Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Warmtepomp problematiek

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-10-2019
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Juist, in het begin lag je stooklijn op 27C flat, toen bereikte je 21C in de woonkamer, als je naar je zelf geconstrueerde stooklijnen kijkt van een paar dagen geleden, weet je hoeveel die naar beneden moet. Ik vraag me, wellicht volkomen onterecht, af of isoleren, dat 'de weg' onder de huidige omstandigheden is.
EDIT:
Gezien de 'kleine deltaT' tussen (Ta+Tr)/2 en de binnenT welke je daarmee bereikt, lijkt ...... niet het grootste probleem te zijn.
Tsja, wat ik wel denk, is dat de bovenverdieping etc, prima geisoleerd zijn, ik verlies niet enorme warmtes in het vertrek zelf. Het probleem zit hem in de warmte van de woonkamer vloerverwarming te vervoeren naar de woonkamer zelf. Als de zon even langs komt, dan zie je best lang daar effecten van in de temperatuur van de woonkamer ook (2 hele grote ramen op het zuiden)

2 oorzaken dan dus:
- te groot oppervlakte
- te veel warmte verlies in de kelder nog steeds

Nu met het laatste experiment, alleen woonkamer, en de zwevende vloer open, lijkt de WP het nu een stuk beter te trekken. Met de stooklijn een stukje naar beneden (2 graden ofzo om te proberen), lijkt het me ook verder even afwachten wat het nu gaat doen als het kouder gaat worden.

Dingen die nu echt vorm moeten gaan krijgen:
- meer isolatie (dat is nooit verkeerd)
- wellicht een buffervat, hoewel dat lastig te realiseren is met beperkte doorgang naar de kelder, omdat vat erin te krijgen
- thermostaat mogelijk

De waterhuishouding waarbij de transportleidingen van de woonkamer elkaar beinvloeden is iets wat ik niet kan veranderen in de huidige setup (meegegoten in de vloer). Mocht er mogelijk een tweede WP komen voor alleen de woonkamer, dan gaan de transportleidingen daarvoor via een andere weg lopen, dus dan is dat wel goed te fixen.

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2018
@maartenmoerman Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh warmteverlies te voorkomen ?
Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh extra te kunnen opwekken ?
Welk 'probleem' lost een buffervat op ? En hoe dan wel ?
Welk 'probleem' lost een thermostaat op ? En hoe dan wel ?
EDIT:
Ik veronderstel, wellicht volkomen ten onrechte, dat 2 parallel lopende leidingen over een 'beperkte' afstand de een de ander onmogelijk met om en nabij 5C kan verhogen, zou dan wel een behoorlijk efficiente warmtewisselaar zijn.

[Voor 30% gewijzigd door hajeetje op 02-01-2018 13:26]

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:23:
@maartenmoerman Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh warmteverlies te voorkomen ?
Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh extra te kunnen opwekken ?
Welk 'probleem' lost een buffervat op ? En hoe dan wel ?
Welk 'probleem' lost een thermostaat op ? En hoe dan wel ?
EDIT:
Ik veronderstel, wellicht volkomen ten onrechte, dat 2 parallel lopende leidingen over een 'beperkte' afstand de een de ander onmogelijk met om en nabij 5C kan verhogen, zou dan wel een behoorlijk efficiente warmtewisselaar zijn.
buffervat --> zoals mensen hier zeggen ontkoppelen, en wellicht dat de extra pomp zoals hierboven vermeld roet in het eten gooit, maar zoals ik zei "Wellicht", dus ik wil dit eerst goed voor mezelf op mijn netvlies hebben

thermostaat --> zelfde verhaal, wellicht, ik wil daar ook nog even goed over nadenken, hoewel deze eenvoudig aan te sluiten is om mee te experimenteren. Dat is goed te testen, dus why not, proefondervindelijk vast stellen

Met betrekking tot die parallel lopende leidingen: ze zitten zo'n 10 meter vlak naast elkaar in een anhydriet vloer, en dat is een vloeivloer, dus optimale geleiding, zitten perfect opgesloten --> dit kan ik van de week eens meten natuurlijk, deltaT van de Tr, en vlak bij waar de leidingen bij elkaar komen.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:40:
[...]

buffervat --> zoals mensen hier zeggen ontkoppelen, en wellicht dat de extra pomp zoals hierboven vermeld roet in het eten gooit, maar zoals ik zei "Wellicht", dus ik wil dit eerst goed voor mezelf op mijn netvlies hebben

thermostaat --> zelfde verhaal, wellicht, ik wil daar ook nog even goed over nadenken, hoewel deze eenvoudig aan te sluiten is om mee te experimenteren. Dat is goed te testen, dus why not, proefondervindelijk vast stellen

Met betrekking tot die parallel lopende leidingen: ze zitten zo'n 10 meter vlak naast elkaar in een anhydriet vloer, en dat is een vloeivloer, dus optimale geleiding, zitten perfect opgesloten --> dit kan ik van de week eens meten natuurlijk, deltaT van de Tr, en vlak bij waar de leidingen bij elkaar komen.
Het lijkt me handig eerst een theorie te hebben wat waarom zou veranderen, anders heb je een uitkomst die weinig/niks zeggend is.
Dat meten lijkt me inderdaad een handige.
Tbuiten vs. Watt/100 die gaan naar elkaar / uitelkaar lopen, en dan ? (Tstookgrens - Tbuiten) / Watt/100 laat ze dichter of verder uitelkaar parallel lopen, geeft je mogelijk zicht op COP/efficiency in relatie tot buitenT.

• retakenroots
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 03-06 09:34
@maartenmoerman Maar weer eens een rare vraag: met de WTH afgifte berekening voor 29 Ta en 26 Tr en een kamer temp van 20 graden en 22cm dikke beton vloer en HoH 10cm kom ik op een afgifte van 19 W/m2. Dat is voor 57 m2 ongeveer 1kW. Dat lijkt met niet veel om jouw grote kamer te verwarmen. Is het mogelijk om de Ta te verhogen? Want dat zou wel uitmaken.

• maartenmoerman
quote:
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:21:
@maartenmoerman Maar weer eens een rare vraag: met de WTH afgifte berekening voor 29 Ta en 26 Tr en een kamer temp van 20 graden en 22cm dikke beton vloer en HoH 10cm kom ik op een afgifte van 19 W/m2. Dat is voor 57 m2 ongeveer 1kW. Dat lijkt met niet veel om jouw grote kamer te verwarmen. Is het mogelijk om de Ta te verhogen? Want dat zou wel uitmaken.
Verhogen? Verlagen bedoel je? Of begrijp ik het niet? Stooklijn staat sinds vanavond ingesteld op 41 bij -15 en 25 bij +15 (2 graden naar beneden tov de afgelopen 2 dagen). Ik wil dit even afwachten, aangezien binnen temperatuur toch net ff ietsje te warm is met 22.5 graden.

• retakenroots
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:25:
[...]

Verhogen? Verlagen bedoel je? Of begrijp ik het niet? Stooklijn staat sinds vanavond ingesteld op 41 bij -15 en 25 bij +15 (2 graden naar beneden tov de afgelopen 2 dagen). Ik wil dit even afwachten, aangezien binnen temperatuur toch net ff ietsje te warm is met 22.5 graden.
Heb je inmiddels alles weer open staan dan? Ik meen te begrijpen dat 1+3 uit stonden?

De vraag is meer dat je de max uitvoer temperatuur van de WP kan verhogen. Dit zou misschien helpen bij lagere buiten temperaturen en de snelheid van opwarmen. Misschien heb jij dadelijk voor verschillende Tbuiten andere settings.

• hajeetje
quote:
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:21:
Als de WP 6kW produceert en de afgifteberekening zegt 1kW voor 57m2, waar blijven de overige 5kW ? De WP kan zelfs niet eens minder dan ongeveer 2.5kW produceren, waar blijven in die onwaarschijnlijke situatie de overige 1.5kW ?

[Voor 9% gewijzigd door hajeetje op 03-01-2018 01:28]

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Voor de vermogens berekening is het noodzakelijk om de flow ook te weten.
Vermogenvloer:
Waterflow door de vloer(l/m)
DeltaT vloer

Het is dus onvoldoende om naar alleen de temperaturen te kijken.
De WTH berekening maakt enkele aannames de mogelijk onzorgvuldig zijn.

[Voor 35% gewijzigd door leonbong op 03-01-2018 09:23]

• maartenmoerman
quote:
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:39:
[...]

Heb je inmiddels alles weer open staan dan? Ik meen te begrijpen dat 1+3 uit stonden?

De vraag is meer dat je de max uitvoer temperatuur van de WP kan verhogen. Dit zou misschien helpen bij lagere buiten temperaturen en de snelheid van opwarmen. Misschien heb jij dadelijk voor verschillende Tbuiten andere settings.
1&3 staan uit ja. En daardoor lijk ik nu een comfortable binnen temp te hebben.

• retakenroots
quote:
hajeetje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 01:26:
[...]

Als de WP 6kW produceert en de afgifteberekening zegt 1kW voor 57m2, waar blijven de overige 5kW ? De WP kan zelfs niet eens minder dan ongeveer 2.5kW produceren, waar blijven in die onwaarschijnlijke situatie de overige 1.5kW ?
Ik verwacht niet dat de WP altijd 5kW produceerd(tenzij je een ondergedimensioneerd systeem hebt) en dat is ook wat je in Grafana ziet: de heatpump Watt (verbruik) beweegt tussen 630W en 1400W.

Waar de warmte blijft? In badkamer en de andere plekken waar het warme water door stroomt gok ik zo en de vloer zelf. De WTH geeft de afgifte naar het vertrek. Als je de vloer in de WTH minder dik maakt dan wordt er meer naar de kamer afgegeven.

edit: ik ga wel een excel sheetje maken voor deze sitatie. kijken of het logisch is

@maartenmoerman @leonbong zegt dat de flow ook noodzakelijk is voor een correcte berekening. Wat is de flow op dit moment in m3/h?

[Voor 41% gewijzigd door retakenroots op 03-01-2018 11:48]

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 06-06 20:28
De flow word niet gemeten, op de gok met twee pompen in serie

• maartenmoerman
pompen staan allemaal op max, zonder dat was de deltaT voor de verdelers niet te doen. flowmeters laten positie 3 zien overal, dat is volgens mij dus 3 m3/uur

• reneeke1970
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:14:
pompen staan allemaal op max, zonder dat was de deltaT voor de verdelers niet te doen. flowmeters laten positie 3 zien overal, dat is volgens mij dus 3 m3/uur
Nee liters per minuut

• retakenroots
quote:
3 L/min ? Laten we het hopen van niet want de minmiale flow moet 9 L/min zijn. Volgens https://www.climamarket.b...ds/SM-WH-MDC06-09G3E5.pdf sectie 14.5

• leonbong
Sterker nog voor de optimale COP moet de WP 17 l/min hebben.

• hajeetje
Zou het misschien kunnen dat je die 3l/min met het aantal circuits moet vermenigvuldigen ?

• reneeke1970
quote:
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:59:
[...]

3 L/min ? Laten we het hopen van niet want de minmiale flow moet 9 L/min zijn. Volgens https://www.climamarket.b...ds/SM-WH-MDC06-09G3E5.pdf sectie 14.5
Is flow per verdeler, of per groep misschien.....
Maar in totaal is de kans heel groot dat het te weinig is voor de wp.
Daarom roep ik al twee weken open verdeler monteren,tweede pomp heeft ie toch al .....

• maartenmoerman
ik heb deze jongens: https://www.warmteservice...Conus-adapters/p/33154500

van de woonkamer verdeler staan alle 5 de groepen op 3, dus dat is 15l/minuut, en er staan nog wat andere groepen open dus op de verdeler voor boven (3 groepen)

[Voor 28% gewijzigd door maartenmoerman op 03-01-2018 17:29]

• reneeke1970
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:26:
ik heb deze jongens: https://www.warmteservice...Conus-adapters/p/33154500

van de woonkamer verdeler staan alle 5 de groepen op 3, dus dat is 15l/minuut, en er staan nog wat andere groepen open dus op de verdeler voor boven (3 groepen)
Dan zou je zeggen dat het genoeg moet zijn. En zonder die tweede pomp, wat gaven ze toen aan?

• maartenmoerman
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:31:
[...]

Dan zou je zeggen dat het genoeg moet zijn. En zonder die tweede pomp, wat gaven ze toen aan?
1, en zelfs minder als alles openstond.

[Voor 7% gewijzigd door maartenmoerman op 03-01-2018 17:32]

• reneeke1970
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:32:
[...]

Dan kun je wel stellen dat hij hard nodig is, anders heeft je wp teveel weerstand

• hajeetje
quote:
[...]

Het lijkt er dan bijna op dat er groepen tegen elkaar in staan te duwen. Gezien het totaal aantal meters zou de pomp v.d. WP dat toch makkelijk in zijn eentje moeten kunnen ? De afgelopen dagen meldde Domba geloof ik nog dat de pomp v.d. 6kW identiek was aan de grote jongens van > 16kW.

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 29-04-2019
quote:
hajeetje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Het lijkt er dan bijna op dat er groepen tegen elkaar in staan te duwen. Gezien het totaal aantal meters zou de pomp v.d. WP dat toch makkelijk in zijn eentje moeten kunnen ? De afgelopen dagen meldde Domba geloof ik nog dat de pomp v.d. 6kW identiek was aan de grote jongens van > 16kW.
Dat zou me een stunt zijn!

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• hajeetje
quote:
Knowbody schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:22:
[...]

Dat zou me een stunt zijn!
Ik had zelf een verkeerd aangesloten verdeler en een zelfde verhaal is nog bij 1 of 2 forumleden ook voorgekomen, het zou me niet echt verbazen, hoe triest ook.
EDIT:
Het zou ook een hoop verklaren m.b.t. de 'opstart-problemen'

[Voor 9% gewijzigd door hajeetje op 03-01-2018 20:09]

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
quote:
[...]

quote:
[...]
Water neemt de weg van de minste weerstand, goede kans dat zonder hulppomp dat dan een groep dichter bij de WP gewoon meer l/min doet.

Ik heb in de grafieken de WP een paar keer terug zien vallen tot 150W tijdens het instellen,
Geen reden om te twijfelen dat de pomp geen 20l/min bij een buitentemperatuur van >4C op de controller, zou doen.

Maar wil je zeker zijn en ben je vaardig in meten in bedrijf zijnde machines met wat hogere spanningen .
Dan kun je stuurspanning en feedback in Hz meten van de pomp, aan de connector die met tyrap op retour, aanzuig kant van pomp zit.
Zoals gezegd als nodige vaardigheid hebt, tussen zwart en bruin (stuurspanning 0-6VDC pin4-6) en zwart-blauw (pin 4-7) in Hz. , want maak geen vergissing met witte kabel, aan andere zijde van stekker, daar kan tot 380Vdc op staan.

Het topic loopt hard
Een 2e pomp in circuit is niet zo bezwaarlijk als ook deze niet de sturing van WP in de war stuurt.
dT zelf alleen is geen directe stuurparameter.
Je kunt bij een vaste flow via beinvloeding van dT wel het thermisch vermogen van de WP sturen, maar dat is wat anders dan dat de WP-sturing daarvan in de war zou raken.

Dat het circuit themische vermogen te kort komt was vanaf begin te zien, maar hoeveel?
Ik vis het niet uit grafana, als ook niet wat de deadtime van elke ruimte is, met zoveel thermische massa,

Is er een manier om de retour van de woonkamer verdeler via een andere route bij de WP te krijgen?
Want zijn nu aanvoer en retour van woonkamer verdeler ongeisoleerd parallel aan elkaar, ingegoten in de vloer? (en vormen een kortsluit warmtewisselaar)
Hoeveel meter lopen deze nu parallel aan elkaar tussen WP en verdeler?

Misschien is zinvol om eerst een poging te doen om het circuit grof in te regelen zodat Tr's van de afzonderlijke groepen op de verdelers ongeveer gelijk zijn, zodat alles open kan.

Een kamerthermostaat met een direct aangesloten WP op zoveel thermische massa vind ik geen goed idee, dat geeft een overschoot en een kamertemperatuur die lang de WP uitgeschakeld houdt, dat is iets voor als er een ontkoppelbuffer in het circuit is.
Om in regeling te denken dit is geen PID (Td=1/2Tau) , dit is ook nog niet eens PI (Td=Tau), maar eerder een deadtime regeling (Td=2-3xTau), waar een kamerthermostaat 0,0 rekening meehoudt die op een Pana mono past

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• leonbong
quote:
Domba schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:17:
[...]

[...]

Water neemt de weg van de minste weerstand, goede kans dat zonder hulppomp dat dan een groep dichter bij de WP gewoon meer l/min doet.
De gebruikte verdeler heeft flowmeter's per groep erop zitten, inclusief afstel ventielen dus dit lijkt mij niet.
Ik neem aan dat hij de ventielen heeft afgesteld per groep zodat dat wel gelijk is per groep.
(evenredig gecorrigeerd voor de groepslengte is ook goed. Vb groep 1 100m lengte 2l/m groep 2 200m lengtse 2l/m)
quote:
Een kamerthermostaat met een direct aangesloten WP op zoveel thermische massa vind ik geen goed idee, dat geeft een overschoot en een kamertemperatuur die lang de WP uitgeschakeld houdt, dat is iets voor als er een ontkoppelbuffer in het circuit is.
Om in regeling te denken dit is geen PID (Td=1/2Tau) , dit is ook nog niet eens PI (Td=Tau), maar eerder een deadtime regeling (Td=2-3xTau), waar een kamerthermostaat 0,0 rekening meehoudt die op een Pana mono past
offtopic:
Er zijn praktisch geen thermostaten die met PID of PI werken voor woningen. Om de simpele reden dat dit systeemkennis van de woning vereist. Dat zou betekenen dat je PID instelling zou moeten afregelen als consument/instalateur, dit is geen doen.
Fuzzy logic wordt meestal toegepast op de wat slimmere thermostaten die buitentemperatuur en woningtemperatuur als input gebruiken. Omdat Fuzzy Logig multi-variabele input toestaan.

[Voor 43% gewijzigd door leonbong op 04-01-2018 08:57]

• Domba
quote:
leonbong schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:46:
[...]

De gebruikte verdeler heeft flowmeter's per groep erop zitten, inclusief afstel ventielen dus dit lijkt mij niet.
Ik neem aan dat hij de ventielen heeft afgesteld per groep zodat dat wel gelijk is per groep.
(evenredig gecorrigeerd voor de groepslengte is ook goed. Vb groep 1 100m lengte 2l/m groep 2 200m lengtse 2l/m)

[...]
Volgens openingspost zijn er 4 verdelers (1x2, 2x3 en 1x5 met pomp) totaal 13 groepen.

Met enkel WP op adviesflow (ontwerpdesign) heb je iets meer dan 1ltr/min per groep voor gelijke verdeling, maar wat je eigelijk wilt weten is de Ta & Tr ter hoogte van de verdelers en deze Ta & Tr bij de WP zelf en in hoeverre de ingegoten parallel liggende leidingen naar de verdelers als warmtewisselaar werken en of andere verdelers als offset dienen of kunt benutten.

Vandaar de suggestie voor een andere benadering van gelijke Tr van de groepen voor tenminste 3 verdelers (2,3,5 groepen) omdat deze groepen in de zelfde betonnen plaat/bak liggen met daarna differentiatie, want je wilt eigenlijk weten hoeveel thermisch vermogen meer benodigd is.

Offtopic Het betreft hier een 6kW G serie monoblok met enkel aan/uit mogelijkheid en geen H-serie monoblok met 0-10V vermogens aansturings mogelijkheid, als ook dat het hier tweakers is en niet geheel gebonden aan alleen commercieel verkrijgbare thermostaten en iets als een Dahlin PID met Smith Predictor eventueel zelfs nog tot de mogelijkheden kan behoren

[Voor 12% gewijzigd door Domba op 04-01-2018 10:03]

• leonbong
Daarom is die ontkoppeling van vloeistofcircuits zo belangrijk, want dan kan je beide systemen op eigen optimaal debiet laten draaien.
Maar ik val in herhaling.

[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 04-01-2018 10:36]

• Domba
quote:
leonbong schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:36:
Daarom is die ontkoppeling van vloeistofcircuits zo belangrijk, want dan kan je beide systemen op eigen optimaal debiet laten draaien.
Maar ik val in herhaling.
Volgens mij heeft die maar twee plekken voor een ontkoppelbuffer of open verdeler met transportpompen, buiten naast de WP en in de kelder naast woonkamer verdeler.

En mijn verwachting is dat buiten, direct naast de WP afvalt, met huidig leiding verloop als ook de verdeler van souterrain met 3 groepen wordt gebruikt ipv nu de zwevende vloer met badkamer en slaapkamer.
Dan blijft enkel de kelder over met nieuwe leidingen buitenom, direct naar de kelder en dan is de vraag of dat ook mag.
In 2015/16 lag op merendeel van de 5 percelen buiten de bestaande bebouwing een gebruiksbeperking op enige grondwerkzaamheden dieper dan 30cm, geen idee hoe dat nu is na de bestemmingswijziging @maartenmoerman

• hajeetje
@maartenmoerman Vanochtend 7:10 valt de kamertT met ruim 1C om zich vervolgens weer enigszins te herstellen. Verder weinig in de overige grafieken te zien wat dat zou kunnen/moeten verklaren. Enig idee ?
EDIT:
DeltaT tussen Ta n Tr daalt ook even, maar waarom ?

[Voor 12% gewijzigd door hajeetje op 04-01-2018 12:24]

• Domba
quote:
hajeetje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:22:
@maartenmoerman Vanochtend 7:10 valt de kamertT met ruim 1C om zich vervolgens weer enigszins te herstellen. Verder weinig in de overige grafieken te zien wat dat zou kunnen/moeten verklaren. Enig idee ?
EDIT:
DeltaT tussen Ta n Tr daalt ook even, maar waarom ?
Om 16.50 gaat het weer omhoog, een tempsensor die in de luchtstroming hangt van misschien een ventilator/kacheltje, bouwdroger of een ventilatiesysteem op een schakelklok, zit zo te zien op zelfde fase als WP

• maartenmoerman
Stucadoor was er vanmorgen om 7 uur en die jongens laten gewoon deuren naar buiten openstaan enzo (het is nogal warm voor ze binnen), en heeft de bouwdroger uitgezet, en heeft hem eind van de middag weer aangezet. Ik ben er zelf niet geweest of dingen gedaan, was beetje offline (ziek), dus heb ook geen updates op het moment.

[Voor 17% gewijzigd door maartenmoerman op 04-01-2018 19:13]

• retakenroots
@maartenmoerman en of anderen. Als de flow 15 l/min is en de deltaT = 4 max dan is de maximale beschikbare warmte overdracht Q = m.c.dT = 15/60 * 4184 * 4 = 4.184 kW en dat is dan zonder enig verlies. Dit zou beteken dat de deltaT naar 6 graden moet bij 15l/min of 4 graden bij 22l/min anders kom je nooit op de 6 kW. Het lijkt dat met de huidige instellingen je op 66% van de capaciteit van de warmte pomp zit.

• Domba
quote:
retakenroots schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:39:
@maartenmoerman en of anderen. Als de flow 15 l/min is en de deltaT = 4 max dan is de maximale beschikbare warmte overdracht Q = m.c.dT = 15/60 * 4184 * 4 = 4.184 kW en dat is dan zonder enig verlies. Dit zou beteken dat de deltaT naar 6 graden moet bij 15l/min of 4 graden bij 22l/min anders kom je nooit op de 6 kW. Het lijkt dat met de huidige instellingen je op 66% van de capaciteit van de warmte pomp zit.
De andere indicaties, zoals aantal defrost en opgenomen vermogen wijzen erop dat 6kW G-serie mono op 100% vol vermogen draait en dat afgelopen 10 uur zo'n 50-55kWhth aan warmte in de woning is gepompt. (defrost kosten wat kWh's aan warmte)

Ter illustratie, hoeveel verschil vol vermogen en deellast uitmaaklt bij een 6kW Pana mono, mijn systeem
Ta=34 op volvermogen afgelopen 10 uur ,~1500-1700W, 9 defrosts, 15kWhe, 52kWhth,
Ta=28 op lage deellast afgelopen 10 uur, ~600-700W, 2 defrosts, 6,5kWhe, 28kWhth,

• hajeetje
quote:
retakenroots schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:39:
De flow is geen 15l/min. De pomp staat nl. op stand 7, afhankelijk v.d. weerstanden in het afgiftesysteem kan de flow oplopen tot > 30l/min

• maartenmoerman
Flowmeters: toevallig vanavond even de groepen langs gelopen van de verdelers die openstaan:

woonkamer1: 3
woonkamer2: 2.5
woonkamer3: 3
woonkamer4: 2.5
woonkamer5: 3
subtotaal: 14

boven1: 4
boven2: 4
boven3: 3.5
subtotaal: 11.5

totaal: 25.5

EDIT

ongeveer dan, ben wat positief geweest met uitlezen :) als ik dit door de rekenregels haal, dan kom ik op 7+ uit, en dat lijkt me lastig

[Voor 22% gewijzigd door maartenmoerman op 07-01-2018 20:47]

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:42:
Flowmeters: toevallig vanavond even de groepen langs gelopen van de verdelers die openstaan:

EDIT

ongeveer dan, ben wat positief geweest met uitlezen :) als ik dit door de rekenregels haal, dan kom ik op 7+ uit, en dat lijkt me lastig
Kun je dit voor een n00b toelichten ? Bedoel je met die 7+ dat er max 7l/min door alle circuits samen gaat/kan ? Zo ja wat is de filosofie erachter om minder dan max per circuit te willen hebben anders dan om ongewenste temperatuurverschillen te willen compenseren ?

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:31:
[...]

Kun je dit voor een n00b toelichten ? Bedoel je met die 7+ dat er max 7l/min door alle circuits samen gaat/kan ? Zo ja wat is de filosofie erachter om minder dan max per circuit te willen hebben anders dan om ongewenste temperatuurverschillen te willen compenseren ?
Alles staat max open, woonkamer1 = groep 1 op de woonkamer verdeler, woonkamer2 = groep2 op de verdeler, etc. Het getal is wat ik aflees op de flowmeter.

En die 7+ bedoel ik 7000+ watt warmte afgifte door middel van die reken formule die hierboven staat. sorry, ietwat onduidelijk ja :)

[Voor 11% gewijzigd door maartenmoerman op 07-01-2018 21:34]

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:33:
[...]

Alles staat max open, woonkamer1 = groep 1 op de woonkamer verdeler, woonkamer2 = groep2 op de verdeler, etc. Het getal is wat ik aflees op de flowmeter.
En wat betekent die 7+

• maartenmoerman
quote:
zie edit, maar ik heb het vast weer verkeerd berekend :)

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:35:
[...]

zie edit, maar ik heb het vast weer verkeerd berekend :)
Ik ken de eigenschappen/kenmerken van die verdeler niet, maar de som, 25.5 * x = hoeveel liter/min ?

• reneeke1970
quote:

EDIT

Dus eigenlijk heeft je huis meer flow nodig dan dat de wp leuk vind. Weer een reden voor open verdeler, laat die tweede pomp maar 25 doen als ie dat kan halen, en de wp optimaal 16/17

• retakenroots
quote:

EDIT

Ik kom dan ook op >7kW. Maar dat getal representeerd de maximale wamte capaciteit die dan in het systeem kan zitten. Een 6kW pomp heeft daar genoeg aan maar een 9kW pomp niet, want die kan dan niet al zijn energie kwijt aan het systeem.

• retakenroots
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:48:
[...]

Dus eigenlijk heeft je huis meer flow nodig dan dat de wp leuk vind. Weer een reden voor open verdeler, laat die tweede pomp maar 25 doen als ie dat kan halen, en de wp optimaal 16/17
Dit begrijp ik dan niet helemaal. Moeten die twee pompen niet hetzelfde lopen? Of is dat alleen het geval als je geen buffervat hebt.

• leonbong
Met open verdeler hoeven niet beide pompen perse hetzelfde debiet te doen.
Dat is juist het nut van een open verdeler.

• hajeetje
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:48:
[...]

Waar trek je die conclusie uit ? De WP-pomp kan meer dan 30l/min leveren nl. op stand 7, waar hij op staat.

• hajeetje
quote:
retakenroots schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:48:
[...]

Ik kom dan ook op >7kW. Maar dat getal representeerd de maximale wamte capaciteit die dan in het systeem kan zitten. Een 6kW pomp heeft daar genoeg aan maar een 9kW pomp niet, want die kan dan niet al zijn energie kwijt aan het systeem.
De warmteafgiftecapaciteit hangt af van (Ta+Tr)/2 t.o.v. de binnenT.

• reneeke1970
quote:
retakenroots schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:52:
[...]

Dit begrijp ik dan niet helemaal. Moeten die twee pompen niet hetzelfde lopen? Of is dat alleen het geval als je geen buffervat hebt.
Het antwoord geeft @leonbong al, de wp draait ideaal 16/17 via open verdeler, en de tweede waterpomp geeft de ideale flow naar afgifte toe, of dat nou 5 of 50 liter moet zijn dat boeit niet. De flow van de wp word niet gehinderd.

• maartenmoerman
Ben nu bezig met 2 dingen (het is trouwens nu aardig frisser in het pand aan het worden):

- Kelder vloer isoleren (diverse offertes al binnen, pur/tonzon/folie oplossing, zal zo rond de 1500-1800 euro komen)

- Extra warmtepomp.

Voor dat laatste... Mijn idee was om een 9kw panasonic (zelfde als ik nu heb) monoblock single fase erbij te halen, en de 6kw te vervangen door die 9kw, en dan de 6kw mocht de 9kw het niet trekken, los op de woonkamer vloer aan te sluiten.

Suggesties? Voor 31januari factuurdatum/leveren + subsidie aanvraag zou nog net kunnen dan....

• Paide22
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 29-05 12:54
Afhankelijk van hoe ver je gaat met je isolatie zou het me niet verbazen als je die 15kw zeker nodig gaat hebben. Dan lijkt het me helemaal een mooi moment om er een buffervat tussen te zetten en je afgifte af te koppelen van je aanvoer.

• maartenmoerman
Buffervat, tsja loop ik nog mee in gedachten, maar ik heb al een soortgelijk iets, de leidingen die naast elkaar lopen, en de Tr opwarmen. Daarbij is een buffervat redelijk problematisch om de kelder in te krijgen ivm de grootte. (kelderluik is mansgat meer zeg maar)

De extra WP waar ik aan zit te denken is WH-MDC09G3E5 (3241 euro in frankrijk, confort-market), suggesties voor goedkoper ergens?

Reden van panasonic, is dat ik nu weet hoe zo'n ding een beetje werkt. En heb dan beetje uniformiteit.

Andere suggesties?

[Voor 3% gewijzigd door maartenmoerman op 09-01-2018 13:17]

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:43

thido

Tilburg

Pmcoppack zou je kunnen kijken.
Indien op voorraad is hij er snel en erg prettige communicatie.

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• maartenmoerman
quote:
thido schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:31:
Pmcoppack zou je kunnen kijken.
Indien op voorraad is hij er snel en erg prettige communicatie.
Stuk duurder is die zie ik.... Hebben mensen al geprobeerd eens met comfortklimaat in NL te onderhandelen over de prijs? 3247 vs 4470 is nogal geld, een groot gedeelte gaat in de portemonnee van comfortklimaat ga ik vanuit...

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:53:
[...]

Stuk duurder is die zie ik.... Hebben mensen al geprobeerd eens met comfortklimaat in NL te onderhandelen over de prijs? 3247 vs 4470 is nogal geld, een groot gedeelte gaat in de portemonnee van comfortklimaat ga ik vanuit...
Watch Out, staat op of is al omgevallen. Meerdere mensen hier op forum geld weg de afgelopen 1 a 2 maanden.

• thido
  • Laatst online: 08:43

thido

Tilburg

quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:53:
[...]

Stuk duurder? valt wel mee dacht ik.
3124 pond bij Pmcoppack, verzendkkosten meestal ergens in de range van 80-95 pond.

Edit: pond natuurlijk

[Voor 5% gewijzigd door thido op 09-01-2018 16:12]

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• maartenmoerman
quote:
thido schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Stuk duurder?
3124 euro bij Pmcoppack, verzendkkosten meestal ergens in de range van 80-95 pond.
quote:
thido schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Stuk duurder?
3124 euro bij Pmcoppack, verzendkkosten meestal ergens in de range van 80-95 pond.
Inderdaad, had verkeerd gekeken (high temp model), heb ze even gebeld, die jongens zijn in ieder geval op de hoogte van de subsidie regeling in NL, haha :)

"end of january, yes - we're sending an awful lot of them to the netherlands at the moment"

Thanks voor de tip!!

Edit: is wel ex VAT.... dus komt nog 20% bij op.

[Voor 21% gewijzigd door maartenmoerman op 09-01-2018 16:02]

• maartenmoerman
Update: Net een 9kw panasonic besteld.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:28:
Update: Net een 9kw panasonic besteld.
Welke type? single phase? t-cap?

Ik heb mijn pana ook van pmcoppack. Was nog eens een gestress om zo'n zwaargewicht op de juiste plek te krijgen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• maartenmoerman
quote:
kmf schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:59:
[...]

Welke type? single phase? t-cap?

Ik heb mijn pana ook van pmcoppack. Was nog eens een gestress om zo'n zwaargewicht op de juiste plek te krijgen.
Panasonic WH-MDC09G3E5

5-6werkdagen zou hij bij mij moeten staan.

Eerste actie is dan alles dicht, en hem omwisselen, dus 6->9kw, dan eens zien, en daarna de vloer van de woonkamer ombouwen zodat die los op de 6kw zit.

Werkt dat nog steeds niet, dan ga ik ook nog (extra) isoleren.

• Knowbody
Dat purren zou ik sowieso doen.

• hajeetje
quote:
Gegarandeerd rendement van de investering ? Mijn buurman was een zodanige besparing op zijn gasrekening beloofd dat een TVT van 8 - 10 jaar in het verschiet lag, de praktijk wijst echter uit dat het > 25 jaar zal worden.

• Knowbody
quote:
hajeetje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:33:
[...]

Gegarandeerd rendement van de investering ? Mijn buurman was een zodanige besparing op zijn gasrekening beloofd dat een TVT van 8 - 10 jaar in het verschiet lag, de praktijk wijst echter uit dat het > 25 jaar zal worden.
Hangt totaal af van de situatie. Bij een vloer die niet als verwarming dient is het effect van isoleren anders.

• hajeetje
@Knowbody isoleren is het tegenhouden/verlagen van hoog electro-magnetisch, warm, naar laag-electromagnetisch niveau, koud. De kwaliteit wordt bepaald door de effectiviteit van die maatregel. Wat maakt het verschil tussen wel of niet verwarmde vloer dan uit ?

• Knowbody
@hajeetje dat JIJ dat vraagt aan mij 😂

Het verlies van warmte is groter als het verschil van temperatuur ook groter is.

• hajeetje
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:05:
@hajeetje dat JIJ dat vraagt aan mij 😂

Het verlies van warmte is groter als het verschil van temperatuur ook groter is.
Dat is ook niet wat ik vraag. Jij stelt: "Hangt totaal af van de situatie. Bij een vloer die niet als verwarming dient is het effect van isoleren anders.?
Ik bedoel te vragen probeer me eens uit te leggen wat het verschil in effect is.

• Knowbody
@hajeetje ik dacht dat dat hierboven al wel gezegd was.

• hajeetje
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:03:
@hajeetje ik dacht dat dat hierboven al wel gezegd was.
Sorry maar ik begrijp niets van je opmerking, ik ben daar kennelijk te dom voor.

• Guido87
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 02-04 14:41
@maartenmoerman

je topic even doorgelezen. leuk project.

ik las dat je een buffervat niet in de kelder kunt plaatsen omdat je er niet kunt komen.
laatst kwam ik iets tegen van flexibele buffervaten van epdm rubber, ter plekke gemaakt.
dus mocht je het nog nodig hebben:

http://mich531.wixsite.com/flexibebuffervaten

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

quote:
Guido87 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 03:57:
@maartenmoerman

je topic even doorgelezen. leuk project.

ik las dat je een buffervat niet in de kelder kunt plaatsen omdat je er niet kunt komen.
laatst kwam ik iets tegen van flexibele buffervaten van epdm rubber, ter plekke gemaakt.
dus mocht je het nog nodig hebben:

http://mich531.wixsite.com/flexibebuffervaten
Wel mooi, alleen schrijven ze dat het om een drukloos vat gaat, dat is bij cv niet toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• leonbong
@hajeetje
Mbt Warmteverlies door een vloer.
Warmteverlies is afhankelijk van het materiaal(isolatiewaarde) en het temperatuurverschil.

In woning zonder vloerverwarming wordt de vloertemperatuur max gelijk aan de temperatuur in woonkamer bijvoorbeeld 22.
Verlies is dan grofweg materiaal x tempverschil tussen vloer en aarde

In woning met vloerverwarming wordt vloertemperatuur max gelijk aan temperatuur van het vloerwater bijvoorbeeld 35.
Verlies is dan grofweg materiaal x tempverschil tussen vloerwater en aarde.

Als dus het materiaal hetzelfde is het verlies bij de situatie met vloerverwarming per definitie groter.

• hajeetje
quote:
leonbong schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:16:
@hajeetje
Mbt Warmteverlies door een vloer.
Warmteverlies is afhankelijk van het materiaal(isolatiewaarde) en het temperatuurverschil.

In woning zonder vloerverwarming wordt de vloertemperatuur max gelijk aan de temperatuur in woonkamer bijvoorbeeld 22.
Verlies is dan grofweg materiaal x tempverschil tussen vloer en aarde

In woning met vloerverwarming wordt vloertemperatuur max gelijk aan temperatuur van het vloerwater bijvoorbeeld 35.
Verlies is dan grofweg materiaal x tempverschil tussen vloerwater en aarde.

Als dus het materiaal hetzelfde is het verlies bij de situatie met vloerverwarming per definitie groter.
Dat was me wel helder, de suggestie was, althans die indruk kreeg ik, dat PUR in dat geval iets extra's zou hebben.

• Daannn1987
  • Laatst online: 22:49
Het is hier al lang stil? Inmiddels al verdere plannen @maartenmoerman ?

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• maartenmoerman
Ja, plannen zijn er nog steeds hoor :) Het duurt gewoon allemaal lang sommige dingen.

Hopelijk gaat de 9kw deze week live.

Plan:

- Huidige 6kw door 9kw vervangen.
- Huidige 6kw gaat alleen de woonkamer doen
- Alle transportleidingen worden vervangen door 25mm binnen diameter (die zijn dus nu 16, vandaar ook mijn probleem)
- De transportleiding naar de woonkamer wordt los gekoppeld
- woonkamer gaat rechtstreeks met nieuwe transportleiding op de 6kw.

Hopelijk gaat dit alles deze week plaatsvinden. Vandaag stort de aannemer de beton plaat, en dan hopelijk kan deze week de vloerverwarming meneer nieuw leiding werk maken.

[Voor 4% gewijzigd door maartenmoerman op 19-02-2018 11:40]

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:59
quote:
Rol-Co schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:41:
[...]

Wel mooi, alleen schrijven ze dat het om een drukloos vat gaat, dat is bij cv niet toch?
het buffervat kan toch gewoon drukloos zijn?
alleen moet je de warmte er dan nog wel in zien te krijgen, dus een warmtewisselaar die door dat flexibele vat loopt, en die ww staat wel onder druk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maartenmoerman
Nou....

Gisteren:
- de 6kw vervangen voor een 9kw
- de 6kw los op de woonkamer
- alle transportleidingen zijn vervangen door 25mm binnendiameter (ipv de 16)
- stooklijn soort van ingesteld

Alle temperatuur sensors moet ik nog terug plaatsen, nog niet aan toegekomen (alles ontluchten en verversen voor 2 systemen is best wat werk).

Enige sensor die ik nu heb is mijn kWH meter, en op basis daarvan denk ik dat er al een gigantische verbetering is. Optoeren, en heeft de hele nacht op 1 ruimte (kleine slaapkamer) gedraait (de 9kw), en vanmorgen zag ik dat hij zelfs af was geslagen, en op 30watt door aan het toeren was, om na 3 kwartier weer aan te slaan. Oftewel, hij vond het warm genoeg. Dit is iets wat ik met de vorige transportleidingen nog niet heb meegemaakt!

Dus..... progress!

Van het weekend overal maar weer de sensoren aan hangen, en de vloer sensors aansluiten.

Ben positief over het huidige resultaat!

• maartenmoerman
Update:

Stooklijn is op dit moment voor beide pompen ingesteld op 38 bij -15, en 25 bij 15, pompsnelheid van de 6kw staat op 4, en op de 9kw op 2.

Heb de monitoring van temperaturen & stroomverbruik van beide warmtepompen nu in kaart gebracht.

Op dit moment heb ik een stabiele binnen temperatuur tussen de 20.5 en 21 graden. Behalve als de zon even voorbij komt,die warmt het af en toe nog een extra 1,5 graad op.

Gelukkig gaat het nog heel eventjes koud worden, ben erg benieuwd wat alles gaat doen met vrieskou.

Zie updated dashboard: http://212.45.41.112:3000...rgId=1&from=now-6h&to=now

(GoT / GoT123!)

• maartenmoerman
Update: Temperaturen gaan allemaal goed, enige wat opvalt, is dat er veeeeeeel defrosts plaatsvinden, in ieder geval afgelopen nacht, hoeveel defrosts hebben andere mensen afgelopen nacht gehad?

• leonbong
@maartenmoerman
De link van je systeem doet het niet.
Kan je een foto plaatsen zodat wij het ook kunnen zien.

[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 21-03-2018 15:08]

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:21
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:53:
Update: Temperaturen gaan allemaal goed, enige wat opvalt, is dat er veeeeeeel defrosts plaatsvinden, in ieder geval afgelopen nacht, hoeveel defrosts hebben andere mensen afgelopen nacht gehad?
ja, afgelopen nacht hier ook veel defrosts. Soms om het uur. En vanavond ook al weer twee.
Zijn we niet meer gewend; de lucht is nu veel vochtiger dan de afgelopen weken.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• maartenmoerman
quote:
leonbong schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:08:
@maartenmoerman
De link van je systeem doet het niet.
Kan je een foto plaatsen zodat wij het ook kunnen zien.
Vreemd? De link werkt gewoon voor mij... je moet er wel op klikken he, niet copy/paste doen, want de url is wat lang. (en anders gewoon naar http://212.45.41.112:3000 en dan verder klikken/inloggen)

Anyway, heb ook een screenshot van de vorige nacht:

http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/1d4acd9b9db45da6d3d4c8a3.png

[Voor 7% gewijzigd door maartenmoerman op 21-03-2018 22:41]

• Daannn1987
  • Laatst online: 22:49
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:40:
[...]

Vreemd? De link werkt gewoon voor mij... je moet er wel op klikken he, niet copy/paste doen, want de url is wat lang. (en anders gewoon naar http://212.45.41.112:3000 en dan verder klikken/inloggen)

Anyway, heb ook een screenshot van de vorige nacht:

[afbeelding]
Link doet 't prima :) Defrosts waren wegens de hoge luchtvochtigheid (95+ hier in Beverwijk).
Ziet er allemaal stuk beter uit met de 2e WP erbij!

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• leonbong
@maartenmoerman
Waarom gaan beide warmtepompen rond 22:00 opeens hard werken.
De buitentemperatuur gaat niet opeens om 22:00 graden omlaag, maar het werkvermogen wel spontaan omhoog.

Heb je nachtverlaging van je verwarming overwogen +/- 1 graad ofzo zodat je WP snacht niet hoeft te draaien.
In de nacht heb je meer last van de luchtvochtigheid en lagere buitentemperatuur waardoor het sneller bevriest.

Je hebt vloerverwarming dus je huis wordt niet opeens koud in nacht zonder draaiende verwarming.

[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 22-03-2018 09:18]

• maartenmoerman
quote:
leonbong schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:10:
@maartenmoerman
Waarom gaan beide warmtepompen rond 22:00 opeens hard werken.
De buitentemperatuur gaat niet opeens om 22:00 graden omlaag, maar het werkvermogen wel spontaan omhoog.

Heb je nachtverlaging van je verwarming overwogen +/- 1 graad ofzo zodat je WP snacht niet hoeft te draaien.
In de nacht heb je meer last van de luchtvochtigheid en lagere buitentemperatuur waardoor het sneller bevriest.

Je hebt vloerverwarming dus je huis wordt niet opeens koud in nacht zonder draaiende verwarming.
vermogen gaat omhoog, omdat stooklijn dat wilt? Het zit dan ergens tussen de 0 & 4 graden ook rond dat tijdstip (van de screenshot neem ik aan), dus defrosten komt er dan ook nog eens bij.

Nachtverlaging moet ik nog uitzoeken hoe dat werkt op een panasonic (heb WAR only op het moment), kan wel een timer instellen.

• leonbong
Ik zo ook een thermostaat overwegen. Een stooklijn alleen werkt een beetje onnauwkeurig.

Dat komt omdat je warmteverlies in een woning niet alleen van buitentemperatuur afhankelijk is, meer wind is ook meer verlies.

• maartenmoerman
quote:
leonbong schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:41:
Ik zo ook een thermostaat overwegen. Een stooklijn alleen werkt een beetje onnauwkeurig.

Dat komt omdat je warmteverlies in een woning niet alleen van buitentemperatuur afhankelijk is, meer wind is ook meer verlies.
Ben dat inderdaad wel van plan, ben aan het uitzoeken wat ook een beetje goede thermostaat is, of dat ik die van Panasonic kan nemen.

Ik zag ook ergens een plaatje voorbij komen van een nieuw type thermostaat, met grafisch scherm van panasonic zelf, speciaal voor de warmtepomp, maar kan er nog niet zoveel over vinden.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 00:09
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:08:
Heb een pana 5 kW bij een vriend geinstalleerd op bestaande vloerverwarming op de beneden verdieping
vloerverwarming 1: woonkamer + keuken.
vloerverwarming 2: serre die naderhand bijgebouwd is.

Lang verhaal kort:
Met vloerverwarming 1, haalt hij net de 32 graden bij 4 graden buitentemperatuur en 29-30 bij kouder weer.
Delta T is dan 4 graden bij 4 graden buiten, 5 bij kouder weer.
Met vloerverwarming 2, erbij, donderd alles in elkaar en haalt hij max 24 graden.

Idd massaprobleem denk ik.
Misschien nog iets doen met wandverwarming?
Hoe heeft hij de erg koude periode van afgelopen winter overleefd ?

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2
DeHet gas is afgesloten.
No problem (wel af en toe op de max opgenomen vermogen / inregelen wasda?)

[Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 20:04]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• maartenmoerman
We gaan weer koudere dagen tegemoet, en heb de stooklijn aardig goed ingeregeld naar mijn gevoel, maar heb toch wel echt een thermostaat nodig ben ik bang. De temperatuur verschillen met wel/niet zon naar binnen schijnen zijn me te groot. Mede ook doordat de zon op de warmtepomp unit ook best wel voor foutieve resultaten zorgt. Het is 11 graden in de schaduw, maar als de zon erop staat is zo 16graden, dus gaat de warmtepomp niet aan. Suggesties voor een leuke thermostaat voor op mijn warmtepompen?

[Voor 70% gewijzigd door maartenmoerman op 24-09-2018 14:13]

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:51
Het probleem van een foutieve meting door je buitenunit los je niet op met een thermostaat.
Ik heb wel eens voorbij zien komen dat ze de buitenvoeler (die wordt gebruikt voor WAR) in een PVC buisje doen.

Verder weet ik niet welke thermostaten je Panasonic ondersteund, het lijkt mij dat een simpele aan/uit thermostaat moet werken, wellicht dat @Domba een tip voor je heeft :?
Wat wel van belang is dat je een thermostaat kiest met een kleine Hysterese (0,1 graad is wenselijk met een WP, 0,5 graad is veel te onnauwkeurig met een "trage" WP)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 06-06 16:31
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:32:

Wat wel van belang is dat je een thermostaat kiest met een kleine Hysterese (0,1 graad is wenselijk met een WP, 0,5 graad is veel te onnauwkeurig met een "trage" WP)
Dit. Ik heb een 0,2 graden thermostaat in gebruik, aangesloten op de aan/uit aansluitingen. Die zijn bij de Panasonic wp's zwakstroom. De thermostaat aansluiting is 230VAC, dus daar de juiste thermostaat voor vinden is lastig.

Edit: deze https://www.conrad.be/p/k...ogramma-5-tot-35-c-610578

Drama om te bedienen, maar wel 0,2 graden hysterese.

[Voor 12% gewijzigd door sebastiaan3 op 24-09-2018 15:52]

• kmf
  • Niet online
Ik heb deze: https://www.groene-energi...t-paw-a2w-rtwireless.html

Niemand weet hoe deze goed aangesloten kan worden (dat de cooling/heating modus via de thermostaat geregeld kan worden). Dus gebruik ik het enkel als aan/uit dingetje.... En dan eventueel handmatig de modus van de warmtepomp aanpassen (gebeurt niet, want ik doe niet meer aan koelen via de LW-warmtepomp. De LL-warmtepompen zijn veel efficienter)

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:36
Ik heb de door Panasonic geadviseerde Siemens RAA20 en is geschikt voor verwarmen en koelen. Het werkt maar is niet ideaal doordat de hysterese behoorlijk groot is, dus eigenlijk ongeschikt voor een LTV systeem. Zou ook wel een betere willen hebben.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Domba
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:32:
Het probleem van een foutieve meting door je buitenunit los je niet op met een thermostaat.
Ik heb wel eens voorbij zien komen dat ze de buitenvoeler (die wordt gebruikt voor WAR) in een PVC buisje doen.

Verder weet ik niet welke thermostaten je Panasonic ondersteund, het lijkt mij dat een simpele aan/uit thermostaat moet werken, wellicht dat @Domba een tip voor je heeft :?
@maartenmoerman Het beste is afschermen van de buitensensor zodat deze in de schaduw blijft.

Ik ben bezig geweest, met een extra losse buitensensor met tot 10m kabel met keuze tussen deze of de originele via een tussenstekker met jumper, maar ben daar niet tevreden over mijn DIY resultaat (er komen te veel trillingen/beweging op de tussenstekker)

• maartenmoerman
sebastiaan3 schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:51:
[...]

Dit. Ik heb een 0,2 graden thermostaat in gebruik, aangesloten op de aan/uit aansluitingen. Die zijn bij de Panasonic wp's zwakstroom. De thermostaat aansluiting is 230VAC, dus daar de juiste thermostaat voor vinden is lastig.

Edit: deze https://www.conrad.be/p/k...ogramma-5-tot-35-c-610578

Drama om te bedienen, maar wel 0,2 graden hysterese.
Die ik ga ik even proberen dan... Jij hebt hem dus ook op een Panasonic?

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 06-06 16:31
maartenmoerman schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Die ik ga ik even proberen dan... Jij hebt hem dus ook op een Panasonic?
Ja, op een 5kw monoblock maar dus op de remote aan/uit aansluitingen. Daar zit standaard een draadbruggetje overheen.

[Voor 16% gewijzigd door sebastiaan3 op 16-10-2018 18:28]

• maartenmoerman
Heb de thermostaat nog niet aangesloten, omdat met dit koude weer m'n WP sowieso 24/7 aanstaat, dus nog weinig zin om dat ding aan te sluiten.

Het probleem op het moment is echter wel dat met deze buiten temperaturen de temperatuur in huis naar rond de 17/18 graden kruipt. Dat voelt absoluut niet comfortabel aan. Ik los het nu even op door een heater van 3kw een uurtje of 2 te laten draaien waardoor het voor een tijdje weer comfortabel is. Dit is natuurlijk niet een schaalbare oplossing.

Ik moet toch die kelder (beter) gaan isoleren is mijn huidige gedachte gang. Huidige samenstelling het huis is:

- geïsoleerd dak met 10cm PIR platen (Rc/Rd waarde zo even niet bij de hand)
- 6meter hoog plafond
- houten vloer (4mm eiken toplaag), gelijmd
- 7/8 cm anhydriet met daarin de vloerverwarming leidingen
- 20 cm beton
- alu folie
- 1m60cm kelder, met muren van ~20cm dik beton

Temperatuur in woning zo rond de 17/18 (met Tb tussen 0-6 graden), en in de kelder is het een zeer comfortabele 22/23/24 graden.

Die 4-7 graden verschil denk ik op te lossen nu door Icynene tegen de onderkant van de vloer te laten spuiten van 17cm dik (zo'n 1900 euro), dit geeft een Rc waarde van 4.1 volgens de leverancier.

http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/huis-layout.png

Ideeen/suggesties nog?

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:21
@maartenmoerman: ik zie in je grafana grafieken dat de 9kW Pana niet aanstaat. De 6kW moet het dus alleen doen en heeft ondersteuning nodig van de 3kW-heater.
Waarom loopt de 9kW niet mee? Dat lijkt me goedkoper dan de COP=1 heater.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• maartenmoerman
jaari schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:58:
@maartenmoerman: ik zie in je grafana grafieken dat de 9kW Pana niet aanstaat. De 6kW moet het dus alleen doen en heeft ondersteuning nodig van de 3kW-heater.
Waarom loopt de 9kW niet mee? Dat lijkt me goedkoper dan de COP=1 heater.
De 9kw staat nu niet aan nee, hij lekt ergens, en ik moet even een tweede groep die kant op trekken, het heater element is nu niet aangesloten.

Verdere update: 20+ centimeter icynene is onder de vloer gespoten.

Dit heeft als resultaat dat de warmtepomp vandaag voor het eerst in weken gewoon uit is gegaan (om 11 uur vanmorgen), sneller temperatuur in de vloer lijkt te krijgen, en nog niet is aangegaan, totdat ik besloot wat wijzigingen aan te brengen. Dit gezien het feit dat het nog steeds afgelopen nacht 17 graden in huis bleef, en een kwart graad zelfs daalde in temperatuur.

Heb om 10 uur vanavond de Ta bij -15 op 55 en bij +15 op 35 gezet (default instellingen panasonic), deze waren 40 bij -15 en 27 bij +15.

Pompsnelheid stond op 3, dit leverde een deltaT van zo'n 2.5 op. Pomp snelheid staat nu op 1, met een deltaT van zo rond de 4.2 graden , wat een prima deltaT lijkt te zien? Suggesties hierop?

Als je in grafana kijkt, zie je dat ik het wel warm had in de woonkamer, maar dat kwam door een hitte kanon van 3k watt. Wil graag als ik op de bank zit te computeren, het wel een beetje warm hebben.

Hopelijk morgen/overmogen updates.

• kmf
  • Niet online
maartenmoerman schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:50:
[...]wijzigingen aan te brengen.

Pompsnelheid stond op 3, dit leverde een deltaT van zo'n 2.5 op. Pomp snelheid staat nu op 1, met een deltaT van zo rond de 4.2 graden , wat een prima deltaT lijkt te zien? Suggesties hierop?
Waarom zo’n lage snelheid? Default is 6 geloof ik. En dan dacht ik dat ik al laag zat met pompsnelheid 3...

Volgens mij heb je nu wel een hoger continue verbruik. Je moet balans zien te vinden waarbij je woning opwarmt tegen het laagste verbruik.

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True