Tomexergie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:24:
[...]
Misschien toch wel interessant om de nieuwe alternatieven op te sommen. Mischien kunnen we ze via dit forum motiveren om mee te doen met de monitoring enz.
In het verleden hadden we twee voorwaarden als uitgangspunt:
* moet kunnen samenwerken met bestaande HR ketel (Elga en.........)
* of nieuw hybride systeem (Daikin, Nefit.....).
Voor oude woningen <1990 is dit nog de beste optie maar
de keuze is nog steeds beperkt.
Uit de jaarmetingen blijkt dat mijn hybride systeem 85% van de CV verwarming dekt.
Bij zeer goed geisoleerde woningen is de 100% elektrische optie interessant en veel energy freaks willen nu gasloos door het leven. Daarvoor is veel meer keuze op de markt gekomen.
Welke L/W systemen missen we echt?
Nou, mijn alternatief staat in de openingspost, Nibe. 1 van de marktleiders in Europa. Max 63 graden aanvoer tot -25, 65 tot -23 gespecd, geen elektrisch element ingebouwd in de WP. Vindt dT van 4-5 graden bij vervwarming lekker (bj design voor COP maximalisatie neem ik aan), maar kan via instellingen aangepast worden, o.a. radiatoren vs. LTV of handmatig indirect via flow instellingen (0-100% laadpomp in 1% stappen), te gebruiken compressor frequenties. SWW bereiding dT standaard minimaal 12 graden in automatisch bedrijf weer via o.a. flow op te rekken tot zeker dT van 20 graden (heb niet verder getweakt, maar in automatisch bedrijf start ie de run met een dT van 18,5 graad). Afwijkende regeling dan de standaard doel Ta (al dan niet WAR bepaald) met stop indien dT te klein wordt bij doel Ta. Nibe draait gewoon door (tot boven doel Ta). All electric hier (geen energiefreak gewoon goede investering). Hybride geschikt (ik heb de 250 euri duurdere regelunit). Dit allemaal bij design wat betekent dat de opgegeven COP moet worden worden gehaald.
Dat geeft nieuwe mogelijkheden in discussies als wel/geen buffer en pendelen, WAR, SWW bereiding en b.v. grootte buffer/boiler (dat van die dT SWW wist ik niet dus mijn SWW buffer is nu eigenlijk te groot). Met deels andere inzichten dan nu langskomen.
Ik zou ook wel eens merken als heliotherm, IDM (in ieder geval 1 van de 2 SWW bereiding direkt via heetgas WP), dimplex, Samsung en Alpha Innotec langs willen zien komen.
Kleine kans hierop. Kan best dat ik de 1e gekke particulier in NL ben die een Nibe f2120 direkt uit Zweden heb gehaald. Voor sommige andere merken heb ik zelfs geen non installateurs distributiekanalen gevonden of nog steeds loeiduur. En de mensen die het volle pond betalen voor deze merken via installateurs kom je niet tegen op dit forum. Wie betaalt nu 20-30K voor een LWP compleet (all electric, dus incl SWW, installatie) en wil weten hoe dingen werken, dan laat je de installateur toch gewoon opdraven?