Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 25-05 09:52
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:05:
@maartenmoerman Ik vind het wel een goed idee om de vloer met tonzon folie te isoleren. Je wilt immers de kelder als buffer zien. Reflectie helpt dan en het is makkelijk aan te brengen met 160cm ruimte
Je kan de boel nog zo goed isoleren, maar groep lengtes van 180 meter ga je het met een warmtepomp niet redden.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

quote:
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 01:26:
Als ik mag vragen wat heb je met de uitbouw aan de achterzijde van pand gedaan, is dat ook bij de woning getrokken?
Ja, dat is slaapkamer, badkamer, technische ruimte.

Een kachel in die kelder zetten is wel een goed idee, kijken of het dan opgetrokken word, en als je hem weer uit zet andersom, dan weet je dat de kelder warmte verliest.
Waarom zou ik anders isolatie onder mijn vloer hebben, daar zit ook een kruipruimte onder met stilstaande lucht. Maar als het daar warm word is het niet goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:15:
[...]

Je kan de boel nog zo goed isoleren, maar groep lengtes van 180 meter ga je het met een warmtepomp niet redden.
Waarom denk je dat? Vanwege de lengte en lage temperatuur of zoiets? Door de grote hoeveelheid zou hij het zelfs met een lagere temperatuur warm moeten krijgen, maar er is een te groot verlies ergens.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:41
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:24:
[...]

Waarom denk je dat? Vanwege de lengte en lage temperatuur of zoiets? Door de grote hoeveelheid zou hij het zelfs met een lagere temperatuur warm moeten krijgen, maar er is een te groot verlies ergens.
Door de lengte en lage temperatuur is het water zijn warmte volledig kwijt na 180 meter lijkt mij.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 29-04-2019
Die groepen zijn het probleem niet.

Ik zie dat de Panasonic voluit gaat, Popgenomen is 1500 Watt, ongeveer max.

Daarbij lukt het niet de schil geheel op te warmen.

De leiding tussen ruimte 1 en 4 verliest teveel las ik. Dan moet die leiding beter geïsoleerd worden.

Is er naast een kelder een souterrain of wordt er dezelfde ruimte mee bedoelt. De kelder heeft 3 groepen. Die al eens uit gezet?

Wanneer de ruimte onder de woonkamer als buffer wordt gezien dan is het simpel om te testen : verwarm deze ruimte met 3 kW en stook het op tot 30 graden.
Als dat lukt moet de WP het ook lukken hoger te komen.

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• Ramon_1984
Zijn retour blijft koud.
Bij ons in het dorp hebben ze een kerk aan een warmtepomp gehangen, wel een grond gebonden maar dat maakt niet veel uit.

De betonnen vloer heeft geen isolatie, en boven op is vloerverwarming aangelegd in slakkenhuis patroon en de groeplengte is maar 60 meter.

Hierdoor heeft de warmtepomp minder last van de massa

• Knowbody
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:15:
[...]

5 groepen, 57 m2

Per groep betekent dat ongeveer een opp van 3x4 meter. Met hoh 10 cm krijg je daar echt geen 180 meter slang in. Dus dat is het niet.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:41
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:43:
[...]

5 groepen, 57 m2

Per groep betekent dat ongeveer een opp van 3x4 meter. Met hoh 10 cm krijg je daar echt geen 180 meter slang in. Dus dat is het niet.
Ja daar heb je gelijk in... zal meer rond de 115m per groep uitkomen. Ik was even klakkeloos van de 180 uitgegaan welke @maartenmoerman aangaf. Dan neem ik mijn statement terug dat de vvw leidingen te lang zijn

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:39:
[...]
Ik zal morgen even een filmpje maken hoe ik daar bij kom anders. Ik scrollde erdoor, en er stond COP in het display, en die schommelde toen tussen 5.0 en 5.1
Als je bedoeld het getal waar onder staat "Fr", die je te zien krijgt met knop Check en search omhoog (driehoekige knoppen).
Dat is de frequentie van de compressor, voor Ta 25-28 en voluit is 50-51 Hz een vrij normale waarde

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Ramon_1984
@Knowbody @Daannn1987
Topic starter geeft de 180 meter zelf op.

Maar dan blijft het nog vreemd ervan uit gaande dat de groep lengte 115m is , dat zonder hulp pomp er geen 2liter p/m over de vloer gaat.

• Knowbody
quote:
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:51:
[...]

Als je bedoeld het getal waar onder staat "Fr", die je te zien krijgt met knop Check en search omhoog (driehoekige knoppen).
Dat is de frequentie van de compressor, voor Ta 25-28 en voluit is 50-51 Hz een vrij normale waarde
Goeie.

COP 5 zit er niet in zoals het nu draait.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:03:
[...]

Goeie.

Dus kan hij nog harder?

• Domba
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:03:
[...]
Goeie.

Voor een 6kW Pana Mono met Ta van 26-28C bij Tb=2-3C is COP tussen 5,0-5,5 heel normaal en is een COP van <4,5 rond uit slecht.
Maar als Tb 2 graden lager zit, rond nul dan is momentane COP al afgenomen tot 3.7-4,3 er is wel weer wat extra ruimte vrijgegeven door de firmware en kan opgenomen vermogen doorlopen naar 1600-1700W, maar loop je nog tegen de max 58Hz aan die pas bij iets lager temperatuur weer hoger kan.
In die 2 graden verlies je een vol punt aan COP maar kan thermisch afgeven vermogen ook even doorlopen ipv de max 6,2kW tot 6,6kW tot Tb net onder nul is (-1C, afhankelijk van Panasonic sensor afwijking),

• Knowbody
quote:
Wat is de COP bij Tb 2 graden, ik denk rond 3

Totaal stop je nu rond de 4.5 kW in het gebouw aan warmte. Hooguit 5

• Knowbody
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:16:
[...]

Ja, dat is slaapkamer, badkamer, technische ruimte.

Een kachel in die kelder zetten is wel een goed idee, kijken of het dan opgetrokken word, en als je hem weer uit zet andersom, dan weet je dat de kelder warmte verliest.
Waarom zou ik anders isolatie onder mijn vloer hebben, daar zit ook een kruipruimte onder met stilstaande lucht. Maar als het daar warm word is het niet goed.
Ja, doen!

Kruipruimtes zijn geventileerd. Geen stilstaande lucht.

• Knowbody
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:02:
@Knowbody @Daannn1987
Topic starter geeft de 180 meter zelf op.

Maar dan blijft het nog vreemd ervan uit gaande dat de groep lengte 115m is , dat zonder hulp pomp er geen 2liter p/m over de vloer gaat.
Kan gewoon geen 180 zijn. Bij hoh 5 cm wel.

• Rol-Co

Rol-Co

Kruipruimte is geventileerd als de gaten in de muur open zijn inderdaad.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:05
quote:
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:45:
[...]

Kan gewoon geen 180 zijn. Bij hoh 5 cm wel.
Behalve als er veel extra lengte nodig is om bij de verdeler te komen, is niet uit de tekening op te maken waar deze nu zit.

• Knowbody
quote:
jerh schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:58:
[...]

Behalve als er veel extra lengte nodig is om bij de verdeler te komen, is niet uit de tekening op te maken waar deze nu zit.
Onder de vloer zat die.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Alle metingen die hier gepost zijn (opgenomen vermogen, Ta, Tr, debieten) wijzen er op dat de warmtepomp het prima doet en minstens 6 kW aan warmte levert.
Eens?
Dan is de vraag 'waarom wordt mijn Ta niet hoger' gelijk beantwoord: een hogere Ta is niet nodig om 6 kW te dumpen.

Het is nu dus een zoekplaatje waar de 6 kW aan warmte blijft.
Dat kan stomweg in het opwarmen van tonnen beton zijn, maar mijn gevoel zegt dat de ongeïsoleerde kelder die in het grondwater staat een fantastische heat sink is.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Knowbody
Ik denk dat op dit moment @maartenmoerman druk bezig is de aangereikte suggesties uit te voeren. We wachten op de resultaten!

• Domba
quote:
Proton_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:32:
Alle metingen die hier gepost zijn (opgenomen vermogen, Ta, Tr, debieten) wijzen er op dat de warmtepomp het prima doet en minstens 6 kW aan warmte levert.
Eens?
Dan is de vraag 'waarom wordt mijn Ta niet hoger' gelijk beantwoord: een hogere Ta is niet nodig om 6 kW te dumpen.

Dat kan stomweg in het opwarmen van tonnen beton zijn, maar mijn gevoel zegt de ongeïsoleerde kelder die in het grondwater staat een fantastische heat sink is.
Mee eens,

Aan de Ta vanaf gelopen uren zag je ook de "condensor" dicht vriezen op ca 2/3 van countdowntimer tijd voor minimale defrost interval en de back-up bijschakelen ter compensatie

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Proton_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:32:
Eens?

Dat kan stomweg in het opwarmen van tonnen beton zijn, maar mijn gevoel zegt dat de ongeïsoleerde kelder die in het grondwater staat een fantastische heat sink is.
Lijkt mij ook, gezien de kelder op een gegeven moment 20 graden was en de ruimte boven die vloer 17. Nou is het wel 6 meter hoog dus een paar ventilatoren aan het plafond/dak zal ook veel warmte naar beneden werken.
Alleen snap ik dan het advies van niet isoleren omdat het stilstaande lucht is niet, die gast is ook niet gek toch?

• Domba
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:46:
[...]

Lijkt mij ook, gezien de kelder op een gegeven moment 20 graden was en de ruimte boven die vloer 17. Nou is het wel 6 meter hoog dus een paar ventilatoren aan het plafond/dak zal ook veel warmte naar beneden werken.
Alleen snap ik dan het advies van niet isoleren omdat het stilstaande lucht is niet, die gast is ook niet gek toch?
Of het wel stilstaande lucht is, dien je op 2 hoogtes te meten in de kelder, niet enkel op 20cm van de vloer
Of er toch niet enige convectie is tgv koude val door te veel warmteverlies via de kelderwanden

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11:46
quote:
route99 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:11:
[...]
Neen, maar die massa zit wel achter een laag stilstaande lucht/ isolatie combinatie. Dus als de isolatie weerstand maar groot genoeg is vertraagd dat de interactie met de zware dikke muur erachter toch zeer sterk? Dat lijkt me juist de functie van die isolatie.
Maar dit raakt het probleem van niet warm worden van het water maar marginaal/nihil en zal dus ook niet helpen mbt oplossing van het probleem.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het niet warm worden van leidingen, lukraak isoleren en spelen met de flow is -volgens mij- allemaal bijzaak. Waar blijft de 6 kW? Als je dat weet, volgt de maatregel vanzelf.
Debiet x dT = vermogen, dus dat moet je meten van elke leiding/groep.

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2017 13:19]

• koevlaas2
  • Laatst online: 11:46
quote:
Proton_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:18:
Het niet warm worden van leidingen, lukraak isoleren en spelen met de flow is -volgens mij- allemaal bijzaak. Waar blijft de 6 kW? Als je dat weet, volgt de maatregel vanzelf.
Debiet x dT = vermogen, dus dat moet je meten van elke leiding/groep.
Om even lukraak wat te experimenteren, als je de heater erbij aanzet en rechtsboven in je display zie je ook echt dat deze inschakelt wat gebeurt er dan ?
Met de heater erbij 3 kw extra zou je op circa 9 kw uit moeten komen, komt dan land inzicht weet je dat je er niet heel ver vanaf zit.
Om de heater daadwerkelijk te laten werken zijn wijzigen van parameters noodzakelijk.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• paulv1973
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 04-05 20:34

paulv1973

16.730Wattpiek

quote:
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:28:
[...]

De COP kun je uitlezen in het hoofdmenu van de warmtepomp. Ik heb geen flowmeter. Dat is wat de panasonic zelf aangeeft.
Waar kan ik die Cop uitlezen in het hoofdmenu??
Ik heb dezelfde Wp draaien.

Verder...
Moet je niet gewoon je temperatuurinstelling van je stooklijn verhogen?
En dan je shift terug naar 0 zetten en weer opnieuw proberen je temperatuur te verhogen door je shift mee te verhogen?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• MBgek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:36
-Waarom heb je een 2e pomp geplaatst? 2 pompen in serie plaatsen is knoeien.
-Plaats inregelafsluiters bij je verdelers deze bijv; TACO setter
Op deze manier kan je in ieder geval balanceren, deze kunnen in de aanvoer of in de retour op de verdeler.
-Wat voor verdelers heb je? zitten er flowmetertjes op per streng?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@paulv1973 De enige manier om water van 45 graden uit de warmtepomp te krijgen, is door te zorgen dat er 40 graden in komt.
Er moet een overschot aan vermogen zijn om de temperatuur op te kunnen laten lopen (vermogen warmtepomp > warmteverlies).
Dat overschot is er niet, dus het kan niet warmer, en er is vastgesteld dat de warmtepomp zijn stickervermogen levert. Dan blijft er maar 1 variabele over: het warmteverlies.
Aan de knoppen draaien geeft je niet meer warmte (hoewel, de suggestie van @koevlaas2 natuurlijk wel en dat kan een instructief (en duur) experiment zijn :) )

Dus ik zou aanraden om onder vollast van elke verdeler vast te stellen hoeveel kW je daar kwijt raakt.

Een voor de hand liggende conclusie kan zijn is dat er onder deze omstandigheden veel meer dan 6 kW warmteverlies is - tenslotte is dat maar aangegokt ;)
Dan is het onmogelijk om met die WP de boel warm te stoken.
Wellicht is blijkt uit de data wel dat de kelder het leeuwendeel van het vermogen opslokt - dan is het misschien acceptabel om daar (nu even) niet te stoken en later binnen of buiten te isoleren of een grotere WP.

• Knowbody
Het is stil aan het front. Ben erg nieuwsgierig wat het experimenteren vandaag heeft gebracht.

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-10-2019
Live vanuit de bouwput, kan vanaf de ipad geen annotaties in grafana maken, zal ik vanavond er even bij zetten. Om 17.55 heb ik pompsnelheid omlaag gezet, 4 op de wp en 3.5 (midden ongeveer) op de hulppomp. Flowmeters op de verdeler van de woonkamer (vertrek 4) geven zo rond de 2 (ietsje meer) aan.

Delta T op die verdeler is zo’n 9 graden, ta is een keurige 25. Nu zit er al redelijk wat warmte in. Dus ben benieuwd of hij aankomende 24 uur omlaag gaat of omhoog.

Ow, en alle vertrekken open.

Zijdelingse informatie, een 3kw straalkachel had het vertrek (woonkamer, nummer 4) van de week opgewarmd naar 22 graden. Deze heb ik gisterenmiddag uitgezet. Het was vanmorgen 21 graden. En nu zo’n 20 met diverse malen deuren open en dicht gedaan (bezoek & heen en weer lopen) dus het lijkt erop dat als de ruimte op temperatuur is, dat ik in 24 uur zo’n 1.5/2 graden aan temperatuur verlies.

[Voor 31% gewijzigd door maartenmoerman op 17-12-2017 18:39]

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:51:
[...]

Ja, heb ik gechecked en inderdaad.... misleidend dat er cop in het schermpje staat :)

Hoe kom ik inet het menu om afgenomen vermogen uit te lezen wat je ook melde?

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:42:
[...]
Ja, heb ik gechecked en inderdaad.... misleidend dat er cop in het schermpje staat :)

Hoe kom ik inet het menu om afgenomen vermogen uit te lezen wat je ook melde?
Afgenomen vermogen van circulatie pomp dien je naar je monitoring te kijken.

De controller geeft geen afgenomen of afgegeven vermogen weer, houdt wel tellers bij voor afgenomen energie kWh (eveneens onder check te vinden), maar die zijn niet altijd even betrouwbaar +/- 5% is geen uitzondering zelfs niet als units van zelfde productiebatch zijn met bijna op volgende serienummers

• Ramon_1984
Ondertussen is je aanvoer wel omhoog gegaan naar de 25 graden

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:27:
Ondertussen is je aanvoer wel omhoog gegaan naar de 25 graden
Hij staat nu op 25.06 ja, maar op zich was hij daar nu ook wel naar toe geklommen zonder pomp verlaging volgens mij. Vergeet niet dat er al aardig wat warmte in alle vloeren zat, omdat ik natuurlijk al een tijdje de boel sta op te stoken.

Ik heb wel de indruk , maar zeker weten doen we morgen pas, dat de temperatuurstijgingen ietsje harder gaan.

Toch, als het morgen warmer is, dan is het nog steeds wel niet helemaal het gevolg van deze actie denk ik, omdat de buiten temperatuur ook hoger aan het worden is.

Voor wat betreft de isolatie van de kelder. Her en der eens aan de muren gevoeld in de kelder, sommige plekken zijn "ok" qua temperatuur, en sommige plekken enorm koud (daar staat ook condens dan op).

De vloer in de kelder is gek genoeg overal een soort van redelijke niet extreem koude temperatuur. Zeker niet zo koud als de muren.

Dus de tips over de muren in de kelder isoleren, zijn denk ik ook betere tips dan het plafond van de kelder/vloer van de woonkamer te isoleren?

• Knowbody
Kijk die warmte in de kelder komt van boven. De keldervloer is de laatste die doorlekt.

Het is voor mij duidelijk. Je stookt voor de gemeente. Die condens is gevolg van enorme koudebruggen.

Heeft het zin die kelder warm te krijgen dan isoleer je de muren.

Anders isoleer je de bron, het plafond van de kelder.

[Voor 26% gewijzigd door Knowbody op 17-12-2017 20:50]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je vloeren zijn niet geïsoleerd dus grote kans dat je met je vloerverwarming de bodem aan het opwarmen bent.
Misschien wil er een Tweaker met een warmtebeeldcamera langskomen, of kan je er zelf één huren?
Anders heb je voor een tientje een IR-thermometer die een hoop gokwerk weg kan nemen.
Daar kan je ook koudebruggen mee vinden :)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

goed idee om eens met een warmtebeeldcamera aan de slag te gaan.
@maartenmoerman waar staat dit huis?

PVoutput

• maartenmoerman
quote:
prein2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:38:
goed idee om eens met een warmtebeeldcamera aan de slag te gaan.
@maartenmoerman waar staat dit huis?
In Elburg, ik moet inderdaad eens met een warmte camera aan de slag. Sowieso heb ik de indruk dat er her en der nog wel een koude brugje op te lossen is.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:54:
[...]

Dus elke groep in de woonkamer is rond de 180 meter ?
Hier even op terugkomend. Dat is wat de vloerverwarming meneer mij vertelde. Ik heb het niet nagemeten. Ik zal het eens gaan dubbelchecken.

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:05:
[...]

Hier even op terugkomend. Dat is wat de vloerverwarming meneer mij vertelde. Ik heb het niet nagemeten. Ik zal het eens gaan dubbelchecken.
Hij bedoelt dan vast rond de 100-80 meter 😊

• Ramon_1984
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:05:
[...]

Hij bedoelt dan vast rond de 100-80 meter 😊
Ja dat denk ik dan ook :)

• maartenmoerman
Voorlopige conclusie die ik nu trek, correct me if i'm wrong, is dat die pomp verlaging toch niet echt helpt. De buiten temperatuur is een stuk hoger, geen defrosts, dus lekker constant temperatuur op kunnen voeren.

Echter zie ik de temperaturen maar extreeeeeeem langzaam omhoog gaan. Met de pompsnelheden op max ging ik in ieder geval nog een tiende graad omhoog per uur, dus een graad per 10 uur, dan had ik nu toch wel op 26 gezeten ipv de 25 waar ik nu nog steeds op hang.

Is mijn conclusie correct? Even afwachten wat de rest v/d dag nog doet natuurlijk...

• Paide22
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-05 19:50
Mijn ervaring met warmtepompen is niet supergroot, met renovatie daarentegen...

Op basis van je verhaal kom ik tot het volgende idee: met die wp is niks mis, hij duwt rustig 6kw in je huis met een hele mooie COP en kan dat doen op een lage temperatuur omdat er meer dan genoeg afname is.

Beetje spelen met je afnamesysteem doet niks af aan de echte oorzaak: doordat je vloer niet geisoleerd is (en de rest van het huis ook maar minimaal) verlies je bijna net zo snel warmte als dat je het er in pompt. Wil je hier straks comfortabel wonen dan heb je twee rigoureuze opties: of die vloer eruit en fatsoenlijk isoleren (vooruit, isolatie op de vloer kan ook, maar ook dan kun je je huidige vv niet meer gebruiken) of accepteren dat je een stevig vermogen nodig hebt om op een fijne ruimtetemperatuur uit te komen met de flinke stookkosten die daarbij horen.

Het is natuurlijk een vervelende conclusie, maar dit gebouw was niet gemaakt voor energiezuinige bewoning. Wel om zware machines een stevige plek te bieden. Dat wil niet zeggen dat er niet iets van te maken valt natuurlijk. Maar als je dit pand met een normale maat warmtepomp wilt verwarmen dan moet je fors gaan isoleren.

Edit: iets meer toelichting

[Voor 26% gewijzigd door Paide22 op 18-12-2017 13:08]

• Ramon_1984
@maartenmoerman bij het storten van je vloer is er toen randisolatie aangebracht?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:45:
@maartenmoerman bij het storten van je vloer is er toen randisolatie aangebracht?
Voor de anhydrietvloer wel ja. Het beton eronder zat er al in, en dat is gewoon een betonnen bak, waar de spouwmuren op gemetseld zijn.

[Voor 20% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 10:56]

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:52:
[...]

Voor de anhydrietvloer wel ja. Het beton eronder zat er al in, en dat is gewoon een betonnen bak, waar de spouwmuren op gemetseld zijn.

[afbeelding]

[afbeelding]
Je ziet het al aan de vocht doorslag.
En ik gok dat de hoh ook aan de ruime kant is, ik heb ze in badkamer op de helft van afstand liggen.

• maartenmoerman
HoH is 10cm.

Hoe bedoel je vocht doorslag? Daar beneden in de hoek? Dat kwam door een verstopte drainage in de bak voor het kozijn (want onder de grond), en dat er een scheur inzat richting de muur. Dit is inmiddels gerepareerd.

En daar beneden is trouwens een spouwmuur, en de woonkamer is een waterdichte betonnen bak. Die ruimte was in gebruik voor reinwater opslag. De beneden verdieping die 'bruikbaar' is zeg maar, daar stonden allerlei pompen.

[Voor 32% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 11:46]

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:26:
Voorlopige conclusie die ik nu trek, correct me if i'm wrong, is dat die pomp verlaging toch niet echt helpt. De buiten temperatuur is een stuk hoger, geen defrosts, dus lekker constant temperatuur op kunnen voeren.

Echter zie ik de temperaturen maar extreeeeeeem langzaam omhoog gaan. Met de pompsnelheden op max ging ik in ieder geval nog een tiende graad omhoog per uur, dus een graad per 10 uur, dan had ik nu toch wel op 26 gezeten ipv de 25 waar ik nu nog steeds op hang.

Is mijn conclusie correct? Even afwachten wat de rest v/d dag nog doet natuurlijk...
Flow verlaging helpt inderdaad niet. Of je neemt meer capaciteit, dan overwin je de verliezen naar de kelder maar stookt voor de gemeente, of je gaat die vloer isoleren.

Om het te testen zou ik die kelder opwarmen met een kanon naar 30 graden. Je zult dan zien dat de WP het wel gaat redden.

• maartenmoerman
Wijzigingen die ik straks ga doen:

- pompsnelheid naar max op de WP (7)
- pompsnelheid naar max op de hulp pomp

Zoals het gisteren was dus.

Verder:
- warmte kanon in de kelder zetten (heb een 3kw hittekanon daarvoor staan)

Nog meer suggesties voor wijzigingen die ik vanavond al kan doen? Of extra data/experimenten die in een paar uurtjes uitgevoerd kunnen worden?

[Voor 3% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 13:30]

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:26
Wat bij mij helpt om de Ta hoger te krijgen is een ontkoppelbuffer, gebruik je die al @maartenmoerman :?

De meeste WP's waaronder die van mij hanteren een max dT van +- 4 graden.
Aangezien er zoveel afkoeling in je koude vloer is gaat gaat de Ta niet omhoog, ik heb exact hetzelfde probleem gehad toen ik de sensoren op de verkeerde plek gezet had.
Toen ik weer ging meten in de WP zelf schoot de Ta omhoog door de ontkoppelbuffer.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• maartenmoerman
quote:
Grolsch schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:58:
Wat bij mij helpt om de Ta hoger te krijgen is een ontkoppelbuffer, gebruik je die al @maartenmoerman :?

De meeste WP's waaronder die van mij hanteren een max dT van +- 4 graden.
Aangezien er zoveel afkoeling in je koude vloer is gaat gaat de Ta niet omhoog, ik heb exact hetzelfde probleem gehad toen ik de sensoren op de verkeerde plek gezet had.
Toen ik weer ging meten in de WP zelf schoot de Ta omhoog door de ontkoppelbuffer.
Euh, nee, geen idee wat het is ook. Care to explain?

Sensoren op de verkeerde plek? Al mijn sensoren heb ik zelf erop geplakt, en graph ik alleen, en hebben geen interactie met de warmtepomp.

*edit: je bedoelt een buffervat?

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:05:
[...]

Sensoren op de verkeerde plek? Al mijn sensoren heb ik zelf erop geplakt, en graph ik alleen, en hebben geen interactie met de warmtepomp.

https://www.installatieva...1KYwEnEAYYASABEgKmoPD_BwE

• Rhaelak
  • Laatst online: 17-11-2019
@maartenmoerman

Ik zou eerst eens beginnen met die kelder te isoleren of het af te koppelen van het verwarmingssysteem. Je verliest daar al in een zeer positieve warmteverliesberekening al meer dan 1000 Watt per uur aan het bodemleven rondom en onder je kelder.

• Grolsch
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:05:
[...]

Ik bedoel inderdaad een buffervat (ook wel ontkoppelbuffer genoemd).

Een buffervat zorgt voor een hogere Tr, dus automatisch een hogere Ta, tenminste in mijn situatie.

• maartenmoerman
quote:
Grolsch schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:53:
[...]

Een buffervat zorgt voor een hogere Tr, dus automatisch een hogere Ta, tenminste in mijn situatie.
Waar komt het buffervat dan? De enige plek die ik beschikbaar daarvoor heb, is in de kelder.

En moet hij dan tussen de hulppomp en de verdeler komen, of voor de hulppomp?

• Knowbody
quote:
Rhaelak schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:27:
@maartenmoerman

Ik zou eerst eens beginnen met die kelder te isoleren of het af te koppelen van het verwarmingssysteem. Je verliest daar al in een zeer positieve warmteverliesberekening al meer dan 1000 Watt per uur aan het bodemleven rondom en onder je kelder.
Je hebt een kelder, daar waar ook vloerverwarming ligt. En je hebt dat souterain. Die heeft geen eigen verwarming. Ja er hangt een verdeler van de woonkamer erboven.

Tenminste zo heb ik het begrepen.

De kelder heeft 20cm beton op zand. Niet te isoleren. Dat had dan gemoeten voordat de vv werd aangebracht.
De woonkamervloer is wel te isoleren. En dat gaat mijn inziens een oplossing worden.

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:09:
[...]

Je hebt een kelder, daar waar ook vloerverwarming ligt. En je hebt dat souterain. Die heeft geen eigen verwarming. Ja er hangt een verdeler van de woonkamer erboven.

Tenminste zo heb ik het begrepen.

De kelder heeft 20cm beton op zand. Niet te isoleren. Dat had dan gemoeten voordat de vv werd aangebracht.
De woonkamervloer is wel te isoleren. En dat gaat mijn inziens een oplossing worden.
Het soutterain heb ik ook vloerverwarming laten leggen. Vertrek 3 is dat. Op de tekening in openingspost is alles wat rood is een vloer met vloerverwarming erin (10cm hoh).

De kelder zie ik als de ruimte onder vertrek 4.

[Voor 3% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 15:15]

• Ramon_1984
Ik zou de keldervloer van boven af opnieuw isoleren en dan verwarming er nieuw erin maken

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:02:
[...]

Waar komt het buffervat dan? De enige plek die ik beschikbaar daarvoor heb, is in de kelder.

Ik denk niet dat met een buffervat het ineens wel warm wordt. Schier onmogelijk.

• Ramon_1984
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:16:
[...]

Ik denk niet dat met een buffervat het ineens wel warm wordt. Schier onmogelijk.
Water temperatuur zal hoger worden, maar de warmte lekt zo de grond in.

Kortom 1 optie: Isoleren en opnieuw beginnen

• maartenmoerman
quote:
Grolsch schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:53:
[...]

Nog een gedachten-gang. In principe maak ik er dus een gewone open verdeler van, want het doet dus niks anders dan mengen van warm + koud. Kan ik dan gewoon niet de verdeler vervangen (ter test)

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:15:
[...]

Het soutterain heb ik ook vloerverwarming laten leggen. Vertrek 3 is dat. Op de tekening in openingspost is alles wat rood is een vloer met vloerverwarming erin (10cm hoh).

De kelder zie ik als de ruimte onder vertrek 4.
Dan heb ik de namen omgedraaid

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:15:
Ik zou de keldervloer van boven af opnieuw isoleren en dan verwarming er nieuw erin maken
kelder vloer of soutterain (vertrek 3 , of vertrek 4), er is wat verwarring over de benamingen geloof ik.

Kelder zie ik als de ruimte onder vertrek 4, en soutterain als vertrek 3 (zie openingspost).

Vloer eruit halen, en verwarming opnieuw aanleggen is geen optie. Vertrek 3 heb ik trouwens ook geen last van, die wordt prima warm, als ik vertrek 1+2+3 alleen openzet (zonder vertrek 4)

• maartenmoerman
Nog aan vraagje. Sinds de laatste defrost van vannochtend vroeg, is de warmtepomp ook omlaag gegaan in stroomverbruik, ipv zo'n 1400 watt, nu zo'n 1100 watt. Hoe is dat te verklaren?

• Grolsch
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:02:
[...]

Een buffervat komt hydraulisch tussen de warmtepomp en het afgiftecircuit. Waar je deze fysiek neer zet is vers 2, logisch is pal voor het afgiftesysteem / na de WP.

De flow van de WP pomp zet je op maximaal, de flow die hij niet kwijt kan in het afgiftesysteem gaat via het buffervat terug in de retour van de WP, die "dempt" dus de koudere retour van je afgiftesysteem.

Je flow van de secundairepomp stel je af op je afgiftesysteem.

Als je dan 4 temperaturen zou hebben dan zijn deze ongeveer als volgt:

Ta vanuit WP = 35 graden
Ta in de vloer = 33 á 34 graden
Tr uit de vloer = 22 graden
Tr uit de buffer in de WP = 31 graden

Zo ziet het er bij mij in ieder geval uit :)
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:16:
[...]

Ik zeg ook niet dat het zijn probleem oplost, daar ken ik de zaak onvoldoende voor, ik denk dat door de koude vloer de Tr zo laag terugkomt in de WP dat de Ta niet stijgt.

Ik had precies hetzelfde (Ta ging niet omhoog) en na het verplaatsen van de sensoren naar de plek zoals het hoort ging dat wel goed.

Waarschijnlijk heeft je afgiftesysteem niet de flow nodig die de WP nodig heeft, maar ook dat is voor mij gissen. Is er een v.v. plan met berekende debietinstellingen :?

Ik lees dat je ook 2 pompen in serie hebt staan :? Dat is volgens mij ook geen "managable" situatie toch :?
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:22:
Nog aan vraagje. Sinds de laatste defrost van vannochtend vroeg, is de warmtepomp ook omlaag gegaan in stroomverbruik, ipv zo'n 1400 watt, nu zo'n 1100 watt. Hoe is dat te verklaren?
Omdat je Tr te laag is vermoed ik, wederom ik had precies hetzelfde. Ta werd niet gehaald, vermogen voldoende beschikbaar, maar de WP deed niet meer omdat de Dt 4 á 5 graden was.

[Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 18-12-2017 15:29]

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:20:
[...]

kelder vloer of soutterain (vertrek 3 , of vertrek 4), er is wat verwarring over de benamingen geloof ik.

Kelder zie ik als de ruimte onder vertrek 4, en soutterain als vertrek 3 (zie openingspost).

Vloer eruit halen, en verwarming opnieuw aanleggen is geen optie. Vertrek 3 heb ik trouwens ook geen last van, die wordt prima warm, als ik vertrek 1+2+3 alleen openzet (zonder vertrek 4)
Mogelijk valt het mee met het weglekken van warmte naar de grond.

Je krijgt het daar nu warm als je de woonkamer buitenspel zet. Je hebt dan voldoende power.

Je hebt te weinig power met de woonkamer erbij. Maar door te isoleren kun je je doel bereiken.
Je kunt ook 12 kW WP nemen maar dat is paard achter de wagen spannen als er zoveel warmte weglekt.

Met je test van vanavond zullen we het gaan zien.
Is de kanon brandveilig en laat je die doorbrullen bij afwezigheid?

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:24:
[...]

Al fikt het hele ding uit, er staat niks in de kelder, en dat is alleen beton, ik zet hem ver genoeg van de verdeler af. Ik laat hem prima 24 uur doorstoken daar.

• Ramon_1984
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:24:
[...]

Mogelijk valt het mee met het weglekken van warmte naar de grond.

Je krijgt het daar nu warm als je de woonkamer buitenspel zet. Je hebt dan voldoende power.

Je hebt te weinig power met de woonkamer erbij. Maar door te isoleren kun je je doel bereiken.
Je kunt ook 12 kW WP nemen maar dat is paard achter de wagen spannen als er zoveel warmte weglekt.

Welke test?

• maartenmoerman
quote:
Pompen weer op max, en een hittekanon in de keldert

• Knowbody
quote:
Het idee is dat de warmte naar de kelder weglekt, tijdens verwarmen woonkamer. Door die kelder op te stoken trekt daar de warmte niet meer heen en zal de Ta boven de 25 gaan komen.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

een stilstaande luchtlaag van 165cm bestaat natuurlijk niet. Omdat de wanden koud zijn, koelt daar de lucht af, die daalt waardoor warme lucht van boven nar beneden gaat richting die wand. etc. etc. etc.

samenvatting van alle conclusies:
1. Je pana heeft nu te weinig vermogen en krijgt de TA dus niet omhoog
2. Je verliest veel te veel in die kelder. waarschijnlijk meer dan 1000 Watt.

oplossingen (in deze volgorde)
1. Isoleer het plafond van de kelder. liefst zo dik mogelijk. die kelder hoeft niet warm toch?
2. kijk of het dan wel werkt, werkt het nog steeds niet, dan moet je aan een grotere, of extra, WP

PVoutput

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:22:
De buitentemperatuur gaat omhoog daardoor maakt hij eenvoudiger 25 graden.

Je zou zeggen waarom gaat die niet omhoog... Maar dat komt omdat de retour op sleeptouw wordt genomen en die gaat niet omhoog doordat het afgifte systeem alle warmte kwijt kan. Dat blijft zo als het weglekt ipv dat de ruimtes op temperatuur komen.

Je stookt dus nu iets goedkoper.

• maartenmoerman
quote:
prein2 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:36:

oplossingen (in deze volgorde)
1. Isoleer het plafond van de kelder. liefst zo dik mogelijk. die kelder hoeft niet warm toch?
2. kijk of het dan wel werkt, werkt het nog steeds niet, dan moet je aan een grotere, of extra, WP
Isolatie zit in de planning:
- eerste test ga ik doen met reflectie folie (aluminium) - is besteld, en eenvoudig/goedkoop uit te voeren
- andere oplossingen ben ik bezig met offertes (pir spuiten, pir platen plaatsen etc)

Andere oplossingen als dat niet werkt:
- grotere WP is wat onzinnig, en des-investering van mijn huidige
- een extra WP erbij die puur de woonkamer doet (vertrek 4) is een zeer goed mogelijke optie, en het leidingwerk is logistiek eenvoudig daarvoor in te richten. (doorlussen van transport leiding in de kelder, zodat ik een soort van extra groep creeer die dus door het soutterain loopt, en de verdeler op een andere transport leiding aansluiten die afkomt van een nieuwe/extra WP)

• maartenmoerman
Update:

- pompsnelheden omhoog gezet
- het warmtekanon is van de stucadoor, en die heeft hem stiekem meegenomen vandaag. Heb er nog wel eentje ergens, maar die ligt ergens in de opslag bij mijn huisraad :( :(

Dus kachel wordt morgen pas ergens.

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:01:
Update:

- pompsnelheden omhoog gezet
- het warmtekanon is van de stucadoor, en die heeft hem stiekem meegenomen vandaag. Heb er nog wel eentje ergens, maar die ligt ergens in de opslag bij mijn huisraad :( :(

Dus kachel wordt morgen pas ergens.
Das nou jammer

• maartenmoerman
quote:
Ja best wel... Een ander experiment wat ik nu kan doen omdat ik er ben, is alles dicht gooien, en alleen vertrek 4 (woonkamer) openzetten....

Idee? (ik heb dit nog niet gedaan nu de hulppomp er aan zit)

[Voor 8% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 19:24]

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:24:
[...]

Ja best wel... Een ander experiment wat ik nu kan doen omdat ik er ben, is alles dicht gooien, en alleen vertrek 4 (woonkamer) openzetten....

Idee? (ik heb dit nog niet gedaan nu de hulppomp er aan zit)
Ja daar ben ik wel benieuwd naar.
Zet alles op de woonkamer na maar eens dicht

• maartenmoerman
Done

En het gaat vrij rap omhoog. Op de WP heb ik nu Ta van 26+ en Tr van ~22.

Je ziet wel dat de vloer in vertrek 3 (waar de retourleiding van woonkamer ingestort is), wel de Tr opwarmt voor hij terug gaat de WP in.

Ta op de woonkamer verdeler is 26, en Tr daar is 17 (up van 15). Wordt dus zo'n 5 graden weer opgewarmd.

[Voor 97% gewijzigd door maartenmoerman op 18-12-2017 19:44]

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:36:
Done

En het gaat vrij rap omhoog. Op de WP heb ik nu Ta van 26+ en Tr van ~22.

Je ziet wel dat de vloer in vertrek 3 (waar de retourleiding van woonkamer ingestort is), wel de Tr opwarmt voor hij terug gaat de WP in.

Ta op de woonkamer verdeler is 26, en Tr daar is 17 (up van 15). Wordt dus zo'n 5 graden weer opgewarmd.
Bizar zeg, en je retour bij de verdeler blijft koud?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:05:
[...]

Bizar zeg, en je retour bij de verdeler blijft koud?
Ik kruip eens even de kelder in om te kijken. Hoog tijd voor wat sensors daar zodat ik niet van mijn plek hoef :)

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:06:
[...]

Ik kruip eens even de kelder in om te kijken. Hoog tijd voor wat sensors daar zodat ik niet van mijn plek hoef :)
Dat lijkt mijn wel handig ;)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:39:
[...]

De buitentemperatuur gaat omhoog daardoor maakt hij eenvoudiger 25 graden.

Je zou zeggen waarom gaat die niet omhoog... Maar dat komt omdat de retour op sleeptouw wordt genomen en die gaat niet omhoog doordat het afgifte systeem alle warmte kwijt kan. Dat blijft zo als het weglekt ipv dat de ruimtes op temperatuur komen.

Je stookt dus nu iets goedkoper.
25 is nog niks, zou nu 30 moeten doen, dus waarom gaat hij langzamer? Volgens mij was de Ta vraag 35 ingesteld.
We hebben met kouder weer al eens 30.5 gehaald met alle overige vertrekken open zodat de bouwvakkers in hun zwembroek aan het werk waren. :+
en 28,5 met gedeeltelijk de kamer er bij (middelste groep(en) dicht. Zo was het toch @maartenmoerman ? En toen was het 3-4 graden buiten, snachts 0.

• maartenmoerman
quote:
Als m'n extra Pi binnen was gekomen zaterdag, dan had ik nu kunnen solderen ipv stopcontactje in badkamer monteren :)

Net gechecked op de verdeler in de kelder: Ta: 28, Tr: 18

• maartenmoerman
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:08:
[...]

25 is nog niks, zou nu 30 moeten doen, dus waarom gaat hij langzamer? Volgens mij was de Ta vraag 35 ingesteld.
We hebben met kouder weer al eens 30.5 gehaald met alle overige vertrekken open zodat de bouwvakkers in hun zwembroek aan het werk waren. :+
en 28,5 met gedeeltelijk de kamer er bij (middelste groep(en) dicht. Zo was het toch @maartenmoerman ? En toen was het 3-4 graden buiten, snachts 0.
4 december was dat, Ta op 32 graden ja.

• Ramon_1984
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:09:
[...]

Als m'n extra Pi binnen was gekomen zaterdag, dan had ik nu kunnen solderen ipv stopcontactje in badkamer monteren :)

Net gechecked op de verdeler in de kelder: Ta: 28, Tr: 18
En je debiet is 2liter p/m over de vloer heen?

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:11:
[...]

En je debiet is 2liter p/m over de vloer heen?
Flowmeters geven nu 3 / 3+ aan

• Knowbody
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:08:
[...]

Ja maar let op hé toen liep je Tretour op...en dan mag Ta ook verder omhoog als het setpoint dat toelaat. Delta T is waar op gestuurd wordt.

Is het setpoint bereikt dan kom je in de situatie dat de afgevers steeds minder warmte afstaan en dat de Ruimtetemp niet meer toeneemt. De retourtemperatuur loopt op en de WP moduleert terug naar de warmhoudfase. Delta T mag dan kleiner dan 5 zijn en groter dan 2.

Is dan de ruimte toch niet warm genoeg, is het setpoint te laag gekozen.

Wil die dan niet verder omhoog dan is de capaciteit te laag (warmteverliezen te groot).

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:17:
[...]

Ja maar let op hé toen liep je Tretour op...en dan mag Ta ook verder omhoog als het setpoint dat toelaat. Delta T is waar op gestuurd wordt.
Hoe snel moet Tr oplopen dan? (1 graad per uur?) Want nu is DeltaT ook vrij hoog, en hij lijkt nog om hoog te toeren.

Als in, hoe werkt die Panasonic nou :)

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:21:
[...]

Hoe snel moet Tr oplopen dan? (1 graad per uur?) Want nu is DeltaT ook vrij hoog, en hij lijkt nog om hoog te toeren.

Als in, hoe werkt die Panasonic nou :)
Er zijn nu twee dingen gaande.
Tr van de Panasonic loopt nog iets op doordat de andere ruimte warmer beton heeft en dat helpt mee omdat die leiding erdoor loopt. Dat beton koelt echter af.

En als de vloer van ruimte 4 nu warmer wordt gaat Tret ook oplopen. Hoe lang dat duurt is dus afwachten. Het is een flinke massa en je verliest ook flink naar de kelder.

• Rol-Co

Rol-Co

En we zitten al op 28+

• maartenmoerman
quote:
En een defrost coming up (Ta naar beneden, Tr stijgende)

• Knowbody
Kun je de ruimte waar de leidingen doorheen lopen een klein beetje mee laten doen. Je gaat last ervan krijgen dat dat beton ook erg koud wordt en dan komt je retourtemperatuur niet weg van de 22 gr

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:08:
Kun je de ruimte waar de leidingen doorheen lopen een klein beetje mee laten doen. Je gaat last ervan krijgen dat dat beton ook erg koud wordt en dan komt je retourtemperatuur niet weg van de 22 gr
Ik kan de groep open zetten die er langs loopt. Ik doe dat morgen even, om eens even te zien wat de effecten zo zijn.

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:12:
[...]

Ik kan de groep open zetten die er langs loopt. Ik doe dat morgen even, om eens even te zien wat de effecten zo zijn.
En dan heb je ook nog de heater om mee te laten helpen. Is wel een interessante want je kunt wel wat power gebruiken! Voorgesteld door @koevlaas2 @reneeke1970

• Ramon_1984
Ta wil niet veel hoger

• Knowbody
Komt zo weer een defrost aan.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Temperatuur buiten zakt ook hard he, hier al onder de 2 graden.

• Knowbody
Het stijgt nog. Tergend langzaam maar ok het komt iets vooruit.

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True