@
Chris_82 / @
Enerziek wat zou er dan niet aan kloppen
Je historische gasverbruik is 2000m3 per jaar, volgens de Koevlaasformule zou je dan 2000*8/1650 een WP van +- 10KW nodig hebben.
Je overzicht bevestigd dit omdat blijkbaar de 7KW op koude dagen niet voldoende is, het element wordt erbij gepakt om tot 12KW thermisch te komen.
De formule van Koevlaas is ook maar een vuistregel, en zoals elk bij elke vuistregel zijn er extremen te bedenken (extreem koud / extreem warm) die de uitzondering op de regel bevestigen.
Mijn voorzichtige voorlopige conclusie is dat de Loria 6010 toch net wat te krap is voor je woning bij koudere buitentemperaturen om WP only (zonder element) te kunnen draaien.
In de folder staat deze Loria als 10,4 KW model, maar in kleine lettertjes staat erbij (A7/W35), hier heb je dus niets aan bij -10.
Bij -7 is het vermogen van deze WP "nog maar" 7,9kW bij Ta 35.
Om bij -7 toch op 10KW uit te komen gooit de Loria er een elektrisch element bij (COP=1) van 3,1KW
En volgens mij is dit precies wat je ziet gebeuren in je grafieken.
Hoeft niet erg te zijn als dit maar 5 dagen in het jaar is, en zou een gecalculeerd risico moeten zijn. Dit verklaart trouwens wel weer je relatief "hoge" verbruik op koude dagen.
Los van bovenstaand verhaal blijf ik het gek vinden dat je element er zo vaak bij gepakt wordt, hier moet een (regel) verklaring voor zijn.
[
Voor 7% gewijzigd door
Grolsch op 12-04-2018 14:51
]