Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.710 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:47:
Het is ansich wel interessant.. zonder defrosts zou wellicht de ELGA net genoeg vermogen leveren.
Heeft iemand zich al eens aan een warmtelint gewaagd? De ELGA heeft geen eigen element oid om dit te doen namelijk
Intuitief verwacht ik dat de benodigde electrische energie om dat toch wel giga-oppervlak > 1C te houden in ieder geval niet energie-efficient zal zijn. Let wel dit is mijn intuitie.
Edit:
Heeft iemand wel eens gevoeld hoe warm de condensor wordt tijdens een defrost, de damp komt er vanaf, maar dat is op zich niet zo veelzeggend bij een buitenT van 0-5C.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
Volgens mij kloppen de formule en de gebruikte parameters van de website (welke?) niet:
De specifieke warmte van water van 27,5 °C is namelijk 4,1799 kJ/(kg.K) (geïnterpoleerd 25/30)

Hiermee kom ik op een vermogen van 4,88 kW (of 4,88 kJ/s)
(Warmte)Arbeid in 1 uur: 17,57 MJ

Een website welke vermogen en arbeid door elkaar haalt zou ik sowieso niet vertrouwen ;w .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:02:
[...]

Volgens mij kloppen de formule en de gebruikte parameters van de website (welke?) niet:
De specifieke warmte van water van 27,5 °C is namelijk 4,1799 kJ/(kg.K) (geïnterpoleerd 25/30)

Hiermee kom ik op een vermogen van 4,88 kW (of 4,88 kJ/s)

Een website welke vermogen en arbeid door elkaar haalt zou ik sowieso niet vertrouwen ;w .
Als dat niet correct hanteren een verschil van 2% oplevert kan ik daar mee leven. Het gaat/ging mij om de ordes van grootte. Maar bedankt voor je terecht kritische opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:48:
[...]

Ik heb geen idee v.d. hoeveelheid verlieswarmte v.d. compressor. Die basepanheater zit niet standaard in een Panasonic volgens mij. Defrosts zijn met name veel voorkomend in het 0 - 4C bereik dacht ik in combinatie met een hoge RV. Noodzaak voor basepanheater ivm bevriezing lijkt 'overbodig' te zijn.
Edit:
Is crankcase heater hetzelfde of wat anders dan basepanheater ?
Basepan heater, voor ontdooien onderzijde, zodat dooiwater weg kan, niet standaard, ook alleen in erg koude landen handig. Crankcase heater zit in elke wp, om de compressor heen, is dacht ik 80W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:56:
[...]

Intuitief verwacht ik dat de benodigde electrische energie om dat toch wel giga-oppervlak > 1C te houden in ieder geval niet energie-efficient zal zijn. Let wel dit is mijn intuitie.
Edit:
Heeft iemand wel eens gevoeld hoe warm de condensor wordt tijdens een defrost, de damp komt er vanaf, maar dat is op zich niet zo veelzeggend bij een buitenT van 0-5C.
Ja
Stopt bij de opgegeven 8 graden en schiet dan nog door naar 22 graden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een defrost volgens metingen van @jaari 400Wh kost, een compressor 800W verbruik heeft, hoeveel restwarmte produceeert die dan bij benadering ? Ik lijk wel een opsteller van examenvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:15:
Als een defrost volgens metingen van @jaari 400Wh kost, een compressor 800W verbruik heeft, hoeveel restwarmte produceeert die dan bij benadering ? Ik lijk wel een opsteller van examenvragen.
Defrost met element ja, maar die kan ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:17:
[...]

Defrost met element ja, maar die kan ook uit.
Volgens mij bestond het uit 2 componenten, electrisch 200 en 200 uit afgiftesysteem onttrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:12:
[...]

Basepan heater, voor ontdooien onderzijde, zodat dooiwater weg kan, niet standaard, ook alleen in erg koude landen handig. Crankcase heater zit in elke wp, om de compressor heen, is dacht ik 80W.
Die zal gezien de standby vermogensopname van de Panasonic niet always-on zijn en wellicht ook uitschakelen op het moment dat de compressor voldoende eigen warmte ontwikkeld ?
Edit:
Proefje van net bierglas 0.25l over condensor, indien je dat elke 1min doet, heb je 15l/h nodig. Om 15l/h van 5->25C te verwarmen heb je binnen een marge van 2% een vermogen nodig van 340W/h. Zou dit in theorie af te tappen zijn van de restwarmte van een 800Wh verbruikende compressor ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19

kimjansen

Nu ff niks...

Ik zit nogsteeds te twijfelen tussen een 'nieuwe' Mitsubishi Zubadan 11.2kW (SHW112YAA) of een Hitachi Yutaki S (RWM-4 / RAS-4).

De Mitsubishi staat voor 5071 euro bij je thuis vanuit Spanje, na aftrek subsidie betaal je netto 2471.

De Hitachi voor 4249 euro uit Engeland, netto 1771.

Nu ben ik bij beide units gecharmeerd van de 'looks', ziet er als een degelijk product uit. Echter over Hitachi hoor ik minder, het aantal gebruikers zal lager zijn in NL en ook de distributeur lijkt niet heel actief. Je hoort weer wel meer over het moeilijker zijn van, of ontbreken kennis/informatie over, het inregelen van het ding? De Mitsubishi zie in het dagelijks leven overal, hier zijn veel gebruikers en flash-injection is natuurlijk wel een mooie vermogensgarantie. Waarom overweeg ik dan toch de Hitachi? Nou die is A+++ ipv A++ en als je kijkt naar de opgegeven COP en de laboratorium tests voor de COP dan presteerd deze bij gangbare temperaturen toch zo'n 10-15% beter...

Kan iemand nog iets nuttigs toevoegen? Alsin ervaring met instellen, uitval, duurzaamheid, etc.?

Het overzichtje van COP en vermogen van beide units dat ik heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rgynvt.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/jq6alk.png
Omdat de performance verschillen uit de labtesten +/- overeenkomen met de performanceverschillen uit de specs heb ik bovenstaande gebaseerd op de gegevens uit de specs van beide fabrikanten. De werkelijke waarden zullen vast afwijken maar het geeft denk ik wel een goed beeld om te vergelijken.

(De Hitachi waarden en de Mitsubishi 'max' waarden zijn volgens mij gelijkwaardige bepaald, deze kun je dus zien als goed vergelijk, de Mitsubishi 'nom' waarden gelden voor als hij op 11.2kW afkapt.)

[ Voor 6% gewijzigd door kimjansen op 12-12-2017 18:45 . Reden: Verschil max/nom waarden uitgelegd ]

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
Grolsch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:11:
[...]

Mijn Mitsu gaat natuurlijk ook wel naar de ingesteld Ta maar met de voorwaarde dat dT niet groter is als 4.

Volgens mij zit zoiets wel in elke WP, ik heb nog nooit een WP gezien die als de je Ta instelt op 55 graden, hij naar Ta 55 gaat terwijl Tr 35 graden is.

Ik zie dit ook heel goed terug bij SWW bereiding, mijn run begint op laag vermogen (2KW) en einde van de run kan dit zo maar 3,5KW zijn. Hij ramt niet in 1 x de Ta naar 55 graden, maar doet dit met een bepaalde max dT.
Dit fenomeen noem ik de retouretemperatuur op sleeptouw nemen. Tretour bepaalt hoe snel Ta (setpoint) gehaald wordt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Rol-Co
Ik heb nu de VVW beneden vol open staan. Een positieve of negatieve invloed op de temperatuur op de woonkamer is hier niet meetbaar. De temperatuur blijft hier 21 graden.
De gang is daarentegen van 19-20 graden gedaald naar 17-18 graden. De Jaga staat daar nog vol open, maar aangezien hier geen echte knop op zit moet ik even freubelen om dit te knijpen.

De radiatoren op een aantal slaapkamers staan nu op stand 2 in plaats van 5.

Dus het is op deze manier eigenlijk kouder geworden in de rest van het huis.

De WP staat regelmatig helemaal uit, zo ook vanmiddag tussen 15:00 - 18:00 uur. Dan wordt er dus eigenlijk helemaal geen warmte meer verdeeld en koelt het redelijk snel af in bepaalde ruimtes.

Met de radiatoren vol open lijkt er dus meer warmte in de gang te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
godfriedd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:55:
[...]

Dat verschil zit in de afronding ;) Maar dat is een flinke klus voor een pompje inderdaad...
Hangt af van de weerstand in het totale afgiftesysteem. Zelfde pompdruk (spanning), weinig weerstand, dan veel stroom.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kimjansen schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:37:
Ik zit nogsteeds te twijfelen tussen een 'nieuwe' Mitsubishi Zubadan 11.2kW (SHW112YAA) of een Hitachi Yutaki S (RWM-4 / RAS-4).

De Mitsubishi staat voor 5071 euro bij je thuis vanuit Spanje, na aftrek subsidie betaal je netto 2471.

Nu ben ik bij beide units gecharmeerd van de 'looks', ziet er als een degelijk product uit. Echter over Hitachi hoor ik minder, het aantal gebruikers zal lager zijn in NL en ook de distributeur lijkt niet heel actief. Je hoort weer wel meer over het moeilijker zijn van, of ontbreken kennis/informatie over, het inregelen van het ding? De Mitsubishi zie in het dagelijks leven overal, hier zijn veel gebruikers en flash-injection is natuurlijk wel een mooie vermogensgarantie. Waarom overweeg ik dan toch de Hitachi? Nou die is A+++ ipv A++ en als je kijkt naar de opgegeven COP en de laboratorium tests voor de COP dan presteerd deze bij gangbare temperaturen toch zo'n 10-15% beter...

Kan iemand nog iets nuttigs toevoegen? Alsin ervaring met instellen, uitval, duurzaamheid, etc.?

[afbeelding]
[afbeelding]
Omdat de performance verschillen uit de labtesten +/- overeenkomen met de performanceverschillen uit de specs heb ik bovenstaande gebaseerd op de gegevens uit de specs van beide fabrikanten. De werkelijke waarden zullen vast afwijken maar het geeft denk ik wel een goed beeld om te vergelijken.

(De Hitachi waarden en de Mitsubishi 'max' waarden zijn volgens mij gelijkwaardige bepaald, deze kun je dus zien als goed vergelijk, de Mitsubishi 'nom' waarden gelden voor als hij op 11.2kW afkapt.)
Als je de vraag herformuleert wordt het misschien makkelijker, of niet natuurlijk.
Geeft een extra investering van 700 me een betere garantie qua vermogen om het niet koud te krijgen ?
Ga ik die 700 door een betere COP in de levensduur, 15 jaar oid, terugverdienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wervisser schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:52:
@Rol-Co
Ik heb nu de VVW beneden vol open staan. Een positieve of negatieve invloed op de temperatuur op de woonkamer is hier niet meetbaar. De temperatuur blijft hier 21 graden.
De gang is daarentegen van 19-20 graden gedaald naar 17-18 graden. De Jaga staat daar nog vol open, maar aangezien hier geen echte knop op zit moet ik even freubelen om dit te knijpen.

De WP staat regelmatig helemaal uit, zo ook vanmiddag tussen 15:00 - 18:00 uur. Dan wordt er dus eigenlijk helemaal geen warmte meer verdeeld en koelt het redelijk snel af in bepaalde ruimtes.

Waarom gaat hij uit dan? Weet je dat? Heb je een thermostaat hangen die dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BierglasCondensorOndersteundeAntiDefrost duurt van 14:00 - 17:40, de Panasonic DIY 17:40 - 19:00 ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MN1EqaHIbIjwNFxfwbtCwtVY/full.png
PS. 1 probleempje, de omstandigheden zijn niet gelijk/constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
wervisser schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:52:
@Rol-Co

Misschien gewoon de gang deur open laten staan.
Ik heb dezelfde problemen, krijg je nooit lekker verdeelt. Enige wat perfect werkt is wat ik heb, vanuit de buffer heb ik naar keuken, naar badkamer en naar woonkamer aparte leidingen liggen met eigen pompen en eigen thermostaat. Probleem feilloos opgelost.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:21:
[...]

Volgens mij bestond het uit 2 componenten, electrisch 200 en 200 uit afgiftesysteem onttrokken.
Klopt.
En vorig jaar had ik de heater niet aangesloten. Alle warmte kwam dus uit het afgifte systeem. En ook zo kost een defrost gemiddeld 400Wh (gemeten met de Kamstrup).
Ik heb ook wel eens gedacht om de condensor handmatig te ontdooien, maar het leek me toch te onhandig omdat 24/7 vol te houden.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:13:
[...]

Klopt.
En vorig jaar had ik de heater niet aangesloten. Alle warmte kwam dus uit het afgifte systeem. En ook zo kost een defrost gemiddeld 400Wh (gemeten met de Kamstrup).
Ik heb ook wel eens gedacht om de condensor handmatig te ontdooien, maar het leek me toch te onhandig omdat 24/7 vol te houden.
Ah 400Wh aan warmte. :)
Het kost hier met heater 0,4 kWh aan AC verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:13:
[...]

Klopt.
Wellicht kunnen we met alle briljante koppen hier op het forum iets bedenken, waarvan we achteraf zeggen, hadden die WP fabrikanten dat zelf niet kunnen bedenken ? Iemand hoeft maar de juiste kronkel te hebben om een Aha erlebnis te realiseren. Iets met ei en Columbus of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:17:
[...]

Wellicht kunnen we met alle briljante koppen hier op het forum iets bedenken, waarvan we achteraf zeggen, hadden die WP fabrikanten dat zelf niet kunnen bedenken ? Iemand hoeft maar de juiste kronkel te hebben om een Aha erlebnis te realiseren. Iets met ei en Columbus of zo.
Heb ik 2 jaar geleden al uitgevonden :)
Op zolder zetten met de uitblaas naar buiten, geen defrost gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:21:
[...]

Heb ik 2 jaar geleden al uitgevonden :)
Op zolder zetten met de uitblaas naar buiten, geen defrost gezien.
Onttrekken van warme lucht uit je woning om een defrost te voorkomen lijkt me .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:24:
[...]

Die zal gezien de standby vermogensopname van de Panasonic niet always-on zijn en wellicht ook uitschakelen op het moment dat de compressor voldoende eigen warmte ontwikkeld ?
Nu je de service manual hebt, ook gebruiken ... ;-)

13.1.10 Crank Case Heater Control
Purpose:
- For compressor protection during low outdoor ambient operation (during heating low temperature operation).
Control content:
a. Trigger heater START condition
o When the outdoor air temperature is 4°C or below, and discharge temperature is 12°C or below.
b. Resetting heater STOP condition
1. when the outdoor air temperature 6°C.
2. when the discharge temperature 19°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19

kimjansen

Nu ff niks...

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:54:
[...]

Als je de vraag herformuleert wordt het misschien makkelijker, of niet natuurlijk.
Geeft een extra investering van 700 me een betere garantie qua vermogen om het niet koud te krijgen ?
Ga ik die 700 door een betere COP in de levensduur, 15 jaar oid, terugverdienen ?
Ik probeerde ook zo compleet mogelijk te zijn qua kosten voor de rest van de goegemeente ;).

De TVT maakt me eigenlijk niet veel uit, TCO wel en ook de prijs/kwaliteit verhouding. Die laatste is eigenlijk alleen door professionals of ervaringsdeskundigen te beantwoorden vrees ik.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
kimjansen schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:37:

[afbeelding]
[afbeelding]

@zw7 wellicht kun je Kim iets op weg helpen? Volgens mij ben je ondertussen de Hitachi specialist op het forum.

Bij mij is de kogel door de kerk, maar dat wist je al.
Ik zit op mark zijn bestellink te wachten en dan komt de Hitachi naar NL.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 13-12-2017 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:27:
[...]

Nu je de service manual hebt, ook gebruiken ... ;-)

13.1.10 Crank Case Heater Control
Purpose:
- For compressor protection during low outdoor ambient operation (during heating low temperature operation).
Control content:
a. Trigger heater START condition
o When the outdoor air temperature is 4°C or below, and discharge temperature is 12°C or below.
b. Resetting heater STOP condition
1. when the outdoor air temperature 6°C.
2. when the discharge temperature 19°C.
Ik stel zo'n persoonlijke bevestiging heel erg op prijs, dank daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:24:
[...]

Onttrekken van warme lucht uit je woning om een defrost te voorkomen lijkt me .......
Niet alleen om een defrost te voorkomen maar restwarmte die naar zolder gaat weer in je vloer te steken. Met 17-18 graden op zolder geen defrost hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Dat je geen defrosts hebt geloof ik direct, maar gezien het volume aan lucht dat een WP wil om zijn energie uit te halen, zal je zolderT binnen de kortste keren richting ?C gaan en vanwege de deltaT met de verdieping er onder daar 'serieus' warmte aan onttrekken vrees ik.
Edit:
Zoiets als gratis warmte uit je 'binnenschil' halen lijkt me .....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:15:
Even schoolmeester spelen: 800W vermogen tijdens de defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
MarFan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:11:
Even een elektra vraag (ben mijn groepenkast aan het ontwerpen ivm komst WP)
Ik twijfel tussen de WC09H3E5 en WC012H6E5 (beide enkele fase)
Hoe moet ik die minimaal afzekeren ? Of maak ik het me zelf makkelijker om voor de 3fase te gaan ?
Wat is de laatste Design handbook van Panasonic ? Ik heb de 2014, zou wel een nieuwere willen.
Even in overtreding (quote mezelf :X )
Ben er zo goed als zeker uit dat ik voor de 3-fase ga. Enige is nu de 9K versie heeft een 3K heater. De 12K versie heeft gelijk een 9K heater... beetje grote sprong. Indien hij de heater gebruikt, is dat dan direct de volledige 9K of doet hij dat in stappen ?

Daarnaast staat nog steeds de vraag of iemand een nieuwere Design Handbook heeft dan 2014 ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:04:
[...]

Even schoolmeester spelen: 800W vermogen tijdens de defrost?
Nee, op het moment dat de WP in normaal bedrijf is, de WP 800-1000W AC trekt.
Edit:
Goede schoolmeester overigens, eentje die vragen stelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:55:
@Rol-Co Dat je geen defrosts hebt geloof ik direct, maar gezien het volume aan lucht dat een WP wil om zijn energie uit te halen, zal je zolderT binnen de kortste keren richting ?C gaan en vanwege de deltaT met de verdieping er onder daar 'serieus' warmte aan onttrekken vrees ik.
Edit:
Zoiets als gratis warmte uit je 'binnenschil' halen lijkt me .....
Het ging anders prima :) zeker icm de pelletkachel beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co De WP van de nodige energie voorzien door de pelletkachel .... Wellicht handig als de pellets per kWh warmte niets kosten, maar anders .....

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Knowbody schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:49:
[...]

Dit fenomeen noem ik de retouretemperatuur op sleeptouw nemen. Tretour bepaalt hoe snel Ta (setpoint) gehaald wordt.
Dit is afhankelijk van merk/type/instelmogelijkheden. Die van mij ramt wel direct naar doeltemperatuur, maar dat is niet zo COP vriendelijk. Voor SWW krijg ik hem niet onder dT van ca. 12 graden, start SWW run is altijd dT 18-20 graden. Misschien als ik hem van automatisch afhaal en minmale freq laat draaien bij maximale flow. Voor verwarming kun je het instellen via parameters zoals vv vs. radiatoren, maar als je direct al op doel Ta zit bepaalt ook Tr icm met minmale dT van ca 4 graden doeltemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@MarFan

IK heb het Panasonic hydraulisch ontwerpen handboek 2016 voor je in de bieding. Interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
MarFan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:06:
[...]

Ben er zo goed als zeker uit dat ik voor de 3-fase ga. Enige is nu de 9K versie heeft een 3K heater. De 12K versie heeft gelijk een 9K heater... beetje grote sprong. Indien hij de heater gebruikt, is dat dan direct de volledige 9K of doet hij dat in stappen ?

Daarnaast staat nog steeds de vraag of iemand een nieuwere Design Handbook heeft dan 2014 ?
Backup heater is instelbaar op 3, 6 of 9kW. Dit staat althans in de handleiding van de remote. Ook de 3kW gaat niet continu aan bij de 1-fase modellen, maar wordt geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:29:
@Rol-Co De WP van de nodige energie voorzien door de pelletkachel .... Wellicht handig als de pellets per kWh warmte niets kosten, maar anders .....
Nou?
Grote kans dat ik nu meer kwijt ben......nog geen halve pallet en een 1250-1300 kWh tegen de 1800 kWh van afgelopen jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:39:
[...]

Nou?
Grote kans dat ik nu meer kwijt ben......nog geen halve pallet en een 1250-1300 kWh tegen de 1800 kWh van afgelopen jaar...
Dan is het voor jou wellicht een verstandige keuze, geen idee wat pellets kosten en ook niet met welke electrische kWh prijs je rekent. Maar als het voor jou voordeliger is, doen ! Als 'te veel' fijnstof maar geen roet in het eten gooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Rol-Co
Ik kan mij 2 redenen bedenken waarom hij uit gaat. Tijdens een SWW run blijft de Tr significant hoger als de Ta. Dit lijkt mij een reden om niet aan te gaan om te verwarmen. Tweede reden is de ruimtethermostaat die op 21 graden is ingesteld. De afhankelijkheid tussen de Tb en ruimtethermostaat heb ik echter naar 30% gezet. Dit lijkt mij dus niet de meest voor de hand liggende reden.

@reneeke1970
Haha, die 'oplossing' had de installateur ook aangedragen. Dit kan best overdag enigszins werken, maar zodra de kinderen op bed gaan wil ik die deur toch wel dicht hebben. Aan de andere kant heb ik juist hierom een Jaga Strade met DBE aangeschaft. Deze heeft het juiste vermogen voor de ruimte, maar hij wordt niet continue gevoed door de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:50:
[...]

Niet alleen om een defrost te voorkomen maar restwarmte die naar zolder gaat weer in je vloer te steken. Met 17-18 graden op zolder geen defrost hoor :)
En je weet dat er al gauw 47000 liter lucht per minuut door een WP gaat....de zolder is in enkele minuten koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser Volgens mij moet je e.e.a. waterzijdig benaderen.
Volgens mij is de werkwijze alsvolgt:
Eerst alles open, WP op continu verwarmen, meet de Ta Tr van de koudste kamer, knijp de overige radiatoren/vv tot Tr overal op hetzelfde niveau, als het goed is heb je dan een 'gebalanceerde' afgifte.
Ik geef mijn mening graag voor een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:22:
@wervisser Volgens mij moet je e.e.a. waterzijdig benaderen.
Volgens mij is de werkwijze alsvolgt:
Eerst alles open, WP op continu verwarmen, meet de Ta Tr van de koudste kamer, knijp de overige radiatoren/vv tot Tr overal op hetzelfde niveau, als het goed is heb je dan een 'gebalanceerde' afgifte.
Ik geef mijn mening graag voor een betere.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Het dichtdraaien van de radiator kranen heeft een averechts effect gehad. Op zich logisch aangezien de temperatuur niet hoog genoeg komt voor de thermostaat kraan. Inregelen met het voetventiel lijkt dan de enige oplossing.

Wordt een werkje voor later deze week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt het een beetje dat als je op de Panasonic van pompstand 1 -> 2 gaat dat de flow dan ongeveer 20/15 oftewel 133% wordt ? Indien ja liet ik kennelijk nog onbenut vermogen liggen, want deltaT blijft 4C tijdens start en groot deel v.d. run.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Verwijderd

Nee joh, de pellet is leuk voor een avondje in het weekend voor de gezelligheid maar ik wil niet teveel een rokende schoorsteen.

@wervisser
Raar, al eens op WAR gedraaid? Thermostaat uit of op 30 graden of zo?
Een thermostaat is voor gaskachels, niks voor warmtepompen.

@Knowbody
Toch een seizoen gedraaid, en als ik deze niet voor mijn voeten geworpen kreeg had ik er nog mee gedraaid, het ging prima met een 5kW. Uitblaas naar buiten op het laatst, eerst zelfs binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:50:
@Verwijderd

Nee joh, de pellet is leuk voor een avondje in het weekend voor de gezelligheid maar ik wil niet teveel een rokende schoorsteen.

@wervisser
Raar, al eens op WAR gedraaid? Thermostaat uit of op 30 graden of zo?
Een thermostaat is voor gaskachels, niks voor warmtepompen.

@Knowbody
Toch een seizoen gedraaid, en als ik deze niet voor mijn voeten geworpen kreeg had ik er nog mee gedraaid, het ging prima met een 5kW. Uitblaas naar buiten op het laatst, eerst zelfs binnen.
Wel grappig dat jij het er over hebt. Als formaat en gewicht niet tegen zouden werken in trapgat had mijne ook binnen gestaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk was het @mkleinman al opgevallen.... Maar aan het verbruik van de Elga te zien, lijkt het er sterk op dat de minimale tijd tussen twee defrosts 30 minuten is. Of heeft iemand hier een kortere tijd gemeten?

Is trouwens normaal dat er een minimale tijd aangehouden word, maar verwacht dat het bij de Elga 30 minuten is.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 12-12-2017 21:54 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:53:
Waarschijnlijk was het @mkleinman al opgevallen.... Maar aan het verbruik van de Elga te zien, lijkt het er sterk op dat de minimale tijd tussen twee defrosts 30 minuten is. Of heeft iemand hier een kortere tijd gemeten?

Is trouwens normaal dat er een minimale tijd aangehouden word, maar verwacht dat het bij de Elga 30 minuten is.
Minimale tijd weet ik niet maar dat er timers lopen lijkt mij niet te ontkennen, regelmatig tot op de minuut identieke intervals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45

Om de 34 minuten zo'n beetje :)
En elke keer precies hetzelfde vermogensopnamepatroon..
Wel zie ik wisselende dalingen van de TA tijdens de defrost

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die oplossing die DHS biedt, met een Panasonic half verzonken in het dak, zal de ombouw/kast waarin dat ding zit toch ook behoorlijk koud worden en warmte aan de schil onttrekken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Rhaelak schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:35:
@MarFan

IK heb het Panasonic hydraulisch ontwerpen handboek 2016 voor je in de bieding. Interesse?
Ja graag pm?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35

laatste week tussen de 35 en 45 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:04:
Die oplossing die DHS biedt, met een Panasonic half verzonken in het dak, zal de ombouw/kast waarin dat ding zit toch ook behoorlijk koud worden en warmte aan de schil onttrekken ?
Die zal goed geïsoleerd zijn en gewoon van buiten pakken.
En het is geen warmte van de binnen de schil pakken maar warmte die anders verloren gaat via het dak. Ook veel warmte beschikbaar dus hij heeft het makkelijk.

@reneeke1970
Het systeem was goed hoor, al heb ik nu denk ik wel 2x zoveel vermogen met de 7kW.
Maar alle dagen waren het zelfde, in verbruik alles en ook gewoon warm. Nu heb ik wel de badkamer er bij en dat is wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:38:
Klopt het een beetje dat als je op de Panasonic van pompstand 1 -> 2 gaat dat de flow dan ongeveer 20/15 oftewel 133% wordt ? Indien ja liet ik kennelijk nog onbenut vermogen liggen, want deltaT blijft 4C tijdens start en groot deel v.d. run.
Bij mijn installatie: pompstand 1 is 960 l/hr en pompstand 2 is 1160 l/hr.
Dus 15-20% verschil. Maar lijkt me afhankelijk van de installatie.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:04:
Dat zal zeker niet gebeuren. Zou ook een bizarre ontwerpfout zijn.

@Daannn1987 @amarkest Ja hier ook een continue herhalend patroon. Soms iets langer, maar nooit korter dan 30 minuten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:50:

@Knowbody
Ok vergelijk het maar met de airco aan en de ramen open. Het koelt vast wel wat af dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:40:
[...]

Dat zal zeker niet gebeuren. Zou ook een bizarre ontwerpfout zijn.

@Daannn1987 @amarkest Ja hier ook een continue herhalend patroon. Soms iets langer, maar nooit korter dan 30 minuten.
Sommige bugs worden features genoemd, Eneco had toch ook zo'n verloren warmte terug winner voor op zolder meen ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:43:
[...]

Ok vergelijk het maar met de airco aan en de ramen open. Het koelt vast wel wat af dan.
Tja het ging' 30 graden water en de zolder zo'n 17-18 graden....dus best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:53:
[...]

Voor 400m2 is het nog niet eens zo gek als je opgenomen vermogen bedoelt,
Maar als dit het verbruik van een MXC 12kW is, zal je flink moeten tweaken, want dit is niet toereikend voor -10C als je nu al ca 190-200kWhth van de ongeveer max 280kWhth benodigd
Ik ga er morgen heen en de flow eens flink verhogen want ik constateerde een delta T van 10c over de vloer, de pompstand is nog standaard (stand 2 dacht ik).
Pompstand 4 en ta van 40 naar 33c en dan maar kijken wat er gebeurd.
Zijn standaardverdeler is net zo omgebouwd als de mijne, dus de ventielen eruit en direct duims puntstukken erop.
Verwacht dan wel een spectaculaire COP verhoging.

Waar meneer eerst alleen de woonkamer verwarmde word nu de hele benedenverdieping verwarmt, incl. de garage en hier heb ik inprincipe niet op gedimensioneerd. Alleen op zijn historische gasverbruik van 2250m3

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:59:
[...]

In mijn geval zou dat bij de ELGA ( die hanteert dT van 4 ) 5100 / 4186 / 4 = 0,304liter/sec = 18,27liter/minuut = 1100 liter/uur

Zou dat dan inhouden dat wil je optimaal van de ELGA gebruik maken dat dan de flow richting die 18 liter/minuuut moet? Ik spoel nu met 15 liter/minuut door mijn systeem heen. Dat zou dus naar nog een tandje hoger moeten?
Als je de kranen 22mm uit je verdeler sloopt passen hier zonder pakking direct een puntstuk 1" in.
Heb het laatst (weer) gedaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarFan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:06:
[...]

Heater is ook uit te schakelen voor verwarming zelf, die heb je ook niet nodig met een 12 KW denk ik. (kijkende naar mijn klant met 400m2 en een 12KW T Cap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:58:
[...]

Ik ga er morgen heen en de flow eens flink verhogen want ik constateerde een delta T van 10c over de vloer, de pompstand is nog standaard (stand 2 dacht ik).
Pompstand 4 en ta van 40 naar 33c en dan maar kijken wat er gebeurd.
Zijn standaardverdeler is net zo omgebouwd als de mijne, dus de ventielen eruit en direct duims puntstukken erop.
Verwacht dan wel een spectaculaire COP verhoging.

Waar meneer eerst alleen de woonkamer verwarmde word nu de hele benedenverdieping verwarmt, incl. de garage en hier heb ik inprincipe niet op gedimensoneerd. Alleen op zijn historische gasverbruik van 2250m3
Ta naar beneden brengen helpt, maar het is een mxc, voor de lagere Tb met defrost is het ook belangrijk om op de retour Tr te letten dat deze niet onder 27C komt anders gaat die naar defrost mode 2, die fors meer tijd kosten en daarmee verwarmingcapaciteit dan mode 1.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:28:
[...]

Ta naar beneden brengen helpt, maar het is een mxc, voor de lagere Tb met defrost is het ook belangrijk om op de retour Tr te letten dat deze niet onder 27C komt anders gaat die naar defrost mode 2, die fors meer tijd kosten en daarmee verwarmingcapaciteit dan mode 1.
Als delta T = 4c lukt dan zitten we met Ta=33c hier nog mooi een stukje boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:38:
[...]
Als delta T = 4c lukt dan zitten we met Ta=33c hier nog mooi een stukje boven.
Yep, probeer de flow voor een dT=5 te krijgen voor max vermogen of binnen 85-110% ervan, maar het blijft een hele klus met max 30Wth/m2 zonder E-element, voor een bestaand afgiftesysteem

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:44:
[...]

Yep, probeer de flow voor een dT=5 te krijgen voor max vermogen of binnen 85-110% ervan, maar het blijft een hele klus met max 30Wth/m2 zonder E-element, voor een bestaand afgiftesysteem
Het 9 KW element kan bijspringen wanneer nodig, ik heb het voor de zekerheid aangezet want ik wilde zekerheid.
Morgen kijken of deze weer off kan en hoe achterhaal ik hoeveel dit element de afgelopen dagen gedaan heeft ?
Er zit een intesishome kit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
400m2, VV zal je goed moeten inregelen, want die heeft indien aangelegd als hoofdverwarming, meer afgiftecapaciteit met Ta>31C, waardoor je op andere plekken te kort komt terwijl je bij Tb <4C met Tr>27 C wilt voor de 30-60% kortere defrost mode 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:57:
[...]

400m2, VV zal je goed moeten inregelen, want die heeft indien aangelegd als hoofdverwarming, meer afgiftecapaciteit met Ta>31C, waardoor je op andere plekken te kort komt terwijl je bij Tb <4C met Tr>27 C wilt voor de 30-60% kortere defrost mode 1
Om 2 redenen Ta=33c.

1: het moet absoluut 25c binnen kunnen worden.
2: Tr boven de 27c houden.

Kat in het bakkie zou je zeggen.

Toen ik de vloerpomp van stand 3 afhaalde (max. stand) en op 2 instelde vloog de temperatuur binnen ineens omhoog, dit was dus de eerste gouden zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:01:
[...]

Om 2 redenen Ta=33c.

Toen ik de vloerpomp van stand 3 afhaalde (max. stand) en op 2 instelde vloog de temperatuur binnen ineens omhoog, dit was dus de eerste gouden zet.
Ik mag hopen dat die 25C niet voor de gehele 400m2 gelijktijdig is.
De nederlandse bouwers zijn nog niet zo heel bedreven in het al aardig richting passiefhuis niveau bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:10:
[...]

Ik mag hopen dat die 25C niet voor de gehele 400m2 gelijktijdig is.
De nederlandse bouwers zijn nog niet zo heel bedreven in het al aardig richting passiefhuis niveau bouwen
25c alleen in de woonkamer, maar die is ook niet echt klein te noemen.
De garage mag minder :)
Boven verwarmen ze helemaal niet, nou ja alleen als zijn schoonmoeder komt logeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koevlaas2 ik vraag me af of jij dat in die situatie ooit goed werkend gaat krijgen.
De eindgebruiker is blijkbaar nogal een heetgebakerd figuur, en come on, 25 graden in de woonkamer als eis stellen met een WP is onzinnig, daar heeft een CV ketel het al moeilijk mee bij -10, laat staan een WP.

Gebruik je daar nog iets van een buffervat of naregeling :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:56:
[...]

Minimale tijd weet ik niet maar dat er timers lopen lijkt mij niet te ontkennen, regelmatig tot op de minuut identieke intervals.
Bij mijn Elga 40minuten per defrost , bijna vaste tijd. Het is een kwestie van strategie. Meer defrosten dus minder ijs weg te smelten maar vaker een onderbreking maar ook een hogere gemiddelde COP omdat er minder belemmerende ijsvorming is. Dit is blijkbaar de keuze van Toshiba en sluit aan bij de meting van @mkleinman dat er per defrosts minder energie nodig is dan bij de andere warmtepompen.

Wat beter is zou ik niet weten en moeilijk te meten ook al omdat er meer variabelen zijn. Een warmtepomp met een relatief klein verdamper(condensor??) oppervlakte zal eerder invriezen omdat de dT tussen gas en buitenlucht groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het defrosten bij mijn zubadan kent niet echt een vast ritme wat ik terug kan zien.

Als het echt koud/vochtig weer is zie ik +- elk uur een defrost, maar meestal zit er zo'n 1,5 á 2 uur tussen.
Defrosts binnen een uur zie ik eigenlijk nooit.

Wel zie ik vaak de eerste defrost na opstarten vrij snel komen, dit kan al met 15 minuten zijn. Dan zal de WP wel op gang moeten komen verwacht ik. (hij vraagt met opstarten vaak ff wat extra vermogen om de boel op temperatuur te krijgen, dus extra ijsvorming).

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Afbeeldingslocatie: http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/8cd585f8742a89201e7170fa.png

Mijn panasonic (6kw) doet ook zo rond de 40 minuten defrosten. Dit is afgelopen 6 uur. (warmtepomp gisteren weer aangezet na extra pomp erbij, dus zit nog in opstart & experimenteer fase om uberhaupt m'n woonkamer warm te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Tomexergie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:46:
[...]

De thermostaat regelt de WP buitenunit niet en geeft alleen T-Tset info. Om de 600W stand te ontsleutelen moet je de spanning van de Elga afhalen. Dit is duidelijk een regeltechisch Toshiba probleem
Ik heb mijn mail naar Techneco klaar liggen met een grafiekje waarbij de 600W aan blijft, zal ik als bijlage meesturen gezien deze reactie.
Gisteren heeft hij bij mij weer de hele dag op max. 600 gedraaid en bijgestookt, tot ik rond een uur of 5 de stekker er uit heb getrokken. Vervolgens draaide hij weer braaf op een goed vermogen en heeft hij vannacht maar 1,36 kuub erbij moeten stoken, wat bij mij met dit weer heel erg netjes is. Vanmiddag maar even de installateur bellen, want ik ben er nu wel klaar mee.

Wat ik me overigens ook afvraag: Kan het geen kwaad om steeds de stekker er uit te trekken? Het lijkt me dat dat geen punt moet zijn (ivm stroomuitval etc.), maar toch...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:01:
[...]

Om 2 redenen Ta=33c.

Als je tijd hebt, kan je uitleggen waarom de temperatuur, in die situatie, met een lagere pompsnelheid een hogere temperatuur oplevert.? Ik dacht hogere snelheid, meer warmteafgifte door pomp met in het achterhoofd dat de wisselaar de warmte wel kwijt moet kunnen aan vloer/muur/radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:10:
[...]

Als je tijd hebt, kan je uitleggen waarom de temperatuur, in die situatie, met een lagere pompsnelheid een hogere temperatuur oplevert.? Ik dacht hogere snelheid, meer warmteafgifte door pomp met in het achterhoofd dat de wisselaar de warmte wel kwijt moet kunnen aan vloer/muur/radiator.
Wanner word je natter?
Als je onder een tuinsproeier door loopt of fietst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:24:
[...]

Heater is ook uit te schakelen voor verwarming zelf, die heb je ook niet nodig met een 12 KW denk ik. (kijkende naar mijn klant met 400m2 en een 12KW T Cap).
Ik kan hem dus zo instellen dat ik hem op 3KW zet voor defrost en verder niet.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:13:
[...]

Wanner word je natter?
Als je onder een tuinsproeier door loopt of fietst ?
Rolco, het object wordt toch niet verplaatst (ik/jij)? Er is toch een constante in dit geval.
De lopende band (flow) wordt sneller gezet en daardoor kunnen er meer pakjes op de band (warmte in dit geval)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
Zoals ik op het forum eerder aangaf heb ik geluidsproblemen met mijn Elga /Toshiba, zo erg dat ik Elga van mijn echtgenote s'nacht uit moet zetten.
Omdat je geluid eerst bij de bron moet aanpakken heb ik Toshiba een beetje geloopt om te kijken of ik de compressor beter kan isoleren met geluid dempend materiaal.
Het is mij gelukt om het geluid c.a 4 dB te reduceren. Vannacht mocht ik Elgaatje aan laten staan zonder klachten! Maar het kan volgens mij nog veel beter omdat ik i.v.m. het weer mijn sloop actie beperkt heb en de compressor nog niet goed heb kunnen bereiken.

Mijn observatie:
De stalen doos met de elektronica en compressor staat los op de bodemplaat! (rammelbak)
Er is vooral geluid absorberende vilt gebruikt i.p.v. geluiddempend(zwaar) materiaal
Tussen de geluid isolatie zitten veel spleeten naar de buitenkant van de stalen doos.
De deksel van de kast heeft geen geluiddemping.

Duidelijk een goedkope Aziatische airco unit waar een dBje meer of minder niet zo zwaar telt als in onze genormeerde samenleving.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4586/38308991104_bb7de93172_k.jpg
Isolatie speet bij de zijkant van de verdamper
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4726/38988458052_4a3fbb0860_k.jpg
Bovenkant van de compressor heeft geen dempend materiaal.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4644/38988458082_bfac8fa0f6_k.jpg

Bij Hornbach zwaar dempende mat en schuimrubber geluidsisolatie gekocht (totaal 16Eur)
Schuimrubber stroken in de hoeken van de kast en langs de compressor gepropt .
De geluiddempende mat tegen de deksel en aan de zijkant van de stalendoos gelijmd.
Resultaat: duidelijk hoorbaar minder compressorgeluid en mijn echtegenote kon slapen met Elga aan!!
Met deze geimproviseerde isolatie heb ik al veel resultaat bereikt, dus het kan nog veel beter.
In het voorjaar met beter weer ga ik de compressor zelf dempen, als ik de WP langere tijd buiten bedrijf kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:02:
[...]

Gisteren heeft hij bij mij weer de hele dag op max. 600 gedraaid en bijgestookt, tot ik rond een uur of 5 de stekker er uit heb getrokken. Vervolgens draaide hij weer braaf op een goed vermogen en heeft hij vannacht maar 1,36 kuub erbij moeten stoken, wat bij mij met dit weer heel erg netjes is. Vanmiddag maar even de installateur bellen, want ik ben er nu wel klaar mee.

Wat ik me overigens ook afvraag: Kan het geen kwaad om steeds de stekker er uit te trekken? Het lijkt me dat dat geen punt moet zijn (ivm stroomuitval etc.), maar toch...
Het lijkt mij verstandig om eerst te laten aftoeren (Thermostaat naar beneden of 30/31 kortsluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:08:
[...]

Bij mijn Elga 40minuten per defrost , bijna vaste tijd. Het is een kwestie van strategie. Meer defrosten dus minder ijs weg te smelten maar vaker een onderbreking maar ook een hogere gemiddelde COP omdat er minder belemmerende ijsvorming is. Dit is blijkbaar de keuze van Toshiba en sluit aan bij de meting van @mkleinman dat er per defrosts minder energie nodig is dan bij de andere warmtepompen.

Wat beter is zou ik niet weten en moeilijk te meten ook al omdat er meer variabelen zijn. Een warmtepomp met een relatief klein verdamper(condensor??) oppervlakte zal eerder invriezen omdat de dT tussen gas en buitenlucht groter is.
Ik kan hier inderdaad de klok er op gelijk zetten, ik heb precies elke 40 minuten een defrost.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:22:
Zoals ik op het forum eerder aangaf heb ik geluidsproblemen met mijn Elga /Toshiba, zo erg dat ik Elga van mijn echtgenote s'nacht uit moet zetten.
Omdat je geluid eerst bij de bron moet aanpakken heb ik Toshiba een beetje geloopt om te kijken of ik de compressor beter kan isoleren met geluid dempend materiaal.
Het is mij gelukt om het geluid c.a 4 dB te reduceren. Vannacht mocht ik Elgaatje aan laten staan zonder klachten! Maar het kan volgens mij nog veel beter omdat ik i.v.m. het weer mijn sloop actie beperkt heb en de compressor nog niet goed heb kunnen bereiken.
Ik blijft het met interesse volgen. Ik krijg zelf morgen 10 geluidabsorberende matten binnen van dit fabrikaat (maar dan in het zwart maar die is nu uitverkocht):

http://www.zilenz.nl/abso...sterwol-wit-40mm-40-kg-m3

Dit is als het goed is hetzelfde spul als wat Merford in hun omkastingen gebruikt in combinatie met veel stalen platen (massa!):
https://stillewarmtepomp....mkasting-merford-plaatsen

Ik ga dat deels in de pomp maar vooral ook tegen de muren om de buitenunit bevestigen. Mijn experiment met glaswol werkte al flink voor demping maar heeft als nadeel dat het uiteraard veel vocht opneemt dus is niet een permanente oplossing. Dit materiaal absorbeert nog veel beter geluid en kan ook tegen vocht dus ik heb goede hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:22:
Met deze geimproviseerde isolatie heb ik al veel resultaat bereikt, dus het kan nog veel beter.
In het voorjaar met beter weer ga ik de compressor zelf dempen, als ik de WP langere tijd buiten bedrijf kan zetten.
OK. goed plan. Dat heb ik,als er beter weer is, ook in de planning, hoewel het bij mij geen prio heeft.

Wel goed om te weten hoe het eea in elkaar geflansd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
godfriedd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:29:
[...]

Ik blijft het met interesse volgen. Ik krijg zelf morgen 10 geluidabsorberende matten binnen van dit fabrikaat (maar dan in het zwart maar die is nu uitverkocht):

Dit is als het goed is hetzelfde spul als wat Merford in hun omkastingen gebruikt in combinatie met veel stalen platen (massa!):

Ik ga dat deels in de pomp maar vooral ook tegen de muren om de buitenunit bevestigen. Mijn experiment met glaswol werkte al flink voor demping maar heeft als nadeel dat het uiteraard veel vocht opneemt dus is niet een permanente oplossing. Dit materiaal absorbeert nog veel beter geluid en kan ook tegen vocht dus ik heb goede hoop!
Kijk eens bij deze:

https://www.geluidsisolat...olerende-massaplaten.html

Ik heb voor mijn zeilboot diesel (=bijna compressor geluid) ook gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
godfriedd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:29:
[...]

De Merford kasten zijn wel erg lomp en groot (en duur) , gebaseerd op industriele geluidsafscherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:36:
[...]

Kijk eens bij deze:

https://www.geluidsisolat...olerende-massaplaten.html

Ik heb voor mijn zeilboot diesel (=bijna compressor geluid) ook gezocht.
@mkleinman Wellicht kan dit worden opgenomen in de openings pagina, dit is namelijk een goede tip !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
Toch wel mooi dat Tweakers het niet kunnen laten om alles te tweaken. Over een paar jaar een subforum 'warmtepompmodding' inclusief wedstrijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Bij mij proef mislukt....
Ta omlaag gezet om te testen of ik dan met minder defrosts het warmer krijg binnen.
Helaas niet. Temperatuur zakte naar 19 graden in de woonkamer...
Toch net iets aan de frisse kant als je 21 wil hebben...

Denk dat mijn probleem gewoon de radiatoren zijn die te "licht" zijn.
Ta van ongeveer 35C is gewoon lauw voor een radiator die graag 70C wil.
Tis wachten tot ik ergens volgend jaar de vv ga leggen in de benedenverdieping dus.

Ga wel zsm het heater element aansluiten in de Wp.
Voorlopig gewoon op dezelfde groep als de Wp zit net zoals Renee.
Ik heb hem wel op 25A afgezekerd,,,,

Toch blijft het leuk dat spelen met instellingen... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 13-12-2017 09:50 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Tomexergie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:41:
[...]

De Merford kasten zijn wel erg lomp en groot (en duur) , gebaseerd op industriele geluidsafscherming.
Daarom wil ik ook niet zo'n kast van hen kopen. Ik vind ze inderdaad veel te duur (1200 ex BTW). Maar ik geloof wel dat ze goed werken dus wil hun technologie 'lenen' voor een zelfbouwoplossing...

Daarbij denk ik inderdaad aan massa toevoegen ín de behuizing (die massaplaten die jij stuurt zijn ook een goede optie denk ik om aan de binnenkant van de warmtepomp tegen de betalen behuizing te plakken). En absorptie van geluid buiten de kast tegen reflecterende vlakken (2 muurtjes in mijn geval en eventueel een dempingsrooster voor de ventilator zoals die Merford dingen ook hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Vincm schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:46:
Toch wel mooi dat Tweakers het niet kunnen laten om alles te tweaken. Over een paar jaar een subforum 'warmtepompmodding' inclusief wedstrijden :+
Producten zoals airco's en warmptepompen zijn nogal geënt op massaproductie en door de hoge mate van concurrentie is het niet zo dat ze zo efficient mogelijk gebouwd worden. In ieder geval wordt er gestreden om het optimaliseren van andere eigenschappen, zoals vermogen en COP en niet zozeer om minimale geluidsproductie. Dat houdt mijns inziens in dat er achteraf nog best wat aan te verbeteren valt wat voor een fabrikant niet interessant is om te doen. Vooral ook omdat de grote massa het toch niet zo boeiend vindt.

Ik verwacht dat het over 5 jaar, als half NL vol staat met warmtepompen best een issue zal kunnen worden, al die brommende warmtepompen. Ik weet toevallig dat BAM hele woonwijken neerzet met Mitsubishi warmtepompen en die staan direct bij de achtergevel, elke 5/6 meter staat er weer een nieuwe. Dat gaat echt niet lang goed denk ik, daar gaan mensen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:02:
[...]

Ik zie dat er wel meer over geklaagd is, maar bij mij is dat alleen maar gebeurt als ik via b4/b5 dipswitch dat zo ingesteld had en verder niet. Zowel in duomode ON als OFF en Firmware 12.65 als de nwe 15.3 niet.

Gisterenavond tijdens bijkomen Calenta wederom flowprobleem.
Het circuit weer wat groter gemaakt dmv beetje openzetten badkamerradiatortje en flowerror was weer weg.
Alle thermostaatkranen heb ik eraf gehaald op 1 na die op de hoogste stand staat. Die kan wellicht defect zijn, maar staat wel op de hoogste stand.
Dus om dit flow-geklooi heb ik vorig jaar gekozen voor duomode OFF. To be continued................

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgend jaar begin ik aan mijn project "afdak" voor WP.

Het moet een afdak worden van in totaal een meter of 7 lang, zie rood gearceerde op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2hekhty.jpg

Hier komt dan onder te staan de warmtepomp, brandhout voor de houtkachel, afvalbakken (3 stuks), kruiwagen en een beetje tuingereedschap.

Ik wil er een soort "kapschuur" idee van maken, en dezelfde dakpannen gebruiken als ik op mijn huis heb liggen.

Dus het model van onderstaande, alleen dan kleiner/lager

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/37/93/b4/3793b4722008a77d837aaecfdf2b22ff.jpg

Voor / achter de buitenunit wil ik dan horizontale houten lamellen maken en die bekleden met geluidsisolerend materiaal zodat er voldoende flow aanwezig is.

Brandhout moet in principe ventileren, dus daar hoeft niets voor.

Nu eerst nog ff "brainstormen" met m'n kameraad (de timmerman) onder het genot van een LPG'tje hoe we dat precies gaan doen :P

Ik ben bang dat ik het niet ga redden met € 1200,00, maar het oog wil ook wat :+ (En mijn vrouw :( )

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:03:

Het moet een afdak worden van in totaal een meter of 7 lang, zie rood gearceerde op onderstaande foto:

[afbeelding]

Hier komt dan onder te staan de warmtepomp, brandhout voor de houtkachel, afvalbakken (3 stuks), kruiwagen en een beetje tuingereedschap.

Ik wil er een soort "kapschuur" idee van maken, en dezelfde dakpannen gebruiken als ik op mijn huis heb liggen.

[afbeelding]

Voor / achter de buitenunit wil ik dan horizontale houten lamellen maken en die bekleden met geluidsisolerend materiaal zodat er voldoende flow aanwezig is.

Nu eerst nog ff "brainstormen" met m'n kameraad (de timmerman) onder het genot van een LPG'tje hoe we dat precies gaan doen :P

Ik ben bang dat ik het niet ga redden met € 1200,00, maar het oog wil ook wat :+ (En mijn vrouw :( )
Gewoon....
Beginnen... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@mkleinman en nog wat links naar goede leiding warmte/geluidsisolatie zou ook niet misstaan op de OP o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:03:

[afbeelding]

[afbeelding]

Afmeting wel zo maken dat er gelijke string sf op past, gelijk aan je overige string.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
amarkest schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:00:
[...]

Ik zie dat er wel meer over geklaagd is, maar bij mij is dat alleen maar gebeurt als ik via b4/b5 dipswitch dat zo ingesteld had en verder niet. Zowel in duomode ON als OFF en Firmware 12.65 als de nwe 15.3 niet.

Gisterenavond tijdens bijkomen Calenta wederom flowprobleem.
Het circuit weer wat groter gemaakt dmv beetje openzetten badkamerradiatortje en flowerror was weer weg.
Alle thermostaatkranen heb ik eraf gehaald op 1 na die op de hoogste stand staat. Die kan wellicht defect zijn, maar staat wel op de hoogste stand.
Dus om dit flow-geklooi heb ik vorig jaar gekozen voor duomode OFF. To be continued................
Maar jij stookt geen hout, toch? Als ik dat niet doe heb ik namelijk ook geen enkel probleem.

En als het voor jou qua verbruik geen verschil maakt tussen single en duo, waarom hem dan niet gewoon weer op single gezet?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:49:
Bij mij proef mislukt....
Ta omlaag gezet om te testen of ik dan met minder defrosts het warmer krijg binnen.
Helaas niet. Temperatuur zakte naar 19 graden in de woonkamer...
Toch net iets aan de frisse kant als je 21 wil hebben...

Denk dat mijn probleem gewoon de radiatoren zijn die te "licht" zijn.
Ta van ongeveer 35C is gewoon lauw voor een radiator die graag 70C wil.
Tis wachten tot ik ergens volgend jaar de vv ga leggen in de benedenverdieping dus.

Ga wel zsm het heater element aansluiten in de Wp.
Voorlopig gewoon op dezelfde groep als de Wp zit net zoals Renee.
Ik heb hem wel op 25A afgezekerd,,,,

Toch blijft het leuk dat spelen met instellingen... O-)
Ga je toch wat hoger naar 40......
Ik heb achter blijvende uitbouw die koud blijft, 8 ventilatoren onder radiator geven 1.5 graad stijging..... Maar ook tegelijk windkracht zes ahum....
Spanning maar halveren denk, maar ja dan is resultaat ook weer minder natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:11:
[...]

Afmeting wel zo maken dat er gelijke string sf op past, gelijk aan je overige string.....
_/-\o_ _/-\o_ That's the spirit :>

Maar juist op die plek (west) komt nooit geen zon, zit pal achter / onder de bomen.

Dus los van het feit dat ik geen PV wil zien, is het ook niet erg efficiënt om het daar te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:51:
[...]

Ja ik heb ze toen gemaild om af te halen en je betaald altijd 50 transport vanuit panasomic naar hun filiaal toe, dus toen vond ik het niet echt rendabel meer.
Ik heb inmiddels een offerte gekregen en er is geen sprake van 50 euro extra kosten bij ophalen, dus de prijs is zoals op de website staat, € 2590,- voor de WH-MDC06G3E5.

Opsturen kost € 238,80. Op en neer rijden is 900km. Voor 1 WP op zich al rendabel, voor 2 WP's is het financieel al helemaal interessant als de brandstofkosten worden gedeeld. Ik wacht nog even tot morgen met bestellen, geïnteresseerden kunnen zich nog melden :) .

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:16:
[...]

Maar jij stookt geen hout, toch? Als ik dat niet doe heb ik namelijk ook geen enkel probleem.

En als het voor jou qua verbruik geen verschil maakt tussen single en duo, waarom hem dan niet gewoon weer op single gezet?
Nee, ik stook geen hout, maar heb wel 2x 500w elektrisch bijverwarmd in de hoeken van de uitbouw ivm condensvorming en ook toen ging ELGA op volvermogen er tegen aan. Zou kunnen dat die el.rads niet genoeg warmte afgaven om invloed te hebben.

Duomode lijkt wat comfortabeler als ELGA de ketel inschakelt, er is dan geen dip in de Ta en tijdens defrosts is de Ta-dip ook niet zo groot en weer veel eerder terug op juiste temp.

Of duomode ook minder m3 gebruikt zal ik nog moeten ervaren, hoewel dat ws niet het geval zal zijn als ik tbv goede flow-balans het cv circuit moet vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
--Erik-- schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:28:
[...]

Ik heb inmiddels een offerte gekregen en er is geen sprake van 50 euro extra kosten bij ophalen, dus de prijs is zoals op de website staat, € 2590,- voor de WH-MDC06G3E5.

Opsturen kost € 238,80. Op en neer rijden is 900km. Voor 1 WP op zich al rendabel, voor 2 WP's is het financieel al helemaal interessant als de brandstofkosten worden gedeeld. Ik wacht nog even tot morgen met bestellen, geïnteresseerden kunnen zich nog melden :) .
Ik zou voor € 238,80 geen 900km gaan rijden, dat is 0,27 per km, dus lang niet dekkend voor de autokosten laat staan als je je eigen uren meetelt.

Of je moet een auto van de zaak hebben met tankpas voor het buitenland en een tijdoverschot, dan is het te doen >:)

Pagina: 1 ... 17 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.