Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Warmtepomp problematiek

Pagina: 1
Acties:

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-10-2019
Verwarmings problematiek - Sorry voor het lange verhaal, maar probeer even alle details te geven.

Een aantal vragen voor de enorme warmtepomp experts die hier zitten, want ik kom er niet uit wat er nu aan de hand is, en met de uitgebreide zeer nuttige hulp en kennis van @Rol-Co , zitten we nog steeds met een heel aantal vragen, waarom ik de temperatuur die uit mijn warmtepomp komt niet omhoog krijg.

Er is een algemeen warmtepomp topic, maar daar heb ik even geen gebruik van gemaakt, omdat daar meerdere discussies door elkaar lopen, en het even ontzettend lastig voor me wordt om daar alle antwoorden uit te vissen, en ik denk dat ik ook wel een interessant onderwerp op zich is.

Het gaat om een oud industriepand, waar ik mee bezig ben om deze te ombouwen naar woning.
Het is dus enorm koud, en ik begin (ben al paar weekjes bezig) dus vanaf niets qua temperatuur.

Het gaat om het volgende huis:

De dwarsdoorsnede is als volgt:

rood: vv, lichtblauw: grote aan/afvoer, donkerblauw verdelers + 22mm leidingen, groen: extra pomp

Je hebt dus een soort van 4 vertrekken (even de keuken niet meegerekend, is een aanbouw
aan het pand, en daar heb ik geen vloerverwarming (nog)
  • 1: Slaapkamer + badkamer + technische ruimte
    - 1 verdeler van 2 groepen
    - oppervlakte ~14m2
  • 2: Slaapkamer + badkamer
    - 1 verdeler van 3 groepen (2 slaapkamer, 1 badkamer)
    - oppervlakte ~25m2
  • 3: Souterrain
    - 1 verdeler van 3 groepen
    - oppervlakte ~25m2
  • 4: Woonkamer
    - 1 verdeler van 5 groepen
    - oppervlakte ~57m2
Technische details:
  • De warmtepomp is een Panasonic WH-MDC06G3E5
  • heater element doorgelust in de warmtepomp
  • De extra pomp is een wilow yonos pico 25/1-6
  • Leiding werk is HoH 10cm
  • Leidingen zijn 16mm die in de vloer zitten
  • Hoofd transport leiding is 28mm
  • Transportleiding vanuit ruimte 1 naar woonkamer is 22mm
  • De leidingen zijn ingegoten in een anydriet vloer die koud op de betonvloeren zijn gestort
  • Panasonic pompsnelheid op 7
  • Yonos Pico pompsnelheid op max
Sensor data:
  • 1wire sensors op Ta/Tr van de hoofdtransport leiding/pomp
  • Alle data op 1min polling in InfluxDB/Grafana op een RPi
  • Sensors in vloeren meegegoten:
  • 4 in ruimte 3 (maar 2 aangesloten nu)
  • 6 in ruimte 2 (nog niet aangesloten)
  • 10 in ruimte 4 (nog niet aangesloten)
De stooklijn is ingesteld op:
  • 45 graden bij -15
  • 25 graden bij 15
  • de temperatuur shift is nog eens ingesteld op 5 graden hoger
Tussen de 0 en 5 graden Tb zou ik dus tussen de 35 en 31 graden moeten maken en eigenlijks dus nog 5 graden hoger dan dat ivm temperatuur shift.

Isolatie:
  • Pluimers heeft de 6 centimeter spouw geisoleerd met een Rd waarde van 1.76m2 K/W
  • Het dak is met PIR platen van Rd 3,18 (7cm dik), met dus nog hout erboven, en folie/gipsplaten eronder
  • Vloeren zijn niet geisoleerd
  • Alle vloeren zijn zo'n 20-22cm dik beton
  • de woonkamer vloer dus ook.
  • Stilstaande luchtlaag tussen woonkamer en kelder is 165cm
  • Isolatie mogelijkheden onder de vloeren anders dan vertrek 4 waren niet mogelijk ivm hoogte deurposten etc
De feitelijke problematiek:

Ik krijg de Ta van de warmtepomp dus niet omhoog, de DeltaT blijft zo tussen de 3/4 graden.
De Ta gaat uiteindelijk wel omhoog, maar zo'n halve graad per dag, dus dat gaat niet van harte

Wat we geprobeerd hebben:

Als eerste, alles open behalve vertrek 4 (de woonkamer), dan gaat de warmtepomp prima optoeren, en hebben we ook Ta gezien van 30+ graden. Daarna vertrek 4 erbij geplaatst, en alles stort in, en de Ta komt niet lekker meer omhoog.

Toen alles uit behalve vertrek 4 (woonkamer), toen werd het lekker warm in de kelder, zo'n 23 graden, alleen de woonkamer zelf werd niet warm, maar ik ga er vanuit dat als ik lang genoeg doorstook, dat ik de woonkamer prima warm krijgt. Dat de kelder warm wordt vind ik niet erg, ik denk dat het een hele mooie buffer is.

Als ik dan de andere vertrekken erbij zet, dan komt het zelfde probleem terug.

Aantal suggesties wat er aan de hand kan zijn:
  • Warmtepomp niet groot genoeg?
  • Teveel warmte verlies in het huis? (nok van 6meter) alles is open naar elkaar behalve vertrek 1
  • Panasonic die wel probeert Ta omhoog te doen, maar de delay dat de Tr mee omhoog gaat duurt te lang, dus Ta gaat weer omlaag?
  • Pompsnelheid te hoog / te laag?
  • Mis ik een buffervat?
Ik hoor ontzettend graag jullie meningen en suggesties hierover. Alvast hartelijk bedankt!

Scrollen door alle informatie en temperatuur dingen, ik heb mijn Grafana daarvoor opengezet:

http://212.45.41.112:3000...d-copy?refresh=1m&orgId=1

username: GoT
password: GoT123!

Ik heb overal annotataties bijgezet wat de wijzingen zijn geweest aan pompsnelheden/groepen open/dicht
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True