Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.732 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:04:
[...]

Ik zou mezelf met mijn all electric jaar 1956 woning ook zeker geen freak noemen. Alles ziet er ook netjes uit, als dat ook een criterium moet zijn...
Freaks dat zijn gewoon mensen zoals jij en ik die een door de buitenwereld als kansloos bestempelde woning all-electric maken, deels door alternatieven voor de 'standaard' oplossingen te verzinnen. Ik vind het een mooie geuzen-naam. De nerds werden tot voor kort ook met de nek aangekeken, tegenwoordig zijn ze gewild, want ze hebben toch wel unieke eigenschappen die erg waardevol kunnen zijn. Ik ben een freak !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 15:10:
[...]

Zonde van dat je niet alle voordelen van een ontkoppelbuffer benut, enkel maar als open verdeler gebruikt
Ik sta open voor suggesties :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:03:
Nee
@Verwijderd

Het is een 6kW met veel vloerverwarming in een hoge ruimte, vraag is 30 Ta maar alles open gooien gaat hij nooit warmer maken dan 25-26. Bouw je het deels op kan je de 30 halen maar in vermogen nog geen 2000W gezien, 1700W was wel max.
Hmm, lengte van kringen? Ik heb ze expres veel korter dan normaal, zodat je geen absurde flow per groep nodig hebt. Simpel gedacht: cv was dT=20 (of iets minder), normale HT mengt bij voor dT=10 (of iets minder), voor wp direct op vv is dT=5 (of iets minder). Dan ook halve lengte groepen. Is dat niet de oorzaak van het probleem? Zou dat dan ook bij een andere wp dan de Pana een probleem geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:07:
[...]

Dat is het gedrag zoals Panasonic het bedoeld heeft, niks mis mee in mijn ogen. Je activeert de WP in september/oktober en je hoeft dan maar 1 keer 'op te bouwen' per jaar.
En dan bij een stroomstoring is het wachten tot volgend jaar. 8)7
Er kan toch altijd iets zijn waardoor het af koelt of even uit moet, dan is het gelijk een werk om hem weer oup tempo te krijgen.

Bij jou zal dat anders zijn, daar vliegt het door de slangen en is zo terug bij de wp, alleen als je hem uit zet is het met een uur koud, je kan ook geen stops doen van 3-4 uur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:10:
Freaks dat zijn gewoon mensen zoals jij en ik die een door de buitenwereld als kansloos bestempelde woning all-electric maken, deels door alternatieven voor de 'standaard' oplossingen te verzinnen. Ik vind het een mooie geuzen-naam. De nerds werden tot voor kort ook met de nek aangekeken, tegenwoordig zijn ze gewild, want ze hebben toch wel unieke eigenschappen die erg waardevol kunnen zijn. Ik ben een freak !
Toch een beetje raar binnen een forum waaraan voor buitenstaanders toch vooral freaks deelnemen. Als wij door freaks freaks genoemd worden, zijn we dan eigenlijk superfreaks?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Tomexergie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:24:
[...]

Misschien toch wel interessant om de nieuwe alternatieven op te sommen. Mischien kunnen we ze via dit forum motiveren om mee te doen met de monitoring enz.

In het verleden hadden we twee voorwaarden als uitgangspunt:
* moet kunnen samenwerken met bestaande HR ketel (Elga en.........)
* of nieuw hybride systeem (Daikin, Nefit.....).
Voor oude woningen <1990 is dit nog de beste optie maar de keuze is nog steeds beperkt.
Uit de jaarmetingen blijkt dat mijn hybride systeem 85% van de CV verwarming dekt.

Bij zeer goed geisoleerde woningen is de 100% elektrische optie interessant en veel energy freaks willen nu gasloos door het leven. Daarvoor is veel meer keuze op de markt gekomen.

Welke L/W systemen missen we echt?
Nou, mijn alternatief staat in de openingspost, Nibe. 1 van de marktleiders in Europa. Max 63 graden aanvoer tot -25, 65 tot -23 gespecd, geen elektrisch element ingebouwd in de WP. Vindt dT van 4-5 graden bij vervwarming lekker (bj design voor COP maximalisatie neem ik aan), maar kan via instellingen aangepast worden, o.a. radiatoren vs. LTV of handmatig indirect via flow instellingen (0-100% laadpomp in 1% stappen), te gebruiken compressor frequenties. SWW bereiding dT standaard minimaal 12 graden in automatisch bedrijf weer via o.a. flow op te rekken tot zeker dT van 20 graden (heb niet verder getweakt, maar in automatisch bedrijf start ie de run met een dT van 18,5 graad). Afwijkende regeling dan de standaard doel Ta (al dan niet WAR bepaald) met stop indien dT te klein wordt bij doel Ta. Nibe draait gewoon door (tot boven doel Ta). All electric hier (geen energiefreak gewoon goede investering). Hybride geschikt (ik heb de 250 euri duurdere regelunit). Dit allemaal bij design wat betekent dat de opgegeven COP moet worden worden gehaald.

Dat geeft nieuwe mogelijkheden in discussies als wel/geen buffer en pendelen, WAR, SWW bereiding en b.v. grootte buffer/boiler (dat van die dT SWW wist ik niet dus mijn SWW buffer is nu eigenlijk te groot). Met deels andere inzichten dan nu langskomen.

Ik zou ook wel eens merken als heliotherm, IDM (in ieder geval 1 van de 2 SWW bereiding direkt via heetgas WP), dimplex, Samsung en Alpha Innotec langs willen zien komen.

Kleine kans hierop. Kan best dat ik de 1e gekke particulier in NL ben die een Nibe f2120 direkt uit Zweden heb gehaald. Voor sommige andere merken heb ik zelfs geen non installateurs distributiekanalen gevonden of nog steeds loeiduur. En de mensen die het volle pond betalen voor deze merken via installateurs kom je niet tegen op dit forum. Wie betaalt nu 20-30K voor een LWP compleet (all electric, dus incl SWW, installatie) en wil weten hoe dingen werken, dan laat je de installateur toch gewoon opdraven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joostmaas Ik veronderstel een door gebruikersgedrag getriggerd 'probleem', wat in wezen helemaal geen 'probleem' is, maar ik ken de feitelijke situatie niet, alles onder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:22:
[...]

En dan bij een stroomstoring is het wachten tot volgend jaar. 8)7
Er kan toch altijd iets zijn waardoor het af koelt of even uit moet, dan is het gelijk een werk om hem weer oup tempo te krijgen.

Bij jou zal dat anders zijn, daar vliegt het door de slangen en is zo terug bij de wp, alleen als je hem uit zet is het met een uur koud, je kan ook geen stops doen van 3-4 uur.
Nee stops van 3-4 uur zijn inderdaad uit den boze. Ik zet mijn vriezer ook geen 3-4 uur uit, heb ik ook een probleem nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:55:
Ok, we hebben weer een dagje gedraaid en ik ga zo de houtkachel weer aansteken, dus tijd voor een paar grafiekjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

@Bram-Bos @amarkest @Tomexergie @Daannn1987 : Je kunt er dus echt de klok op gelijk zetten wat hij gaat doen. Gisteren van 16:30-24:00 geen warmtevraag gehad door de houtkachel en daarna blijft hij weer hangen op max. 600 watt. Vanmorgen om 9:30 een reset gedaan en je ziet hem daarna omhoog vliegen.

Wat ik wel opvallend vind is dat er tussen 13:30 en 13:45 ook geen warmtevraag is geweest doordat de zon lekker in de kamer scheen, maar dat dat dus geen enkel effect heeft. Ik had ergens verwacht dat hij daarna ook zou blijven hangen, maar hij toerde weer mooi op.

#Elgahybernation
wellicht speelt de duur en/of intensiteit vd extra warmtebron een rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:19:
[...]

Hmm, lengte van kringen? Ik heb ze expres veel korter dan normaal, zodat je geen absurde flow per groep nodig hebt. Simpel gedacht: cv was dT=20 (of iets minder), normale HT mengt bij voor dT=10 (of iets minder), voor wp direct op vv is dT=5 (of iets minder). Dan ook halve lengte groepen. Is dat niet de oorzaak van het probleem? Zou dat dan ook bij een andere wp dan de Pana een probleem geven?
Ja misschien wel, geen idee juist, ik zou gewoon willen dat hij zijn best doet om die 30 te halen ongeacht de dT maar hij gaat een beetje op een strandstoel zitten luieren tot aan de defrost .
Gevolg, met die 25-26 graden gaat het niet warmer worden en dus ook niet harder lopen.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:23:
@joostmaas Ik veronderstel een door gebruikersgedrag getriggerd 'probleem', wat in wezen helemaal geen 'probleem' is, maar ik ken de feitelijke situatie niet, alles onder voorbehoud.
Precies! Je kent de situatie niet en daarom is dat dus een aanname die nergens op slaat.
Volgens mij was jij het die de aanvoer en retour verkeerdom had, was het niet? Over "gebruikersgedrag getriggerd probleem" gesproken.

Dat is niet te zien vanaf een forum of telefoon, maar ik ga er vanalsnog vanuit dat het redelijk goed zit daar.

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:28:
[...]

Ja misschien wel, geen idee juist, ik zou gewoon willen dat hij zijn best doet om die 30 te halen ongeacht de dT maar hij gaat een beetje op een strandstoel zitten luieren tot aan de defrost .
Gevolg, met die 25-26 graden gaat het niet warmer worden en dus ook niet harder lopen.
Andere pompstanden geprobeerd? Dan wijzigt dT. Voor hoge COP is 'perfecte' dT juist goed. Anders buffervatje (40L is al prima) ertussen. Lijkt me geen specifiek Pana probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:28:
[...]

Precies! Je kent de situatie niet en daarom is dat dus een aanname die nergens op slaat.
Volgens mij was jij het die de aanvoer en retour verkeerdom had, was het niet? Over "gebruikersgedrag getriggerd probleem" gesproken.
Dat was de verantwoordelijkheid v.d. installateur. Ik heb de installatie volledig uitbesteed. Maar meerdere installateurs hebben zo'n bok geschoten, is hier vaker voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:42:
@reneeke1970 Esthetisch niet, maar afgiftetechnisch wel. Ik heb voor een ander doel de beschikking over 1.20 * 2.50 PVC-doek/-zeil, zou ik kunnen testen met mijn IR-camera, weet alleen nog niet hoe ik dat 'even' kan bevestigen.
Edit:
Kreeg gisteren van iemand nog iets anders als optie, weet alleen niet of het netjes afgewerkt/af te werken is ed. is. https://metaalcenter.nl/a...t-2000-x-1000-x-1-mm.html
400 euro aan plaat zonder bevestiging en afwerking materiaal Poe Poe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:40:
[...]

400 euro aan plaat zonder bevestiging en afwerking materiaal Poe Poe
Ik zie het ook nog niet als oplossing, maar misschien dat 'handige jongens' daar iets op weten te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:36:
[...]

Andere pompstanden geprobeerd? Dan wijzigt dT. Voor hoge COP is 'perfecte' dT juist goed. Anders buffervatje (40L is al prima) ertussen. Lijkt me geen specifiek Pana probleem.
Yep, die staat uiteindelijk zelfs op 7, en er is nu een hulp pomp bijgeplaatst om de 1km slang van de woonkamer te voorzien.

@Verwijderd
Bij hem ook door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:46:
[...]

Ik zie het ook nog niet als oplossing, maar misschien dat 'handige jongens' daar iets op weten te verzinnen.
Ik laat het aan de stucadoors over, of een duurder span plafond zonder rotzooi.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:46:
[...]

Dat is ook niks, 1mm dik! Dat is slap in alu, rvs zou nog kunnen maar als ik niet weet hoe dat bevestigd zit kom ik niet in de kamer bij je, dat kan je letterlijk de kop kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:36:
[...]

Zie het verloop over de afgelopen 3 uur.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/349519/quIJBHKO.jpeg

dT is best ok, maar waarom niet wat harder om die 30 te gaan halen, hij kruipt wat op maar dat moet je op de calender bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:47:
[...]
Yep, die staat uiteindelijk zelfs op 7, en er is nu een hulp pomp bijgeplaatst om de 1km slang van de woonkamer te voorzien.
Van welke productiedatum is die 6kW pana mono, staat op rechter zijkant van unit?

Pompstand 7 alleen zegt niet zoveel, je hebt meer aan het opgenomen vermogen in servicestand 2 of wel SR:2

Ik heb nu ook een 6kW april 2017 staan in pompstand 7 die doet ook maar net 1000l/h en 71W, terwijl mijn eigen mono van mei 2016 dat doet in pompstand 3 met 68W en verbruikt 126W in pompstand 7 @ca 1400l/h op het zelfde circuit
Met inregelen voldeed deze niet aan mijn verwachtingsbeeld, vandaar ik deze op mijn circuit heb gezet om te zien waar het probleem zat, in afgifte of mono,
Zelf heb ik wel de nodige monitoring, overigens de max zoals bij defrost is wel gelijk

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:47:
[...]

@Verwijderd
Bij hem ook door een installateur.
Dan waarschijnlijk te lange groepen en/of te dunne slangen. Die pomp van de Pana is geen lullig pompje (zeker >20l/min met aardig drukverlies). 1km slang liefst over een groep of 20 verdelen of zo. Als er toch al een hulppomp is waarom dan geen buffervatje ertussen? Ik neem aan dat er al gespeeld is met shift tov WAR-lijn?

Edit: heeft de 6kW een mindere pomp dan de 5kW?

[ Voor 6% gewijzigd door joostmaas op 16-12-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:09:
[...]

[afbeelding]

dT is best ok, maar waarom niet wat harder om die 30 te gaan halen, hij kruipt wat op maar dat moet je op de calender bekijken.
Bij tA=30 zou dT ruim 6 zijn bij dezelfde Tr. Dat is niet optimaal voor een compressor. Liever iets beneden 5, dus eigenlijk werkt het prima!. Gewoon de Ta omhoog (shift tov WAR) als het niet warm genoeg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:14:
[...]

Bij tA=30 zou dT ruim 6 zijn bij dezelfde Tr. Dat is niet optimaal voor een compressor. Liever iets beneden 5, dus eigenlijk werkt het prima!. Gewoon de Ta omhoog (shift tov WAR) als het niet warm genoeg wordt.
Maar hij is al vanaf dinsdag bezig he, 24/7 en begon op 24 graden, nu was het vandaag buiten wat warmer en hoopte dat hij nu even naar de 30 zou trekken maar nee.

Ta staat ergens rond 30 (niet zelf gezien) maar waarom moet hij dan nog hoger.

@Verwijderd hieronder
Ja inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:09:
[...]

[afbeelding]

Hoe moet ik die dips zien ? Zijn dat defrosts ? Ik zie bij mij nl. geen defrosts ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ytu6iZrSFzsEWdUIIG4mCDeT/full.png
Dan staat de pomp waarschijnlijk zijn max te leveren en omdat dat max is zul je in die defrosts terecht komen, maximale hoeveelheid lucht langs de condensor.
Wat was de reden dat het dinsdag kennelijk heel laag was qua kamerT en hoe loopt die kamerT de afgelopen dagen op ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:10:
[...]

Van welke productiedatum is die 6kW pana mono, staat op rechter zijkant van unit?

Pompstand 7 alleen zegt niet zoveel, je hebt meer aan het opgenomen vermogen in servicestand 2 of wel SR:2

Ik heb nu ook een 6kW april 2017 staan in pompstand 7 die doet ook maar net 1000l/h en 71W, terwijl mijn eigen mono van mei 2016 dat doet in pompstand 3 met 68W en verbruikt 126W in pompstand 7 @ca 1400l/h op het zelfde circuit
Met inregelen voldeed deze niet aan mijn verwachtingsbeeld, vandaar ik deze op mijn circuit heb gezet om te zien waar het probleem zat, in afgifte of mono,
Zelf heb ik wel de nodige monitoring, overigens de max zoals bij defrost is wel gelijk
Hij is van 11-2016
Waterflow is 1 m3/h op de kenplaat, is dat de adviesflow of maximum flow?

@Verwijderd
Ik heb niet de indruk dat hij vol gas loopt met 1400W

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:34:
[...]
Hij is van 11-2016
Waterflow is 1 m3/h op de kenplaat, is dat de adviesflow of maximum flow?
Dat is adviesflow

Ik heb nog geen tijd gehad bij deze om de scoop aan stuurstroom van circulatiepomp te hangen, ik hoop morgen voor een betere diagnose

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Ik zie een deltaT van ongeveer 3, dat zou betekenen als je 6kW wilt afgeven dat de flow dan ongeveer 1750l/h moeten zijn. Waarschijnlijk/Onwaarschijnlijk ?
Edit:
Om maximaal af te geven deltaT=5, dan dien je volgens mij een flow van ongeveer 1050l/h te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dlWQpuDevi5fzEWkLBDRtBHV/full.png
Edit:
Die maximale pompstand van 7 lijkt contra-productief. Ik geef mijn mening graag voor een betere.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jan Treur schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:04:
[...]

Ik zou mezelf met mijn all electric jaar 1956 woning ook zeker geen freak noemen. Alles ziet er ook netjes uit, als dat ook een criterium moet zijn...
Hier ook all electric bouwjaar 1969 met uitbouw in 1989

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Verwijderd
Als ik bij mij de volle 7kW wil benutten moet ik dus 1500L/h hebben, maar kan ook een grotere dT aanhouden, daar geeft de mijne niks om.

Wat de pana nu aan flow doet kan ik niet zien, de pomp van 4 naar 7 verbeterde het iedergeval een stuk, en dinsdag is er een pomp bij gekomen.
Niet zomaar naar 7 gezet natuurlijk, eerst bij de andere standen gekeken en het verbeterde steeds.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:48:
@Verwijderd
Als ik bij mij de volle 7kW wil benutten moet ik dus 1500L/h hebben, maar kan ook een grotere dT aanhouden, daar geeft de mijne niks om.

Wat de pana nu aan flow doet kan ik niet zien, de pomp van 4 naar 7 verbeterde het iedergeval een stuk, en dinsdag is er een pomp bij gekomen.
1400 watt is bij deze temp wel de max hoor, denk dat je zelfs de 250 zinloze watjes erbij cadeau krijgt.
Waarom geen buffer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:48:
@Verwijderd

De deltaT van 3 suggereert dat je gelijk hebt met jouw gevoel, hij levert niet maximaal. Maar om bij een Pana een grotere deltaT te krijgen zal de flow naar beneden moeten, tenminste ik kan er niets anders van maken.
Edit:
Hoe is hij trouwens in die te koud situatie terecht gekomen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Verwijderd 1400W is bij deze Tb=1,7 voor een 6kW het opgenomen vermogen voor max zoals al @reneeke1970 aangeeft
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Max%20verbruik.png
@Rol-Co

Flow is in l/h, ik moet nog een keer grasduinen in domoticz omdat in code te veranderen, want default kent alleen l/min

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 16-12-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:51:
[...]

1400 watt is bij deze temp wel de max hoor, denk dat je zelfs de 250 zinloze watjes erbij cadeau krijgt.
Waarom geen buffer?
Ja goede, ik denk niet nodig met 4 ruimten aan vloerverwarming, met een buffer kan je dat vat wel warmer krijgen maar trek je zo koud gok ik op het moment je iets open gaat zetten.
Buffervat heeft alleen zin bij lage watervollume of radiator (plafondslang ;) ) only.

1400W max? Get out of here....dat ding op maximaal vermogen is toch wel meer zeker? 1700 wel een keer gezien maar het was koud.

@Verwijderd
Lager is hij begonnen maar toen kwam hij nog niet hoger dan 26 met buitentemperaturen van 10. De dT houd hij zo door de Ta te verlagen en loopt vervolgens met de retour mee omhoog, daarom duurt het ook zo lang.
De regeling zal best kloppen maar ik ben best blij dat ik het niet heb zo,mdan maar iets slechtere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens wel een leuke rekencase. Normaal moet WP 28C overbruggen, stookgrens 18C tot -10C. Huidige buitenT=2C, (18-2)/28=57% v.d. capaciteit zal benut worden om de boel op temperatuur te houden. Resteert 43% van 6kW=2.58kW om de boel op te warmen. We hebben pak 'm beet 100m2 * Xcm beton welke 1C in temperatuur verhoogt moet worden. Hoe lang gaat dit duren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:05:
Trouwens wel een leuke rekencase. Normaal moet WP 28C overbruggen, stookgrens 18C tot -10C. Huidige buitenT=2C, (18-2)/28=57% v.d. capaciteit zal benut worden om de boel op temperatuur te houden. Resteert 43% van 6kW=2.58kW om de boel op te warmen. We hebben pak 'm beet 100m2 * Xcm beton welke 1C in temperatuur verhoogt moet worden. Hoe lang gaat dit duren ?
Ik heb 98m2 vloerverwarming zwevend op isolatie uit 1996 en de thermische massa alleen al is goed voor 5,5-6kWh/graad + warmteverlies bij de Tb, dan ben je wel even bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:01:
[...]

Ja goede, ik denk niet nodig met 4 ruimten aan vloerverwarming, met een buffer kan je dat vat wel warmer krijgen maar trek je zo koud gok ik op het moment je iets open gaat zetten.
Buffervat heeft alleen zin bij lage watervollume of radiator (plafondslang ;) ) only.

1400W max? Get out of here....dat ding op maximaal vermogen is toch wel meer zeker? 1700 wel een keer gezien maar het was koud.

@Verwijderd
Lager is hij begonnen maar toen kwam hij nog niet hoger dan 26 met buitentemperaturen van 10. De dT houd hij zo door de Ta te verlagen en loopt vervolgens met de retour mee omhoog, daarom duurt het ook zo lang.
De regeling zal best kloppen maar ik ben best blij dat ik het niet heb zo,mdan maar iets slechtere COP.
Waarom word toch een buffer alleen maar als inhoud gezien. Ontkoppelen is de magic truc. Je delta t komt gewoon niet bij.
Een km slang is flinke hap hoor.

Stukje ijs tegen temp sensor houden, dan komt tandje extra vrij hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 ontkoppelen, overdracht gaat niet 100% efficient toch of wel ?
1km slang, als het 20mm zou zijn en hoh 10, dan ongeveer 200l, dat komt 5 keer per uur langs bij 1000l/h

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:11
amarkest schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:27:
[...]

wellicht speelt de duur en/of intensiteit vd extra warmtebron een rol?
Dat denk ik en dan vooral de duur. Qua warmte op de thermostaat maakt het niet zoveel uit, die stond vanmiddag namelijk ook op 20. Het zou hem best nog wel eens in de duur kunnen zitten, maar dan zou hij aan het begin van het stookseizoen ook al niet op toeren gekomen moeten zijn omdat hij toen immers maandenlang in stand-by gestaan had. Jammere is dat ik dat niet meer exact terug kan zoeken, maar ik kan me niet herinneren dat ik hem voor deze reset toestand ooit op vol vermogen heb zien draaien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Ik zie in dezelfde afbeelding een detaT van bijna 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:20:
[...]

Ik zie in dezelfde afbeelding een detaT van bijna 5 ?
Dit was mijn orientatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aQA8J8y8QkWC6xovngPzbX8t/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:16:
@reneeke1970 ontkoppelen, overdracht gaat niet 100% efficient toch of wel ?
1km slang, als het 20mm zou zijn en hoh 10, dan ongeveer 200l, dat komt 5 keer per uur langs bij 1000l/h
Nee misschien slechts 98 procent, maar dat is lekker belangrijk. Als het probleem van te weinig flow of te lage retour maar opgelost word. Dan voelt de wp zich weer lekker en kan hij lekker zijn ding doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Ik keek echt naar de grafiek zelf. Dat lijkt me ook juister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:23

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:51:
[...]

Waarom geen buffer?
Heo zat dat ook alweer met die 250 extra wattjes? Ik heb de stoomlijn met shift op -3 gezet nu en volgens mij ben ik ze kwijt nu.
Weet alleen niet meer precies wat de reden ervan was.

@Rol-Co lijkt erg op wat ik hier zie als ik alles helemaal open zet. Alsof het afgifte systeem dan gewoon te groot is (lees: teveel warmte afgifte). Draai ik e.e.a. dicht dan komt de Ta weer netjes omhoog. Kun je daarmee testen? Zijn er delen die dicht kunnen?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:26:
[...]

Heo zat dat ook alweer met die 250 extra wattjes? Ik heb de stoomlijn met shift op -3 gezet nu en volgens mij ben ik ze kwijt nu.
Weet alleen niet meer precies wat de reden ervan was.

@Rol-Co lijkt erg op wat ik hier zie als ik alles helemaal open zet. Alsof het afgifte systeem dan gewoon te groot is (lees: teveel warmte afgifte). Draai ik e.e.a. dicht dan komt de Ta weer netjes omhoog. Kun je daarmee testen? Zijn er delen die dicht kunnen?
Dan val je buiten het modulatie window. Je delta t blijft 5 graden of hoger. Software geeft dan extra vermogen vrij maar heeft weinig nut volgens @Domba ,die heeft geconstateerd en gemeten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:25:
[...]

Ik keek echt naar de grafiek zelf. Dat lijkt me ook juister.
Ik kan met de beste wil geen deltaT van 5C uit die grafiek aflezen, hoogste niveau blijft zeer ruim onder de 28C en de Tr net op fractie boven de 24C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 07:23

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:29:
[...]

Dan val je buiten het modulatie window. Je delta t blijft 5 graden of hoger. Software geeft dan extra vermogen vrij maar heeft weinig nut volgens @Domba ,die heeft geconstateerd en gemeten.
Ah ok, dat is hier niet aan de hand.
Meer het klassieke "met een Ta van een graadje of twee minder lukt het ook wel". En het daarbij horende lagere opgenomen vermogen uiteraard.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:30:
[...]

Ik kan met de beste wil geen deltaT van 5C uit die grafiek aflezen, hoogste niveau blijft zeer ruim onder de 28C en de Tr net op fractie boven de 24C
Je hebt gelijk, blijkbaar te snel gekeken (en niet opnieuw gechecked...), het is geen vijf, maar een kleine 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:29:
[...]

Ik heb geen idee hoe Pana het doet met die software matige beperking, maar die 6,2kW is een vrij harde grens voor de 6kW.
Alleen het feit al hoe exact die grens is, want WP1 van plaatje paar postings terug heeft Ta van 27C en WP2 een Ta van 34C.
De spreiding in de gebruikte temp sensors door panasonic, tussen de verschillende units, is meer, dan om zo'n vergelijkbaar max thermisch vermogen te verwachten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
LittleTycoon schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:23:
[...]

Nou, mijn alternatief staat in de openingspost, Nibe. 1 van de marktleiders in Europa. Max 63 graden aanvoer tot -25, 65 tot -23 gespecd, geen elektrisch element ingebouwd in de WP. Vindt dT van 4-5 graden bij vervwarming lekker (bj design voor COP maximalisatie neem ik aan), maar kan via instellingen aangepast worden, o.a. radiatoren vs. LTV of handmatig indirect via flow instellingen (0-100% laadpomp in 1% stappen), te gebruiken compressor frequenties. SWW bereiding dT standaard minimaal 12 graden in automatisch bedrijf weer via o.a. flow op te rekken tot zeker dT van 20 graden (heb niet verder getweakt, maar in automatisch bedrijf start ie de run met een dT van 18,5 graad). Afwijkende regeling dan de standaard doel Ta (al dan niet WAR bepaald) met stop indien dT te klein wordt bij doel Ta. Nibe draait gewoon door (tot boven doel Ta). All electric hier (geen energiefreak gewoon goede investering). Hybride geschikt (ik heb de 250 euri duurdere regelunit). Dit allemaal bij design wat betekent dat de opgegeven COP moet worden worden gehaald.

Dat geeft nieuwe mogelijkheden in discussies als wel/geen buffer en pendelen, WAR, SWW bereiding en b.v. grootte buffer/boiler (dat van die dT SWW wist ik niet dus mijn SWW buffer is nu eigenlijk te groot). Met deels andere inzichten dan nu langskomen.

Ik zou ook wel eens merken als heliotherm, IDM (in ieder geval 1 van de 2 SWW bereiding direkt via heetgas WP), dimplex, Samsung en Alpha Innotec langs willen zien komen.

Kleine kans hierop. Kan best dat ik de 1e gekke particulier in NL ben die een Nibe f2120 direkt uit Zweden heb gehaald. Voor sommige andere merken heb ik zelfs geen non installateurs distributiekanalen gevonden of nog steeds loeiduur. En de mensen die het volle pond betalen voor deze merken via installateurs kom je niet tegen op dit forum. Wie betaalt nu 20-30K voor een LWP compleet (all electric, dus incl SWW, installatie) en wil weten hoe dingen werken, dan laat je de installateur toch gewoon opdraven?
Nibe en Viessmann hebben we ook op het lijstje gehad 3 jaar geleden, maar vielen af vanwege de prijs.
De nieuwe markt die nu ontstaat zal de prijzen wel doen dalen.

Kun je met onze monitoring meedoen? Ik ben heel benieuwd hoe zo'n kwaliteitsproduct performt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:35
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:13:
[...]

Waarom word toch een buffer alleen maar als inhoud gezien. Ontkoppelen is de magic truc. Je delta t komt gewoon niet bij.
Een km slang is flinke hap hoor.

Stukje ijs tegen temp sensor houden, dan komt tandje extra vrij hi
Een km is een flinke hap maar mag je dit wel zo zien....

Het is hetzelfde als 100 m, maar dan wat dikker. (immers ca. 10 groepen parallel)

Beeldvorming: 10x Leiding 14mm binnendiameter is hetzelfde als 1 van 45mm binnendiameter.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 16-12-2017 20:10 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:50:
@Tomexergie nou... We missen volgens mij o.a.

Alpha Innotec
Nibe
Stiebel Eltron
Vaillant

Edit oja bekend in Duitsland... Dimplex

Waar staat de lijst... In de O. P.?
Tja, die staan wel op de Duitse monitoring site. Ze kwamen er toendertijd niet zo goed vanaf, maar ik heb al 2 jaar niet op die site meer gekeken.Ik zal ze opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:55:
[...]

Een km is een flinke hap maar mag je dit wel zo zien....

Het is hetzelfde als 100 m, maar dan wat dikker. (immers ca. 10 groepen parallel)
Ja je hebt gelijk, gaat eigenlijk om de vierkante meters want als slangen heel dicht op elkaar zitten geven ze minder warmte af. Blijft je retour hoger

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:56:
[...]

Tja, die staan wel op de Duitse monitoring site. Ze kwamen er toendertijd niet zo goed vanaf, maar ik heb al 2 jaar niet op die site meer gekeken.Ik zal ze opzoeken.
Deze site
http://www.waermepumpen-v...howanl2=&button=verbrauch

Bij de meting is niet aangegeven of deze exl /incl SSW is. Ze hebben dat niet opgesplitst waardoor er een verkeerd beeld ontstaat (Zie onze tabel met een behoorlijk verschil tusen CV en SSW) en de WP's niet meer goed vergelijkbaar zijn.
Wat ook vreemd is dat ze als de warmtemeter WMZ geen SSW meet ze er 70kWh per maand bij tellen.
Dat is 8 m3/maand aardgas equivalent ongeveer 100m3/jaar , erg laag. Wij gebruiken ongeveer 300m3/jaar.
Op basis van de onduidelijkheden in deze Duitse tabel hebben wij het in 3 groepen opgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Tomexergie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:52:
[...]

Nibe en Viessmann hebben we ook op het lijstje gehad 3 jaar geleden, maar vielen af vanwege de prijs.
De nieuwe markt die nu ontstaat zal de prijzen wel doen dalen.

Kun je met onze monitoring meedoen? Ik ben heel benieuwd hoe zo'n kwaliteitsproduct performt.
Duurt nog even. Ik moet nijn domotica plus modbusmodule nog aansluiten. Modbusmodule heb ik, maar domotica moet ik nog kopen.

Iemand nog een tip voor een prijswaardige modbus (master), rs485 naar ethernet module (maar ook naar een stuk software aaarmee ik dan kan loggen). Dan zie ik het monitoren dit stookseizoen nog wel gebeuren.

Verwacht niks bijzonders trouwens, de pana monoblocks zijn erg goed qua cop, vooral de 5kwh

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 16-12-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Tomexergie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:19:
[...]

Wat ook vreemd is dat ze als de warmtemeter WMZ geen SSW meet ze er 70kWh per maand bij tellen.
Dat is 8 m3/maand aardgas equivalent ongeveer 100m3/jaar , erg laag. Wij gebruiken ongeveer 300m3/jaar.
Dan is hierbij onomstotelijk aangetoond en bewezen dat de duitsers een stelletje viespeuken zijn :)
Het goede gereedschap hangt bij hun ook al vaak onder een afdakje dat wordt onder de douce toch al niet nat.

[ Voor 11% gewijzigd door Raolte op 16-12-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@reneeke1970 @Verwijderd @thido

Er ligt 16mm slang en 10cm hoh
5 groepen woonkamer 2x3 en 1x2 andere kamers.
Woonkamer is al iets van 900m
We hebben al eens alleen de overige kamers open gezet en de woonkamer dicht, dan kwam hij gewoon op zijn 30 Ta.
Dan woonkamer rustig bij schakelen en uiteindelijk een keer 28,5 gehaald met zo goed als alles open maar dan stopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Raolte Die Duitsers doen met name groepsbaden/-douchen, wij zijn individualistischer kost iets meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:41:
@reneeke1970 @Verwijderd @thido

Er ligt 16mm slang en 10cm hoh
5 groepen woonkamer 2x3 en 1x2 andere kamers.
Woonkamer is al iets van 900m
We hebben al eens alleen de overige kamers open gezet en de woonkamer dicht, dan kwam hij gewoon op zijn 30 Ta.
Dan woonkamer rustig bij schakelen en uiteindelijk een keer 28,5 gehaald met zo goed als alles open maar dan stopt het.
Lijkt heel erg op, dat 6kW veel te licht is voor dit systeem, omdat de vloer niet geisoleerd is?
Het is zelfs de vraag of het dubbele vermogen voldoende zou zijn, als alles tientallen centimeters beton is en vele m3 beton direct op grond gestort.
Gaat dit om dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HFman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:49:
Heeft iemand een goed voorbeeld hoe je een panasonic monoblock op een platdak neer zet ?
Met een kraan vanaf een vrachtwagen, bij @kmf is dit afgelopen week gedaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Rol-Co ik dacht dat jij het goed werkend had! Haalt Ta 30 moeizaam zeg je, heb je al geprobeerd met 900 liter per uur?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:08:
[...]

Lijkt heel erg op, dat 6kW veel te licht is voor dit systeem, omdat de vloer niet geisoleerd is?
Het is zelfs de vraag of het dubbele vermogen voldoende zou zijn, als alles tientallen centimeters beton is en vele m3 beton direct op grond gestort.
Gaat dit om dit systeem?
Ja inderdaad, er zit een betonnen kelder onder de kamer, luchtdicht op een luik na. Ik dacht ook dat je die moet isoleren tegen het plafond dus vloer kamer omdat die kelder warmer was dan de kamer.
Maar iemand gaf het advies om juist niet te doen, stilstaande lucht isoleerd goed was het advies.

@Knowbody
Niet hier hoor, geen problemen hier vooralsnog, ik kan de buren ook wel mee verwarmen als het moet. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2017 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:28:
[...]

Ja inderdaad, er zit een betonnen kelder onder de kamer, luchtdicht op een luik na. Ik dacht ook dat je die moet isoleren tegen het plafond dus vloer kamer omdat die kelder warmer was dan de kamer.
Maar iemand gaf het advies om juist niet te doen, stilstaande lucht isoleerd goed was het advies.
Die hadden kennelijk nog nooit van straling gehoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:28:
[...]

Reken eens uit hoeveel m2 beton in direct contact is met de grond,
Dan eens uitgaan van zwaar gewapend/verdicht beton van 9,5W/ m2.k en de m2 van die kelder ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:40:
[...]

Reken eens uit hoeveel m2 beton in direct contact is met de grond,
Dan eens uitgaan van zwaar gewapend/verdicht beton van 9,5W/ m2.k en de m2 van die kelder ook meenemen.
Dat zal @maartenmoerman moeten doen, die weet de afmetingen.

@Verwijderd
Ja ik ging ook uit van isoleren, 20 graden in de kelder en 16-17 in de kamer.....het leek mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:49:
[...]

Dat zal @maartenmoerman moeten doen, die weet de afmetingen.

@Verwijderd
Ja ik ging ook uit van isoleren, 20 graden in de kelder en 16-17 in de kamer.....het leek mij duidelijk.
Even wachten hoor, zeg je nou dat de vv van de kamer er voor zorgt dat de kelder 20 graden is en de woonkamer maar 17?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:02:
[...]

Even wachten hoor, zeg je nou dat de vv van de kamer er voor zorgt dat de kelder 20 graden is en de woonkamer maar 17?
Precies
En die woonkamer geeft ook het probleem als die er bij komt, echter.... dat is ook het grootste deel natuurlijk.

Dit gebeurd er als alles open staat.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/349555/Jg90LRx2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:12:
[...]

Precies
En die woonkamer geeft ook het probleem als die er bij komt, echter.... dat is ook het grootste deel natuurlijk.

[afbeelding]
Wat was het gasverbruik voor de WP ? (kan ik mijn formule controleren).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:17:
[...]

Wat was het gasverbruik voor de WP ? (kan ik mijn formule controleren).
Ik geloof niet dat er gas was koe, een bedrijfspand a la gemaal zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:22:
[...]

Ik geloof niet dat er gas was koe, een bedrijfspand a la gemaal zeg maar.
O jammer, had er graag aan gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:12:
[...]

Precies

[afbeelding]
Hij had beter 16 ipv 6 kW neer kunnen zetten. Iedere 40 min ontdooien, gaat lekker.
Kost da per dag, 40 kWh?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Ik heb net een topic geplaats er los over, want er zijn zoveel details en vragen, en anders vervuil ik een heel topic hier.

Panasonic Warmtepomp problematiek

Inclusief Grana access om sensor data te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:30:
Ik heb net een topic geplaats er los over, want er zijn zoveel details en vragen, en anders vervuil ik een heel topic hier.

Panasonic Warmtepomp problematiek

Inclusief Grana access om sensor data te bekijken.
Heb je al geprobeerd de pompsnelheid te verlagen ?
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat teveel flow een probleem opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:33:
[...]

Heb je al geprobeerd de pompsnelheid te verlagen ?
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat teveel flow een probleem opleverde.
We zijn begonnen op standaard 4, en daar lukte helemaal niet zo veel op, toen naar 7 gezet. Zie ook de link naar mijn grafana in andere topic, daar staan de annotaties bij van alle wijzigingen die ik heb doorgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartenmoerman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:40:
[...]

We zijn begonnen op standaard 4, en daar lukte helemaal niet zo veel op, toen naar 7 gezet. Zie ook de link naar mijn grafana in andere topic, daar staan de annotaties bij van alle wijzigingen die ik heb doorgevoerd
Grafana kom ik niet in met genoemde credentials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:47:
[...]

Grafana kom ik niet in met genoemde credentials.
Fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Juist nu het kouder wordt en er wellicht ook meer afgevers vragend staan, kan te hoge flow roet in het eten gooien. Tasetp wordt niet gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
In de eerste 16 dagen van December al 183 KWh verbruikt met de ELGA. Daarmee heb ik het huis 90% van de tijd op 18,5 graad kunnen houden. De afgelopen 2 maanden heeft mijn vrouw 3 dagen de CV aangehad omdat ze het te koud vond. Heeft me 12 m3 gas gekost...

Totaal gas verbruik November en December nu 35 m3

Verbruik November en December samen is 350 KWh

Wat doen de mede ELGA gebruikers, kunnen jullie de ELGA standalone gebruiken en zo ja met welk verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:27:
In de eerste 16 dagen van December al 183 KWh verbruikt met de ELGA. Daarmee heb ik het huis 90% van de tijd op 18,5 graad kunnen houden. De afgelopen 2 maanden heeft mijn vrouw 3 dagen de CV aangehad omdat ze het te koud vond. Heeft me 12 m3 gas gekost...

Wat doen de mede ELGA gebruikers, kunnen jullie de ELGA standalone gebruiken en zo ja met welk verbruik?
Ik heb geen elga maar wel een dubbel verbruik. Staat dat ding helft van de tijd uit of zo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 21:35
BasvanS schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:27:

Hier 21 graden dagen nacht.

Door de ELGA
153,11 KWh in November
152,68 KWh in december so far

Door de plofketel
11,12 m3 gas in november SWW
6,87 m3 gas in december so far SWW

0 m3 gas voor verwarmen, want ELGA mag niet praten met de ketel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:04:
@amarkest de Elga begrenzen op vermogen werkt niet meer op versie 15.3.
Dus welke geleerde geeft aan dat het wel zou werken?
@Aziraphale @Daannn1987 @Bram-Bos @Tomexergie

De begrenzing via B4/B5 dipswitch onder FW13.5 lijkt toch wel effect te hebben.

ELGA heeft vandaag rond de 950w gedraaid. Nadat vanavond de warmtevraag op de KT met 0,2c verhoogd was heeft ELGA een uur lang tussen 930 en 990w gemoduleerd, waarna ELGA volvermogen (1070w) ging en de HRketel erbij trok vervolgens weer terugkeerde naar zo'n 970w gedurende de rest van de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:03:
[...]

@Aziraphale @Daannn1987 @Bram-Bos @Tomexergie

De begrenzing via B4/B5 dipswitch onder FW13.5 lijkt toch wel effect te hebben.

ELGA heeft vandaag rond de 950w gedraaid. Nadat vanavond de warmtevraag op de KT met 0,2c verhoogd was heeft ELGA een uur lang tussen 930 en 990w gemoduleerd, waarna ELGA volvermogen (1070w) ging en de HRketel erbij trok vervolgens weer terugkeerde naar zo'n 970w gedurende de rest van de avond.
Wat is de stand van B4 en B5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:05:
[...]

Wat is de stand van B4 en B5?
B5 ON / B4 OFF FANMED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:49:
[...]

Hier 21 graden dagen nacht.

Door de ELGA
153,11 KWh in November
152,68 KWh in december so far

Door de plofketel
11,12 m3 gas in november SWW
6,87 m3 gas in december so far SWW

0 m3 gas voor verwarmen, want ELGA mag niet praten met de ketel
Hoe klein woon jij ;)? Onze 2-onder-1-kap heeft dan wel een matige RC van 3.5 maar het verschil tussen 18.5 graden krap aan of 21 graden is wel erg fors!

Groot gezin? Open haardje? Veel gekook?
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:49:
[...]

Ik heb geen elga maar wel een dubbel verbruik. Staat dat ding helft van de tijd uit of zo?
Als je met uitstaan defrosts bedoeld wel ja ;) zon 20 per dan denk ik ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 17-12-2017 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:06:
[...]

Bij de warmtewisselaar van de WP (hydrobox) geldt eigenlijk hetzelfde. Te hoge flow dan neemt het CV water niet de volle warmte op van de wisselaar.
Kun je aan mij uitleggen waar het vermogen blijft dat de warmtewisselaar ingaat maar klaarblijkelijk niet wordt opgenomen door het water, omdat het er te snel doorstroomt?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Pana leidt aan Alzheimer weet niet meer dat er defrosts horen bij buitenT tussen de 5 en 1C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmNM4qKsRSvhEL0M4gG0d7n9/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W635I4CFrpSqV4D3RDL82qib/thumb.png
Heeft iemand ooit nog eens iets gehoord hoe dit project uiteindelijk afgelopen is ? patrickvanvalen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dbl

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

HFman schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:49:
Heeft iemand een goed voorbeeld hoe je een panasonic monoblock op een platdak neer zet ?
Zo dus kmf in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:14:
[...]

Hoe klein woon jij ;)? Onze 2-onder-1-kap heeft dan wel een matige RC van 3.5 maar het verschil tussen 18.5 graden krap aan of 21 graden is wel erg fors!

Groot gezin? Open haardje? Veel gekook?

[...]

Als je met uitstaan defrosts bedoeld wel ja ;) zon 20 per dan denk ik ;)
Valt wel mee.. 140m2 2-onder-1kap hier uit 2002.

Moet wel zeggen dat ik WTW-d heb (uit t jaar 2002), wat naar mijn idee behoorlijk wat warmte binnen de schil houdt.
RC waardes moet ik je schuldig blijven, daar de vorige eigenaar niets aan documentatie heeft achter gelaten.
Zal de buurman eens vragen.

Klein gezin: 2
Klein bio ethanol haardje die 3 x aan heeft gestaan afgelopen 2 maanden.
Koken is niet onze hobby :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:36:
Mijn Pana leidt aan Alzheimer weet niet meer dat er defrosts horen bij buitenT tussen de 5 en 1C
[afbeelding][afbeelding]
Heeft iemand ooit nog eens iets gehoord hoe dit project uiteindelijk afgelopen is ? patrickvanvalen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Het was best helder afgelopen nacht, heb ook geen defrosts gehad in de periode die jij hier selecteerd.
Vanacht slechts 2 gehad om 4:30 en 6:30 terwijl het op dit moment 2 graden buiten is.
Denk dan de RV niet zo hoog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Daannn1987 @Verwijderd

Hier wel hoor, net als anders, als je een wm hebt kan je zien hoe hard het vermogen zakt als hij dicht vriest, scheelt soms meer dan 1kW aan vermogen. Dus beter tijdig ontdooien.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/349630/07fjp2RG.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:32:
@Daannn1987 @Verwijderd

Hier wel hoor, net als anders, als je een wm hebt kan je zien hoe hard het vermogen zakt als hij dicht vriest, scheelt soms meer dan 1kW aan vermogen. Dus beter tijdig ontdooien.

[afbeelding]
Jup zie het aan de TA, die kakt enorm in naar mate de unit dichtvriest.
@Domba heeft dit eerder ook al laten zien met cijfers.. die logen er zeker niet om

Zojuist wel de 3e defrost gehad, en je ziet daarvoor ook de TA naar beneden lopen.

https://s13.postimg.org/o...017-12-17_om_08.35.40.png
@Rol-Co het is bij jullie ±2 graden kouder dan hier als je PVoutput temp metingen kloppen :)
Makes sense

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 17-12-2017 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 08:35:
[...]

Jup zie het aan de TA, die kakt enorm in naar mate de unit dichtvriest.
@Domba heeft dit eerder ook al laten zien met cijfers.. die logen er zeker niet om

Zojuist wel de 3e defrost gehad, en je ziet daarvoor ook de TA naar beneden lopen.

https://s13.postimg.org/o...017-12-17_om_08.35.40.png
@Rol-Co het is bij jullie ±2 graden kouder dan hier als je PVoutput temp metingen kloppen :)
Makes sense
Ja die klopt wel, het is nu 0 op de wp, het heldere weer waarschijnlijk, laat het maar helder blijven dan doet de pv ook weer eens wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 07:22:
[...]

Valt wel mee.. 140m2 2-onder-1kap hier uit 2002.

Moet wel zeggen dat ik WTW-d heb (uit t jaar 2002), wat naar mijn idee behoorlijk wat warmte binnen de schil houdt.
RC waardes moet ik je schuldig blijven, daar de vorige eigenaar niets aan documentatie heeft achter gelaten.
Zal de buurman eens vragen.
RC was toen 2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Maar wil niet zeggen dat alle huizen naar de RC 2.5 richtlijnen gebouwd zijn toch?
Anyhow zal de buurman eens vragen, kom erop terug

#rcwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gasschuif schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:20:
[...]

Kun je aan mij uitleggen waar het vermogen blijft dat de warmtewisselaar ingaat maar klaarblijkelijk niet wordt opgenomen door het water, omdat het er te snel doorstroomt?
Ja daar heb je een punt. Die energie blijft behouden. Mogelijk nemen de verliezen wel toe (pompverliezen van de compressor) .

Wat ik bedoel is hoe hoger de flow hoe groter het verschil tussen temperatuur van de platenwisselaar en het CV water. De compressor moet dus harder werken om de gewenste Ta te halen.

Wellicht is dan een lagere flow en hoger setpoint gunstiger. Je bereikt dan op een andere wijze hetzelfde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:21:
[...]

Maar wil niet zeggen dat alle huizen naar de RC 2.5 richtlijnen gebouwd zijn toch?
Anyhow zal de buurman eens vragen, kom erop terug

#rcwaarde
Dat is zo. Bij projectbouw hanteert men vaak de minimale wettelijke eisen. Hoger dan RC 3 zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:23:
[...]

Ja daar heb je een punt. Die energie blijft behouden. Mogelijk nemen de verliezen wel toe (pompverliezen van de compressor) .

Wat ik bedoel is hoe hoger de flow hoe groter het verschil tussen temperatuur van de platenwisselaar en het CV water. De compressor moet dus harder werken om de gewenste Ta te halen.

Wellicht is dan een lagere flow en hoger setpoint gunstiger. Je bereikt dan op een andere wijze hetzelfde doel.
Volgensmij vrij simpel, als je voor 7kW aan warmte 1500 l/h nodig hebt en je wp draait op die 1500l/h slechts op 3kW aan vermogen geeft hij maar een klein beetje warmte af op een grote hoeveelheid water, dus lijkt hij bijna niets te doen.
Zet je de pomp op 750l/h klopt dat beter met de hoeveelheid vermogen en transporteer je dus meer warmte per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgelopen nacht in mijn normale "nachtverlagingsituatie" 15kWh in de WP gestopt met 6 defrosts tot gevolg i.v.m. de test.

Nu schijnt de zon weer, de WP gaat binnen nu en een half uur uit vanwege de zon.

Ik vraag mij af "wat als ik nu gewoon nachtverlaging had toegepast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:55:
Afgelopen nacht in mijn normale "nachtverlagingsituatie" 15kWh in de WP gestopt met 6 defrosts tot gevolg i.v.m. de test.

Nu schijnt de zon weer, de WP gaat binnen nu en een half uur uit vanwege de zon.

Ik heb daar vorige jaar ook al eens wat naar gekeken. Zeker als er zonnig weer komt met veel instraling, dan wil je eigenlijk niet dat je wp onnodig loopt. Ik heb daar in februari wat mij getest en dat ging heel erg goed. Maar toen waren er een aantal dagen met veel zon en was ik de meeste daarvan ook thuis, zodat ik eea ook regelen. Nachtverlaging was toen 0.5 graad en dat was voldoende, omdat mijn huis niet meer afkoelde in de nacht.

Ik pas verder geen nachtverlaging toe op dit moment, massahuis, dus opwarmen duurt een eeuwigheid en qua verbruik in kWh maakt het hier niet zoveel uit. En geeft een tevreden vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:55:

Die zal voor je beter uitvallen, want je benut nu de warmte niet van de buffer niet omdat je de warmtevraag en opwek niet losgekoppeld hebt, alleen hydraulisch

Die Danfoss regeling van je is dat een FH-W en kan die ook een transport pomp aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:02:
[...]

Ik heb daar vorige jaar ook al eens wat naar gekeken. Zeker als er zonnig weer komt met veel instraling, dan wil je eigenlijk niet dat je wp onnodig loopt. Ik heb daar in februari wat mij getest en dat ging heel erg goed. Maar toen waren er een aantal dagen met veel zon en was ik de meeste daarvan ook thuis, zodat ik eea ook regelen. Nachtverlaging was toen 0.5 graad en dat was voldoende, omdat mijn huis niet meer afkoelde in de nacht.

Ik pas verder geen nachtverlaging toe op dit moment, massahuis, dus opwarmen duurt een eeuwigheid en qua verbruik in kWh maakt het hier niet zoveel uit. En geeft een tevreden vrouw.
Dat opwarmen een eeuwigheid duurt ligt aan je Ta ;)

En jij hebt een W/W WP, dus geen slechtere COP en defrosts 's nachts :P
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:02:
[...]

Die zal voor je beter uitvallen, want je benut nu de warmte niet van de buffer niet omdat je de warmtevraag en opwek niet losgekoppeld hebt, alleen hydraulisch

Die Danfoss regeling van je is dat een FH-W en kan die ook een transport pomp aansturen?
Het is een Danfoss CF2+ hoofdregelaar, zie hier de documentatie http://klimaatregeling.da...controller%20VIUHK810.pdf

Zoals gisteren aangegeven sta ik open voor verbeteringen, het is mij nog niet geheel duidelijk hoe jij het in mijn situatie zou doen.

Ik heb een 120ltr buffervat, ik weet niet of deze kan doen wat jij in gedachten hebt :? Dat zijn natuurlijk geen getallen waar je heel veel energie in kunt opslaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 17-12-2017 10:17 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.