Enerziek schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:46:
[...]
Verbruik van 255 kWh/dag: mijn stookgedrag is niet echt veranderd. Ik heb mijn 'oude' thermostaat voor de gas-cv nog laten hangen, en ik zie daarop dat ik nu wel ongeveer 0,5 tot 1 graad hoger moet zitten om het comfortabel te hebben,
Dat herken ik, een andere locatie van de thermostaat of weerstation kan een aanzienlijk verschil opleveren. Ook tussen twee verschillende sensoren kan makkelijk tot 1 graad verschil zitten (bijv. met NTC of DS18B20).
Die moeilijkheden voor de Loria op koudste dag heb ik ook nog wat verder opgevoerd door ook de voorafgaande nacht de temperatuur 1,5 graden te verlagen. Hij moest zich dus ook nog in het zweet werken om die 1,5 C in te lopen. Dat maakte overigens niet zo veel met de volgende dag, 2-3, zonder nachtverlaging: toch nog 245 kWh. Er stond toen een krachtige NO-wind die vol op het huis stond.
Echt bizar groot die weersinvloed op je verbruik. In je voorbeelden kom ik (heel simpel gerekend kWh_th/(T_binnen-T_buiten)=kWh_gr.d; kWh_gr.d/8 kWh_th/m3_gas*2800 gr.d/jr = m3_gas/jr) op een verwacht jaarverbruik van 1990 m3/jaar uit voor 8 maart, of 3725 m3/jaar voor 2 maart.
Met zo'n sterke invloed van het weer (zon/wind/temp) is de bijverwarmingsweerstand geen overbodige luxe!
Ik zal je nu niks nieuws vertellen, maar dit heeft grotendeels te maken met de isolatie toestand en vooral kierdichtheid van je huis... Hoe is je ventilatie geregeld, roosters?
Ik heb stooklijn aangepast naar: (30: 1,2 / 31: 0 / 33: 50% / 37: 3) Een week na die datum heb ik 37 (pompsnelheid) verlaagd naar 2 om geruis te verminderen. Dat is gelukt, hoewel het debiet maar heel weinig verandert. Ik had 30 verhoogd van 0,7 naar 1,2 omdat ik het bij koud weer te koud vond. Jij hebt hem verlaagd???
Mijn Nachtverlaging: om 22:30 van 19,5 naar 18; om 7:30 naar 19,5. Ik heb dat ook een tijdlang in 3 stappen gedaan (7:30 naar 18,5, 8:00 naar 19 en 8:30 naar 19,5) maakte overall niet veel uit.
Bijzondere truc om eerst om 22:30 de temperatuur flink te verlagen!
Inderdaad, het verschil bij mij tussen stand 1-4 was ook niet zoals ik verwachtte. (1 = 1050, 2 = 1250, 3 = 1380, 4 = 1380, alle L/uur)
Om te compenseren voor het hogere voetpunt van de stooklijn, heb ik de helling aangepast. Bij koud weer was het warm genoeg. Bij milde buitentemperaturen had ik eerst slecht regelgedrag (eindeloos pendelen 6x/uur en onnodig blijven rondpompen)
Enerziek schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:03:
[...]
Hierbij dan een paar grafiekjes met meetgegevens. Het gaat om 2 maart de koudste dag/nacht en om 8 maart met een paar opvallende zaken die vaak voorkomen bij mij.
2 maart
[
afbeelding]
Buitentemperatuur is tussen -6,4 en 0. Je ziet dat de elektrische verwarming (donkergroen, rechte blokken ondering) heel vaak aan staat. Hij gaat vooral uit na een defrost. De TA zit heel vaak op zijn top, 50C en het afgegeven vermogen (hel-groen) zit vaak ook tegen het maximum van 12,5 kW
Zie ik het goed dat het element juist uitstaat tijdens een defrost?
8 maart
[
afbeelding]
Buitentemp is tussen 1,9C en 8,2C. De vorige avond is de thermostaat lager gezet, naar 18,0C (er zit een verschil van 0,5C tussen de temperatuur va de thermostaat die bijv regelt op 19,5 overdag en de meetsensor die dan 20,0c meet. Tot 2:00 is alles uit, nog warm genoed van de vorige dag. Om ca 2:00 moet worden bijverwarmd en dan gaat meteen het elektrisch element aan. Lijkt wat overbodig. Om ca 4:15 gaat weer alles uit tot 5:30. Dan moet weer hard gewerkt worden, maar gaat het element niet aan. Pas om 7:30, als de thermostaat van 18 naar 19,5 gaat, gaat er weer flink wat vermogen het huis in en na een klein halfuur komt toch weer het element bij. Lijkt ook wat overbodig.Kort daarop zakt alles ineen omdat er een defrost nodig is. Dan is de thermostaat temperatuur op hoogte (dwz 20C).
Om ca 14:00 gaat bij een redelijke hoge buitentemperatuur van 8C de WP pendelen (de thermostaattemperatuur is dan wat te hoog), na een heel stabiele periode tussen 10:12 en 12:30.
Pfff... Wat/hoe/waarom kan ik je niet precies vertellen. Nu ik er nog eens over nagedacht heb zijn er verschillende manieren om uit te vinden of de WP goed gaat werken zonder het (onnodig) bijschakelen van de bijverwarming. Alle opties zijn er op gericht dat de temperatuurssprong minder snel en minder groot wordt, zodat de bijverwarming niet aanhoeft.
- de overgang van 18 naar 19,5 is mogelijk zo groot dat de WP gelijk de bijverwarming wil inschakelen, werkt niet vanwege uitstaande zekering, schiet in error modus? Probeer eens elk uur daarvoor met 0.5 graden stappen te werken? (Zoals je eerder had maar dan langere fases, gaf dat destijds ook inschakelen bijverwarming?) Of een vergelijkbare 'nachtverlaging' als ik toepas?
- voetpunt van de stooklijn omhoog (31), helling iets minder steil (30). Minder steile helling geeft een kleinere temperatuurssprong.
- de thermostaat invloed (33) verlagen naar 40% of zelfs 30%? Voordeel is een kleinere temperatuurssprong bij een setpoint wijziging, nadeel is dat je stooklijn beter moet passen omdat het naregelingseffect kleiner wordt.
- pompstand verlagen naar 1. Lagere flow zal hoge Ta iets eerder/makkelijker behaald worden. Effect op verwarmings capaciteit en COP is klein vanwege kleine verschillen in debiet, maar alle kleine beetjes helpen. Regeling is vooral op Ta gebaseerd.
Ook zou ik je vraag en info bij je installateur neerleggen voor advies. Misschien komt het bij hen of Techneco bekend voor, of kunnen ze er een fix voor maken? (Alleen inschakelen bijverwarming onder xx graden buiten?)
[
Voor 11% gewijzigd door
Chris_82 op 11-04-2018 15:44
. Reden: Uitgebreidere verklaring van opties ]