Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.714 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
@Wolly alle problemen die je ziet is allemaal elga probleem.
Een wp met buffer geeft nooit problemen.
Hij kan alleen te weinig vermogen hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:02:
[...]

Heb het nog nooit >10m3 gezien, laagste buitentemperatuur was -5? Dat is wel het verbruik voor het complete huis, de vloerverwarming ligt alleen beneden (bestrijkt ongeveer 40% van de oppervlakte van het huis).
Met die cijfers met die buitenT en 40% v.h. oppervlak heb je geen gegarandeerde 6kW bij -10C nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willie Wortel schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:10:
[...]

Als je tijd hebt, kan je uitleggen waarom de temperatuur, in die situatie, met een lagere pompsnelheid een hogere temperatuur oplevert.? Ik dacht hogere snelheid, meer warmteafgifte door pomp met in het achterhoofd dat de wisselaar de warmte wel kwijt moet kunnen aan vloer/muur/radiator.
Pompsnelheid van de standaard vloerverdeler, die van de wp heb ik inmiddels een tandje hoger gezet.
Temperatuur is verlaagd naar 35c bij 4c buiten ik wacht op een reaktie van de bewoner indien niet goed.

Het is mij nu ook duidelijk wat er nou precies 'mis' is met de installatie. Meneer kan remote nog geen verbinding maken met de wifi www koppeling en ook de thermostaat weet hij niet van hoe te programmeren.
Ik heb een lijstje met wat hij vind dat er niet klopt aan het systeem, ik heb ipv de klant op de horens te nemen beloofd iedere vraag te beantwoorden.
Nu met dit soort storm in een glas water snap ik de hoge installatieprijzen wel een beetje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

dubbelpost :-(

[ Voor 97% gewijzigd door thido op 13-12-2017 16:21 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:56:
[...]

Heb jij een chronotherm op je pana ,hoe?
Nacht verlaging zou ik niet doen met weinig capaciteit. Hier duurt ook veel te lang om bij te komen tenzij ik hem laat beginnen om zeven uur smorgens, nou dat heeft ook geen zin.
Ik heb hem op 17/18.
Standaard om 07:00 uur naar 21c en om 22:30 naar 19c.
De truc lijkt te zijn de gevraagde temperatuur in ieder geval twee graden hoger te zetten dan de nachtverlaging anders gaat hij steeds schakelen (wat je dus niet wilt).
Hij begint volgens mij iets na 05:00uur richting T vraag te gaan werken.
Als ik rond 07:00uur beneden kom is het 19.6c meestal.
De dagen dat vrouw en kind weg gaan staat hij overdag ook op 19c, niet meer uit of lager dan dat.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:38:
@koevlaas2 ik vraag me af of jij dat in die situatie ooit goed werkend gaat krijgen.
De eindgebruiker is blijkbaar nogal een heetgebakerd figuur, en come on, 25 graden in de woonkamer als eis stellen met een WP is onzinnig, daar heeft een CV ketel het al moeilijk mee bij -10, laat staan een WP.

Gebruik je daar nog iets van een buffervat of naregeling :?
Geen buffervat en geen naregeling, 11 groepen vloerverwarming en een delta t van 5c zag ik vandaag.
De boel werkt dus gewoon goed al probeer ik nog wel wat van het verbruik af te krijgen.
Ik heb de ta verlaagd naar tussen 31 en 38c.
Meneer begon er zelf over dat hij met 60 kwh per dag verstoken geen 1 op 2 in vergelijking met gas haalt, maar hij valt met zijn neus in de boter met deze koude dagen en dan is het verbruik relatief hoog.
In de komende dagen gelukkig wat warmer, ben benieuwd wat er dan zoal per dag doorheen gaat.

In de woonkamer was het ongeveer 23c dus die 25 was een test van hem denk ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Wat doe je nou ? Geen naregeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:48:
[...]

Interessant :9 Alleen heeft @Grolsch mijn euforische Eureka gevoel weer getemperd, hoe om te gaan met het probleem wat we de laatste tijd bij veel Tweakers zien?
Je kunt beter nu ff goed nadenken als straks spijt hebben :)
Ik heb zo'n 6000W afgiftecapaciteit op 35c (uitgevogeld via de snelselectie tabellen ).

Hoe kom ik erachter of een 6kW monoblock dat gaat redden tot -10?
[

[...]
Dit zal vast en zeker in de datasheets staan van Panasonic, daar ben ik helaas niet zo bekend mee, maar genoeg Tweakers in dit topic met een Pana die je dit kunnen vertellen.
Dat is 1 van de zorgen die ik heb als ik dit topic lees, veel zaken zijn zo complex voor een newbie dat hij gauw belangrijke dingen over het hoofd ziet.
Daarom goed lezen en luisteren, zo zijn we immers allemaal begonnen :+

Hoeveel m2 is je vloerverwarming in totaal, hoeveel groepen en wat is de flow per groep :? Ik zou vast ff uitrekenen of je flowproblemen kunt verwachten. V.v. is niet per definitie geschikt om een WP vriendelijke flow door heen te jagen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het al zo mooi gemaakt dat de eigenaar het nu al niet meer begrijpt.
Wat hij met de cv ketel had was ook een lachertje. De thermostaat was een stelwieltje, geen display of anderzins een schaalverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:20:
[...]

Ik heb hem op 17/18.
Standaard om 07:00 uur naar 21c en om 22:30 naar 19c.
De truc lijkt te zijn de gevraagde temperatuur in ieder geval twee graden hoger te zetten dan de nachtverlaging anders gaat hij steeds schakelen (wat je dus niet wilt).
Hij begint volgens mij iets na 05:00uur richting T vraag te gaan werken.
Als ik rond 07:00uur beneden kom is het 19.6c meestal.
De dagen dat vrouw en kind weg gaan staat hij overdag ook op 19c, niet meer uit of lager dan dat.
Oke dacht dat die dingen alleen open therm waren. En 17/18 zit bij mij sticker naast met waarschuwing van 220 volt.

Ik snap je trucje, maar echt handig is het niet natuurlijk.
Maar ik zal niet zeggen dat je eigenlijk een buffer nodig hebt hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:40:
[...]

Ik heb het al zo mooi gemaakt dat de eigenaar het nu al niet meer begrijpt.
Wat hij met de cv ketel had was ook een lachertje. De thermostaat was een stelwieltje, geen display of anderzins een schaalverdeling.
Wat zul jij vaak terug moeten gaan op deze manier....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:24
Mindstorms schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:45:
@Peter86 , @Verwijderd Krijg je dan geen gedoe met dat de WP zijn vermogen niet goed kwijt kan in alleen de vloerverwarming?
Dit hoeft geen probleem te zijn. Als de pomp maar loopt. Die slaat vaak wat te laat aan als er een energiebesparende schakelaar in het circuit zit. Moet je je dus van vergewissen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Wolly
Een auto heeft geen 100 pk nodig om 130 km/u te rijden. Eenmaal bereikt is < 50 pk voldoende om het te blijven rijden.
Het accelereren gaat echter veel sneller met veel vermogen.

Ik doel op die 6000W

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:03:
[...]

Dit hoeft geen probleem te zijn. Als de pomp maar loopt. Die slaat vaak wat te laat aan als er een energiebesparende schakelaar in het circuit zit. Moet je je dus van vergewissen.
Dat is goed om te weten. Mits de WP voldoende vermogen heeft voor de gehele vloer, betekent dat dus dat er dan geen (hooguit een klein) buffervat nodig is, de thermostaat van de VVW de warmtepomp kan regelen, en je geen gedoe met duobedrijf CV/WP hebt, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:26:
[...]

Geen buffervat en geen naregeling, 11 groepen vloerverwarming en een delta t van 5c zag ik vandaag.
De boel werkt dus gewoon goed al probeer ik nog wel wat van het verbruik af te krijgen.
Ik heb de ta verlaagd naar tussen 31 en 38c.
Meneer begon er zelf over dat hij met 60 kwh per dag verstoken geen 1 op 2 in vergelijking met gas haalt, maar hij valt met zijn neus in de boter met deze koude dagen en dan is het verbruik relatief hoog.
In de komende dagen gelukkig wat warmer, ben benieuwd wat er dan zoal per dag doorheen gaat.

In de woonkamer was het ongeveer 23c dus die 25 was een test van hem denk ik.
Wist meneer het gasverbruik per dag dan. Meestal weten ze slechts het jaarverbruik of maandverbruik.

Op koude dagen kun je je wezenloos schrikken van dag/weekverbruik.

Een week van 100 m3 bij een jaarverbruik van 2000 m3, komt voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:29:
[...]
Er zijn voordelen (meer modulatiebereik, spreiden van belasting (simultaan SWW+CV bijvoorbeeld, prijs) en er zijn nadelen (complexere installatie, dubbele onderhoudskosten, dubbele kans op een storing, meer ruimte nodig voor buitenunits, eerder defrosts).

Persoonlijk zou ik voor 1 WP gaan afgestemd op jouw behoefte i.p.v. 2 kleine units maar het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vindt. Volgens mij heeft @Domba ook 2 kleine units draaien, en hij is daar best tevreden over wat ik er van hoor.
@Timmetjuh Ik heb 2x6kW WP's in gebruik
Maar geen zuivere cascade elke WP heeft in principe zijn eigen circuit met eigen stooklijn shift met zelfde helling, die wel onderlig via een 4 weg klep gekoppeld zijn zie mijn sign voor het schema.

De meeste voor en nadelen ervan heb ik al voorbij zien komen en het wordt nog complexer om voor de nodige hydralische scheiding te zorgen als je deze in hybride met de bestaande gas-CV wilt gebruiken.

Als je voor je afgifte-systeem maar 1 afgifte temperatuur benodigd en rest met naregeling kan, kan je beter een wat grotere ontkoppelbuffer gebruiken en daar 1 grote of 2 kleinere WP's als ook de gas-CV op aansluiten.
1 of meerdere transportpompen gebruiken naar het afgiftesysteem om de warmte uit de buffer ook naar de afgifte te krijgen vanwege de lagere Ta.
Direct aangesloten gebruik van WP's, zoals ik ze gebruik, is minder vaak mogelijk omdat er een redelijk goede match met afgiftesysteem dient te zijn en beperkt de naregeling mogelijkhden per ruimte tot die de flow niet of nauwelijks beinvloeden.

Zuivere cascade zonder ontkoppelbuffer kan ik zeker niet aan raden en twee WP's in serie raad ik zelf geheel af, hydraulisch krijg je dat nauwelijks of niet opgelost (zoals met serie), dat de WP's ook normaal functioneren.
Er zijn meerdere die gestart zijn voor een zuivere cascade opstelling en geeindigd zijn met ontkoppelbuffer of extra warmtewisselaars erin voor de nodige hydraulische scheiding zodat de WP's elkaar niet beinvloeden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mindstorms schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:11:
[...]

Dat is goed om te weten. Mits de WP voldoende vermogen heeft voor de gehele vloer, betekent dat dus dat er dan geen (hooguit een klein) buffervat nodig is, de thermostaat van de VVW de warmtepomp kan regelen, en je geen gedoe met duobedrijf CV/WP hebt, correct?
Ik doe liever geen uitspraken over buffervaten. Met voldoende m2 en continue beschikbaar waterinhoud (geen zone afsluiters) kan het goed gaan zonder vat. Per situatie moet dat bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
@Knowbody Oke, maar het verhaal over de thermostaat en duobedrijf gaan wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Snapt iemand waarom de KIT-WC12H9E8 (H-gen 12KW code:KA08306) 2.300 euro subsidie heeft (er staat bij vermogen 10KW ??) terwijl de oudere KIT-WC12F9E8 (code : KA01510) 2.500 euro heeft

Voor de 9KW versie is het wel hetzelfde ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mindstorms schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:17:
@Knowbody Oke, maar het verhaal over de thermostaat en duobedrijf gaan wel op?
Heb jij wel gelezen en begrepen wat @Domba zojuist schreef?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben weer aan het tweaken. Ik heb de pompsnelheid met 1/3e terug geschroefd. ELGA pompt nu met 10.5 liter/minuut.

Eens kijken wat voor effect dat gaat hebben :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik allemaal getweakt heb, 0, uitsluitend de 'standaard ingestelde' WAR/stooklijn aangepast aan het energieverlies van mijn woning in relatie tot mijn afgiftesysteem. KISS.
Edit:
sind 15:05 weer 'rechte streep' gedrag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GByfm0srwDgGiHCOuF3b1G7z/full.png

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:16:
[...]

Het koudste deel van de dag is net voor zonsopgang, in de winter dus je SWW-run niet supervroeg in de ochtend starten }:O

[afbeelding]
Bron
Klopt, die doe ik dan ook zo rond het middaguur :) Voordeel is ook dat dan de opbrengsten van de panelen pieken dus het mes snijdt (zeker als de saldering afloopt) aan twee kanten :)
Domba schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:13:
[...]
Zuivere cascade zonder ontkoppelbuffer kan ik zeker niet aan raden en twee WP's in serie raad ik zelf geheel af, hydraulisch krijg je dat nauwelijks of niet opgelost (zoals met serie), dat de WP's ook normaal functioneren.
Er zijn meerdere die gestart zijn voor een zuivere cascade opstelling en geeindigd zijn met ontkoppelbuffer of extra warmtewisselaars erin voor de nodige hydraulische scheiding zodat de WP's elkaar niet beinvloeden.
Klopt, en in serie plaatsen zonder buffer kan voor fouten zorgen: LG ziet flow terwijl 'ie niet aan staat en valt in storing. We hebben het werkend en het werkt op zich nu goed (dankzij een extra bypass over de ketel heen ivm genoeg flow), maar een buffer ertussen ipv de warmtepomp direct in de retour van de ketel opnemen had beter gewerkt.

[ Voor 38% gewijzigd door neographikal op 13-12-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:19:
Snapt iemand waarom de KIT-WC12H9E8 (H-gen 12KW code:KA08306) 2.300 euro subsidie heeft (er staat bij vermogen 10KW ??) terwijl de oudere KIT-WC12F9E8 (code : KA01510) 2.500 euro heeft

Voor de 9KW versie is het wel hetzelfde ?
De bedragen zijn gebaseerd op extra kw en op A+ vs A++ etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:33:
[...]
Je kunt beter nu ff goed nadenken als straks spijt hebben :)
Zeker, ik ben ook blij dat hier veel mensen met kennis zijn die bereid zijn om dat te delen.
...

Hoeveel m2 is je vloerverwarming in totaal, hoeveel groepen en wat is de flow per groep :? Ik zou vast ff uitrekenen of je flowproblemen kunt verwachten.
Ongeveer 65m2, het is de hoofdverwarming voor de begane grond. In de gangkast zit zo'n verdeler met pomp en thermostaatkraan. Totaal 5 groepen.

Ik heb geen idee wat de flow is, de Grundfos pomp staat op stand 2 (voorheen 3).
V.v. is niet per definitie geschikt om een WP vriendelijke flow door heen te jagen :)
Is dat niet te verhelpen door er een klein (50l) buffervat voor te plaatsen?
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:07:
@Wolly
Een auto heeft geen 100 pk nodig om 130 km/u te rijden. Eenmaal bereikt is < 50 pk voldoende om het te blijven rijden.
Het accelereren gaat echter veel sneller met veel vermogen.

Ik doel op die 6000W
Snap ik, ik varieer de v.v. temperatuur ook eigenlijk bijna nooit. Als ik deze al verander is het van 19 naar 20 graden en andersom. Wellicht dat ik in de toekomst op mijn oude dag liever wat warmer erbij zit en de temperatuur in 2030 op 23 zet :+

De CV ketel staat ook absoluut niet continu te stoken trouwens, eenmaal warm behoudt de BG vele uren zijn warmte (gang uitgezonderd waar het vaak wat kouder is door open trapgat en voordeur).

Ik vermoed dat het dus belangrijk is of de WH-MDC06G3E5 genoeg kan terugmoduleren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:15:
[...]

Ik doe liever geen uitspraken over buffervaten. Met voldoende m2 en continue beschikbaar waterinhoud (geen zone afsluiters) kan het goed gaan zonder vat. Per situatie moet dat bekeken worden.
Alweer ff ruim een jaar terug dat ik een "cursus" WPen heb gevolgd bij Alpha Innotec, beste man vertelde dat je vloer je buffer is en geen vat nodig hebt verder.
Bovendien vond hij het bereiden van sww ook niet echt "slim", cop van 2...
Naar aanleiding van deze dag heb ik dus geen vat en een E-boiler. ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:11:
[...]

Alweer ff ruim een jaar terug dat ik een "cursus" WPen heb gevolgd bij Alpha Innotec, beste man vertelde dat je vloer je buffer is en geen vat nodig hebt verder.
En spijt...of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Absoluut niet!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
COP van 2 is toch 2x meer dan E-boiler??

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:00:
[...]
Nee die 58 hertz komt @thido met koudere temperaturen. Komt staps gewijs vrij, exacte temp weet ik niet, @Domba wel, maar pas onder nul dacht ik.
Maar nu kom je ook geen vermogen tekort toch als je kamer nog steeds warmer word.
Dat weet ik ook nog steeds niet exact ondanks al het meten.
Rond nul heb je met een 6kW Pana in iedergeval tot 58Hz beschikbaar in verwarmingsmode bij Ta 35-40C, maar er is geen directe relatie met opgenomen vermogen, want ook Tr speelt een rol voor de condensatie van het koelgas en de benodigde druk die compressor moet leveren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:09:
[...]

Zeker, ik ben ook blij dat hier veel mensen met kennis zijn die bereid zijn om dat te delen.

[...]

Ongeveer 65m2, het is de hoofdverwarming voor de begane grond. In de gangkast zit zo'n verdeler met pomp en thermostaatkraan. Totaal 5 groepen.

Ik heb geen idee wat de flow is, de Grundfos pomp staat op stand 2 (voorheen 3).

[...]

Is dat niet te verhelpen door er een klein (50l) buffervat voor te plaatsen?
De flow die door je vloer gaat is veel te laag om rechtstreeks op een WP aan te sluiten naar mijn mening.
Als je rechtstreeks op je vloerverwarming zou willen moet de Grundfospomp ook verdwijnen volgens mij :? 2 pompen in serie gaat volgens mij niet goed, of is vragen om problemen.

Dus inderdaad zul je iets van een buffervat moeten hebben om de circuits hydraulisch te scheiden. En dan wil het inderdaad wel.

Zo te lezen heb je ook nog een open verdeler met pomp, niet echt ideaal voor een WP, liever heb je een gesloten verdeler zonder pomp. Maar het werkt op zich wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Grolsch zo heel erg is dat niet die open verdeler. Dan heb je geen gedoe met een anders verplichte opvoerpomp/buffervat combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:18:
[...]

De flow die door je vloer gaat is veel te laag om rechtstreeks op een WP aan te sluiten naar mijn mening.
Als je rechtstreeks op je vloerverwarming zou willen moet de Grundfospomp ook verdwijnen volgens mij :? 2 pompen in serie gaat volgens mij niet goed, of is vragen om problemen.

Dus inderdaad zul je iets van een buffervat moeten hebben om de circuits hydraulisch te scheiden. En dan wil het inderdaad wel.

Zo te lezen heb je ook nog een open verdeler met pomp, niet echt ideaal voor een WP, liever heb je een gesloten verdeler zonder pomp. Maar het werkt op zich wel.
Het is een vloerverdeler die het hete CV water mengt tot ongeveer 30 graden zodat het de vloer in kan.

Zo eentje maar dan met 5 groepen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.daanauctions.com/Img.ashx?type=AuctionMain&imageId=1701820&itemId=

Het vervangen daarvan voor een gesloten verdeler lijkt mij niet zo ingewikkeld, zou ik daarmee dan wel voldoende flow kunnen halen om direct op de WP aangesloten te zijn zonder buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:11:
[...]

Dan was het vast en zeker een cursusleider waar subsidie op zat, want zoals jij het vertelt is het wel een beetje onzin :P

Sinds wanneer lost een vloer een hydraulisch probleem op :?

Ik denk dat hij bedoelt heeft dat als je voldoende vloerverwarming hebt je geen buffer nodig hebt i.v.m. systeeminhoud, maar dat is natuurlijk niet de enigste reden voor een open buffervat ;)

En als verwarmen met een COP van 2 niet "slim" is, wat is verwarmen met een COP van 1 dan :?
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:22:
@Grolsch zo heel erg is dat niet die open verdeler. Dan heb je geen gedoe met een anders verplichte opvoerpomp/buffervat combi.
Nee, het is ook niet erg, het is alleen ook niet ideaal.
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:22:
[...]

Het is een vloerverdeler die het hete CV water mengt tot ongeveer 30 graden zodat het de vloer in kan.

[afbeelding]

Het vervangen daarvan voor een gesloten verdeler lijkt mij niet zo ingewikkeld, zou ik daarmee dan wel voldoende flow kunnen halen om direct op de WP aangesloten te zijn zonder buffervat?
Ik dacht al dat je hem speciaal voor ons ff gedemonteerd had :)

Je flow is wel te berekenen, maar dan graag even aangeven hoeveel meter leiding achter een groep zit, buisdiameter van de v.v. en anders weet je misschien wat de h.o.h. afstand is van de v.v. slangen :?

Vraag aan andere Tweakers hier, 2 pompen (van de WP en van de v.v. verdeler) in serie gaat toch niet goed :?

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dbl.....

[ Voor 98% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Grolsch ik heb geen eigen ervaring maar een e-boiler is veel sneller en kun je wellicht daarom kleiner kiezen. Minder stilstandverliezen, eenvoudiger en goedkoper in aanschaf. Nadeel is wellicht afzekerwaarde.

Ga eens rekenen. Zeker als 1 op1 salderen wordt afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:18:
[...]

Hoezo ? Ik doe niet anders, ook al hangen ze aan het plafond, principe identiek. Maar je hebt er vast een interessante theorie over. BTW, ik heb en theorie en praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:55:
[...]

Oke dacht dat die dingen alleen open therm waren. En 17/18 zit bij mij sticker naast met waarschuwing van 220 volt.

Ik snap je trucje, maar echt handig is het niet natuurlijk.
Maar ik zal niet zeggen dat je eigenlijk een buffer nodig hebt hi
Bestudeer die sticker nog eens goed.
Ik vernoed dat ze met dat kruis wat er doorheen staat juist "geen 220-240V" bedoelen ;-)

Wat gaat die buffer mij brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:28:
@Grolsch ik heb geen eigen ervaring maar een e-boiler is veel sneller en kun je wellicht daarom kleiner kiezen. Minder stilstandverliezen, eenvoudiger en goedkoper in aanschaf. Nadeel is wellicht afzekerwaarde.

Inderdaad met een 2 of 3kW element en niet te grote inhoud kun je 'op tijd' verwarmen en vervolgens gebruiken en de standby verliezen minimaliseren, althans zo die ik 't. 80l boilertje 2kW 149.00
Edit:
COP=1 kost 0.05 met eigen PV, WP-SWW 0.02. Hoeveel SWW moet je maken om de meerinvestering incl. aansluiten aantrekkelijk te maken ?
Edit2:
Voor 0.05 mag je ook 0.13 of 0.18 invullen al naar gelang je mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:57:
[...]

Wat zul jij vaak terug moeten gaan op deze manier....
Ik hoop op een incident anders ben ik zo weer ict-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk ligt het aan de situatie, maar ik zal eens rekenen met mijn gegevens.

Even een aanname gebaseerd op de Tweakers hitlijst = 2,72 gemiddelde COP bij alle DHW gebruikers.

Onze behoefte is 150kWh per maand * 12 = 1800kWh per jaar

Met een COP van 2,72 is dat 661kWh per jaar
Met een COP van 1 is dat 1800kWh per jaar

Gerekend met 0,18 cent:
Kosten verwarmen dmv WP = 118,98
Kosten verwarmen dmv boiler = 324,00 per jaar

Besparing WP = 205.02
Wat zal mijn extra investering zijn geweest :? Ik gok geen 1000 euro extra, dus binnen 5 jaar weer verdiend.

En hoezo is een e-boiler sneller :? Die zie ik nog ff niet.
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:30:
[...]

Hoezo ? Ik doe niet anders, ook al hangen ze aan het plafond, principe identiek. Maar je hebt er vast een interessante theorie over. BTW, ik heb en theorie en praktijkervaring.
Jij hebt het over het plafondverwarming wat geen vloerverwarming is. Jij werkt met relatief hogere aanvoertemperaturen als met vloerverwarming, ik neem mijn eigen situatie even als voorbeeld.

70m2 vloerverwarming bij mijn woning vraagt een debiet van 10,87ltr/minuut*60 = 652,2 ltr per uur.

Bij @Wolly zou dat dus 565,24 ltr/uur zijn.

Dat is dus voor mijn WP veel te laag, maar misschien dat dit met een 6KW variant wel goed gaat :? Daar kan ik niet over oordelen.

Maar nogmaals, debiet per groep is echt afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, offtopic :O

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:30:
[...]

Bestudeer die sticker nog eens goed.
Ik vernoed dat ze met dat kruis wat er doorheen staat juist "geen 220-240V" bedoelen ;-)

Wat gaat die buffer mij brengen?
Hij zit te diep ingebouwd want twijfel erg aan die sticker inderdaad.
Wat brengt buffer?
Ideale flow.
Ideale na regeling met thermostaat.
Mogelijk minder schommelingen, als jou thermostaat seintje geeft komt wp traag op gang. Met een warme voorraad die klaar staat is er sneller warm water.
De wp kan meer draai uren maken over de buffer en zo meer warmte genereren op een dag vanwege het feit als jou kamer thermostaat uit gaat, dan gaat je wp nog even door met voorraad bufferen.
Vanuit een buffer kun je meerdere afgifte systemen/ruimtes voorzien van warm water, afzonderlijk geregeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Als een standaard instelling van een Panasonic WP 1000-1200l/h is hoe past dat dan in het door jou gepresenteerde debietplaatje ?
En hoe koppel je dat debiet aan 11.2kW ?
324.00 besparing in het meest on-/gunstige plaatje bij eigen opwek kloppen de sommen niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Als salderen weg valt prefereer ik een wp boiler die met zijn 500 watt zeer waarschijnlijk op zonne energie draait. Met een 3000 watt element is die kans aanzienlijk kleiner.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:22:
Een direct aangesloten 6kW Pana mono op de openverdeler die direct na je gepost wordt is verre van ideaal, dat is flink tweaken met 5 groepen en mono die liefst 85-110% van 1000l/h adviesflow wil,zodat je er geen omkijken naar hebt
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:22:
[...]

[afbeelding]

Het is niet ideaal en zal flink tweaken worden met 5 groepen
Ongeveer een jaar geleden was er hier een medetweaker ( @Opgelder ) die exact zo'n zelfde verdeler omgebouwt heeft voor een pana mono 5kW en paar pics ervan gepost heeft.
Door op de plek van pomp in die open verdeler met koppelingen de Pana direct aan te sluiten,

Ik denk dat zijn ervaring zwaar moet laten meewegen, want ik heb zo mijn bedenken bij 5 groepen (gem 3l/min per groep( zeker als het nog 90 of 120m groepen zijn), of je dat zonder regelmatig storingen van de Pana en weer opnieuw instellingen beetje tweaken het stookseizoen mee doorkomt, want dit is een beetje een grijs gebied met paar comprimisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
koevlaas2 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:38:
[...]

Ik hoop op een incident anders ben ik zo weer ict-er.
Zou zonde zijn, de markt kan echt wat kunde gebruiken wbt WPs :). Maar denk dat je in Amsterdam en omstreken genoeg klanten kunt vinden die niet vervelend zijn.. Je kunt als je een voorgevoel hebt dat ze veeleisend zijn ook wat meer vragen O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:45:
[...]

Hij zit te diep ingebouwd want twijfel erg aan die sticker inderdaad.
Wat brengt buffer?
Ideale flow.
Ideale na regeling met thermostaat.
Mogelijk minder schommelingen, als jou thermostaat seintje geeft komt wp traag op gang. Met een warme voorraad die klaar staat is er sneller warm water.
De wp kan meer draai uren maken over de buffer en zo meer warmte genereren op een dag vanwege het feit als jou kamer thermostaat uit gaat, dan gaat je wp nog even door met voorraad bufferen.
Vanuit een buffer kun je meerdere afgifte systemen/ruimtes voorzien van warm water, afzonderlijk geregeld.
Even aanvullen met de nadelen
extra investering
Lagere efficiency
Noodzaak: afhankelijk van jouw afgiftesysteem. Er zijn scenario's waarin je het absoluut moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, offtopic :O

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:50:
@Grolsch Als een standaard instelling van een Panasonic WP 1000-1200l/h is hoe past dat dan in het door jou gepresenteerde debietplaatje ?
buffervat als open verdeler om de boel hydraulisch goed te krijgen
En hoe koppel je dat debiet aan 11.2kW ?
buffervat als open verdeler om de boel hydraulisch goed te krijgen.

Die 70m2 is trouwens alleen mijn woonkamer en keuken, 's morgens is het debiet in mijn secundaire circuit zo'n 24 ltr/minuut, naarmate er zone's dichtlopen wordt dit aanzienlijk lager.

Debiet in het primaire circuit is altijd 26 ltr/minuut.
Het debiet wat "over is" wordt over het buffervat gecirculeerd met als gevolg dat de Tr richting WP hoger is als de Tr die uit de vloer komt.
324.00 besparing in het meest on-/gunstige plaatje bij eigen opwek kloppen de sommen niet meer.
Ik zeg geen 324 euro besparing, ik zei 205.02 euro aan besparing.

Jij wil persé rekenen met 0.05 wat ik niet realistisch vind voor lange termijn maar dan komt de som op:

33,05 bij gebruik van WP
90 bij gebruik van boiler

Maar salderen is over een paar jaar verleden tijd.

Het verschil in kosten zit hem in de eenmalige aanschaf, ik heb een 400 liter vat gekocht en een 3-weg klep dat heeft me 1386+193 euro gekost = 1579,00

Een 400 liter e-boiler met 10KW element ben je ook zeker een 600 euro kwijt verwacht ik toch :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:34:
Is het wellicht ook nog een idee om een alternatieve thumb-up te hebben die anoniem gegeven kan worden om de emoties op een zo laag mogelijk peil te houden ? Niet feitelijk reacties op de techniek of installatie voegen naar mijn idee weinig/niets toe.
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:43:
[...]

Maar je leert vast en zeker snel om 'met dat soort lieden' om te gaan en zo je passie kunt blijven uitoefenen.
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:19:
[...]
Of voor je levensgeluk bepaalde klanten gewoon weigeren als je er geen goed gevoel bij hebt, heb dat meerdere keren gedaan, ik heb geen trek in 'gedoe', ook niet voor meer geld.
@Verwijderd (en ook anderen): Het is geen slowchat bruincafe hier, houd het ontopic graag. Dit soort posts voegen niks toe aan de discussie :/

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Luiaard schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:13:
Ja klopt, maar maak eens 75-85 graden? Wat is de COP dan? Ik heb er 1 hier die geen genoegen neemt met 55 graden water.
Geen geluid in de zomer wanneer iedereen de ramen open heeft
Minder ruimte nodig en hangt aan de muur op een bergzolder
Super snel (of niet) warm, goed zelf te regelen vermogen afname.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Dat is naar mijn idee symptoom bestrijding, die extra vaten er tussen, maar die 11.2kW raak je op die manier op geen stukken na 'kwijt' althans zoals ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:51:
[...]

Als salderen weg valt prefereer ik een wp boiler die met zijn 500 watt zeer waarschijnlijk op zonne energie draait. Met een 3000 watt element is die kans aanzienlijk kleiner.
Ik heb vaak genoeg momenten dat ik meer dan 4 kWh teruglever. Maar snap wat je bedoelt hoor. Zou het voor mezelf zo 123 niet weten. Een ouderwetse boiler kan (aanname) 10 jaar mee zonder onderhoud. Een WPB zal wellicht onderhoud nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*, niet happen

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:31

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:23:
[...]

Vraag aan andere Tweakers hier, 2 pompen (van de WP en van de v.v. verdeler) in serie gaat toch niet goed :?
Wat gebeurt er als je pompen in serie of parallel zet. Text en grafieken :)

http://www.mainpress.com/...en/pdf/multipele_pomp.pdf

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
*knip*, houd het ontopic

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:34:
[mbr]*knip*, houd het ontopic[/mbr]
CEO 8)
Ach ik moet me ook niet laten kisten door zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:24:
@Grolsch Dat is naar mijn idee symptoom bestrijding, die extra vaten er tussen, maar die 11.2kW raak je op die manier op geen stukken na 'kwijt' althans zoals ik het begrijp.
Zal ik even happen.....
Hij hoeft ook zijn 11 kW niet kwijt want er vraagt maar 1 groep, vragen al zijn negen groepen dan kan hij zijn vermogen wel kwijt. Dus onder alle omstandigheden ideaal tenzij je pendel smet vrees hebt....
Zo goed @Grolsch ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Het systeem vraagt al dat vermogen pas als het daadwerkelijk ook nodig is, dat is de situatie dat er veel warmtevraag is. Dan zijn er ook veel vragende afgevers.

Te simpele gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:33:
[...]

Wat gebeurt er als je pompen in serie of parallel zet. Text en grafieken :)

http://www.mainpress.com/...en/pdf/multipele_pomp.pdf
Tnx voor je linkje, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat het volgens mij niet handig / werkbaar is als je primaire en secundaire pompen in serie zet als ze beide anders werken.

Primair in de WP is gebaseerd op flow, Secundair (zo'n pomp op een v.v. verdeler) werkt druk gestuurd.

Dus ik denk dat dit niet goed kan gaan in serie, en volgens mij geeft @Domba dat ook aan als ik hem goed begrijp.

@reneeke1970 Inderdaad, alleen zijn het geen 9 groepen maar 23 groepen. Het lijkt mij ook niet zo'n hele moeilijke som.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Luiaard schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:13:
Boiler 50 Liter (Weinig verliezen) kost niks op MP. Verbruik, voor douche en keuken, nog geen 800 kWh (€ 144,-) voor ons 2en. Voor dat geld volgens mij een no brainer.
Wat kosten de extra appendages alleen al voor een boiler vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:41:
[...]

Boiler 50 Liter (Weinig verliezen) kost niks op MP. Verbruik, voor douche en keuken, nog geen 800 kWh (€ 144,-) voor ons 2en. Voor dat geld volgens mij een no brainer.
Wat kosten de extra appendages alleen al voor een boiler vat?
Als je inderdaad zo weinig verbruikt wordt het steeds minder interessant om de investering te doen :)

Jij kunt dus hooguit € 90,00 per jaar besparen als je een COP van 2,7 hebt, als je dan je investering binnen 10 jaar terug wil verdienen mag het niet zoveel kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:45:
[...]

Als je inderdaad zo weinig verbruikt wordt het steeds minder interessant om de investering te doen :)

Jij kunt dus hooguit € 90,00 per jaar besparen als je een COP van 2,7 hebt, als je dan je investering binnen 10 jaar terug wil verdienen mag het niet zoveel kosten :P
Zeker als je ook nog eens een zonneboiler hebt is zo'n 50lr boilertje super simpel en goedkoop.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:23:
[...]
Je flow is wel te berekenen, maar dan graag even aangeven hoeveel meter leiding achter een groep zit, buisdiameter van de v.v. en anders weet je misschien wat de h.o.h. afstand is van de v.v. slangen :?
De buis is van het type WTH PE40
afmeting ø 20 mm uitwendig met een wanddikte van 3,4 mm
De hoh is mij onbekend, maar aangezien het als hoofdverwarming is aangelegd zal dit 10, max 15cm zijn?

Welke formule kan hierop worden losgelaten voor de flow?
Domba schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:08:
Het is niet ideaal en zal flink tweaken worden met 5 groepen
Ongeveer een jaar geleden was er hier een medetweaker ( @Opgelder ) die exact zo'n zelfde verdeler omgebouwt heeft voor een pana mono 5kW en paar pics ervan gepost heeft.
Door op de plek van pomp in die open verdeler met koppelingen de Pana direct aan te sluiten,

Ik denk dat zijn ervaring zwaar moet laten meewegen, want ik heb zo mijn bedenken bij 5 groepen (gem 3l/min per groep( zeker als het nog 90 of 120m groepen zijn), of je dat zonder regelmatig storingen van de Pana en weer opnieuw instellingen beetje tweaken het stookseizoen mee doorkomt, want dit is een beetje een grijs gebied met paar comprimisen
Dank! Ik ga op zoek naar zijn ervaring.
Is het anders wijs om een andere LW warmtepomp te zoeken (als er al geschikte bestaan voor deze situatie)?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 13-12-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wolly Ik heb je gegevens niet op mijn netvlies, maar 20mm op 10 of 15cm hoh en een gesloten verdeler kun je zonder problemen rechtstreeks op een WP aansluiten. Hier zelfde slangen hoh 10cm op 50m2. Op 1 v.d. groepen 1 badkamer radiator parallel aangesloten en dat werkt ook zonder problemen, als je e.e.a. waterzijdijg netjes afstelt, alle circuits identieke Tr op de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

[quote]Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:23:
[...]

Dan was het vast en zeker een cursusleider waar subsidie op zat, want zoals jij het vertelt is het wel een beetje onzin :P

Sinds wanneer lost een vloer een hydraulisch probleem op :?

Ik denk dat hij bedoelt heeft dat als je voldoende vloerverwarming hebt je geen buffer nodig hebt i.v.m. systeeminhoud, maar dat is natuurlijk niet de enigste reden voor een open buffervat ;)

En als verwarmen met een COP van 2 niet "slim" is, wat is verwarmen met een COP van 1 dan :?

Degene die het allemaal uit de doeken heeft gedaan is echt geen gesubsidieerde cursusleider. Rolf Nathan weet echt wel waar die mee bezig is, en was daar zelf ook aanwezig, en het was niet voor B de Hazen maar voor installateurs die door alpha innotec uitgerekende en uitgetekende installaties monteren, ook zij stellen ze in bedrijf, dus t kan maar beter in 1 x goed gaan...

IK heb geen hydraulisch probleem.......

Cop 1 kost € 75,- en 144 op jaar basis. Wil jij er 1 aan mij aanbieden voor, zeg, het dubbele bedrag? Dan ook op jaar basis natuurlijk... ;)

Eigenlijke reden om een E boiler te nemen was eerder al besloten om de overige kWhtjes op te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:40:
[...]
Tnx voor je linkje, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat het volgens mij niet handig / werkbaar is als je primaire en secundaire pompen in serie zet als ze beide anders werken.

Primair in de WP is gebaseerd op flow, Secundair (zo'n pomp op een v.v. verdeler) werkt druk gestuurd.

Dus ik denk dat dit niet goed kan gaan in serie, en volgens mij geeft @Domba dat ook aan als ik hem goed begrijp.

@reneeke1970 Inderdaad, alleen zijn het geen 9 groepen maar 23 groepen. Het lijkt mij ook niet zo'n hele moeilijke som.
Binnen beperkingen gaat het nog wel met een losse circulatiepomp, maar twee warmtepompen als 6kW in serie gaat niet.
- Met losse circulatiepomp moet je al op passen dat je de flowswitch niet beinvloed bij de pana, anders gaat de WP in storing, net als de LG-WP in storing gaat zoals @neographikal aangeeft.

- Maar met 2 mono's in serie, is het niet alleen een flow geregeld probleem, maar krijg je ook nog temperatuur erbij en als eerste in een defrost gaat, zorgt die ervoor dat 2e in serie eigenlijk altijd op volvermogen loopt en als 1e uit defrost komt gaat ook die naar vol vermogen.
Je bent in iedergeval de grip op de WA-temperatuur regeling kwijt.

Daarnaast je zet twee 120kPa circulatiepompen in serie met 6kW Pana mono's, ik ben bang dat je binnen no time ook onvoldoende water in je systeem hebt met al die flow veranderingen en drukgolven omdat de veiligheidsventielen telkens even open gaan, omdat daar ook nog de voordruk van systeem (statische kolom) bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:01:
[...]

De bedragen zijn gebaseerd op extra kw en op A+ vs A++ etc.
Maar is een H-versie dan slechter dan de F-versie ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:57:
[quote]Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:23:
[...]

Degene die het allemaal uit de doeken heeft gedaan is echt geen gesubsidieerde cursusleider. Rolf Nathan weet echt wel waar die mee bezig is, en was daar zelf ook aanwezig, en het was niet voor B de Hazen maar voor installateurs die door alpha innotec uitgerekende en uitgetekende installaties monteren, ook zij stellen ze in bedrijf, dus t kan maar beter in 1 x goed gaan...

IK heb geen hydraulisch probleem.......

Cop 1 kost € 75,- en 144 op jaar basis. Wil jij er 1 aan mij aanbieden voor, zeg, het dubbele bedrag? Dan ook op jaar basis natuurlijk... ;)

Eigenlijke reden om een E boiler te nemen was eerder al besloten om de overige kWhtjes op te maken.
Ik gaf je zojuist aan dat je met zo weinig verbruik groot gelijk hebt dat je het zo oplost.

Wat had je gedaan in mijn situatie :?

En dan van die cursusleider heb ik denk ik verkeerd gelezen, ik las dat hij gezegd zou hebben dat een buffervat altijd onzin was, en dat een grote vloer altijd de oplossing was.
Maar nu ik terug lees denk ik dat in jou situatie de grote vloer de oplossing was en een buffervat niet zou helpen en dat zou natuurlijk heel goed kunnen.

Een buffervat is niet altijd noodzakelijk, maar soms wel.
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:49:
[...]

De buis is van het type WTH PE40

[...]

De hoh is mij onbekend, maar aangezien het als hoofdverwarming is aangelegd zal dit 10, max 15cm zijn?

Welke formule kan hierop worden losgelaten voor de flow?
Ik weet niet hoe ze het exact uitrekenen, maar de flow per groep is vooral afhankelijk van de lengte van de groep wat ik terug zie in mijn berekeningen.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dbl.

[ Voor 99% gewijzigd door Grolsch op 13-12-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:08:
[...]

Maar is een H-versie dan slechter dan de F-versie ?
Ik zou altijd de H generatie kiezen.

Ik denk dat er met een verkeerd vermogen om de lijst is gerekend. Die 2 kW verschil is ook die €200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
--Erik-- schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:28:
[...]

Ik heb inmiddels een offerte gekregen en er is geen sprake van 50 euro extra kosten bij ophalen, dus de prijs is zoals op de website staat, € 2590,- voor de WH-MDC06G3E5.

Opsturen kost € 238,80. Op en neer rijden is 900km. Voor 1 WP op zich al rendabel, voor 2 WP's is het financieel al helemaal interessant als de brandstofkosten worden gedeeld. Ik wacht nog even tot morgen met bestellen, geïnteresseerden kunnen zich nog melden :) .
En als je overnacht in een tent dan houd je echt een smak geld in je zak. Of rijd je die 900 km in één ruk? :) :)

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:13:
[...]

Ik zou altijd de H generatie kiezen.

Ik denk dat er met een verkeerd vermogen om de lijst is gerekend. Die 2 kW verschil is ook die €200
Er staan rare vermogens... Zo staan de KIT-WC07H3E5 en KIT-WC09H3E5 beide voor 7KW 8)7 en dus ook het zelfde bedrag aan subsidie.

Kan je de RVO daar over bellen ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:15:
[...]

Er staan rare vermogens... Zo staan de KIT-WC07H3E5 en KIT-WC09H3E5 beide voor 7KW 8)7 en dus ook het zelfde bedrag aan subsidie.

Onder de 11 of was het 12 kW maakt het niet uit als ze beide dezelfde klasse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik weet het zit in verkeerde topic maar.. Afgifte kant is zelfde bij L/W en W/W denk ik.

Hier komt een in inverter WP die van 1.8-9.2 kW kan doen (B0/W35) en iets van 10.5 kW als het B7/W35 is.

Nathan adviseerd om meer dan de helft van vloeroppervlak niet nageregeld te maken en dan hoeft er geen buffervat toegepast te worden. Totaal verwarmde vloer is 249 m2.
Die helft is dan de gehele beneden verdieping, de overloop en de badkamer.

Nu zie ik daar wat bezwaren:
1) kamer en keuken zijn gescheiden door schuifdeur. Ochtendzon in de woonkamer, late avondzon in de eetkeuken. Ik verwacht wellicht temperatuurverschil door Oostenwind en zoninstraling als beide ruimtes open staan en alleen op flow ingeregeld zijn.
2) badkamer open kan volgens mij niet, of althans in koelmode moet hij afgesloten worden.
3) waarom bijna 60% niet naregelen ? Ik had een offerte voor 19 groepen nageregeld, en zo blijven er 9 over, dus de instalateur dacht er ook al anders over.

Ik ben in deze discussie terecht gekomen omdat ik dacht een buffervat bodig te hebben.
Echter Nathan vind het overbodig, en de kosten zijn 800€ voor buffer, 450€ voor pompgroep en dan nog wat kleppen etc en arbeidsloon, dus 2000€

Affijn als het werkt geen issue.

Maar meer dan halve huis niet geregeld was niet mijn idee.

Dus ik heb maar een tegenvoorstel van 33% oppervlakte gedaan met:
Keuken niet nageregeld met de hoofd thermostaat.
Woonkamer nageregeld
Badkamer nageregeld

Dan zak ik naar 33% van de 249.

Vv buizen komen gedeeltelijk op 150 mm en gedeeltelijk op 100 mm te liggen (daar waar koude verlies groter is naar 100 hoh)
Het zullen iets van 16 mm interne buizen worden, dus zeg 1 liter per m2 om het makkelijk te houden.
Dan is er 84 m2 open vloer over, dus liter of 80 altijd beschikbaar.

Met 1.8 kW als minimale opbrengst moet dat toch genoeg zijn. (Warmtepomp weetjes heeft iets staan van 20x vermogen, wat dus 36 liter zou zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:15:
[...]

Je kan RVO bellen, vraag gelijk naar de beoordelingcriteria, die zijn niet enkel de A7W35 waarde
maar je kan ook even naar verdere specs kijken ;)

Het is aleens voorbij gekomen, maar het gaat zo hard hier link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:12:

Ik weet niet hoe ze het exact uitrekenen, maar de flow per groep is vooral afhankelijk van de lengte van de groep wat ik terug zie in mijn berekeningen.
Op aangeven van @Domba heb ik gekeken naar de posts van @Opgelder helaas al een poos niet meer online) in [url="[url=\"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1668127?data%5Bfilter_userids%5D=opgelder\"]"]deel 2[/url] & deel 3. Hij heeft zijn verdeler omgebouwd de 6kW pomp rechtstreeks erop aangesloten. Toevalligerwijs heeft hij exact dezelfde maat slangen 20x3,4mm als ik.
Opgelder schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:03:
De beste wensen aan allen.
Hier de pomp uit de HT verdeler verwijderd en aanvoer-retour rechtstreeks (stukje 22mm cv buis) op systeem (28mm) aangesloten. Meet pas sinds kort de flow, kan dus geen gegevens ten tijde van een meng verdeler geven. Momenteel pompstand op 1 v d Panasonic 5kW en dit geeft een flow van c.a. 910l p/u.
die rechtstreeks en ongehinderd de vloer ingaat. Volgende stap is misschien wel om per groep te gaan regelen, kan flow per groep (nog) niet controleren.
@ Domba, jij regelt de 6kW ook op c.a.900l p/u. is hier een verhouding voor bijv. 6kW 900l p/u. 5kW 800l p/u.?
Het is mij niet helemaal duidelijk of er ook nog radiatoren bij hem waren aangesloten in bovenstaande situatie.

In mij situatie komen alle groepen uit in de (open) keuken, woonkamer, hal en toilet. Er is niet echt een behoefte aan verschillende temperaturen op die plekken, overal 20 zou ik best vinden maar als ik met de bestaande kraantjes op de verdeler de woonkamer (bijv.) iets knijp, dan krijgen de andere groepen toch automatisch meer warmte?

@Domba : Ik kan geen posts vinden van @Opgelder waarin hij meldt problemen te hebben, heb je daar toevallig iets meer zoektips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jacovn In grote lijnen deel ik de mening van Nathan, max ongeregeld, je zorgen m.b.t. punt 1) 'zie ik niet'
Punt 2) eens. Waarom zou je zo veel willen naregelen ? Ik denk meer problemen te zien door 'naregelmogelijkheden' t.o.v. aan het begin in principe eenmalig optimaal waterzijdig ingeregeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Domba schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:26:
[...]

Je kan RVO bellen, vraag gelijk naar de beoordelingcriteria, die zijn niet enkel de A7W35 waarde
maar je kan ook even naar verdere specs kijken ;)

Het is aleens voorbij gekomen, maar het gaat zo hard hier link
Als ik (de voor mij van belang zijnde) bekijk:
KIT-WC12F9E8 A7W35 12kW / A2W35 11,4kW / A-7W35 10kW vermogen RVO 12kW met 2.500
KIT-WC12H9E8 A7W35 12kW / A2W35 11,4kW / A-7W35 10kW vermogen RVO 10kW met 2.300

voor de 9kW versie zijn de waardes ook precies gelijk maar ook de subsidie ???

Welke specs zijn er dan nog meer die van belang kunnen zijn en waar kan je dat lezen ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:45:
[...]

KIT-WC12F9E8 A7W35 12kW / A2W35 11,4kW / A-7W35 10kW vermogen RVO 12kW met 2.500
KIT-WC12H9E8 A7W35 12kW / A2W35 11,4kW / A-7W35 10kW vermogen RVO 10kW met 2.300

Welke specs zijn er dan nog meer die van belang kunnen zijn en waar kan je dat lezen ?
De gerealiseerde COP bij de verschillende temperaturen, vermogen is slechts 1 aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Wolly schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:26:
[...]
Op aangeven van @Domba heb ik gekeken naar de posts van @Opgelder helaas al een poos niet meer online) in [url="[url=\"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1668127?data%5Bfilter_userids%5D=opgelder\"]"]deel 2[/url] & deel 3. Hij heeft zijn verdeler omgebouwd de 6kW pomp rechtstreeks erop aangesloten. Toevalligerwijs heeft hij exact dezelfde maat slangen 20x3,4mm als ik.
[...]
Het is mij niet helemaal duidelijk of er ook nog radiatoren bij hem waren aangesloten in bovenstaande situatie.

In mij situatie komen alle groepen uit in de (open) keuken, woonkamer, hal en toilet. Er is niet echt een behoefte aan verschillende temperaturen op die plekken, overal 20 zou ik best vinden maar als ik met de bestaande kraantjes op de verdeler de woonkamer (bijv.) iets knijp, dan krijgen de andere groepen toch automatisch meer warmte?

@Domba : Ik kan geen posts vinden van @Opgelder waarin hij meldt problemen te hebben, heb je daar toevallig iets meer zoektips voor mij?
Probeer eens per PM , daar krijgt die mogelijk een melding per E-mail van
Ik heb eigenlijk geen verdere info, ook niet in mijn PM en ik kan me ook niet meer herinneren hoeveel groepen G. had.

De 6kW benodigd 100l/h meer aan adviesflow, dan de 5kW en de ondergrens voor de 6kW ligt ergens bij 750-800l/h, dat die weleens in storing kan schieten omdat de responstijd van flowswitch te lang is, niet dagelijks eerder iets van 1-3x per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:44:
@jacovn In grote lijnen deel ik de mening van Nathan, max ongeregeld, je zorgen m.b.t. punt 1) 'zie ik niet'
Punt 2) eens. Waarom zou je zo veel willen naregelen ? Ik denk meer problemen te zien door 'naregelmogelijkheden' t.o.v. aan het begin in principe eenmalig optimaal waterzijdig ingeregeld.
In mijn wereld is een regelkring per kamer het meest simpel. Je meet x, je wilt y, kraan open of dicht als er een delta is.
Dus potentieel in elke ruimte een andere temperatuur, maar ja met een klasse D wtw zal het ongeveer overal even warm zijn minimaal op de temperatuur van de ingeblazen lucht.

Waterzijdig inregelen is toch op basis van flow?
Het warmte verlies is toch variabel en afhankelijk van de buiten temperatuur en de aangrenzende ruimtes.
Dus als er bij een bepaald verlies ingeregeld wordt op flow, zal het in balans zijn. Als er echter meer of minder verlies is, klopt de flow niet meer lijkt me.

Of lost de stooklijn dit netjes op en is dat keurig liniair ?

Naregeling kan omgaan met veranderend warmte verlies in de ruimte lijkt me..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Om even in te haken op wel of geen buffervat. Mijn situatie is 100m2 vloerverwarming en open verdeler zonder na regeling. Ik ga sowieso een buffervat nemen in combinatie met zonnecollectoren 300 liter met 30 heat pipes en ik ga de nieuwe zubadan yaa 11.2 nemen (overkill maar hij moduleert heel net terug). Is een aansluiting van de VV op een buffervat aan te raden in mijn situatie en hoe zou je dat dan het beste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jacovn Ik weet niet of het een nieuwe/nog te bouwen woning betreft of een bestaande is maar in nieuwere goed geisoloeerde woningen is het bijna niet mogelijk om van betekenis zijnde temperatuurverschillen tussen ruimtes hebben. Als ik een wvb zie en met welke aannames er gerekend wordt dan lijkt het alsof alle kamers van spouwmuren en luchtdichte binnendeuren zijn voorzien. Dat heeft echter weinig met de werkelijkheid te maken. Als het een 2 verdiepingen huis is en goed geisoleerd verwacht ik dat de verschillen max 2C zullen bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:47:
[...]

De gerealiseerde COP bij de verschillende temperaturen, vermogen is slechts 1 aspect.
Die van de H-gen is bij A-7W35 2,73 tov 2,23 voor de F-gen.
(voor de overige zijn ze gelijk)

Het kan er bij mij niet in, dat er een nieuwere versie uitkomt die mindere specs zou hebben 8)7

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:02:
[...]

Die van de H-gen is bij A-7W35 2,73 tov 2,23 voor de F-gen.
(voor de overige zijn ze gelijk)

Het kan er bij mij niet in, dat er een nieuwere versie uitkomt die mindere specs zou hebben 8)7
Ik heb geen antwoord, ik veronderstel alleen waar mogelijk een verschil zou kunnen zitten, helaas voor jou weet ik het antwoord op deze vraag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MarFan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:45:
[...]

Het gaat om de informatie die aangeleverd dient te worden voor vermelding op de apparatenlijst.
(mijn kennis is van 2015/2016 welke info nodig was om een WP op de lijst te krijgen)
De F-versie aanmelding is dacht ik van 2015/2016, maar de H is ergens van maart-mei dit jaar als de regeling al een paar keer gewijzigd is.
Als ook de RVO-lijst nog een disclaimer heeft
! De in dit document vermelde subsidiebedragen zijn ter indicatie, het daadwerkelijke subsidiebedrag kan dus afwijken !

Edit: @MarFan, Weet je ook of er voor NL ook een KIT-WC12H9E8-1 bestaat.
Als ik kijk voor de F volgens EN14511 protocol was er nog geen Heating Erp vereist, welke wel voor H vereist is die een gemiddelde van 10kW voor W35 geeft
Ik zie verder niet zoveel verschillen tussen F en H buiten het main electronica bord,
Compressor, fanmotors etc zijn de zelfde gebleven

Nog een aanvulling de buitenunit voor KIT-WC09H3E8, KIT-WC12H3E8 en KIT-WC16H3E8, zijn het zelfde op main electronic board na, H6 of H9 is een ander E-element

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 13-12-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:57:
[...]

Mooi. @Oxellaar, ben jij dit probleem ook weleens tegen het lijf gelopen. Jij wil toch ook wel eens hout stoken, meen ik?
Ik stook nagenoeg iedere dag en herken totaal niets van dat gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hHDrKHWoJfTWo2s2HGOsTneF/full.jpg
Zo ziet bij mij nagenoeg iedere dag eruit. Hier is om 19.30 de houtkachel aangegaan, 22.00 het laatse blokje erop en daarna laat ik hem uitbranden.
Om +/- 3.30 komt de Elga weer bij om de 19.5 vast te houden.
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:53:
[...]

@Oxellaar had dit laats al opgemerkt.
Niet heel raar, aangezien carrier is overgenomen door toshiba
Het is andersom, Toshiba is overgenomen door Carrier.
Of beter, United Technologies, waar Carrier onderdeel van is, sluit een joint venture met de HVAC tak van Toshiba.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat is trouwens wijsheid. Ik heb terwijl de ELGA draaide de pompsnelheid verlaagd. Kan ik nu beter de ELGA aan/uit zetten ( resetten ) of moet het goed gaan als ik hem aan laat staan?

Het gedrag na het aanpassen van de pompsnelheid is apart. Hij moduleert vreemd terug, dan weer op, dan weer terug.

Eerste indruk is wel dat het afgiftevermogen lager is na het terugdraaien van de pompsnelheid, daarbij is de aanvoertemperatuur niet hoger zo lijkt het.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:00:
@jacovn Ik weet niet of het een nieuwe/nog te bouwen woning betreft of een bestaande is maar in nieuwere goed geisoloeerde woningen is het bijna niet mogelijk om van betekenis zijnde temperatuurverschillen tussen ruimtes hebben. Als ik een wvb zie en met welke aannames er gerekend wordt dan lijkt het alsof alle kamers van spouwmuren en luchtdichte binnendeuren zijn voorzien. Dat heeft echter weinig met de werkelijkheid te maken. Als het een 2 verdiepingen huis is en goed geisoleerd verwacht ik dat de verschillen max 2C zullen bedragen.
Nieuwbouw, isolatie volgens bouwbesluit, en de luchtdichtheid ga ik waarschijnlijk een heel stuk beter maken met een flexibel blijvende laag over alle overgangen van meteriaal (dak/muur, vloer/muur etc)

Ik zoek ook niet naar temperatuur verschillen. Echter als ik om naregeling vraag, dan verwacht ik dat te krijgen, en niet alleen in een paar ruimtes (slaapkamers en hobby ruimte blijven enkel over)

Wellicht zit de gedachte van Nathan net als bij de gemiddelde bouwer dat je op een slaapkamer niet hoeft te stoken want hij wordt toch wel wat warm, en je hoeft er geen 21 graden te hebben.

Kinderen spelen er, maken huiswerk etc. Nu is de regeling te traag, maar het is toch wel fijn als de QF 18 graden inblaast bij het slapen de slaapkamers niet meer doorverwarmen naar 21.

We zitten relatief weinig in de woonkamer, dus wil ik die wellicht niet eens op 21 hebben, kan ik hem op 20 graden zetten en klaar. Als we bezoek in weekeinde krijgen, dag eerder graad erbij en dan moet dat wel lukken mag ik hopen.
Badkamer mag denk ik wel 23 a 24 graden zijn,jongste dochter heeft het altijd koud (vrij dun, snel koud)

Maar wellicht waren mijn verwachtingen te hoog gespannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 16:26
Oxellaar schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:16:
[...]

Ik stook nagenoeg iedere dag en herken totaal niets van dat gedrag.
[afbeelding]
Zo ziet bij mij nagenoeg iedere dag eruit. Hier is om 19.30 de houtkachel aangegaan, 22.00 het laatse blokje erop en daarna laat ik hem uitbranden.
Om +/- 3.30 komt de Elga weer bij om de 19.5 vast te houden.

[...]

Het is andersom, Toshiba is overgenomen door Carrier.
Of beter, United Technologies, waar Carrier onderdeel van is, sluit een joint venture met de HVAC tak van Toshiba.
Dank hiervoor! Goed om te weten dat het ook anders kan.
- Zou het een firmware-kwestie kunnen zijn? Ik draai de 15.0 of misschien 15.1 (vanaf feb 2017). Jij draait denk ik 15.3. Welke firmware hebben @Tomexergie en @Aziraphale?
- Piekt jouw ruimte-T heel veel hoger dan normaal als je hout stookt?

#Elgahybernation

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 16:26
mkleinman schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:21:
Wat is trouwens wijsheid. Ik heb terwijl de ELGA draaide de pompsnelheid verlaagd. Kan ik nu beter de ELGA aan/uit zetten ( resetten ) of moet het goed gaan als ik hem aan laat staan?

Het gedrag na het aanpassen van de pompsnelheid is apart. Hij moduleert vreemd terug, dan weer op, dan weer terug.

Eerste indruk is wel dat het afgiftevermogen lager is na het terugdraaien van de pompsnelheid, daarbij is de aanvoertemperatuur niet hoger zo lijkt het.
Volgens mij maakt resetten daarvoor niks uit. Hij heeft wel een paar uurtjes nodig om te wennen, denk ik.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Bram-Bos schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:31:
[...]

Dank hiervoor! Goed om te weten dat het ook anders kan.
- Zou het een firmware-kwestie kunnen zijn? Ik draai de 15.0 of misschien 15.1 (vanaf feb 2017). Jij draait denk ik 15.3. Welke firmware hebben @Tomexergie en @Aziraphale?
- Piekt jouw ruimte-T heel veel hoger dan normaal als je hout stookt?
Inderdaad goed om te zien dat het dus wel kan, alleen is inderdaad de vraag wat dan bij @Oxellaar anders is dan bij ons.

Ik heb mijn Elga sinds eind februari, maar heb geen idee welke firmware er in zit. Het is in ieder geval niet de nieuwste, dus het zou zomaar met nieuwe firmware opgelost kunnen zijn.

Mijn ruimte-T zat maandagavond ongeveer 1 graad boven de temperatuur op de thermostaat en dat leverde het probleem al op.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:24:
[...]

Ja klopt, maar maak eens 75-85 graden? Wat is de COP dan? Ik heb er 1 hier die geen genoegen neemt met 55 graden water.
Geen geluid in de zomer wanneer iedereen de ramen open heeft
Minder ruimte nodig en hangt aan de muur op een bergzolder
Super snel (of niet) warm, goed zelf te regelen vermogen afname.
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:51:
[...]

Schudden ze me weer wakker :P
Een wpboiler aanschaffen kost denk ik net zo veel als een e-boiler door de subsidie.
Er komt nog aardig wat aansluit materiaal extra bij en in de winter zit je met het dilemma van (te) koude lucht aanzuigen en/of ventilatielucht hergebruiken.
Hoewel ik niet de gewoonte heb om in de zomer ramen open te gooien (juist dicht met de airco's) is geluid een aandachtspunt al moet ik zeggen dat mijn 80l e-boiler even bromt bij aanvang.
De 2500W via de omvormer zal wel lukken hier, al kan ik daar niet op rekenen.
Langdurig een laag vermogen trekken klinkt aantrekkelijk, maar 7 uur achtereen als hij leeg/koud is zal je lang niet elke dag halen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Hopen dat dit erdoor komt:

https://groenlinks.nl/nieuws/stop-boete-op-groen-gedrag
Als je in Nederland je huis wil vergroenen en van het gas af wil dan moet je een netbeheerder vragen om je gasleiding af te sluiten. Sommige netbeheerders rekenen daar fors geld voor, tot wel honderden euro’s. GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vraagt daarom aan de minister of ze deze boete op groen gedrag wil verbieden.
Maakt de stap misschien toch net wat kleiner om over stappen naar een niet-hybride warmtepomp.

[ Voor 76% gewijzigd door weebl15 op 13-12-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Even een vraag aan de mensen die een Mulical 302 hebben. Waar zit deze gepositioneerd? Alleen in de flow voor de verwarming? Of boven de 3 weg klep ivm de wisseling van sww?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:40:
[...]

[...]

Een wpboiler aanschaffen kost denk ik net zo veel als een e-boiler door de subsidie.
Er komt nog aardig wat aansluit materiaal extra bij en in de winter zit je met het dilemma van (te) koude lucht aanzuigen en/of ventilatielucht hergebruiken.
Hoewel ik niet de gewoonte heb om in de zomer ramen open te gooien (juist dicht met de airco's) is geluid een aandachtspunt al moet ik zeggen dat mijn 80l e-boiler even bromt bij aanvang.
Langdurig een laag vermogen trekken klinkt aantrekkelijk, maar 7 urr achtereen als hij leeg/koud is zal je lang niet elke dag halen :)
Mijne draait drie uurtjes, voor legionella vijf uurtjes. Staat bij mij achter rolluik als wandje dus hoor hem niet.

Aansluit materiaal is hetzelfde op slangen na.
Je huis word met cop 4 verwarmt en je water met 3.5 ,lekker toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:40:
[...]

[...]

Langdurig een laag vermogen trekken klinkt aantrekkelijk, maar 7 urr achtereen als hij leeg/koud is zal je lang niet elke dag halen :)
Ik heb er vaak over gedacht maar het extra geluid, en de doorlooptijd voor het warmen kan ik niet hebben, de cop 2 is dat niet waard.
Vorige week even gemeten maar er doucht er hier 1 op 48 graden! :X succes met je wp boiler.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:46:
[...]

Mijne draait drie uurtjes, voor legionella vijf uurtjes. Staat bij mij achter rolluik als wandje dus hoor hem niet.

Aansluit materiaal is hetzelfde op slangen na.
Je huis word met cop 4 verwarmt en je water met 3.5 ,lekker toch
Waar zuig jij de lucht dan aan?
Mijn airco's redden het nu, maar als er een wpboiler uren staat te draaien moet ie ook dat debiet aan lucht ergens vandaan halen.
Met aanzuigen via raamroosters haal je m.i. meer koude lucht in huis dan met geregelde ventilatie.
De Warmtewinner flopt momenteel door dit gegeven, mensen die gewoonlijk weinig ventileren omdat ze niet thuis zijn doen dat met de WW veel vaker omdat ie het anders niet redt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 19 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.