Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:10:
De genoemde "voordelen" van massa begrijp ik niet. Een auto met een X-motor, de een weegt 1200 en de ander weegt 1600kg, Die 25% extra massa heeft alleen maar nadelen, kost meer om in beweging te krijgen alsook om te stoppen. 2 maal waar je mijns inziens niks aan hebt. Je krijgt vandaag de sleutels van een woning waarin de afgelopen weken niet gestookt is. KamerT=BuitenT. Met een snel reagerend systeem en een kleine/passende WP kun je er na X tijd in wonen, met vloerverwarming duurt het x*X voor je er in kunt trekken.
Er is volgens mij een kwartje wat nog niet helemaal gevallen is.
Het afgiftesysteem heeft niets met het warmteverlies te maken.
Als je 2 identieke huizen hebt met een identieke schil, en een identiek warmteverlies zul je onder gelijke omstandigheden (binnentemperatuur / buitentemperatuur) exact hetzelfde warmteverlies hebben, dus ook exact hetzelfde verbruik.
Ik heb het idee dat jij denkt dat vloerverwarming meer verbruikt, maar dat is dus niet zo.
Ook al stop je 300kWh in je vloer, zolang je vloer in de verwarmde schil van de woning zit is het geen verloren energie. Nu zal dat in de prakijk niet goedkomen, want die energie die je in de vloer stopt zal zich uiteindelijk vertalen in een hogere ruimte temperatuur.
Mijn ervaring is juist dat mijn betonnen vloer niet zoveel warmte "opneemt" het gaat gestaag.
Stel mijn vloer is koud en mijn WP begint te lopen dan zal met een Ta van 30 graden het opgenomen vermogen niet hoger zijn stel 2000Watt (op dagen als deze zelfs maar 1400Watt) dus 3 uur later ben ik 6000Watt 'kwijt" in de vloer.
Stel mijn vloer zou van aluminium zijn geweest en ik begin te stoken met een Ta van 30 graden dan zou het opgenomen vermogen 4000Watt zijn geweest (aluminium geleid immers 1 x zoveel als beton) en na 1,5 uur is dan ook 6000Watt "kwijt" in de vloer.
Mat resultaat is in beide situaties hetzelfde, alleen de aluminium vloer heeft in 50% van de tijd het vermogen afgegeven.
Het grote voordeel van een "snel" afgiftesysteem is de tijd, het is snel warm
Het grote nadeel van een "snel" afgiftesysteem is wederom de tijd, het is snel koud