Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:15:
@Dylantje2 Welk voordeel heeft het om twee ketels oid te gebruiken. De huidige ketel doet zijn werk prima.
Al draait hij op de verkeerde brandstof en is het tijd voor afscheid. Het ding doet zijn werk gigantisch goed.
Technisch gezien kan er maar weinig tegenop, eigenlijk niets zelfs.
Hij is simpel, teunbeun kan hem monteren, hij is goedkoop en levert bakken met energie tegen een redelijk rendement.
Het is vloeken in de kerk om dit hier neer te zetten, maar het is gewoon een feit.
vandaar dat wij in NL zo verslaafd zijn aan dat ding en heel de wereld jaren lang jaloers op onze gasbel is geweest.
Die tijd is over en we gaan over op wat nieuws, maar we zijn er nog lang niet met zon stevige concurent als de HR ketel.
Ik ben het hier echt wel met je eens.
Maar dat wil niet zeggen dat we slim bezig zijn..
En tsja iedereen aan de WP [ wat die smiley roept ] zal het zeker niet worden, hoeveel kerncentrales hebben we dan nodig.
Dus ik ben ook wel realistisch. De wp gaat het de eerste jaren echt niet winnen van de Plofketel..
En als de overheid een stikstof fabriek gaat bouwen zijn ze echt niet van plan om echt van het gas af te gaan...

@Grolsch
Ben met je eens de berekening is scherp.[ te optimistisch misschien, maar nu zijn we wel wakker :-0 ]
Maar het zijn [opgezocht] sociale huurwoningen, ong. 500 in de maand.
Dan de 18 cent is wel heel erg mager. of niet?
Maar 500 en 23 cent kom je een heel eind.

Dus overhouden zal het niet zijn:-)
Maar hoe minder verbruik, hoe minder huur dan?
Kan ik ook mee leven......

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:31:
[...]Haha inderdaad... Dat had ik dus ook.
@Dylantje2 hoe krijg je dat voor elkaar?
Soms lukt het mij ook niet allemaal haahah
Ga slapen hier..
xx

En dromen over mijn nieuwe systemen..
WPB [ nog geen datum van levering bekent :'( ] en een WP,,
Kan niet wachten....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dylantje2 als jij je binnenkort nog eens verveelt lees dan eens de FAQ door, en dan met name het "quote" gedeelte ;)

En 0,18 is nog veel te hoog, ik denk de helft misschien voor teruglevering:?

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2018 22:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:40:
En 0,18 is nog veel te hoog, ik denk de helft misschien voor teruglevering:?
Volgens mij maar 6-7 cent, de echte stroomprijs. De rest is belasting en die krijg je niet cadeau.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TKroon Bij greenchoice 0,11, qurrent 0,10 kijk maar bij gaslicht.com

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Chris_82 @Enerziek
Is er een specifieke reden waarom bij jullie het CV element is uitschakelt in de Loria en 'hard' via de automaat ? Logisch redenerend zit deze optie er toch niet zomaar op.

Meer algemeen, ik heb een voorstel ontvangen voor onderhoud aan de Loria. Het apparaat staat er nu 13 maanden. Voor ik het aan de installateur voorleg... wat zou ik hiervan moeten verwachten ? Een keer de buitenunit schoonmaken en de slibvergaarbak in de binnenunit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wervisser Ik verwacht ook een standaard STEK controle :?

@TKroon / @Verwijderd / @Dylantje2 laten we rekenen met € 0,11 cent er kWh.

Stel dat je heel zuinig bent en met een WP in totaal 5000kWh per jaar verbruikt, dan heb je daar al 5000WP voor nodig (gunstig gerekend).

Stel dat je zoals @Dylantje2 beweerde dan ook nog je huur wil terugverdienen (€ 500,00 per maand / € 6000,00 per jaar) dan heb je daar ook nog 54545 kWh per jaar voor nodig, dus totaal +- 60000WP nodig op het dak.

Met hele goede panelen haal je 180WP / m2

Dan heb je dus een dakoppervlak nodig van 333m2.

Nee, ik denk toch echt dat @Dylantje2 een klein rekenfoutje heeft gemaakt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 10-04-2018 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Maar, 5000KWh lijkt me niet erg zuinig voor een modern-geisoleerde, kleine rijtjeswoning. Ik hoop met ons oude, vrijstaande huis daar toch wel vrij ruim onder te bijven...

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@blauwemac Ik zit op 3500 kWh, all-electric, 1 persoon
Standaard tussenwoning met zolder nageisoleerd, beneden oud dubbelglas en boven nog enkelglas.
En de originele spouwmuurisolatie (glaswol) uit 1986

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2018 07:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij gebruiken alleen al 4000kWh voor "normaal" verbruik, dus exclusief WP :(

Met WP had ik gehoopt op 7000kWh uit te komen, maar het wordt toch wel 7500kWh per jaar verwacht ik.

Toch allemaal zuinige apparatuur en LED verlichting.
Standbyverbruik van rond de 180Watt

Maar vergeet desnoods je eigen verbruik, op een huurhuis pas niet zoveel WP dat je de huur kunt terugverdienen, en daar ging het mij om :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hier ook 3200kWh met 4 personen, dat is exclusief de warmtepomp.
Airco gebruikt een ruime 100kWh en de Elga gaat dit jaar richting de 1300kWh.

En geen zonnepanelen, een beetje vent trekt het uit het net :+

Net gebeld door Techneco, morgen komen ze de weerstand en sturing buitendeel aanpassen ivm hibernation.
Vorige week zijn ze bij mijn collega geweest om de boel aan te passen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:55:
Wij gebruiken alleen al 4000kWh voor "normaal" verbruik, dus exclusief WP :(
afgelopen weekend zijn we weekendje weggeweest vanwege vloerisolatie

Gelijk een beeld kunnen vormen van het latent energieverbruik in huis. Bleek dat dat 300-400watt is constant. oftewel 10kWh per dag, oftewel 3650kWh per jaar... Dat is verrassing. Want dat is ook het jaarverbruik van ons vorige woning.

Deze woning heeft dan wel een amerikaanse koelkast, maar ik denk dat het meerendeel van het verbruik komt door de extra netwerkapparatuur.

Qua warmtepomp heeft mijn 16kW warmtepomp dit jaar al 3400kWh gebruikt. Totaal verbruik zit zelfs al op 4500kWh.
@koevlaas2 moet zsm die 6000WP aan zonnepanelen installeren, en de LL-warmtepompen :o

(ik verwacht wel wat minder te verbruiken als de LL-warmtepompen zijn geinstalleerd. En nu de vloerisolatie ook voor elkaar is)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:29:
[...]

Gelijk een beeld kunnen vormen van het latent energieverbruik in huis. Bleek dat dat 300-400watt is constant. oftewel 10kWh per dag, oftewel 3650kWh per jaar... Dat is verrassing. Want dat is ook het jaarverbruik van ons vorige woning.

Deze woning heeft dan wel een amerikaanse koelkast, maar ik denk dat het meerendeel van het verbruik komt door de extra netwerkapparatuur.

Qua warmtepomp heeft mijn 16kW warmtepomp dit jaar al 3400kWh gebruikt. Totaal verbruik zit zelfs al op 4500kWh.
@koevlaas2 moet zsm die 6000WP aan zonnepanelen installeren, en de LL-warmtepompen :o

(ik verwacht wel wat minder te verbruiken als de LL-warmtepompen zijn geinstalleerd. En nu de vloerisolatie ook voor elkaar is)
Hoeveel verbruikt je mechanische ventilatie in de hoogste stand?

Edit: maar 300-400 watt continue is wel veel voor alle sluipgebruikers samen :o

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 10-04-2018 08:40 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:28
wervisser schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:14:
@Chris_82 @Enerziek
Is er een specifieke reden waarom bij jullie het CV element is uitschakelt in de Loria en 'hard' via de automaat ? Logisch redenerend zit deze optie er toch niet zomaar op.

Meer algemeen, ik heb een voorstel ontvangen voor onderhoud aan de Loria. Het apparaat staat er nu 13 maanden. Voor ik het aan de installateur voorleg... wat zou ik hiervan moeten verwachten ? Een keer de buitenunit schoonmaken en de slibvergaarbak in de binnenunit :?
Mijn specifieke reden is mijn persoonlijke wens om niet met COP=1 bij te verwarmen. Kan volgens mij geen schadelijke gevolgen hebben. Ik wilde weten of dat kon, en in mijn situatie gaat het goed. Indien nodig heb ik een elektrisch 2kW-kacheltje achter de hand om lokaal wat meer te verwarmen.

Na installatie stond alles gewoon op de fabrieksinstellingen, alleen de stooklijn helling was misschien aangepast.

Mijns inziens zit de bijverwarming er vooral op om twijfelaars wat meer zekerheid te geven dat ze voldoende capaciteit houden bij lage temperatuur. Heet het verschil ook niet monovalent (alleen WP) tov bivalent (WP + bijverwarmingsweerstand)? (bivalent ≠ hybride (gas))

Eenvoudig onderhoud is wel nodig, en kun je waarschijnlijk ook wel zelf af. Misschien kun je om een checklist vragen van de punten die ze willen nalopen en uitvoeren? Ben benieuwd. Wat vragen ze er eigenlijk voor?
Ik heb al eens de slibvergaarbak/binnenfilter open gemaakt en schoongemaakt, was serieus verbaasd hoeveel rommel daar in zat!

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Joris748 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:37:
[...]

Hoeveel verbruikt je mechanische ventilatie in de hoogste stand?

Edit: maar 300-400 watt continue is wel veel voor alle sluipgebruikers samen :o
MV op hoogste stand is 60watt meer (nu je het zegt... ik had deze op hoogste stand gezet zodat hele huis goed geventileerd bleef) Dus mag ik 60watt van aftrekken.

Tja, wat nieuw is in dit huis: veel camera's en bijbehorend VCR-minipc in huis. Samen met 2 netwerk switches en andere netwerkapparatuur al goed voor zeker 100watt. En dan natuurlijk controller van zonnecollector+warmtepomp. 2 display's van de ovens.

(oude huis deed ook zo'n 250-350watt continue. Maar 50 watt kwam door de WTW-installatie |:( )

Ik moet eens goed nalopen waar het overige sluipverbruik vandaan komt. Op een "non-actief" dag, trekt de warmtepomp/controller 0,31kWh trouwens. Voor de geinteresseerden.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 10-04-2018 08:52 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Chris_82
Dat is toch een prima valide reden. Ik weet dat het element bij mij heeft bijgesprongen toen de temperaturen echt laag werden, maar ik ben er van overtuigd dat de Loria het zonder element ook wel kan doen. Misschien in iets meer tijd...

Ik weet nog niet exact wat het inhoudt dan wel kost, maar daar ga ik wel even achteraan. Techneco geeft zelf aan minimaal 1x per 2 jaar voor een reguliere installatie.
Die slibvergaarbak kan ik inderdaad zelf ook wel openhalen en schoonmaken. Datzelfde geldt natuurlijk voor de ventilatorbladen van de buitenunit.

STEK controle na 1 jaar ... geen idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
[quote]Oxellaar schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:48:
@Dylantje2 Hoe wil je een combi ketel nog minder vermogen geven voor de cv, maar gelijktijdig wel een CW waarde van 4, 5 of 6 geven. Dat is technisch haast onmogelijk.
Hier staat de ketel begrensd op 6.5kW voor cv en mag naar 25kW voor tapwater.

Dag,ik lees al een jaartje mee,en heb even een vraag betreffende het laagste vermogen van een remeha avanta 24 kw. die ik als test op mijn nieuwe wandverwarming ga aansluiten om zo een juiste inschatting te kunnen maken voor de aan te schaffen wp lw.via koevlaas formule.
Kan iemand mij vertellen wat het laagste vermogen is en bij welke ta van deze ketel.
Ik heb nu twee wpll ,een beneden 3.5 kw en een 6kw in de badkamer boven.
Waf wilde dat de vloerverwarming weer mee gaat doen dus leg ik nu wand verwarming aan
Aan het eind van deze week heb ik er duizend meter hoh 5cm in zitten met 16x2 vloerverwarming slang.

Dit huis heb ik in 1990 zelf gebouwd=eigen handen.Incl.cv,die ik eigenlijk niet wilde,maar ja...
Wandopbouw is 10cm betonsteen 2cm stille lucht 20 cm glaswol reflectienoppen folie 16x2 vloerslang 1 cm stucplaat 0.5 cm stuc. 10 procent van de bouwkosten ging naar isolatie omdat ik dacht dat het anders te duur word om te verwarmen. ruiten triple 60mm met argon.

De avanta is amper gebruikt,alleen voor sww. gasverbruik incl koken <300 m3 voor twee volwassenen en twee pubers.

Dus om het gas verbruik vast te stellen wil ik de ketel zo laag mogelijk continu vermogen laten draaien om een wp te simuleren
<kan dat zonder thermostaat
<wat is de laagste ta van deze 24kw ketel met welke ta (avanta remeha 24kw)
<mijn idee is zeer lage temp afgifte zonder regeling of buffer alles open(heb wel voorziening getroffen voor regeling op de 11 groeps en 9 groeps verdeler in de kasten op eerste verdieping
<als de plofketel het netjes doet en het niet rendabel is dan komt er geen wp,geen sentiment de sommen gaan het beslissen.

Huis is 600m3 verwarmde ruimte vloer opp is 120m2.

Ik wilde fotos erbijzetten maar moet nog uitvogelen hoe dat moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:29:
[...]

Is toch niet veel, ik gebruik al zeker 15 jaar tussen de 400/500 kWh per maand alleen voor normaal gebruik, in winter 550.

@Grolsch bij gc staat op mijn factuur inclusief 13.3 cent. Maar je hebt gelijk, ik heb voor vijf huizen panelen liggen en dat brengt 1200 per jaar op. Twee maanden huur dus....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:38:
[...]

Is toch niet veel, ik gebruik al zeker 15 jaar tussen de 400/500 kWh per maand alleen voor normaal gebruik, in winter 550.

@Grolsch bij gc staat op mijn factuur inclusief 13.3 cent. Maar je hebt gelijk, ik heb voor vijf huizen panelen liggen en dat brengt 1200 per jaar op. Twee maanden huur dus....
Wat is niet veel? Ik gebruik 2-3x meer dan jou dus. Mijn sluipverbruik is 80% van jouw normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:42:
[...]

Wat is niet veel? Ik gebruik 2-3x meer dan jou dus. Mijn sluipverbruik is 80% van jouw normaal gebruik.
Je spreekt toch van 10 kWh per dag? Ik wel 16/17 zonder de twee wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:44:
[...]

Je spreekt toch van 10 kWh per dag? Ik wel 16/17 zonder de twee wp
Die 10kWh is sluipverbruik.

Normaal verbruik is vele malen meer met elektrisch koken, wassen & entertainment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens gaslicht.com 'gemiddeld' gebruik, all-in +/- 10kWh per dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oo4zABItlsFRQx8u9S9gn5ay/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
blauwemac schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:11:
Duidelijk, nog één vraag dan: gebruik je die 1000 liter ook als buffer voor verwarming, heb je een aparte buffer, of doe je het zonder?
Die 1000L 'zijn' voor mijn verwarming.
Er loopt een spiraal doorheen voor het water (op de foto aan de voorkant, nog niet aangesloten).
Heb daarna nog 2x een spiraal over, daar komt de ZC op.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bokno schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:31:
@Dylantje2 Hoe wil je een combi ketel nog minder vermogen geven voor de cv, maar gelijktijdig wel een CW waarde van 4, 5 of 6 geven. Dat is technisch haast onmogelijk.

Dag,ik lees al een jaartje mee,en heb even een vraag betreffende het laagste vermogen van een remeha avanta 24 kw. die ik als test op mijn nieuwe wandverwarming ga aansluiten om zo een juiste inschatting te kunnen maken voor de aan te schaffen wp lw.via koevlaas formule.
Kan iemand mij vertellen wat het laagste vermogen is en bij welke ta van deze ketel.
Waf wilde dat de vloerverwarming weer mee gaat doen dus leg ik nu wand verwarming aan
Aan het eind van deze week heb ik er duizend meter hoh 5cm in zitten met 16x2 vloerverwarming slang.

Dit huis heb ik in 1990 zelf gebouwd=eigen handen.Incl.cv,die ik eigenlijk niet wilde,maar ja...
Wandopbouw is 10cm betonsteen 2cm stille lucht 20 cm glaswol reflectienoppen folie 16x2 vloerslang 1 cm stucplaat 0.5 cm stuc. 10 procent van de bouwkosten ging naar isolatie omdat ik dacht dat het anders te duur word om te verwarmen. ruiten triple 60mm met argon.

De avanta is amper gebruikt,alleen voor sww. gasverbruik incl koken <300 m3 voor twee volwassenen en twee pubers.

Dus om het gas verbruik vast te stellen wil ik de ketel zo laag mogelijk continu vermogen laten draaien om een wp te simuleren
<mijn idee is zeer lage temp afgifte zonder regeling of buffer alles open(heb wel voorziening getroffen voor regeling op de 11 groeps en 9 groeps verdeler in de kasten op eerste verdieping
<als de plofketel het netjes doet en het niet rendabel is dan komt er geen wp,geen sentiment de sommen gaan het beslissen.

Al je vragen worden beantwoord in de handleiding van de Avanta. Even zoeken op de site van Remaha of Google.

Zonder thermostaat stoken kan, gewoon aan / uit contact doorverbinden.
Weersafhankelijk kan niet zomaar met een Avanta, zit geen aansluiting op voor een buitenvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[quote]kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:29:
[...]

Was er al enige vorm van vloerisolatie aanwezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:53:
[afbeelding]
Je hebt luxe paarden en werk paarden die nooit thuis zijn, want als ze uitgewerkt zijn moeten ze met spoed op vakantie om bij te komen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

TvanW schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:37:
Was er al enige vorm van vloerisolatie aanwezig ?
mwah.. 1cm piepschuim op 60% van vloeroppervlak. (gebolde vloer, enkel in de bolling is de "isolatie" aanwezig)
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:53:
[afbeelding]
als ik mijn verwachtte verbruik (10k kWh) invult bij gaslicht, dan wordt er gevraagd of ik niet een zakelijke gebruiker ben :P

[ Voor 42% gewijzigd door kmf op 10-04-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij verbruiken zo'n 350kWh per maand voor alles behalve de WP.

De WP heeft sinds januari ruim 2000kWh "opgesnoept" (incl. SWW).

De gehele winterperiode (september t/m maart) een kleine 3400kWh (incl. SWW)
Tel ik daar nog 250kWh voor SWW verbruik bij op komt dat op 3650 kWh voor WP per jaar.

Wel staat de WP sinds dit weekend weer hele dag haar neus leeg te halen, los van een klein SWW runnetje rond 14:00

Als ik mag gokken ga ik uitkomen op 4200kWh "normaal" verbruik en dus 3650kWh voor WP maakt 7850kWh totaal per jaar.

Ik verwacht dat mijn 7000WP toch wel zo'n 6100kWh opwekt (PVGIS) dus blijft er een netto verbruik over van 1750 kWh per jaar.

Op dit moment zouden mijn jaarlijkse kosten dan € 178,00 per jaar zijn volgens www.gaslicht.com wat neerkomt op nog geen € 15,00 per maand.

Ik ben nu klant bij vd Bron en betaal € 20,00 per maand voorschot en krijg nog een welkomstbonus eind van de periode (augustus), dus dat betekent dat ik nog een paar € terug zou gaan krijgen.

Als ik gas had gehad en geen PV dan was ik dus 4200kWh per jaar kwijt aan stroom en 1800m3 gas per jaar (even snel 1/2 gerekend).

Dan waren mijn jaarlijkse lasten € 1880,00 per jaar geweest = 156,66 per maand.

Toch een besparing van ruim 1700,00 per jaar :P

De WP met alle toeters en bellen heeft me netto netto zo'n 5K extra gekost tov CV ketel en de PV zo'n € 7800,00 dus totaal 12.800 / 1700 is een ROI van zo'n 7,5 jaar wat netjes is naar mijn idee.

Als zal de ROI wel minder worden als ze met dat salderen gaan rommelen, maar ach ja, dan heb ik er in ieder geval een kleine 4 jaar van kunnen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:47:
[...]
Die 10kWh is sluipverbruik.
Normaal verbruik is vele malen meer met elektrisch koken, wassen & entertainment ;)
Dat vind ik wel wat overdreven. Ik verbruik nu jaarlijks zo'n 2900 kWh (nog zonder PV of WP). En we koken op inductie en hebben ook nog twee kinderen (10 en 13).
Toch hebben we genoeg aan 8 kWh per dag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Andrehj schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:40:
[...]

Dat vind ik wel wat overdreven. Ik verbruik nu jaarlijks zo'n 2900 kWh (nog zonder PV of WP). En we koken op inductie en hebben ook nog twee kinderen (10 en 13).
Toch hebben we genoeg aan 8 kWh per dag.
Gefeliciteerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-01-2024
Chris_82 schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:42:
[...]

(y) Mooi dat je het werkend hebt gekregen met IUNGO / Modbus Kamstrup warmtemeter. Bij welke leverancier heb je deze vandaan? Veel duurder dan de 302?
Zou je jouw meetgegevens willen delen voor de maandelijkse monitoring?

[...]

Defrosts en bijverwarming hebben we in het vorige L/W WP deel uitgebreid besproken, geeft minder afkoeling CV en/of kortere defrost tijdsduur

Ergens lijkt het me dat je historisch verbruik van 2000 m3 gas per jaar en nu 250kWh warmte op 1 dag niet bij elkaar passen. Is je stookgedrag flink veranderd?
Ik zat met gas ook op een 2000m3/jaar en heb nu op de koudste dag tot nu toe 140 kWh warmte nodig gehad.
250 kWh/dag dan loopt de Loria 6010 echt op z'n tenen met 8kW (WP bij -7 graden) + 3kW (Bijverwarming) maal 24 uur...

[...]

Dit is voor mij onbekend en vreemd gedrag. Ik heb bewust de bijverwarming uit staan (instelling en zekering), maar nooit problemen gehad met niet aan gaan...
Zijn je stooklijn en WP-instellingen nog altijd onveranderd? (30: 0.7 / 31: 0 / 33: 50% / 37: 4)

Een andere reden voor bijverwarming is dat de aanvoertemperatuur vanaf de WP niet snel genoeg behaald wordt, en de bijverwarming bijgeschakeld wordt. Kun je een voorbeeld delen vanuit de IUNGO, met verbruik en Ta?
Ik vermoed dat de oplossing in het veranderen van de stooklijn ligt.
Om het concreter te maken: ik denk dat deze te laag staat. Ta wordt (te) makkelijk behaald, WP gaat uit, ook al is de kamer nog niet warm genoeg!

Ik ben ook benieuwd naar je nachtverlaging instellingen. Hoe koud is de kamer als de WP weer aan zou moeten gaan?

Met mijn huidige instellingen (30: 0.4 / 31: 7 / 33: 40% / 37: 1) ben ik af van het gependel bij hogere buitentemperaturen en lekker comfortabel bij strenge buitenvorst.
Nachtverlaging probeer ik ook, -sort of-:
11:00 - 19.5
22:30 - 18 (doel: WP uit)
22:45 - 19. Afhankelijk van de buitencondities blijft de WP uit totdat 19 graden binnen is bereikt, of gaat weer zachtjes aan met een flink lagere Ta.
Eerst: Excuus, ik ben nog niet zo handig met selectieve quotes, dus alles maar in een keer.

De Kamstrup komt direct van IUNGO. Zij waren net aan het testen toen ik kwam vragen en ik mocht als soort beta tester met een werkende oplossing aan de gang. Kostte wel € 380, maar ik wilde hem wel graag hebben. Hij zou binnenkort in het standaardleveringsprogramma komen.
Ja ik vind het primna om gegevens te delen. Zeg maar hoe dat moet. en wat je wilt.

Verbruik van 255 kWh/dag: mijn stookgedrag is niet echt veranderd. Ik heb mijn 'oude' thermostaat voor de gas-cv nog laten hangen, en ik zie daarop dat ik nu wel ongeveer 0,5 tot 1 graad hoger moet zitten om het comfortabel te hebben,
Die moeilijkheden voor de Loria op koudste dag heb ik ook nog wat verder opgevoerd door ook de voorafgaande nacht de temperatuur 1,5 graden te verlagen. Hij moest zich dus ook nog in het zweet werken om die 1,5 C in te lopen. Dat maakte overigens niet zo veel met de volgende dag, 2-3, zonder nachtverlaging: toch nog 245 kWh. Er stond toen een krachtige NO-wind die vol op het huis stond.

Ik heb stooklijn aangepast naar: (30: 1,2 / 31: 0 / 33: 50% / 37: 3) Een week na die datum heb ik 37 (pompsnelheid) verlaagd naar 2 om geruis te verminderen. Dat is gelukt, hoewel het debiet maar heel weinig verandert. Ik had 30 verhoogd van 0,7 naar 1,2 omdat ik het bij koud weer te koud vond. Jij hebt hem verlaagd???

Ik zal proberen een grafiek te sturen, weet niet of me dat lukt. Daarom eerst deze tekst en daarna poging om een plaatje te versturen.

Mijn Nachtverlaging: om 22:30 van 19,5 naar 18; om 7:30 naar 19,5. Ik heb dat ook een tijdlang in 3 stappen gedaan (7:30 naar 18,5, 8:00 naar 19 en 8:30 naar 19,5) maakte overall niet veel uit.
Bijzondere truc om eerst om 22:30 de temperatuur flink te verlagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Zo goed als @Andrehj doe ik het wrs niet niet, alhoewel....? 2300/2400kWh pj met koken op gas. 5 persoons huishouden. Sluipverbruik is 37W, waarvan de CV-ketel met 10W de belangrijkste sluipverbruiker is.

[ Voor 36% gewijzigd door Cranberry op 10-04-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Cranberry schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:46:
Zo goed als @Andrehj doe ik het wrs niet niet, alhoewel....? 2300/2400kWh pj met koken op gas. 5 persoons huishouden. Sluipverbruik is 37W, waarvan de CV-ketel met 10W de belangrijkste sluipverbruiker is.
Heb jij geen wifi router, wekkerradio, mediabox e.d?.De router van Ziggo gebruikt al 20W standby

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij ons draait altijd:

WP (26Watt standbyverbruik)
NAS (Synology DS214+)
2 koelkasten
1 diepvries
Venitlatie
3 PoE wifi accespoints
1 netwerkswitch
1 x glasmodem/router Caiway
2 x IP WEBCAM
1 x Kodi (RPI2)

Aantal wekkers en klokjes op de oven

Altijd aan apparatuur was vannacht 169Watt, valt me nog mee dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@Pietje555 zeker, wifi router (FritzBox), 8p switchje, printer en een wakeuplight. BananaPi als mediaserver en een netduino om energieverbruik te meten. Daarnaast koelkast en diepvries. Dat is wel zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
wervisser schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:14:
@Chris_82 @Enerziek

Ik had eerst alleen de automaat uitgezet, maar toen wilde de WP op een dag niet starten. Toen ik de automaat weer aanzette liep alles meteen weer. Daarom heb ik daarna via de optie uitgezet. Maar ook daar mee bleef hij een paar dagen geleden uit, totdat ik de betreffende parameter aanpastte.

Ik heb nog geen ervaring met onderhoud. Zal eens navragen bij mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Oxellaar schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:26:
[...]

Al je vragen worden beantwoord in de handleiding van de Avanta. Even zoeken op de site van Remaha of Google.

Zonder thermostaat stoken kan, gewoon aan / uit contact doorverbinden.
Weersafhankelijk kan niet zomaar met een Avanta, zit geen aansluiting op voor een buitenvoeler.
Dank,ik had daar al gekeken:Nominale belasting Qn (onderwaarde = Hi) minimaal kW 5,7

Zou je weten wat voor een watertemperatuur daarbij hoort? afhankelijk van de flow natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Bedankt allen voor de reacties.
kmf schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:06:

Dit dus: https://bertha15.wordpres...de-warmtepompinstallatie/

Met de afgelopen dagen zit er een mooi zonnetje op de doorstroomverwarmer. Deze geeft dus aan dat het water toevoer warm genoeg is en gaat dus niet naverwarmen.

Het warme water hielp ook de wasmachine een beetje. Door water voor te verwarmen naar 25 graden (middels een mengventiel. Voor de doorstroomverwarmer.)
Bedankt voor je reactie en link naar blog @kmf. Door het volgen van dit topic had ik je blog en setup al eerder gezien. Bevalt het tot nu toe? Een gelijkaardige opzet overweeg ik dus ook sterk!
Andrehj schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:29:

Je systeem wordt (wat mij betreft) veel te ingewikkeld. Mijn idee:
  • Voldoende PV op je dak in een oost-west opstelling. Niet op zuid, want dan wek je vooral stroom op op een moment dat je die niet gebruikt, wat bij vervallen van salderingsregeling erg negatief gaat uitpakken.
  • Geen zonnecollectoren. Vraag en aanbod sluiten bij zowel PV als ZC niet op elkaar aan, maar bij PV kun je de overtollige stroom tenminste in het net pompen, bij ZC gaat dat niet. Bovendien heb je bij ZC een probleem in de zomervakantie.
  • SWW maken met een WPboiler (kan met subsidie netto voor onder de 1000 euro).
  • Overal vloerverwarming en hiervoor de simpelste WP split unit die je kunt vinden gebruiken. Ze hebben toch allemaal capaciteit over. Geen buffervaten en geen moeilijke regelingen. Gewoon op 1 ruimtetemperatuur regelen, je huis krijgt toch een constante temperatuur.
  • Vergeet de vloerverwarming in de verdiepingsvloeren niet, die zijn vooral als je wilt koelen erg handig.
Alternatief: Hele huis verwarmen met infraroodpanelen, je hebt toch nauwelijks warmtevraag. Reken bij jouw zeer kleine warmtevraag de terugverdientijd van je WP maar eens uit...

Let op: Kies altijd een WP die ook kan koelen. Dat heb je misschien nog wel harder nodig dan verwarmen.
De "bovenverdieping" wordt in mijn kleine woning erg beperkt. Door een beperkte breedte van de vloer kan er volgens mij ook geen vloerverwarming (/koeling) komen. Verwarmen van de slaapkamer lijkt me ook absoluut niet nodig, zelfs in slecht geïsoleerde huurappartement deed ik dat amper/niet.

Tevens ben ik woonachtig in België, waardoor er geen subsidies zijn voor warmtepomp(boiler) en de spelregels van PV net anders.
Verwijderd schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:52:
[...]

Als je warmte behoefte zo beperkt is en je bereid bent om out of the box te denken, kijk dan eens hier: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning en het daar genoemde: https://www.installatie.n...smelten-en-stollen-vloer/ Waar een een WP-Boiler voor zowel verwarmen als SWW maken besproken wordt. Qua eenvoud en goedkoop kun je dan helemaal aan je trekken komen denk ik.
Dat topic heb ik laatste dagen ongeveer helemaal doorgenomen, want inderdaad een leuk en vooral creatief idee! Toch vrees ik dat er net teveel haken en ogen aan zitten... Qua vermogen moet het net uit kunnen, maar volgens mij gaat het bij stevige vrieskoude tekort schieten. Tevens is de COP niet heel erg goed te noemen.

Wat een grootverbruikers qua elektriciteit hier zeg... 8)7 Op mijn eentje zat ik rond 800kWh jaargebruik, met inwonende vriendin is dat gestegen naar 1200kWh. Elektrisch koken (met nog ouderwetse elektrische pit in huurappartement!), verwarming en sww op gas.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
Het onderhoud wordt jaarlijks uitgevoerd (advies van Techneco voor de Loria, 2 jaarlijks voor Elga).

Tijdens het onderhoud wordt de buitenunit gereinigd en de filters van de binnenunit vervangen/schoongemaakt. De hele installatie krijgt een 'checkup'. Kostenplaatje zo'n €95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bokno schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:37:
[...]

Dank,ik had daar al gekeken:Nominale belasting Qn (onderwaarde = Hi) minimaal kW 5,7

Zou je weten wat voor een watertemperatuur daarbij hoort? afhankelijk van de flow natuurlijk....
Onderwaarde is altijd opgegeven bij 50/30
Een lagere temperatuur geeft dus een nog hoger vermogen op onderwaarde.
Flow is niet van belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
Enerziek schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:46:
[...]

Eerst: Excuus, ik ben nog niet zo handig met selectieve quotes, dus alles maar in een keer.

De Kamstrup komt direct van IUNGO. Zij waren net aan het testen toen ik kwam vragen en ik mocht als soort beta tester met een werkende oplossing aan de gang. Kostte wel € 380, maar ik wilde hem wel graag hebben. Hij zou binnenkort in het standaardleveringsprogramma komen.
Ja ik vind het primna om gegevens te delen. Zeg maar hoe dat moet. en wat je wilt.

Verbruik van 255 kWh/dag: mijn stookgedrag is niet echt veranderd. Ik heb mijn 'oude' thermostaat voor de gas-cv nog laten hangen, en ik zie daarop dat ik nu wel ongeveer 0,5 tot 1 graad hoger moet zitten om het comfortabel te hebben,
Die moeilijkheden voor de Loria op koudste dag heb ik ook nog wat verder opgevoerd door ook de voorafgaande nacht de temperatuur 1,5 graden te verlagen. Hij moest zich dus ook nog in het zweet werken om die 1,5 C in te lopen. Dat maakte overigens niet zo veel met de volgende dag, 2-3, zonder nachtverlaging: toch nog 245 kWh. Er stond toen een krachtige NO-wind die vol op het huis stond.

Ik heb stooklijn aangepast naar: (30: 1,2 / 31: 0 / 33: 50% / 37: 3) Een week na die datum heb ik 37 (pompsnelheid) verlaagd naar 2 om geruis te verminderen. Dat is gelukt, hoewel het debiet maar heel weinig verandert. Ik had 30 verhoogd van 0,7 naar 1,2 omdat ik het bij koud weer te koud vond. Jij hebt hem verlaagd???

Ik zal proberen een grafiek te sturen, weet niet of me dat lukt. Daarom eerst deze tekst en daarna poging om een plaatje te versturen.

Mijn Nachtverlaging: om 22:30 van 19,5 naar 18; om 7:30 naar 19,5. Ik heb dat ook een tijdlang in 3 stappen gedaan (7:30 naar 18,5, 8:00 naar 19 en 8:30 naar 19,5) maakte overall niet veel uit.
Hierbij dan een paar grafiekjes met meetgegevens. Het gaat om 2 maart de koudste dag/nacht en om 8 maart met een paar opvallende zaken die vaak voorkomen bij mij.

2 maart
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m6hcp34z.jpg
Buitentemperatuur is tussen -6,4 en 0. Je ziet dat de elektrische verwarming (donkergroen, rechte blokken ondering) heel vaak aan staat. Hij gaat vooral uit na een defrost. De TA zit heel vaak op zijn top, 50C en het afgegeven vermogen (hel-groen) zit vaak ook tegen het maximum van 12,5 kW

8 maart
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qs4daesx.jpg
Buitentemp is tussen 1,9C en 8,2C. De vorige avond is de thermostaat lager gezet, naar 18,0C (er zit een verschil van 0,5C tussen de temperatuur va de thermostaat die bijv regelt op 19,5 overdag en de meetsensor die dan 20,0c meet. Tot 2:00 is alles uit, nog warm genoed van de vorige dag. Om ca 2:00 moet worden bijverwarmd en dan gaat meteen het elektrisch element aan. Lijkt wat overbodig. Om ca 4:15 gaat weer alles uit tot 5:30. Dan moet weer hard gewerkt worden, maar gaat het element niet aan. Pas om 7:30, als de thermostaat van 18 naar 19,5 gaat, gaat er weer flink wat vermogen het huis in en na een klein halfuur komt toch weer het element bij. Lijkt ook wat overbodig.Kort daarop zakt alles ineen omdat er een defrost nodig is. Dan is de thermostaat temperatuur op hoogte (dwz 20C).
Om ca 14:00 gaat bij een redelijke hoge buitentemperatuur van 8C de WP pendelen (de thermostaattemperatuur is dan wat te hoog), na een heel stabiele periode tussen 10:12 en 12:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Enerziek Ongelooflijk die grafiek en cijfers. Jouw 2000 t.o.v. mijn 1650 geeft een bepaald verwachtingspatroon qua verbruik in kWh's maar dit is off the scale. 2 maart 233% en 8 maart 147%, ik veronderstelde, ten onrechte naar nu blijkt, dat het element 'even' bij kwam bij defrosts maar dit is heel wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:38:
@wervisser Ik verwacht ook een standaard STEK controle :?

@TKroon / @Verwijderd / @Dylantje2 laten we rekenen met € 0,11 cent er kWh.

Stel dat je heel zuinig bent en met een WP in totaal 5000kWh per jaar verbruikt, dan heb je daar al 5000WP voor nodig (gunstig gerekend).

Stel dat je zoals @Dylantje2 beweerde dan ook nog je huur wil terugverdienen (€ 500,00 per maand / € 6000,00 per jaar) dan heb je daar ook nog 54545 kWh per jaar voor nodig, dus totaal +- 60000WP nodig op het dak.

Met hele goede panelen haal je 180WP / m2

Dan heb je dus een dakoppervlak nodig van 333m2.

Nee, ik denk toch echt dat @Dylantje2 een klein rekenfoutje heeft gemaakt :+
Wat ik al zei...
Ik doe het ook voor stukken minder huur... _/-\o_

En helemaal gratis wonen zal het hem ook nooit worden.
Vooral als de grote batterij uit gaat.

Edit:
Ik wil echt geen gelijk. en niet zeuren.
maar ik vraag me oprecht af of je met een passief huis met die extreme isowaardes die erin zitten 5000Kw verbruikt. Hoe dan ook een detailtje. [ waar ik het niet zeker weet. Maar ik denk echt stukken minder...
er staat namelijk maar een relatief klein wptje op de dakkapellen. [ dus geen kanon ]

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 10-04-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bokno schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:31:

Koevlaas2 heeft ook een Remeha Avanta (BJ 2005) en die doet minimal 5.5 kw, maar ik weet niet bij welke temperatuur.

Edit: @Oxellaar heeft al gesproken zag ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DeadLock schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:31:
Bedankt allen voor de reacties.

[...]

Bedankt voor je reactie en link naar blog @kmf. Door het volgen van dit topic had ik je blog en setup al eerder gezien. Bevalt het tot nu toe? Een gelijkaardige opzet overweeg ik dus ook sterk!
Jazeker. Op dagen zoals deze (half bewolkt) kan ik nog steeds gratis douchen (en de wasmachine ondersteunen) omdat het buffervat toch 55'C heeft gehaald.

Er zijn natuurlijk wel "maar"-en en zwaktepunten in het ontwerp. Maar deze treden nauwelijks op.

Op dagen waarbij het warm genoeg is dat de warmtepomp niet hoeft te draaien EN waarbij de zon helemaal niet doorbreekt, dan kan het gebeuren dat de buffervat niet warmer wordt dan 20'C.
Maar dan kan de doorstroomverwarmer nog steeds van warm water voorzien. Maar dit is wel wat duurder natuurlijk. Ik kan dan kiezen om handmatig de warmtepomp aan te zwengelen voor 5 minuten, en het vat is opgewarmd naar 30c.
Maar dit is een uitzonderlijke situatie en komt dus nauwelijks voor denk ik. Als het warm genoeg is om geen WP te gebruiken, dan is het bijna altijd zo dat de zonneboiler ook warm wordt. De zonnecollector is nagenoeg altijd minimaal 10C warmer dan omgevingstemperatuur.

spoiler:
Het andere uiterste in theorie is dat er volop zonlicht was geweest, de buffervat flink is opgewarmd, we geen SWW meer nodig hebben, maar toch zo koud dat de warmtepomp moet draaien. Dit op een winteravond na een zonnige dag bv.
In dat geval kan ik niet efficiënt de warmte in het buffervat benutten.
Door de gelaagdheid zal de onderkant van het vat zo koud (±20C) zijn dat het niet kan meehelpen met het CV-verwarming. De bovenkant kan dan nog steeds 50C zijn. Dan is het jammer dat ik dat niet mee kan laten draaien met het CV-circuit. Als ik nog een spiraal aan de bovenkant had, dan had ik daar het TR van de CV parallel aan gehangen.
Op zulke avonden kan dat circuit dan het retourwater opwarmen zodat de WP dit in het CV-circuit kan pompen.
(maar ik denk dat dit nooit rendabel kan zijn. Wel een leuk systeem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

koevlaas2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:34:
[...]

Draait nog niet helaas, morgen weer een dag en dan moet het af want woensdag moet ik weer een andere klant bezoeken.
Wat Mitsubishi gedaan heeft tov oude model is dat de compressor nu in rubbers zit en er zit een geluiddempende kast omheen.
Als extra werk moet je de kast deels demonteren om de vervoerblokkeringen te verwijderen.
Weet je al wat meer? Ben zeer benieuwd naar het geluid nivo van van de buitenunit

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Enerziek schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:46:
[...]
Dat herken ik, een andere locatie van de thermostaat of weerstation kan een aanzienlijk verschil opleveren. Ook tussen twee verschillende sensoren kan makkelijk tot 1 graad verschil zitten (bijv. met NTC of DS18B20).
Echt bizar groot die weersinvloed op je verbruik. In je voorbeelden kom ik (heel simpel gerekend kWh_th/(T_binnen-T_buiten)=kWh_gr.d; kWh_gr.d/8 kWh_th/m3_gas*2800 gr.d/jr = m3_gas/jr) op een verwacht jaarverbruik van 1990 m3/jaar uit voor 8 maart, of 3725 m3/jaar voor 2 maart.
Met zo'n sterke invloed van het weer (zon/wind/temp) is de bijverwarmingsweerstand geen overbodige luxe!
Ik zal je nu niks nieuws vertellen, maar dit heeft grotendeels te maken met de isolatie toestand en vooral kierdichtheid van je huis... Hoe is je ventilatie geregeld, roosters?

Inderdaad, het verschil bij mij tussen stand 1-4 was ook niet zoals ik verwachtte. (1 = 1050, 2 = 1250, 3 = 1380, 4 = 1380, alle L/uur)
Om te compenseren voor het hogere voetpunt van de stooklijn, heb ik de helling aangepast. Bij koud weer was het warm genoeg. Bij milde buitentemperaturen had ik eerst slecht regelgedrag (eindeloos pendelen 6x/uur en onnodig blijven rondpompen)
Enerziek schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:03:
[...]
Hierbij dan een paar grafiekjes met meetgegevens. Het gaat om 2 maart de koudste dag/nacht en om 8 maart met een paar opvallende zaken die vaak voorkomen bij mij.

2 maart
[afbeelding]
Buitentemperatuur is tussen -6,4 en 0. Je ziet dat de elektrische verwarming (donkergroen, rechte blokken ondering) heel vaak aan staat. Hij gaat vooral uit na een defrost. De TA zit heel vaak op zijn top, 50C en het afgegeven vermogen (hel-groen) zit vaak ook tegen het maximum van 12,5 kW
Zie ik het goed dat het element juist uitstaat tijdens een defrost?
8 maart
[afbeelding]
Buitentemp is tussen 1,9C en 8,2C. De vorige avond is de thermostaat lager gezet, naar 18,0C (er zit een verschil van 0,5C tussen de temperatuur va de thermostaat die bijv regelt op 19,5 overdag en de meetsensor die dan 20,0c meet. Tot 2:00 is alles uit, nog warm genoed van de vorige dag. Om ca 2:00 moet worden bijverwarmd en dan gaat meteen het elektrisch element aan. Lijkt wat overbodig. Om ca 4:15 gaat weer alles uit tot 5:30. Dan moet weer hard gewerkt worden, maar gaat het element niet aan. Pas om 7:30, als de thermostaat van 18 naar 19,5 gaat, gaat er weer flink wat vermogen het huis in en na een klein halfuur komt toch weer het element bij. Lijkt ook wat overbodig.Kort daarop zakt alles ineen omdat er een defrost nodig is. Dan is de thermostaat temperatuur op hoogte (dwz 20C).
Om ca 14:00 gaat bij een redelijke hoge buitentemperatuur van 8C de WP pendelen (de thermostaattemperatuur is dan wat te hoog), na een heel stabiele periode tussen 10:12 en 12:30.
Pfff... Wat/hoe/waarom kan ik je niet precies vertellen. Nu ik er nog eens over nagedacht heb zijn er verschillende manieren om uit te vinden of de WP goed gaat werken zonder het (onnodig) bijschakelen van de bijverwarming. Alle opties zijn er op gericht dat de temperatuurssprong minder snel en minder groot wordt, zodat de bijverwarming niet aanhoeft.
- de overgang van 18 naar 19,5 is mogelijk zo groot dat de WP gelijk de bijverwarming wil inschakelen, werkt niet vanwege uitstaande zekering, schiet in error modus? Probeer eens elk uur daarvoor met 0.5 graden stappen te werken? (Zoals je eerder had maar dan langere fases, gaf dat destijds ook inschakelen bijverwarming?) Of een vergelijkbare 'nachtverlaging' als ik toepas?
- voetpunt van de stooklijn omhoog (31), helling iets minder steil (30). Minder steile helling geeft een kleinere temperatuurssprong.
- de thermostaat invloed (33) verlagen naar 40% of zelfs 30%? Voordeel is een kleinere temperatuurssprong bij een setpoint wijziging, nadeel is dat je stooklijn beter moet passen omdat het naregelingseffect kleiner wordt.
- pompstand verlagen naar 1. Lagere flow zal hoge Ta iets eerder/makkelijker behaald worden. Effect op verwarmings capaciteit en COP is klein vanwege kleine verschillen in debiet, maar alle kleine beetjes helpen. Regeling is vooral op Ta gebaseerd.

Ook zou ik je vraag en info bij je installateur neerleggen voor advies. Misschien komt het bij hen of Techneco bekend voor, of kunnen ze er een fix voor maken? (Alleen inschakelen bijverwarming onder xx graden buiten?)

[ Voor 11% gewijzigd door Chris_82 op 11-04-2018 15:44 . Reden: Uitgebreidere verklaring van opties ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gasschuif schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:30:
[...]

Weet je al wat meer? Ben zeer benieuwd naar het geluid nivo van van de buitenunit
Had wat tegenslag vandaag, de boel is nu volledig geïnstalleerd maar het water moet nog in het vat, dit ga ik morgen doen en dan gaan we toch echt draaien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sfo6aupaqxo.jpeg

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Reminder: gebruik geen oude slangen als vulslang. En als je toch als vulslang gebruikt, draai het los van de vulopening zodat je zeker weet dat waterkraan dicht is.

middenin de nacht wakker geworden van gedruppel vanuit zolder tot aan begane grond, vanwege losgeschoten vulslang. 100 liter water door het huis. 2 uur water lopen scheppen. Gelukkig is een PU-gietvloer waterdicht en heeft waterschade zich voorlopig beperkt tot ongeverfde trappenhalmuren en paar verhuizdozen met oude boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Tsja, dat lijkt iedereen een keer te moeten overkomen. Bijvullen en CV aanzetten, bij ons was de kraan wel dicht, maar niet de afsluiter op de radiator, slang geknapt onder druk van het hete water. Ik had het in mijn eerste huis in Amsterdam, op de 3e verdieping. Wij hadden nul schade, want het pikzwarte water was langs de muren helemaal naar beneden gelekt tot de begane grond. Er konden drie keukens opnieuw geverfd worden...

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:59:
[...]

Koevlaas2 heeft ook een Remeha Avanta (BJ 2005) en die doet minimal 5.5 kw, maar ik weet niet bij welke temperatuur.

Edit: @Oxellaar heeft al gesproken zag ik.
Dank jullie beiden.Twee maanden geleden heb ik de eerste wand die ik maakte direct op de ketel aangesloten en de test was geslaagd,dit wandje had maar 90 meter slang maal =- 0.1 liter is per meter is maar 10 liter inhoud dus lastig om goed beeld te hebben.

Ditzelfde dhz systeem heb ik eerder gemaakt in mijn huis maar dan met elektrische weerstand draad cop 1
dat werkte 10 jaar goed.

Nu doe ik het hele huis voor de prijs van twee Jaga ltv units.

1000 meter vvslang hoh 5 cm maar dan in dewand.Ik reken op de minder dan de helft van de afgifte bij 30 graden voor vvw.
dus 40 watt per vierkante meter bij 28 graden ta en 21 graden rt.

Als iemand zonder karma kan ik geen foto plaatsen helaas.

Ik kies voor wandverwarming omdat ik een zeer goed geisoleerde vloer heb met maple houten afwerking.

Als je het echt helemaal zelf maakt kost dit per m2:

20 m 2x16 vvw = 12 euro
1 m2 stuc plaat 2 euro
stroken mdf 1 euro
schroeven etc etc 1euro
roodband stuc .
Latex muurverf niet gerekend.

Totaal ongeveer 15 euro per m2 volgens de fabrikant is 40 watt een aardig veilige gok.

Ik heb boven in de slaapkamers op verdieping op aanraden van hem de twee 11 en 9 groeps verdelers gemaakt ivm ontluchten.

Verder gaat alles op de gok,ik sluit hem aan op de ketel en hoop dat de cv pomp dit aankan,ik wil 32 mm
aanvoer gaan maken verder niets ertussen.

>Als iemand denkt dat dit niet gaat hoor ik dat graag ik kan nu nog grotere aanvoer realiseren ik wil graag geen extra pomp...

Daaran maar wachten op betere warmte pompen met propaan.

Toen ik mijn huis bouwde in1990 wilde ik geen cv maken ,in canada waar ik de eerste ww warmtepomp zag in 1980,vonden ze het toen al mooi,maar ja ze verwarmde toen met weerstand baseboard heating
cop 1.Ze hadden goedkope hydro power daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:42:
[...]

Had wat tegenslag vandaag, de boel is nu volledig geïnstalleerd maar het water moet nog in het vat, dit ga ik morgen doen en dan gaan we toch echt draaien.

[afbeelding]
Succes! Weet je toevallig of de cilinderunit binnen nog steeds dezelfde FTC-5 print gebruikt? In dat geval zou hij namelijk ook compatible zijn met mijn cilinderunit en zou ik het mogelijk in de toekomst nog wel interessant vinden om de buitenunits uit te wisselen (mocht dit nieuwe model écht zo stil zijn als beloofd). Ik zag ergens een compatibiliteitsmatrix en daar stonden wel een aantal van het nieuwe model bij die zouden moeten werken met de 'oude' binnenunits maar mogelijk leveren ze ook nieuwe cilinderunits met hetzelfde typenummer als de oude maar toch met een nieuwe FTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:32:
Reminder: gebruik geen oude slangen als vulslang. En als je toch als vulslang gebruikt, draai het los van de vulopening zodat je zeker weet dat waterkraan dicht is.

middenin de nacht wakker geworden van gedruppel vanuit zolder tot aan begane grond, vanwege losgeschoten vulslang. 100 liter water door het huis. 2 uur water lopen scheppen. Gelukkig is een PU-gietvloer waterdicht en heeft waterschade zich voorlopig beperkt tot ongeverfde trappenhalmuren en paar verhuizdozen met oude boeken.
Veel voorkomende fout... ;)
Vulslang altijd loskoppelen. Zo kun je ook niet vergeten om 1 van de kranen dicht te zetten na bijvullen.

Officieel mag hij ook niet aangekoppeld blijven. Er mag geen verbinding zijn tussen drinkwaterleidingen en cv systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:38:
[...]

Echt bizar groot die weersinvloed op je verbruik. In je voorbeelden kom ik (heel simpel gerekend kWh_th/(T_binnen-T_buiten)=kWh_gr.d; kWh_gr.d/8 kWh_th/m3_gas*2800 gr.d/jr = m3_gas/jr) op een verwacht jaarverbruik van 1990 m3/jaar uit voor 8 maart, of 3725 m3/jaar voor 2 maart.
Met zo'n sterke invloed van het weer (zon/wind/temp) is de bijverwarmingsweerstand geen overbodige luxe!
Ik zal je nu niks nieuws vertellen, maar dit heeft grotendeels te maken met de isolatie toestand en vooral kierdichtheid van je huis... Hoe is je ventilatie geregeld, roosters?
@Enerziek Hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" constateerde ik ook een bizar verschil, in dit voorbeeld is de woning met de grootste variatie tevens de nieuwste en waarschijnlijk de veruit best geisoleerde. Het mogelijke verschil is de manier van stoken, de vlakste curve hoort bij de slechtst geisoleerde woning, de mijne, maar regelt uitsluitend op WAR zonder naregeling.
EDIT:
Tevens heb ik <2kWh per m3 nodig met deze wijze van stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ik heb bij Techneco de vraag neergelegd of het mogelijk is het legionella programma van mijn Loria 6010 duo te wijzigen.
Hierop de volgende reactie.
Het is niet mogelijk het legionella programma op een ander tijdstip in te stellen. Het programma staat standaard ingesteld op vrijdag om 03:00 uur. Wil u toch heel graag dat het op een ander tijdstip gebeurt dan zou u de datum en tijd afwijkend kunnen instellen van de werkelijke datum en tijd.
Toch wel een teleurstellend antwoord, zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?
Een legionella programma om 3 uur in de nacht starten 8)7, lekker salderen en een prima cop |:(

Edit....
Toch nog even de volgende vraag neergelegd.
U zegt "het programma staat standaard ingesteld op vrijdag 03:00 uur".
Dan is deze toch ook standaard anders (door u/Techneco/?) in te stellen ?

[ Voor 14% gewijzigd door TvanW op 11-04-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:25:
[...]

Veel voorkomende fout... ;)
Vulslang altijd loskoppelen. Zo kun je ook niet vergeten om 1 van de kranen dicht te zetten na bijvullen.

Officieel mag hij ook niet aangekoppeld blijven. Er mag geen verbinding zijn tussen drinkwaterleidingen en cv systeem.
Dit jaar een aanscherping van de verzekeringsvoorwaarden (Centraal Beheer) gekregen, waarbij waterschade in deze situatie voor eigen rekening is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 17:57
TvanW schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:43:
Ik heb bij Techneco de vraag neergelegd of het mogelijk is het legionella programma van mijn Loria 6010 duo te wijzigen.

[...]

Een legionella programma om 3 uur in de nacht starten 8)7, lekker salderen en een prima cop |:(
En als je met het tijdprogramma op een bepaalde tijd een hogere temperatuur insteld van het sww? Of doet het legionella programma meer dan alleen de boel heet stoken ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:21:
[...]
En als je met het tijdprogramma op een bepaalde tijd een hogere temperatuur insteld van het sww? Of doe het legionella programma meer dan alleen de boel heet stoken ?
Als dat al mogelijk is, het tijdprogramma geldt voor alle dagen van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:51:
[...]

Dit jaar een aanscherping van de verzekeringsvoorwaarden (Centraal Beheer) gekregen, waarbij waterschade in deze situatie voor eigen rekening is.
Klopt, ik zag het pas ook in mijn polis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad wel de debielste tijd die je kunt bedenken...
  • Geen opbrengst van PV.
  • Laagst mogelijke buitentemperatuur, dus laagst haalbare COP, maximaal stroomverbruik dus.
  • Maximale geluidsoverlast van je buitenunit midden in de nacht.
  • En dan ook nog niet eens niet instelbaar...
Wie bedenkt zoiets? 8)7

Goede reden om de Loria van mijn lijstje potentiële kandidaten te schrappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-04-2018 12:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
TvanW schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:24:
[...]

Als dat al mogelijk is, het tijdprogramma geldt voor alle dagen van de week.
Kan per dag, week of weekend als ik het goed heb gezien bij mij. Ik weet alleen niet of je de temperatuur zo hoog kan instellen. Je moet sww dan wel via tijdprogramma doen en niet op eco of comfort modus.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:30:
[...]

Dat is inderdaad wel de debielste tijd die je kunt bedenken...
  • Geen opbrengst van PV.
  • Laagst mogelijke buitentemperatuur, dus laagst haalbare COP, maximaal stroomverbruik dus.
  • Maximale geluidsoverlast van je buitenunit midden in de nacht.
  • En dan ook nog niet eens niet instelbaar...
Wie bedenkt zoiets? 8)7

Goede reden om de Loria van mijn lijstje potentiële kandidaten te schrappen.
Je eerste punt is valide, maar punt 2 en 3 niet, want meestal wordt een LPP uitgevoerd met alleen element helemaal zonder de WP zelf, tenminste, zo is het bij de Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij zal toch het eerste stukje (tot 55°C) wel met de WP (kunnen) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:21:
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is het bij de Mitsubishi zo dat setpoint boiler gedaan wordt met de WP en daarboven met element. En ja, daar keek ik ook vreemd van op, want mijn WP kan op "eigen kracht" tot 60 graden, waarom dan van 45 ~ 60 graden met een element doen van COP=1 :? Japanse logica denk ik :P

Maar ik doe niet aan LPP, dus kan je geen praktijkervaringen vertellen :P

@koevlaas2 had jij hier niet mee getest met je Mitsu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:45:
[...]
Kan per dag, week of weekend als ik het goed heb gezien bij mij. Ik weet alleen niet of je de temperatuur zo hoog kan instellen. Je moet sww dan wel via tijdprogramma doen en niet op eco of comfort modus.
Excuus, kan inderdaad per dag, week etc. echter het tijdsprogramma kent volgens mij alleen een eco en comfort modus. De temp. kan >60 maar wordt dan altijd in die modus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:21:
Tot 55°C met WP rest met element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:30:
[...]

@Enerziek Hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" constateerde ik ook een bizar verschil, in dit voorbeeld is de woning met de grootste variatie tevens de nieuwste en waarschijnlijk de veruit best geisoleerde. Het mogelijke verschil is de manier van stoken, de vlakste curve hoort bij de slechtst geisoleerde woning, de mijne, maar regelt uitsluitend op WAR zonder naregeling.
EDIT:
Tevens heb ik <2kWh per m3 nodig met deze wijze van stoken.
Ehhhm, @Verwijderd , hier staat duidelijk vermeld dat het om een oude, matig geisoleerde woning gaat? Mogelijk vrijstaand of hoekhuis waardoor externe invloed groot is...

EDIT:
Ik zou verwachten dat een goed geisoleerd woning juist minder variatie kent. Alleen de stookgrens lager dan voor oudere woningen. dwz stoken vanaf 12 graden ipv 18 graden?

[ Voor 9% gewijzigd door Chris_82 op 11-04-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:02:
[...]

Ehhhm, @Verwijderd , hier staat duidelijk vermeld dat het om een oude, matig geisoleerde woning gaat? Mogelijk vrijstaand of hoekhuis waardoor externe invloed groot is...
Precies hetzelfde dus als bij mij, slecht geisoleerd, bij mij ook een hoekhuis. En de meetperiode betreft ook dezelfde periode, nl. begin maart. Ik kan je conclusie dus helaas niet delen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris_82 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:02:
[...]

EDIT:
Ik zou verwachten dat een goed geisoleerd woning juist minder variatie kent. Alleen de stookgrens lager dan voor oudere woningen. dwz stoken vanaf 12 graden ipv 18 graden?
Het probleem is niet dat het huis veel energie verliest, het gaat er om dat de loria onnodig veel het element inschakelt. Bv tijdens 18 graden de thermostaat naar 19.5 zetten, hij schakelt dan gelijk element in. Hij vroeg zich af of er iets aan in te stellen valt.
Dus heeft niks met energie verlies te maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:11:
[...]

Het probleem is niet dat het huis veel energie verliest, het gaat er om dat de loria onnodig veel het element inschakelt. Bv tijdens 18 graden de thermostaat naar 19.5 zetten, hij schakelt dan gelijk element in. Hij vroeg zich af of er iets aan in te stellen valt.
Dus heeft niks met energie verlies te maken.
Even buiten dat element inschakelen Ja/Nee, de geproduceerde hoeveelheid kWh, onafhankelijk van COP, is op de ene dag onevenredig veel hoger dan op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
TvanW schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:44:
[...]

Excuus, kan inderdaad per dag, week etc. echter het tijdsprogramma kent volgens mij alleen een eco en comfort modus. De temp. kan >60 maar wordt dan altijd in die modus gebruikt.
Wat is eigenlijk het verschil tussen eco en comfort modus ?

Anders eventueel met het tijdprogramma de eco temperatuur als standaard temperatuur en 1 keer per week de comfort stand voor hogere temperatuur voor de legionella preventie.

Ik heb zelf ook de Loria duo 10 KW, maar heb nog geen tijd gehad om me er goed te verdiepen in de instellingen en het zo rendabel mogelijk afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:14:
[...]

Even buiten dat element inschakelen Ja/Nee, de geproduceerde hoeveelheid kWh, onafhankelijk van COP, is op de ene dag onevenredig veel hoger dan op de andere.
Zou bij mij ook zijn als ik van 18 naar 19.5 spring ......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is ook helemaal niet de vraag, en is ook heel logisch als je werkt met regeling gestuurd op ruimtetemperatuur, de variatie die ontstaat zie je terug in het verbruik terwijl je ruimtetemperatuur stabiel is.

Als je stuurt op 24*7 en WAR is je verbruik stabiel maar varieert de ruimtetemperatuur in 99 van de 100 huizen omdat 99 van de 100 mensen graag een stabiele ruimtetemperatuur willen en geen stabiel verbruik.

Het ging over het element, en volgens mij niet over onevenredige warmteverliezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 11-04-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee precies, waarom dat ding gebruikt word?
Lijkt wel een elga die CV bij roept hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82

[...]

Edit....
Toch nog even de volgende vraag neergelegd.

[...]
Lijkt me enigszins een erfenis van Atlantic, met die goedkope atoomstroom en voordeligere (vroeger) nachttarieven in het achterhoofd.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit instelbaar zou moeten zijn, dit is niet meer van deze tijd. Zeker ook omdat de meeste mensen met een WP in NL ook zonnepanelen hebben.
De work-around van Techneco zal wel werken, maar is ook verwarrend als je een tijdsprogramma of nachtverlaging wilt toepassen... Wellicht komen ze ooit nog tot inkeer en komt er een aanpassing voordat het salderen verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgelopen weekend @Evad123456 op bezoek gehad met om bij ons de WP te bekijken en toen kwamen we op het onderwerp "Koelen met een WP".

Nu dacht ik ooit ergens gehoord / gelezen te hebben dat je leidingen en verdelers niet van staal mogen zijn als je ook koelt met een WP, maar als ik terug zoek kan ik zo snel niets vinden.

Weet iemand van jullie hoe dit ook alweer zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is waar ik op reageer van @Chris_82 "Echt bizar groot die weersinvloed op je verbruik. In je voorbeelden kom ik (heel simpel gerekend kWh_th/(T_binnen-T_buiten)=kWh_gr.d; kWh_gr.d/8 kWh_th/m3_gas*2800 gr.d/jr = m3_gas/jr) op een verwacht jaarverbruik van 1990 m3/jaar uit voor 8 maart, of 3725 m3/jaar voor 2 maart."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:33:
Afgelopen weekend @Evad123456 op bezoek gehad met om bij ons de WP te bekijken en toen kwamen we op het onderwerp "Koelen met een WP".

Nu dacht ik ooit ergens gehoord / gelezen te hebben dat je leidingen en verdelers niet van staal mogen zijn als je ook koelt met een WP, maar als ik terug zoek kan ik zo snel niets vinden.

Bij mij is de verdeler van staal evenals de toe- en afvoer v.d. WP, ik kan er probleemloos mee koelen. Wel boven DP blijven uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:41:
Als je stuurt op 24*7 en WAR is je verbruik stabiel maar varieert de ruimtetemperatuur in 99 van de 100 huizen omdat 99 van de 100 mensen graag een stabiele ruimtetemperatuur willen en geen stabiel verbruik.
Hier kun je zien dat die binnenT niet noemenswaardig varieert Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" Net zo min als bij mij.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Not again....allemaal leuk zolang je in een soort van equilibrium zit, verandert één van de variabelen dan ga je inherroepelijk de mist in zonder naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zit ik dan kennelijk al meer dan een jaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
het onderwerp "Koelen met een WP".

Als dat het geval is, dan gaat het feest bij mij in elk geval niet door want ik ben echt niet van plan om alle stalen buizen door het hele huis te vervangen., en heb dan een boiler en buffervat te koop.
Verdeler, ala, misschien in verband met condensatie en uitwendige roest tot gevolg?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is dat alleen zo als je tot onder het dauwpunt gaat koelen, dus wanneer je met die blazers binnen werkt, die zijn voorzien van een condenswaterafvoer etc. Dan gaat er ook water op je leidingen condenseren, met roest als gevolg.
Als je gewoon koelt via de vvw, dan wordt het water niet kouder dan 18°, zodat er geen condensatie optreedt. Volgens mij kun je dan gewoon stalen (verzinkte) leidingen toepassen.
Maar ik ben hierin geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:30:
[...]

Hij draait en is behoorlijk stil, op vol vermogen wel iets compressorgeluid maar veel is het niet. Fan draait niet snel, is ook groot van formaat en maakt geen lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:18:
[...]

Succes! Weet je toevallig of de cilinderunit binnen nog steeds dezelfde FTC-5 print gebruikt? In dat geval zou hij namelijk ook compatible zijn met mijn cilinderunit en zou ik het mogelijk in de toekomst nog wel interessant vinden om de buitenunits uit te wisselen (mocht dit nieuwe model écht zo stil zijn als beloofd). Ik zag ergens een compatibiliteitsmatrix en daar stonden wel een aantal van het nieuwe model bij die zouden moeten werken met de 'oude' binnenunits maar mogelijk leveren ze ook nieuwe cilinderunits met hetzelfde typenummer als de oude maar toch met een nieuwe FTC.
Volgens mij wel dezelfde ftc5, maar vraag Alklima even svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

koevlaas2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:11:
[...]

Hij draait en is behoorlijk stil, op vol vermogen wel iets compressorgeluid maar veel is het niet. Fan draait niet snel, is ook groot van formaat en maakt geen lawaai.
Kijk, dat zijn goede berichten... :)
Dat de fan langzaam draait had ik al gezien, dat je hem niet hoort is prima, en de compressor zit in een omkasting af fabriek en dus daarmee stiller. Mijn plan is om de unit op c.a. 8 meter vanaf het huis te zetten, en als ik dat zo lees is hij dan niet hoorbaar bij het huis.

Vandaag heb ik de rioolbuis 125 mm helemaal gereed en helemaal bedekt met aarde. Begonnen met het verder monteren van het leidingwerk in het stookhok.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:21:
[...]

Wat is eigenlijk het verschil tussen eco en comfort modus ?

Anders eventueel met het tijdprogramma de eco temperatuur als standaard temperatuur en 1 keer per week de comfort stand voor hogere temperatuur voor de legionella preventie.

Ik heb zelf ook de Loria duo 10 KW, maar heb nog geen tijd gehad om me er goed te verdiepen in de instellingen en het zo rendabel mogelijk afstellen.
Bij de eco stand = minimale temperatuur voor sww; indien deze 7°C onder deze waarde is wordt deze verwarmd tot deze temperatuur.
Bij de comfort stand = minimale temperatuur voor sww in comfort mode; indien deze 7°C onder deze waarde is wordt deze verwarmd tot deze temperatuur.
Er kunnen een aantal begin en eindtijden voor de comfort stand ingegeven worden; buiten deze periode(n) geldt de eco stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gasschuif schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:06:
[...]

Dat de fan langzaam draait had ik al gezien, dat je hem niet hoort is prima, en de compressor zit in een omkasting af fabriek en dus daarmee stiller. Mijn plan is om de unit op c.a. 8 meter vanaf het huis te zetten, en als ik dat zo lees is hij dan niet hoorbaar bij het huis.

Vandaag heb ik de rioolbuis 125 mm helemaal gereed en helemaal bedekt met aarde. Begonnen met het verder monteren van het leidingwerk in het stookhok.
Het voornaamste probleem bij het oude model (7.5 KW die ik heb) is dat de compressor staal op staal op de bodemplaat gemonteerd zit, bij de nieuwe staat de compressor op rubbers.
Sinds ik de standaard rubbers van de draagbeugel vervangen heb door softe exemplaren is het lawaai binnen wel minder geworden.

Edit: Onderstaande foto's zijn het nieuwe model (PUHZ-SHW112YAA) met omkastte compressor.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9wjw5acmg6h65.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c9zjc3c1n.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 11-04-2018 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Mooi metersetje heb je daar ;) Bevalt ie?

Bij de City Multi van ME zit de compressor ook in zo'n geïsoleerde omkasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:24:
@koevlaas2 Mooi metersetje heb je daar ;) Bevalt ie?

Bij de City Multi van ME zit de compressor ook in zo'n geïsoleerde omkasting
Ja, ik kan er goed mee uit de voeten.
Voor mijn eigen machine (ecodan) zal ik eens kijken of ik extra kan isoleren.

Ik zocht me trouwens nog rot naar wat men nou bedoelde met nummer 2 van de verwijderingsinstructie, ik dacht aan een schot wat nog weg moest maar dit bleek een wit blaadje te zijn. :) Rechts op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
TvanW schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:08:
[...]

Bij de eco stand = minimale temperatuur voor sww; indien deze 7°C onder deze waarde is wordt deze verwarmd tot deze temperatuur.
Bij de comfort stand = minimale temperatuur voor sww in comfort mode; indien deze 7°C onder deze waarde is wordt deze verwarmd tot deze temperatuur.
Er kunnen een aantal begin en eindtijden voor de comfort stand ingegeven worden; buiten deze periode(n) geldt de eco stand.
Dan doen beide toch het zelfde? Alleen in de tijd programma stand kan je ze combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:28:
[...]

Ja, ik kan er goed mee uit de voeten.
Voor mijn eigen machine (ecodan) zal ik eens kijken of ik extra kan isoleren.

Ik zocht me trouwens nog rot naar wat men nou bedoelde met nummer 2 van de verwijderingsinstructie, ik dacht aan een schot wat nog weg moest maar dit bleek een wit blaadje te zijn. :) Rechts op de foto.
Die transport bescherming is nieuw voor mij.
Bij de City Multi zit er zoiets niet in.

Maar weet je zeker dat de compressor direct op de bodemplaat is gemonteerd?
Want dat is vragen om een berg trillingen en herrie.
Normaal gesproken zitten er zulke dempers onder....

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 11-04-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:29:
[...]

Die transport bescherming is nieuw voor mij.
Bij de City Multi zit er zoiets niet in.

Maar weet je zeker dat de compressor direct op de bodemplaat is gemonteerd?
Want dat is vragen om een berg trillingen en herrie.
Normaal gesproken zitten er zulke dempers onder....
Bij het oude model wel, ik zal eens een foto van mijn warmtepomp maken, als je de constructie ziet snap je waarom deze een hoop herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:06:
[...]

Wat ik nog als minpunt bij dit vermogen WP en all in one kan noemen is dat de ingebouwde 3wegklep een DN20 exemplaar is, wij kwamen niet hoger dan 26L per minuut met draaien in een 400L buffervat. Met DN32 was dit veel meer geweest en 26L al op pompstand 2 oid bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:57:
[...]

Wat ik nog als minpunt bij dit vermogen WP en all in one kan noemen is dat de ingebouwde 3wegklep een DN20 exemplaar is, wij kwamen niet hoger dan 26L per minuut met draaien in een 400L buffervat. Met DN32 was dit veel meer geweest en 26L al op pompstand 2 oid bereikt.
Ik heb een DN32 3 weg klep in m'n 11,2KW WP en ook maximaal 26 ltr/minuut, dus of het nu aan de 3-weg-klep ligt :?

Lijkt mij met 11,2KW ook niet zo'n probleem.

11,2/(0,4333*4,2)=Dt van 6,15, dus de WP kan "makkelijk" zijn maximale vermogen kwijt.

m.b.t. het koelen en stalen leidingen verhaal van gisteren denk ik dat het dus dus wel kan, mits je niet onder dauwpunt gaat koelen. Tnx voor jullie reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 12-04-2018 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

koevlaas2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:57:
[...]

Weet je de Kv waarde van die 3 wegklep, en wat voor type pomp zit er in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar ik had de gegevens van die kleppen toevallig opgeslagen, zie hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CK9TIt3Mq69W0G7YzJH63u2u/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Erwin_83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:43:
[...]

Dan doen beide toch het zelfde? Alleen in de tijd programma stand kan je ze combineren.
Klopt, maar je kunt voor ECO een temperatuur invullen en voor COMFORT een andere temperatuur.

Let wel op dat het LGG programma de COMFORT temperatuur pakt. Stel je die dus in op 50 graden zal het LGG verwarmen tot 50 graden. (aldus Techneco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Zit er niet meer verschil in werking of iets tussen eco en comfort? Als je niet de tijdsprogrammering gebruikt dan kan je kiezen of je sww op eco of comfort stand wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Voor wat ik heb begrepen zit er geen verschil in de werkwijze van de beide modi. Je kunt hem standaard op ECO of COMFORT zetten en je kunt er een tijdsschakeling op zetten.
Pagina: 1 ... 120 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.