Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.783 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:43:
[...]

Hoe doe je dit dan schoonmaken met een all in one WP ?
Een boiler heeft eigenlijk altijd wel een aftap punt op het laagste punt. Het spoelen van een boiler is ook gewoon iets wat periodiek hoort te gebeuren, dus de mogelijkheid moet er gewoon zijn, of gemaakt worden.

De Daikin Altherma heeft sowieso een aftappunt rechts onderin achter de voorplaat.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:02
Ik heb mijn Pana 6kw nu al bijna een week op standby staan. maar het valt me op dat hij constant 12Wac trekt. Nu wil ik hem eigenlijk afschakelen gedurende zomer ivm 0,25kwh verbruik per dag...
alleen maak ik me een beetje zorgen over de circulatie pomp.
Mogelijk zou deze vast gaan zitten.
Is dat terecht of is 1x per maand even laten draaien voldoende?

dat ik mogelijk de instellingen ga verliezen is geen ramp.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 18-09 23:53
Wodan89 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:49:
Ik heb mijn Pana 6kw nu al bijna een week op standby staan. maar het valt me op dat hij constant 12Wac trekt. Nu wil ik hem eigenlijk afschakelen gedurende zomer ivm 0,25kwh verbruik per dag...

Volgens mij kan de unit wel gewoon de hele zomer uit, met mijn vloerverwarming ook wel gedaan en de pomp draait nog steeds.

De waarde van uw pomp kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Hier is de WP ook al hard uitgeschakeld!
Vorig jaar ook gedaan en heb hiermee geen problemen ondervonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de zaak zet ik 3 pompen al 10 jaar hard uit voor 5 a 6 maand en gaat al 10 jaar goed.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:28

Afgelopen zomer heb ik hem 4 maanden afgeschakeld. Toen de stroom er weer op ging startte de pomp gewoon, ik was alleen de datum/tijd kwijt, de rest van de instellingen waren er nog steeds.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39

Je gaat niet koelen? Dat lost hier het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:19:
En voor de mensen die denken dat ik overdrijf.....
[afbeelding]
Deze rommel ligt onderin de boiler
[afbeelding]

Boiler van ongeveer 3 jaar oud, watertemperatuur op 50c.
Klein huishouden en spaarzaam met warmwater verbruik
MM dera @Oxellaar

Wat als ik geen spoel/sproei kraan onderin de boiler heb zitten??
Hoe krijg ik hem dan schoon?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:50
Dylantje2 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:14:
[...]

MM dera @Oxellaar

Wat als ik geen spoel/sproei kraan onderin de boiler heb zitten??
Hoe krijg ik hem dan schoon?
Heb je geen goeie boiler......
Kunt ook door het grote inspectie luik naar binnen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 18:08
Mijn ELGA geeft aan dat het nu al 31 graden is buiten, na de -21 heb ik nu alles wel zon beetje gehad, hangt de zwarte sensor nu in de opkomende zon ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06

Op standby loopt je pomp toch al niet heb ik vorig jaar gemerkt. Er zit geen pompschakelaar op Dus je kunt net zo goed de pomp van stroom afhalen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:09:
Mijn ELGA geeft aan dat het nu al 31 graden is buiten, hangt de zwarte sensor nu in de opkomende zon ofzo?
Aangezien wij vanaf hier jouw sensor niet kunnen zien (en de kristallen bol is ook al stuk) zul je toch echt zelf even moeten kijken of dat het geval is...

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2018 09:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 18:08
Andrehj schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:10:
[...]

Aangezien wij vanaf hier jouw sensor niet kunnen zien (en de kristallen bol is ook al stuk) zul je toch echt zelf even moeten kijken of dat het geval is...
Scherp, ik vroeg me eigenlijk af of dit kan om 8:00 in de ochtend als het nog 8 graden is buiten en de zon net op is. Is dit naaste bekende bervriesende sensor ook iets wat vaker bij meerdere mensen gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:59:
@Oxellaar
Nog even terugkomend op het legen van de boiler. Je geeft aan dat het 'onder druk' moet, wil dat zeggen dat je de kraan onderin gewoon even open draait en vervolgens weer even dicht draait net zo lang er geen drap meer uit komt ?
Welke kraan? Of bedoel je de koudwater aansluiting? Als ik die losdraai gebeurt er niks door het vacuum van de boiler, het water blijft er gewoon in zitten.
Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:55:
@wervisser Ja zo spoel je alleen de onderzijde van de boiler. Er gaat dus weinig warm water verloren.

Koud water komt onderin binnen en je spoelt het via aftapper weer eruit.
[boilernewbie alert]Wat bedoel je precies met aftapper, dat is iets anders als de koudwater aansluiting?[/]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:27:
[...]

Welke kraan? Of bedoel je de koudwater aansluiting? Als ik die losdraai gebeurt er niks door het vacuum van de boiler, het water blijft er gewoon in zitten.

[...]

[boilernewbie alert]Wat bedoel je precies met aftapper, dat is iets anders als de koudwater aansluiting?[/]
Aan de onderkant van je boiler zit een kraan, en anders toch een plug waar kraan in kan. Iedere boiler moet je kunnen legen. Ik heb de mijne expres 15 cm omhoog gezet zodat ik onder de kraan makkelijk een slang eraan kan prutsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Wolly schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:27:
[...]..... koudwater aansluiting? Als ik die losdraai gebeurt er niks door het vacuum van de boiler, het water blijft er gewoon in zitten.
Vacuum??? in een boiler?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

:Y

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is natuurlijk geen vacuum, maar als je aan de bovenzijde van de boiler niet ergens lucht toelaat, zal er aan de onderzijde geen water uitstromen.
Maar voor dat doel zal er vast wel een ontluchter (die je nu dus gebruikte als beluchter) op de boiler zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@hrt :N
wervisser schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:59:
@Oxellaar
Nog even terugkomend op het legen van de boiler. Je geeft aan dat het 'onder druk' moet, wil dat zeggen dat je de kraan onderin gewoon even open draait en vervolgens weer even dicht draait net zo lang er geen drap meer uit komt ?
Oxellaar schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:33:
[...]

Niet leeg laten lopen, maar juist onder druk laten spuien met zo hoog mogelijke afname.

Als het water helder is stoppen en na een tijdje weer eens spuien totdat hij weer helder is.
Per situatie zal de vervuiling meer of minder zijn.
Het spoel onderwerp kwam hier vandaan, dus dat moet onder waterleiding druk gebeuren, dus 3-4 bar; dus geen vacuum in die tank onder deze omstandigheden

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 18-09 23:53
BasvanS schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:09:
Mijn ELGA geeft aan dat het nu al 31 graden is buiten, na de -21 heb ik nu alles wel zon beetje gehad, hangt de zwarte sensor nu in de opkomende zon ofzo?
Dat beschutte dak van je zal ook wel een heet gebeuren zijn en je sensor hangt ook denk ik in de zon.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Nog maar weer over de bezonken gel in het SWW-vat. In de chemie is laten bezinken een veel gebruikte methode om stoffen te scheiden en ze daarmee zuiver te krijgen. Op die manier bekeken levert een boilervat zuiverder water dan een doorstromer waarin dat bezinksel nog gewoon rond dwarrelt...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
@Jan Treur : volgens mij is die "gel" een biofilm. Daar groeien allemaal enge beestjes. En die bezinken niet maar gaan zwemmen. Ik kan me niet voorstellen dat dat "zuiverder" SWW oplevert.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er staan miljoenen boilervaten in de wereld, en het is echt wel hygienisch hoor, daar ben ik niet bang voor. (mits op de juiste manier toegepast natuurlijk).

Wat denk je wat jouw drinkwater onderweg allemaal tegenkomt, en wat denk je welke "vunzigheid" er in waterleidingen zit als de leidingen 10 jaar oud zijn :? Dat ga je ook niet opdrinken als je dat in een glas doet.

Hoe vaak maak je de filters van de kranen schoon waar je met een gerust hart een slok uit neemt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:08:
Er staan miljoenen boilervaten in de wereld, en het is echt wel hygienisch hoor, daar ben ik niet bang voor. (mits op de juiste manier toegepast natuurlijk).

Wat denk je wat jouw drinkwater onderweg allemaal tegenkomt, en wat denk je welke "vunzigheid" er in waterleidingen zit als de leidingen 10 jaar oud zijn :? Dat ga je ook niet opdrinken als je dat in een glas doet.

Hoe vaak maak je de filters van de kranen schoon waar je met een gerust hart een slok uit neemt :?
Doe maar google op sediment boiler, dan weet je genoeg. Niet schrikken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:11:
[...]

Doe maar google op sediment boiler, dan weet je genoeg. Niet schrikken....
`
Ik schrik niet zo snel meer sinds m'n maat bij de waterzuivering werkt en ik daar regelmatig foto's van zie :P
Boiler sediment – kweekvijver voor Legionella!
In uw boiler is altijd water aanwezig en water bevat altijd in meer of mindere mate kalk. Deze kalkdeeltjes verzamelen zich langzaam maar zeker als bezinksel op de bodem van uw boiler en zo ontstaat boiler sediment. Daar hecht zich vervolgens een dun slijmlaagje aan vast (biofilm). Deze combinatie is niet alleen de perfecte ‘kweekvijver’ voor Legionella. Het ongelijkmatige oppervlak beschermt de Legionellabacteriën ook nog eens tegen wegspoelen en desinfecterende maatregelen en de perfecte voedingsbodem is een feit. Het jaarlijks verwijderen van boiler sediment is dus echt geen overbodige luxe.
Als kalk de veroorzaker van dit probleem is, dan heb ik misschien "per ongeluk" geluk, want wij hebben een waterontharder :P

Maar dat je de boiler af en toe moet spuien is inderdaad geen overbodige luxe 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
We bestaan allemaal voor kilo's uit zulke "enge beestjes", in ons voordeel.

Het denken over zulke medeschepsels heeft de laatste 5 of 10 jaar in de medische wereld een 180 graden draai gemaakt.
  • Antibiotica gebruiken? Niet meer doen, tenzij je het anders niet overleeft.
  • Wassen met bacterie-dodende zeep? Niet meer doen. Beter je handen vies houden met al die "enge beestjes" erop.
  • Onverhoopt toch te weinig ervan? Neem een poeptransplantatie om het weer op peil te brengen!

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 18-04-2018 17:25 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:15:
[...]

`
Ik schrik niet zo snel meer sinds m'n maat bij de waterzuivering werkt en ik daar regelmatig foto's van zie :P

[...]

Als kalk de veroorzaker van dit probleem is, dan heb ik misschien "per ongeluk" geluk, want wij hebben een waterontharder :P

Maar dat je de boiler af en toe moet spuien is inderdaad geen overbodige luxe 8)
Snap eigenlijk niet waarom niemand dit weet en doet, vroeger had iedereen elektrische boiler....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:27:
[...]Heb je geen goeie boiler......
Kunt ook door het grote inspectie luik naar binnen?
Heb een WPB gekocht... Of zit het daar niet in?

Atlantic explorer...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:15:
[...]

Dat is de reden dat ik wou dat mijn systeem pas in werking hebben nadat de waterontharder was geïnstalleerd hier ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:38:
[...]

Heb een WPB gekocht... Of zit het daar niet in?

Atlantic explorer...
Ik kom er zo aan om onder de verpakking te kijken, wat is je adres?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kmf schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:20:
[...]

Dat is de reden dat ik wou dat mijn systeem pas in werking hebben nadat de waterontharder was geïnstalleerd hier ;)
Geheel onthard water is ook niet goed voor je en corrosief, dan drink je weer koper ;)
Deels onthard water is prima, houd hem boven de 1 dh

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Rol-Co schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:28:
[...]

Geheel onthard water is ook niet goed voor je en corrosief, dan drink je weer koper ;)
Deels onthard water is prima, houd hem boven de 1 dh
Ook een miete, Laatst een grootkeuken gebouwd met dH van 0. Of je dit moet willen is een 2e want het kost ontzettend veel regeneratie hars, maar zolang je Kiwa gekeurde leidingen gebruikt is het geen probleem. Kiwa heeft hier ook een verklaring voor afgegeven. Chinese koper pijp kan wel corroderen door de afwijkende samenstelling.
Je moet wel een speciale boiler en circulatiepomp hebben want ook deze bevatten anders metalen welke corroderen. Aangeraden wordt niet onder de 4 dH te gaan voor consumptie water.
Kalk zet zich alleen af boven de 70 graden, dus veel last heb je hier niet van met een boiler. Meeste ontstaat bij het elektrische verwarmingselement, omdat dit wel meer dan 70 graden kan zijn. Een WP boiler is de kans veel kleiner.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:36:
[...]

Ook een miete, Laatst een grootkeuken gebouwd met dH van 0. Of je dit moet willen is een 2e want het kost ontzettend veel regeneratie hars, maar zolang je Kiwa gekeurde leidingen gebruikt is het geen probleem. Kiwa heeft hier ook een verklaring voor afgegeven. Chinese koper pijp kan wel corroderen door de afwijkende samenstelling.
Je moet wel een speciale boiler en circulatiepomp hebben want ook deze bevatten anders metalen welke corroderen. Aangeraden wordt niet onder de 4 dH te gaan voor consumptie water.
Kalk zet zich alleen af boven de 70 graden, dus veel last heb je hier niet van met een boiler. Meeste ontstaat bij het elektrische verwarmingselement, omdat dit wel meer dan 70 graden kan zijn. Een WP boiler is de kans veel kleiner.
Hoeveel hars je nodig hebt ligt meer aan de hoeveelheid verbruik aan water, regenereren kost geen hars maar zout en maakt het hars juist weer fris.
Kiwa mag dan een verklaring gegeven hebben maar weet jij welk merk pijp je in je huis hebt of waar de bouwmarkt het vandaan haalt?
De lage temperatuur geeft weinig kalkaanslag inderdaad, daarom heb je ook geen geheel onthard water nodig tenzij je een stoomketel thuis hebt. ;) koffie apparaat en wasmachine kan je ontkalken en klaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ontharder hoort inderdaad niet op 0dH.
Het water heeft dan geen kalk buffer om verzuring tegen te gaan.
Ik stel ze altijd op 2 a 3dH af.
Veel apparatuur mag ook geen volledig onthard water hebben.

Kalkaanslag komt niet voor in SWW boilers die door een warmtepomp verwarmd worden.
Kalkaanslag krijg je pas bij temperaturen boven de 60c.
alleen als het E element in de boiler zelf zit krijg je daar flink kalk op.

Die zou je eens in de paar jaar moeten ontkalken.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 18-04-2018 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:40:
Hier een plaatje van de geplande opstelling, onder de 2 meter goot lengte; zal morgen wel een maatschets toevoegen
klik
[afbeelding]
Zoals ik al eerder schreef, heb mijn geplande set-up, dus onder het lage dak, maar mèt extra afstand vanaf de muur voorgelegd aan Alklima, met een schets er bij, en ik kreeg het antwoord, dat dit niet voldeed aan de eisen van Mitsubishi; dat wisten we dus al wel, maar ze willen/kunnen er dus niet vanaf wijken.

Ik had ook gevraagd of een opstelling op dezelfde plek, dus onder de rieten kap, maar dan tegen de muur en haaks er op wèl zou kunnen.
Daarop kreeg ik het antwoord,
"Wat ons betreft is dit een prima opstelling"
Dus ik ga dan die fundatie (van zware trottoir opsluit banden) maar weer opgraven en een kwart slag draaien.
Ik hoop dat iemand nog iets aan deze info heeft.
Rechts het afgekeurde voorstel, en links het goedgekeurde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tNVYv5LOWBl0U8HTQXqB1Bh4/thumb.jpg

PS, zal de volgende keer een beetje kleiner inscannen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 19-09 21:02
jerh schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:08:
[...]

Je gaat niet koelen? Dat lost hier het probleem op.
Ik heb boven een A++ split airco. koude zakt wel redelijk. en anders zet ik hem wel even aan voor die paar dagen extreme hitte :P

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt

hrt

494 pagina's alweer.... _/-\o_

Je zult geadviseerd worden om het "ff" door te nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Monitoring Maart2018
Hierbij de beloofde Excel file

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Ik verzoek de starters van dit topic de laatste monitoring resultaten mee te nemen bij de introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co / @Oxellaar Ik heb al vaker met veel interesse de discussie gevolgd over resthardheid in het water, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Zelf heb ik een Aquacomfort waterontharder (wat gewoon een branded Amysoft is) en de man die mij deze unit heeft verkocht en geïnstalleerd heeft mij verzekerd dat het compleet veilig is om hem op 0 af te stellen. Hij zit al 20 jaar in de waterontharders, en heeft er al 1000'en geïnstalleerd en allemaal op 0 ingesteld en nog nooit geen problemen gehad, aldus volgens hem.

Ik was een beetje sceptisch hierover, mede door de discussies die ik eerder gelezen had.
Maar wat ik terug kan vinden schijnt het allemaal nogal mee te vallen.
Een onderzoek van TNO is het enige rapport wat we tot nu toe hebben kunnen vinden wat aangeeft dat onthard water uit een waterontharder niet corrosiever is dan niet onthard leidingwater en dat geen sprake is van meer opname van metalen uit de waterleidingbuis dan bij normaal water. Dit onderzoek is echter voor een deel betaalt door een leverancier van waterontharders en dan zijn we altijd iets terughoudend. Hoewel we de onafhankelijkheid van TNO niet in twijfel willen trekken denken velen "wie betaald bepaald". Daarentegen verwachten we niet dat TNO nonsens in een onderzoeksrapport zal schrijven.

https://www.aquacombi.nl/...oor_koperen_leidingen.pdf
Deze website legt ook e.e.a. uit:

https://waterontharderkie...-waterontharder-instellen

Het afvullen van je CV systeem mag dan weer niet met onthard water, dat staat dan ook duidelijk in de beschrijving.

Dus ik vraag mij af wat kan er nu exact gebeuren met mijn leidingen aangezien de hardheid nu op 0 staat :? Ik hoor veel indianen verhalen van diverse mensen, maar niemand die in de praktijk al zijn leidingen heeft moeten vervangen omdat de hardheid op 0 stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
@Zwerius Dank voor je reactie. Niet fijn, zo'n leverancier die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Dat had hij dan waarschijnlijk ook niet gedaan als er echt wat was mis geweest met je wp-boiler... Heb je al nieuws?
Zijn hier nog anderen met goeie of slechte ervaringen bij Instaladora Termica en Tu Climitazacion?
Zwerius schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:20:
[...]

Ik heb vorige zomer een Panasonic WP-boiler gekocht van Tuclimatizaciononline.
Is beschadigd aangekomen. (gelukkig functioneert hij wel).

Ben nu al meer dan een half jaar bezig om de beschadigde delen te krijgen. Het gaat om twee plastic kappen en twee delen van de ventilatorbehuizing.

Ondanks vele mailtjes bleef het meestal stil.

Onlangs heb ik aangegeven, dat ik dat dan maar op Nederlandse fora openbaar zou moeten gaan maken.

Toen kwam er ineens wel een reactie.
Hij heeft hij me bericht, dat hij een hoop persoonlijke problemen had gehad, waardoor alles een beetje slecht verlopen was, maar dat het nu echt goed zou komen.

Misschien komt het nog, maar ik heb nog niets.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Weet iemand al of dit concept
http://www.dutchheatpump....rmomt-als-schoorsteenkap/
al ergens verkrijgbaar is.
Nu lijkt me een warmtepomp op dak nog niet wenselijk maar als deze er zo uit zou kunnen zien wordt het eerder een optie.
Ik zou zoiets bijvoorbeeld wel achter de bestaande schoorsteen kunnen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
TWyk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:11:
Nu lijkt me een warmtepomp op dak nog niet wenselijk maar als deze er zo uit zou kunnen zien wordt het eerder een optie.
Ik zou zoiets bijvoorbeeld wel achter de bestaande schoorsteen kunnen accepteren.
Ben ik ook benieuwd naar :) ik ben als particulier overigens ook van plan om in oktober op de energiebeurs in de Brabanthallen een kijkje te gaan nemen. Zou het een mooie oplossing vinden voor mijn dak!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
blauwemac schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:47:
@Zwerius Dank voor je reactie. Niet fijn, zo'n leverancier die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Dat had hij dan waarschijnlijk ook niet gedaan als er echt wat was mis geweest met je wp-boiler... Heb je al nieuws?
Zijn hier nog anderen met goeie of slechte ervaringen bij Instaladora Termica en Tu Climitazacion?

[...]
Ik heb ondertussen bericht ontvangen dat de spullen verstuurd zijn.
Nog even afwachten. Ik heb nog niets.
Ik wacht al vanaf vorig jaar zomer, dus een paar dagen kunnen er ook nog wel bij....

en een paar uur later:
Dat is nu wel toevallig. Ik heb zojuist de onderdelen ontvangen.
Warmtepomp beschadigd ontvangen op 16-08-2017.
Vandaag (19-4-2018), na vele mails en chats eindelijk de beschadigde onderdelen ontvangen, na (op 19-3-2018) "gedreigd" te hebben dat ik e.e.a. op Nederlandse internetfora bekend zou maken.
Het is aan jullie zelf om er je oordeel over te vormen.

[ Voor 23% gewijzigd door Zwerius op 19-04-2018 13:15 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
TKroon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:16:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar :) ik ben als particulier overigens ook van plan om in oktober op de energiebeurs in de Brabanthallen een kijkje te gaan nemen. Zou het een mooie oplossing vinden voor mijn dak!
Ik vond nog dit plaatje op een andere site:
https://www.coxgeelen.com...08-4f0a-8e52-17e14a929eb0
Het lijkt me dus wel een in de praktijk gebruikte oplossing.
Nu nog op zoek naar ervaringen/reviews tav een dergelijke oplossing

Deze oplossing lijkt ook visueel best aantrekkelijk op een schuin dak
https://www.buildingholla...latie-voor-gasloos-bouwen

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 19-04-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
TWyk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:38:
[...]

Ik vond nog dit plaatje op een andere site:
https://www.coxgeelen.com...08-4f0a-8e52-17e14a929eb0
Het lijkt me dus wel een in de praktijk gebruikte oplossing.
Nu nog op zoek naar ervaringen/reviews tav een dergelijke oplossing

Deze oplossing lijkt ook visueel best aantrekkelijk op een schuin dak
https://www.buildingholla...latie-voor-gasloos-bouwen
Is een architecten oplossing. Lekker onderhoudsvriendelijk (reinigen lamellen?), doorlaat van de kast is hoogstens 50% waar de WP niet op ontworpen is en het rendement aanzienlijk lager is als je volle porrie nodig hebt. En als je de foto goed bekijkt zie je dat de WP's niet gespiegeld staan en dus de afblaas van de ene is de aanzuig van de naastgelegen. Ook goed voor je rendement.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Er hoeft niets fout te gaan met een resthardheid van 0dH.
Alleen loop je een risico dat het water een lagere ph waarde krijgt, want kalk is het buffer om dit te voorkomen.
Kalk is de zuurteregelaar van drinkwater. Daarom stellen fabrikanten van SWW apparatuur ook eisen aan de hardheid van het water. Niet te hoog, maar zeker niet te laag.
Zuur water tast metalen aan op de lange duur.

Maar nogmaals, het water hoeft niet zuur te worden en al helemaal niet voor langere tijd.

Maar kalkaanslag is uitgesloten onder een hardheid van 2.7dH
Lager afstellen heeft geen zin en kost meer zout, sneller regenereren en dus meer waterverlies.

Ik snap dat jouw leverancier van je ontharder liever 0dH wil, dan hoeft hij ze namelijk niet af te stellen of te meten. Hij kan ze zo op de post doen, stekker erin en klaar.

Ik stel alle ontharders rond de 2dH af.
En straks die van mijzelf ook, staat er 1 klaar in de schuur te wachten tot ik tijd heb.

In een jaren 70 woning is dat niet altijd even makkelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:53:
@Rol-Co / @Oxellaar Ik heb al vaker met veel interesse de discussie gevolgd over resthardheid in het water, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Zelf heb ik een Aquacomfort waterontharder (wat gewoon een branded Amysoft is) en de man die mij deze unit heeft verkocht en geïnstalleerd heeft mij verzekerd dat het compleet veilig is om hem op 0 af te stellen. Hij zit al 20 jaar in de waterontharders, en heeft er al 1000'en geïnstalleerd en allemaal op 0 ingesteld en nog nooit geen problemen gehad, aldus volgens hem.

Ik was een beetje sceptisch hierover, mede door de discussies die ik eerder gelezen had.
Maar wat ik terug kan vinden schijnt het allemaal nogal mee te vallen.

[...]

Deze website legt ook e.e.a. uit:

https://waterontharderkie...-waterontharder-instellen

Het afvullen van je CV systeem mag dan weer niet met onthard water, dat staat dan ook duidelijk in de beschrijving.

Dus ik vraag mij af wat kan er nu exact gebeuren met mijn leidingen aangezien de hardheid nu op 0 staat :? Ik hoor veel indianen verhalen van diverse mensen, maar niemand die in de praktijk al zijn leidingen heeft moeten vervangen omdat de hardheid op 0 stond.
Ben hier ook benieuwd naar.
De CV installatie hier staat nu al een tijdje drukloos, maar als alles van de WP er staat moet ik gaan opvullen, en hier ook een Aquacell ontharder. Onthard water er in of niet?
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Zal ook eens aan mijn installateur vragen, die zal de vraag bij Aklima neerleggen schat ik zo in. Ik draai op ongeveer 2 graden D via de bijpass

Edit, lees net de reactie van @Oxellaar

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch @Gasschuif
A O Smith en Sentry , ongeveer nr1 wereldwijd op het gebied van boilers, geven geen garantie op stalen boilers die gevuld zijn met onthard water, of een hardheid van 6dH of lager.
Tikkie overdreven lijkt me, maar geeft wel aan dat er een risico is.

@Gasschuif Waarom zou je willen vullen met onthard water? Even de bypass om en gewoon met hard water vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:37:
@Grolsch @Gasschuif
A O Smith en Sentry , ongeveer nr1 wereldwijd op het gebied van boilers, geven geen garantie op stalen boilers die gevuld zijn met onthard water, of een hardheid van 6dH of lager.
Tikkie overdreven lijkt me, maar geeft wel aan dat er een risico is.

@Gasschuif Waarom zou je willen vullen met onthard water? Even de bypass om en gewoon met hard water vullen.
Ik denk dat ik dat laatste meer gewoon ga doen, om risico uit te sluiten. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
mooie wp!
Bron:
https://www.installatie.n...mtepomp-met-bollenbuffer/
fabrikant:
https://www.global-e-syst...ameg-45kw-heating-system/

[ Voor 38% gewijzigd door SpikeHome op 19-04-2018 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is de vraag of ie zo mooi is :P
We kennen al een zeer teleurstellende co2 wp van Sanden die bij een tweaker staat (cop rond 2).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:35:
Dat is de vraag of ie zo mooi is :P
We kennen al een zeer teleurstellende co2 wp van Sanden die bij een tweaker staat (cop rond 2).
ok grafiek wel bekeken zag er wel redelijk uit

[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 19-04-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan kan ik beter zoeken denk ik :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Jongens jongens: "Het voordeel van CO2 als koudemiddel is dat het een hoger GWP heeft (1) ten opzichte van andere gangbare koudemiddelen." |:( |:(

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bram-Bos schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:52:
[...]

Jongens jongens: "Het voordeel van CO2 als koudemiddel is dat het een hoger GWP heeft (1) ten opzichte van andere gangbare koudemiddelen." |:( |:(
_O-
Ze leveren ook flink grote systemen, al vind ik nergens praktijkervaring met welke dan ook.
Dat het met hoge temperatuur werkt maakt het eenvoudiger om in te passen als er geen vv is, maar met zo weinig info als ik nu vind valt er niets te zeggen over het verbruik dat 50% lager zou zijn (lager dan wat?) :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:57:
[...]

_O-
Ze leveren ook flink grote systemen, al vind ik nergens praktijkervaring met welke dan ook.
Dat het met hoge temperatuur werkt maakt het eenvoudiger om in te passen als er geen vv is, maar met zo weinig info als ik nu vind valt er niets te zeggen over het verbruik dat 50% lager zou zijn (lager dan wat?) :O
Met die hoge temperaturen ga je toch die COPs niet halen? Carnot geldt toch ook voor CO2?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bram-Bos schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:36:
[...]

Met die hoge temperaturen ga je toch die COPs niet halen? Carnot geldt toch ook voor CO2?
Vertel mij wat :)
Het zal me niet verbazen als er een warmte-element in zit om de 80 graden te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:37:
[...]
ok grafiek wel bekeken zag er wel redelijk uit
Dat grafiekje van de COP zegt natuurlijk helemaal niets, als daarbij niet het vermogen en de watertemperatuur worden vermeld. Zonder die data kun je elke COP tussen 1 en 8 halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Nog even terug komend op de waterontharders.
Ik lees dat een aantal van jullie zo'n apparaat gebruiken.
Ik zal wel ergens een steekje los hebben, maar ik zou niet weten waarom ik zo'n ding nodig heb.
Natuurlijk, de marketingboys hebben er vast wel een mooi verhaal bij.

Wij gooien af en toe wat huishoudazijn in onze wasmachine (doet het al meer dan 25 jaar) en in ons koffiezetapparaat. Gaat prima.
Verder zou ik niet weten wat ik met een waterontharder moet.
Wat heb ik gemist? Leg eens uit.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Zwerius schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:01:
Nog even terug komend op de waterontharders.
Ik lees dat een aantal van jullie zo'n apparaat gebruiken.
Ik zal wel ergens een steekje los hebben, maar ik zou niet weten waarom ik zo'n ding nodig heb.
Natuurlijk, de marketingboys hebben er vast wel een mooi verhaal bij.

Wij gooien af en toe wat huishoudazijn in onze wasmachine (doet het al meer dan 25 jaar) en in ons koffiezetapparaat. Gaat prima.
Verder zou ik niet weten wat ik met een waterontharder moet.
Wat heb ik gemist? Leg eens uit.....
Kennelijk heb je zacht water, hier is het DH12 en slaat de kalk neer als je naar het water kijkt, vandaar een waterontharder. Geen kalk meer op kranen, douches, wasmachines, stoomovens etc. Was echt een ramp. En het waterbedrijf belooft al een hele tijd dat ze er centraal iets aan gaat doen. Doucheschuim schuimt nu ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@jerh
Inderdaad @Zwerius heeft zacht water....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5skMlUWIgRQnYZUtpJglEhE0/full.png

Hier heb ik 8dH...niet bijzonder hoog, maar toch redelijk wat kalkaanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij ons is de hardheid 10, en vanwege de redenen die @jerh aangeeft willen wij (met name mijn vrouw want de regelt de huishouding) nooit meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zwerius schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:16:
[...]

Ik heb ondertussen bericht ontvangen dat de spullen verstuurd zijn.
Nog even afwachten. Ik heb nog niets.
Ik wacht al vanaf vorig jaar zomer, dus een paar dagen kunnen er ook nog wel bij....

en een paar uur later:
Dat is nu wel toevallig. Ik heb zojuist de onderdelen ontvangen.
Warmtepomp beschadigd ontvangen op 16-08-2017.
Vandaag (19-4-2018), na vele mails en chats eindelijk de beschadigde onderdelen ontvangen, na (op 19-3-2018) "gedreigd" te hebben dat ik e.e.a. op Nederlandse internetfora bekend zou maken.
Het is aan jullie zelf om er je oordeel over te vormen.
mm welke leverancier??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb weer iets interessants gevonden, en weer een bedrijf dat wat meer aan reclame zou moeten doen... is er een Tweaker met (ervaringen met) een DHS Hydrotop? Het idee en de geluidsproductie zien er erg goed uit, maar als ik de specificaties lees is het niet de efficiëntste warmtepomp. Ik heb al meerdere mensen het lezen overwegen in dit topic, maar heeft iemand ook echt dit model gekocht? :)

[ Voor 7% gewijzigd door TKroon op 19-04-2018 21:17 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is gewoon een pana monobloc.
Bestel die in UK en je bent "iets" (een paar duizend) goedkoper uit.

Wordt ik nou gek?
https://groenecourant.nl/...k-naar-propaanwarmtepomp/
en
http://www.nathansystems....notec/alpha-innotec-lwdv/

Opnieuw uitvinden wat al bestaat?

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2018 21:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
TWyk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:11:
Het word al vaker toegepast...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dIszumX5t17bpt5Vw7K7BLD4/medium.jpg
Ik had deze al eerder geplaatst hier.
De kap zit er hier nog niet op.

Nu zijn deze niet zo fraai, want er zijn versies waarbij je de buitenunit kan zakken door de "schoorsteen" naar de zolder voor onderhoud of storing. Die stond vorig jaar sowieso op de energiebeurs.

Want bedenk dat geen monteur bij echt slecht weer het dak op gaat om de boel te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
tuclimatizaciononline.es

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Dank. Daar ga ik dus niet bestellen. Wel fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is. Ik had het vast al opgegeven.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie net een discussie voorbijkomen over het uitzetten of in stand-by zetten van een warmtepomp installatie in de zomer.

Wij hebben nu stadsverwarming en we zetten zelf de pompen (we hebben er twee) van de stadsverwarming uit in het voorjaar (incl. de kranen van de warmtewisselaar van nuon zetten we dicht). Dit betreft alleen de verwarming van het huis, niet de douce en dergelijke want die hebben een gescheide circuit.

Volgende week wordt bij ons de warmtepomp installatie geinstalleerd en ik zat ook al met deze vraag, wat kan er allemaal uitgezet worden wanneer het warme weer zijn intrede doet?

En wat voor onderhoud moet je regelmatig doen aan een dergelijk installatie? want ik lees nu ook over sediment in de boiler en biofilm wat zich ontwikkeld, kan ik de boiler inderdaad gewoon 'reinigen' aan de onderkant? Zijn er andere onderdelen waar je geregeld eens naar moet kijken of het allemaal nog goed zit.

En over de plaatsing van de buitenunit, mag deze tegen het huis aan (zeg maar parallel en niet haaks)? en hoeveel ruimte moet er tussen de buitenunit en de muur zitten?

Ik ga deze vragen ook aan hun stellen maar mochten ze erg afwijkende antwoorden hebben dan kan ik tenminste in discussie gaan waarom het afwijkend is.

(Oh, en hoe zeer ik het ook waardeer, graag niet weer beginnen of 14Kw niet teveel is :), dat zorgt er alleen maar voor dat de discussie afdwaalt, hahaha )

Setup:

Warmtepomp: ZH140Y
Buffervat: 200 liter, HTWBUF-200
Boiler: 300 liter, HTWBOI-300
Expansievat + veiligheid ventiel: 17 liter, Floco
Regelaar woonkamer: PAR-WT50
Regelaar woonkamer: Watts Vision (hoofdbediening)
Alle radiatoren krijgen een: Watts radiator knop

Er zal een WAR regeling toegepast gaan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door ronaldmathies op 20-04-2018 08:34 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronaldmathies schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:31:
Ik zie net een discussie voorbijkomen over het uitzetten of in stand-by zetten van een warmtepomp installatie in de zomer.

Wij hebben nu stadsverwarming en we zetten zelf de pompen (we hebben er twee) van de stadsverwarming uit in het voorjaar (incl. de kranen van de warmtewisselaar van nuon zetten we dicht). Dit betreft alleen de verwarming van het huis, niet de douce en dergelijke want die hebben een gescheide circuit.

Volgende week wordt bij ons de warmtepomp installatie geinstalleerd en ik zat ook al met deze vraag, wat kan er allemaal uitgezet worden wanneer het warme weer zijn intrede doet?

En wat voor onderhoud moet je regelmatig doen aan een dergelijk installatie? want ik lees nu ook over sediment in de boiler en biofilm wat zich ontwikkeld, kan ik de boiler inderdaad gewoon 'reinigen' aan de onderkant? Zijn er andere onderdelen waar je geregeld eens naar moet kijken of het allemaal nog goed zit.

En over de plaatsing van de buitenunit, mag deze tegen het huis aan (zeg maar parallel en niet haaks)? en hoeveel ruimte moet er tussen de buitenunit en de muur zitten?

Ik ga deze vragen ook aan hun stellen maar mochten ze erg afwijkende antwoorden hebben dan kan ik tenminste in discussie gaan waarom het afwijkend is.

(Oh, en hoe zeer ik het ook waardeer, graag niet weer beginnen of 14Kw niet teveel is :), dat zorgt er alleen maar voor dat de discussie afdwaalt, hahaha )

Setup:

Warmtepomp: ZH140Y
Buffervat: 200 liter, HTWBUF-200
Boiler: 300 liter, HTWBOI-300
Expansievat + veiligheid ventiel: 17 liter, Floco
Regelaar woonkamer: PAR-WT50
Regelaar woonkamer: Watts Vision (hoofdbediening)
Alle radiatoren krijgen een: Watts radiator knop

Er zal een WAR regeling toegepast gaan worden.
Mooie setup, ga je veel plezier aan beleven!

Wij hebben "nagenoeg" dezelfde setup, ik heb alleen de 11,2KW variant en de ERSC (die dus kan koelen) variant.

Als je vragen hebt, laat maar weten, zo langzamerhand heb ik de handleiding al niet meer nodig :P

M.b.t. onderhoud.

Deze "knaap" heeft zoveel koudemiddel dat je "officieel" jaarlijks de installatie moet laten "keuren" door een STEK erkende monteur.

Verder af en toe lapje over de buitenunit.
Het enigste wat ik tot nu toe heb moeten doen is het interne vuilfilter schoonmaken, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij nogal wat "bouwafval" in de nieuwe v.v. leidingen hadden zitten.

Wil je aangeven (desnoods via PM) wat jou dit gekost heeft :? Een bekende van mij wil namelijk exact dezelfde combi bestellen.

M.b.t. afstand tot de muur geeft Mitsubishi minimaal 150mm afstand, zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/15otcif.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Waar laat je het water van de boiler als je hem wilt schoonspoelen? Ik neem aan dat je hem grotendeels kunt leegtrekken door bijv. de douche aan te zetten, maar de rest?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:49:
Waar laat je het water van de boiler als je hem wilt schoonspoelen? Ik neem aan dat je hem grotendeels kunt leegtrekken door bijv. de douche aan te zetten, maar de rest?
Met een slang in de syfon laten lopen waar ook het condens water in druppelt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:49:
De warm water uitlaat zit bij een boiler normaal gesproken aan de bovenkant. Of de aansluiting zit wel aan de onderkant, maar dan loopt er binnenin een pijp naar boven. Je wilt immers op het warmste punt in de boiler je warm water er uit halen.
Dus via de douche leeg laten lopen zal niet lukken.
Als je een drain-aansluiting aan de onderkant hebt zitten, kun je er ook gewoon een tuinslang aan koppelen en die (bijv. een verdieping lager) naar een afvoerpunt (toilet, wastafel of gewoon buiten) laten lopen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zwerius schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:41:
[...]

De warm water uitlaat zit bij een boiler normaal gesproken aan de bovenkant. Of de aansluiting zit wel aan de onderkant, maar dan loopt er binnenin een pijp naar boven. Je wilt immers op het warmste punt in de boiler je warm water er uit halen.
Dus via de douche leeg laten lopen zal niet lukken.
Als je een drain-aansluiting aan de onderkant hebt zitten, kun je er ook gewoon een tuinslang aan koppelen en die (bijv. een verdieping lager) naar een afvoerpunt (toilet, wastafel of gewoon buiten) laten lopen.
Dan zouden we hem dus niet in de kelder kunnen plaatsen en hebben we wel een probleem waar we wel een boiler kwijt zouden kunnen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:50:
[...]

Dan zouden we hem dus niet in de kelder kunnen plaatsen en hebben we wel een probleem waar we wel een boiler kwijt zouden kunnen...
Je krijgt een boiler nooit leeg via de bovenkant. Warm water gaat er aan de bovenkant uit, en water heeft nogal de nare eigenschap dat het vanwege de zwaartekracht niet naar boven leeg loopt :)

Als de boiler in de kelder komt te staan zou je het met een emmer kunnen doen, of opvangen in een bak en daar een dompelpompje in doen.

Voor het reinigen hoef je alleen maar de spuien zoals @Oxellaar aangaf.
Dat is onder hoogste mogelijke druk vol open, vol dicht. Voor het spuien hoeft niet je hele boiler leeg.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:49:
[...]

Dat hij niet vanaf boven leeggehaald kan worden, snap ik ook wel :p Daarom vroeg ik me ook af hoe je hem wel leeg gaat krijgen.
Zoals met alles waar water inzit, vanaf de onderkant :)

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 20-04-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:45:
[...]

Mooie setup, ga je veel plezier aan beleven!

Wij hebben "nagenoeg" dezelfde setup, ik heb alleen de 11,2KW variant en de ERSC (die dus kan koelen) variant.

Als je vragen hebt, laat maar weten, zo langzamerhand heb ik de handleiding al niet meer nodig :P

M.b.t. onderhoud.

Deze "knaap" heeft zoveel koudemiddel dat je "officieel" jaarlijks de installatie moet laten "keuren" door een STEK erkende monteur.

Verder af en toe lapje over de buitenunit.
Het enigste wat ik tot nu toe heb moeten doen is het interne vuilfilter schoonmaken, maar dat komt waarschijnlijk omdat wij nogal wat "bouwafval" in de nieuwe v.v. leidingen hadden zitten.

Wil je aangeven (desnoods via PM) wat jou dit gekost heeft :? Een bekende van mij wil namelijk exact dezelfde combi bestellen.

M.b.t. afstand tot de muur geeft Mitsubishi minimaal 150mm afstand, zie onderstaande afbeelding:

[afbeelding]
Ah gelukkig, was even bang dat hij meer dan een meter ofzo van de muur moest staan maar die ruimte hebben we technisch niet. (dan zit ik in gemeente grond :) )

Scheelt het eigenlijk nog als ik een ombouw om de buitenunit zou maken voor de winter? (geen sneeuw op het apparaat, minder regen erop). Ik snap dat het opzich beter kan zijn voor de levensduur van het apparaat maar scheelt het ook in efficientie? Of kan het juist kwaad omdat het de airflow zou kunnen verstoren?

Zijn er eigenlijk kant en klare omhulzels voor de buitenunit van de ZH140Y?

[ Voor 13% gewijzigd door ronaldmathies op 20-04-2018 10:06 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
@ronaldmathies Ze zijn er wel. Zoals climeleon, maar wat ik ervan heb gezien zijn ze aardig aan de prijs.

Ik ga vandaag of morgen weer verder aan het ontwerp van de kast voor mijn eigen warmtepomp (deze week geleverd! :) ). Ik hoop hier een mooi generiek ontwerp van te maken, zodat ik die ook voor anderen kan gaan maken. Ik durf nog geen grote uitspraken te doen over hoe geweldig het ding gaat zijn. Natuurlijk hoop ik veel geluidsreductie en niet al te duur en ongelofelijk geweldige airflow en alles voldoende demontabel, maar... tsja, ik moet grotendeels nog beginnen. Ach, niks mis met plannen en ambities hebben denk ik. Ik zal binnenkort hier eens een ontwerpje posten als ik iets heb.

Zit nog te overwegen om een klein daktuintje bovenop de kast te maken. Ik dacht dat is goed voor de WAF. Maar de reactie was: nah, voor mij hoeft dat niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Mordred schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:29:
@ronaldmathies Ze zijn er wel. Zoals climeleon, maar wat ik ervan heb gezien zijn ze aardig aan de prijs.

Ik ga vandaag of morgen weer verder aan het ontwerp van de kast voor mijn eigen warmtepomp (deze week geleverd! :) ). Ik hoop hier een mooi generiek ontwerp van te maken, zodat ik die ook voor anderen kan gaan maken. Ik durf nog geen grote uitspraken te doen over hoe geweldig het ding gaat zijn. Natuurlijk hoop ik veel geluidsreductie en niet al te duur en ongelofelijk geweldige airflow en alles voldoende demontabel, maar... tsja, ik moet grotendeels nog beginnen. Ach, niks mis met plannen en ambities hebben denk ik. Ik zal binnenkort hier eens een ontwerpje posten als ik iets heb.

Zit nog te overwegen om een klein daktuintje bovenop de kast te maken. Ik dacht dat is goed voor de WAF. Maar de reactie was: nah, voor mij hoeft dat niet hoor.
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien, misschien kan het als inspiratie dienen voor mijzelf, heb gelukkig een hele zomer om een oplossing te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:56:
[...]

Je krijgt een boiler nooit leeg via de bovenkant. Warm water gaat er aan de bovenkant uit, en water heeft nogal de nare eigenschap dat het vanwege de zwaartekracht niet naar boven leeg loopt :)

Als de boiler in de kelder komt te staan zou je het met een emmer kunnen doen, of opvangen in een bak en daar een dompelpompje in doen.

Voor het reinigen hoef je alleen maar de spuien zoals @Oxellaar aangaf.
Dat is onder hoogste mogelijke druk vol open, vol dicht. Voor het spuien hoeft niet je hele boiler leeg.
Dat hij niet vanaf boven leeggehaald kan worden, snap ik ook wel :p Daarom vroeg ik me ook af hoe je hem wel leeg gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronaldmathies schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:02:
[...]

Ah gelukkig, was even bang dat hij meer dan een meter ofzo van de muur moest staan maar die ruimte hebben we technisch niet. (dan zit ik in gemeente grond :) )

Scheelt het eigenlijk nog als ik een ombouw om de buitenunit zou maken voor de winter? (geen sneeuw op het apparaat, minder regen erop). Ik snap dat het opzich beter kan zijn voor de levensduur van het apparaat maar scheelt het ook in efficientie? Of kan het juist kwaad omdat het de airflow zou kunnen verstoren?

Zijn er eigenlijk kant en klare omhulzels voor de buitenunit van de ZH140Y?
Je moet absoluut niet zelf "zomaar" er een omkasting omheen gaan knutselen.
Zoals je ook op mijn plaatje kunt zien worden de afstanden anders op het moment dat er een dak boven zit, of muren ernaast staan.

De uitgeblazen lucht mag nooit en te nimmer weer aangezogen worden, dat ga je niet willen.

Een klein afdakje erboven kan, maar is niet noodzakelijk. Ze mag best nat worden die buitenunit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mordred schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:29:
@ronaldmathies

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden of nooit klachten krijg over het uiterlijk van een buitendeel.
Het stoort toch weinig lijkt mij om een unit naast een woning of achter in de tuin te plaatsen?
Je moet wel een hele "state of the art" woning hebben om een buitendeel niet naast je woning te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oxellaar schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:55:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden of nooit klachten krijg over het uiterlijk van een buitendeel.
Het stoort toch weinig lijkt mij om een unit naast een woning of achter in de tuin te plaatsen?
Je moet wel een hele "state of the art" woning hebben om een buitendeel niet naast je woning te kunnen zetten.
En dan ga je je afvragen waar ze de containers neerzetten :p Een plek voor een buitenunit kan ik zo aanwijzen (naast waar de containers), die boiler blijft het probleem ... (geen waterafvoer in de kelder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Oxellaar schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:01:
[...]

Het word al vaker toegepast...
[afbeelding]
Ik had deze al eerder geplaatst hier.
De kap zit er hier nog niet op.

Nu zijn deze niet zo fraai, want er zijn versies waarbij je de buitenunit kan zakken door de "schoorsteen" naar de zolder voor onderhoud of storing. Die stond vorig jaar sowieso op de energiebeurs.

Want bedenk dat geen monteur bij echt slecht weer het dak op gaat om de boel te checken.
Deze

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:58:
die boiler blijft het probleem ... (geen waterafvoer in de kelder)
Emmer met dompelpomp & vlotter?

Die boiler lekt toch geen water, behalve tijdens onderhoud?
Tuinslang van de kelder naar de wc en je bent klaar, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxellaar schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:55:
[...]

Ik ga hem wel wegwerken, ik vind het geen oogappeltje of mooi ding om te zien.

De nieuwe Mitsu is beduidend mooier om te zien :P Maar helaas heb ik die niet, en heb nog niemand gevonden die wil ruilen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:07:
[...]

Ik ga hem wel wegwerken, ik vind het geen oogappeltje of mooi ding om te zien.

De nieuwe Mitsu is beduidend mooier om te zien :P Maar helaas heb ik die niet, en heb nog niemand gevonden die wil ruilen :+
Gaat mij niet zozeer alleen om het wegwerken (al is het dan wel mooier) maar, als er bijvoorbeeld geen sneeuw op ligt / in blaast door wind lijkt mij dat dat beter dan andersom.

Ook is het een manier om te voorkomen dat kinderen niet met stokjes in de ventilatoren gaan poken, wij plaatsen hem direct naast het huis maar daar staat geen hek omheen, daar ligt gemeente grond met bosjes met daaromheen water, via één kant kunnen er kinderen bij komen, door de struiken heen, en dat gebeurt ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Schrikdraad? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40
FF een vraag voor de electro experts.
Ik ga een hitachi RAS-3 warmtepomp (7,5kw type) installeren samen
met een 200ltr. tapwatervat en een 3kw elektrisch. back-up heater..
Mijn meterkast zit er als volgt uit, zie foto.
Groep 2 is de groep waarop de set moet worden aansloten (bestaande groep de slaapkamers)
Groep 5 en de beltrafo zijn overbodig.
Kan ik de set gewoon op de groep aansluiten of ontstaan er dan problemen?
Zoja, wat zou dan de slimste oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6t2nx69s3ln.jpg

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ronaldmathies schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:14:
[...]

Gaat mij niet zozeer alleen om het wegwerken (al is het dan wel mooier) maar, als er bijvoorbeeld geen sneeuw op ligt / in blaast door wind lijkt mij dat dat beter dan andersom.
Aangezien je buitenunit op hoogte hangt, en ook nog eens tegen een muur, en omdat we in NL normaal gesproken geen meters sneeuw hebben verwacht ik daar geen problemen.

Als er sneeuw wordt aangezogen is dit ook geen probleem.

Als je onderstaande ziet, dat gaat nog net :P

Afbeeldingslocatie: https://www.thegreenage.co.uk/wp-content/uploads/2013/01/Heat-pump-snow-600x350.jpg

Dit gaat niet meer goed :P

Afbeeldingslocatie: http://www.heatpumpshelters.com/images/inserts/inSnow.jpg
Ook is het een manier om te voorkomen dat kinderen niet met stokjes in de ventilatoren gaan poken, wij plaatsen hem direct naast het huis maar daar staat geen hek omheen, daar ligt gemeente grond met bosjes met daaromheen water, via één kant kunnen er kinderen bij komen, door de struiken heen, en dat gebeurt ook wel eens.
Tsjah, je kunt niet alles voorkomen, ik heb ook 2 kleine kinderen en die hebben nog nooit het idee gehad met een stok daarin te prikken, en als dat idee wel in hun gedachten opkomt zal ik ze dat ff met "gepast geweld" uit hun hoofd "praten" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Chip2710 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:30:
Groep 2 is de groep waarop de set moet worden aansloten (bestaande groep de slaapkamers)

[afbeelding]
Dat zal op 2 aparte groepen moeten.

Misschien eens vernieuwen?
Je hebt 3-fase?
https://www.sandervunderi...abb-3-fase-groepenkasten/
Dan heb je nog ruimte voor een kWh meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Chip2710 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:30:

[afbeelding]
Ik ken die specifieke warmtepomp niet maar mijn Mitsubishi heeft 2 aparte groepen waar verder niets bij zit. Een voor de warmtepomp zelf en één voor het booster-element (die wordt gebruikt voor legionellapreventie). Ik verwacht dat elke fabrikant zal voorschrijven dat hij op een eigen groep moet en ik zou dat ook altijd doen. Verder heb je best een oude installatiekast (ik denk minimaal 20 jaar oud) Dus misschien is het wel eens tijd voor iets nieuws. In dezelfde maat kun je tegenwoordig méér groepen kwijt. Zoals bijvoorbeeld te zien in die link die @AUijtdehaag stuurt.

Het hoeft natuurlijk niet maar het lijkt me wel verstandig. Als je die investering niet wil maken zou je ook in de ruimte van 2 van die automaten die je nu hebt 3 nieuwe kunnen plaatsen. In die automaten van jou zijn de meeschakelende nulcontacten een extra halve module naast de automaten terwijl de moderne automaten dat allemaal gewoon in één module breedte hebben zitten. Wel maximaal 4 automaten achter één aardlekschakelaar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:08:
[...]

Dat zal op 2 aparte groepen moeten.

Misschien eens vernieuwen?
Je hebt 3-fase?
https://www.sandervunderi...abb-3-fase-groepenkasten/
Dan heb je nog ruimte voor een kWh meter...
Bedankt voor je reactie!
Ik wil/kan hier eerst niet in investeren en ben a-technisch op dit gebied.
Hoe creëer ik 2 groepen in de meterkast en hoe sluit ik de Ras-3 dan aan?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Chip2710 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik wil/kan hier eerst niet in investeren en ben a-technisch op dit gebied.
Hoe creëer ik 2 groepen in de meterkast en hoe sluit ik de Ras-3 dan aan?
Groep 2 is een bestaande groep en daar zou ik hem niet op aansluiten...

Groep 5 was vrij, dus heb je al 1 groep.

Of je maakt ruimte door 2x deze te plaatsen:
https://www.groepenkastbe...0sFAftEAQYASABEgJjz_D_BwE
Die hoeven ook niet op de bestaande aardlekbeveiliging maar hebben een eigen beveiliging.
Maar als ik je zo hoor, zou ik het laten uitvoeren door iemand die er ervaring in heeft.

Zonder een schema gezien te hebben van de Hitachi, gebruik je er 1 voor de WP zelf en 1 voor het verhitterelement van 3000 watt.
Zat er geen boekje bij? Of kan je geen manual downloaden?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:22:
[...]

Groep 2 is een bestaande groep en daar zou ik hem niet op aansluiten...

Groep 5 was vrij, dus heb je al 1 groep.

Of je maakt ruimte door 2x deze te plaatsen:
https://www.groepenkastbe...0sFAftEAQYASABEgJjz_D_BwE
Die hoeven ook niet op de bestaande aardlekbeveiliging maar hebben een eigen beveiliging.
Maar als ik je zo hoor, zou ik het laten uitvoeren door iemand die er ervaring in heeft.

Zonder een schema gezien te hebben van de Hitachi, gebruik je er 1 voor de WP zelf en 1 voor het verhitterelement van 3000 watt.
Zat er geen boekje bij? Of kan je geen manual downloaden?
Dat is een aardlekautomaat ter vervanging van een automaat? Ik zie niet in waarom je dat zou doen. Hij kan toch beter groep 4 en 5 eruit halen en vervangen door 3 nieuwe van 1 module breed. Dan heeft hij dus ineens 2 groepen beschikbaar voor zijn warmtepomp.

Echter als je a-technisch bent op gebied van elektrotechniek kan ik enkel adviseren: Doe het niet! Er ontstaan enorm veel woningbranden door verkeerd aangepakte uitbreidingen/wijzigingen van groepenkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@godfriedd
Waarom zou je geen aardlekautomaat plaatsen? Zo duur zijn ze niet.
En als de huidige aardlekschakelaar een keer aanspreekt als je op wintersport bent, kan je nog gewoon je huis laten verwarmen door de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:43:
[...]

Aangezien je buitenunit op hoogte hangt, en ook nog eens tegen een muur, en omdat we in NL normaal gesproken geen meters sneeuw hebben verwacht ik daar geen problemen.

Als er sneeuw wordt aangezogen is dit ook geen probleem.

Als je onderstaande ziet, dat gaat nog net :P

[afbeelding]

Dit gaat niet meer goed :P

[afbeelding]

[...]

Tsjah, je kunt niet alles voorkomen, ik heb ook 2 kleine kinderen en die hebben nog nooit het idee gehad met een stok daarin te prikken, en als dat idee wel in hun gedachten opkomt zal ik ze dat ff met "gepast geweld" uit hun hoofd "praten" :+
Hij komt uiteindelijk gewoon op de grond te staan verwacht ik, wat is eigenlijk gunstiger, aan je huis vast of op de grond?

Geluids technisch zou ik zeggen op de grond (kan het ook niet doortrillen). Voor ons maakt het niet zoveel uit denk ik want hij komt aan de schuur te hangen of naast de schuur te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:31:
@godfriedd
Waarom zou je geen aardlekautomaat plaatsen? Zo duur zijn ze niet.
En als de huidige aardlekschakelaar een keer aanspreekt als je op wintersport bent, kan je nog gewoon je huis laten verwarmen door de WP
Deels mee eens. Een installatie die alleen bestaat uit aardlekautomaten vind ik het mooist. Maar als je al aardlekschakelaars hebt zitten zou ik ze niet toepassen. Dan krijg je twee aardlekbeveilgigingen achter elkaar. Of bedoel jij de originele ALS'en eruit halen?
Pagina: 1 ... 124 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.