v. Tr.

Als ik mijn pompsnelheid ga aanpassen dus van automatisch afhaal dan gaat dT varieren, logisch indien WP zelfde vermogen blijft leveren, pomp lager is Ta omhoog, pomp hoger is Ta omlaag. Als ik mijn pomp op 2% zet krijg ik een hoge druk storing, de WP kan zijn warmte niet kwijt.

Als het voor 2 grote merken zo werkt, dan zal het voor de overige merken niet veel anders werken (ook niet voor Mitsu's). Je moet natuurlijk wel goed kunnen testen om werking vast te stellen, daar ontbreekt het bij de meeste WP's aan, pompstand 1 t/m 5 is natuurlijk niet echt fijnmazig, compressorfrequentie kunnen instellen, bij welke wp kun je dit instellen? Zodanig dat dit gerelateerd is aan buitentemperatuur zodat je test condities kunt creeren met onvoldoende vermogrn t.o.v. warmteverlies? dus geen hybride set ups, geen buffervaten ertussen, etc.
Ik heb het dan wel over WAR , bij ruimte regeling negeert hij Ta en werkt op max ingestelde water temperatuur.
Bij vaten opwarmen is ook een hogere flow beter omdat er dan geen afname is dus warm water warmer maken.

En maarten volg ik zeker, al voordat het een topic was zelfs ;) daar zie je goed dat zijn Ta zakt als de retour koud blijft en de wp zelfs lager gaat lopen, dat zou hier niet zijn maar die zou naar maximaal toerental gaan ongeacht de retour temp en haalt hij de aanvoer temp op vol vermogen nog niet komt zelfs het element bij. Dat word geregeld op tijd ipv temperatuur verschil tussen Ta en Tr.
Vrij simpele regeling dus, maar wel veel instellingen zoals integral enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Volg het gedrag van de installatie van @maartenmoerman even mocht je dat niet gedaan hebben. Sinds vanmiddag geeft de retour reeelere waardes en gaat de verhoging gewoon door. Zijn afgiftesysteem 'deugt' naar mijn idee waterzijdig niet. Systeem loopt nu wel volle kracht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:32:
@Rol-Co Volg het gedrag van de installatie van @maartenmoerman even mocht je dat niet gedaan hebben. Sinds vanmiddag geeft de retour reeelere waardes en gaat de verhoging gewoon door. Zijn afgiftesysteem 'deugt' naar mijn idee waterzijdig niet. Systeem loopt nu wel volle kracht door.
Heb ik gezien
Maar heb jij ook gezien dat de badkamervloer hard gezakt is? Dus er is iets veranderd, ik heb hem alleen nog niet gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:44:
[...]

Heb ik gezien
Maar heb jij ook gezien dat de badkamervloer hard gezakt is? Dus er is iets veranderd, ik heb hem alleen nog niet gesproken.
Dat circuit afgesloten, omdat het t.o.v. huiskamervloer een verkeerd beeld aan de WP geeft. Die badkamervloeren werden erg warm, krikten daardoor de Tr veel te ver omhoog waardoor de WP 'veronderstelde' dat het wel genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:47:
[...]

Dat circuit afgesloten, omdat het t.o.v. huiskamervloer een verkeerd beeld aan de WP geeft. Die badkamervloeren werden erg warm, krikten daardoor de Tr veel te ver omhoog waardoor de WP 'veronderstelde' dat het wel genoeg was.
Ja dat kan, als het circuit kort is en de ruimten warm worden gaat de Tr omhoog maar mengt altijd met dekoudere retouren van de andere vloeren.
Hij zou die badkamer wat kunnen knijpen, dat is niet moeilijk met zijn verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co DeltaT is omhoog gegaan met meer dan 25%.
EDIT:
Wat zegt een pompstand 7 met nog een ondersteunende pomp in het circuit en een deltaT van 5.5 over het afgiftesysteem ?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:58:
@Rol-Co DeltaT is omhoog gegaan met meer dan 25%.
EDIT:
Wat zegt een pompstand 7 met nog een ondersteunende pomp in het circuit en een deltaT van 5.5 over het afgiftesysteem ?
Nou vertel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan het einde stond een ? Ik stelde de vraag, wellicht had jij daar ideeen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
LittleTycoon schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:47:
[...]

Wow. Ok. Nu kunnen meningen altijd bijgesteld worden. We zijn hier allemaal om iets te leren.
Er worden behoorlijk wat aannames gedaan.
Verschillende WPen hebben verschillende regelingen. Daarom reageren ze ook anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:17:
[...]

Aan het einde stond een ? Ik stelde de vraag, wellicht had jij daar ideeen over.
Ow ik dacht dat het een quize was :)

Die 5,5 zegt niks, dat is eigenlijk wel mooi, zijn flow heeft hij nodig, vanwege de lange slangen en de hoeveelheid gebeurde er op een lagere snelheid helemaal weinig en veranderde Tr helemaal niet.
Nu alleen nog vermogen naar de flow, en heel misschien kan die flow dan zelfs nog wat naar beneden omdat er meer warmte in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mgroen81 @LittleTycoon Ik ben hier in ieder geval om te leren, van de redenaties/argumenten die men hanteert valt wat op te steken, levert wellicht nieuwe gezichtspunten op en dat is winst voor iedereen, althans dat hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:22:
[...]

Ow ik dacht dat het een quize was :)

Die 5,5 zegt niks, dat is eigenlijk wel mooi, zijn flow heeft hij nodig vanwege de lange slangen en de hoeveelheid gebeurde er op een lagere snelheid helemaal weinig en veranderde Tr helemaal niet.
Nu alleen nog vermogen naar de flow, en heel misschien kan die flow dan zelfs nog wat naar beneden omdat er meer warmte in gaat.
100m2 slangen is toch niet echt veel, naar mijn idee, dat zou onder 'normale' omstandigheden toch prima door de pomp v.d. WP gedaan moeten kunnen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mgroen81 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:19:
[...]

Wow. Ok. Nu kunnen meningen altijd bijgesteld worden. We zijn hier allemaal om iets te leren.
Er worden behoorlijk wat aannames gedaan.
Verschillende WPen hebben verschillende regelingen. Daarom reageren ze ook anders.
Niet alleen verschillende warmtepompen maar ook met en zonder buffer, vvw en zonder, oversized en te kleine.
Geeft allemaal verschillen, maar in de basis gaat het er allemaal om dat je huis warm word en liefst met minimale energie. Hogere flow geeft betere COP, passende flow een beter systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:27:
[...]

100m2 slangen is toch niet echt veel, naar mijn idee, dat zou onder 'normale' omstandigheden toch prima door de pomp v.d. WP gedaan moeten kunnen worden ?
Zou je denken maar afstanden en haakse aansluitingen geeft veel tegendruk, ik heb ook slechts 240m vvw en wat jaga maar boven de 930 l/h flow kom ik niet, met de pomp volluit.
Dus zolang je niet meet bij maarten weet je dus niet welke flow hij heeft op stand 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:34:
[...]

Zou je denken maar afstanden en haakse aansluitingen geeft veel tegendruk, ik heb ook slechts 240m vvw en wat jaga maar boven de 930 l/h flow kom ik niet, met de pomp volluit.
Dus zolang je niet meet bij maarten weet je dus niet welke flow hij heeft op stand 7
Uit de grafieken van JanTreur valt af te leiden dat hoge flow en een deltaT van 5.5 niet samengaan. Die flow zal dus per saldo aanmerkelijk lager zijn dan pompstand 7 en een extra pomp suggereren.
EDIT:
Sorry, het zijn de grafieken van @Tomexergie

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:43:
[...]

Uit de grafieken van JanTreur valt af te leiden dat hoge flow en een deltaT van 5.5 niet samengaan. Die flow zal dus per saldo aanmerkelijk lager zijn dan pompstand 7 en een extra pomp suggereren.
En uit de bevindingen van Domba kan je een pana 6 hebben die 2 verschillende waarden geeft op pompstand 7.
Hij is toen op standaard 4 begonnen en na verhogen ging het verbeteren, uiteindelijk op 7 uitgekomen en zo gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:49:
[...]

En uit de bevindingen van Domba kan je een pana 6 hebben die 2 verschillende waarden geeft op pompstand 7.
Hij is toen op standaard 4 begonnen en na verhogen ging het verbeteren, uiteindelijk op 7 uitgekomen en zo gelaten.
Aannemende dat de grafiek van JanTreur klopt zou de flow < 800l/h liggen en dat met 2 pompen, beetje vreemd toch naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:49:
[...]
De monoblok met die pompstand 7, kwam dc stuurspanning te kort voor de circulatiepomp en was geen leidingweerstand probleem als maartenmoerman .
Het max opgenomen vermogen voor de circulatiepomp kwam dan ook overeen met wat andere Pana's
bij pompstand 4 opnemen
Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:22:
[...]
Die 5,5 zegt niks, dat is eigenlijk wel mooi, zijn flow heeft hij nodig, vanwege de lange slangen en de hoeveelheid gebeurde er op een lagere snelheid helemaal weinig en veranderde Tr helemaal niet.
Even wachten op de toelichting, dan is misschien wel duiding te geven.
Want hopelijk is dit niet enkel de woonkamerverdeler maar icm souterrain op de 6kW, want zijn woonkamerruimtetemperatuur is wel dalende.
Anders is het niet enkel lastig om het thermische vermogen bij de verdelers te krijgen, maar ook de groepen en meters afgifteleiding per m2 voor woonkamer aan de krappe kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Net een zeer interessant stuk gevonden.
https://www.sp.se/sv/unit...al_HP_heating_systems.pdf
Het gaat heel vaak over COP dus dat kan hier wel gepost worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:43:
it de grafieken van JanTreur valt af te leiden dat hoge flow en een deltaT van 5.5 niet samengaan. Die flow zal dus per saldo aanmerkelijk lager zijn dan pompstand 7 en een extra pomp suggereren.
??? Persoonsverwisseling??

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op zondag 14 januari 2018 @ 05:21:
[...]

??? Persoonsverwisseling??
Ja sorry, het zijn Tom's grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zondag 14 januari 2018 @ 03:17:
[...]

De monoblok met die pompstand 7, kwam dc stuurspanning te kort voor de circulatiepomp en was geen leidingweerstand probleem als maartenmoerman .
Het max opgenomen vermogen voor de circulatiepomp kwam dan ook overeen met wat andere Pana's
bij pompstand 4 opnemen
Dat kan bij hem natuurlijk ook nog zoiets zijn al vermoed ik dat het ergens anders ligt voor grootste gedeelte.
Even wachten op de toelichting, dan is misschien wel duiding te geven.
Want hopelijk is dit niet enkel de woonkamerverdeler maar icm souterrain op de 6kW, want zijn woonkamerruimtetemperatuur is wel dalende.
Anders is het niet enkel lastig om het thermische vermogen bij de verdelers te krijgen, maar ook de groepen en meters afgifteleiding per m2 voor woonkamer aan de krappe kant
Zijn vvw is prima voor het aantal m2, zelfs beter dan bijv hier, het nadeel is die kelder en de hoogte van die ruimte met zijn 6 meter.
11 x 5,5 (zoiets was het) is gewoon een normale woonkamer, echter die hoogte heeft niemand.
Maar het klopt als het kouder word net als bijv vorige week zijn kamer nagenoeg gelijk zakte met de buitentemperatuur, en nu ook weer.
Ik kijk hier regelmatig, staat op telefoon en ipad standaard open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:16:
[...]

Dat kan bij hem natuurlijk ook nog zoiets zijn al vermoed ik dat het ergens anders ligt voor grootste gedeelte.

[...]

Zijn vvw is prima voor het aantal m2, zelfs beter dan bijv hier, het nadeel is die kelder en de hoogte van die ruimte met zijn 6 meter.
11 x 5,5 (zoiets was het) is gewoon een normale woonkamer, echter die hoogte heeft niemand.
Maar het klopt als het kouder word net als bijv vorige week zijn kamer nagenoeg gelijk zakte met de buitentemperatuur, en nu ook weer.
Ik kijk hier regelmatig, staat op telefoon en ipad standaard open.
En helemaal bovenin zijn kamer, hoe warm is het daar?
Misschien moet ie wel ventileren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:21:
[...]

En helemaal bovenin zijn kamer, hoe warm is het daar?
Misschien moet ie wel ventileren.
Ja klopt, ik had hem ook al een advies voor wat plafond ventilatoren :) staat wel cool ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Ik had om die reden twee driewegkleppen parallel gezet.
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:13:
Bestel ik een Duimse drie weg klep, heeft dat ding een doorlaat van 13 mm, jonge jonge......
Iemand een tip welke wel 22 mm doorlaat hebben?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:05:

In een PM gesprek met @godfriedd geeft hij aan dat hij regelmatig een Dt van 7 á 8 graden gezien met een flow van 20 ltr/minuut

Met mijn 26 ltr/minuut had ik dus nog nooit een Dt hoger als 4 gezien.
Klopt wat je zegt. Ik heb niet alles omtrent deze discussie gelezen (in het weekend is het hier nog fulltime klussen geblazen) maar op dit moment heb ik weer een dT van 7 graden volgens de Ecodan-thermistoren. Die ik wel redelijk wantrouw aangezien het een erg hoog vermogen oplevert bij de Flow van 21l/minuut die hij zelf zegt te hebben.

Het is nu namelijk 3 graden buiten. Hij heeft een dT van 7 graden en dus 21l/minuut. Dat is 0,35l/sec ofwel het vermogen dat hij zou leveren zou dan zijn: ((4186*0,35) * 7) ((soortelijke warmte van water * flow in l/sec) * delta T) = 10,2 kW uit een Ecodan van 7,5 kW. Overigens staat in het databook van de Ecodan dat dat wel kan maar dat is dus de max van de max bij deze temperaturen buiten en deze Ta. Ik had gisteren een COP voor verwarmen van 4,1. Dus ik klaag niet. Dat is voor mijn Ecodan prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BMWq9dsrhfGJ1D7YfYcMOtMD/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:26:
[...]

Ja klopt, ik had hem ook al een advies voor wat plafond ventilatoren :) staat wel cool ook.
Het feit dat de gemeten badkamervloerT in ieder geval op dit moment gelijk is aan de kamerT dat daar, hoger in het gebouw, weinig/niets te halen valt naar mijn idee. Daarnaast hebben die fans ook weer energie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:28
Als ik de grafieken bekijk vraag ik mij af hoeveel kW er gebruikt wordt bij de wisselende flows. Ik heb zelf sinds vorige week youless icm ecodan 7,5kW met WAR en kamertemp gestuurd. Als de wp start met een hoge dt vraagt hij 1,1kW en vervolgens zakt hij naar 900W en blijft daar uren op staan totdat de ta gaat zakken ivm oplopende buitentemp. Laagste waarde van de wp is 450w wat ik gezien heb. Wat mij verder opvalt is dat bij bepaalde defrosts ik een piekvermogen van 2kW zie, dat betekend dat het e element dus bijkomt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:39:
Ik had om die reden twee driewegkleppen parallel gezet.
[...]
Ja dat kan ook natuurlijk.
Maar er zullen er toch wel zijn zeker met grote doorlaat. Anders pak ik wel membraam klep(magnetisch ventiel ), en maar gokken hoe lang hij overleefd met vuil water.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:22:
[...]

Het feit dat de gemeten badkamervloerT in ieder geval op dit moment gelijk is aan de kamerT dat daar, hoger in het gebouw, weinig/niets te halen valt naar mijn idee. Daarnaast hebben die fans ook weer energie nodig.
Zou kunnen, maar in de nok zal het best een paar graden warmer zijn dan beneden, die ventilatoren gebruiken niks, ik heb er ook 1 hangen en staat in de zomer permanent aan maar zie hem niet eens in de logging. Nog geen 20W vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Zou kunnen, maar in de nok zal het best een paar graden warmer zijn dan beneden, die ventilatoren gebruiken niks, ik heb er ook 1 hangen en staat in de zomer permanent aan maar zie hem niet eens in de logging. Nog geen 20W vermoed ik.
Ga bij jezelf met een IR-thermometer maar eens meten op 'hoogste punten' in je woning, het is vaak anders dan mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
corsat schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:28:
Als ik de grafieken bekijk vraag ik mij af hoeveel kW er gebruikt wordt bij de wisselende flows. Ik heb zelf sinds vorige week youless icm ecodan 7,5kW met WAR en kamertemp gestuurd. Als de wp start met een hoge dt vraagt hij 1,1kW en vervolgens zakt hij naar 900W en blijft daar uren op staan totdat de ta gaat zakken ivm oplopende buitentemp. Laagste waarde van de wp is 450w wat ik gezien heb. Wat mij verder opvalt is dat bij bepaalde defrosts ik een piekvermogen van 2kW zie, dat betekend dat het e element dus bijkomt.
Ik heb er zelf geen youless op zitten maar ik heb er nog wel een liggen dus misschien dat ik die er ook een keer op zet binnenkort. Lastige is dat ik mijn kWh-meter voor de WP in een onderverdeler buiten heb zitten waar ook de groep van de Solar en elektrisch laadpunt in zit. dus dan moet de Youless daar en moet ik ook weer een switch voor internet gaan maken daar buiten.

Maar jouw vermogen is wel redelijk laag moet ik zeggen. Bij mij gaat hij over het algemeen voluit (rond de 2-2,2kW) totdat de thermostaat binnen vindt dat het genoeg is opgewarmd en dan gaat hij de rest van de dag uit omdat mijn betonvloer is opgewarmd en het dan urenlang niet nodig is om bij te verwarmen. Overigens is bij mij defrost zonder element. Dat kun je instellen in het menu. Is mogelijk wel sneller met element want bij mij duurt het in totaal wel een minuut of 6 maar hij haalt alle warmte daarvoor uit het afgiftesysteem. Ik denk overigens dat het bij mij nog wel geoptimaliseerd kan worden en dat ik de WAR-stooklijn lager kan zetten want hij kan best wat langer op een lagere temperatuur verwarmen naar mijn idee. En misschien gaat hij dan ook wat lager in opgenomen vermogen zitten. Ik zit nu op T2=32 graden maar voordat die 32 graden Ta gehaald wordt is hij meestal al weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:39:
[...]

Ga bij jezelf met een IR-thermometer maar eens meten op 'hoogste punten' in je woning, het is vaak anders dan mensen denken.
Mijn plafond is best koud, maar dat komt omdat de verdieping er boven ook koud is. Luchttemperatuur ≠ plafondtemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:30:
[...]

Ja dat kan ook natuurlijk.
Maar er zullen er toch wel zijn zeker met grote doorlaat. Anders pak ik wel membraam klep(magnetisch ventiel ), en maar gokken hoe lang hij overleefd met vuil water.
Elektrische kogelkraan nemen, die hebben volle doorlaat.

https://magneetventielsho...-3-weg-230vac-relais.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Dan moet je niet het plafond meten, maar een voorwerp dat zich hoog in de ruimte bevindt, maar dus geen wand of plafond waardoor weer warmteverlies optreedt, want daar meet je uiteraard een lagere temp. dan de luchttemp.
Dre schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:44:
[...]

Mijn plafond is best koud, maar dat komt omdat de verdieping er boven ook koud is. Luchttemperatuur ≠ plafondtemperatuur

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:39:
[...]

Hij gaf zelf aan dat de stuc boven harder droogde dan beneden dus ga er van uit dat het bij hem warmer is in de nok.
Bij mij meten heeft geen zin, slechts 2m50 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:49:
[...]

Hij gaf zelf aan dat de stuc boven harder droogde dan beneden dus ga er van uit dat het bij hem warmer is in de nok.
Bij mij meten heeft geen zin, slechts 2m50 hoog.
Toen de badkamervloeren nog meededen, lijkt me dat ook het te verwachten patroon en zeker in combinatie met de bouwdroger die toen nog actief was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En weer verder hier :)
Panasonic Warmtepomp problematiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:56:
[...]

Toen de badkamervloeren nog meededen, lijkt me dat ook het te verwachten patroon en zeker in combinatie met de bouwdroger die toen nog actief was.
Nee nee, toen waren er nog geen bouwdrogers enz, allemaal voor die tijd van een topic, extra pomp enz.

Maar beter in zijn eigen topic zoals dre aangaf, anders gaat het op de eindeloze elga discusie lijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje off-topic, maar monitoring technisch toch wel van belang denk ik. Domoticz geeft huidig en uurverbruik. Het momentane vebruik is echter ongeveer 10% hoger dan de uurverbruiken. Iemand een idee hoe dat te verklaren is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 04:26:
Net een zeer interessant stuk gevonden.
https://www.sp.se/sv/unit...al_HP_heating_systems.pdf
Het gaat heel vaak over COP dus dat kan hier wel gepost worden. ;)
Zeer interressant, met name, althans voor mij, het noemen v.d 'wet bulb' als indicator en de ideeen mbt beperken van de 'kosten' van een defrost en ook nog invloed van circulatiepomp-kosten in het hele plaatje.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je een vrouw was kreeg je een kusje....
Kan ik weer aan het sleutelen volgende week.
Als nou ook mijn pt1000 snel binnen komt kan ik die ook weer monteren.
Ging draadje inkorten en ja hoor gesloopt. Zit nu nood gedwongen op war hi.
In één keer goede instelling uit gemikt, al 24 uur 21.3 graden binnen, goed hè @Verwijderd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:32:
Ik heb alles uitgezet behalve woonkamer. Had de annotatie nog niet in grafan gezet. Nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:54:
[...]

In één keer goede instelling uit gemikt, al 24 uur 21.3 graden binnen, goed hè @Verwijderd
Draai altijd op WAR :) gaat super en zelfs beter dit seizoen, blijft netjes tussen 21-22 graden afhankelijk van de hoeveelheid personen, incl de 2 stops per dag.
Kan je die pt1000 niet solderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:54:
[...]

Op WAR-only en al 24h constante binnenT, dat kan toch helemaal niet ;)
EDIT:
Als je straks maar niet gaat vertellen dat je verbruik per gewogen graaddag ook nog .... is geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:30

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leuk om te zien dat hier zoveel belangstelling is voor warmtepompen!

Ik heb net een vrijstaande woning gekocht, zo'n 150m2 woonoppervlak en gebouwd in 2005.
Een vrijstaande garage waar ik ruimte genoeg heb voor een buitenunit, zonnepanelen, vacuümbuizen (heatpipes), groot buffervat, etc.

De bedoeling is dus dat er een ~15kw Mitsubishi warmtepomp geplaatst wordt, met leidingen die nog ingegraven moeten worden naar de woning toe.

In de woning komen Jaga DBE radiatoren.

Het is allemaal erg kostbaar maar het geld rendeert nu toch niet en ik vind het ook gewoon mooi om van het gas af te kunnen en bijna "zelfvoorzienend" te zijn op dit vlak.

Wat ik nu echter nog niet helemaal begrijp is het volgende: ik zal ook warm water nodig hebben.
Ik begrijp dat hier een speciaal boilervat voor nodig is maar is het een probleem als dat niet bij de warmtepomp (in de garage) maar in de woning (bijkeuken) geplaatst wordt?

Of is het handiger om de binnenunit van de warmtepomp in de bijkeuken te plaatsen en het buffervat dan in de garage te laten?

Dit om te voorkomen dat ik eerst al liters water kwijt ben voor er warm water uit de kraan komt.

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-01-2018 12:20 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 50 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.