zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
Als je de verplichting voor 2018 aangaat/betaald/regelt is het volgens mij allemaal nog niet van toepassing.Dylantje2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:49:
[...]
Als het echt zo gaat worden...: Bij de Lucht/water staan er maar een paar op 75 km afstand en dat zijn grote jongens..:
https://www.qbisnl.nl/zoe...ater%29/lijst/3/6678pw/75
gvd K98t land....
Weken inlezen enz enz enz rekenen
En dan.. zeggen doe maar weer anders...
Klopt maar maar mijn H versie is nog niet te leveren grrr.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:55:
[...]Als je de verplichting voor 2018 aangaat/betaald/regelt is het volgens mij allemaal nog niet van toepassing.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zo kan ik hier in december mijn pelletkachel vervangen (1 jaar installatie) door een nieuwe (als spare..) wat natuurlijk onzin is
Deskundige installateur:
Per 1 januari moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Dit lijkt minder negatief uit te pakken. Als je echt iemand van die Qbis site moet inschakelen is dat oneerlijke concurrentie en in strijd met het vrijheidsbeginsel.
Omdat?Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:57:. Als je echt iemand van die Qbis site moet inschakelen is dat oneerlijke concurrentie en in strijd met het vrijheidsbeginsel.
Dat ding heeft een opgenomen stroom van 20,5 en 13 ampère en een aanbevolen afzekerwaarde van 30 en 15 A... Iemand hier ervaring mee of het kan?
Omdat je dan als consument verplicht bent om een installateur uit die lijst te selecteren. Er zijn in Nederland rond de 15.000 installateurs, zie jij ze er allemaal op staan? Er staan daar namen tussen dat ik denk "nou jij komt bij bij niet over de vloer om iets te installeeren".
Zo'n site met "keurmerk" is gewoon een kwestie van geld aftikken om er op te komen en die lui gaan wel lopen lobbyen voor voordeeltjes voor hun leden.
EDIT: Net nog even zitten kijken. 15 bedrijven die ZB's mogen installeren op deze manier. Mijn leverancier/installateur van ZB staat er niet eens op (zijn installaties hebben wel een KA code).
Ik vermoed dat de maatregel puur bedoeld is om niet een WP'tje op voorraad te nemen voor een paar honderd euro omdat je opnieuw subsidie aan kan vragen na een jaar.
[ Voor 28% gewijzigd door Rhaelak op 11-12-2017 15:10 ]
Je stek monteur heeft een kenplaat op je buitendeel geplaatst, daarop staan alle gegevens. Dus totaal CO2 equivalent in ton en totale vulling.Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:05:
Hoe kom ik er eigenlijk achter hoeveel R410A in mijn Zubadan 11,2KW zitIn het boekje vind ik alleen info over bijvullen, maar niet over de totale inhoud
Dus fabrikant vulling + extra vulling ivm leidinglengte. Ook kun je het terugvinden in je logboek wat hij na installatie hoort te overhandigen.
Heb je dat allemaal niet gekregen, dan is hij in overtreding. Hij MOET dit gewoon verzorgen.
Mits je boven de 2.39kg uitkomt, een nette installateur verzorgd dit altijd, ook voor kleinere installaties.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 11-12-2017 15:12 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Bij Qbiss zijn er maar 69 installateurs voor deelgebeid warmtepompen lucht/water waar je uit kunt kiezen, dat wordt nummertje trekken voor je in aanmerking komt, als die alle 20 000 WP's, waarvoor ISDE wordt aangevraagd, toegewezen krijgenRhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:07:
@Dylantje2
Omdat je dan als consument verplicht bent om een installateur uit die lijst te selecteren. Er zijn in Nederland rond de 15.000 installateurs, zie jij ze er allemaal op staan? Er staan daar namen tussen dat ik denk "nou jij komt bij bij niet over de vloer om iets te installeeren".
Zo'n site met "keurmerk" is gewoon een kwestie van geld aftikken om er op te komen en die lui gaan wel lopen lobbyen voor voordeeltjes voor hun leden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
mmDomba schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:12:
[...]Bij Qbiss zijn er maar 69 installateurs voor deelgebeid warmtepompen lucht/water waar je uit kunt kiezen, dat wordt nummertje trekken voor je in aanmerking komt, als die alle 20 000 WP's, waarvoor ISDE aangevraagd wpordt, toegewezen krijgen
Dat hoef je mij niet uit te leggen..Allen dit is weer echt NL.
Een regeling die eindelijk te doorgronden is/werkt.
Veranderen.....
Dat is nog daaraan toe.
Maar dan weer zoveel onduidelijkheid.. dat de bomen eerst weer gezaagd moeten worden..
grrr
K#t smiley Rutte..
Be fast .... Be furious....
Bedank je mede Nederlanders maar die chronisch misbruik maken van de regeling door een WP als reserve onderdeel in de stelling te leggen omdat het zo lekker goedkoop is met subsidieDylantje2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:15:
[...]
mm
Dat hoef je mij niet uit te leggen..Allen dit is weer echt NL.
Een regeling die eindelijk te doorgronden is/werkt.
Veranderen.....
Dat is nog daaraan toe.
Maar dan weer zoveel onduidelijkheid.. dat de bomen eerst weer gezaagd moeten worden..
grrr
K#t smiley Rutte..
Zoals altijd zijn er weer van die krenterige Nederlanders die door een maas in de wet zichzelf hopen te verrijken waardoor het controlerend orgaan er achter komt en weer regeltjes moet bedenken om dit misbruik te voorkomen.
mmm Zou dat de reden zijn......Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:27:
[...]Bedank je mede Nederlanders maar die chronisch misbruik maken van de regeling door een WP als reserve onderdeel in de stelling te leggen omdat het zo lekker goedkoop is met subsidie![]()
Zoals altijd zijn er weer van die krenterige Nederlanders die door een maas in de wet zichzelf hopen te verrijken waardoor het controlerend orgaan er achter komt en weer regeltjes moet bedenken om dit misbruik te voorkomen.
Hoeveel mensen kopen er echt 2 wp..
En hoeveel zijn er überhaupt die hem in het buitenland kopen..
Kom op die paar tweakers hier....
Ordinaire regel
[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 11-12-2017 15:34 ]
Ik heb een 3x25A aansluiting en op 2 fase een MDC06G3E5 en die zelfs enkel afgezekerd met een 16B elk voor powersupply 1. Ik gebruik het E-element niet, als anti-vorst bescherming heb ik hulpcirciulatiepompen in circuit die ik zelfs uit accu kan voeden.Peter86 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:04:
in het kader van de snelle aanschaf.. Ik heb een 3*25 aansluiting kan ik daar een 6 kw pana (WH-MDC06G3E5) op aansluiten.
Dat ding heeft een opgenomen stroom van 20,5 en 13 ampère en een aanbevolen afzekerwaarde van 30 en 15 A... Iemand hier ervaring mee of het kan?
Het max vermogen wat ik sinds installatie 2016 heb gelogged is net iets minder dan 3200W eenmalig met SWW voor mijn warmtebuffer om deze op 55C te brengen.
In principe kan WP meer vermogen opnemen als ook booster 3kW aansluit voor SWW op WP, maar dat heb ik anders geregeld voor anti-legionella programma,. Dan is een 16B afzekering niet toereikend op de zelfde fase, of aansluiten van een stuurrelais en gebruik maken van de bijv de 3e fase die je hebt waar geen WP op zit.
.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
En voor de rest van het jaar stilstand verliezen ( of je moet je vat in je woonkamer hebben staan) voorraad = verlies.reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:02:
[...]
Jawel maar met de compressor cop 4 kost dat maar 1 kWh, met element kost het 4 kWh
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Dank dan ga ik maar bestellen in Frankrijk, en hopen dat ik het dit jaar nog allemaal voor elkaar krijg...Domba schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:33:
[...]
Ik heb een 3x25A aansluiting en op 2 fase een MDC06G3E5 en die zelfs enkel afgezekerd met een 16B elk voor powersupply 1. Ik gebruik het E-element niet, als anti-vorst bescherming heb ik hulpcirciulatiepompen in circuit die ik zelfs uit accu kan voeden.
Het max vermogen wat ik sinds installatie 2016 heb gelogged is net iets minder dan 3200W eenmalig met SWW voor mijn warmtebuffer om deze op 55C te brengen.
In principe kan WP meer vermogen opnemen als ook booster 3kW aansluit voor SWW op WP, maar dat heb ik anders geregeld voor anti-legionella programma,. Dan is een 16B afzekering niet toereikend op de zelfde fase, of aansluiten van een stuurrelais en gebruik maken van de bijv de 3e fase die je hebt waar geen WP op zit.
.
Verwijderd
Ik meet het verschil in aanvoer/retourtemperatuur. Als aanvoer > retour dan staat ELGA in verwarmstand. Die meting werkt goed.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:55:
@mkleinman @jaari Panasonic en ELGA condensor zijn binnen grenzen identiek qua massa, dan kan de hoeveelheid energie die het kost om een ingevroren unit te ontdooien toch geen factor 10 verschillen ? Meetverschil of Magic ?
In geval Retour > Aanvoer doe ik hetzelfde.
1
2
3
| -- vermoedelijk ELGA in defrost. de temperatuur die bij de ELGA binnenkomt is hoger dan wat de ELGA verlaat. -- q = m*c*dT l_vermogen_defrost := l_flow_ls * 4.186 * ( l_temperatuur_elga_in - l_temperatuur_elga_uit ) * 1000; |
Dit is echt het vermogen wat de ELGA onttrekt aan warmte uit de woning.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Er staat toch vrij duidelijk "U doet de investering voordat u een subsidieaanvraag indient. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie is betaald en geïnstalleerd." Hoewel ze het installeren misschien niet zullen checken...Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:45:
@Peter86 Als je maar betaald hebt voor 2018 is dat voldoende, leverdatum niet van belang.
[ Voor 21% gewijzigd door Mindstorms op 11-12-2017 15:48 ]
Dat zijn in de basis natuurlijk 3 verschillende producten met verschillende toepassingen.Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:33:
2? Ik heb er 3 draaien. 1x L/W, 1x L/L en 1x L/W boiler. Op die L/L zit overigens geen ISDE subsidie. Maar wel weer 20% subsidie van de gemeente.
In dit topic zijn er personen geweest die beweerden de 2e erbij te kopen om in de stelling te leggen voor reserve onderdelen.
Op opmerkingen als "hij moet voor de subsidie daadwerkelijk geïnstalleerd worden" werd gereageerd met "Ze controleren toch niet".
Dan ben je snel uitgepraat natuurlijk.
In de basis is de subsidie ervoor bedacht om van gemeenschapsgeld mensen te stimuleren / motiveren minder CO2 uit te stoten.
Iemand die een WP als voorraaddeel in de kast legt valt niet echt in die doelgroep natuurlijk, en dan kun je er vergif op in nemen dat ze daar een keer iets aan gaan doen.
Nu willen ze dus geborgd hebben dat de WP daadwerkelijk en goed geïnstalleerd is.
Klinkt dit als idioot of zou het echt kunnen werken?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Inderdaad staat in toch verwarmde ruimte, naast mijn wp boiler. Maar toch moet radiator nog steeds open.....hrt schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:43:
[...]
En voor de rest van het jaar stilstand verliezen ( of je moet je vat in je woonkamer hebben staan) voorraad = verlies.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Op moment van defrost-start is de Ta nog > dan Tr, dan gelijk, daarna lager. Ik denk dat je niet de 'gehele cyclus' in beeld krijgt.mkleinman schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:47:
[...]
Ik meet het verschil in aanvoer/retourtemperatuur. Als aanvoer > retour dan staat ELGA in verwarmstand. Die meting werkt goed.
code:
1 2 3 -- vermoedelijk ELGA in defrost. de temperatuur die bij de ELGA binnenkomt is hoger dan wat de ELGA verlaat. -- q = m*c*dT l_vermogen_defrost := l_flow_ls * 4.186 * ( l_temperatuur_elga_in - l_temperatuur_elga_uit ) * 1000;
instaleer hem op je zoneboiler en in gebruik hem dan in koude dagen als buffermkleinman schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:48:
Ik kreeg trouwens nog een suggestie via de e-mail om een tweede ELGA toe tevoegen aan mijn systeem en dan in cascade of duobedrijf met beide het huis verwarmen.
Verwijderd
De aanvraag doe je op het moment dat er geleverd is en 'geinstalleerd'. Aanvraag in de loop van 1e kwartaal 2018 onder de voorwaarden zoals die in 2017 golden toen je de verplichting aanging en het betalingsbewijs als bewijs hebt.Mindstorms schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:47:
[...]
Er staat toch vrij duidelijk "U doet de investering voordat u een subsidieaanvraag indient. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie is betaald en geïnstalleerd." Hoewel ze het installeren misschien niet zullen checken...
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:45:
@Peter86 Als je maar betaald hebt voor 2018 is dat voldoende, leverdatum niet van belang.
@Mindstorms zo begreep ik het ook ja.. LastigMindstorms schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:47:
[...]
Er staat toch vrij duidelijk "U doet de investering voordat u een subsidieaanvraag indient. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie is betaald en geïnstalleerd." Hoewel ze het installeren misschien niet zullen checken...
Als dat niet nodig zou zijn heb je idd wel hele grote verliezen...reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:50:
[...]
Inderdaad staat in toch verwarmde ruimte, naast mijn wp boiler. Maar toch moet radiator nog steeds open.....
#stoppen met buffervaten discussie....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verwijderd
Jouw ELGA productie t.o.v. mede ELGA bezitters suggereert/indiceert dat je zeer waarschijnlijk 'ruim voldoende' capaciteit hebt. Een toevoegen lijkt dan niet veel toe te voegen.mkleinman schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:48:
Ik kreeg trouwens nog een suggestie via de e-mail om een tweede ELGA toe tevoegen aan mijn systeem en dan in cascade of duobedrijf met beide het huis verwarmen.
GAS?!?!neographikal schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:02:
Deel 5 gemist, 27 pagina's verder, gaat hard... Anyhow, we zijn weer een stap verder met de LG van pa... Hopelijk van de week weer op vol gas
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:55:
[...]
De aanvraag doe je op het moment dat er geleverd is en 'geinstalleerd'. Aanvraag in de loop van 1e kwartaal 2018 onder de voorwaarden zoals die in 2017 golden toen je de verplichting aanging en het betalingsbewijs als bewijs hebt.
Maar dat betekend dus dat als ik nu een warmtepomp koop en in december/januari installeer vervolgens in het eerste kwartaal 2018 de subsidie aanvraag pas doe verder geen problemen met die verplichte installateur krijg...Peter86 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:58:
[...]
[...]
@Mindstorms zo begreep ik het ook ja.. Lastig
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
In mijn fujitsu waterstage zit een energy meter menu. Hierin staat vrij weinig behalve:
3110: Afgegeven warmte 85 Kwh
3113: energie verbruikt 107 Kwh
Iemand enig idee wat dit kan inhouden?
In de handleiding staat 3095 --> 3110 not used.
En bij 3113 staat:
"Cumulation of total consumed electrical energy. Electrical energy consumed = Electrical energy absorbed by outdoor unit + electrical energy absorbed by the heating electrical backup and / or DHW electrical backup (if installed)."
Staat nergens een termijn of iets bij.
Staat nog wel ergens onderaan:
"Note: 'Energy' counters increment as of 1 july each year."
Nou kijkt het mij stug (en onmogelijk gezien de kwh meters in de meterkast) dat de pomp zo weinig heeft verbruikt.
Be fast .... Be furious....
Papieren tijger dit, mocht het ooit nodig zijn, dan stuur ik mezelf wel een factuur. Of je doet het zelf, stek monteur moet toch langskomen, dien je die factuur in. Problem solved, ook bewezen dat 'ie is geinstalleerd.Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:13:
@Grolsch Dat is inderdaad totaal niet de opzet om er zo te van profiteren. Controle er op mag zeker gedaan worden. Maar dat kost ook weer geld..
Helaas wel, maar zo gaat dat met Nederlanders, krijgen ze/we subsidie, moeten we er toch weer misbruik van maken.Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:13:
@Grolsch Dat is inderdaad totaal niet de opzet om er zo te van profiteren. Controle er op mag zeker gedaan worden. Maar dat kost ook weer geld..
Dat zal niet meevallen als het daadwerkelijk een QBIS gecertificeerd bedrijf moet zijn wat de FAQ van RVO suggereert.neographikal schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:18:
[...]
Papieren tijger dit, mocht het ooit nodig zijn, dan stuur ik mezelf wel een factuur. Of je doet het zelf, stek monteur moet toch langskomen, dien je die factuur in. Problem solved, ook bewezen dat 'ie is geinstalleerd.
Maar prijs de dag niet voor het avond is, er zal wel weer een foefje bedacht worden
Dan is er vast een toko die hem wil controleren en daar 150 euro voor wil beuren. ik heb d'r trouwens ook twee met subsidie, maar beide daadwerkelijk in gebruikGrolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:20:
Dat zal niet meevallen als het daadwerkelijk een QBIS gecertificeerd bedrijf moet zijn wat de FAQ van RVO suggereert.
Maar prijs de dag niet voor het avond is, er zal wel weer een foefje bedacht worden
Verwijderd
Je kunt het voor alle zekerheid en je gemoedsrust even checken, maar zo zijn de regels op dit moment.Peter86 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:12:
[...]
[...]
Maar dat betekend dus dat als ik nu een warmtepomp koop en in december/januari installeer vervolgens in het eerste kwartaal 2018 de subsidie aanvraag pas doe verder geen problemen met die verplichte installateur krijg...
Net even de ladder op gegaan (dak kan ik niet op met dit weer) maar van een paar meter afstand is te zien dat de Elga een bonk ijs is. Hij krijgt de TA niet hoger dan ±25 gr en daarmee denk ik dat hij ook faalt goed te defrosten. Heb de VVW even uitgezet om te kijken of ik hiermee de TA weer hoger krijg (1 run? ) en daarmee een fatsoenlijke defrost kan krijgenDaannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:12:
De ELGA draait hier inmiddels wel 100% en krijgt het nog net warm.. zit nu zelfs iets onder het setpoint.

Verwijderd
@mkleinman gevolg van zuinige ELGA defrosts ?Daannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:29:
[...]
Net even de ladder op gegaan (dak kan ik niet op met dit weer) maar van een paar meter afstand is te zien dat de Elga een bonk ijs is. Hij krijgt de TA niet hoger dan ±25 gr en daarmee denk ik dat hij ook faalt goed te defrosten. Heb de VVW even uitgezet om te kijken of ik hiermee de TA weer hoger krijg (1 run? ) en daarmee een fatsoenlijke defrost kan krijgen
Zou goed kunnen...Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:33:
[...]
@mkleinman gevolg van zuige ELGA defrosts ?
effect is al duidelijk te zien:

Mocht dit positief effect hebben.. Mijn VVW verdeler is een LT verdeler.
Hiervan heb ik het bijmengen dichtgezet middels een regelventiel.. Zou het nut hebben dat terug te draaien om zo een hogere TA / Tr te genereren?
Ik stook hier krap 28 graden, geen enkel probleem met defrosten, ondanks dat ik het element niet eens heb aangesloten op de LGDaannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:29:
[...]
Net even de ladder op gegaan (dak kan ik niet op met dit weer) maar van een paar meter afstand is te zien dat de Elga een bonk ijs is. Hij krijgt de TA niet hoger dan ±25 gr en daarmee denk ik dat hij ook faalt goed te defrosten. Heb de VVW even uitgezet om te kijken of ik hiermee de TA weer hoger krijg (1 run? ) en daarmee een fatsoenlijke defrost kan krijgen
Verwijderd
Elk half uur een defrost ?Daannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:36:
[...]
Zou goed kunnen...
effect is al duidelijk te zien:
[afbeelding]
Mocht dit positief effect hebben.. Mijn VVW verdeler is een LT verdeler.
Hiervan heb ik het bijmengen dichtgezet middels een regelventiel.. Zou het nut hebben dat terug te draaien om zo een hogere TA / Tr te genereren?
Staat ie wel hoog genoeg anders staat ie zo in zijn eigen smelt water te draaien?Daannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:29:
[...]
Als ik zo hoor ben ik blij met mijn houten ombouw lekker op de grond.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dat ding is potdicht gevroren

Gaat nog goeD:
https://snapshot.raintank...iuzjReEObi3yA5jIcdGV92H30
[ Voor 41% gewijzigd door Daannn1987 op 11-12-2017 16:51 ]
Dat nog wel.. cm of 20 denk ik en staat op grind.reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:41:
[...]
Staat ie wel hoog genoeg anders staat ie zo in zijn eigen smelt water te draaien?
Als ik zo hoor ben ik blij met mijn houten ombouw lekker op de grond.
Ombouwtje zou op dit moment een hele goede zijn
Logisch toch, op dak staand waait de plak sneeuw zo de unit in.
Met hond wandelen was net niet fijn.....
1 PVoutput . Dongen NB
Kan goed, met name als 'ie vol gas moet staan draaien om de temperaturen te halen probeert 'ie maximaal de warmte te onttrekken aan de wisselaar -> veel defrosts.
* neographikal voegt toe aan lijst waarom kleine warmtepomp niet zo ideaal is
Bij pa moet dat ding er ook aan trekken en hij defrost daar véél vaker dan dat ding van mij dat op 20-50% staat te tokkelen. Ik zit hier nu op een defrost per anderhalf uur oid.
Nog geen tijd gehad
[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 11-12-2017 16:45 ]
Heb je al eens gekeken hoe je een gecertificeerde QBIS installateur kunt worden? Als ik de site goed begrijp is een examen maken al voldoende. Er staan bij het CITO zelfs voorbeeldexamens.Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:20:
[...]
Helaas wel, maar zo gaat dat met Nederlanders, krijgen ze/we subsidie, moeten we er toch weer misbruik van maken.
[...]
Dat zal niet meevallen als het daadwerkelijk een QBIS gecertificeerd bedrijf moet zijn wat de FAQ van RVO suggereert.
http://www.cito.nl/bedrij...sso/voorbeeldexamens_isso
Ik heb die van de woonhuisinstallaties al gemaakt en zou geslaagd zijn

Als dit de enige eis is, dan ga ik zo'n examen doen
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Ben ik blij dat dat ding bij mij onder de carport staat. Ik zal er nog 1 bijbestellen, zodat ik niet zo krap zit qua capaciteit, 5kW is toch 20% te weinig.Daannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:42:
[...]
Dat nog wel.. cm of 20 denk ik en staat op grind.
Ombouwtje zou op dit moment een hele goede zijn
Achja kan niet alles hebben die bij mij staat uit het zicht op het garagedak. Maar eens een hokje bouwen of kopen. Voor nu heb ik liever antwoord op mijn vraag / suggestieVerwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:51:
[...]
Ben ik blij dat dat ding bij mij onder de carport staat. Ik zal er nog 1 bijbestellen, zodat ik niet zo krap zit qua capaciteit, 5kW is toch 20% te weinig.
In aansluiting daarop; wat zou de meest bepalende factor dan op het moment zijn? de temperatuursprong die de installatie moet maken of de oppervlakte van de condensor buitenunit (sorry @Tomexergie ) t.o.v. van het gevraagde en maximale vermogen?neographikal schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:44:
[...]
* neographikal voegt toe aan lijst waarom kleine warmtepomp niet zo ideaal is
Denk luchtvochtigheid....Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:53:
[...]
In aansluiting daarop; wat zou de meest bepalende factor dan op het moment zijn? de temperatuursprong die de installatie moet maken of de oppervlakte van de condensor buitenunit (sorry @Tomexergie ) t.o.v. van het gevraagde en maximale vermogen?
Ik vermoed het laatste, grotere wisselaar kan relatief makkelijk meer thermische energie uit de buitenlucht pakken. @Oxellaar kan het ons vast op detail uitleggen.Rhaelak schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:53:
[...]
In aansluiting daarop; wat zou de meest bepalende factor dan op het moment zijn? de temperatuursprong die de installatie moet maken of de oppervlakte van de condensor buitenunit (sorry @Tomexergie ) t.o.v. van het gevraagde en maximale vermogen?
Wij zijn al gelukkig, subsidie binnen (en geen installateur uit die lijst)Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:43:.
[kleine edit]
De eis is dus blijkbaar "gecertificeerd installateur" dat is wat anders als een deskundig installateur.
[...]
Lijkt me op zich duidelijk, of wij hier gelukkig van worden betwijfel ik.
* neographikal valt zo ongeveer van z'n stoel af.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:51:
[...]
Ben ik blij dat dat ding bij mij onder de carport staat. Ik zal er nog 1 bijbestellen, zodat ik niet zo krap zit qua capaciteit, 5kW is toch 20% te weinig.
Als je nu nog stopt met het adviseren van te kleine warmtepompen aan mensen die op zoek zijn en roepen dat een thermostaat maar onzin is (waar je nu zelf in beide gevallen achter bent) dan zijn we er.
Het duurt een jaar maar dan heb je ook wat.

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 11-12-2017 17:02 ]
Geen idee? MIjn unit is helemaal vorstvrij.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:33:
[...]
@mkleinman gevolg van zuinige ELGA defrosts ?
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door neographikal op 11-12-2017 17:06 ]
Verwijderd
0.603m3/gd is mijn referentie. 28 * 0.603 * 8 * 1.1 / 24 = 6.2kW
Edit: volgens mindergas.nl doe ik dat met die 20% te kleine in ieder geval tot nu toe ook:

PS. 2kWh=1m3
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 17:22 ]
Heb het mengventiel een stuk uitgedraaid zodat de VVW weer mengt, hierdoor zou hij minder vermogen tot zich moeten nemen.. eens kijken wat dit brengtVerwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:51:
[...]
Net met gevaar voor eigen leven
Een hokje om de WP is zeker geen overbodige luxe.. maar eens in verdiepen.
Gezien de bouwperiode van onze woning is een Loria (full electric) hoogstwaarschijnlijk niet genoeg qua warmtecapaciteit. Algemene isolatiewaarde is gewoonweg te laag.
Het helemaal verder isoleren, voorzien van een WTW-ventilatie en dus plaatsen van een full electric warmtepomp zou zo'n €30k kosten. Alleen een Loria plaatsen kost zo'n €11k (waarvan €8,5k de unit zelf is, excl subsidie).
Voor de komende 15 jaar een hybride unit zoals een ELGA zou dan de beste tussenoplossing zijn, en in de komende jaren investeren in zonnepanelen en isoleren.
Over een paar jaar willen we ook de keuken doen, waarmee we ook beneden vloerverwarming aan laten leggen.
Stapje voor stapje dan maar...
Gelukkig is het spul wel snel in te plannen om te installeren, hij gaf aan het binnen 2 weken toch wel aan de slag te kunnen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Al in spanje frankrijk of UK gekeken?
Dat zijn toch geen prijzen meer???
Installeer zelf gewoon een monobloc.
Ik was voor 18 K klaar. (alles zelf gedaan)
-Zonnepanelen zuid + noord
- WP Ecodan 5 kW uit spanje
- 450 ltr buffervat (een dure van de DJG)
- inmiddels 4 omvormers + (3 door verkocht met de tijd)
- DWTW
- WTW balansventilatie
- Doorstroomverwarmer
- shitload aan koppelingen + een Rems pers van 1000 euro
- Vloerverwarming + toebehoren.
Verspreid over 4 jaar, dat dan weer wel.
Het klinkt mij als....de installateur mooi (mis)gebruik maakt van je situatie...
En ik heb nog enkel glas boven.... (nieuwbouwhuis slecht geisoleerd?
[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2017 17:58 ]
OK, dus thermisch en geen elektrisch vermogen.mkleinman schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:47:
[...]
Ik meet het verschil in aanvoer/retourtemperatuur. Als aanvoer > retour dan staat ELGA in verwarmstand. Die meting werkt goed.
code:
1 2 3 -- vermoedelijk ELGA in defrost. de temperatuur die bij de ELGA binnenkomt is hoger dan wat de ELGA verlaat. -- q = m*c*dT l_vermogen_defrost := l_flow_ls * 4.186 * ( l_temperatuur_elga_in - l_temperatuur_elga_uit ) * 1000;
Dan snap ik het ook niet; de Kamstrup meet het op dezelfde manier en komt voor mijn installatie op 400Wh per defrost.
Kan het nog in de flowmeting zitten?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Nouja, als ik gewoon even inschat hoeveel uren er in gaan zitten om bijv. de hele woning goed te isoleren dan loopt het snel op. Het plaatsen van de warmtepomp incl trekken van (3-fase) stroom naar de zolder, dat dat hele grapje €2k kost geloof ik ook wel. Een Loria 6010 (9kW) + 300l vat + tapwater alleen al kost €8500 (gebaseerd op de prijslijst die ik van Techneco heb gekregen).AUijtdehaag schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:51:
@DropjesLover
Al in spanje frankrijk of UK gekeken?
Dat zijn toch geen prijzen meer???
Installeer zelf gewoon een monobloc.
Ik was voor 18 K klaar. (alles zelf gedaan)
-Zonnepanelen zuid + noord
- WP Ecodan 5 kW uit spanje
- 450 ltr buffervat (een dure van de DJG)
- inmiddels 4 omvormers + (3 door verkocht met de tijd)
- DWTW
- WTW balansventilatie
- Doorstroomverwarmer
- shitload aan koppelingen + een Rems pers van 1000 euro
- Vloerverwarming + toebehoren.
Verspreid over 4 jaar, dat dan weer wel.
Het klinkt mij als....de installateur mooi (mis)gebruik maakt van je situatie...
En ik heb nog enkel glas boven.... (nieuwbouwhuis slecht geisoleerd?)
En dan ook gelijk zonnepanelen er bij plaatsen, etc etc. Die 30k klinkt niet heel raar om eerlijk te zijn.
Ik wil het ook over een periode van 5 jaar uitsmeren. Helaas moet de ketel wel echt _nu_, en die bepaalt toch veel van je systeem.
Zonnepanelen zou ik ook even moeten kijken of ik dat niet laat installeren. Zelf een steiger opbouwen, in het dat bevestigingen maken etc kan ik vast wel, maar dat is dan weer een project van een maand. Een installateur doet het binnen een paar dagen. Dat is ook wel gewoon fijn.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Officieel mag je pas na de installatiedatum als particulier de subsidie aanvragenVerwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:45:
Bedrijven mogen het op de besteldatum doen.
Tja of meer zelf doen, scheelt echt bakken met geld. Heb hier 9500wp + 2 warmtepompen voor <10k gerealiseerd. Hoop zelf gedaan, alleen de panelen aan de voorkant op het dak laten leggen, rest zelf gedaan.DropjesLover schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:05:
En dan ook gelijk zonnepanelen er bij plaatsen, etc etc. Die 30k klinkt niet heel raar om eerlijk te zijn.
Ik wil het ook over een periode van 5 jaar uitsmeren. Helaas moet de ketel wel echt _nu_, en die bepaalt toch veel van je systeem.
Dat is meer dan een jaar sparen voor veel mensen voor een week of anderhalf aan arbeidsuren. Not that bad.
[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 11-12-2017 18:08 ]
Lees je mijn bericht wel?DropjesLover schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:05:
[...]
Nouja, als ik gewoon even inschat hoeveel uren er in gaan zitten om bijv. de hele woning goed te isoleren dan loopt het snel op. Het plaatsen van de warmtepomp incl trekken van (3-fase) stroom naar de zolder, dat dat hele grapje €2k kost geloof ik ook wel. Een Loria 6010 (9kW) + 300l vat + tapwater alleen al kost €8500 (gebaseerd op de prijslijst die ik van Techneco heb gekregen).
Zonnepanelen zou ik ook even moeten kijken of ik dat niet laat installeren. Zelf een steiger opbouwen, in het dat bevestigingen maken etc kan ik vast wel, maar dat is dan weer een project van een maand. Een installateur doet het binnen een paar dagen. Dat is ook wel gewoon fijn.
Geen WP in NEEderland kopen... Die moet 3x over de kop gaan.
Maar goed. Volledig ontzorgd worden, gaat knaken kosten. Vooral in NEEderland.
Lol,
Mijn schuurtje wordt vacuum getrokken met al die sneeuw op het golfplatendak (inlaat voor warmtepomp)

Maar nog steeds lekker warm binnen.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2017 18:21 ]
Die is dezelfde als de normale meting ongeveer 15l/m die ik omreken naar liter/seconde.jaari schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:52:
[...]
OK, dus thermisch en geen elektrisch vermogen.
Dan snap ik het ook niet; de Kamstrup meet het op dezelfde manier en komt voor mijn installatie op 400Wh per defrost.
Kan het nog in de flowmeting zitten?
Wat nog kan is dat mijn controle op wat een defrost is niet klopt.
Verwijderd
En de aanvraag indienen in 2018 na ontvangst/installatiethefox154 schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:05:
[...]
Officieel mag je pas na de installatiedatum als particulier de subsidie aanvragen![]()
Bedrijven moeten eerst aanvragen en mogen pas daarna bestellen.thefox154 schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:05:
[...]
Officieel mag je pas na de installatiedatum als particulier de subsidie aanvragen![]()
Nee natuurlijk niet, element gewoon uitreneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:02:
[...]
Jawel maar met de compressor cop 4 kost dat maar 1 kWh, met element kost het 4 kWh
Hij gaat hier nog 2x per dag uit zelfs, 22 graden is voldoende.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Ta Tr flow zouden je dat moeten vertellen naar ik aanneem.wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:29:
Geen idee waar de warmte / energie is gebleven.
U bedoelt ?Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:45:
[...]
Ta Tr flow zouden je dat moeten vertellen naar ik aanneem.
Ik heb sensoren op mijn aanvoer en retour zitten en daar zit normaliter een paar graden verschil in. Tijdens een defrost loopt dit op tot zo'n 10 graden. Ten opzichte van voor de aanpassing is het echter niet veel warmer geworden in huis, terwijl het niet veel kouder is als gisteren.
49kW is ronduit veel. Onxe Elga en Daikin hebben nu bij elkaar ongeveer 18kWh gedaan. Dat is een derde..wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:29:
Na het aanpassen van de stooklijn heb ik vandaag (tot nu toe) 49kW verbruikt. De Ta is zo'n 40 graden tussen de defrosts door, maar de temperatuur in huis is nauwelijks toegenomen. Geen idee waar de warmte / energie is gebleven, maar ik ga de stooklijn maar weer terug zetten. Energieverbruik x2, maar geen sauna binnen...
Ja, het is wel de moeite voor een relatief kleine aanpassing van de stooklijn. Als het nu opeens als een warme deken door het huis heen hangt, zal het nog te duiden zijn. Dat is het nu echter niet.
Verwijderd
De combinatie va Ta Tr en flow geven aan hoeveel vermogen er je woning aan warmte inkomt. Q = m·c·ΔTwervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:49:
[...]
U bedoelt ?
Ik heb sensoren op mijn aanvoer en retour zitten en daar zit normaliter een paar graden verschil in. Tijdens een defrost loopt dit op tot zo'n 10 graden. Ten opzichte van voor de aanpassing is het echter niet veel warmer geworden in huis, terwijl het niet veel kouder is als gisteren.
Als door verhoging van de Ta de ΔT toeneemt zal er meer vermogen je woning inkomen, als het goed is, COP voor verandering = COP na verandering, zal dat tot meer vermogensafgifte leiden. Als het weer echter is zoals het nu is zal dat afhankelijk v.d. afgiftecapaciteit tot weinig/beetje/veel verhoging v.d. temperatuur moeten leiden. Opwarmen met een WP gaat sowieso al niet vlot en onder de huidige omstandigheden voor de meesten van ons, in ieder geval voor mijzelf, zal verhoging maar uiterst moeizaam gaan.
Edit:
Een paar graden, als dat er bijv 2 zijn, zou je bij een flow van 1000l iets meer dan 2.2kW afgeven. Bij 4C verschil verdubbeld dat tot ongeveer 4.5kW
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 19:12 ]
Ik begrijp dat het langer duurt voor een woning warmer wordt bij een WP, maar bij een verdubbeling van het verbruik zou ik wel iets verwachten. Nu is dat eigenlijk niets
Het verbruik van het elektrisch element staat niet in onderstaande grafiek.

[ Voor 10% gewijzigd door wervisser op 11-12-2017 19:10 . Reden: opmerking bijgevoegd ]
Verwijderd
Hij staat 'alleen' maar te defrosten lijkt het wel. De Tr neemt bijna even veel toe als de Ta, er zal dus nauwelijks meer vermogen afgegeven worden, althans dat is wat ik er uit op denk te kunnen maken. Aan het eind lijkt het alsof Tr min of meer gelijk is aan Ta, >40C, of vergis ik me.wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:09:
@Verwijderd
Ik begrijp dat het langer duurt voor een woning warmer wordt bij een WP, maar bij een verdubbeling van het verbruik zou ik wel iets verwachten. Nu is dat eigenlijk niets
Het verbruik van het elektrisch element staat niet in onderstaande grafiek.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Valt me niet tegen, best netjes gezien de windbelasting vandaag ook.
Geen idee....Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:18:
[...]
Hij staat 'alleen' maar te defrosten lijkt het wel. De Tr neemt bijna even veel toe als de Ta, er zal dus nauwelijks meer vermogen afgegeven worden, althans dat is wat ik er uit op denk te kunnen maken. Aan het eind lijkt het alsof Tr min of meer gelijk is aan Ta, >40C, of vergis ik me.

Aan het einde liep een SWW run, dus dat verklaart de hoge Tr.
Verwijderd
Beneden vloerverwarming (oorspronkelijk gelegd als bijverwarming) en deels geknepen
Gang een Jaga Strada met DBE volledig geopend
De rest van de woning voorzien van T22 radiatoren, waarvan de meeste volledig geopend om een bepaalde flow te behalen.
Badkamer enkel een elektrische verwarming
Mooi. De Daikin hybride heeft 1.6 kgOxellaar schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:54:
Over onderhoud en logboek plicht. Alle installaties, ook monoblock, die een CO2 equivalent hebben van 5 ton of hoger moeten jaarlijks gecontroleerd worden. Particulier en zakelijk.
R410a heeft een CO2 equivalent van 2088/kg. Dus boven de 2.39kg vulling ben je verplicht tot onderhoud en logboek.
En R32 blijft achter, omdat het niet het ideale universele koudemiddel is zoals R410a wel is.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Het is een keuze. Als het allemaal vanzelf heel goed gaat vast het sowieso ook minder zuinig. Lees : comfortabel.No Hands schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:06:
[...]
Wellicht dat ik daar eens naar moet kijken dan. Gemak dient de mens natuurlijk en het is handig dat ik nooit wat hoeft aan te passen maar een stukje optimalisatie is ook belangrijk.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
Tel de totale afgifte capaciteit van je vv Jaga en alle T22'ers eens op en kijk dan eens of je in de buurt komt van de capaciteit van je WP.
Ik heb de VVW geknepen, aangezien de temperatuur in de woonkamer gemakkelijk wordt behaald. Het is de rest van het huis wat, naar mijn beleving, achter loopt. Daarom heb ik een Jaga in de gang gemonteerd, aangezien de installateur geen oplossing voor handen had. Dit helpt al wel een stuk.
Ik zal de radiatoren eens gaan opmeten om de afgifte te kunnen berekenen. Zal waarschijnlijk niet meer vanavond zijn, iets met sneeuw enzo op de weg :-)
49kWh is wel beetje veel voor voor loria 6008.wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:29:
Na het aanpassen van de stooklijn heb ik vandaag (tot nu toe) 49kW verbruikt. De Ta is zo'n 40 graden tussen de defrosts door, maar de temperatuur in huis is nauwelijks toegenomen. Geen idee waar de warmte / energie is gebleven, maar ik ga de stooklijn maar weer terug zetten. Energieverbruik x2, maar geen sauna binnen...
Ik haal het nu, niet een uur geleden, voor een oude 900m3 woning met Ta 35, maar heb daar wel 2x6kW voor nodig.
Tb=0 en het sneeuwt nog
WP1 is bezig met SWW en Ta=53,5 in de laatste 1-2 minuten
WP2 is radiators en Ta=35 en kort voor een defrost

Waarvoor staat de factor 1.1 ?Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:16:
@neographikal Ik heb 5kW en mijn benadering gaf v.a. dag 1.
0.603m3/gd is mijn referentie. 28 * 0.603 * 8 * 1.1 / 24 = 6.2kW
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik haal deze absurde waardes omdat het elektrisch element meehelpt. Waarom dat is, is mij niet geheel duidelijk. De WP zelf zou meer kunnen aanroepen van het lichtnet.
49 kWh
Radiatoren reageren ook nog eens sneller op de kou van de defrosts, weinig massa tov vloerverwarming.
Tijd om een warmtemeter aan te schaffen?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Vloerverwarming volledig open zou ik als eerste doen.wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:57:
@Noord27
Ja, het is wel de moeite voor een relatief kleine aanpassing van de stooklijn. Als het nu opeens als een warme deken door het huis heen hangt, zal het nog te duiden zijn. Dat is het nu echter niet.
Met deze waardes kun je dat relatief snel terug verdienen. De hele unit zit echter in een kleine ruimte verwerkt waardoor een warmtemeter niet gemakkelijk gemonteerd zou kunnen worden.
@Noord27
Ja, dat kan, maar de woonkamer voldoet prima aan de temperatuur. Ik heb hem juist geknepen om meer warmte door de rest van de woning te jagen. Dit lijkt echter nog niet echt aan te slaan.
Als ik zo meteen de A58 heb overwonnen ga ik eerst de stooklijn eens terugzetten op 0.7. Dit verbruik gaat helemaal nergens meer over.
Wil je eens proberen?wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:29:
@Verwijderd
Beneden vloerverwarming (oorspronkelijk gelegd als bijverwarming) en deels geknepen
Gang een Jaga Strada met DBE volledig geopend
De rest van de woning voorzien van T22 radiatoren, waarvan de meeste volledig geopend om een bepaalde flow te behalen.
Badkamer enkel een elektrische verwarming
Boven de 22 dicht en dan terug een klein stukje open zodat je ze net hoort stromen.
Jaga gang (thermostaatkraan? ) dan op 2,5
Vloer kamer vol open
Warmtepomp 30-31 Ta en flow van 700-730 l/h
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.