Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
maartenmoerman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:38:
[...]

Deze had ik ook even gemist. Heb dat ook nog even gedaan, dat kan bij dit experiment er wel boven op. Heb hem op 45 vlak gezet.
Oke ben benieuwd wanneer hij inschakelt, hij moet een x tijd minimaal 8 graden verwijderd blijven, alleen hoelang die tijd moet zijn is beetje onduidelijk, is in ieder geval vaste waarde in software.

Kun je niet beter wtw over je kelder laten draaien hi?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 14:59
De grafieken laten nu weer vooruit gang zien. De badkamer stijgt snel in temperatuur. Kan je de aanvoer naar de badkamer ook regelen? Dan zou er misschien meer overblijven voor de woonkamer. De WP gebruikt nu ook minder, ongeveer 1.2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
TB stijgt, COP stijgt dus opgenomen vermogen daalt

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:07:
De grafieken laten nu weer vooruit gang zien. De badkamer stijgt snel in temperatuur. Kan je de aanvoer naar de badkamer ook regelen? Dan zou er misschien meer overblijven voor de woonkamer. De WP gebruikt nu ook minder, ongeveer 1.2 kW.
De WP heeft minder nodig om toch 6kW te produceren, dit komt door de stijgende buitenT. Meer dan die 6kW zit er gewoon niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@maartenmoerman Wat is/was de deltaT op/vlak voor de verdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
@maartenmoerman Je hint in Grafana zegt dat je de woonkamer en de bovenverdiepen open hebt staan. Dus 2 en 4 in jouw overzicht plaatje. Hoe komt het dan dat de temperaturr in badkamer 1 ook omhoog gaat?

[ Voor 10% gewijzigd door retakenroots op 29-12-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:25
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:07:
[...]

Oke ben benieuwd wanneer hij inschakelt, hij moet een x tijd minimaal 8 graden verwijderd blijven, alleen hoelang die tijd moet zijn is beetje onduidelijk, is in ieder geval vaste waarde in software.

Kun je niet beter wtw over je kelder laten draaien hi?
29 minuten las ik in het andere topic

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Knowbody was er niet nog een andere voorwaarde ? Tr < 20C dacht ik en/of buitenT ook nog < XC ?
EDIT:
Dit suggereert bij mij dat er meer voorwaarden zijn: jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Verwijderd nee. Zo las ik het niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:56:
@Knowbody was er niet nog een andere voorwaarde ? Tr < 20C dacht ik en/of buitenT ook nog < XC ?
EDIT:
Dit suggereert bij mij dat er meer voorwaarden zijn: jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Dit zegt de handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/e81d7306eaa46a28e81588df.png
retakenroots schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:25:
@maartenmoerman Je hint in Grafana zegt dat je de woonkamer en de bovenverdiepen open hebt staan. Dus 2 en 4 in jouw overzicht plaatje. Hoe komt het dan dat de temperaturr in badkamer 1 ook omhoog gaat?
badkamer 1 & 2 zijn beide sensors in de badkamer boven, sorry verwarrend, heb 2 sensors in die vloer daarboven meegegoten. In vertrek 1 heb ik geen enkele sensor zitten in de grond, alleen in vertrek 2,3,4.

[ Voor 97% gewijzigd door maartenmoerman op 30-12-2017 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
De heater doet het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik heb die grafieken nlet van hem. Heeft het ook resultaat?. Jammer dat hij niet dag eerder heeft gedaan want nu is het weer warm buiten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 07:15

Theo

moederbord

Is het toevallig onderstaande woning? Deze lijkt enorm veel op die van jou, en staat genoemd in een Vitens nieuwsbrief over bijzondere (ex) Vitens objecten die verkocht zijn en te koop komen te staan. Ik zag 'm staan en moest gelijk aan dit topic denken.
https://view.publitas.com...-vitens-vastgoed/page/6-7

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Theo schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:48:
Is het toevallig onderstaande woning? Deze lijkt enorm veel op die van jou, en staat genoemd in een Vitens nieuwsbrief over bijzondere (ex) Vitens objecten die verkocht zijn en te koop komen te staan. Ik zag 'm staan en moest gelijk aan dit topic denken.
https://view.publitas.com...-vitens-vastgoed/page/6-7
Yup, grappig , ik zou dat artikel nog krijgen, maar nooit gehad, nu wel, thx!!

Kun je me die nieuwsbrief eens sturen?
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:36:
[...]

Ik heb die grafieken nlet van hem. Heeft het ook resultaat?. Jammer dat hij niet dag eerder heeft gedaan want nu is het weer warm buiten.
Grafiek link staat in post 1, het is sub 5 graden bij mij trouwens nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:36:
[...]

In de openingspost staat een linkje naar de "live" grafieken.

Inderdaad jammer dat hij het nu pas heeft aangezet terwijl de Tb vandaag boven de 10 graden gaat.
Maar misschien krijgt hij het nu warm in huis, dan is de hamvraag hoe lang en tot welke Tb houdt hij het warm in het huis :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
@maartenmoerman mooie locatie heeft jouw huis :9~ . Het verbruik is sinds vanacht wel enorm gestegen. Wat is daar nu de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
retakenroots schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:29:
@maartenmoerman mooie locatie heeft jouw huis :9~ . Het verbruik is sinds vanacht wel enorm gestegen. Wat is daar nu de reden van?
thx :)

Heater staat erbij aan, om even te helpen boosten. Dat lijkt wel te werken, maar alleen omdat ik stooklijn vlak naar 45 heb gezet. Dit is niet echt een houdbare situatie, maar voor nu even als experiment prima.

Zal ook eens een scriptje maken dat Setpoint graphed die bij huidige Tb hoort, en ook de Delta daarvan, dat lijkt me stiekem ook wel handige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tikt lekker door met 4400 watt, maar goed het werkt. Als je dit langer gaat gebruiken heb je thermostaat nodig want door de benodigde hoge stook lijn zal hij wel door schieten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:56:
Tikt lekker door met 4400 watt, maar goed het werkt. Als je dit langer gaat gebruiken heb je thermostaat nodig want door de benodigde hoge stook lijn zal hij wel door schieten.
Stooklijn zet ik wel weer naar wat normaals vandaag, even denken hoe + wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Als het bij vorst met element goed werkt weet je gelijk dat 9 kW genoeg is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:26:
[...]

Heb je voorbeelden van bedrijven/instanties die er voor kiezen om 'voorraad' aan energie op te bouwen ?
Vb1
energiecentrale muiden zelf noemen ze het de thermoskan.
22000m3 inhoud.

Warmte bufferen gedurende nacht overdag in de stadsverwarming de pieken kunnen opvangen.

Vb2
Magnum centrale eemshaven echter dat is wat complex in vergelijking tov een huis cv.

In beide gevallen voorkomt het plaatsen van centrale met grotere totaal capaciteit.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 30-12-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:59:
[...]

Vb1
energiecentrale muiden zelf noemen ze het de thermoskan.
22000m3 inhoud.

Warmte bufferen gedurende nacht overdag in de stadsverwarming de pieken kunnen opvangen.

Vb2
Magnum centrale eemshaven echter dat is wat complex in vergelijking tov een huis cv.

In beide gevallen voorkomt het plaatsen van centrale met grotere totaal capaciteit.
Thanks, buffer goedkoper dan meer capaciteit. In de thuis-situatie zie ik dat als zodanig volgens mij niet voorbijkomen. 0.4-0.6m3 stelt qua capaciteit nl. niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Het ging ook over een 8000 liter tank hè.
Ik zou het wel weten met nieuwbouw.
Of zoals ik eens een Engels duurzaam huis heb gezien, in de kelder een zwembad als buffer met spiralen in wand. In de zomer werkte het als koeling want dan ging hij buiten zwemmen. Drie wp en heel veel collectoren hielden dat zwembad warm.
Boven zwembad kon luik open zodat warmte gewoon tot dak op kon stijgen.
Dat bad was schat ik 10×5×2m

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Verwijderd
Tuurlijk wel elke zonneboiler is in feite een systeem waarbij je het geringe instantane vermogen compenseert door opslag toe te passen.
Een elektrische boiler om meet te douchen is bijvoorbeeld 3kW.
Maar een doorstroomverwarmer om te douchen is 11kW of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:42:
@Verwijderd
Tuurlijk wel elke zonneboiler is in feite een systeem waarbij je het geringe instantane vermogen compenseert door opslag toe te passen.
Een elektrische boiler om meet te douchen is bijvoorbeeld 3kW.
Maar een doorstroomverwarmer om te douchen is 11kW of meer.
Ik zie het nut van een zonneboiler ook niet, te hoge investering / ruimtebehoefte t.o.v. het geleverde op momenten dat ik het in ieder geval niet nodig heb en als ik het wel zou willen is het er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:26:
Het ging ook over een 8000 liter tank hè.
Ik zou het wel weten met nieuwbouw.
Of zoals ik eens een Engels duurzaam huis heb gezien, in de kelder een zwembad als buffer met spiralen in wand. In de zomer werkte het als koeling want dan ging hij buiten zwemmen. Drie wp en heel veel collectoren hielden dat zwembad warm.
Boven zwembad kon luik open zodat warmte gewoon tot dak op kon stijgen.
Dat bad was schat ik 10×5×2m
Ik nam de maten voor buffervaten zoals die 'gebruikelijk' zijn 400-800l.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Bij deze installatie kan een buffer als voordeel hebben dat de wp gewoon altijd ze warmte goed kwijt kan.
Daarnaast wordt hij nooit beperkt in de flow door eventueele kranen en dergelijke in de rest van cv installatie.

Eigenlijk het principe van een open verdeler zoals deze veel bij cascade systemen worden toegepast.

De buffer dus niet groot te zijn voor het doel zoals hier bedacht, waarschijnlijk is open verdeler de goedkoopste en compactste oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 30-12-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Afbeeldingslocatie: http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/8c6f8c5c3b676fd422eb4e30.png

Dit snap ik dus niet, zijn setpoint is niet bereikt, en spontaan om half 1 besluit hij om naar beneden te toeren. De heater was op dat moment al ff ook niet meer in gebruik... Waarom doettie dat? Tb is omhoog aan het gaan, en spontaan, minder elektriciteit verbruik, en de temperatuur klimt niet meer omhoog. Stooklijn is vlak op 45 graden.... waarom waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Kan het zijn dat je thermostatische kranen hebt op je vv-verdeler.
Zo ja dan lopen die mogelijk tegen grenzen aan van de thermo-ventielen

Kan het door je stooklijn instelling komen?

Die 29,44 zit in het "rode" gebied volgens de meter rechts bovenin.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 30-12-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je buiten temp boven de voorwaarde uit?
Hij schakelt gewoon element uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
maartenmoerman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:22:
[afbeelding]

Dit snap ik dus niet, zijn setpoint is niet bereikt, en spontaan om half 1 besluit hij om naar beneden te toeren. De heater was op dat moment al ff ook niet meer in gebruik... Waarom doettie dat? Tb is omhoog aan het gaan, en spontaan, minder elektriciteit verbruik, en de temperatuur klimt niet meer omhoog. Stooklijn is vlak op 45 graden.... waarom waarom?
volgens de handleiding (12.8.1 heater stop condition sub a) gaat de heater uit als de buitentemperatuur boven de set temperatuur +2 komt. Volgens mij is die conditie bereikt want in je Grafana grafieken zie ik dat de heater omstreeks 10:50 uit gaat. De T-buiten is dan 6 graden. Welke temperatuur heb je ingesteld als "set temperatuur" voor in- en uitschakelen van de heater?
Om half 1 gaat het opgenomen vermogen omlaag. De buitentemperatuur is dan ongeveer 10 graden. Ik vermoed dat de software minder Hz vrijgeeft, maar dat er nog steeds ca 6 kW thermisch afgegeven wordt.

In dit soort situaties heb je veel aan een warmtemeter. Meten=weten. Er is hier al aardig wat afgespeculeerd de afgelopen dagen. :/

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
jaari schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:19:
[...]

volgens de handleiding (12.8.1 heater stop condition sub a) gaat de heater uit als de buitentemperatuur boven de set temperatuur +2 komt. Volgens mij is die conditie bereikt want in je Grafana grafieken zie ik dat de heater omstreeks 10:50 uit gaat. De T-buiten is dan 6 graden. Welke temperatuur heb je ingesteld als "set temperatuur" voor in- en uitschakelen van de heater?
Om half 1 gaat het opgenomen vermogen omlaag. De buitentemperatuur is dan ongeveer 10 graden. Ik vermoed dat de software minder Hz vrijgeeft, maar dat er nog steeds ca 6 kW thermisch afgegeven wordt.

In dit soort situaties heb je veel aan een warmtemeter. Meten=weten. Er is hier al aardig wat afgespeculeerd de afgelopen dagen. :/
Is ingesteld op 5 graden.
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:16:
Je buiten temp boven de voorwaarde uit?
Hij schakelt gewoon element uit.
Ja, maar die was al eerder uitgegaan.

Hij is nu net weer spontaan gaan optoeren. Dus heeft met buiten temperatuur te maken, of met dat deltaT weer een aangename waarde heeft dattie denkt, hey, ik kan weer even optoeren?

Ik ben er vandaag nog niet geweest, dus ik heb er niet zelf aan zitten pielen. Ga er straks nog wel even heen, om te kijken wat deltaT is in de woonkamer (en om de emmers van de bouwdroger te legen)

[ Voor 41% gewijzigd door maartenmoerman op 30-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De stooklijn springt 1x per 30 minuten naar een nieuwe stooklijn, mits de buitentemperatuur veranderd is.

Metingen aan de Panasonic WH-MDC05F3E5 betreffende de regeling op Ta_sensor, in een systeem met weinig afgifte verlies:
  • Ta_gewenst +/- 1°C = de laagst mogelijke frequentie van 20 Hz. In jou geval de benodigde frequentie.
  • Ta_gewenst +2°C = de warmtepomp schakelt uit nadat de Ta_sensor 180 seconden aaneengesloten op, of boven, de Ta_gewenst +2°C zit. In jou geval zal die het toerental verlagen om Ta=Ta_gewenst te maken.
  • Ta_gewenst -2°C of kleiner = compressor frequentie verhogen.
Er wordt door mijn Panasonic erg strak geregeld rondom de gewenste aanvoertemperatuur. deltaT doet ie niks mee en RetourT doet ie ook niks mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 30-12-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:34:
[...]

Is ingesteld op 5 graden.

[...]

Ja, maar die was al eerder uitgegaan.

Hij is nu net weer spontaan gaan optoeren. Dus heeft met buiten temperatuur te maken, of met dat deltaT weer een aangename waarde heeft dattie denkt, hey, ik kan weer even optoeren?

Ik ben er vandaag nog niet geweest, dus ik heb er niet zelf aan zitten pielen. Ga er straks nog wel even heen, om te kijken wat deltaT is in de woonkamer (en om de emmers van de bouwdroger te legen)
Als ie op 5 graden staat is het logisch dat hij uit gaat. Misschien geeft sensor op ab nog wel meer aan?
Was het binnen nog steeds niet warm dan? Dan is het wel heel heel heel traag systeem met buiten tien graden. Hier zelfs 13 in Brabant

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
@maartenmoerman je vloer in de badkamer gaat richting de 30 is dat niet een beetje te warm voor de voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

retakenroots schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:57:
@maartenmoerman je vloer in de badkamer gaat richting de 30 is dat niet een beetje te warm voor de voegen?
30 warm voor een vloer? 40 is zelfs nog geen probleem.
Hooguit dat het te warm word in de badkamer maar dat is ook niet snel, je staat er meestal in adams kostuum.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
maartenmoerman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:34:
[...]

Het optoeren valt samen met een drop in T-buiten. Kijk maar naar je grafieken. DeltaT is volgens @Domba geen stuurparameter in de regeling van de Pana.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Mja....

Naja, ik heb de heater inschakeling op 0 graden nu maar gezet, dan heb ik het het hardst nodig.

Stooklijn heb ik nu op 45-27 gezet (bij -15 tot 15).

Hopelijk wordt het ff snel weer kouder, nu met alleen deze 2 ruimtes open.

Verder, wil ik eind volgende week soort van beslissing voor mezelf genomen hebben wat ik met de isolatie ga doen.

EDIT1:

Woonkamer verdeler: Ta: 30 , Tr: 22

EDIT2
Dre schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:56:
De stooklijn springt 1x per 30 minuten naar een nieuwe stooklijn, mits de buitentemperatuur veranderd is.

Metingen aan de Panasonic WH-MDC05F3E5 betreffende de regeling op Ta_sensor, in een systeem met weinig afgifte verlies:
  • Ta_gewenst +/- 1°C = de laagst mogelijke frequentie van 20 Hz. In jou geval de benodigde frequentie.
  • Ta_gewenst +2°C = de warmtepomp schakelt uit nadat de Ta_sensor 180 seconden aaneengesloten op, of boven, de Ta_gewenst +2°C zit. In jou geval zal die het toerental verlagen om Ta=Ta_gewenst te maken.
  • Ta_gewenst -2°C of kleiner = compressor frequentie verhogen.
Er wordt door mijn Panasonic erg strak geregeld rondom de gewenste aanvoertemperatuur. deltaT doet ie niks mee en RetourT doet ie ook niks mee.
Als mijn WP ook zo geregeld wordt.... dan zou nu de WP naar beneden moeten toeren. Met 10-11 graden buiten, bij een stooklijn van 45-27, zou ik zo'n 30 graden moeten hebben. Dat heb ik nu, al een tijdje... Ik zie hem nog steeds 1000watt gebruiken.

[ Voor 62% gewijzigd door maartenmoerman op 30-12-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doet mijne ook, zakt pas terug als hij boven doel uit komt.
Bij jou heeft hij blijkbaar vermogen gewoon nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:38:
EDIT1:

Woonkamer verdeler: Ta: 30 , Tr: 22
Je gemiddelde vloerT is 26C in de woonkamer Je WP krijgt 'fake' informatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sDHTbX6a3ijAT2KZwzJr1Cxm/thumb.png-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KIX85HQR2koovNQXwI3ahdPD/thumb.png

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2017 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Volgens mij ben ik dus dan hydraulisch aan het ontkoppelen. De retour van de woonkamer loopt naast de aanvoer door de grond ingegoten van de beneden verdieping, en gaat ook naast elkaar in de muur omhoog... de Tr wordt opgewarmd door de vloer en de aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

23 graden in de kamer maarten, lekker warm :)
Wp toert terug naar 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Rol-Co schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:30:
23 graden in de kamer maarten, lekker warm :)
Wp toert terug naar 800W
Jaaaaaa, dat is voor het eerst dat ik dit zie, en ik ga de stooklijn dus over de gehele breedte denk ik een graadje (of 2) naar beneden gooien, dat kan hij hebben denk ik.

dus naar 44/26 of 43/25

Nu hopen dat het even koud gaat worden.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:36:
[...]

Jaaaaaa, dat is voor het eerst dat ik dit zie, en ik ga de stooklijn dus over de gehele breedte denk ik een graadje (of 2) naar beneden gooien, dat kan hij hebben denk ik.

dus naar 44/26 of 43/25

Stook lijn verlagen maakt hem veel te traag en vraagt continu correctie, een thermostaat zou beter zijn.
Maar dat spreekt toch iedereen tegen hier dus zul je wel niet proberen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
reneeke1970 schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:39:
[...]

Stook lijn verlagen maakt hem veel te traag en vraagt continu correctie, een thermostaat zou beter zijn.
Een thermostaat zou zeker een optie zijn, ben daar absoluut niet tegen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:39:
[...]

Nou in zijn geval wel denk ik, meestal gaat het op WAR prima net als hier maar bij maarten kan je wat winnen met een goede thermostaat, liefst 1 die op 0,1 regelt.
Ik zou een jumo regelaar er aan hangen, dan kan je de hysterese beter instellen dan een gasketel thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:41:
[...]

Een thermostaat zou zeker een optie zijn, ben daar absoluut niet tegen ofzo.
Het voorkomt een overshoot ,zonde van energie. En met een wat hogere stook lijn gaat de wp zich nooit inhouden.
Je moet er alleen wel eentje zoeken met kleine hysterese,met een halve graad ben je te traag.
Ik heb jumo regelaar in meterkast hangen met externe sensor. Pin 17 en 18 in wp aansluiten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
He @Rol-Co das mijn tekst haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ow sorry
Ik gebruik die dingen op het werk namelijk, kan je ook met de pc programmeren en kunnen div sensoren aan (instelbaar)
Je kan er alle kanten mee op zeg maar.

Edit:
Deze
http://www.jumo.nl/produc...702030.html?parentId=2918

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 31-12-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:47:
[...]

Ow sorry
Ik gebruik die dingen op het werk namelijk, kan je ook met de pc programmeren en kunnen div sensoren aan (instelbaar)
Je kan er alle kanten mee op zeg maar.

Edit:
Deze
http://www.jumo.nl/produc...702030.html?parentId=2918
Ja dat zijn die hele uitgebreide, wij hebben de simpele op het werk

http://www.jumo.nl/produc...702060.html?parentId=2919

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:55:
[...]

Ja dat zijn die hele uitgebreide, wij hebben de simpele op het werk

http://www.jumo.nl/produc...702060.html?parentId=2919
Ow grappig, die zitten in de machines inderdaad, de andere sturen we stoomkleppen mee aan. (Gaat wel iets sneller dan een warmtepomp )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bij ons is het elektrische verwarming en tracing bitumen tanks en leidingen.
Gaan wel veel kapot als ze 3000 watt schakelen en stijf tegen elkaar ingebouwd zitten. Maar dat is handig voor thuis.....
Alleen de sensoren gaan nooit kapot en dus geen op voorraad meer helaas...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:32:
Bij ons is het elektrische verwarming en tracing bitumen tanks en leidingen.
Gaan wel veel kapot als ze 3000 watt schakelen en stijf tegen elkaar ingebouwd zitten. Maar dat is handig voor thuis.....
Alleen de sensoren gaan nooit kapot en dus geen op voorraad meer helaas...
Sensoren zijn pt100 of 1000 toch , zijn dingen van 6,-
https://m.ebay.nl/itm/10X...95bc5c:g:~rsAAOSwuxFYtqkS

@reneeke1970

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 31-12-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:35:
[...]

Sensoren zijn pt100 of 1000 toch , zijn dingen van 6,-
Ja geloof het wel, komt wel zodra keuken eigen pomp met thermostaat krijgt, nu ben ik voorzien.
Laatste zit op vv pomp, en dan in koel mode, handige dingen hoor.

Behalve als je ze moet kopen pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartenmoerman
Happy newyear alvast menschen! En bedankt voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@maartenmoerman en jij veel succes en woonplezier in 2018! Mooi project, mazzelpik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:05:
Volgens mij ben ik dus dan hydraulisch aan het ontkoppelen. De retour van de woonkamer loopt naast de aanvoer door de grond ingegoten van de beneden verdieping, en gaat ook naast elkaar in de muur omhoog... de Tr wordt opgewarmd door de vloer en de aanvoer
Dat is qua sturing 'niet echt handig' om de diverse circuits met elkaar in balans te krijgen. Om een gebalanceerde afgifte in de circuits te krijgen, wat me zeer wenselijk lijkt, zou ik eerst de Tr van alle circuits vlak voor de verdelers identiek willen hebben, anders 'doe je maar wat' met WP instellingen die niet parallel loopt met de 'werkelijke' situatie in de circuits van je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:36:
[...]

dus naar 44/26 of 43/25

Hou hier even aan vast. Probeer de stooklijn zo exact mogelijk af te stemmen op gewenste binnenT bij heersende buitenT. De laagst/optimaal afgestemde stooklijn garandeert de meest efficiente installatie. Afkappen met een thermostaat, met een noodzakelijkerwijs onnodig hoge stooklijn is een slecht idee in mijn optiek, vergelijkbaar gas geven tot 105km/h en dan de handrem aantrekken om 100km/h te rijden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als je vantevoren weet dat je maar honderd wilt rijden moet je ook stoppen met gas geven bij honderd hè, als je doorgaat tot 105 ben je een lomperd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Er is gewoon geen goed excuus om geen thermostaat te gebruiken zo simpel is het.
Want om dan in auto termen te blijven moet je de cruise control gebruiken.
Volle bak gas geven en precies op juiste moment stoppen.
Dat het misschien niet de zuinigste manier is zou goed kunnen. Maar in ieder geval wel de meest doel treffende.
En voorlopig moet Maarten eerst een goed werkend systeem krijgen en daarna langzaam fine tunen om zo zuinig mogelijk te zijn.
En dan kun je jou gedachte spinsels er op los laten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een goed werkend systeem dat vereist volgens mij gewoon extra vermogen.
Afgezien dat er misschien hydraulische onhandigheden in het systeem zijn, als met dit soort weer de machine volle bak draait dan heb je gewoon te weinig vermogen.
Volgens het KNMI was de gemiddelde wintertemperatuur 3,8 graad in de winter 2016/2017 dat is kouder dan nu. (PS 2016/2017 was volgens het KNMI een milde winter)
De WP draait volle bak geen reserves dus dat betekend maar één ding meer vermogen nodig of significant meer isolatie.

Ik zelf zou een tweede WP van 6kW neerzetten deze icm openverdeler/buffervat combineren en daaruit het huis voorzien van warm CV-water. Dit vereist wel de panasonic controler waarmee een cascade systeem te realiseren is.

Dat is effectiever dan twee WP die ieder toegewezen zijn aan afzonderlijke delen van de woning.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 02-01-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@leonbong ben het helemaal met je eens. Vind ook dat hij eerst buffer moet plaatsen. In combi met thermostaat na regeling.
En dan eventueel een tweede wp, maar het lijkt er wel op dat dit noodzakelijk is.
Die extra controller is in mijn ogen overbodig mits de tweede wp zijn eigen aan en afvoer naar buffer krijgt. Die kun je gewoon onafhankelijk laten draaien of aan en uit zetten of op verschillende temperaturen instellen. Die verstoren elkaar niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk dat de invloed van de twee waterpompen (één in WP en de Yonos) in serie ernstig wordt onderschat.
De WP-waterpomp op 7 doet 17 l/min
De Yonos op max doet 53 l/min

De waterpomp in de WP is toerental geregeld dat principe kan volledige worden verstoort door de twee pomp die in serie staat.
Het toepassen van een open verdeler of buffervat maakt het mogelijk dat beide pompen vrijelijk op eigen debiet kunnen draaien. Zeker als er eventueel een twee WP komt dan is dit extra van belang een open verdeler hoeft zeker niet duur te zijn voor 100€ heb je er al een.

Kan je onderstaand schema toepassen waarbij de ketels WP's zijn in dit geval echter nog maar één.
Het scundaire systeem is dan de CV-installatie van de woning.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RBunUkq.png

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 02-01-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Y6BifdsZeFw9aHEfqsGg8V1/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YmO3Jr44MOe4JH384xGOkDPR/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMATgINOe3pwsZACI9WeiJJQ/full.png

Logisch te nemen stap(pen) onder deze omstandigheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Stooklijn ietsje naar beneden, en MEER isoleren. Deze week heb ik wat adviseurs die langskomen.

Heb trouwens in grafana 2 grafieken erbij gezet, een grafiek met Ta/Tr/Tbinnen, en een Tbuiten vs Watt grafiek die wel interessant is.

[ Voor 42% gewijzigd door maartenmoerman op 02-01-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:42:
Stooklijn ietsje naar beneden, en MEER isoleren. Deze week heb ik wat adviseurs die langskomen.
Juist, in het begin lag je stooklijn op 27C flat, toen bereikte je 21C in de woonkamer, als je naar je zelf geconstrueerde stooklijnen kijkt van een paar dagen geleden, weet je hoeveel die naar beneden moet. Ik vraag me, wellicht volkomen onterecht, af of isoleren, dat 'de weg' onder de huidige omstandigheden is.
EDIT:
Gezien de 'kleine deltaT' tussen (Ta+Tr)/2 en de binnenT welke je daarmee bereikt, lijkt ...... niet het grootste probleem te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Juist, in het begin lag je stooklijn op 27C flat, toen bereikte je 21C in de woonkamer, als je naar je zelf geconstrueerde stooklijnen kijkt van een paar dagen geleden, weet je hoeveel die naar beneden moet. Ik vraag me, wellicht volkomen onterecht, af of isoleren, dat 'de weg' onder de huidige omstandigheden is.
EDIT:
Gezien de 'kleine deltaT' tussen (Ta+Tr)/2 en de binnenT welke je daarmee bereikt, lijkt ...... niet het grootste probleem te zijn.
Tsja, wat ik wel denk, is dat de bovenverdieping etc, prima geisoleerd zijn, ik verlies niet enorme warmtes in het vertrek zelf. Het probleem zit hem in de warmte van de woonkamer vloerverwarming te vervoeren naar de woonkamer zelf. Als de zon even langs komt, dan zie je best lang daar effecten van in de temperatuur van de woonkamer ook (2 hele grote ramen op het zuiden)

2 oorzaken dan dus:
- te groot oppervlakte
- te veel warmte verlies in de kelder nog steeds

Nu met het laatste experiment, alleen woonkamer, en de zwevende vloer open, lijkt de WP het nu een stuk beter te trekken. Met de stooklijn een stukje naar beneden (2 graden ofzo om te proberen), lijkt het me ook verder even afwachten wat het nu gaat doen als het kouder gaat worden.

Dingen die nu echt vorm moeten gaan krijgen:
- meer isolatie (dat is nooit verkeerd)
- wellicht een buffervat, hoewel dat lastig te realiseren is met beperkte doorgang naar de kelder, omdat vat erin te krijgen
- thermostaat mogelijk

De waterhuishouding waarbij de transportleidingen van de woonkamer elkaar beinvloeden is iets wat ik niet kan veranderen in de huidige setup (meegegoten in de vloer). Mocht er mogelijk een tweede WP komen voor alleen de woonkamer, dan gaan de transportleidingen daarvoor via een andere weg lopen, dus dan is dat wel goed te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@maartenmoerman Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh warmteverlies te voorkomen ?
Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh extra te kunnen opwekken ?
Welk 'probleem' lost een buffervat op ? En hoe dan wel ?
Welk 'probleem' lost een thermostaat op ? En hoe dan wel ?
EDIT:
Ik veronderstel, wellicht volkomen ten onrechte, dat 2 parallel lopende leidingen over een 'beperkte' afstand de een de ander onmogelijk met om en nabij 5C kan verhogen, zou dan wel een behoorlijk efficiente warmtewisselaar zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:23:
@maartenmoerman Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh warmteverlies te voorkomen ?
Wat kost het om gegarandeerd 2.000kWh extra te kunnen opwekken ?
Welk 'probleem' lost een buffervat op ? En hoe dan wel ?
Welk 'probleem' lost een thermostaat op ? En hoe dan wel ?
EDIT:
Ik veronderstel, wellicht volkomen ten onrechte, dat 2 parallel lopende leidingen over een 'beperkte' afstand de een de ander onmogelijk met om en nabij 5C kan verhogen, zou dan wel een behoorlijk efficiente warmtewisselaar zijn.
buffervat --> zoals mensen hier zeggen ontkoppelen, en wellicht dat de extra pomp zoals hierboven vermeld roet in het eten gooit, maar zoals ik zei "Wellicht", dus ik wil dit eerst goed voor mezelf op mijn netvlies hebben

thermostaat --> zelfde verhaal, wellicht, ik wil daar ook nog even goed over nadenken, hoewel deze eenvoudig aan te sluiten is om mee te experimenteren. Dat is goed te testen, dus why not, proefondervindelijk vast stellen

Met betrekking tot die parallel lopende leidingen: ze zitten zo'n 10 meter vlak naast elkaar in een anhydriet vloer, en dat is een vloeivloer, dus optimale geleiding, zitten perfect opgesloten --> dit kan ik van de week eens meten natuurlijk, deltaT van de Tr, en vlak bij waar de leidingen bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartenmoerman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:40:
[...]

buffervat --> zoals mensen hier zeggen ontkoppelen, en wellicht dat de extra pomp zoals hierboven vermeld roet in het eten gooit, maar zoals ik zei "Wellicht", dus ik wil dit eerst goed voor mezelf op mijn netvlies hebben

thermostaat --> zelfde verhaal, wellicht, ik wil daar ook nog even goed over nadenken, hoewel deze eenvoudig aan te sluiten is om mee te experimenteren. Dat is goed te testen, dus why not, proefondervindelijk vast stellen

Met betrekking tot die parallel lopende leidingen: ze zitten zo'n 10 meter vlak naast elkaar in een anhydriet vloer, en dat is een vloeivloer, dus optimale geleiding, zitten perfect opgesloten --> dit kan ik van de week eens meten natuurlijk, deltaT van de Tr, en vlak bij waar de leidingen bij elkaar komen.
Het lijkt me handig eerst een theorie te hebben wat waarom zou veranderen, anders heb je een uitkomst die weinig/niks zeggend is.
Dat meten lijkt me inderdaad een handige.
Tbuiten vs. Watt/100 die gaan naar elkaar / uitelkaar lopen, en dan ? (Tstookgrens - Tbuiten) / Watt/100 laat ze dichter of verder uitelkaar parallel lopen, geeft je mogelijk zicht op COP/efficiency in relatie tot buitenT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
@maartenmoerman Maar weer eens een rare vraag: met de WTH afgifte berekening voor 29 Ta en 26 Tr en een kamer temp van 20 graden en 22cm dikke beton vloer en HoH 10cm kom ik op een afgifte van 19 W/m2. Dat is voor 57 m2 ongeveer 1kW. Dat lijkt met niet veel om jouw grote kamer te verwarmen. Is het mogelijk om de Ta te verhogen? Want dat zou wel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:21:
@maartenmoerman Maar weer eens een rare vraag: met de WTH afgifte berekening voor 29 Ta en 26 Tr en een kamer temp van 20 graden en 22cm dikke beton vloer en HoH 10cm kom ik op een afgifte van 19 W/m2. Dat is voor 57 m2 ongeveer 1kW. Dat lijkt met niet veel om jouw grote kamer te verwarmen. Is het mogelijk om de Ta te verhogen? Want dat zou wel uitmaken.
Verhogen? Verlagen bedoel je? Of begrijp ik het niet? Stooklijn staat sinds vanavond ingesteld op 41 bij -15 en 25 bij +15 (2 graden naar beneden tov de afgelopen 2 dagen). Ik wil dit even afwachten, aangezien binnen temperatuur toch net ff ietsje te warm is met 22.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:25:
[...]

Verhogen? Verlagen bedoel je? Of begrijp ik het niet? Stooklijn staat sinds vanavond ingesteld op 41 bij -15 en 25 bij +15 (2 graden naar beneden tov de afgelopen 2 dagen). Ik wil dit even afwachten, aangezien binnen temperatuur toch net ff ietsje te warm is met 22.5 graden.
Heb je inmiddels alles weer open staan dan? Ik meen te begrijpen dat 1+3 uit stonden?

De vraag is meer dat je de max uitvoer temperatuur van de WP kan verhogen. Dit zou misschien helpen bij lagere buiten temperaturen en de snelheid van opwarmen. Misschien heb jij dadelijk voor verschillende Tbuiten andere settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:21:
Als de WP 6kW produceert en de afgifteberekening zegt 1kW voor 57m2, waar blijven de overige 5kW ? De WP kan zelfs niet eens minder dan ongeveer 2.5kW produceren, waar blijven in die onwaarschijnlijke situatie de overige 1.5kW ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Voor de vermogens berekening is het noodzakelijk om de flow ook te weten.
Vermogenvloer:
Waterflow door de vloer(l/m)
DeltaT vloer

Het is dus onvoldoende om naar alleen de temperaturen te kijken.
De WTH berekening maakt enkele aannames de mogelijk onzorgvuldig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 03-01-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:39:
[...]

Heb je inmiddels alles weer open staan dan? Ik meen te begrijpen dat 1+3 uit stonden?

De vraag is meer dat je de max uitvoer temperatuur van de WP kan verhogen. Dit zou misschien helpen bij lagere buiten temperaturen en de snelheid van opwarmen. Misschien heb jij dadelijk voor verschillende Tbuiten andere settings.
1&3 staan uit ja. En daardoor lijk ik nu een comfortable binnen temp te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 01:26:
[...]

Als de WP 6kW produceert en de afgifteberekening zegt 1kW voor 57m2, waar blijven de overige 5kW ? De WP kan zelfs niet eens minder dan ongeveer 2.5kW produceren, waar blijven in die onwaarschijnlijke situatie de overige 1.5kW ?
Ik verwacht niet dat de WP altijd 5kW produceerd(tenzij je een ondergedimensioneerd systeem hebt) en dat is ook wat je in Grafana ziet: de heatpump Watt (verbruik) beweegt tussen 630W en 1400W.

Waar de warmte blijft? In badkamer en de andere plekken waar het warme water door stroomt gok ik zo en de vloer zelf. De WTH geeft de afgifte naar het vertrek. Als je de vloer in de WTH minder dik maakt dan wordt er meer naar de kamer afgegeven.

edit: ik ga wel een excel sheetje maken voor deze sitatie. kijken of het logisch is

@maartenmoerman @leonbong zegt dat de flow ook noodzakelijk is voor een correcte berekening. Wat is de flow op dit moment in m3/h?

[ Voor 41% gewijzigd door retakenroots op 03-01-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
De flow word niet gemeten, op de gok met twee pompen in serie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
pompen staan allemaal op max, zonder dat was de deltaT voor de verdelers niet te doen. flowmeters laten positie 3 zien overal, dat is volgens mij dus 3 m3/uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:14:
pompen staan allemaal op max, zonder dat was de deltaT voor de verdelers niet te doen. flowmeters laten positie 3 zien overal, dat is volgens mij dus 3 m3/uur
Nee liters per minuut

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
3 L/min ? Laten we het hopen van niet want de minmiale flow moet 9 L/min zijn. Volgens https://www.climamarket.b...ds/SM-WH-MDC06-09G3E5.pdf sectie 14.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Sterker nog voor de optimale COP moet de WP 17 l/min hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het misschien kunnen dat je die 3l/min met het aantal circuits moet vermenigvuldigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
retakenroots schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:59:
[...]

3 L/min ? Laten we het hopen van niet want de minmiale flow moet 9 L/min zijn. Volgens https://www.climamarket.b...ds/SM-WH-MDC06-09G3E5.pdf sectie 14.5
Is flow per verdeler, of per groep misschien.....
Maar in totaal is de kans heel groot dat het te weinig is voor de wp.
Daarom roep ik al twee weken open verdeler monteren,tweede pomp heeft ie toch al .....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
ik heb deze jongens: https://www.warmteservice...Conus-adapters/p/33154500

van de woonkamer verdeler staan alle 5 de groepen op 3, dus dat is 15l/minuut, en er staan nog wat andere groepen open dus op de verdeler voor boven (3 groepen)

[ Voor 28% gewijzigd door maartenmoerman op 03-01-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:26:
ik heb deze jongens: https://www.warmteservice...Conus-adapters/p/33154500

van de woonkamer verdeler staan alle 5 de groepen op 3, dus dat is 15l/minuut, en er staan nog wat andere groepen open dus op de verdeler voor boven (3 groepen)
Dan zou je zeggen dat het genoeg moet zijn. En zonder die tweede pomp, wat gaven ze toen aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:31:
[...]

Dan zou je zeggen dat het genoeg moet zijn. En zonder die tweede pomp, wat gaven ze toen aan?
1, en zelfs minder als alles openstond.

[ Voor 7% gewijzigd door maartenmoerman op 03-01-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartenmoerman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:32:
[...]

Dan kun je wel stellen dat hij hard nodig is, anders heeft je wp teveel weerstand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het lijkt er dan bijna op dat er groepen tegen elkaar in staan te duwen. Gezien het totaal aantal meters zou de pomp v.d. WP dat toch makkelijk in zijn eentje moeten kunnen ? De afgelopen dagen meldde Domba geloof ik nog dat de pomp v.d. 6kW identiek was aan de grote jongens van > 16kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Het lijkt er dan bijna op dat er groepen tegen elkaar in staan te duwen. Gezien het totaal aantal meters zou de pomp v.d. WP dat toch makkelijk in zijn eentje moeten kunnen ? De afgelopen dagen meldde Domba geloof ik nog dat de pomp v.d. 6kW identiek was aan de grote jongens van > 16kW.
Dat zou me een stunt zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:22:
[...]

Dat zou me een stunt zijn!
Ik had zelf een verkeerd aangesloten verdeler en een zelfde verhaal is nog bij 1 of 2 forumleden ook voorgekomen, het zou me niet echt verbazen, hoe triest ook.
EDIT:
Het zou ook een hoop verklaren m.b.t. de 'opstart-problemen'

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 21:38
[...]

[...]
Water neemt de weg van de minste weerstand, goede kans dat zonder hulppomp dat dan een groep dichter bij de WP gewoon meer l/min doet.

Ik heb in de grafieken de WP een paar keer terug zien vallen tot 150W tijdens het instellen,
Geen reden om te twijfelen dat de pomp geen 20l/min bij een buitentemperatuur van >4C op de controller, zou doen.

Maar wil je zeker zijn en ben je vaardig in meten in bedrijf zijnde machines met wat hogere spanningen .
Dan kun je stuurspanning en feedback in Hz meten van de pomp, aan de connector die met tyrap op retour, aanzuig kant van pomp zit.
Zoals gezegd als nodige vaardigheid hebt, tussen zwart en bruin (stuurspanning 0-6VDC pin4-6) en zwart-blauw (pin 4-7) in Hz. , want maak geen vergissing met witte kabel, aan andere zijde van stekker, daar kan tot 380Vdc op staan.

Het topic loopt hard
Een 2e pomp in circuit is niet zo bezwaarlijk als ook deze niet de sturing van WP in de war stuurt.
dT zelf alleen is geen directe stuurparameter.
Je kunt bij een vaste flow via beinvloeding van dT wel het thermisch vermogen van de WP sturen, maar dat is wat anders dan dat de WP-sturing daarvan in de war zou raken.

Dat het circuit themische vermogen te kort komt was vanaf begin te zien, maar hoeveel?
Ik vis het niet uit grafana, als ook niet wat de deadtime van elke ruimte is, met zoveel thermische massa,

Is er een manier om de retour van de woonkamer verdeler via een andere route bij de WP te krijgen?
Want zijn nu aanvoer en retour van woonkamer verdeler ongeisoleerd parallel aan elkaar, ingegoten in de vloer? (en vormen een kortsluit warmtewisselaar)
Hoeveel meter lopen deze nu parallel aan elkaar tussen WP en verdeler?

Misschien is zinvol om eerst een poging te doen om het circuit grof in te regelen zodat Tr's van de afzonderlijke groepen op de verdelers ongeveer gelijk zijn, zodat alles open kan.

Een kamerthermostaat met een direct aangesloten WP op zoveel thermische massa vind ik geen goed idee, dat geeft een overschoot en een kamertemperatuur die lang de WP uitgeschakeld houdt, dat is iets voor als er een ontkoppelbuffer in het circuit is.
Om in regeling te denken dit is geen PID (Td=1/2Tau) , dit is ook nog niet eens PI (Td=Tau), maar eerder een deadtime regeling (Td=2-3xTau), waar een kamerthermostaat 0,0 rekening meehoudt die op een Pana mono past

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Domba schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:17:
[...]

[...]

Water neemt de weg van de minste weerstand, goede kans dat zonder hulppomp dat dan een groep dichter bij de WP gewoon meer l/min doet.
De gebruikte verdeler heeft flowmeter's per groep erop zitten, inclusief afstel ventielen dus dit lijkt mij niet.
Ik neem aan dat hij de ventielen heeft afgesteld per groep zodat dat wel gelijk is per groep.
(evenredig gecorrigeerd voor de groepslengte is ook goed. Vb groep 1 100m lengte 2l/m groep 2 200m lengtse 2l/m)
Een kamerthermostaat met een direct aangesloten WP op zoveel thermische massa vind ik geen goed idee, dat geeft een overschoot en een kamertemperatuur die lang de WP uitgeschakeld houdt, dat is iets voor als er een ontkoppelbuffer in het circuit is.
Om in regeling te denken dit is geen PID (Td=1/2Tau) , dit is ook nog niet eens PI (Td=Tau), maar eerder een deadtime regeling (Td=2-3xTau), waar een kamerthermostaat 0,0 rekening meehoudt die op een Pana mono past
offtopic:
Er zijn praktisch geen thermostaten die met PID of PI werken voor woningen. Om de simpele reden dat dit systeemkennis van de woning vereist. Dat zou betekenen dat je PID instelling zou moeten afregelen als consument/instalateur, dit is geen doen.
Fuzzy logic wordt meestal toegepast op de wat slimmere thermostaten die buitentemperatuur en woningtemperatuur als input gebruiken. Omdat Fuzzy Logig multi-variabele input toestaan.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 04-01-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
leonbong schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:46:
[...]

De gebruikte verdeler heeft flowmeter's per groep erop zitten, inclusief afstel ventielen dus dit lijkt mij niet.
Ik neem aan dat hij de ventielen heeft afgesteld per groep zodat dat wel gelijk is per groep.
(evenredig gecorrigeerd voor de groepslengte is ook goed. Vb groep 1 100m lengte 2l/m groep 2 200m lengtse 2l/m)

[...]
Volgens openingspost zijn er 4 verdelers (1x2, 2x3 en 1x5 met pomp) totaal 13 groepen.

Met enkel WP op adviesflow (ontwerpdesign) heb je iets meer dan 1ltr/min per groep voor gelijke verdeling, maar wat je eigelijk wilt weten is de Ta & Tr ter hoogte van de verdelers en deze Ta & Tr bij de WP zelf en in hoeverre de ingegoten parallel liggende leidingen naar de verdelers als warmtewisselaar werken en of andere verdelers als offset dienen of kunt benutten.

Vandaar de suggestie voor een andere benadering van gelijke Tr van de groepen voor tenminste 3 verdelers (2,3,5 groepen) omdat deze groepen in de zelfde betonnen plaat/bak liggen met daarna differentiatie, want je wilt eigenlijk weten hoeveel thermisch vermogen meer benodigd is.

Offtopic Het betreft hier een 6kW G serie monoblok met enkel aan/uit mogelijkheid en geen H-serie monoblok met 0-10V vermogens aansturings mogelijkheid, als ook dat het hier tweakers is en niet geheel gebonden aan alleen commercieel verkrijgbare thermostaten en iets als een Dahlin PID met Smith Predictor eventueel zelfs nog tot de mogelijkheden kan behoren

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 04-01-2018 10:03 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daarom is die ontkoppeling van vloeistofcircuits zo belangrijk, want dan kan je beide systemen op eigen optimaal debiet laten draaien.
Maar ik val in herhaling.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 04-01-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
leonbong schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:36:
Daarom is die ontkoppeling van vloeistofcircuits zo belangrijk, want dan kan je beide systemen op eigen optimaal debiet laten draaien.
Maar ik val in herhaling.
Volgens mij heeft die maar twee plekken voor een ontkoppelbuffer of open verdeler met transportpompen, buiten naast de WP en in de kelder naast woonkamer verdeler.

En mijn verwachting is dat buiten, direct naast de WP afvalt, met huidig leiding verloop als ook de verdeler van souterrain met 3 groepen wordt gebruikt ipv nu de zwevende vloer met badkamer en slaapkamer.
Dan blijft enkel de kelder over met nieuwe leidingen buitenom, direct naar de kelder en dan is de vraag of dat ook mag.
In 2015/16 lag op merendeel van de 5 percelen buiten de bestaande bebouwing een gebruiksbeperking op enige grondwerkzaamheden dieper dan 30cm, geen idee hoe dat nu is na de bestemmingswijziging @maartenmoerman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@maartenmoerman Vanochtend 7:10 valt de kamertT met ruim 1C om zich vervolgens weer enigszins te herstellen. Verder weinig in de overige grafieken te zien wat dat zou kunnen/moeten verklaren. Enig idee ?
EDIT:
DeltaT tussen Ta n Tr daalt ook even, maar waarom ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:22:
@maartenmoerman Vanochtend 7:10 valt de kamertT met ruim 1C om zich vervolgens weer enigszins te herstellen. Verder weinig in de overige grafieken te zien wat dat zou kunnen/moeten verklaren. Enig idee ?
EDIT:
DeltaT tussen Ta n Tr daalt ook even, maar waarom ?
Om 16.50 gaat het weer omhoog, een tempsensor die in de luchtstroming hangt van misschien een ventilator/kacheltje, bouwdroger of een ventilatiesysteem op een schakelklok, zit zo te zien op zelfde fase als WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
Stucadoor was er vanmorgen om 7 uur en die jongens laten gewoon deuren naar buiten openstaan enzo (het is nogal warm voor ze binnen), en heeft de bouwdroger uitgezet, en heeft hem eind van de middag weer aangezet. Ik ben er zelf niet geweest of dingen gedaan, was beetje offline (ziek), dus heb ook geen updates op het moment.

[ Voor 17% gewijzigd door maartenmoerman op 04-01-2018 19:13 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste