Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.788 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:56:
[...]

Jij zou toch ondertussen beter moeten weten dat ik geen hij ben!

Nee, mijn moeder is alleen met haar partner. Het gastenverblijf heeft een eigen boiler en die staat nu uit.

[...]

Verwarming is op zich wel geregeld, een WP hoeft daar op zich niet veel te doen, behalve water verwarmen voor douchen (het mooist als het gelijk ook twee boilers kan verwarmen, gelijk voor het gastenverblijf). En als het echt koud is (kan best, -20 is niet ongewoon) heb je altijd nog de houtkachel die het CV water opwarmt. De winter is daar veel korter, eigenlijk van november t/m februari.

[...]

Dat idee had ik ook al, dat dat veel te veel was :D (vooral omdat daar water, in tegenstelling tot electriciteit wel heel duur is, en ze redelijk zuinig zijn met water).
Ook nog gasten verblijf..... Nou dan ging ik rekenen aan grote boiler met pellets kachel erop.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Jij zou toch ondertussen beter moeten weten dat ik geen hij ben!
Excuses moi, dat wist ik niet, ik dacht dat er alleen mannelijke WP fanatiekelingen waren :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Grolsch schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:00:
[...]

Excuses moi, dat wist ik niet, ik dacht dat er alleen mannelijke WP fanatiekelingen waren :)
En wat dacht je van PV??? Der vent wil niet uitbreiden, is da wa

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:10:
@Oxellaar Voor mensen die een drempel ervaren om een WP op WAR te laten draaien zou een echte slimme oplossing, Ta optimalisatie, een drempelverlagend effect kunnen hebben, wat ik zeer zou toejuichen.
Kun je dat wat beter onderbouwen?
Want mijn ervaring is dat de systemen waar de bediening in de woonkamer hangt met ruimteregeling, we zelden of nooit klachten krijgen. Maximale aanvoer begrenzing instellen en klaar. Thermostaat zoekt het zelf prima uit.
Met zoneregeling of WAR hebben we veel vaker klachten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar Met een correct afgestelde WAR heb je de laagst mogelijke Ta welke bij je woning en gewenst comfort past. Ga je met een thermostaat regelen 'moet' je een hogere Ta kiezen dan strikt noodzakelijk, zeker als je nachtverlaging toepast anders duurt het opwarmen onevenredig lang, die hogere dan strikt noodzakelijke Ta resulteert per definitie in verlaging van de COP met 2-4% per 1C, zie Domba's 2 WPen.
Of mensen al dan niet klagen zegt volgens mij weinig over de kwaliteit/efficiency v.d. installatie. Zo lang ze minder betalen dan met gas zullen de meesten het wel best vinden. Op het moment dat er een perfecte Ta optimaliserende thermostaat zou zijn waarbij het resultaat is dat er een min of meer gegarandeerde snelle tvt mogelijk is zou dat de acceptatie van een WP denk ik flink kunnen vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:05:
@Oxellaar Met een correct afgestelde WAR heb je de laagst mogelijke Ta welke bij je woning en gewenst comfort past. Ga je met een thermostaat regelen 'moet' je een hogere Ta kiezen dan strikt noodzakelijk, zeker als je nachtverlaging toepast anders duurt het opwarmen onevenredig lang, die hogere dan strikt noodzakelijke Ta resulteert per definitie in verlaging van de COP met 2-4% per 1C, zie Domba's 2 WPen.
Of mensen al dan niet klagen zegt volgens mij weinig over de kwaliteit/efficiency v.d. installatie. Zo lang ze minder betalen dan met gas zullen de meesten het wel best vinden. Op het moment dat er een perfecte Ta optimaliserende thermostaat zou zijn waarbij het resultaat is dat er een min of meer gegarandeerde snelle tvt mogelijk is zou dat de acceptatie van een WP denk ik flink kunnen vergroten.
Ik weet zeker dat bij 100% RAR de gemiddelde aanvoerT lager, of gelijk ligt dan bij WAR.
Want de ruimtetemperatuur word maar met enkele 10e overschreden. Lukt met WAR nooit.
Nachtverlaging toepassen en het wel of niet rendabel zijn is per geval verschillend.
Maar zowel RAR als WAR zullen een verhoogde aanvoer of stooklijn hebben als de gewenste ruimtetemp verhoogd word.
Dus dat onloopt elkaar niet veel.

Bij WAR draait de pomp (veel) meer dan op RAR en zal de unit binnen en buiten veel langer in bedrijf/wachtstand staan dan RAR. Dat geeft een hoger stilstandsverlies wat ook meegenomen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:39:
[...]

Ik weet zeker dat bij 100% RAR de gemiddelde aanvoerT lager, of gelijk ligt dan bij WAR.
Want de ruimtetemperatuur word maar met enkele 10e overschreden. Lukt met WAR nooit.
Nachtverlaging toepassen en het wel of niet rendabel zijn is per geval verschillend.
Maar zowel RAR als WAR zullen een verhoogde aanvoer of stooklijn hebben als de gewenste ruimtetemp verhoogd word.
Dus dat onloopt elkaar niet veel.

Bij WAR draait de pomp (veel) meer dan op RAR en zal de unit binnen en buiten veel langer in bedrijf/wachtstand staan dan RAR. Dat geeft een hoger stilstandsverlies wat ook meegenomen moet worden.
Helemaal zeker weet ik dat natuurlijk niet maar ik vermoed dat in alle moderne WP's een cascade regeling aanwezig is.

https://www.everda.nl/download/cascade_regelingen.pdf

Een master, de ruimte T, en een slave de water T.

Beide PID's zijn optimaal te tunen op minimale overshoot.
Het trage proces, de ruimte heeft een lange I tijd, en wat grotere P band. Het snelle proces het water korte I tijd en kleine P band (kort samengevat) Het water proces is af fabriek getuned, De ruimte moet je zelf doen.
Ik heb er duizenden van inbedrijf gesteld, en ik verzeker @Verwijderd dat "externe invloeden" optimaal worden meegenomen, en inherent de Ta optimaal is.

Last but not least, geen gekloot met stooklijn parameters ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

[...]

Dat idee had ik ook al, dat dat veel te veel was :D (vooral omdat daar water, in tegenstelling tot electriciteit wel heel duur is, en ze redelijk zuinig zijn met water).
Voor de grap zelf even het waterverbruik van mijn (stort)douche beurt, waskom half vol voor het scheren, en een tandenpoets spoelbeurt, dus warm en koud water bij elkaar totaal 16 Liter. :Y

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif @Oxellaar Hoe moet RAR een lagere Ta dan met WAR mogelijk maken ? Mijn fantasie schiet hier te kort, ik laat me graag 'bijscholen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je met RAR (modulerend) daadwerkelijk wél de juiste watertemperaturen levert om de gewenste temperatuur te halen in de bemeten ruimte. Zelfs je droom van 24x7 valt dan te realiseren met behoud van comfort als je het zou willen. Zodra je overshoot hebt (zon, verjaardag, oventje paar uur aan, houtkachel aan, verzin het) gaat Ta naar beneden, zodra je tekort komt (wind, stuifsneeuw, lager gemiddeld vermogen door defrosts, verzin 't) regelt 'ie zelf bij. Bijkomend voordeel, je kunt een graadje plussen als je met een rillende vrouw op de bank zit.

Potentieel zou de watertemperatuur naar beneden kunnen, mocht 'ie omhoog gaan heeft het een goede reden: te weinig afgite voor de situatie. Dit is defacto hoe je wilt dat het werkt, vanuit elk opzich ideaal, maar met de huidige stand van zaken lastig te realiseren (iig bij LG)

Voor een groter pand of als je per ruimte aparte temperaturen wil stoken: WAR met naregeling per ruimte (liefst nog wat intelligenter dan 24x7 de pomp het water op temperatuur laten houden + "domme" temperatuurmeter/mengventiel voor de ruimte). Zo is de water/water wp van een vriend van me opgeleverd in een nieuwbouwwoning. Die verdeler is fantastisch mooi speelgoed.

Doe ik het toch. Doh.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2018 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:36:
@Gasschuif @Oxellaar Hoe moet RAR een lagere Ta dan met WAR mogelijk maken ? Mijn fantasie schiet hier te kort, ik laat me graag 'bijscholen'.
Stel het is (en blijft) buiten 5 C, er lopen 10 man naar binnen, de zon schijnt plots naar binnen etc. De WP moet terug in vermogen.

Afhankelijk van de resolutie van de analoge ingang van de master gaat bij 0,01 of 0,05 of 0,1 C de I tijd van de master het uitgangssignaal (0=100 % signaal wat is geconverteerd met een instelbare begrensde stooklijn naar graden C) naar de slave (het water setpoint) verlagen. Blijft de verstoring aanwezig dan gaat dit proces door op I functie, net zolang tot er weer een evenwicht is maar nu bij een lagere water temperatuur.

Andersom het is (en blijft) -9 C buiten, maar het gaat harder waaien, de afzuig fan start want je gaat koken etc. De WP moet nog harder aan de bak. het proces gaat nu andersom werken, de slave gaat omhoog in setpoint etc.

Ik heb o.a. met klimaatkamers en zo dit soort regelingen toegepast, een rechte lijn....
Disclaimer: mits goed ingeregeld en de juiste componenten in het veld.

Een WAR ziet de externe verstoringen niet of pas na een veel langere tijd. Hierdoor ontstaan per definitie afwijkingen in het hoofdproces.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:36:
Je moet niet fantaseren, maar inbeelden.
Bijvoorbeeld, je draait WAR. En we gebruiken vloerverwarming.
Je aanvoerT komt netjes overeen met de gewenste ruimtetemp, 21c
Je vloer is aan het oppervlak ongeveer gelijk, iets hoger. Je aanvoerT ligt daar weer iets boven, 25c.
Plots is er iets wat je ruimtetemperatuur positief beïnvloed, zon, visite, whatever...

De ruimtetemperatuur stijgt naar 23c.
Je vloer is nog steeds iets boven de 21c en blijft nog steeds warmte onttrekken van je water.
Je vloer reageert namelijk veel trager.
De warmtepomp zal dus nog een geruime tijd door blijven draaien, totdat de vloer ongeveer gelijk is aan de ruimtetemperatuur.
En die zal ook nog verder doorschieten ivm de warmte uit de vloer.

RAR was bij 0.2 overschrijding van de gewenste ruimtetemp al gestopt met vraag naar de warmtepomp. Pomp uit, buiten en binnendeel in rust.
Nagenoeg geen verbruik meer.

In dit hele voorbeeld ligt de gemiddelde aanvoerT bij RAR lager dan bij WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif @Oxellaar Zoals e.e.a. bij mij draait en ook te zien op de link welke ik even terug t.b.v. Grolsch poste, de gewenste ruimteT wordt behaald, de zon komt op de grote glaspartij op het Zuiden te staan, het afgiftesysteem kan door die extra externe warmtebron minder warmte afgeven naar de ruimte, de Tr loopt richting Ta en even later is de deltaT zodaning klein dat het afgegeven vermogen minder is dan het minimumvermogen dat de WP kan leveren en stopt er mee. De invloed op de ruimteT, variatie, in die periode is verwaarloosbaar.
Het is -9C buiten het systeem draait met een deltaT van 2C, het gaat harder waaien etc. tijdelijk zal de deltaT een fractie oplopen naar 2.x, de frequentie v.d. compressor wordt met yHz verhoogd om die deltaT weer te krijgen, te merken aan binnenT variatie 0.
De veronderstellingen/aannames zijn waarschijnlijk dat ik nogal wat binnenT variatie zou hebben denk ik, maar dat is niet het geval, enkele 0.1C maar niet zodanig dat het het comfort negatief beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:46:
[...]

Je moet niet fantaseren, maar inbeelden.
Bijvoorbeeld, je draait WAR. En we gebruiken vloerverwarming.
Je aanvoerT komt netjes overeen met de gewenste ruimtetemp, 21c
Je vloer is aan het oppervlak ongeveer gelijk, iets hoger. Je aanvoerT ligt daar weer iets boven, 25c.
Plots is er iets wat je ruimtetemperatuur positief beïnvloed, zon, visite, whatever...

De ruimtetemperatuur stijgt naar 23c.
Je vloer is nog steeds iets boven de 21c en blijft nog steeds warmte onttrekken van je water.
Hier ga je volgens mij de mist in, als de ruimteT > dan vloerT kan die vloer geen warmte meer afgeven, sterker het wordt een 'koelelement'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:57:
[...]

Hier ga je volgens mij de mist in, als de ruimteT > dan vloerT kan die vloer geen warmte meer afgeven, sterker het wordt een 'koelelement'.
Bij mij is dat niet zo. Nu is mijn vloer heerlijk warm aan de voeten, dus koelen zal niets worden. Ta zou 27 graden zijn bij de huidige Tb, maar omdat het een graad te koel in de kamer is, is de Ta verhoogd naar 29 graden. Daardoor komt langzaam de woning op de gewenste temperatuur. Als ik geen kamerthermostaat had, zou hij op 27 graden draaien, gaan pendelen en er pas morgen zijn. Als vandaag de zon wat meer geschenen had, was het huis helemaal op temperatuur geweest. Nu is de WP vanaf 15u bezig. Ik ben blij met mijn thermostaat en overweeg zelfs de factor 2 wat te verhogen om het systeem wat sneller te maken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LangeFries Maar jouw ruimteT is < vloerT, het voorbeeld wat ik noem is omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:16:
@LangeFries Maar jouw ruimteT is < vloerT, het voorbeeld wat ik noem is omgekeerd.
Maar met alleen vloerwerwarming is dat toch "altijd" zo. Je moet al wel serieus gaan kachel stoken of zo wil dat anders worden. Met dit weer is de vloer nog relatief koel. Je voorbeeld is daarmee meer een uitzondering en had ik dus ook meer algemeen (dus als minder afgifte) gelezen. Met mijn situatie illustreer ik, dat het met @Oxellaar eens ben en dat het zonder thermostaat heel langzaam werkt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat er nog mensen in dit topic het uberhaupt nog proberen uit te leggen, respect _/-\o_

Vandaag wederom een beroerde COP, verbruik 0,5kWh, thermisch 0,0. Dat verdomde kastje aan de muur ook >:) })

Verwarmen zonder thermostaat is als seks zonder vrouw, dus aan mijn niet besteed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LangeFries Misschien de discussie even in zijn geheel lezen, er wordt een scenario geschetst door Gasschuif/Oxellaar waarbij het zo is dat een situatie ontstaat dat vloerT < ruimteT. Normaal gesproken komt dat niet/weinig/soms voor al naar gelang het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Ik heb netjes gevraagd om 'bijgeschoold' te worden hoor. Nu is alleen de vraag nog wie wie bijschoold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:57:
[...]

Klopt, maar de aanvoerT is nog altijd hoger dan de ruimteT. Die 25 aanvoer zal ergens naartoe gaan.
Eerst in de vloer, daarna richting retour en uiteindelijk stopt de warmtepomp.
Maar de vloer is het koudste punt in de ruimte, dus na verloop van tijd zal er toch weer kort vraag zijn.

Dat het bij jouw anders gaat dat is bekend, maar jouw verwarming hangt op het warmste punt.
Dat geeft een totaal andere reactie, dat geef je zelf aan. Maar in het voorbeeld gaat het om vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:30:
@LangeFries Misschien de discussie even in zijn geheel lezen, er wordt een scenario geschetst door Gasschuif/Oxellaar waarbij het zo is dat een situatie ontstaat dat vloerT < ruimteT. Normaal gesproken komt dat niet/weinig/soms voor al naar gelang het seizoen.
In mijn post kan ik niets lezen over vloer T. Voel mij dus niet aangesproken. ;)

Hier nu 3 snelle regelsystemen, L/L WP's en binnenkort hoop ik ook 1 Mitsu LW WP gekoppeld aan radiatoren, Ook snel, ietsje minder als LL

Een zeer traag proces is VV vanwege de grote massa van het beton. Juist daar heb je een kwalitatief goede regeling nodig vanwege overshoot van de regeling, en daarmee verlies in COP en schil. Een WAR reken ik daar zeker niet toe. Hoe snel of langzaam jou plafond is kan ik moeilijk inschatten, ik denk sneller als volledig ingegoten in beton, het zal er tussenin zitten denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:12:
[...]

Klopt, maar de aanvoerT is nog altijd hoger dan de ruimteT. Die 25 aanvoer zal ergens naartoe gaan.
Eerst in de vloer, daarna richting retour en uiteindelijk stopt de warmtepomp.
Maar de vloer is het koudste punt in de ruimte, dus na verloop van tijd zal er toch weer kort vraag zijn.

Dat het bij jouw anders gaat dat is bekend, maar jouw verwarming hangt op het warmste punt.
Dat geeft een totaal andere reactie, dat geef je zelf aan. Maar in het voorbeeld gaat het om vloerverwarming.
Vloer is inderdaad het koudst, kan dus geen warmte afgeven aan de ruimte, Tr wordt gelijk aan Ta of deltaT wordt zodanig klein dat de vraag kleiner wordt dan het minimum en de WP stopt. Afgezien of het bij mij anders is, bij Maarten wel vv zie je exact hetzelfde en ook zonder noemenswaardige invloed op de ruimteT.
Ik kan dus helaas nog geen efficiency verbetering middels RAR en gemiddeld lagere Ta waarnemen. Op zich niet erg, het zou wellicht te mooi zijn om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:13:
[...]

In mijn post kan ik niets lezen over vloer T. Voel mij dus niet aangesproken. ;)

Hier nu 3 snelle regelsystemen, L/L WP's en binnenkort hoop ik ook 1 Mitsu LW WP gekoppeld aan radiatoren, Ook snel, ietsje minder als LL

Een zeer traag proces is VV vanwege de grote massa van het beton. Juist daar heb je een kwalitatief goede regeling nodig vanwege overshoot van de regeling, en daarmee verlies in COP en schil. Een WAR reken ik daar zeker niet toe. Hoe snel of langzaam jou plafond is kan ik moeilijk inschatten, ik denk sneller als volledig ingegoten in beton, het zal er tussenin zitten denk ik
Die veronderstelde overshoot zie ik en bij mij, wellicht door mijn afgiftesysteem, maar ook bij Maarten niet die over vv beschikt. Overshoot is geen item.
Misschien heb je gelijk en zien we je COP prestaties met de nieuwe L/W WP terug in de maandelijkse overzichten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:25:
[...]

Vloer is inderdaad het koudst, kan dus geen warmte afgeven aan de ruimte, Tr wordt gelijk aan Ta of deltaT wordt zodanig klein dat de vraag kleiner wordt dan het minimum en de WP stopt. Afgezien of het bij mij anders is, bij Maarten wel vv zie je exact hetzelfde en ook zonder noemenswaardige invloed op de ruimteT.
Ik kan dus helaas nog geen efficiency verbetering middels RAR en gemiddeld lagere Ta waarnemen. Op zich niet erg, het zou wellicht te mooi zijn om waar te zijn.
Zolang je stooklijnT boven de vloertemperatuur ligt zal er steeds iets toegevoegd moeten worden.

Maar goed, we zijn aan het nullen ne*ken en daar heb ik niet zoveel mee.
Laten we het hier bij houden ;)

Nog iemand hibernation nieuws? :P
Hier is de boel gefixt van de week door Techeco. Ben alleen benieuwd hoe hij de instellingen op de Toshiba print heeft aangepast. Ik was niet thuis tijdens het bezoek.
Maar mijn collega had het over een bediening/kastje oid van Toshiba wat hij aansloot op de print.

Iemand? @Bram-Bos @amarkest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwarming-onderbreking met thermostaat/zoneregeling loopt dicht, voor het zingen de kerk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:26
Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:36:
[...]
Hier is de boel gefixt van de week door Techeco. Ben alleen benieuwd hoe hij de instellingen op de Toshiba print heeft aangepast. Ik was niet thuis tijdens het bezoek.
Maar mijn collega had het over een bediening/kastje oid van Toshiba wat hij aansloot op de print.

Ik dacht dat je het nooit zou vragen ;-)

Hier werkt Elga sinds weerstands-verandering geheel probleemloos. Nooit meer #Elgahybernation gehad. Aanpassing vergde bij mij alleen weerstandje vervangen en firmware updaten. Niks aparts met de Toshiba-print volgens mij

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buitenunit wel of niet onder een afdakje?

Om zulke hagelschade
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Td9NPrJ4VDlDaQiJD5LDgZRA/full.jpg (en roest) te voorkomen zou ik onze buitenunit graag onder een afdakje of dakoverstek plaatsen.

Echter, voor de PUHZ-SW50VKA schrijft Mitsubishi het volgende voor:
Space around PUHZ-SW50VKA
Minimaal 100 mm vrij, maar liefst helemaal open aan de bovenzijde.

Voor de PUHZ-SW75YAA is het nog een graadje erger:
Space around PUHZ-SW75YAA
De bovenzijde moet dus zelfs helemaal vrij zijn.

Weet iemand waarom dit is? De bovenkant van de buitenunit is toch ook dicht? Iemand een idee waarom er geen dakje boven mag? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:36:
[...]

Zolang je stooklijnT boven de vloertemperatuur ligt zal er steeds iets toegevoegd moeten worden.

Maar goed, we zijn aan het nullen ne*ken en daar heb ik niet zoveel mee.
Laten we het hier bij houden ;)

@Oxellaar
Klopt, idd bij mij had hij een soort interface kastje bij zich van Toshiba
Techneco mailde mij destijds:
“Wij vervangen zelf de weerstand gezien het feit dat er ook een DN-code aangepast moet worden.
Dat zijn parameters in het buitendeel, hier is een bedieningsmodule voor nodig.”

[ Voor 12% gewijzigd door avandermeulen op 13-04-2018 21:56 ]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:44:
Buitenunit wel of niet onder een afdakje?

Om zulke hagelschade
[afbeelding] (en roest) te voorkomen zou ik onze buitenunit graag onder een afdakje of dakoverstek plaatsen.

Echter, voor de PUHZ-SW50VKA schrijft Mitsubishi het volgende voor:
[afbeelding]
Minimaal 100 mm vrij, maar liefst helemaal open aan de bovenzijde.

Voor de PUHZ-SW75YAA is het nog een graadje erger:
[afbeelding]
De bovenzijde moet dus zelfs helemaal vrij zijn.

Weet iemand waarom dit is? De bovenkant van de buitenunit is toch ook dicht? Iemand een idee waarom er geen dakje boven mag? :?
Ze bedoelen dat de bovenkant bereikbaar moet zijn, dus niet definitief wegtimmeren.
Als je omkasting makkelijk weg te halen is, dan is het geen probleem.

Mijn buitendeel van de Samsung is helemaal ingebouwd, maar binnen 5 seconden vrij en goed bereikbaar.

@Bram-Bos
Zie hier...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q2r9lr999TCTkneGJlIWk0Kq/full.jpg
Wat staat er in jouw servicerapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:26
Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:57:
[...]
@Bram-Bos
Zie hier...
[afbeelding]
Wat staat er in jouw servicerapport?
:? Servicerapport :? Techneco is hier al een paar keer geweest in de afgelopen drie jaar, maar een servicerapport heb ik nog nooit gehad.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:57:
[...]
Ze bedoelen dat de bovenkant bereikbaar moet zijn, dus niet definitief wegtimmeren.
Als je omkasting makkelijk weg te halen is, dan is het geen probleem.
.........
Moet je ergens bij kunnen komen van bovenaf, bij de Mitsu 14kWh?
Ik dacht dat je wel onder een vaste overkapping kan staan, maar dat in dat geval 300 mm voor de muur moet plaatsen in plaats van de standaard 150 mm?
Dit is belangrijk voor mij, omdat de buitenunit onder een lage rieten kap komt te staan.
Ik heb die installatie instructies al eerder geplaatst hier, zal dat even terug zoeken.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OYAoiyqIapW686rNXSc1ziXV/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 13-04-2018 22:15 . Reden: plaatje toegevoegd ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zover ik weet kun je bij de Mitsu aan de bovenkant niets doen / onderhouden. Klep zit rechts voor, daarachter zit "alles".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die fig 2-7 is wel verwarrend, wat is die 1000 mm boven de unit: max? min.?
Die maat wordt bij mij 100mm!
Daarom ga ik hem 300 mm van de muur plaatsen in plaats van de standaard 150mm, op fig 2-6

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Naalroc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:34:
Daarom ga ik hem 300 mm van de muur plaatsen in plaats van de standaard 150mm, op fig 2-6
Afdak mag max 50 cm uitsteken tov voorkant WP

Edit: never mind..

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:07:
[...]

jij gebruik toch de PAR-WT50R-E als thermostaat?
Klopt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
hrt schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:37:
[...]
Afdak mag max 50 cm uitsteken tov voorkant WP

Edit: never mind..
Duidelijk! maar die 1000mm? is dat maximaal waarbij die oversteek geldt, en daarboven geen limiet van oversteek?
Of is de oversteek max 500, als je oversteek minder dan 1000 is?

Zulke 'instucties' mogen toch niet zoveel vragen oproepen, lijkt mij

I do mind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:59:
[...]

Aha... Nu komt de aap uit de mouw... @Verwijderd zou wel op ruimteregeling willen verwarmen, maar zijn Panasonic kan alleen WAR. :+
Bij een Panasonic stel je de war waarden gewoon gelijk aan elkaar in en dan heb je een vaste ta.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:07:
[...]

Ik dacht dat je wel onder een vaste overkapping kan staan, maar dat in dat geval 300 mm voor de muur moet plaatsen in plaats van de standaard 150 mm?
Dit is belangrijk voor mij, omdat de buitenunit onder een lage rieten kap komt te staan.
Ik heb die installatie instructies al eerder geplaatst hier, zal dat even terug zoeken.

Zie hier:
[afbeelding]
Bij storing zoeken of een defect onderdeel vervangen moet je er toch bij kunnen.
Denk aan een fanmotor of ntc...
En om de condensor schoon te maken.

Elektronica zit grotendeels aan de voorzijde.
Dit is de 23kW Zubadan, maar ze verschillen niet veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HPJf0CUwsIXGlafgajHSc8Q6/thumb.jpg
Bij de kleine bovenin, onder het bovendeksel.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 13-04-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:52:
[...]

Duidelijk! maar die 1000mm? is dat maximaal waarbij die oversteek geldt, en daarboven geen limiet van oversteek?
Of is de oversteek max 500, als je oversteek minder dan 1000 is?

Zulke 'instucties' mogen toch niet zoveel vragen oproepen, lijkt mij

I do mind!
Áls je zowel boven als achter de unit een muur en plafond hebt moet de minimale afstand tussen unit en muur achter de unit 300mm zijn, boven de unit minimaal 1000mm en mag het dak maximaal 500mm lang zijn. Zo lees ik het.

Ook wel logisch, zo'n 14KW apparaat het aardig wat m3 aan lucht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hier een plaatje van de geplande opstelling, onder de 2 meter goot lengte; zal morgen wel een maatschets toevoegen
klik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fLUtgUvDiLPe3dOanWwHoHYR/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:29:
[...]

Volgens mij heeft @Artbij een Nefit Enviline in gebruik sinds kort. Of hij een App erbij heeft weet ik niet :)

Een bekende van mij heeft een nieuw huis gekocht ( https://www.funda.nl/koop...n/huis-40576646-dissel-2/ ) en zoekt een WP om 5000m3 gas te vervangen 8)7

Hij dacht aan dezelfde WP die ik had, ik heb hem maar dringend geadviseerd om toch maar een iets zwaardere te nemen :P De Zubadan is er ook in een 23KW variant zag ik, dat komt meer in de buurt :P

Maar gelukkig neemt hij een installateur in de hand, liever brand ik mijn vingers daar niet aan, het is een beste hut met een best verbruik.
24, 24 kw volgens mijn formule.
2x 12 kw parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif Mag ik nog even terugkomen op jouw opmerking: Last but not least, geen gekloot met stooklijn parameters ;). Hoe/waarmee bepaal je dan de Ta bij een gegeven buitenT bij een gegeven, bijv. jouw eigen, woning. Stel je hebt xWh afgifte nodig om het gewenste comfort te krijgen passend bij het warmteverlies van je woning. Dat zou je kunnen realiseren door bijv. 20/60 * XW bij een hoge Ta en bijv. 30/60 * YW bij een lagere Ta. 20/60, bijv. dit is dan een cyclus van 20min. actief in een uur. Afgegeven vermogen per uur is identiek. Alleen de hoge Ta in een korte en de lage Ta in een iets langere actieve WP-cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Naalroc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:07:
Volgens mij speelt hier vooral dat je moet vermijden dat er bij bepaalde weersomstandigheden circulaire luchtcirculatie op gaat treden, dat de koude lucht die uitgeblazen wordt weer terug komt en hergebruikt wordt. Er is een voorbeeld met een balkon erboven gerapporteerd waarbij dat gebeurde en er 10.000 euro aan schade ontstond. Ik zou geen risico's nemen in dat opzicht.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Bram-Bos schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:01:
[...]

:? Servicerapport :? Techneco is hier al een paar keer geweest in de afgelopen drie jaar, maar een servicerapport heb ik nog nooit gehad.
Dit doet me denken aan de reparatie van een rolls royce , waarbij de monteur met de heli werd ingevlogen om de rolls weer aan de praat te krijgen.

Na 2 maand belt de klant voor de rekening , zegt de service dienst ,,een reparatie aan de rolls dat kan niet, die gaat namelijk nooit kapot 🚁🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 02:19:
@Gasschuif Mag ik nog even terugkomen op jouw opmerking: Last but not least, geen gekloot met stooklijn parameters ;). Hoe/waarmee bepaal je dan de Ta bij een gegeven buitenT bij een gegeven, bijv. jouw eigen, woning. Stel je hebt xWh afgifte nodig om het gewenste comfort te krijgen passend bij het warmteverlies van je woning. Dat zou je kunnen realiseren door bijv. 20/60 * XW bij een hoge Ta en bijv. 30/60 * YW bij een lagere Ta. 20/60, bijv. dit is dan een cyclus van 20min. actief in een uur. Afgegeven vermogen per uur is identiek. Alleen de hoge Ta in een korte en de lage Ta in een iets langere actieve WP-cyclus.
Ik heb mij nog niet echt verdiept in de instelmogelijkheden van de Zubadan, hij hangt er immers nog niet, en ik heb een volledig andere situatie als bij jou, hier gaat in de nacht alles uit, en in de morgen weer aan, op de klok of met de hand. Ik heb data van 4 jaar stoken met L/L, en zit dit jaar op 1500 kWh/jaar inclusief zeg 200 voor koelen/ontvochtigen in de zomer.

Met de 100 l buffer/verdeler plus de inhoud van mijn CV systeem met 9 grote ouderwetse inmiddels overbemeten radiatoren moet er in de morgen ff een bak vermogen in, om daarna op een laag pitje door te pruttelen. De 8 kW kan ongeveer terug naar 30 % is dus c.a. 2,4 kW, wellicht nog ietsje minder. (mijn CV kon terug naar 6,4 kW minimum)

Dat opstoken kost dus wel ietsje COP verlies denk ik, maar dat pak ik weer terug in de nacht. Comfort is hier de hoofd parameter, wat dat verbruikt zal ietsje meer zijn als met de L/L, aangezien ik meer ruimtes ga verwarmen. Zij het dat die ruimtes omdat we er niet zo vaak zijn op een lage temperatuur gaan regelen (met thermokoppen van Danfoss) Wellicht dat @Grolsch meer over de instellingen kan zeggen, of een andere Zubadan gebruiker.

Bovendien heb ik nog 1000 kWh nu "over", dat zal dus minder gaan worden. Er gaat ook geen externe flowmeter komen. In het menu is de COP opvraagbaar heb ik begrepen. Ik lig niet wakker van een kWh tje meer of minder dus. ;) Bij slechts korte lokale warmte vraag heb ik nu de luxe ff de LL een slinger te geven, (is in no time warm dan)

Gisteren de buitenleiding gereed gemaakt trouwens, ook de aansluiting naar het huis klaar. Volgende week weer verder met E en W werk binnen. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/usjzsMJl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J5nc8t7l.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 14-04-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif OK, nog niet in verdiept, maar dat zal nog wel moeten vrees ik, jouw Last but not least, geen gekloot met stooklijn parameters ;). is ietsje over-optimistic vrees ik, maar dat gaan we allemaal nog horen naar ik aanneem. In ieder geval alvast succes gewenst met je nieuwe aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:02:
@Gasschuif OK, nog niet in verdiept, maar dat zal nog wel moeten vrees ik, jouw Last but not least, geen gekloot met stooklijn parameters ;). is ietsje over-optimistic vrees ik, maar dat gaan we allemaal nog horen naar ik aanneem. In ieder geval alvast succes gewenst met je nieuwe aanwinst.
Bedankt voor je succes wens, maar het woord aanwinst is ietsje optimistisch... ;)
Hij hangt er immers nog niet.

Gasschuif is nog in onderhandeling over het prijsnivo, wat met een 2,5 k a 3 k euro verschil t.o.v. het buitenland een krankzinnig is binnen Europa.
Heb toch het idee dat die subsidie hier in Nederland niet echt in het voordeel van de Nederlanders werkt. En nu druk ik mij nog voorzichtig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Gasschuif Ja Nederland/Kartelland, ik zou het wel weten, ik laat me niet chanteren.
EDIT:
Dit mailtje stuurde ik gisteren naar NRC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4xc30nG1RwBADR2rvL46zfnG/full.png

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik lees hier geïnteresseerd mee. Voorlopig nog geen kans op een warmtepomp hier maar uiteindelijk wil ik dat wel graag.

Ik had me al verbaasd over de prijzen van lucht/water warmtepompen ten opzichte van lucht/lucht (airco) warmtepompen. Tenslotte is de binnenunit nou niet heel spectaculair. Een relatief kleine vloeistof/vloeistof warmtewisselaar, een pomp en wat regelingen/electronica. De kastjes zijn ook niet heel groot.

Het zal wel komen omdat het relatief nieuw is voor de meesten. Zodra er concurrentie komt denk ik dat de prijzen nagenoeg hetzelfde worden als voor een lucht/lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben nu ook gedwongen WAR te doen. Mijn thermostaat lijkt kapot. Die schakelt niet meer. Gelukkig is stookseizoen nagenoeg afgelopen en de zonneboiler oogst genoeg voor warm water. @koevlaas2 heeft mijn backup LL warmtepomp helaas niet af kunnen krijgen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gasschuif schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:56:
[...]

Ik heb mij nog niet echt verdiept in de instelmogelijkheden van de Zubadan, hij hangt er immers nog niet, en ik heb een volledig andere situatie als bij jou, hier gaat in de nacht alles uit, en in de morgen weer aan, op de klok of met de hand. Ik heb data van 4 jaar stoken met L/L, en zit dit jaar op 1500 kWh/jaar inclusief zeg 200 voor koelen/ontvochtigen in de zomer.

Met de 100 l buffer/verdeler plus de inhoud van mijn CV systeem met 9 grote ouderwetse inmiddels overbemeten radiatoren moet er in de morgen ff een bak vermogen in, om daarna op een laag pitje door te pruttelen. De 8 kW kan ongeveer terug naar 30 % is dus c.a. 2,4 kW, wellicht nog ietsje minder. (mijn CV kon terug naar 6,4 kW minimum)

Dat opstoken kost dus wel ietsje COP verlies denk ik, maar dat pak ik weer terug in de nacht. Comfort is hier de hoofd parameter, wat dat verbruikt zal ietsje meer zijn als met de L/L, aangezien ik meer ruimtes ga verwarmen. Zij het dat die ruimtes omdat we er niet zo vaak zijn op een lage temperatuur gaan regelen (met thermokoppen van Danfoss) Wellicht dat @Grolsch meer over de instellingen kan zeggen, of een andere Zubadan gebruiker.

Bovendien heb ik nog 1000 kWh nu "over", dat zal dus minder gaan worden. Er gaat ook geen externe flowmeter komen. In het menu is de COP opvraagbaar heb ik begrepen. Ik lig niet wakker van een kWh tje meer of minder dus. ;) Bij slechts korte lokale warmte vraag heb ik nu de luxe ff de LL een slinger te geven, (is in no time warm dan)

Gisteren de buitenleiding gereed gemaakt trouwens, ook de aansluiting naar het huis klaar. Volgende week weer verder met E en W werk binnen. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Strak, ziet er netjes uit..!!!!

Met welke verf zwart gemaakt??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dylantje2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:29:
[...]

Strak, ziet er netjes uit..!!!!

Met welke verf zwart gemaakt??
Niet met verf. ;)

Tesa tape professional, (tesaflex 53948) 19mm*25 meter.

O.a bij Breur in Rotterdam verkrijgbaar. http://breur.isero.nl/bou...tietape-zwart-19mm-x-25m/

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 14-04-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gasschuif schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:38:
[...]
Niet met verf. ;)
Tesa tape professional, (tesaflex 53948) 19mm*25 meter.
O.a bij Breur in Rotterdam verkrijgbaar. http://breur.isero.nl/bou...tietape-zwart-19mm-x-25m/
mmmmm Zie niet dat het vorstbestendig is...?
Kun je het er weer afhalen?

Is het ook vulkaniserend?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:56:
Ik ben nu ook gedwongen WAR te doen. Mijn thermostaat lijkt kapot. Die schakelt niet meer. Gelukkig is stookseizoen nagenoeg afgelopen en de zonneboiler oogst genoeg voor warm water. @koevlaas2 heeft mijn backup LL warmtepomp helaas niet af kunnen krijgen
Misschien ga je net als @reneeke1970 een paar maanden geleden een interessante 'ontdekking' doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Dylantje2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:44:
[...]

mmmmm Zie niet dat het vorstbestendig is...?
Kun je het er weer afhalen?

Is het ook vulkaniserend?
Het is tape voor elektrische toepassingen, ik gebruik het al vele vele jaren, ook buiten voor bekabeling o.a.
Niet vulcaniserend, en je kunt het weer verwijderen. Nog nooit problemen met vorst hier gezien of meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:29:
@Gasschuif Ja Nederland/Kartelland, ik zou het wel weten, ik laat me niet chanteren.
EDIT:
Dit mailtje stuurde ik gisteren naar NRC
[afbeelding]
Goed bezig.... _/-\o_

Ik juich een goed onderzoek naar het prijsnivo van warmtepompen in Nederland t.o.v. het buitenland van harte toe.
Iemand moet dat geld in zijn zak stoppen. Het liefst is dat de eigenaar van de pomp natuurlijk. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 14-04-2018 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij Panasonic Nederland gaan de kosten in ieder geval niet in de technische helpdesk zitten. De helpdesk negeert de gestelde vragen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:13:
Bij Panasonic Nederland gaan de kosten in ieder geval niet in de technische helpdesk zitten. De helpdesk negeert de gestelde vragen gewoon.
Heb er 5 mails naar toe verzonden
NOOIT antwoord gehad...
Das minder

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of er wel al eens iemand een garantie geval heeft gehad met PANA..

Want als de helpdesk al niet reageert...
Wat dan als je een buitenlandse pomp hebt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
.

[ Voor 99% gewijzigd door koevlaas2 op 14-04-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:13:
Waarschijnlijk stel je geen standaard vragen, daar weten ze het antwoord niet op en dan reageren ze maar niet, ook een oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:59:
[...]Waarschijnlijk stel je geen standaard vragen, daar weten ze het antwoord niet op en dan reageren ze maar niet, ook een oplossing :)
Mijn vraag: Het wezenlijke verschil tussen de H en F/G versie
Zouden ze toch meten weten...

Nu geeft de overheid aan dat het een 4KW is terwijl er 5 staat
scheelt €100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:24
Naalroc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:34:
Ik heb volgens mij ergens gelezen dat het heeft te maken of je de wp ook gaat gebruiken voor koeling. Vandaar die 150 of 300mm. Ik zal eens kijken of ik dat ergens terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:02:
[...]

Zouden ze toch meten weten...

Nu geeft de overheid aan dat het een 4KW is terwijl er 5 staat
scheelt €100
RVO heeft de subsidie gewoon omgedraaid voor de 4 en 5 KW, een foutje in de lijst denk ik. Dus dit moet je denk ik bij RVO neerleggen.
Bij Mitsubishi is ook zo'n verwarring, bij de sw45vha staat 5 kw en de sw50vha staat als 4 te boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
jebice schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:02:
[...]Ik heb volgens mij ergens gelezen dat het heeft te maken of je de wp ook gaat gebruiken voor koeling. Vandaar die 150 of 300mm. Ik zal eens kijken of ik dat ergens terug kan vinden.
Ik heb de vraag betreffende de overhang van het dak en de 300 mm ruimte(waarin ik al voorzien heb), vandaag ook gemaild naar Alklima, bij hun mail adres op de website staat alleen de "info@.." er op.
Ik kreeg binnen 10 seconden antwoord!
"Voor technische vragen moet je mailen naar "klantenservice@..." "
Nu we het toch over een helpdesk hebben, ben ik benieuwd wat hun antwoord zal zijn.
Misschien iets in de trant van: dat moet je de installateur maar vragen (of laten vragen???) :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:17:
[...]

Ik heb de vraag betreffende de overhang van het dak en de 300 mm ruimte(waarin ik al voorzien heb), vandaag ook gemaild naar Alklima, bij hun mail adres op de website staat alleen de "info@.." er op.
Ik kreeg binnen 10 seconden antwoord!
"Voor technische vragen moet je mailen naar "klantenservice@..." "
Nu we het toch over een helpdesk hebben, ben ik benieuwd wat hun antwoord zal zijn.
Misschien iets in de trant van: dat moet je de installateur maar vragen (of laten vragen???) :'(
Maak je niet al te druk over die ruimte, volgens mij ruim genoeg namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En ook niet over alklima, ik heb tenminste al 3 x een technisch goed onderbouwd antwoord gekregen :)

Nog nooit hebben ze mij om een serienummer gevraagd, dus ze kunnen niet weten dat ik een NL unit heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:26:
En ook niet over alklima, ik heb tenminste al 3 x een technisch goed onderbouwd antwoord gekregen :)

Nog nooit hebben ze mij om een serienummer gevraagd, dus ze kunnen niet weten dat ik een NL unit heb.
Dat is fijn om te horen; ik laat het resultaat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:59:
[...]

Waarschijnlijk stel je geen standaard vragen, daar weten ze het antwoord niet op en dan reageren ze maar niet, ook een oplossing :)
Een vraag over waarom de Panasonic WH-MDC05F3E5 droge defrosts heeft. Zelf dacht ik dat de windrichting een rol speelt, maar ik had niet de indruk dat de ventilator van de warmtepomp op volle kracht zat te blazen. Op basis waarvan wordt het toerental van ventilator überhaupt bepaald :?

Misschien moet ik voor dergelijke vragen wel bij een installateur zijn (@koevlaas2 O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:44:
[...]

Een vraag over waarom de Panasonic WH-MDC05F3E5 droge defrosts heeft. Zelf dacht ik dat de windrichting een rol speelt, maar ik had niet de indruk dat de ventilator van de warmtepomp op volle kracht zat te blazen. Op basis waarvan wordt het toerental van ventilator überhaupt bepaald :?

Misschien moet ik voor dergelijke vragen wel bij een installateur zijn (@koevlaas2 O-) )
Volgens mij heeft @Oxellaar het antwoord al gegeven een tijdje geleden, als de omstandigheden voor een defrost bereikt worden volgt er een. een ijsdiktemeter zit er verder niet op, is ook geen maatstaf en dus kan het voor komen dat het apparaat 'droog' gaat defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:51:
[...]

Volgens mij heeft @Oxellaar het antwoord al gegeven een tijdje geleden, als de omstandigheden voor een defrost bereikt worden volgt er een. een ijsdiktemeter zit er verder niet op, is ook geen maatstaf en dus kan het voor komen dat het apparaat 'droog' gaat defrosten.
Panasonic zou zo moeten werken:
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/10ru9si.jpg

Het lijkt me dat voor die tijd de ventilator al volgas moet gaan draaien om de "Pipe Temperature" zo hoog mogelijk te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-04-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:55:
[...]

[afbeelding]

Het lijkt me dat voor die tijd de ventilator al volgas moet gaan draaien om de "Pipe Temperature" zo hoog mogelijk te maken.
Als een unit redelijk ingevroren is dan heeft een ventilator volgas laten draaien denk ik geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Vrienden, ik wil graag mijn warmwater een beetje tunen, dus ik ben nieuwsgierig naar jullie instellingen qua temperatuur en runs...
Ik heb m nu op 43 graden staan, waarbij de warmtepomp alleen 's ochtends (vanaf 5u tot 8u) en 's middags (16-19u) mag aanspringen.
Of is het zuiniger om m de hele dag op temperatuur te houden?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:02:
Zouden ze toch moeten weten...
Ik heb ze daar eerder een keer over gebeld vorig jaar, nog een paar maanden voordat de H-serie uit was. Toen gaven ze aan dat de H-serie veel verder kan terugmoduleren, tot op zo'n 20%, terwijl de voorgaande series niet verder kwamen dan tot op ca 40% (over dat laatste getal deden ze een beetje vaag).

Als je belt, krijg je wel antwoorden dus.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:55:
[...]

[afbeelding]

Zo te zien werkt het precies het zelfde als hier, zelfs dezelfde benaming, enige is dat ik die lijn kan veranderen per graad. @Oxellaar ;)

De droge defrosts lijkt me dan ook een foutje of verkeerde meting van de pipe sensor de lijn geeft gewoon een graad of 8 verschil, al is dat klein bij -5 en kouder, ik heb dat ook iets groter gemaakt omdat er bijna geen ijs in zat met die temperaturen.
Of een verkeerde luchtstroming zodat hij niet goed meet?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op zondag 15 april 2018 @ 05:56:
[...]
Ik heb ze daar eerder een keer over gebeld vorig jaar, nog een paar maanden voordat de H-serie uit was. Toen gaven ze aan dat de H-serie veel verder kan terugmoduleren, tot op zo'n 20%, terwijl de voorgaande series niet verder kwamen dan tot op ca 40% (over dat laatste getal deden ze een beetje vaag).
Laat Panasonic maar eens met harde cijfers komen, want een vaag percentage via de telefoon vermelden zegt mij helemaal niets.
Dat is precies wat ik tegen Panasonic heb, die weigeren (mij) te specificeren wat de minimale vermogens van hun warmtepompen als functie van de temperaturen zijn.
En dat terwijl dat terwijl dat zo'n beetje de belangrijkste gegevens van warmtepompen zijn. Essentieel voor comfort, geluid en het voorkomen van overbodige start-stops. Bovendien is ook de COP afhankelijk van het geleverde vermogen (zie bijv. onderstaande staatje van Mitsubishi).

Een erg slechte policy van Panasonic dus.

Mitsubishi daarentegen publiceert netjes uitgebreide performance data (helaas wel via buitenlandse sites, in NL zit alles achter een portal waar niet-installateurs geen toegang tot krijgen):
PUHZ-SW50VKA Performance Data
Hierin is dan ook mooi te zien dat Mitsubishi bij haar 5 kW WP dit vermogen tot zo'n beetje -10°C nog kan leveren, terwijl je daar bij Panasonic al een 7kW model voor nodig hebt.

2:0 voor Mitsubishi dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
minitrue schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:01:
Vrienden, ik wil graag mijn warmwater een beetje tunen, dus ik ben nieuwsgierig naar jullie instellingen qua temperatuur en runs...
Ik heb m nu op 43 graden staan, waarbij de warmtepomp alleen 's ochtends (vanaf 5u tot 8u) en 's middags (16-19u) mag aanspringen.
Of is het zuiniger om m de hele dag op temperatuur te houden?
Ik warm in de middag op naar 45c en dan kan de wp bijspringen tot 21.30. Op een warme boiler kunnen wij ca. 3x douchen zonder de wp aan. De cop is trouwens skyhigh bij deze instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:17:
[...]
..." "
En terrecht.. Als er om de haverklap "leken" gaan bellen naar een importeur, of fabrikant .... Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Jullie zullen hier anders over denken, omdat jullie toevallig intresse hebben in deze tak van sport.
Maar stel dat het in een andere branch voor, of je eigen branch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ELGA is weer stuk.. Al vanaf 12 april zie ik nu.. Hij pendeld tussen 25 watt en 35 watt bij warmtevraag, debiet storing.

Ik vermoed dat het bezoekje van de CV-ketel monteur iets heeft veroorzaakt. Deze heeft bij een klacht over kloppen bij warmwater het vermogen tijdelijk terug gedraaid en nu word aankomende vrijda de Warmtewisselaar vervangen.

De vraag is nu dus, wat heeft hij nog meer gedaan wat er voor zorgt dat mijn ELGA nu een debiet storing heeft :S Ben eigenlijk wel een beetje klaar met de die ELGA en zijn DEBIET storingen, dat ding kan echt niks hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jan Treur schreef op zondag 15 april 2018 @ 05:56:
[...]Ik heb ze daar eerder een keer over gebeld vorig jaar, nog een paar maanden voordat de H-serie uit was. Toen gaven ze aan dat de H-serie veel verder kan terugmoduleren, tot op zo'n 20%, terwijl de voorgaande series niet verder kwamen dan tot op ca 40% (over dat laatste getal deden ze een beetje vaag).
Als je belt, krijg je wel antwoorden dus.
Kijk dat zijn de specs waar je wat mee zou kunnen...
Was er nog meer technisch'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:25:
[...]

Daar zit je denkfout dus. De Tr daalt helemaal niet zo snel, in ieder geval bij mij met veel massa niet. Hij stijgt dus ook niet snel. Dus de ruimte kan hier veel sneller opwarmen dan de Tr daalt en dan grijpt de thermostaat gewoon in.

Probleem wat ik steeds zie terugkomen is dat je heel erg vanuit je eigen tunnelvisie denkt en de beelden van anderen niet voor waarheid kan aannemen en dan blijven dit soort discussie terugkomen. Je referentiekader is te beperkt, ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in Oxelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BasvanS schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:43:
ELGA is weer stuk.. Al vanaf 12 april zie ik nu.. Hij pendeld tussen 25 watt en 35 watt bij warmtevraag, debiet storing.

Ik vermoed dat het bezoekje van de CV-ketel monteur iets heeft veroorzaakt. Deze heeft bij een klacht over kloppen bij warmwater het vermogen tijdelijk terug gedraaid en nu word aankomende vrijda de Warmtewisselaar vervangen.

De vraag is nu dus, wat heeft hij nog meer gedaan wat er voor zorgt dat mijn ELGA nu een debiet storing heeft :S Ben eigenlijk wel een beetje klaar met de die ELGA en zijn DEBIET storingen, dat ding kan echt niks hebben!
Stuk is hij pas als er een onderdeel kapot is, verkeerde in/afstelling is geen defect.

Staat de pompschakeling op de branderautomaat op 1, of op 2?
Hij moet op 1 staan, 2 is 24uur na draaien en dan kan de ketelpomp de Elga beïnvloeden.

Het vermogen op SWW heeft geen invloed op de doorstroming cv zijdig.

Pomp van de Elga staat misschien op een te lage stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@Oxellaar Maar natuurlijk, hij is weer eens verkeerd afgesteld ;)

ELGA staat op 3 en dat werkte tot 4 april prima, sindsdien geen warmtevraag meer gehad die succesvol is beantwoord door de ELGA, door het warme weer niks van gemerkt overigens.

Brandeautomaat geeft de instellingen 0 = Alleen nadraaien en 1 = continue

Ik kan elders in het menu nadraaien op 0-15 minuten instellen.

Dus alleen nadraaien en dan op 0 minuten zetten?

edit: Zie nu dat de pomp al op alleen naadraaien stond en op 1 minuut (nu 0). CV ketel is overigens ingesteld als Kombi TAP alleen WW dus.

[ Voor 21% gewijzigd door BasvanS op 15-04-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:11:
[...]

Daar zit je denkfout dus. De Tr daalt helemaal niet zo snel, in ieder geval bij mij met veel massa niet. Hij stijgt dus ook niet snel. Dus de ruimte kan hier veel sneller opwarmen dan de Tr daalt en dan grijpt de thermostaat gewoon in.

Probleem wat ik steeds zie terugkomen is dat je heel erg vanuit je eigen tunnelvisie denkt en de beelden van anderen niet voor waarheid kan aannemen en dan blijven dit soort discussie terugkomen. Je referentiekader is te beperkt, ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in Oxelaar.
Wat bij mij gebeurd, gebeurd ook bij de vv van @maartenmoerman Mijn feitelijke waarnemingen geef ik weer, als je voorkeur voor andere meningen hebt is wat mij betreft prima, ieder zijn ding. WAR-only gebruikers zijn er ruim voldoende op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

WAR-only gebruikers zijn er ruim voldoende op dit forum.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
EDIT:
En ondertussen ook @reneeke1970 en @maartenmoerman uiteraard.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2018 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BasvanS schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:29:
@Oxellaar Maar natuurlijk, hij is weer eens verkeerd afgesteld ;)

ELGA staat op 3 en dat werkte tot 4 april prima, sindsdien geen warmtevraag meer gehad die succesvol is beantwoord door de ELGA, door het warme weer niks van gemerkt overigens.

Brandeautomaat geeft de instellingen 0 = Alleen nadraaien en 1 = continue

Ik kan elders in het menu nadraaien op 0-15 minuten instellen.

Dus alleen nadraaien en dan op 0 minuten zetten?

edit: Zie nu dat de pomp al op alleen naadraaien stond en op 1 minuut (nu 0). CV ketel is overigens ingesteld als Kombi TAP alleen WW dus.
Zeker kan er wat kapot zijn, maar alleen een debiet storing is geen 100% zekerheid

Stel dat de pomp op het randje van de minimale flow is ingesteld, dan kan het zijn dat de flow opeens net niet gehaald word. Denk aan een beetje vervuiling in het filter oid.
Heb je de pomp al iets hoger gezet? De led op de print van de flowswitch moet branden bij een gemaakte flowswitch.

Even op onderzoek uitgaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:22:
[...]

En terrecht.. Als er om de haverklap "leken" gaan bellen naar een importeur, of fabrikant .... Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Jullie zullen hier anders over denken, omdat jullie toevallig intresse hebben in deze tak van sport.
Mijn ervaring is dat de fabrikant je alleen doorverwijst naar een installateur als ze er zelf geen verstand van hebben. Het probleem is dat de installateur veelal ook onvoldoende kennis van het product heeft. Jammer die closed-source producten :|

Het baart mij wel zorgen over hoe de garantie en reparatie afgehandeld gaat worden, nota bene bij een groot bedrijf als 'Panasonic'.

@Oxellaar
Weet jij, bij een gemiddelde warmtepomp, in het bijzonder de Panasonic WH-MDC05F3E5, waardoor het toerental van de ventilator wordt bepaald? (onder andere in relatie tot droge defrost)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 15-04-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:25:
[...]

Mijn ervaring is dat de fabrikant je alleen doorverwijst naar een installateur als ze er zelf geen verstand van hebben. Het probleem is dat de installateur veelal ook onvoldoende kennis van het product heeft.
Ik deel die ervaring absoluut niet, nog nooit meegemaakt dat een fabrikant geen verstand had van zijn eigen producten.
Wel kan het voorkomen dat je niet direct de juiste persoon aan de lijn krijgt.
Het baart mij wel zorgen over hoe de garantie en reparatie afgehandeld gaat worden, nota bene bij een groot bedrijf als 'Panasonic'.

@Oxellaar
Weet jij, bij een gemiddelde warmtepomp, in het bijzonder de Panasonic WH-MDC05F3E5, waardoor het toerental van de ventilator wordt bepaald?
Ik verwacht adhv heersende/gewenste temperatuur (druk) in de condensor.

Maar wat precies baart je zorgen, heb je stukken?
Ik heb wel het idee, dat je bij een grote fabrikant, beter via een importeur je garantie en services kan halen.
Heeft Panasonic die in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dre schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:25:
[...]

Mijn ervaring is dat de fabrikant je alleen doorverwijst naar een installateur als ze er zelf geen verstand van hebben. Het probleem is dat de installateur veelal ook onvoldoende kennis van het product heeft. Jammer die closed-source producten :|
Het doet me denken aan de Keuringdienst Van Waarde. Dan gaan ze bellen en vragen ze allerlei extreme details aan de telefoon. Ik denk dan elke keer “verwacht je nou echt dat de callcenter dat soort dingen weet?”

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:22:
[...]En terrecht.. Als er om de haverklap "leken" gaan bellen naar een importeur, of fabrikant .... Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Kan zijn, maar ik heb sterk de indruk dat de gemiddelde installateur onvoldoende ervaring en/of kennis in huis heeft om een wp te installeren.
En ik weet dat de installatie bij een van deze topic starters is gedaan door een installateur, die erg goed keurig pijpwerk kan afleveren, maar dat de kennis van het hoe en wat van het forum lid zelf moest komen.

Maar goed, ik ben over Alklima nu gerust gesteld, omdat @Grolsch mij hierboven al verzekerde dat ik mij bij dit bedrijf, daarover, naar zijn ervaring, geen zorgen hoef te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Naalroc installateurs is inderdaad een ander verhaal. Voor de installateur om de hoek de kennis in huis heeft over de warmtepomp, dan zijn we weer even verder.
Zo zet Alklima een team op welke installateurs ondersteund in het ontwerp, aanleg en inbedrijfstellen icm STEK werkzaamheden.
Dat is en blijft, voor de kleine installateur echt te hoog gegrepen.
Het is een compleet andere techniek en denkwijze dan alles wat ze jaren hebben geleerd en uitgevoerd.

En ik weet zeker dat er geen enkele importeur te vinden is in Nederland , van welk merk dan ook, met meer kennis in huis dan Alklima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:26:
............
En ik weet zeker dat er geen enkele importeur te vinden is in Nederland , van welk merk dan ook, met meer kennis in huis dan Alklima.
Dat is heel goed om te horen! Bedankt voor nòg een aanbeveling van deze firma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik als particulier had dus o.a. het probleem dat mijn element het niet deed. Alle schema's doorgespit, geen resultaat. Ook in dit topic niemand die de oplossing wist. Iemand van Alklima heeft me uitstekend geholpen, en door dat ze daar blijkbaar zelf e.e.a. hebben hangen toch het probleem gevonden.

Ik vind dat ze als importeur veel en veel meer doen als wat van hun verwacht mag worden. Het is helemaal niet vanzelfsprekend / logisch dat een importeur particulieren helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kmf schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:18:
[...]

Het doet me denken aan de Keuringdienst Van Waarde. Dan gaan ze bellen en vragen ze allerlei extreme details aan de telefoon. Ik denk dan elke keer “verwacht je nou echt dat de callcenter dat soort dingen weet?”
Daarvoor hebben ze vaak 1e-lijns en 2e-lijns helpdesk qua kennisniveau. Het verschil tussen de F en H serie zou de 1e-lijns moeten weten. Droge defrost zou door moeten naar de 2e-lijns (of dieper in de organisatie).

Op een vraag over minimum vermogen zoals bij de tabel Mitsubishi zou toch ook bekend moeten zijn bij Panasonic, maar de klant krijgt geen antwoord.

Geef gewoon fatsoenlijk antwoord in de vorm van "geen idee en ik kan het niet navragen", "ga maar naar een installateur", "boeit mij het, je hebt de warmtepomp nu toch al gekocht", "Hierop weet ik het antwoord niet, maar ik zal dat navragen bij onze technische expert in Japan en kom binnen een week met het antwoord".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:59:
Ik als particulier had dus o.a. het probleem dat mijn element het niet deed. Alle schema's doorgespit, geen resultaat. Ook in dit topic niemand die de oplossing wist. Iemand van Alklima heeft me uitstekend geholpen, en door dat ze daar blijkbaar zelf e.e.a. hebben hangen toch het probleem gevonden.

Ik vind dat ze als importeur veel en veel meer doen als wat van hun verwacht mag worden. Het is helemaal niet vanzelfsprekend / logisch dat een importeur particulieren helpt.
Ik moet iedere keer dat ik de heater in een Mitsubishi zie aan jou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:35:
[...]

Ik moet iedere keer dat ik de heater in een Mitsubishi zie aan jou denken.
En sinds dat hij werkt, 1 x getest, hij werkt, en sindsdien hard uit die schakelaar >:) heaters en elementen zijn voor mietjes >:) 8) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:46:
[...]

En sinds dat hij werkt, 1 x getest, hij werkt, en sindsdien hard uit die schakelaar >:) heaters en elementen zijn voor mietjes >:) 8) :>
Ik wilde de mijne upgraden naar 9 kw 3 fasen, echter de ruim € 500,- die dit element moet kosten houdt mij voorlopig tegen.
Ik draai namelijk 1x per 14 dagen anti legionella en met het 2 kw element duurt dit uren, dus ik dacht we doen er 9 kw in dan gaat het lekker snel.
Nu gebruik ik het immersion element van de boiler en ik wil deze via de Ecodan gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
:P
koevlaas2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:54:
[...]
Nu gebruik ik het immersion element van de boiler en ik wil deze via de Ecodan gaan schakelen.
Als dat element er toch al inzit, heb je alleen maar een simpel tijdklokje nodig met een week programma.
OK, dan doet hij de legionella run eens per week ipv 2 weken.
Of is dat niet ingewikkeld genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:00:
:P
[...]

Als dat element er toch al inzit, heb je alleen maar een simpel tijdklokje nodig met een week programma.
OK, dan doet hij de legionella run eens per week ipv 2 weken.
Of is dat niet ingewikkeld genoeg :P
Is bij Mitsubishi keurig programmeerbaar, hierover geen klachten.
Echter het element is in onze subsidie warmtepompen maar 2 kw.

Pagina: 1 ... 122 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.