Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Warmtepomp problematiek

Pagina: 1 2
Acties:

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-10-2019
Verwarmings problematiek - Sorry voor het lange verhaal, maar probeer even alle details te geven.

Een aantal vragen voor de enorme warmtepomp experts die hier zitten, want ik kom er niet uit wat er nu aan de hand is, en met de uitgebreide zeer nuttige hulp en kennis van @Rol-Co , zitten we nog steeds met een heel aantal vragen, waarom ik de temperatuur die uit mijn warmtepomp komt niet omhoog krijg.

Er is een algemeen warmtepomp topic, maar daar heb ik even geen gebruik van gemaakt, omdat daar meerdere discussies door elkaar lopen, en het even ontzettend lastig voor me wordt om daar alle antwoorden uit te vissen, en ik denk dat ik ook wel een interessant onderwerp op zich is.

Het gaat om een oud industriepand, waar ik mee bezig ben om deze te ombouwen naar woning.
Het is dus enorm koud, en ik begin (ben al paar weekjes bezig) dus vanaf niets qua temperatuur.

Het gaat om het volgende huis:

De dwarsdoorsnede is als volgt:

rood: vv, lichtblauw: grote aan/afvoer, donkerblauw verdelers + 22mm leidingen, groen: extra pomp

Je hebt dus een soort van 4 vertrekken (even de keuken niet meegerekend, is een aanbouw
aan het pand, en daar heb ik geen vloerverwarming (nog)
  • 1: Slaapkamer + badkamer + technische ruimte
    - 1 verdeler van 2 groepen
    - oppervlakte ~14m2
  • 2: Slaapkamer + badkamer
    - 1 verdeler van 3 groepen (2 slaapkamer, 1 badkamer)
    - oppervlakte ~25m2
  • 3: Souterrain
    - 1 verdeler van 3 groepen
    - oppervlakte ~25m2
  • 4: Woonkamer
    - 1 verdeler van 5 groepen
    - oppervlakte ~57m2
Technische details:
  • De warmtepomp is een Panasonic WH-MDC06G3E5
  • heater element doorgelust in de warmtepomp
  • De extra pomp is een wilow yonos pico 25/1-6
  • Leiding werk is HoH 10cm
  • Leidingen zijn 16mm die in de vloer zitten
  • Hoofd transport leiding is 28mm
  • Transportleiding vanuit ruimte 1 naar woonkamer is 22mm
  • De leidingen zijn ingegoten in een anydriet vloer die koud op de betonvloeren zijn gestort
  • Panasonic pompsnelheid op 7
  • Yonos Pico pompsnelheid op max
Sensor data:
  • 1wire sensors op Ta/Tr van de hoofdtransport leiding/pomp
  • Alle data op 1min polling in InfluxDB/Grafana op een RPi
  • Sensors in vloeren meegegoten:
  • 4 in ruimte 3 (maar 2 aangesloten nu)
  • 6 in ruimte 2 (nog niet aangesloten)
  • 10 in ruimte 4 (nog niet aangesloten)
De stooklijn is ingesteld op:
  • 45 graden bij -15
  • 25 graden bij 15
  • de temperatuur shift is nog eens ingesteld op 5 graden hoger
Tussen de 0 en 5 graden Tb zou ik dus tussen de 35 en 31 graden moeten maken en eigenlijks dus nog 5 graden hoger dan dat ivm temperatuur shift.

Isolatie:
  • Pluimers heeft de 6 centimeter spouw geisoleerd met een Rd waarde van 1.76m2 K/W
  • Het dak is met PIR platen van Rd 3,18 (7cm dik), met dus nog hout erboven, en folie/gipsplaten eronder
  • Vloeren zijn niet geisoleerd
  • Alle vloeren zijn zo'n 20-22cm dik beton
  • de woonkamer vloer dus ook.
  • Stilstaande luchtlaag tussen woonkamer en kelder is 165cm
  • Isolatie mogelijkheden onder de vloeren anders dan vertrek 4 waren niet mogelijk ivm hoogte deurposten etc
De feitelijke problematiek:

Ik krijg de Ta van de warmtepomp dus niet omhoog, de DeltaT blijft zo tussen de 3/4 graden.
De Ta gaat uiteindelijk wel omhoog, maar zo'n halve graad per dag, dus dat gaat niet van harte

Wat we geprobeerd hebben:

Als eerste, alles open behalve vertrek 4 (de woonkamer), dan gaat de warmtepomp prima optoeren, en hebben we ook Ta gezien van 30+ graden. Daarna vertrek 4 erbij geplaatst, en alles stort in, en de Ta komt niet lekker meer omhoog.

Toen alles uit behalve vertrek 4 (woonkamer), toen werd het lekker warm in de kelder, zo'n 23 graden, alleen de woonkamer zelf werd niet warm, maar ik ga er vanuit dat als ik lang genoeg doorstook, dat ik de woonkamer prima warm krijgt. Dat de kelder warm wordt vind ik niet erg, ik denk dat het een hele mooie buffer is.

Als ik dan de andere vertrekken erbij zet, dan komt het zelfde probleem terug.

Aantal suggesties wat er aan de hand kan zijn:
  • Warmtepomp niet groot genoeg?
  • Teveel warmte verlies in het huis? (nok van 6meter) alles is open naar elkaar behalve vertrek 1
  • Panasonic die wel probeert Ta omhoog te doen, maar de delay dat de Tr mee omhoog gaat duurt te lang, dus Ta gaat weer omlaag?
  • Pompsnelheid te hoog / te laag?
  • Mis ik een buffervat?
Ik hoor ontzettend graag jullie meningen en suggesties hierover. Alvast hartelijk bedankt!

Scrollen door alle informatie en temperatuur dingen, ik heb mijn Grafana daarvoor opengezet:

http://212.45.41.112:3000...d-copy?refresh=1m&orgId=1

username: GoT
password: GoT123!

Ik heb overal annotataties bijgezet wat de wijzingen zijn geweest aan pompsnelheden/groepen open/dicht

• maartenmoerman
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:42:
Zul je niet eens de flow moeten meten?
Buffer lijkt me wel handig.
Heb je geprobeerd om met hulp element temperatuur omhoog te krijgen?
Als hij op temp is weer uitschakelen en kijken of hij hem vast houd?
- Flowmeter zou ik nog aanmoeten, maar nog geen tijd voor gehad/budget voor een mooie (ben ook nog met de verbouwing bezig)
- Waarom zou ik een buffer moeten plaatsen? En waar? Ik heb eigenlijks alleen maar ruimte onder de woonkamer nog, dus hij zou dan voor de verdeler van de woonkamer moeten. En dan in de Retour of in de Aanvoer?
- Heater element staat aan, maar merk geen verschil of ik heater knopje nu aan of uit zet...

• maartenmoerman

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:51:
Hoe ben je ooit op 6 KW benodigd vermogen uitgekomen ?
- gesprekken met menschen
- natte vinger werk
- in het achterhoofd houdende dat ik altijd een tweede bij kan plaatsen voor alleen woonkamer
- niet geloven van sommige achterlijke warmteverlies berekeningen
- er vanuit gaat dat langzaam verwarmen wel goedkomt, zeker als ik isolatie toepast
- eigenwijs? :P

• maartenmoerman
quote:
keur0000 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:53:
Klinkt mij ook als een te weinig capaciteit probleem ...
Dat zou het volgens mij zijn als het pand niet warm is te krijgen, maar de feitelijk problematiek hier is dat mijn Ta niet omhoog is te krijgen naar 30, dus is het dan de delay ? Als in, de warmtepomp probeert heel even de Ta omhoog te gooien, maar vervolgens reageert Tr te laat daarop, en dan denkt de logica in de pomp, doeeeei, ik ga wel ff wachten en probeer het later wel.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:56:
@maartenmoerman Als ik het goed gelezen hebt daalt de aanvoer temperatuur op het moment dat de woonkamer verdeler erbij komt.
Dat is correct

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:57:
[...]

Als je een aantal groepen woonkamer dichtzet lukt eea wel heb ik begrepen ?
Klinkt mij dan toch als veel te weinig vermogen in de oren.
Maar ik zie de pomp maar 1400 watt gebruiken, hij staat totaal niet op te toeren om warmte te maken.

Hoe bepaald die panasonic dan dattie niet omhoog gaat? Ik bedoel, als hij nu gewoon eens 32 graden Ta gaat maken, dan komt die Tr automatisch wel bij. M'n Delta's bij de huidige temperaturen zijn helemaal prima.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:59:
@maartenmoerman Op welke pomp stand staat de warmtepomp, je hulp pomp staat op stand 7!
warmtepomp staat op 7 (zie openings post), en de wilow staat op max.

Suggesties voor andere pompsnelheden?

[Voor 49% gewijzigd door maartenmoerman op 16-12-2017 23:01]

• maartenmoerman
quote:
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:51:
Ik ken dit soort gebouwen wel en het is gebouwd voor de eeuwigheid en met een enorme massa die je niet 123 warm maakt. Mits de capaciteit van de wp voldoende is en er geen fouten in de aanleg zijn gemaakt gaat het lang duren voordat alles op temperatuur is.
Het is inderdaad voor de eeuwigheid, de bouwkwaliteit is zeer goed.

Wat voor fouten refereer je eventueel naar?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:02:
[...]

Warmtepomp lager, en je hulp pomp op 1
Hoezo de keuze voor een extra pomp?
Zal ik op de actielijst om te gaan proberen.

De keuze voor een extrapomp was, omdat de Dt's zo ontzettend hoog bleven, en het echt niet warm werd daar, en veel warmte verlies over de 13 meter leiding die van vertrek 1 naar vertrek 4 gaat, dan een extra pomp, om gewoon genoeg flow te creeeren. De manier waarop de leidingen naar vertrek 4 op het 'hoofdcircuit' zijn aangesloten is een T stuk, en daarna een 90 graden bocht, en dus dan die 13 meter. Flow technische niet optimaal. Vandaar dus een extra pomp.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:02:
Pomp omlaag

Maar hoe koud is het in de ruimte nu?
Op het moment is niet echt heel goed meet moment, want ivm stucken stond er de laatste 24 uur een 3kw straalkachel in, en die heeft het even naar 22 graden gebracht. Ik heb deze straalkachel nu uitgezet. Ja, ik weet het, teveel variabelen in het spel, i know, i know, heel vervelend, maar mijn stucwerk moet toch echt ook drogen, en daarvoor wil ik wel een beetje warmte hebben naast de enorme bouwdroger die erin staat.

pomp omlaag is een suggestie voor morgen, je bent de tweede die het nu ook meld, proberen kan altijd, en alle effecten zijn historisch inzichtelijk.

Beide pompen? Zowel WP als hulp pomp, en wat voor instellingen moet ik aan denken?

• maartenmoerman
quote:
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:08:
[...]

Bijvoorbeeld iets verkeerd om aangesloten of evt ventielen die niet helemaal open staan. En natuurlijk of het warmteverlies van het pand niet groter is dan de wp kan leveren. In een bestaand huis heb je een historisch verbruik van energie of anders dat van een vergelijk pand, dit is redelijk uniek. Mooi pand trouwens. :)
Alles is dubbel gechecked op aanvoer/afvoer, alle ventielen staan volledig open. Warmte verlies berekening heb ik niet, ben gewoon volop aan het isoleren geslagen, koude bruggen weggehaald, en overal HR++ glas met hardhouten kozijnen geplaatst.

Ja, erg mooi pand, ben er ook ERG blij mee :)

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:12:
[...]

Meet eens in service mode 2, waar je de pompstanden instelt voor 5-10min wat het opgenomen vermogen is, omdat je nog geen flowmeter hebt.
Zal ik morgen even doen, ik ben er nu niet, want ik woon er nog niet. COP swingt in het display trouwens tussen de 5.0/5.1 (als dat zinvolle informatie voor je is)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:13:
Ok er is dus wel genoeg temperatuur voorhanden om het defrosten goed te kunnen... Tretour moet boven de 20 gr zijn.

Ja die flow kan te hoog zijn, dat werkte wellicht okay bij iets hogere buitentemp maar nu rond de nul met steeds die defrosten krijg je daar last van.

Diameter leiding ruimte 1 naar 4 is groot genoeg neem ik aan.
Zie ook mijn grafana, Tr is keurig boven de 20 al die tijd. DeltaT is zo'n 3.5 graden , met vanmorgen een Ta van 28.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:26:
[...]

Wandverwarming werkt prima op niet / weinig geïsoleerde buitengevels
De wanden zijn net gestucked allemaal, dus wandverwarming is no-go, ga niet opnieuw de boel laten stucken. (spel je stucken met ck trouwens?) Stuccen? Stukken? Stuken? Stucken? Stucen? wat is het eigenlijks...

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:27:
[...]

COP?? Heb je wel een flowmeter??
5,0/5.1 bij huidige buitentemperatuur zou super zijn.
Opgenomen vermogen in service mode 2 is om te kijken of je op ca 1500l/h zit is en WP werkelijk op max zit.
De COP kun je uitlezen in het hoofdmenu van de warmtepomp. Ik heb geen flowmeter. Dat is wat de panasonic zelf aangeeft.

• maartenmoerman
quote:
Zelfde als jij hebt, zie openingspost :)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:30:
Kweet niet hoor maar je bent de kelder aan het opstoken. Je denk dat het een goed buffer is. Maar die muren geleiden de warmte weer weg denk ik.

Je hebt het over stilstaande lucht van 160cm. Staat dat wel echt stil? Ik bedenk iets.... Niet lachen.... je kunt een waxine lichtje op de vloer zetten en met een webcam kijken of de vlam niet wappert.
Het is een waterdichte kelder. Dus ga er van uit dat hij ook lucht dicht is , soort van :) Ok, er zit een luik in op het moment, maar daar ligt een dikke plank overheen op het moment. Het gebouw is een voormalig pompstation van Vitens, dus vandaar dat de kelder waterdicht is. (voormalig waterwingebied).

Was ik de kelder maar aan het opstoken. Zoals ik ook in het openings verhaal beschrijf, als ik hem los open zet als enige, dan stook ik de kelder wel warm. Mijn probleem is dat de temperaturen zo laaaaaaangzaaaam om hoog komen, terwijl de pomp maar 1400 watt staat te stoken, en niet omhoog wil.

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:33:
[...]

Cop is zo hoog omdat de Ta heel laag is, toch een capaciteitsprobleem denk ik, de Dt is goed alleen geen power om de Ta omhoog te krijgen (hogere Ta betekend veel meer afgifte).
Hogere Ta betekend overigens ook een lagere COP wat averechts werkt.
1400 watt, en een Ta van 28 graden. Gaat de COP zo ontzettend omlaag als ik 35 graden Ta zou hebben? En waarom gaat de Ta niet van 28 naar 35? Hoe bepaald hij dat? Hoe werkt dat ding? Ik heb hem nog nooit op zien toeren.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:37:
En hoelang draait de wp nu achter elkaar?
Hij draait nu 24/7, voor de laatste paar weken. Zie ook mijn grafana (openingspost), met alle wijzigingen die ik gedaan heb.

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:38:
[...]

COP van 5,2-5,5 past prima bij de Ta, maar ik kan bij geen van de 3 die uitlezen in hoofdmenu en ik heb zelfs een 6kW van later productie datum staan op moment
Ik zal morgen even een filmpje maken hoe ik daar bij kom anders. Ik scrollde erdoor, en er stond COP in het display, en die schommelde toen tussen 5.0 en 5.1

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:38:
[...]

6 KW verkopen, 12 KW terug kopen.
Of een 6kw er alleen bij voor de woonkamer, dan lijkt het wel te lukken.

Wat is efficienter in dit geval dan, een enkele van 12kw of 2 van 6kw?

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:44:
[...]
Krijgt de WP alleen de woonkamer wel op temperatuur ?
In ieder geval Ta hoger, en op-toerend, en heb het al 23 graden in de kelder gehad, dus dat lijkt goed te gaan. Dan blijft de kwestie isolatie van de kelder wel/niet over, icm wachten tot de kelder gewoon volop temperatuur is, en lekker warmte gaat afgeven naar boven ook, is dit een actiepuntje voor volgende week om te dubbelchecken en uit te voeren.

• maartenmoerman
quote:
route99 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:48:
[...]
Kan ik me voorstellen. Maar even terug was mijn vraag juist niet dit, maar juist isoleren van de muren. Hoe minder massa je hoeft op te warmen, des te sneller de respons van de temperatuur zal zijn op de warmte input. Zulke massieve koude muren kunnen aardig bufferend werken, dus dat vlak de T-toename fors af. Voor een thermo-techneut te berekenen met wat aannames tov geïsoleerde muren?
De muren zijn geisoleerd door Pluimers, met de waardes zoals in de openingspost. Inderdaad zou een thermo techneut dit even moeten door rekenen, ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten :(

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:51:
Vermogen lijkt me niet direct het probleem.

Het lijkt er meer op dat ie niet hoger mag van zichzelf
Staat de stille modus uit?

PS een waterdichte kelder zegt niets over warmtedicht.

Verder vind ik die tweede pomp ook eentje om mee te gaan spelen. Onbalans hydraulisch heb je zo gecreëerd met die T stukken in de route.
- Quiet mode staat uit ja
- Water dichte kelder zegt inderdaad niks over warmte dicht, maar wel over stilstaande laag lucht, en lucht schijnt best ok te zijn qua isolator?
- Hydraulische onbalans... Care to explain? Een t stuk is niet goed? Ik was er van uit gegaan dat zolang de pomp niet in flow error springt het goed is? De pomp zit in de aanvoer vlak voor de verdeler van de woonkamer.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:10:
[...]

Het idee van dat warmtebuffer is leuk maar dan zou ik wel de kelderwanden isoleren.
Ok, dat is een interessante suggestie. Zou ik de bodem ook dan moeten isoleren? Het zandbed (?) eronder is wel 2+ meter onder de grond.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:16:
[...]

Dat stilstaande lucht verhaal vind ik maar vreemd. Die lucht wordt warm las ik in het andere topic. Telt dat dan als stilstaand.

Blijft de warmte lang hangen in die kelder nadat de wp uit staat.... Dan weet je het of je idee van buffer klopt.

Ik bedoel mbt t stuk en die pomp werkt dat goed samen met de rest. Of trek je vooral aanvoer naar de verdeler en komt het te weinig bij de andere vertrekken. Kwestie van uitproberen.
De warmte blijft dagen hangen in de kelder, vandaar ook mijn conclusie. Ik verloor daar minder dan een graad per 24 uur. Nu is het weer een andere temperatuur, want luik open, aannemer dingen doen, ik pomp bij plaatsen etc etc.

Mbt T-stuk, dat zit wel snor denk ik, de andere vertrekken worden wel OK warm, en de verschillen tussen temperaturen daar is ook goed --> Ta 28, Vloer zelf is 25, en ruimte temp is 20/21, de badkamer in dit geval (daar kan de deur al van dicht). Zie ook mijn grafana, daar staan de sensoren van de badkamer in een losse grafiek.

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:31:
[...]

Geen idee waar je 23C meet, maar voor keldervloer isolatie meet je de vloer en 5cm er boven, voor een indruk.
Isolatie van de kelderwanden en dun laagje van 1-2cm onder kamer vloer remt meer en werkt Tr verhoegend
Op 2 meter diepte in zandbed is de temperatiuur niet afhankelijk van de buiten temperatuur, zoals je kelderwanden
23 graden meette ik zo'n 20cm boven de vloer van de kelder. Ik had daar op een houten kist een losse thermometer liggen.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:43:
[...]

En pomp 2 op de laagste stand al getest?
Op standje 3.2 (ergens in het midden begonnen), maar ging me niet hard genoeg, stom genoeg vergeten wat DeltaT op die verdeler toen was , @Rol-Co weet jij dat nog zo?

Nu op standje 7, en voordat ik alle groepen in de woonkamer heb gezet een paar uur geleden (zie grafana), had ik maar 2 groepen in de woonkamer open, en verder alles in alle andere vertrekken.

Ta was toen 27 graden, en Tr was toen ~20-21 graden (op de verdeler van de woonkamer that is)

Edit, ow, en dus nee, nog niet getest. Staat op lijstje van dingen om te testen nu.

[Voor 6% gewijzigd door maartenmoerman op 17-12-2017 00:50]

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:47:
[...]

Ja waarom niet ?
Mits de groeplengte even lang zijn en niet te lang ( max80 meter 16 x 2 )
groepen zijn even lang, echter, er ligt >900 meter in de woonkamer verdeeld over 5 groepen.

Waarom max 80 meter? Of ik het nou op een verdeler van 5 groepen of op eentje van 10 groepen zet, de hoeveelheid water die die Wilow moet pompen blijft hetzelfde toch? De totale hoeveelheid leidingen is niet anders, alleen verdeeld over meer of minder groepen. De aanvoer diameter van de verdeler veranderd er niet door.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:37:
Ok dat buffer werkt dus. Sluiten we dat even uit.

Het werkt ook goed als de kamer niet meedoet. Dan doet die opvoerpomp ook niets, die zit vlak voor de verdeler vd kamer, toch.

Zet je de kamer erbij gaat die pomp die op max staat ook meedoen.
Yup en yup, maar andersom, als je de woonkamer alleen doet, gaat het ook goedl.

• maartenmoerman
quote:
HFman schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:25:
22 cm beton moet je ook warm krijgen, als een 6kw helemaal niks doet die al weken draait, dan gaat een 12 kw het ook niet reden lijkt me..

Als een 3 kw warme lucht kachel het wel warm krijgt, dan moet je toch ergens iets anders "fout" hebben.

Als ik naar je Grafana kijk, dan zie ik de temp per 2 uur 1 graad stijgen.. (Ta)

Kun je een plot van de binnen temperatuur er bij zetten ?
Ik zou een extra Pi vandaag binnenkrijgen per post, maar GLS heeft besloten vandaag gewoon niet langs te komen, maar heb zo snel mogelijk een sensor in de woonkamer erbij hangen. (en dan ook de sensoren die meegegoten zijn in de woonkamer vloer, 1wire houd niet zo van lange draden ben ik achter gekomen)

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:54:
[...]

Dus elke groep in de woonkamer is rond de 180 meter ?
yup.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:59:
[...]

En in je kelder zijn de groepen korter ?
In de kelder zitten geen groepen, ja, euh, de verdeler hangt in de kelder, maar die bevat de groepen voor de woonkamer (verdeler zit onder de vloer, enja, dat is lastig te onluchten, maar alles is 100% goed ontlucht).

Zie voor oppervlaktes die vloerverwarming hebben de openingpost.

• maartenmoerman
Live vanuit de bouwput, kan vanaf de ipad geen annotaties in grafana maken, zal ik vanavond er even bij zetten. Om 17.55 heb ik pompsnelheid omlaag gezet, 4 op de wp en 3.5 (midden ongeveer) op de hulppomp. Flowmeters op de verdeler van de woonkamer (vertrek 4) geven zo rond de 2 (ietsje meer) aan.

Delta T op die verdeler is zo’n 9 graden, ta is een keurige 25. Nu zit er al redelijk wat warmte in. Dus ben benieuwd of hij aankomende 24 uur omlaag gaat of omhoog.

Ow, en alle vertrekken open.

Zijdelingse informatie, een 3kw straalkachel had het vertrek (woonkamer, nummer 4) van de week opgewarmd naar 22 graden. Deze heb ik gisterenmiddag uitgezet. Het was vanmorgen 21 graden. En nu zo’n 20 met diverse malen deuren open en dicht gedaan (bezoek & heen en weer lopen) dus het lijkt erop dat als de ruimte op temperatuur is, dat ik in 24 uur zo’n 1.5/2 graden aan temperatuur verlies.

[Voor 31% gewijzigd door maartenmoerman op 17-12-2017 18:39]

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:51:
[...]

Als je bedoeld het getal waar onder staat "Fr", die je te zien krijgt met knop Check en search omhoog (driehoekige knoppen).
Dat is de frequentie van de compressor, voor Ta 25-28 en voluit is 50-51 Hz een vrij normale waarde
Ja, heb ik gechecked en inderdaad.... misleidend dat er cop in het schermpje staat :)

Hoe kom ik inet het menu om afgenomen vermogen uit te lezen wat je ook melde?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:27:
Ondertussen is je aanvoer wel omhoog gegaan naar de 25 graden
Hij staat nu op 25.06 ja, maar op zich was hij daar nu ook wel naar toe geklommen zonder pomp verlaging volgens mij. Vergeet niet dat er al aardig wat warmte in alle vloeren zat, omdat ik natuurlijk al een tijdje de boel sta op te stoken.

Ik heb wel de indruk , maar zeker weten doen we morgen pas, dat de temperatuurstijgingen ietsje harder gaan.

Toch, als het morgen warmer is, dan is het nog steeds wel niet helemaal het gevolg van deze actie denk ik, omdat de buiten temperatuur ook hoger aan het worden is.

Voor wat betreft de isolatie van de kelder. Her en der eens aan de muren gevoeld in de kelder, sommige plekken zijn "ok" qua temperatuur, en sommige plekken enorm koud (daar staat ook condens dan op).

De vloer in de kelder is gek genoeg overal een soort van redelijke niet extreem koude temperatuur. Zeker niet zo koud als de muren.

Dus de tips over de muren in de kelder isoleren, zijn denk ik ook betere tips dan het plafond van de kelder/vloer van de woonkamer te isoleren?

• maartenmoerman
quote:
prein2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:38:
goed idee om eens met een warmtebeeldcamera aan de slag te gaan.
@maartenmoerman waar staat dit huis?
In Elburg, ik moet inderdaad eens met een warmte camera aan de slag. Sowieso heb ik de indruk dat er her en der nog wel een koude brugje op te lossen is.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:54:
[...]

Dus elke groep in de woonkamer is rond de 180 meter ?
Hier even op terugkomend. Dat is wat de vloerverwarming meneer mij vertelde. Ik heb het niet nagemeten. Ik zal het eens gaan dubbelchecken.

• maartenmoerman
Voorlopige conclusie die ik nu trek, correct me if i'm wrong, is dat die pomp verlaging toch niet echt helpt. De buiten temperatuur is een stuk hoger, geen defrosts, dus lekker constant temperatuur op kunnen voeren.

Echter zie ik de temperaturen maar extreeeeeeem langzaam omhoog gaan. Met de pompsnelheden op max ging ik in ieder geval nog een tiende graad omhoog per uur, dus een graad per 10 uur, dan had ik nu toch wel op 26 gezeten ipv de 25 waar ik nu nog steeds op hang.

Is mijn conclusie correct? Even afwachten wat de rest v/d dag nog doet natuurlijk...

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:45:
@maartenmoerman bij het storten van je vloer is er toen randisolatie aangebracht?
Voor de anhydrietvloer wel ja. Het beton eronder zat er al in, en dat is gewoon een betonnen bak, waar de spouwmuren op gemetseld zijn.

[Voor 20% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 10:56]

• maartenmoerman
HoH is 10cm.

Hoe bedoel je vocht doorslag? Daar beneden in de hoek? Dat kwam door een verstopte drainage in de bak voor het kozijn (want onder de grond), en dat er een scheur inzat richting de muur. Dit is inmiddels gerepareerd.

En daar beneden is trouwens een spouwmuur, en de woonkamer is een waterdichte betonnen bak. Die ruimte was in gebruik voor reinwater opslag. De beneden verdieping die 'bruikbaar' is zeg maar, daar stonden allerlei pompen.

[Voor 32% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 11:46]

• maartenmoerman
Wijzigingen die ik straks ga doen:

- pompsnelheid naar max op de WP (7)
- pompsnelheid naar max op de hulp pomp

Zoals het gisteren was dus.

Verder:
- warmte kanon in de kelder zetten (heb een 3kw hittekanon daarvoor staan)

Nog meer suggesties voor wijzigingen die ik vanavond al kan doen? Of extra data/experimenten die in een paar uurtjes uitgevoerd kunnen worden?

[Voor 3% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 13:30]

• maartenmoerman
quote:
Grolsch schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:58:
Wat bij mij helpt om de Ta hoger te krijgen is een ontkoppelbuffer, gebruik je die al @maartenmoerman :?

De meeste WP's waaronder die van mij hanteren een max dT van +- 4 graden.
Aangezien er zoveel afkoeling in je koude vloer is gaat gaat de Ta niet omhoog, ik heb exact hetzelfde probleem gehad toen ik de sensoren op de verkeerde plek gezet had.
Toen ik weer ging meten in de WP zelf schoot de Ta omhoog door de ontkoppelbuffer.
Euh, nee, geen idee wat het is ook. Care to explain?

Sensoren op de verkeerde plek? Al mijn sensoren heb ik zelf erop geplakt, en graph ik alleen, en hebben geen interactie met de warmtepomp.

*edit: je bedoelt een buffervat?

• maartenmoerman
quote:
Grolsch schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:53:
[...]

Ik bedoel inderdaad een buffervat (ook wel ontkoppelbuffer genoemd).

Een buffervat zorgt voor een hogere Tr, dus automatisch een hogere Ta, tenminste in mijn situatie.
Waar komt het buffervat dan? De enige plek die ik beschikbaar daarvoor heb, is in de kelder.

En moet hij dan tussen de hulppomp en de verdeler komen, of voor de hulppomp?

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:09:
[...]

Je hebt een kelder, daar waar ook vloerverwarming ligt. En je hebt dat souterain. Die heeft geen eigen verwarming. Ja er hangt een verdeler van de woonkamer erboven.

Tenminste zo heb ik het begrepen.

De kelder heeft 20cm beton op zand. Niet te isoleren. Dat had dan gemoeten voordat de vv werd aangebracht.
De woonkamervloer is wel te isoleren. En dat gaat mijn inziens een oplossing worden.
Het soutterain heb ik ook vloerverwarming laten leggen. Vertrek 3 is dat. Op de tekening in openingspost is alles wat rood is een vloer met vloerverwarming erin (10cm hoh).

De kelder zie ik als de ruimte onder vertrek 4.

[Voor 3% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 15:15]

• maartenmoerman
quote:
Grolsch schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:53:
[...]

Ik bedoel inderdaad een buffervat (ook wel ontkoppelbuffer genoemd).

Een buffervat zorgt voor een hogere Tr, dus automatisch een hogere Ta, tenminste in mijn situatie.
Nog een gedachten-gang. In principe maak ik er dus een gewone open verdeler van, want het doet dus niks anders dan mengen van warm + koud. Kan ik dan gewoon niet de verdeler vervangen (ter test)

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:15:
Ik zou de keldervloer van boven af opnieuw isoleren en dan verwarming er nieuw erin maken
kelder vloer of soutterain (vertrek 3 , of vertrek 4), er is wat verwarring over de benamingen geloof ik.

Kelder zie ik als de ruimte onder vertrek 4, en soutterain als vertrek 3 (zie openingspost).

Vloer eruit halen, en verwarming opnieuw aanleggen is geen optie. Vertrek 3 heb ik trouwens ook geen last van, die wordt prima warm, als ik vertrek 1+2+3 alleen openzet (zonder vertrek 4)

• maartenmoerman
Nog aan vraagje. Sinds de laatste defrost van vannochtend vroeg, is de warmtepomp ook omlaag gegaan in stroomverbruik, ipv zo'n 1400 watt, nu zo'n 1100 watt. Hoe is dat te verklaren?

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:24:
[...]

Met je test van vanavond zullen we het gaan zien.
Is de kanon brandveilig en laat je die doorbrullen bij afwezigheid?
Al fikt het hele ding uit, er staat niks in de kelder, en dat is alleen beton, ik zet hem ver genoeg van de verdeler af. Ik laat hem prima 24 uur doorstoken daar.

• maartenmoerman
quote:
Pompen weer op max, en een hittekanon in de keldert

• maartenmoerman
quote:
prein2 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:36:

oplossingen (in deze volgorde)
1. Isoleer het plafond van de kelder. liefst zo dik mogelijk. die kelder hoeft niet warm toch?
2. kijk of het dan wel werkt, werkt het nog steeds niet, dan moet je aan een grotere, of extra, WP
Isolatie zit in de planning:
- eerste test ga ik doen met reflectie folie (aluminium) - is besteld, en eenvoudig/goedkoop uit te voeren
- andere oplossingen ben ik bezig met offertes (pir spuiten, pir platen plaatsen etc)

Andere oplossingen als dat niet werkt:
- grotere WP is wat onzinnig, en des-investering van mijn huidige
- een extra WP erbij die puur de woonkamer doet (vertrek 4) is een zeer goed mogelijke optie, en het leidingwerk is logistiek eenvoudig daarvoor in te richten. (doorlussen van transport leiding in de kelder, zodat ik een soort van extra groep creeer die dus door het soutterain loopt, en de verdeler op een andere transport leiding aansluiten die afkomt van een nieuwe/extra WP)

• maartenmoerman
Update:

- pompsnelheden omhoog gezet
- het warmtekanon is van de stucadoor, en die heeft hem stiekem meegenomen vandaag. Heb er nog wel eentje ergens, maar die ligt ergens in de opslag bij mijn huisraad :( :(

Dus kachel wordt morgen pas ergens.

• maartenmoerman
quote:
Ja best wel... Een ander experiment wat ik nu kan doen omdat ik er ben, is alles dicht gooien, en alleen vertrek 4 (woonkamer) openzetten....

Idee? (ik heb dit nog niet gedaan nu de hulppomp er aan zit)

[Voor 8% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 19:24]

• maartenmoerman
Done

En het gaat vrij rap omhoog. Op de WP heb ik nu Ta van 26+ en Tr van ~22.

Je ziet wel dat de vloer in vertrek 3 (waar de retourleiding van woonkamer ingestort is), wel de Tr opwarmt voor hij terug gaat de WP in.

Ta op de woonkamer verdeler is 26, en Tr daar is 17 (up van 15). Wordt dus zo'n 5 graden weer opgewarmd.

[Voor 97% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 19:44]

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:05:
[...]

Bizar zeg, en je retour bij de verdeler blijft koud?
Ik kruip eens even de kelder in om te kijken. Hoog tijd voor wat sensors daar zodat ik niet van mijn plek hoef :)

• maartenmoerman
quote:
Als m'n extra Pi binnen was gekomen zaterdag, dan had ik nu kunnen solderen ipv stopcontactje in badkamer monteren :)

Net gechecked op de verdeler in de kelder: Ta: 28, Tr: 18

• maartenmoerman
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:08:
[...]

25 is nog niks, zou nu 30 moeten doen, dus waarom gaat hij langzamer? Volgens mij was de Ta vraag 35 ingesteld.
We hebben met kouder weer al eens 30.5 gehaald met alle overige vertrekken open zodat de bouwvakkers in hun zwembroek aan het werk waren. :+
en 28,5 met gedeeltelijk de kamer er bij (middelste groep(en) dicht. Zo was het toch @maartenmoerman ? En toen was het 3-4 graden buiten, snachts 0.
4 december was dat, Ta op 32 graden ja.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:11:
[...]

En je debiet is 2liter p/m over de vloer heen?
Flowmeters geven nu 3 / 3+ aan

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:17:
[...]

Ja maar let op hé toen liep je Tretour op...en dan mag Ta ook verder omhoog als het setpoint dat toelaat. Delta T is waar op gestuurd wordt.
Hoe snel moet Tr oplopen dan? (1 graad per uur?) Want nu is DeltaT ook vrij hoog, en hij lijkt nog om hoog te toeren.

Als in, hoe werkt die Panasonic nou :)

• maartenmoerman
quote:
En een defrost coming up (Ta naar beneden, Tr stijgende)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:08:
Kun je de ruimte waar de leidingen doorheen lopen een klein beetje mee laten doen. Je gaat last ervan krijgen dat dat beton ook erg koud wordt en dan komt je retourtemperatuur niet weg van de 22 gr
Ik kan de groep open zetten die er langs loopt. Ik doe dat morgen even, om eens even te zien wat de effecten zo zijn.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:32:
Het stijgt nog. Tergend langzaam maar ok het komt iets vooruit.
Geef het een nachtje, wellicht hebben we morgen rond het middag uur 32 graden Ta... :) Ben wel gewend ondertussen dat het lang duurt :)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:36:
[...]

En dan heb je ook nog de heater om mee te laten helpen. Is wel een interessante want je kunt wel wat power gebruiken! Voorgesteld door @koevlaas2 @reneeke1970
Heb heater kopje aanstaan,maar of die nu aan of uitstaat, ik merk het verschil niet....

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:03:
[...]

Denk aan de woorden van Oxelaar vanmiddag, nieuwe woningen, prima geisoleerd, een dag of 4 met het betondroog programma. Gewoon geduld.
Dat moet ik straks ook nog even doen, heb de 40 graden nog niet aan kunnen raken helaas. Heb het meerdere malen ook geprobeerd, maar beton droog programma houd zich ook aan de deltaT :( Wellicht van de week, als hij op temperatuur is, dat er nog even achter aan gooien.

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:18:
[...]

DAT GAAT OOK NIET IN 1 KEER. DAT IS HET EINDDOEL !
dat klopt :), maar je kunt hem keurig instellen. eerste 2 dagen op 30, dan 2 dagen op 35, en dan 2 dagen op 40. Heb er al een programma in gezet, wat speciaal is voor mijn anhydriet vloer.

• maartenmoerman
En 30...

• maartenmoerman
quote:
Mja, dat weet ik vanmiddag pas :)

Sowieso lijkt het erop dat setpoint bereikt is ofzo, ik zie geen stijging meer in Ta, alleen in Tr.

Het is zo'n 6/7 graden buiten (Tb in de graphs zijn een indicatie, en lopen ongeveer gelijk, ik trek die van een weerstation die in het centrum verderop staat, omdat ik nog geen tijd heb gehad om netjes een buiten temp sensor op m'n gpio aan te sluiten)

En daarbij, de 1wire DS18B20 temperatuur sensors hebben ook nog afwijking, en ik meet binnen in het huis op de aanvoer/terugvoer buis, en niet op de pomp zelf, dus daar zit ook nog een 0.3-0.5 graad afwijking.

Ik heb de pomp uit en aangezet natuurlijk van de week, dan istie z'n temperatuur shift vergeten denk ik? Ik heb het niet meer gechecked.

[Voor 35% gewijzigd door maartenmoerman op 19-12-2017 09:59]

• maartenmoerman
Die blauwe driehoekjes zijn de annotations in de graphs, als je daar op klikt, dan zie je wat ik gedaan heb.

De temperatuur sensoren in het soutterain die ik heb meegegoten in de vloer die zijn nog niet aangesloten.... Maar, m'n Pi Zero is binnen, dus hoop snel data daar van te hebben.

[Voor 45% gewijzigd door maartenmoerman op 19-12-2017 12:09]

• maartenmoerman
Waar ik nu zelf ontzettend benieuwd naar ben is de Tr op de verdeler van de woonkamer :)

• maartenmoerman
Update:

- Ta woonkamer verdeler: 32
- Tr woonkamer verdeler: 22
- Temperatuur in de kelder 21 (niet zo warm, was vergeten luik dicht te doen, dus warmte heeft opgestegen vanuit de kelder de woonkamer in (grmbl))
- Temperatuur in de woonkamer: 20/21

Wat ik nu weer gedaan heb, is alles open gezet, want het was in vertrek 1 behoorlijk koud.

Ik heb isolatie (aluminium reflectie folie met bubbels) binnengekregen --> goedkope oplossing, baad het niet, schaad ook niet, dat maar eens gaan proberen.

Volgende stappen denk ik:

- wat isolatie erbij plakken (ergens deze week als ik een dag vrij heb/neem)
- even afwachten wat er nu gaat gebeuren met alles open, want de vloer voelt vrij warm aan, en is een behoorlijke buffer om de rest ook soort van warm te krijgen (in redelijk tempo)

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:37:
[...]

Waarom wil je zo graag naar 40C vloertemperatuur, heb je daar bouwkunding rekening gehouden met de uitzetting?

Anders uitgedrukt, is die kelder een bak en ligt daar de woonkamervloer als een losse deksel op, of is het een doos met doorlopende bewapening naar de kelderwanden, want je gaat in ongunstigste geval voor uitzetting, aardig richting de 0,5mm/meter met 40C vloertemperatuur en de anderzijde van de doos, de keldervloer verandert niet diep in het zandbed.
Eenmalig opstart programma van de vloer, om volledig uit te harden (hoewel hij al 3 maanden ligt, dus weet niet hoe nodig het nog is).

De kelder is een bak beton. Daarop ligt de anhydrietvloer (gescheiden nog door een bitumen laag die er soort van nog opzat nadat ik de vorige dekvloer eruit gejengeld heb). De vloer is gestort met randisolatie van 3mm rondom, dus die mag uitzetten van me.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:14:
@maartenmoerman Op mijn verdelers heb ik ook van de mooie analoge temperatuur meters, maar 1 daarvan is defect.
Geeft keurig 17 graden aan terwijl het is in werkelijkheid 25 is.
Ja, ik heb er ook eentje die niet 100% is, ze zijn niet zo extreem betrouwbaar. De ene heeft een tik van me gekregen toen, en toen deettie het weer een soort van :)

• maartenmoerman
quote:
HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:32:
@maartenmoerman Nog 27 uur.. dan zou je Ta op 35 graden kunnen zitten :) gaat de goede kant op.
Wat is je kamer temperatuur nu ?
20/21 dus. Ik geloof die 35 graden wel, het is nu extreem bewezen dat ik toch wel aardig wat warmte verlies in de woonkamer, dat eerst eens oplossen. Ik ga niet wachten op die 35 graden nu, eerst gewoon soort van normale temperatuur, en langzaam eens wat proberen met isoleren.

• maartenmoerman
1 ding wat ik nu niet helemaal snap, is waarom doe de panasonic nu ik alles opengezet heb, ook zijn delta T omlaag gooien, van mij had die wel op 5 mogen blijven....Ik bedoel, Tr is nog steeds 21+

Ideeen/suggesties?

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:17:
[...]

Omdat er afgevers met koud water zijn bijgeschakeld. Mogelijk ligt de temperatuur van dat water ook al dicht bij de 21 dan zie je de retour niet onderuit gaan. Maar Ta zelf natuurlijk wel. Hij komt nu ff power tekort om die oude 31 graden instant te handhaven.
Maar je badkamervloer loopt ook al weer op.
Ja, dat hij de oude 31 graden niet kan handhaven dat snap ik, maar een deltaT van 5 graden zoals ik die had zou hier ook voor de snellere opwarming wel fijn zijn. en hij kon dat goed doen bij Ta van 31, dus waarom dan niet nu? Of is dat de rocket science van de panasonic?

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:22:
Het opgenomen vermogen kakt in. Hij loopt dus niet op de tenen.

De buitentemperatuur is gunstiger dan gisteren.

Nu speelt flow misschien een rol. Speel er eens mee.

..... Hoe is het in de kelder
Flow staat op maximaal, wellicht naar beneden bedoel je?

De kelder is gewoon warm, 21 graden, zie mijn post met temperaturen hierboven ook.

• maartenmoerman
Ok, dus deltaT van 3.5 bij Ta van 25 is qua thermisch vermogen evenveel als deltaT van 5 bij Ta van 31? Bedoel je dat?

• maartenmoerman
Is hij niet te modificeren dat het een 9kw wordt? Kun je andere software erop flashen? :) :)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:47:
[...]

Waar meet jij de retourtemperatuur. Speelt opwarming door beton een rol in die meting
Ta en Tr meet ik op dezelfde plek, de buizen komen naast elkaar het pand binnen, en daar heb ik sensors geplaatst.

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:46:
[...]

Ja, als ik kijk naar de overige gegevens, zijn het heel normale waarden, de flow is wel verschillend met een deel van afgiftecircuit enkel woonkamer en alles
.

[...]

Nee, het verschil is alleen andere printplaten, met andere firmware, maar het communicatie protocol is niet eens bekend tussen controller en unit.
Dus met een 9kw printplaat is het automatisch een 9kw exemplaar? Of is het toch nog wat complexer dan dat?

• maartenmoerman
Live vanuit de bouwput hier 😀

Heb inderdaad net alububbeltjes folie staan plakken onder de vloer, mn kit is nu op, moet toch ff 20 van die bussen nog halen. Het lijkt tot nu toe erg goed te werken, onder dat folie is het een stuk koeler, dus meer straling naar boven. Thanks @hajeetje !! Sowieso heb ik door het hele pand nu al een comfortabele 21 graden. Dus een hogere Ta zou wellicht niet nodig zijn? Het is al twee dagen comfi hier!

Vanavond waren de stucadoors er ook om af te werken met van die pasta, dus drie man zal ook wel warmte opleveren, maar ventilatie staat ook gewoon aan...

Tot nu toe erg blij met alle adviezen! 🙏

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:03:
Het zijn wel 'spike'jes van 100W oid, ik zie op mijn Youless ook wel een waarde langs komen die nergens op slaat, lijkt dan alsof er in het 'programma' ergens de som vd afrondingen oid wordt uitgevoerd.
Het is een scriptje wat (in python) via gpio van de raspberry alle pulsjes iedere minuut telt van de s0 meter. Dus het zijn sowieso 1minuut gemiddeldes.... echt super betrouwbaar is dat natuurlijk niet, maar het geeft een uitstekende indicatie.

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:55:
[...]

Zet de Ta eens op 26 vannacht en kijk eens wat er de komende 24h gebeurd qua verbruik, weet je meteen wat het warmteverlies is bij de buitenT die je logt en kun je al een eerste prognose van je jaarverbuik maken en wat er gebeurd als het richting -10C gaat. Leuke sommetjes om te maken
EDIT:
Je hebt nu x% geisoleerd, dan kun je meteen inzicht krijgen hoeveel verschil het maakt als alles gedaan is.
Ik ga eerst eens gewoon het isoleren afmaken. En ik wacht even op 27/28 graden.

En ga ondertussen eens even nadenken hoe ik de stooklijn eruit zal laten zien.

Het lijkt erop dat ik met Ta van 26 wellicht weg kan komen? (bij deze temperatuur)

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:25:
[...]

Als jij zegt dat het comfi is, wie ben ik dan om te zeggen dat de Ta hoger moet. Als alle isolatie er in zit zal die Ta bij deze buitenT naar beneden moeten.
Ben je niet benieuwd naar het effect v.d. isolatie die je nu nog kunt meten ? Als alles er in zit kan dat nl. niet meer, ik zou dat wel jammer vinden om NIET te weten. Wat voor zin heeft het om het meer dan 21C/comfi te maken ?
Mocht je besluiten om 'm op 26 te zetten, zet dan meteen de pomp ook op de standaard stand van 2.
Ik snap het, maar het meten is totaal niet betrouwbaar, wat moet ik meten? binnen temperatuur? dat is een analoge meter, geen digitale referentie aan alle andere sensoren die ik heb, het voelt comfortabel, maar dat is voor iedereen verschillend denk ik? En daarbij, bij welke buiten temperatuur is dat? En zien we de resultaten dan in de Ta/Tr, of in de binnen temperatuur van het huis?

Ik heb nu ongeveer 1/3 van de kelder erin zitten (plafond that is).

Pomp snelheid stond standaard op 4 bij mij. En heb ik dus naar 7 gezet.

Ik zit ook een beetje hoor, wat kan ik nu nog meten en experimenten doen :)

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:29:
[...]

Het doel staat op Ta=30, voor zo ver ik weet. Het betondroog programma.
Beton droog programma staat nu niet aan. Hij staat gewoon normaal aan. Vraag me af of ik beton droog programma uberhaupt moet doen nog. Het ligt er al drie maanden, en heeft al 30 er door gehad. Droog zal het wel zijn ondertussen.

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:56:
[...]

Je hoeft helemaal niets anders te meten dan je nu doet.
Standaard staat een PAnasonic WP in ieder geval de 5kW die ik heb op 2. Dus instellen op standaard waarde. Ta maar even op vast 26C. Verder hoef je niets te doen of te veranderen.
Ok dat is easy, maar dat wordt morgen middag pas, dus ik zal hem dan instellen op 27 (ik ga er vanuit dat we morgen rond de 27 op de grafiek zitten)

Pompsnelheid zal ik op 4 zetten.

pompsnelheid suggestie voor de hulp pomp? 3,5?

Btw, de WP zelf zegt op z'n display dattie al 27 maakt (sensor afwijking/warmteverlies etc...)

• maartenmoerman
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:09:
[...]

Je bent aardig enthousiast maar vergeet niet dat het minstens 7 graden warmer is, geen defrosts, en zie nog geen 30 graden aanvoer ondanks de kamer van 21 en bovenstaande. Wel toert de wp terug, hoe kan dat?
Grappig dat je dat zegt. Volgens mij toen het kouder was, toen kroop met deze hoeveelheid groepen open, ook de Ta zo langzaam op, zelfde pace als dattie het nu doet (met defrosts tussendoor!), dus verlies ik uberhaupt wel zoveel temperatuur naar buiten als dat we met z'n allen denken? Duurt het gewoon niet megalang om dat enorme plak beton op te warmen? Is het niet zo hoe warmer hoe lastiger het wordt, en zeker met een limiet op 6kw?

En valt het ook niet op dat als de Ta tijdens een defrost invalt, de Tr pas minuten later instort, en heeeeeeel traag reageert?

Weet trouwens ff niet meer goed of de pomp toen trouwens meer vermogen gebruikte...

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:03:
[...]

Ja dat ding geeft geen cijfers achter de komma, dus ja wat zal het zijn. Ik zie de zin van doorstoken niet, als er morgen gewerkt moet worden hebben die lieden al bij het minste of geringste het zweet blank op de rug staan. Ik zou de Ta gelijk met de huidige situatie zetten, zodat hij in deellast kan. scheel twaarschijnlijk ook weer kwartjes waar je de lijm van kan kopen. ;) ;)
Morgen zijn ze er pas 's avonds. (stucadoors hebben het nogal druk op het moment ofzo).

En ja, van een dagje stoken nu kan ik zo 2 tubes kopen :)

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:03:
[...]

Ja dat ding geeft geen cijfers achter de komma, dus ja wat zal het zijn. Ik zie de zin van doorstoken niet, als er morgen gewerkt moet worden hebben die lieden al bij het minste of geringste het zweet blank op de rug staan. Ik zou de Ta gelijk met de huidige situatie zetten, zodat hij in deellast kan. scheel twaarschijnlijk ook weer kwartjes waar je de lijm van kan kopen. ;) ;)
Ja, snap ik, maar ondertussen heb ik een baan, en m'n nieuwe huis ligt niet in de richting van m'n werk, dus eerst werken, en dan werken zeg maar :) Dus morgenmiddag pas :)

• maartenmoerman
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:30:
[mbr]@maartenmoerman Ik zie je geregeld meerdere berichten achter elkaar plaatsen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om wanneer je als laatste iets gepost hebt en je wilt nog iets toevoegen, de 'Wijzig' knop rechtsboven bij je laatste bericht te gebruiken?
Meerdere posts wordt als onnodig 'kicken' van het topic gezien namelijk. Alvast bedankt voor de medewerking.
[/mbr]
Ja baas :)

Verder een update, nadat ik net eerst nog wat gipsplaten gefixed heb, en even in de kelder rondgeneust heb:

Ik heb de stooklijn bijna vlak gezet nu:
- Bij -15 --> 28 graden
- Bij +25 --> 27 graden

De pomp zelf gaf net op z'n display aan dattie 28 graden water aan het pompen was.

De kelder is nu ongeveer voor een derde geisoleerd. Het luik staat nu open. Pompsnelheden zijn nog 7 op de WP, en 6 op de Wilow hulppomp.

Binnen is het een comfortable 21 graden.

Verder nog actie items voor mij? Behalve temperaturen doorgeven en annotaties in grafana maken van wat ik gedaan heb?

EDIT: Heb ook net om 4.47 nog even de temperatuur shift van +5 naar 0 gezet, die slaat hij dus toch blijkbaar permanent op.

[Voor 41% gewijzigd door maartenmoerman op 21-12-2017 16:47]

• maartenmoerman
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:32:
[...]

U spreekt netjes met twee woorden.....

Heb je nog met hulp element getest want ben eigenlijk wel nieuwsgierig of dat behoorlijk werkt?
Nee, dat heb ik niet gedaan, het heater knopje staat aan, maar er schijnt meer voor moeten gebeuren als ik Domba (of iemand anders , weet ik zo niet meer) zijn berichtjes lees. Geen zin om nu ook de hele handleiding weer door te nemen om dat uit te zoeken. Ik geloof het wel, daarbij is het warm buiten, en niet zoveel nut. EN... M'n heater vind ik echt iets voor een defrost, en verder niet.

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:07:
[...]

Naast vrijgave van heater door de knop, dien je ook aan te geven vanaf welke buiten temperatuur je dat wilt.
Dat doe je in temperaturen menu [5sec SET] daarvoor kan WP gewoon blijven lopen,
Dan met up of down net zolang je heater in linker kant ziet verschijnen en verder in display "ON out SEt" ziet staan.
Met select en up/dowm pas je de waarde, vanaf welke buitentemperatuur backup wilt laten meewerken en bevestigd met de SET knop
OK - Thanks, goed om te weten. Ik kwam er ook achter dat ik de WP gewoon kon laten draaien als ik de stooklijn aanpas. Had hem uitgezet, en toen stooklijn aangepast, en toen weer aangezet, hoeft dus niet :)

Heb nu de stooklijn vrij vlak (-15->28, 15->27), maar toch zegt het display nog 28 graden (mijn sensor geeft 27.44 aan). Afronding van het display van de WP omdat die alleen maar hele getallen kan laten zien?

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:25:
@Domba Volledig met je eens, dat zou het paard achter de wagen spannen zijn, het laatste wat je zou willen.
EDIT:
@maartenmoerman Maar beter NIETS doen, realiseer ik me nu want de display gaf al 28C aan.
Ik blijf er met m'n tengels vanaf, ik ga het wel aanzien wat er allemaal gaat gebeuren. Ik heb de tijd, en ondertussen zweet ik de peentjes uit mijn lijf als ik hier echt aan het werk ben :)

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:36:
@maartenmoerman @Domba Zie ik een afvlakking sind 12:00 van zowel Ta als Tr maar helaas nog geen terugmodulatie ?
Geduld is een schone zaak denk ik..... Ik wacht wel af.

• maartenmoerman
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:36:
Jaja hij moduleert terug! Of heb je zelf iets gedaan @maartenmoerman
Ik zie het net ja! Ik heb niks gedaan! Dus dat is goed! :)

En.... het is nog steeds een comfortable 21.5 graden als ik de thermometer in de woonkamer bekijk.

Dit weekend ga ik eens even een paar raspberry pi zero's solderen en optuigen, zodat ik de sensors in de woonkamer vloer kan gaan uitlezen :)

[Voor 32% gewijzigd door maartenmoerman op 23-12-2017 15:56]

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:56:
[...]

Op welk niveau bevindt zich de binnenT ?
21.5 op de kamer thermometer

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 15:56:
[...]

Op welk niveau bevindt zich de binnenT ?
EDIT:
Hoe vordert het isoleren met de folie ? En werkt de Action lijm naar behoren ?
Zit op zo'n 45% van de vloer. Action lijm (Pattex) werkt priiiiiiiima!

• maartenmoerman
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:43:
[...]

NodeMCU v3'tjes niet handiger / goedkoper ?
ESPEasy erop flashen
Zou ook kunnen, maar geen ervaring mee, en ik kan er niet achteraf op inloggen, gedoe met een IDE etc. Ik heb nu gewoon een Pi hangen, kan ik makkelijk meer dingen mee doen als ik wil. En voor het geld hoef je het niet te laten, een Pi Zero Wireless is een tientje, ok, komt nog sd card, voeding en case bij, maar dan heb ik wel iets waar ik me comfortabel bij voel :)

• maartenmoerman
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:11:
ESPEasy heeft gewoon een webinterface etc hoor :) Geen SD kaart nodig.
Snap t wel, grijp meestal zelf ook eerder naar het bekende ;)
:)

En voor die nodemcu bordjes zijn echt niet veel soorten cases te krijgen, ik wil het er een beeeeeetje netjes uit laten zien. En zo'n Pi Zero heb ik in een modmypi casing, en dat ziet er super netjes uit:

Heb RJ11 breakout boxjes erbij om meerdere sensors aan te sluiten, en een net bekabeld systeem te hebben.
Pagina: 1 2

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True