Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.712 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Als je er meerdere op laat sturen, worden ook de verzendkosten gedeeld! Een jaartje geleden hebben wij er op die manier 5 tegelijk laten komen voor evenvele Tweakers. Er zijn veel tevreden klanten hier bij Confort Market, ondanks de behoorlijk wazige communicatie die ze voeren over de aflevering. Sinds kort is er echter ook een negatieve ervaring, van @Willie Wortel als ik me goed herinner.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
godfriedd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:57:
[...]

Ik verwacht dat het over 5 jaar, als half NL vol staat met warmtepompen best een issue zal kunnen worden, al die brommende warmtepompen. Ik weet toevallig dat BAM hele woonwijken neerzet met Mitsubishi warmtepompen en die staan direct bij de achtergevel, elke 5/6 meter staat er weer een nieuwe. Dat gaat echt niet lang goed denk ik, daar gaan mensen klagen.
Dat lijkt mij ook een probleem worden. Ik ben in mijn buurt de enige met een L/W warmtepomp en die staat helemaal boven op het platte dak, dus ik heb buiten nog geen gebrom of klachten daarover gehoord (maar goed, ik verwarm dan ook niet tussen 20:00 en 09:00). Als die in onze mini-tuin zou staan zou het probleem al een stuk groter zijn. Het enige wat ik nog zou willen verbeteren is het gebrom in huis - op bepaalde frequenties kan hij wat resoneren. Iets om uit te zoeken volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:36:
[...]

Ik zou voor € 238,80 geen 900km gaan rijden, dat is 0,27 per km, dus lang niet dekkend voor de autokosten laat staan als je je eigen uren meetelt.

Of je moet een auto van de zaak hebben met tankpas voor het buitenland en een tijdoverschot, dan is het te doen >:)
Geen auto van de zaak, wel een dag over om op en neer te rijden. Voor 1 WP eigenlijk niet intressant inderdaad.
blauwemac schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:49:
Als je er meerdere op laat sturen, worden ook de verzendkosten gedeeld! Een jaartje geleden hebben wij er op die manier 5 tegelijk laten komen voor evenvele Tweakers. Er zijn veel tevreden klanten hier bij Confort Market, ondanks de behoorlijk wazige communicatie die ze voeren over de aflevering. Sinds kort is er echter ook een negatieve ervaring, van @Willie Wortel als ik me goed herinner.
Dat klinkt ook wel aantrekkelijk. Is die van jou al op de vrachtwagen gezet @Peter86?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:36:
[...]

Ik zou voor € 238,80 geen 900km gaan rijden, dat is 0,27 per km, dus lang niet dekkend voor de autokosten laat staan als je je eigen uren meetelt.

Of je moet een auto van de zaak hebben met tankpas voor het buitenland en een tijdoverschot, dan is het te doen >:)
Ecologisch niet verantwoord.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rhaelak schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:14:
Ik zit zelf ook wel te dubben; of een pana mono H serie of de split uitvoering. COP is lager ja maar het is wel een verschil met wat in de achtertuin komt te staan, 40 cm minder breder buitenunit, makkelijker eventueel een omkasting om heen te maken en in die postzegel achtertuinen van tegenwoordige nieuwbouw scheelt dat best wat.

Wat dat betreft ben ik er nog niet 100% uit. Maar met de nieuwe aanvullende eis dat de WP geïnstalleerd moet worden door een "deskundige installateur" heeft een koeltechnische installatie hier ook een voordeel.
D'r zullen situaties zijn waarbij een mono best wel praktisch is, maar met m'n ervaringen tijdens de installatie verkies ik in het algemeen toch split boven de mono. Formeel moet je bijvoorbeeld elk jaar het waterfilter in de warmtepomp schoonmaken, maar dat betekent dat de installatie leeg moet. Dat is met glycol in de installatie nogal shit.

Nog een ding waar ik achter ben gekomen, de LG doet met vorst af en toe een rondje met de waterpomp en dat is niet uit te schakelen voor zover ik kan overzien. Dit betekent dat hij warmte onttrekt aan het vat en dat verlies telt stiekem behoorlijk op. Ik heb de installatie nu leeg ivm kapot overdrukventiel, maar zodra ik hem in gebruik neem denk ik dat ik pas 2 uur voor de SWW-run de stroom erop gooi: scheelt fors in de verliezen en stroomverbruik voor de carterverwarming bij vorst.

De glycol had er overigens zo nauwelijks in gehoeven, hoewel LG het wel in de handleiding heeft staan. Heel vreemd.

Bij de splitunit heb je al dit gezeik niet.

Qua geluid probeer ik stoken in de nachturen ook te voorkomen, zeker de SWW-run is nogal luid vanwege de compressor die vol aan de bak moet. Bijkomend voordeel is dat ik het koudste deel van de dag oversla, goed voor het rendement. Nog geen klachten gehad trouwens, probeer ik zo te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:20:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ That's the spirit :>

Maar juist op die plek (west) komt nooit geen zon, zit pal achter / onder de bomen.

Dus los van het feit dat ik geen PV wil zien, is het ook niet erg efficiënt om het daar te doen :)
Wacht maar tot je straks toch 1000 kWh moet afrekenen. Dan is een rendement van veertig procent ineens genoeg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:08:
[...]

Wacht maar tot je straks toch 1000 kWh moet afrekenen. Dan is een rendement van veertig procent ineens genoeg.
1000*0.18 = € 180,00, nog niet zo schokkend.

Als ik PV bij plaats heb ik nog wel een plekje in gedachten die efficiënter is, en waar ik ze niet zie :P (In de kielgoot van onze woning).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
amarkest schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:32:
[...]

Nee, ik stook geen hout, maar heb wel 2x 500w elektrisch bijverwarmd in de hoeken van de uitbouw ivm condensvorming en ook toen ging ELGA op volvermogen er tegen aan. Zou kunnen dat die el.rads niet genoeg warmte afgaven om invloed te hebben.
Ik denk dat dat laatste het geval is, want als ik de houtkachel aan heb gaat de Elga uit doordat het in de woonkamer boven de 19,5 komt. Pas als de woonkamer weer is afgekoeld komt de Elga weer in bedrijf en dan blijft hij dus hangen. Doordat jouw el. rads niet de hele woonkamer op temperatuur stoken blijft de Elga bij jou draaien en heb je dus dit probleem niet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:17:
[...]

Ga je toch wat hoger naar 40......
Ik heb achter blijvende uitbouw die koud blijft, 8 ventilatoren onder radiator geven 1.5 graad stijging..... Maar ook tegelijk windkracht zes ahum....
Spanning maar halveren denk, maar ja dan is resultaat ook weer minder natuurlijk.
Van die 40 graden kom ik net af...
Gaf ook geen verdere temperatuur stijging in de woonkamer.

Ventielator achter de verwarming.... hmmmmm.
Dan ga ik maar tijdelijk een Jaga ergens hangen ipv de huidige oude radiators.
Misschien de Fohn erachter hangen van mijn vriendin... :*)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil, als voorbereiding, alvast uitkijken naar wat Jaga's op MP. Welke types Jaga kan ik beste naar kijken? Gaat om het verwarmen van 3 slaapkamers van +/- 6 m2, 10 m2 en 14 m2.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
neographikal schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:03:
[...]

D'r zullen situaties zijn waarbij een mono best wel praktisch is, maar met m'n ervaringen tijdens de installatie verkies ik in het algemeen toch split boven de mono. Formeel moet je bijvoorbeeld elk jaar het waterfilter in de warmtepomp schoonmaken, maar dat betekent dat de installatie leeg moet. Dat is met glycol in de installatie nogal shit.

Nog een ding waar ik achter ben gekomen, de LG doet met vorst af en toe een rondje met de waterpomp en dat is niet uit te schakelen voor zover ik kan overzien. Dit betekent dat hij warmte onttrekt aan het vat en dat verlies telt stiekem behoorlijk op. Ik heb de installatie nu leeg ivm kapot overdrukventiel, maar zodra ik hem in gebruik neem denk ik dat ik pas 2 uur voor de SWW-run de stroom erop gooi: scheelt fors in de verliezen en stroomverbruik voor de carterverwarming bij vorst.

De glycol had er overigens zo nauwelijks in gehoeven, hoewel LG het wel in de handleiding heeft staan. Heel vreemd.

Bij de splitunit heb je al dit gezeik niet.

Qua geluid probeer ik stoken in de nachturen ook te voorkomen, zeker de SWW-run is nogal luid vanwege de compressor die vol aan de bak moet. Bijkomend voordeel is dat ik het koudste deel van de dag oversla, goed voor het rendement. Nog geen klachten gehad trouwens, probeer ik zo te houden.
Ik heb best begrip voor jou genoemde nadelen maar je creëert ze eigenlijk wel zelf.
Dat rondje over buffer is vorst beveiliging, zet dat ding dan gewoon niet uit.
Teveel lawaai? Tja pana is heel stil....
Glycol is een keuze, maar niet nodig bij continu gebruik.
Vuil filter heeft een pana niet inwendig....
En hele installatie leeg halen voorkom je door twee kranen met aftap te plaatsen in je leidingen.

Dus als je andere keuze's had gemaakt had je deze min puntjes niet gehad naar mijn inzicht?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat dat laatste het geval is, want als ik de houtkachel aan heb gaat de Elga uit doordat het in de woonkamer boven de 19,5 komt. Pas als de woonkamer weer is afgekoeld komt de Elga weer in bedrijf en dan blijft hij dus hangen. Doordat jouw el. rads niet de hele woonkamer op temperatuur stoken blijft de Elga bij jou draaien en heb je dus dit probleem niet.
Zit er geen openhaardfunctie op de kamerthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

--Erik-- schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:20:
Ik wil, als voorbereiding, alvast uitkijken naar wat Jaga's op MP. Welke types Jaga kan ik beste naar kijken? Gaat om het verwarmen van 3 slaapkamers van +/- 6 m2, 10 m2 en 14 m2.
Hoho... Ik ben eerst.... O-)

Ik kijk uit naar de jagas met een dubbele convector...
Volgens mij de types 11/16 en 21.

Jaga's met een DBE zijn relatief duur en daar moet je ook weer een 220 aansluitpunt voor hebben achter de JAga.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:29:
[...]

Jaga's met een DBE zijn relatief duur en daar moet je ook weer een 220 aansluitpunt voor hebben achter de JAga.
Ik heb er al zo vaak naar gekeken en zo goedkoop zijn die dingen niet.
Paar ventilator van 8 euro stuk leek mij handiger

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:29:
[...]

marktplaats........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:22:
[...]

Ik heb best begrip voor jou genoemde nadelen maar je creëert ze eigenlijk wel zelf.
Dat rondje over buffer is vorst beveiliging, zet dat ding dan gewoon niet uit.
Die niet nodig is met glycol in het systeem. Onttrekt fors warmte aan de buffer, meetbaar lagere temperaturen aan het einde van de nacht in de buffer.
Teveel lawaai? Tja pana is heel stil....
De LG is niet lawaaiig maar op vol vermogen produceren deze dingen gewoon geluid, split of mono maakt weinig uit trouwens.
Glycol is een keuze, maar niet nodig bij continu gebruik.
Tenzij je zonder thermostaat werkt zonder naregeling kan het prima voorkomen dat de warmtepomp uren stil staat. Hier sowieso, de mono draait alleen SWW :) Of - kans is klein maar het gebeurt - stroom valt een tijd uit. Dan vriest de boel kapot, dus toch maar beter glycol erin.
Vuil filter heeft een pana niet inwendig....
Vuilfilter is geen gek idee, zeker met stalen leidingen niet en dan moet de installatie toch leeg
En hele installatie leeg halen voorkom je door twee kranen met aftap te plaatsen in je leidingen.
Dit is wel een goed idee om nog een keer te plaatsen ja. Overigens ben je dan alsnog een behoorlijk deel van het water kwijt, van de ca 18 liter in dit systeempje zit wel een aantal liter in het stuk van de warmtepomp, dus nog steeds een ding.
Dus als je andere keuze's had gemaakt had je deze min puntjes niet gehad naar mijn inzicht?
Grootste deel blijft staan, daarbij hoeft een splitunit niet veel duurder uit te pakken op zich. Ik heb beiden, ben met beiden op zichzelf tevreden, maar de split werkt allemaal net even wat soepeler als het aan is gelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 13-12-2017 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 16:26
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:16:
[...]
Ik heb hier hetzelfde als jij. Bijvoorbeeld eergisteren: zie deze grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sIO3CjmRZQT7uedBm907rsmH/full.png

Mijn theorie was dat na een lange stilstand de T-retour zo koud is geworden, dat de Toshiba, danwel de Elga uit veiligheidsoverwegingen op een heel laag niveau gaat draaien als de buiten-T defrosts vereist. Maar dat blijkt toch niet op te gaan. Elga toert bv. om 7.30 uur weer wél lekker op na een herstart.
Het is bovendien zo gek, dat hij blijft hangen in dit gedrag. Als je niks doet kan dit dagen doorgaan.

Zal eens aan Techneco vragen of dit een feature of een bug is.
In de tussentijd is het raadzaam om bij pelletkachel gebruik de T-set flink te verhogen zodat de wp ook blijft lopen.

#Elgahybernation

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb er al zo vaak naar gekeken en zo goedkoop zijn die dingen niet.
Paar ventilator van 8 euro stuk leek mij handiger
Naja.
Kost misschien €100,- voor een leuke 2e hands die qua afmetingen voldoet.
Alleen woon ik niet in het midden van het land.
Dus om nu een paar uur in de auto te zitten...

Dan zoek ik wel nog effe....
In de hoop dat ik hem hier in het zuiden tegen kom.
Klein detail... Mijn vriendin vind de grijze Jaga's mooier... En ik eigenlijk ook wel.
Dus nog moeilijker te vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Mij valt op dat de Daikin L/L veel beter modulatie-gedrag vertoont als de Elga en slechts 3 defrosts in de afgelopen 24 uur. De Elga heeft om de 35 minuten een defrost als ik die aanmerk als hoofdverwarming. Elga gaat volgas (kleine 1000W) tot aan de volgende defrost. De Daikin moduleert sinds vannacht al zonder defrost tussen 500 en 700W om het op temperatuur te houden.

Is dat verschil verklaarbaar in de soort verwarming of regeling technisch?

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 13-12-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hmmmm...

Buitentemperatuur is inmiddels 5C.
En waarempel... Temperatuur in de kamer loopt ook op...

Dus dan toch het warmteverlies tgv de defrosts!!??
Alleen een lagere Ta is killing voor mijn warmte afgifte via de radiatoren...

Hoop dat ik dat warmteverlies mbv aansluiting heater element kan minimaliseren...
Alleen regent het met bakken. En dat de hele dag waarschijnlijk... :|

[ Voor 58% gewijzigd door paulv1973 op 13-12-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:28:
[...]

Zit er geen openhaardfunctie op de kamerthermostaat?
Nee, niet op de Honeywell. Ik zou er een iSense aan kunnen hangen, maar aangezien de Elga vrijwel alles negeert vraag ik me af of dat een oplossing is

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:46:
[...]

@mkleinman Wellicht kan dit worden opgenomen in de openings pagina, dit is namelijk een goede tip !
Toegevoegd aan de OP :)
amarkest schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:09:
@mkleinman en nog wat links naar goede leiding warmte/geluidsisolatie zou ook niet misstaan op de OP o<:)
Nu wel ;)
amarkest schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:34:
[...]

marktplaats........................
Volgens mij staan er niet zo heel veel op marktplaats. Ik heb laatst gekeken maar het aanbod viel mij tegen.

[ Voor 53% gewijzigd door mkleinman op 13-12-2017 12:04 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:43:
Hmmmm...

Buitentemperatuur is inmiddels 5C.
En waarempel... Temperatuur in de kamer loopt ook op...

Dus dan toch het warmteverlies tgv de defrosts!!??
Alleen een lagere Ta is killing voor mijn warmte afgifte via de radiatoren...

Hoop dat ik dat warmteverlies mbv aansluiting heater element kan minimaliseren...
Alleen regent het met bakken. En dat de hele dag waarschijnlijk... :|
Als je water temperatuur niet hard zakt schakelt hij element toch niet in, kijk maar bij @Verwijderd .

Krijgt je wp wel de gelegenheid om continu vol vermogen te draaien?
Anders zou ik toch buffer overwegen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met betrekking tot de hele dT discussie van gisteren/eergisteren is het mij nog steeds niet geheel helder waarom de WP zo graag een dT heeft van max 4 á 5 graden.

Wat is hier exact de technische reden van :?

Geleverd vermogen wordt bepaald door dT (Ta-Tr) en de flow. Bij problemen wordt altijd geadviseerd de flow te verhogen, dit is dan vaak ook de oplossing.

Maar de dT verhogen zou ook het thermische vermogen verhogen, en toch werkt dit (meestal) niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
neographikal schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:03:
[...]
Het koudste deel van de dag is net voor zonsopgang, in de winter dus je SWW-run niet supervroeg in de ochtend starten }:O

Afbeeldingslocatie: https://www.ikhebeenvraag.be/image_cache/A1000/1203/Picture1-5ae0b2be81afdc895a160187a7d2a86f-maxislider-m.jpg
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:10:
Met betrekking tot de hele dT discussie van gisteren/eergisteren is het mij nog steeds niet geheel helder waarom de WP zo graag een dT heeft van max 4 á 5 graden.

Wat is hier exact de technische reden van :?

Geleverd vermogen wordt bepaald door dT (Ta-Tr) en de flow. Bij problemen wordt altijd geadviseerd de flow te verhogen, dit is dan vaak ook de oplossing.

Maar de dT verhogen zou ook het thermische vermogen verhogen, en toch werkt dit (meestal) niet :?
Studeer hier maar eens op
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/koudetechniek/

En wat betreft flow. Ergens zit een punt van verzadiging. Staat de flow al goed dan heeft verder verhogen een averechts effect.

Het verhogen van de flow waarbij de resultaten verbeteren zeggen dus slechts dat de flow te laag stond ingesteld.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:35:
[...]

[afbeelding]

Mijn theorie was dat na een lange stilstand de T-retour zo koud is geworden, dat de Toshiba, danwel de Elga uit veiligheidsoverwegingen op een heel laag niveau gaat draaien als de buiten-T defrosts vereist. Maar dat blijkt toch niet op te gaan. Elga toert bv. om 7.30 uur weer wél lekker op na een herstart.
Het is bovendien zo gek, dat hij blijft hangen in dit gedrag. Als je niks doet kan dit dagen doorgaan.

In de tussentijd is het raadzaam om bij pelletkachel gebruik de T-set flink te verhogen zodat de wp ook blijft lopen.
Hij blijft er inderdaad eindeloos in hangen en Techneco kwam bij mij niet met een bevredigend (eigenlijk met geen) antwoord op mijn vraag hierover, dus ik ga zo eens even bellen.

T-set verhogen (dus eigenlijk zelf een open haard stand inbouwen) vind ik ook weer zo wat, want dan ga ik dus eigenlijk dubbel stoken. Het voorkomt misschien wel het 600-watt-probleem, maar gaat aan de andere kant weer volkomen in tegen mijn idee van zo min mogelijk gas verstoken.

Wat me trouwens opviel toen ik de Elga laatst open had, is dat er op de print in de Elga ergens Carrier staat. Zou dat er nog iets mee van doen kunnen hebben? Niet dat het er op staat, uiteraard, maar dat de binnenunit gericht is op Carrier ipv Toshiba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:48:
[...]
T-set verhogen (dus eigenlijk zelf een open haard stand inbouwen) vind ik ook weer zo wat, want dan ga ik dus eigenlijk dubbel stoken. Het voorkomt misschien wel het 600-watt-probleem, maar gaat aan de andere kant weer volkomen in tegen mijn idee van zo min mogelijk gas verstoken.
Ja, dat is ook een onhandige workaround. Die openhaard-functie in de iSense zet de ketel op WAR. Ik weet wel zeker dat dit niet werkt met de Elga, als die op RAR staat.
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:48:
[...]
Wat me trouwens opviel toen ik de Elga laatst open had, is dat er op de print in de Elga ergens Carrier staat. Zou dat er nog iets mee van doen kunnen hebben? Niet dat het er op staat, uiteraard, maar dat de binnenunit gericht is op Carrier ipv Toshiba?
raar. Mij nooit opgevallen. Het zou een mirakel zijn als een Carrier-print op een Toshiba-buitenunit zou werken.

#Elgahybernation

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:51:
[...]

Ja, dat is ook een onhandige workaround. Die openhaard-functie in de iSense zet de ketel op WAR. Ik weet wel zeker dat dit niet werkt met de Elga, als die op RAR staat.

[...]

raar. Mij nooit opgevallen. Het zou een mirakel zijn als een Carrier-print op een Toshiba-buitenunit zou werken.
@Oxellaar had dit laats al opgemerkt.
Niet heel raar, aangezien carrier is overgenomen door toshiba

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:42:
[...]

Studeer hier maar eens op
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/koudetechniek/

En wat betreft flow. Ergens zit een punt van verzadiging. Staat de flow al goed dan heeft verder verhogen een averechts effect.

Het verhogen van de flow waarbij de resultaten verbeteren zeggen dus slechts dat de flow te laag stond ingesteld.
Tnx voor de link, ff snel gescand maar dit gaat me nog even boven de pet.
Als ik tijd heb zal ik het eens een keer bestuderen.

Ik heb de "nare" eigenschap dat ik dingen wil "begrijpen" in plaats van zo maar dingen aan te nemen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

Het staat ergens rechtsvoor op de print waar ook de dipswitches op zitten. Ik weet niet of dat de Carrier/Toshiba-print is waar steeds aan wordt gerefereerd? Ik vond het zelf vreemd, omdat ik nergens Toshiba op die print heb zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:06:
[...]

Als je water temperatuur niet hard zakt schakelt hij element toch niet in, kijk maar bij @Verwijderd .

Krijgt je wp wel de gelegenheid om continu vol vermogen te draaien?
Anders zou ik toch buffer overwegen.
Watertemp zakt bij een defrost zeker meer dan 8C.
Bij een hogere buitentemp hoeft het element ook niet in te schakelen.
Dan trekken de radiatoren (en de Wp) het binnen wel.
Alleen als het richting 2C buitentemp gaat zakt de woonkamertemp af richting de 19-20C.
En das voor ons net 1C te weinig...

Wat bedoel je met "gelegenheid" ??
Er is niets wat hem tegenhoud om op vol vermogen te gaan.
Hij staat op WAR ingesteld.
Misschien de stooklijn nog hoger zetten?!!

Qua buffer...
Ik heb een bijgebouw hetgeen nog gestuct en afgewerkt dient te worden met 350meter vloerverwarming liggen die momenteel niet in bedrijf is. Dat zou ik als buffer kunnen aanspreken. Is ongeveer 80liter.
Heb ik ook al gedaan.
Duurt echter een hele tijd voordat dat water en de ruimte temperatuur allemaal op temperatuur is,
Hetgeen de huidige woonkamertemperatuur niet ten goede komt. Zakte naar 18C.
Er gaat dan nl veel Ta "verloren" in de opwarming van die ruimte.
Heb de vv toen maar weer dichtgdraaid

Daarbij ga ik dan 40C Ta door de vv heen jagen...
Heb een LT open verdeler hangen. Zou wel kunnen.... maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:55:
[...]

Bij een hogere buitentemp hoeft het element ook niet in te schakelen.
Dan trekken de radiatoren (en de Wp) het binnen wel.
Alleen als het richting 2C buitentemp gaat zakt de woonkamertemp af richting de 19-20C.
En das voor ons net 1C te weinig...

Wat bedoel je met "gelegenheid" ??
Er is niets wat hem tegenhoud om op vol vermogen te gaan.
Hij staat op WAR ingesteld.
Misschien de stooklijn nog hoger zetten?!!

Qua buffer...
Ik heb een bijgebouw hetgeen nog gestuct en afgewerkt dient te worden met 350meter vloerverwarming liggen die momenteel niet in bedrijf is. Dat zou ik als buffer kunnen aanspreken. Is ongeveer 80liter.
Heb ik ook al gedaan.
Duurt echter een hele tijd voordat dat water en de ruimte temperatuur allemaal op temperatuur is,
Hetgeen de huidige woonkamertemperatuur niet ten goede komt. Zakte naar 18C.
Er gaat dan nl veel Ta "verloren" in de opwarming van die ruimte.
Heb de vv toen maar weer dichtgdraaid

Daarbij ga ik dan 40C Ta door de vv heen jagen...
Heb een LT open verdeler hangen. Zou wel kunnen.... maar toch.
Als flow niet optimaal is of je T retour blijft te laag dan kan hij niet alle vermogen kwijt.
Wat jij als buffer ziet is slechts water inhoud vergroten, dat heeft geen enkel nut. Hij moet hydraulisch ontkoppelt zijn zodat hij perfecte regel strategie kan volgen.
Als je warmte vraag hebt en hij blijft continu 58 hertz(vanaf min tien nog meer vrijgave ) draaien met continu 1400 watt dan is max bereikt.
Als hij gaat terug moduleren maar nog steeds warmte vraag kan hij zijn vermogen dus niet kwijt. Vanwege flow te laag of de retour blijft te laag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 09:29
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om 2 6kW warmtepompen aan te schaffen en voor allebei subsidie aan te vragen? Of krijg ik dan maar voor één apparaat subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt er 2 aanvragen en je krijgt voor 2 subsidie, tenminste zo was het altijd, en dat is ook meerdere Tweakers in dit topic gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:09:
[...]

Als flow niet optimaal is of je T retour blijft te laag dan kan hij niet alle vermogen kwijt.
Wat jij als buffer ziet is slechts water inhoud vergroten, dat heeft geen enkel nut. Hij moet hydraulisch ontkoppelt zijn zodat hij perfecte regel strategie kan volgen.
Als je warmte vraag hebt en hij blijft continu 58 hertz(vanaf min tien nog meer vrijgave ) draaien met continu 1400 watt dan is max bereikt.
Als hij gaat terug moduleren maar nog steeds warmte vraag kan hij zijn vermogen dus niet kwijt. Vanwege flow te laag of de retour blijft te laag.
Duidelijk voor wat betreft de buffer...

mijn Tretour ligt normaliter tussen de 2-4 graden lager dan de Ta.
Dat kan ik aflezen op de 2 temp meters in de leiding.
Volgens mij best goed als ik alle posts hier lees.

Of de Wp continue 58Hertz draait??!! Waar kan ik dat aflezen? Ergens op het display?
1400 Watt kan ik ook niet zien. helaas geen meter voor geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:55:
[...]

Ik vermoed dat die 8 of >8C ook langer dan X-tijd moet duren, ik zie een enkele keer >8 langskomen maar als dat binnen die X-tijd niet meer van toepassing is komt bij mij het element er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:13:
Je kunt er 2 aanvragen en je krijgt voor 2 subsidie, tenminste zo was het altijd, en dat is ook meerdere Tweakers in dit topic gelukt
Thanks!

Ik zit te denken om 2 warmtepompen van 6 kW aan te schaffen i.p.v. één van 12 kW. Eigenlijk puur vanuit prijstechnisch oogpunt. Is er nog een reden om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:35:
[...]

[afbeelding]

Ik heb dus hetzelfde probleem, graag aan Techneco vragen, dan wacht ik jouw antwoord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmetjuh schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:22:
[...]

Thanks!

Ik zit te denken om 2 warmtepompen van 6 kW aan te schaffen i.p.v. één van 12 kW. Eigenlijk puur vanuit prijstechnisch oogpunt. Is er nog een reden om dit niet te doen?
Er zijn voordelen (meer modulatiebereik, spreiden van belasting (simultaan SWW+CV bijvoorbeeld, prijs) en er zijn nadelen (complexere installatie, dubbele onderhoudskosten, dubbele kans op een storing, meer ruimte nodig voor buitenunits, eerder defrosts).

Persoonlijk zou ik voor 1 WP gaan afgestemd op jouw behoefte i.p.v. 2 kleine units maar het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vindt. Volgens mij heeft @Domba ook 2 kleine units draaien, en hij is daar best tevreden over wat ik er van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

[...]

Ik heb de Toshiba dus open gehad. Voor zover ik kon zien zit er alleen een printplaat in voor de motor(inverter) sturing verder geen elektronica. Alles wordt aangestuurd via de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens defrost loopt waterpomp op max, net gemeten, 3:00 in mijn geval a 1500l/h dacht ik = 75l is 75% van mijn systeeminhoud. Met radiatoren en minder systeeminhoud heeft dat waarschijnlijk onevenredig veel impact voor het op niveau houden van de gewenste kamerT.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:14:
[...]

Duidelijk voor wat betreft de buffer...

mijn Tretour ligt normaliter tussen de 2-4 graden lager dan de Ta.
Dat kan ik aflezen op de 2 temp meters in de leiding.
Volgens mij best goed als ik alle posts hier lees.

Of de Wp continue 58Hertz draait??!! Waar kan ik dat aflezen? Ergens op het display?
1400 Watt kan ik ook niet zien. helaas geen meter voor geinstalleerd.
Gewoon op de ab,check drukken en dan pijltje, waar je ook retour temp ziet.
Vermogen alleen op extra meter zichtbaar helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:32:
Tijdens defrost loopt waterpomp, net gemeten, 3:00 in mijn geval a 1500l/h dacht ik = 75l is 75% van mijn systeeminhoud. Met radiatoren en minder systeeminhoud heeft dat waarschijnlijk onevenredig veel impact voor het op niveau houden van de gewenste kamerT.
Met water van 22 graden of meer in je afgifte koelt kamer niet van af.
Enige uitzondering ben jij omdat je straling weg valt die jij continu moet voelen voor comfort.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:32:
Tijdens defrost loopt waterpomp op max, net gemeten, 3:00 in mijn geval a 1500l/h dacht ik = 75l is 75% van mijn systeeminhoud. Met radiatoren en minder systeeminhoud heeft dat waarschijnlijk onevenredig veel impact voor het op niveau houden van de gewenste kamerT.
Precies...
Dat vermoed ik dus ook.
Daarom dacht ik de vv erbij te gooien en daardoor een systeeminhoud van ongeveer 150Liter te creeren.
Waardoor de defrost minder impact zou moeten hebben op de watertemperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:38:
[...]

Enige uitzondering ben jij omdat je straling weg valt die jij continu moet voelen voor comfort.
Ben ik het niet geheel mee eens...
Als je meer warmte verliest dan dat je aanvoert (met 22C) koelt je kamer echt wel af...
Straling is inderdaad wel een eigenschap van gewone radiatoren.
Daarom zijn Jaga's (convector) beter bij LTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:38:
[...]

Ik heb de handleiding er eens bij gezocht.
Wist niet dat ik dat op het display kon terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:40:
[...]

Precies...
Dat vermoed ik dus ook.
Daarom dacht ik de vv erbij te gooien en daardoor een systeeminhoud van ongeveer 150Liter te creeren.
De daling vind wel plaats in je hele systeem.
Bij mij daalt temp in onderste deel van buffer, binnen 3 min weer volle bak dus boven in buffer niet eens merkbaar door gelaagdheid.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@paulv1973 Die Jaga's gaan dan lucht langs een koelere radiator blazen. Oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:27:
[...]

Ik heb dus hetzelfde probleem, graag aan Techneco vragen, dan wacht ik jouw antwoord af.
Is gebeurd. Kun jij dit probleem inmiddels naar believen reproduceren?

#Elgahybernation

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 15-12-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@Verwijderd Zal zeker een oplossing zijn. Wil alleen nu geen geld teveel uitgeven voor iets wat over een jaar vervangen wordt door vv...

Wil het graag nu oplossen met wat ik heb.
Dus misschien andere instellingen end...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:09:
[...]

Ik zie regelmatig de 1400W continu met Tb rond het vriespunt.
Maar niet de gestelde 58Hz, meestal rond de 44Hz (Dt=2 á 3).
Warmtevraag blijft aanwezig, wat zegt dit?
Meer flow werk averechts heb ik het idee in mijn situatie v.w.b. de ruimte temp.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:46:
[...]

Is gebeurd. Kun jij dit probleem inmiddels naar believen reproduceren?
Ik zal morgen de houtkachel weer eens aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb de Toshiba dus open gehad. Voor zover ik kon zien zit er alleen een printplaat in voor de motor(inverter) sturing verder geen elektronica. Alles wordt aangestuurd via de binnenunit.
Ik bedoel de print in de binnenunit. :-)
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:50:
[...]

Tevens @Bram-Bos : Ik kan er de klok op gelijk zetten wat dit betreft: Houtkachel stoken = Elga niet hoger dan ongeveer 600 watt.

Ik heb net de installateur gebeld en die wil graag alle info die ik heb op de mail, dus ik ga hem een verhaal sturen met eventueel grafiekjes erbij (heb nog wel een paar screenshots uit Domoticz liggen). Hij gaat dat dan doorzetten naar Techneco, zodat die een servicemonteur langs gaan sturen om de boel te bekijken en ook direct de fimrware te updaten. Ben heel benieuwd...

[ Voor 49% gewijzigd door Aziraphale op 13-12-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:50:
[...]

Mooi. @Oxellaar, ben jij dit probleem ook weleens tegen het lijf gelopen. Jij wil toch ook wel eens hout stoken, meen ik?

#Elgahybernation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:35:
[...]

Gewoon op de ab,check drukken en dan pijltje, waar je ook retour temp ziet.
Vermogen alleen op extra meter zichtbaar helaas
Wp draait tussen de 35 en 45Herz. Delta T is 2C volgens diplay
Heb de Stooklijn handmatig 3C verhoogt hetgeen
de Wp meten naar 52Hz laat draaien. hoger gaat hij niet...

Dus 58 heb ik nog niet gezien

Flow verhogen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Willie Wortel schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:18:
[...]

Rolco, het object wordt toch niet verplaatst (ik/jij)? Er is toch een constante in dit geval.
De lopende band (flow) wordt sneller gezet en daardoor kunnen er meer pakjes op de band (warmte in dit geval)
Klopt
Maar moet je wel meer pakjes hebben :) een 5kW op 0 graden kan misschien 4kW maximaal leveren dus 800 l/u is al voldoende, loopt de Ta slecht op staat hij al te hard.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:29:
[...]

Er zijn voordelen (meer modulatiebereik, spreiden van belasting (simultaan SWW+CV bijvoorbeeld, prijs) en er zijn nadelen (complexere installatie, dubbele onderhoudskosten, dubbele kans op een storing, meer ruimte nodig voor buitenunits, eerder defrosts).

Persoonlijk zou ik voor 1 WP gaan afgestemd op jouw behoefte i.p.v. 2 kleine units maar het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vindt. Volgens mij heeft @Domba ook 2 kleine units draaien, en hij is daar best tevreden over wat ik er van hoor.
Ik wil graag nog gebruik maken van de voordelen die dit jaar nog gelden en heb geen tijd meer om me er echt in te verdiepen en naar mijn behoefte te kijken. We wonen ook pas sinds afgelopen juli in dit huis en hebben dus nog geen winter meegemaakt hier.
Vandaar mijn gedachte om dan maar voor 2 stuks te gaan. Eventueel zou er zelfs tijdelijk één aangesloten kunnen worden en mocht dat niet toereikend zijn kan de tweede toegevoegd worden. De CV-ketel blijft voorlopig hangen dus koud zal het niet worden.
Goed om te horen dat dat geen problemen zal opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:51:
[...]

[...]
Maar ik bedoel daarmee te zeggen dat de aansturing van de Toshiba buitenunit best door een andere leverancier(Carrier) kan worden gedaan. Misschien zijn het nog allemaal Carrier prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:29:
[...]

Eens met jou Grolsch. Aan de vraagsteller:

Om alleen financiële redenen voor een dubbele setup te gaan vind ik echt geen goed idee. Zelfs als je een echte techneut bent, zal er ook wel eens iemand anders mee moeten werken, onderhoud plegen of jouw huis kopen in de toekomst. Nog los van het feit dat je dubbel subsidie trekt. Uiteraard moet iedereen daar zijn eigen morele oordeel in maken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:51:
[...]

[...]

Tevens @Bram-Bos : Ik kan er de klok op gelijk zetten wat dit betreft: Houtkachel stoken = Elga niet hoger dan ongeveer 600 watt.

Ik heb net de installateur gebeld en die wil graag alle info die ik heb op de mail, dus ik ga hem een verhaal sturen met eventueel grafiekjes erbij (heb nog wel een paar screenshots uit Domoticz liggen). Hij gaat dat dan doorzetten naar Techneco, zodat die een servicemonteur langs gaan sturen om de boel te bekijken en ook direct de fimrware te updaten. Ben heel benieuwd...
OK. Geef gelijk even door dat er drie aparte cases zijn van dit fenomeen: jij, @Tomexergie en ik.

#Elgahybernation

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmetjuh schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:04:
[...]

Ik wil graag nog gebruik maken van de voordelen die dit jaar nog gelden en heb geen tijd meer om me er echt in te verdiepen en naar mijn behoefte te kijken. We wonen ook pas sinds afgelopen juli in dit huis en hebben dus nog geen winter meegemaakt hier.
Vandaar mijn gedachte om dan maar voor 2 stuks te gaan. Eventueel zou er zelfs tijdelijk één aangesloten kunnen worden en mocht dat niet toereikend zijn kan de tweede toegevoegd worden. De CV-ketel blijft voorlopig hangen dus koud zal het niet worden.
Ik weet niet of je alles zelf aan elkaar gaat knopen, maar met 2 WP's in cascade opstelling wordt de installatie echt wel een aanzienlijk stukje complexer met open verdelers, flows die elkaar in de weg kunnen zitten, de installatie zal aanzienlijk duurder zijn als bij het installeren van 1 unit.
Luiaard schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:08:
[...]

Om alleen financiële redenen voor een dubbele setup te gaan vind ik echt geen goed idee. Zelfs als je een echte techneut bent, zal er ook wel eens iemand anders mee moeten werken, onderhoud plegen of jouw huis kopen in de toekomst. Nog los van het feit dat je dubbel subsidie trekt. Uiteraard moet iedereen daar zijn eigen morele oordeel in maken.
Ik zou het ook niet doen om de eerder aangegeven redenen, ik had ook maar 1 CV ketel, heb maar 1 kookplaat, 1 douche :)

Ik ben van mening dat ik liever 1 ding goed doe als 2 dingen half.

Het enigste voordeeltje wat ik zie is dat je lager kunt moduleren, maar tegelijkertijd vind ik dat ook weer geen zwaarwegend voordeel, want een WP die 10 x per dag aan/uit gaat kan het op papier nog 50 jaar volhouden.

Maar andere mensen kunnen daar anders over denken.

Over het morele verhaal van misbruik maken van subsidie regelingen of andere overheidsgelden laat ik mij maar niet meer over uit, is slecht voor mijn hart 8)

Er zijn nu eenmaal mensen zonder moraal, maar dat zegt meer over hun als over werkend Nederland (wat gelukkig nog steeds de meeste mensen zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:14:
[...]

OK. Geef gelijk even door dat er drie aparte cases zijn van dit fenomeen: jij, @Tomexergie en ik.
Doe ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je de WPen ieder een deel van de circuits, of in voor- en na seizoen 1 alles laten doen heb je geen ingewikkelde installatie, geen flows die elkaar in de weg zitten. Je behoudt de voordelen van laag kunnen moduleren. Naar mijn idee slimmer en financieel aantrekkelijker, win/win.
Edit:
1 kan SWW doen terwijl de ander ongestoord door kan gaan met verwarmen, geen ingewikkelde timer-problemen of andere bottleneck situaties. KISS.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

54Hz gezien....

Ta is 41C
Tr is 40C

[ Voor 44% gewijzigd door paulv1973 op 13-12-2017 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
[...]

Geen tijd je erin te verdiepen, dus dan maar twee warmtepompen bestellen? Hoe verzin je het...
Volgend jaar is er gewoon weer subsidie. Steek er wat tijd in, anders is niemand ermee geholpen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Timmetjuh schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:22:
[...]

Thanks!

Het is eigenlijk wel slim. Ook mbt logboek plicht.
Maar vooral omdat je circuits kunt scheiden. Bijv boven en beneden elk apart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
Slim was niet het woord waar ik aan dacht. Maar ach, yolo, bestel er vijf.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:40:
[...]

Precies...
Dat vermoed ik dus ook.
Of gewoon 50 liter buffer in je retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Knowbody @paulv1973 met meer systeeminhoud maak je de boel alleen langzamer, maar de warmte wordt nog steeds uit je afgiftesysteem gehaald. Met een echte ontkoppelbuffer blijft je afgiftesysteem warm.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:15:
[...]

Ik weet niet of je alles zelf aan elkaar gaat knopen, maar met 2 WP's in cascade opstelling wordt de installatie echt wel een aanzienlijk stukje complexer met open verdelers, flows die elkaar in de weg kunnen zitten, de installatie zal aanzienlijk duurder zijn als bij het installeren van 1 unit.

[...]

Ik zou het ook niet doen om de eerder aangegeven redenen, ik had ook maar 1 CV ketel, heb maar 1 kookplaat, 1 douche :)

Het enigste voordeeltje wat ik zie is dat je lager kunt moduleren, maar tegelijkertijd vind ik dat ook weer geen zwaarwegend voordeel, want een WP die 10 x per dag aan/uit gaat kan het op papier nog 50 jaar volhouden.

Over het morele verhaal van misbruik maken van subsidie regelingen of andere overheidsgelden laat ik mij maar niet meer over uit, is slecht voor mijn hart 8)

Er zijn nu eenmaal mensen zonder moraal, maar dat zegt meer over hun als over werkend Nederland (wat gelukkig nog steeds de meeste mensen zijn).
Aansluiten is het probleem niet i.v.m. CV-installatiebedrijf in de familie. Ook onderhoud wordt daardoor een stuk makkelijker.

Of het misbruik maken is van bestaande regelingen betwijfel ik. Als dit werkelijk misbruik zou zijn was er denk ik wel een regeltje voor geweest dat dit zou voorkomen. Daarnaast werk ik gewoon fulltime en werkt mijn partner ook dus ik betaal netjes mijn belastingcenten. Daar mag ook wel eens een meevaller tegenover staan denk ik. Maar dit is inderdaad een andere discussie die hier waarschijnlijk niet thuis hoort.
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:19:
[...]

Als je de WPen ieder een deel van de circuits, of in voor- en na seizoen 1 alles laten doen heb je geen ingewikkelde installatie, geen flows die elkaar in de weg zitten. Je behoudt de voordelen van laag kunnen moduleren. Naar mijn idee slimmer en financieel aantrekkelijker, win/win.
Edit:
1 kan SWW doen terwijl de ander ongestoord door kan gaan met verwarmen, geen ingewikkelde timer-problemen of andere bottleneck situaties. KISS.
Kijk, daar heb ik iets aan!
Luiaard schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:26:
[...]

Geen tijd je erin te verdiepen, dus dan maar twee warmtepompen bestellen? Hoe verzin je het...
Volgend jaar is er gewoon weer subsidie. Steek er wat tijd in, anders is niemand ermee geholpen.
Deze reactie is een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb een andere reden dan de hoogte van het subsidiebedrag om het dit jaar nog geregeld te willen hebben. Als je die wil weten stuur je me maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:25:
54Hz gezien....

Ta is 41C
Tr is 40C
Wat zijn je instellingen voor stooklijn en shift?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Timmetjuh het eenvoudigste is gewoon 1 WP die voldoende vermogen heeft om alles goed te doen. KISS'er kan het niet :P geen CV, geen elektrische kacheltjes, geen föhns, geen palletkachels, gewoon 1 ding met 1 draaiknop wat de meeste vrouwen ook snappen :P

Maar als je van knutselen houdt, de materie interessant vindt en je familie voor niets alles aansluit, tsjah, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen :P

Dat scheiden van verdiepingen is een hartstikke leuk idee op papier, maar ik zie hier Tweakers met een kleine WP die alleen op de B.G.G. ingezet wordt die bij 0 graden en mistig weer al zwaar in de problemen komen. Lees de posts van de afgelopen 2 weken maar eens door, en het is nog niet eens echt koud 8)

Nu kun je natuurlijk ook altijd je CV laten bijspringen, maar dan heb je alweer 3 verwarmingsapparaten, moet je ook willen.

Vergeet niet dat de meeste gebruikers hier fanatiekelingen zijn die elke dag op hun knieën voor de WP liggen en hele dagen lopen te tweaken/tunen met hun WP. Dat moet je (en je betere wederhelft) ook willen >:)

Zoals de rijdende rechter zegt "Dit is mijn oordeel, en daar zult u het mee moeten doen 8) "

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:39:
@Timmetjuh het eenvoudigste is gewoon 1 WP die voldoende vermogen heeft om alles goed te doen. KISS'er kan het niet :P geen CV, geen elektrische kacheltjes, geen föhns, geen palletkachels, gewoon 1 ding met 1 draaiknop wat de meeste vrouwen ook snappen :P

Maar als je van knutselen houdt, de materie interessant vindt en je familie voor niets alles aansluit, tsjah, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen :P

Dat scheiden van verdiepingen is een hartstikke leuk idee op papier, maar ik zie hier Tweakers met een kleine WP die alleen op de B.G.G. ingezet wordt die bij 0 graden en mistig weer al zwaar in de problemen komen. Lees de posts van de afgelopen 2 weken maar eens door, en het is nog niet eens echt koud 8)

Nu kun je natuurlijk ook altijd je CV laten bijspringen, maar dan heb je alweer 3 verwarmingsapparaten, moet je ook willen.

Vergeet niet dat de meeste gebruikers hier fanatiekelingen zijn die elke dag op hun knieën voor de WP liggen en hele dagen lopen te tweaken/tunen met hun WP. Dat moet je (en je betere wederhelft) ook willen >:)

Zoals de rijdende rechter zegt "Dit is mijn oordeel, en daar zult u het mee moeten doen 8) "
Ik zie er ook niets in om verdiepingen te gaan scheiden, dat is niet rendabel voor alleen een kinderkamer en een badkamer die gestookt worden.
Wel is het interessant om in het voor- en najaar een pomp uit te kunnen schakelen zodat alles via één apparaat gedaan kan worden.

De CV-ketel zit aan het eind van zijn levensduur (bouwjaar 2001 en kleine lekkage) dus het is de bedoeling om deze er t.z.t. tussenuit te halen, maar zo lang hij loopt hangt ie prima. Daarna zou er (als het allemaal meevalt) één voor warmwater gebruikt kunnen worden. Natuurlijk loop ik dan nog het risico dat de ketel er ook eerder mee kan stoppen maar daar dealen we dan wel weer mee. Misschien tijdelijk een oud beestje via Marktplaats ophangen.

Het is ook nog niet definitief hoor, ik wacht nog op bevestiging van "familielid" dat het haalbaar is en dat hij mee wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:57:
[...]

Wp draait tussen de 35 en 45Herz. Delta T is 2C volgens diplay
Heb de Stooklijn handmatig 3C verhoogt hetgeen
de Wp meten naar 52Hz laat draaien. hoger gaat hij niet...

Dus 58 heb ik nog niet gezien

Flow verhogen?!
Nee die 58 hertz komt @thido met koudere temperaturen. Komt staps gewijs vrij, exacte temp weet ik niet, @Domba wel, maar pas onder nul dacht ik.
Maar nu kom je ook geen vermogen tekort toch als je kamer nog steeds warmer word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
[...]

Ik wil graag nog gebruik maken van de voordelen die dit jaar nog gelden en heb geen tijd meer om me er echt in te verdiepen en naar mijn behoefte te kijken.
Daar stopt het bij mij eigenlijk al.
Hopende dat het bij je situatie past? Puur omdat de 6kw even voordelig is.. Het lijkt pepper.nl wel.
Je koopt eigenlijk maar iets op de gok? Koop je ook een bestelwagen als je een 4x4 nodig hebt omdat die eerste dit jaar nog even fiscaal aantrekkelijk is? Want zo komt dit op mij over.

Een 11kw hitachi met een betere mcs score/cop/erp etc kost hetzelfde. Wellicht past deze beter, of past een zubadan je beter. Ga vanavond gewoon eens lezen en vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
thefox154 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:02:
[...]

Daar stopt het bij mij eigenlijk al.
Hopende dat het bij je situatie past? Puur omdat de 6kw even voordelig is.. Het lijkt pepper.nl wel.
Je koopt eigenlijk maar iets op de gok? Koop je ook een bestelwagen als je een 4x4 nodig hebt omdat die eerste dit jaar nog even fiscaal aantrekkelijk is? Want zo komt dit op mij over.

Een 11kw hitachi met een betere mcs score/cop/erp etc kost hetzelfde. Wellicht past deze beter, of past een zubadan je beter. Ga vanavond gewoon eens lezen en vragen stellen.
Ik waardeer je reactie, maar zoals ik eerder al aangaf is het niet de hoogte van het subsidiebedrag waardoor ik alles nog dit jaar geregeld wil hebben maar heeft dat een andere reden.

Het is allemaal nog niet definitief, op de achtergrond wordt er nog het één en ander uitgezocht maar ik wil graag wat extra advies van de mensen die hier elke dag als hobby mee bezig zijn i.p.v van een professional.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hier over WPen en samenhangende zaken, is het wellicht een idee om emotionele en morele kwesties/oordelen achterwege te laten ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Dat scheiden van verdiepingen is een hartstikke leuk idee op papier, maar ik zie hier Tweakers met een kleine WP die alleen op de B.G.G. ingezet wordt die bij 0 graden en mistig weer al zwaar in de problemen komen. Lees de posts van de afgelopen 2 weken maar eens door, en het is nog niet eens echt koud.
Moet je wel erbij vertellen dat, als het droog vriesweer word, het weer veel beter gaat.
Dus dat temperaturen rond de 0, en een hoge luchtvochtigheid, voor sommigen problematisch word.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Moraal, dat woord heb ik lang geleden ook eens gehoord, maar ik geloof dat erbij stond dat die gene die zonder zonden is de eerste steen moet gooien.
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:15:
[...]

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Hier ben ik, maar ja wie ben ik, het helemaal mee eens.
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:10:
Het gaat hier over WPen en samenhangende zaken, is het wellicht een idee om emotionele en morele kwesties/oordelen achterwege te laten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joris Jasper Waar, maar niet iedereen bedenkt zich dat op tijd, en de steen is dan al gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hrt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:17:
[...]

Moet je wel erbij vertellen dat, als het droog vriesweer word, het weer veel beter gaat.
Dus dat temperaturen rond de 0, en een hoge luchtvochtigheid, voor sommigen problematisch word.
Voor wat betreft het defrost gedeelte heb je gelijk, maar veel warmtepompen (vooral kleinere) verliezen ook thermisch vermogen naarmate de buitentemperatuur daalt. (Dus juist wanneer je vermogen nodig hebt).

Al met al een complexe materie die warmtepompen en als ik de reacties van @Timmetjuh zo lees heb ik niet het idee dat hij alle ins en outs van warmtepompen kent. (NOFI)

En aangezien 1 WP al complex kan zijn zou ik hem afraden aan 2 WP's in cascade opstelling te beginnen.

Sterker nog, als ik hem was had ik me eerst verdiept in de materie, of iemand inhuren/regelen die wel goed weet waar hij het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Timmetjuh schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:33:
Deze reactie is een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb een andere reden dan de hoogte van het subsidiebedrag om het dit jaar nog geregeld te willen hebben. Als je die wil weten stuur je me maar een DM.
Gemiddelde CV-installatiebedrijf weet helaas weinig van warmtepompen omdat dit uit een andere hoek komt, de koudetechniek. Op zich fijn voor je leidingwerk zo'n bedrijf in de familie, dat wel. Je zult echter ook wat elektra moeten (laten) doen en bij een split unit het aansluiten+vacumeren door een F-gassen gecertificeerd bedrijf.

Ik wens je alle succes, maar het lijkt mij werkelijk waar geen goed idee voor de gemiddelde gebruiker om dit met twee units te doen. Grolsch heeft het wat genuanceerder verwoord dan ik.

Het is een vrij land en als je de aanmoediging van Hajeetje of anderen ter harte neemt, moet je dat vooral doen. Verder heb jij zelf in eerste instantie aangegeven dat jouw reden financiëel was. Als je een andere, niet nader te noemen reden hebt, prima.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, offtopic :O

[ Voor 115% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:00:
[...]

Nee die 58 hertz komt @thido met koudere temperaturen. Komt staps gewijs vrij, exacte temp weet ik niet, @Domba wel, maar pas onder nul dacht ik.
Maar nu kom je ook geen vermogen tekort toch als je kamer nog steeds warmer word.
@reneeke1970 Nee, geen vermogen te kort nog.
Dat weekend met -3c en mist was lastig maar toen stookte ik met een lagere stooklijn en dacht ik nog wat teveel vanuit CV/SV (even snel op temperatuur komen). Ook de werking van de Chronotherm nog niet helemaal duidelijk. Nu aangepaste stooklijn, minder grote nachtverlaging, en goede instellingen van de thermostaat. Resultaat hogere Ta en acceptabele ruimte temperatuur. Enige moment dat hij het niet haalt is als ik hem in de avond pas aanzet omdat er overdag met de Daikin is gedraaid bijvoorbeeld.
Maar dan zie ik hem de volgende ochtend weer wel gewoon goed draaien als hij weer meedoet met het klokprogramma. Als ik nou ook nog even die knuffelmoer erbij maak denk ik dat het wel gaat lukken :-)

Edit: ik heb ook één van de twee convector putten en een kleine radiator in de bijkeuken dicht gezet. Dat scheelt ook best wel wat. Lijkt erop dat het totale systeem anders te groot wordt om te behappen voor de pana.

[ Voor 8% gewijzigd door thido op 13-12-2017 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:19:
[...]

Is het een gek idee om de vloerverwarming beneden op een monoblock te doen (gehele jaar) en de HT radiatoren boven + SWW voorlopig lekker met de gasketel te blijven doen?

Voordeel in mijn geval zou dan zijn dat ik geen radiatoren hoef te vervangen door LT modellen, dat ik geen complexiteit heb met leidingwerk van bepaalde diameters naar zolder te brengen, niet hoef na tre denken over boiler/hygienespiraal/doorstromer en wellicht dat ik in de zomer vloer kan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

thido schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:38:
[...]

Wat zijn je instellingen voor stooklijn en shift?
Stooklijn:
War -5 = Ta 40
War 15 = Ta 30

Shift nu op +5 (is maximaal)
Dus eigenlijk een stooklijn op 45-35C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:37:
[...]

Is het een gek idee om de vloerverwarming beneden op een monoblock te doen (gehele jaar) en de HT radiatoren boven + SWW voorlopig lekker met de gasketel te blijven doen?

Voordeel in mijn geval zou dan zijn dat ik geen radiatoren hoef te vervangen door LT modellen, dat ik geen complexiteit heb met leidingwerk van bepaalde diameters naar zolder te brengen, niet hoef na tre denken over boiler/hygienespiraal/doorstromer en wellicht dat ik in de zomer vloer kan koelen?
Wat is gek ? In mijn ogen is dat helemaal geen gek idee, maakt het in principe heel overzichtelijk en simpel. En ik hou van simpel, je hoeft maar aan een heel beperkt aantal knoppen te draaien. Zoals jij het voorstelt ga ik het bij mijn zus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:40:
[...]

Wat is gek ? In mijn ogen is dat helemaal geen gek idee, maakt het in principe heel overzichtelijk en simpel. En ik hou van simpel, je hoeft maar aan een heel beperkt aantal knoppen te draaien. Zoals jij het voorstelt ga ik het bij mijn zus doen.
Zo ga ik het ook eerst aansluiten, kijk later wel naar verdere uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
@Peter86 , @Verwijderd Krijg je dan geen gedoe met dat de WP zijn vermogen niet goed kwijt kan in alleen de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
--Erik-- schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:28:
[...]

Ik heb inmiddels een offerte gekregen en er is geen sprake van 50 euro extra kosten bij ophalen, dus de prijs is zoals op de website staat, € 2590,- voor de WH-MDC06G3E5.

Opsturen kost € 238,80. Op en neer rijden is 900km. Voor 1 WP op zich al rendabel, voor 2 WP's is het financieel al helemaal interessant als de brandstofkosten worden gedeeld. Ik wacht nog even tot morgen met bestellen, geïnteresseerden kunnen zich nog melden :) .
Je weet dat ze meer dan 120kg per stuk wegen, enorm groot zijn (zeker incl. pallet en verpakking) en rechtop vervoerd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mindstorms schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:45:
@Peter86 , @Verwijderd Krijg je dan geen gedoe met dat de WP zijn vermogen niet goed kwijt kan in alleen de vloerverwarming?
Voor een Pana geld 30l als minimum, dat zullen de meeste veronderstel ik toch wel halen denk ik ?
Edit:
WP is beperkt vermogen, VV is traag -> benut de uren dat je de boel op temperatuur kunt/moet houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:40:
[...]

Interessant :9 Alleen heeft @Grolsch mijn euforische Eureka gevoel weer getemperd, hoe om te gaan met het probleem wat we de laatste tijd bij veel Tweakers zien?
Ik heb zo'n 6000W afgiftecapaciteit op 35c (uitgevogeld via de snelselectie tabellen ).

Hoe kom ik erachter of een 6kW monoblock dat gaat redden tot -10?
Dat is 1 van de zorgen die ik heb als ik dit topic lees, veel zaken zijn zo complex voor een newbie dat hij gauw belangrijke dingen over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:47:
[...]

Voor een Pana geld 30l als minimum, dat zullen de meeste veronderstel ik toch wel halen denk ik ?
Ik heb heb het voor de zekerheid vooraf even berekend en kwam ruim boven de 30 liter uit. Heb de berekening zo niet bij de hand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Je kunt altijd nog zo'n klein 50 liter buffervaatje toepassen, de vloerverwarming heeft daar toch al een eigen pomp zitten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:47:
[...]

Edit:
WP is beperkt vermogen, VV is traag -> benut de uren dat je de boel op temperatuur kunt/moet houden.
Ah, dat wist ik (nog) niet. Ik had hier het eea gelezen en begon me zorgen te maken https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wolly Je hebt 6kW afgiftecapaciteit bij 35C, daar zou je 6 * 24 / 8 = 18m3 gas op kunnen verstoken. Hoeveel is je max gasverbruik op een dag en bij welke buitenT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:35:
[...]

@reneeke1970 Nee, geen vermogen te kort nog.
Dat weekend met -3c en mist was lastig maar toen stookte ik met een lagere stooklijn en dacht ik nog wat teveel vanuit CV/SV (even snel op temperatuur komen). Ook de werking van de Chronotherm nog niet helemaal duidelijk. Nu aangepaste stooklijn, minder grote nachtverlaging, en goede instellingen van de thermostaat. Resultaat hogere Ta en acceptabele ruimte temperatuur. Enige moment dat hij het niet haalt is als ik hem in de avond pas aanzet omdat er overdag met de Daikin is gedraaid bijvoorbeeld.
Maar dan zie ik hem de volgende ochtend weer wel gewoon goed draaien als hij weer meedoet met het klokprogramma. Als ik nou ook nog even die knuffelmoer erbij maak denk ik dat het wel gaat lukken :-)
Heb jij een chronotherm op je pana ,hoe?
Nacht verlaging zou ik niet doen met weinig capaciteit. Hier duurt ook veel te lang om bij te komen tenzij ik hem laat beginnen om zeven uur smorgens, nou dat heeft ook geen zin.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:54:
@Wolly Je hebt 6kW afgiftecapaciteit bij 35C, daar zou je 6 * 24 / 8 = 18m3 gas op kunnen verstoken. Hoeveel is je max gasverbruik op een dag en bij welke buitenT ?
Heb het nog nooit >10m3 gezien, laagste buitentemperatuur was -5? Dat is wel het verbruik voor het complete huis, de vloerverwarming ligt alleen beneden (bestrijkt ongeveer 40% van de oppervlakte van het huis).
Pagina: 1 ... 18 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.