Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.729 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:44
Jan Treur schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:49:
Zoals het nu blijkt was het al eerder vast te stellen geweest dat het de boiler was, als je de boiler een etmaal had uitgeschakeld, zoals ik suggereerde. Niet dat ik per se daarin gelijk wil hebben, maar het is goed om hieruit mee te nemen dat het nuttig is om bij problemen even de twee functies verwarming en SWW uit elkaar te halen om inzicht te krijgen in waar het probleem zit; dat scheelt een hoop gespeculeer.
Jan, uiteraard heb ik je post gelezen en erover nagedacht. Nu is het niet zozeer de boiler dan wel het elektrische element wat voor de problemen zorgt. De boiler was niet de reden van het hoge verbruik, de boiler (sensor) was de oorzaak waardoor de driewegklep besloot niet de vloer te verwarmen maar warm water aan te voeren naar de boiler. Hierop liep de compressor warm. Het element is niet ingeschakeld voor de boiler. Het element is ingeschakeld doordat er een te groot verschil zat tussen de gemeten kamer temperatuur en de waarde die ingesteld was. Dit was een instelling in de pomp die dus losstaat van de boiler.

Daarbij kan ik de boiler niet zo uitschakelen. Er is geen mogelijkheid dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
nieuweling87 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:03:
[...]

Ik heb vloerverwarming beneden en badkamer en boven lt radiatoren.

Er zit wel iets op mijn smo20. Dat is een soort van temperatuur programmering waar ik weinig van snap eerlijk gezegd. De installateur heeft woensdag de stook lijn iets aangepast naar boven en sindsdien is het veel lekkerder in huis. Maar ik snap dus niet hoe dit komt. Aangezien de vv thermostaat op 20,5/21 staat. Wat doet die temperatuur dan?
Ik kan op dat kastje de bijverwarming blokkeren, aldus de handleiding. misschien dat ik me er maar bij neer moet leggen en accepteren dat ik niet alles begrijp 😅. Het frustreert me gewoon dat ik niet weet wat die temperatuur instellen van de wp doet, misschien ben ik dan blond. Maar hij staat standaard op 0 (20graden). Maar de vv kan ik wel gewoon warmer zetten met de thermostaat en dan wordt het ook gewoon warmer in huis. Dus ja, wat heeft die temperatuur dan voor nut op de smo?
In de smo zit de instelling van de ruimresensor (BT50), hier kun je een doeltemperatuur instellen (als je deze ook activeert) en aangeven in hoeverre de stooklijn moet worden verschoven zolang de doeltemperatuur niet wordt bereikt. Een soort van semi thermostaatregeling, maar geen echte thermostaat.

Als ik het goed begrijp heb jij een echte thermostaat, cq. De Nibe RTU unit. Deze is apart aangesloten op de SMO en werking staat volgens mij los van de ruimtesensor (BT50), cq. Je ziet in de SMO doeltemperatuur terug die je op de thermostaat instelt. Ben wel benieuwd of je dezelfde waardes terugziet op thermostaat en smo en welke stooklijnverschuiving (cq. In hoeverre deze verandert als je temp aanpast op de thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Klopt het dat DS2-12 1 strekkende meter is en daarmee 1.2m2 en dat deze 1.2m2 bij een deltaT t.o.v. de ruimte van 55C 543W afgeeft ? Bijv. bij 80/70/20 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TiseJHQqhIGpkjxexbLbpD4D/full.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
@amarkest @mkleinman @Aziraphale de bio ethanol haard staat aan.. we gaan het meemaken ;) Oh-ja laten we @Bram-Bos natuurlijk niet vergeten ^^

[ Voor 22% gewijzigd door Daannn1987 op 15-12-2017 19:38 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:35

kimjansen

Nu ff niks...

zw7 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:27:
[...]

@thefox154 als ik de expert ben op Hitachi gebied, dan is dat een mooi voorbeeld van het spreekwoord "in het land der blinden..."

@kimjansen Net als jij heb ik ook allerlei data vergeleken en ook bij mij kwam de Hitachi qua prijs/kwaliteit verhouding er goed uit. Daarbij speelt ook mee dat Hitachi, net als Mitsubishi een degelijk Japans merk is. Mijn ervaring tot nu toe is positief. Het apparaat is stevig in elkaar gezet en goed afgewerkt, maar moet hierbij wel aangeven dat ik nooit een Mitsubishi van dichtbij heb gezien. @koevlaas2 wel, dus die kan daar wellicht meer over zeggen.

Het instellen via de controller valt me wel tegen, dat is niet heel gebruikersvriendelijk en zoals je zelf zegt is de gebruikersbasis een stuk kleiner dan die van de andere warmtepompen. Als jij er ook eentje koopt, dan zijn we in ieder geval met z'n vieren. ;)

Let op dat de Yutaki niet al standaard allerlei Wifi aansluitingen heeft. Die kan je er wel los bij kopen. Ben zelf van plan om de modbus gateway aan te schaffen. Dan heb je wel direct toegang tot alle parameters (Read en Write) en kan je het aan domoticz hangen.
Ik vrees dat er inderdaad nogal erg weinig mensen een Hitachi hebben aangeschaft... Als ik kijk naar het aantal installateurs in NL valt dat ook wat tegen, nu is Mitsubishi ook een stuk minder vertegenwoordigd dan Panasonic moet ik zeggen maar zie je wel overal hangen...

Denk dat @koevlaas2 alleen had kunnen melden dat een Mitsubishi best heel mooi spul is, of misschien heeft hij nog een argument voor/tegen Hitachi :P ?

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:21
Daannn1987 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:35:
@amarkest @mkleinman @Aziraphale de bio ethanol haard staat aan.. we gaan het meemaken ;) Oh-ja laten we @Bram-Bos natuurlijk niet vergeten ^^
Hier brandt de kachel ook al weer lekker. Ik wil even een mooie grafiek voor Techneco maken, waarin duidelijk te zien is wat er gebeurt. :)

@Bram-Bos @Daannn1987 @amarkest : Ik draai trouwens ook op V12.77.

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 15-12-2017 19:59 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

dunklefaser schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:19:
[...]

Zou je kunnen beschrijven (het liefst met een link) wat je onder "gepingel" verstaat??
mm zie net dat wat ik met gepingel bedoel, low load control voor de CV wordt genoemd...

Maar wat je het liefste wilt is dat de CV stabiel op zijn laagste vermogen brandt.
En NIET In low load control gaat, dit is eigenlijk de oude aan/uit thermostaat.
Als de CV minder vermogen moet leveren dan wat hij minimaal kan, gaat hij in een aan/uit ritme werken.
Zal de mijn stukje even aan passen.

Als de ketel telkens aan en uit moet schakellen om het vermogen te beperken, gaat er telkens extra warmte verloren door de uitlaatgassen pijp.(je kunt dit ook horen om dat als de CV uit gaat de ventilater harder gaat draaien). Tevens met het inschakelen wordt er ook extra gas gebruikt om te "starten".

Tevens denk ik, (maar nooit iets overgeschreven gezien) dat het even duurt voordat de CV in de condenserende mode zit, het duurt even voor dat er "vocht" terug loopt, maw, denk dat de eerste minuut(en) de CV als een VR ketel werkt in plaats van HR.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:35:
@Grolsch Klopt het dat DS2-12 1 strekkende meter is en daarmee 1.2m2 en dat deze 1.2m2 bij een deltaT t.o.v. de ruimte van 55C 543W afgeeft ? Bijv. bij 80/70/20 ?
[afbeelding]
Ik denk 543W afgiftevermogen bij 55K DT dus 75Taanvoer 20Truimte :?

80-20=60 volgens mij.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
LittleTycoon schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:28:
[...]

In de smo zit de instelling van de ruimresensor (BT50), hier kun je een doeltemperatuur instellen (als je deze ook activeert) en aangeven in hoeverre de stooklijn moet worden verschoven zolang de doeltemperatuur niet wordt bereikt. Een soort van semi thermostaatregeling, maar geen echte thermostaat.

Als ik het goed begrijp heb jij een echte thermostaat, cq. De Nibe RTU unit. Deze is apart aangesloten op de SMO en werking staat volgens mij los van de ruimtesensor (BT50), cq. Je ziet in de SMO doeltemperatuur terug die je op de thermostaat instelt. Ben wel benieuwd of je dezelfde waardes terugziet op thermostaat en smo en welke stooklijnverschuiving (cq. In hoeverre deze verandert als je temp aanpast op de thermostaat)
Dank.

Ik heb volgens mij geen aparte ruimte sensor, deze heeft nibe er tussenuit gehaald, omdat hij steeds op storing sprong. Mijn instelling verander ik op de smo20 zelf, dus geen apart kastje daarvoor.

Ik ga morgen eens naar de doeltemperatuur kijken. Misschien een cursus warmtepomp gaan volgen😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:58:
[...]

Ik denk 543W afgiftevermogen bij 55K DT dus 75Taanvoer 20Truimte :?

80-20=60 volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8civHchnJ8FYbCvTINF2N5mR/full.png
Edit:
Gemiddeld is (Ta+Tr)/2
maar die m2 conclusie klopt wel ? De uitkomst lijkt me nl. nogal laag. Een factor 4 ongeveer te weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Daannn1987 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:35:
Een uiteraard Tomexergie, die ook met herzelfde probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tomexergie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:22:
[...]

Een uiteraard Tomexergie, die ook met herzelfde probleem zit.
Oeps, had je ook overgeslagen. Sorry... 8)7

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47
Aziraphale schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:49:
[...]

Hier brandt de kachel ook al weer lekker. Ik wil even een mooie grafiek voor Techneco maken, waarin duidelijk te zien is wat er gebeurt. :)

Volgens Techneco is het onwaarschijnlijk dat de firmware het verschil maakt. Ze zijn bezig het uit te zoeken.

Wel apart dat dit fenomeen nu pas zo breed naar boven komt. De aanleiding (interne warmtebron die Elga langdurig uitzet, danwel setpoint-verlaging; bij defrost temperaturen) moet er vorig jaar ook genoeg geweest zijn toch? Vorig jaar heb ik er een paar keer last van gehad, maar dacht dat dat aan die foute print lag.

Terzijde: Nu zou een soort tag wel uitkomst bieden (#Elgahybernation).

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:22:
[...]

[afbeelding]
Edit:
Gemiddeld is (Ta+Tr)/2
maar die m2 conclusie klopt wel ? De uitkomst lijkt me nl. nogal laag. Een factor 4 ongeveer te weinig.
Dan stuur je ff een mailtje naar de producent van deze tabel met jouw zienswijze, misschien passen ze hun tabel aan.

Deze eventuele tabelfout heeft weinig met een WP te maken gezien de Ta

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Vandaag een offerte gekregen (lokale installateur) voor een Loria 6010 inc 300liter boiler. Compeleet inc installatie toch weer 11000 euro (inc btw ex subsidie). Ik blijf even verder zoeken en wil er max 10000 voor betalen. Iemand nog tips waar te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:33:
[...]

Volgens Techneco is het onwaarschijnlijk dat de firmware het verschil maakt. Ze zijn bezig het uit te zoeken.

Wel apart dat dit fenomeen nu pas zo breed naar boven komt. De aanleiding (interne warmtebron die Elga langdurig uitzet, danwel setpoint-verlaging; bij defrost temperaturen) moet er vorig jaar ook genoeg geweest zijn toch? Vorig jaar heb ik er een paar keer last van gehad, maar dacht dat dat aan die foute print lag.

Terzijde: Nu zou een soort tag wel uitkomst bieden (#Elgahybernation).
Tja, zo lang heb ik hem nog niet. :-) En sinds wanneer leveren ze die Toshiba units en deze firmware? De mijne is gebouwd op 31-01-2017, zag ik net.

Overigens zou voor mij in zo'n geval een upgrade naar de meest recente firmware stap 1 zijn. Niet geschoten en zo.

Die tag lijkt me een prima idee, maakt terugzoeken een stuk makkelijker.

#Elgahybernation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:40:
[...]

Dan stuur je ff een mailtje naar de producent van deze tabel met jouw zienswijze, misschien passen ze hun tabel aan.

Deze eventuele tabelfout heeft weinig met een WP te maken gezien de Ta
Edit:
Volgens de tabel 1.2m2 en deltaT=55 dan zou die radiator slechts 543/1.2=452W/m2 doen.
Een enkelplaat Henrad 50hoog 2mlang doet 1919W/m2
Het kan niet zo zijn dat 1m2 metaal gevuld met water van gemidd. 75C 1919/452 4.25 maal meer warmte afgeeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Longzeh12 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:41:
Vandaag een offerte gekregen (lokale installateur) voor een Loria 6010 inc 300liter boiler. Compeleet inc installatie toch weer 11000 euro (inc btw ex subsidie). Ik blijf even verder zoeken en wil er max 10000 voor betalen. Iemand nog tips waar te zoeken?
https://www.qurrent.nl/inkoopactie/46/loria-warmtepomp/

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kimjansen schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:46:
[...]

Ik vrees dat er inderdaad nogal erg weinig mensen een Hitachi hebben aangeschaft... Als ik kijk naar het aantal installateurs in NL valt dat ook wat tegen, nu is Mitsubishi ook een stuk minder vertegenwoordigd dan Panasonic moet ik zeggen maar zie je wel overal hangen...

Denk dat @koevlaas2 alleen had kunnen melden dat een Mitsubishi best heel mooi spul is, of misschien heeft hij nog een argument voor/tegen Hitachi :P ?
Ik ga binnenkort een Hitachi Yutaki 3 fasen inbedrijf stellen, ik ben net zo benieuwd als jij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Even een fotosessie tussendoor:

Eergisteren heb ik eindelijk mijn MCX16G9E8 binnen vanuit Engeland pccoppack (via @koevlaas2 )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ELebnuO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FxRPFSU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hq6pcWd.jpg

Een monsterlijk ding dat ingepakt bijna 2 meter hoog is. En 180kg weegt volgens de pakbon.

Probleem: hoe krijg je zo'n gevaarte op het dakterras op 3 hoog? Een verhuislift is niet echt een optie omdat je niet kan sjorren aan de verpakking.

spoiler:
"makkelijkste oplossing'
Een geraamte om de verpakking timmeren en vervolgens omhoog takelen met een kraan van 26 meter lengte.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0FousT6.jpg
[video]https://i.imgur.com/g8Iazfw.mp4[/video]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6q28xUE.jpg

En dan nemen we de buffervat van een magere 120kg ook maar even mee.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BIzm9sb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K1mAqMX.jpg

En binnen 15 minuten veilig op het dakterras aan het wachten tot @koevlaas2 deze installeert.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rKzLo4q.jpg

*ik zat dus de afgelopen paar maanden echt te peinzen over de WP. Eerst problemen met levering, dan opslag. En de grootste uitdaging: op het dakterras krijgen.

Heel blij dat het uiteindelijk gelukt is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
ThAZiP schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:21:
[...]

Jan, uiteraard heb ik je post gelezen en erover nagedacht. Nu is het niet zozeer de boiler dan wel het elektrische element wat voor de problemen zorgt. De boiler was niet de reden van het hoge verbruik, de boiler (sensor) was de oorzaak waardoor de driewegklep besloot niet de vloer te verwarmen maar warm water aan te voeren naar de boiler. Hierop liep de compressor warm. Het element is niet ingeschakeld voor de boiler. Het element is ingeschakeld doordat er een te groot verschil zat tussen de gemeten kamer temperatuur en de waarde die ingesteld was. Dit was een instelling in de pomp die dus losstaat van de boiler.

Daarbij kan ik de boiler niet zo uitschakelen. Er is geen mogelijkheid dat te doen.
Je kunt een boiler altijd uitschakelen door de doeltemperatuur zo laag te zetten dat hij nooit aan hoeft te slaan.

Misschien heb ik de diagnose dan toch niet helemaal goed begrepen. Die niet goed functionerende sensor, zat die niet in het boilervat?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:06
@kmf mooie actie!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:00:
[...]

Is aangepasd :+

offtopic:
Ik word altijd stapelgek van die D's en T's, Fuckschapen en kofschepen, mijn excuses
Aangewattus?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:44
Jan Treur schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:16:
[...]

Je kunt een boiler altijd uitschakelen door de doeltemperatuur zo laag te zetten dat hij nooit aan hoeft te slaan.

Misschien heb ik de diagnose dan toch niet helemaal goed begrepen. Die niet goed functionerende sensor, zat die niet in het boilervat?
Ik kan die doeltemperatuur niet aanpassen. Daarvoor moet de WP aan de laptop hangen vermoed ik. Ik heb alleen een kamer thermostaat met beperkte mogelijkheden.

De sensor zit in het boilervat, maar stuurde niet dat element aan wat die 3.3kW verbruikt. Dat kwam uit een aangepaste codering in de WP. Dit is met Itho vandaag boven water gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Opgelost @ThAZiP

En ik ben voor #elgahibernation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
[...]

@Bram-Bos @Daannn1987 @mkleinman

Ik draai 15.3 regelmatig vol vermogen, dat ga ik maar terugzetten naar FANmedium, want ik wordt 's morgens vroeg nog steeds wakker van die vreselijk gierende brom bij rond de 1000w. Al 3 lagen Armaflex XG om heen gedaan, maar hoor 'm nog steeds op 2mtr naast mn bed.

Dus kijken of B4/B5 nog werkt onder Fw 15.3. Volgens de geleerden moet 't werken. We gaan 't meemaken.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amarkest schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:39:
[...]

@Bram-Bos @Daannn1987 @mkleinman

Ik draai 15.3 regelmatig vol vermogen, dat ga ik maar terugzetten naar FANmedium, want ik wordt 's morgens vroeg nog steeds wakker van die vreselijk gierende brom bij rond de 1000w. Al 3 lagen Armaflex XG om heen gedaan, maar hoor 'm nog steeds op 2mtr naast mn bed.

Dus kijken of B4/B5 nog werkt onder Fw 15.3. Volgens de geleerden moet 't werken. We gaan 't meemaken.

:(
Kijk of je watertemperatuur lager kan, scheelde bij mij ook een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Wat kost het vullen en afpersen ongeveer wanneer je een split unit koopt, ik twijfel tussen een mono block (dan kan zelf alles aansluiten) of een split, maar vraag me af wat de extra kosten zijn, wat je moet laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Over dat brommen van die WP's

Bij mij hangt de Daikin op een standaard airco beugel. Die heeft 2 van die harde rubbers op de draagarmen en het geheel koppel je aan de muur waardoor het deel uit maakt van de massa. Dat trilt dus niet.
Ik ervaar geen gebrom ook niet aan de andere kant van de muur.

Enige wat ik ooit anders zou doen is verder van muren vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
HFman schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:44:
Wat kost het vullen en afpersen ongeveer wanneer je een split unit koopt, ik twijfel tussen een mono block (dan kan zelf alles aansluiten) of een split, maar vraag me af wat de extra kosten zijn, wat je moet laten doen.
250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:42:
[...]

ja. da's een slimme. maar zal eerst de HCTM moeten aansluiten, gebruik nu de Celcia ivm 0,2c stappen verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

@Knowbody Duidelijk, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Kan iemand iets zeggen over het volgende: Ivm de nieuwe regels van "onze" vrienden "de overheid" per 1-1-2018 wil ik zsm nog een warmptepomp aanschaffen. Het idee is om een monoblock van Panasonic te kopen. Ik heb onlangs de begane grond van vloerverwarming voorzien. In de afgelopen 30 dagen heb ik 110 m3 gas nodig gehad voor sww en CV. De afgelopen 10 jaar zit ik met gasverbruik per jaar tussen de 750 en 900 m3. Het is een woning uit 2004 met HR++ glas. Boven op 1e verdieping en zolder radiatoren, maar deze staan nooit aan.

Ik twijfel tussen de 5, 6 en 9 kw versie. Nog even los van de COP's ben ik vooral benieuwd wie van jullie iets kan zeggen (op basis van prijktijkervaring??) wat in mijn situatie zal volstaan. Volgens de formule van koevlaas volstaat de 5kw versie. Echter hoor en lees ik dat met name rond 1 a 2 graden er veel defrosts zijn en dat de warmtepomp (bijna) klokje rond op vol vermogen staat de draaien. Nu woon ik in een rijtjeshuis en wil ik graag burenruzies voorkomen. Warmtepomp komt op beton te staan van de uitbouw, onder het raam van m'n dochter d'r slaapkamer en 2 meter van het slaapkamerraam van de buren (overigens slaapt daar heel incidenteel iemand in (logeerkamer). Tot slot heb ik een Nibe boiler 100 liter liggen die ik tussen warmtepomp en vloerverwarming wil plaatsen.

Concreet is de vraag of ik met een 5 of 6 kw versie uit de voeten kan, of dat ik beter het zekere voor het onzekere kan nemen en voor de 9 kw versie kan gaan? En het voordeel van de 9 kw is dat ik er wellicht in de toekomst (binnen nu en 3 jaar) ook nog sww mee kan maken, maar kom ik met enkel CV niet in de problemen dat deze gaat pendelen omdat hij ze vermogen niet kwijt kan? Ik heb gelezen dat bij sommige de warmtepomp aanslaat op vol vermogen om daarna snel weer uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:12:
Kan iemand iets zeggen over het volgende: Ivm de nieuwe regels van "onze" vrienden "de overheid" per 1-1-2018 wil ik zsm nog een warmptepomp aanschaffen. Het idee is om een monoblock van Panasonic te kopen. Ik heb onlangs de begane grond van vloerverwarming voorzien. In de afgelopen 30 dagen heb ik 110 m3 gas nodig gehad voor sww en CV. De afgelopen 10 jaar zit ik met gasverbruik per jaar tussen de 750 en 900 m3. Het is een woning uit 2004 met HR++ glas. Boven op 1e verdieping en zolder radiatoren, maar deze staan nooit aan.

Ik twijfel tussen de 5, 6 en 9 kw versie. Nog even los van de COP's ben ik vooral benieuwd wie van jullie iets kan zeggen (op basis van prijktijkervaring??) wat in mijn situatie zal volstaan. Volgens de formule van koevlaas volstaat de 5kw versie. Echter hoor en lees ik dat met name rond 1 a 2 graden er veel defrosts zijn en dat de warmtepomp (bijna) klokje rond op vol vermogen staat de draaien. Nu woon ik in een rijtjeshuis en wil ik graag burenruzies voorkomen. Warmtepomp komt op beton te staan van de uitbouw, onder het raam van m'n dochter d'r slaapkamer en 2 meter van het slaapkamerraam van de buren (overigens slaapt daar heel incidenteel iemand in (logeerkamer). Tot slot heb ik een Nibe boiler 100 liter liggen die ik tussen warmtepomp en vloerverwarming wil plaatsen.

Concreet is de vraag of ik met een 5 of 6 kw versie uit de voeten kan, of dat ik beter het zekere voor het onzekere kan nemen en voor de 9 kw versie kan gaan? En het voordeel van de 9 kw is dat ik er wellicht in de toekomst (binnen nu en 3 jaar) ook nog sww mee kan maken, maar kom ik met enkel CV niet in de problemen dat deze gaat pendelen omdat hij ze vermogen niet kwijt kan? Ik heb gelezen dat bij sommige de warmtepomp aanslaat op vol vermogen om daarna snel weer uit te gaan.
totale waanzin om voor meer dan 5 kW te gaan.

Maar stook je nu de klok rond? Lijkt me niet.

Met een WP zul je in deze tijd de klok rond stoken, in elk geval een groot deel van de 24u.

Met 1 kW als Pmax kost dat hooguit 24 kWh per dag bij dit weer.

Als het even kan bij ramen weg blijven. Kies dan liever omgeving achterdeur ofzo. Zo ver mogelijk bij de buren vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:19:
[...]
totale waanzin om voor meer dan 5 kW te gaan.

Maar stook je nu de klok rond? Lijkt me niet.

Met een WP zul je in deze tijd de klok rond stoken, in elk geval een groot deel van de 24u.

Met 1 kW als Pmax kost dat hooguit 24 kWh per dag bij dit weer.
Nee nu zeker niet. Sinds de vloerverwarming er in ligt (geen plintheater en convectorput meer) draai ik rond 19.00 / 20.00 uur de honeywell van 20,5 naar 17 graden en in de ochtend is deze maximaal naar 19 graden gezakt. Maar voorzie je wel problemen als ik een 9kw zou aanschaffen of is dit echt een domme zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vind ik dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24

De 5 is voldoende met zon beetje gas verbruik. Maar toch zou ik de 6 nemen. Een begrensde 9 versie die op vol vermogen dus zelfs zachtjes pruttelt. Bij mij mag hij nog wel in de slaapkamer staan.
Oh hij is nog goedkoper ook....
Die temp daling is bij mij in een uurtje, en dat houd de 6 kW gewoon op peil...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:24:
[...]

Nee nu zeker niet. Sinds de vloerverwarming er in ligt (geen plintheater en convectorput meer) draai ik rond 19.00 / 20.00 uur de honeywell van 20,5 naar 17 graden en in de ochtend is deze maximaal naar 19 graden gezakt. Maar voorzie je wel problemen als ik een 9kw zou aanschaffen of is dit echt een domme zet?
Ik vind dat niet zo dom. Je verliest 1,5 graad gedurende de nacht, als ervaringsgegeven met recente matige winters. Als je voorbereid wilt zijn op wat strengere winters zou ik niet aan de krappe kant gaan zitten met een wp die je 24/7 wilt gaan draaien en waarvan je zeker geen geluidsoverlast wilt. Idealiter doe je eerst een WVB (warmteverliesberekening), maar gezien je haast zou ik het zekere voor het onzekere nemen en voor 7 of 9 gaan

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
[...]

lijkt alleen voor WAR op te gaan, dat gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:31:
[...]

lijkt alleen voor WAR op te gaan, dat gebruik ik niet.
Hoe vaak slaat je Elga nog af bij temperaturen tussen 0 en 4 ˚C? Dat bepaalt of je via tweaken nog naar een structureel lagere modulatie kunt gaan,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@kmf Mooi om te zien dat Panasonic de dT van 5K zo duidelijk aangeeft op de typeplaat.
"Heating water flow:2.8m3/h" voor een 16kW unit.
(2800L/h x 4.19kJ/(kg·K) x 5dT / 3600 = 16.29kW)

Succes @koevlaas2

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Kan iemand iets zeggen over het volgende: Ivm de nieuwe regels van "onze" vrienden "de overheid" per 1-1-2018 wil ik zsm nog een warmptepomp aanschaffen..
Heb je een link naar veranderende regels ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:32:
[...]

Hoe vaak slaat je Elga nog af bij temperaturen tussen 0 en 4 ˚C? Dat bepaalt of je via tweaken nog naar een structureel lagere modulatie kunt gaan,
Ah Ok, draait continue met het bekende defrost patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
jacovn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:36:
[...]

Heb je een link naar veranderende regels ?
https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018

Onder andere:

"Deskundige installateur:

Per 1 januari moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:31:
[...]

Ik vind dat niet zo dom. Je verliest 1,5 graad gedurende de nacht, als ervaringsgegeven met recente matige winters. Als je voorbereid wilt zijn op wat strengere winters zou ik niet aan de krappe kant gaan zitten met een wp die je 24/7 wilt gaan draaien en waarvan je zeker geen geluidsoverlast wilt. Idealiter doe je eerst een WVB (warmteverliesberekening), maar gezien je haast zou ik het zekere voor het onzekere nemen en voor 7 of 9 gaan
Ik doe het met 7.5 en het huis is 2x zo groot als een tussenwoning en heeft veel meer verlies. Met 5 kW is er ook nog wel capaciteit voor SWW.

@Bram-Bos het is zelfs avond+ nachtverlaging! Nauwelijks verlies dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 15-12-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:28:
[...]

De 5 is voldoende met zon beetje gas verbruik. Maar toch zou ik de 6 nemen. Een begrensde 9 versie die op vol vermogen dus zelfs zachtjes pruttelt. Bij mij mag hij nog wel in de slaapkamer staan.
Oh hij is nog goedkoper ook....
Die temp daling is bij mij in een uurtje, en dat houd de 6 kW gewoon op peil...
Ja de 5 kw is in het Engeland het goedkoopst. De 6 en 9 kw in Frankrijk. Tussen de 6 en 9 kw zit na subsidieaftrek een verschil van € 310,-.

Hier zet ik over een jaar of 2/3 geen tweede warmtepomp voor neer die ook mn sww gaat doen.
Vandaar mijn twijfel. Maar vooral of de 9kw versie niet too much is voor enkel cv????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even wat hulp nodig bij het berekenen van onder-/overcapaciteit. Standaard bereken je de capaciteit voor de -10C situatie waarbij de 'standaard' stookgrens 18C is. De capaciteit moet dus voldoende zijn om van +18 tot -10 = 28C te overbruggen. Als bijv. afgelopen november het 7.3C is, in De Bilt, zou je op dat moment dus (18-7.3)/28=38.2% van je max. capaciteit ingezet moeten hebben als je de juiste capaciteit gekozen hebt.
Klopt deze redenatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:45:
[...]

Ja de 5 kw is in het Engeland het goedkoopst. De 6 en 9 kw in Frankrijk. Tussen de 6 en 9 kw zit na subsidieaftrek een verschil van € 310,-.

Hier zet ik over een jaar of 2/3 geen tweede warmtepomp voor neer die ook mn sww gaat doen.
Vandaar mijn twijfel. Maar vooral of de 9kw versie niet too much is voor enkel cv????
Heb je 3x35A of 3x25A huisaansluiting? De 9kW voluit heeft 2x16Ax3-fase nodig en vreet dat volgens de typeplaat in pieken ook echt op. Beetje afhankelijk van wat je verdere elektrische apparatuur is lijkt me 3x25A een te krappe huisaansluiting en dan heb je dus niets aan de extra capaciteit van de 9kW. 5 of 6kW kan op 3x25A. De 5 heeft een betere cop en relatief erg grote condensor (=stiller).

Edit: sorry, had de cijfers van de 16kW, 9kW is wel gunstiger, maar al eerder is uiteengezet dat max. op 3x25A toch wel de 6kW is. Met 9kW ga je m.i. over de veilige grens (je wilt niet dat precies op de koudste dagen je hoofdzekeringen eruit knallen, al hangt het dan er ook nog van af of je smeltzekeringen of automaten hebt).

[ Voor 16% gewijzigd door joostmaas op 15-12-2017 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
De mijne zit op 1 fase.
Ik héb nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:52:
De mijne zit op 1 fase.
Ik héb nooit problemen.
Het is nog nooit echt koud geweest sinds je 'm hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
@Knowbody (en anderen) waarom is het eigenlijk zo erg om overcapaciteit te hebben als beiden modellen even ver terugmodulleren? Stel je hebt een 7kw model en een 12kw model, en ze moduleren allebei even ver terug, wat zou het dan uitmaken of je de 7 of 12kw versie hebt?

Bij de nieuwe Zubadan YAA moduleert de 8kw versie bijvoorbeeld even ver terug als de 12kw versie. Voordeel is met een grotere versie dat je sneller je SWW op peil hebt en je dan zekerder bent voor koudere temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door adnanoner op 15-12-2017 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
joostmaas schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:53:
[...]

Het is nog nooit echt koud geweest sinds je 'm hebt...
Ja terechte opmerking en ik heb ook geen heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
joostmaas schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:49:
[...]

Heb je 3x35A of 3x25A huisaansluiting? De 9kW voluit heeft 2x16Ax3-fase nodig en vreet dat volgens de typeplaat in pieken ook echt op. Beetje afhankelijk van wat je verdere elektrische apparatuur is lijkt me 3x25A een te krappe huisaansluiting en dan heb je dus niets aan de extra capaciteit van de 9kW. 5 of 6kW kan op 3x25A. De 5 heeft een betere cop en relatief erg grote condensor (=stiller).
Ik kijk voor de 9 kw op 1 fase. Volgens mij heb ik 1 x 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:55:
[...]

No go, wat mij betreft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
adnanoner schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:54:
@Knowbody (en anderen) waarom is het eigenlijk zo erg om overcapaciteit te hebben? Stel je hebt een 7kw model en een 12kw model, en ze moduleren allebei even ver terug, wat zou het dan uitmaken of je de 7 of 12kw versie hebt?

Bij de nieuwe Zubadan YAA moduleert de 8kw versie bijvoorbeeld even ver terug als de 12kw versie. Voordeel is met een grotere versie dat je sneller je SWW op peil hebt en je dan zekerder bent voor koudere temperaturen.
COP is in het nadeel bij de grote jongens. Dubbele fans geeft theoretisch meer geluid.
Het ding is groter en zwaarder en heeft 3 fasen nodig. En de kosten.

En neem je nog groter dan ben je verplicht aan de jaarlijkse keuring.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 15-12-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
adnanoner schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:54:
@Knowbody (en anderen) waarom is het eigenlijk zo erg om overcapaciteit te hebben als beiden modellen even ver terugmodulleren? Stel je hebt een 7kw model en een 12kw model, en ze moduleren allebei even ver terug, wat zou het dan uitmaken of je de 7 of 12kw versie hebt?

Ik meen dat de Pana grotere modellen niet tot de dik 2kW van het 5kW model kunnen terugmoduleren. Daarnaast kun je mogelijk problemen met de maximale belasting van je huisaansluiting krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@Daan140 een 9 kW is in feite nooit te groot mits je hem volgens de regels installeert met een ontkoppel buffer net als @Grolsch .
Ga je lopen prutsen met rechtstreeks aan sluiten is het vragen om problemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@amarkest de Elga begrenzen op vermogen werkt niet meer op versie 15.3.
Dus welke geleerde geeft aan dat het wel zou werken?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
@joostmaas @Knowbody De nieuwe Zubadan YAA versie is dus een stuk netter gemaakt, alle zubadan versies hebben tegenwoordig maar één fan (zelfs de 11.2kw versie) en moduleren allebei even ver terug (tot iets van 3.4kW).
De nieuwe niet zubadan versie (puhz-sw75yaa) moduleert zelfs nog wat verder (tot 2.9kW) en heeft wel een iets betere COP inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Ok, delen andere deze mening. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker......
joostmaas schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:59:
[...]

Ik meen dat de Pana grotere modellen niet tot de dik 2kW van het 5kW model kunnen terugmoduleren. Daarnaast kun je mogelijk problemen met de maximale belasting van je huisaansluiting krijgen.
Kan ik dit ergens terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:45:
[...]

Dit ga ik ook even een paar dagen volgen.

Zelf zit ik in een 540m3 2onder1kapper die voor 99% met een pelletkachel in de woonkamer word verwarmd. Dus bij mij zou het puur voor luxe zijn, de vloerverwarming (eindelijk) weer eens een beetje aan. En een badkamer die weer eens boven de 13,5graad komt in de winter.. Dat zou de WAF wel verhogen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:21:
[...]

Zelf zit ik in een 540m3 2onder1kapper die voor 99% met een pelletkachel in de woonkamer word verwarmd. Dus bij mij zou het puur voor luxe zijn, de vloerverwarming (eindelijk) weer eens een beetje aan. En een badkamer die weer eens boven de 13,5graad komt in de winter.. Dat zou de WAF wel verhogen.
Dat gaat een hoop kwartjes kosten dan. In jouw situatie zou ik geen warmtepomp nemen. Tenzij je de pelletkachel op de tweede rang zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:14:
[...]

Ok, delen andere deze mening. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker......

[...]

Kan ik dit ergens terugvinden?
2 kW thermisch is 400 watt opgenomen, en dan komt daar fucking 50 watt pompen en ventilator bij, nou dan heb ik liever dat ie gewoon drie uurtjes gaat slapen en je huisje 0.2 graad laat afkoelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:24:
[...]

Dat het een hoop kwartjes kosten dan. In jouw situatie zou ik geen warmtepomp nemen. Tenzij je de pelletkachel op de tweede rang zet.
Wat zou je dan doen (om vloerverwarming en badkamer warm te krijgen) ?

En voor sww, en gas er helemaal uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 15-12-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:21:
[...]

Vanuit de buffer een privé leiding en pomp en thermostaat geven voor de vv in je badkamer. Dat is zo lekker s'morgens vroeg op je blote voetjes, heerlijk....

Tip neem pellets CV, lekker buffer warm stoken, ik heb helaas geen plaats.....

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 15-12-2017 23:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:30:
[...]

Vanuit de buffer een privé leiding en pomp en thermostaat geven voor de vv in je badkamer. Dat is zo lekker s'morgens vroeg op je blote voetjes, heerlijk....

Tip neem pellets CV, lekker buffer warm stoken, ik heb helaas geen plaats.....
Ja die vv badkamer is idd een dingetje ja. Dat willen we ook.

Pelletcv komt er hier niet doorheen. Komt niet door de waf. Dus l/w wp is zo'n beetje de enige optie ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:29:
[...]

Wat zou je dan doen (om vloerverwarming en badkamer warm te krijgen) ?

En voor sww, en gas er helemaal uit.
Dat zeg ik 😎

Koop minder pellets. Of verkoop dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Compressor kan op zich terug naar 15Hz, al wordt onder de 22Hz volgens mij niet gehaald. Thermische vermogen wat daarbij hoort hangt van nogal wat dingen af, maar in ieder geval onder de 2,5kW haalbaar, misschien 2,2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
joostmaas schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:38:
[...]

Compressor kan op zich terug naar 15Hz, al wordt onder de 22Hz volgens mij niet gehaald. Thermische vermogen wat daarbij hoort hangt van nogal wat dingen af, maar in ieder geval onder de 2,5kW haalbaar, misschien 2,2?
ok maar dan kan de wp dus vrij ver terug moduleren toch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:38:
[...]

Dat zeg ik 😎

Koop minder pellets. Of verkoop dat ding.
Dat is puur de wp , buffervat en wat leidingwerk toch? :+

Minder pellets? Verstook nu een ton per jaar denk ik. Dus verkoop dat ding? Nee nee zeker niet, en zo ja dan komt er een houtkachel voor terug :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:43:
[...]

Dat is puur de wp , buffervat en wat leidingwerk toch? :+

Minder pellets? Verstook nu een ton per jaar denk ik. Dus verkoop dat ding? Nee nee zeker niet, en zo ja dan komt er een houtkachel voor terug :9
Kijk.
In mijn ogen ben je gewoon niet toe aan een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:45:
[...]

Kijk.
In mijn ogen ben je gewoon niet toe aan een warmtepomp.
Natuurlijk wel, pellets kachel in je badkamer staat ook zo stom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:43:
[...]

ok maar dan kan de wp dus vrij ver terug moduleren toch..?
Pak 'm beet de helft, dat is voor een (kleine) WP ok, maar ik zou zelf graag meer zien... (Vgl gasketel, die van 30kW naar 5kW terug kunnen of zo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
@Atomic2005
Is een IR paneel niet een logische oplossing voor je badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Noord27 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:57:
@Atomic2005
Is een IR paneel niet een logische oplossing voor je badkamer?
Ja en vroeger had men vloerkleedjes en pantoffels🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:47:
[...]

Natuurlijk wel, pellets kachel in je badkamer staat ook zo stom
Maar serieus @Atomic2005 wil een warme vloer en is liefst een houtstoker. Een WP die een beetje de vloer helpt...het kan altijd maar hoe zinvol is het. Als combinatie gaat de pelletkachel dan selectief gebruikt worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Longzeh12 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:41:
Die prijs is alleszins redelijk.
Via Qurrent kom je mogelijk iets goedkoper uit. Wil je echt onder de 10k met een Loria Duo 6010, ga dan voor de kleinere 190L boiler plus eventueel doorstroomverwarmer.

Nog goedkoper? Er staan genoeg tips op dit forum voor import van andere merken en zelfinstallatie en/of een meewerkende installateur.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:58:
[...]

Gasschuif heeft L/L in de tent en daarom een vette 1,8 kW verwarming in de badkamer, vloerkleedje(s) en teenslippers...

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 16-12-2017 01:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
ThAZiP schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:28:
[...]

Ik kan die doeltemperatuur niet aanpassen. Daarvoor moet de WP aan de laptop hangen vermoed ik. Ik heb alleen een kamer thermostaat met beperkte mogelijkheden.

De sensor zit in het boilervat, maar stuurde niet dat element aan wat die 3.3kW verbruikt. Dat kwam uit een aangepaste codering in de WP. Dit is met Itho vandaag boven water gekomen.
Het bijspringen van het element is eigenlijk volstrekt normaal gedrag wanneer de warmtepomp de doeltemperatuur niet haalt of niet denkt te halen zoals in dit geval vanwege de niet goed functionerende sensor. Ik denk toch dat de echte diagnose in dit geval die sensor is.

Dat dit type warmtepomp daarnaast soms een probleem heeft met het warm krijgen en dan het element misschien wat vroeg inschakelt is nog een bijkomend issue van algemenere aard.

Wat betreft aanpassen van de doeltemperatuur in het boilervat, ik zou er toch voor zorgen dat je dat zelf kan doen. Ik kreeg de indruk dat die ook veel hoger stond dan nodig, wat ook inefficient (erg lage COP) is en leidt tot onnodig bijspringen van het element. Doeltemperaturen van zeg 48 tot 55 graden zijn meer normaal daarvoor dan boven de 60 graden zoals in jouw geval.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan Treur op 16-12-2017 04:20 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
[...]

Heb het helaas niet kunnen reproduceren (heb het uberhaubt nooit gehad voor zo ver ik weet).
#Elgahybernation

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:57:
[...]

COP is in het nadeel bij de grote jongens. Dubbele fans geeft theoretisch meer geluid.
Het ding is groter en zwaarder en heeft 3 fasen nodig. En de kosten.

En neem je nog groter dan ben je verplicht aan de jaarlijkse keuring.
Met punt 1+3+4 heb je gelijk maar Punt 2 denk ik niet.

Een grotere WP loopt mooi rustig bij 6kw, een 6kw loopt dan vol gas. Ik denk dan dat de 6kw meer lawaai maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Ik heb hier de laatste weken wat geexperimenteerd nadat ik de vloerverwarming verdeler heb aangepast naar 22mm, puntstuk en kraan eruit. Daarna ging er teveel water dor de vv wat logisch is maar werd het boven met radiatoren te koud. Uit eindelijk de vv pomp op 1 gezet ipv 2 en de eco op 3 met 23l/min en dit heeft goed geholpen. Heb hier nachtverlaging van 2230 tot 630 en koelt de woonkamer af van 21,5 naar 20,5, boven 1 tot 1,5 graad lager. Ook ik ben op zoek naar 1 of 2 jaga tempo op marktplaats. Mijn settings voor war zijn 14/29. En -5/36. Temp opnemer staat op de studeerkamer en loopt stapsgewijs op gedurende de dag van 18,5 naar 19,5 om 17h. Als het buiten warmer wordt stopt overdag de wp vanzelf. Deze maand wp 60% in bedrijf geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door corsat op 16-12-2017 08:26 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
COP zal op deellast bij de grotere jongens beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Voor mogelijke vervanging van mijn ketel met 180m3 gas /jaar voor sww ben ik geinteresseerd in de f130 van Nibe. Na3 maanden installateurs benaderen heb ik nibe zelf aangeschreven en eindelijk wat antwoorden gekregen op vragen,in hun mail verwijzen ze mij echter weer naar installateurs.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 07:48:
[...]

Heb het helaas niet kunnen reproduceren (heb het uberhaubt nooit gehad voor zo ver ik weet).
#Elgahybernation
Jammer. Bij mij was het wel weer het geval. Straks even de boel resetten en dan zal ik even een grafiekje uploaden.

#Elgahybernation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
#ElgaHibernation

#Elgahybernation

Which one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Daan140 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:55:
[...]

Nog even de 'no-go' uitgelegd:
- 1x35A betekent een smeltveiligheid ('stop'), dus als de eindveiligheid overbelast wordt dan heb je tot de netbeheerder langskomt helemaal geen elektriciteit
- 1x35A=8kW (230V)
- 9kW WH-MDF09E3E5 1-fase monoblock heeft volgens Panasonic voor PWR1 20.5A en PWR2 26A (samen dus 46,5A) aansluitwaarde = ruim 10,5kW. Dus officieel mag je deze WP niet op een 1x35A huisaansluiting gebruiken
- alleen bij altijd lage Ta (zeg <40 graden) en zonder SWW zou je op eigen risico van wat lagere (duur-)belastingcijfers kunnen uitgaan, maar ook dan mag je verder vrijwel geen elektriciteit gebruiken bij stevig vriesweer, zonder behoorlijke kans helemaal zonder elektriciteit te komen zitten

Kortom ik zou het nooit zo doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 08:59:
#ElgaHibernation

# Elgahybernation

Which one
De laatste #Elgahybernation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
En kies je voor een andere netaansluiting houd er dan rekening mee dat de draaischijfmeter direct wordt vervangen door een slimme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jammer. Hybernation bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rhaelak schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 08:25:
Dat blijft dan niet uit de specs.

A7W35 lijkt mij nog een situatie deellast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan140
joostmaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:01:
[...]

Nog even de 'no-go' uitgelegd:
- 1x35A betekent een smeltveiligheid ('stop'), dus als de eindveiligheid overbelast wordt dan heb je tot de netbeheerder langskomt helemaal geen elektriciteit
- 1x35A=8kW (230V)
- 9kW WH-MDF09E3E5 1-fase monoblock heeft volgens Panasonic voor PWR1 20.5A en PWR2 26A (samen dus 46,5A) aansluitwaarde = ruim 10,5kW. Dus officieel mag je deze WP niet op een 1x35A huisaansluiting gebruiken
- alleen bij altijd lage Ta (zeg <40 graden) en zonder SWW zou je op eigen risico van wat lagere (duur-)belastingcijfers kunnen uitgaan, maar ook dan mag je verder vrijwel geen elektriciteit gebruiken bij stevig vriesweer, zonder behoorlijke kans helemaal zonder elektriciteit te komen zitten

Kortom ik zou het nooit zo doen...
Ok duidelijk. Ik heb het nog even dubbel gecheckt en heb geen 35A maar 40A, maar ook dan past het nog niet. Maar dat betekent dat de 9kw versie 1 fase niet in een normaal nederlands huis kan worden geinstalleeerd.
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:09:
En kies je voor een andere netaansluiting houd er dan rekening mee dat de draaischijfmeter direct wordt vervangen door een slimme.
Die heb ik helaas al, omdat ik vanwege ontbreken juiste digitale meter geen elektriciteit kon terugleveren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
[...]

Bedoel je P76 in het HCTM menu? (Maximale aanvoertemperatuur verwarming RAD-LAAG)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:10:
[...]

Boeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:10:
[...]

Heb je vanuit een spellingsoogpunt volledig gelijk in, maar dichterlijke vrijheden zijn altijd toegestaan. 'Knowbody' is natuurlijk net zo min goed Engels. ;-)

Ik zou in dit geval ook de vakidioot uit kunnen gaan hangen en er commentaar op geven dat 'to hibernate' strikt genomen verwijst naar een winterslaap en dat dat nou ook weer niet het draaien op halve last dekt. But I'm not at work here, am I? :-)

#Elgahybernation serves the purpose.

En weer on-topic: Hij heeft de hele nacht weer op halve kracht gedraaid (max 573 watt) , met daarbij dik 1,2 kuub gas. Iets na negenen een reset gedaan en momenteel wordt er 1126 watt doorgejast.... |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Aziraphale op 16-12-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Laurentk schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:11:
[...]

[...]

Met de 15.3 firmware kan overigens max Ta temperaturen instellen tot waar de buitenunit blijft optoeren, gelijk houden en terugtoeren. Die staan standaard op de maximale waarden. Dit vervangt waarschijnlijk de DIPs en staat er dus nu in de handleiding dus NVT bij deze DIPs.

Alhoewel, realiseer mij nu dat ik de DIPs had omgezet terwijl hij al op 90% liep, had het dus vanmiddag nog een keer moeten testen. 8)7
heb je de max Ta settings nog uitgeprobeerd? gebruik je WAR of RT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:58:
[...]

Toch kan er qua behaaglijkheid niets tippen aan een heerlijk warm vest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daan140 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:26:
[...]

Ok duidelijk. Ik heb het nog even dubbel gecheckt en heb geen 35A maar 40A, maar ook dan past het nog niet. Maar dat betekent dat de 9kw versie 1 fase niet in een normaal nederlands huis kan worden geinstalleeerd.

[...]

Die heb ik helaas al, omdat ik vanwege ontbreken juiste digitale meter geen elektriciteit kon terugleveren :-(
Volgens de regels past een 9 kW misschien niet maar als je zorgt dat je het element niet nodig hebt door middel van ontkoppel buffer dan is er geen probleem. Je 40A klapt pas bij 48 schat ik, en desnoods haal je de bedrading van element los.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 08:25:
Heb je voorbeelden waaruit dat blijkt ? Dat zou er voor pleiten om een grotere capaciteit te kiezen. In het maandelijkse overzicht doen de grote het in ieder geval niet beter dan de kleine, eerder andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daan140 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:26:
[...]

Wie heeft je dat wijsgemaakt ?
Pagina: 1 ... 23 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.