Dat is wat ik net schreef.Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:08:
Je kunt de mitsu ook een dompelelement laten aansturen. Hier geen ervaring mee, doe niet aan LPP.
Echter kan niet direct, moet een relais tussen ivm de 3 KW doe het element trekt.
De Mitsubishi kan dan zelfs het verbruik meten en verwerken in het overzicht.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ff relais ertussen mag toch geen probleem geven voor DE DIYS WP man
Oxellaar schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:26:
@Naalroc installateurs is inderdaad een ander verhaal. Voor de installateur om de hoek de kennis in huis heeft over de warmtepomp, dan zijn we weer even verder.
Zo zet Alklima een team op welke installateurs ondersteund in het ontwerp, aanleg en inbedrijfstellen icm STEK werkzaamheden.
Dat is en blijft, voor de kleine installateur echt te hoog gegrepen.
Het is een compleet andere techniek en denkwijze dan alles wat ze jaren hebben geleerd en uitgevoerd.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Als alles goed gaat komen er morgen een aantal relais bij mij binnen.Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:14:
Hij meet het verbruik niet echt, je moet in de instellingen het vermogen ingeven van het element, hij berekent het denk ik.
Ff relais ertussen mag toch geen probleem geven voor DE DIYS WP man
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Als ik bekijk hoe de andere ingangen / uitgangen werken, gaat dit ook gewoon werken voorspel ikkoevlaas2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:30:
[...]
Als alles goed gaat komen er morgen een aantal relais bij mij binnen.
In het begin vond ik de FTC5 regeling af en toe vreemd, maar hoe langer ik de WP heb, hoe enthousiaster ik word
Er is goed over nagedacht in Japan.
Iemand eigenlijk enig idee hoe die ISDE subsidies worden vastgesteld? Ik begreep dat die opliep naarmate een WP meer vermogen levert, maar dat klopt lang niet, getuige dit vergelijk van drie modellen met een nominaal vermogen van 5 kW:
1. LG HU051.U42, € 1900 subsidie. Vermogen 4.08 kW @ -7°C.
2. Panasonic WH-UD05HE5-1, € 1800 subsidie. Vermogen 4.2 kW @ -7°C.
3. Mitsubishi PUHZ-SW50VKA, € 1700 subsidie. Vermogen 5.5 kW @ -7°C.
Dus het model met het laagste verwarmingsvermogen bij lage temperaturen (en dat is toch waar je je WP op uitkiest) krijgt de hoogste subsidie?

Wie het snapt, mag het uitleggen...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Volgens mij gaat het om het vermogen bij +7c, verder heeft RVO een aantal zaken door elkaar gegooid.Andrehj schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:41:
ISDE subsidielogica?
Iemand eigenlijk enig idee hoe die ISDE subsidies worden vastgesteld? Ik begreep dat die opliep naarmate een WP meer vermogen levert, maar dat klopt lang niet, getuige dit vergelijk van drie modellen met een nominaal vermogen van 5 kW:
1. LG HU051.U42, € 1900 subsidie. Vermogen 4.08 kW @ -7°C.
2. Panasonic WH-UD05HE5-1, € 1800 subsidie. Vermogen 4.2 kW @ -7°C.
3. Mitsubishi PUHZ-SW50VKA, € 1700 subsidie. Vermogen 5.5 kW @ -7°C.
Dus het model met het laagste verwarmingsvermogen bij lage temperaturen (en dat is toch waar je je WP op uitkiest) krijgt de hoogste subsidie?![]()
![]()
Wie het snapt, mag het uitleggen...
Zo hebben sommige mitsubishi's ten onrechte een hoger of lager subsidie bedrag gekregen.
Ik weet 1 groot minpunt, als je sww hebt gedraaid en ik wil naadloos verdergaan met verwarmen dan kan dit niet. de Ta na SWW is veel te hoog, maar zou bij mij snel inzakken dus waarom de WP stoppen. Schakel gewoon over naar ruimte verwarming en de Ta daalt zeer snel naar de waarde die voor ruimteverwarming ingesteld staat.Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:35:
[...]
Als ik bekijk hoe de andere ingangen / uitgangen werken, gaat dit ook gewoon werken voorspel ik
In het begin vond ik de FTC5 regeling af en toe vreemd, maar hoe langer ik de WP heb, hoe enthousiaster ik word
Er is goed over nagedacht in Japan.
Wat gebeurd er dan, en wanner kan hij dan wèl gewoon verwarmen?en ik wil naadloos verdergaan met verwarmen dan kan dit niet.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hij stopt omdat de ta 55c is en ik heb 29c voor verwarming ingesteld staan, maar als het ding slim zou zijn en de kennis hebben die ik heb dan zou hij gewoon overschakelen op ruimteverwarming, de Ta zakt dan toch heel hard.Naalroc schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:11:
[...]
Wat gebeurd er dan, en wanner kan hij dan wèl gewoon verwarmen?
Ik snap ff niet wat HET grote nadeel hiervan iskoevlaas2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:06:
[...]
Ik weet 1 groot minpunt, als je sww hebt gedraaid en ik wil naadloos verdergaan met verwarmen dan kan dit niet. de Ta na SWW is veel te hoog, maar zou bij mij snel inzakken dus waarom de WP stoppen. Schakel gewoon over naar ruimte verwarming en de Ta daalt zeer snel naar de waarde die voor ruimteverwarming ingesteld staat.
Ik kan me voorstellen dat een Ta van 60 graden in je CV grotere gevolgen kan hebben.
En hoe gaat je dat bij vakantie oplossen? Want dan kan het wel een rol gaan spelen. Ondanks dat wij een hygiene spiraal hebben, spoel ik dit zelf na vakanties altijd door.Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:08:
Je kunt de mitsu ook een dompelelement laten aansturen. Hier geen ervaring mee, doe niet aan LPP.
Zou daar in ieder geval wel voorzichtig mee zijn of in ieder geval over nadenken.
En ik druk bij iedere nieuwe Ecodan die ik tegenkom het resetknopje is van de heaterkoevlaas2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:35:
[...]
Ik moet iedere keer dat ik de heater in een Mitsubishi zie aan jou denken.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Misschien een account aan maken bij de proclub.. En misschien dat daarbinnen meer gegevens te vinden zijn. Zie er zoveel staan dat ik er duizelig van wordt. :-)Andrehj schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:25:
[...]
Laat Panasonic maar eens met harde cijfers komen, want een vaag percentage via de telefoon vermelden zegt mij helemaal niets.
Dat is precies wat ik tegen Panasonic heb, die weigeren (mij) te specificeren wat de minimale vermogens van hun warmtepompen als functie van de temperaturen zijn.
En dat terwijl dat terwijl dat zo'n beetje de belangrijkste gegevens van warmtepompen zijn. Essentieel voor comfort, geluid en het voorkomen van overbodige start-stops. Bovendien is ook de COP afhankelijk van het geleverde vermogen (zie bijv. onderstaande staatje van Mitsubishi).
Een erg slechte policy van Panasonic dus.
Mitsubishi daarentegen publiceert netjes uitgebreide performance data (helaas wel via buitenlandse sites, in NL zit alles achter een portal waar niet-installateurs geen toegang tot krijgen):
[afbeelding]
Hierin is dan ook mooi te zien dat Mitsubishi bij haar 5 kW WP dit vermogen tot zo'n beetje -10°C nog kan leveren, terwijl je daar bij Panasonic al een 7kW model voor nodig hebt.
2:0 voor Mitsubishi dus.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Legionella ontstaat pas na enkele weken stilstaand water op de ideale legionella temperatuur. Tot nu toe ben ik pas 1 x 1,5 week op vakantie geweest, vaker korter. Met 1,5 week vakantie zet ik op de terug weg via de app ff tanktemp op 55 graden (is 60 boven in het vat) En spoel dan ff 10 minuten de warm water leiding.jerh schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:02:
[...]
En hoe gaat je dat bij vakantie oplossen? Want dan kan het wel een rol gaan spelen. Ondanks dat wij een hygiene spiraal hebben, spoel ik dit zelf na vakanties altijd door.
Zou daar in ieder geval wel voorzichtig mee zijn of in ieder geval over nadenken.
Mijn Fujitsu doet het ook op die manier. De grap is dat hij na afronden van SWW opwarming wel naar het CV-circuit voor verwarming omschakelt en dus dat water van rond de 60 graden daarheen pompt, maar dan de resulterende retourtemperatuur meet en vaststelt dat die flink boven het setpoint voor verwarming zit, en dan gaat hij daarom in standby, waarna hij de door mij ingestelde minimale stilstandtijd van bijvoorbeeld 10 of 15 minuten gaat afwachten. Bij koud, vriezend weer wil je dat liever niet, want dan gaat je kamertemperatuur een stukje onder de ingestelde comforttemperatuur komen voordat hij weer gaat verwarmen.Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:18:
Ik snap ff niet wat HET grote nadeel hiervan is1 start stop per dag
Ik kan me voorstellen dat een Ta van 60 graden in je CV grotere gevolgen kan hebben.
Volgens mij is dit regelpatroon gewoon een geval van niet ver genoeg doorgedachte software. Ik heb dit deze winter een aantal keer kunnen voorkomen door tijdelijk het setpoint voor comforttemperatuur erg hoog te zetten, zodat de retourtemperatuur niet zoveel hoger was dan dat setpoint; toen ging hij naadloos door met verwarmen.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Als ik dan toch een nadeel van de Mitsu regeling moet aangeven is dat ik geen minimale stilstand tijd kan aangeven.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Zie ook:
https://www.lwdv.eu/
http://www.nathansystems....p-lwdv-van-alpha-innotec/
Kan terugmoduleren tot 25%. Geen element nodig voor SWW verwarming.
Kost waarschijnlijk wat, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 23% gewijzigd door Jan Treur op 16-04-2018 08:25 ]
Verwijderd
Wanneer je de veteranenziekte wel serieus neemtVerwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:59:
Misschien een domme vraag, maar waar/wanneer heb je SWW > 45C eigenlijk nodig ?
Verwijderd
Interessant!Jan Treur schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:17:
In juli dit jaar komt een heel mooie machine van Alpha Innotec op propaan uit: de lucht/water monobloc warmtepomp LWDV. Kan bij -22 nog water van 70 graden maken.
De FAQ vermeldt dat de prijs vanaf medio 2018 bij je installatuur is op te vragen, maar vermeldt wel dat de RVO subsdie waarschijnlijk 2100 euro gaat worden. Is daar al iets uit af te leiden qua prijs (ballpark, uiteraard)?Kost waarschijnlijk wat, maar dan heb je ook wat.
Klinkt veelbelovend.Jan Treur schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:17:
In juli dit jaar komt een heel mooie machine van Alpha Innotec op propaan uit: de lucht/water monobloc warmtepomp LWDV. Kan bij -22 nog water van 70 graden maken.
Zie ook:
https://www.lwdv.eu/
http://www.nathansystems....p-lwdv-van-alpha-innotec/
Kan terugmoduleren tot 25%. Geen element nodig voor SWW verwarming.
Kost waarschijnlijk wat, maar dan heb je ook wat.
[afbeelding]
Echter: ik zie nergens iets staan mbt het rendement.
Lijkt me toch wel relevant als "iedereen" van het gas af gaat.
Verwijderd
https://www.lwdv.eu/ COP=4,26 bij A2/W35buiter schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:24:
[...]
Klinkt veelbelovend.
Echter: ik zie nergens iets staan mbt het rendement.
Lijkt me toch wel relevant als "iedereen" van het gas af gaat.

Kijk aan die had ik gemist!Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:28:
[...]
https://www.lwdv.eu/ COP=4,26 bij A2/W35
[afbeelding]
Mooi dat de ontwikkelingen op WP gebied nu doorgaat!
De rest zal ook wel volgen.
Geluid zegt me niet zoveel.
Heb al eens een innotec gehoord/gevoeld en deze maakte wel veel trillingen.
Door montage aan het huis hoorde je die trilling door het hele huis.
Mijn Pana is veel rustiger/stiller (zegt vrouwlief)
Hoe groot is volgens jou de kans op legionella als het water nooit langer als 2 dagen in het vat zitSkyaero schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:03:
[...]
Wanneer je de veteranenziekte wel serieus neemt
Legionella ontstaat door langdurig (weken) stilstaand water onder de juiste omstandigheden.
@Grolsch is onze testcasusGrolsch schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:10:
[...]
Hoe groot is volgens jou de kans op legionella als het water nooit langer als 2 dagen in het vat zit
Legionella ontstaat door langdurig (weken) stilstaand water onder de juiste omstandigheden.
Ik zou je toch eens inlezen in legionella en legionellabestrijding. De casus die jij bijvoorbeeld noemt (langdurig stilstaand water) is nu net een casus waar de kans juist laag is (omdat legionella bacterie aeroob is en bij zeer langdurige stilstand alle zuurstof gebruikt heeft en vervolgens dood gaat).Grolsch schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:10:
[...]
Hoe groot is volgens jou de kans op legionella als het water nooit langer als 2 dagen in het vat zit
Alleen de boiler af en toe verhitten is niet voldoende, je zult ook alle (!) leidingen moeten doorspoelen. Ga je dat elke week handmatig doen?
Het voorschrift dat aan het tappunt (voor mengen) de warmwatertemperatuur minimaal 55 graden Celsius moet zijn is er niet voor niets.
Er wordt in dit topic (en andere duurzaamheidstopics) nog veel te licht gedaan over zaken als legionella en (drink)waterkwaliteit.
De legionellabacterie kan je ernstig ziek maken met een serieus risico tot overlijden.
Ik gebruik op het moment WAR nog, maar ik heb nog geen flauw idee hoe het nu feitelijk in de praktijk goed gaat werken, want ik woon er nog niet, en ik weet ook niet hoe de reactie tijden van mijn massa zijn.Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:25:
[...]
Zie: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
EDIT:
En ondertussen ook @reneeke1970 en @maartenmoerman uiteraard.
Vooralsnog moet ik wel zeggen dat het lijkt te werken, maar het heeft meerdere situaties nog nodig. Afgelopen 4 weken niet echt in mijn nieuwe huis geweest ivm reizen voor het werk, en heb hem gisteren pas weer aangezet.
Huidige situatie: Gezin van 5 personen, hoekhuis uit 2011, ventilatie type C

Huidig jaarverbruik na salderen: 3300kWh (300kWh na salderen) en 1230m3 gas waarvan +- 300 voor SWW.
Het heeft de voorkeur om op den duur gasloos te gaan maar ik loop vooral aan tegen de ruimte die e.e.a. inneemt. De huidige CV hangt op zolder in het 'washok'. Hier hangt ook de omvormer. Ook al zou de vloer het aankunnen, wat ik betwijfel, er is hier eigenlijk geen ruimte voor een combinatie van met warmtepompboiler (zou ongeveer 300 liter nodig hebben) door een schuin dak.
Aan de zijkant van het huis heb ik de mogelijkheid om 'een' buitenunit te plaatsen. Aan die kant van het huis lopen ook de aanvoer- en retour leiding van de vloerverwarming, via een leidingkoker/koof naar de kruipruimte.
Eerste gedachte was om een splitunit te nemen en de leidingen aan de buitenkant van het huis naar boven te brengen. Nadeel hiervan is een goot aan de buitenkant en een extra apparaat binnen vlak bij de cv-ketel.
Tweede gedachte is een monoblock. Nu is de vraag, is het mogelijk om een monoblock direct op de aanvoer- en retour leiding van de vloerverwarming aan te sluiten? Dan zou ik de CV-ketel alleen voor SWW gebruiken en deze hier op een ander moment een oplossing voor kunnen bedenken. Voordeel: geen extra binnenunit
Alle leidingen doorspoelen ter desinfectie doet sowieso niemand. Ook degene niet die trouw hun programma draaien iedere week.Skyaero schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:43:
[...]
Ik zou je toch eens inlezen in legionella en legionellabestrijding. De casus die jij bijvoorbeeld noemt (langdurig stilstaand water) is nu net een casus waar de kans juist laag is (omdat legionella bacterie aeroob is en bij zeer langdurige stilstand alle zuurstof gebruikt heeft en vervolgens dood gaat).
Alleen de boiler af en toe verhitten is niet voldoende, je zult ook alle (!) leidingen moeten doorspoelen. Ga je dat elke week handmatig doen?
Het voorschrift dat aan het tappunt (voor mengen) de warmwatertemperatuur minimaal 55 graden Celsius moet zijn is er niet voor niets.
Er wordt in dit topic (en andere duurzaamheidstopics) nog veel te licht gedaan over zaken als legionella en (drink)waterkwaliteit.
De legionellabacterie kan je ernstig ziek maken met een serieus risico tot overlijden.
Dus dat risico is bij @Grolsch niet groter dan bij andere.
Daarbij is de koudwaterleiding een even groot risico en die kun je al helemaal niet desinfecteren.
Legionella moet je per situatie bekijken en afwegen wat de risico's zijn.
Maar een systeem wat dagelijks gebruikt wordt op alle tappunten en aangelegd is door een installateur die de regels kent, heeft weinig kans op besmetting.
Maar vooral dat laatste gaat nogal eens fout.
Maar geef dan eens aan wat een normaal huishouden wel zou moeten doen, en wat bij mij thuis het risico isSkyaero schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:43:
[...]
Ik zou je toch eens inlezen in legionella en legionellabestrijding. De casus die jij bijvoorbeeld noemt (langdurig stilstaand water) is nu net een casus waar de kans juist laag is (omdat legionella bacterie aeroob is en bij zeer langdurige stilstand alle zuurstof gebruikt heeft en vervolgens dood gaat).
Douche wordt hier meerdere keren per dag gebruikt, net zoals alle andere tappunten van warm water.
Het water in de boiler zit er niet langer in als 1 á 2, doe eens heel wild 3 dagen. Watertemperatuur in de boiler wordt eenmaal per dag naar 45 graden gehaald, bovenin het vat is het dan 50+ .
Wat kan en moet een NL gezin als wij nog meer doen ?
En misschien nog wel pakkender, hoe groot is de kans dat het gebeurt in NL
Ook denk ik dat de helft van de Nederlanders niet eens weet wat legionella is, en gerust 3 weken op vakantie gaan en daarna gaan douchen zonder leidingen te spoelen. Het gevaarlijkste is misschien wel de tuinslang die met 30+ graden buiten ligt voor dagen, en daarna wordt aangesloten op de sproeier als verkoeling voor de kids.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2018 12:03 ]
Verwijderd
Het lijkt op de situatie bij mijn zus, beneden vv via een verdeler en radiatoren op de bovenverdieping. We hebben een monoblock geplaatst op een nieuwe gesloten verdeler waarbij de bovenverdieping op 1 groep aangesloten is, feitelijk draaide alleen de badkamer altijd mee, de rest werd niet verwarmd. Met ingang van mei gaat de CV-ketel, nu alleen nog voor SWW, er uit en wordt de warmtepomp-boiler daar voor in de plaats aangesloten. Je kunt het in twee stappen doen, was bij haar in ieder geval, > 1200 m3 voor alleen verwarmen, geen enkel probleem.Ikkeja33 schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:54:
Al een tijd bezig met extra isolatie, tunen verwarming, besparen electra en zoveel mogelijk PV plaatsen. Helaas is het oppervlak voor PV beperkt maar dat is niet anders.
Huidige situatie: Gezin van 5 personen, hoekhuis uit 2011, ventilatie type C, 3710Wp op ZW, intergas kombi kompakt HRE 36/30
, vloerverwarming begane grond en radiatoren op 1e en 2e verdieping.
Huidig jaarverbruik na salderen: 3300kWh (300kWh na salderen) en 1230m3 gas waarvan +- 300 voor SWW.
Het heeft de voorkeur om op den duur gasloos te gaan maar ik loop vooral aan tegen de ruimte die e.e.a. inneemt. De huidige CV hangt op zolder in het 'washok'. Hier hangt ook de omvormer. Ook al zou de vloer het aankunnen, wat ik betwijfel, er is hier eigenlijk geen ruimte voor een combinatie van met warmtepompboiler (zou ongeveer 300 liter nodig hebben) door een schuin dak.
Aan de zijkant van het huis heb ik de mogelijkheid om 'een' buitenunit te plaatsen. Aan die kant van het huis lopen ook de aanvoer- en retour leiding van de vloerverwarming, via een leidingkoker/koof naar de kruipruimte.
Eerste gedachte was om een splitunit te nemen en de leidingen aan de buitenkant van het huis naar boven te brengen. Nadeel hiervan is een goot aan de buitenkant en een extra apparaat binnen vlak bij de cv-ketel.
Tweede gedachte is een monoblock. Nu is de vraag, is het mogelijk om een monoblock direct op de aanvoer- en retour leiding van de vloerverwarming aan te sluiten? Dan zou ik de CV-ketel alleen voor SWW gebruiken en deze hier op een ander moment een oplossing voor kunnen bedenken. Voordeel: geen extra binnenunit
Oxellaar schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:55:
[...]
Alle leidingen doorspoelen ter desinfectie doet sowieso niemand. Ook degene niet die trouw hun programma draaien iedere week.
Wel even weer terug naar de context van mijn opmerkingen. @Verwijderd vroeg waarom warm tapwater met een temperatuur hoger dan 45 graden celsius nodig was. De achtergrond van die vraag (maar dat is mijn invulling) is om de aanvoertemperatuur van SWW lager dan 45 graden te hebben om een hogere COP van de warmtepomp te behalen. Ik merkte op dat legionella dan een serieus risico is.Grolsch schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:59:
Maar geef dan eens aan wat een normaal huishouden wel zou moeten doen, en wat bij mij thuis het risico is
In een gewone "CV" woning aangelegd door een erkend installateur is dit dus allemaal niet ter sprake, omdat de temperatuur van het water aan het tappunt boven de 55 graden celsius ligt, waardoor er voldoende risicobeheersing is. Je hoeft dus geen leidingen door te spoelen, want dat gebeurt dus al vanzelf.
Koud water is geen even groot risico. Lees je even in in de groeisnelheid van legionella voordat je dit soort beweringen doet.Daarbij is de koudwaterleiding een even groot risico en die kun je al helemaal niet desinfecteren.
[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 16-04-2018 12:57 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 13:50 ]
Hoe warmer het warme water is, hoe meer koud water je bij kunt mengen dus hoe meer water er per minuut op 40 graden uitstroomt?Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:49:
@Skyaero Mijn vraag was eigenlijk bedoeld om het 'enthousiasme' voor een WP die 70C kan halen te begrijpen. Wat moet je met 'veel' water van 70C als je je handen 'brandt' bij temperaturen boven de ...C ?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
Als doorstomer zal die WP denk ik niet werken en bij een boiler is het kwestie van het gekozen formaat, kies je een kleine, zal je met hoge temperaturen toch relatif veel kunnen tappen. Dan is de vraag wat is slimmer grote boiler lagereT of kleinere met hogereT.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:53:
[...]
Hoe warmer het warme water is, hoe meer koud water je bij kunt mengen dus hoe meer water er per minuut op 40 graden uitstroomt?
Niet helemaal. Als er (fictieve nummers!) 1 liter uit m'n boiler komt op 80 graden, en ik moet daar 2 liter koud bij toevoegen om het tot 40 graden af te koelen, komt er 3 liter uit m'n kraan. Als ik 1 liter van 50 graden uit m'n boiler krijg en hoef daar maar 0,5 liter aan toe te voegen om tot 40 graden te komen, krijg ik maar 1,5 liter uit m'n kraan. Dat heeft dus niets te maken met hoe lang ik warm water krijg, maar hoeveel water ik op dat moment krijg.Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:55:
[...]
Als doorstomer zal die WP denk ik niet werken en bij een boiler is het kwestie van het gekozen formaat, kies je een kleine, zal je met hoge temperaturen toch relatif veel kunnen tappen. Dan is de vraag wat is slimmer grote boiler lagereT of kleinere met hogereT.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@Wailing_Banshee ik volg je niet helemaalVAN GAS LOS
De nieuwe alpha innotec LWDV is dé oplossing voor het een-op-een vervangen van de CV-ketel. De combinatie van hoge CV-water temperaturen, natuurlijk koudemiddel, fluisterstil bedrijf, modulerend en energiezuinig maakt dat de nieuwe LWDV een gamechanger is, die in heel veel gevallen direct inzetbaar is. De LWDV maakt het mogelijk dat een groot deel van de 7 miljoen woningen met een gasaansluiting sneller en zonder grote verbouwing van het gas afgehaald kunnen worden.
Het debiet van een kraan of douche heeft niets met de boilertemperatuur te maken
In de basis is het dus zo dat als je xx liter per dag nodig hebt je kunt kiezen tussen een grotere boiler op een lagere temperatuur, of een kleine boiler op een hogere temperatuur.
Het debiet wordt bepaald door de waterleverancier en leidingweerstand in je woning, maar niet door de boilertemperatuur..
Verwijderd
Verwijderd
Al zou mijn boiler maar 38 zijn en ik meng niks bij, dan komt er nog steeds net zoveel uit de kraan. Als dat niet is dan had je ergens een belemmering in de vorm van dunne leiding, of begrenzer in die boiler?Wailing_Banshee schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:12:
Dan zal het wel aan de boiler hebben gelegen die wij hadden (totdat we die eruit geknikkerd hebben en vervangen door alleen een CV ketel), maar daar kregen we wel meer water uit de badkraan als we de boiler temperatuur omhoog brachten. Dat was wel maar een kleintje (niet voldoende om het bad te vullen zonder bijwarmen)
Je hoofd leiding die je huis binnen komt bepaalt de druk met daarbij behorende doorstroom snelheid.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is misleidendVerwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:08:
@Grolsch Het zou dan wel zo aardig zijn om dan niet de COP bij A2/35W te vermelden maar bij A2/>50W als dat echt de bedoeling is anders lijkt het een beetje misleidend naar mijn idee.
Ik verbaas me er echt over. Wat heb je een een WP die 10KW doet bij +7 waar nog maar 7KW van over is bij -7 Naar mijn mening niet zo heel veel.
Ze moesten gewoon verplichten de vermogen aanduiding te normeren bij -7, en de COP waarden bij +2 bijvoorbeeld, en als het dan ff kan alle COP waarden van elke mogelijke Ta publiceren.
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2018 14:42 ]
https://www.alpha-innotec...d/100699HDV901_NL_RHG.pdf
Pagina 5: Ta = 55 graden ("Medium")
Pagina 6: Ta = 35 graden ("Low")
Denk ik
Dat komt op een A2/W55 COP van 3,44 in deellast (4,6 kW van de 9 kW).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ook voor woningen wordt een leiding berekening gemaakt. Men moet voldoende snel warm water hebben en vastgestelde hoeveelheden per minuut. Liefst pakt men een zo dun mogelijke leiding want deze is goedkoper en je hebt snel warm water. Echter voldoet dit niet aan de hoeveelheid en de maximale snelheid/drukval.reneeke1970 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:39:
[...]
Al zou mijn boiler maar 38 zijn en ik meng niks bij, dan komt er nog steeds net zoveel uit de kraan. Als dat niet is dan had je ergens een belemmering in de vorm van dunne leiding, of begrenzer in die boiler?
Je hoofd leiding die je huis binnen komt bepaalt de druk met daarbij behorende doorstroom snelheid.
Omdat je met meng temperatuur mag rekenen is heet water met koud mengen gunstiger dan lauw.
Bij boiler op lage temperatuur heb je een twee keer zo grote boiler nodig en die is ook veel duurder.
Douche wordt ook altijd met 12 mm aangesloten en bad met 15 mm omdat het minimale aantal liters/minuut verschilt.
Overigens is de leiding berekening voor koper anders dan voor kunststof. Dit omdat de doorstroom van de koppelingen sterk verschilt.
Een boilervat op lage temperatuur heb je niet alleen kans op legionella, maar ook op groei van een slijmlaag waar veel meer beestjes in kunnen groeien. Dit omdat een boiler geen doorstroomsnelheid heeft en leidingen wel.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
De theorie ken ik, maar nu even de praktijk.Skyaero schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:56:
[...]
Koud water is geen even groot risico. Lees je even in in de groeisnelheid van legionella voordat je dit soort beweringen doet.
Ik heb het nog even nagevraagd bij de afdeling die over legionella preventie gaat.... Koudwaterleidingen zijn absoluut het grootste risico.
Als er bijvoorbeeld bij campings, sportcomplexen of gymzalen van gemeenten een monster wordt genomen, dan is het warme systeem vaak schoon. Maar het koude juist niet.
Denk aan de vulkraan voor de cv, de leidingen voor de brandslanghaspel. Koudwaterleidingen te dicht langs cv, of vloerverwarming.
De koudwaterleiding die als toevoer naar een boiler loopt, die door warmtegeleiding van de hete boiler opwarmt. Dus nog voor de beveiliging (inlaatcombinatie) zit er al legionella.
Allemaal koudwaterleidingen. En, waar het hele circus mee begonnen is, het "koude" water in het bassin op de Floriade. Die besmettingsbron was ook koud en was opgewarmd door de omgeving.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Alle voorbeelden die je noemt zijn dus situaties die niet voor kunnen komen als je volgens de norm aanlegt. Brandslanghaspels zijn verzegeld en voorzien van dubbele terugslagkleppen. Als je ze niet gebruikt ontstaat dood water en is de bacterie dood. Mensen misbruiken de BSH echter om plantjes water te geven. Vulkraan CV geen risico want daar zit zelfs een CA klep tussen en het water gaat direct de CV in en komt nooit in aanraking met mensen.Oxellaar schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:15:
[...]
De theorie ken ik, maar nu even de praktijk.
Ik heb het nog even nagevraagd bij de afdeling die over legionella preventie gaat.... Koudwaterleidingen zijn absoluut het grootste risico.
Als er bijvoorbeeld bij campings, sportcomplexen of gymzalen van gemeenten een monster wordt genomen, dan is het warme systeem vaak schoon. Maar het koude juist niet.
Denk aan de vulkraan voor de cv, de leidingen voor de brandslanghaspel. Koudwaterleidingen te dicht langs cv, of vloerverwarming.
De koudwaterleiding die als toevoer naar een boiler loopt, die door warmtegeleiding van de hete boiler opwarmt. Dus nog voor de beveiliging (inlaatcombinatie) zit er al legionella.
Allemaal koudwaterleidingen. En, waar het hele circus mee begonnen is, het "koude" water in het bassin op de Floriade. Die besmettingsbron was ook koud en was opgewarmd door de omgeving.
Heetwater leidingen (met recirculatie) zijn nooit een probleem. Koudwaterleidingen welke opwarmen in plafonds en kunnen opwarmen door slechte isolatie, lage doorstroomsnelheid (hoofdleidingen) en verkeerde ligging (naast CV) zijn de boosdoeners. In woningen heb je hier niet zoveel last van omdat aan het eind van de leiding meestal een toilet zit en goed doorstroomt. Maar voldoende verzorgingstehuizen gedaan waar het koudwater net schoon was en de leidingen na mengkranen besmet omdat deze niet boven de 40 graden komen. Sporthallen waren ook berucht omdat ze met een centrale mengkraan 40 graden maakte en dan dit verdeelde naar de douches. Precies wat je met een boiler op 40 graden doet.
Ontsmetten doe je door een legionella programma te draaien en alle leidingen en tappunten door te spoelen op 70 graden.
Je mag tegenwoordig heet waterleidingen ook niet meer isoleren zodat ze zo snel mogelijk afkoelen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Bij jouw thuis? In deze tijd van het jaar gaat het meestal wel goed qua temperatuur.kmf schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:19:
De koudwaterleidingen in huis zijn 20graden warm heb ik gezien. Ik heb namelijk op alle leidingen in de ketelruimte een thermometer gehangen om het verloop van de temperatuur te zien.
Maar wat in de zomer?
Maar nogmaals, over woonhuizen met redelijke bezetting maak ik me geen grote zorgen.
@Pietje555 Een CA keerklep is niet verplicht bij een cv ketel lager dan 45kW. Die zit er dus lang niet altijd.
En niemand kan er zeker van zijn dat die kraan alleen voor de cv bijvullen wordt gebruikt.
Recirculatieleidingen kunnen zeker een probleem zijn als ze tever afkoelen onderweg.
Ze moeten met minimaal 60 terugkomen bij de boiler.
En nu de regels... Welke kleine installateur kent die goed en maakt juiste tekeningen?
Maar goed.... Terug naar de warmtepomp
[ Voor 33% gewijzigd door Oxellaar op 16-04-2018 17:11 ]
Als je daar de douche gebruikt heb je een enorm lange tijd koud water.
Nu is het wettelijk zo geregeld dat een installateur geen waterleidingen in de vloeren mag verwerken icm
vloerverwarming en deze woning heeft dat overal.
Dit vanwege legionella,dus de wetgever eist dit al, een bedrijf mag alleen tekenen voor een ontwerp waar de warme en koude watereleiding seperaat is van vvw.Meeste legionella word gevonden in de
koudwaterleidingen stond er ook.
Ik las dit in op de site van gewalo ergens.https://www.gawalo.nl/sanitair/artikel/2018/01/legionella-ligt-op-de-loer-als-je-van-richtlijnen-afwijkt-1015575
[ Voor 8% gewijzigd door Bokno op 16-04-2018 17:50 ]
Initeel schreef ik naar je om je in ieder geval attent te maken op het risico. Ik denk dat bij jou het risico vooral in de onderste helft van de boiler zit als je wat langer op vakantie gaat. Ik zou daar als ik jou was in ieder geval bewust mee omgaan. Je kunt uiteraard ook als je terugkomt van vakantie wel een legionella run doen, kost een paar kWh, maar risico is dan vrijwel nul. Kwestie van keuzes maken. Ik las ook iemand die zijn hele boiler leeg had laten lopen.Grolsch schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:59:
[...]
Maar geef dan eens aan wat een normaal huishouden wel zou moeten doen, en wat bij mij thuis het risico is
Douche wordt hier meerdere keren per dag gebruikt, net zoals alle andere tappunten van warm water.
Het water in de boiler zit er niet langer in als 1 á 2, doe eens heel wild 3 dagen. Watertemperatuur in de boiler wordt eenmaal per dag naar 45 graden gehaald, bovenin het vat is het dan 50+ .
En misschien nog wel pakkender, hoe groot is de kans dat het gebeurt in NLZover ik weet is er in NL nog nooit iemand overleden aan Legionella in een normale gezinssituatie / woonsituatie.
Ook denk ik dat de helft van de Nederlanders niet eens weet wat legionella is, en gerust 3 weken op vakantie gaan en daarna gaan douchen zonder leidingen te spoelen. Het gevaarlijkste is misschien wel de tuinslang die met 30+ graden buiten ligt voor dagen, en daarna wordt aangesloten op de sproeier als verkoeling voor de kids.
We letten er op vakantie bijvoorbeeld ook altijd op, we laten eea altijd eerst goed doorspoelen, zeker in de zuidelijke landen. Hier thuis is het een minder probleem, hygiene spiraal van koper met een inhoud van 8 liter, dat is snel doorgespoeld.
Kost iedere keer 2.5kWh om de 180 liter van 52 naar 60 graden te tillen. Naast dat de COP maar 1 is, is blijkbaar de leidingroute ook nog niet erg optimaal gezien de verliezen. Kost een half uur met 5kW element, dus dat klopt met de raportage. De verliezen zijn kleiner op het eerste stuk met de WP, daar is blijkbaar op geoptimaliseert.Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:11:
@Skyaero Legionella-programma doe je / kun je met een element, klein deel COP=1, en aangezien dat maar een beperkt aantal keren per maand/jaar hoeft zet dat niet echt zoden aan de dijk volgens mij.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Volgens mij is dit lichtelijk overdreven.Pietje555 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:30:
[...]
Je mag tegenwoordig heet waterleidingen ook niet meer isoleren zodat ze zo snel mogelijk afkoelen.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik draai LPP 1x per 14 dagen en dit doe ik door gewoon de stekker van het in de boiler ingebouwde element in het stopcontact te steken, ben nog voornemens dit automatisch te laten doen.Grolsch schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:59:
[...]
En misschien nog wel pakkender, hoe groot is de kans dat het gebeurt in NLZover ik weet is er in NL nog nooit iemand overleden aan Legionella in een normale gezinssituatie / woonsituatie.
De volgende ochtend is het vat dan 64c en met deze temperatuur kan ik 2 dagen overbruggen dus dan valt het wel mee met de verstookte aantal kwh.
Zo niet, dan kun je dus ondanks lpp eens in de 14 dagen alsnog legionella krijgen
NEE.Grolsch schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:36:
Als een LPP de situatie veilig maakt, betekent dit dan dat als het water minimaal eens in de 14 dagen ververst wordt de situatie veilig is
Zo niet, dan kun je dus ondanks lpp eens in de 14 dagen alsnog legionella krijgen
Alle smurrie die in je boiler zit ververst natuurlijk niet, dus 100% verversing is een illusie.
Heetstoken daarentegen dood wel 100% dus dan zit je veilig.
Bij jou 1x per maand heetstoken zou geen kwaad kunnen.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Panasonic Aquarea Service Cloud
De nieuwe Aquarea Service Cloud maakt preventief onderhoud en het op afstand fine-tunen van het systeem mogelijk via een simpele en intuïtieve user interface. Het vereenvoudigt en versnelt onderhoudswerkzaamheden op locatie, omdat storingsinformatie vooraf is in te zien.
YouTube: Panasonic Aquarea Service Cloud
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Door familie omstandigheden even geen tijd gehadjaari schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:40:
@Tomexergie : is de definitieve versie van het lijstje van maart er al? Op je site staat nog de februari versie.
Komt
Het kan zeker geen kwaad, maar ik ben nog steeds niet overtuigt van het nutkoevlaas2 schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:39:
[...]
NEE.
Alle smurrie die in je boiler zit ververst natuurlijk niet, dus 100% verversing is een illusie.
Heetstoken daarentegen dood wel 100% dus dan zit je veilig.
Bij jou 1x per maand heetstoken zou geen kwaad kunnen.
Volgens mij kan legionella pas ontstaan onder bepaalde omstandigheden, namelijk factor tijd (weken) en een bepaalde temperatuur.
Is het dan zo dat er in een boiler water zit wat er nooit uit komt (soort "dode" hoek)
Ik kan er nooit zo goed tegen als ik iets niet begrijp
Ronde boiler heeft geen dode hoeken, mijn vierkante waterbak in de camper wel, die is wel gevaarlijk, ook nooit van drinken eigenlijk.Grolsch schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:48:
[...]
Het kan zeker geen kwaad, maar ik ben nog steeds niet overtuigt van het nut![]()
Volgens mij kan legionella pas ontstaan onder bepaalde omstandigheden, namelijk factor tijd (weken) en een bepaalde temperatuur.
Is het dan zo dat er in een boiler water zit wat er nooit uit komt (soort "dode" hoek)
Ik kan er nooit zo goed tegen als ik iets niet begrijp
1 PVoutput . Dongen NB
Vierkante waterbak in de camper wordt tijdens het rijden wel voldoende 'geschud'. Ik ben eerder bang voor de biofilm in de slangen.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:15:
[...]
Ronde boiler heeft geen dode hoeken, mijn vierkante waterbak in de camper wel, die is wel gevaarlijk, ook nooit van drinken eigenlijk.
Maar we gaan OT.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Een 300 liter boiler voor twee personen, die daarnaast ook erg kort douchen.reneeke1970 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:15:
[...]
Ronde boiler heeft geen dode hoeken, mijn vierkante waterbak in de camper wel, die is wel gevaarlijk, ook nooit van drinken eigenlijk.
Denk bijvoorbeeld aan oudere mensen, eens per 3 dagen 5 minuten onder de douche....
Dan is heel de boiler een dode hoek.
Onderin ligt dan na een aantal jaren een laag met smurrie, lijkt op gel.
Ook met een wekelijks LPP.
Jaarlijks goed spoelen via de spuikraan aan de onderzijde scheelt een hoop.
Maar wie doet dat....?
Ben ik ook wel met je eens, maar zo ver gaan de eisen waar je bij een ontwerp aan moet voldoen.
Als je compleet niet bekend bent met hoe het allemaal werkt en je wordt er nooit mee geconfronteerd, dan kan ik me voorstellen dat je er niet aan denkt. (De gemiddelde consument helaas dus waarschijnlijk.) Maar als je weet dat er smurrie opbouwt in dat vat... ieeeuw.
Ja. de leidingen binnenshuis zijn minimaal 20 graden. Gewoon omgevingstemperatuur opgenomen.Oxellaar schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:32:
[...]
Bij jouw thuis? In deze tijd van het jaar gaat het meestal wel goed qua temperatuur.
Maar wat in de zomer?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Allereerst is SWW geen drinkwater meer. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn.Mordred schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:10:
@Oxellaar Misschien naïef, en kan niet spreken uit ervaring, want mijn boiler wordt deze week (hopelijk) pas geleverd, maar ik was het eigenlijk wel van plan. Of misschien eens in de 2 jaar (in de praktijk), maar je wil toch wel zeker zijn van fatsoenlijk veilig en schoon drinkwater. Klinkt voor mij iets te logisch.
Als je compleet niet bekend bent met hoe het allemaal werkt en je wordt er nooit mee geconfronteerd, dan kan ik me voorstellen dat je er niet aan denkt. (De gemiddelde consument helaas dus waarschijnlijk.) Maar als je weet dat er smurrie opbouwt in dat vat... ieeeuw.
Een boiler met weinig doorstroming heeft onderin stilstaand water. Sowieso krijg je altijd iets van bezinksel in een boiler.
Jaarlijks spoelen is een standaard iets bij bij een boiler tijdens onderhoud.
Alleen.... dat vinden we vaak te kostbaar.
Een warmtepomp kan dan weinig onderhoud nodig hebben, maar dat is slechts een deel van het systeem.
@kmf dat is logisch, maar wat wil je daar mee zeggen?
Maar ik ben het met je eens. Het is een goed idee en het zal toch vaak niet gebeuren.
Liefst zou ik ook zelf klein onderhoud willen kunnen doen, wat betreft schoonmaak bijvoorbeeld. Vooral vanwege de wisselende kwaliteit van de lokale installateurs en ook zeker de facturen die veel te vaak hangen aan "marktwerking" en niet aan wat een beetje redelijk is.
Maar keerzijde daarvan is weer dat als je niet goed weet wat je doet, het resultaat nog veel slechter is en je dat niet altijd direct merkbaar zal zijn.
Er staat mij iets bij dat je water dat legionella-besmet is normaal kan drinken, maar dat het pas een probleem wordt wanneer het verneveld en je het dus inademt?Mordred schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:44:
@Oxellaar Hmm, vooruit, goed punt, je gaat dat warm water normaal gesproken niet drinken.
Hoe raak ik geïnfecteerd?
Besmetting vindt plaats via de longen. Aangenomen wordt dat de infectie overgebracht wordt door het inademen van de bacterie in zeer kleine druppeltjes water, verspreid in de lucht (nevel). De ziekte kan niet van de ene mens op de andere worden overgedragen en is dus niet besmettelijk. Huisdieren kunnen niet besmet raken.

Deze rommel ligt onderin de boiler

Boiler van ongeveer 3 jaar oud, watertemperatuur op 50c.
Klein huishouden en spaarzaam met warmwater verbruik
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 17-04-2018 10:20 ]
Toch maar eens in het jaar spuien dan
En 1m3 water kost ongeveer een €, dus 400 Liter € 0,40. Ik zal het ff moeten overleggen met de directie, maar dankzij de foto's van Oxellaar ga ik wel goedkeur krijgen op dit investeringsvoorstel verwacht ik
Niet leeg laten lopen, maar juist onder druk laten spuien met zo hoog mogelijke afname.Grolsch schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:10:
Volgens mij hoef je bij spuien toch niet je hele buffervat leeg te laten lopen
En 1m3 water kost ongeveer een €, dus 400 Liter € 0,40. Ik zal het ff moeten overleggen met de directie, maar dankzij de foto's van Oxellaar ga ik wel goedkeur krijgen op dit investeringsvoorstel verwacht ik
Als het water gelder is stoppen en na een tijdje weer eens spuien totdat hij weer helder is.
Per situatie zal de vervuiling meer of minder zijn.
Nou heb ik 2 offertes die nogal in prijs verschillen, 1 Loria 8KW model voor 7900,- en een Daikin 14KW (hoog termperatuur) model voor 14k+ waarvan beide excl. subsidies.
Beide offertes zijn enkel de installaties dus geen vervanging van de bestaande radiatoren of andere ongein. Omdat we de boiler al beu waren hebben we ook geen warmwater nodig (13.5KW doorstroomverwarmer).
Vraag is echter of het 14KW model niet zwaar overkill is in onze situatie. Met stadsverwarming hebben we de laatste jaren 17-18GJ aan warmte verbruikt? Huis is verder goed geïsoleerd (wel hoekhuis) met isolatie rondom, boven en onder en ook HR++ glas in alle ramen.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Mooi, ik kom boven 50 uit en dagelijks leeg, geen punt bij karwei
1 PVoutput . Dongen NB
Weer een geruststelling, maar wel een rare tabel, legionella vindt 35 tot 46 °C het lekkerst, dus waarom de kans bij 38 graden "zeer gering" is en 25 graden "gering" begrijp ik dan niet zo goed
maar genoeg geneuzeld over Legionella wat mij betreft, laten we het weer over warmtepompen hebben
Bij mij gaat de WP "af en toe" nog ff een uurtje aan. Vooral mijn woonkamer/speelkamer op het noorden willen in de nacht nog wel eens "wegzakken" naar 20 graden, en die krijgen geen directe zon te verduren.
Gisteren toch nog 6KW verstookt voor verwarming. Gezien de voorspellingen zal dit eind deze week wel afgelopen zijn met 25 graden
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Mijn wp boiler wel....TKroon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:05:
Is er een Tweaker met een luchtwarmtepomp zonder buitenunit? Dus met luchtslangen naar buiten voor de af- en aanvoer van de lucht?
1 PVoutput . Dongen NB
17-18GJ op jaarbasis is weinig. Wij verstookten ruim 50GJ en doen het met 2x 5kW WP's en een losse boiler.Felicia schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:34:
OK, goed nieuws: Onze stadsverwarming gaat er dit jaar uit en er komt een warmtepomp voor terug!
Nou heb ik 2 offertes die nogal in prijs verschillen, 1 Loria 8KW model voor 7900,- en een Daikin 14KW (hoog termperatuur) model voor 14k+ waarvan beide excl. subsidies.
Beide offertes zijn enkel de installaties dus geen vervanging van de bestaande radiatoren of andere ongein. Omdat we de boiler al beu waren hebben we ook geen warmwater nodig (13.5KW doorstroomverwarmer).
Vraag is echter of het 14KW model niet zwaar overkill is in onze situatie. Met stadsverwarming hebben we de laatste jaren 17-18GJ aan warmte verbruikt? Huis is verder goed geïsoleerd (wel hoekhuis) met isolatie rondom, boven en onder en ook HR++ glas in alle ramen.
Dus die 8kW Loria lijkt mij al ruim overbemeten zelfs.
Waarom trouwens pas over een jaar afgesloten worden? Kost je toch weer circa €500,-?
[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 17-04-2018 13:49 ]
Niet over een jaar, dit jaar! Zodra we een keuze hebben gemaakt (komt nog een 3e offerte) gaan we de leverancier selecteren en een tijdspad vragen. Vervolgens gaan we dat afstemmen met Ennatuurlijk voor het afsluiten zodat we geen overlap hebben. Verwarming staat nu in principe al uit dus het zou al zonder kunnen maar we hebben er eentje met nogal een lage weerstand en zou een probleem zijn als april ineens heel koud eindigt en we geen verwarming meer hebben.Noord27 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:48:
[...]
17-18GJ op jaarbasis is weinig. Wij verstookten ruim 50GJ en doen het met 2x 5kW WP's en een losse boiler.
Dus die 8kW Loria lijkt mij al ruim overbemeten zelfs.
Waarom trouwens pas over een jaar afgesloten worden? Kost je toch weer circa €500,-?
Verder dank voor je vergelijkingsmateriaal, kan je ook vertellen wat voor WP's je hebt (ook hoog-temperatuur toevallig)?
[edit] En maak je gebruik van gewone radiatoren, vloerverwarming of LT radiatoren?
[ Voor 4% gewijzigd door Felicia op 17-04-2018 14:08 ]
De boiler die intern erin zit is namelijk 180ltr. Na wat discussie thuis met mijn dochters ben ik bang dat de standaard hoeveelheid te weinig is met name als ze gaan badderen en hun haar tig keer met conditioner moeten behandelen om zachter haar te krijgen
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
18GJ staat gelijk aan 5000kWh staat gelijk aan 625m3 gas als ik het goed rekenFelicia schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:34:
OK, goed nieuws: Onze stadsverwarming gaat er dit jaar uit en er komt een warmtepomp voor terug!
625*8/1650 = 3KW WP nodig volgens de Koevlaas formule, dus dan is inderdaad een 8KW model nogal zwaar overbemeten ware het niet dat Loria ook in de lijst staat van leveranciers met "Vermogens opgeven bij een Tb waar niemand wat aan heeft", want de Loria 6008 doet nog maar 6KW bij -7, maar in jouw geval dus meer als voldoende. Ik zou zelfs kijken naar een kleinere WP die verder terug kan moduleren waar mogelijk. Dit kan goed, ook omdat je SWW al op een andere manier oplost.
Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnenWimhaw schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:10:
Heb een vraag over een zonneboiler icm een l/w wp met interne boiler. Is het mogelijk om de uitgang van de zonneboiler op de toevoerleiding van de interne WP boiler kan aansluiten. Normaal gesproken is deze toevoerleiding voor koudwater.
De boiler die intern erin zit is namelijk 180ltr.
Tijd een een echte "remmington"Na wat discussie thuis met mijn dochters ben ik bang dat de standaard hoeveelheid te weinig is met name als ze gaan badderen en hun haar tig keer met conditioner moeten behandelen om zachter haar te krijgen![]()

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 17-04-2018 14:15 ]
Ben bij dat ik een hygiëneboiler heb gekozen.Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:19:
En voor de mensen die denken dat ik overdrijf.....
[afbeelding]
[afbeelding]
Heeft zeker zn voordeel.
Maar vraag me af hoe het zit met de inhoud van de spiraal. Alles meer dan, ik dacht, 0.5 liter inhoud vormt een risico.
Een spiraal zit daar ruim boven.
Nog even terugkomend op het legen van de boiler. Je geeft aan dat het 'onder druk' moet, wil dat zeggen dat je de kraan onderin gewoon even open draait en vervolgens weer even dicht draait net zo lang er geen drap meer uit komt ?
RVS, lage volume en vaak doorspoelen. Dus dat zit wel snor. En momenteel zit ie al op 60C door de zon.Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:46:
[...]
Heeft zeker zn voordeel.
Maar vraag me af hoe het zit met de inhoud van de spiraal. Alles meer dan, ik dacht, 0.5 liter inhoud vormt een risico.
Een spiraal zit daar ruim boven.
Hmn, ok. 3KW lijkt me dan weer aan de lage kant maar vooruit.Grolsch schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:12:
[...]
18GJ staat gelijk aan 5000kWh staat gelijk aan 625m3 gas als ik het goed reken
625*8/1650 = 3KW WP nodig volgens de Koevlaas formule, dus dan is inderdaad een 8KW model nogal zwaar overbemeten ware het niet dat Loria ook in de lijst staat van leveranciers met "Vermogens opgeven bij een Tb waar niemand wat aan heeft", want de Loria 6008 doet nog maar 6KW bij -7, maar in jouw geval dus meer als voldoende. Ik zou zelfs kijken naar een kleinere WP die verder terug kan moduleren waar mogelijk. Dit kan goed, ook omdat je SWW al op een andere manier oplost.
Ik heb de leverancier gemaild dat ik 'm morgen ff aan de lijn wil om e.e.a. door te spreken. Ik zie van het HT model dat ze pas beginnen op 11KW (althans, de HT serie die hij heeft aangeboden) maar dan zie ik ook dat het model dat hij met aanbied op Internet te vinden is incl. installatie voor minder dan hij vraagt Incl. BTW...

Dan ben ik blij met m'n verswaterstation (friwa)Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:55:
@wervisser Ja zo spoel je alleen de onderzijde van de boiler. Er gaat dus weinig warm water verloren.
Koud water komt onderin binnen en je spoelt het via aftapper weer eruit.
Hoe doe je dit dan schoonmaken met een all in one WP ?Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:19:
En voor de mensen die denken dat ik overdrijf.....
[afbeelding]
[afbeelding]
18 Gj is 625m3 gas, 5000 KW warmte / 1650 dan is je warmtepomp een 5 kw exemplaarFelicia schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:34:
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.