Enerziek schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:07:
Ik heb een Loria 6010, geen Duo. Mijn woning uit 1929 is matig geïsoleerd (label D, gasverbruik voor de komst van de Loria was bijna 2000 m3). Ik heb de Loria genomen om te kunnen experimenteren om uit te vinden wat er waar is van alle verhalen dat je een heel goed geïsoleerd huis moet hebben en aangepast afgiftesysteem (vloerverwarming, convectoren etc.). Daarom heb ik diverse meetmogelijkheden, gekoppeld aan een IUNGO die alles per minuut registreert: aparte kWh-meters voor de WP en voor de Elektrische bijverwarming, warmtemeter Kamstrup multical 602 (dus T-aanvoer, T-retour en afgegeven vermogen).
Alles incl warmtemeter operationeel sinds eind december 2017.

Mooi dat je het werkend hebt gekregen met IUNGO / Modbus Kamstrup warmtemeter. Bij welke leverancier heb je deze vandaan? Veel duurder dan de 302?
Zou je jouw meetgegevens willen delen voor de maandelijkse monitoring?
Ik heb nu vragen over de Bijverwarming.
Op de heel koude dagen, bijv begin maart, is de bijverwarming kennelijk heel hard nodig. Die verstookt dan per 24 uur 40 a 50 kWh. Afgegeven vermogen is ca 250 kWh op die dagen. Op andere dagen gaat de bijverwarming af en toe aan, bijv rondom defrost. Als het buiten koud is, paar graden onder 0 is de vermoedelijke gang van zaken: De WP krijgt op een moment (door ijsvorming) problemen met het te leveren vermogen, schakelt de verwarming bij en na een paar minuten komt de conclusie dat er ontdooid moet worden en gaat alles uit voor de defrost-cycle.
Defrosts en bijverwarming hebben we in het vorige L/W WP deel uitgebreid besproken, geeft minder afkoeling CV en/of kortere defrost tijdsduur
Ergens lijkt het me dat je historisch verbruik van 2000 m3 gas per jaar en nu 250kWh warmte op 1 dag niet bij elkaar passen. Is je stookgedrag flink veranderd?
Ik zat met gas ook op een 2000m3/jaar en heb nu op de koudste dag tot nu toe 140 kWh warmte nodig gehad.
250 kWh/dag dan loopt de Loria 6010 echt op z'n tenen met 8kW (WP bij -7 graden) + 3kW (Bijverwarming) maal 24 uur...
Als het buiten warmer is, dan gaat ook de bijverwarming als het opwarmen (na de nachtverlaging bijv.) kennelijk niet snel genoeg gaat. De verwarming gaat een paar minuten aan. Dat verslechtert het rendement (COP) en dus zet ik de bijverwarming uit. Eerst door de zekering uit te zetten, later door instelling aan te passen (verbod op bijverwarming).
Nu heb ik 2 keer gehad dat de WP 's morgens niet aan gaat. De thermostaat lijkt niet te vragen (dwz knippert niet), maar als ik de bijverwarming weer aan zet, gaat die meteen aan en even later ook de WP.
Weet iemand hoe dit precies zit? Is het slecht voor de WP om die verwarming uit te zetten ook als het buiten, zoals vanmorgen, 7 of 8 graden is? Kan ik voorkomen dat de WP niet opstart?
Dit is voor mij onbekend en vreemd gedrag. Ik heb bewust de bijverwarming uit staan (instelling en zekering), maar nooit problemen gehad met niet aan gaan...
Zijn je stooklijn en WP-instellingen nog altijd onveranderd? (30: 0.7 / 31: 0 / 33: 50% / 37: 4)
Een andere reden voor bijverwarming is dat de aanvoertemperatuur vanaf de WP niet snel genoeg behaald wordt, en de bijverwarming bijgeschakeld wordt. Kun je een voorbeeld delen vanuit de IUNGO, met verbruik en Ta?
Ik vermoed dat de oplossing in het veranderen van de stooklijn ligt.
Om het concreter te maken: ik denk dat deze te laag staat. Ta wordt (te) makkelijk behaald, WP gaat uit, ook al is de kamer nog niet warm genoeg!
Ik ben ook benieuwd naar je nachtverlaging instellingen. Hoe koud is de kamer als de WP weer aan zou moeten gaan?
Met mijn huidige instellingen (30: 0.4 / 31: 7 / 33: 40% / 37: 1) ben ik af van het gependel bij hogere buitentemperaturen en lekker comfortabel bij strenge buitenvorst.
Nachtverlaging probeer ik ook, -sort of-:
11:00 - 19.5
22:30 - 18 (doel: WP uit)
22:45 - 19. Afhankelijk van de buitencondities blijft de WP uit totdat 19 graden binnen is bereikt, of gaat weer zachtjes aan met een flink lagere Ta.