Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:11

SpikeHome

2400wp en 2750wp

quote:
LittleTycoon schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Natuurlijk heeft verhogen van de flow wel nut, dat is de basis, meer flow = meer warmteafgifte. Je gaat er nu op voorhand van uit dat hij een afgifteprobleem heeft. Waarom zou je dat als uitgangspunt nemen? Gewoon flow omhoog, dan merk je het vanzelf.
flow verhogen kan wel nu hebben maar als water nu tussen in en uit hetzelfde is heeft dat geen nut.
vandaar beter te meten eerst.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Heb ik ook gedaan destijds, tenminste in de douchebak op jouw advies :)

Onder het bad was ik destijds te laat mee.

De "omliggende" ruimtes hebben allemaal een lagere temperatuur, dus ook die kant op is er enige vorm van warmteverlies.

Ook geen serieuze problemen hoor, maar mijn "idee" van hogere flow op desbetreffende groep geeft meer afgifte klopt dus wel :P

[...]

Dat heb ik dus wel, dat is het probleem niet.

[...]

In de keuken heb ik geen enkel opwarm probleem, hoe kom je daarbij :?

Mijn keuken is het meest gevoelige voor weersinvloeden, dat wel, maar geen problemen hoor.

Voorlaatst nog een keer een rondje gelopen door het huis, en alle verwarmde ruimtes op 0,1 graad nauwkeurig op de ingestelde temperatuur.
Ik denk nog hoe kan ik het zo voorzichtig mogelijk formuleren, zet het keurig tussen aanhalingstekens, gebruik het woord 'probleem' niet, maar het licht kennelijk allemaal erg gevoelig.
quote:
hajeetje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Ik denk nog hoe kan ik het zo voorzichtig mogelijk formuleren, zet het keurig tussen aanhalingstekens, gebruik het woord 'probleem' niet, maar het licht kennelijk allemaal erg gevoelig.
Je suggereert door je woordkeuze dat iets niet zou werken zoals bedacht :? En dat jij daar de oplossing voor gehad zou hebben :?
quote:
hajeetje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:18:
[...]

En onder het aanrecht-gedeelte, heb ik 'm geadviseerd. Ook daar geen optimaal 'opwarm-gedrag'.
Wij hebben in eerste instantie alles ingesteld zoals berekend, en dit blijkt dus voor 98% te werken.
Ik heb inderdaad tot nu toe de groepen van de keuken een tandje meer flow gegeven als berekend, en dat ga ik dus met de badkamer ook doen :)

Ik ken geen enkele situatie waarvan de praktijk exact klopt met de berekende theorie. Het zijn ook niet voor niets "uitgangswaarden". :9
quote:
SpikeHome schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:49:
[...]

flow verhogen kan wel nu hebben maar als water nu tussen in en uit hetzelfde is heeft dat geen nut.
vandaar beter te meten eerst.
Ik zal eens meten vanavond, tnx voor de tip

Ik bedenk me nu dat de groeplengte veranderd is (mede op advies van @reneeke1970 _/-\o_ ) waardoor de berekende flow op papier dus eigenlijk ook al niet klopt. Vanwege de langere lengte moet de flow al hoger zijn als op papier staat.

Grolsch wijzigde deze reactie 11-01-2018 12:00 (20%)

@Grolsch Wat jij denkt dat ik suggereer ontstaat in jouw hoofd. Ik heb geen enkel doel of belang iets te suggereren, dan zeg ik het gewoon.
@hajeetje ik denk niets, het staat er gewoon, en jouw naam staat erbij, dus dan ga ik er vanuit dat jij het getypt hebt.
quote:
"Ook daar geen optimaal 'opwarm-gedrag'."
Ik vraag je dus hoe je erbij komt dat ik in de keuken geen optimaal opwarm gedrag zou hebben en vervolgens geef je aan dat het in mijn hoofd zit :?

Maar wat mij betreft discussie gesloten, je zult wel iets anders bedoelen denk ik :>

Omdat ik nu eenmaal flowmeters op de groepen heb en geen temperatuurmeters per groep is het voor mij "handiger" om op flow te sturen, maar ik zal vanavond eens proberen met de IR thermometer.

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 04:08
Weet iemand wat het ontwerp/grondprincipe voor het SG-signaal is, bij de SG-ready WP's, zoals op een ecodan en H-serie Pana's kan zitten?
Is dit voor load-control door de energieleverancier of beter voor welke initiator/belanghebbende is dit eigenlijk bedacht?

Het inzetten van back-up E-element voor enkel een shift van de WA-stooklijn is een "COP-killer" voor je daggemiddelde of maandelijkse MCOP.

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

quote:
kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Of een aparte groep voor badkamer/douche.
Die heeft ie toch, alleen te weinig meters slang.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:53
@Domba
Ik meen dat het bedoeld is voor PV-eigenverbruik-maximering en het heeft doorgaans alleen effect op het SWW setpoint.
De meeste luxe omvormers hebben een contact voor 'invoeding > X watt', ook is die makkelijk zelf te maken adhv P1 berichten.
Wel lowtech, iets traploos was mooier geweest.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:13:
@hajeetje ik denk niets, het staat er gewoon, en jouw naam staat erbij, dus dan ga ik er vanuit dat jij het getypt hebt.

[...]

Ik vraag je dus hoe je erbij komt dat ik in de keuken geen optimaal opwarm gedrag zou hebben en vervolgens geef je aan dat het in mijn hoofd zit :?

Maar wat mij betreft discussie gesloten, je zult wel iets anders bedoelen denk ik :>

Omdat ik nu eenmaal flowmeters op de groepen heb en geen temperatuurmeters per groep is het voor mij "handiger" om op flow te sturen, maar ik zal vanavond eens proberen met de IR thermometer.
Hij vergist zich met mijn keuken denk, die blijft achter omdat hij mee lift. Ben bezig om aparte zone van te maken met eigen thermostaat.
Het ir paneel slurpt nogal.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:41:
[...]

Die heeft ie toch, alleen te weinig meters slang.
dat stond er niet expliciet.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Domba
quote:
Proton_ schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:43:
@Domba
Ik meen dat het bedoeld is voor PV-eigenverbruik-maximering en het heeft doorgaans alleen effect op het SWW setpoint.
De meeste luxe omvormers hebben een contact voor 'invoeding > X watt', ook is die makkelijk zelf te maken adhv P1 berichten.
Wel lowtech, iets traploos was mooier geweest.
Voor direct eigenverbruik, voor SWW kan je dan toch beter een waterpompboiler nemen die 500-800W doet op een timer.
Dan mijn Pana mono die dat zo snel mogelijk wil afronden en voor SWW vrolijk 2000-3000W watt enkel voor de compressor opneemt bij SWW bereiding, heb je al een aardig zonnetje voor nodig op de panelen.

Zover ik kan analyseren aan de hand van instellingen is bij de pana het een verhoging van het thermische vermogen instelbaar tot 150% en/of een hogere SWW-boiler temperatuur, met belangrijke rol voor booster en back-up element.
Maar Pana is ook "altijd" zo heerlijk helder met "Demand Control or SG ready or SHP status" ;)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:50
quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:13:

[...]

Koop je toch een paar van deze dingen:

https://www.ebay.nl/itm/M...m:mdRJ4U4kX-Qg6iw2T44Oq0A

altijd handig om snel iets inzichtelijk te maken. Nog beter is er om 1 wire sensoren op te hangen, maar als je alleen tijdelijk iets wil is dat wel veel werk en veel gegevens.

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 16:47
quote:
jerh schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:04:
[...]

altijd handig om snel iets inzichtelijk te maken. Nog beter is er om 1 wire sensoren op te hangen, maar als je alleen tijdelijk iets wil is dat wel veel werk en veel gegevens.
Bedankt voor de link! Ik heb er gelijk 5 besteld om wat dingen inzichtelijk te kunnen maken qua Ta en Tr op mijn eigen verdelers.
quote:
jerh schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:04:
[...]

Dat is inderdaad wel handig wellicht om e.e.a. inzichtelijk te maken!

Wat bedoel je met "1 wire sensor" :?

• Domba
quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:28:
[...]
Dat is inderdaad wel handig wellicht om e.e.a. inzichtelijk te maken!

Wat bedoel je met "1 wire sensor" :?
Is een temperatuursensor als de DS18B20, 12-bit digitaal over 1 signaaldraadje, one-wire protocol

Deze heb je ook met display

@Domba Wat is daar beter / mooier aan :?

Ik zie tot nu toe alleen maar 1 nadeel, namelijk de prijs :P

En hoe "knoop" ik die metertjes "betrouwbaar" aan die buizen van de vloerverwarming :?

Het zijn van die "transparante" flexibele slangen die de vloer in gaan. Gewoon met plakband zal ook wel geen betrouwbare meting opleveren vermoed ik :?

Hier een fotot voor de duidelijkheid (was tijdens de bouw, is nu een kast omheen gebouwd.

• godfriedd
quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:59:

En hoe "knoop" ik die metertjes "betrouwbaar" aan die buizen van de vloerverwarming :?

Het zijn van die "transparante" flexibele slangen die de vloer in gaan. Gewoon met plakband zal ook wel geen betrouwbare meting opleveren vermoed ik :?

[afbeelding]
Mooie plek voor al die stopcontacten ;)

Maar volgens mij is eerder een keer besproken dat je dit soort temperatuurmeters het best met een stuk buisisolatie ertussen om de leiding heen kunt tapen. Die buisisolatie zal er neem ik aan voor zijn om te zorgen dat hij daadwerkelijk de buis/leiding meet qua temperatuur en niet de omgevingstemperatuur. Zo was ik het zelf in ieder geval van plan te gaan doen....

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:03
quote:
Aziraphale schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 07:30:
[...]

Houtkachel aan = #elgahybernation. Kun je de klok op gelijk zetten. Ik weet niet of ik het ook door het verlagen van de Tset op de thermostaat kan reproduceren, maar als de Elga langere tijd uit gaat door het stijgen van de Truimte is het raak.
@Bram-Bos @Tomexergie : Zojuist de Elga door het verlagen van de temperatuur op de thermostaat 3 uur in rust gezet en daarna weer opgestart. Tot mijn stomme verbazing toert hij direct op naar tegen de 900 watt. Buiten-T was volgens de thermostaat 10 graden toen ik de thermostaat weer op 19 zette (Ruimte-T was toen 18,5) en zal toen ik hem uit heb gezet ook boven de 6 graden zijn geweest.

Al met al lijkt het er dus op dat ook bij mij #Elgahybernation zich bij het weer starten bij lage temperaturen voordoet. @Bram-Bos Had jij dit al met Techneco gecommuniceerd? Anders gooi ik er straks nog even een mail achteraan.

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 00:06
quote:
Aziraphale schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:23:
[...]

@Bram-Bos @Tomexergie : Zojuist de Elga door het verlagen van de temperatuur op de thermostaat 3 uur in rust gezet en daarna weer opgestart. Tot mijn stomme verbazing toert hij direct op naar tegen de 900 watt. Buiten-T was volgens de thermostaat 10 graden toen ik de thermostaat weer op 19 zette (Ruimte-T was toen 18,5) en zal toen ik hem uit heb gezet ook boven de 6 graden zijn geweest.

Al met al lijkt het er dus op dat ook bij mij #Elgahybernation zich bij het weer starten bij lage temperaturen voordoet. @Bram-Bos Had jij dit al met Techneco gecommuniceerd? Anders gooi ik er straks nog even een mail achteraan.
Ja, dit heb ik al vaak naar Techneco aangegeven. Maar gisteren had ik bij >7˚C Tb dus ook een #elgahybernation (met zonder defrosts), dus WTF

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Bram-Bos
[dubbelpost]

Bram-Bos wijzigde deze reactie 11-01-2018 15:39 (98%)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12-07 12:22
quote:
Aziraphale schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:23:
[...]

Ik heb net een mail naar Techneco gestuurd met ook het Tb<5 probleem en grafieken

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:16
Ben ik nu de enige die vindt dat het #elgahybernation hier genoeg is besproken?
Als er een oplossing is dan kan dat hier gemeld worden maar de overige communicatie kan toch ook prima richting Techneco?

Ik bedoel er verder niets mee.
Het lijkt me een probleem/punt voor Techneco.
En aangezien ze dit probleem onderzoeken is het of afwachten op een oplossing.
Als ik de enige ben die dit vindt, dan graag dit bericht negeren ;-)

• Bram-Bos
quote:
buiter schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:50:
Ben ik nu de enige die vindt dat het #elgahybernation hier genoeg is besproken?
Als er een oplossing is dan kan dat hier gemeld worden maar de overige communicatie kan toch ook prima richting Techneco?

Ik bedoel er verder niets mee.
Het lijkt me een probleem/punt voor Techneco.
En aangezien ze dit probleem onderzoeken is het of afwachten op een oplossing.
Als ik de enige ben die dit vindt, dan graag dit bericht negeren ;-)
Als het storend is, dan verschuiven we de discussie wel naar PM. Geen probleem wat mij betreft.

• kmf
  • Niet online
quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:53:
[...]

Als het storend is, dan verschuiven we de discussie wel naar PM. Geen probleem wat mij betreft.
PM niet, maar dit is toch echt wel een aparte topic waard. Ik ben een Pana-eigenaar, maar volg jouw avontuur wel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Bram-Bos
quote:
kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:56:
[...]

PM niet, maar dit is toch echt wel een aparte topic waard. Ik ben een Pana-eigenaar, maar volg jouw avontuur wel.
Hmm, dan opteer ik liever voor iets bescheidener posten over dit onderwerp hier, met de hashtag. We houden ons gewoon een beetje in @buiter.

• Domba
quote:
Gewoonlijk gebruik je deze voor logging.
quote:
Ik heb niet gezocht naar de goedkoopste

Ik heb er ooit een tiental gekocht, maar dan zoals de eerste, maar dan met afkoppelbare DS18B20's als deze

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-07 22:46
Weet er iemand een goede installateur met WP kennis en ervaring in de buurt van Weert?

Elga 3.0, Daalderop Multisolar, Anna thermostaat

• Mecallie
  • Laatst online: 02-07 12:46

Mecallie

Look out!

quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:05:
[...]

[...]

Het is altijd gezellig in dit topic d:)b *O* :Y oOo

Toevallig afgelopen week @Mecallie nog over de vloer gehad om e.e.a. te bekijken.

Zelf ben ik voor de aanschaf ook bij 2 Tweakers langs geweest om eens live te kijken/luisteren/voelen bij een WP installatie, zeker verstandig om te doen.
Altijd leuk inderdaad, zo zie je je medeforumers nog eens :)
En handig dat je even kunt kijken hoe het bij iemand anders is geinstalleerd!

Mocht er nog iemand z'n Panasonic warmtepompboiler willen showen dan houd ik me aanbevolen :D

Truly great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget. G. Randolf

• Mecallie
  • Laatst online: 02-07 12:46

Mecallie

Look out!

quote:
kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:56:
[...]

Eensch, maar kan wat mij betreft prima in dit topic ook :)

Truly great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget. G. Randolf

• Guido87
  • Laatst online: 01:51
quote:
Domba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Voor direct eigenverbruik, voor SWW kan je dan toch beter een waterpompboiler nemen die 500-800W doet op een timer.
Dan mijn Pana mono die dat zo snel mogelijk wil afronden en voor SWW vrolijk 2000-3000W watt enkel voor de compressor opneemt bij SWW bereiding, heb je al een aardig zonnetje voor nodig op de panelen.

Zover ik kan analyseren aan de hand van instellingen is bij de pana het een verhoging van het thermische vermogen instelbaar tot 150% en/of een hogere SWW-boiler temperatuur, met belangrijke rol voor booster en back-up element.
Maar Pana is ook "altijd" zo heerlijk helder met "Demand Control or SG ready or SHP status" ;)
Die Demand control is 0-10v gelijkspanning.

Set when there is demand control.
Adjust terminal voltage within 1 ~ 10 V to change the operating current limit.

Je begrenst de maximaal stroom. als je er continue 5 volt op zet dan is maximale beschikbare vermogen 50%. Dus je kan er van alles mee maken. als je een uitgang signaal zoekt als de unit in tapwater modus staat, of een contact als de 3weg klep op tapwater staat. Die schakelt een relais, die zorgt dat er 5v op die demand ingang komt te staan, dan wordt tapwater verwarmd met een x max vermogen.

eigenlijk een simpele maar zeer goede feature! je kan met schakelingen nu altijd bepalen hoeveel vermogen je warmtepomp mag gebruiken.

Die SG ready
Switch operation of heat pump by open-short of 2 terminals.

Vcc is een spannings uitgang
Bit1 is een ingang
Bit2 is een ingang

situatie 1.
normale situatie zit er niks op... dus open en open. unit werkt normaal.

situatie 2.
als je vcc doorverbind met bit1, dan is bit1 ingang short en bit2 is nog steeds open, heat pump en heater staan dan UIT.

situatie 3
Vcc doorverbonden met bit2. en bit1 zit niks op dus open. dan volgt de unit de capaciteit die je ingesteld hebt bij capacity setting 1.

situatie 4
Vcc doorverbonden met bit1 en bit2 dus allebei short. Dan volgt de unit de capaciteit die je ingesteld hebt bij capacity setting 2.

Setting belows are possible
SG signal Working pattern
bit1 bit2
Open Open > Normal
Short Open > Heat pump and Heater OFF
Open Short >Capacity 1
Short Short >Capacity 2

Set by SG ready setting of remote controller
Capacity setting 1
- Heating capacity ___%
- DHW capacity ___%

Capacity setting 2
- Heating capacity ___%
- DHW capacity ___%

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-07 17:25
quote:
Mecallie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Altijd leuk inderdaad, zo zie je je medeforumers nog eens :)
En handig dat je even kunt kijken hoe het bij iemand anders is geinstalleerd!

Mocht er nog iemand z'n Panasonic warmtepompboiler willen showen dan houd ik me aanbevolen :D
Je mag bij mijn setup in opbouw (6kw, en zometeen een 9kw erbij) komen kijken, heb ook monitoring met 1wire sensors op een raspberry pi erbij.

edit: ik las te snel, wp boiler, dat heb ik niet :P

maartenmoerman wijzigde deze reactie 11-01-2018 20:24 (5%)

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-07 17:25
quote:
Grolsch schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:59:
@Domba Wat is daar beter / mooier aan :?

Hier een fotot voor de duidelijkheid (was tijdens de bouw, is nu een kast omheen gebouwd.

[afbeelding]
Stukje buis isolatie, en daar een 1wire sensor tussen, zo doe ik het op mijn hoofd transportleiding vanaf de warmtepomp. Het lijkt erop dat je dezelfde verdeler hebt als ik ook heb. Voor de Ta/Tr heb ik gewoon de sensor in het gaatje van de thermometer gedrukt. Die thermometers zijn trouwens uber brak, heb er al 2 die geen goede waardes weergeven. Moet nog eigenlijks een buisje maken met die diameter, en dan een 1wire sensor in epoxy daarin gieten, zodat ze precies in het gat passen, voor betere warmteoverdracht.

Als je met 1wire sensors aan de gang gaat, beste is wel om een losse usb 1wire adapter te gebruiken. Ik heb het nu op een raspberry pi gedaan, maar die geeft maar 3.3volt, je moet echt 5volt op die dingen zetten wil je meerdere sensors aansluiten, en wat langere afstanden overbruggen.

• Carboy54
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 05-07 22:46
@blauwemac Inmiddels heb ik mijn Pana d.m.v. 2 sonoff pow's via IFTTT gekoppeld aan mijn Nefit Easy thermostaat. Op deze manier kan ik gebruik maken van een hysterese van slechts >0.1 graad. Kan ook met vele andere thermostaten worden gelinkt. Simpele domotica voor een prijs van § 8 :-)

Carboy54 wijzigde deze reactie 11-01-2018 21:45 (20%)

@Carboy54 Dat moet bij de Elga dus ook kunnen neem ik aan? Die is ook aan/uit te sturen.
Tenminste, neem aan dat de Sonof een simpel contact maakt/verbreekt?

Maar heb jij de Easy nog wel aan een ketel geknoopt?

Heb nog een Easy liggen en gebruik die eigenlijk liever dan de eTwist

Oxellaar wijzigde deze reactie 11-01-2018 21:57 (28%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Carboy54
@Oxellaar @blauwemac Sonofpow is een maak/breek contact 16 A aangesloten op 9,10 en 12. In IFTTT moet je even zoeken naar jouw merk thermostaat. Ondersteund Tado, Nest, Honeywell etc. In IFTTT kan je Applets aanmaken indien deze niet bij het merk thermostaat staan. Bv. Sonoff uit bij thermostaat temp 20.5 De 2e sonoff pow heb ik op de voeding staan om het actuele verbruik en totaal verbruik te monitoren en eenvoudiger dan bij de Pana een timerschakeling in te stellen via klem 12. Kost niks en werkt leuk. Zo kan je ook je Pana inschakelen bij het thuiskomen etc. Schakelt mijn Nefit Trendline CV aan bij bv 20 graden als de Pana het niet redt op 20.5. Bij mij bij ongeveer -2 graden. Met name interessant bij een bivalente opstelling.

Carboy54 wijzigde deze reactie 11-01-2018 22:45 (27%)

• M@rijn
  • Laatst online: 15-07 14:57
Vraagje voordat ik me verder ga orienteren op de Warmtepomp markt :p
Ik heb een jaren vijftig woning in t Zeeuwse met enkel radiatoren, vloerverwarming ed is niet mogelijk.
Qua isolatie hebben we t beste eruit gehaald maar nu zijn we bezig met een volgende stap en dat die een nieuwe CV met warmtepomp gecombineerd.

Ik heb al een tijdje een test gedaan door mn CV aanvoer temperatuur naar 60-65 graden te zetten. Dat ging eigenlijk best goed (buitentemp. 1-3 graden) buiten dat t langer duurde voordat het op temperatuur was.

Nu weet ik dat een Nibe warmtepomp tot 65 graden kan en een (aparte) Diakin ook maar zijn er nog meer merken die ook een (HT) systeem kunnen ondersteunen?

• arnnold
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:23
quote:
Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:43:
@blauwemac Inmiddels heb ik mijn Pana d.m.v. 2 sonoff pow's via IFTTT gekoppeld aan mijn Nefit Easy thermostaat. Op deze manier kan ik gebruik maken van een hysterese van slechts >0.1 graad. Kan ook met vele andere thermostaten worden gelinkt. Simpele domotica voor een prijs van § 8 :-)
Jan, vind je Pana dit wel leuk. Keihard onder bedrijf plotseling zonder spanning.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, Quooker Combi+E

• Guido87
quote:
M@rijn schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:45:
Ik heb een jaren vijftig woning in t Zeeuwse met enkel radiatoren, vloerverwarming ed is niet mogelijk.
Qua isolatie hebben we t beste eruit gehaald maar nu zijn we bezig met een volgende stap en dat die een nieuwe CV met warmtepomp gecombineerd.

Ik heb al een tijdje een test gedaan door mn CV aanvoer temperatuur naar 60-65 graden te zetten. Dat ging eigenlijk best goed (buitentemp. 1-3 graden) buiten dat t langer duurde voordat het op temperatuur was.

Nu weet ik dat een Nibe warmtepomp tot 65 graden kan en een (aparte) Diakin ook maar zijn er nog meer merken die ook een (HT) systeem kunnen ondersteunen?
Panasonic heeft ook een HT versie.

Een warmtepomp heeft het hoogste rendement bij lage watertemperatuur <35.
Het rendement bij 55graden is rond de 200% dus 1 kwh stroom levert je 2 kwh warmte.
Als je nog hoger gaat dan wordt het waarschijnlijk onder de 200%...
Daarbij komt dat een Nibe erg duur is.

Als je niet met max 40graden water je huis warm krijgt, is het denk ik niet meer aantrekkelijk.
Als een 9kw t-cap bij 2graden buitentemp. 9kw max vermogen levert,
slurpt de unit 4370watt, dus 4,4kwh rendement cop 2.06

bij -7 trekt de unit zelfs 5020watt.
bij -15 is het 7,80kw maximaal geworden en er gaat 5380watt in!
rednement is dan 1.45

simpel gezegd. je wordt arm van je stroomrekening.

Maar om je wat verder te helpen, zijn wat andere dingen belangrijk.
m2 woonoppervlak. gasverbruik per jaar... (hoe oud is je cv ketel, ivm rendement) hoe goed is je isolatie? hr++ glas bijvoorbeeld?

Guido87 wijzigde deze reactie 11-01-2018 23:08 (6%)

• Carboy54
@arnnold ik schakel over 9 en 12 de thermostaat aansluiting dus kan dat geen kwaad. Soft stop dus. De 2e over de hoofdspanning gebruik ik voor monitoring en schakel ik niet mee.

• arnnold
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:23
quote:
Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:10:
@arnnold ik schakel over 9 en 12 de thermostaat aansluiting dus kan dat geen kwaad. Soft stop dus. De 2e over de hoofdspanning gebruik ik voor monitoring en schakel ik niet mee.
Dank voor de uitleg. Ik zag al rookwolken.........
Ik schakel met de Easy via IFTTT de wifi module IntesisHome.
20,9 aan en 21,1 uit

arnnold wijzigde deze reactie 11-01-2018 23:20 (10%)

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, Quooker Combi+E

• Lurge
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

quote:
Guido87 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:02:
[...]

Die Demand control is 0-10v gelijkspanning.

Set when there is demand control.
Adjust terminal voltage within 1 ~ 10 V to change the operating current limit.

Je begrenst de maximaal stroom. als je er continue 5 volt op zet dan is maximale beschikbare vermogen 50%. Dus je kan er van alles mee maken. als je een uitgang signaal zoekt als de unit in tapwater modus staat, of een contact als de 3weg klep op tapwater staat. Die schakelt een relais, die zorgt dat er 5v op die demand ingang komt te staan, dan wordt tapwater verwarmd met een x max vermogen.

eigenlijk een simpele maar zeer goede feature! je kan met schakelingen nu altijd bepalen hoeveel vermogen je warmtepomp mag gebruiken.

Die SG ready
Switch operation of heat pump by open-short of 2 terminals.

Vcc is een spannings uitgang
Bit1 is een ingang
Bit2 is een ingang

situatie 1.
normale situatie zit er niks op... dus open en open. unit werkt normaal.

situatie 2.
als je vcc doorverbind met bit1, dan is bit1 ingang short en bit2 is nog steeds open, heat pump en heater staan dan UIT.

situatie 3
Vcc doorverbonden met bit2. en bit1 zit niks op dus open. dan volgt de unit de capaciteit die je ingesteld hebt bij capacity setting 1.

situatie 4
Vcc doorverbonden met bit1 en bit2 dus allebei short. Dan volgt de unit de capaciteit die je ingesteld hebt bij capacity setting 2.

Setting belows are possible
SG signal Working pattern
bit1 bit2
Open Open > Normal
Short Open > Heat pump and Heater OFF
Open Short >Capacity 1
Short Short >Capacity 2

Set by SG ready setting of remote controller
Capacity setting 1
- Heating capacity ___%
- DHW capacity ___%

Capacity setting 2
- Heating capacity ___%
- DHW capacity ___%
Interessant. Wat zijn voorbeelden dat je on the fly het vermogen zou willen aanpassen? Ik zie nog even geen gebruiksdoel

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het soms zinvol is om eenvoudig de aanvoertemperatuur te wijzigen (sneller verwarmen, ruimtetemperatuur wordt niet gehaald, na nachtverlaging,..).

Windows Phone app: ActueleWind

@Carboy54 bedankt, we gaan het eens uitzoeken. Ben benieuwd of het een beetje te combineren is met een klokprogramma in de Easy.

• Guido87
quote:
Lurge schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:18:
[...]

Interessant. Wat zijn voorbeelden dat je on the fly het vermogen zou willen aanpassen? Ik zie nog even geen gebruiksdoel

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het soms zinvol is om eenvoudig de aanvoertemperatuur te wijzigen (sneller verwarmen, ruimtetemperatuur wordt niet gehaald, na nachtverlaging,..).
Je zet in limiet in vermogen. Kan bijvoorbeeld met een tijdklok. voor snachts.
of als je een ander zwaar apparaat inschakeld...

en die SG ready, smart grid is eigenlijk ook zoiets... toekomst is dat alle keuzes een koppeling hebben... inclusief lokale windmolens... zonneinstallaties... backup gascentrales...

er kan dan via de meterkast op afstand aangestuurd worden dat jou warmtepomp even niet aan mag... of maar op deellast...omdat er te weinig energie beschikbaar is in het net....

dit komt ook op wasmachines... koelkasten... noem maar op....

en dit alles...omdat we het gasgeld uitgegeven hebben... en niet hebben geinvesteerd in een knap elektriciteitsnetwerk.... oude kabels zijn niet berekend op stroomgebruik van tegenwoordig...

en de netbeheerders willen geen geld uitgeven...die bedenken allerlei "slimme" manieren om ervoor te zorgen dat hun in elk geval niet op hoeven te draaien voor de kosten van een nieuw netwerk.
@M@rijn Andere opties ipv vv voor LTV zijn wand- of plafondverwarming. Meer oppervlak maakt dat de gemiddeldeT per m2 omlaag kan om toch hetzelfde warmteafgifte vermogen te creeeren.

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:58

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

quote:

Wat nog interessanter is: testen hoe laag je de CV kunt zetten om de boel op temperatuur te houden. Dus geen nachtverlaging meer, maar 24/7 dezelfde temperatuur. Dan moet je nog veel lager kunnen dan 60-65 graden lijkt mij. De hoogste temperatuur die we afgelopen 'winter' nodig hebben gehad om de boerderij (bj 1900) van mijn schoonouders op temperatuur te houden is ca 50 graden.

NB jouw woning, is dat een vrijstaand huis? In bebouwde kom of in de polder? Ik merk dat midden in de polder de wind een veel grotere rol speelt dan in het dorp. (zeker aan de zeeuwde kust.. het waait hier altijd ;) )

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

@M@rijn als je een WP wilt gebruiken zul je toch moeten zorgen dat je Ta onder de 40 (indien mogelijk onder de 35) graden komt.

Anders kan het wel werken, maar wordt je er financieel niet beter aan (kost klauwen met stroom, lees geld een WP 65 graden water laten maken).

Wat je kunt proberen is zoals @mightym 24*7 te stoken, dan zou je theoretisch met een lagere Ta af moeten kunnen. Of je afgifte vergroten, maar je geeft zelf al aan dat je daar niet veel mogelijkheden voor hebt. Verder zou je aan wand/plafondverwarming kunnen denken, maar ook dat gaat geld kosten.
Een andere optie zou zijn isoleren, maar je geeft aan dat je dit al gedaan hebt zover als mogelijk is, en ook isoleren is niet gratis.

Wellicht een beetje vloeken in de kerk hier, maar als je een Ta van 65 graden echt nodig hebt, is wellicht een gasketel de beste (lees goedkoopste) optie. Voor § 1500,00 heb je een nieuwe hangen, en metaal alles (SWW) opgelost.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22:37
quote:
hajeetje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:30:
[...]

Die 'gewenste' aantal liters is om de gespecificeerde capaciteit te leveren. Op het moment dat ik 'minder' vraag/wil hebben zou dat naar mijn idee moeten kunnen. Het is een experiment, we wachten de resultaten af. Je moet ook op je ... durven gaan, maar dan heb ik het in ieder geval onderzocht.
Ze zullen toch niet voor niets een advies flow in de handleiding hebben staan?

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Nu online
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:43:
@M@rijn als je een WP wilt gebruiken zul je toch moeten zorgen dat je Ta onder de 40 (indien mogelijk onder de 35) graden komt.
.....
Wellicht een beetje vloeken in de kerk hier, maar als je een Ta van 65 graden echt nodig hebt, is wellicht een gasketel de beste (lees goedkoopste) optie. Voor § 1500,00 heb je een nieuwe hangen, en metaal alles (SWW) opgelost.
Het vloeken begint al met denken aan 65 graden... Die vloek roept de andere dan op. Probeer 40 of 45 graden. Als dat lukt is een WP ook OK. Zoniet dan wat verbeteren aan je afgiftesysteem.

Jan Treur wijzigde deze reactie 12-01-2018 09:25 (3%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

quote:
Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:04:
[...]

Ze zullen toch niet voor niets een advies flow in de handleiding hebben staan?
ELGA wordt als WP in combinatie met CV-ketel verkocht/geadviseerd, sommige mensen doen het zonder CV-ketel en dat kan ook, advies is wat anders dan opdracht/verplichting. In de handleiding, bij pomp-instellingen, kun je zien dat er ruimte naar beneden is om die flow te verlagen tot 8-9l/m i.p.v. de standaard 15-16l/min.
quote:
Jan Treur schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:24:
[...]

Het vloeken begint al met denken aan 65 graden... Die vloek roept de andere dan op. Probeer 40 of 45 graden. Als dat lukt is een WP ook OK. Zoniet dan wat verbeteren aan je afgiftesysteem.
@M@rijn geeft aan dat hij de Ta verlaagt heeft naar 60 Š 65 graden en dat het dan nog werkt, voor een WP moet je inderdaad terug naar 40 graden en kijken of het dan nog werkt.

Er is maar 1 manier om daar achter te komen, gewoon proberen, en dan wel op een koud dagje met een Tb van rond de 0 graden om een goed beeld te krijgen.

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12-07 22:24
quote:
adnanoner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:32:
[...]
Thanks op imgur gezet inmiddels (helaas geen 3rd party linking): https://imgur.com/a/sdwSh
Ik ben ook bezig met mijn systeem te ontwerpen, dus wil graag leren.
Moet er geen expansievat aan je boilervat ? Op deze manier (in je vv) kan deze zijn druk toch niet kwijt ?
Heb je wel een overdruk ventiel op je koude water ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-07 09:28
Even een vraag over "balanced" vs "unbalanced" water systemen. In de handleiding van het boilervat staat:

"If the supply to the mixer fittings (other than a dual outlet type) is not taken
from the balanced supply the system will become over pressurized and cause
the pressure relief valve to discharge."

Zie pagina 12:
http://www.pmcoppack.com/..._MANUAL_REV7_010714-1.pdf

Hoe moet ik dit interpreteren in een Nederlands huis? Moet ik behalve een expansievat op het boilervat dan nog een tweede keerklep op de warmwaterleiding installeren om overdruk te voorkomen?
quote:
zw7 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:00:
Even een vraag over "balanced" vs "unbalanced" water systemen. In de handleiding van het boilervat staat:

"If the supply to the mixer fittings (other than a dual outlet type) is not taken
from the balanced supply the system will become over pressurized and cause
the pressure relief valve to discharge."

Zie pagina 12:
http://www.pmcoppack.com/..._MANUAL_REV7_010714-1.pdf

Hoe moet ik dit interpreteren in een Nederlands huis? Moet ik behalve een expansievat op het boilervat dan nog een tweede keerklep op de warmwaterleiding installeren om overdruk te voorkomen?
Een expansievat in het tapwater systeem?

Je moet een boiler altijd voorzien van een inlaatcombinatie. Afsluiter, keerklep en ontlastklep in 1. Deze monteer je in de koudwater toevoer, warm water leiding heeft geen keerklep nodig.
De ontlastklep op de boiler zou ik weghalen / afdoppen.

• Tomexergie
quote:

Zoals al aangegeven in het forum zijn jouw watertemperaturen(60-65) bij Tb=2C erg hoog. Te hoog voor warmtepomp toepassing. Laat je geen mooie verhaaltje door installateurs op je mouw spelden. Je moet eerst je woning aanpakken en dat kan bij oude woningen voordeel opleveren. Wat ik niet begrijp is dat jouw huis blijkbaar nog niet (goed) geisoleerd is. Bij goede isolatie krijgen jouw radiatoren overcapaciteit waardoor de aanvoertemperatuur sterk daalt. Ik heb een jaren zestig huis, maar door isolatie (HR++glas enz) is de watertemp gedaald tot T2=39 en draait mijn warmtepomp op seizoen SCOP=4. Ik wel mijn convectorput met ventilatoren geboost.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-07 23:18
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:26:
[...]

ELGA wordt als WP in combinatie met CV-ketel verkocht/geadviseerd, sommige mensen doen het zonder CV-ketel en dat kan ook, advies is wat anders dan opdracht/verplichting. In de handleiding, bij pomp-instellingen, kun je zien dat er ruimte naar beneden is om die flow te verlagen tot 8-9l/m i.p.v. de standaard 15-16l/min.
hoi, welke handleiding is dat en op welke pagina staat dat?

Ik heb 2 dagen terug de pompstand van 1,5 naar 3 gezet en merk dat de DBE's eerder en langer draaien. Verder lijkt ELGA langere runs te maken, maar vannacht was het weer Manhatten profiel.

https://tweakers.net/ext/f/4hR8szKJwJtAHlI406aStfNL/thumb.jpg

en dat patroon vertoonde ELGA gisteren ook.

lijkt erop dat ie overdag rustiger moduleert, ik zie snachts ook geen defrosts , wel pauzes van +/- 20minuten. Genoeg tijd om de pieken wat te spreiden zou je zeggen
quote:
amarkest schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Ik heb 2 dagen terug de pompstand van 1,5 naar 3 gezet en merk dat de DBE's eerder en langer draaien. Verder lijkt ELGA langere runs te maken, maar vannacht was het weer Manhatten profiel.

[afbeelding]

lijkt erop dat ie overdag rustiger moduleert, ik zie snachts ook geen defrosts , wel pauzes van +/- 20minuten. Genoeg tijd om de pieken wat te spreiden zou je zeggen
Dit is een reactie op advies v.w.b. de flow, m.b.t. een Panasonic WP. Om aan te geven hoe je een advies op zou kunnen vatten gebruikte ik de ELGA als voorbeeld, wel of niet in combinatie met een gas-cv ketel installeren.

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22-06 11:38
Technisch is het misschien wel mogelijk om met een WP dergelijke watertemperaturen te maken. Nog even afgezien van de levensduur die dat oplevert (erg hoge drukken in de platenwarmtewisselaar liggen misschien nog wel binnen de ontwerpgrenzen, maar hebben wel invloed op de levensduur [vermoeiÔng van de hardsoldeerverbindingen door grote verschillen in druk bij WP aan/uit]).
Maar het is van wege de slechte SCOP die je gaat halen, niet goed voor je portemonnee en ook niet goed voor het milieu (op de momenten dat je stroom uit een fossiele centrale gebruikt). Je kunt veel beter je geld dan toch investeren in verbetering van de isolatie en daarna misschien nog (als vloerverwarming echt niet mogelijk is,
maar wie zegt dat?) in speciale echte LT-convectoren.
quote:

Zwerius Kriegsman

• Tomexergie
quote:
amarkest schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:15:
[...]

[afbeelding]

Het Manhatten profiel duidt op een soort oscilatie van het regelsysteem in combinatie met de woning. De versterkingsfactor is te hoog. Bij een instelbaar systeem zou je de versterking verlagen en de integratietijd (graadminuten) verlengen om het systeem rustiger te maken. Helaas kunnen we dat (nog?) niet zelf
instellen. Ik heb mijn systeem wat vertraagd door op de HTCM een extra NTC sensor aan te brengen met warmtetraagheid er omheen.
De flow heeft uiteraard ook invloed op de regeling, maar " hoe" ben ik nog niet achter . flow (Elga) is 1100 l/h (pompstand rechts 3,1. Dat zegt weinig omdat deze ook afhangt van het leidingsysteem)

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

quote:
Guido87 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:34:
[...]

Je zet in limiet in vermogen. Kan bijvoorbeeld met een tijdklok. voor snachts.
of als je een ander zwaar apparaat inschakeld...

en die SG ready, smart grid is eigenlijk ook zoiets... toekomst is dat alle keuzes een koppeling hebben... inclusief lokale windmolens... zonneinstallaties... backup gascentrales...

er kan dan via de meterkast op afstand aangestuurd worden dat jou warmtepomp even niet aan mag... of maar op deellast...omdat er te weinig energie beschikbaar is in het net....

dit komt ook op wasmachines... koelkasten... noem maar op....

en dit alles...omdat we het gasgeld uitgegeven hebben... en niet hebben geinvesteerd in een knap elektriciteitsnetwerk.... oude kabels zijn niet berekend op stroomgebruik van tegenwoordig...

en de netbeheerders willen geen geld uitgeven...die bedenken allerlei "slimme" manieren om ervoor te zorgen dat hun in elk geval niet op hoeven te draaien voor de kosten van een nieuw netwerk.
Ik heb de handleiding van de H serie er nog even op nageslagen en kwam dit tegen:

https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf H12.25
quote:
While digital input is detected " 10 " (Capacity 1)
o Target temperature for heating and DHW Tank is changed according to the percentage set by Remote control setting. However, which setting temperature is change depend on system setting.

...

Room side
New Target Zone Water Temperature = Current Target Zone Water Temperature * Remote Control Setting (*Capacity 1) %
Hij verandert met de SG aansluitingen dus niet het vermogen vd warmtepomp maar de water temperatuur (Ta).

Met de DG 0-10V aansluiting verandert hij het maximale vermogen.

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12-07 14:34
quote:
Zwerius schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:51:

Maar het is van wege de slechte SCOP die je gaat halen, niet goed voor je portemonnee en ook niet goed voor het milieu (op de momenten dat je stroom uit een fossiele centrale gebruikt).

[...]
Fossiele stroom gebruiken met een warmtepomp is van de zotten, daar is het milieu helemaal niet mee gebaat.

• Tomexergie
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Fossiele stroom gebruiken met een warmtepomp is van de zotten, daar is het milieu helemaal niet mee gebaat.
Hoe bedoel je dat? Verwarmen met aardgas is beter?

• Rhaelak
@Tomexergie

Bij verbranding van een m3 gas komt 1,8 kg CO2 vrij. Omgerekend is dat 0,225 kg CO2 per kw warmte (uitgaande van 8 kw warmte uit 1 m3 gas).

Bij afname van 1 kWh door WP uit het net gaat er bij de kolencentrale 2,5 kwh het net in om de verliezen te compenseren. Een kolencentrale stoot per opgewekte kwh 0,8 kg CO2 uit. Dus 1 kwh uit je stopcontact staat gelijk aan 2 kg CO2.

Mocht je SCOP 4,0 zijn dan vervang je 1 m3 gas met 2 kwh maar stoot je dik 2 x zoveel CO2 uit. (4,0 kg vs 1,8 kg).

Nu twijfel ik overigens of die 0,8 kg CO2 per kwh bij de centrale is of thuis uit het net omgerekend (dus inclusief verliezen).

Mocht dat laatste het geval zijn dan is je uitstoot bij een SCOP van 4,0 omgerekend 1,6 kg per vervangen m3 gas. Die 200 gram verschil zet nou geen zoden aan de dijk.

Om maar nog te zwijgen van de fijnstof vervuiling en andere zooi die een kolencentrale uitbraakt. Dan is gas schoner.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 00:39

psy

Kennis is macht

quote:
[...]

hahahaha 8)7

• amarkest
quote:
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:11:
[...]

Het Manhatten profiel duidt op een soort oscilatie van het regelsysteem in combinatie met de woning. De versterkingsfactor is te hoog. Bij een instelbaar systeem zou je de versterking verlagen en de integratietijd (graadminuten) verlengen om het systeem rustiger te maken. Helaas kunnen we dat (nog?) niet zelf
instellen. Ik heb mijn systeem wat vertraagd door op de HTCM een extra NTC sensor aan te brengen met warmtetraagheid er omheen.
De flow heeft uiteraard ook invloed op de regeling, maar " hoe" ben ik nog niet achter . flow (Elga) is 1100 l/h (pompstand rechts 3,1. Dat zegt weinig omdat deze ook afhangt van het leidingsysteem)
zou je parameter p69 (= Periode binnentemperatuur verloop) daar wellicht voor kunnen gebruiken?

• M@rijn
  • Laatst online: 15-07 14:57
@mightym @Grolsch @Tomexergie @Zwerius Thnx voor de feedback. Ik ga eens kijken hoe laag ik mijn Ta kan krijgen op mijn huidige CV installatie. En zal ook de doorvoer van diverse radiatoren in dat geval nalopen.

• Tomexergie
quote:
amarkest schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:39:
[...]

zou je parameter p69 (= Periode binnentemperatuur verloop) daar wellicht voor kunnen gebruiken?
Dan moet ik erst even in de nieuwe handleiding kijken. Interessant!

• amarkest
quote:
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Dan moet ik erst even in de nieuwe handleiding kijken. Interessant!
ik heb 'm net van 5 naar 1 gezet.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:53
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:17:

Bij afname van 1 kWh door WP uit het net gaat er bij de kolencentrale 2,5 kwh het net in om de verliezen te compenseren.
:? Waar gaan die andere 1.5 kWh heen dan?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

• Tomexergie
quote:
@Tomexergie

Bij verbranding van een m3 gas komt 1,8 kg CO2 vrij. Omgerekend is dat 0,225 kg CO2 per kw warmte (uitgaande van 8 kw warmte uit 1 m3 gas).

Bij afname van 1 kWh door WP uit het net gaat er bij de kolencentrale 2,5 kwh het net in om de verliezen te compenseren. Een kolencentrale stoot per opgewekte kwh 0,8 kg CO2 uit. Dus 1 kwh uit je stopcontact staat gelijk aan 2 kg CO2.

Mocht je SCOP 4,0 zijn dan vervang je 1 m3 gas met 2 kwh maar stoot je dik 2 x zoveel CO2 uit. (4,0 kg vs 1,8 kg).

Nu twijfel ik overigens of die 0,8 kg CO2 per kwh bij de centrale is of thuis uit het net omgerekend (dus inclusief verliezen).

Mocht dat laatste het geval zijn dan is je uitstoot bij een SCOP van 4,0 omgerekend 1,6 kg per vervangen m3 gas. Die 200 gram verschil zet nou geen zoden aan de dijk.

Om maar nog te zwijgen van de fijnstof vervuiling en andere zooi die een kolencentrale uitbraakt. Dan is gas schoner.
Ik denk dat je je rekensommetje moet herzien.

Uitgaande van dezelfde warmte levering: Stel er wordt 4kWh netto aan de woning geleverd.
Rendement centrale tot stopcontact 0,4 en 1 m3 aardgas bovenste verbrandingswaarde 10kWh

Met WP 4kWh levering:
1 kWh uit de centrale= 2,5 kWh input. Stel 100% aardgas dan 0,25 m3 aardgas nodig >1,8*0,25 =0,45 kgCO2

Met HR kete 4kWh levering:
Ketel rendement=0,9
4kWh netto= 4,5 kWh bruto= 0,45 m3 aardgas > 1,8*0,45= 0,81 kg CO2.

Dus reductie met warmtepomp (0,81-0,45)/0,81*100%= 45%
Elektriciteit kan duurzaam worden opgewekt en zal dus het voordeel alleen maar stijgen.
Een m3 aardgas is een verloren m3 en niet vervangbaar.

• amarkest
quote:
[...]

helemaal mee eens, maar je kunt je stroomverbruik thuis tegenwoordig toch van duurzame bronnen halen?

en ja in vergelijk met kolen, olie of hout verbranding is gas duurzaam..................

• Tomexergie
quote:
amarkest schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:55:
[...]

ik heb 'm net van 5 naar 1 gezet.
Ik ben benieuwd, maar zou het niet veel langer moeten worden, dus van 5 naar 20 b.v.?

• Guido87
quote:
Lurge schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:17:
[...]

Ik heb de handleiding van de H serie er nog even op nageslagen en kwam dit tegen:

https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf H12.25

[...]

Hij verandert met de SG aansluitingen dus niet het vermogen vd warmtepomp maar de water temperatuur (Ta).

Met de DG 0-10V aansluiting verandert hij het maximale vermogen.
Goed gevonden! Duidelijk zijn ze niet altijd.
Niet overal staat het volledig of duidelijk.
Het woord capacity is hier niet helemaal goed gekozen dan. Als je dus een target tempeture hebt van 20graden en je zet heating capacity op 80%. Dan gaat toe maar tot 16graden.

Die 10 en 11 is ingangstatus.
00/01/10/11

Is een SG ready eis. Je moet 4 keuzes hebben met sturen.

• godfriedd
quote:
@Tomexergie

Die 40% rendement (of factory 2,5 waar jij het over hebt) van de energiecentrale geldt voor de hele keten, dus daar zitten ook de transportverliezen bij. Daarnaast geldt voor oudere kolencentrales inderdaad 0,8kg CO2 per kWh, maar gascentrales zitten ongeveer op 0.35 kg/kWh en die voorzien voor het grootste deel in de energieproductie op dit moment. Eerlijk is eerlijk, op het moment staan er nog steeds veel kolencentrales te draaien maar je verhaal is denk ik wel iets te zwartgallig aangezien volgens mij die 700-800g CO2 voor de kolencentrales ook geldt per kWh aan huis afgeleverde energie en daarvoor hoef je dus niet de uitstoot nogmaals maal 2,5 te doen.

Netto zal het verwacht ik zoals @Tomexergie ook al aangeeft de wp toch wel winnen aangezien het rendement van een energiecentrale (gas) een stuk hoger is dan de ketels die men thuis heeft hangen en de COP ruimschoots boven die factor 2,5 zit die staat voor de verliezen in de gehele energieketen.

Voor meer info en getallen: https://www.ecn.nl/public...tch.aspx?nr=ECN-O--17-018

https://tweakers.net/ext/f/GD6pm4g7utsn1bsUnfkrWhzt/thumb.png

Volgens mij is dus de berekening:

Zelf gasgestookt met een ketelrendement van 90%: (1.8/8) / 0.9 = 0.25 kg per kWh warmte
Met WP en energie uit een gascentrale (350g/kWh en een COP van 4): 0.35/4 = 0.09 kg per kWh warmte
Met WP en energie uit een kolencentrale (800g/kWh en een COP van 4): 0,8/4 = 0,2 kg per kWh warmte

godfriedd wijzigde deze reactie 12-01-2018 16:48 (11%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:02

Erasmo

Laadpaaljager

De gaskraan zit nu officieel dicht :D

Doet iets met stroom en motors

• Rhaelak
@godfriedd

Je hebt gelijk die 700-800 gram CO2 per kwh is thuis uit het net en uiteraard is een gascentrale veel schoner maar ik begreep juist dat die voornamelijk stil staan omdat kolen veel goedkoper is dan gas. Klopt dat dan niet?

• --Erik--
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand hier het telefoonnummer van Julien van Confort Market? De communicatie gaat nogal moeizaam en ik krijg geen duidelijkheid over de verzending. Bel het liefst even met ze, maar kan online nergens een telefoonnummer terugvinden.

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

quote:
Guido87 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:46:
[...]

Goed gevonden! Duidelijk zijn ze niet altijd.
Niet overal staat het volledig of duidelijk.
Het woord capacity is hier niet helemaal goed gekozen dan. Als je dus een target tempeture hebt van 20graden en je zet heating capacity op 80%. Dan gaat toe maar tot 16graden.

Die 10 en 11 is ingangstatus.
00/01/10/11

Is een SG ready eis. Je moet 4 keuzes hebben met sturen.
Ik denk dat jij met target temperatuur de ruimte temperatuur bedoeld. De SG functie zorgt ervoor dat je de aanvoer temperatuur (letterlijk staat er water temperature) kan verlagen of verhogen (50%-150%) tov wat je normaal ingesteld hebt (WAR stooklijn / vast ingestelde Ta). Handig als je huis is afgekoeld, je nachtverlaging toepast, je meer heet water verwacht te gebruiken of ....

• Tomexergie
quote:
godfriedd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:10:
[...]

Die 40% rendement (of factory 2,5 waar jij het over hebt) van de energiecentrale geldt voor de hele keten, dus daar zitten ook de transportverliezen bij. Daarnaast geldt voor oudere kolencentrales inderdaad 0,8kg CO2 per kWh, maar gascentrales zitten ongeveer op 0.35 kg/kWh en die voorzien voor het grootste deel in de energieproductie op dit moment. Eerlijk is eerlijk, op het moment staan er nog steeds veel kolencentrales te draaien maar je verhaal is denk ik wel iets te zwartgallig aangezien volgens mij die 700-800g CO2 voor de kolencentrales ook geldt per kWh aan huis afgeleverde energie en daarvoor hoef je dus niet de uitstoot nogmaals maal 2,5 te doen.

Netto zal het verwacht ik zoals @Tomexergie ook al aangeeft de wp toch wel winnen aangezien het rendement van een energiecentrale (gas) een stuk hoger is dan de ketels die men thuis heeft hangen en de COP ruimschoots boven die factor 2,5 zit die staat voor de verliezen in de gehele energieketen.

Voor meer info en getallen: https://www.ecn.nl/public...tch.aspx?nr=ECN-O--17-018

[afbeelding]

Volgens mij is dus de berekening:

Zelf gasgestookt met een ketelrendement van 90%: (1.8/8) / 0.9 = 0.25 kg per kWh warmte
Met WP en energie uit een gascentrale (350g/kWh en een COP van 4): 0.35/4 = 0.09 kg per kWh warmte
Met WP en energie uit een kolencentrale (800g/kWh en een COP van 4): 0,8/4 = 0,2 kg per kWh warmte
Het is natuurlijk een mix van kolen, olie, aardgas , biomassa en wind. Zelf hanteer ik 0,35 kg CO2/kWh(e). Maar het kan zijn dat door de recent gebouwde kolencentrales de mix omhoog is gegaan. Schandelijk!!! Je zou ook de Nederlandse Overheid moeten aanklagen wegens vervuiling zoals Shell nu door New York wordt aangepakt.

Ik heb een contract met Greenchoice 100% duurzaam, maar dat is natuurlijk fake. De vervuilende energie die ik niet afneem wordt tegen lagere kosten naar een ander geschoven. Een soort rebound effect, hoe beter wij het doen hoe slechter bij de buren. We schieten er niets mee op, het gaat om het totaal plaatje, CO2 probleem is mondiaal.
Op lange termijn zal de WP profiteren van de toename inzet van duurzame energie.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
--Erik-- schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:17:
Heeft iemand hier het telefoonnummer van Julien van Confort Market? De communicatie gaat nogal moeizaam en ik krijg geen duidelijkheid over de verzending. Bel het liefst even met ze, maar kan online nergens een telefoonnummer terugvinden.
Staat gewoon op de site
quote:
CONFORT MARKET 4, Faubourg Saint-Georges 67330 BOUXWILLER
Service clients : 03.88.00.23.87.
RCS 751 938 572

• Bram-Bos
quote:
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:19:
[...]
Ik heb een contract met Greenchoice 100% duurzaam, maar dat is natuurlijk fake. De vervuilende energie die ik niet afneem wordt tegen lagere kosten naar een ander geschoven. Een soort rebound effect, hoe beter wij het doen hoe slechter bij de buren. We schieten er niets mee op, het gaat om het totaal plaatje, CO2 probleem is mondiaal.
Ik vind je hier wel heel pessimistisch. Het zal zeker niet 1:1 zijn, maar je mag toch aannemen dat bij een groeiende vraag ťn productie van groene elektriciteit, ook de vervuilende productie zal afnemen door een navenant afnemende vraag? Ik snap wel dat kolencentrales niet makkelijk terugmoduleren, dus op de korte termijn zal het overschot goedkoop geŽxporteerd worden, maar over een langere periode mag je toch wel verwachten dat er vervanging plaatsvindt?

• Ramon_1984
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:19:
[...]

Ik vind je hier wel heel pessimistisch. Het zal zeker niet 1:1 zijn, maar je mag toch aannemen dat bij een groeiende vraag ťn productie van groene elektriciteit, ook de vervuilende productie zal afnemen door een navenant afnemende vraag? Ik snap wel dat kolencentrales niet makkelijk terugmoduleren, dus op de korte termijn zal het overschot goedkoop geŽxporteerd worden, maar over een langere periode mag je toch wel verwachten dat er vervanging plaatsvindt?
Het is juist andersom.
In Nederland kopen wij veel goedkopere elektriciteit in uit andere landen.

Gas/kolen centrale gebruiken ze om te kunnen onderhandelen

• Bram-Bos
quote:
Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:23:
[...]

Het is juist andersom.

Okee, maar wat maakt dat uit voor de vraag of het betrekken van groene energie nu wel of niet een effect heeft op de CO2-uitstoot? @Tomexergie lijkt te suggereren dat het geen bal uitmaakt.

• Ramon_1984
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Okee, maar wat maakt dat uit voor de vraag of het betrekken van groene energie nu wel of niet een effect heeft op de CO2-uitstoot? @Tomexergie lijkt te suggereren dat het geen bal uitmaakt.
http://www.dutchcowboys.n...e-voor-mega-windmolenpark

Heb je je dit wel eens gelezen?

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:19:
@Daan140 @Wolly @joostmaas @reneeke1970

De 30A/15A afzekering voor Pana mono 5,6 en 9kW is niet zo raar, als je alles aansluit en gebruikt.

Een 6 of 9kW Pana mono kan op 1x16A draaien en met SWW 2x16A maar dan zijn er wel de nodige keuzes te maken, vooraf

De 30A van aansluiting 1 is voor afzekering van de WP plus de booster ( max 3kW E-element van SWW boiler /13A)
In de praktijk kan je WP alleen met 6kW makkelijk 15A trekken en 18A voor de 9kW, dat is dan zonder booster (max 3kW/13A) en back-up (3kW/13A). Het back up element zit op aansluiting 2

Heb je 3 fase dan zet je met een 230V relais de booster op een andere fase of je lost het anders op voor de wekelijkse anti-legionella.
Als je het anders oplost, mag je niet de heat priority activeren van het monoblok, want dan gebruikt die in stookseizoen de WP niet voor de SWW-boiler tijdens warmtevraag en maakt die van SWW-boiler een E-boiler.

De back-up heb je ook niet specifiek nodig als je voldoende flow en watervolume hebt, de veiligheids functie kan je ook afvangen met een hulpcirculatiepompen in het circuit.
Van belang is dan dat je gebruiks keuzes maakt dat je deze niet getriggert en heel goed nadenken over de naregeling per ruimte, want dichtlopende zones of groepen zonder ontkoppelbuffer zijn funest en triggeren vroeg of laat het back-up element een keer, als die niet beschikbaar is geeft dat een storing.
Inmiddels heb ik een aparte warmtepompboiler aangeschaft, welke 665W slurpt. Mocht het nodig zijn om het electrische element bij te schakelen dan komt daar 1800W bij.

Voordeel hiervan is dat de 6kW Panasonic dus alleen maar mijn verwarming gaat doen. Als ik jou goed begrijp kan dit want dan is de verdeling als volgt?
Opgenomen vermogen aansluiting 1: Max 15A (Booster niet nodig want afzonderlijke warmtepompboiler geinstalleerd)
Opgenomen vermogen aansluiting 2: Max 13A : Backup element

Dat zou erg goed uitkomen voor mij, met mijn 3x25A huisaansluiting is het dan een kwestie van een 5x4mm kabel naar zolder trekken en daar een mini groepenkast te installeren met 3xB16 automaten, elke B16 op een aparte fase.

• Domba
quote:
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:04:
[...]
Inmiddels heb ik een aparte warmtepompboiler aangeschaft, welke 665W slurpt. Mocht het nodig zijn om het electrische element bij te schakelen dan komt daar 1800W bij.

Voordeel hiervan is dat de 6kW Panasonic dus alleen maar mijn verwarming gaat doen. Als ik jou goed begrijp kan dit want dan is de verdeling als volgt?
Opgenomen vermogen aansluiting 1: Max 15A (Booster niet nodig want afzonderlijke warmtepompboiler geinstalleerd)

Dat zou erg goed uitkomen voor mij, met mijn 3x25A huisaansluiting is het dan een kwestie van een 5x4mm kabel naar zolder trekken en daar een mini groepenkast te installeren met 3xB16 automaten, elke B16 op een aparte fase.
Zonder booster is het inderdaad een stuk eenvoudiger,
Ik zelf heb nog nooit aansluiting 1&2 van monoblok op verschillende fases gezet, andere hier op het forum wel dacht ik.
Ik probeer zoveel mogelijk het back-up element enkel als veiligheid te gebruiken en dat veel nog geen 3 fase hadden op moment van aansluiten

• Guido87
quote:
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:04:
[...]

Volgens mij klopt het wel wat je zegt.
die backup heater sluiten ze vaak niet eens aan volgens mij.
misschien wel een c16 automaat gebruiken voor warmtepomp...
die kan wat hogere inschakelstroom verdragen.... nu zal het wel meevallen...omdat compressor soort van soft start heeft door de inverter technologie.

5x4mm2 is wel verstandig denk ik. misschien 5x6... maar dan wordt het wel prijzig kabeltje ;-)

Nog wat interessante tekst over de nieuwe mitsubishi gevonden:
http://www.topin.cz/clank...ishi-electric-detail-3118
(in chrome kun je website vertalen naar nl

Last laatst iets over het ventilatierooster...
die nieuwe mitsi lijkt een staal gepoedercoat rooster te hebben.

Guido87 wijzigde deze reactie 12-01-2018 21:26 (12%)

• Tomexergie
quote:
[...]

Tja, dat is ook een pessimistisch verhaal net zo goed als bij de drama's rond biomassa. Je ziet iedere keer dat commerciele bedrijven misbruik maken van de situatie met steun van de Overheden die er een rommeltje van maken. Shareholders satisfaction is voor deze mondiale problemen een perverse prikkel. De Overheid(politiek) moet voor dit soort grote milieu vraagstukken de leiding nemen, helaas.

Iets positiefs: Met zonnepanelen compenseer je de CO2 uitstoot van je WP. Welliswaar in de zomer te veel kWh's, maar die zorgen op dat moment voor minder uitstoot van fossiele centrales, dus je kunt ze, zoals nu nog is, tegen elkaar wegstrepen. Mijn WP verbruikt 3100 kWh en mijn PV wekt 3400kWh op p.j, dus ik verwarm mijn woning energieneutraal.

• Guido87
quote:
Tomexergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:25:
[...]

Tja, dat is ook een pessimistisch verhaal net zo goed als bij de drama's rond biomassa. Je ziet iedere keer dat commerciele bedrijven misbruik maken van de situatie met steun van de Overheden die er een rommeltje van maken. Shareholders satisfaction is voor deze mondiale problemen een perverse prikkel. De Overheid(politiek) moet voor dit soort grote milieu vraagstukken de leiding nemen, helaas.

Iets positiefs: Met zonnepanelen compenseer je de CO2 uitstoot van je WP. Welliswaar in de zomer te veel kWh's, maar die zorgen op dat moment voor minder uitstoot van fossiele centrales, dus je kunt ze, zoals nu nog is, tegen elkaar wegstrepen. Mijn WP verbruikt 3100 kWh en mijn PV wekt 3400kWh op p.j, dus ik verwarm mijn woning energieneutraal.
Nieuwe HIT zonnepanelen leveren een meer verdeelde jaaropbrengst.
dus de piek in zomaar is minder, en in de winter meer rendement.
ze zijn duurder.... maar als salderen mocht verdwijnen.. is het wel een mooier paneel denk ik.
quote:
Guido87 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:28:
[...]

Nieuwe HIT zonnepanelen leveren een meer verdeelde jaaropbrengst.
dus de piek in zomaar is minder, en in de winter meer rendement.
ze zijn duurder.... maar als salderen mocht verdwijnen.. is het wel een mooier paneel denk ik.
Dat is wel heel naÔef gedacht winter panelen.....
Alleen extra panelen helpen in de winter.

• Domba
quote:
Guido87 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:21:
[...]
Volgens mij klopt het wel wat je zegt.
die backup heater sluiten ze vaak niet eens aan volgens mij.
misschien wel een c16 automaat gebruiken voor warmtepomp...
die kan wat hogere inschakelstroom verdragen.... nu zal het wel meevallen...omdat compressor soort van soft start heeft door de inverter technologie.

5x4mm2 is wel verstandig denk ik. misschien 5x6... maar dan wordt het wel prijzig kabeltje ;-)
Een B16 gaat prima uit ervaring,
Voor een C16 moet je echt gaan rekenen aan de benodigde kortsluitstroom bij langere kabellengte, dat het geen "schijnveiligheid" is en nog op tijd uitschakeld.

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-07 16:42
quote:
@Tomexergie

Ook bij gas heb je natuurlijk transport verliezen. Dus er komt meer CO2 vrij dan alleen van het gas zelf.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07-07 20:37
@Guido87 de inschakelstroom is bij een inverter nooit hoger dan Inominaal.

Een inschakelpiek bestaat dus niet.

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• Tomexergie
quote:
[...]

Ik wil het wel wat nuanceren. Als het aandeel "echte" groene energie toeneemt zal er minder fossiel worden verkocht , maar dat is een tweede orde effect. Maar zolang een groot deel fossiel is zal het naief zijn om te denken dat als je "groen" inkoop het totaal plaatje verandert.

Ik zou wel eens een onderzoek willen doen of de waterkracht uit Noorwegen niet meerdere keren verhandeld wordt, wie controleert dat. De elektronen zijn allemaal het zelfde.

• Guido87
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:34:
[...]

Dat is wel heel naÔef gedacht winter panelen.....
Alleen extra panelen helpen in de winter.
Tips voor extra rendement van zonne-energie in de winter
Het rendement aan zonne-energie dat door zonnepanelen geleverd wordt, is natuurlijk niet enkel afhankelijk van het seizoen. Er zijn meerdere factoren. Zo is in de eerste plaats de kwaliteit van de zonnepanelen belangrijk. Zonnepanelen uit monokristallijn silicium zijn duurder, maar bieden bijvoorbeeld wel een hoger rendement dan polykristallijn silicium zonnecellen. Ook zijn panelen met een zogeheten lage temperatuurcoŽfficiŽnt aan te raden, wat betekent dat ze minder gevoelig zijn voor temperatuurvariaties.
De nieuwste generatie dunne film CIGS panelen zijn sinds kort financieel interessant voor particulieren en bieden grote rendementsvoordelen. Ze benutten een breder lichtspectrum, zodat ze ook met een oost- of westoriŽntatie en een kleine hellingshoek goed presteren. Bovendien kunnen ze ook meer zonne-energie benutten bij diffuus licht, bijvoorbeeld tijdens bewolkte dagen. De investering is wel hoger dan met andere zonnepanelen, maar conusementen kunnen een sneller terugverdieneffect verwachten.

http://www.allesoverzonne...ristallijne-zonnepanelen/

excuus voor het offtopic gehalte

• Guido87
quote:
Knowbody schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:53:
@Guido87 de inschakelstroom is bij een inverter nooit hoger dan Inominaal.

Een inschakelpiek bestaat dus niet.
Vreemd dat ze dan die afzekerings waarden overal zo hoog nemen...
En lees regelmatig.. C-karakteristiek toepassen.

Aangezien dit mijn vakgebied is, vond ik het al vreemd...

5kw opgenomen vermogen max 1kw? afzekering met 16A. vreemd.

pansonic afzekerwaarde van een enkelfase 9kw 30A!!
als ie 5kw slurpt dan kom je tot max 21A. waar is die 9 dan nog voor?

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07-07 20:37
quote:
Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:23:
[...]

Het is juist andersom.

Het is een certificaat handel. Dat is voor jou een mij niet erg. Heb je 100% groene stroom dan krijg je dat. Dat het op enig moment kolenstroom is en op een ander moment nucleair doet er niet toe. Dat ruilt wel weg op een ander moment.

Hoe groen is de stroom uit Noorwegen...de buffers van de waterkrachtcentrales worden daar 's nachts gevuld met stroom uit Eemshaven! Kolenstroom. Dat is win-win hoor.

In de totale mix gaat het erom dat alles zo efficiŽnt en duurzaam mogelijk gaat.

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• Guido87
Leuk artikel. Cop van >7

Airco split unit gekoppeld aan een tapwaterboiler...
de warmte uit de ruimte verwarmd tapwater.
geen verspilling dus.

fabrikant thermoshop (slowakije)
NIEUW: TermoPlus Hybrid

https://www.termoshop.si/...oda_termo_shop_mitsubishi

• Domba
quote:
Knowbody schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 22:00:
[...]
Hoe groen is de stroom uit Noorwegen...de buffers van de waterkrachtcentrales worden daar 's nachts gevuld met stroom uit Eemshaven! Kolenstroom. Dat is win-win hoor.
Dat is niet standaard, misschien eens naar data kijken van 2017.
De keer voor 27 december was het, geloof ik ergens in september dat er langer dan 1 uur stroom richting Noorwegen ging.

• manon
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 22:03

manon

het leven gaat niet over rozen

Vandaag een warmtepomp inbedrijf gesteld
Op deze locatie een warmtepomp met warm tap water en vloer verwarming
Deze klant heeft geen gas in zijn huis

Public
Publieke map
Remko unit

• Tomexergie
quote:
Guido87 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 22:03:
Leuk artikel. Cop van >7

Airco split unit gekoppeld aan een tapwaterboiler...
de warmte uit de ruimte verwarmd tapwater.
geen verspilling dus.

fabrikant thermoshop (slowakije)
NIEUW: TermoPlus Hybrid

https://www.termoshop.si/...oda_termo_shop_mitsubishi
ho ho, de ruimte wordt gekoeld door de boiler WP en vervolgens miet de split WP het weer aanvullen.
1/4+1/4=1/2
Of lees ik het verkeerd ?
Pagina: 1 ... 49 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True