Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 07:22:
[...]

Valt wel mee.. 140m2 2-onder-1kap hier uit 2002.

Moet wel zeggen dat ik WTW-d heb (uit t jaar 2002), wat naar mijn idee behoorlijk wat warmte binnen de schil houdt.
RC waardes moet ik je schuldig blijven, daar de vorige eigenaar niets aan documentatie heeft achter gelaten.
Zal de buurman eens vragen.

Klein gezin: 2
Klein bio ethanol haardje die 3 x aan heeft gestaan afgelopen 2 maanden.
Koken is niet onze hobby :+
Dan kan ik alleen maar concluderen dat er hier met de ELGA iets mis gaat. Ga er voor het gemak maar even vanuit dat we hetzelfde volume stoken, we hebben maar 108m2 maar geen zolder. Maar die zul jij met je vloerverwarming beneden ook niet mee verwarmen ;).

We zijn sinds kort met 3, maar die zal weinig invloed hebben op de temperatuur in huis. Het is nu overigens weer 17.5 graad in huis en de Elga staat op -17, die zit dus weer lekker dicht.

De ELGA niet met de ketel laten communiceren kan hier niet. Alleen als ik de setpoint onder 19 graden houd, vandaar ook de 18.5 constant. If dT >0.5 en Tset > 18.5 dan gaat de Ketel hier altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:58
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:11:
Het is een Danfoss CF2+ hoofdregelaar, zie hier de documentatie http://klimaatregeling.da...controller%20VIUHK810.pdf

Zoals gisteren aangegeven sta ik open voor verbeteringen, het is mij nog niet geheel duidelijk hoe jij het in mijn situatie zou doen.
Bij een Pana Mono kan je niet eens de configuratie maken zoals jij nu gebruikt, daar houdt je de buffer op temperatuur en reageert enkel de transportpomp direct op de warmtevraag van de ruimte.
En kan je de ontkoppelbuffer inhoud ook gebruiken in de ochtend voor een kick-start of de hele nacht overbruggen met zo weinig afkoeling

De CF is toch adaptief.

Edit ik probeer over het algemeen wel met iets grotere ontkoppelbuffers dan 120ltr ivm het meenemen van SWW voorverwarming via hygienespiraal en die met enige oppervlak voor spiraal beginnen bij 400ltr

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 17-12-2017 11:02 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:20:
[...]

Dan kan ik alleen maar concluderen dat er hier met de ELGA iets mis gaat. Ga er voor het gemak maar even vanuit dat we hetzelfde volume stoken, we hebben maar 108m2 maar geen zolder. Maar die zul jij met je vloerverwarming beneden ook niet mee verwarmen ;).

We zijn sinds kort met 3, maar die zal weinig invloed hebben op de temperatuur in huis. Het is nu overigens weer 17.5 graad in huis en de Elga staat op -17, die zit dus weer lekker dicht.

De ELGA niet met de ketel laten communiceren kan hier niet. Alleen als ik de setpoint onder 19 graden houd, vandaar ook de 18.5 constant. If dT >0.5 en Tset > 18.5 dan gaat de Ketel hier altijd aan.
Wat gebeurt er als je temp constant houd en je zet je CV uit?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Ik heb te weinig afgiftecapaciteit in de beneden verdieping om de WP constant te laten draaien. Voordat de kamer temperatuur bereikt is, slaat de WP af op een "Thermo-Off". De Tr ligt dan te dicht bij de Ta.

Grootste struikelblok is denk ik de convector in de convector put. De put zelf is 2800x380x480 (lxbxh binnenmaten) en de convector is 2450x200x100. Kan er geen markering/merk of iets anders op ontdekken. Zie plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/h36D0R/2_C3_EE121_6_E57_436_D_973_A_F25551962_AB8.jpg

Iemand enig idee hoeveel vermogen deze convector heeft op 40 graden?

Een nieuwe Jaga 2400x20 batt levert 6155W op hoge temperatuur:
https://www.warmteservice...400-x-20-batt-/p/27053245

Ik ben van plan om met 140mm fans en een W1209 schakeling zelf een DBE op de huidge convector te zetten, maar zou dat genoeg opleveren? Of moet ik ook de convector vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
@zw7 maar dan moet je Ta dus omhoog!

Of de flow omlaag.

[ Voor 22% gewijzigd door Knowbody op 17-12-2017 11:08 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:20:
[...]

Dat weet ik niet, wat was je gasverbruik zonder ELGA? Waarschijnlijk een stukje hoger dan de ±650 - 700 m3 inc SWW die ik had?
Nee zolder is 19 graden, de WTW verspreid de temperatuur best goed eigenlijk.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:11:
[...]

Dat opwarmen een eeuwigheid duurt ligt aan je Ta ;)

En jij hebt een W/W WP, dus geen slechtere COP en defrosts 's nachts :P

[...]
Ik heb wel eens aan de wp makkers gevraagd of ze hem niet wat aggressiever wilde afstemmen, maar dit is hun standaard. Als ik wil dat het sneller opwarmt, moet ik de thermostaat een slinger geven. Dan wordt het vermogen en de Ta accuut opgevoerd. Nrqteq is van mening dat opwarmen meer energie kost dan op temperatuur houden. En ik denk gezien mijn verbruik dat dit wel klopt. Vorige stookseizoen was uiteindelijk iets minder dan 700 kWh. Valt dan niet veel te verbeteren.

En idd geen defrosts etc, 's nacht wel meer warmteverlies door lagere temperaturen. Nu op dit moment veel winst van instraling, een van mijn meters ligt in de zon en meldt nu 27 graden :) , tijd niet gezien, zal zo wel weer bijgesteld worden. Meter in de schaduw geeft 23 en een beetje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Dan kan mijn vrouw niet meer douchen ;) Geen idee of ik onze INTERGAS Kombicompact HR22 alleen voor de CV kan uit schakelen. En de vraag is of ik dat wil als de ELGA af en toe niet eens het huis op 18.5 graden kan houden.

Net even zitten rekenen aan de MV: Droge lucht heeft een soortelijke warmte van 1,29 Kj/m3K, met een MV debiet van 100 m3 en een dT van 20K ongeveer 700 watt het huis uit pomp. Best fors! Met een COP van 3 heeft de ELGA daar zo'n 5.6 KWh extra voor nodig.

De warmte die de rest van het huis kwijt raakt heb ik berekend op zo'n 1500 watt. (RC 3.5 gevel/vloer/dak, RC 1 voor de ramen) Deze 2 verbruiken samen geven inderdaad de ongeveer 17-18 KWh die ik er per dag kwijt met aan de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:02:
Dan kan mijn vrouw niet meer douchen ;) Geen idee of ik onze INTERGAS Kombicompact HR22 alleen voor de CV kan uit schakelen. En de vraag is of ik dat wil als de ELGA af en toe niet eens het huis op 18.5 graden kan houden.

Net even zitten rekenen aan de MV: Droge lucht heeft een soortelijke warmte van 1,29 Kj/m3K, met een MV debiet van 100 m3 en een dT van 20K ongeveer 700 watt het huis uit pomp. Best fors! Met een COP van 3 heeft de ELGA daar zo'n 5.6 KWh extra voor nodig.

De warmte die de rest van het huis kwijt raakt heb ik berekend op zo'n 1500 watt. (RC 3.5 gevel/vloer/dak, RC 1 voor de ramen) Deze 2 verbruiken samen geven inderdaad de ongeveer 17-18 KWh die ik er per dag kwijt met aan de ELGA.
Zou wel mogelijk moeten zijn CV Vraag te bypassen.
Weet niet wat er gebeurd als je in het servicemenu parameter 1 naar setting 2 zet:
2 = Kompakt Tap

Of parameter E naar 60 en de CV beperken op < 60
Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag (OT= OpenTherm thermostaat)

Of uiteraard de ELGA op aan / uit en de draden naar de CV simpelweg ontkoppelen

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 17-12-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

@Knowbody Ivm met de redelijk slechte COP (~2.5 tot 3) begreep ik juist dat ik de Ta lager moest proberen te krijgen. Dat is de reden waarop ik het eerst op Ta=38 heb geprobeerd. Gisteren op Ta=40 gezet maar dat lijkt nog niet genoeg te zijn. Hoger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
zw7 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:10:
[...]

@Knowbody Ivm met de redelijk slechte COP (~2.5 tot 3) begreep ik juist dat ik de Ta lager moest proberen te krijgen. Dat is de reden waarop ik het eerst op Ta=38 heb geprobeerd. Gisteren op Ta=40 gezet maar dat lijkt nog niet genoeg te zijn. Hoger zetten?
Je hebt waarschijnlijk weinig waterinhoud in je systeem. De hogere Ta is dan makkelijker dan bij een systeem met een paar honderd liter inhoud.

Je pomp stopt omdat Tr naar Ta kruipt. De ruimte is dan op temperatuur, maar niet op de gewenste!

Dus of Ta omhoog of de flow omlaag zodat deltaT groter wordt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:09:
[...]

Zou wel mogelijk moeten zijn CV Vraag te bypassen.
Weet niet wat er gebeurd als je in het servicemenu parameter 1 naar setting 2 zet:
2 = Kompakt Tap

Of parameter E naar 60 en de CV beperken op < 60
Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag (OT= OpenTherm thermostaat)
Ga er eens naar kijken vanavond, al moet ik zeggen dat we beide 18.5 graad prima vinden. Voor mijn vrouw is het wel makkelijk dat ze, als ze het echt even koud heeft, ze vraag naar 19-20 kan gooien en de Ketel dan bij springt. Ze heeft het pas echt koud als de ELGA het niet meer red en zakt onder de 18.

Wel schrikbarend dat de MV voor ruim 30% van het energie verlies zorgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:55:
Afgelopen nacht in mijn normale "nachtverlagingsituatie" 15kWh in de WP gestopt met 6 defrosts tot gevolg i.v.m. de test.

Nu schijnt de zon weer, de WP gaat binnen nu en een half uur uit vanwege de zon.

Ik vraag mij af "wat als ik nu gewoon nachtverlaging had toegepast :P
Waarom gaat hij uit?
Doordat de zon op de unit staat en die het warm genoeg vind voor de ingestelde Ta?
Doordat de kamer warm word door de zon en de thermostaat ho maar zegt?

Met vloerverwarming warm je in een ander deel van de dag dat je het nodig hebt, in de morgen 07:00-9:00 is het het koudst buiten dus die vermijden.
Daarna aan, op de dag bufferen in je vloer waar je in de avond weer profijt van hebt.

@jerh
Juist wel, (met vvw dan) overdag draaien met die hap, warmte in die vloer steken en gaat hem ook makkelijk af, kan je in de avond nog wel een uurtje of 2-3 uit.
Een thermostaat werkt niet hier, dan zou hij nu uit gaan voor een paar uur en om 17:00 wanneer die straling weg is word het fris en krijgt de wp het pas weer op temperatuur als ik naar bed gaat, nie handig nie...
Dus eerder warmen voor later is het hier. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Rol-Co heeft allemaal te maken met de hoeveelheid warmteverlies.
Mooiste is dat ook een WP slechts af en toe aan slaat om het verlies te compenseren. In recente bouw gaat dat een stuk beter. Wij klooien wat dat betreft maar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:13:
[...]

Ga er eens naar kijken vanavond, al moet ik zeggen dat we beide 18.5 graad prima vinden. Voor mijn vrouw is het wel makkelijk dat ze, als ze het echt even koud heeft, ze vraag naar 19-20 kan gooien en de Ketel dan bij springt. Ze heeft het pas echt koud als de ELGA het niet meer red en zakt onder de 18.

Wel schrikbarend dat de MV voor ruim 30% van het energie verlies zorgt!
Met de CV ketel paste ik nog nachtverlaging toe en stookte overdag naar 20.5. Geregeld klaagde m'n partner dat het te koud in huis was en moest hij alsnog naar 21.

Nu pas ik 21 toe 24/7 met de ELGA en heeft ze nog geen een keer geklaagd.. Afgelopen maandag zakte de temperatuur voor de eerste keer in naar 20.5 maar ze gaf aan dit niet door te hebben gehad.
Waarschijnlijk veel convectie wat weer een betere ervaring gaf, en daarnaast is en halve graad bijna niet merkbaar aldus Oxelaar :+

Ik zit hier vrijwel altijd in m'n t-shirt eigenlijk..

30% is wel veel maar klopt denk ik wel aardig, als je je dan bedenkt dat de WTW-d daarvan claimt 95% rendement te kunnen halen is dat een fixe besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:20:
@Rol-Co heeft allemaal te maken met de hoeveelheid warmteverlies.
Mooiste is dat ook een WP slechts af en toe aan slaat om het verlies te compenseren. In recente bouw gaat dat een stuk beter. Wij klooien wat dat betreft maar wat aan.
Hij gaat hier ook uit, maar niet omdat de zon er op staat, dat wil ik niet namelijk. Dit was al een probleem met de cv dus blijft, met de wp is dat beter te regelen op war en timer.
Dan word het overdag soms wat te warm, so be it, daar kan ik mee leven. :)

Hij loopt hier de nacht door maar stopt in de morgen en eind van de middag voor een paar uur en gaat perfect. Alleen vandaag toevallig wat korter.
Met de zon erbij zal het 23-24 graden worden op de meter maar als de zon weg gaat is het zo weer 21,5-22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@Daannn1987 die halve graad voel je niet.

Wat je wel voelt is dat door nachtverlaging je bankstel afkoelt. Meer dan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:26:
@Daannn1987 die halve graad voel je niet.

Wat je wel voelt is dat door nachtverlaging je bankstel afkoelt. Meer dan de lucht.
Plafondverwarming zorgt dat bank/alles keurig op temperatuur is en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:03:
[...]

De begrenzing via B4/B5 dipswitch onder FW13.5 lijkt toch wel effect te hebben.

ELGA heeft vandaag rond de 950w gedraaid. Nadat vanavond de warmtevraag op de KT met 0,2c verhoogd was heeft ELGA een uur lang tussen 930 en 990w gemoduleerd, waarna ELGA volvermogen (1070w) ging en de HRketel erbij trok vervolgens weer terugkeerde naar zo'n 970w gedurende de rest van de avond.
vanmorgen wederom hetzelfde gedrag.

Dus ELGA gaat naar volvermogen als de Hrkachel wordt ingezet.

(FW13.5 dipswitch B4/B5 op FANMED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:34:
[...]

Plafondverwarming zorgt dat bank/alles keurig op temperatuur is en blijft.
??? Waarom zou dat dan? Als jij de wp voor 3 uur uit zet blijft jou bank warm? Is ie van beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:40:
[...]

??? Waarom zou dat dan? Als jij de wp voor 3 uur uit zet blijft jou bank warm? Is ie van beton?
Wie zet zijn WP nou uit, ik zet mijn vriezer toch ook niet uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:41:
[...]

Die zet zichzelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zw7 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:10:
[...]

Zolang je niks aan de afgifte gewijzigd hebt waardoor de afgifte groter word heeft het geen zin de Ta te verlagen.
Boosters op je bestaande convectorput die je eventueel ook op de beoogde Jaga kan plaatsen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je WAR goed ingesteld is, er continu warmteverlies is, de Ta-Tr voldoende is zal hij gewoon blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
En laat dat nou net gestuurd worden door een thermostaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik en nog vele anderen hier.
Die vriezer kan ook best wat uren uit, dan is het echt niet allemaal ontdooit hoor, maar die slaat zelf af en aan dus niet nodig.
Bij vloerverw heb je beton als buffer, dan kan je wat stoppen tussendoor, scheelt bij een wat grote unit in verbruik, hier zo'n 2-4 kWh per dag.
750Wh gebruikt hij altijd als ik hem laat lopen.

@Daannn1987
Hier ook, door de bereikte temp Ta of zelfs er over stopt ie.

@Verwijderd
Bij jou blijft ie lopen omdat je wp aan de kleine kant is en je water rap af koelt, hier dus niet door de vloer.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 17-12-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:51:
[...]

Ik en nog vele anderen hier.
Die vriezer kan ook best wat uren uit, dan is het echt niet allemaal ontdooit hoor, maar die slaat zelf af en aan dus niet nodig.
Bij vloerverw heb je beton als buffer, dan kan je wat stoppen tussendoor, scheelt bij een wat grote unit in verbruik, hier zo'n 2-4 kWh per dag.
750Wh gebruikt hij altijd als ik hem laat lopen.
Als jij denkt/vindt dat je 2-4kWh per dag bespaart en dat de moeite vindt moet je dat vooral doen. Mijn COP is zodanig dat ik het op een andere manier voldoende compenseer. Maar ieder doet het maar op de manier waarop hij/zij vindt dat het optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:39:
[...]

vanmorgen wederom hetzelfde gedrag.

Dus ELGA gaat naar volvermogen als de Hrkachel wordt ingezet.

(FW13.5 dipswitch B4/B5 op FANMED)
Nu dus verder testen met FANLOW. heel benieuwd..................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:02:

Jij zegt de elga kan huis niet warm houden, maar je hebt niet het stroom verbruik van continu draaien?

Ik heb andere CV maar ik kan in menu afzonderlijk CV of sww aan of uit zetten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:57:
[...]

Als jij denkt/vindt dat je 2-4kWh per dag bespaart en dat de moeite vindt moet je dat vooral doen. Mijn COP is zodanig dat ik het op een andere manier voldoende compenseer. Maar ieder doet het maar op de manier waarop hij/zij vindt dat het optimaal is.
Inderdaad,
Jij hebt een super cop en mega verbruik, ik een slechte cop en klein verbruik, toch de kamer 24/7 op 21.5 en hoger dus prima, ik wil er niet zoveel kwartjes in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:02:
[...]

Jij zegt de elga kan huis niet warm houden, maar je hebt niet het stroom verbruik van continu draaien?

Ik heb andere CV maar ik kan in menu afzonderlijk CV of sww aan of uit zetten.
Die 17 KWh is maximaal, de rest van de tijd gaat naar defrosts!

Heeft er iemand ervaring met dit concept?

Een warmptepomp voor de MV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:21:
[...]

Met de CV ketel paste ik nog nachtverlaging toe en stookte overdag naar 20.5. Geregeld klaagde m'n partner dat het te koud in huis was en moest hij alsnog naar 21.

Nu pas ik 21 toe 24/7 met de ELGA en heeft ze nog geen een keer geklaagd.. Afgelopen maandag zakte de temperatuur voor de eerste keer in naar 20.5 maar ze gaf aan dit niet door te hebben gehad.
Waarschijnlijk veel convectie wat weer een betere ervaring gaf, en daarnaast is en halve graad bijna niet merkbaar aldus Oxelaar :+

Ik zit hier vrijwel altijd in m'n t-shirt eigenlijk..

30% is wel veel maar klopt denk ik wel aardig, als je je dan bedenkt dat de WTW-d daarvan claimt 95% rendement te kunnen halen is dat een fixe besparing.
Die wtw is dat echt een besparing?
Wat kost het volgens de regels aan onderhoud en filters?
Die 30 procent zou voor mij 1000 kWh zijn, en die kost me 130 euro.
Zo heel veel duurder is dat denk ik niet?
En de aanschaf is vele malen hoger.
Nu heb ik zeker gezonde lucht hi.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:15:
[...]

@jerh
Juist wel, (met vvw dan) overdag draaien met die hap, warmte in die vloer steken en gaat hem ook makkelijk af, kan je in de avond nog wel een uurtje of 2-3 uit.
Een thermostaat werkt niet hier, dan zou hij nu uit gaan voor een paar uur en om 17:00 wanneer die straling weg is word het fris en krijgt de wp het pas weer op temperatuur als ik naar bed gaat, nie handig nie...
Dus eerder warmen voor later is het hier. :)
Werkt hier toch anders, zowiezo zit ik nu op een aanvoer van 24/25 graden, dat zet qua ophoging niet heel veel zoden aan de dijk. En gezien mijn verbruik ga ik niet van alles experimenteren, volgens mij heeft mijn wp een erg goede zelfsturende regeling en ik heb inmiddels ervaren dat een constante temperatuur in huis heel aangenaam is. Alleen instraling is lastig te voorkomen en om nu screens dicht te gaan doen....

Overigens wen je ook snel aan hogere temperaturen in huis, mijn vrouw in ieder geval wel.
[...]

Dat doet hij zelf, ik heb in november 16 dagen gehad dat de wp niet draaide. In december nog niet gebeurd, maar vorige jaar wel. Heeft allemaal te maken met je hoeveelheid warmteverlies. En veel stofzuigen en koken helpt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:08:
[...]

Die 17 KWh is maximaal, de rest van de tijd gaat naar defrosts!

Heeft er iemand ervaring met dit concept?

Een warmptepomp voor de MV?
Ja dat concept werkt prima, de ecolution dan toch....

17 is max? Maal 16 dagen is geen 180.
En 7 uur per dag verloren aan ontdooien lijkt me nogal veel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:16:
[...]

Werkt hier toch anders, zowiezo zit ik nu op een aanvoer van 24/25 graden, dat zet qua ophoging niet heel veel zoden aan de dijk. En gezien mijn verbruik ga ik niet van alles experimenteren, volgens mij heeft mijn wp een erg goede zelfsturende regeling en ik heb inmiddels ervaren dat een constante temperatuur in huis heel aangenaam is. Alleen instraling is lastig te voorkomen en om nu screens dicht te gaan doen....

Overigens wen je ook snel aan hogere temperaturen in huis, mijn vrouw in ieder geval wel.

[...]

Dat doet hij zelf, ik heb in november 16 dagen gehad dat de wp niet draaide. In december nog niet gebeurd, maar vorige jaar wel. Heeft allemaal te maken met je hoeveelheid warmteverlies. En veel stofzuigen en koken helpt ook :)
Met name dat stofzuigen spreekt me enorm aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:10:
[...]

Die wtw is dat echt een besparing?
Wat kost het volgens de regels aan onderhoud en filters?
Die 30 procent zou voor mij 1000 kWh zijn, en die kost me 130 euro.
Zo heel veel duurder is dat denk ik niet?
En de aanschaf is vele malen hoger.
Nu heb ik zeker gezonde lucht hi.
Het ging niet zozeer om de financiële besparing van een WTW t.o.v. MV.
Meer over energiebehoefte van de woningen onderling en de vervulling van de ELGA daarbij.

Maar goed het is geen slechte vraag.. even een snelle bierviltjes berekening:

Ik schakel de WTW (stork WHR91, niet t meest zuinige apparaatje) CO2 gestuurd waarbij ik schat dat dit het daggebruik is:
14 uur laagstand a 45 watt = 630 watt p/d
10 uur midstand a 82 watt = 820 watt p/d

Laten we dat afronden op 1,5 kwh per dag
En 547 kwh per jaar x 0,20 (2018 tarieven :+ ) makes 109,40
Filtertjes kosten mij ca ±20 euro per jaar (2 keer vervangen).

Dus zeg 129,40 euro per jaar
Dat tegen 1000 x 0,20 = 200 euro

Verschil is zon 70 euro, peanuts dus, tvt niet haalbaar.

Maar wil je zeggen dat jij gezonde lucht door je raamroosters heen krijgt? Doubt that.. want volgens mij zitten daar uberhaubt geen filters in..
Heb bij mijn vorige woning dat wel eens schoon gemaakt, maar bah wat een bende komt eruit die roosters

Ik woon hier om de hoek van TATA steel, dus ben wel blij met filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raar eigenlijk, ook de WP laten draaien op de volgens sommigen ongunstigste momenten v.d. nacht en toch een hoge COP ? Lijkt erg in tegenspraak te zijn ? Hoe zit het dan echt ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:58:
[...]

Wat zijn dit. 3 hardware matige standen van silence mode? Dan weet je zeker dat je vermogen te kort komt op LOW en MID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:50:
[...]

Als je WAR goed ingesteld is, er continu warmteverlies is, de Ta-Tr voldoende is zal hij gewoon blijven draaien.
Jij snapt mij wel vaker niet. En vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:23:
[...]

Het ging niet zozeer om de financiële besparing van een WTW t.o.v. MV.
Meer over energiebehoefte van de woningen onderling en de vervulling van de ELGA daarbij.

Maar goed het is geen slechte vraag.. even een snelle bierviltjes berekening:

Ik schakel de WTW (stork WHR91, niet t meest zuinige apparaatje) CO2 gestuurd waarbij ik schat dat dit het daggebruik is:
14 uur laagstand a 45 watt = 630 watt p/d
10 uur midstand a 82 watt = 820 watt p/d

Laten we dat afronden op 1,5 kwh per dag
En 547 kwh per jaar x 0,20 (2018 tarieven :+ ) makes 109,40
Filtertjes kosten mij ca ±20 euro per jaar (2 keer vervangen).

Dus zeg 129,40 euro per jaar
Dat tegen 1000 x 0,20 = 200 euro

Verschil is zon 70 euro, peanuts dus, tvt niet haalbaar.

Maar wil je zeggen dat jij gezonde lucht door je raamroosters heen krijgt? Doubt that.. want volgens mij zitten daar uberhaubt geen filters in..
Heb bij mijn vorige woning dat wel eens schoon gemaakt, maar bah wat een bende komt eruit die roosters

Ik woon hier om de hoek van TATA steel, dus ben wel blij met filters.
Ik ga er alsnog vanuit dat als ik buiten loop het gezonde lucht is ondanks het fijnstof. Ik ga me nog niet binnen opsluiten om gefilterde lucht in te ademen, dat laat ik aan de Chinezen over.
Maar in jou situatie begrijp ik dat wel.
Ik zou verhuizen trouwens haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:24:
Raar eigenlijk, ook de WP laten draaien op de volgens sommigen ongunstigste momenten v.d. nacht en toch een hoge COP ? Lijkt erg in tegenspraak te zijn ? Hoe zit het dan echt ?
Dat komt omdat de cop van enkel de wp niks zegt over totaal gebruik.
Wp is maar klein gedeelte uit je totale verwarmings systeem.
Denk daar tijdens het stofzuigen maar over na hi.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:15:
[...]

Waarom gaat hij uit?
Doordat de zon op de unit staat en die het warm genoeg vind voor de ingestelde Ta?
Doordat de kamer warm word door de zon en de thermostaat ho maar zegt?

Met vloerverwarming warm je in een ander deel van de dag dat je het nodig hebt, in de morgen 07:00-9:00 is het het koudst buiten dus die vermijden.
Daarna aan, op de dag bufferen in je vloer waar je in de avond weer profijt van hebt.
Hij gaat uit omdat alle ruimtetemperaturen ruimschoots gehaald worden (nu 23,5 in de keuken en 22 in de woonkamer bijvoorbeeld, terwijl doeltemperatuur 21 graden is.

Zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/nb4ztf.jpg

In mijn "Normale" situatie was de WP pas om 07:00 aangegaan en had tot 10:30 2kWh uit het net getrokken (3,5x2=6kWh verbruik) en de zon had het overgenomen.

Als vanavond de zon weg is, en de ruimtetemperatuur onder de 21 komt dan gaat de WP aan, maar de ruimtetemperatuur komt niet onder de 20,8 (0,2 graden is niet voelbaar voor een normaal mens naar mijn mening).
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:24:
[...]

Bij een Pana Mono kan je niet eens de configuratie maken zoals jij nu gebruikt, daar houdt je de buffer op temperatuur en reageert enkel de transportpomp direct op de warmtevraag van de ruimte.
En kan je de ontkoppelbuffer inhoud ook gebruiken in de ochtend voor een kick-start of de hele nacht overbruggen met zo weinig afkoeling

De CF is toch adaptief.

Edit ik probeer over het algemeen wel met iets grotere ontkoppelbuffers dan 120ltr ivm het meenemen van SWW voorverwarming via hygienespiraal en die met enige oppervlak voor spiraal beginnen bij 400ltr
Grotere buffervat kon ik niet kwijt, voor SWW heb ik een 400 ltr vat.

Maar hoe zou ik het volgens jou dan moeten instellen met de Mitsu :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:56:
[...]

Dat komt omdat de cop van enkel de wp niks zegt over totaal gebruik.
Wp is maar klein gedeelte uit je totale verwarmings systeem.
Denk daar tijdens het stofzuigen maar over na hi.
Totaal Warmteverlies = Totaal Opgewekte Warmte
zo niet is het of te warm of te koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:24:
De nacht is niet ongunstig, de ochtend echter wel t.o.v de andere tijden die dag.
COP zegt niet alles....
1kWh warmte cop 5 = 200Wh
1kWh warmte cop 4 = 250Wh
De warmtepomp 2 uurtjes uit per dag en het verschil is verdampt.
De wp 24/7 is minimaal 18 kWh hier rond 0 , met de stops 14-15, win ik er 3 en toch warm.
Zoals ik al eens schreef en jij niet gelooft , je kan easy 10 kWh meer verstoken zonder dat het sauna word. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:02:
[...]

De nacht is niet ongunstig, de ochtend echter wel t.o.v de andere tijden die dag.
COP zegt niet alles....
1kWh warmte cop 5 = 200Wh
1kWh warmte cop 4 = 250Wh
De warmtepomp 2 uurtjes uit per dag en het verschil is verdampt.
De wp 24/7 is minimaal 18 kWh hier rond 0 , met de stops 14-15, win ik er 3 en toch warm.
Zoals ik al eens schreef en jij niet gelooft , je kan easy 10 kWh meer verstoken zonder dat het sauna word. ;)
Als energie niet verdwijnt, waar blijft die dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:00:
Grotere buffervat kon ik niet kwijt, voor SWW heb ik een 400 ltr vat.

Maar hoe zou ik het volgens jou dan moeten instellen met de Mitsu :?
De Danfoss CF2 de transportpomp laten schakelen ipv WP en Mitsu laten reageren op temperatuur van ontkoppelbuffer.
Het kan met verplaatsen van sensor van mitsu , maar je kan ook iets als een W1209 nemen en het zelfde contact laten schakelen als nu de Danfoss CF2 doet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:58:
[...]

vooralsnog houdt ELGA de hut op temperatuur op FANLOW met FW13.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nsPLEbcoZP5nLqleXxQe7OID/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:08:
[...]

De Danfoss CF2 de transportpomp laten schakelen ipv WP en Mitsu laten reageren op temperatuur van ontkoppelbuffer.
Het kan met verplaatsen van sensor van mitsu , maar je kan ook iets als een W1209 nemen en het zelfde contact laten schakelen als nu de Danfoss CF2 doet.
Welke sensor zou ik moeten verplaatsen, en welke regeling moet ik dan kiezen in mijn Mitsu :?

Mijn Mitsu kent volgens mij geen optie "buffervat op temperatuur houden" optie alleen de volgende opties:

1= ruimtetemperatuur verwarmen
2= voorlooptemperatuur verwarmen
3= compensatiecurve verwarmen (beter bekend als WAR)
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:04:
[...]

Ik dacht dat jij dat zou weten ;) Waar is mijn 20kWh energie heen gevlogen :?
Als je het antwoord hebt hoor ik het graag :)

Ik weet het wel :P Namelijk persé je huis 's nachts op 21 graden willen houden terwijl 20 á 20,5 ook voldoende is voor mijn bankstel en tafels.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 17-12-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:04:
[...]

Wie zegt dat het niet verdwijnt?

Ik zeg alleen dat de 750W minimaal is dus 24/7 is 18 kWh en zal het een paar tienden warmer boven warm zijn, dus merk je niks van een paar uur uit. Zelfde als 24/7 op 1000W ga je niet van zweten t.o.v nu de 14kWh maar fik je wel 10 meer af.
Maar dat kan bij jou niet, jij loopt onder de gril en die moet warm blijven, geen buffer....een systeem zoals bij jou zou ik wel een buffervat willen, draait de wp altijd ideaal en kan je eventueel nog tijd overbruggen in de morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:14:
[...]

Wie zegt dat het niet verdwijnt?

Ik zeg alleen dat de 750W minimaal is dus 24/7 is 18 kWh en zal het een paar tienden warmer boven warm zijn, dus merk je niks van een paar uur uit. Zelfde als 24/7 op 1000W ga je niet van zweten t.o.v nu de 14kWh maar fik je wel 10 meer af.
Maar dat kan bij jou niet, jij loopt onder de gril en die moet warm blijven, geen buffer....een systeem zoals bij jou zou ik wel een buffervat willen, draait de wp altijd ideaal en kan je eventueel nog tijd overbruggen in de morgen.
Je zegt: Zoals ik al eens schreef en jij niet gelooft , je kan easy 10 kWh meer verstoken zonder dat het sauna word.
Ik vraag vervolgens waar die 10 kWh blijft als volgens jou de binnenT niet min of meer stevig oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:18:
[...]

Je zegt: Zoals ik al eens schreef en jij niet gelooft , je kan easy 10 kWh meer verstoken zonder dat het sauna word.
Ik vraag vervolgens waar die 10 kWh blijft als volgens jou de binnenT niet min of meer stevig oploopt.
Binnen, maar over 24 uur niet schokkend hoger, half graadje maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:20:
[...]

Binnen, maar over 24 uur niet schokkend hoger, half graadje maybe.
Als ik nu 25kWh nodig heb om bij een buitenT van 3C een binnenT van 22C te realiseren.
Dan zeg jij dat 35kWh bij dezelfde buitenT van 3C een binnenT van 22C + 0.5C tot gevolg heeft ?
Ik ben benieuwd naar de som die dat verklaren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:14:
[...]

Welke sensor zou ik moeten verplaatsen, en welke regeling moet ik dan kiezen in mijn Mitsu :?

Mijn Mitsu kent volgens mij geen optie "buffervat op temperatuur houden" optie alleen de volgende opties:

1= ruimtetemperatuur verwarmen
2= voorlooptemperatuur verwarmen
3= compensatiecurve verwarmen (beter bekend als WAR)

[...]

Ik dacht dat jij dat zou weten ;) Waar is mijn 20kWh energie heen gevlogen :?
Als je het antwoord hebt hoor ik het graag :)

Ik weet het wel :P Namelijk persé je huis 's nachts op 21 graden willen houden terwijl 20 á 20,5 ook voldoende is voor mijn bankstel en tafels.
Als het goed is heb je nu een tempsensor in secundaire circuit-deel zitten na de ontkoppelbuffervat, voor .de transportpomp zitten

Wat is voorlooptemperatuur verwarmen bij een zubadan, bij een Ecodan is dat de Ta?

20kWh bedoel je meer dan normaal, want dat is wel extreem veel voor maar een 0.5 tot 1 graad voor 900m3.
Wat is Tb geweest -5C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:30:
[...]

Als het goed is heb je nu een tempsensor in secundaire circuit-deel zitten na de ontkoppelbuffervat, voor .de transportpomp zitten

Wat is voorlooptemperatuur verwarmen bij een zubadan, bij een Ecodan is dat de Ta?
Dat is inderdaad gewoon 1 harde "Ta". Ik had de sensoren aangesloten in het secundaire circuit maar dat werkte dus niet omdat het een open verdeler is die hydraulisch gescheiden is.

Volgens mij kan de Zubadan (wat dezelfde regeling heeft als de Ecodan) dus alleen maar werken op Ta of ruimtetemperatuur en niet met een buffervatemperatuur.

Ken jij iemand met een Ecodan die zo werkt :?
20kWh bedoel je meer dan normaal, wat dat is wel extreem veel voor maar een 0.5 tot 1 graad voor 900m3.
Wat is Tb geweest -5C?
Ik heb t/m 07:00 13kWh verbruikt welke ik op de oude manier (1 graag nachtverlaging) niet verbruikt had.
20kWh is tot 10:30, dus op de oude manier had ik 7kWh verbruikt en nu 20.

Extreem koud was het hier niet, rond 07:00 iets onder 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:29:
[...]

Als ik nu 25kWh nodig heb om bij een buitenT van 3C een binnenT van 22C te realiseren.
Dan zeg jij dat 35kWh bij dezelfde buitenT van 3C een binnenT van 22C + 0.5C tot gevolg heeft ?
Vooropgesteld dat je al bovengemiddeld aan kWh weg rookt natuurlijk, maar in jouw huidige situatie

25 kWh /24h = 1.041kWh gemiddeld
35 kWh /24h = 1.458 kWh gemiddeld
0,417kWh x 5 = 2kWh warmte per uur meer op de 5,2kWh wat je al doet. Dus gaat niet gebeuren met een 5kW, je draait al max. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:35:
[...]

Dat is inderdaad gewoon 1 harde "Ta". Ik had de sensoren aangesloten in het secundaire circuit maar dat werkte dus niet omdat het een open verdeler is die hydraulisch gescheiden is.

Volgens mij kan de Zubadan (wat dezelfde regeling heeft als de Ecodan) dus alleen maar werken op Ta of ruimtetemperatuur en niet met een buffervatemperatuur.

[...]

Ik heb t/m 07:00 13kWh verbruikt welke ik op de oude manier (1 graag nachtverlaging) niet verbruikt had.
20kWh is tot 10:30, dus op de oude manier had ik 7kWh verbruikt en nu 20.

Extreem koud was het hier niet, rond 07:00 iets onder 0.
Dan gebeuren er bij jou toch rare dingen. Ik zie af en toe jou gebruik en ik zit daar altijd snufje boven.
Ik heb met continu stoken tot nu pas 14 kWh verbruikt vanaf 00.00

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:39:
[...]

Vooropgesteld dat je al bovengemiddeld aan kWh weg rookt natuurlijk, maar in jouw huidige situatie

25 kWh /24h = 1.041kWh gemiddeld
35 kWh /24h = 1.458 kWh gemiddeld
0,417kWh x 5 = 2kWh warmte per uur meer op de 5,2kWh wat je al doet. Dus gaat niet gebeuren met een 5kW, je draait al max. :)
Onafhankelijk wat mijn WP wel of niet kan, maak de som dan als had ik een 10kW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:43:
[...]

Onafhankelijk wat mijn WP wel of niet kan, maak de som dan als had ik een 10kW WP.
Zo jammer dat je altijd gaat ontwijken als iemand de feiten benadrukt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Daannn1987 Ik zou je fans laten retrofitten van je wtw. Scheelt een bak aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:47:
[...]

Zo jammer dat je altijd gaat ontwijken als iemand de feiten benadrukt.
Hij stelt dat 10kWh extra verstoken niet tot noemenswaardige verhoging v.d. binnenT zal leiden. Als hij bedoeld dat mijn WP dat niet kan produceren is het een stelling die naar mijn idee nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:49:
[...]

Hij stelt dat 10kWh extra verstoken niet tot noemenswaardige verhoging v.d. binnenT zal leiden. Als hij bedoeld dat mijn WP dat niet kan produceren is het een stelling die naar mijn idee nergens op slaat.
In jou geval kan dat niet nee of doe je al ;)
Met dit weer 5kW nodig hebben is al 2 teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:35:
Ik heb maar 1 keer een ecodan bij de hand gehad, ik ben prosumer en heb geen F-gassen certificaat.
Gewoonlijk steek ik mijn handen uit de mouwen, bij die, die al 3 tot meer tot wel 10 installateurs benaderd hebben en nog niet een offerte hebben, gewoon omdat die iets minder eenvoudige zijn.

Maar goed dat is over 2 weken ook voorbij, als enkel nog een installatie door een uit de lijst van Qbis geaccepteerd wordt voor ISDE en zoals nu uitziet enkel in gebruikstelling ook niet voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:51:
[...]

In jou geval kan dat niet nee of doe je al ;)
Met dit weer 5kW nodig hebben is al 2 teveel.
Dat is wat ik ontwijken noem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Lekker sfeertje... Ga lekker buiten spelen, 't is schitterend weer ;-)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:52:
[...]

Ik zie het probleem niet, hij daagde je van begin af aan uit om tien kWh extra te verbruiken, hij ging je 1.80 vergoeden.
Wist ik ook wel dat je dat niet gaat lukken. En jij zegt als ik dat doe word het een sauna, nou ga je gang ,maak even 27 graden voor die man.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:52:
[...]

Waarom, ik kan niet tegen je zeggen probeer het eens. :+ ik ben meer van de praktijk, jij cijfers.
Maar.
Ik heb het al staan, 7 kW gemiddeld in een uur, dat is 35% meer dan nu, de temperatuur stijgt wat maar over 24u ga jij niet zweten hoor, al word het 23 in huis.
Ik zet hier pas 8kW/h bij en was eind van de avond 25 graden, toch hoor je niemand over te warm o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:29:
[...]

warmte opwek met LWWP en warmteverlies schil verlopen beide niet lineair bij verhogen ruimtetemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:01:
[...]

Ik zie het probleem niet, hij daagde je van begin af aan uit om tien kWh extra te verbruiken, hij ging je 1.80 vergoeden.
Wist ik ook wel dat je dat niet gaat lukken. En jij zegt als ik dat doe word het een sauna, nou ga je gang ,maak even 27 graden voor die man.
Er 10kWh extra instoppen is onmogelijk, maar dat was de stelling niet, althans ik heb hem niet als zodanig begrepen. Er meer dan max instoppen kan natuurlijk nooit. Op 't moment dat buitenT hoger is, uurverbruik lager, er ruimte is om er 10kWh extra in te stoppen gaat die grote binnenT verhoging uiteraard wel ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:01:
[...]
warmte opwek met LWWP en warmteverlies schil verlopen beide niet lineair bij verhogen ruimtetemp
Wat is volgens jouw het verband tussen de buitenT en binnenT dan wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:51:
[...]

Maar goed dat is over 2 weken ook voorbij, als enkel nog een installatie door een uit de lijst van Qbis geaccepteerd wordt voor ISDE en zoals nu uitziet enkel in gebruikstelling ook niet voldoende is
Ik lees niet wat jij blijkbaar leest @Domba :

Deskundige installateur:

Per 1 januari moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

Voor alle aanvragen die op of na 1 januari 2018 binnenkomen, gelden de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden. In de Toelichting van de gewijzigde Regeling worden de wijzigingen uitgelegd. Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018.

Maw, je moet een factuur van EEN installateur laten zien, staat er letterlijk in.
'Deskundig' kunnen we denk ik met een korreltje zout nemen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:16:
[...]

Ja dat concept werkt prima, de ecolution dan toch....

17 is max? Maal 16 dagen is geen 180.
En 7 uur per dag verloren aan ontdooien lijkt me nogal veel.
Dit is een verbruik van 16 KWh/dag op 13 december:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/acuOYehCOD394htPFfKIIXIL/full.jpg

Het pendel gedrag is een defrost? Of gaat dat altijd gepaard met een Piek in vermogen?

Wat me opvalt is dat de ELGA niet meer naar 1050 Watt gaat de laatste maand, piek lijkt op 800 te zitten nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:37:
[...]

[afbeelding]

Het pendel gedrag is een defrost? Of gaat dat altijd gepaard met een Piek in vermogen?

Wat me opvalt is dat de ELGA niet meer naar 1050 Watt gaat de laatste maand, piek lijkt op 800 te zitten nu
Om het half uur ontdooien is wel veel.
En de piek is 800,gemiddeld maar 750.
Waar blijft die andere bruikbare 300 watt?
Ik ben geen elga deskundige maar hier gaat iets niet goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:13:
[...]

Deskundige installateur:

Per 1 januari moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

Voor alle aanvragen die op of na 1 januari 2018 binnenkomen, gelden de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden. In de Toelichting van de gewijzigde Regeling worden de wijzigingen uitgelegd. Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018.

Maw, je moet een factuur van EEN installateur laten zien, staat er letterlijk in.
Is wel te hopen voor je, anders ben je werkeloos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:01:
[...]
Het te compenseren warmteverlies van een gebouw in (kW/K) is proportioneel met het temperatuurverschil Tbinnen - Tbuiten. (Alles andere is konstant - theoretisch)

Dat een warmtepomp bij een temperatuurverhoging relatief meer primaire energie moet gebruiken
is een ander verhaal en kunnen @Verwijderd of @Tomexergie zeker berekenen :Y .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:13:
[...]

Deskundige installateur:

Ik heb ook andere signalen, die vergelijkbaar iis met deze en allemaal neer komen op, informeer begin januari nog eens, dan weten we het precies.

Heb je al eens Pana mono bij de hand gehad, die geen H62 geeft ondanks flow flink te lage <9l/min

Ik heb een 6kW probleem mono in test staan, thermisch doet die het prima, maar de pompstanden komen niet overeen met wat ik gewent ben van een 6kW.
Op pompstand 7 levert deze nog net 1000l/h als er niet al te veel weerstand is in het circuit, maar dat is wel weer met het gebruikelijke opgenomen vermogen van ca 70W voor de circulatiepomp.
In standby levert die nog maar 390l/h (6,5ltr/min) en opgenomen vermogen van circulatiepomp is 9W (totale mono incl electronica 20W).
Maar geeft ook geen H62 ivm flowswitch voor te lage flow <9l/min.
Pompstand 1 is 550l/h met 18W voor pomp weer een twijfel geval.
Elke keer maar een beetje meer de flow knijpen dan maar, wanneer flowswitch nu wel reageert, maar lijkt erop pas ergens <6l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:00:
[...]

Ik heb ook andere signalen, die vergelijkbaar iis met deze en allemaal neer komen op, informeer begin januari nog eens, dan weten we het precies.

Heb je al eens Pana mono bij de hand gehad, die geen H62 geeft ondanks flow flink te lage <9l/min

Ik heb een 6kW probleem mono in test staan, thermisch doet die het prima, maar de pompstanden komen niet overeen met wat ik gewent ben van een 6kW.
Op pompstand 7 levert deze nog net 1000l/h als er niet al te veel weerstand is in het circuit, maar dat is wel weer met het gebruikelijke opgenomen vermogen van ca 70W voor de circulatiepomp.
In standby levert die nog maar 390l/h (6,5ltr/min) en opgenomen vermogen van circulatiepomp is 9W (totale mono incl electronica 20W).
Maar geeft ook geen H62 ivm flowswitch voor te lage flow <9l/min.
Pompstand 1 is 550l/h met 18W voor pomp weer een twijfel geval.
Elke keer maar een beetje meer de flow knijpen dan maar, wanneer flowswitch nu wel reageert, maar lijkt erop pas ergens <6l/min.
Het verhaal van Rhaelak geeft mij geen ander inzicht dan dat je een bon van een installerende installateur moet laten zien. Verder geen keurmerken e.d. worden genoemd.

Vwb je warmtepomp, wat heb je er allemaal al aan gedaan ? Uitwisselen van een flowsensor bijvoorbeeld of überhaupt uit elkaar halen van deze constructie binnen in de warmtepomp ?
Zo vanaf de zijlijn moeilijk aan te geven wat er mis kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand hoe je de orginele Panasonic thermostaat (PAW-A2W-WIRED) aansluit op je Panasonic ?
De unit heeft 3 draden en naar de Panasonic heb je de contacten 'Heat', 'Cool', 'L' en 'N', wat ik van het verhaal begrijp zet je cool en heat op 2 van de 3 draden en L schakelen je via de thermostaat.
Maar zomaar even 230V schakelen op contacten ben ik een beetje huiverig voor want is het niet goed dan blaas je meteen een hele dure print op.

@Domba weet jij het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:08:
[...]

Wat is volgens jouw het verband tussen de buitenT en binnenT dan wel ?
Stel ik stook m'n ruimte 20 graden met 1000 m3

Stook ik het dan 40 graden met 2000 m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:08:
[...]

Het verhaal van Rhaelak geeft mij geen ander inzicht dan dat je een bon van een installerende installateur moet laten zien. Verder geen keurmerken e.d. worden genoemd.

Vwb je warmtepomp, wat heb je er allemaal al aan gedaan ? Uitwisselen van een flowsensor bijvoorbeeld of überhaupt uit elkaar halen van deze constructie binnen in de warmtepomp ?
Zo vanaf de zijlijn moeilijk aan te geven wat er mis kan zijn.
Wat ik tot nu toe begrepen heb dat er discussie is of ook ontwerp kleien WP systemen meegenomen moet worden in kundig, omdat een apart certificaat-register is bij KvINL naast die van installatie voor opname in Qbis register

Ik heb nog niks uit elkaar gehaald, alleen gemeten, DC driver en flowswitch zijn verschillende componenten en dan wil ik eerst weten waar ongeveer naar moet kijken, buiten dat flowswitch op een zeer handig plek zit, voor mijn hollandse vingers die niet zo lenig.flexibel zijn als japnase/Taiwaneese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
[...]

[afbeelding]

Je hebt niet toevallig ooit een avondje hout gestookt oid? #Elgahybernation

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Ik bedoel meer, wat voor steunen moet er onder.
Of zit dat allemaal bij die panasonic monoblocken ?
Ben je hier nog apart spul voor nodig ?
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:10:
[...]

Met een kraan vanaf een vrachtwagen, bij @kmf is dit afgelopen week gedaan.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:22:
[...]

Stel ik stook m'n ruimte 20 graden met 1000 m3

Stook ik het dan 40 graden met 2000 m3?
Ik meen te herinneren dat jij iets beweerde en dat ik jou daar over een vraag stelde. Hoe die volgens jou niet lineaire verhouding zich gedroeg ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:13:
Weet iemand hoe je de orginele Panasonic thermostaat (PAW-A2W-WIRED) aansluit op je Panasonic ?
De unit heeft 3 draden en naar de Panasonic heb je de contacten 'Heat', 'Cool', 'L' en 'N', wat ik van het verhaal begrijp zet je cool en heat op 2 van de 3 draden en L schakelen je via de thermostaat.
Maar zomaar even 230V schakelen op contacten ben ik een beetje huiverig voor want is het niet goed dan blaas je meteen een hele dure print op.

@Domba weet jij het ?
Helpt dit, die contacten zijn echt voor230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

[afbeelding]

Ziet eruit als defrosts ja. En als hij maar tot 800 piekt, komt je TA wss niet hoog genoeg. Log je dat ook?
reneeke1970 schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:43:
[...]

Om het half uur ontdooien is wel veel.
En de piek is 800,gemiddeld maar 750.
Waar blijft die andere bruikbare 300 watt?
Ik ben geen elga deskundige maar hier gaat iets niet goed.
Wel typerend voor een ELGA die op vol vermogen draait.. Het bevreemd mij dat een ELGA zo vaak defrost tegenover andere WP's. Hoewel @maartenmoerman ook lekker gaat w.b.t. aantal defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Qua uitdaging, een woning op temperatuur houden of met 6-8C willen verhogen, niet helemaal dezelfde/vergelijkbare omstandigheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@BasvanS
Is het niet je registratie/logging? Hij gaat vanaf die tijd ook lager bij laaglast/defrost.

@Daannn1987
Hard werken is veel defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rhaelak schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:47:
@Daannn1987 Ik zou je fans laten retrofitten van je wtw. Scheelt een bak aan energie.
Wat bedoel je precies met retrofitten? Andere fans monteren?
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:48:
@Daannn1987 Qua uitdaging, een woning op temperatuur houden of met 6-8C willen verhogen, niet helemaal dezelfde/vergelijkbare omstandigheden zijn.
Maarten wil hem niet verhogen toch? Snap je vergelijk even niet
Rol-Co schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:50:
@BasvanS
Is het niet je registratie/logging? Hij gaat vanaf die tijd ook lager bij laaglast/defrost.

@Daannn1987
Hard werken is veel defrosts.
True that, wel veeel meer dan ik had verwacht, maargoed aldoende leert men :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:52:

Maarten wil hem niet verhogen toch? Snap je vergelijk even niet
Ik meen begrepen te hebben dat maarten pogingen doet om zijn vloerT van 24C -> 30 te brengen. Zo niet heb ik het kennelijk verkeerd begrepen en maak ik hierbij mijn excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
In het kader van #Elgahybernation een update van de laatste 48 uur, met twee avonden houtkachel en twee uur opwarming door de zon. Volgens mij geeft de grafiek van de watt-meter het beste beeld, die van de kwh-meter (het staaf-gedeelte) blijf ik wat wazig vinden. Ook vind ik (maar dat staat denk ik los van 'het probleem' de grafiek erg grillig tijdens de periodes dat hij wel goed optoert, maar dat terzijde. Ik heb wel het idee dat de duur van de stand-by tijd iets te maken heeft met het afkap-gedrag.

@Bram-Bos @amarkest @Daannn1987 @Oxellaar @Tomexergie Wat denken jullie? Ik heb deze gegevens overigens (met bijbehorende Excel-overzichten) naar Techneco gestuurd, misschien helpt hen dat ook weer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hompU5Hh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WkvzBAQh.jpg

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:55:
[...]

Ik meen begrepen te hebben dat maarten pogingen doet om zijn vloerT van 24C -> 30 te brengen. Zo niet heb ik het kennelijk verkeerd begrepen en maak ik hierbij mijn excuus.
Dat is een resultaat van het probleem m.i. maar ten dele is dat wel de doelstelling.
De WP raakt onderweg alleen al zijn vermogen kwijt op standje volgas waardoor simpelweg de vloetT niet omhoog gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

Werkt leuk een Sonoff op je 220v aansluiting van de Pana om het verbruik te monitoren.

Naast het verbuik kan je hem ook aan en uit zetten via de 220v voeding. Vraagje aan de deskundigen of dit wel goed is voor de Pana bij vol vermogen? Indien dat het geval is zet ik hem over 17 en 18 maar mis dan het verbruik

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aixd194g.png

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 17-12-2017 16:10 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:00:
[...]

Dat is een resultaat van het probleem m.i. maar ten dele is dat wel de doelstelling.
De WP raakt onderweg alleen al zijn vermogen kwijt op standje volgas waardoor simpelweg de vloetT niet omhoog gaat..
Energie verdwijnt niet hebben ze me geleerd, er vanuitgaande, terecht of onterecht, dat de WP afgeeft wat je zou mogen verwachten +/_ 6kW, dan zijn er 2 mogelijkheden volgens mij, het warmteverlies van het gebouw = outputkWh v.d. WP, of bijv. 90% daarvan, dan blijft er 600Wh over om xxx ton aan massa te verwarmen, dat zal zo weinig zijn dat het nauwelijks meetbaar is. Ik geef als altijd graag mijn mening voor een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carboy54 schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:05:
Werkt leuk een Sonoff op je 220v aansluiting van de Pana om het verbruik te monitoren.

Naast het verbuik kan je hem ook aan en uit zetten via de 220v voeding. Vraagje aan de deskundigen of dit wel goed is voor de Pana bij vol vermogen? Indien dat het geval is zet ik hem over 17 en 18 maar mis dan het verbruik
Plaatje laat een beetje te veel om te raden over, bewust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:07:
[...]

Energie verdwijnt niet hebben ze me geleerd, er vanuitgaande, terecht of onterecht, dat de WP afgeeft wat je zou mogen verwachten +/_ 6kW, dan zijn er 2 mogelijkheden volgens mij, het warmteverlies van het gebouw = outputkWh v.d. WP, of bijv. 90% daarvan, dan blijft er 600Wh over om xxx ton aan massa te verwarmen, dat zal zo weinig zijn dat het nauwelijks meetbaar is. Ik geef als altijd graag mijn mening voor een betere.
Verdwijnt bedoel ik afgifte mee of opname.. net hoe je het wilt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aixd194g.png

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:59:
In het kader van #Elgahybernation een update van de laatste 48 uur, met twee avonden houtkachel en twee uur opwarming door de zon. Volgens mij geeft de grafiek van de watt-meter het beste beeld, die van de kwh-meter (het staaf-gedeelte) blijf ik wat wazig vinden. Ook vind ik (maar dat staat denk ik los van 'het probleem' de grafiek erg grillig tijdens de periodes dat hij wel goed optoert, maar dat terzijde. Ik heb wel het idee dat de duur van de stand-by tijd iets te maken heeft met het afkap-gedrag.

@Bram-Bos @amarkest @Daannn1987 @Oxellaar @Tomexergie Wat denken jullie? Ik heb deze gegevens overigens (met bijbehorende Excel-overzichten) naar Techneco gestuurd, misschien helpt hen dat ook weer.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb geen idee hoe ik alles moet interpreteren. Zie in deze beelden alleen opname van energie maar niet de TA / TR / TBinnen en of de ELGA de gasketel om hulp vraagt..

Is Influxdb/Grafana een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Carboy54 schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:05:

[afbeelding]
Heb zelf ook Sonoffjes hier en daar maar zou er niet zo snel mijn WP of andere grootverbruikers mee monitoren. Wellicht ben ik te bang maar heb wel al wat fototje gezien van smeltende SOnoffs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal het verbruik t/m zijn neem ik aan ? Current lijkt me een beetje veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:13:
[...]

vooralsnog houdt ELGA de hut op temperatuur op FANLOW met FW13.5

[afbeelding]
@Oxellaar

en ja hoor op FANLOW gooit ELGA er vermogen bij als ELGA om 15.00 uur de HRketel aanzet.

Dus onder FW13.5 werken dipswitches B4/B5 nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/03XyIQAoVHkV5CSefbLwGn4O/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:13:
[...]

en ja hoor op FANLOW gooit ELGA er vermogen bij als ELGA om 15.00 uur de HRketel aanzet.

Dus onder FW13.5 werken dipswitches B4/B5 nog steeds.

[afbeelding]
Bijzonder.. op 12.77 werken ze iig niet :)

Pagina: 1 ... 26 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.