Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.794 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronaldmathies schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:00:
[...]

Geen idee hoeveel gas, we hebben stadsverwarming met een verbruik van 55Gj per jaar, vloer oppervlak van 225m2, twee volwassenen en een baby. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren in twee kamers en een convector radiator in een andere kamer, en vloerverwarming in badkamer. Huis is uit 2006. En het is een hoekwoning
Dat is 15278kWh, wat qua opgewekte warmte uit gas overeenkomt met ongeveer 1900m3. SWW zal ergens tussen de 220 en 300m3 liggen, geen idee v.d. invloed van babies op het verbruik. Blijft voor verwarmen 1600 - 1680 m3 equivalent over. @Noord27 is ervaringsdeskundige v.w.b. betreft SVW -> WP wellicht dat hij even een educated guess zou kunnen doen. Een 14kWer lijkt me zeer fors overbemeten. Ik vervang 1650m3 gas met een 5kWer, beetje krap maar doet 't uitstekend tot nu toe, een 7-8kWer zou het moeten kunnen, als je er voor 150,00 netto een WP-Boiler naast plaatst zo dat je WP-capaciteit 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Dylantje2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:15:
[...]

MM voor een woning uit 2006...niet erg veel??
Is je vloeropp, het hele huis of alleen het warme hok??
Dat leek mij ook ja....
225m2 is wel een mooi lapje

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:15:
[...]

MM voor een woning uit 2006...niet erg veel??
Is je vloeropp, het hele huis of alleen het warme hok??
Een mooie nieuw type zubadan kan verder terug moduleren dan mijn 7.5 KW model en men wil waarschijnlijk wel een beetje een gasketel ervaring vandaar een vrij ruim vermogen.
Met 12 KW komt het helemaal goed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
blauwemac schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:14:
Goeiedag, ik ga binnenkort waarschijnlijk de Mitsu PUHZ-SHW112YAA bestellen en wel bij voorkeur bij een goedkope leverancier. Instiladoratermica en Tuclimitazacionon lijken het goedkoopst. Hoe zijn de ervaringen met hen op dit forum? Onverdeeld goed? Zijn er al ervaringen met garantie claimen? Of hebben jullie nog ideeen over alternatieve leveranciers?
Ik heb vorige zomer een Panasonic WP-boiler gekocht van Tuclimatizaciononline.
Is beschadigd aangekomen. (gelukkig functioneert hij wel).

Ben nu al meer dan een half jaar bezig om de beschadigde delen te krijgen. Het gaat om twee plastic kappen en twee delen van de ventilatorbehuizing.

Ondanks vele mailtjes bleef het meestal stil.

Onlangs heb ik aangegeven, dat ik dat dan maar op Nederlandse fora openbaar zou moeten gaan maken.

Toen kwam er ineens wel een reactie.
Hij heeft hij me bericht, dat hij een hoop persoonlijke problemen had gehad, waardoor alles een beetje slecht verlopen was, maar dat het nu echt goed zou komen.

Misschien komt het nog, maar ik heb nog niets.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zwerius schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:20:
[...]

Ik heb vorige zomer een Panasonic WP-boiler gekocht van Tuclimatizaciononline.
Is beschadigd aangekomen. (gelukkig functioneert hij wel).

Ben nu al meer dan een half jaar bezig om de beschadigde delen te krijgen. Het gaat om twee plastic kappen en twee delen van de ventilatorbehuizing.

Ondanks vele mailtjes bleef het meestal stil.

Onlangs heb ik aangegeven, dat ik dat dan maar op Nederlandse fora openbaar zou moeten gaan maken.

Toen kwam er ineens wel een reactie.
Hij heeft hij me bericht, dat hij een hoop persoonlijke problemen had gehad, waardoor alles een beetje slecht verlopen was, maar dat het nu echt goed zou komen.

Misschien komt het nog, maar ik heb nog niets.
Gekocht via credit card?
Kun je daar toch een case aanmaken?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daannn1987 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:17:
[...]

Dat leek mij ook ja....
225m2 is wel een mooi lapje
Pak ongeveer 40 a 50Watt / m2
Dan zit je op 9 tot 11.25kW

Die 14kW is misschien wel wat overdreven.
Maar wie weet zijn er andere dingen waar wij geen rekening mee kunnen houden en de installateur wel.

Denk aan stadsverwarming, dat betekent vaak minder goede isolatie vanwege de EPC punten op stadsverwarming.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Dylantje2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:29:
[...]

Gekocht via credit card?
Kun je daar toch een case aanmaken?
Per bankoverschrijving betaald. Daar kon ik zelf duidelijk invullen waarvoor de betaling was. Dus inclusief merk, typenummer, etc. Dat leek me nogal van belang om de juiste documenten te kunnen overleggen voor de subsidie-aanvraag.
Overigens heeft me de WP-boiler inclusief verzendkosten, na aftrek van de subsidie slechts € 70,- gekost.
Dus ik kan er allemaal wel mee leven, maar als me een oordeel gevraagd wordt over de leverancier, dan geef ik gewoon de feiten weer.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:36:
[...]

Maar wie weet zijn er andere dingen waar wij geen rekening mee kunnen houden en de installateur wel.

Denk aan stadsverwarming, dat betekent vaak minder goede isolatie vanwege de EPC punten op stadsverwarming.
Mijn 'formule' kwam uit op 9.25 KW en dit ronden we naar boven af (10 KW exemplaar had ook nog gekund).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de Pansonic-formule was het net onder de 6kW geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:39:
[...]
Mijn 'formule' kwam uit op 9.25 KW en dit ronden we naar boven af (10 KW exemplaar had ook nog gekund).
Ik kan me niet voorstellen dat een huis uit 2006 zou slecht geïsoleerd is.
Kan het omrekenen met warmte niet mis gaan?
Of is geleverde warmte misschien minder goed?

Hier vrijstaand....early ninties [ 7cm tempex in de spouw [ helaas] , daarna zijn alle iso waardes omhoog gevlogen ]
Vloeroppervlak begane grond ong. 70-75M²
hier en daar een warm kamertje erbij badkamer enz..
Maar 225 is denk alle verdiepingen?
En dat is een must om te verwarmen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 08-04-2018 20:47 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:15
Verwijderd schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:16:
[...]

Dat is 15278kWh, wat qua opgewekte warmte uit gas overeenkomt met ongeveer 1900m3. SWW zal ergens tussen de 220 en 300m3 liggen, geen idee v.d. invloed van babies op het verbruik. Blijft voor verwarmen 1600 - 1680 m3 equivalent over. @Noord27 is ervaringsdeskundige v.w.b. betreft SVW -> WP wellicht dat hij even een educated guess zou kunnen doen. Een 14kWer lijkt me zeer fors overbemeten. Ik vervang 1650m3 gas met een 5kWer, beetje krap maar doet 't uitstekend tot nu toe, een 7-8kWer zou het moeten kunnen, als je er voor 150,00 netto een WP-Boiler naast plaatst zo dat je WP-capaciteit 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen.
Deze jongen is voorlopig off-line. Prive omstandigheden laten het de komende maanden vrijwel niet toe dat ik hier mijn gedachten bij kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Zij gebruiken het kennelijk en daar moet je qua berekening van uitgaan, hun belevenis van comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Noord27 Sterkte gewenst bij kennelijk zeer heftige prive omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:50:
m2 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:48:
@Dylantje2 Zij gebruiken het kennelijk en daar moet je qua berekening van uitgaan, hun belevenis van comfort.
Snap ik.
Maar misschien hebben ze er nooit anders over nagedacht..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Inderdaad sterkte @Noord27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:15
Thnx.

Ik kan er wel omheen draaien, maar het even weg typen is ook wel fijn. Dus bij dezen. @thido heb ik het al kenbaar gemaakt via de Whatsapp..

Ben donderdagavond met grote spoed thuis op gehaald door een ambulance. Mijn vriendin had net een grote hersenbloeding gehad en omdat de verwachting was dat ze het niet ging overleven werd ik door een 2e ambulance thuis opgepikt.

Inmiddels zijn we 3 dagen verder en kan er 1 conclusie zeer voorzichtig gemaakt worden. Dat is dat ze niet bij de 1/3 deel hoort wat met dit soort bloeding meteen of onderweg naar het ziekenhuis komt te overlijden.

Deze bloeding kan iedereen spontaan overkomen zonder voorgeschiedenis.

Wat de toekomst gaat brengen is nog zeer onduidelijk. Zelfs voor de zeer ervaren artsen in het lokale ziekenhuis, wat tevens ook het beste neurologisch centrum bleek te zijn van Zuid Nederland.

Zo ben je bezig met de 4e verjaardag van je zoontje wat ook op korte termijn naar school zo moeten gaan, en zo leef je met het uur. Ben nu net thuis van letterlijk dagen op de IC afdeling. Er is gezegd dat we zo min mogelijk prikkels moeten geven en dat betekend afstand houden. Wat momenteel nog voelt als haar verlaten..

Houden jullie m'n paneeltjes een beetje in de gaten? Alles is opeens relatief geworden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Noord27 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:01:
[...]

Thnx.

Ik kan er wel omheen draaien, maar het even weg typen is ook wel fijn. Dus bij dezen. @thido heb ik het al kenbaar gemaakt via de Whatsapp..

Ben donderdagavond met grote spoed thuis op gehaald door een ambulance. Mijn vriendin had net een grote hersenbloeding gehad en omdat de verwachting was dat ze het niet ging overleven werd ik door een 2e ambulance thuis opgepikt.

Inmiddels zijn we 3 dagen verder en kan er 1 conclusie zeer voorzichtig gemaakt worden. Dat is dat ze niet bij de 1/3 deel hoort wat met dit soort bloeding meteen of onderweg naar het ziekenhuis komt te overlijden.

Wat de toekomst gaat brengen is nog zeer onduidelijk. Zelfs voor de zeer ervaren artsen in het lokale ziekenhuis, wat tevens ook het beste neurologisch centrum bleek te zijn van Zuid Nederland.

Zo ben je bezig met de 4e verjaardag van je zoontje wat ook op korte termijn naar school zo moeten gaan, en zo leef je met het uur. Ben nu net thuis van letterlijk dagen op de IC afdeling. Er is gezegd dat we zo min mogelijk prikkels moeten geven en dat betekend afstand houden. Wat momenteel nog voelt als haar verlaten..

Houden jullie m'n paneeltjes een beetje in de gaten? Alles is opeens relatief geworden. :'(
pfffff.....
En dan een kid erbij...
Bizar how life can sucks...

Hoop voor je ega heel veel gezondheid en herstel!!!
En voor jou heel veel sterkte!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:51:
[...]

Snap ik.
Maar misschien hebben ze er nooit anders over nagedacht..?
Je wilt toch gewoon je hele huis kunnen verwarmen? Niet dat het altijd nodig is, maar het moet gewoon mogelijk zijn.
Je zult je huis ooit willen verkopen, een prachtige warmtepomp hebben staan en dan de potentiële kopers gaan vertellen dat jij niet toereikend is voor heel de woning.

@Noord27 Jemig.... Veel sterkte de komende tijd

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 08-04-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Noord27

Tweakers en je panelen lopen niet weg, ga eerst maar doen wat belangrijk is, je vrouwtje steunen!
Ik wens je veel geluk en hoop met je mee dat het goed komt allemaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:36:
[...]

Iedereen bedankt voor de reacties, maar dit is inderdaad iets waar ze rekening mee hebben gehouden. Stadsverwarming levert een betere epc op hoe raar dit ook is.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:07:
[...]Je wilt toch gewoon je hele huis kunnen verwarmen? Niet dat het altijd nodig is, maar het moet gewoon mogelijk zijn.
Je zult je huis ooit willen verkopen, een prachtige warmtepomp hebben staan en dan de potentiële kopers gaan vertellen dat jij niet toereikend is voor heel de woning.
Is dat echt zo...
Slaapkamer worden [werden ] op 18 graden berekent..en zelfs de zolder op x graden [ pin me ff niet vast op graden ] Ook werd er ruim genoeg gerekend omdat het gas toch niets kost.
Dus in mijn ogen is bijna alles berekent met overkill.
Dan werd ook de cv ook nog eens opgehoogd voor warm tap water, cw5 terwijl de ketel met cw3 al voldoende zou zijn.

Dan kan ik zeggen dat mijn radiatoren op mijn slaapkamers en de zolder al jaren dicht staan.
Alleen heel soms als het een keertje kan gaan kraken zet ik ze open.
En meestal in de zomer een keer alle kranen open en dicht om ze niet vast te laten zitten.

Dus ik zou in een nieuw huis veel kritischer rekenen[ of laten rekenen ]
Met hier en daar wat historische weer data, van de afgelopen 10 jaar.
Ipv 10 jaar voor 2006.

En natuurlijk moet het warm worden..
Maar je hele huis mee laten lopen[ zoals velen doen ] en dan met thermostaatkranen alles weer dicht knijpen. [ maar wel via 50/50 meelopen.] Zou je veel beter op kunnen zetten.

En als je je echt benodigde warme ruimtes met 7KW warm zou krijgen..
Zou je voor de extreme weken/weekjes toch een soort E verwarming of een IR paneeltje oid via een thermostaat kunnen schakelen

Persoonlijk zou ik weigeren een 12 kw voor mijn hele huis aan te schaffen
Terwijl ik met 6-7 Kw mijn benodigde warme ruimtes voor 90% van het jaar warm kan houden.
Voor die paar kamertjes zijn echt wel andere oplossingen..
Ik sleutel een paar radiatoren in de voetventielen dicht als ik mijn WP heb.

Maar klopt ieder zijn ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:46:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een huis uit 2006 zou slecht geïsoleerd is.
Kan het omrekenen met warmte niet mis gaan?
Of is geleverde warmte misschien minder goed?

Hier vrijstaand....early ninties [ 7cm tempex in de spouw [ helaas] , daarna zijn alle iso waardes omhoog gevlogen ]
Vloeroppervlak begane grond ong. 70-75M²
hier en daar een warm kamertje erbij badkamer enz..
Maar 225 is denk alle verdiepingen?
En dat is een must om te verwarmen?
225 is de volledige ruimte waarvan èèn kamer minder gebruikt wordt maar die is niet zo groot.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ronaldmathies schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:16:
Stadsverwarming levert een betere epc op hoe raar dit ook is.
Die moet je me toch eens uitleggen/....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ronaldmathies schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:19:
225 is de volledige ruimte waarvan èèn kamer minder gebruikt wordt maar die is niet zo groot.
Is dat je hele beganegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielscup
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01-2023
Aziraphale schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Daar ben ik wel heel benieuwd naar, want het gedrag treed volgens mij alleen op bij Elga's waarbij de begrenzing er af is. We moeten nu niet hebben dat hij het straks tussen de 4 en 7 graden goed doet, maar onder de 4 weer in de #Elgahybernation vliegt.
Ik lijk er ook last van te hebben, de hele winter al, en ik had niks gewijzigd aan mijn instellingen. Symptomen zijn identiek als wat ik in deze thread lees. Ik was al een maand aan het mailen met het bedrijf waar ik de Elga gekocht had maar zij raden mij aan een nieuwe ketel te kopen :F. Totdat ik na lang zoeken op dit forum terecht kwam en daannn1987 me op elgahybernation wees. Na een reset vandaag zag ik dat de elga weer meer stroom verbruikt. Echt testen is het nu veel te warm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:59
nielscup schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:51:
[...]

Ik lijk er ook last van te hebben, de hele winter al, en ik had niks gewijzigd aan mijn instellingen. Symptomen zijn identiek als wat ik in deze thread lees. Ik was al een maand aan het mailen met het bedrijf waar ik de Elga gekocht had maar zij raden mij aan een nieuwe ketel te kopen :F. Totdat ik na lang zoeken op dit forum terecht kwam en daannn1987 me op elgahybernation wees. Na een reset vandaag zag ik dat de elga weer meer stroom verbruikt. Echt testen is het nu veel te warm voor.
Heb je de nieuwe weerstand al?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:51:
[...]

Tja... hoeveel van dit soort gevallen zullen er wel niet zijn? :)
Als je niets meet weet je het ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Aziraphale schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:55:
[...]

Heb je de nieuwe weerstand al?
Nee, ik kom er gisteren achter dat dit hoogstwaarschijnlijk het probleem is. Het is nu te warm om het nog goed te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Daannn1987 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:55:
[...]

Tja... hoeveel van dit soort gevallen zullen er wel niet zijn? :)
Als je niets meet weet je het ook niet..
Precies, en ook als je wel meet, maar niet alle parameters kom je er nog nauwelijks achter. Mijn eerste jaar Elga is al verloren. Waarschijnlijk heeft het ding alleen maar schade aan mijn ketel aangericht omdat deze alleen nog maar op vollast kan branden, sensor was in november doorgefikt, anderhalve maand nadat de Elga was geïnstalleerd. Wat een toeval... Ik wil mijn ketel dus ook op zijn eigen thermostaat aan laten sluiten zodat deze weer normaal op lagere toeren kan draaien en langer mee gaat. Ik ben tot nu toe dus geen fan van de Elga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:05:
[...]

Precies, en ook als je wel meet, maar niet alle parameters kom je er nog nauwelijks achter. Mijn eerste jaar Elga is al verloren. Waarschijnlijk heeft het ding alleen maar schade aan mijn ketel aangericht omdat deze alleen nog maar op vollast kan branden, sensor was in november doorgefikt, anderhalve maand nadat de Elga was geïnstalleerd. Wat een toeval... Ik wil mijn ketel dus ook op zijn eigen thermostaat aan laten sluiten zodat deze weer normaal op lagere toeren kan draaien en langer mee gaat. Ik ben tot nu toe dus geen fan van de Elga...
Voor zover ik weet praten de oudere NEFIT's geen OpenTherm wat de ELGA praat, dus zal jou NEFIT wel op aan / uit aangesloten zijn.
Je zou evt de CV watertemperatuur wat kunnen verlagen mits je dat niet al gedaan hebt..
Zo slecht is een ELGA ook weer niet... maar lang niet alle installateurs en gebruikers weten precies wat het doet :)
Voor de gebruikers is dat logisch.. voor de installateurs is het treurig.

Maar laten we in het andere topic blijven omtrent de ELGA.. vele hier hebben de buik vol van ELGA :+

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 08-04-2018 22:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:19:
[...]

Is dat echt zo...
Slaapkamer worden [werden ] op 18 graden berekent..en zelfs de zolder op x graden [ pin me ff niet vast op graden ] Ook werd er ruim genoeg gerekend omdat het gas toch niets kost.
Dus in mijn ogen is bijna alles berekent met overkill.
Dan werd ook de cv ook nog eens opgehoogd voor warm tap water, cw5 terwijl de ketel met cw3 al voldoende zou zijn.
Dit is dus absoluut niet waar. Er word tijdens een transmissieverlies berekening totaal niet naar de energieprijs gekeken, door niemand.
Er word niet in gas gerekend of € gerekend, maar in Watts.
De CW5 ketel is vaak overkill, maar heel vaak is er zelfs een wens van de bewoners zelf om voor CW6 te gaan. De CW5 word gekozen vanwege een nipt hogere EPC score tov CW4. In de specs heeft een CW5 een iets hoger rendement op tapwater dan een CW4.
Of dit echt voordeel oplevert of de juiste rekenmethode is, daar kun je vraagtekens bij zetten.
Maar dit is het echte verhaal ipv jouw bewering.
Dan kan ik zeggen dat mijn radiatoren op mijn slaapkamers en de zolder al jaren dicht staan.
Alleen heel soms als het een keertje kan gaan kraken zet ik ze open.
En meestal in de zomer een keer alle kranen open en dicht om ze niet vast te laten zitten.

Dus ik zou in een nieuw huis veel kritischer rekenen[ of laten rekenen ]
Met hier en daar wat historische weer data, van de afgelopen 10 jaar.
Ipv 10 jaar voor 2006.

En natuurlijk moet het warm worden..
Maar je hele huis mee laten lopen[ zoals velen doen ] en dan met thermostaatkranen alles weer dicht knijpen. [ maar wel via 50/50 meelopen.] Zou je veel beter op kunnen zetten.

En als je je echt benodigde warme ruimtes met 7KW warm zou krijgen..
Zou je voor de extreme weken/weekjes toch een soort E verwarming of een IR paneeltje oid via een thermostaat kunnen schakelen
Op E kachels en ir panelen zitten weinig mensen te wachten. En heel heel erg veel mensen stoken hun hele huis op 20 en hoger. Tot de slaapkamers aan toe. Ik moet er niet aan denken, maar geloof me, het is zo. Wij installeren een paar honderd woningen per jaar en bij velen kom ik later over de vloer voor uitleg en eventuele nazorg. Ik ken dus redelijk de wensen van de gemiddelde huiseigenaar in een groot gedeelte van Nederland.
En één ding willen ze eigenlijk allemaal...Dat het werkt en hoe zal ze een zorg zijn, als het maar zonder mitsen en maren gaat. Dus geen losse installaties her en der in huis, geen aparte voorzieningen voor extreem weer oid. Men wil daar helemaal niet mee bezig zijn en gelijk hebben ze.
Persoonlijk zou ik weigeren een 12 kw voor mijn hele huis aan te schaffen
Terwijl ik met 6-7 Kw mijn benodigde warme ruimtes voor 90% van het jaar warm kan houden.
Voor die paar kamertjes zijn echt wel andere oplossingen..
Ik sleutel een paar radiatoren in de voetventielen dicht als ik mijn WP heb.

Maar klopt ieder zijn ding ;)
Jouw keuze, maar hier hoef je echt niet mee aan te komen bij 9 van de 10 mensen.
Waarom zo moeilijk doen over die 2 of 3 kW extra, terwijl je die gewoon nodig hebt bij een beetje strenge winter.
Daannn1987 schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:12:
[...]

Voor zover ik weet praten de oudere NEFIT's geen OpenTherm wat de ELGA praat, dus zal jou NEFIT wel op aan / uit aangesloten zijn.
Je zou evt de CV watertemperatuur wat kunnen verlagen mits je dat niet al gedaan hebt..
Zo slecht is een ELGA ook weer niet... maar lang niet alle installateurs en gebruikers weten precies wat het doet :)
Voor de gebruikers is dat logisch.. voor de installateurs is het treurig.

Maar laten we in het andere topic blijven omtrent de ELGA.. vele hier hebben de buik vol van ELGA :+
Alle, wat oudere en nieuwe Nefit ketels gebruiken het EMS protocol. Alleen de Proline NXT heeft daarnaast ook OT.
Maar je kunt met een EMS>OT converter de ketel prima door een OT regeling laten moduleren.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 08-04-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

DeadLock schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:24:

Een groot buffervat van ~600L in de kelder, voorzien op toekomst voor 30-60 tal heat pipes? Onderaan spiraal voor de zonnecollector, bovenaan hygiënespiraal. En dan werken met gelaagdheid? Onderste helft op ~30 graden voor de vvw en bovenste deel door SWW runs van de warmtepomp op 45-50 graden? Gaat de gelaagdheid in stand gehouden kunnen worden of gaat het toch gewoon allemaal mengen door de wervelingen van WP/vvw? Anders het hele vat op 30 graden houden voor vvw en in de winterperiode met de hygiënespiraal het water al wat voorverwarmen en nadien gewoon door elektrische doorstromer? De hele aansturing is mij dan ook een raadsel.

Zijn er tweakers met gelijkaardige installaties? Wat is de wijsheid? Is er een eenvoudige (en dus goedkope ;)) manier om warmtepomp, buffervat, zonnecollectoren, vvw en sww aan elkaar te knopen?
koevlaas2 schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:15:
[...]

@kmf heeft de setup die je omschrijft, je mag vast wel komen kijken.
Dit dus: https://bertha15.wordpres...de-warmtepompinstallatie/

Met de afgelopen dagen zit er een mooi zonnetje op de doorstroomverwarmer. Deze geeft dus aan dat het water toevoer warm genoeg is en gaat dus niet naverwarmen.

Het warme water hielp ook de wasmachine een beetje. Door water voor te verwarmen naar 25 graden (middels een mengventiel. Voor de doorstroomverwarmer.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Noord27 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:01:
[...]

Thnx.

Wat een ramp, je zal wel fulltime werken en dan opeens sta je er alleen voor ;w
Ik zou niet weten hoe dat te regelen, hopelijk kan ze nog een waardig leven leiden straks.
Veel sterkte voor alle betrokkenen!

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:53:
[...]

Hopelijk dat we maandagmiddag draaien. Ik ben zelf ook zeer benieuwd.
Ik ben ook erg benieuwd aangezien ik dat model bij mijn broer wil plaatsen. Ik hoor dus ook graag hoe het geluid bevalt en vooral of deze mogelijk stiller is dan de Pana monoblock (die volgens mij hier op dit forum wordt gezien als de stilste regulier verkrijgbare warmtepomp).

[ Voor 20% gewijzigd door godfriedd op 09-04-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Oxellaar schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:17:
Alle, wat oudere en nieuwe Nefit ketels gebruiken het EMS protocol. Alleen de Proline NXT heeft daarnaast ook OT.
Maar je kunt met een EMS>OT converter de ketel prima door een OT regeling laten moduleren.
Mij is verteld dat ze het hebben geprobeerd met een converter maar dat het niet goed werkte dus hebben ze hem er maar tussen uit gehaald en aan/uit aangesloten, dit is tijdens de installatie al gebeurt. De exacte details hiervan weet ik niet, zou ik eens moeten opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@nielscup Welk type Nefit heb je? Een Ecomline gaat inderdaad niet werken met de converter.
Maar Topline, Proline en Trendline moet werken.
Zelf heb ik een Topline aangesloten met de converter op de Elga en dat werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
edit.. foutje op maandagochtend...

[ Voor 89% gewijzigd door godfriedd op 09-04-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 19:19
Meelezend op dit forum kom ik tot een volgende vraag:
Is het verstandig een doorstroomverwarmer als een Clage CEX-U 11-13,5KW toe te passen
in een Systeem met een warmtepomp en een tapwatervat van 200ltr. om zo de temperatuur
van het warmwater tot 40-45 C. te verwarmen (door de warmtepomp) en bij een warmwater
behoefte d.m.v. de Clage de water temp. te verhogen nadat +/- 60C.?

Kan ze een doorstroomverwarmer opm220/230V worden aangesloten?

Zou deze doorstroomverwarmer meteen na het tapwatervat in de uitgaande warmwaterleiding
gemonteerd kunnen worden?

Alvast b.v.d. voor jullie reactie.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chip2710 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:00:
Meelezend op dit forum kom ik tot een volgende vraag:
Is het verstandig een doorstroomverwarmer als een Clage CEX-U 11-13,5KW toe te passen
in een Systeem met een warmtepomp en een tapwatervat van 200ltr. om zo de temperatuur
van het warmwater tot 40-45 C. te verwarmen (door de warmtepomp) en bij een warmwater
behoefte d.m.v. de Clage de water temp. te verhogen nadat +/- 60C.?

Kan ze een doorstroomverwarmer opm220/230V worden aangesloten?

Zou deze doorstroomverwarmer meteen na het tapwatervat in de uitgaande warmwaterleiding
gemonteerd kunnen worden?

Alvast b.v.d. voor jullie reactie.
Ik weet niet hoe warm jij je doucht, maar bij de meeste mensen is dit 38 graden.

Zelf heb ik mijn SWW vat (400 liter) op 45 graden staan, en verwarm niets na, en gaat perfect.

Waarom zou je water van 45 graden willen verhogen naar 60 graden om met je thermostaatkraan de temperatuur weer te verlagen naar 38 graden :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Chip2710 of het verstandig is ligt aan wat je definitie van verstandig is. Hier zijn er twee richtingen. 1 gaat voor efficient energieverbruik en doet verwarmen van buffervat met WP en vind het zonde van de investering van een doorstroomverwarmer. Ander groep, waar ik bij hoor, betaald graag voor de zekerheid van constant warm water ongeacht buffervat.

Ik ben wel met @Grolsch eens dat het onnodig is om het water helemaal naar 60 te verwarmen (behalve als je meer flow wilt). Is niet volgens de NEN-regels, maar ik hou het op 42C.

De Clage 11-13 heeft wel 3-fase nodig.

Bij mij is de clage direct na het vat gemonteerd. Zo dus

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
@Grolsch
En toch begrijp ik dit nog niet helemaal.
Als ik in de rekentool van Econo.nl 400 liter boiler en 18 liter douchetemperatuur invul, bij 10l/m geeft dat een douchetijd van 10 minuten. Dat klopt niet helemaal met wat ik mij van je eerdere posts herinner. Ik dacht dat jij 's middags een verwarmingsrun draait, bij zo hoog mogelijke COP en daarmee uitkomt. Of stookt je wp de boiler ook bij tijdens het douchen?

@kmf Betekent zo'n Clage na je hygienespiraal dat je ook bij een vol buffervat met een relatieve kleine doorstroom zit? Of kan de Clage z'n doorstroom aanpassen naar gelang de hoeveelheid vermogen die geleverd moet worden?
Grolsch schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:04:
[...]

Ik weet niet hoe warm jij je doucht, maar bij de meeste mensen is dit 38 graden.

Zelf heb ik mijn SWW vat (400 liter) op 45 graden staan, en verwarm niets na, en gaat perfect.

Waarom zou je water van 45 graden willen verhogen naar 60 graden om met je thermostaatkraan de temperatuur weer te verlagen naar 38 graden :?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@blauwemac Ik weet niet wat de doorstroom is (moet ik nog een keer meten). Ik heb in ieder geval voldoende druk. Het doet niet onder aan mijn oude CW4 intergas ketel in mijn vorige huis. Met als voordeel dat het water blijkbaar voldoende is voor meerdere aftappingen.
Er wordt in ieder geval niet meer DOUCHE! geschreeuwd op het moment dat ergens warm water wordt getapt.

Volgens de kWh-meter loopt de Clage ook nooit op vol vermogen. Als boiler rond de 30C is, dan verbruikt ie 4kW. Die heeft dus nog wat ruimte. (afgelopen paar dagen trouwens op zonnewarmte gedouched.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blauwemac schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:21:
@Grolsch
En toch begrijp ik dit nog niet helemaal.
Als ik in de rekentool van Econo.nl 400 liter boiler en 18 liter douchetemperatuur invul, bij 10l/m geeft dat een douchetijd van 10 minuten. Dat klopt niet helemaal met wat ik mij van je eerdere posts herinner. Ik dacht dat jij 's middags een verwarmingsrun draait, bij zo hoog mogelijke COP en daarmee uitkomt. Of stookt je wp de boiler ook bij tijdens het douchen?

@kmf Betekent zo'n Clage na je hygienespiraal dat je ook bij een vol buffervat met een relatieve kleine doorstroom zit? Of kan de Clage z'n doorstroom aanpassen naar gelang de hoeveelheid vermogen die geleverd moet worden?

[...]
Wat is je niet duidelijk :?

Laten we aannemen dat je doucht met 38 graden, en dat de temperatuur in het vat 45 graden is, en dat koud water 10 graden is.

"stelregel" is dat je 20% van de totale capaciteit (400L) moet aftrekken (= 80 liter)

Dan is er 400 liter van 38 graden "beschikbaar" om te douchen, als ik dat deel door 10L/minuut komt dat volgens mijn calculator op 40 minuten douchetijd uit.

Ik draai inderdaad 's middags om 14:00 de SWW run, proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat wij op deze manier altijd voldoende warm water ter beschikking hebben, maar dat is natuurlijk in elke situatie anders.

[edit]

Ik heb ff die tool opgezocht bij Econo.nl , maar die klopt van geen kant, tenminste niet bij mijn situatie.

Een SWW vat is gelaagd, de tool gaat er vanuit dat dit niet zo is. Ik kan je alleen uit de praktijk vertellen dat mijn berekening is zoals het bij mij in de praktijk ook echt werkt.

Even een ander vraagje tussendoor, waarom wil je eigenlijk een doorstroomverwarmer als je toch ook een SWW vat wil :? Is dat niet een beetje dubbel op :?

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:12:
[...]

Erm... Welk topic hebben we het dan over? Volgens mij gaat het hier over L/W warmtepompen en dat mensen er dan een probleem mee hebben dat er veel over een bepaald type gesproken wordt lijkt me toch heel erg hun probleem.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:43:
[...]

Erm... Welk topic hebben we het dan over? Volgens mij gaat het hier over L/W warmtepompen en dat mensen er dan een probleem mee hebben dat er veel over een bepaald type gesproken wordt lijk me toch heel erg hun probleem.
Eens :)

Tips gevraagd: Elga warmtepomp werkt niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 19:19
kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:08:
@Chip2710 of het verstandig is ligt aan wat je definitie van verstandig is. Hier zijn er twee richtingen. 1 gaat voor efficient energieverbruik en doet verwarmen van buffervat met WP en vind het zonde van de investering van een doorstroomverwarmer. Ander groep, waar ik bij hoor, betaald graag voor de zekerheid van constant warm water ongeacht buffervat.

Ik ben wel met @Grolsch eens dat het onnodig is om het water helemaal naar 60 te verwarmen (behalve als je meer flow wilt). Is niet volgens de NEN-regels, maar ik hou het op 42C.

De Clage 11-13 heeft wel 3-fase nodig.

Bij mij is de clage direct na het vat gemonteerd. Zo dus
Duidelijk, dan laat ik de situatie zoals die nu is. :)

Bedankt voor jullie reactie!

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik heb een Loria 6010, geen Duo. Mijn woning uit 1929 is matig geïsoleerd (label D, gasverbruik voor de komst van de Loria was bijna 2000 m3). Ik heb de Loria genomen om te kunnen experimenteren om uit te vinden wat er waar is van alle verhalen dat je een heel goed geïsoleerd huis moet hebben en aangepast afgiftesysteem (vloerverwarming, convectoren etc.). Daarom heb ik diverse meetmogelijkheden, gekoppeld aan een IUNGO die alles per minuut registreert: aparte kWh-meters voor de WP en voor de Elektrische bijverwarming, warmtemeter Kamstrup multical 602 (dus T-aanvoer, T-retour en afgegeven vermogen).
Alles incl warmtemeter operationeel sinds eind december 2017.
Ik heb nu vragen over de Bijverwarming.
Op de heel koude dagen, bijv begin maart, is de bijverwarming kennelijk heel hard nodig. Die verstookt dan per 24 uur 40 a 50 kWh. Afgegeven vermogen is ca 250 kWh op die dagen. Op andere dagen gaat de bijverwarming af en toe aan, bijv rondom defrost. Als het buiten koud is, paar graden onder 0 is de vermoedelijke gang van zaken: De WP krijgt op een moment (door ijsvorming) problemen met het te leveren vermogen, schakelt de verwarming bij en na een paar minuten komt de conclusie dat er ontdooid moet worden en gaat alles uit voor de defrost-cycle.
Als het buiten warmer is, dan gaat ook de bijverwarming als het opwarmen (na de nachtverlaging bijv.) kennelijk niet snel genoeg gaat. De verwarming gaat een paar minuten aan. Dat verslechtert het rendement (COP) en dus zet ik de bijverwarming uit. Eerst door de zekering uit te zetten, later door instelling aan te passen (verbod op bijverwarming).
Nu heb ik 2 keer gehad dat de WP 's morgens niet aan gaat. De thermostaat lijkt niet te vragen (dwz knippert niet), maar als ik de bijverwarming weer aan zet, gaat die meteen aan en even later ook de WP.
Weet iemand hoe dit precies zit? Is het slecht voor de WP om die verwarming uit te zetten ook als het buiten, zoals vanmorgen, 7 of 8 graden is? Kan ik voorkomen dat de WP niet opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Triple Solar gecombineerde PV-paneel/warmtepomp? Ziet er zeer interessant uit, en is een soort combinatie van een aardwarmtepomp en een luchtwarmtepomp. Geluidsvrij dus en de temperatuuruitwisseling is passief over de hele oppervlakte van je dak, ook 's nachts. Blijkbaar hebben ze recent de certificering binnen dat hun systeem ook verrekend mag worden met de EPC-waardes. Oh ja, en is een Nederlands bedrijf :) Hopelijk zijn er hier mensen die er persoonlijke ervaringen over kunnen vertellen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Oxellaar schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:08:
@nielscup Welk type Nefit heb je? Een Ecomline gaat inderdaad niet werken met de converter.
Maar Topline, Proline en Trendline moet werken.
Zelf heb ik een Topline aangesloten met de converter op de Elga en dat werkt zonder problemen.
Yep Ecomline, een ouwe bak maar still going strong... Ik vraag me telkens af hoe jullie dit soort details allemaal kunnen weten, zijn jullie allemaal verwarmingsinstallateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
TKroon schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:21:
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Triple Solar gecombineerde PV-paneel/warmtepomp? Ziet er zeer interessant uit, en is een soort combinatie van een aardwarmtepomp en een luchtwarmtepomp. Geluidsvrij dus en de temperatuuruitwisseling is passief over de hele oppervlakte van je dak, ook 's nachts. Blijkbaar hebben ze recent de certificering binnen dat hun systeem ook verrekend mag worden met de EPC-waardes. Oh ja, en is een Nederlands bedrijf :) Hopelijk zijn er hier mensen die er persoonlijke ervaringen over kunnen vertellen.
25.000 euro investeringskosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:39:
[...]

25.000 euro investeringskosten :X
Dat moet ik nog precies uitzoeken, maar aardwarmtepomp en zonnepanelen is nog duurder toch? En zonnepanelen en luchtwarmtepomp is wellicht iets goedkoper, maar de levensduur is ook kleiner denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerziek schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:07:
Ik heb een Loria 6010, geen Duo. Mijn woning uit 1929 is matig geïsoleerd (label D, gasverbruik voor de komst van de Loria was bijna 2000 m3). Ik heb de Loria genomen om te kunnen experimenteren om uit te vinden wat er waar is van alle verhalen dat je een heel goed geïsoleerd huis moet hebben en aangepast afgiftesysteem (vloerverwarming, convectoren etc.). Daarom heb ik diverse meetmogelijkheden, gekoppeld aan een IUNGO die alles per minuut registreert: aparte kWh-meters voor de WP en voor de Elektrische bijverwarming, warmtemeter Kamstrup multical 602 (dus T-aanvoer, T-retour en afgegeven vermogen).
Op de heel koude dagen, bijv begin maart, is de bijverwarming kennelijk heel hard nodig. Die verstookt dan per 24 uur 40 a 50 kWh. Afgegeven vermogen is ca 250 kWh op die dagen. Op andere dagen gaat de bijverwarming af en toe aan, bijv rondom defrost. Als het buiten koud is, paar graden onder 0 is de vermoedelijke gang van zaken: De WP krijgt op een moment (door ijsvorming) problemen met het te leveren vermogen, schakelt de verwarming bij en na een paar minuten komt de conclusie dat er ontdooid moet worden en gaat alles uit voor de defrost-cycle.
Als het buiten warmer is, dan gaat ook de bijverwarming als het opwarmen (na de nachtverlaging bijv.) kennelijk niet snel genoeg gaat. De verwarming gaat een paar minuten aan. Dat verslechtert het rendement (COP) en dus zet ik de bijverwarming uit. Eerst door de zekering uit te zetten, later door instelling aan te passen (verbod op bijverwarming).
Nu heb ik 2 keer gehad dat de WP 's morgens niet aan gaat. De thermostaat lijkt niet te vragen (dwz knippert niet), maar als ik de bijverwarming weer aan zet, gaat die meteen aan en even later ook de WP.
Weet iemand hoe dit precies zit? Is het slecht voor de WP om die verwarming uit te zetten ook als het buiten, zoals vanmorgen, 7 of 8 graden is? Kan ik voorkomen dat de WP niet opstart?
Chapeau voor je 'onderzoeksmentaliteit', ik heb geen pasklaar antwoord op je gestelde vraag maar ik denk 2 dingen te zien die naar mijn idee met elkaar verband houden, je noemt I. na de nachtverlaging en II. het nodig zijn van bijverwarming. Als je I. achterwege laat zal II. waarschijnlijk niet optreden. Mijn situatie, een 5kWer die 1650m3 gas voor verwarming vervangt, daar ben ik die situatie nog nooit tegengekomen. Je huis verliest 24h per dag warmte, dan lijkt me, behoudens geluidsoverlast, je WP de gelegenheid geven om dat ook in 24h te compenseren de aangewezen weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@TKroon tripple solar haalt de warmte achter uit de zonnepanelen.
Heb er geen ervaring mee.
Maar ben er wel al mee bezig geweest omdat ik geen buiten unit wil.
Er zijn meer partyen die zoiets maken.
Is zoals vermeld al niet goedkoop.
Maar werk wel goed volgens enkele die dit al hebben op hun dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKroon schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:42:
[...]

Dat moet ik nog precies uitzoeken, maar aardwarmtepomp en zonnepanelen is nog duurder toch? En zonnepanelen en luchtwarmtepomp is wellicht iets goedkoper, maar de levensduur is ook kleiner denk ik.
Zonnepanelen en L/W warmtepomp is veeeel goedkoper dan W/W warmtepomp en grondboring.
Waar zou het verschil in levensduur uit moeten ontstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
Die nachtverlaging levert mij 15% besparing op. Dus die wil ik er eigenlijk wel graag in houden ;-) Behalve bij de heel koude dagen komt de kamertemperatuur ook voldoende snel weer bij, ook zonder bijverwarming. Dus daarom heb ik die uitgezet.
Het lijkt er juist op dat op vrij warme dagen (11-3 en vanmorgen, 9-4) het uitstaan van de bijverwarming voor problemen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerziek schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:53:
Die nachtverlaging levert mij 15% besparing op. Dus die wil ik er eigenlijk wel graag in houden ;-) Behalve bij de heel koude dagen komt de kamertemperatuur ook voldoende snel weer bij, ook zonder bijverwarming. Dus daarom heb ik die uitgezet.
Het lijkt er juist op dat op vrij warme dagen (11-3 en vanmorgen, 9-4) het uitstaan van de bijverwarming voor problemen zorgt.
Ik heb de neiging om die opgegeven 15% besparing te betwijfelen. Een gemiddelde verlaging, over 24h, levert per 1C verlaging een besparing op van 7%. Mijn continu stoken, van september - mei levert dit beeld nl. op. 2017-2018 is kWh/2 t.o.v. m3 gas. Het verbruik per graaddag is waar het om gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4lctiN4xN8NcwxNDt6OWh15d/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:48:
[...]

Zonnepanelen en L/W warmtepomp is veeeel goedkoper dan W/W warmtepomp en grondboring.
Waar zou het verschil in levensduur uit moeten ontstaan ?
Maar goedkoper is naar mijn idee niet per se beter. De buitenunit maakt geluid, en heeft bewegende onderdelen. Maar ik vond het een interessant alternatief, welke denk ik goedkoper is dan aardwarmte en zonnepanelen. Het liefste heb ik een stil systeem, maar dat wordt ook een kostenafweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKroon schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:06:
[...]

Maar goedkoper is naar mijn idee niet per se beter. De buitenunit maakt geluid, en heeft bewegende onderdelen. Maar ik vond het een interessant alternatief, welke denk ik goedkoper is dan aardwarmte en zonnepanelen. Het liefste heb ik een stil systeem, maar dat wordt ook een kostenafweging :)
Geluid van W/W is inderdaad een voordeel, meer bewegende delen is alleen de ventilator volgens mij, wat dan wel, in mijn ogen althans, onevenredig veel geld kost. W/W warmtepomp is duurder dan een L/W versie en de grondboring zorgen ik denk al gauw voor een 8.000 hogere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:18
Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:10:
[...]

Geluid van W/W is inderdaad een voordeel, meer bewegende delen is alleen de ventilator volgens mij, wat dan wel, in mijn ogen althans, onevenredig veel geld kost. W/W warmtepomp is duurder dan een L/W versie en de grondboring zorgen ik denk al gauw voor een 8.000 hogere investering.
Aardwarmte is warm water op pompen toch? Is heel wat anders

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Dank! Dat kan ik begrijpen. Nu begrijp ik alleen nog niet hoe Econo.nl op zo'n andere waarde komt. Misschien omdat zij van volledige vermenging van de boiler uitgaat, terwijl jij uitgaat van 10% vermenging? Of willen zij gewoon graag grotere boilers verkopen en klopt er niets van hun rekentools?
Grolsch schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:29:
[...]

Wat is je niet duidelijk :?

Laten we aannemen dat je doucht met 38 graden, en dat de temperatuur in het vat 45 graden is, en dat koud water 10 graden is.

"stelregel" is dat je 20% van de totale capaciteit (400L) moet aftrekken (= 80 liter)

Dan is er 400 liter van 38 graden "beschikbaar" om te douchen, als ik dat deel door 10L/minuut komt dat volgens mijn calculator op 40 minuten douchetijd uit.

Ik draai inderdaad 's middags om 14:00 de SWW run, proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat wij op deze manier altijd voldoende warm water ter beschikking hebben, maar dat is natuurlijk in elke situatie anders.

[edit]

Ik heb ff die tool opgezocht bij Econo.nl , maar die klopt van geen kant, tenminste niet bij mijn situatie.

Een SWW vat is gelaagd, de tool gaat er vanuit dat dit niet zo is. Ik kan je alleen uit de praktijk vertellen dat mijn berekening is zoals het bij mij in de praktijk ook echt werkt.

Even een ander vraagje tussendoor, waarom wil je eigenlijk een doorstroomverwarmer als je toch ook een SWW vat wil :? Is dat niet een beetje dubbel op :?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:11:
[...]

Dat had ik even over het hoofd gezien, een aardwarmte-boring is een ander verhaal, maar waarschijnlijk vanwege de diepte ook weer een heel ander kostenplaatje.
EDIT:
Er wordt dus toch een 'gewone' W/W WP bedoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:11:
[...]

Nee, er wordt een gesloten systeem mee bedoeld. Een vloeistof wordt rond gepompt en onttrekt warmte aan de grond in de winter, en die warmte kun je met een warmtepomp gebruiken voor verwarming en sww. In de zomer kan het systeem andersom werken om je huis te koelen en de warmte dus weer terug in de bodem te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blauwemac schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:14:
Dank! Dat kan ik begrijpen. Nu begrijp ik alleen nog niet hoe Econo.nl op zo'n andere waarde komt. Misschien omdat zij van volledige vermenging van de boiler uitgaat, terwijl jij uitgaat van 10% vermenging? Of willen zij gewoon graag grotere boilers verkopen en klopt er niets van hun rekentools?

[...]
Zoals je op hun site kunt zien wordt deze rekentool van hun ook niet zo goed gewaardeerd (3 vd 5 sterren)

Bij die beoordelingen lees ik dit:

Reactie 1
In aanvulling op een eerdere commentator en uw reactie; een goede boiler mengt het onderin binnenkomende koude water slechts minimaal met het boven uitstromende hete water.

Uitleg van Econo.

U hebt gelijk, ons model doet bewust de meest slechte situatie, 100 % menging koud en warm, dit omdat het lastig is om te bepalen hoe individuele boilers zullen presteren. Dan gebruikt men tegenwoordig vaak een hygienne boiler, minder gevoelig voor legionella en bij die boiler is ons model ook zeer realistisch.
Reactie 2
Als ik een boiler van 180 liter invoer, met een temperatuur van 50°C, 6 l/m, koudwater 10°C, douchetemp 38°C, kom ik op een douchetijd van 13 min? Stel ik meng niet bij, moet dit al 30 min zijn. de douchetijd moet dus ergens rond de 40 min bedragen. Waar gaat dit fout?

COMMENTAAR ECONO

U maakt een veelgemaakte denkfout, de boiler zal ook gelijktijdig afkoelen door instroom koudwater. Dit beperkt de douchetijd aanmerkelijk.
Ze gaan dus "voor de zekerheid" er maar van uit dat het vat niet gelaagd is :?

Ik ervaar toch echt anders, gisterochtend weer de reguliere bad en doucheronde gehad. Temperatuur onder in het vat 10 graden, in het midden 13 graden en bovenin nog steeds 42 graden, dus wel degelijk gelaagd.

Er zijn zo veel mensen met een SWW boilervat van 200 liter, sterker nog, het wordt standaard verkocht door een aantal merken.

Ga er maar van uit dat dit echt wel werkt, ik heb nog nooit gehoord dat het niet werkt.

Pas als je je vat gaat verwarmen, dan gaat de gelaagdheid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BinnenT en automatisch uitschakelen, Ta-Tr wordt te klein, v.d. WP zonder naregeling bij Maarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ifFDqiyg5bJVLvHRIOFvxSQ4/full.png-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wA1erumYesk9RhX6inSFlWEw/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enerziek
Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:04:
[...]

Ik heb de neiging om die opgegeven 15% besparing te betwijfelen. Een gemiddelde verlaging, over 24h, levert per 1C verlaging een besparing op van 7%. Mijn continu stoken, van september - mei levert dit beeld nl. op. 2017-2018 is kWh/2 t.o.v. m3 gas. Het verbruik per graaddag is waar het om gaat.
[afbeelding]
Ik heb 2 redelijk gelijkwaardige nachten met elkaar vergeleken. 1e nacht zonder nachtverlaging: 21,1 kWh en de 2e nacht (iets kouder! -0,8 ipv +0,6), met nachtverlaging) 18,2 kWh. Verbruik heb ik gemeten tot nadat de hogere temperatuur weer stabiel bereikt was.
Mijn nachtverlaging loopt over iets minder dan 12 uur, dus het effect op een hele dag is minder dan 15%, zeg 6 a 8%. Klopt aardig zou ik zeggen. Misschien moet ik het niet 15% noemen.
Maar mijn vraag ging over het uitschakelen van de bijverwarning.

[ Voor 5% gewijzigd door Enerziek op 09-04-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerziek schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:30:
[...]

Ik heb 2 redelijk gelijkwaardige nachten met elkaar vergeleken. 1e nacht zonder nachtverlaging: 21,1 kWh en de 2e nacht (iets kouder! -0,8 ipv +0,6), met nachtverlaging) 18,2 kWh. Verbruik heb ik gemeten tot nadat de hogere temperatuur weer stabiel bereikt was.
Mijn nachtverlaging loopt over iets minder dan 12 uur, dus het effect op een hele dag is minder dan 15%, zeg 8%. Klopt aardig zou ik zeggen.
2 nachten vergelijken lijkt me een uh niet erg representatief onderzoek. Hier een onderzoek over een wat langere periode waaruit die 7% besparing bij een gemiddelde 1C verlaging te destileren valt. Voor een WP ligt e.e.a. nog iets genuanceerder, het draaien boven 'laagste deellast' is minder efficient. http://www.olino.org/arti...rverwarming-rendeert-wel/
EDIT:
Variaties in gebruik per graaddag bij ongewijzigd stookgedrag bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dTQofgKXQbRsg5h9AYt9AaTY/full.png
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je naar mijn idee een symptoom wilt bestrijden en mijn suggestie is om wat aan de oorzaak te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik herken dit niet met mijn WP (Mitsubishi Zubadan).

Zelfs bij -15 en een koude start gebruikt hij het element niet, vooral omdat ik deze "hard" heb uitgezet :P

Het is dus niet persé noodzakelijk, maar waarom jouw Loria het wel doet zou je toch echt in de Loria regeling moeten zoeken.

Ik kan in mijn Mitsu instellen na hoeveel minuten het element moet bijkomen als Ta niet gehaald is, en dat soort parameters.

Er zijn meer Loria gebruikers in dit topic, @wervisser / @Chris_82 / @Betonzicht misschien dat ze je kunnen helpen :?

Dit mag geen reden zijn om 24*7 te gaan stoken, je kunt het probleem het beste bij de bron (regeling) proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
Grolsch schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:46:
[...]

Ik herken dit niet met mijn WP (Mitsubishi Zubadan).

Zelfs bij -15 en een koude start gebruikt hij het element niet, vooral omdat ik deze "hard" heb uitgezet :P

Het is dus niet persé noodzakelijk, maar waarom jouw Loria het wel doet zou je toch echt in de Loria regeling moeten zoeken.

Ik kan in mijn Mitsu instellen na hoeveel minuten het element moet bijkomen als Ta niet gehaald is, en dat soort parameters.

Er zijn meer Loria gebruikers in dit topic, @wervisser / @Chris_82 / @Betonzicht misschien dat ze je kunnen helpen :?

Dit mag geen reden zijn om 24*7 te gaan stoken, je kunt het probleem het beste bij de bron (regeling) proberen op te lossen.
Dank. dat was inderdaad voor mij de aanleiding om eens rond te vragen. Ik zie in de instellingen van de Loria helaas geen parameters waarmee ik iets zou kunnen doen om de bijverwarming te optimaliseren. Maar het meeste last heb ik uiteraard van het niet meer aanslaan van de WP.
Als de andere deskundigen daar een licht op zouden kunnen laten schijnen... Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:36:
[...]

2 nachten vergelijken lijkt me een uh niet erg representatief onderzoek. Hier een onderzoek over een wat langere periode waaruit die 7% besparing bij een gemiddelde 1C verlaging te destileren valt. Voor een WP ligt e.e.a. nog iets genuanceerder, het draaien boven 'laagste deellast' is minder efficient. http://www.olino.org/arti...rverwarming-rendeert-wel/
EDIT:
Variaties in gebruik per graaddag bij ongewijzigd stookgedrag bij mij:
[afbeelding]
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je naar mijn idee een symptoom wilt bestrijden en mijn suggestie is om wat aan de oorzaak te doen.
Dank voor het olino artkel. Verhelderend. Daarin staat overigens ook een besparing van 14%.
Maar inderdaad het gaat mij nu niet om die besparing, maar om het vervelende gedrag van de bijverwarming. Als jij dat met oorzaak bedoelt, zijn we het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
@Noord27 Jeetje wat een heftig verhaal en heel veel sterkte de komende periode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
TKroon schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:42:
[...]
maar aardwarmtepomp en zonnepanelen is nog duurder toch?
Ruwe schatting: 8000 euro voor de w/w warmtepomp, 7500 euro voor de boring van de brine (300 meter diep, 25 euro per meter) en 5000 euro voor de PV. Zit je om en de nabij 20k.
En zonnepanelen en luchtwarmtepomp is wellicht iets goedkoper, maar de levensduur is ook kleiner denk ik.
Lucht WP is iets van 5K turn key toch? Misschien iets meer zonnepanelen voor compensatie: 6000 euro. Zit je op 11k. Toch wel meer dan "iets".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
TKroon schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:14:
[...]

Nee, er wordt een gesloten systeem mee bedoeld. Een vloeistof wordt rond gepompt en onttrekt warmte aan de grond in de winter, en die warmte kun je met een warmtepomp gebruiken voor verwarming en sww. In de zomer kan het systeem andersom werken om je huis te koelen en de warmte dus weer terug in de bodem te stoppen.
@Skyaero legt je de prijs al uit, wat slijtage betreft maakt het geen verschil, hierin beweegt ook alles hi. Alleen geluid kan wel wat schelen, je hebt geen wind turbine.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Enerziek
Dat verbruik van het elektrisch element herken ik wel. Dit verbaasde mij ook wel, maar mijn Loria 6008 heeft buiten de 'uit' schakerlaar geen optie om iets met het element te doen.
Mijn maximale huisverbruik was op 1 dag 75kWh.
In het afgelopen jaar heeft het CV elektrisch element 102.45kWh verbruikt. Dus echt spannend klinkt het niet. Daarentegen zou ik meer vermogen verwachten van de unit zelf en die daalt op dat moment significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerziek schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:52:
[...]

Dank. dat was inderdaad voor mij de aanleiding om eens rond te vragen. Ik zie in de instellingen van de Loria helaas geen parameters waarmee ik iets zou kunnen doen om de bijverwarming te optimaliseren. Maar het meeste last heb ik uiteraard van het niet meer aanslaan van de WP.
Als de andere deskundigen daar een licht op zouden kunnen laten schijnen... Alvast dank.
Begrijpelijk schrijven is kennelijk een kunst die ik niet machtig ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
nielscup schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:33:
[...]

Yep Ecomline, een ouwe bak maar still going strong... Ik vraag me telkens af hoe jullie dit soort details allemaal kunnen weten, zijn jullie allemaal verwarmingsinstallateurs?
Yep, van alle markten thuis ;)
Maar jouw installateur had het ook moeten weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:33:
[...]

Voor de meeste hier is het een hobby (al ziet de wederhelft het als een verslaving :+ ).. sommige hier hebben van hun hobby hun beroep gemaakt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 09-04-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enerziek
wervisser schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:24:
@Enerziek
Dat verbruik van het elektrisch element herken ik wel. Dit verbaasde mij ook wel, maar mijn Loria 6008 heeft buiten de 'uit' schakerlaar geen optie om iets met het element te doen.
Mijn maximale huisverbruik was op 1 dag 75kWh.
In het afgelopen jaar heeft het CV elektrisch element 102.45kWh verbruikt. Dus echt spannend klinkt het niet. Daarentegen zou ik meer vermogen verwachten van de unit zelf en die daalt op dat moment significant.
Ik herken dat helemaal. Door dat dalende vermogen van de WP zelf hou je maar weinig over van het elektrisch element, en daarom dacht ik: uit dat ding. Kennelijk hebben ook anderen misschien om dezelfde reden) dat element uitgeschakeld. Mijn hoogste dagverbruik van het element was 54 kWh op 1-3-'18; dat lijkt dus echt noodzakelijk,l want op die dag is gedurende langere perioden zowel het element met ca 3 kW aan, als de WP zelf die dan een kleine 3 kW opneemt en 12 kW afgeeft COP dus 2.
Totaal element tot nog toe (vanaf medio november) 212 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Triple Solar gecombineerde PV-paneel/warmtepomp? Ziet er zeer interessant uit, en is een soort combinatie van een aardwarmtepomp en een luchtwarmtepomp. Geluidsvrij dus en de temperatuuruitwisseling is passief over de hele oppervlakte van je dak, ook 's nachts.
- Vanaf 25.000 euro, met aftrek van subsidies 21.000 euro :? 8)7
- Dat is 3x de prijs van een WP met zonnepanelen....
- En die WP met zonnepanelen zijn al proven-technology....
Blijft als enig argument het geluid over. Als dat je grootste probleem is, dan zou ik gewoon het nieuwe type van Mitsubishi kopen:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:59:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd aangezien ik dat model bij mijn broer wil plaatsen. Ik hoor dus ook graag hoe het geluid bevalt en vooral of deze mogelijk stiller is dan de Pana monoblock (die volgens mij hier op dit forum wordt gezien als de stilste regulier verkrijgbare warmtepomp).
Draait nog niet helaas, morgen weer een dag en dan moet het af want woensdag moet ik weer een andere klant bezoeken.
Wat Mitsubishi gedaan heeft tov oude model is dat de compressor nu in rubbers zit en er zit een geluiddempende kast omheen.
Als extra werk moet je de kast deels demonteren om de vervoerblokkeringen te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
préparer votre monnaie :)

Ik ben eens met die lui mee geweest een huis 'schouwen', de installatie In dit normale rijtjes huis ging ruim € 25k ex BTW kosten.
De werking ben ik nog niet 100% van overtuigd en heb er helaas nog niks van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:46:
@TKroon tripple solar haalt de warmte achter uit de zonnepanelen.
Heb er geen ervaring mee.
Maar ben er wel al mee bezig geweest omdat ik geen buiten unit wil.
Er zijn meer partyen die zoiets maken.
Is zoals vermeld al niet goedkoop.
Maar werk wel goed volgens enkele die dit al hebben op hun dak.
Het is een gewone Nibe grond WP die aan PVT panelen gekoppeld is, misschien kan je het zelf wel bij elkaar schrapen en dan is het vast een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik vind het een mooi systeem en ben wel overtuigd van de werking (ervanuitgaande dat warmtewisselaar oppervlakte voldoende is onder de zonnepanelen)

Maarja, erg duur he. Die PVT panelen moeten gewoon meer gemeengoed worden zodat de prijs naar beneden kan. En het niet allemaal bij 1 bedrijf zit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Enerziek
Het energieverbruik van jouw element is een stuk hoger, maar als ik naar je isolatie (lees: beetje weinig) kijk, vind ik het nog best presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielscup
Daannn1987 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:12:
[...]

Voor de meeste hier is het een hobby (al ziet de wederhelft het als een verslaving :+ ).. sommige hier hebben van hun hobby hun beroep gemaakt :+
Haha cool, ik vind het ook super interessant maar ook wel fijn als het allemaal naar behoren werkt. Ben zelf app ontwikkelaar, zit er aan te denken om eens een verbruiks/monitoring app te maken zodra ik ooit een keer tijd heb, puur voor de fun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
nielscup schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:14:
[...]

Haha cool, ik vind het ook super interessant maar ook wel fijn als het allemaal naar behoren werkt. Ben zelf app ontwikkelaar, zit er aan te denken om eens een verbruiks/monitoring app te maken zodra ik ooit een keer tijd heb, puur voor de fun.
Altijd handig :+ Tja wat heb je nodig... meeste is wel beschikbaar:
Hier snapshotje van mijn monitoring
https://snapshot.raintank...IlEshoj8GrMzENlsRolrcWwNB

Hier ook IT'er in 't breedste zin van 't woord

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 09-04-2018 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielscup
Daannn1987 schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:37:
[...]

Altijd handig :+ Tja wat heb je nodig... meeste is wel beschikbaar:
Hier snapshotje van mijn monitoring
https://snapshot.raintank...IlEshoj8GrMzENlsRolrcWwNB

Hier ook IT'er in 't breedste zin van 't woord
Ziet er hip uit, lekker uitgebreid. Ik gebruik zelf HomeWizard. Nadeel daarvan is dat je maar een jaar data kan zien, vergelijken is er dus niet bij tenzij je zelf alles in een excelsheetje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]
Dit is dus absoluut niet waar. Er word tijdens een transmissieverlies berekening totaal niet naar de energieprijs gekeken, door niemand.
De CW5 ketel is vaak overkill, maar heel vaak is er zelfs een wens van de bewoners zelf om voor CW6 te gaan. De CW5 word gekozen vanwege een nipt hogere EPC score tov CW4. In de specs heeft een CW5 een iets hoger rendement op tapwater dan een CW4.
Of dit echt voordeel oplevert of de juiste rekenmethode is, daar kun je vraagtekens bij zetten.

[quote] Ben ik het mee eens hoor.., Denk niet dat we ver uit elkaar liggen, Wat ik zei, pin me niet vast op graden, maar watts is toch omgerekend naar ruimteverwarming op -10 buiten enz enz. Mijn ervaring is dat er vaak genoeg een radiator gemonteerd werd/wordt de mooier past onder een raam....[ dus eerder groter dan kleiner [/quote]

[quote] Dus een Cv ketel zou makkelijk kleiner kunnen zijn, omdat er ALLEEN voor tapwater een zwaarder systeem gekozen wordt, al dan niet door de bewoner.. . Maar meestal kan een cv toch veel kleiner zijn.
Dus ook mee eens....?[ en een WPB zou misschien de juiste oplossing zijn. In ieder geval een gescheiden systeem] Wta kost het comfort knopje op een cv jaarlijks aan gas?[ voor 5 sec eerder warm water ]
[/quote]

[...]
Op E kachels en ir panelen zitten weinig mensen te wachten. En heel heel erg veel mensen stoken hun hele huis op 20 en hoger. Tot de slaapkamers aan toe. Ik moet er niet aan denken, maar geloof me, het is zo. Wij installeren een paar honderd woningen per jaar en bij velen kom ik later over de vloer voor uitleg en eventuele nazorg. Ik ken dus redelijk de wensen van de gemiddelde huiseigenaar in een groot gedeelte van Nederland.
En één ding willen ze eigenlijk allemaal...Dat het werkt en hoe zal ze een zorg zijn, als het maar zonder mitsen en maren gaat. Dus geen losse installaties her en der in huis, geen aparte voorzieningen voor extreem weer oid. Men wil daar helemaal niet mee bezig zijn en gelijk hebben ze.

[quote] Dus zijn we het ook eens dat deze mensen anders zouden kunnen/moeten denken. Dat ze er niet op zitten te wachten, omdat het gas zo goedkoop is? stel dat gas 3x duurder wordt dan misschien wel? ] Alleen een warm hokje..? [ of een paar ] En tsja die mensen moeten dan ook niet zeuren over hogere vaste lasten. Maar in een beetje een slim huis, is dit een koud kunstje. En helpt zeker weten mee aan besparing... En voor de [ misschien wel helaas ] paar strenge dagen vorst die we de laatste 10 jaar hebben gehad, een vraag. Waarom laten we het hele jaar alle radiatoren mee lopen, met de ramen open?.
[/quote]

[...]
Jouw keuze, maar hier hoef je echt niet mee aan te komen bij 9 van de 10 mensen.
Waarom zo moeilijk doen over die 2 of 3 kW extra, terwijl je die gewoon nodig hebt bij een beetje strenge winter.
[quote] MMm kijk of een Pana 5 of een pana 7, scheelt je wat €, gee groot probleem. Als je de specs leest is een pana 5 niet altijd slechter. Maar hier ben ik het ook wel met je eens, dit is geen probleem. Misschien meer een uitdaging. met zo min mogelijk zoveel mogelijk kunnen doen.. trias energetica, punt 1,2 en 3 En ook hier zou een slimmer systeem heel simpel een oplossing kunnen zijn.......Als buiten -10 dan radiator x & Y open enz enz
[/quote]

En wat ik me eigenlijk het meeste afvraag, hoe doen al die mensen het in niet gasgebieden op deze bol.
Misschien wel belangrijker, waarom werden er de afgelopen 10 jaar niet meer huizen gebouwd die geld opleveren? In mijn buurt staat een rijtje met zoveel panelen op het dak dat ze stroom over houden. De winst die over is, blijft voor de huurder!!! [ er wonen mensen bijna voor niets!! ]
De mensen stoken vele malen zuiniger [ WP ] en gebruiken spaarzaam energie.
huizen zijn passief gebouwd, en hebben een hele hoge Rc. dus verlies is er bijna niet.
1 rijtje in een wijk [ KAN gebied ] waar er afgelopen jaren een paar honderd gebouwd zijn....?

Over overheid visie gesproken.. |:( |:( |:(

Ps:
Deze mensen zitten echt niet in de kou. Maar gaan wel heel bewust om met energie.
En warmen met minimaal maximaal op. Dat zou toch iedereen moeten willen..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:28:
[...]

[quote] Ben ik het mee eens hoor.., Denk niet dat we ver uit elkaar liggen, Wat ik zei, pin me niet vast op graden, maar watts is toch omgerekend naar ruimteverwarming op -10 buiten enz enz. Mijn ervaring is dat er vaak genoeg een radiator gemonteerd werd/wordt de mooier past onder een raam....[ dus eerder groter dan kleiner [/quote]

[quote] Dus een Cv ketel zou makkelijk kleiner kunnen zijn, omdat er ALLEEN voor tapwater een zwaarder systeem gekozen wordt, al dan niet door de bewoner.. . Maar meestal kan een een cv toch veel kleiner zijn.
Dus ook mee eens....?[ en een WPB zou misschien de juiste oplossing zijn. ]
[/quote]

[...]

[quote] Dus zijn we het ook eens dat deze mensen anders zouden kunnen/moeten denken. Dat ze er niet op zitten te wachten, omdat het gas zo goedkoop is? stel dat gas 3x duurder wordt dan misschien wel? ] Alleen een warm hokje..? [ of een paar ] En tsja die mensen moeten dan ook niet zeuren over hogere vaste lasten. Maar in een beetje een slim huis, is dit een koud kunstje. En helpt zeker weten mee aan besparing... En voor de [ misschien wel helaas ] paar strenge dagen vorst die we de laatste 10 jaar hebben gehad, een vraag. Waarom laten we het hele jaar alle radiatoren mee lopen, met de ramen open?.
[/quote]

[...]

[quote] MMm kijk of een Pana 5 of een pana 7, scheelt je wat €, gee groot probleem. Als je de specs leest is een pana 5 niet altijd slechter. Maar hier ben ik het ook wel met je eens, dit is geen probleem. Misschien meer een uitdaging. met zo min mogelijk zoveel mogelijk kunnen doen.. trias energetica, punt 1,2 en 3 En ook hier zou een slimmer systeem heel simpel een oplossing kunnen zijn.......Als buiten -10 dan radiator x & Y open enz enz
[/quote]

En wat ik me eigenlijk het meeste afvraag, hoe doen al die mensen het in niet gasgebieden op deze bol.
Misschien wel belangrijker, waarom werden er de afgelopen 10 jaar niet meer huizen gebouwd die geld opleveren? In mijn buurt staat een rijtje met zoveel panelen op het dak dat ze stroom over houden. Dat de winst is voor de huurder!!! [ er wonen mensen bijna voor niets!! ]
De mensen stoken vele malen zuiniger[ WP] en gebruiken spaarzaam energie.
huizen zijn passief gebouwd, en hebben een hele hoge Rc. dus verlies is er bijna niet.
1 rijtje in een wijk [ KAN gebied ] waar er afgelopen jaren een paar honderd gebouwd zijn....?
Over overheid visie gesproken.. |:( |:( |:(

Ps:
Deze mensen zitten echt niet in de kou. Maar gaan wel heel bewust om met energie.
En warmen met minimaal maximaal op. Dat zou toch iedereen moeten willen..:-)
Omdat bijna iedereen in gas, benzine en openhaarden denkt ?
Als je een cv boer belt deze een cv ketel installeert, enz... men weet niet beter.

Huh, ik druk op 'verstuur' en er staat ineens een heel ander verhaal bij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:16
(y) Mooi dat je het werkend hebt gekregen met IUNGO / Modbus Kamstrup warmtemeter. Bij welke leverancier heb je deze vandaan? Veel duurder dan de 302?
Zou je jouw meetgegevens willen delen voor de maandelijkse monitoring?
Defrosts en bijverwarming hebben we in het vorige L/W WP deel uitgebreid besproken, geeft minder afkoeling CV en/of kortere defrost tijdsduur

Ergens lijkt het me dat je historisch verbruik van 2000 m3 gas per jaar en nu 250kWh warmte op 1 dag niet bij elkaar passen. Is je stookgedrag flink veranderd?
Ik zat met gas ook op een 2000m3/jaar en heb nu op de koudste dag tot nu toe 140 kWh warmte nodig gehad.
250 kWh/dag dan loopt de Loria 6010 echt op z'n tenen met 8kW (WP bij -7 graden) + 3kW (Bijverwarming) maal 24 uur...
Dit is voor mij onbekend en vreemd gedrag. Ik heb bewust de bijverwarming uit staan (instelling en zekering), maar nooit problemen gehad met niet aan gaan...
Zijn je stooklijn en WP-instellingen nog altijd onveranderd? (30: 0.7 / 31: 0 / 33: 50% / 37: 4)

Een andere reden voor bijverwarming is dat de aanvoertemperatuur vanaf de WP niet snel genoeg behaald wordt, en de bijverwarming bijgeschakeld wordt. Kun je een voorbeeld delen vanuit de IUNGO, met verbruik en Ta?
Ik vermoed dat de oplossing in het veranderen van de stooklijn ligt.
Om het concreter te maken: ik denk dat deze te laag staat. Ta wordt (te) makkelijk behaald, WP gaat uit, ook al is de kamer nog niet warm genoeg!

Ik ben ook benieuwd naar je nachtverlaging instellingen. Hoe koud is de kamer als de WP weer aan zou moeten gaan?

Met mijn huidige instellingen (30: 0.4 / 31: 7 / 33: 40% / 37: 1) ben ik af van het gependel bij hogere buitentemperaturen en lekker comfortabel bij strenge buitenvorst.
Nachtverlaging probeer ik ook, -sort of-:
11:00 - 19.5
22:30 - 18 (doel: WP uit)
22:45 - 19. Afhankelijk van de buitencondities blijft de WP uit totdat 19 graden binnen is bereikt, of gaat weer zachtjes aan met een flink lagere Ta.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dus je zou je verbruik niet rechtstreeks om moeten rekenen aan de hand van stadsverwarming verbruik.

Maar ik zou juist een berekening [ laten ] maken aan de hand van isolatie gegevens.
En je Rc van je belangrijkste gevels.
Dan kijken of je misschien wat kunt bezuinigen op een hokje meer of minder warm.
En misschien je warmwater, via een ander systeem laten lopen.[ WPboiler ]

Een huis uit jouw jaartal heeft al best een goede schil.

Maar ik ben geen expert ..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2 Hoe wil je een combi ketel nog minder vermogen geven voor de cv, maar gelijktijdig wel een CW waarde van 4, 5 of 6 geven. Dat is technisch haast onmogelijk.
Hier staat de ketel begrensd op 6.5kW voor cv en mag naar 25kW voor tapwater.

En ik zou graag de specs van die zonnepanelen zien en het dakoppervlak van die huurhuizen waar jij het over hebt.
Als je daar je verbruik mee afdekt en daarnaast bijna heel de huur, dat is interessant.
Maar denk toch dat er een foutje in je berekening zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:48:
@Dylantje2 Hoe wil je een combi ketel nog minder vermogen geven voor de cv, maar gelijktijdig wel een CW waarde van 4, 5 of 6 geven. Dat is technisch haast onmogelijk.
Hier staat de ketel begrensd op 6.5kW voor cv en mag naar 25kW voor tapwater.

Nope dat kan niet, weet ik. Vandaar waarom gebruiken we dan nog steeds een onnodig grote ketel alleen voor warmwater, 2 gescheiden systemen zou toch veel beter zijn?

En ik zou graag de specs van die zonnepanelen zien en het dakoppervlak van die huurhuizen waar jij het over hebt.
Als je daar je verbruik mee afdekt en daarnaast bijna heel de huur, dat is interessant.
Maar denk toch dat er een foutje in je berekening zit ;) [ ik heb het niet berekent. De mensen betalen een x bedrag aan huur, dat verdienen ze alleen al door de zonnepanelen, zijn ze zuinig houden ze geld over. Andere vaste lasten zijn er gewoon wel natuurlijk.
Kom er dagelijks langs, ken er 1zijdelings die er woont, heel dak vol panelen [ zal eens tellen ][ bijna geen dakpan te vinden ] zijn wel rijtjes.. kleine 1 gezins

Waar ik wel een tekentje aan de wand zie, bij dit systeem.
Wat als salderen........
Want voor de winter halen ze het natuurlijk bij lange na niet..

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Huurprijs is toch al snel 600 in de maand, dus 7200 euro per jaar, gedeeld door 0,18 is 40000kWh per jaar, op welk huurhuis past +40000WP :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2 Welk voordeel heeft het om twee ketels oid te gebruiken. De huidige ketel doet zijn werk prima.
Al draait hij op de verkeerde brandstof en is het tijd voor afscheid. Het ding doet zijn werk gigantisch goed.
Technisch gezien kan er maar weinig tegenop, eigenlijk niets zelfs.
Hij is simpel, teunbeun kan hem monteren, hij is goedkoop en levert bakken met energie tegen een redelijk rendement.
Het is vloeken in de kerk om dit hier neer te zetten, maar het is gewoon een feit.
vandaar dat wij in NL zo verslaafd zijn aan dat ding en heel de wereld jaren lang jaloers op onze gasbel is geweest.
Die tijd is over en we gaan over op wat nieuws, maar we zijn er nog lang niet met zon stevige concurent als de HR ketel.

En wat betreft die panelen...reken even uit wat zo'n huurwoning kost per maand en lees dan even je bericht terug. Een goedkope huurwoning kost €600/maand(?)
Een duurzame huurwoning is flink duurder, dus hoeveel wekken die panelen per jaar dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hier staan sociale nul op de meter huizen voor 1050 per maand, net kippen hokken zo klein....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:36:
[...]

Huh, ik druk op 'verstuur' en er staat ineens een heel ander verhaal bij 8)7
Haha inderdaad... Dat had ik dus ook.
@Dylantje2 hoe krijg je dat voor elkaar?

Pagina: 1 ... 119 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.