Zoals ik op het forum eerder aangaf heb ik geluidsproblemen met mijn Elga /Toshiba, zo erg dat ik Elga van mijn echtgenote s'nacht uit moet zetten.
Omdat je geluid eerst bij de bron moet aanpakken heb ik Toshiba een beetje geloopt om te kijken of ik de compressor beter kan isoleren met geluid dempend materiaal.
Het is mij gelukt om het geluid c.a 4 dB te reduceren.
Vannacht mocht ik Elgaatje aan laten staan zonder klachten! Maar het kan volgens mij nog veel beter omdat ik i.v.m. het weer mijn sloop actie beperkt heb en de compressor nog niet goed heb kunnen bereiken.
Mijn observatie:
De stalen doos met de elektronica en compressor staat los op de bodemplaat! (rammelbak)
Er is vooral geluid absorberende vilt gebruikt i.p.v. geluiddempend(zwaar) materiaal
Tussen de geluid isolatie zitten veel spleeten naar de buitenkant van de stalen doos.
De deksel van de kast heeft geen geluiddemping.
Duidelijk een goedkope Aziatische airco unit waar een dBje meer of minder niet zo zwaar telt als in onze genormeerde samenleving.

Isolatie speet bij de zijkant van de verdamper

Bovenkant van de compressor heeft geen dempend materiaal.
Bij Hornbach zwaar dempende mat en schuimrubber geluidsisolatie gekocht (totaal 16Eur)
Schuimrubber stroken in de hoeken van de kast en langs de compressor gepropt .
De geluiddempende mat tegen de deksel en aan de zijkant van de stalendoos gelijmd.
Resultaat: duidelijk hoorbaar minder compressorgeluid en mijn echtegenote kon slapen met Elga aan!!
Met deze geimproviseerde isolatie heb ik al veel resultaat bereikt, dus het kan nog veel beter.
In het voorjaar met beter weer ga ik de compressor zelf dempen, als ik de WP langere tijd buiten bedrijf kan zetten.