Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 02:19:
@
Gasschuif Mag ik nog even terugkomen op jouw opmerking: Last but not least, geen gekloot met stooklijn parameters

. Hoe/waarmee bepaal je dan de Ta bij een gegeven buitenT bij een gegeven, bijv. jouw eigen, woning. Stel je hebt xWh afgifte nodig om het gewenste comfort te krijgen passend bij het warmteverlies van je woning. Dat zou je kunnen realiseren door bijv. 20/60 * XW bij een hoge Ta en bijv. 30/60 * YW bij een lagere Ta. 20/60, bijv. dit is dan een cyclus van 20min. actief in een uur. Afgegeven vermogen per uur is identiek. Alleen de hoge Ta in een korte en de lage Ta in een iets langere actieve WP-cyclus.
Ik heb mij nog niet echt verdiept in de instelmogelijkheden van de Zubadan, hij hangt er immers nog niet, en ik heb een volledig andere situatie als bij jou, hier gaat in de nacht alles uit, en in de morgen weer aan, op de klok of met de hand. Ik heb data van 4 jaar stoken met L/L, en zit dit jaar op 1500 kWh/jaar inclusief zeg 200 voor koelen/ontvochtigen in de zomer.
Met de 100 l buffer/verdeler plus de inhoud van mijn CV systeem met 9 grote ouderwetse inmiddels overbemeten radiatoren moet er in de morgen ff een bak vermogen in, om daarna op een laag pitje door te pruttelen. De 8 kW kan ongeveer terug naar 30 % is dus c.a. 2,4 kW, wellicht nog ietsje minder. (mijn CV kon terug naar 6,4 kW minimum)
Dat opstoken kost dus wel ietsje COP verlies denk ik, maar dat pak ik weer terug in de nacht. Comfort is hier de hoofd parameter, wat dat verbruikt zal ietsje meer zijn als met de L/L, aangezien ik meer ruimtes ga verwarmen. Zij het dat die ruimtes omdat we er niet zo vaak zijn op een lage temperatuur gaan regelen (met thermokoppen van Danfoss) Wellicht dat @
Grolsch meer over de instellingen kan zeggen, of een andere Zubadan gebruiker.
Bovendien heb ik nog 1000 kWh nu "over", dat zal dus minder gaan worden. Er gaat ook geen externe flowmeter komen. In het menu is de COP opvraagbaar heb ik begrepen. Ik lig niet wakker van een kWh tje meer of minder dus.

Bij slechts korte lokale warmte vraag heb ik nu de luxe ff de LL een slinger te geven, (is in no time warm dan)
Gisteren de buitenleiding gereed gemaakt trouwens, ook de aansluiting naar het huis klaar. Volgende week weer verder met E en W werk binnen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Gasschuif op 14-04-2018 10:10
]