Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
thefox154 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:47:
[...]

Even de knuppel in het hoenderhok.....

Nachtverlaging lijkt dus kansloos. Dan ben je al 5,6kwh kwijt om dat beton te verwarmen.
Ik vermoed dat het op temperatuur houden net zoveel of minder kost en het comfort is beter zonder.
Die energie ben je niet kwijt hoor, wordt gewoon in je woning gehouden. Je verliest uiteraard iets meer zonder nachtverlaging dan mét omdat het verschil in temperatuur met de buitenlucht groter is en dus meer energieverlies. Echter scheelt het wel weer opwarmen de volgende dag.

Overigens klinkt 5,6 kWh als heel veel meer dit is dus 5,6kWh warmteenergie. Met een cop van 4 is dat dus 1,4 kWh elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Dre Ja we hebben het over dezelfde stroom, die van de voeding van de unit.
De wp die jij noemt, heeft een max current van 19.5A.
En daar hoort hij minimaal op afgezekerd te worden.
En die 19.5 kan hij ook absoluut gaan trekken, zonder korreltje zout.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Verwijderd Volgens mij moet je het qua geleiding zo zien dat aluminium in dit geval heel snel de ruimte kan opwarmen en beton er langer over doet (langzamer de warmte af geeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:51:
[...]

Het kwartje wil bij mij nog niet vallen. Wat jij zegt, tenminste als ik het goed begrijp, dat als ik een imaginaire betonnen-radiator of een van aluminium van hetzelfde gewicht zou maken waardoor water loopt met identieke temperaturen dat voor de afgifte geen verschil zou maken ?
Dat zegt hij niet volgens mij.. de afgifte maakt wel degelijk uit omdat beton minder goed geleid dan alu, waardoor je minder warmte opname hebt en dus ook afgifte hebt.
Ze kunnen wel een gelijke hoeveelheid energie opslaan maar het opwarmen van beton duurt langer en zal het ook langzamer loslaten

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:51:
[...]

Het kwartje wil bij mij nog niet vallen. Wat jij zegt, tenminste als ik het goed begrijp, dat als ik een imaginaire betonnen-radiator of een van aluminium van hetzelfde gewicht zou maken waardoor water loopt met identieke temperaturen dat voor de afgifte geen verschil zou maken ?
Nou die betonnen radiator zou wel een stuk minder efficient de warmte van het water (de dragen van de warmteenergie) naar de woonkamer doorgeven. Maar soortelijke warmte zegt iets over de hoeveelheid energie het kost om een bepaald materiaal op te warmen. Beton is dus niet echt een geschikt materiaal voor een radiator omdat je daarbij juist een materiaal moet kiezen dat de warmte goed geleidt. Bij een radiator is het metaal of aluminium alleen maar bedoeld om het water te omhullen. Water is de drager van de energie en het omhulsel moet zo snel mogelijk de energie overdragen op de omgeving. Daarvoor wil je dus een materiaal met een zo groot mogelijke warmtegeleidingscoëfficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
thefox154 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:53:
[...]

Ja dus? En dat wordt niet op temperatuur gehouden en koelt af, en je beton koelt af. In jou redenatie blijft het altijd op temperatuur? Dat is gratis stoken :?

Hoe je het ook went of keert de volgende ochtend volle bak aan de gang om überhaupt je vloer weer op temperatuur te krijgen en ik heb zojuist geleerd dat dat dus zeker 5,6kwh kost om het met een graad te verhogen.
Dat zeg ik niet, jij zegt de warmte kwijt te raken, ja die raak je kwijt maar wel in je woning.
Ja de WP moet vol aan de bak, en dat met een lagere COP (waarschijnlijk), kan negatief of positief uitpakken.. Dat is echter vrij lastig te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Ik denk te begrijpen wat je zegt, echter als ik aluminium t.o.v. beton in x% v.d. tijd 1C kan verhogen, mijn doel kan bereiken, kost dat toch minder energie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En dat is eigenlijk exact de reden waarom vloerverwarming een redelijk succes is, want als de verwarming uit schakelt blijft vloer erg lang op temperatuur (beton koelt langzaam af).

Aluminium geleid (en verliest) daarentegen erg snel, daarom wordt aluminium ook vaak gebruikt als koelblokken op CPU' en andere componenten die gekoeld moeten worden.

neem die aluminium profielen op de achterkant van je WP (ik weet de naam ff niet hoe dat heet) maar die nemen heel snel de energie op. Daarom gaat ontdooien tijdens een defrost ook zo snel omdat het aluminium is.

Dus als je een snel reagerend systeem wil moet je aluminium nemen maar continu het aluminium verwarmen., maar in je woning wil je dat liever niet, want WP/CV uit = kou, en niet iedereen wil dat.
thefox154 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:47:
[...]

Even de knuppel in het hoenderhok.....

Nachtverlaging lijkt dus kansloos. Dan ben je al 5,6kwh kwijt om dat beton te verwarmen.
Ik vermoed dat het op temperatuur houden net zoveel of minder kost en het comfort is beter zonder.
Juist vloerverwarming in een betonvloer leent zich uitermate goed voor nachtverlaging, juist omdat een betonvloer de warmte zolang vast houdt.

Ik merk het bij ons thuis, tegenwoordig om 23:00 WP uit en om 07:00 weer aan en 's morgens is de vloer nog lauw/warm en de ruimtetemperatuur is "maar" 0,5 graad gezakt.

Ook een SWW run van 2 uur doet niets met de ruimtetemperatuur, de warmte zit in het beton gebufferd en straalt nog uren en uren na.

Maar vorige week had ik dus door mijn eigen fout de vloer 2 dagen laten afkoelen, en DAT is niet handig, want toen koste het inderdaad een flinke bak energie (en tijd) om hem weer op temperatuur te krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2017 19:05 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:01:
@Daannn1987 Ik denk te begrijpen wat je zegt, echter als ik aluminium t.o.v. beton in x% v.d. tijd 1C kan verhogen, mijn doel kan bereiken, kost dat toch minder energie ?
Als je de pompverliezen en overige verliezen welke niet toedoen aan het verwarmen van energie meerekent heb je inderdaad gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Ik probeer het te begrijpen, door alle andere factoren als pompverliezen ed. even buiten beschouwing te laten. Maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal / helemaal niet. :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:06:
@Daannn1987 Ik probeer het te begrijpen, door alle andere factoren als pompverliezen ed. even buiten beschouwing te laten. Maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal / helemaal niet. :'(
Daarom zitten we hier toch om informatie te delen.. ik denk dati k het snap maar weet het ook niet 100% zeker... heb een heel ander vak geleerd :+

Ok laat ik het uitleggen hoe ik het begrijp:

Feit: Beton heeft een lagere energieoverdracht dan alu.
Feit: Beide hebben om en nabij dezelfde warmtecapaciteit zoals eerder aangegeven.

We gaan 1000 kg alu en 1000 kg beton opwarmen.
Stel dat deze verhouding 2<>1 is, waar het dus 2 x zo lang duurt om energie over te brengen naar beton dan alu.

Dan duurt het bij alu 1 uur om 1000 kg te verwarmen
Dan duurt het bij beton 2 uur om 1000 kg te verwarmen

Het kost dezelfde hoeveelheid energie om ze op te warmen, echter duurt het gewoon 2 x zo lang en kan er minder energie in beton tegelijk gepompt worden dan in alu.

In WP taal:
WP draait bij beton op 50% vermogen 2 uur lang.
WP draait bij alu op 100% vermogen 1 uur lang

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 06-12-2017 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
En in vrouwentaal;

Aluminium = heetgebakerd
Beton = een dikke rug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:18:
[...]
Daarom zitten we hier toch om informatie te delen.. ik denk dati k het snap maar weet het ook niet 100% zeker... heb een heel ander vak geleerd :+

Ok laat ik het uitleggen hoe ik het begrijp:

Feit: Beton heeft een lagere energieoverdracht dan alu.
Feit: Beide hebben om en nabij dezelfde warmtecapaciteit zoals eerder aangegeven.

We gaan 1000 kg alu en 1000 kg beton opwarmen.
Stel dat deze verhouding 2<>1 is, waar het dus 2 x zo lang duurt om energie over te brengen naar beton dan alu.

Dan duurt het bij alu 1 uur om 1000 kg te verwarmen
Dan duurt het bij beton 2 uur om 1000 kg te verwarmen

Het kost dezelfde hoeveelheid energie om ze op te warmen, echter duurt het gewoon 2 x zo lang en kan er minder energie in beton tegelijk gepompt worden dan in alu.

In WP taal:
WP draait bij beton op 50% vermogen 2 uur lang.
WP draait bij alu op 100% vermogen 1 uur lang
OK, daar kan ik wat mee. 2 * 0.5 = 1 * 1 = 0.5 * 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:17
thefox154 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:42:
[...]

Thanks voor de site kende hem niet. Wat bedoelen ze met SH (VHTHP)? Wat is het verschil met de normale SH?
Waar zie je dat staan, gewoonlijk staat dat voor:
VHTHP very high temperature heat pump. (radiatoren)
HTHP: high temperature ...
Grappig dat LG zo door de mand valt, een 16kw unit op 35 graden 2,82 :X
De 5kw mono van panasonic die hier best geliefd is vind ik ook wel erg onderuit gaan met 3,82 (WH-MDC05F3E5). Hier schermt pana altijd met hoogst mogelijke cop's.
En de hier wat minder geliefde Samsung en HItachi's doen het juist weer best goed.

Zal me eens in de meet methode verdiepen deze cijfers werpen wel een andere kijk op units als de erp-data van de fabrikant. Misschien dat het de keuze nog beinvloed.
Deze cijfers zijn ook door de fabrikanten aangeleverd, maar er zit enige controle op en dient met onderbouwing naar beschreven standaard methode aangeleverd te worden, net zoals de ISDE-lijst door RVO eisen stelt aan welke info aangeleverd dient te worden voor vermelding.

Zo raakte oa de Fujitsu (Waterstage Monobloc's als de 10kW) hun MSC registratie kwijt vanwege de vereiste onderbouwing en die daarna spot goedkoop werd aangeboden, veelal zonder controller-box.
Als je goed kijkt staat er geen enkele Fujitsu meer in de MSC-lijst, vanwege dat deze niet de vereiste onderbouwing hebben kunne aan leveren van gecertificeerde waarden door een in EU erkend meetinstituut/keuringslab sinds 2016

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:10
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:01:
Aluminium onttrekt te snel warmte uit je water dus hele lage retour, fout voor wp....
Of het moet dun laagje zijn wat snel geheel warm is, zoals aluminium radiators

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Grolsch En daar sla je de spijker op zijn kop qua vloerverwarming. In onze badkamer hebben wij vloerverwarming en in de woonkamer Jaga's. In de badkamer hebben wij eigenlijk nooit de verwarming aan (wordt niet lager dan 18.0 graden). Afgelopen weekend heb ik wat zitten rommelen en de verwarming in de badkamer aangezet. Na circa 3 uurtjes was de temperatuur in de badkamer meer dan 24 uur stabiel op 21.0 graden.

In de woonkamer koelt het daarentegen vlotter af door het ontbreken van opgewarmde massa.

Wat dat betreft zou de formule gasverbruik/2000 draaiuren best uit kunnen als je vloerverwarming hebt en ook nog SWW wilt bereiden met een vrij kleine WP (dus een aantal uren geen verwarming).

Zou je dat met convectoren willen doen dan is het denk ik verstandiger om een iets grotere WP aan te schaffen, dus bijvoorbeeld 7 kW i.p.v. 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Aangezien hier dagelijks allerhande afkortingen en berekeningen voorbij komen weet iemand ook vast wel wat er bedoelt wordt met:

"Temp. offset (K)" Dit kan ik instellen per thermostaat van mijn zone regeling. Lijkt mij stug dat alles in °C is en een offset in Kelvin. Dat zou betekenen dan als ik 1 graad wil afwijken ik 274.15 moet invullen..

Nu ken ik wel de K-waarde van isolatie. Maar is dat wat ze hier bedoelen?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak Je moet uiteindelijk xkWh aan warmte compenseren in yuren. Hoe gaat de ene vergelijking lager/hoger uitkomen dan de ander ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dank aan @Grolsch @godfriedd @Rhaelak @Daannn1987 @DropjesLover ik hoop dat ik niemand vergeet, aan het mij helpen begrijpen hoe e.e.a. samenhangt en het kwartje uiteindelijk gevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bl4ckviper schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:38:
"Temp. offset (K)" Dit kan ik instellen per thermostaat van mijn zone regeling. Lijkt mij stug dat alles in °C is en een offset in Kelvin. Dat zou betekenen dan als ik 1 graad wil afwijken ik 274.15 moet invullen..
Temperatuurverschillen (zoals offsets en delta-T) zijn in kelvin en celcius hetzelfde. Er wordt hier wel degelijk kelvin bedoeld, maar je mag °C lezen hoor ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd Ik snap niet goed wat je bedoelt? In mijn voorbeeld met de badkamer merkte ik een aanmerkelijk hoger gasverbruik in 3 uur tijd dan gebruikelijk (omgerekend circa 3,0 kwh t.o.v. 2,4 kwh) daarentegen bleef de temperatuur erg lang stabiel door de vertraagde afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:42:
Dank aan @Grolsch @godfriedd @Rhaelak @Daannn1987 @DropjesLover ik hoop dat ik niemand vergeet, aan het mij helpen begrijpen hoe e.e.a. samenhangt en het kwartje uiteindelijk gevallen is.
Ben je bezig met je plafondafwerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Rhaelak schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:43:
[...]

Gewoon beton storten tegen je plafond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik/mijn hoofd is daar al maanden mee bezig, het kwartje voor DE oplossing is echter nog niet gevallen, maar 100% zeker geen beton o.i.d. Voor zo ver ik weet is niemand professioneel actief met opslaan van energie / bufferen. Als het efficient zou zijn zou je er nl. geld mee kunnen verdienen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Ik snap niet goed wat je bedoelt? In mijn voorbeeld met de badkamer merkte ik een aanmerkelijk hoger gasverbruik in 3 uur tijd dan gebruikelijk (omgerekend circa 3,0 kwh t.o.v. 2,4 kwh) daarentegen bleef de temperatuur erg lang stabiel door de vertraagde afgifte.
Ik kreeg even de indruk, onterecht kennelijk, dat het ene efficienter zou zijn dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:41
Daannn1987 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:04:
[...]

Als je de pompverliezen en overige verliezen welke niet toedoen aan het verwarmen van energie meerekent heb je inderdaad gelijk.
Onder overige verliezen kun je dan koudebruggen vd constructie en verlies naar de kruipruimte zien.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd Tja wat is efficienter? Het maakt denk ik qua afgiftesysteem uiteindelijk geen fluit uit of het nu een snel reagerend systeem is of een traag systeem. Het gaat uiteindelijk over een seizoen gezien over het warmteverlies van je schil en wat je zelf prettig vindt; een snel of traag reagerend systeem en de daarbij behorende manier van warmhouden.

Verkoper van systeem A zullen de voordelen benadrukken t.o.v. systeem B en andersom.

Jij hebt gekozen voor een vlot reagerend systeem met een continue afgifte via je plafondverwarming voor maximaal comfort en om je parket te sparen.
Ik denk dat je met aluminium platen je plafond goed kan afwerken om dezelfde werkingswijze te behouden en anders misschien de eerder genoemde spanplafond in deel 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:53:
[...]

Onder overige verliezen kun je dan koudebruggen vd constructie en verlies naar de kruipruimte zien.
Dat ligt dus ook weer aan de warmte de warmtegeleidingscoëfficiënt van de koudebrug :+

Maar eens... zonder isolatie heb je het liefst meer afgifte

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 06-12-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bl4ckviper schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:38:
Aangezien hier dagelijks allerhande afkortingen en berekeningen voorbij komen weet iemand ook vast wel wat er bedoelt wordt met:

Nu ken ik wel de K-waarde van isolatie. Maar is dat wat ze hier bedoelen?
Een delta T geef je in K

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:49:
[...]

Ik kreeg even de indruk, onterecht kennelijk, dat het ene efficienter zou zijn dan het andere.
Dat is een beetje wat je onder efficient schaart. Het idee van een dikke laag beton is een traag systeem dat lang de warmte vasthoudt als het eenmaal is opgewarmd. Zoals @Grolsch zegt is dat erg geschikt voor als je bijvoorbeeld 's nachts de wp uit wilt zetten (doe ik zelf ook). Als je dan óf minder massa hebt, óf die massa is van een materiaal met een hogere warmtegeleidingscoëfficient dan ben je eerder je warmte kwijt. Het kost daarentegen ook minder energie om de boel weer op temperatuur te krijgen als het is afgekoeld dus het is een keuze die je maakt. en voor beide is iets te zeggen. Traditionele radiatoren hebben en hoge warmtegeleidingscoëfficient waardoor ze geschikt zijn om in een korte tijd zelf warm te worden en daarna ook snel je ruimte op te warmen. Het is gewoon een ander principe en niet per definitie meer of minder efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Knowbody en @Proton_

Dus als ik constateer dat ik graag 1 graad hoger wil verwarmen dan de display aangeeft vul ik gewoon -1 in?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bl4ckviper schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:58:
@Knowbody en @Proton_

Dus als ik constateer dat ik graag 1 graad hoger wil verwarmen dan de display aangeeft vul ik gewoon -1 in?
Temperatuur offset slaat in mijn ogen op het kalibreren vd thermostaat voor die ruimte.

Je geeft de afwijking in. Dus +1 of -1 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:54:
@Verwijderd Tja wat is efficienter? Het maakt denk ik qua afgiftesysteem uiteindelijk geen fluit uit of het nu een snel reagerend systeem is of een traag systeem. Het gaat uiteindelijk over een seizoen gezien over het warmteverlies van je schil en wat je zelf prettig vindt; een snel of traag reagerend systeem en de daarbij behorende manier van warmhouden.

Verkoper van systeem A zullen de voordelen benadrukken t.o.v. systeem B en andersom.

Jij hebt gekozen voor een vlot reagerend systeem met een continue afgifte via je plafondverwarming voor maximaal comfort en om je parket te sparen.
Ik denk dat je met aluminium platen je plafond goed kan afwerken om dezelfde werkingswijze te behouden en anders misschien de eerder genoemde spanplafond in deel 3?
Uiteindelijk zou ik een aluminium-only, dus zonder de huidige slangen zoals bij vv, willen hebben. Aluminium-plaat met geintegreerde aluminium-buis waar het water door stroomt.
De opbouw is nu:
1. panlatten aan het plafond
2. profiel waar de slangen in klemmen
3. de slangen zelf
4. nog te plaatsen afwerking
Doel/Gewenst
1. Rail-achtige oplossing waar aluminiumplaat incl. geintegreerd watervoerende buis aan bevestigd wordt.
2. Het afgewerkte alu-profiel

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:04:
[...]

Uiteindelijk zou ik een aluminium-only, dus zonder de huidige slangen zoals bij vv, willen hebben. Aluminium-plaat met geintegreerde aluminium-buis waar het water door stroomt.
Zonnecollector tegen plafond dus?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Collector is dat niet het tegenovergestelde van Radiator ?
Wacht even de WP fungeert dan als zon. Heb je een leuke afbeelding hoe dat er uit zou komen te zien ?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 05-09 14:34
Mindstorms schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:47:
[...]

Goed punt. Kan zoiets ook op dezelfde thermostaat als de CV goed werken?
Nee, een cv thermostaat schakelt nodeloos in en uit iedere keer, krijg je een zenuwachtig werkende WP van.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:10:
@reneeke1970 Collector is dat niet het tegenovergestelde van Radiator ?
Wacht even de WP fungeert dan als zon. Heb je een leuke afbeelding hoe dat er uit zou komen te zien ?
Er zijn er die een radiator op dak leggen HJ. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:17
maartenmoerman schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:28:
[...]
Thanks voor het uitgebreide verhaal, mooi verhaal ook :)

Bij mij gaat het alleen maar om een extra pomp te hebben om extra flow te creeeren op een verdeler die een flink eind weg staat van de rest vd verdelers (via een transport leiding). En die extra pomp dus heel simpel mee te schakelen, anders springen er allemaal apparaten in error mode. Ik heb een wilow yonos pico, en ik zie dat de 'auto-restart' functie van dat ding maar 10 minuten werkt, dus daar kan ik niet op vertrouwen... Ja, voor een defrost wellicht, maar niet voor een timer functie / nacht verlaging.

Ik ga nog eens verder zoeken ook
Ik heb het tot nu 2 keer meegemaakt zo'n periode dat ontwikkeling sneller was gegaan dan de netbeheerder en dat is niet lollig. Je kan ook flink wat na de milieustraat brengen waar een stekker aanzit in zo'n periode.

Lijkt complex, maar is keuze zodat ook deel onafhankelijk kan draaien als ander deel is uitgevallen.

Het kan natuurlijk eenvoudiger als je enkel een relais wilt schakelen, door stuurspanning van WP circulatiepomp te meten en afhankelijk van de gemeten voltage te schakelen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:16:
[...]

Er zijn er die een radiator op dak leggen HJ. ..
Ja en zwart schilderen toch :') Beun de la haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:04:
[...]

De opbouw is nu:
1. panlatten aan het plafond
2. profiel waar de slangen in klemmen
3. de slangen zelf
4. nog te plaatsen afwerking
Doel/Gewenst
1. Rail-achtige oplossing waar aluminiumplaat incl. geintegreerd watervoerende buis aan bevestigd wordt.
2. Het afgewerkte alu-profiel
Lijkt me best een mooi systeem! Ik denk dat dat erg mooi kan worden. Het zal dus echter op die manier een redelijk snel systeem worden dat snel opwarmt en ook redelijk snel afkoelt als je geen warmte meer toevoegt. Eigenlijk creëer je op die manier een grote lagetemperatuur plafondradiator. Als je dus datzelfde systeem trager wil maken moet je massa toevoegen door bijvoorbeeld leem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Knowbody Dat is me helder, maar ik zie dat nog niet als een 'fraai afgewerkte' oplossing aan mijn plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:17:
[...]

Lijkt me best een mooi systeem! Ik denk dat dat erg mooi kan worden. Het zal dus echter op die manier een redelijk snel systeem worden dat snel opwarmt en ook redelijk snel afkoelt als je geen warmte meer toevoegt. Eigenlijk creëer je op die manier een grote lagetemperatuur plafondradiator. Als je dus datzelfde systeem trager wil maken moet je massa toevoegen door bijvoorbeeld leem.
Ik kan geen argumenten bedenken voor een traag systeem. Ik zie uitsluitend nadelen, mijn WP levert altijd de 'passende' hoeveelheid energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Hi allemaal. Hier weer een nieuwe Elga gebruiker (vanaf 19 december). Natuurlijk een verkeerde keus, maar volgens mij is iedere keus op dit moment een zekere gok. Mijn gegevens: huis 1991. Radiatoren met vloerverwarming als bijverwarming. Ruimte begane grond (grotendeels open) ca 110m2. Boven ca 2 * 40 m2. Gasverbruik ca 2200-2400 m3 op jaarbasis, waarvan 150 m3 aan warmwater en koken. 5900 WP aan zonnepanelen. Gasloos is voor mij op dit moment niet het doel. Wel de komende 5 jaar de verwarming met de wp optimaliseren.

Uit alle blogs zijn de dipswitch instellingen mij wel duidelijk. In release 15.3 van de elga staan op de laatste pagina nog meer aan te passen parameters via de honeywell. Daar lees ik nog niets over. Je kan bv de 4 gradengrens stapsgewijs verlagen (ipv dipswitch 8 on/off). Wat is daar bv het effect van? Zo zijn er op die pagina meerdere opties. Comfort is belangrijk, maar zo weinig mogelijk gasverbruik een uitdaging.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:21:
[...]

Ik kan geen argumenten bedenken voor een traag systeem. Ik zie uitsluitend nadelen, mijn WP levert altijd de 'passende' hoeveelheid energie.
Een nadeel dat ik me zou kunnen bedenken is dat je fluctuaties in je systeem sneller merkt. Ik had bijvoorbeeld afgelopen weekend veel defrosts waarbij de leidingen kortstondig enkele minuten koud waren omdat de buitenunit warmte ontrok uit mijn CV-systeem. Ik merkte er in mijn vloerverwarming niets van maar met zo'n systeem als jij in gedachte hebt kun je het wel merken. Verder het argument van Grolsch omtrent niet 's nachts draaien. Dat vind ik zelf ook een flink argument voor veel massa verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd volgens mij hebben we het hier vaker over gehad, maar het idee van 1 grote aluminium plaat aan het plafond waar waterslangen doorheen lopen is technisch gezien zo gek nog niet, alleen vreselijk onbetaalbaar.

Stel een kamer van 5 x 5 en we pakken een plaat van 20mm dik = 5x5x25*2,7= 1687,5 KG * 3,50 de KG = 5906,25 aan materiaal voor 25m2 excl. BTW

Dan moeten daar sleufen ingefreesd worden neem nog maar een keer hetzelfde bedrag is 12K.

Dan moet het er nog in, al met al technisch gezien een mooie oplossing wellicht, maar onbetaalbaar voor de meeste mensen.

Nadelen die ik me kan bedenken.

Gezien de gigantische warmtegeleiding van aluminium verwacht ik dat de temperatuur van je water erg snel zakt waardoor de Tr snel te laag wordt. Is op te lossen door een hogere flow, maar hoe hoog moet je dan gaan, of je moet hele korte groepen maken.

Een defrost zal 's winters zorgen voor plafondkoeling i.p.v. verwarming, want vanwege de supergeleiding van aluminium is dat ook direct merkbaar

even 2 uurtjes SWW maken met de WP wordt hem dan ook niet, of je moet het 's nachts doen, of een andere oplossing voor bedenken zoals jij het nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:24:
[...]

Een nadeel dat ik me zou kunnen bedenken is dat je fluctuaties in je systeem sneller merkt. Ik had bijvoorbeeld afgelopen weekend veel defrosts waarbij de leidingen kortstondig enkele minuten koud waren omdat de buitenunit warmte ontrok uit mijn CV-systeem. Ik merkte er in mijn vloerverwarming niets van maar met zo'n systeem als jij in gedachte hebt kun je het wel merken. Verder het argument van Grolsch omtrent niet 's nachts draaien. Dat vind ik zelf ook een flink argument voor veel massa verwarmen...
Met heater-element ondersteunde defrosts, wat de standaard instelling van in ieder geval Panasonic is, merk je daar niets meer van. Dat 's nachts niet draaien is voor mij geen argument, als ik het uurverbruik dag vs nacht zie is dat verschil nagenoeg 0. Het warmteverlies is 's nachts het grootst, het dan uitschakelen van de WP betekent dat je het de volgende ochtend dient te compenseren op een hoger niveau v.d. WP, weliswaar onder iets gunstiger omstandigheden qua temperatuur maar met hogere Ta dan nodig voor warmhouden dus iets lagere COP, om de achterstand weg te werken. De besparing van 7%, bij gas CV-ketel, bij een gemiddeld 1C lagere kamerT t.o.v. buitenT is in ieder geval voor mij qua comfort niet acceptabel. Daarbij dient de capaciteit bij 16/24 stoken minimaal 24/16 groter te zijn. Kleinere WPen hebben vaak dezelfde condenser dan de grotere broers, en zijn mede om die reden qua COP meestal ook wat beter. In mijn ogen "Less is More".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
JanHybride schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:21:
Hi allemaal. Hier weer een nieuwe Elga gebruiker (vanaf 19 december). Natuurlijk een verkeerde keus, maar volgens mij is iedere keus op dit moment een zekere gok. Mijn gegevens: huis 1991. Radiatoren met vloerverwarming als bijverwarming. Ruimte begane grond (grotendeels open) ca 110m2. Boven ca 2 * 40 m2. Gasverbruik ca 2200-2400 m3 op jaarbasis, waarvan 150 m3 aan warmwater en koken. 5900 WP aan zonnepanelen. Gasloos is voor mij op dit moment niet het doel. Wel de komende 5 jaar de verwarming met de wp optimaliseren.

Uit alle blogs zijn de dipswitch instellingen mij wel duidelijk. In release 15.3 van de elga staan op de laatste pagina nog meer aan te passen parameters via de honeywell. Daar lees ik nog niets over. Je kan bv de 4 gradengrens stapsgewijs verlagen (ipv dipswitch 8 on/off). Wat is daar bv het effect van? Zo zijn er op die pagina meerdere opties. Comfort is belangrijk, maar zo weinig mogelijk gasverbruik een uitdaging.
Welkom hier :)
Hopelijk krijg je het in duo mode goed werkende maar dat gaan we vast lezen.
Wist nog niet dat de nieuwe FW dat ook support.

Kostentechnisch moet je de gradengrens net zover verleggen tot stoken met de CV goedkoper wordt dan met de WP.
Dat kan natuurlijk lang aan, zeker als je overschot hebt (wat ik niet lees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n aluminiumplaat 2-3mm, extrusie, met een slim gekoppelde aluminiumbuis, gelijkwaardig qua inhoud aan een 20mm slang, maar niet per se rond, maakt een uiterst licht en mede daardoor, mijns inziens zeer betaalbare oplossing mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
Noord27 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:19:
@thido Dat je warm water leiding langer wordt is geen obstructie toch? Voor in-stant heet water hebben wij een Quooker in de keuken. Op overige plaatsen even een paar seconden wachten (ook door heel de kruipruimte SWW) is in de praktijk geen belemmering. In de praktijk wordt die Quooker alleen gebruikt om pannen te vullen voor koken en voor een mok thee. Als je dan al je leidingen en afvoer dichtbij het zitten is dat helemaal perfect.

;)
... paar seconden ..., bij mij zeker een minuut of wat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:11:
[...]

Nee, een cv thermostaat schakelt nodeloos in en uit iedere keer, krijg je een zenuwachtig werkende WP van.
Tenzij je CV pomp zijn warmte haalt uit een buffer die weer wordt verwarmd door de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:48:
Zo'n aluminiumplaat 2-3mm, extrusie, met een slim gekoppelde aluminiumbuis, gelijkwaardig qua inhoud aan een 20mm slang, maar niet per se rond, maakt een uiterst licht en mede daardoor, mijns inziens zeer betaalbare oplossing mogelijk.
Wat jij dus eigenlijk wilt is een klimaatplafond zoals door verschillende leveranciers op de markt wordt gebracht voor met name als afnemer de utiliteitsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak Maar dan beter, althans dat denk ik, een klimaatplafond zoals ik die gezien heb is de traditionele slangen en daar een aluminium-plafond onder. Ik wil e.e.a. integreren en een factor x sneller/goedkoper te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik denk dat @Verwijderd ook tevreden zou zijn met de voordelen van gefreesde vloerverwarming, alleen dan als plafondverwarming.
Gefreesde vloerverwarming heeft een veel snellere reactie dan "normale" vloerverwarming.
Daarnaast heb je ook nog wat accumulatie van massa.

Dus de slangen in een dunne laag leem oid, met daarachter nog isolatie voor een nog snellere reactie.
Heb je toch een mooi strak plafond

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:53:
[...]

Tenzij je CV pomp zijn warmte haalt uit een buffer die weer wordt verwarmd door de WP.
Wat je er ook mee schakelt, zo'n cv ketel thermostaat schakelt heel vaak in en uit (mijn chronotherm III doet dit ook).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:58:
@Rhaelak Maar dan beter, althans dat denk ik, een klimaatplafond zoals ik die gezien heb is de traditionele slangen en daar een aluminium-plafond onder. Ik wil e.e.a. integreren en een factor x sneller/goedkoper te monteren.
Ik denk dat wat jij wilt onbetaalbaar is, om alles te integreren. Het zal een goede reden hebben dat ze worden geproduceerd zoals omschreven. ZB Collector net eender, koperen buis tegen een aluminium plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Daannn1987 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:46:
[...]

Welkom hier :)
Hopelijk krijg je het in duo mode goed werkende maar dat gaan we vast lezen.
Wist nog niet dat de nieuwe FW dat ook support.

Kostentechnisch moet je de gradengrens net zover verleggen tot stoken met de CV goedkoper wordt dan met de WP.
Dat kan natuurlijk lang aan, zeker als je overschot hebt (wat ik niet lees)
5500 kWh verbruik en 4200 kWh opbrengst: tekort dus denk ik.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
koevlaas2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:01:
[...]

Wat je er ook mee schakelt, zo'n cv ketel thermostaat schakelt heel vaak in en uit (mijn chronotherm III doet dit ook).
Is dat niet inherent aan het warmteverlies? Mijn "slimme" thermostaat geeft ook bijna continue een opentherm signaal door naar de CV ketel. De ketel negeert het tot een bepaalde instelling en gaat dat pas branden. Als je de hysterese zo instelt op je buffervat dat de WP na inschakelen minstens de helft of meer van zijn minimale vermogen kwijt kan dan voorkom je zenuwachtig aan/uit gedrag van je warmteopwekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De genoemde "voordelen" van massa begrijp ik niet. Een auto met een X-motor, de een weegt 1200 en de ander weegt 1600kg, Die 25% extra massa heeft alleen maar nadelen, kost meer om in beweging te krijgen alsook om te stoppen. 2 maal waar je mijns inziens niks aan hebt. Je krijgt vandaag de sleutels van een woning waarin de afgelopen weken niet gestookt is. KamerT=BuitenT. Met een snel reagerend systeem en een kleine/passende WP kun je er na X tijd in wonen, met vloerverwarming duurt het x*X voor je er in kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:04:
[...]

Ik denk dat wat jij wilt onbetaalbaar is, om alles te integreren. Het zal een goede reden hebben dat ze worden geproduceerd zoals omschreven. ZB Collector net eender, koperen buis tegen een aluminium plaat.
Als we aannemen dat alle bestaande systemen een goede reden hebben dat ze geproduceerd worden, blijft alles zoals het is en altijd geweest is en bouwden we vandaag bij wijze van spreken de huizen nog net zo als in de jaren 60-70 van de vorige eeuw, hadden we nog steeds gaskachels geen mobiele telefoons, want die had je thuis toch ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd Als het aan onze regering ligt gaan we massaal over op de pellet kachel. De jaren 60 belde, ze willen hun decentrale kachels terug die fijnstof uitbraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:10:
De genoemde "voordelen" van massa begrijp ik niet. Een auto met een X-motor, de een weegt 1200 en de ander weegt 1600kg, Die 25% extra massa heeft alleen maar nadelen, kost meer om in beweging te krijgen alsook om te stoppen. 2 maal waar je mijns inziens niks aan hebt. Je krijgt vandaag de sleutels van een woning waarin de afgelopen weken niet gestookt is. KamerT=BuitenT. Met een snel reagerend systeem en een kleine/passende WP kun je er na X tijd in wonen, met vloerverwarming duurt het x*X voor je er in kunt trekken.
Daar denk je al verkeerd.. je moet de auto niet willen stoppen, uitrijden it is.

En zo vaak krijg ik niet de sleutels van een nieuwe woning.. Tot nu toe komt dat neer op 1 keer per 3 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
reneeke1970 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:42:
[...]
Ja zo ongeveer ja, ketel op 25 graden zetten en hij circuleert zonder vuur, werkt prima hier
Maar er gaat nu 38 graden de vloerverwarming in, dus dat lijkt me niet handig, en ik betwijfel of ik de aanvoertemperatuur zó ver kan verlagen.
koevlaas2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:11:
[...]
Wat stel je voor? Een extra thermostaat voor de WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:18:
[...]

Daar denk je al verkeerd.. je moet de auto niet willen stoppen, uitrijden it is.

En zo vaak krijg ik niet de sleutels van een nieuwe woning.. Tot nu toe komt dat neer op 1 keer per 3 jaar :+
Je moet inderdaad uitrijden om het extra vermogen dat de start kostte te compenseren om weer op gelijk niveau met die lichtere variant te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

nest schijnt heel goed om te gaan met Wp achtige..
Heb je meteen domotica...
Kost wat. maar werkt perfect [ als ik eea moet geloven ]
https://nest.com/support/article/What-is-Heat-Pump-Balance.

En als je met een nest alles goed in kunt stellen.
Lijkt hij mij zich terug te verdienen...
En waarschijnlijk kun je via iftt nog veel meer leuke dingen doen met de nest...

Als ik mijn Wp heb....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Noord27 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:12:
[...]

7 Gj x 278 = ongeveer 1950kWh.

E-boiler (COP 1) dus 1950kWh.
WP-boiler met COP van 3 is 650kWh op jaarbasis. Dat laatste hoop ik te gaan halen. Hier ook met SV ongeveer 7GJ nodig voor SWW voorziening. Als de COP 2,5 wordt over een jaar gezien is dat nog steeds enorm rendabel ten opzichte van SV. Je gaat de goede weg in, daar ben ik van overtuigd. 8)
SWW met een wp is ongeveer 30% van je totaalverbruik op jaarbasis.
Oorzaak = het 365 dagen per jaar warm houden van de complete boiler = meer warmteverlies dan je lief is!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@crazyharrie Dank voor je hulp, massa van warm water / boiler / bufferen, kost ......

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:23:
[...]

Oorzaak = het 365 dagen per jaar warm houden van de complete boiler = meer warmteverlies dan je lief is!
Over warmteverlies van de Joule boiler gesproken, ik merk duidelijk het verschil tussen mijn na geïsoleerde en huidige standaard isolatie boiler. De oude boiler bleef veel beter op temperatuur.
Het is dus wel degelijk de moeite de boel na te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:23:

En waarschijnlijk kun je via iftt nog veel meer leuke dingen doen met de nest...

Als ik mijn Wp heb....
Mooi op papier gezet door iemand die 't iig snapt, maar is de regeling daadwerkelijk zoals hij voorgeschoteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:28
crazyharrie schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:23:
[...]

30% voor SWW gaan wij zeker niet aan komen. Wellicht omdat er een aparte WP voor SSW, voor lucht-water verwarming en voor lucht-lucht verwarming hier aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm jtsja...
Is de aarde rond en is een 5kw een 5kw...
Ik mag aannemen als hij gemaakt voor ee heatpump.achtige...
Maar ik durf het niet te zeggen..

Edit:

Wat ik me meer afvraag.
Hoe zou ik deze icm een heatpump aan kunnen sluiten
Past dit met de originele regeling..:-)

[ Voor 30% gewijzigd door Dylantje2 op 06-12-2017 21:28 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:10:
Er is volgens mij een kwartje wat nog niet helemaal gevallen is.

Het afgiftesysteem heeft niets met het warmteverlies te maken.

Als je 2 identieke huizen hebt met een identieke schil, en een identiek warmteverlies zul je onder gelijke omstandigheden (binnentemperatuur / buitentemperatuur) exact hetzelfde warmteverlies hebben, dus ook exact hetzelfde verbruik.

Ik heb het idee dat jij denkt dat vloerverwarming meer verbruikt, maar dat is dus niet zo.

Ook al stop je 300kWh in je vloer, zolang je vloer in de verwarmde schil van de woning zit is het geen verloren energie. Nu zal dat in de prakijk niet goedkomen, want die energie die je in de vloer stopt zal zich uiteindelijk vertalen in een hogere ruimte temperatuur.

Mijn ervaring is juist dat mijn betonnen vloer niet zoveel warmte "opneemt" het gaat gestaag.

Stel mijn vloer is koud en mijn WP begint te lopen dan zal met een Ta van 30 graden het opgenomen vermogen niet hoger zijn stel 2000Watt (op dagen als deze zelfs maar 1400Watt) dus 3 uur later ben ik 6000Watt 'kwijt" in de vloer.

Stel mijn vloer zou van aluminium zijn geweest en ik begin te stoken met een Ta van 30 graden dan zou het opgenomen vermogen 4000Watt zijn geweest (aluminium geleid immers 1 x zoveel als beton) en na 1,5 uur is dan ook 6000Watt "kwijt" in de vloer.

Mat resultaat is in beide situaties hetzelfde, alleen de aluminium vloer heeft in 50% van de tijd het vermogen afgegeven.

Het grote voordeel van een "snel" afgiftesysteem is de tijd, het is snel warm
Het grote nadeel van een "snel" afgiftesysteem is wederom de tijd, het is snel koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:01:
Ik denk dat @Verwijderd ook tevreden zou zijn met de voordelen van gefreesde vloerverwarming, alleen dan als plafondverwarming.
Gefreesde vloerverwarming heeft een veel snellere reactie dan "normale" vloerverwarming.
Daarnaast heb je ook nog wat accumulatie van massa.

Dus de slangen in een dunne laag leem oid, met daarachter nog isolatie voor een nog snellere reactie.
Heb je toch een mooi strak plafond
Ja dat is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:27:
[...]

30% voor SWW gaan wij zeker niet aan komen. Wellicht omdat er een aparte WP voor SSW, voor lucht-water verwarming en voor lucht-lucht verwarming hier aanwezig is.
Heb je al een heel jaar gedraaid dan?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:29:
[...]

Er is volgens mij een kwartje wat nog niet helemaal gevallen is.

Het afgiftesysteem heeft niets met het warmteverlies te maken.

Als je 2 identieke huizen hebt met een identieke schil, en een identiek warmteverlies zul je onder gelijke omstandigheden (binnentemperatuur / buitentemperatuur) exact hetzelfde warmteverlies hebben, dus ook exact hetzelfde verbruik.

Ik heb het idee dat jij denkt dat vloerverwarming meer verbruikt, maar dat is dus niet zo.

Ook al stop je 300kWh in je vloer, zolang je vloer in de verwarmde schil van de woning zit is het geen verloren energie. Nu zal dat in de prakijk niet goedkomen, want die energie die je in de vloer stopt zal zich uiteindelijk vertalen in een hogere ruimte temperatuur.

Mijn ervaring is juist dat mijn betonnen vloer niet zoveel warmte "opneemt" het gaat gestaag.

Stel mijn vloer is koud en mijn WP begint te lopen dan zal met een Ta van 30 graden het opgenomen vermogen niet hoger zijn stel 2000Watt (op dagen als deze zelfs maar 1400Watt) dus 3 uur later ben ik 6000Watt 'kwijt" in de vloer.

Stel mijn vloer zou van aluminium zijn geweest en ik begin te stoken met een Ta van 30 graden dan zou het opgenomen vermogen 4000Watt zijn geweest (aluminium geleid immers 1 x zoveel als beton) en na 1,5 uur is dan ook 6000Watt "kwijt" in de vloer.

Mat resultaat is in beide situaties hetzelfde, alleen de aluminium vloer heeft in 50% van de tijd het vermogen afgegeven.

Het grote voordeel van een "snel" afgiftesysteem is de tijd, het is snel warm
Het grote nadeel van een "snel" afgiftesysteem is wederom de tijd, het is snel koud
Wat betreft het afgifte systeem / omschrijving ben ik het zeker met je eens.
Koudebruggen richtingkruipruimte even daargelaten.. @Knowbody

Ook moet je niet vergeten dat er ook nog een opwekkingssysteem is (WP in deze) welke wel een positief, dan wel negatief effect kan hebben a.d.v. het afgifte systeem. Een lagere TA is doorgaans een hogere COP. Snellere afgifte betekend minder draaiuren van de WP dus minder additionele verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Grolsch

Ik vrees dat het niet helemaal correct is....
waarom verwarm je de 20cm beton enz onder je x vloerafdekking?
Het blijft in huis klopt
maar voel ik het?

gefreesde verwarming met isolatie eronder.
Of een dunne smeervloer OP isolatie heeft een betere werking dan diepliggende vloerverwarming met beton eronder.

In mijn ogen zijn we mieren aan het..
Wat als je x systeem hebt
en wat als je y systeem hebt
Gaat erom dat het warm wordt?

En erger hoe weet je zeker dat je slangen netjes liggen waarvoor je betaald hebt.
Het plafond verwarming van Hajeetje is echt een mooi systeem...

VBI
https://www.youtube.com/watch?v=_gvO-Vs1n0A

Voor kantoren maar gaat om het principe:
https://www.vbi.nl/product/betonkernactivering

Alleen zul je xK uit moeten sparen door het zelf te doen
Net als vroeger in de grotten zelf de handjes uit de mouwen
IPV zoals veel mensen mouwen dat een vakman duur is...
Terwijl ze wel €100/uur betalen voor een man in pak..

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 06-12-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mindstorms schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:18:

Op z'n minst een op een wp gebaseerde thermostaat, of zoals een paar posts terug geopperde nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:34:
[...]

Heb je al een heel jaar gedraaid dan?
Ik weet sinds september hoeveel ongeveer de boiler heeft verbruikt. En de Elga draait al 11 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:35:
[...]

Ook moet je niet vergeten dat er ook nog een opwekkingssysteem is (WP in deze) welke wel een positief, dan wel negatief effect kan hebben a.d.v. het afgifte systeem. Een lagere TA is doorgaans een hogere COP. Snellere afgifte betekend minder draaiuren van de WP dus minder additionele verliezen.
Die laatste zin vat ik niet, laat nog eens een kwartje bij mij vallen, mooi geluid overigens die vallende kwartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:39:
[...]

Die laatste zin vat ik niet, laat nog eens een kwartje bij mij vallen, mooi geluid overigens die vallende kwartjes.
Dan moet je mijn post even lezen waarbij het vorige kwartje viel..
Je moet niet alleen in WAR denken overigens, bij WAR gaat dit niet op (mits de WP binnen zijn modulatie bereik blijft).

Als je sneller afgifte hebt, is je woning sneller op temperatuur, dus kan de WP sneller uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:23
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:23:

Als ik mijn Wp heb....
Nest heb ik...
Na een tijdje weet hij telkens beter het huis op de exacte tijd op temperatuur te krijgen.
Die URL verwijst naar een instelling die volgens mij alleen mogelijk is bij Amerikaanse modellen.
Deze instellingen kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

buiter schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:42:
[...]

Nest heb ik...
Na een tijdje weet hij telkens beter het huis op de exacte tijd op temperatuur te krijgen.
Die URL verwijst naar een instelling die volgens mij alleen mogelijk is bij Amerikaanse modellen.
Deze instellingen kan ik nergens vinden.
mmm eindelijk iemand die er 1 heeft... :-)
Hoe sluit je dit aan op je wp? [ naast je controller? ]
Of heb je hem op een cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:37:
[...]

Ik weet sinds september hoeveel ongeveer de boiler heeft verbruikt. En de Elga draait al 11 maanden.
Ik vergeet een stukje gezin samenstelling, maar het komt er op neer dat de vergelijking met SV niet gemaakt kan worden door niet eerder gemaakte warmteverliezen die meer zijn dan je denkt.
Mijn SWW verbruik lag op 8Gj van de 32/34 Gj die ik verbruikte op jaarbasis.

Dan gaat een separate boiler zuiniger zijn dan opwarmen via WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:36:
@Grolsch

Het blijft in huis klopt
maar voel ik het?
Er zit 10-tallen CM's isolatie onder onze betonvloer, dus bij ons blijft het zeker in het huis (warme schil) en dat voel je inderdaad, want die warmte gaat de de schil in, het zij gestaag en langzaam.

Ik zeg ook niet dat het ene systeem beter of slechter is, het is een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeuren.

Wat ik aangeef is dat energie die je in je vloer stopt niet verloren gaat.

Dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat de vloer goed geïsoleerd is, in een betonvloer die op zand gestort is zonder isolatie gaat de vlieger niet op.

En ik denk dat ik meer ervaring heb met plafondverwarming als menigeen heb hier. In de fabriekshal 5000m2 met plafondverwarming (stralingspanelen) dus ik ken het, en het werkt.

M.b.t. SWW kan ik wel mooi vergelijken met onze vorige woning, gezinssamenstelling is niet veranderd.

Verbruik per maand oude woning voor SWW = 17m3 per maand = 204m3 per jaar = 122.40 per jaar (0.60 ct/m3)
Verbruik per maand nieuwe woning voor SWW 55kWh per maand = 660kWh per jaar = 118,80 per jaar (0.18 ct/kWh)

In onze nieuwe woning hebben we een groot ligbad, dus ik denk dat we nu meer SWW verbruiken.

SWW nieuwe woning wordt verzorgt door WP i.c.m. 400 ltr SWW vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:09
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:36:
@Grolsch

Het blijft in huis klopt
maar voel ik het?

gefreesde verwarming met isolatie eronder.
Of een dunne smeervloer OP isolatie heeft een betere werking dan diepliggende vloerverwarming met beton eronder.

In mijn ogen zijn we mieren aan het..
Wat als je x systeem hebt
en wat als je y systeem hebt
Gaat erom dat het warm wordt?

En erger hoe weet je zeker dat je slangen netjes liggen waarvoor je betaald hebt.
Het plafond verwarming van Hajeetje is echt een mooi systeem...

VBI
https://www.youtube.com/watch?v=_gvO-Vs1n0A

Voor kantoren maar gaat om het principe:
https://www.vbi.nl/product/betonkernactivering

Alleen zul je xK uit moeten sparen door het zelf te doen
Net als vroeger in de grotten zelf de handjes uit de mouwen
IPV zoals veel mensen mouwen dat een vakman duur is...
Terwijl ze wel €100/uur betalen voor een man in pak..
Ooit wel eens gehoord van betonkernactivering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:43:
[...]

mmm eindelijk iemand die er 1 heeft... :-)
Hoe sluit je dit aan op je wp? [ naast je controller? ]
Of heb je hem op een cv?
Heb de unit via aan/uit schakeling op mijn WP.
Fysiek kan ik de nest omschakelen naar de CV (fysieke schakelaar in de bijkeuken)
maar dit is sinds ik de WP hier heb nog niet voorgekomen.
Het zou wel heel erg mooi zijn als Nest op basis van de buiten temperatuur beter rekening kan houden met het stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:47:Ooit wel eens gehoord van betonkernactivering....
Ja hoor maar wat ik al zei.. Dit is voor kantoorpanden. 24/7/365 met iets andere systemen...dan een paar kw pomp
Heb je het wel ff over iets anders dan een huisje warm stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Oh nu snap ik 't, bij WAR gaat het niet op. Betere COP bij lagere Ta is helder. Om een bepaalde afgifte te krijgen heb je een deltaT nodig van je afgiftesysteem, je vloer, t.o.v. de heersende kamerT
Als je stookt met Ta=30 en Tr=28 (gemiddeld 29C) blijft daar aan de oppervlakte slechts 25.2C van over
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WhCPzYxv6zcDsSci1EEOMHA4/full.png

Hoe zou dat met een factor van ruim 100, 2 om 237, beter geleidend aluminium gaan ? Welke Ta zou je dan nodig hebben en wat zou dat voor de COP kunnen betekenen ? En wat zou dat voor het aantal defrosts kunnen betekenen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

buiter schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:47:
[...]
Heb de unit via aan/uit schakeling op mijn WP.
Fysiek kan ik de nest omschakelen naar de CV (fysieke schakelaar in de bijkeuken)
maar dit is sinds ik de WP hier heb nog niet voorgekomen.
Het zou wel heel erg mooi zijn als Nest op basis van de buiten temperatuur beter rekening kan houden met het stookgedrag.
MM aan uit op een WP?
fysike omschakleing?
Hoe heb je de control unit erop/ertussen zitten dan? [ van je wp ]

En tsja
Een war bouwen met een domotica systeem dat ook je nest kan bedienen is er... ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:45:
[...]

Ik vergeet een stukje gezin samenstelling, maar het komt er op neer dat de vergelijking met SV niet gemaakt kan worden door niet eerder gemaakte warmteverliezen die meer zijn dan je denkt.
Mijn SWW verbruik lag op 8Gj van de 32/34 Gj die ik verbruikte op jaarbasis.

Dan gaat een separate boiler zuiniger zijn dan opwarmen via WP.
Van de 52GJ totaal was ongeveer 7GJ SWW.

We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:51:
@Daannn1987 Oh nu snap ik 't, bij WAR gaat het niet op. Betere COP bij lagere Ta is helder. Om een bepaalde afgifte te krijgen heb je een deltaT nodig van je afgiftesysteem, je vloer, t.o.v. de heersende kamerT
Als je stookt met Ta=30 en Tr=28 (gemiddeld 29C) blijft daar aan de oppervlakte slechts 25.2C van over
[afbeelding]

Hoe zou dat met een factor van ruim 100, 2 om 237, beter geleidend aluminium gaan ? Welke Ta zou je dan nodig hebben en wat zou dat voor de COP kunnen betekenen ?
Die berekening kan ik niet voor je maken (gaat mij ook boven de pet, zeker nu na een aantal belgische tripletjes :+ )
De warmtegeleidingcoefficient is hoger van Alu t.o.v. beton ik weet niet hoe deze waardes zich tegen elkaar verhouden.

Wellicht is deze zo hoog dat je niet eens een "knappe" TA kan behalen wat weer je afgifte beperkt?..

Er zitten hier echter wat geleerde die de cijfertjes en berekeningen zo uit de mouw schudden heb ik al gezien vandaag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 06-12-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:49:
[...]

Ja hoor maar wat ik al zei.. Dit is voor kantoorpanden. 24/7/365 met iets andere systemen...dan een paar kw pomp
Heb je het wel ff over iets anders dan een huisje warm stoken...
Kan ook prima in een nieuwbouw woning worden gepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:01:[...]
Kan ook prima in een nieuwbouw woning worden gepast
Net zoals je ook een passiefhuis kunt bouwen en daarmee als je het goed geld kan verdienen.
Maar ik heb het idee dat hier over bestaande woningen gaat.

Maar ik heb van een VBI persoon begrepen dat het in nieuwbouw woningen niet echt win win is.
Maar goed alles kan he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Dylantje2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:51:
[...]

MM aan uit op een WP?
fysike omschakleing?
Hoe heb je de control unit erop/ertussen zitten dan? [ van je wp ]

En tsja
Een war bouwen met een domotica systeem dat ook je nest kan bedienen is er... ;) ;)
Voor zover ik weet kun je een WH-MDC05F3E5 alleen aansturen met een aan/uit thermostaat.
Dit ondersteunt de NEST ook.

De fysieke omschakeling is een normale wisselschakelaar die nu op de WP staat ingeschakeld.
Mocht de WP het niet trekken of ik heb storing, dan is met die schakelaar de CV ingeschakeld.
Lekker hufter proof mocht de WP uitvallen en vrouwlief alleen thuis zijn.

Ik ben heel erg tevreden met de NEST, de status en temperatuur lees ook nu ook al regelmatig uit.
En ja de NEST kun je extern (vanuit de API) aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:47:
[...]

Ooit wel eens gehoord van betonkernactivering....
Wat is betonkernactivering anders dan prefab 'ingebakken' leidingen in beton ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is volgens mij een duur woord voor hetzelfde @Verwijderd , alleen dan liggen de leidingen onder de afwerkvloer, je gebruikt dus de gehele beton vloer als 1 grote radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:51:
[...]

Van de 52GJ totaal was ongeveer 7GJ SWW.

We zullen zien.
Wow 52 Gj is 1805m3 gas, dat je dat wegpoetst met een ELGA, dit gaat @Verwijderd te boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mindstorms schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:18:
[...]

Maar er gaat nu 38 graden de vloerverwarming in, dus dat lijkt me niet handig, en ik betwijfel of ik de aanvoertemperatuur zó ver kan verlagen.

[...]

Bij mij draait het ook op 35 ,gaat gewoon een ht verdeler in, ik heb in huis niks aangepast.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:20:
[...]

Wow 52 Gj is 1805m3 gas, dat je dat wegpoetst met een ELGA, dit gaat @Verwijderd te boven :)
Doet ie toch ook niet? Heeft hulp van een elektrische kachel van 1800 euro dacht ik ergens gelezen te hebben ahum....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:00:
[...]

Doet ie toch ook niet? Heeft hulp van een elektrische kachel van 1800 euro dacht ik ergens gelezen te hebben ahum....
Ik draai momenteel bijna alleen op dergelijke kachel :)
@Noord27 heeft wel een behoorlijke tijd alleen op de ELGA gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@koevlaas2 al een oorzaak bij je warmtepomp gevonden?
Pagina: 1 ... 4 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.