Grolsch schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:47:
Een heel concreet voorbeeld is de nachtverlaging.
Bij nachtverlaging is er minder warmteverlies, want een woning op 19 of 20 graden houden heeft immers minder warmteverlies als een woning op 21 graden houden.
Iemand die zijn woning 24*7 op 21 graden houdt heeft naar alle waarschijnlijkheid een betere COP, maar een hoger totaalverbruik als iemand die 10 uur nachtverlaging toepast.
Heb je ook onderbouwing met praktijkgegevens voor die laatste stelling?
Ik denk namelijk dat meer genuanceerd ligt en dat je ook onderscheid moet maken tussen systeem met ontkoppelbuffer en direct aangesloten WP systeem en type afgifte systeem en type naregeling ook een rol speelt.
Voor pana 6kW direct aangesloten is het simpel, dmv uitzetten is een slecht idee icm vloerverwarming.
Als je water meer dan 2 graden afkoelt buiten je normale modulatie window, dan krijg je, laat ik het een boost noemen beschikbaar, waardoor Mono 200-300W meer vermogen kan opnemen, maar thermisch nauwelijks iets toevoegt als WP al op vol vermogen loopt omdat het een softwarematige begrensde 9kW is
Met een ontkoppelbuffer heb je een kick-start beschikbaar met het warme bufferwater, dat heb je niet bij een direct aangesloten als ook Ta lager ligt bij direct aangesloten daar die gelijk is aan de benodigde Ta.
Als vloerverwarmin/radiators verhouding gewoonlijk 2/3 hebt per dag. maar nu verlaag je dmv shift de temperatuur van de vloerverwarming voor een verlaging van 2C en laat alle andere settings bij het oude (als ook geen aftopping met kamerthermostaat, nul extra naregeling) dan wordt de houding nagenoeg 1:1 voor opgenomen vermogen maar ook thermisch in de eerste 7-10 uur na verlaging en daarna begin ik pas weer het verschil terug te zien voor de 7 graden verschil in circuittemperatuur.
Ik zie dit terug bij zowel bij een 6kw van productiedatum mei 2016 als op een 6kW van april 2016 op mijn vloerverwarming circuit, waarbij ook met zelfde controller heb getest.
Met name dat laatste vindt ik zorgelijk, want maakt het verbruik voor een T2=27C WA-stooklijn enige tijd gelijk aan die van een WA-stooklijn voor T2=34C in 24/7 WA-modulatie, dat extra verbruik tov 24/7 WA-modulatie zou hebben gehad loop je niet meer in, in de resterende 8 uur als je 8 uur 2C nachtverlaging toepast zoals in mijn test
Van mij uit mag je een nachtverlaging defineren waarbij je denkt dat nachtverlaging voor een direct aangesloten 24/7 WA-regeling voor vloerverwarmng voordeel zou hebben met de WP WA-regeling die Panasonic gebruikt
Ik wil die dan weleens testen in de praktijk zonder enige compensatie voor de ruimtetemperatuur, puur de WP-regeling.
.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant