Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 29-04-2019
Ik denk dat het neer komt op isoleren kelderplafond en een tweede WP waar @maartenmoerman al rekening mee hield.

En moet zeggen dat het me best meevalt dat de tijd tussen defrosts langer dan 1 uur is!

[Voor 28% gewijzigd door Knowbody op 18-12-2017 22:39]

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-10-2019
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:32:
Het stijgt nog. Tergend langzaam maar ok het komt iets vooruit.
Geef het een nachtje, wellicht hebben we morgen rond het middag uur 32 graden Ta... :) Ben wel gewend ondertussen dat het lang duurt :)

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:36:
[...]

En dan heb je ook nog de heater om mee te laten helpen. Is wel een interessante want je kunt wel wat power gebruiken! Voorgesteld door @koevlaas2 @reneeke1970
Heb heater kopje aanstaan,maar of die nu aan of uitstaat, ik merk het verschil niet....

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2018
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:22:
Nog aan vraagje. Sinds de laatste defrost van vannochtend vroeg, is de warmtepomp ook omlaag gegaan in stroomverbruik, ipv zo'n 1400 watt, nu zo'n 1100 watt. Hoe is dat te verklaren?
Simpel, je WP kan max 6.2kW afgeven, zie Domba's screenshots van gisteren. Omdat de buitenT oploopt kan hij die 6.2kW halen met minder primaire energie als input. Die Ta kun je niet 'omhoog jubelen' het geheel zal telkens met 1C Tr verhoging gaan alvorens de Ta ook weer met 1C omhoog gaat. Stapje voor stapje zoals het een Panasonic WP betaamd.
Edit:
Bij 1100W zou je momentane COP wel eens > 5.5 kunnen zijn.

[Voor 4% gewijzigd door hajeetje op 18-12-2017 22:57]

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:47:
[...]

Heb heater kopje aanstaan,maar of die nu aan of uitstaat, ik merk het verschil niet....
Nou ja je moet er iets voor doen in de settings. Ik weet niet wat, maar het is een mooi hulpmiddel in deze.
Dat ie niet meedoet zien we aan de opgenomen energie.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:47:
[...]

Dat zegt alleen maar of het element bij mag komen onder bepaalde omstandigheden, bijv. als een defrost langer dan 4min duurt en de Ta > 8C onder setpoint zit. Al is de Ta < 10C dan setpoint maar binnen die 4min weer herstelt doet het element niets.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:46:
[...]

Geef het een nachtje, wellicht hebben we morgen rond het middag uur 32 graden Ta... :) Ben wel gewend ondertussen dat het lang duurt :)
Denk aan de woorden van Oxelaar vanmiddag, nieuwe woningen, prima geisoleerd, een dag of 4 met het betondroog programma. Gewoon geduld.

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:03:
[...]

Denk aan de woorden van Oxelaar vanmiddag, nieuwe woningen, prima geisoleerd, een dag of 4 met het betondroog programma. Gewoon geduld.
Dat moet ik straks ook nog even doen, heb de 40 graden nog niet aan kunnen raken helaas. Heb het meerdere malen ook geprobeerd, maar beton droog programma houd zich ook aan de deltaT :( Wellicht van de week, als hij op temperatuur is, dat er nog even achter aan gooien.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:17:
[...]

Dat moet ik straks ook nog even doen, heb de 40 graden nog niet aan kunnen raken helaas. Heb het meerdere malen ook geprobeerd, maar beton droog programma houd zich ook aan de deltaT :( Wellicht van de week, als hij op temperatuur is, dat er nog even achter aan gooien.
DAT GAAT OOK NIET IN 1 KEER. DAT IS HET EINDDOEL !

[Voor 36% gewijzigd door hajeetje op 18-12-2017 23:22]

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:18:
[...]

DAT GAAT OOK NIET IN 1 KEER. DAT IS HET EINDDOEL !
dat klopt :), maar je kunt hem keurig instellen. eerste 2 dagen op 30, dan 2 dagen op 35, en dan 2 dagen op 40. Heb er al een programma in gezet, wat speciaal is voor mijn anhydriet vloer.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:26:
[...]

dat klopt :), maar je kunt hem keurig instellen. eerste 2 dagen op 30, dan 2 dagen op 35, en dan 2 dagen op 40. Heb er al een programma in gezet, wat speciaal is voor mijn anhydriet vloer.
Maar zo lang je nog beneden die 30C zit doet 't programma nog niet wat je er van mag verwachten, er wordt nog niet aan de startvoorwaarden voldaan nl.

• maartenmoerman
En 30...

• Knowbody
Hoe warm zal de kelder zijn 😊

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:20
quote:
Het hulp element komt pas in bij -7 standaard. In menu wijzigen naar +10 anders doet ie het op deze warme dag ook niet.
En je water temperatuur moet minstens 8 graden van je doel temperatuur af zijn. Dus als hij nu 30 is moet je de stook lijn op 40 zetten anders schakelt hij niet in.
Voor het gemak stel je vlakke lijn in dan weet je tenminste exact wat het doel is, maakt de test wat duidelijker.
Dus beide waardes voor stook lijn gelijk zetten op 40 of 45 ,dan merk je vanzelf waar limiet is.

• maartenmoerman
quote:
Mja, dat weet ik vanmiddag pas :)

Sowieso lijkt het erop dat setpoint bereikt is ofzo, ik zie geen stijging meer in Ta, alleen in Tr.

Het is zo'n 6/7 graden buiten (Tb in de graphs zijn een indicatie, en lopen ongeveer gelijk, ik trek die van een weerstation die in het centrum verderop staat, omdat ik nog geen tijd heb gehad om netjes een buiten temp sensor op m'n gpio aan te sluiten)

En daarbij, de 1wire DS18B20 temperatuur sensors hebben ook nog afwijking, en ik meet binnen in het huis op de aanvoer/terugvoer buis, en niet op de pomp zelf, dus daar zit ook nog een 0.3-0.5 graad afwijking.

Ik heb de pomp uit en aangezet natuurlijk van de week, dan istie z'n temperatuur shift vergeten denk ik? Ik heb het niet meer gechecked.

[Voor 35% gewijzigd door maartenmoerman op 19-12-2017 09:59]

• Knowbody
Je had er toch een shift in, verwacht dan nu 35 als Tset...!?

Edit oh lees net de laatste zin...😎

Het hindert niet dat ie niet verder gaat. Als die de verliezen nu overwint ga je dat zien aan een oplopende Tret. Dus Delta T wordt kleiner.

Hmmm maar omdat het allemaal open ruimtes zijn waar niet overal verwarmd wordt ga je er mogelijk niets van zien.

[Voor 85% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2017 10:08]

• hajeetje
Als je een logboek hebt bijgehouden, dan moet je eens even kijken wat je gisteren om ongeveer 19:300 gedaan hebt. Zoals het lijkt ging toen de deltaT fors omhoog waaruit je zou kunnen afleiden dat v.a. dat moment er 'echt' geproduceerd wordt.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 28-05 17:45
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:31:
Als je een logboek hebt bijgehouden, dan moet je eens even kijken wat je gisteren om ongeveer 19:300 gedaan hebt. Zoals het lijkt ging toen de deltaT fors omhoog waaruit je zou kunnen afleiden dat v.a. dat moment er 'echt' geproduceerd wordt.
[afbeelding]
Hij heeft op de woonkamer na alle groepen dicht gezet.

• hajeetje
@Ramon_1984 De logica van een grotere deltaT door het afgiftesysteem als geheel kleiner te maken ontgaat me op dit moment. Intuitief heb ik de neiging om het tegenover gestelde te verwachten cq. geen verandering om dat er nog wel een weg te gaan is richting setpoint.

• Ramon_1984
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:41:
@Ramon_1984 De logica van een grotere deltaT door het afgiftesysteem als geheel kleiner te maken ontgaat me op dit moment. Intuitief heb ik de neiging om het tegenover gestelde te verwachten cq. geen verandering om dat er nog wel een weg te gaan is richting setpoint.
Let op, de gemeten data in grafana is bij de warmtepomp, temperatuur op de verdeler wijkt hier vanaf, en wordt opgewarmd op de terug weg richting de warmtepomp ( retour leiding zit ingegoten in de vloer )

• hajeetje
quote:
Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:49:
[...]

Let op, de gemeten data in grafana is bij de warmtepomp, temperatuur op de verdeler wijkt hier vanaf, en wordt opgewarmd op de terug weg richting de warmtepomp ( retour leiding zit ingegoten in de vloer )
Dat bij de WP gemeten wordt lijkt me de normale gang van zaken, op die gemeten waardes moet de WP ook regelen. De enige verklaring althans wat mij logisch lijkt is dat de flow is afgenomen door het verkleinen van het afgiftesysteem en daardoor de deltaT kan toenemen. Klinkt dat zinnig ?

• maartenmoerman
Die blauwe driehoekjes zijn de annotations in de graphs, als je daar op klikt, dan zie je wat ik gedaan heb.

De temperatuur sensoren in het soutterain die ik heb meegegoten in de vloer die zijn nog niet aangesloten.... Maar, m'n Pi Zero is binnen, dus hoop snel data daar van te hebben.

[Voor 45% gewijzigd door maartenmoerman op 19-12-2017 12:09]

• hajeetje
Ik vind het geweldig gaan, op basis v.d. laatste 3 uur zou (Ta+Tr)/2 ruim 4C omhoog gaan per 24h

• maartenmoerman
Waar ik nu zelf ontzettend benieuwd naar ben is de Tr op de verdeler van de woonkamer :)

• Ramon_1984
@maartenmoerman Op mijn verdelers heb ik ook van de mooie analoge temperatuur meters, maar 1 daarvan is defect.
Geeft keurig 17 graden aan terwijl het is in werkelijkheid 25 is.

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
quote:
maartenmoerman schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:26:
[...]

Waarom wil je zo graag naar 40C vloertemperatuur, heb je daar bouwkunding rekening gehouden met de uitzetting?

Anders uitgedrukt, is die kelder een bak en ligt daar de woonkamervloer als een losse deksel op, of is het een doos met doorlopende bewapening naar de kelderwanden, want je gaat in ongunstigste geval voor uitzetting, aardig richting de 0,5mm/meter met 40C vloertemperatuur en de anderzijde van de doos, de keldervloer verandert niet diep in het zandbed.

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Knowbody
@Domba dat is eenmalig protocol bij het vloerdroogprogramma

[Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2017 17:43]

• Domba
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:43:
@Domba dat is eenmalig protocol bij het vloerdroogprogramma
Het moet wat betreft constructie ook kunnen, want de data suggeren aanzienlijker dikkere kelderwanden dan 20cm met een warmteverlies van 8-12W/ m2.K, afhankelijk van type beton voor 20cm,

Mogelijk nog met steunberen, als die koude "condens" plekken op regelmatige afstand op de kelderwand zijn, dat is niet bepaald flexibel om uitzetkrachten op te vangen, als het geen losse op liggende plaat is

• HFman
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-05 12:22
@maartenmoerman Nog 27 uur.. dan zou je Ta op 35 graden kunnen zitten :) gaat de goede kant op.
Wat is je kamer temperatuur nu ?

• Knowbody
Haha ja. Ware het niet dat het setpoint niet hoger gaat.

Je ziet iets stijging nu door de WAR.

Het lijkt erop dat de ruimtetemperatuur in de buurt zit van 17 graden, te zien aan de badkamervloer. In de kamer zal het iets warmer zijn. Ben zeer benieuwd naar de kelder.

• maartenmoerman
Update:

- Ta woonkamer verdeler: 32
- Tr woonkamer verdeler: 22
- Temperatuur in de kelder 21 (niet zo warm, was vergeten luik dicht te doen, dus warmte heeft opgestegen vanuit de kelder de woonkamer in (grmbl))
- Temperatuur in de woonkamer: 20/21

Wat ik nu weer gedaan heb, is alles open gezet, want het was in vertrek 1 behoorlijk koud.

Ik heb isolatie (aluminium reflectie folie met bubbels) binnengekregen --> goedkope oplossing, baad het niet, schaad ook niet, dat maar eens gaan proberen.

Volgende stappen denk ik:

- wat isolatie erbij plakken (ergens deze week als ik een dag vrij heb/neem)
- even afwachten wat er nu gaat gebeuren met alles open, want de vloer voelt vrij warm aan, en is een behoorlijke buffer om de rest ook soort van warm te krijgen (in redelijk tempo)

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:37:
[...]

Waarom wil je zo graag naar 40C vloertemperatuur, heb je daar bouwkunding rekening gehouden met de uitzetting?

Anders uitgedrukt, is die kelder een bak en ligt daar de woonkamervloer als een losse deksel op, of is het een doos met doorlopende bewapening naar de kelderwanden, want je gaat in ongunstigste geval voor uitzetting, aardig richting de 0,5mm/meter met 40C vloertemperatuur en de anderzijde van de doos, de keldervloer verandert niet diep in het zandbed.
Eenmalig opstart programma van de vloer, om volledig uit te harden (hoewel hij al 3 maanden ligt, dus weet niet hoe nodig het nog is).

De kelder is een bak beton. Daarop ligt de anhydrietvloer (gescheiden nog door een bitumen laag die er soort van nog opzat nadat ik de vorige dekvloer eruit gejengeld heb). De vloer is gestort met randisolatie van 3mm rondom, dus die mag uitzetten van me.

• maartenmoerman
quote:
Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:14:
@maartenmoerman Op mijn verdelers heb ik ook van de mooie analoge temperatuur meters, maar 1 daarvan is defect.
Geeft keurig 17 graden aan terwijl het is in werkelijkheid 25 is.
Ja, ik heb er ook eentje die niet 100% is, ze zijn niet zo extreem betrouwbaar. De ene heeft een tik van me gekregen toen, en toen deettie het weer een soort van :)

• maartenmoerman
quote:
HFman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:32:
@maartenmoerman Nog 27 uur.. dan zou je Ta op 35 graden kunnen zitten :) gaat de goede kant op.
Wat is je kamer temperatuur nu ?
20/21 dus. Ik geloof die 35 graden wel, het is nu extreem bewezen dat ik toch wel aardig wat warmte verlies in de woonkamer, dat eerst eens oplossen. Ik ga niet wachten op die 35 graden nu, eerst gewoon soort van normale temperatuur, en langzaam eens wat proberen met isoleren.

• maartenmoerman
1 ding wat ik nu niet helemaal snap, is waarom doe de panasonic nu ik alles opengezet heb, ook zijn delta T omlaag gooien, van mij had die wel op 5 mogen blijven....Ik bedoel, Tr is nog steeds 21+

Ideeen/suggesties?

• Knowbody
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:01:
1 ding wat ik nu niet helemaal snap, is waarom doe de panasonic nu ik alles opengezet heb, ook zijn delta T omlaag gooien, van mij had die wel op 5 mogen blijven....Ik bedoel, Tr is nog steeds 21+

Ideeen/suggesties?
Omdat er afgevers met koud water zijn bijgeschakeld. Mogelijk ligt de temperatuur van dat water ook al dicht bij de 21 dan zie je de retour niet onderuit gaan. Maar Ta zelf natuurlijk wel. Hij komt nu ff power tekort om die oude 31 graden instant te handhaven.
Maar je badkamervloer loopt ook al weer op.

[Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2017 19:18]

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:17:
[...]

Omdat er afgevers met koud water zijn bijgeschakeld. Mogelijk ligt de temperatuur van dat water ook al dicht bij de 21 dan zie je de retour niet onderuit gaan. Maar Ta zelf natuurlijk wel. Hij komt nu ff power tekort om die oude 31 graden instant te handhaven.
Maar je badkamervloer loopt ook al weer op.
Ja, dat hij de oude 31 graden niet kan handhaven dat snap ik, maar een deltaT van 5 graden zoals ik die had zou hier ook voor de snellere opwarming wel fijn zijn. en hij kon dat goed doen bij Ta van 31, dus waarom dan niet nu? Of is dat de rocket science van de panasonic?

• HFman
@maartenmoerman ? in jouw grafana zie een een Tr van 26. Lijkt me goed toch ?
Voor een goede anhydrietvloer heb je geen 35 aanvoer nodig.

"Mijne" krijgt 27 graden en is daar mee heerlijk warm. Retour zit rond de 19...22 graden.
Voordeel van de anhydrietvloer is een veel betere warmte geleiding, met zand cement had je nu waarschijnlijk echt een issue gehad.

Als mijn vloer "koud" is (15 graden binnnen temp) dan ben ik ook zo'n 5 kuub gas kwijt voordat ik richting de 20 graden ga, en ik heb 3 cm isolatie tussen de kanaalplaten en dekvloer en onder de kanaal platen nog eens 15 cm. 5 kuub gas = ongeveer 40Kwh => 7 uur verwarmen met jouw warmtepomp.

Bij jouw is het ook al 20..21 graden nu, weet niet wat je start temperatuur was, maar lijkt me nog niet eens zo gek.

Nu de vloer eenmaal warm is, heeft hij minder nodig, en hoop ik voor je dat de rest nu ook warm wordt.

• Knowbody
Het opgenomen vermogen kakt in. Hij loopt dus niet op de tenen.

De buitentemperatuur is gunstiger dan gisteren.

Nu speelt flow misschien een rol. Speel er eens mee.

..... Hoe is het in de kelder

[Voor 56% gewijzigd door Knowbody op 19-12-2017 19:25]

• Knowbody
Je water was met de helft van de inhoud (aanname) gemiddeld 28.5 gr

Daar kieper je nu water bij in van 17
Dan gaat het gemiddeld naar ongeveer 23.

Dat is nu ook je gemiddelde ongeveer. Het komt er nu op aan dat de WP als een dolle die 5 graden delta weer gaat bereiken. Maar hij trekt 1200 Watt en kan zeker 1500 hebben we gezien.

Misschien heb je nu een te hoge flow, wat logisch is vanwege openzetten alle circuits. Dan moet de pomp dus een tikkie terug.

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:56:
[...]
Eenmalig opstart programma van de vloer, om volledig uit te harden (hoewel hij al 3 maanden ligt, dus weet niet hoe nodig het nog is).

De kelder is een bak beton. Daarop ligt de anhydrietvloer (gescheiden nog door een bitumen laag die er soort van nog opzat nadat ik de vorige dekvloer eruit gejengeld heb). De vloer is gestort met randisolatie van 3mm rondom, dus die mag uitzetten van me.
Is eigenlijk voor zandcementvloeren om scheuren en onthechting te hebben gehad bij weer afkoelen, voordat de topafweking wordt aan gebracht.
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:22:
Het is 9kW WP die softwarematig beperkt is tot 6kW thermisch en loopt echt niet max
Met Tb van >6C zit momentane COP zo rond 5,8-6,4 en daar pas geen opgenomen vermogen >1200W bij, voor deze Ta

• Knowbody
@Domba dat laatste snap ik niet. Er is eerder aan input zijde begrensd dan aan output. Hij liep eerder bij 6 graden ook op 1500 W

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:22:

De buitentemperatuur is gunstiger dan gisteren.

Nu speelt flow misschien een rol. Speel er eens mee.

..... Hoe is het in de kelder
Flow staat op maximaal, wellicht naar beneden bedoel je?

De kelder is gewoon warm, 21 graden, zie mijn post met temperaturen hierboven ook.

• Domba
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:38:
@domba dat laatste snap ik niet. Er is eerder aan input zijde begrensd dan aan output. Hij liep eerder bij 6 graden ook op 1500 W
Output, thermisch is beperkt tot 6kW en niets wijst erop dat mono block slecht loopt die levert thermisch gewoon max op moment

• maartenmoerman
Ok, dus deltaT van 3.5 bij Ta van 25 is qua thermisch vermogen evenveel als deltaT van 5 bij Ta van 31? Bedoel je dat?

• HFman
Kun je een panasonic monoblock ook op max COP laten draaien ?
Zeker wanneer je een buffervat het is het niet nodig dat hij deze zo snel mogelijk warm heeft.

• Knowbody
Ik probeer ook eea te begrijpen. Wist niet dat ie op 6 kW keihard begrensd was. Nam aan dat er op inputvermogen was begrensd.

• maartenmoerman
Is hij niet te modificeren dat het een 9kw wordt? Kun je andere software erop flashen? :) :)

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:41:
Ok, dus deltaT van 3.5 bij Ta van 25 is qua thermisch vermogen evenveel als deltaT van 5 bij Ta van 31? Bedoel je dat?
Ja, als ik kijk naar de overige gegevens, zijn het heel normale waarden, de flow is wel verschillend met een deel van afgiftecircuit enkel woonkamer en alles
.
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:45:
Is hij niet te modificeren dat het een 9kw wordt? Kun je andere software erop flashen? :) :)
Nee, het verschil is alleen andere printplaten, met andere firmware, maar het communicatie protocol is niet eens bekend tussen controller en unit.

[Voor 31% gewijzigd door Domba op 19-12-2017 19:50]

• Knowbody
quote:
Waar meet jij de retourtemperatuur. Speelt opwarming door beton een rol in die meting

• maartenmoerman
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:47:
[...]

Waar meet jij de retourtemperatuur. Speelt opwarming door beton een rol in die meting
Ta en Tr meet ik op dezelfde plek, de buizen komen naast elkaar het pand binnen, en daar heb ik sensors geplaatst.

• maartenmoerman
quote:
Domba schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:46:
[...]

Ja, als ik kijk naar de overige gegevens, zijn het heel normale waarden, de flow is wel verschillend met een deel van afgiftecircuit enkel woonkamer en alles
.

[...]

Nee, het verschil is alleen andere printplaten, met andere firmware, maar het communicatie protocol is niet eens bekend tussen controller en unit.
Dus met een 9kw printplaat is het automatisch een 9kw exemplaar? Of is het toch nog wat complexer dan dat?

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:52:
[...]
Dus met een 9kw printplaat is het automatisch een 9kw exemplaar? Of is het toch nog wat complexer dan dat?
Alle andere onderdelen zijn het zelfde, maar de afstelling natuulijk niet.

Ik ben bezig met een probleem 6kW, waarbij de circuatiepomp te langzaam loopt en max net 1000l/h kan leveren, die komt ca 150mV stuurspanning offset te kort voor de DC circulatiepomp, voor wat ik normaal gewent ben voor de 6kW, als ook flowswicth een zet is gegeven zodat die standby blijft lopen zonder storing.
Maar die stuurspanning is wel gelijkstroom, maar is afkomstig van een microprocessor PWM uitgang en is voor omzetting een blokgolf van een bepaalde frequentie en duty cycle.
Daar deelt Panasonic geen info hoe deze aan te passen, dat is waarschijnlijk enkel hoofdprint van waterzijdig uitwisselen, met van af fabriek de juiste firmware er al in.

• hajeetje
quote:
Q = m·c·ΔT hier kun je uitrekenen hoe die getallen ongeveer samenhangen http://www.zonnecollector-info.nl/deltat.php

• Knowbody
Wat gebeurde er vlak voor 10u vandaag?

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
quote:
Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:06:
Ah daarvoor kwam ik net naar dit topic toe :)
Heel bizar, doch interessant om te zien hoe langzaam de temperatuur omhoog gaat.
Je zou verwachten dat het op een zeker moment stagneert omdat de vloer verzadigd, maar dat is nog niet het geval

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Ramon_1984
quote:
Daannn1987 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:37:
[...]

Ah daarvoor kwam ik net naar dit topic toe :)
Heel bizar, doch interessant om te zien hoe langzaam de temperatuur omhoog gaat.
Je zou verwachten dat het op een zeker moment stagneert omdat de vloer verzadigd, maar dat is nog niet het geval
Zal niet gaan gebeuren, daarvoor is het verlies te groot

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
quote:
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:47:
[...]

Zal niet gaan gebeuren, daarvoor is het verlies te groot
Daar zul je best eens gelijk in kunnen hebben :) Rond 18:35 weer een aanpassing gedaan? TR loopt nu sneller op

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• hajeetje
quote:
Daannn1987 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:51:
[...]

Daar zul je best eens gelijk in kunnen hebben :) Rond 18:35 weer een aanpassing gedaan? TR loopt nu sneller op
Dan komt het water uit het circuit langs, waar nu gedeeltelijk, de reflectiefolie is aangebracht ;)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

quote:
Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:06:
9:35 , luik van de kelder open zegt maarten, ik vroeg mij ook al af.
Reageert er goed op.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Knowbody
Okay

We horen er verder niet zoveel van dus wachten maar af.

Die spikes op het opgenomen vermogen is dat nog te verklaren?

• Ramon_1984
@maartenmoerman en @Knowbody Hij zal wel aan het isoleren zijn....

• hajeetje
Het zijn wel 'spike'jes van 100W oid, ik zie op mijn Youless ook wel een waarde langs komen die nergens op slaat, lijkt dan alsof er in het 'programma' ergens de som vd afrondingen oid wordt uitgevoerd.

• Knowbody
quote:
Toch niet hier en daar een alu tapeje hè

• hajeetje
Kontakt met maarten wordt binnenkort volledig verbroken, heeft hij zich opgesloten in een grote kooi van Faraday en alle communicatie met de buitenwereld behoort tot het verleden. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:14:
Kontakt met maarten wordt binnenkort volledig verbroken, heeft hij zich opgesloten in een grote kooi van Faraday en alle communicatie met de buitenwereld behoort tot het verleden. ;)
Met of zonder alu hoedje ?

• hajeetje
Het gebouw is straks als hij klaar is een grote 'alu hoed' waaronder hij geheel verdwijnt. Er valt daar niks te spioneren van buitenaf.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@hajeetje
"Heeft vast een slimme meter.." ;)

//aj offtopic

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 22:33]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• maartenmoerman
Live vanuit de bouwput hier 😀

Heb inderdaad net alububbeltjes folie staan plakken onder de vloer, mn kit is nu op, moet toch ff 20 van die bussen nog halen. Het lijkt tot nu toe erg goed te werken, onder dat folie is het een stuk koeler, dus meer straling naar boven. Thanks @hajeetje !! Sowieso heb ik door het hele pand nu al een comfortabele 21 graden. Dus een hogere Ta zou wellicht niet nodig zijn? Het is al twee dagen comfi hier!

Vanavond waren de stucadoors er ook om af te werken met van die pasta, dus drie man zal ook wel warmte opleveren, maar ventilatie staat ook gewoon aan...

Tot nu toe erg blij met alle adviezen! 🙏

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:03:
Het zijn wel 'spike'jes van 100W oid, ik zie op mijn Youless ook wel een waarde langs komen die nergens op slaat, lijkt dan alsof er in het 'programma' ergens de som vd afrondingen oid wordt uitgevoerd.
Het is een scriptje wat (in python) via gpio van de raspberry alle pulsjes iedere minuut telt van de s0 meter. Dus het zijn sowieso 1minuut gemiddeldes.... echt super betrouwbaar is dat natuurlijk niet, maar het geeft een uitstekende indicatie.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:47:

Heb inderdaad net alububbeltjes folie staan plakken onder de vloer, mn kit is nu op, moet toch ff 20 van die bussen nog halen. Het lijkt tot nu toe erg goed te werken, onder dat folie is het een stuk koeler, dus meer straling naar boven. Thanks @hajeetje !! Sowieso heb ik door het hele pand nu al een comfortabele 21 graden. Dus een hogere Ta zou wellicht niet nodig zijn? Het is al twee dagen comfi hier!

Vanavond waren de stucadoors er ook om af te werken met van die pasta, dus drie man zal ook wel warmte opleveren, maar ventilatie staat ook gewoon aan...

Welk deel qua % smeer je die lijm op de folie ? Even wat zwart/wit geredeneerd, zo lang het er niet afvalt is het aan de onderzijde, uit het zicht voldoende.

• hajeetje
quote:

Zet de Ta eens op 26 vannacht en kijk eens wat er de komende 24h gebeurd qua verbruik, weet je meteen wat het warmteverlies is bij de buitenT die je logt en kun je al een eerste prognose van je jaarverbuik maken en wat er gebeurd als het richting -10C gaat. Leuke sommetjes om te maken
EDIT:
Je hebt nu x% geisoleerd, dan kun je meteen inzicht krijgen hoeveel verschil het maakt als alles gedaan is.

[Voor 5% gewijzigd door hajeetje op 20-12-2017 22:59]

• Ramon_1984
@hajeetje hier al eens ervaring mee gehad?
http://alpha-lupotherm.nl/

• hajeetje
quote:
Het is alufolie van maarten tot de macht 5 of 6, de vraag is is het zinvol als je weet dat 1 laagje HOOGGLANZEND aluminium 98% reflecteert en 1.80 per m2 kost. Hoeveel kosten wil je dan nog maken om die resterende 2% verlies te minimaliseren.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:04:
[...]

Het is alufolie van maarten tot de macht 5 of 6, de vraag is is het zinvol als je weet dat 1 laagje HOOGGLANZEND aluminium 98% reflecteert en 1.80 per m2 kost. Hoeveel kosten wil je dan nog maken om die resterende 2% verlies te minimaliseren.
Je bent aardig enthousiast maar vergeet niet dat het minstens 7 graden warmer is, geen defrosts, en zie nog geen 30 graden aanvoer ondanks de kamer van 21 en bovenstaande. Wel toert de wp terug, hoe kan dat?

• hajeetje
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:09:
[...]

Je bent aardig enthousiast maar vergeet niet dat het minstens 7 graden warmer is, geen defrosts, en zie nog geen 30 graden aanvoer ondanks de kamer van 21 en bovenstaande. Wel toert de wp terug, hoe kan dat?
Waar/Hoe zie je dat de WP terugtoert ?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:12:
[...]

Waar/Hoe zie je dat de WP terugtoert ?
Aan het vermogen

• hajeetje
Ik zie 1 rechte streep 1.23kW

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad....lijkt me niet volluit

• hajeetje
Max 6.2kW Output met Input 1.23kW = COP=5

• Rol-Co

Rol-Co

5 lijkt me laag voor een pana met dit weer.

• hajeetje
Lijkt mij een redelijk normale waarde. We kunnen wel gaan gokken dat het dit of dat is, maar ga er maar vanuit dat de Panasonic redelijk optimaal zijn max. vermogen afgeeft met de laagst mogelijke input. Verlagen van de max. pompsnelheid zal het opgenomen vermogen verlagen en zoals ik het inschat 0 effect hebben op de output en daarmee wordt een nog betere COP mogelijk.

• Knowbody
quote:

Als de strooklijn omlaag kan is dat gunstig. Maar let wel het is al 2 dagen niet echt koud buiten en weinig wind.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:20
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:15:
Ja inderdaad....lijkt me niet volluit
Meer vermogen ga je niet zien bij plus acht graden, ik hang hier nog maar rond 900 om 3 delta t te behalen.

• hajeetje

Maartens buitenT afgelopen 48h:

[Voor 41% gewijzigd door hajeetje op 21-12-2017 00:16]

• Domba
quote:
Ik vind het nog knap veel opgenomen vermogen voor deze Tb.

Het is ook geen geweldige momentane COP voor deze Ta, lijkt nog steeds dat die te ver van Tadoel af is op basis van de ingestelde WA-stooklijn.

Mijn vloerverwarming WP is al 13 uur uit voor verwarming, alleen mijn WP voor radiatoren loopt nog, met op de retour het vloerverwarming circuit, maar ook die is al terug tot 4kW voor beide circuits in serie

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:55:
[...]

Zet de Ta eens op 26 vannacht en kijk eens wat er de komende 24h gebeurd qua verbruik, weet je meteen wat het warmteverlies is bij de buitenT die je logt en kun je al een eerste prognose van je jaarverbuik maken en wat er gebeurd als het richting -10C gaat. Leuke sommetjes om te maken
EDIT:
Je hebt nu x% geisoleerd, dan kun je meteen inzicht krijgen hoeveel verschil het maakt als alles gedaan is.
Ik ga eerst eens gewoon het isoleren afmaken. En ik wacht even op 27/28 graden.

En ga ondertussen eens even nadenken hoe ik de stooklijn eruit zal laten zien.

Het lijkt erop dat ik met Ta van 26 wellicht weg kan komen? (bij deze temperatuur)

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:19:
[...]

Ik ga eerst eens gewoon het isoleren afmaken. En ik wacht even op 27/28 graden.

En ga ondertussen eens even nadenken hoe ik de stooklijn eruit zal laten zien.

Het lijkt erop dat ik met Ta van 26 wellicht weg kan komen? (bij deze temperatuur)
Als jij zegt dat het comfi is, wie ben ik dan om te zeggen dat de Ta hoger moet. Als alle isolatie er in zit zal die Ta bij deze buitenT naar beneden moeten.
Ben je niet benieuwd naar het effect v.d. isolatie die je nu nog kunt meten ? Als alles er in zit kan dat nl. niet meer, ik zou dat wel jammer vinden om NIET te weten. Wat voor zin heeft het om het meer dan 21C/comfi te maken ?
Mocht je besluiten om 'm op 26 te zetten, zet dan meteen de pomp ook op de standaard stand van 2.

[Voor 6% gewijzigd door hajeetje op 21-12-2017 00:37]

• hajeetje
quote:
Domba schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:19:
[...]

Ik vind het nog knap veel opgenomen vermogen voor deze Tb.

Het is ook geen geweldige momentane COP voor deze Ta, lijkt nog steeds dat die te ver van Tadoel af is op basis van de ingestelde WA-stooklijn.

Mijn vloerverwarming WP is al 13 uur uit voor verwarming, alleen mijn WP voor radiatoren loopt nog, met op de retour het vloerverwarming circuit, maar ook die is al terug tot 4kW voor beide circuits in serie
Het doel staat op Ta=30, voor zo ver ik weet. Het betondroog programma.

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:25:
[...]

Als jij zegt dat het comfi is, wie ben ik dan om te zeggen dat de Ta hoger moet. Als alle isolatie er in zit zal die Ta bij deze buitenT naar beneden moeten.
Ben je niet benieuwd naar het effect v.d. isolatie die je nu nog kunt meten ? Als alles er in zit kan dat nl. niet meer, ik zou dat wel jammer vinden om NIET te weten. Wat voor zin heeft het om het meer dan 21C/comfi te maken ?
Mocht je besluiten om 'm op 26 te zetten, zet dan meteen de pomp ook op de standaard stand van 2.
Ik snap het, maar het meten is totaal niet betrouwbaar, wat moet ik meten? binnen temperatuur? dat is een analoge meter, geen digitale referentie aan alle andere sensoren die ik heb, het voelt comfortabel, maar dat is voor iedereen verschillend denk ik? En daarbij, bij welke buiten temperatuur is dat? En zien we de resultaten dan in de Ta/Tr, of in de binnen temperatuur van het huis?

Ik heb nu ongeveer 1/3 van de kelder erin zitten (plafond that is).

Pomp snelheid stond standaard op 4 bij mij. En heb ik dus naar 7 gezet.

Ik zit ook een beetje hoor, wat kan ik nu nog meten en experimenten doen :)

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:29:
[...]

Het doel staat op Ta=30, voor zo ver ik weet. Het betondroog programma.
Beton droog programma staat nu niet aan. Hij staat gewoon normaal aan. Vraag me af of ik beton droog programma uberhaupt moet doen nog. Het ligt er al drie maanden, en heeft al 30 er door gehad. Droog zal het wel zijn ondertussen.

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:44:
[...]

Ik snap het, maar het meten is totaal niet betrouwbaar, wat moet ik meten? binnen temperatuur? dat is een analoge meter, geen digitale referentie aan alle andere sensoren die ik heb, het voelt comfortabel, maar dat is voor iedereen verschillend denk ik? En daarbij, bij welke buiten temperatuur is dat? En zien we de resultaten dan in de Ta/Tr, of in de binnen temperatuur van het huis?

Ik heb nu ongeveer 1/3 van de kelder erin zitten (plafond that is).

Ik zit ook een beetje hoor, wat kan ik nu nog meten en experimenten doen :)
Je hoeft helemaal niets anders te meten dan je nu doet.
Standaard staat een PAnasonic WP in ieder geval de 5kW die ik heb op 2. Dus instellen op standaard waarde. Ta maar even op vast 26C. Verder hoef je niets te doen of te veranderen.
Het zal alllemaal geen wetenschappelijk verantwoorde resultaten opleveren, maar wel of isolatie 1 5 10 of 15% verschil of meer maakt. Grote lijnen waarbij je de huidige meetgegevens 'betrouwbaarder' kunt maken met betere betrouwbaarder gegevens van later.

[Voor 11% gewijzigd door hajeetje op 21-12-2017 01:00]

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:56:
[...]

Je hoeft helemaal niets anders te meten dan je nu doet.
Standaard staat een PAnasonic WP in ieder geval de 5kW die ik heb op 2. Dus instellen op standaard waarde. Ta maar even op vast 26C. Verder hoef je niets te doen of te veranderen.
Ok dat is easy, maar dat wordt morgen middag pas, dus ik zal hem dan instellen op 27 (ik ga er vanuit dat we morgen rond de 27 op de grafiek zitten)

Pompsnelheid zal ik op 4 zetten.

pompsnelheid suggestie voor de hulp pomp? 3,5?

Btw, de WP zelf zegt op z'n display dattie al 27 maakt (sensor afwijking/warmteverlies etc...)

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:59:
[...]

Ok dat is easy, maar dat wordt morgen middag pas, dus ik zal hem dan instellen op 27 (ik ga er vanuit dat we morgen rond de 27 op de grafiek zitten)

Pompsnelheid zal ik op 4 zetten.

pompsnelheid suggestie voor de hulp pomp? 3,5?

Btw, de WP zelf zegt op z'n display dattie al 27 maakt (sensor afwijking/warmteverlies etc...)
Ja dat ding geeft geen cijfers achter de komma, dus ja wat zal het zijn. Ik zie de zin van doorstoken niet, als er morgen gewerkt moet worden hebben die lieden al bij het minste of geringste het zweet blank op de rug staan. Ik zou de Ta gelijk met de huidige situatie zetten, zodat hij in deellast kan. scheel twaarschijnlijk ook weer kwartjes waar je de lijm van kan kopen. ;) ;)

• Domba
quote:
maartenmoerman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:44:
[...]
Je moet nu de pompstand niet terug schroeven, zodat de dT weer groter wordt.
Naar het weekend kan de temperatuur nog verder oplopen met de kans op een te koude Tr die de veiligheid triggert voor te koude retour. Er zit tussen meetgegevens en de WP sensoren een verschil en controller die op integer-waarde schakelt.
Eenmaal getriggert blijft de backup dan aan tot er weer 21 op display staat voor de Tr [de Tr temp zit onder check knop]. Dat zijn onnodige kWh's en je hebt meer thermische massa dan mij.
quote:
Beton droog programma staat nu niet aan. Hij staat gewoon normaal aan. Vraag me af of ik beton droog programma uberhaupt moet doen nog. Het ligt er al drie maanden, en heeft al 30 er door gehad. Droog zal het wel zijn ondertussen.
Het gaat niet alleen om droog maar ook scheurvorming die anders in de toplaag terug ziet zoals bij een coating
En onthechting wat hier niet van toepassing is door de bitumen tussenlaag

• maartenmoerman
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:09:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Volgens mij toen het kouder was, toen kroop met deze hoeveelheid groepen open, ook de Ta zo langzaam op, zelfde pace als dattie het nu doet (met defrosts tussendoor!), dus verlies ik uberhaupt wel zoveel temperatuur naar buiten als dat we met z'n allen denken? Duurt het gewoon niet megalang om dat enorme plak beton op te warmen? Is het niet zo hoe warmer hoe lastiger het wordt, en zeker met een limiet op 6kw?

En valt het ook niet op dat als de Ta tijdens een defrost invalt, de Tr pas minuten later instort, en heeeeeeel traag reageert?

Weet trouwens ff niet meer goed of de pomp toen trouwens meer vermogen gebruikte...

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:03:
[...]

Ja dat ding geeft geen cijfers achter de komma, dus ja wat zal het zijn. Ik zie de zin van doorstoken niet, als er morgen gewerkt moet worden hebben die lieden al bij het minste of geringste het zweet blank op de rug staan. Ik zou de Ta gelijk met de huidige situatie zetten, zodat hij in deellast kan. scheel twaarschijnlijk ook weer kwartjes waar je de lijm van kan kopen. ;) ;)
Morgen zijn ze er pas 's avonds. (stucadoors hebben het nogal druk op het moment ofzo).

En ja, van een dagje stoken nu kan ik zo 2 tubes kopen :)

• hajeetje
quote:
Domba schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:03:
[...]

Je moet nu de pompstand niet terug schroeven, zodat de dT weer groter wordt.
Naar het weekend kan de temperatuur nog verder oplopen met de kans op een te koude Tr die de veiligheid triggert voor te koude retour. Er zit tussen meetgegevens en de WP sensoren een verschil en controller die op integer-waarde schakelt.
Eenmaal getriggert blijft de backup dan aan tot er weer 21 op display staat voor de Tr [de Tr temp zit onder check knop]. Dat zijn onnodige kWh's en je hebt meer thermische massa dan mij.

[...]

Het gaat niet alleen om droog maar ook scheurvorming die anders in de toplaag terug ziet zoals bij een coating
En onthechting wat hier niet van toepassing is door de bitumen tussenlaag
De toplaag ligt er voor zover ik weet al meerdere weken in. De huidige Tr=23.7.

• maartenmoerman
quote:
hajeetje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:03:
[...]

Ja, snap ik, maar ondertussen heb ik een baan, en m'n nieuwe huis ligt niet in de richting van m'n werk, dus eerst werken, en dan werken zeg maar :) Dus morgenmiddag pas :)

• hajeetje
quote:
maartenmoerman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 01:08:
[...]

Ja, snap ik, maar ondertussen heb ik een baan, en m'n nieuwe huis ligt niet in de richting van m'n werk, dus eerst werken, en dan werken zeg maar :) Dus morgenmiddag pas :)
Ja dat vergeet ik telkens, dat mensen naast hun projectjes/projecten ook nog een baan hebben. ;)
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True