Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-07 17:25
Verwarmings problematiek - Sorry voor het lange verhaal, maar probeer even alle details te geven.

Een aantal vragen voor de enorme warmtepomp experts die hier zitten, want ik kom er niet uit wat er nu aan de hand is, en met de uitgebreide zeer nuttige hulp en kennis van @Rol-Co , zitten we nog steeds met een heel aantal vragen, waarom ik de temperatuur die uit mijn warmtepomp komt niet omhoog krijg.

Er is een algemeen warmtepomp topic, maar daar heb ik even geen gebruik van gemaakt, omdat daar meerdere discussies door elkaar lopen, en het even ontzettend lastig voor me wordt om daar alle antwoorden uit te vissen, en ik denk dat ik ook wel een interessant onderwerp op zich is.

Het gaat om een oud industriepand, waar ik mee bezig ben om deze te ombouwen naar woning.
Het is dus enorm koud, en ik begin (ben al paar weekjes bezig) dus vanaf niets qua temperatuur.

Het gaat om het volgende huis:

De dwarsdoorsnede is als volgt:

rood: vv, lichtblauw: grote aan/afvoer, donkerblauw verdelers + 22mm leidingen, groen: extra pomp

Je hebt dus een soort van 4 vertrekken (even de keuken niet meegerekend, is een aanbouw
aan het pand, en daar heb ik geen vloerverwarming (nog)
  • 1: Slaapkamer + badkamer + technische ruimte
    - 1 verdeler van 2 groepen
    - oppervlakte ~14m2
  • 2: Slaapkamer + badkamer
    - 1 verdeler van 3 groepen (2 slaapkamer, 1 badkamer)
    - oppervlakte ~25m2
  • 3: Souterrain
    - 1 verdeler van 3 groepen
    - oppervlakte ~25m2
  • 4: Woonkamer
    - 1 verdeler van 5 groepen
    - oppervlakte ~57m2
Technische details:
  • De warmtepomp is een Panasonic WH-MDC06G3E5
  • heater element doorgelust in de warmtepomp
  • De extra pomp is een wilow yonos pico 25/1-6
  • Leiding werk is HoH 10cm
  • Leidingen zijn 16mm die in de vloer zitten
  • Hoofd transport leiding is 28mm
  • Transportleiding vanuit ruimte 1 naar woonkamer is 22mm
  • De leidingen zijn ingegoten in een anydriet vloer die koud op de betonvloeren zijn gestort
  • Panasonic pompsnelheid op 7
  • Yonos Pico pompsnelheid op max
Sensor data:
  • 1wire sensors op Ta/Tr van de hoofdtransport leiding/pomp
  • Alle data op 1min polling in InfluxDB/Grafana op een RPi
  • Sensors in vloeren meegegoten:
  • 4 in ruimte 3 (maar 2 aangesloten nu)
  • 6 in ruimte 2 (nog niet aangesloten)
  • 10 in ruimte 4 (nog niet aangesloten)
De stooklijn is ingesteld op:
  • 45 graden bij -15
  • 25 graden bij 15
  • de temperatuur shift is nog eens ingesteld op 5 graden hoger
Tussen de 0 en 5 graden Tb zou ik dus tussen de 35 en 31 graden moeten maken en eigenlijks dus nog 5 graden hoger dan dat ivm temperatuur shift.

Isolatie:
  • Pluimers heeft de 6 centimeter spouw geisoleerd met een Rd waarde van 1.76m2 K/W
  • Het dak is met PIR platen van Rd 3,18 (7cm dik), met dus nog hout erboven, en folie/gipsplaten eronder
  • Vloeren zijn niet geisoleerd
  • Alle vloeren zijn zo'n 20-22cm dik beton
  • de woonkamer vloer dus ook.
  • Stilstaande luchtlaag tussen woonkamer en kelder is 165cm
  • Isolatie mogelijkheden onder de vloeren anders dan vertrek 4 waren niet mogelijk ivm hoogte deurposten etc
De feitelijke problematiek:

Ik krijg de Ta van de warmtepomp dus niet omhoog, de DeltaT blijft zo tussen de 3/4 graden.
De Ta gaat uiteindelijk wel omhoog, maar zo'n halve graad per dag, dus dat gaat niet van harte

Wat we geprobeerd hebben:

Als eerste, alles open behalve vertrek 4 (de woonkamer), dan gaat de warmtepomp prima optoeren, en hebben we ook Ta gezien van 30+ graden. Daarna vertrek 4 erbij geplaatst, en alles stort in, en de Ta komt niet lekker meer omhoog.

Toen alles uit behalve vertrek 4 (woonkamer), toen werd het lekker warm in de kelder, zo'n 23 graden, alleen de woonkamer zelf werd niet warm, maar ik ga er vanuit dat als ik lang genoeg doorstook, dat ik de woonkamer prima warm krijgt. Dat de kelder warm wordt vind ik niet erg, ik denk dat het een hele mooie buffer is.

Als ik dan de andere vertrekken erbij zet, dan komt het zelfde probleem terug.

Aantal suggesties wat er aan de hand kan zijn:
  • Warmtepomp niet groot genoeg?
  • Teveel warmte verlies in het huis? (nok van 6meter) alles is open naar elkaar behalve vertrek 1
  • Panasonic die wel probeert Ta omhoog te doen, maar de delay dat de Tr mee omhoog gaat duurt te lang, dus Ta gaat weer omlaag?
  • Pompsnelheid te hoog / te laag?
  • Mis ik een buffervat?
Ik hoor ontzettend graag jullie meningen en suggesties hierover. Alvast hartelijk bedankt!

Scrollen door alle informatie en temperatuur dingen, ik heb mijn Grafana daarvoor opengezet:

http://212.45.41.112:3000...d-copy?refresh=1m&orgId=1

username: GoT
password: GoT123!

Ik heb overal annotataties bijgezet wat de wijzingen zijn geweest aan pompsnelheden/groepen open/dicht

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Zul je niet eens de flow moeten meten?
Buffer lijkt me wel handig.
Heb je geprobeerd om met hulp element temperatuur omhoog te krijgen?
Als hij op temp is weer uitschakelen en kijken of hij hem vast houd?

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12:51
Grafana kom ik niet in

• maartenmoerman
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:42:
Zul je niet eens de flow moeten meten?
Buffer lijkt me wel handig.
Heb je geprobeerd om met hulp element temperatuur omhoog te krijgen?
Als hij op temp is weer uitschakelen en kijken of hij hem vast houd?
- Flowmeter zou ik nog aanmoeten, maar nog geen tijd voor gehad/budget voor een mooie (ben ook nog met de verbouwing bezig)
- Waarom zou ik een buffer moeten plaatsen? En waar? Ik heb eigenlijks alleen maar ruimte onder de woonkamer nog, dus hij zou dan voor de verdeler van de woonkamer moeten. En dan in de Retour of in de Aanvoer?
- Heater element staat aan, maar merk geen verschil of ik heater knopje nu aan of uit zet...

• maartenmoerman

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18-07 23:02
Hoe ben je ooit op 6 KW benodigd vermogen uitgekomen ?

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (2x)

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:54
Ik ken dit soort gebouwen wel en het is gebouwd voor de eeuwigheid en met een enorme massa die je niet 123 warm maakt. Mits de capaciteit van de wp voldoende is en er geen fouten in de aanleg zijn gemaakt gaat het lang duren voordat alles op temperatuur is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:44

keur0000

-------- N O N E --------

Klinkt mij ook als een te weinig capaciteit probleem ...

probeer maar eens een kub beton op snel 25 graden te krijgen, das niet eenvoudig met 6kW

keur0000 wijzigde deze reactie 16-12-2017 22:54 (45%)

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:51:
Hoe ben je ooit op 6 KW benodigd vermogen uitgekomen ?
- gesprekken met menschen
- natte vinger werk
- in het achterhoofd houdende dat ik altijd een tweede bij kan plaatsen voor alleen woonkamer
- niet geloven van sommige achterlijke warmteverlies berekeningen
- er vanuit gaat dat langzaam verwarmen wel goedkomt, zeker als ik isolatie toepast
- eigenwijs? :P

• maartenmoerman
quote:
keur0000 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:53:
Klinkt mij ook als een te weinig capaciteit probleem ...
Dat zou het volgens mij zijn als het pand niet warm is te krijgen, maar de feitelijk problematiek hier is dat mijn Ta niet omhoog is te krijgen naar 30, dus is het dan de delay ? Als in, de warmtepomp probeert heel even de Ta omhoog te gooien, maar vervolgens reageert Tr te laat daarop, en dan denkt de logica in de pomp, doeeeei, ik ga wel ff wachten en probeer het later wel.

• Ramon_1984
@maartenmoerman Als ik het goed gelezen hebt daalt de aanvoer temperatuur op het moment dat de woonkamer verdeler erbij komt.

• koevlaas2
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:55:
[...]

Dat zou het volgens mij zijn als het pand niet warm is te krijgen, maar de feitelijk problematiek hier is dat mijn Ta niet omhoog is te krijgen naar 30, dus is het dan de delay ? Als in, de warmtepomp probeert heel even de Ta omhoog te gooien, maar vervolgens reageert Tr te laat daarop, en dan denkt de logica in de pomp, doeeeei, ik ga wel ff wachten en probeer het later wel.
Als je een aantal groepen woonkamer dichtzet lukt eea wel heb ik begrepen ?
Klinkt mij dan toch als veel te weinig vermogen in de oren.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:56:
@maartenmoerman Als ik het goed gelezen hebt daalt de aanvoer temperatuur op het moment dat de woonkamer verdeler erbij komt.
Dat is correct

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:44

keur0000

-------- N O N E --------

quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:57:
[...]

Helemaal mee eens

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:57:
[...]

Maar ik zie de pomp maar 1400 watt gebruiken, hij staat totaal niet op te toeren om warmte te maken.

Hoe bepaald die panasonic dan dattie niet omhoog gaat? Ik bedoel, als hij nu gewoon eens 32 graden Ta gaat maken, dan komt die Tr automatisch wel bij. M'n Delta's bij de huidige temperaturen zijn helemaal prima.

• Ramon_1984
@maartenmoerman Op welke pomp stand staat de warmtepomp, je hulp pomp staat op stand 7!

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:59:
@maartenmoerman Op welke pomp stand staat de warmtepomp, je hulp pomp staat op stand 7!
warmtepomp staat op 7 (zie openings post), en de wilow staat op max.

Suggesties voor andere pompsnelheden?

maartenmoerman wijzigde deze reactie 16-12-2017 23:01 (49%)

• koevlaas2
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:00:
[...]

Zet de pomp eens op 1 of 2, haal je dan wel Ta=32c ?

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12:10
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:53:
[...]
- gesprekken met menschen
- natte vinger werk
- in het achterhoofd houdende dat ik altijd een tweede bij kan plaatsen voor alleen woonkamer
- niet geloven van sommige achterlijke warmteverlies berekeningen
- er vanuit gaat dat langzaam verwarmen wel goedkomt, zeker als ik isolatie toepast
- eigenwijs? :P
Je zit met gewapend verdicht beton, hopelijk op een droog zandbed, daar mag gerust nog met lambda van 2,4 rekenen.
Wat je kan doen is de kelderwanden isoleren, een dun laagje isolatie onder woonkamervloer, want je wilt waarschijnlijk gebruiks hoogte overhouden, zodat je net voldoende hebt aan 6kW tot Tb=5C en voor koudere temperaturen een 2e.
Met een 4 wegklep kan je 2 circuits koppelen, als je op 1 wilt draaien, zie mijn sign voor een schema

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:00:
[...]

Warmtepomp lager, en je hulp pomp op 1
Hoezo de keuze voor een extra pomp?

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07-07 20:37
Pomp omlaag

Maar hoe koud is het in de ruimte nu?

Knowbody wijzigde deze reactie 16-12-2017 23:02 (4%)

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• maartenmoerman
quote:
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:51:
Ik ken dit soort gebouwen wel en het is gebouwd voor de eeuwigheid en met een enorme massa die je niet 123 warm maakt. Mits de capaciteit van de wp voldoende is en er geen fouten in de aanleg zijn gemaakt gaat het lang duren voordat alles op temperatuur is.
Het is inderdaad voor de eeuwigheid, de bouwkwaliteit is zeer goed.

Wat voor fouten refereer je eventueel naar?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:02:
[...]

Warmtepomp lager, en je hulp pomp op 1
Hoezo de keuze voor een extra pomp?
Zal ik op de actielijst om te gaan proberen.

De keuze voor een extrapomp was, omdat de Dt's zo ontzettend hoog bleven, en het echt niet warm werd daar, en veel warmte verlies over de 13 meter leiding die van vertrek 1 naar vertrek 4 gaat, dan een extra pomp, om gewoon genoeg flow te creeeren. De manier waarop de leidingen naar vertrek 4 op het 'hoofdcircuit' zijn aangesloten is een T stuk, en daarna een 90 graden bocht, en dus dan die 13 meter. Flow technische niet optimaal. Vandaar dus een extra pomp.

• PeterZ(on)
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:02:
[...]

Het is inderdaad voor de eeuwigheid, de bouwkwaliteit is zeer goed.

Wat voor fouten refereer je eventueel naar?
Bijvoorbeeld iets verkeerd om aangesloten of evt ventielen die niet helemaal open staan. En natuurlijk of het warmteverlies van het pand niet groter is dan de wp kan leveren. In een bestaand huis heb je een historisch verbruik van energie of anders dat van een vergelijk pand, dit is redelijk uniek. Mooi pand trouwens. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Heb een pana 5 kW bij een vriend geinstalleerd op bestaande vloerverwarming op de beneden verdieping
vloerverwarming 1: woonkamer + keuken.
vloerverwarming 2: serre die naderhand bijgebouwd is.

Lang verhaal kort:
Met vloerverwarming 1, haalt hij net de 32 graden bij 4 graden buitentemperatuur en 29-30 bij kouder weer.
Delta T is dan 4 graden bij 4 graden buiten, 5 bij kouder weer.
Met vloerverwarming 2, erbij, donderd alles in elkaar en haalt hij max 24 graden.

Idd massaprobleem denk ik.
Misschien nog iets doen met wandverwarming?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-12-2017 23:09 (6%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:02:
Pomp omlaag

Maar hoe koud is het in de ruimte nu?
Op het moment is niet echt heel goed meet moment, want ivm stucken stond er de laatste 24 uur een 3kw straalkachel in, en die heeft het even naar 22 graden gebracht. Ik heb deze straalkachel nu uitgezet. Ja, ik weet het, teveel variabelen in het spel, i know, i know, heel vervelend, maar mijn stucwerk moet toch echt ook drogen, en daarvoor wil ik wel een beetje warmte hebben naast de enorme bouwdroger die erin staat.

pomp omlaag is een suggestie voor morgen, je bent de tweede die het nu ook meld, proberen kan altijd, en alle effecten zijn historisch inzichtelijk.

Beide pompen? Zowel WP als hulp pomp, en wat voor instellingen moet ik aan denken?

• koevlaas2
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:08:
Heb een pana 5 kW bij een vriend geinstalleerd op bestaande vloerverwarming op de beneden verdieping
vloerverwarming 1: woonkamer + keuken.
vloerverwarming 2: serre die naderhand bijgebouwd is.

Lang verhaal kort:
Met vloerverwarming 1, haalt hij net de 32 graden bij 4 graden buitentemperatuur en 29-30 bij kouder weer.
Delta T is dan 4 graden bij 4 graden buiten, 5 bij kouder weer.
Met vloerverwarming 2, erbij, donderd alles in elkaar en haalt hij max 24 graden.

Idd massaprobleem denk ik.
Dus nu hang je er een daikin bij ?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Nee, die is weer voor iemand anders...
(met 1 centraal gaskacheltje in een niet geisoleerd huis)

En wilde alleen maar koelen }:O

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-12-2017 23:11 (16%)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:48:
[...]

- Flowmeter zou ik nog aanmoeten, maar nog geen tijd voor gehad/budget voor een mooie (ben ook nog met de verbouwing bezig)
- Waarom zou ik een buffer moeten plaatsen? En waar? Ik heb eigenlijks alleen maar ruimte onder de woonkamer nog, dus hij zou dan voor de verdeler van de woonkamer moeten. En dan in de Retour of in de Aanvoer?
- Heater element staat aan, maar merk geen verschil of ik heater knopje nu aan of uit zet...
Een buffer zit niet in aanvoer of retour, die staat parallel. Wp draait over buffer met zijn eigen pomp en perfecte flow. Circulatie pomp draait vanuit buffer naar je vloer toe. Zo ontkoppel je de flow. Lokatie in kelder net voor de wilo?

Je element komt niet in waarschijnlijk omdat je niet 8 graden van doel temperatuur af bent. En in de software moet je buiten temp instellen vanaf dat hij mag inschakelen. Die moet je dus nu op +5 zetten.

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:08:
[...]
Beide pompen? Zowel WP als hulp pomp, en wat voor instellingen moet ik aan denken?
Meet eens in service mode 2, waar je de pompstanden instelt voor 5-10min wat het opgenomen vermogen is, omdat je nog geen flowmeter hebt.

• Knowbody
Ok er is dus wel genoeg temperatuur voorhanden om het defrosten goed te kunnen... Tretour moet boven de 20 gr zijn.

Ja die flow kan te hoog zijn, dat werkte wellicht okay bij iets hogere buitentemp maar nu rond de nul met steeds die defrosten krijg je daar last van.

Diameter leiding ruimte 1 naar 4 is groot genoeg neem ik aan.

• maartenmoerman
quote:
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:08:
[...]

Bijvoorbeeld iets verkeerd om aangesloten of evt ventielen die niet helemaal open staan. En natuurlijk of het warmteverlies van het pand niet groter is dan de wp kan leveren. In een bestaand huis heb je een historisch verbruik van energie of anders dat van een vergelijk pand, dit is redelijk uniek. Mooi pand trouwens. :)
Alles is dubbel gechecked op aanvoer/afvoer, alle ventielen staan volledig open. Warmte verlies berekening heb ik niet, ben gewoon volop aan het isoleren geslagen, koude bruggen weggehaald, en overal HR++ glas met hardhouten kozijnen geplaatst.

Ja, erg mooi pand, ben er ook ERG blij mee :)

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:12:
[...]

Meet eens in service mode 2, waar je de pompstanden instelt voor 5-10min wat het opgenomen vermogen is, omdat je nog geen flowmeter hebt.
Zal ik morgen even doen, ik ben er nu niet, want ik woon er nog niet. COP swingt in het display trouwens tussen de 5.0/5.1 (als dat zinvolle informatie voor je is)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:13:
Ok er is dus wel genoeg temperatuur voorhanden om het defrosten goed te kunnen... Tretour moet boven de 20 gr zijn.

Ja die flow kan te hoog zijn, dat werkte wellicht okay bij iets hogere buitentemp maar nu rond de nul met steeds die defrosten krijg je daar last van.

Diameter leiding ruimte 1 naar 4 is groot genoeg neem ik aan.
Zie ook mijn grafana, Tr is keurig boven de 20 al die tijd. DeltaT is zo'n 3.5 graden , met vanmorgen een Ta van 28.

• PeterZ(on)
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:15:
[...]

Alles is dubbel gechecked op aanvoer/afvoer, alle ventielen staan volledig open. Warmte verlies berekening heb ik niet, ben gewoon volop aan het isoleren geslagen, koude bruggen weggehaald, en overal HR++ glas met hardhouten kozijnen geplaatst.

Ja, erg mooi pand, ben er ook ERG blij mee :)
Ik ben niet zo van formules e.d. maar er zijn hier vast mensen die op een bierviltje kunnen uitrekenen of die 6Kw voldoende is of veel te weinig om het warmteverlies te compenseren. Zo niet, dan kom je gewoon capaciteit te kort.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:00
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:08:Idd massaprobleem denk ik.
Als dat een van de problemen is, is dan muurisolatie niet effectiever? Hoe hoger de weerstand voor de warmte des te minder je aan die dikke koude muur kwijt raakt zou mijn indruk zijn? Mss moet ik het tussen de regels verderop lezen maar dacht het nog niet gezien tw hebben.

• Ramon_1984
quote:
route99 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:23:
[...]
Als dat een van de problemen is, is dan muurisolatie niet effectiever? Hoe hoger de weerstand voor de warmte des te minder je aan die dikke koude muur kwijt raakt zou mijn indruk zijn? Mss moet ik het tussen de regels verderop lezen maar dacht het nog niet gezien tw hebben.
Wandverwarming werkt prima op niet / weinig ge´soleerde buitengevels

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:26:
[...]

Wandverwarming werkt prima op niet / weinig ge´soleerde buitengevels
De wanden zijn net gestucked allemaal, dus wandverwarming is no-go, ga niet opnieuw de boel laten stucken. (spel je stucken met ck trouwens?) Stuccen? Stukken? Stuken? Stucken? Stucen? wat is het eigenlijks...

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:16:
[...]
Zal ik morgen even doen, ik ben er nu niet, want ik woon er nog niet. COP swingt in het display trouwens tussen de 5.0/5.1 (als dat zinvolle informatie voor je is)
COP?? Heb je wel een flowmeter??
5,0/5.1 bij huidige buitentemperatuur zou super zijn.
Opgenomen vermogen in service mode 2 is om te kijken of je op ca 1500l/h zit is en WP werkelijk op max zit.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
route99 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:23:
[...]
Ik doel daarmee op snellere afgifte dan een dikke betonvloer.

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:27:
[...]

Opgenomen vermogen in service mode 2 is om te kijken of je op ca 1500l/h zit is en WP werkelijk op max zit.
De COP kun je uitlezen in het hoofdmenu van de warmtepomp. Ik heb geen flowmeter. Dat is wat de panasonic zelf aangeeft.

• Knowbody
Kweet niet hoor maar je bent de kelder aan het opstoken. Je denk dat het een goed buffer is. Maar die muren geleiden de warmte weer weg denk ik.

Je hebt het over stilstaande lucht van 160cm. Staat dat wel echt stil? Ik bedenk iets.... Niet lachen.... je kunt een waxine lichtje op de vloer zetten en met een webcam kijken of de vlam niet wappert.

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:28:
[...]
De COP kun je uitlezen in het hoofdmenu van de warmtepomp. Ik heb geen flowmeter. Dat is wat de panasonic zelf aangeeft.
Wat voor WP hebt je?
Edit ik kan dat niet uitlezen bij een WH-MDC06G3E5, als ook dat nog geen flowmeter intern gezien heb

Domba wijzigde deze reactie 16-12-2017 23:33 (15%)

• maartenmoerman
quote:
Zelfde als jij hebt, zie openingspost :)

• koevlaas2
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:27:
[...]

Cop is zo hoog omdat de Ta heel laag is, toch een capaciteitsprobleem denk ik, de Dt is goed alleen geen power om de Ta omhoog te krijgen (hogere Ta betekend veel meer afgifte).
Hogere Ta betekend overigens ook een lagere COP wat averechts werkt.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:30:
Kweet niet hoor maar je bent de kelder aan het opstoken. Je denk dat het een goed buffer is. Maar die muren geleiden de warmte weer weg denk ik.

Je hebt het over stilstaande lucht van 160cm. Staat dat wel echt stil? Ik bedenk iets.... Niet lachen.... je kunt een waxine lichtje op de vloer zetten en met een webcam kijken of de vlam niet wappert.
Het is een waterdichte kelder. Dus ga er van uit dat hij ook lucht dicht is , soort van :) Ok, er zit een luik in op het moment, maar daar ligt een dikke plank overheen op het moment. Het gebouw is een voormalig pompstation van Vitens, dus vandaar dat de kelder waterdicht is. (voormalig waterwingebied).

Was ik de kelder maar aan het opstoken. Zoals ik ook in het openings verhaal beschrijf, als ik hem los open zet als enige, dan stook ik de kelder wel warm. Mijn probleem is dat de temperaturen zo laaaaaaangzaaaam om hoog komen, terwijl de pomp maar 1400 watt staat te stoken, en niet omhoog wil.

• Knowbody
En hoelang draait de wp nu achter elkaar?

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:33:
[...]

Cop is zo hoog omdat de Ta heel laag is, toch een capaciteitsprobleem denk ik, de Dt is goed alleen geen power om de Ta omhoog te krijgen (hogere Ta betekend veel meer afgifte).
1400 watt, en een Ta van 28 graden. Gaat de COP zo ontzettend omlaag als ik 35 graden Ta zou hebben? En waarom gaat de Ta niet van 28 naar 35? Hoe bepaald hij dat? Hoe werkt dat ding? Ik heb hem nog nooit op zien toeren.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:37:
En hoelang draait de wp nu achter elkaar?
Hij draait nu 24/7, voor de laatste paar weken. Zie ook mijn grafana (openingspost), met alle wijzigingen die ik gedaan heb.

• koevlaas2
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:35:
[...]

Het is een waterdichte kelder. Dus ga er van uit dat hij ook lucht dicht is , soort van :) Ok, er zit een luik in op het moment, maar daar ligt een dikke plank overheen op het moment. Het gebouw is een voormalig pompstation van Vitens, dus vandaar dat de kelder waterdicht is. (voormalig waterwingebied).

Was ik de kelder maar aan het opstoken. Zoals ik ook in het openings verhaal beschrijf, als ik hem los open zet als enige, dan stook ik de kelder wel warm. Mijn probleem is dat de temperaturen zo laaaaaaangzaaaam om hoog komen, terwijl de pomp maar 1400 watt staat te stoken, en niet omhoog wil.
6 KW verkopen, 12 KW terug kopen.

• Domba
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:33:
[...]
COP van 5,2-5,5 past prima bij de Ta, maar ik kan bij geen van de 3 die uitlezen in hoofdmenu en ik heb zelfs een 6kW van later productie datum staan op moment

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:38:
[...]

COP van 5,2-5,5 past prima bij de Ta, maar ik kan bij geen van de 3 die uitlezen in hoofdmenu en ik heb zelfs een 6kW van later productie datum staan op moment
Ik zal morgen even een filmpje maken hoe ik daar bij kom anders. Ik scrollde erdoor, en er stond COP in het display, en die schommelde toen tussen 5.0 en 5.1

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:38:
[...]

6 KW verkopen, 12 KW terug kopen.
Of een 6kw er alleen bij voor de woonkamer, dan lijkt het wel te lukken.

Wat is efficienter in dit geval dan, een enkele van 12kw of 2 van 6kw?

• koevlaas2
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:40:
[...]

1x 6 erbij kopen, 6 inruilen is verliezen en 1x 12 kopen is een dure jongen.
Krijgt de WP alleen de woonkamer wel op temperatuur ?

koevlaas2 wijzigde deze reactie 16-12-2017 23:44 (7%)

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:37:
[...]
1400 watt, en een Ta van 28 graden. Gaat de COP zo ontzettend omlaag als ik 35 graden Ta zou hebben? En waarom gaat de Ta niet van 28 naar 35? Hoe bepaald hij dat? Hoe werkt dat ding? Ik heb hem nog nooit op zien toeren.
Op volvermogen scheelt het 0.5-1 in COP en als je in deellast kunt draaien ongeveer 1 tussen Ta 28 en 35C

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:40:
[...]

Mocht je de 6 voor een zacht prijsje weg doen, dan heb ik wel interesse

Maar ik zou eerst maar eens proberen met de 6 je woonkamer warm te maken

• maartenmoerman
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:44:
[...]
Krijgt de WP alleen de woonkamer wel op temperatuur ?
In ieder geval Ta hoger, en op-toerend, en heb het al 23 graden in de kelder gehad, dus dat lijkt goed te gaan. Dan blijft de kwestie isolatie van de kelder wel/niet over, icm wachten tot de kelder gewoon volop temperatuur is, en lekker warmte gaat afgeven naar boven ook, is dit een actiepuntje voor volgende week om te dubbelchecken en uit te voeren.

• route99
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:27:[...]De wanden zijn net gestucked allemaal, dus wandverwarming is no-go,
Kan ik me voorstellen. Maar even terug was mijn vraag juist niet dit, maar juist isoleren van de muren. Hoe minder massa je hoeft op te warmen, des te sneller de respons van de temperatuur zal zijn op de warmte input. Zulke massieve koude muren kunnen aardig bufferend werken, dus dat vlak de T-toename fors af. Voor een thermo-techneut te berekenen met wat aannames tov ge´soleerde muren?

• koevlaas2
quote:
route99 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:48:
[...]
Kan ik me voorstellen. Maar even terug was mijn vraag juist niet dit, maar juist isoleren van de muren. Hoe minder massa je hoeft op te warmen, des te sneller de respons van de temperatuur zal zijn op de warmte input. Zulke massieve koude muren kunnen aardig bufferend werken, dus dat vlak de T-toename fors af. Voor een thermo-techneut te berekenen met wat aannames tov ge´soleerde muren?
De massa verandert door isolatie niet, is deze aanhang een maatje teveel voor je WP dan scheelt dit nagenoeg niets denk ik.

• maartenmoerman
quote:
route99 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:48:
[...]
De muren zijn geisoleerd door Pluimers, met de waardes zoals in de openingspost. Inderdaad zou een thermo techneut dit even moeten door rekenen, ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten :(

• Knowbody
Vermogen lijkt me niet direct het probleem.

Het lijkt er meer op dat ie niet hoger mag van zichzelf
Staat de stille modus uit?

PS een waterdichte kelder zegt niets over warmtedicht.

Verder vind ik die tweede pomp ook eentje om mee te gaan spelen. Onbalans hydraulisch heb je zo gecreŰerd met die T stukken in de route.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:51:

Verder vind ik die tweede pomp ook eentje om mee te gaan spelen. Onbalans hydraulisch heb je zo gecreŰerd met die T stukken in de route.
- Quiet mode staat uit ja
- Water dichte kelder zegt inderdaad niks over warmte dicht, maar wel over stilstaande laag lucht, en lucht schijnt best ok te zijn qua isolator?
- Hydraulische onbalans... Care to explain? Een t stuk is niet goed? Ik was er van uit gegaan dat zolang de pomp niet in flow error springt het goed is? De pomp zit in de aanvoer vlak voor de verdeler van de woonkamer.

• koevlaas2
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:54:
[...]

- Water dichte kelder zegt inderdaad niks over warmte dicht, maar wel over stilstaande laag lucht, en lucht schijnt best ok te zijn qua isolator?
- Hydraulische onbalans... Care to explain? Een t stuk is niet goed? Ik was er van uit gegaan dat zolang de pomp niet in flow error springt het goed is? De pomp zit in de aanvoer vlak voor de verdeler van de woonkamer.
Zet pomp 2 eens helemaal stil.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:09

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:51:

Zijn flowmeters op de verdelers (ok die zijn niet zuiver maar je kan wel zien of er flow is)staan allemaal netjes op 2 a 2,5 l/m dus dat is best ok.

Wat ik me af vraag, is die 1400W van de wp nou maximaal of kan hij nog harder, het lijkt me zo laag voor een 6kW. Of is dat omdat het een 9 is die afgeregeld is ?
Ook die kelder, stilstaande lucht of isoleren tegen het plafond? Vloer word dan warmer dus Tr omhoog.
Ik ben nog niet overtuigd dat de wp te licht is eigenlijk, 57 m2 is maar 4 meer dan hier.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:57:
[...]

Zijn flowmeters op de verdelers (ok die zijn niet zuiver maar je kan wel zien of er flow is)staan allemaal netjes op 2 a 2,5 l/m dus dat is best ok.

Wat ik me af vraag, is die 1400W van de wp nou maximaal of kan hij nog harder, het lijkt me zo laag voor een 6kW. Of is dat omdat het een 9 is die afgeregeld is ?
Ook die kelder, stilstaande lucht of isoleren tegen het plafond? Vloer word dan warmer dus Tr omhoog.
Ik ben nog niet overtuigd dat de wp te licht is eigenlijk, 57 m2 is maar 4 meer dan hier.
Op lage temperatuur trekt een WP niet veel stroom, bij hogere Ta neemt ook het stroomverbruik enorm toe.
Cop=5 > 1400 x 5 = 7 KW aan de krukas dus vol vermogen.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:55:
[...]

Zet pomp 2 eens helemaal stil.
Zo was het eerst en gebeurde er helemaal niks, 1km slang met alleen een pomp van de wp......?

• koevlaas2
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:59:
[...]

Zo was het eerst en gebeurde er helemaal niks, 1km slang met alleen een pomp van de wp......?
Maar je Ta steeg wel ?

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17-04 23:11

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik vermoed dat als een hoge flow de dT niet kleiner kan krijgen, een lage flow de dT nog beroerder gaat maken.
Een grote dT veroorzaakt normaal meer vermogen afgifte uit de wp, mits de rT bepalend is voor de dT.
Werkt dit allemaal averechts?

Mijn mening is dan een hoge flow aanhouden met meer vermogen erop. 9 - 11 KW pomp inzetten.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Domba
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:50:
[...]
De massa verandert door isolatie niet, is deze aanhang een maatje teveel voor je WP dan scheelt dit nagenoeg niets denk ik.
@koevlaas2 over een tijdje, kan wel even duren, heb ik data van een 6kW pana systeem waarbij binnenzijde geisoleerd is bij een volsteense muren zonder spouw en verder eigenlijk geen thermische massa
Wel voor een systeem met radiatoren & fancoils en een ongeisoleerd vloer direct een zandbed

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Nee natuurlijk niet, kwam net op 26 graden en liep al een week 24/7 bij hogere buiten temp.

1400W cop 5 ja , als het cop 5 is, met deze temperaturen zitten de meesten op 4 maar goed, dat daar gelaten waarom adviseren ze dan steeds 25A afzekeren voor een 6 als dat ding nog geen 10A trekt?

• koevlaas2
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:06:
[...]

Nee natuurlijk niet, kwam net op 26 graden en liep al een week 24/7 bij hogere buiten temp.

1400W cop 5 ja , als het cop 5 is, met deze temperaturen zitten de meesten op 4 maar goed, dat daar gelaten waarom adviseren ze dan steeds 25A afzekeren voor een 6 als dat ding nog geen 10A trekt?
Bij Ta= 55c trekt de WP wel wat meer stroom maar geen 25A denk ik.
Ik zeker de meeste op 16A af.

• Domba
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:06:
[...]

WP, kan ook SWW en er is een aansluiting voor 3kW 13A E-element voor in de boiler, die erbij moet tellen, die namelijk ook gevoed wordt via aansluiting 1 van de WP

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:47:
[...]

In ieder geval Ta hoger, en op-toerend, en heb het al 23 graden in de kelder gehad, dus dat lijkt goed te gaan. Dan blijft de kwestie isolatie van de kelder wel/niet over, icm wachten tot de kelder gewoon volop temperatuur is, en lekker warmte gaat afgeven naar boven ook, is dit een actiepuntje voor volgende week om te dubbelchecken en uit te voeren.
Het idee van dat warmtebuffer is leuk maar dan zou ik wel de kelderwanden isoleren.

• route99
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:50:[...]De massa verandert door isolatie niet, is deze aanhang een maatje teveel voor je WP dan scheelt dit nagenoeg niets denk ik.
Neen, maar die massa zit wel achter een laag stilstaande lucht/ isolatie combinatie. Dus als de isolatie weerstand maar groot genoeg is vertraagd dat de interactie met de zware dikke muur erachter toch zeer sterk? Dat lijkt me juist de functie van die isolatie.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:10:
[...]

Het idee van dat warmtebuffer is leuk maar dan zou ik wel de kelderwanden isoleren.
Ok, dat is een interessante suggestie. Zou ik de bodem ook dan moeten isoleren? Het zandbed (?) eronder is wel 2+ meter onder de grond.

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:54:
[...]

Dat stilstaande lucht verhaal vind ik maar vreemd. Die lucht wordt warm las ik in het andere topic. Telt dat dan als stilstaand.

Blijft de warmte lang hangen in die kelder nadat de wp uit staat.... Dan weet je het of je idee van buffer klopt.

Ik bedoel mbt t stuk en die pomp werkt dat goed samen met de rest. Of trek je vooral aanvoer naar de verdeler en komt het te weinig bij de andere vertrekken. Kwestie van uitproberen.

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:12:
[...]

Ok, dat is een interessante suggestie. Zou ik de bodem ook dan moeten isoleren? Het zandbed (?) eronder is wel 2+ meter onder de grond.
De warmte geleidt het zand in.

• HFman
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-05 13:30
22 cm beton moet je ook warm krijgen, als een 6kw helemaal niks doet die al weken draait, dan gaat een 12 kw het ook niet reden lijkt me..

Als een 3 kw warme lucht kachel het wel warm krijgt, dan moet je toch ergens iets anders "fout" hebben.

Als ik naar je Grafana kijk, dan zie ik de temp per 2 uur 1 graad stijgen.. (Ta)

Kun je een plot van de binnen temperatuur er bij zetten ?

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:16:
[...]

Dat stilstaande lucht verhaal vind ik maar vreemd. Die lucht wordt warm las ik in het andere topic. Telt dat dan als stilstaand.

Blijft de warmte lang hangen in die kelder nadat de wp uit staat.... Dan weet je het of je idee van buffer klopt.

Ik bedoel mbt t stuk en die pomp werkt dat goed samen met de rest. Of trek je vooral aanvoer naar de verdeler en komt het te weinig bij de andere vertrekken. Kwestie van uitproberen.
De warmte blijft dagen hangen in de kelder, vandaar ook mijn conclusie. Ik verloor daar minder dan een graad per 24 uur. Nu is het weer een andere temperatuur, want luik open, aannemer dingen doen, ik pomp bij plaatsen etc etc.

Mbt T-stuk, dat zit wel snor denk ik, de andere vertrekken worden wel OK warm, en de verschillen tussen temperaturen daar is ook goed --> Ta 28, Vloer zelf is 25, en ruimte temp is 20/21, de badkamer in dit geval (daar kan de deur al van dicht). Zie ook mijn grafana, daar staan de sensoren van de badkamer in een losse grafiek.

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:12:
[...]
Geen idee waar je 23C meet, maar voor keldervloer isolatie meet je de vloer en 5cm er boven, voor een indruk.
Isolatie van de kelderwanden en dun laagje van 1-2cm onder kamer vloer remt meer en werkt Tr verhoegend
Op 2 meter diepte in zandbed is de temperatiuur niet afhankelijk van de buiten temperatuur, zoals je kelderwanden

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:31:
[...]

Geen idee waar je 23C meet, maar voor keldervloer isolatie meet je de vloer en 5cm er boven, voor een indruk.
Isolatie van de kelderwanden en dun laagje van 1-2cm onder kamer vloer remt meer en werkt Tr verhoegend
Op 2 meter diepte in zandbed is de temperatiuur niet afhankelijk van de buiten temperatuur, zoals je kelderwanden
23 graden meette ik zo'n 20cm boven de vloer van de kelder. Ik had daar op een houten kist een losse thermometer liggen.

• Knowbody
Ok dat buffer werkt dus. Sluiten we dat even uit.

Het werkt ook goed als de kamer niet meedoet. Dan doet die opvoerpomp ook niets, die zit vlak voor de verdeler vd kamer, toch.

Zet je de kamer erbij gaat die pomp die op max staat ook meedoen.

• Knowbody
quote:
[...]

En pomp 2 op de laagste stand al getest?

• Ramon_1984
quote:
[...]

Ja waarom niet ?
Mits de groeplengte even lang zijn en niet te lang ( max80 meter 16 x 2 )

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:43:
[...]

En pomp 2 op de laagste stand al getest?
Op standje 3.2 (ergens in het midden begonnen), maar ging me niet hard genoeg, stom genoeg vergeten wat DeltaT op die verdeler toen was , @Rol-Co weet jij dat nog zo?

Nu op standje 7, en voordat ik alle groepen in de woonkamer heb gezet een paar uur geleden (zie grafana), had ik maar 2 groepen in de woonkamer open, en verder alles in alle andere vertrekken.

Ta was toen 27 graden, en Tr was toen ~20-21 graden (op de verdeler van de woonkamer that is)

Edit, ow, en dus nee, nog niet getest. Staat op lijstje van dingen om te testen nu.

maartenmoerman wijzigde deze reactie 17-12-2017 00:50 (6%)

• joostmaas
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:37:
De warmte uit de kelder gaat naar de buitenzijde, want op 2m diepte waarschijnlijk een graad of 12, dus stuk kouder dan kelder zelf. Kelder isoleren: daar raak je de warmte kwijt. De wp is in feite de grond om het huis heen aan het opwarmen...

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:47:
[...]

Ja waarom niet ?
Mits de groeplengte even lang zijn en niet te lang ( max80 meter 16 x 2 )
groepen zijn even lang, echter, er ligt >900 meter in de woonkamer verdeeld over 5 groepen.

Waarom max 80 meter? Of ik het nou op een verdeler van 5 groepen of op eentje van 10 groepen zet, de hoeveelheid water die die Wilow moet pompen blijft hetzelfde toch? De totale hoeveelheid leidingen is niet anders, alleen verdeeld over meer of minder groepen. De aanvoer diameter van de verdeler veranderd er niet door.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:37:

Het werkt ook goed als de kamer niet meedoet. Dan doet die opvoerpomp ook niets, die zit vlak voor de verdeler vd kamer, toch.

Zet je de kamer erbij gaat die pomp die op max staat ook meedoen.
Yup en yup, maar andersom, als je de woonkamer alleen doet, gaat het ook goedl.

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:49:
[...]

groepen zijn even lang, echter, er ligt >900 meter in de woonkamer verdeeld over 5 groepen.

Waarom max 80 meter? Of ik het nou op een verdeler van 5 groepen of op eentje van 10 groepen zet, de hoeveelheid water die die Wilow moet pompen blijft hetzelfde toch? De totale hoeveelheid leidingen is niet anders, alleen verdeeld over meer of minder groepen. De aanvoer diameter van de verdeler veranderd er niet door.
Dus elke groep in de woonkamer is rond de 180 meter ?

• maartenmoerman
quote:
HFman schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:25:
22 cm beton moet je ook warm krijgen, als een 6kw helemaal niks doet die al weken draait, dan gaat een 12 kw het ook niet reden lijkt me..

Als een 3 kw warme lucht kachel het wel warm krijgt, dan moet je toch ergens iets anders "fout" hebben.

Als ik naar je Grafana kijk, dan zie ik de temp per 2 uur 1 graad stijgen.. (Ta)

Kun je een plot van de binnen temperatuur er bij zetten ?
Ik zou een extra Pi vandaag binnenkrijgen per post, maar GLS heeft besloten vandaag gewoon niet langs te komen, maar heb zo snel mogelijk een sensor in de woonkamer erbij hangen. (en dan ook de sensoren die meegegoten zijn in de woonkamer vloer, 1wire houd niet zo van lange draden ben ik achter gekomen)

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:54:
[...]

Dus elke groep in de woonkamer is rond de 180 meter ?
yup.

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-07 22:32
165cm is veel te veel om over stilstaande lucht te spreken. Dan heb je het over cm's.

Ik gok erop dat de lucht in je kelder langzaam circuleert en een hoop warmte afvoert. Dat zorgt voor een lage watertemperatuur, en je WP voegt maximaal 5░C toe. Daardoor komt je huis niet op temperatuur. Kun je op de een of andere manier warmwater "kortsluiten"? Je WP voelt dan een hogere T, waardoor de uitgaande T ook hoger wordt.

Twee manieren om kelderafkoelheorie te testen: isoleer een m2 en vergelijk T van vloer ge´soleerd en ongeisoleerd. Of zet er een 1000W kachel in en kijk hoe snel de temperatuur oploopt.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 3,5 kWp PV

• Ramon_1984
quote:
En in je kelder zijn de groepen korter ?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:59:
[...]

En in je kelder zijn de groepen korter ?
In de kelder zitten geen groepen, ja, euh, de verdeler hangt in de kelder, maar die bevat de groepen voor de woonkamer (verdeler zit onder de vloer, enja, dat is lastig te onluchten, maar alles is 100% goed ontlucht).

Zie voor oppervlaktes die vloerverwarming hebben de openingpost.

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 17 december 2017 @ 01:00:
[...]

In de kelder zitten geen groepen, ja, euh, de verdeler hangt in de kelder, maar die bevat de groepen voor de woonkamer (verdeler zit onder de vloer, enja, dat is lastig te onluchten, maar alles is 100% goed ontlucht).

Zie voor oppervlaktes die vloerverwarming hebben de openingpost.
Ik bedoelde eigenlijk dat de overige groepen korter zijn dan de woonkamer

• Domba
Als ik mag vragen wat heb je met de uitbouw aan de achterzijde van pand gedaan, is dat ook bij de woning getrokken?

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-07 22:01
Wellicht wat voorbarig om al conclusies te trekken maar na alles gelezen te hebben, je data geanalyseerd te hebben. Een nachtje geslapen te hebben en een vergelijk bij mijzelf gemaakt te hebben is mijn idee:

Te veel massa om te verwarmen, want vloerverwarming gestort in beton.
Te lange leidingen in de woonkamer
Te veel warmteafgifte in de vloer
Te veel defrosts waardoor de TR niet opbouwt

Je TR is logisch gezien de omstandigheden denk ik

Waaruit heb ik dit gebaseerd?
Hier stook ik met:
VVW a ▒60m2 4 groepen 15cm HOH ingefreesd @ BGG
2 jaga raditoren op BGG
1 Handdoekradiator in de badkamer.
2 jaga radiatoren in 2 van de 4 slaapkamers.

Hier komt de TR van de WP (welke vrijwel gelijk ligt aan de TR van de VVW) met moeite naar de 25gr, maar dan moet ik al heel lang aan het stoken zijn.

Hier een snapshot van mijn grafana, je ziet soms wel wat pieken in de TA / TR maar die komen meestal als er gedouched wordt en de restwarmte van de ketel in het CV circuit worden gegooid:
https://snapshot.raintank...Pm7xh7b4QSh3QCHJmm5T9IRcw

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb echter.

ELGA Toshiba

• Knowbody
quote:
[...]

Stilstaande pomp in serie blokkeert de doorstroming.
Zat die pomp er eerst niet bedoel je dat.

Die pomp moet sowieso lopen.

Maar in dit geval zou ik de flow van beide pompen verlagen want hij trekt het niet met die hoge flow met alle afgevers open en de huidige buitentemperatuur.

Met een retourtemp van pakweg 20 graden gaat mogelijk het defrosten niet echt lekker. Of pakt die het element erbij? Al eens goed op gelet?

Die temperatuur in de kelder blijft dagen hangen schrijft @maartenmoerman maar bedoelt hij bij uitgeschakelde verwarming of bij draaiend.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-07 22:01
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:00:
[...]

Stilstaande pomp in serie blokkeert de doorstroming.
Zat die pomp er eerst niet bedoel je dat.

Die pomp moet sowieso lopen.

Maar in dit geval zou ik de flow van beide pompen verlagen want hij trekt het niet met die hoge flow met alle afgevers open en de huidige buitentemperatuur.

Met een retourtemp van pakweg 20 graden gaat mogelijk het defrosten niet echt lekker. Of pakt die het element erbij? Al eens goed op gelet?

Die temperatuur in de kelder blijft dagen hangen schrijft @maartenmoerman maar bedoelt hij bij uitgeschakelde verwarming of bij draaiend.
Aan de Heatpump WATT tabel te zien wordt het element erbij gepakt

ELGA Toshiba

• Knowbody
@maartenmoerman Ik vind het wel een goed idee om de vloer met tonzon folie te isoleren. Je wilt immers de kelder als buffer zien. Reflectie helpt dan en het is makkelijk aan te brengen met 160cm ruimte

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True