Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.701 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Dre schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:19:
@Domba
Force stond niet op het display. HEAT zat te knipperen en de "HEATER" (rechts bovenin) brandde continue. Bij mijn eigen Panasonic heb ik dit nooit gezien, waarschijnlijk omdat ik meer thermische massa heb en een hogere bedrijfstemperatuur. Toch nog een voordeel die hoge Ta ;)

Digipot had ik op dat moment niet in gebruik.
Links op display onder HEAT onder de streep heb je nog een keer HEATER.
Deze gaat aan als via de knop heater deze vrij hebt gegeven voor normaal gebruik
Links is request, rechts is gebruik.
Als de rechtse aangaat zonder de linkse leesbaar is, dan heb je een veiligheid getriggert

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De OP is intussen aardig opgefrist. Hebben mensen nog meer tips/opmerkingen/aanmerkingen/verbeteringen voor de OP?

Bijvoorbeeld webshops en goede installateurs?

Edit: En we zitten alweer aan de 1100! posts!!!!

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 10-12-2017 18:40 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
amarkest schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:13:
[...]

OK, t was ff vogulle met de pompinstellingen op ELGA en Calente, maar vooralsnog werkt 't goed.

ELGA geeft volgas en Calente start gelijktijdig op laagste vermogen gezamenlijk naar een Ta van 45c, waarbij ELGA een bijdrage levert van 995w, Ta45 was dan ook snel bereikt.
Vervolgens de warmtevraag op de Celcia met 0.4 verlaagd naar 20,6, Calente stopt de verwarmingsbijdrage en ELGA begint ook terug te moduleren.

Nu kijken hoe we de komende 21 uur doorkomen totdat de nwe Firmware wordt geflashed.
Klinkt goed! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen en wat je verbruik gaat worden. Hier kachelt hij momenteel ook lekker door. Gasverbruik is sinds ik hem weer op duo-bedrijf heb gezet duidelijk minder (nog geen twee kuub sindsdien, incl. wat sww en een spiegelei) en de Elga blijft nu vrolijk optoeren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:22:
[...]

Hij pakt net boven de 1kW bij ongeveer 30 graden aanvoertemperatuur.
Dat is redelijk maximaal toch voor de elga? Heb je nog stops? Of draait hij 24/7? Zover ik weet heb jij ook vvw en aangelegd als hoofdverwarming dus moet jij het toch makkelijk warm kunnen krijgen?

Kan het zijn dat radiatoren roet in het eten gooien? Waardoor de elga die 30 graden niet haalt? Met dit weer is het echt zaak om zo rustig mogelijk te draaien met een wp, anders is het defrost na defrost en voordat hij dat alweer opgewarmd heeft weer een defrost.
Dan kan je misschien nog beter op 28-29 graden draaien dan 30, verwarming tijd word dan langer, lagere flow kan daar ook helpen om de Ta sneller op te trekken en dus sneller laag lopen.

Maar goed, elga is daar misschien wat vreemd in dus of je dat allemaal kan doen weet ik niet, het zijn zo wat ideeën om te proberen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:48:
[...]

Dat is redelijk maximaal toch voor de elga? Heb je nog stops? Of draait hij 24/7? Zover ik weet heb jij ook vvw en aangelegd als hoofdverwarming dus moet jij het toch makkelijk warm kunnen krijgen?

Kan het zijn dat radiatoren roet in het eten gooien? Waardoor de elga die 30 graden niet haalt? Met dit weer is het echt zaak om zo rustig mogelijk te draaien met een wp, anders is het defrost na defrost en voordat hij dat alweer opgewarmd heeft weer een defrost.
Dan kan je misschien nog beter op 28-29 graden draaien dan 30, verwarming tijd word dan langer, lagere flow kan daar ook helpen om de Ta sneller op te trekken en dus sneller laag lopen.

Maar goed, elga is daar misschien wat vreemd in dus of je dat allemaal kan doen weet ik niet, het zijn zo wat ideeën om te proberen. :)
Grote probleem zijn idd de radiatoren boven. Die zorgen ervoor dat de aanvoertemperatuur net te laag wordt bij lage temperaturen.

ELGA draait continu op dit moment. ( nu dan even niet :P ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor jouw inkijkje in de Toshiba. Ik zal zelf, na de sneeuw , ook nog kijken of er verbetering mogelijk is. Ik heb een twee onder een kap huis en de WP staat achter op de keukenuitbouw. Als ik voor het huis sta hoor ik notabene het compressor geluid. Wat ze mij op dit forum vertellen over de panamono's is het een wereld van verschil.
Joh, de opstelling is echt bepalend. Die van mij kan ik ook horen van heel ver als die flink aan de bak moet. Zit 50 cm boven maaiveld aan de muur, en in feite in een U, schutting en erker eigenlijk te dichtbij.

Maar niemand heeft er last van.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:38:
@Oxellaar Natuurlijker wat mij betreft en ook gemakkelijker in ieder geval voor mij.
Edit:
Gisteren paar posts/reacties op iemand gewijzigd. Geen reactie, PM, Oh had ik niet gezien.
Ik maak me er ook schuldig aan en dat komt omdat het zo snel gaat hier. Soms lig ik meer dan 5 pagina's achter en ga dan reageren vanaf waar ik was gebleven met lezen. Kan zijn dat de reacties dan onder elkaar komen.

Als het wat minder snel gaat met postings zal het wel irritant overkomen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:42:
[...]

Bij mij is de defrost al begonnen voordat ik die klik hoor en ik vroeg mij ook al af waarvoor dat is. Ik kan ook alles mooi van binnen uit volgen hoe die defrost verloopt en ook die klik hoor ik binnen maar helemaal duidelijk is het mij (nog) niet.
Mogelijk bij jou defrosten mbv element?

Klik is dan het starten vd fan om te drogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:51:
[...]

Grote probleem zijn idd de radiatoren boven. Die zorgen ervoor dat de aanvoertemperatuur net te laag wordt bij lage temperaturen.

ELGA draait continu op dit moment. ( nu dan even niet :P ).
En staan die dan niet te ver open? Ik heb de jaga boven en in de gang maar een klein stukje open en dat is al voldoende om het 20 graden te maken als de wp lang loopt.
Op het moment dat ik die vol open ga zetten gaat het beneden in de kamer kouder worden op de vloer dus is de balans weg.
Ik ben begonnen met alleen beneden totdat dit stabiel draaide met een tb van 0, de badkamervloer bij en bleek dat die helemaal vol open kon omdat die 14mm slang heeft, daarna de radiator in de gang klein beetje bij ,boven een stukje bij en net zo lang totdat ik het ergens ging merken of dat de wp verhoogd ging lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:12:
[...]

Nee zijn element staat uit, maar misschien wel het relais voor het element.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20358&sid=52612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41
Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:12:
[...]

De heater staat hier uit, heb ik vorige week een dag geprobeerd en heeft 4,5kWh extra gekost.

@Rol-Co is geen relais want daar is de klik veel te luid voor.

[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 10-12-2017 19:26 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:13:
[...]

En staan die dan niet te ver open? Ik heb de jaga boven en in de gang maar een klein stukje open en dat is al voldoende om het 20 graden te maken als de wp lang loopt.
Op het moment dat ik die vol open ga zetten gaat het beneden in de kamer kouder worden op de vloer dus is de balans weg.
Ik ben begonnen met alleen beneden totdat dit stabiel draaide met een tb van 0, de badkamervloer bij en bleek dat die helemaal vol open kon omdat die 14mm slang heeft, daarna de radiator in de gang klein beetje bij ,boven een stukje bij en net zo lang totdat ik het ergens ging merken of dat de wp verhoogd ging lopen.
De voorste radiatoren in huis staan vol open, de achterste twee op de 1e verdieping zijn aardig dicht gedraaid om de flow verder het huis in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

Heb hier de instelling voor de heater nu op 5c staan en heb het idee dat de Tr minder ver onderuit gaat dan toen die nog op 0c stond. Kan dus zijn dat de heater mee helpt(?) Zal dat binnenkort toch eens gaan meten want als dat inderdaad zoveel kWh'tjes extra kost dan valt me dat wel tegen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
develdonk schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:27:
[...]

euh.... mis ik iets of is je isolatie verdwenen? die leidingen hangen zonder isolatie in de buitenlucht???? Gaat dat wel goed vannacht als het gaat vriezen?!?!?!
Nee hoor, dat stuk nog niet aangebracht. Ja, gaat goed, laadpomp draait continue op zo,n 20% als wp niet loopt, dus altijd zo"n 24-25 graden erdoor heen met ca 15 l/min. Dus geen bevriezingsgevaar schat ik in.

Het niet geisoleerde stuk is maar 50-60 cm (x2), valt mee. Als ik het geisoleerd heb dan stel ik hem wel in dat laadpomp 30 sec voor wp start begint te lopen. Ook dan is er nog antivries beveiliging in de regeling waar laadpomp x maal per uur loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:03:
[...]

Joh, de opstelling is echt bepalend. Die van mij kan ik ook horen van heel ver als die flink aan de bak moet. Zit 50 cm boven maaiveld aan de muur, en in feite in een U, schutting en erker eigenlijk te dichtbij.

Maar niemand heeft er last van.
Die van mij schreeuwt van de kansel, op de bijkeuken, een echte Elga brom preek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:56
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:36:
[...]

Die van mij schreeuwt van de kansel, op de bijkeuken, een echte Elga brom preek.
Mijn Elga produceert wel een continue zoem nu, bij ± 850W gebruik, maar irritant is het zeker niet. En vanaf de straat al vrijwel niet meer te horen. Wonderlijk is het, dat hij niet naar zijn maximale vermogen gaat, terwijl er eigenlijk nog wel een tandje bij zou mogen. De ruimte-T zakt heeeeel geleidelijk een beetje naar beneden, maar omdat de wanden warm zijn is dat eigenlijk nog geen probleem.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 12:45
Bram-Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:40:
[...]

Mijn Elga produceert wel een continue zoem nu, bij ± 850W gebruik, maar irritant is het zeker niet. En vanaf de straat al vrijwel niet meer te horen. Wonderlijk is het, dat hij niet naar zijn maximale vermogen gaat, terwijl er eigenlijk nog wel een tandje bij zou mogen. De ruimte-T zakt heeeeel geleidelijk een beetje naar beneden, maar omdat de wanden warm zijn is dat eigenlijk nog geen probleem.
Die van mij heeft een brom welke je in huis lichtjes hoort tussen de 550 en 650w daaronder en boven hoor je vrijwel niets.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:27:
[...]

De voorste radiatoren in huis staan vol open, de achterste twee op de 1e verdieping zijn aardig dicht gedraaid om de flow verder het huis in te krijgen.
Mijn inziens is 2 radiatoren vol open met 30 graden zinloos, die doen al weinig op die temperatuur en trekken de retour koud, die warmte kan je beter in je vloer steken, veel efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:13:
[...]

OK, t was ff vogulle met de pompinstellingen op ELGA en Calente, maar vooralsnog werkt 't goed.

ELGA geeft volgas en Calente start gelijktijdig op laagste vermogen gezamenlijk naar een Ta van 45c, waarbij ELGA een bijdrage levert van 995w, Ta45 was dan ook snel bereikt.
Vervolgens de warmtevraag op de Celcia met 0.4 verlaagd naar 20,6, Calente stopt de verwarmingsbijdrage en ELGA begint ook terug te moduleren.

Nu kijken hoe we de komende 21 uur doorkomen totdat de nwe Firmware wordt geflashed.
Een gezamelijke Ta bestaat niet , het is een meng Ta
Ik heb mijn Catenta 35C pomp op 5.3 geprogrammeerd (fabriek 7.3) . Iets minder flow en door Elga stroomt in duo bedrijf 900l/h. Als de ruimte temperatuur daalt, dan komt de Calente bij in laagste stand c.a 5 minuten tot dat de ketel temperatuur 56C (staat ingesteld op 50C).
De Ta = dan mengtemperatuur is dan ongeveer 44C.
Het overklaarbare is dat de Calenta aangeeft dat er geen extern "aan" signaal is en dus toch brandt.
De regeltechniek van Elga blijft verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:40:
[...]

Die van mij draait op c.a. 1100W met pieken (3* per nacht ) van 1500W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:53:
[...]

Die van mij draait op c.a. 1100W met pieken (3* per nacht ) van 1500W
Aiai, dan is het echt rammelen met die Toshiba-unit. Niet leuk. Maar ja, wij zijn dan ook van die gekken die hem onder de 4 graden laten draaien, waar hij nooit voor bedoeld was.

Gezellige sneeuwfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r7dsdImsraIU7hPhOZObbF2d/full.jpg

Video met geluid (Elga op 850W):
[Video: http://www.polderhuis.nl/images/wandtemperatie/20171210-Elga-Polderhuis-sneeuw.mov]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
thido schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:28:
Heb hier de instelling voor de heater nu op 5c staan en heb het idee dat de Tr minder ver onderuit gaat dan toen die nog op 0c stond. Kan dus zijn dat de heater mee helpt(?) Zal dat binnenkort toch eens gaan meten want als dat inderdaad zoveel kWh'tjes extra kost dan valt me dat wel tegen.
Hier staat hij op 5C. Ik heb een aparte meter op het element zitten. Totaal is hier tot nu toe 26kwh verbruikt. Vind het wel mee vallen

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:35:
[...]

Wat rond de 0C ook nog een rol zou kunnen spelen is de energie die nodig is voor faseverandering van water/sneeuw/ijs. Die energie wordt waarschijnlijk gehaald daar waar die het hoogst/warmst is en dat is waarschijnlijk de schil van onze woningen.
Als je bedoelt dat de schil afkoelt door verdamping van sneeuw of ijs dan heb je helemaal gelijk. Dat is namelijk precies waar het gaat bij temperaturen rond 0 graden.
Daikin heeft een compensatie vd aanvoertemperatuur daarvoor in de software. Kun je instellen.
Hebben andere merken dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
No Hands schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:34:
Als de buitenunit helemaal dicht zit met ijs/rijp/sneeuw dan kost het neem ik aan ook meer vermogen om te doen wat er moet gebeuren, ga je dat ijs weghalen met een defrost kost dat ook vermogen. Maar draait alles daarna wel weer makkelijker. De vraag is dan wat meer vermogen kost, dicht met ijs of een defrost.
Wat ik doe is de aanvoertemperatuur verlagen, laat ik zeggen niet verhogen ondanks dalende buitentemperatuur. In tegenstelling tot wat een stooklijn doet.

Gemiddeld in het uur is de lagere Ta effectiever als er minder defrosts optreden.

Edit: wat @Rol-Co eerder ook al schreef

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 10-12-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:23:
[...]

De heater staat hier uit, heb ik vorige week een dag geprobeerd en heeft 4,5kWh extra gekost.
Op een totaal van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:36:
[...]

Lijkt me een exemplarisch verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

heren maak een afdakje van iets...
Al dat water en erger nog sneeuw in kast...
Extra vocht en roest....
Als komt er van bovenaf maar minder water in.
Zal je altijd iets schelen!!!
Al is het maar dat je boutjes beter los te krijgen zijn...ipv een monteur ze uit laten boren enz enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op 15,6kWh die dag, 15 defrosts maal 0,3kWh.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Autowas op de unit en vaseline op de gegalvaniseerde schroefjes. Meer doe ik er niet aan. Het ding is toch echt gemaakt om buiten te staan.
@Dylantje2

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 10-12-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb hier met m'n 5kW Panasonic H-generatie gewoon 22graden in huis.
Wel defrosts maar dit heeft geen enkele invloed op terugval temperatuur CV door de buffer van 380L.
Elektrisch element heeft in December wel extra verbruik namelijk 11 kWh.(38 kWh was tot eind Novermber het totaal na bijna 2 jaren) dus dat is dan in verhouding wel veel
Geen ongewone geluiden. staat nog steeds op stille mode 3, 59Hz maximaal.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2jdgapf.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 10-12-2017 20:29 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:51:
[...]

Een gezamelijke Ta bestaat niet , het is een meng Ta
Ik heb mijn Catenta 35C pomp op 5.3 geprogrammeerd (fabriek 7.3) . Iets minder flow en door Elga stroomt in duo bedrijf 900l/h. Als de ruimte temperatuur daalt, dan komt de Calente bij in laagste stand c.a 5 minuten tot dat de ketel temperatuur 56C (staat ingesteld op 50C).
De Ta = dan mengtemperatuur is dan ongeveer 44C.
Het overklaarbare is dat de Calenta aangeeft dat er geen extern "aan" signaal is en dus toch brandt.
De regeltechniek van Elga blijft verrassen.
@Bram-Bos @Aziraphale

het lijkt er op dat ELGA, nu in Duomode, niet rond de gevraagde kamertemp regelt, ook niet erboven,, maar er onder. dus gevraagd 20,6c-> geleverd 20,4-20,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
ik heb een inline buffer van 40L om de grootste defrost klap te dempen.
Helaas heb ik in mijn huisje geen plek voor serieuze buffervaten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:24:
[...]

Op 15,6kWh die dag, 15 defrosts maal 0,3kWh.
30% van het totaal is inderdaad (erg) veel, of kwam dat verbruik bovenop genoemde 15.6kWh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:26:
[...]

@Bram-Bos @Aziraphale

het lijkt er op dat ELGA, nu in Duomode, niet rond de gevraagde kamertemp regelt, ook niet erboven,, maar er onder. dus gevraagd 20,6c-> geleverd 20,4-20,6
Wat bedoel je precies? Stopt hij onder de 20.6 T-set? Of redt hij het gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:25:
Autowas op de unit en vaseline op de gegalvaniseerde schroefjes. Meer doe ik er niet aan. Het ding is toch echt gemaakt om buiten te staan.
@Dylantje2
hahah dan doe je er toch ook iets extra's aan.... _/-\o_ _/-\o_
Hij is zeker gemaakt voor buiten..
Net als een Auto.... Maar die staat ook onder een carport..
In mijn ogen blijft alles iets langer flexibel..

Of als je dit voor ogen hebt over een x aantal jaren:
https://www.google.nl/sea...30k1j0i24k1.0.Gn9d5KGMr-4

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:29:
[...]

30% van het totaal is inderdaad (erg) veel, of kwam dat verbruik bovenop genoemde 15.6kWh ?
Nee inclusief en dat vind ik toch wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:25:
Heb hier met m'n 5kW Panasonic H-generatie gewoon 22graden in huis.
Wel defrosts maar dit heeft geen enkele invloed op terugval temperatuur CV door de buffer van 380L.
Elektrisch element heeft in December wel extra verbruik namelijk 11 kWh.(38 kWh was tot eind Novermber het totaal na bijna 2 jaren) dus dat is dan in verhouding wel veel
Geen ongewone geluiden. staat nog steeds op stille mode 3, 59Hz maximaal.
Het gemiddelde lijkt me in dat geval belangrijker dan de 'incidenten' van december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:30:
[...]

Nee inclusief en dat vind ik toch wel erg veel.
Maar als je het in het licht van BenEco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" kunt zien is het wellicht meer uitzondering dan regel om 'beleid' op te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:29:
[...]

Wat bedoel je precies? Stopt hij onder de 20.6 T-set? Of redt hij het gewoon niet?
Hrketel wordt niet ingezet, dus neem aan dat dit de regelstrategie nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

Wodan89 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:57:
[...]

Hier staat hij op 5C. Ik heb een aparte meter op het element zitten. Totaal is hier tot nu toe 26kwh verbruikt. Vind het wel mee vallen
Vanaf wanneer gemeten en op welk totaal?
Voor alleen vandaag zou het wel wat veel zijn ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:33:
[...]

Maar als je het in het licht van BenEco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" kunt zien is het wellicht meer uitzondering dan regel om 'beleid' op te bepalen.
Een defrost lijkt mij toch geen incident maar komt vele, zo niet tientallen, keren voor op een winterdag. En we praten over vermijdbaar meerverbruik en niet over noodzakelijk. Ik laat hem dus uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:38:
[...]

Een defrost lijkt mij toch geen incident maar komt vele, zo niet tientallen, keren voor op een winterdag. En we praten over vermijdbaar meerverbruik en niet over noodzakelijk. Ik laat hem dus uit.
Maar niet elke defrost heeft het gebruik van dat element tot gevolg. Bij mij staat het element beschikbaar. De voorwaarden van de Panasonic is dat de Ta tijdens een defrost met 8C moet dalen t.o.v. de op dat moment geldende Ta en dat dient dan ook nog Xtijd zo te zijn. Ik heb de afgelopen week slechts 1 keer een element bijschakeling gehad. Dat dieptepunt van 8C lager is bij mij maar een fractie van 1-2 sec van toepassing en om die reden wordt het element niet aangesproken. En wat Ben beschrijft is dat het aanspreken in december niet representatief is voor normaal/gemiddeld gedrag over een periode van 2 jaar zoals hij schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:30:
[...]

hahah dan doe je er toch ook iets extra's aan.... _/-\o_ _/-\o_
Hij is zeker gemaakt voor buiten..
Net als een Auto.... Maar die staat ook onder een carport..
In mijn ogen blijft alles iets langer flexibel..

Of als je dit voor ogen hebt over een x aantal jaren:
https://www.google.nl/sea...30k1j0i24k1.0.Gn9d5KGMr-4
een ding schilt... Geen zilte lucht hierzo....😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
thido schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:37:
[...]

Vanaf wanneer gemeten en op welk totaal?
Voor alleen vandaag zou het wel wat veel zijn ;-)
totaal iets van 2100kwh thermische opwek
en iets van 470kwh verbruik van de compressor + pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:33:
[...]

Hrketel wordt niet ingezet, dus neem aan dat dit de regelstrategie nu is.
Ja, okee, maar dan blijft mijn vraag: stopt hij onder de 20.6, terwijl dat de T-set + 0.5K is? Of blijft hij doordraaien, maar bereikt hij de 20.6 nooit? Ofwel: wat is je regeltechnische probleem nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:54:
[...]een ding schilt... Geen zilte lucht hierzo....😉
Mwha voor mijn KAN gebied valt het wel mee.. [ Wij hebben uitstoot problemen ]
Maar als je richting die zee kant op gaat is het wel een dingetje

En zou auto wax niet eens zo heel verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 12-09 22:43
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:02:
[...]

Mwha voor mijn KAN gebied valt het wel mee.. [ Wij hebben uitstoot problemen ]
Maar als je richting die zee kant op gaat is het wel een dingetje

En zou auto wax niet eens zo heel verkeerd zijn.
Plastidip(pen)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:02:
[...]

Ja, okee, maar dan blijft mijn vraag: stopt hij onder de 20.6, terwijl dat de T-set + 0.5K is? Of blijft hij doordraaien, maar bereikt hij de 20.6 nooit? Ofwel: wat is je regeltechnische probleem nu precies?
20.6 wordt wel bereikt zonder op vol vermogen te draaien, max 976w ipv 1060w.
het gaat moeizaam, maar hij komt er wel.
heb Celcia nu op 20,8 gezet. kijken wat er gebeurt.

ik zie het trouwens niet als probleem, nog niet tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe verstandig is het om een buitenunit op een plek te zetten waar je niet makkelijk bij kan? Als ik hem op het dak zet ben ik wel even bezig met ladders en hoogtevrees vrees ik voordat ik ernaast sta.

Zitten er in zo'n buitenunit zaken die je soms gebruikt, automatische zekeringen die kunnen afslaan oid?

Voordeel van het dak is dat er niemand wakker zal liggen van lawaai, en onder het dak zit het stookhok waar nu nog de CV hangt (en alle aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 plastidip is nog niet eens zo gek denk ik. Mijn winterwielen zitten ook al 3 seizoenen in de plastidip.
Op wat stoeprand kusjes na zit het er nog perfect op.

@Wolly met zulk weer als vandaag, zal er geen monteur naartoe klimmen bij een storing oid...
Ik zou het niet doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 10-12-2017 21:11 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:26:
[...]

@Bram-Bos @Aziraphale

Ja dat is de bedoeling ook. Een proportionele ouderwetse regelband. Als de CV ketel is aangesproken bij Tr< Tset-0,5 , dan zou ( volgens Techneco) de ruimte temperatuur weer oplopen tot het setpoint , daarna begint het proces opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wolly schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:09:
Hoe verstandig is het om een buitenunit op een plek te zetten waar je niet makkelijk bij kan? Als ik hem op het dak zet ben ik wel even bezig met ladders en hoogtevrees vrees ik voordat ik ernaast sta.

Zitten er in zo'n buitenunit zaken die je soms gebruikt, automatische zekeringen die kunnen afslaan oid?

Voordeel van het dak is dat er niemand wakker zal liggen van lawaai, en onder het dak zit het stookhok waar nu nog de CV hangt (en alle aansluitingen).
Ik zou hem/haar persoonlijk op een plek laag hangen, bovendien is de unit loeizwaar dus dan heb je al een Liebherr LTM1750 nodig :)
Laatst een daikin FTXM35M bij @Noord27 op het dak getild, maar hiervoor moesten we wel de buurman vragen te helpen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:09:
@koevlaas2 plastidip is nog niet eens zo gek denk ik. Mijn winterwielen zitten ook al 3 seizoenen in de plastidip.
Dear..
Is het niet iets om een soort Wiki voor deze mooie hobby te maken..
Een soort draadje met daarin allemaal tips en trucs..
Ik heb nog geen wp maar als ik hem ga ik een kast ontwerpen, incl tekening materiaalstaat enz
Komt online.
Lijkt me wel wat om zoiets voo meer dingen te hebben.
Plastidip NOOOOIT van gehoord, maar ik smeer na een half jaar draaien hem er mee in!!
Isolatie tips
Leiding tips
magneetfilter tips
En alles evt. incl prijzen enz

Lijkt me wel iets _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:10:
[...]

Ja dat is de bedoeling ook. Een proportionele ouderwetse regelband. Als de CV ketel is aangesproken bij Tr< Tset-0,5 , dan zou ( volgens Techneco) de ruimte temperatuur weer oplopen tot het setpoint , daarna begint het proces opnieuw.
OK. in "singlemode" regelde ELGA nl erboven dus gevraagd: 20,6-> geleverd 20,6->20,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:09:

@Wolly met zulk weer als vandaag, zal er geen monteur naartoe klimmen bij een storing oid...
Ik zou het niet doen.
Mijn theorie is dat het goed kan plastidippen, mijn boze klant wilde afgelopen vrijdag de boel laten schilderen, maar ik heb dit tegen gehouden ivm het ijs dat op de unit zat en de regen.
Zou dan toch niks geworden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:12:
[...]

Ik zou hem/haar persoonlijk op een plek laag hangen, bovendien is de unit loeizwaar dus dan heb je al een Liebherr LTM1750 nodig :)
Krijg je die kraan wel de straat in gedraaid en dan even de steunen uitschuiven? :+
Met dat ding kan je een windmolen opbouwen :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:27:
[...]

Krijg je die kraan wel de straat in gedraaid en dan even de steunen uitschuiven? :+
Met dat ding kan je een windmolen opbouwen :9
In de bak staan van een Le Tourneau L2350 kan ook >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Knowbody

Sbs 6 nu
Stukje over pur isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 12:45
Rol-Co schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:36:
@Knowbody

Sbs 6 nu
Zit het ook te kijken inderdaad.. bizar

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

henk102 schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:57:
[...]

@ reneeke1970, sorry, je bericht inderdaad over het hoofd gezien. Ik heb daar inderdaad ook over zitten denken, maar denk dat het in de praktijk wel wat meevalt, ze "duwen" de lucht namelijk beiden een andere kant op weg en niet naar elkaar toe. Helaas was het niet mogelijk ze op een andere plek op te stellen, anders had ik dat zeker gedaan. 1x een 12KW unit heb ik toen ook naar gekeken, maar naast dat dat een stuk duurder was kwam die door de hoogte voor het raam te staan, waardoor het geen optie was.

@ jan treur, schade van 10.000 euro aan de warmtepomp wordt lastig, ze hebben me na aftrek subsidie maar 400 / stuk gekost namelijk :)
De buitenunits duwen gewoon dat kleine binnenplaatsje vol met ijskoude lucht. ( koude lucht is zwaarder dan warme lucht)
Diezelfde ijskoude lucht ademen ze weer in, waardoor er geen energie meer aan ontrokken kan worden.
Ik schat in dat beide pompen op krap 60% van hun vermogen kunnen draaien in deze werkomgeving.

Meten = weten: buiten T binnenplaats, Buiten T werkelijk, hoeveel graden is de binnenplaats werkelijk kouder dan de omgeving T?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:44:
[...]

Maar niet elke defrost heeft het gebruik van dat element tot gevolg. Bij mij staat het element beschikbaar. De voorwaarden van de Panasonic is dat de Ta tijdens een defrost met 8C moet dalen t.o.v. de op dat moment geldende Ta en dat dient dan ook nog Xtijd zo te zijn. Ik heb de afgelopen week slechts 1 keer een element bijschakeling gehad. Dat dieptepunt van 8C lager is bij mij maar een fractie van 1-2 sec van toepassing en om die reden wordt het element niet aangesproken. En wat Ben beschrijft is dat het aanspreken in december niet representatief is voor normaal/gemiddeld gedrag over een periode van 2 jaar zoals hij schrijft.
Bij mij was elke defrost met de heater en volgens het Duitse forum kun je niet iets instellen voor het al dan niet gebruiken van de heater voor defrosts. Als jij wel wat kan instellen dan ben ik wel benieuwd hoe je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
In onze huiskamer is het nu 22 C. De oldskool cv staat op 21 C. Wel met 4 personen in de huiskamer met de tv aan en de versterker..... en een stuk of 12+ kaarsen.. geen defrosts ( heb ook nog geen warmtepomp) .. geen gas verbruik ook zo.. dus dat is ook prima..

Overwegingen zijn... 5kw pana of een 7 kw nieuwe pana in 2018.... met alle verhalen hier ben ik aan het overwegen om een HiGh Temp of een Tcap te nemen (9kw dan weer wel)....

Vraagje...Hoe gaan jullie om met de mogelijkheid dat de wintrs weer zoals vroeger gaan worden. Met van die winterse taferelen die we vandaag ook hebben, maar dan 3 maanden lang met temparaturen zwaar onder 0. Is een 5 kw Low Temp dan nog wel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:36:
@Knowbody

Sbs 6 nu
Zijn meerdere voorbeelden van te vinden op internet.
Blij dat ik platen geplakt heb onder mijn vloer.
Voor dit geval kan goed ventileren misschien nog helpen met een balansventilatie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:41:
[...]

Voor dit geval kan goed ventileren misschien nog helpen met een balansventilatie systeem.
Dit geval niet hoor, dat huis is helemaal gescheurd en muren staan hol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:40:
[...]

Bij mij was elke defrost met de heater en volgens het Duitse forum kun je niet iets instellen voor het al dan niet gebruiken van de heater voor defrosts. Als jij wel wat kan instellen dan ben ik wel benieuwd hoe je dat doet.
Dat is de standaard instelling zoals in de Sevice Manual te lezen valt, daar is ook verder niets aan in-/bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:43:
[...]

Dat is de standaard instelling zoals in de Sevice Manual te lezen valt, daar is ook verder niets aan in-/bij te stellen.
Kennelijk is mijn situatie dan zo dat bij mij altijd de heater aan gaat bij een defrost. Komt wellicht omdat ik een Ta heb van tussen de 28 - 30 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat verhaal over die pur isolatie is een kameraad van mij en tevens de aannemer die onze woning gebouwd heeft.

Erg triest, zelf ook regelmatig in het bouwval geweest.

3km hemelsbreed van ons huis af.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2017 21:47 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:42:
[...]

Dit geval niet hoor, dat huis is helemaal gescheurd en muren staan hol.
Oh ik kom er half in ik dacht ziek van de purlucht.
Zie net vlak voor de reclame idd de scheuren.
Ach even de schouders eronder een nieuw huis staat zo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pur = polyurethaan
En dat in je lichaam:
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/pur-isolatie

We komen er over een paar jaar weer pas achter..
Net zoals Glas en Steenwol..
Zit heel NL weer mee vol net zoals asbestplaten..

Dus duurzaam bouwen zouden we moeten willen.
Maar dat kost de grote bedrijven geld..

En voor de klant maakt het niet veel uit.
Metselen met Kalk
Schapenwol isolatie Hennep
Enz enz enz

Maar nee. LOBBY 8)7 8)7

En tsja een slappe muur inspuiten met een spul wat x zijn volume wordt mwhaa..
Bouwen is zooo simpel

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:45:
[...]

Kennelijk is mijn situatie dan zo dat bij mij altijd de heater aan gaat bij een defrost. Komt wellicht omdat ik een Ta heb van tussen de 28 - 30 graden.
Dan moet de Ta dalen tot 20 - 22 en niet binnen X sec dat weer boven die 20 - 22 weten te krijgen. Het zou kunnen dat de hoeveelheid benodigde ernergie uit dat niveau van warm-water kennelijk een probleem is t.o.v. mijn > 30C niveau. Wellicht kan @BenEco inzicht geven in zijn Ta niveaus geven om er iets verstandigers over te zeggen.
Edit:
De hoeveelheid water in je circuit zou ook nog een rol kunnen spelen, bij mij +/_ 100l

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
frk123 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:41:
In onze huiskamer is het nu 22 C. De oldskool cv staat op 21 C. Wel met 4 personen in de huiskamer met de tv aan en de versterker..... en een stuk of 12+ kaarsen.. geen defrosts ( heb ook nog geen warmtepomp) .. geen gas verbruik ook zo.. dus dat is ook prima..

Overwegingen zijn... 5kw pana of een 7 kw nieuwe pana in 2018.... met alle verhalen hier ben ik aan het overwegen om een HiGh Temp of een Tcap te nemen (9kw dan weer wel)....

Vraagje...Hoe gaan jullie om met de mogelijkheid dat de wintrs weer zoals vroeger gaan worden. Met van die winterse taferelen die we vandaag ook hebben, maar dan 3 maanden lang met temparaturen zwaar onder 0. Is een 5 kw Low Temp dan nog wel genoeg?
Ik denk van niet. echter er zijn hier genoeg die daar anders over denken en dat risico bewust laag inschatten.
als je het geld en de ruimte hebt is een ruim gedimensioneerde WP + Buffervat de beste oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frk123 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:41:

Hoeveel gas moet je eventueel vervangen ?
Edit:
Op de openingspagina staat een veilige formule om e.e.a. zelf te berekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:51:
[...]

Dan moet de Ta dalen tot 20 - 22 en niet binnen X sec dat weer boven die 20 - 22 weten te krijgen. Het zou kunnen dat de hoeveelheid benodigde ernergie uit dat niveau van warm-water kennelijk een probleem is t.o.v. mijn > 30C niveau. Wellicht kan @BenEco inzicht geven in zijn Ta niveaus geven om er iets verstandigers over te zeggen.
Edit:
De hoeveelheid water in je circuit zou ook nog een rol kunnen spelen, bij mij +/_ 100l
Tijdens een defrost heb ik het wel zien dalen tot 17gr maar is daarna ook weer in no-time op de temperatuur van daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:41:
[...]

Heb het niet gezien. Nuon 2012 perikelen, de tijd van de cowboys?

Belangrijk is dat de warmtepomp geen slechte naam gaat krijgen. Daar ben ik bang voor door een aantal zaken die ik mogelijk zie gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:11:
[...]

Belangrijk is dat de warmtepomp geen slechte naam gaat krijgen. Daar ben ik bang voor door een aantal zaken die ik mogelijk zie gebeuren.
Welke zaken doel je op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm

Misschien is het wel beter als het een slechtere naam krijgt.
Want als heeeel NL aan de WP gaat..
Hebben we veel meer major problems
Like the Tesla car battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bijvoorbeeld
-Veel te hoge prijzen
-Tegenvallende resultaten
-Doe mij maar een gasketel mentaliteit

Wat dat betreft vind ik het verstandig dat bijvoorbeeld Nefit best wel eisen stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:15:
[...]

mmm

Mag Tennet dan oplossen samen met Continuon, de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:18:
[...]Mag Tennet dan oplossen samen met Continuon, de tijd zal het leren.
En wie gaat dat betalen..:-)
Niet de dividendbelasting schat ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:18:
[...]

En wie gaat dat betalen..:-)
Niet de dividendbelasting schat ik...
SDE+ , het eurootje van Rutte :)

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 10-12-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:15:
[...]

mmm

Laat heel NL dat maar doen. Het gebeurt toch niet tegelijk maar hoe sneller het gaat hoe sneller ook verbeteringen worden doorgevoerd.

En ik blijf van mening dat het meevalt met de te verwachten problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:32
Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:11:
[...]

Heb het niet gezien. Nuon 2012 perikelen, de tijd van de cowboys?

Heeft helemaal niets met cowboys te maken.
Pur had hele woning onbewoonbaar gemaakt , woning was totaal ontzet, en de bewoners zijn ziek geworden.
En zei zijn niet de enige

Pur is een sluipmoordenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:09:
[...]

Tijdens een defrost heb ik het wel zien dalen tot 17gr maar is daarna ook weer in no-time op de temperatuur van daarvoor.
Dan wordt dus ruimschoots aan die 8C verlaging voldaan en is dan kennelijk 'voldoende' lang beneden dat nieveau om het element te 'rechtvaardigen'. Relatief weinig water in het systeem ?
Edit: 15 defrosts van 0:00 - 24:00, valt dus relatief mee,

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:45:
[...]

Bij mij gaat ook altijd de heater aan tijdens defrost. Ik voer eveneens 28 graden Ta.
Vandaag 20 defrosts, duren 4-5 minuten maal 3kW heater = 200-250 Wh.
Uit de Kamstrup cijfers blijkt er vandaag ook nog 4,4 kWh gekoeld te zijn (meterstand E3), dus 220Wh per defrost.
Een defrost kost dus gemiddeld 450 Wh.
Ook vorig stookseizoen (toen ik de heater niet bijgeschakeld had) zag ik op de Kamstrup een 400 Wh gemiddeld per defrost.
Blijkbaar kost een defrost van een ELGA veel minder warmte? @mkleinman

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:59:
[...]

Dan wordt dus ruimschoots aan die 8C verlaging voldaan en is dan kennelijk 'voldoende' lang beneden dat nieveau om het element te 'rechtvaardigen'. Relatief weinig water in het systeem ?
Iets van 130lr in het systeem en een maximale flow van 1500l/h, dat moet toch voldoende zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:02:
[...]

Iets van 130lr in het systeem en een maximale flow van 1500l/h, dat moet toch voldoende zijn lijkt mij.
Dat lijkt mij ook, vanwaar de in mijn ogen nogal hoge, t.o.v. de standaardwaarde, flow ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk102
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06-2023
crazyharrie schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:39:
[...]

De buitenunits duwen gewoon dat kleine binnenplaatsje vol met ijskoude lucht. ( koude lucht is zwaarder dan warme lucht)
Diezelfde ijskoude lucht ademen ze weer in, waardoor er geen energie meer aan ontrokken kan worden.
Ik schat in dat beide pompen op krap 60% van hun vermogen kunnen draaien in deze werkomgeving.

Meten = weten: buiten T binnenplaats, Buiten T werkelijk, hoeveel graden is de binnenplaats werkelijk kouder dan de omgeving T?
Zal eens gaan meten, krijg binnenkort een paar metertjes met sensor binnen, dus gaat goedkomen. Voor zover het wat zegt; op de display van beide units staat een temperatuur die overeen lijkt te komen met de werkelijke buitentemperatuur. (gelijk aan dat wat bijvoorbeeld de auto aangeeft die een eindje verderop staat). Als het echt zoveel zou schelen zou de display toch ook een lagere temperatuur moeten aangeven lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jaari schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:00:
[...]

Bij mij gaat ook altijd de heater aan tijdens defrost. Ik voer eveneens 28 graden Ta.
Uit de Kamstrup cijfers blijkt er vandaag ook nog 4,4 kWh gekoeld te zijn (meterstand E3), dus 220Wh per defrost.
Ook vorig stookseizoen (toen ik de heater niet bijgeschakeld had) zag ik op de Kamstrup een 400 Wh gemiddeld per defrost.
Ik zit vandaag ook wel op een 20 defrosts en die 450Wh per defrost komt mij ook wel bekend voor.

Zonder heater kost de defrost minder maar hoeveel het uiteindelijk scheelt is altijd lastig om dat nu met absolute zekerheid te zeggen. Mijn gevoel zegt nu dat het zonder heater minder kost maar ik wil het eerst eens vaker uitproberen tijdens een langdurige vorstperiode waarbij de dagen identiek zijn en het beter te vergelijken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:03:
[...]

Dat lijkt mij ook, vanwaar de in mijn ogen nogal hoge, t.o.v. de standaardwaarde, flow ?
Die flow is alleen tijdens de defrost, normaal is standje 1 met iets meer dan 800l/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Morgen draait mijn WP een week, niets te vroeg met het weer nu. Ik heb de stooklijn nog wat verlaagd naar 0,9 en nu stopt hij gemiddeld 35 graden aanvoer in mijn radiatoren. Verbazingwekkend genoeg blijft het huis hier ook nog mee op de gewenste temperatuur. Bestaand huis met radiatoren die voorheen op stadswarmte draaiden. Ook vandaag nog prima.

Ik ben wel naarstig op zoek naar een logging voor mijn stroomverbruik. Sinds ze bij Upp-energy de stekker eruit hebben getrokken kan ik niet meer bij mijn verbruik+opwek.

Morgen draait het systeem een week, dan weet ik wat er in een week in is gegaan omdat ik wel een eenvoudig DIN-rail metertje heb hangen puur voor de WP.

Ik ben nog aan de slag met mijn SWW. Ik heb een 400 liter vat staan met twee spiralen. Nu zegt de handleiding van mijn SWW-kit van de warmtepomp om de temperatuursensor in de buis van het verwarmingselement te doen (midden vat). Ik heb van de week zo eens wat testruns gedaan en dan wordt alleen de bovenkant van het vat warm door WP op bovenste spiraal - en niet die sensor die eronder zit. WP denkt dan het lukt mij niet, ik wil het E-element erbij aan. Ik wil misschien wat eigenwijzer gaan doen door die sensor in de bovenste dompelbuis te steken en dan te kijken wat hij doet. E-element heb ik nog niet aangesloten. Situatie is wel zo dat met alleen de bovenste spiraal de WP niet optimaal zijn warmte in het vat kwijt kan. Onderste spiraal kan volgens fabrikant dan in serie gezet worden zodat dit wel goed gaat/de WP zijn warmte goed in het vat kwijt kan. Maar ik wil ook graag nog de zonneboiler op de onderste aansluiten...

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 10-12-2017 23:44 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
jaari schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:00:
[...]

Even voor de duidelijkheid, het zijn wel thermische kWh en. De WP moet dit later compenseren met COP 4 dus het zijn kWh in de teller van de COP berekening. Dan maakt het op het totaal plaatje niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:59:
[...]

Edit: 15 defrosts van 0:00 - 24:00, valt dus relatief mee,
Ik bedacht mij later pas dat die 17gr of misschien nog wel lager natuurlijk logisch is omdat de wp dan in de koelmodus staat. De retour naar de wp blijft gewoon boven de 20gr want die vloer koelt zo gauw niet af, dus warmte genoeg voorhanden. Blijft mij onduidelijk waarom de heater bij elke defrost wordt ingeschakeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:51:
pur = polyurethaan
En dat in je lichaam:
https://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/pur-isolatie

We komen er over een paar jaar weer pas achter..
Net zoals Glas en Steenwol..
Zit heel NL weer mee vol net zoals asbestplaten..

Dus duurzaam bouwen zouden we moeten willen.
Maar dat kost de grote bedrijven geld..

En voor de klant maakt het niet veel uit.
Metselen met Kalk
Schapenwol isolatie Hennep
Enz enz enz

Maar nee. LOBBY 8)7 8)7

En tsja een slappe muur inspuiten met een spul wat x zijn volume wordt mwhaa..
Bouwen is zooo simpel
Spijt mij enorm voor die mensen, maar wat een bagger sbs6 gehalte weer, vuile campingzender.
Ook die zogenaamde "specialisten" die aan het woord komen.....
Met PUR is weinig mis, mits juist aangebracht. En dat is hier fout gegaan, dus de isoleerder is gewoon fout.
En daar was niets te halen, dus wat doet Stegeman, die gaat een grote mond geven tegen een ASR.
Prachtig dat ze voet bij stuk hielden en niet over de brug kwamen, nogmaals, spijtig voor de gedupeerde.
Isoleerder is onderverzekerd en dan de schuld bij ASR leggen 8)7
De isoleerder profiteert jaren van een lekker lage premie en dan nu gaan lopen klagen over de slechte voorwaarden van ASR.
Echt belachelijk dat de isoleerder bijna volledig buiten beeld blijft.
Snap het wel, voor Sbs is het natuurlijk "sensationeel en spraakmakend" om het grote geld aan te vallen ipv de gewone man.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik denk ik houd me stil. Volledig zoals het is @Oxellaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Knowbody schreef op maandag 11 december 2017 @ 06:47:Ik denk ik houd me stil. Volledig zoals het is @Oxellaar!
Klopt wat je zegt...

Maar wel triest dat er veel mensen die er mee werken ook erg ziek worden/zijn.
En het klopt ALS het goed aangebracht is.....
Maar waarom geen hennep of schapenwol oid? Zou je natuurlijk af kunnen vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:16
Gisteren de stooklijn van de Loria van 0.7 naar 1.0 verhoogd om de aanvoertemperatuur omhoog te schroeven. Dat is in principe prima gelukt, aanvoer loopt nu op tot zo'n 40 graden (waarschijnlijk te hoog). Wat mij wel verbaast is dat hiervoor het elektrische CV element voor wordt gebruikt. Ik had eigenlijk verwacht dat de unit dit zelf kon opstoken met een buitentemperatuur van ongeveer 1 graad.

De WP pakt zo'n 2.5kW en het element zo'n 2kW.

[ Voor 5% gewijzigd door wervisser op 11-12-2017 07:30 . Reden: Verbruik toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 11 december 2017 @ 06:41:
[...]

Spijt mij enorm voor die mensen, maar wat een bagger sbs6 gehalte weer, vuile campingzender.
Ook die zogenaamde "specialisten" die aan het woord komen.....
Met PUR is weinig mis, mits juist aangebracht. En dat is hier fout gegaan, dus de isoleerder is gewoon fout.
En daar was niets te halen, dus wat doet Stegeman, die gaat een grote mond geven tegen een ASR.
Prachtig dat ze voet bij stuk hielden en niet over de brug kwamen, nogmaals, spijtig voor de gedupeerde.
Isoleerder is onderverzekerd en dan de schuld bij ASR leggen 8)7
De isoleerder profiteert jaren van een lekker lage premie en dan nu gaan lopen klagen over de slechte voorwaarden van ASR.
Echt belachelijk dat de isoleerder bijna volledig buiten beeld blijft.
Snap het wel, voor Sbs is het natuurlijk "sensationeel en spraakmakend" om het grote geld aan te vallen ipv de gewone man.
Met asbest is ook weinig mis als je het goed aanbrengt....

Maar waar het om gaat is dat dit gezin gewoon door iedereen in de steek wordt gelaten.
Het is inderdaad een fout van desbetreffende aannemer, dat is op zich geen discussie, en dat geeft de aannemer ook duidelijk toe.
Het probleem is inderdaad dat die aannemer onderverzekerd is.
Dit gezin kan de aannemer aanklagen en voor de rechter brengen en het gezin zal gelijk krijgen. Maar iets met een kale kip, etc. etc. daar krijgen ze geen nieuw huis voor.

Wat ik eruit begrijp heeft de aannemer op advies van ASR deze verzekering afgesloten, hij heeft er niet bewust voor gekozen onderverzekerd te zijn, dit is hem ook overkomen. De meeste aannemers zitten niet zo diep in de assurantiën en vertrouwen op het advies van hun adviseur.

Het is ook een feit dat het gezin hier niets aan kan doen.
En toch is er niemand die hun helpt, iedereen laat ze in de kou staan.

Op de lokale omroep was voorlaatst ook een filmpje te zien waar de isoleerder ook aan het woord kwam :

http://www.rtvoost.nl/nie...an-pur-isolatie-in-woning

Ik snap niet dat de overheid/verzekeraars/wiedanook hier geen verantwoordelijkheid neemt om dit "incident" op te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat zijn eigenlijk de reguliere onderhoudskosten van warmtepompen? Dat soort gegevens mis ik nog in de OP.
Een hybride heeft uiteraard de standaard CV-onderhoud nodig+eventueel de WP gedeelte zelf.
Een splut-unit en monobloc behoeft veel minder/geen onderhoud? Maar enkel tot 2,x gewicht aan koelmiddel?

offtopic:
jongens... begint het niet een beetje heel erg offtopic te worden met vloerisolatie? (hoewel wel zeer interessant brengt SBS het wel heel sensationeel...
De bewoners bleven dus, net als al die meldingen van 2012. Sindsdien moeten mensen het huis uit terwijl het pur ophardt.
) Misschien dat comfortklimaat-slachtoffers ook even kunnen aankloppen bij sbs?

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 11-12-2017 07:58 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De split units moeten officieel elk jaar STEK gekeurd worden, nu wordt er zo ver ik weet bij particulieren niet op gehandhaafd, maar het lijkt mij wel verstandig om dit te (laten) doen.

Voor de rest behoeft een WP volgens mij minder onderhoud als een CV installatie, maar misschien dat @Oxellaar hier meer over kan vertellen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:12:
[...]

Wat ik doe is de aanvoertemperatuur verlagen, laat ik zeggen niet verhogen ondanks dalende buitentemperatuur. In tegenstelling tot wat een stooklijn doet.

Gemiddeld in het uur is de lagere Ta effectiever als er minder defrosts optreden.

Edit: wat @Rol-Co eerder ook al schreef
Mijn regeling is weersafhankelijk geloof ik, geen idee of ik daarin kan instellen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 12 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.