Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.705 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 18:19
Daannn1987 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:36:
[...]

Zou goed kunnen...
effect is al duidelijk te zien:
[afbeelding]

Mocht dit positief effect hebben.. Mijn VVW verdeler is een LT verdeler.
Hiervan heb ik het bijmengen dichtgezet middels een regelventiel.. Zou het nut hebben dat terug te draaien om zo een hogere TA / Tr te genereren?
Heb je meer afgevers in huis dan alleen de verdeler? Je verdeler is nu hydraulisch actiever. Dan trekt ie cv water naar zich toe. Mogelijk merk je dat aan radiatoren.

Bij continue stoken is het mengen geen nadeel. Ik heb er ook mee gespeeld... En dichtdraaien was bij mij een nadeel.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser Zo als ik het nu denk te begrijpen heb je onbalans in je afgiftesysteem wat je met de WP probeert op te lossen. Mijn voorlopige indruk: Symptoom- ipv Oorzaakbestrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Rol-Co
Ga ik proberen, kom ik even op terug.

@Verwijderd
Ja, klopt. Symptoom bestrijding in combinatie met de opgedane kennis uit dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:58:
[...]

Heb je meer afgevers in huis dan alleen de verdeler? Je verdeler is nu hydraulisch actiever. Dan trekt ie cv water naar zich toe. Mogelijk merk je dat aan radiatoren.

Bij continue stoken is het mengen geen nadeel. Ik heb er ook mee gespeeld... En dichtdraaien was bij mij een nadeel.
Bedankt voor je feedback, klopt inderdaad hij trekt "alles" naar zich toe.
De radiatoren hoef ik ansich geen verwarming te hebben, prio heeft woonkamer.

heb naast VVW op bgg HOH 15cm:

Een kleine jaga in de woonkamer (vol open)
Een kleine jaga in de hal (vol open)
3 Jaga's in de slaapkamers boven. (2/3 vol open)
1 badkamer radiator in badkamer (vol open)
1 Jaga op zolder (dicht)

Het spul staat nu weer op mengen en resulteert op hogere TA / TR, eens kijken wat dit brengt

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 11-12-2017 20:01 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:51:
[...]

Ben ik blij dat dat ding bij mij onder de carport staat. Ik zal er nog 1 bijbestellen, zodat ik niet zo krap zit qua capaciteit, 5kW is toch 20% te weinig.
Of je gaat ISOLEREN.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zoek de warmtepomp ! >:)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/347444/Laqr7wQQ.jpg

De panelen zijn al geheel gecamoufleerd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:29:
Na het aanpassen van de stooklijn heb ik vandaag (tot nu toe) 49kW verbruikt. De Ta is zo'n 40 graden tussen de defrosts door, maar de temperatuur in huis is nauwelijks toegenomen. Geen idee waar de warmte / energie is gebleven, maar ik ga de stooklijn maar weer terug zetten. Energieverbruik x2, maar geen sauna binnen...
Wat is je tussenstand inmiddels?

Vandaag ook thuis werken. Tuin volsneeuw en aantal defrosts.

Ta op de WP 38/40 lekker warm in huis.

Verbruik tot nu toe 54,3 kWh, begin te twijfelen wat dit gedaan zou hebben als ik nog een ketel had..

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/jDYdrfEvL5K1/360.jpg

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DropjesLover schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:48:
Eindelijk eens een installateur aan de lijn gehad.

Gezien de bouwperiode van onze woning is een Loria (full electric) hoogstwaarschijnlijk niet genoeg qua warmtecapaciteit. Algemene isolatiewaarde is gewoonweg te laag.

Het helemaal verder isoleren, voorzien van een WTW-ventilatie en dus plaatsen van een full electric warmtepomp zou zo'n €30k kosten. Alleen een Loria plaatsen kost zo'n €11k (waarvan €8,5k de unit zelf is, excl subsidie).

Voor de komende 15 jaar een hybride unit zoals een ELGA zou dan de beste tussenoplossing zijn, en in de komende jaren investeren in zonnepanelen en isoleren.
Over een paar jaar willen we ook de keuken doen, waarmee we ook beneden vloerverwarming aan laten leggen.
Stapje voor stapje dan maar...

Gelukkig is het spul wel snel in te plannen om te installeren, hij gaf aan het binnen 2 weken toch wel aan de slag te kunnen.
Stel je kunt het af met een wp van 5k. Die 3.5k euro's die je uitspaart leg je bij het glas. Daarvoor neem je dan HR+++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek de hoogste COP voor mijn Euro's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:29:
Na het aanpassen van de stooklijn heb ik vandaag (tot nu toe) 49kW verbruikt. De Ta is zo'n 40 graden tussen de defrosts door, maar de temperatuur in huis is nauwelijks toegenomen. Geen idee waar de warmte / energie is gebleven, maar ik ga de stooklijn maar weer terug zetten. Energieverbruik x2, maar geen sauna binnen...
Logisch. Dit roep ik vaker. Zet de Ta lager. Minder defrosts, gemiddeld meer warmte bij lagere Ta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:08

DropjesLover

Dit dus ->

Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:15:
[...]

Stel je kunt het af met een wp van 5k. Die 3.5k euro's die je uitspaart leg je bij het glas. Daarvoor neem je dan HR+++
Daarom dus een ELGA, de grotere kost €4400 oid.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:11
DropjesLover schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:48:
Eindelijk eens een installateur aan de lijn gehad.

Gezien de bouwperiode van onze woning is een Loria (full electric) hoogstwaarschijnlijk niet genoeg qua warmtecapaciteit. Algemene isolatiewaarde is gewoonweg te laag.

Het helemaal verder isoleren, voorzien van een WTW-ventilatie en dus plaatsen van een full electric warmtepomp zou zo'n €30k kosten. Alleen een Loria plaatsen kost zo'n €11k (waarvan €8,5k de unit zelf is, excl subsidie).

Voor de komende 15 jaar een hybride unit zoals een ELGA zou dan de beste tussenoplossing zijn, en in de komende jaren investeren in zonnepanelen en isoleren.
Over een paar jaar willen we ook de keuken doen, waarmee we ook beneden vloerverwarming aan laten leggen.
Stapje voor stapje dan maar...

Gelukkig is het spul wel snel in te plannen om te installeren, hij gaf aan het binnen 2 weken toch wel aan de slag te kunnen.
Is ook de aanbevolen volgorde. Eerst je warmtevraag zo ver mogelijk verminderen (isoleren, ventileren, luchtdicht maken, isoleren, ..., en als allerlaatste pas duurzaam opwekken energie).
Maar dat is vanwege subsidies en andere stimuleringsregelingen/leningen op het moment misschien niet het meest ideale in jouw situatie. Een vraag is bijvoorbeeld hoelang je CV-ketel het nog vol kan houden (geen desinvestering doen, een paar jaar langer laten hangen kost ook de kop niet).
Andersom kan het wel, full-electric gaan met WP, capaciteit installeren die realistisch is om te halen binnen een paar jaar (later isoleren etc) en je misschien die paar jaar behelpen met goedkope elektrische kachels als het echt nodig is. (Zal die paar dagen/weken ook geen kapitaal aan stroom kosten). Geld van een grotere WP kun je echt beter in isolatie stoppen voor de lange termijn.
Risico is dan wel dat plannen kunnen wijzigen, geld elders nodig is, en je met een incapabele installatie blijft zitten (ooit nog verhuizen/verkoopbaar?)

Hoeveel financieringsruimte kun je realiseren linksom of rechtsom om het gewoon gelijk goed te doen? Stimuleringsleningen zijn soms goedkoper dan hypotheek, duidelijke waardevermeerdering.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:29:
@Verwijderd
Beneden vloerverwarming (oorspronkelijk gelegd als bijverwarming) en deels geknepen
Gang een Jaga Strada met DBE volledig geopend
De rest van de woning voorzien van T22 radiatoren, waarvan de meeste volledig geopend om een bepaalde flow te behalen.
Badkamer enkel een elektrische verwarming
Probeer het eens andersom.
Vloer volledig open. Radiatoren half open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DropjesLover schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:20:
[...]

Daarom dus een ELGA, de grotere kost €4400 oid.
In een nieuw huis zou ik ALTIJD gasloos gaan. Dat kan dan juist! Ook met de minimale RC4 en triple glas. Dat laatste zet zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:24:
[...]

Probeer het eens andersom.
Vloer volledig open. Radiatoren half open.
Heb ik ook al voorgesteld, hij gaat testen.
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Zo draait het hier ook, boven warm genoeg, gang en douche 20 graden, kamer 22, en dat op het laagste vermogen van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:19:
[...]

Logisch. Dit roep ik vaker. Zet de Ta lager. Minder defrosts, gemiddeld meer warmte bij lagere Ta!
Niet alleen roepen, ook graag met data onderbouwen ;)
Ik kan me ook voorstellen dat dit een nauw luisterende balans is die per systeem verschilt. Lagere Ta betekent per tijdseenheid toch lagere warmteafgifte, die op langere termijn of een klein voordeel kan laten zien (minder defrosts), of een langzaam afkoelend huis?
Bij gelijkblijvende warmtevraag (hoge of lage Ta) zal de buitenunit precies even snel invriezen. De druk/temperatuur van het koelmiddel heeft daar verder weinig invloed op. :? Ik zie graag het tegendeel bewezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Chris_82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:35:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat dit een nauw luisterende balans is die per systeem verschilt. Lagere Ta betekent per tijdseenheid toch lagere warmteafgifte, die op langere termijn of een klein voordeel kan laten zien (minder defrosts), of een langzaam afkoelend huis?
Bij gelijkblijvende warmtevraag (hoge of lage Ta) zal de buitenunit precies even snel invriezen. De druk/temperatuur van het koelmiddel heeft daar verder weinig invloed op. :? Ik zie graag het tegendeel bewezen ;)
Joh, ik ben hajeetje niet!

Ik beredeneer even vanuit mijn B. V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de defrost van de Zubadan eens onder de loep genomen.

Niet echt Tweakerswaardig, want ik heb geen lading mooie sensoren, RPI's en andere ongein, gewoon voor de binnenunit zitten en foto'tjes maken :P Dat noem ik nog eens "analoge monitoring" :P

Het totaalverbruik valt me niet tegen, tot nu toe bijna 26kWh

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2f0ge2u.jpg

In totaal nu 10 defrosts gehad in ruim 13 uur, valt me niet tegen, tis echt winter hier met een flink pak sneeuw.

Vlak voor de defrost @ 20:21 is Ta 31 graden, Tr 28 graden.

Tijdens het defrosten zakt de Ta naar 21 graden en de Tr is dan 27 graden @20:25

Wat is sensor TH2 :? ( Thermistor (ref. vloeistoftemp.)

Deze temperatuur ligt normaal gesproken in de buurt van Ta, maar tijdens de defrost gaf de sensor -12 aan :?

@20:29 zat de Ta weer op 31 graden.

De vloerverwarming aanvoer zelf heb ik niet lager gezien als 28 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2017 20:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oftewel de defrost kost 8 minuten per keer

Hamvraag wat was Tr om 20.29

[ Voor 27% gewijzigd door Knowbody op 11-12-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris_82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:35:
[...]

Hij formuleert het wat bot maar het klopt wel, stel je warmt met 36 graden Ta en je hebt veel defrosts, dan is je gemiddelde dag Ta hooguit 30 graden.
Nu verlaag je de Ta naar 34 en je hebt minder defrosts waardoor je gemiddelde dag Ta omhoog gaat.

Met een warmtepomp warm je niet snel teveel, ik lees net een post van 2x het verbruik maar geen extra warmte, waardoor zou dat komen denk je.
Zaak is om je minimale dag Ta te vinden om je huis op temperatuur te houden en die 1-2 graden hoger, maximaal.
Of je moet erg veel extra vermogen hebben net als hier, dan heb je meer ruimte om te spelen, maar ook hier heb ik wel een defrost circus als ik 40 graden Ta ga vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:43:
Oftewel de defrost kost 8 minuten per keer

Hamvraag wat was Tr om 20.29
27 graden

Maar wat ik aflees zijn de waardes van de sensoren van de binnenunit. Het afgiftesysteem zelf (achter het buffervat) merkt dus bijna niets van de defrost. Sensor van de v.v. verdeler ging even kortstondig naar 28 graden om daarna weer terug te gaan naar 30 graden.

Die TH2 sensor, is dat het koudemiddel wat zo koud wordt :?
Ik heb daar nog even geen beeld bij waarom die van +30 naar -12 vliegt. Wie laat mij het licht zien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ja dat is koudemiddel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Denk dat ik ook nog maar eens moet gaan experimenteren met een lagere Ta want dit verbruik is enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De bestelling is gedaan een Pana MDC06G3E5 bij Confort-markt, verwachte levertijd tussen 12 en 20 december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik laat de slimme meter uitlezen. Geen P1 Apparaat, dus doe het met data van de vorige dag. Kan de defrost in de nacht goed zien. Pakweg 11x tussen 00.00 & 08.00u
Over de dag zijn de pieken ook wel herkenbaar. Meer dan 30 gisteren.

Ben zelf niet thuis. Zit op zee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:24:
[...]

Is ook de aanbevolen volgorde. Eerst je warmtevraag zo ver mogelijk verminderen (isoleren, ventileren, luchtdicht maken, isoleren, ..., en als allerlaatste pas duurzaam opwekken energie).
Jij bent van de niet alleen roepen, cq. onderbouw het met data. Hulde !
Ik ben van mening dat die volgorde, de Trias Energetica volgorde iets van de vorige eeuw is, toen duurzaam opwekken alleen voor satelieten beschikbaar was en rond het jaar 2000 ongeveer xxx per Wp was en op dit moment ergens rond de 0.50 per Wp is. Daarnaast hebben we WPen welke met subsidie, de kleintjes, hetzelfde kosten als een CV-ketel. Inputkosten 0.05 per kWh, afschrijving PV-installatie, en we krijgen er m.b.v. een WP ter waarde van 0.20 aan warmte voor terug. Anders gezegd om 1kWh warmte te krijgen hoef ik er maar 0.25kWh in te stoppen en die kost minder dan 0.02.
Welke besparings-/ isolatiemaatrgel is dan efficienter dan bovengenoemde waarvan jij zegt dat je dat als laatste moet doen.
Ik ben zeer benieuwd maar ik kan die sommen niet maken ook al doe ik er nog zo mijn best voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Jij teert op subsidie en salderen. Dat is de schijnwereld @Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Knowbody En jij van het salaris waar je recht op hebt naar ik aanneem, beide zijn rechtmatig. WIe dan leeft wie dan zorgt. Als de omstandigheden veranderen, veranderen de sommen ook, doen we het dan nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad redelijk korte termijn denken, dat gaat nog een paar jaar goed, maar over 10 jaar is isoleren toch echt aantrekkelijker als PV kopen, en ik denk zelf dat het geen 10 jaar gaat duren.

Ik héb zomers 30 tot 40 kwh per dag "Over" maar kom swinters 30 tot 40 kwh per dag te kort. Zolang salderen nog kan profiteer ik er van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:52:
Denk dat ik ook nog maar eens moet gaan experimenteren met een lagere Ta want dit verbruik is enorm.
Ja inderdaad, met mijn 7kW warmtepomp nu 12,7kWh verbruik vanaf 0:00 vannacht, afgelopen 2 dagen ook 14,2 en 14,3 per 24h om het op 22 te houden.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20171210&gs=0&m=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:50:
[...]

27 graden

Maar wat ik aflees zijn de waardes van de sensoren van de binnenunit. Het afgiftesysteem zelf (achter het buffervat) merkt dus bijna niets van de defrost. Sensor van de v.v. verdeler ging even kortstondig naar 28 graden om daarna weer terug te gaan naar 30 graden.

Ik heb daar nog even geen beeld bij waarom die van +30 naar -12 vliegt. Wie laat mij het licht zien :?
Snap ik. Maar de duur van een defrost is dus nog iets langer, totdat je weer op het punt zit waar die begon. Dus 28 retour.

Door de 4wegklep keert de zaak om. Om te koelen wordt het koelgas zwaar negatief in temperatuur om zoveel mogelijk warmte op te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Eerst isoleren en dan een WP.

Al maakt de onbetrouwbare overheid het wel weer kostbaarder, die warmtepomp. Als ik een installateur moet gaan inschakelen en niet in europa kan kopen ( hoe zit dat trouwens met die vrije marktwerking in europa) blijf ik toch lekker op gas zitten. Met een nieuwe ketel en een laag gasverbruik hou ik het nog wel eens 15 jaar uit.

Voor een gemideld gezin is het toch een eenvoudige rekensom. 1250 euro nieuwe ketel geinstalleerd en wel, doet cv en sww op de bestaande huisinstallatie

Of ik moet een WP kopen in Nederland voor 3600 euro een 5kw waarvan ik net heb gehoord dat hij waarschijnlijk niet zwaar genoeg is voor bij -10 en windkracht 3, komt de installatie er nog bij en heb ik nog geen SWW. Dan wel weer met een subsidie van wel 1800 euro.... maar al met al is dat dan toch echt te weinig.

Overigens isoleren doe ik zo,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/afFTgnT0j4XFdE63IJvwUujq/thumb.jpg

Houtbeschot-luchtspleet-Kingspan k12 8cm- Isover klimaat folie.. en daarna weer afwerken met gipsplaat.

[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 11-12-2017 21:13 . Reden: Taalvautje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Waar staat dat je niet in EU kunt of mag kopen?

En op je andere vraag : adviseer daarom vanwege de onbekendheid met WP en niet geheel optimaal afgiftesysteem de kant en klare hybride. Die heeft altijd voldoende power EN veel belangrijker, geen gedoe met ruimte voor een boiler.

[ Voor 71% gewijzigd door Knowbody op 11-12-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die 'opslag-functie' betaal je ook redelijk vorstelijk:

Vastrecht transport € 21,77
Capaciteitstarief € 172,24
Periodieke aansluitvergoeding € 23,10
Meterkosten € 20,67
Totaal € 237.78
Als je op jaarbasis 7.000kWh heen en weer schuift kost dat 0.034 per kWh
Bij de helft qua volume verdubbeld het tarief want het zijn vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

De pana houdt zichzeld mooi sneeuwvrij met zijn defrost water. Nu mooi ongeven door sneeuw, had niet door dat hij al een paar uur uit staat. Hoor en zie de honeywell thermostaat wel schakelen maar besegt niet dat ik hem uitgezet had op de afstandsbediening van de unit zelf.
De kleine Daikin US houdt het goed op temperatuur overigens. Toch de pana maar weer aan, dan zal het boven wat minder afkoelen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:10:
Waar staat dat je niet in EU kunt of mag kopen?

En op je andere vraag : adviseer daarom vanwege de onbekendheid met WP en niet geheel optimaal afgiftesysteem de kant en klare hybride. Die heeft altijd voldoende power EN veel belangrijker, geen gedoe met ruimte voor een boiler.
Het mag wel, maar hoeveel installateurs gaan jouw in Europa gehaalde WP installeren zonder geld te willen verdienen. Je betaald dan niet alleen de kosten van de installatie, maar ook de gederfde marge die hij niet heeft kunnen maken op de WP...

De hybride zou een mooie tussen oplossing zijn voor de komende jaren, maar daar is de subsidie juist lager dan hoger....... en daarmee de kosten voor de eigenaar hoger...

< onzin tekst verwijderd>

[ Voor 24% gewijzigd door frk123 op 11-12-2017 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Komt er nog bij niemand de gedachte op om een Franse installateur met busje en aanhanger met wp hier te laten installeren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:02:
[...]

Hoeveel gas moet je eventueel vervangen ?
Edit:
Op de openingspagina staat een veilige formule om e.e.a. zelf te berekenen.
Het gaat er niet om hoeveel gas ik nu moet vervangen, maar wat ik zou moeten vervangen als het weer echt koud wordt. Een WP gaat ook lang mee en moet dus geschikt zijn voor het veranderende klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@frk123 Een installatie kopen voor een veranderend klimaat wat we niet kennen lijkt me een 'onmogelijke zaak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
frk123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:21:
[...]

Het mag wel, maar hoeveel installateurs gaan jouw in Europa gehaalde WP installeren zonder geld te willen verdienen. Je betaald dan niet alleen de kosten van de installatie, maar ook de gederfde marge die hij niet heeft kunnen maken op de WP...

De hybride zou een mooie tussen oplossing zijn voor de komende jaren, maar daar is de subsidie juist lager dan hoger....... en daarmee de kosten voor de eigenaar hoger...

< onzin tekst verwijderd>
Er wordt weer veel te paniekerig gedaan hier over die nieuwe regel. Ik vind die verscherping gewenst. Wat ik al vreemd vind het was veel te makkelijk om die subsidie te krijgen. Er wordt niet eens om een serienummer vd WP gevraagd.
ZZPer's genoeg die een factuur kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@frk123 ik ken de subsidies niet want het verandert steeds. Maar ik had 2300 en dat was hetzelfde als voor niet hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:01:
@Knowbody En jij van het salaris waar je recht op hebt naar ik aanneem, beide zijn rechtmatig. WIe dan leeft wie dan zorgt. Als de omstandigheden veranderen, veranderen de sommen ook, doen we het dan nog een keer.
Gaat me niet om of het rechtmatig is. Je doet iets, het is niet verboden.

Maar ik zou iets anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Knowbody We leven gelukkig in een vrij land waar wetgeving de spelregels betaald, daarbinnen is iedereen vrij om te doen en laten wat hem/haar goeddunkt binnen diezelfde spelregels. Gezien het aantal politieke partijen in Nederland hebben w nogal wat afwijkende meningen op verschillende gebieden, dat is Nederland, we hebben het zelf zo gekozen met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:07
Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:50:
[...]

27 graden

TH2 is vloeistof temperatuur van het koudemiddel, in verwarmingsbedrijf is dit de temperatuur waarom de vloeistof condenseert, en warmte af staat aan je CV circuit. In koelbedrijf(of ontdooicyclus) draait de koel cyclus om, dan is dit koud zuiggas, je wisselaar is immers een verdamper geworden, buitendeel is dan dus condensor, deze wordt nu heet zodat je kan ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:37:
[...]

Er wordt weer veel te paniekerig gedaan hier over die nieuwe regel. Ik vind die verscherping gewenst. Wat ik al vreemd vind het was veel te makkelijk om die subsidie te krijgen. Er wordt niet eens om een serienummer vd WP gevraagd.
ZZPer's genoeg die een factuur kunnen maken.
De verscherping heb ik geen moeite mee, de manier waarop de overheid dit regelt wel. noem het maar paniekerig. Ik zie een overheid die te pas en te onpas de regelgeving aanpast zonder goed na te denken.
Voorbeelden zijn:
Subsidies WP
Subsidie op een pelletkachel (hoe bedoel je CO2 en slecht voor de omgeving; fijnstof)
Saldering PV panelen
Belasting op hybride en electrische auto's (lease auto regeling)
Wegen belasting opeens gaan heffen op hybride auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@Grolsch

Dat is geen koudemiddel T. Die T is niet zichtbaar in FTC Menu van Mitsu.

Die TH2 Thermistor is de uitgaande T ná de warmte wisselaar.
Die negatieve T is ( vermoed ) een bug, ik heb hetzelfde bij een defrost.
Sensorwaarde is een de weg kwijt.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:51:
[...]

@Grolsch

Dat is geen koudemiddel T. Die T is niet zichtbaar in FTC Menu van Mitsu.

Die TH2 Thermistor is de uitgaande T ná de warmte wisselaar.
Die negatieve T is ( vermoed ) een bug, ik heb hetzelfde bij een defrost.
Sensorwaarde is een de weg kwijt.
Huh?
Klopt toch?, bij een defrost maakt hij je water koud, dan is dat helemaal geen gekke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:56:
[...]

Jij bent van de niet alleen roepen, cq. onderbouw het met data. Hulde !
Ik ben van mening dat die volgorde, de Trias Energetica volgorde iets van de vorige eeuw is, toen duurzaam opwekken alleen voor satelieten beschikbaar was en rond het jaar 2000 ongeveer xxx per Wp was en op dit moment ergens rond de 0.50 per Wp is. Daarnaast hebben we WPen welke met subsidie, de kleintjes, hetzelfde kosten als een CV-ketel. Inputkosten 0.05 per kWh, afschrijving PV-installatie, en we krijgen er m.b.v. een WP ter waarde van 0.20 aan warmte voor terug. Anders gezegd om 1kWh warmte te krijgen hoef ik er maar 0.25kWh in te stoppen en die kost minder dan 0.02.
Welke besparings-/ isolatiemaatrgel is dan efficienter dan bovengenoemde waarvan jij zegt dat je dat als laatste moet doen.
Ik ben zeer benieuwd maar ik kan die sommen niet maken ook al doe ik er nog zo mijn best voor.
Haha _O- @Verwijderd blijf vooral lekker jezelf (ies compliment)
Ik kan het niet, zo met de dag leven en dat optimaliseren.
In mijn sommen, die ik best een keer wil delen, probeer ik uit te gaan van 10-15 jaar, een onbetrouwbare overheid, wat inflatie, om een paar ingrediënten te noemen. Maar ook BV en de wens om een lekker comfortabel huis te hebben (oftewel isoleren ;) ). Was hier een behoorlijke tochtige tent van bijna 900m3. En ben nog niet klaar. Zit zelf tussen categorie 1 en 2 O-)
Andere geluiden en ook tegengeluiden hoor en lees ik graag hier, houdt de bovenkamer actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
neographikal schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:56:
[...]

Ik vermoed het laatste, grotere wisselaar kan relatief makkelijk meer thermische energie uit de buitenlucht pakken. @Oxellaar kan het ons vast op detail uitleggen.
Inderdaad, oppervalkte vs gevraagde vermogen.

Even kort door de bocht als voorbeeld..
Om 5kW uit een oppervlakte van 1m2 te halen zal de condensor -4 zijn bij 0c buitenT
Hetzelfde vermogen uit een dubbel zo grote condensor, kan met een hogere lagere dT tov buitenT.
Dus minder aanvriezen van vocht en minder defrosts.

Hier is de Elga hopeloos verloren bij de eerste sneeuwvlok, zodra hij flink aan het defrosten moet daalt de temperatuur in huis. De aanvoer blijft net te laag door te weinig massa ivm radiatoren.
Om 10 uur de Elga uitgezet en Slochteren om hulp geroepen, direct bijna 6m3 gas weggewerkt.
Maar het sneeuwen is weer gestopt en het dooit hier al lekker, morgen kan hij weer los gaan.

@Grolsch @crazyharrie -12 is wel heel erg laag, een defrost draait ongeveer op 0c, het liefst iets hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 11-12-2017 22:50 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:53:
[...]

Huh?
Klopt toch?, bij een defrost maakt hij je water koud, dan is dat helemaal geen gekke waarde.
Zou het niet zijn als het geen - waarde was. vloeistof van -12 = ijs in de platenwisselaar?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:54:
[...]

Haha _O- @Verwijderd blijf vooral lekker jezelf (ies compliment)
Ik kan het niet, zo met de dag leven en dat optimaliseren.
In mijn sommen, die ik best een keer wil delen, probeer ik uit te gaan van 10-15 jaar, een onbetrouwbare overheid, wat inflatie, om een paar ingrediënten te noemen. Maar ook BV en de wens om een lekker comfortabel huis te hebben (oftewel isoleren ;) ). Was hier een behoorlijke tochtige tent van bijna 900m3. En ben nog niet klaar. Zit zelf tussen categorie 1 en 2 O-)
Andere geluiden en ook tegengeluiden hoor en lees ik graag hier, houdt de bovenkamer actief.
Jammer dat het niet concreter wordt en het helaas bij meningen blijft. Maar ja, that's live.
Met de dag:
2011 investeringsbeslissing voor PV
2012 PV geinstalleerd
2015 begonnen me te verdiepen in WP en afgiftesystemen. Iedereen beweerde dat het een kansloze exercitie was voor mijn niet geisoleerde jaren 70 woning.
2016 WP uit Frankrijk gehaald, ook vaag met het idee, als het om welke reden dan ook helemaal mislukt kan ik me er in ieder gevaal geen buil aanvallen. 199.00 na aftrek subsidie
2017 na veel gesoebat iemand gevonden die bereid was mijn plafondverwarming te installeren, mijn risico. Meerdere installateurs weigerden want verwarming aan het plafond dat kon helemaal niet, deden ze niet ook al zou ik alle risico op me nemen.
2017 10 januari WP in gebruik en tot volle tevredenheid en zeer veel comfortabeler dan in de oude situatie.
2017 PV panelen uitgebreid tot max plaatsbare.
Resultaat een NOM woning welke door iedereen als kansloos was gekwalificeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:57:
[...]

Jammer dat het niet concreter wordt en het helaas bij meningen blijft. Maar ja, that's live.
Sorry, zit op de bank. Moet niet op werk gaan lijken :+
Wordt vervolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:56:
[...]

Zou het niet zijn als het geen - waarde was. vloeistof van -12 = ijs in de platenwisselaar?
Ligt er aan waar de sensor zit. Als hij het water meet wel, maar dat zal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:06:
[...]

Ligt er aan waar de sensor zit. Als hij het water meet wel, maar dat zal niet.
Daarom zeg ik ook een software bug oid. Die sensor meet wel degelijk water T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:09:
[...]

Daarom zeg ik ook een software bug oid. Die sensor meet wel degelijk water T.
Hmm, vreemd, wie zegt dan dat de waarden boven 0 wel kloppen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:11:
[...]

Hmm, vreemd, wie zegt dan dat de waarden boven 0 wel kloppen. :/
Mijn eigen sensoren die eraan geknoopt zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Bl4ckviper
Tussenstand is nu in totaal 54kW. 10kW van het elektrisch element, 29kW van de WP zelf en de rest is van het huis. SWW zit hierbij en kan ik niet splitsen.

@Rol-Co
Radiatoren staan nu op thermostaat stand 2 (hoor geen flow momenteel). VVW vol open, Jaga in de gang momenteel nog vol open. WP weer ook stooklevel 0.7. Ik kan de flow niet echt beïnvloeden geloof ik met de Loria.

@Knowbody
Is geregeld nu

Nou, morgen maar eens aankijken wat er gaat gebeuren :) De WP staat nu sinds 19:40 uur weer helemaal uit. Ta is 20.3 en Tr is 22.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:17:

@Rol-Co
Radiatoren staan nu op thermostaat stand 2 (hoor geen flow momenteel). VVW vol open, Jaga in de gang momenteel nog vol open. WP weer ook stooklevel 0.7. Ik kan de flow niet echt beïnvloeden geloof ik met de Loria.

Nou, morgen maar eens aankijken wat er gaat gebeuren :) De WP staat nu sinds 19:40 uur weer helemaal uit. Ta is 20.3 en Tr is 22.5.
Niet helemaal he, zet die jaga maar iets dicht, staat hier tussen 2 en 3 en geeft 28 graden warme lucht met 31 water.
Dat vol open is niet goed, nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Rol-Co
Maar de VVW wel vol open toch ? Zal de Jaga straks nog even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De Panasonic WH-MDC05F3E5 draait hier wel mooi nu.
Een Ta_gewenst van 46°C zorgde er net aan voor dat de warmtepomp er vandoor ging bij de overschoot van 47,5°C, maar een Ta_gewenst van 45°C zorgt voor mooie runs van 20 minuten aan en 8 minuten uit.

Dit draait nu met alleen de T33 open (en dus zonder andere radiator en zonder buffervat).

Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/dc9660.png
(het eerste dal is een defrost).

Op het moment dat de warmtepomp dichtvriest kan ie zelfs continue gaan lopen omdat het afgegeven vermogen gelijk is aan mijn radiator.

Door een extra radiator op een kiertje te zetten loopt ie altijd continue.

Het nadeel van deze extreem lage Ta (:+) is toch wel de trage aanwarmtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:24:
@Rol-Co
Ja, vvw wel en als enige.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:55:
[...]

Inderdaad, oppervalkte vs gevraagde vermogen.

Even kort door de bocht als voorbeeld..
Om 5kW uit een oppervlakte van 1m2 te halen zal de condensor -4 zijn bij 0c buitenT
Hetzelfde vermogen uit een dubbel zo grote condensor, kan met een hogere dT tov buitenT.
Dus minder aanvriezen van vocht en minder defrosts.
Bedoel je hier niet een kleinere dT :?

In je voorbeeld: kleine condensor 4 dT luchtzijdig, 2 keer zo groot 2 dT luchtzijdig? (dus 0c naar -2c)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:19:
[...]

Ik vind dit wel een interessant idee...

Zit zelf met een pana 6kw op alleen radiators te draaien.
Merk nu dat ik met deze buitentemperaturen de boel net op 20 graden houd binnen.
Heb de stooklijn op +5 gezet en merk er binnen niets van.
Stooklijn zou dan net over de 40C gaan...
Zie wel dat er tijdens een defrost veel Ta verloren gaat. Ook al drops gezien naar 19 graden... 8)7

Gisteren de boel ingesteld op een stooklijn -5C en Quiet. (ik zou nl op vakantie gaan). Door de K.. sneeuw niet doorgegaan.
Kom ik thuis terug is de kamertemp wel gezakt naar 18C.
Impliceert dus een te lage stooklijn...

Misschien ligt dan ergens in het midden de waarheid... :?

Edit...
O ja... Ik heb de heater niet aangesloten. Wil ik wel gaan doen om de defrost drops te minimaliseren.
Zonnepanelen genoeg. Dus....

[ Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 11-12-2017 22:32 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:48:
Ik kreeg trouwens nog een suggestie via de e-mail om een tweede ELGA toe tevoegen aan mijn systeem en dan in cascade of duobedrijf met beide het huis verwarmen.

Klinkt dit als idioot of zou het echt kunnen werken?
De Elga heeft weinig vermogen bij een lage buiten temperatuur. Ik zou eerder de Elga vervangen door een warmtepomp met meer vermogen bij kou. Of gewoon met COP=1 stoken als je zonnestroom over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 23:17
Chris_82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:24:
[...]

Maar dat is vanwege subsidies en andere stimuleringsregelingen/leningen op het moment misschien niet het meest ideale in jouw situatie. Een vraag is bijvoorbeeld hoelang je CV-ketel het nog vol kan houden (geen desinvestering doen, een paar jaar langer laten hangen kost ook de kop niet).
Andersom kan het wel, full-electric gaan met WP, capaciteit installeren die realistisch is om te halen binnen een paar jaar (later isoleren etc) en je misschien die paar jaar behelpen met goedkope elektrische kachels als het echt nodig is. (Zal die paar dagen/weken ook geen kapitaal aan stroom kosten). Geld van een grotere WP kun je echt beter in isolatie stoppen voor de lange termijn.
Risico is dan wel dat plannen kunnen wijzigen, geld elders nodig is, en je met een incapabele installatie blijft zitten (ooit nog verhuizen/verkoopbaar?)

Hoeveel financieringsruimte kun je realiseren linksom of rechtsom om het gewoon gelijk goed te doen? Stimuleringsleningen zijn soms goedkoper dan hypotheek, duidelijke waardevermeerdering.
Ik ben dus inderdaad dankzij stimuleringsregelingen en leningen omgekeerd bezig.

De bovenverdieping direct onder kap is inmiddels geïsoleerd en nog niet voorzien van afgifte van de warmtepomp (komt binnen enkele weken). Is nu goed warm te houden met een goedkoop elektrisch kacheltje van 1kW.

Beneden is alleen de vloer geïsoleerd. De steens zijgevel zit een 2 cm houtvezelplaat tegenaan. Voor en achtergevel hebben geen isolatie. De warmtepomp voert nu warm water naar tweedehands T33 radiatoren. Met een aanvoertemperatuur van 50 graden is het in de woonkamer net warm te houden. Als het moet en nog kouder wordt buiten, zet ik er nog een simpel 1kW kacheltje bij. In de badkamer een prachtige IR straler. De keuken is trouwens helemaal het toppunt. Halfsteens muren, ongeïsoleerd plat dak en beton op de koude ondergrond.

Boven moet nu eerst afgebouwd worden. Daarna eerst sparen voordat de benedenverdieping aan de beurt is.

Ja, de WP heeft het moeilijk en draait zonder afgifte op de bovenverdieping bij het weer van afgelopen dagen stevig door. De capaciteit is berekend op een geïsoleerde situatie.

Niet ideaal, maar wél een bewuste keuze. De lening betaalt zichzelf terug uit de besparingen en de subsidies bespoedigen ook weer andere investeringen in het huis. Het 10-jarenplan van de volledige lijkt mede hierdoor ingekort te worden met enkele jaren. Eind maart bezit ik het huis 3 jaar en tegen die tijd zal de bovenverdieping zo goed als klaar zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gasschuif schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:28:
[...]

Bedoel je hier niet een kleinere dT :?

In je voorbeeld: kleine condensor 4 dT luchtzijdig, 2 keer zo groot 2 dT luchtzijdig? (dus 0c naar -2c)
Ja dat bedoel ik inderdaad.

Ik heb waarschijnlijk iets teveel sneeuw gezien vandaag :|

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:08

DropjesLover

Dit dus ->

Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:30:
[...]

In een nieuw huis zou ik ALTIJD gasloos gaan. Dat kan dan juist! Ook met de minimale RC4 en triple glas. Dat laatste zet zoden aan de dijk.
Het is een bestaand huis en even alle ramen vervangen is nu veel te duur. We hebben max €20k beschikbaar, maar ook een kleine op komst.

Een hybride, vloerverwarming, zonnepanelen en van het restant isolatie lijkt me nu het haalbaarst.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:24:
@Rol-Co
Eigenlijk bedoelen we knijpen via voetventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
DropjesLover schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:49:
[...]

Het is een bestaand huis en even alle ramen vervangen is nu veel te duur. We hebben max €20k beschikbaar, maar ook een kleine op komst.

Een hybride, vloerverwarming, zonnepanelen en van het restant isolatie lijkt me nu het haalbaarst.
1) Isoleren, isoleren en nog eens isoleren daar ligt het hoogste rendement.

De rest kun je later altijd toevoegen wanneer er budget is.
Zelfs met Hybride zul je wat besparen ten opzichte van gas.
Koop je volgend jaar of over twee jaar panelen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:53:
[...]

Eigenlijk bedoelen we knijpen via voetventiel
Hoeft niet, doe ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Ik heb mijn Edamse klant gesproken, zijn huis is nog warm dus dat is positief.
Alleen de 60 kwh die hij nu er per dag wegstookt vind hij nogal veel maar nu ik van anderen heb gelezen wat zij verstoken valt het volgens mij wel mee. Zijn ta is ongeveer 40c, ik ga hier nog aan tweaken er kan nog wel een graad of 7 , 8 vanaf denk ik.

Zijn huis is 400m2

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 11-12-2017 22:57 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefox154 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:53:
[...]

1) Isoleren, isoleren en nog eens isoleren daar ligt het hoogste rendement.

De rest kun je later altijd toevoegen wanneer er budget is.
Zelfs met Hybride zul je wat besparen ten opzichte van gas.
Koop je volgend jaar of over twee jaar panelen erbij.
Reken dat dan eens een keer voor, misschien dat ik het dan ook begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

wervisser schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:17:
@Bl4ckviper
Tussenstand is nu in totaal 54kW. 10kW van het elektrisch element, 29kW van de WP zelf en de rest is van het huis. SWW zit hierbij en kan ik niet splitsen.

@Rol-Co

@Knowbody
Is geregeld nu

Valt nog mee dan.

Hier 90,86 kwh
55,25 kwh van de wp
0 van de elektrische backup
0,11 backup element boiler
7 van de ac
28,5 van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:56:
[...]

Reken dat dan eens een keer voor, misschien dat ik het dan ook begrijp.
Mijn pareltjes in spouw blazen heeft ook wel tvt van 6 jaar.
Maar inderdaad binnen isoleren met nieuwe afwerkt laag is beetje prijzig als je niet zelf kunt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:54:
[...]

Hoeft niet, doe ik ook niet.
Ok

(en ik weet, een voetventiel is daar eigenlijk ook niet voor bedoeld)

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 11-12-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 18:56
koevlaas2 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:55:
Alleen de 60 kwh die hij nu er per dag wegstookt vind hij nogal veel maar nu ik van anderen heb gelezen wat zij verstoken valt het volgens mij wel mee. Zijn ta is ongeveer 40c, ik ga hier nog aan tweaken er kan nog wel een graad of 7 , 8 vanaf denk ik.

Zijn huis is 400m2
Op 400 m2 lijkt me die 60 kWh niet eens zo extreem i.d.d.

Hier vandaag 13,5 kWh verstookt, maar met een veel kleiner oppervlak (70 m2 verwarmd door wp), en dan nog eens circa twee kilo pellets.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Zijn huis is 400m2
60 x 0,05 = 3,- per dag (rest is bij meeste energiemaatschappijen vaste kosten). Lijkt me niet verkeerd voor 400m2, zelker als het een woning is volgens bouwbesluit 2015 met 2,7m hoge plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Zijn huis is 400m2
Zat gisteren ook op 50 kWh. Toch zo'n 10 meer.
Dit is het totaal dagverbruik, waarvan ca. 15 voor overige elektriciteit, afhankelijk vh aantal wasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LittleTycoon schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:18:
[...]

60 x 0,05 = 3,- per dag (rest is bij meeste energiemaatschappijen vaste kosten). Lijkt me niet verkeerd voor 400m2, zelker als het een woning is volgens bouwbesluit 2015 met 2,7m hoge plafonds.
Huh. Hoe reken jij? 18 cent betaal ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:28:
[...]

De hoogte is niet zo spannend. Tenminste bij vloerverwarming gaat er nauwelijks warme omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:11:
[...]

Mijn pareltjes in spouw blazen heeft ook wel tvt van 6 jaar.
Maar inderdaad binnen isoleren met nieuwe afwerkt laag is beetje prijzig als je niet zelf kunt....
Met jouw kWh opwek-/terugleverprijs hoeveel reductie moet je dan hebben om het laten we niet flauw doen in 10 jaar terug te verdienen ? Dan moet de besparing heel erg hoog en de investering heel erg laag zijn anders gaat dat niet. Heb je wat cijfermateriaal zou ik het ook willen overwegen. Ik zou ongeveer 60m2 moeten vullen, 1 buitenmuur op het Oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
mkleinman schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:48:
Ik kreeg trouwens nog een suggestie via de e-mail om een tweede ELGA toe tevoegen aan mijn systeem en dan in cascade of duobedrijf met beide het huis verwarmen.

Klinkt dit als idioot of zou het echt kunnen werken?
Dennis , die vandaag bij mij de laatste versie firmware heeft geflashed, noemde ook die mogelijkheid, ik heb 'm er al 's eerder over gehoord, omdat ik er ook al 's naar geinformeerd heb. Je hebt dan wel een leuke backup. Maar een aardig buffervat is dan wel onontbeerlijk en dat kan ik nergens in huis kwijt.
Ik zou de buitenunit niet bij de huidige buitenunit in de buurt zetten ivm geluidopbouw, bij mij zou ik 'm in achtertuin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 18:56
amarkest schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:36:
[...]

Dennis , die vandaag bij mij de laatste versie firmware heeft geflashed, noemde ook die mogelijkheid, ik heb 'm er al 's eerder over gehoord, omdat ik er ook al 's naar geinformeerd heb. Je hebt dan wel een leuke backup. Maar een aardig buffervat is dan wel onontbeerlijk en dat kan ik nergens in huis kwijt.
Ik zou de buitenunit niet bij de huidige buitenunit in de buurt zetten ivm geluidopbouw, bij mij zou ik 'm in achtertuin zetten.
Het zou best kunnen, volgens mij, maar de vraag is of het financieel aantrekkelijker is dan een 'echte' stand-alone wp installeren. Het lijkt me ook veel complexiteit toevoegen, met een Elga die niet ontworpen is voor temperaturen onder de 4˚C.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb een jaren 70 huis gekocht met 3cm tempex vloer en dakisolatie. Ik ga dakisolatie aanbrengen. De spouw volspuiten indien mogelijk en wtw aanbrengen. Ik ga niet de vloer isoleren, want dan moet de beton er uit. Tevens moet er een nieuwe ketel in.

Wij zijn voorlopig weinig thuis en een nachtverlaging levert dus veel op. Wat kan ik in deze situatie met een panasonic monobloc? Kan ik die in een hybrideopstelling met de ketel zetten? Hoe werkt dit dan?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Zijn huis is 400m2
Voor 400m2 is het nog niet eens zo gek als je opgenomen vermogen bedoelt,
Maar als dit het verbruik van een MXC 12kW is, zal je flink moeten tweaken, want dit is niet toereikend voor -10C als je nu al ca 190-200kWhth van de ongeveer max 280kWhth benodigd

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:28:
[...]

a) Vaste leverkosten van mijn leverancier: EUR 0,189 per dag
b) overheidsheffingen zoals energiebelasting + opslag duurzame energie. Dit zijn ook periode kosten
c) netbeheerskosten: Ook periodieke kosten.
d) variabele leveringskosten: EUR 0,048 per kwh.

a t/m c zijn vast, maakt niet/nauwelijks uit hoeveel kwh je verstookt. Dus als je naar verbruiksverschillen kijkt (o.a. tussen WP's), of b.v. afwegingen extra isolatie vs. WP moet je sec de variabele leveringskosten nemen, de zgn. opportunity cost. De rest betaal je toch

de 4,8 cent is trouwens ex BTW, dus zeg 6 cent incl. BTW per kwh.

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 11-12-2017 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
Grappig, ik zie hier opeens dag verbruiken langs komen die mij nog voorbij schieten. 't Is bij mij dan niet gelukt om daadwerkelijk profijt van het stoken te hebben, maar daar gaan we morgen weer mee verder. De tips van de heren zijn deels doorgevoerd, dus over een paar uurtjes gaan we weer aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LittleTycoon schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:56:
Ben benieuwd hoe jij elektra geleverd krijgt zonder de energiebelasting erover heen. De stroom van m'n panelen kost ook een cent of 5 per kwh gerekend over de afschrijvingsperiode heen, maar de kwh's die straks buiten salderen om erin gaan kosten toch wat meer dan de kale stroomprijs incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-DarkShadow- schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:53:
Ik heb een jaren 70 huis gekocht met 3cm tempex vloer en dakisolatie. Ik ga dakisolatie aanbrengen. De spouw volspuiten indien mogelijk en wtw aanbrengen. Ik ga niet de vloer isoleren, want dan moet de beton er uit. Tevens moet er een nieuwe ketel in.

Wij zijn voorlopig weinig thuis en een nachtverlaging levert dus veel op. Wat kan ik in deze situatie met een panasonic monobloc? Kan ik die in een hybrideopstelling met de ketel zetten? Hoe werkt dit dan?
Er moet een nieuwe ketel in. Ik zou zeggen kies deze ketel: Daikin hybrid

Ook omdat je niet veel thuis bent zeg ik kies niet voor all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

b) overheidsheffingen zoals energiebelasting + opslag duurzame energie. Dit zijn ook periode kosten

a t/m c zijn vast, maakt niet/nauwelijks uit hoeveel kwh je verstookt. Dus als je naar verbruiksverschillen kijkt (o.a. tussen WP's), of b.v. afwegingen extra isolatie vs. WP moet je sec de variabele leveringskosten nemen, de zgn. opportunity cost. De rest betaal je toch

Bij welke leverancier heb je voor 6 cnt stroom

Ik geloof het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
neographikal schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:05:
[...]

Ben benieuwd hoe jij elektra geleverd krijgt zonder de energiebelasting erover heen. De stroom van m'n panelen kost ook een cent of 5 per kwh gerekend over de afschrijvingsperiode heen, maar de kwh's die straks buiten salderen om erin gaan kosten toch wat meer dan de kale stroomprijs incl btw.
Nou vooruit, energiebelasting is een bedrag per kwh, maar vermindering energiebelasting weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Persoonlijk zou ik ook niet zo snel meer voor een monobloc gaan. De installatie lijkt makkelijker, totdat er wat is, dan moet je je glycol eruit zien te trekken en weer terug zien te voeren. De split unit is, ondanks het leggen van de koelleidingen wmb eenvoudiger aan te leggen en te onderhouden daarna. Achteraf heb ik enigszins spijt van de monobloc, de gedachte was logisch (geen stek monteur, prijs was lager), maar een tweede split was niet gek geweest.

Voor de duidelijkheid, ik heb beide, beide zelf geinstalleerd op het koeltechnische deel na: solderen van de koelleiding en vacumeren.
LittleTycoon schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:08:
[...]

Nou vooruit, energiebelasting is een bedrag per kwh, maar vermindering energiebelasting weer niet.
Die is zoals je zelf al aangaf vast. Wel appels met appels vergelijken anders klopt er geen bal van de kostprijsberekeningen.

[ Voor 35% gewijzigd door neographikal op 12-12-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LittleTycoon schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:08:
[...]

Nou ja dat zeg ik. Je rekent jezelf rijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Knowbody schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:08:
[...]

Nou ja dat zeg ik. Je rekent jezelf rijk
anders was ik nooit aan de WP begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Aziraphale schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:25:
[...]

Ben heel benieuwd! Ik heb mijn installateur gevraagd om binnenkort een offerte te komen maken voor extra zonnepanelen en dan wil ik hem direct vragen om de nieuwe firmware er ook bij mij op te zetten.

Ik log de boel nu met Domoticz, wat op zich uitstekend werkt. Alleen is de afstand Z-stick - Fibaro stekker denk ik toch te groot en met teveel beperkingen voor een stabiel z-wave signaal. Als ik de nas in de meterkast zet scheelt dat weer een vloer en hoeft het signaal alleen nog door hout en baksteen heen, dus dan hoop ik dat het wel gaat lukken.
15kw en 2,5m3 vandaag in duomode verstookt, met een 0,4 hogere kamertemperatuur dan anders.

heb wel de max ta van de Calente van 55 naar 50c moeten verlagen ivm overschrijden max 45c Tr ELGA-grens, iets waar je zonder duomode geen last van hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:10:
[...]

anders was ik nooit aan de WP begonnen :)
Sorry dit is nogal bullshit, zelfs met de juiste prijs loop je nog in: stroom kost een 17-18ct/kwh vanaf het net en 5-6ct/kwh vanaf zonnepanelen. In beide gevallen loop je de aankoopprijs van de warmtepomp behoorlijk vlot dicht (mits je goed inkoopt), mede dankzij de subsidie, omdat het voor elke geleverde kwh aan warmte goedkoper is dan gas (SWW daargelaten, rendement daarop valt wat tegen). Zeker met stroom van de zonnepanelen gaat het - bij gratie van de salderingsregeling - hard.

Als je de discussie voert, voer hem op basis van de juiste en volledige argumenten. We hebben hier nog iemand rondlopen die eenzelfde stijl hanteert en dat maakt het voor de mensen die casual meelezen niet beter leesbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 12-12-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
neographikal schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:12:
[...]

Sorry dit is nogal bullshit, zelfs met de juiste prijs loop je nog in: stroom kost een 17-18ct/kwh en 5-6ct/kwh vanaf zonnepanelen. In beide gevallen loop je de aankoopprijs van de warmtepomp behoorlijk vlot dicht (mits je goed inkoopt), mede dankzij de subsidie, omdat het voor elke geleverde kwh aan warmte goedkoper is dan gas. Zeker met stroom van de zonnepanelen gaat het - bij gratie van de salderingsregeling - hard.

Als je de discussie voert, voer hem op basis van de juiste en volledige argumenten. We hebben hier nog iemand rondlopen die eenzelfde stijl hanteert en dat maakt het voor de mensen die casual meelezen niet beter leesbaar.
Zeg beste kerel, kun je je normaal gedragen.Ik ben niet gediend van jouw stijl van reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

b) zijn variabele kosten, geen vaste.
Ik heb een half jaar geleden denk ik hier een overzicht gemaakt waarbij de kWh prijs zichtbaar wordt van 1000kWh per jaar tot 10.000kWh of iets dergelijks. Tevens voor gas en stadsverwarming, kan het alleen zo niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:22:
[...]

b) zijn variabele kosten, geen vaste.
Ik heb een hal jaar geleden denk ik hier een overzicht gemaakt waarbij de kWh prijs zichtbaar wordt van 1000kWh per jaar tot 10.000kWh of iets dergelijks. Tevens voor gas en stadsberwarming.
ja, idd. vergissing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De warmtepomp doet het echt niet gek op die variabele kosten door het behoorlijke rendement. Ik heb destijds naast de gunstige business case op basis van de panelen ook de som gemaakt op basis van het reguliere tarief en nog altijd kwam ik behoorlijk gunstiger uit (subsidie hielp wel enorm mee natuurlijk). Voor elke m3 gas heb je ca 3,8kwh aan stroom (nettarief), die m3 gas levert je een 8kwh warmte, de 3,8kwh een ~ 15-15,5kwh aan warmte (COP=~4). Waar nog wat valt te besparen is als je gas helemaal weg kunt laten, dan ben je weer een 120 euro per jaar vlotter het kruispunt.

Enige uitzondering is het SWW-deel, deels door het lagere rendement van de warmtepomp, deels door de stilstandsverliezen. Ik stop jaarlijks een 1600kwh in de CV-warmtepomp maar een 600kwh in de SWW-warmtepomp + heater. Die verhouding is behoorlijk scheef :) Als je een eenpersoons huishouden draait heb je nog wat meer last van die verliezen.

Die 120 euro per jaar levert weer een 650kwh aan stroom op, dus ik was alsnog meer dan rond op SWW :)

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 12-12-2017 00:45 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.