Wat ik altijd van gas CV-ketels meen te hebben begrepen, niet veel dus, is dat de max Ta < 57 zou moeten liggen, ik dacht 58, wat er eerst stond maar jij kwam met 57 dat is de enige reden dat ik dat aangepast heb.dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:32:
[...]
He? - Die 57 °C komen van jou als Ta?? in een onduidelijke om niet te zeggen verkeerde bewering.
[...]
Je kunt een eenvoudige test doen, door je T-set zodanig te verlagen dat de Elga een tijd lang (> 2 uur) uitgaat. Doe dit wel met buitentemperaturen die defrosts waarschijnlijk maken (<4˚C). Kijk wat er gebeurt als de Elga weer aanslaat.amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:34:
@Aziraphale @Bram-Bos @Oxellaar
Hoe kan ik bijdragen aan een test?
hoeveel elektrische kachel kwhs moet ik inzetten om ander gedrag van de ELGA te forceren?
gelukkig geen last meer van flowgeklooi. dus heb wat meer tijd om eea te testen.
Alternatief inderdaad: verwarm je ruimte flink met een andere verwarmingsbron, zodanig dat de T-ruimte > 2 uur lang boven setpoint+0.5K blijft.
Jij had toch net nieuwe firmware?
#Elgahybernation
[ Voor 11% gewijzigd door Bram-Bos op 15-12-2017 20:53 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Het klinkt heel logisch. @Grolsch hanteert jou wijze en werkt mooi. Want het verhaal gaat niet op als je continu op war draait, en al helemaal niet zonder na regeling.
Maar dat zijn keuze's, de ene zweert bij cop waardes en de andere bij betrouwbare wijze van verwarmen.
Ik prefereer jou denkwijze in combi met die van @Knowbody ,want cop zegt helemaal niks.
1 PVoutput . Dongen NB
Ta is trouwens een ding wat verkeerd is - daarom met ??!Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:35:
[...]
Wat ik altijd van gas CV-ketels meen te hebben begrepen, niet veel dus, is dat de max Ta < 57 zou moeten liggen, ik dacht 58, wat er eerst stond maar jij kwam met 57 dat is de enige reden dat ik dat aangepast heb.
- Het gaat voor de condensatie om de Tr (retourtemperatuur).
Je zou je inderdaad een beetje kundig kunnen maken wat natuurkundige
principes van NL HR-ketels betreft.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heb er geen last van volgens mij.. afgelopen zaterdag zon 3 uur de bio ethanol haard aangehad:Bram-Bos schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:39:
[...]
Je kunt een eenvoudige test doen, door je T-set zodanig te verlagen dat de Elga een tijd lang (> 2 uur) uitgaat. Doe dit wel met buitentemperaturen die defrosts waarschijnlijk maken (<4˚C). Kijk wat er gebeurt als de Elga weer aanslaat.
Alternatief inderdaad: verwarm je ruimte flink met een andere verwarmingsbron, zodanig dat de T-ruimte > 2 uur lang boven setpoint+0.5K blijft.
https://s17.postimg.org/s...017-12-14_om_19.43.04.png
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
klopt, afgelopen maandag geflashed.Bram-Bos schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:39:
[...]
Je kunt een eenvoudige test doen, door je T-set zodanig te verlagen dat de Elga een tijd lang (> 2 uur) uitgaat. Doe dit wel met buitentemperaturen die defrosts waarschijnlijk maken (<4˚C). Kijk wat er gebeurt als de Elga weer aanslaat.
vannacht heeft ELGA lang in standby gestaan en ging vanmorgen netjes modulerend weer naar volvermogen met regelmatig defrosts

@amarkest
Ja wie weet 😀
Hier staat ongeveer 5kW in de woonkamer. Max 6 kW, maar zo vreselijk hard stook ik nu niet.
Ja wie weet 😀
Hier staat ongeveer 5kW in de woonkamer. Max 6 kW, maar zo vreselijk hard stook ik nu niet.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
GAS CV-ketels is wat mij betreft history, ik interesser me wel voor geschiedenis maar niet op dit vlak.dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:43:
[...]
Ta is trouwens een ding wat verkeerd is - daarom met ??!
Dat laatste zou een optie zijn. :-) Het gaat er ok dat de Elga uitschakelt doordat de ruimte-T langere tijd te hoog is. Daarna krijg ik dit gedrag. Bedenk me nu ineens: Wat zou er gebeuren als de Elga uitschakelt doordat de ruimte-T stijgt door (bijvoorbeeld) de zon?amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:34:
Hoe kan ik bijdragen aan een test met mn nwe firmware?
hoeveel elektrische kachel kwhs moet ik inzetten om ander gedrag van de ELGA te forceren?
gelukkig geen last meer van flowgeklooi. dus heb wat meer tijd om eea te testen.
een kacheltje onder de kamerthermostaat zetten wellicht?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Omdat een paar dagen geleden alles open stond behalve de vloer die gedeeltelijk dicht stond ging het ook niet.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:23:
[...]
Waar baseer je dat waarschijnlijk op ? Hij 'klaagt' over te weinig afgifte behalve in zijn huiskamer, dan lijkt het me om de afgifte daar waar die te weinig is te verbeteren en niet zoals hij tot nu toe gedaan heeft de warmste ruimte , de huiskamer te knijpen. Als A+B geknepen worden, lijkt me niet iets waar een WP vrolijk van wordt, die wil graag flow en zo onbelemmerd mogelijk voor zo ver ik het begrepen heb.
Tel al je radiators op en de vloer per m2 aan warmte afgifte, dan kom je al snel boven het vermogen van de wp.
Het gaat (hier dan) puur om open zetten op prioriteit.
Kamer vvw : open
Badkamer vvw: open
Radiator gang: stukje open (geeft zelfde als retour temp af
Radiatoren boven: sommige dicht, op noord een stukje open (19 graden in de kamer)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zucht! (ignorance is bliss)Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:52:
[...]
GAS CV-ketels is wat mij betreft history, ik interesser me wel voor geschiedenis maar niet op dit vlak.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2017 20:01 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De condensor is een warmtewisselaar en in stationaire toestand hangen de Tr en Ta aan de waterzijde met elkaar samen. Een hogere Ta betekent indirect een hogere Tr (Nadat het CV-systeem is gestabiliseerd op een nieuwe situatie).dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:43:
[...]
Ta is trouwens een ding wat verkeerd is - daarom met ??!
Je kunt Ta en Tr niet opleggen omdat ze afhangen van de warmtebehoefte van de woning en de warmteafgifte vermogen van het CV systeem. De warmtepomp past zich daar op aan tot zover mogelijk.
Verwijderd
Ik vrees dat er iets te veel aannames zijn, slechter dan mijn jaren 70 woning zal hij het niet hebben en zijn WP capaciteit, ik meen een 8kWer is 60% groter dan bij mij.Rol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:56:
[...]
Omdat een paar dagen geleden alles open stond behalve de vloer die gedeeltelijk dicht stond ging het ook niet.
Tel al je radiators op en de vloer per m2 aan warmte afgifte, dan kom je al snel boven het vermogen van de wp.
Het gaat (hier dan) puur om open zetten op prioriteit.
Kamer vvw : open
Badkamer vvw: open
Radiator gang: stukje open (geeft zelfde als retour temp af
Radiatoren boven: sommige dicht, op noord een stukje open (19 graden in de kamer)
Ik denk het vanavond niet gaat lukken(WAF WAF WAF), zal vannacht een poging doen.
Ik denk het vanavond niet gaat lukken(WAF WAF WAF), zal vannacht een poging doen.
Verwijderd
@dunklefaser Is het 'not done' om al dan niet je voorkeuren/interesses mee te delen ?
Edit:
CQ. om aan te geven waar je interesses niet liggen ?
Edit:
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 20:06 ]
Welke aannames dan?Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:00:
[...]
Ik vrees dat er iets te veel aannames zijn, slechter dan mijn jaren 70 woning zal hij het niet hebben en zijn WP capaciteit, ik meen een 8kWer is 60% groter dan bij mij.
Jij vergelijkt steeds met jouw jaren 70 doorwaai woning maar misschien valt dat wel mee ? Heb je daar gegevens van?
Ook warm jij maar 1 kamer met 500m buis aan je plafond en 1000l/h?
Dat kan je niet vergelijken, niemand heeft dat hier, maar beton is beton met isolatie en iets betere isolatie dus kleine verschillen.
Zo ga je nog vragen hoevaak de deur open gaat en wat de temperatuur van zijn vrouw is om er een berekening op los te laten
Feit is dat het systeem gemaakt is op een gaskachel met 4-5x het vermogen.
Als ik hier alles vol open zet word het boven warm en beneden niet, dus niet handig.
Ook de gang vol open word hij (te) warm en kost me op de vloer beneden, niet gelijk maar na een dag merkbaar.
wordt de muur waar de thermostaat aan hangt, misschien teveel opgewarmd?
kan de thermostaat ergens anders hangen om dit uit te testen? Hang 'm ff naast de ELGA of zoiets?
kan de thermostaat ergens anders hangen om dit uit te testen? Hang 'm ff naast de ELGA of zoiets?
[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 14-12-2017 20:30 ]
Je hebt een pm.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:05:
@dunklefaser Is het 'not done' om al dan niet je voorkeuren/interesses mee te delen ?
Edit:
Jij kijkt teveel naar je eigen situatie waarbij je alleen je woonkamer verwarmt. @wervisser doet nog drie of vier ruimtes extra.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:00:
[...]
Ik vrees dat er iets te veel aannames zijn, slechter dan mijn jaren 70 woning zal hij het niet hebben en zijn WP capaciteit, ik meen een 8kWer is 60% groter dan bij mij.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik verstookte onder gelijke omstandigheden 1650m3 gas per jaar voor verwarming. In het maandelijkse overzicht zie ik bijv. dat jij minder dan 50% nodig bent dan ik voor verwarming. Er zijn er maar 3 die ongeveer evenveel of iets meer gebruiken. En @Tomexergie is de enige die dat ook met zo'n 'kleintje' kan/doet, dan moet het de rest met krachtiger WPen toch zeker lukken, het ligt in ieder geval niet aan de capaciteit van de WP in mijn optiek.Rol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:23:
[...]
Welke aannames dan?
Jij vergelijkt steeds met jouw jaren 70 doorwaai woning maar misschien valt dat wel mee ? Heb je daar gegevens van?
Ook warm jij maar 1 kamer met 500m buis aan je plafond en 1000l/h?
Dat kan je niet vergelijken, niemand heeft dat hier, maar beton is beton met isolatie en iets betere isolatie dus kleine verschillen.
Zo ga je nog vragen hoevaak de deur open gaat en wat de temperatuur van zijn vrouw is om er een berekening op los te laten![]()
Feit is dat het systeem gemaakt is op een gaskachel met 4-5x het vermogen.
Als ik hier alles vol open zet word het boven warm en beneden niet, dus niet handig.
Ook de gang vol open word hij (te) warm en kost me op de vloer beneden, niet gelijk maar na een dag merkbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 20:39 ]
Verwijderd
De vraag is dan of hij met gas meer dan die 1650m3 gas per jaar nodig had om die 3 a 4 ruimtes ook te verwarmen.reneeke1970 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:25:
[...]
Jij kijkt teveel naar je eigen situatie waarbij je alleen je woonkamer verwarmt. @wervisser doet nog drie of vier ruimtes extra.
amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:24:
Zet de kamerthermostaat ff uit als de houtkachel aangaat, wellicht neemt ELGA de kamertemperatuur dan niet mee in zn algoritme/historie?
Ik heb al eerder aangegeven dat je met een Wp met gemak 10 kWh per dag meer kan verstoken zonder dat je gelijk zit te zweten hoor.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:33:
[...]
Ik verstookte onder gelijke omstandigheden 1650m3 gas per jaar voor verwarming. In het maandelijkse overzicht zie ik bijv. dat jij minder dan 50% nodig bent dan ik voor verwarming. Er zijn er maar 3 die ongeveer evenveel of iets meer gebruiken.
Stel ik had vroeger 6 m3 nodig per dag, dus x2 aan kWh = 12 . Als ik 12 kWh doe of 20 kWh ga ik waarschijnlijk maar een paar tienden merken op een dag. Ik kan jouw verbruik ook wel doen hoor, januari was mega (460 kWh) door wat testen en langer draaien, zat ik in mijn blote kont? ....nee niet echt.
Lijkt me sterk, want dan zou de temperatuur op de thermostaat niet meer dalen. En die daalt bij mij wel tot onder het setpoint.amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:24:
De thermostaat hangt trouwens tegenover de houtkachel, maar tegen de muur van de meterkast en die is niet echt warm. Ik zie de temperatuur op de thermostaat ook dalen als ik de kachel uit laat doven.
[ Voor 17% gewijzigd door Aziraphale op 14-12-2017 21:49 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Verwijderd
@Rol-Co Als ik 10kWh meer verstook dan weet ik zeker dat ik wel zit te zweten, dat is 40kWh warmte per dag, 1.667Wh = 33.33W/m2 extra, tropisch dus, tenminste als ik geen rekenfout gemaakt heb.
Ik daag je uit, krijg je van mij de 1,80 aan stroomkostenVerwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:49:
@Rol-Co Als ik 10kWh meer verstook dan weet ik zeker dat ik wel zit te zweten, dat is 40kWh warmte per dag, 1.667Wh = 33.33W/m2 extra, tropisch dus, tenminste als ik geen rekenfout gemaakt heb.
Zelfs alleen met jouw kamer only verwarming.
Verwijderd
@Rol-CoHet is hier al flink op temperatuur zoals je ziet. 
Kloppen de sommen ja dan nee, dat is de vraag naar mijn idee.

Geeft niet, dat is het hier ook, met een verbruik van 12.2 sinds 0:00.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:01:
@Rol-CoHet is hier al flink op temperatuur zoals je ziet. [afbeelding]
Wedden dat je de 23 nog niet haalt met 10 kWh meer?
Verwijderd
@Rol-Co Vertel me eerst wat er wel of niet deugt aan de sommen.
Hier 21.93kWh dus bijna het dubbele van jou.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 21:11 ]
De praktijk! Zoals al eerd vermeld door een aantal personen hier.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:10:
@Rol-Co Vertel me eerst wat er wel of niet deugt aan de sommen.
Precies! Jij dus al het dubbele, en dat met je straal plafond verwarming in 1 ruimte waar je dus met veel minder af zou moeten kunnen, ik warm badkamer, gang/overloop en een kamer boven mee met ook nog eens een 7kW warmtepomp.
Of wil jij beweren dat een "88 er huis zoveel beter geïsoleerd is dan jou jaren 70 woning? Dat is wel wonder isolatie dan!
M.a.w, ik vermoed dat je al ruim meer verstookt dan je echt nodig hebt.
Met 40 kWh warmte kan je 16 ton beton 10 graden warmer maken.
Aan de andere kant is 2 kW extra uitstraling erbij al voldoende om - over een dag - het effect te doen verdampen.
Aan de andere kant is 2 kW extra uitstraling erbij al voldoende om - over een dag - het effect te doen verdampen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Waar gaat dit allemaal over ? Vertel me het maar niet
Volgens mij in iedergeval niet meer over het tweaken en gebruik van een lucht water warmtepomp.
Volgens mij in iedergeval niet meer over het tweaken en gebruik van een lucht water warmtepomp.
Als dat er niet over gaatRaolte schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:21:
Waar gaat dit allemaal over ? Vertel me het maar niet
Verwijderd
Ik weet het verbruik van 5 van mijn buren, afhankelijk of het veel afwezige 2 verdieners of 'altijd iemand thuis' gezinnen zijn, hoek- of tussenwoning valt mijn verbruik daar keurig tussen in. Mijn WPverbruik loopt ook prima in de pas met voorheen mijn gasverbruik.Rol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:17:
[...]
De praktijk! Zoals al eerd vermeld door een aantal personen hier.![]()
Precies! Jij dus al het dubbele, en dat met je straal plafond verwarming in 1 ruimte waar je dus met veel minder af zou moeten kunnen, ik warm badkamer, gang/overloop en een kamer boven mee met ook nog eens een 7kW warmtepomp.
Of wil jij beweren dat een "88 er huis zoveel beter geïsoleerd is dan jou jaren 70 woning? Dat is wel wonder isolatie dan!
M.a.w, ik vermoed dat je al ruim meer verstookt dan je echt nodig hebt.
Maar is mis het commentaar op de sommen nog.
Verwijderd
Dat is even een ferme doordenker, waar mijn grijze massa begint te sputteren. Kun je die 2kW extra uitstraling toelichten voor mij ?Proton_ schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:17:
Met 40 kWh warmte kan je 16 ton beton 10 graden warmer maken.
Ik las laatst iets over hoe jij het vermogen van een benodigde warmtepomp uitrekent, maar ik heb de exacte berekening even gemist. Kan jij aangeven hoe je deze berekening maakt ?Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:32:
[...]
Ik weet het verbruik van 5 van mijn buren, afhankelijk of het veel afwezige 2 verdieners of 'altijd iemand thuis gezinnen zijn, hoek- of tussenwoning valt mijn verbruik daar keurig tussen in. Mijn WPverbruik loopt ook prima in de pas met voorheen mijn gasverbruik.
Zelf kom je 20% tekort ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Je weet mijn antwoord al, €1,80 van mijn kant, test het en kijk of het klopt met je som.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:32:
[...]
1 radiator van 2kW, bijv in een kamer bovenVerwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:35:
[...]
Dat is even een ferme doordenker, waar mijn grijze massa begint te sputteren. Kun je die 2kW extra uitstraling toelichten voor mij ?
Hieronder
Geen test dus, case closed!
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 14-12-2017 21:41 ]
Verwijderd
@Rol-Co Ik zit echt niet op 1.80 te wachten, op het moment dat ik het je laat zien dan is de kans zeer groot dat het een ja maar dit en ja maar dat wordt, ga ik dus niet doen. De sommen aub.
Verwijderd
@koevlaas2 Hoe kun je dat nou vragen aan mij, iedereen gaat compleet over zijn nek. Ik zal je een PM'tje sturen.koevlaas2 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:36:
[...]
Ik las laatst iets over hoe jij het vermogen van een benodigde warmtepomp uitrekent, maar ik heb de exacte berekening even gemist. Kan jij aangeven hoe je deze berekening maakt ?
Zelf kom je 20% tekort ?
Stuur mij die ook dan, of post gewoon hier. Het was toch jaarverbruik / graaddagen X 18 en dan nog wat?Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:41:
[...]
@koevlaas2 Hoe kun je dat nou vragen aan mij, iedereen gaat compleet over zijn nek. Ik zal je een PM'tje sturen.
Die grafiek bevestigd weer mijn vermoeden dat het een firmware-kwestie is. Waardoor ging hij bij jou in standby? Nachtverlaging, of geen warmtevraag?amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:48:
[...]
klopt, afgelopen maandag geflashed.
vannacht heeft ELGA lang in standby gestaan en ging vanmorgen netjes modulerend weer naar volvermogen met regelmatig defrosts
[afbeelding]
Welke firmware heb jij er op zitten?Daannn1987 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:44:
[...]
Heb er geen last van volgens mij.. afgelopen zaterdag zon 3 uur de bio ethanol haard aangehad:
https://s17.postimg.org/s...017-12-14_om_19.43.04.png
Verwijderd
@koevlaas2 @Rhaelak Hier een voorbeeld:
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 21:52 ]
Monitor pas sinds 6 dagen wat de Elga en Daikin verbruikt hebben. Kom nu op ongeveer 1,2kWh/graaddag over de afgelopen (vorst)periode.
NL heeft gemiddeld toch ongeveer 2800 graaddagen? Dat zou dan neerkomen op 3360kWh op jaarbasis. Al weet ik ook dat de afgelopen week geen goed uitgangspunt was vanwege vermoedelijk lage COP-waardes door lage buitentemperaturen. I
ncl SWW zit ik nu op 1,28kWh/graaddag > 3586kWh op jaarbasis incl. SWW.
NL heeft gemiddeld toch ongeveer 2800 graaddagen? Dat zou dan neerkomen op 3360kWh op jaarbasis. Al weet ik ook dat de afgelopen week geen goed uitgangspunt was vanwege vermoedelijk lage COP-waardes door lage buitentemperaturen. I
ncl SWW zit ik nu op 1,28kWh/graaddag > 3586kWh op jaarbasis incl. SWW.
[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 14-12-2017 21:51 ]
Verwijderd
@Noord27 Welkom nog zo'n op gasbasis 1.2kWh/2=0.6m3/gd verbruiker, die er volgens sommigen een potje van maken met hun stookgedrag.
Uitstraling in de zin van warmteverlies wordt bedoelt veronderstel ikVerwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:35:
[...]
Dat is even een ferme doordenker, waar mijn grijze massa begint te sputteren. Kun je die 2kW extra uitstraling toelichten voor mij ?
nachtverlaging naar 18,4cAziraphale schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:45:
[...]
Die grafiek bevestigd weer mijn vermoeden dat het een firmware-kwestie is. Waardoor ging hij bij jou in standby? Nachtverlaging, of geen warmtevraag?
@Verwijderd
Het is meer meteen met de vraag wat andere ongeveer doen over de afgelopen periode. Voor mij is het nieuw om volledig op stroom alles te moeten doen. En ik zie geen vergelijkbare situaties.
Edit: incl SWW is het 1,28kWh/graaddag.
Het is meer meteen met de vraag wat andere ongeveer doen over de afgelopen periode. Voor mij is het nieuw om volledig op stroom alles te moeten doen. En ik zie geen vergelijkbare situaties.
Puh dat is een goede vraag, dat staat op de print wanneer je deze zelf niet gewijzigd hebt?Aziraphale schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:46:
[...]
Welke firmware heb jij er op zitten?
[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 14-12-2017 21:55 ]
Verwijderd
Ja jij/ik kunnen van alles veronderstellen, maar dat leidt tot aannames welke wellicht/misschien/zeker niet kloppen.Daannn1987 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:52:
[...]
Uitstraling in de zin van warmteverlies wordt bedoelt veronderstel ik
33,33W/m2 betekent met jouw systeem oppervlakte 1000W extra afgifte, klopt dat?Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:39:
@Rol-Co Ik zit echt niet op 1.80 te wachten, op het moment dat ik het je laat zien dan is de kans zeer groot dat het een ja maar dit en ja maar dat wordt, ga ik dus niet doen. De sommen aub.
Verwijderd
Ik heb net wat cijfers gegeven welke 2 maal zo hoog waren als die van @Rol-Co , dat zegt dus niet zo veel, totaal verschillende woningen.Noord27 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:54:
@Verwijderd
@Verwijderd
Teveel variabelen idd. Wat wel concrete waardes zijn: vooheen zaten we op 52GJ aan stadsverwarming. Nu dus op 1,28kWh/graaddag. Gemeten in een tamelijk ongunstige WP periode van matige vorst.
52 GJ x 35,2 = 1830m3 gas > 1830 x 2 = 3660kWh. Geschat.
2800 graaddagen x 1,28 = 3584kWh. Daadwerkelijk.
Variabelen daar gelaten klopt het totaalplaatje dan wel.
Teveel variabelen idd. Wat wel concrete waardes zijn: vooheen zaten we op 52GJ aan stadsverwarming. Nu dus op 1,28kWh/graaddag. Gemeten in een tamelijk ongunstige WP periode van matige vorst.
[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 14-12-2017 22:04 ]
Verwijderd
50m2 * 33,33 = 1666WRol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:56:
[...]
33,33W/m2 betekent met jouw systeem oppervlakte 1000W extra afgifte, klopt dat?
Erm... Geen idee.... Maar ik moet zeggen dat die ik van die van mij ook niet meer weet dan dat het die-is-die-er-op-zat-toen-hij-geplaatst-werd. En aangezien mijn installateur geen update-tool heeft (heeft volgens hem alleen Techneco) zal het de firmware van de productiedatum zijn.Daannn1987 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:54:
[...]
Puh dat is een goede vraag, dat staat op de print wanneer je deze zelf niet gewijzigd hebt?
@Verwijderd
Bedankt voor je formule. Wat ik alleen niet snap is het volgende;
Ik stookte van 28 februari 2015 tot en met 28 februari 2016 670 m3 gas.
Volgens jouw formule zou ik dan uitkomen op;
670/2800=0,24 m3/graaddag. 28*0,24*1,1*8/24 = 2,46 kwh.
Toch was mijn uurverbruik op de koudste dag van dat jaar voor mij 3,2 kwh@24 uur stoken (ik stookte heel de maand januari continue 24 uur per dag).
Hoe kan dat dan?
De @koevlaas2 formule komt er akelig dichtbij; 670*8/1650 = 3,24 kwh.
Toch was mijn uurverbruik op de koudste dag van dat jaar voor mij 3,2 kwh@24 uur stoken (ik stookte heel de maand januari continue 24 uur per dag).
Hoe kan dat dan?
@Daannn1987Aziraphale schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:59:
[...]
Erm... Geen idee.... Maar ik moet zeggen dat die ik van die van mij ook niet meer weet dan dat het die-is-die-er-op-zat-toen-hij-geplaatst-werd. En aangezien mijn installateur geen update-tool heeft (heeft volgens hem alleen Techneco) zal het de firmware van de productiedatum zijn.
bij mij zit er een sticker op de zwarte doos op de printplaat.
Installateur kan bij techneco kabel en tool kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 14-12-2017 22:05 ]
@Noord27 zou goed kunnen en met grote aanname van COP 4 zou dat op 52GJ/j kunnen uitkomenNoord27 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:54:
@Verwijderd
Allleen de verbruikskosten zijn nu iets meer dan vastrecht van SV
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Heb even snel gekeken v12.77amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:02:
[...]
@Daannn1987
bij mij zit er een sticker op de zwarte doos op de printplaat.
Je kamer is 50 m2?
500 meter slang van 20mm heeft een oppervlakte van 31,4 m2
@Domba
Als dit lukt tijdens een periode van matige vorst heb ik goede hoop. COP meet ik niet, maar zal niet denderend hoog zijn geweest met regelmatig defrosts.
Als dit lukt tijdens een periode van matige vorst heb ik goede hoop. COP meet ik niet, maar zal niet denderend hoog zijn geweest met regelmatig defrosts.
[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 14-12-2017 22:11 ]
Ik kom uit op 1805m3 gas met de volgende formule: 52000 / 3,6 / 8 = 1805m3Noord27 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:09:
@Domba
Als dit lukt tijdens een periode van matige vorst heb ik goede hoop.
Heb je toch een 9 KW WP voor nodig
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Ik weet niet in de buurt van welk weerstation je woont, maar voor De Bilt waren er in die periode 2626 graaddagen.Rhaelak schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:59:
@Verwijderd
Hoe kan dat dan?
760 / 2626 = 0.255 m3/gd. 28 * 0.255 * 1.1 * 8 / 24 = 2.62kWh 23.6% minder dan jij verbruikt hebt.
Er zijn 3 mogelijke redenen.
1 Stookgrens van 18C niet correct, goed geisoleerde woningen met veel zoninstraling beginnen veel later met stoken, ik begin eerder, al bij 19C ivm kamer op Noord en Zuidzijde last van boomschaduw
2 Etmaalgemiddelde binnentemperatuur, gemiddelde van 1e en 2e etage wijkt af,
3 Aanname dat er 8kWh warmte uit 1m3 gas komt bij jouw installatie afwijkt.
Daar is hij voor.koevlaas2 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:13:
[...]
Ik kom uit op 1805m3 gas met de volgende formule: 52000 / 3,6 / 8 = 1805m3
Heb je toch een 9 KW WP voor nodigDe Daikin zeker mee laten blazen ?
Verwijderd
50m2 20mm hoh 10cm.Rol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:05:
[...]
Je kamer is 50 m2?
500 meter slang van 20mm heeft een oppervlakte van 31,4 m2
4: Jouw formule is te optimistisch.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:16:
[...]
Ik weet niet in de buurt van welk weerstation je woont, maar voor De Bilt waren er in die periode 2626 graaddagen.
760 / 2626 = 0.255 m3/gd. 28 * 0.255 * 1.1 * 8 / 24 = 2.62kWh 23.6% minder dan jij verbruikt hebt.
Er zijn 3 mogelijke redenen.
1 Stookgrens van 18C niet correct, goed geisoleerde woningen met veel zoninstraling beginnen veel later met stoken, ik begin eerder, al bij 19C ivm kamer op Noord en Zuidzijde last van boomschaduw
2 Etmaalgemiddelde binnentemperatuur, gemiddelde van 1e en 2e etage wijkt af,
3 Aanname dat er 8kWh warmte uit 1m3 gas komt bij jouw installatie afwijkt.
5: Alle bovenstaande antwoorden zijn juist.
Ik ben je kwijt.
Als ik een radiator tegen de muur hang reken ik toch ook niet de hele muur mee?
31,4m2
Verwijderd
Ik heb @Tomexergie a.d.h.v. mijn gegevens plus electraverbruikgegevens oppervlakte van ramen op zuid aantal personen een berekening laten maken en die kwam op iets meer dan ik maar geen 10% afwijking.koevlaas2 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:19:
[...]
4: Jouw formule is te optimistisch.
5: Alle bovenstaande antwoorden zijn juist.
Daarnaast een Duitse 'heiztechniker' die een serie op 'Richtig heizen' op Youtube plaatste en als veilige methode jaarverbruik/250 gaf, die Duitsers rekenen volgens mij met -12C waar wij met -10C rekenen, ook minder dan 10% afwijking. Daarbij dat de kans op een daggemiddeldeT van -10C erg klein is en ik het mogelijke te kort gemakkelijk kan opvangen met een kleine bijverwarmer, of een hele boel mensen uitnodig om te eten die dan per persoon de nodige extra interne warmtecapaciteit kunnen leveren.
Verwijderd
Mijn gehele oppervlak van rand tot rand en van voor tot achter is van leidingen voorzien.Rol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:24:
[...]
Ik ben je kwijt.![]()
Als ik een radiator tegen de muur hang reken ik toch ook niet de hele muur mee?
31,4m2
@Verwijderd
Ik kies voor antwoord 4 @koevlaas2
Dat is niet bedoeld om jouw af te kraken maar om mensen te behoeden van te kleine installaties. Wil je de juiste formule kraken dan is er werk aan de winkel
Om terug te komen op jouw vragen;
Weerstation Hoek van Holland (ook woonachtig) 2726 graaddagen die periode (moest trouwens zijn 2016/3027, was een typefout)
Vraag 1; Onze woning is goed geisoleerd en wij beginnen te stoken rond 7/14 oktober Tb circa 15 graden.
Vraag 2: Verschil in BG en 1e circa 1,5 graad
Vraag 3; Als ik 8,8 kw warmte uit een m3 gas hanteert dan kom ik nog niet in de buurt (2,75 kwh t.o.v. 3,2 kwh)
Dat is niet bedoeld om jouw af te kraken maar om mensen te behoeden van te kleine installaties. Wil je de juiste formule kraken dan is er werk aan de winkel
Weerstation Hoek van Holland (ook woonachtig) 2726 graaddagen die periode (moest trouwens zijn 2016/3027, was een typefout)
Vraag 1; Onze woning is goed geisoleerd en wij beginnen te stoken rond 7/14 oktober Tb circa 15 graden.
Vraag 3; Als ik 8,8 kw warmte uit een m3 gas hanteert dan kom ik nog niet in de buurt (2,75 kwh t.o.v. 3,2 kwh)
Greenpainting van energiebedrijven die een lullig thermostaatje geven als je klant wordt en dat als de grote energiebespaarder bestempelen. Zo houd je ze nog een tijdje zoet totdat ze echt gaan besparen met b.v. een warmtepomp.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:34:
@Tomexergie Bedankt voor de samenvatting m.b.t. het verdampen wat er kennelijk moeilijk in gaat. De 'brainwash' van spotjes door de jaren heen van een graadje lager etc. poets je kennelijk niet zo maar weg.
Verwijderd
Als de stookgrens naar Tb=15 gaat zoals je zegt heb je geen 2726 maar 2631graaddagen. 3.99%Rhaelak schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:30:
@Verwijderd
Je zegt dat je in janauari 24h/per dag stookte, alle maanden daarvoor en daarna ook ? Dat beinvloed wellicht je jaarverbruik en daarmee je m3/gd.
Je zegt: De afwijking t.o.v. januari 2017 (24/h stoken) is 15%
2.46 * 103.99%(ivm stookgrens Tb=15) * 115%(ivm 24h stoken) * eventueel 110%(8.8/8 beter rendement ketel) komt op een totaal van 3.23kW.
We komen er wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 23:25 ]
@Verwijderd
Je geeft onvolledige antwoorden.
Als ik uitga van 15 graden stookgrens en de daarbij behorende 670 m3 gas en het stookgedrag dan kom ik nog steeds niet uit op jouw antwoord uit je formule.
Ik zie kennelijk iets over het hoofd.
Kan je het mij voorrekenen?
Als ik uitga van 15 graden stookgrens en de daarbij behorende 670 m3 gas en het stookgedrag dan kom ik nog steeds niet uit op jouw antwoord uit je formule.
Verwijderd
De laatste regel is een vraag aan jou, eerder kan ik geen poging doen om mijn antwoord af te maken.Rhaelak schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:51:
@Verwijderd
Maar zit er niet in dus word leiding oppervlakte net als een radiator, 31,4Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:30:
[...]
Mijn gehele oppervlak van rand tot rand en van voor tot achter is van leidingen voorzien.
Correct me if i'm wrong
@Verwijderd
De afwijking t.o.v. januari 2017 (24/h stoken) is 15%
De afwijking t.o.v. januari 2017 (24/h stoken) is 15%
Verwijderd
Ik weet niet wat je met 31,4 bedoeld.Rol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:58:
[...]
Maar zit er niet in dus word leiding oppervlakte net als een radiator, 31,4
Correct me if i'm wrong
Ik zie weinig wat op 3,14 of 31,4 lijkt

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 23:10 ]
Pi
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
m2Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:00:
[...]
Ik weet niet wat je met 31,4 bedoeld.
Van 500 meter slang 20mm.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ongeveer
20mm x 3,14 x 500m = 31,4 m2 verwarming oppervlakte.
Is 1045W extra om 10kWh met COP 4 weg te roken, in een doorwaaihok peanuts dus.
@Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 14-12-2017 23:27 ]
Verwijderd
De berekening zoals gedaan op http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/ gebruikt het vloeroppervlak als afgifteoppervlak so do I. Als ik het oppervlak v.d. buis neem wordt dat per m2 59.23% hoger. De oppervlakteT bij Ta=30 en Tr=28 wordt als gemiddelde 25.8C aangehouden. Als je met uitsluitend buisoppervlakte rekent is het gemiddeld (30+28)/2=29. Dus buisgemiddelde 29 of m2-oppervlakgemiddelde van 25.8. Het eindresultaat is identiekRol-Co schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:25:
[...]
Ongeveer
20mm x 3,14 x 500m = 31,4 m2 verwarming oppervlakte.
Is 1045W extra om 10kWh met COP 4 weg te roken, in een doorwaaihok peanuts dus.![]()
@Verwijderd

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2017 01:15 ]
@Rol-Co @reneeke1970 @Verwijderd
Vandaag heeft de WP tussen 04:45 - 12:10 uur gewoon helemaal uit gestaan. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is de ruimte thermostaat. Zoals gezegd heb ik deze eens hoog gezet (>25graden) en dat resulteerde in het inschakelen van het element om de Ta te verhogen. Dit komt, denk ik, door de 30% afhankelijk van de ruimtethermostaat.
Als eerste heb ik een aantal dagen geleden de stooklijn verhoogd. De reden hiervoor is een stukje uit de handleiding waarin stond dat dit een logische stap zou zijn. Ik zit op stap 7 (goed/koud) en zou dus de stooklijn moeten verhogen. Het lijkt mij persoonlijk echter beter als ik de WP kan forceren de hele dag op een Ta van 28-30 te laten draaien. Daarmee moet ik het hele huis op de gewenste temperatuur kunnen krijgen wanneer ik de voetventielen juist inregel.

Op advies van @Rol-Co ben ik begonnen met het aanpassen van de flow naar de radiatoren boven. Ik vermoed echter dat ik dit andersom moet doen. Beneden knijpen, zodat de WP daar 'harder' voor moet werken om vervolgens een deel van de warmte boven te krijgen waar ik het eigenlijk ook wil hebben. Zodra de woonkamer dan de ingestelde temperatuur heeft bereikt, zal de WP alsnog weer uitschakelen.
Vandaag heeft de WP tussen 04:45 - 12:10 uur gewoon helemaal uit gestaan. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is de ruimte thermostaat. Zoals gezegd heb ik deze eens hoog gezet (>25graden) en dat resulteerde in het inschakelen van het element om de Ta te verhogen. Dit komt, denk ik, door de 30% afhankelijk van de ruimtethermostaat.
Als eerste heb ik een aantal dagen geleden de stooklijn verhoogd. De reden hiervoor is een stukje uit de handleiding waarin stond dat dit een logische stap zou zijn. Ik zit op stap 7 (goed/koud) en zou dus de stooklijn moeten verhogen. Het lijkt mij persoonlijk echter beter als ik de WP kan forceren de hele dag op een Ta van 28-30 te laten draaien. Daarmee moet ik het hele huis op de gewenste temperatuur kunnen krijgen wanneer ik de voetventielen juist inregel.

Op advies van @Rol-Co ben ik begonnen met het aanpassen van de flow naar de radiatoren boven. Ik vermoed echter dat ik dit andersom moet doen. Beneden knijpen, zodat de WP daar 'harder' voor moet werken om vervolgens een deel van de warmte boven te krijgen waar ik het eigenlijk ook wil hebben. Zodra de woonkamer dan de ingestelde temperatuur heeft bereikt, zal de WP alsnog weer uitschakelen.
Thermostaat is zeker gevoelig voor ruimte-T, maar hoe dan ook zou de Elga niet in een soort halve winterslaap moeten gaan na zo'n incident.amarkest schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:24:
Pro-tip voor Elga gebruikers met oude firmware en dit probleem: herstarten van de Elga doe je het beste door de T-set op de thermostaat zodanig te verlagen dat de Elga helemaal op stand-by gaat. Dan stekker eruit. En dan paar minuten wachten voor de stekker er weer in gaat. Dit is de enige manier om nieuw gedrag op te wekken. Uitschakelen via de knop op de Elga, en dan stekker eruit heeft niet het gewenste effect!
#Elgahybernation
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@wervisser
Lijk mij een logsiche keuze; afgiftebron dichtst bij warmtebron = flow knijpen (druk opbouwen) en afgiftebron verst weg bij warmtebron = flow open (weinig druk)
Lijk mij een logsiche keuze; afgiftebron dichtst bij warmtebron = flow knijpen (druk opbouwen) en afgiftebron verst weg bij warmtebron = flow open (weinig druk)
@Verwijderd
Leuk tooltje, betekend dat ik met gemak de vloer onder warm moet krijgen met een warmtepomp.
Draai nu 40 - 20 op de vloerverwarming met CV, met de warmtepomp zou dat met gemak 33 -19 kunnen zijn om de zelfde vloer temp aan te houden (26 graden).
Alleen jammer dat er geen berekening in zit die de aanwarm tijd mee neemt...
Leuk tooltje, betekend dat ik met gemak de vloer onder warm moet krijgen met een warmtepomp.
Draai nu 40 - 20 op de vloerverwarming met CV, met de warmtepomp zou dat met gemak 33 -19 kunnen zijn om de zelfde vloer temp aan te houden (26 graden).
Alleen jammer dat er geen berekening in zit die de aanwarm tijd mee neemt...
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Verwijderd
@HFman WP en VV kennen de woorden 'even' 'snel' en 'aanwarmen' niet. Dat is vloeken in de kerk, foei 
Edit:
Een warmtepomp kent geen Ta/Tr verschillen >5 eerder 2-4.
Wellicht handig om de concrete situatie even voor te leggen zo dat je niet ongewild een buil valt ?
Edit:
Een warmtepomp kent geen Ta/Tr verschillen >5 eerder 2-4.
Wellicht handig om de concrete situatie even voor te leggen zo dat je niet ongewild een buil valt ?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2017 00:24 ]
@Verwijderd ik het het wordt snel niet genoemd... maar zou mooi zijn wanneer je een curve kon zien met hoeveel energie je er in stopped en wat het temperatuur verloop is.
Met CV en maximale nacht (rond het vriespunt buiten) verlaging (lees uit) heb ik voldoende warmte als als de CV 1 uur van te voren start (1,2 m3) met een 6 Kw WP zou dat dan 2 uurtjes zijn... waarmee nacht verlaging nog steeds uit kan.
Met CV en maximale nacht (rond het vriespunt buiten) verlaging (lees uit) heb ik voldoende warmte als als de CV 1 uur van te voren start (1,2 m3) met een 6 Kw WP zou dat dan 2 uurtjes zijn... waarmee nacht verlaging nog steeds uit kan.
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Verwijderd
@HFman Mijn 'heilige' overtuiging is dat WP/VV en nachtverlaging geen goede keuze is. Probeer alles wat er vandaag langs gekomen is over nachtverlaging->weer inhalen met hogere Ta, lees slechter rendement, naar mijn idee een slecht plan is. Ik ga een dezer dagen vragen stellen over opwarmtijden van X-ton beton om op die manier interactief met mede forumleden tot iets 'zinnigs' te komen. Die 1.2m3 voor je CV-ketel en 2uur voor een 6kW WP is iets te kort door de bocht vrees ik. Sowieso al of die 6kWer inderdaad nog 6kW levert bij 0C. Als je die 1.2m3 verstookt, bij welke waterT gebeurd dat dan, is dat 40C of tijdelijk zelfs hoger ? Een WP vind kort door de bocht >35 niet fijn, doet het wel maar met een slechter rendement. 5C verhoging betekend al gauw 12.5% slechter rendement, bij die temperaturen op vollast krijg je maximaal met defrosts te maken, welke het effectieve aantal minuten in een uur met 10-15% bekort. Dus denk er even goed over na.
Ik kan het uit je plaatje niet helemaal opmaken, maar bedoel je met cascade opstelling dat beide WP'en in serie staan (naar het vat) ?henk102 schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:12:
-2x panasonic 5KW in cascadeopstelling + buffer 300L
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Als je vv hebt met een flinke massa aan beton, heb je feitelijk niet echt een serieuze optie om aan nachtverlaging te doen. Je krijgt met zo'n grote massa de temperatuur in je huis nauwelijks omlaag in de nacht (tenzij je in de nacht actief zou gaan koelen, wat natuurlijk een beetje bezopen zou zijn...). Je kunt de WP wel uitzetten in de nacht, maar als dat maar een verlaging brengt van ten hoogste 1 graad vanwege de traagheid door die grote massa, dan is dat qua verlaging een bijna verwaarloosbaar effect. De warmte-afgifte van je huis naar de omgeving zal maar weinig verschillen van wanneer je huis wel op temperatuur blijft.Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:41:
@HFman Mijn 'heilige' overtuiging is dat WP/VV en nachtverlaging geen goede keuze is.
Ik heb zelf convectoren en een aantal radiatoren (en weing massa) en laat de temperatuur 2 of 2.5 graden dalen in de nacht. Dat dat ook feitelijk gebeurt, zou je kunnen zien als een voordeel van convectoren boven vv.
P.S. Voor wie berekeningen wil zien.
Als het gedurende de nacht maar 1 graad afkoelt, dan is het gemiddeld in de nacht 0.5 graad lager. Bij een temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 20 graden is dit 1/40, ofwel 2.5% winst. Maar dat is nog niet alles: de nacht is ca 1/3 van het etmaal, dus je uiteindelijke winst is < 1% per etmaal. Dus stel je hebt zonder nachtverlaging een etmaal van 20 kWh, dan zou je met nachtverlaging nog steeds meer dan 19.8 kWh hebben. Per jaar zou dat misschien 100 nachten van 0.2 kWh = 20 kWh verschil maken: rond de € 4 voor een heel stookseizoen "nachtverlaging".
[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 15-12-2017 07:28 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Is hier toevallig ook een soort van uitdraai langsgekomen hoeveel een lucht/water warmtepomp per maand verbruikt? Ik heb namelijk het idee dat die van ons onwijs veel stroom verbruikt. Iedere keer als ik op de slimme meter kijk, dan verbruik ik zo`n 2 kwh. Op het moment dat ik kijk staan er verder geen grote apparaten aan (denk aan vaatwasser, wasmachine, computer, tv enz.)
1 november stond ik nog op de -94kwh en nu al op +650kwh. Nu is het wel zo dat wij een beetje hebben lopen tobben met onze MV WTW. Deze blies alleen maar koude lucht (8graden). Ze hebben deze gereset en is het wel lekker in huis.
Ons huis is heel goed geïsoleerd. RC waardes allemaal volgens bouwbesluit of hoger. HR++ glas met coating.
Ik ben toch een beetje angstig naar de hoeveelheid stroom die de warmtepomp en boiler gebruikt.
Heb een nibe SM20 binnen met F2040-8 buiten. Boiler van 300 liter, deze staat op zuinig ingesteld. Vloerverwarming beneden. Staat nu op 20.5 graden constant. Badkamer 20 graden en bijkeuken en hal 18 graden. Boven de verwarmingen uit, behalve bij de kinderen op 1.
En dan nog zo`n MV met WTW. Aangezien dit moest in ons luchtdichte huis. Verder geen grote stroomvreters in huis.
Al met al heb ik het idee dat onze installaties toch best wat stroom verbruiken. Is dit normaal?
1 november stond ik nog op de -94kwh en nu al op +650kwh. Nu is het wel zo dat wij een beetje hebben lopen tobben met onze MV WTW. Deze blies alleen maar koude lucht (8graden). Ze hebben deze gereset en is het wel lekker in huis.
Ons huis is heel goed geïsoleerd. RC waardes allemaal volgens bouwbesluit of hoger. HR++ glas met coating.
Ik ben toch een beetje angstig naar de hoeveelheid stroom die de warmtepomp en boiler gebruikt.
Heb een nibe SM20 binnen met F2040-8 buiten. Boiler van 300 liter, deze staat op zuinig ingesteld. Vloerverwarming beneden. Staat nu op 20.5 graden constant. Badkamer 20 graden en bijkeuken en hal 18 graden. Boven de verwarmingen uit, behalve bij de kinderen op 1.
En dan nog zo`n MV met WTW. Aangezien dit moest in ons luchtdichte huis. Verder geen grote stroomvreters in huis.
Al met al heb ik het idee dat onze installaties toch best wat stroom verbruiken. Is dit normaal?
@Verwijderd je gebruikt een tabel voor vloerverwarming waarbij zoals de website aangeeft (je moet immers de afwerkvloerdikte opgeven) er vanuit gegaan wordt dat de vloer integraal onderdeel is van het afgiftesysteem.
Jij hebt plafondverwarming met "zwevende" buizen tegen het plafond die fysiek geen contact hebben met het plafond, waardoor je plafond geen actief deel uit maakt van het afgiftesysteem, waardoor je dus niet kan rekenen met het aantal m2 plafond.
Zo kun je er ook wel een tabel van radiatoren bij pakken en daar mee rekenen en dan kom je op een afgifte van 181w/m2 bij een type 11 radiator http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx
Voor de situatie die jij hebt bestaan vermoed ik geen tabellen, want ik heb het nog nooit eerder gezien of gehoord.
Daar staat een prachtige tabel met heel veel (actuele) data.
Jij hebt plafondverwarming met "zwevende" buizen tegen het plafond die fysiek geen contact hebben met het plafond, waardoor je plafond geen actief deel uit maakt van het afgiftesysteem, waardoor je dus niet kan rekenen met het aantal m2 plafond.
Zo kun je er ook wel een tabel van radiatoren bij pakken en daar mee rekenen en dan kom je op een afgifte van 181w/m2 bij een type 11 radiator http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx
Voor de situatie die jij hebt bestaan vermoed ik geen tabellen, want ik heb het nog nooit eerder gezien of gehoord.
Heb je al eens in de topicstart gekekennieuweling87 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:45:
Is hier toevallig ook een soort van uitdraai langsgekomen hoeveel een lucht/water warmtepomp per maand verbruikt? Ik heb namelijk het idee dat die van ons onwijs veel stroom verbruikt. Iedere keer als ik op de slimme meter kijk, dan verbruik ik zo`n 2 kwh. Op het moment dat ik kijk staan er verder geen grote apparaten aan (denk aan vaatwasser, wasmachine, computer, tv enz.)

[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2017 07:49 ]
Bij mij was vanaf 1 november het verbruik 704 kWh, dus in dezelfde richting. Maar mijn 1956 huis is wat ouder en heeft mede daarom vrij matige isolatie. Aan de andere kant staat de temperatuur meestal rond de 19 graden en is mijn boiler 200 liter, maar wel weer een tienerzoon die flink uitgebreid doucht...nieuweling87 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:45:
Ik zou er wel voor zijn om vanaf deze maand ook een overzicht op te stellen van het maandverbruik los van de COP (of met een estimated COP volgens de suggesties die eerder in dit topic gegeven zijn, o.a. door @hajeetje), waardoor ook mensen zonder warmtemeter kunnen vergelijken..
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 15-12-2017 07:54 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dit geeft mij ineens wat meer inzicht in nachtverlaging. Nachtverlaging zou dan namelijk relatief gunstig zijn wanneer het huis weinig massa heeft (dan bereik je een langduriger nachtverlaging en kost het relatief weinig om de boel weer op te warmen). Dit wordt nog versterkt wanneer bovendien je isolatie niet zo heel goed is (dan maken een aantal graden nachtverlaging een groter verschil). Laat dit nu precies mijn huis beschrijven: houten huis (weinig massa) uit 1948 met sinds kort dubbel glas (matige isolatie). Misschien toch maar eens proberen wat mijn 5kw Pana vindt van nachtverlaging...
Jan Treur schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 04:57:
[...]
Als je vv hebt met een flinke massa aan beton, heb je feitelijk niet echt een serieuze optie om aan nachtverlaging te doen. Je krijgt met zo'n grote massa de temperatuur in je huis nauwelijks omlaag in de nacht (tenzij je in de nacht actief zou gaan koelen, wat natuurlijk een beetje bezopen zou zijn...). Je kunt de WP wel uitzetten in de nacht, maar als dat maar een verlaging brengt van ten hoogste 1 graad vanwege de traagheid door die grote massa, dan is dat qua verlaging een bijna verwaarloosbaar effect. De warmte-afgifte van je huis naar de omgeving zal maar weinig verschillen van wanneer je huis wel op temperatuur blijft.
Ik heb zelf convectoren en een aantal radiatoren (en weing massa) en laat de temperatuur 2 of 2.5 graden dalen in de nacht. Dat dat ook feitelijk gebeurt, zou je kunnen zien als een voordeel van convectoren boven vv.
P.S. Voor wie berekeningen wil zien.
Als het gedurende de nacht maar 1 graad afkoelt, dan is het gemiddeld in de nacht 0.5 graad lager. Bij een temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 20 graden is dit 1/40, ofwel 2.5% winst. Maar dat is nog niet alles: de nacht is ca 1/3 van het etmaal, dus je uiteindelijke winst is < 1% per etmaal. Dus stel je hebt zonder nachtverlaging een etmaal van 20 kWh, dan zou je met nachtverlaging nog steeds meer dan 19.8 kWh hebben. Per jaar zou dat misschien 100 nachten van 0.2 kWh = 20 kWh verschil maken: rond de € 4 voor een heel stookseizoen "nachtverlaging".
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ja zeker, maar deze heb ik gemist dan denk ikGrolsch schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:45:
@Verwijderd je gebruikt een tabel voor vloerverwarming waarbij zoals de website aangeeft (je moet immers de afwerkvloerdikte opgeven) er vanuit gegaan wordt dat de vloer integraal onderdeel is van het afgiftesysteem.
[...]
Heb je al eens in de topicstart gekekenDaar staat een prachtige tabel met heel veel (actuele) data.
[afbeelding]

Update:
Gezien. Sorry dat ik hem over het hoofd zag. Of misschien dat ik het niet geregistreerd had.
Misschien moet ik me er nog meer in verdiepen om al die termen te kunnen begrijpen
[ Voor 10% gewijzigd door nieuweling87 op 15-12-2017 08:37 ]
COP maakt mij eigenlijk niet heel veel uit. Zegt mij ook niet zoveel. Weet wat het is door dit topic, maar aangezien ik nooit zou weten wat mijn gasverbruik zou zijn in onze woning.Jan Treur schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:50:
[...]
Bij mij was vanaf 1 november het verbruik 704 kWh, dus in dezelfde richting. Maar mijn 1956 huis is wat ouder en heeft mede daarom vrij matige isolatie. Aan de andere kant staat de temperatuur meestal rond de 19 graden en is mijn boiler 200 liter, maar wel weer een tienerzoon die flink uitgebreid doucht...
Ik zou er wel voor zijn om vanaf deze maand ook een overzicht op te stellen van het maandverbruik los van de COP (of met een estimated COP volgens de suggesties die eerder in dit topic gegeven zijn, o.a. door @hajeetje), waardoor ook mensen zonder warmtemeter kunnen vergelijken..
Oke, gelukkig. Fijn om te horen! uw huis is misschien wat minder geïsoleerd, maar u stookt wel minder. Een tienerzoon ja. Die kunnen flink lang douchen. Hier gaan de dametjes nog samen in een laagje water in bad
Verbruik hier in december is al 458 kwh hier. Ook 300L sww. Vv en radiatoren.nieuweling87 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:45:
Be fast .... Be furious....
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.