Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.702 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:59:
De split units moeten officieel elk jaar STEK gekeurd worden, nu wordt er zo ver ik weet bij particulieren niet op gehandhaafd, maar het lijkt mij wel verstandig om dit te (laten) doen.

Voor de rest behoeft een WP volgens mij minder onderhoud als een CV installatie, maar misschien dat @Oxellaar hier meer over kan vertellen :?
Volgens @koevlaas2 moeten monoblocs jaarlijks gekeurd worden als deze >= 2.39kgr410a heeft.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
frk123 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:41:
In onze huiskamer is het nu 22 C. De oldskool cv staat op 21 C. Wel met 4 personen in de huiskamer met de tv aan en de versterker..... en een stuk of 12+ kaarsen.. geen defrosts ( heb ook nog geen warmtepomp) .. geen gas verbruik ook zo.. dus dat is ook prima..

Overwegingen zijn... 5kw pana of een 7 kw nieuwe pana in 2018.... met alle verhalen hier ben ik aan het overwegen om een HiGh Temp of een Tcap te nemen (9kw dan weer wel)....

Vraagje...Hoe gaan jullie om met de mogelijkheid dat de wintrs weer zoals vroeger gaan worden. Met van die winterse taferelen die we vandaag ook hebben, maar dan 3 maanden lang met temparaturen zwaar onder 0. Is een 5 kw Low Temp dan nog wel genoeg?
Goede kans van niet. Uitgaan van warmteverlies van de woning bij -10 en windkracht 3. Dat is behoorlijk safe. Ik vind hier dat men regelmatig erg optimistisch is over lage temperaturen; hangt ook er vanaf waar je woont. De T-Cap heb je in NL weinig aan. Slechtere COP, duurder, leuk voor Zweden etc. waar regelmatig -15 daggemiddeldes worden gehaald (hier zo goed als nooit). (al eerder e.e.a. over geschreven: zoek functie in andere delen; en zie ook topic start voor hoe koud het in NL kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Volgens mij is er uitsluitend risico bij onvoldoende ventilatie tijdens het aanbrengen. Eenmaal uitgehard geen risico. Sluipmoordenaar insinueert dat je er op langere termijn aan dood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
De split units moeten officieel elk jaar STEK gekeurd worden, nu wordt er zo ver ik weet bij particulieren niet op gehandhaafd, maar het lijkt mij wel verstandig om dit te (laten) doen.

Voor de rest behoeft een WP volgens mij minder onderhoud als een CV installatie, maar misschien dat @Oxellaar hier meer over kan vertellen :?
Ik dacht dat dit met de hoeveelheid gasvulling te maken had, maar ik zal het eens opzoeken.
Gevonden:
Hebt u een verwarmingssysteem van 100 kW of groter of een airconditioningssysteem met een totaal opgesteld koelvermogen op gebouwniveau (ook woningen) van 12 kW of groter? Dan gelden verplichte keuringen. De deskundigen moeten gediplomeerd of gecertificeerd zijn.
Bron: https://www.ondernemersplein.nl/regel/f-gassen/

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luiaard het heeft niet zozeer met de grootte van de WP te maken maar met de hoeveelheid aanwezige koudemiddel.

Zie https://www.stek.nl/wp-co...er-beheer-eig-05-2017.pdf

"Eisen t.a.v. lekdichtheid van de koelinstallatie
De F-gassen verordening geeft aan wie onderhoud en reparaties moet uitvoeren en welke eisen aan deze
personen en bedrijven worden gesteld. Daarnaast staan de minimale onderhoudsintervallen omschreven.
Per 1-1-2015 wordt de onderhoudsinterval bepaald op basis van het CO2-equivalent. Het CO2-equivalent berekent u door de GWP (Global Warming Potential) van een koelmiddel te vermenigvuldigen met de gebruikte hoeveelheid."

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 06:27:
[...]

Ik bedacht mij later pas dat die 17gr of misschien nog wel lager natuurlijk logisch is omdat de wp dan in de koelmodus staat. De retour naar de wp blijft gewoon boven de 20gr want die vloer koelt zo gauw niet af, dus warmte genoeg voorhanden. Blijft mij onduidelijk waarom de heater bij elke defrost wordt ingeschakeld.
Het is in principe 'heel simpel', ik weet alleen niet hoe het te berekenen. Jouw en mijn WP zijn ingevroren, in principe hebben beide dezelfde hoeveelheid energie nodig om te defrosten. Het proces is om met 1500l/h energie te onttrekken uit het afgiftesysteem door in de koelmodus te gaan, dat moet de benodigde hoeveelheid energie leveren. Verwacht/Normaal is dat dat kan door het aanwezige water met max/ongeveer 8C te verlagen. Koelmodus 1500l/h en 8C zijn dan de te halen parameters welke tot succes/falen leiden. Het enige wat ik redelijkerwijs kan bedenken is dat die 1500l/h in meer of mindere mate niet gehaald wordt. Begin dit jaar heb ik voor zo ver mijn geheugen betrouwbaar is overwegend element ondersteunde defrosts gehad en nu op een uitzondering van 1 keer na niet meer. In het begin van het jaar was mijn verdeler verkeerd om aangesloten en waterzijdig klopte er weinig/niets van, dat zou de reden van de toenmalige element ondersteuning geweest kunnen zijn. Nu dat opgelost en goed ingeregeld is is dat element ondersteund defrosten kennelijk niet meer nodig, op die ene keer na dan. Dit is wat ik er van kan maken, pure theorie helaas.
Edit:
Die 8C uit 28C of ruim >30 onttrekken maakt volgens mij geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41
@Verwijderd Die 1500l/h lees ik af op de warmtemeter en zal dus wel kloppen. Verder neem ik aan dat mijn vloer een grotere warmtebuffer is dan jouw plafond. Misschien dat de ingeschakelde quiet modus er de oorzaak is dat de heater aangesproken wordt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:46:
@Verwijderd Die 1500l/h lees ik af op de warmtemeter en zal dus wel kloppen. Verder neem ik aan dat mijn vloer een grotere warmtebuffer is dan jouw plafond. Misschien dat de ingeschakelde quiet modus er de oorzaak is dat de heater aangesproken wordt.
Ik weet niet in hoeverre de quiet mode invloed heeft in de koelmodus. Proberen kun je het in ieder geval, als dat ook in koelmodus 'werkt' zou dat de verklaring kunnen zijn, althans het klinkt mij 'niet onlogisch' in de oren. Die afgelezen/bevestigde 1500l/h is het dus in ieder geval niet.
Jouw buffer is groter dan de mijne, dat is een ding wat zeker is, maar of dat een/de bepalende factor is zou wel eens een ander 'verhaal' kunnen zijn. Daar ga ik een dezer dagen een vraag over stellen, als vervolg/in plaats van mijn vraag vorige week hoeveel energie het kost om bijv. beton met 1C te verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Verwijderd De quiet modus is nu uit en de heater ingeschakeld dus bij de volgend defrost weten we het.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:56:
@Verwijderd De quiet modus is nu uit en de heater ingeschakeld dus bij de volgend defrost weten we het.
Quiet mode is bij mij niet ingeschakeld.
En ook vloerverwarming met ongeveer dezelfde inhoud van de vloer.
Dus ik denk dat ik al weet wat jouw heater gaat doen bij de volgende defrost.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:35:
@Luiaard het heeft niet zozeer met de grootte van de WP te maken maar met de hoeveelheid aanwezige koudemiddel.

Zie https://www.stek.nl/wp-co...er-beheer-eig-05-2017.pdf

"Eisen t.a.v. lekdichtheid van de koelinstallatie
De F-gassen verordening geeft aan wie onderhoud en reparaties moet uitvoeren en welke eisen aan deze
personen en bedrijven worden gesteld. Daarnaast staan de minimale onderhoudsintervallen omschreven.
Per 1-1-2015 wordt de onderhoudsinterval bepaald op basis van het CO2-equivalent. Het CO2-equivalent berekent u door de GWP (Global Warming Potential) van een koelmiddel te vermenigvuldigen met de gebruikte hoeveelheid."
Waarom wordt R32 niet verplicht gesteld? 1/3 GWP van R410A. Daikin heeft het volledog vrij gegeven. Het merkwaardige is dat de Daikinaltherma nog met R410A werkt terwijl de A++ L/L units van Daikin al met R32 werken. Wat is de reden dat er geen initiatieven genomen worden in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:05:
[...]

Heb je dan ook een mogelijke verklaring / theorie'tje waarom zijn Ta kennelijk met ruim meer dan 8C daalt ?
Edit:
Ik bedenk me net dat 1500l/h is 25l/min, dat in 4min mijn gehele systeeminhoud net wel/niet volledig aangesproken is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:08:
[...]

Heb je dan ook een mogelijke verklaring / theorietje waarom zijn Ta kennelijk met ruim meer dan 8C daalt ?
Edit:
Ik bedenk me net dat 1500l/h is 25l/min, dat in 4min mijn gehele systeeminhoud net wel/niet aangesproken is.
De Ta daalt doordat de wp omschakelt naar de koel modus voor de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:17:
[...]

De Ta daalt doordat de wp omschakelt naar de koel modus voor de defrost.
Dat is me wel helder, maar je schreef als ik me goed herinner dat je 17C of nog lager tegen was gekomen, bij een Ta=28-30 betekent dat aanmerkelijk meer dan 8C verschil. Op basis hier van veronderstel ik dat jouw defrost ook langer duurt dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
amarkest schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:14:
[...]

OK. in "singlemode" regelde ELGA nl erboven dus gevraagd: 20,6-> geleverd 20,6->20,8
Mijn nog nooit opgevallen, maar de Honeywell geeft dan ook alleen maar stappen van 0,5 weer...

Vannacht heeft de Elga lekker doorgekacheld en tot 7 uur 1,68 kuub bijgestookt. Dat is ongeveer de helft van gisternacht, dus duo-bedrijf is bij mij in ieder geval stukken zuiniger qua gas. Wat hij aan stroom heeft getrokken weet ik niet, want het weer heeft er blijkbaar ook voor gezorgd dat mijn nas de Fibaro stekker in de bijkeuken niet meer kan bereiken. Moet door een vloer met reflecterende onderlaag en daaronder een holle baksteen vloer met wapening heen en dan nog eens naar een meter of 15 verderop, dus dat was al lastig. Deze week maar eens zien of ik mijn nas in de meterkast kan zetten, dat scheelt al weer die verdiepingsvloer. :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
zijn er uberhaupt circulatiepompinstellingsverhoudingen te vinden tussen bv ELGA en RemehaCalente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:20:
[...]

Dat is me wel helder, maar je schreef als ik me goed herinner dat je 17C of nog lager tegen was gekomen, bij een Ta=28-30 betekent dat aanmerkelijk meer dan 8C verschil. Op basis hier van veronderstel ik dat jouw defrost ook langer duurt dan bij mij.
Een volledige defrost duurt ongeveer 12min, dus van normaal draaien naar defrost en weer normaal draaien. Maar de wp draait toch zelf het proces om en weet dus dat er een verschil komt, moet komen. Maar misschien snap ik die 8gr niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Tomexergie schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:08:
[...]
Waarom wordt R32 niet verplicht gesteld? 1/3 GWP van R410A. Daikin heeft het volledog vrij gegeven. Het merkwaardige is dat de Daikinaltherma nog met R410A werkt terwijl de A++ L/L units van Daikin al met R32 werken. Wat is de reden dat er geen initiatieven genomen worden in die richting?
Er is een moeizaam compromie bereikt.
Er is geen verbruiksverbod, maar een stapgewijze productie afbouw voor diverse synthetische koudemiddelen, om die nog op de markt te brengen.
Hierbij is vergaande mate vertrouwd op marktwerking, maar een importeur/fabrikant heeft een quotum van aantal tonnen (eigenlijk GWP) die ze naar keuze mogen invullen, en het is net ETS voor CO2 een beetje ruim in verstrekte rechten.

Diverse fabrikanten hebben nieuwe modelen, maar zolang ze qoutum over hebben worden die niet geintroduceerd tenzij uit concurrentie overweging. Zoals de Etherea serie van Panasonic met R32 in 2016

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:25:
[...]

Een volledige defrost duurt ongeveer 12min, dus van normaal draaien naar defrost en weer normaal draaien. Maar de wp draait toch zelf het proces om en weet dus dat er een verschil komt, moet komen. Maar misschien snap ik die 8gr niet.
Als je de Service Manual leest dan zie je dat het zo geprogrammeerd is. Panasonic heeft dat zo bepaald. Uit domoticz/fibaro leid ik af dat het bij mij in ongeveer 10min. gaat. Maar er zal ergens een timer lopen die bepaald if Ta op dit moment is nog steeds > 8C < Ta standaard instelling vd stooklijn then heater on. OID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:25:
[...]

Als jou pana 12 min nodig heeft dan is er ernstig tekort aan energie, logisch dat hij element pakt. Mijne is 2/3 min bezig, staat op stille mode overigens.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:34:
[...]

Als jou pana 12 min nodig heeft dan is er ernstig tekort aan energie, logisch dat hij element pakt. Mijne is 2/3 min bezig, staat op stille mode overigens.
Die 10min van mij lees ik af uit domoticz, sta ik er met mijn neus bovenop, volg het proces op de AB, en zie wanneer hij weer begint met verwarmen is dat ook veel korter. Maar van 19Hz in het begin naar volledig draaien richting 35-40Hz gaan er bij mij toch .... seconden/minuten voorbij.
Edit:
Wat ik onder ongeveer 10min. versta is dat de cyclus van Ta=34 -> Ta=26 -> Ta=34 volledig is doorlopen. Het ontdooien an sich gaat inderdaad in veel kortere tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:38:
[...]

Die 10min van mij lees ik af uit domoticz, sta ik er met mijn neus bovenop, volg het proces op de AB, en zie wanneer hij weer begint met verwarmen is dat ook veel korter. Maar van 19Hz in het begin naar volledig draaien richting 35-40Hz gaan er bij mij toch .... seconden/minuten voorbij.
Logging geeft tien min? En als je er naar kijkt is het korter? Iets klopt er dan toch niet?

Bij mij gaat zo kort dat de logging het maar amper laat zien, ik zie het als ik er voorbij loop haha. Ik zie dan 5 min logs van bv 1400 watt waarvan er dan eentje tussen zit met 1100 watt, dat was dus ontdooien.
Zal dan toch wel het voordeel van een buffer zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Aziraphale schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:21:
[...]

Mijn nog nooit opgevallen, maar de Honeywell geeft dan ook alleen maar stappen van 0,5 weer...

Vannacht heeft de Elga lekker doorgekacheld en tot 7 uur 1,68 kuub bijgestookt. Dat is ongeveer de helft van gisternacht, dus duo-bedrijf is bij mij in ieder geval stukken zuiniger qua gas. Wat hij aan stroom heeft getrokken weet ik niet, want het weer heeft er blijkbaar ook voor gezorgd dat mijn nas de Fibaro stekker in de bijkeuken niet meer kan bereiken. Moet door een vloer met reflecterende onderlaag en daaronder een holle baksteen vloer met wapening heen en dan nog eens naar een meter of 15 verderop, dus dat was al lastig. Deze week maar eens zien of ik mijn nas in de meterkast kan zetten, dat scheelt al weer die verdiepingsvloer. :-)
Ok. das mooi.
bij mij loopt ie iig ook lekker door, geen flowstoringen tot nu toe, maar wel meer lawaai in de buis omdat de pomp van de Calente niet zo laag gesynchroniseerd kan worden (valt dan vaak in anti-pendelmodus) aan die vd ELGA, staat de pomp v ELGA hoger dus meer ruis in de buis.

Dus ff kijken wat er aan die anti-pendel-mdus te doen is.

voor stroommetingen gebruik ik het draadloze "energomonitor" systeem. Is ook op zolder goed te volgen en heeft een analyze grafiek, welke verbruik per minuut aangeeft als je er op inklikt.Heb nl geen zin meer om eea zelf te programmeren. Is wel een web-site. https://app.energomonitor.com/dashboard

Vanmiddag nwe Firmware voor de ELGA, in de loop vd week weet ik meer mbt gedrag en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:44:
[...]

Logging geeft tien min? En als je er naar kijkt is het korter? Iets klopt er dan toch niet?

Bij mij gaat zo kort dat de logging het maar amper laat zien, ik zie het als ik er voorbij loop haha. Ik zie dan 5 min logs van bv 1400 watt waarvan er dan eentje tussen zit met 1100 watt, dat was dus ontdooien.
Zal dan toch wel het voordeel van een buffer zijn.....
Dit is een defrost, logging met 5min. interval. Hoe lang heeft de defrost geduurd ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sydbE1g1LowIDD2k2odjBJ1v/full.png
En een buffer zal dat ongetwijfeld 'glad strijken' zo dat je er minder van ziet.
Edit:
Uiteindelijk maakt het niet uit. Defrost kost XkWh, bij de een komt het uit het afgiftesysteem, bij de ander uit de buffer en bij nog weer een ander uit afgiftesysteem + heater-element. Enige wat mogelijk 'telt' is kosten en comfort.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Domba schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:29:
[...]

Er is een moeizaam compromie bereikt.
Er is geen verbruiksverbod, maar een stapgewijze productie afbouw voor diverse synthetische koudemiddelen, om die nog op de markt te brengen.
Hierbij is vergaande mate vertrouwd op marktwerking, maar een importeur/fabrikant heeft een quotum van aantal tonnen (eigenlijk GWP) die ze naar keuze mogen invullen, en het is net ETS voor CO2 een beetje ruim in verstrekte rechten.

Diverse fabrikanten hebben nieuwe modelen, maar zolang ze qoutum over hebben worden die niet geintroduceerd tenzij uit concurrentie overweging. Zoals de Etherea serie van Panasonic met R32 in 2016
Conclusie; slap beleid en weer teveel vertrouwen dat de markt z'n werk doet. Gezien de urgentie van de CO2 problematiek en de zeer dure maatregelen die men wil treffen zou ik zeggen alles wat je nu direct kunt regelen zonder te veel kosten "doen" !!!!! Of is er nog invloed van heimelijke klimaat ontkenners binnen de Overheid en politiek? Waarom niet direct 130km/h afschaffen? Toch wel een compliment voor Henk Kamp met zijn warmtepomp subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:08:
[...]

Heb je dan ook een mogelijke verklaring / theorie'tje waarom zijn Ta kennelijk met ruim meer dan 8C daalt ?
Edit:
Ik bedenk me net dat 1500l/h is 25l/min, dat in 4min mijn gehele systeeminhoud net wel/niet volledig aangesproken is.
Ik zie geen 8 graden verlaging van de Ta. Niet op de AB en niet op de Kamstrup.
Maar de temperatuur die op de AB aangegeven wordt is onbetrouwbaar. En de Kamstrup zit 2,5 meter van de WP. Dus het zou best kunnen dat de sensoren in de WP wel die 8 graden registreren.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Ik kom er net achter dat er nog veel gecomprimeerde lucht bovenin mijn vat zat, niet gek dat ik nog geen warm water uit de mengkraan wist te toveren. Nieuwe poging.

Edit: boosdoener keerklep van thermostatisch mengventiel omgedraaid |:( nu werkt het.

[ Voor 21% gewijzigd door Luiaard op 11-12-2017 11:43 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
amarkest schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:50:
[...]

voor stroommetingen gebruik ik het draadloze "energomonitor" systeem. Is ook op zolder goed te volgen en heeft een analyze grafiek, welke verbruik per minuut aangeeft als je er op inklikt.Heb nl geen zin meer om eea zelf te programmeren. Is wel een web-site. https://app.energomonitor.com/dashboard

Vanmiddag nwe Firmware voor de ELGA, in de loop vd week weet ik meer mbt gedrag en verbruik.
Ben heel benieuwd! Ik heb mijn installateur gevraagd om binnenkort een offerte te komen maken voor extra zonnepanelen en dan wil ik hem direct vragen om de nieuwe firmware er ook bij mij op te zetten.

Ik log de boel nu met Domoticz, wat op zich uitstekend werkt. Alleen is de afstand Z-stick - Fibaro stekker denk ik toch te groot en met teveel beperkingen voor een stabiel z-wave signaal. Als ik de nas in de meterkast zet scheelt dat weer een vloer en hoeft het signaal alleen nog door hout en baksteen heen, dus dan hoop ik dat het wel gaat lukken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:34:
[...]

Zou kunnen dat er een tekort is maar de retour naar de pana blijft wel boven de 20gr dus dat snap ik dan niet. Wat die tijd betreft heb ik dat niet gedaan om de kortste tijd te kunnen noemen en wanneer begin je te tellen en wanneer stop je weer.

@Verwijderd Ik zal die manual er nog eens bij pakken.

De test zal nog even moeten wachten want de oven staat aan en dat gaat voor, wil niet het risico dat ik weer zonder stroom zit met deze temperaturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:38:
[...]

Wat ik onder ongeveer 10min. versta is dat de cyclus van Ta=34 -> Ta=26 -> Ta=34 volledig is doorlopen. Het ontdooien an sich gaat inderdaad in veel kortere tijd.
Inderdaad, het ontdooien zelf is zo gebeurd, ik heb het niet gemeten maar niet meer dan een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:29:
[...]

Zou kunnen dat er een tekort is maar de retour naar de pana blijft wel boven de 20gr dus dat snap ik dan niet. Wat die tijd betreft heb ik dat niet gedaan om de kortste tijd te kunnen noemen en wanneer begin je te tellen en wanneer stop je weer.

@Verwijderd Ik zal die manual er nog eens bij pakken.

De test zal nog even moeten wachten want de oven staat aan en dat gaat voor, wil niet het risico dat ik weer zonder stroom zit met deze temperaturen..
Die twintig graden is toch stromend water? Hij maakt geen ijsklontjes hi.
Ach ja je situatie is toch zo, kunt niks aan veranderen.
Maar als jij ruim 4 kWh per dag van element hebt, betekent het dat ik het met cop 4 dus slechts 1 kWh uit de buffer haal, is toch 3 kWh verdient zeg ik maar.
Of zie ik dat verkeerd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Dat zie je correct. Element ondersteund is duurder dan afgiftesysteem/buffer.
Edit:
Maar als die 3 dure kWh's een capaciteits-/comfortprobleem op kunnen lossen en je hebt PV, dan heb je dat voor weinig opgelost.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@reneeke1970 Dat is appels met peren vergelijken, want ik gebruik het element niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:56:
@reneeke1970 Dat is appels met peren vergelijken, want ik gebruik het element niet.
Je element wordt toch aangesproken tijdens een defrost ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Tomexergie schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:59:
[...]
Conclusie; slap beleid en weer teveel vertrouwen dat de markt z'n werk doet. Gezien de urgentie van de CO2 problematiek en de zeer dure maatregelen die men wil treffen zou ik zeggen alles wat je nu direct kunt regelen zonder te veel kosten "doen" !!!!! Of is er nog invloed van heimelijke klimaat ontkenners binnen de Overheid en politiek? Waarom niet direct 130km/h afschaffen? Toch wel een compliment voor Henk Kamp met zijn warmtepomp subsidie.
Min. Kamp was voorspelbaar met zijn "droge" rekenen en heeft veel in gang gezet.
In 2018 is er weer 100mln beschikbaar voor ISDE, maar ook diverse wijzingen.
Voor zonneboilers en warmtepompen
Zoals onderdeel A het E-element niet meer mee wordt meegerekend voor vermogen

Maar in bijzonder voor tweakers ook bij onderdeel E waar aan artikel 4.5.17 een lid wordt toegevoegd, luidende:

6. De subsidieaanvrager overlegt een bewijs dat de installatie voor de productie van duurzame energie is geïnstalleerd door een deskundige installateur.

Die zo te zien mogelijk oin nadeel van monoblock gaat uit pakken, het is wachten op RVO voor de exacte invulling

De huidige regeling
De wijzinging per 1 januari

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:56:
Oh sorry, dacht dat jij degene was die 4 kWh per dag registreerde.

@Verwijderd je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind het toch een makkelijk weg geveegd voordeel voor het buffer vat.
Meeste roepen hier ach buffer nergens voor nodig.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Domba schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:04:
[...]

6. De subsidieaanvrager overlegt een bewijs dat de installatie voor de productie van duurzame energie is geïnstalleerd door een deskundige installateur.

Die zo te zien mogelijk oin nadeel van monoblock gaat uit pakken, het is wachten op RVO voor de exacte invulling
Wellicht voldoet een foto van de installatie ook :)
Als ik zie hoe Uneto-VNI het in sommige gevallen achterlaat... ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@reneeke1970 @Verwijderd Ik heb inderdaad een keer 15 keer een defrost gehad met het element ingeschakeld maar daarna gelijk weer uitgeschakeld, want 15x 0,3kWh extra vind ik wat veel. En nodig is het niet want ik krijg het prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:05:
[...]

@Verwijderd je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind het toch een makkelijk weg geveegd voordeel voor het buffer vat.
Wat bedoel je met "makkelijk weggeveegd voordeel" ? Ik 'zie' het 'voordeel' nl. niet. Geen investering in een buffer met bijbehorende installatie en ik heb 'm kennelijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het woordje "Deskundige installateur" kun je natuurlijk ook op meerdere manieren invulling aangeven, want wanneer is iemand deskundig :?

Defrosten gebeurt bij mij zonder element, want die heb ik gewoon "hard" uitgezet (automaat uitgezet).

De boel loopt verder goed in deze omstandigheden.
Vanaf vanochtend 07:00 tot nu toe 4 defrosts gehad, die duren zo'n 5 á 6 minuten per stuk.

Ze voorspellen tot 15CM sneeuw in Twente vanmiddag, dus ik ben benieuwd of en hoe ik thuis ga komen vanavond :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ze zullen er wel vanaf willen dat mensen zelf gaan installeren en tegelijk werkgelegenheid bieden richting installateursbranche. Het is natuurlijk niet alleen voor verduurzaming en minder gas, maar ook voor economie en werkgelegenheid. Daar helpt een Spaanse warmtepomp met zelf installeren niet zo aan mee - hoewel, hoeveel zullen dat er zijn?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Grolsch Ja, wat is deskundig,
Rijkswaterstaat krijgt het waarschijnlijk druk, want persoonscertificaat register is niet direct openbaar te raadplegen, enkel het bedrijfs-register

Mijn warmtepompen hebben het alweer een dik uur moeilijk, zo op te camera's te zien ligt er alweer een flink aantal centimeters sneeuw, ik gok ca 5cm en is die sneeuw weer net zo fijn poeder sneeuw als gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
Dylantje2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:10:
[...]

Klopt wat je zegt...

Maar wel triest dat er veel mensen die er mee werken ook erg ziek worden/zijn.
En het klopt ALS het goed aangebracht is.....
Maar waarom geen hennep of schapenwol oid? Zou je natuurlijk af kunnen vragen...
Pur is uniek. Luchtdicht. Geen vocht op de plek vh dauwpunt

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zojuist een defrost gehad met het element ingeschakeld en de Ta zakte van 29gr naar 18gr dus dat maakt weinig uit voor de Ta. Het defrosten duurde nu een minuut of 7 maar kost dan wel een 0,3kWh extra en m.i. dus weinig zinvol het element te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
kmf schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:52:
Wat zijn eigenlijk de reguliere onderhoudskosten van warmtepompen? Dat soort gegevens mis ik nog in de OP.
Een hybride heeft uiteraard de standaard CV-onderhoud nodig+eventueel de WP gedeelte zelf.
Een splut-unit en monobloc behoeft veel minder/geen onderhoud? Maar enkel tot 2,x gewicht aan koelmiddel?

offtopic:
jongens... begint het niet een beetje heel erg offtopic te worden met vloerisolatie? (hoewel wel zeer interessant brengt SBS het wel heel sensationeel...
De bewoners bleven dus, net als al die meldingen van 2012. Sindsdien moeten mensen het huis uit terwijl het pur ophardt.
) Misschien dat comfortklimaat-slachtoffers ook even kunnen aankloppen bij sbs?
Mijn cv deel maakt haast geen uren. Ik ga daar geen onderhoudscontract voor nemen. Doe zelf het legen vd syfon wel. Tzt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

logboek is alleen verplicht boven de 3 kg koudemiddel meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
No Hands schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:05:
[...]

Mijn regeling is weersafhankelijk geloof ik, geen idee of ik daarin kan instellen.
Dat is mijn punt juist. Ik ben ervan afgestapt. Heb nu een vlakke stooklijn. Dat betekent dat ruimtetemp wisselend is met het weer. Maar binnen een marge. Wij plussen bij als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:35:
Zojuist een defrost gehad met het element ingeschakeld en de Ta zakte van 29gr naar 18gr dus dat maakt weinig uit voor de Ta. Het defrosten duurde nu een minuut of 7 maar kost dan wel een 0,3kWh extra en m.i. dus weinig zinvol het element te gebruiken.
Blijft als enige vraag waarom de Ta bij jou met 11C zakt, maar als dat bij @jaari ook gebeurd is het misschien onder jullie omstandigheden wel als normaal te omschrijven. Ik heb overigens sinds vanochten 7:30 geen defrosts meer gehad zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VIDBm2BUnaVKKDYAT2jJ1b0H/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
joostmaas schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:42:
[...]

Volgens mij is er uitsluitend risico bij onvoldoende ventilatie tijdens het aanbrengen. Eenmaal uitgehard geen risico. Sluipmoordenaar insinueert dat je er op langere termijn aan dood gaat.
De problemen zijn gekomen door probleem tijdens het spuiten waarbij de mengverhouding niet klopt. 2 componenten.
De chemische reactie stopt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
jaari schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:00:
[...]

Blijkbaar kost een defrost van een ELGA veel minder warmte? @mkleinman
Ik dacht eerst dat ik het verkeerd berekende maar een defrost kost bij mij altijd ergens tussen de 0,04 en 0,07kWh die thermisch uit mijn huis wordt getrokken.

Bij mij zijn de defrosts zelf niet het probleem maar vooral de tijd die de ELGA er over doet. Namelijk elke keer tussen de 3 en 4 minuten. Als je dan 25 defrosts op een dag hebt dan verlies ik in die periode dus nog een keer tussen de 75 en 100 minuten verwarming en dat tikt heel hard aan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mbt defrosts.
Stel je hebt zoals ik geen buffervat.
Heb je een verdeler die een instelbaar retourventiel heeft dan kun je de verdeler neutraal maken of actief. Pas op met actief. Bij defrosts moet de pomp vd WP dan tegen de stroom intrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Over onderhoud en logboek plicht. Alle installaties, ook monoblock, die een CO2 equivalent hebben van 5 ton of hoger moeten jaarlijks gecontroleerd worden. Particulier en zakelijk.
R410a heeft een CO2 equivalent van 2088/kg. Dus boven de 2.39kg vulling ben je verplicht tot onderhoud en logboek.

En R32 blijft achter, omdat het niet het ideale universele koudemiddel is zoals R410a wel is.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 11-12-2017 12:55 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman @jaari Panasonic en ELGA condensor zijn binnen grenzen identiek qua massa, dan kan de hoeveelheid energie die het kost om een ingevroren unit te ontdooien toch geen factor 10 verschillen ? Meetverschil of Magic ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Domba schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:04:
[...]
Maar in bijzonder voor tweakers ook bij onderdeel E waar aan artikel 4.5.17 een lid wordt toegevoegd, luidende:

De huidige regeling
De wijzinging per 1 januari
fabrikanten/installateurs zullen we geklaagd hebben over de parallelle import

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe kom ik er eigenlijk achter hoeveel R410A in mijn Zubadan 11,2KW zit :? In het boekje vind ik alleen info over bijvullen, maar niet over de totale inhoud :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:41:
[...]

Dat is mijn punt juist. Ik ben ervan afgestapt. Heb nu een vlakke stooklijn. Dat betekent dat ruimtetemp wisselend is met het weer. Maar binnen een marge. Wij plussen bij als het moet.
Wellicht dat ik daar eens naar moet kijken dan. Gemak dient de mens natuurlijk en het is handig dat ik nooit wat hoeft aan te passen maar een stukje optimalisatie is ook belangrijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jaari schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:05:
[...]

Inderdaad, de heater ging gewoon aan. Misschien is de Ta te laag om het op eigen kracht te doen en hebben anderen die hoger staan maar dat ga ik niet doen zolang dat niet echt noodzakelijk is. Verder zie ik in het afzien van de heater geen nadelen dus ik laat hem voorlopig maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:05:
Hoe kom ik er eigenlijk achter hoeveel R410A in mijn Zubadan 11,2KW zit :? In het boekje vind ik alleen info over bijvullen, maar niet over de totale inhoud :?
Service manual
de Zubadan 80 en 112 hebben ca 5,5kg R410a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bij de pana staat het op type plaatje. Bij split is het ook afhankelijk van leiding lengte die gevuld is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Domba bedankt, ik vind het niet in mijn installation manual, maar dat is dus ruim voldoende om jaarlijks geïnspecteerd te worden door 1 of ander STEK figuur :P
reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:09:
[...]

Bij de pana staat het op type plaatje. Bij split is het ook afhankelijk van leiding lengte die gevuld is.
Hij is niet extra bijgevuld, dat hoeft bij de Zubadan niet tot 30 meter leiding.

[ Voor 49% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:54:
Mbt defrosts.
Stel je hebt zoals ik geen buffervat.
Heb je een verdeler die een instelbaar retourventiel heeft dan kun je de verdeler neutraal maken of actief. Pas op met actief. Bij defrosts moet de pomp vd WP dan tegen de stroom intrekken.
De pomp van de CV blijft gewoon lopen in dezelfde richting en niet tegen de stroom in. Ta-Tr wordt slechts een paar graden negatief om warmte uit de woning te onttrekken.
De leidingen bij de compressor worden met een vierweg ventiel omgedraaid, daar dus wel tegen de stroom in en wordt de verdamper even condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:13:
[...]

De pomp van de CV blijft gewoon lopen in dezelfde richting en niet tegen de stroom in. Ta-Tr wordt slechts een paar graden negatief om warmte uit de woning te onttrekken.
De leidingen bij de compressor worden met een vierweg ventiel omgedraaid, daar dus wel tegen de stroom in en wordt de verdamper even condensor.
Is dat zo ? Hoe kan het dan dat de Ta daalt en de Tr gelijk blijft ?
Edit:
Zou toch wel kunnen bij nader inzien, in cool-mode daalt de Ta ook en is de Tr hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:18:
[...]

Omdat stroming richting niet veranderd.
Tr blijft tr waar het wp binnen komt.
Ta word minder omdat er warmte uit onttrokken is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

LittleTycoon schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:04:[...]fabrikanten/installateurs zullen we geklaagd hebben over de parallelle import
.
<MMM dat wordt wel een dingetje....
Is er a iets bekend wanneer dit ingaat?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
LittleTycoon schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:04:
[...]

En inschrijven bij de KvK als intallatiebedrijf, zou dat geldig zijn? CV installateur is volgens mij een vrij beroep. (De STEK monteur kun je inhuren.) Voor de BTW aftrek van PV panelen ben je even leverancier van energie en heb je ook (tijdelijk)een BTW nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:55:
@mkleinman @jaari Panasonic en ELGA condensor zijn binnen grenzen identiek qua massa, dan kan de hoeveelheid energie die het kost om een ingevroren unit te ontdooien toch geen factor 10 verschillen ? Meetverschil of Magic ?
Ik acht een meetverschil waarschijnlijker. Ik moet er nog ff goed in duiken of er nu echt wat mis gaat met mijn cijfers of mijn meting.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:05:
[...]

Maar dat ben jij eerst kwijt door het vat te warmen en op temp te houden.
4kW kou in de leiding of een vat, je moet het toch weer warmen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:18:
[...]

Edit:
Zou toch wel kunnen bij nader inzien, in cool-mode daalt de Ta ook en is de Tr hoger.
Het zijn twee aparte circuits. Tr=Tretour blijft voor die 4minuten Defrost nagenoeg gelijk. Het is inderdaad gewoon de Cool-mode gedurende 4 minuten maar dan de compressor op een laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
Dylantje2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:23:
[...]

.
<MMM dat wordt wel een dingetje....
Is er a iets bekend wanneer dit ingaat?
1-1-2018 schreef hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Rol-Co schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:29:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar je zal er minder van merken (discomfort) als het uit een (groot) buffervat wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:01

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

staat volgens mij op het label op de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:35:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar je zal er minder van merken (discomfort) als het uit een (groot) buffervat wordt getrokken.
Klopt, maar op een vloer ook niet, met radiators misschien wel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm maar zie dat er ook een andere 1-2-2018 bij staat voor andere onderdelen..
maar dat wordt gvd k*&^t
De H versie is nog niet uit grrrr..

En stek heb je niet nodig.. bij een monoblock lijkt me..
Maar wat is een installateur die goedgekeurd is..?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kanaaldijk schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:36:
[...]

staat volgens mij op het label op de buitenunit
Ik ben nu niet thuis en gezien de sneeuwval is er nu weinig meer van te lezen verwacht ik :P

Wat kost zo'n STEK keuring per jaar ongeveer, iemand van jullie ervaring hiermee :?

Ik heb afgelopen zaterdag de buitenunit ff getrakteerd op een schoonmaak beurt, hij staat redelijk onder de bomen en er zat redelijk wat groene aanslag.
Dylantje2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:37:
maar dat wordt gvd k*&^t

Ook in een monoblock zit koudemiddel, dus als die aan de waarde voldoet (zie eerdere posts) moet je ook monoblocks jaarlijks laten controleren.

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:24:
[...]

En inschrijven bij de KvK als intallatiebedrijf, zou dat geldig zijn? CV installateur is volgens mij een vrij beroep. (De STEK monteur kun je inhuren.) Voor de BTW aftrek van PV panelen ben je even leverancier van energie en heb je ook (tijdelijk)een BTW nummer.
Misschien hierover niet teveel tweaken anders maken we ze wijzer en gaan ze definities aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
maar dat wordt gvd k*&^t

Bel eens met RVO, of ze al weten wat ze wel en niet als bewijs zien.

Die je aan de lijn krijgt misschien na 1 of 2 keer doorverbinden weet echt wel wat een WP en monoblock is, 2 leidingen eraan en stekker in stop contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Domba schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:41:
[...]Bel eens met RVO, of ze al weten wat ze wel en niet als bewijs zien.
Die je aan de lijn krijgt misschien na 1 of 2 keer doorverbinden weet echt wel wat een WP en monoblock is, 2 leidingen eraan en stekker in stop contact
???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
email: kv@rvo.nl ka@rvo.nl

Komt bij de specialisten uit. Heb ze twee keer gemaild. Alle twee de keren binnen 48 uur een goed onderbouwde inhoudelijke reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dat wordt gvd k*&^t

5kW blijft onder de keuringsnorm, geen jaarlijks terugkerende kosten met voorrijkosten ed. Less is More volgens mij.
Edit:
Weer een mogelijke reden om in 2 5kWers i.p.v. 1 10kWer, tenminste als je er plek voor hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

thefox154 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:46:[...]email: kv@rvo.nl
Komt bij de specialisten uit. Heb ze twee keer gemaild. Alle twee de keren binnen 48 uur een goed onderbouwde inhoudelijke reactie.
Mail werkt niet..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Excuses!

ka@rvo.nl

Dacht dat ik hem uit mijn hoofd wel wist |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@Grolsch @Dylantje2

in de 5 kW Pana zit 1.3 of 1.4 kg freon. Die valt onder buiten de norm tot verplichte keuring. Vanaf ongeveer 2,3-2,4 kg mag je hem jaarlijks laten keuren.

@Verwijderd

Je hebt best kans dat die vlieger in de toekomst ook niet op gaat. Als de wet wordt gewijzigd naar totaal opgesteld vermogen / koudemiddel inhoud op hetzelfde adres of op gezamenlijk afgiftesysteem dan moet je alsnog keuren.

Veel mensen dachten voorheen onderuit een verplichte ketelkeuring (meer dan 100 kW) te komen door meerdere kleinere ketels in cascade op te stellen, hier is ook een stokje voor gestoken door de aanpassing totaal opgesteld vermogen achter de gasleiding.

Zou zo maar kunnen dat tzt dat met F-gassen controles ook gaat gebeuren, zeker als WP's mainstream worden/zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:29:
[...]

Jawel maar met de compressor cop 4 kost dat maar 1 kWh, met element kost het 4 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
088 042 42 42 (keuzemenu), maar E-mail kan ook

Ik heb ze wel eens vaker, niet heel vaak, aan de lijn, alleen niet meer naar verwachting dit jaar nog omdat er al 1 keer contact is geweest, er zijn altijd situaties die niet beschreven zijn.
Bijv 3 losstaande panden, met 1 verwarmingssyteem, waarvan eigenaar/aanvrager ook niet de bewoner is een situatie waar bij ze extra navraag doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
LittleTycoon schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:04:
[...]

Die parallelle import kan nog steeds, als je maar laat installeren door een 'deskundig' installateur. Dus iedereen die zichzelf laat registreren als 'deskundig' installateur mag zijn gang gaan!?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:01:
@Grolsch @Dylantje2

in de 5 kW Pana zit 1.3 of 1.4 kg freon. Die valt onder buiten de norm tot verplichte keuring. Vanaf ongeveer 2,3-2,4 kg mag je hem jaarlijks laten keuren.

@Verwijderd

Je hebt best kans dat die vlieger in de toekomst ook niet op gaat. Als de wet wordt gewijzigd naar totaal opgesteld vermogen / koudemiddel inhoud op hetzelfde adres of op gezamenlijk afgiftesysteem dan moet je alsnog keuren.

Veel mensen dachten voorheen onderuit een verplichte ketelkeuring (meer dan 100 kW) te komen door meerdere kleinere ketels in cascade op te stellen, hier is ook een stokje voor gestoken door de aanpassing totaal opgesteld vermogen achter de gasleiding.

Zou zo maar kunnen dat tzt dat met F-gassen controles ook gaat gebeuren, zeker als WP's mainstream worden/zijn geworden.
Dat zien we dan wel weer, net als met saldering, zal ook eerst een wetswijziging moeten komen waarbij de teruglever-meter verplicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd Daar heb je gelijk in.

-------------------

Installateur schijnt een vrij beroep te zijn. Ik ben erg benieuwd wat de reden is dat RVO die aanvulling erbij heeft gezet. Wat definieert in hun ogen een deskundig installateur? Leeuwendeel van de installateurs zijn nog lang niet zo deskundig op het gebied van warmtepompen installeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
1,4kg R410a zit er bij mij in (7,5kW Atlantic/Fujitsu), dus geen onderhoud of logboek.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:27:
@Verwijderd Daar heb je gelijk in.

-------------------

Installateur schijnt een vrij beroep te zijn. Ik ben erg benieuwd wat de reden is dat RVO die aanvulling erbij heeft gezet. Wat definieert in hun ogen een deskundig installateur? Leeuwendeel van de installateurs zijn nog lang niet zo deskundig op het gebied van warmtepompen installeren....
Zou het kunnen dat Uneto de lobbyist is en dat bijv. een Uneto-lidmaatschap als 'deskundigheidscertificaat' voorlopig kan/mag dienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er wordt gelinkt naar de Staatscourant, even omlaag scrollen en je leest het :)
De wijziging van onderdeel E betreft het opnemen van een kwaliteitseis aan het installeren van de installaties voor duurzame warmteproductie die via de ISDE gesubsidieerd worden. De eis van een deskundige installateur leidt er naar verwachting toe dat de kwaliteit van de installatie, en daarmee de duurzaamheid van de investering, zal verbeteren. Aanvragers van de ISDE-subsidie zullen bewijs moeten aanleveren dat de installatie door een deskundige installateur is uitgevoerd. Dit betekent een lichte verhoging van de administratieve lasten voor aanvragers van de subsidie, omdat deze een additioneel bewijsstuk moeten aanleveren. Dit wordt echter gerechtvaardigd door het beter functioneren van de duurzame warmteproductie-installaties.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd

Dat zou zomaar kunnen. Uneto-VNI is de branche organisatie van installatiebedrijven. Maar niet iedereen is daar bij aangesloten, dus dat zou eigenlijk niet kunnen.

Volgens mij geld die regel ook al vanaf het begin voor zonneboilers. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dat er nu bij is gezet of waarom dat vanaf het begin er niet bij stond.

Zou het echt te maken hebben met paralle import / veel DHZ-ers die aan de slag zijn gegaan?

Hopelijk vraagt iemand het al na bij RVO en post hij of zij het antwoord hier :) Zou vervelend zijn als het echt door een installateur moet gebeuren, daar gaat dan mijn plannetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Speedy-Andre Maar wat wordt gezien als additioneel bewijsstuk? Wiens briefhoofd is toereikend?

[ Voor 7% gewijzigd door Rhaelak op 11-12-2017 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:39:
@SpiceWorm Maar wat wordt gezien als additioneel bewijsstuk? Wiens briefhoofd is toereikend?
Even een @koevlaas2 'tje doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:32:
[...]

Zou het kunnen dat Uneto de lobbyist is en dat bijv. een Uneto-lidmaatschap als 'deskundigheidscertificaat' voorlopig kan/mag dienen ?
Uneto-VNI heeft zeer intensieve lobby gevoerd dat ook voor gastechnische installaties wettelijke regels komen vanaf 1 januari 2019.
En dat CV-monteurs aan specifieke schoolingseisen moeten gaan voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb de RVO net even gebeld, Ze verwijzen naar de FAQ waarin hetvolgende wordt beschreven: QBIS erkende installateurs als eis: https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq

Dit wordt in de wet niet als zodanig genoemd...

Zie hier https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018

https://www.rvo.nl/certif...oor-installateurs-archief

https://www.qbisnl.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik voorzie extra handel voor @koevlaas2 .

Het maakt rapportjes op @koevlaas2 briefpapier dat hij het deskundig heeft geïnstalleerd tegen een "geringe" vergoeding >:)

Ik snap het aan de ene kant wel, er zijn natuurlijk veel "beunhazers" die WP's geïnstalleerd hebben die gewoon slecht zijn opgeleverd. En een WP die COP=1 draait is natuurlijk geen verbetering voor het milieu.

Maar iemand zonder bedrijf kan best een deskundig installateur zijn.

Misschien dat ze een soort van "APK" voor warmtepompen kunnen introduceren zodat een controlerende instantie (APK keurmeester voor WP's) kunnen checken of een installatie goed is geïnstalleerd.

Zelfde als met je auto kun je dan zelf het onderhoud doen, moet je alleen ff paar 10'tjes betalen voor "de APK".

[kleine edit]

De eis is dus blijkbaar "gecertificeerd installateur" dat is wat anders als een deskundig installateur.
Veilig installeren door een gekwalificeerd installateur?
Verbergen
De installatie van een zonneboiler, warmtepomp, pelletkachel of biomassaketel wordt veilig en correct uitgevoerd door een gecertificeerd installateur. Via kwaliteitsregister www.qbisnl.nl is de lijst met gekwalificeerde installateurs openbaar en kunt u vakbekwame installateurs eenvoudig vinden.

Bezoek certificering en opleiding als u geïnteresseerd in de certificeringsregeling en opleidingsstructuur duurzame energie voor installateurs.
Lijkt me op zich duidelijk, of wij hier gelukkig van worden betwijfel ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Had met de persoon aan de telefoon ook een gesprek over de Uneto-VNI...

Top zo'n cv monteur die het cv water als eerste op 80 graden gaat zeten, dan is het tenminste lekker snel warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:39:
@Speedy-Andre Maar wat wordt gezien als additioneel bewijsstuk? Wiens briefhoofd is toereikend?
Ik denk dat het zo simpel is als een bewijs van inhuren van een (F-gassen) bevoegd installatiebedrijf.
In de geest van de 'duurzaamheid' zal het om de gehele installatie gaan en niet alleen F-gassen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:43:
Ik voorzie extra handel voor @koevlaas2 .

Het maakt rapportjes op @koevlaas2 briefpapier dat hij het deskundig heeft geïnstalleerd tegen een "geringe" vergoeding >:)

Ik snap het aan de ene kant wel, er zijn natuurlijk veel "beunhazers" die WP's geïnstalleerd hebben die gewoon slecht zijn opgeleverd. En een WP die COP=1 draait is natuurlijk geen verbetering voor het milieu.

Maar iemand zonder bedrijf kan best een deskundig installateur zijn.

Misschien dat ze een soort van "APK" voor warmtepompen kunnen introduceren zodat een controlerende instantie (APK keurmeester voor WP's) kunnen checken of een installatie goed is geïnstalleerd.

Zelfde als met je auto kun je dan zelf het onderhoud doen, moet je alleen ff paar 10'tjes betalen voor "de APK".

[kleine edit]

De eis is dus blijkbaar "gecertificeerd installateur" dat is wat anders als een deskundig installateur.
[...]Lijkt me op zich duidelijk, of wij hier gelukkig van worden betwijfel ik.
Als het echt zo gaat worden...: Bij de Lucht/water staan er maar een paar op 75 km afstand en dat zijn grote jongens..:
https://www.qbisnl.nl/zoe...ater%29/lijst/3/6678pw/75

gvd K98t land....
Weken inlezen enz enz enz rekenen
En dan.. zeggen doe maar weer anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:49:
[...]

Als het echt zo gaat worden...: Bij de Lucht/water staan er maar een paar op 75 km afstand en dat zijn grote jongens..:
https://www.qbisnl.nl/zoe...ater%29/lijst/3/6678pw/75

gvd K98t land....
Weken inlezen enz enz enz rekenen
En dan.. zeggen doe maar weer anders...
Is niet te hopen, in de wet staat deskundig installateur, niet gecertificeerd installateur...

Ga ze nog een keer bellen >:)
Pagina: 1 ... 13 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.