Hoi allen,
Omdat dit mijn eerste bericht is wil ik iedereen ten eerste bedanken voor de vele honderden pagina’s leesvoer die jullie hebben gemaakt, ik heb er al een flinke tijd plezier van gehad

Ik zal even uitgebreid posten wat de situatie is en waar ik tegenaan loop, wellicht kan dat anderen ook weer op weg helpen bij het installeren van een dergelijk systeem in een oud, matig geïsoleerd, huis.
Ben vorig jaar verhuisd en een “opknap” jaren 30 woning gekocht, 240m2 dus flink wat te verwarmen oppervlak! Vorige bewoners zaten op 3700M3 gas, excl. Enkele m3 hout die elke winter in de open haard ging, dus alle te nemen maatregelen zijn prima rond te rekenen in TVT. Vanaf aankoop had ik echter al het plan om z.s.m. de woning te verbeteren en gasloos te gaan en daarom inmiddels al de nodige aanpassingen gedaan;
-spouw nageisoleerd
-9270Wp zonnepanelen
-diverse radiatoren vervangen voor convectoren
-leidingisolatie om de toegankelijke leidingen
-enkel glas inmiddels bijna allemaal voorzien van HR++ voorzetramen aan de binnenzijde, nu dus tripple glas (i.v.m. karakteristieke uitstraling huis wil ik het aanzicht niet wijzigen)
-2x panasonic 5KW in cascadeopstelling + buffer 300L
-warmtepompboiler 200L
-wat paneeltjes, stukje dak, etc. meer isolatie aangebracht
-kierdichting aangebracht
-3x decentrale WTW CO2 gestuurd aangebracht
Plannen nog in de planning:
Extra dakisolatie (nu nog 5cm, wil naar 10cm)
Isolatie rondom de buitengevel een 50cm diep ingraven
Diverse radiatoren vervangen voor convectoren
Cv weghalen en losse circulatiepomp installeren.
Zoals gezegd lees ik al een tijdje mee in de inmiddels enorme hoeveelheid informatie over de lucht-water warmtepompen en afgelopen zomer ben ik er zelf ook maar mee aan de slag gegaan! 2 pana’s uit Frankrijk gehaald, een warmtepompboiler uit België en onderstaand schema (zelf) gebouwd.
Nu de eerste koude dagen aanbreken blijkt echter dat de installatie (nu al) toch maar net de woning warm houd (20 graden), probleem hiervan is grotendeels het afgiftesysteem, dat bestaat nog voor een deel uit oude radiatoren, maar met een wat hogere aanvoer zou dat gecompenseerd moeten worden. De aanvoer krijg ik echter eigenlijk niet hoger meer dan 36 graden (retour 33/34 graden). Ik heb al wat aan de pompstanden lopen wijzigen, maar heb nog niet het idee dat het heel erg veel uitmaakt. Ik draai nu op; warmtepomp 1: pompstand 6, warmtepomp 2: pompstand 3 en de cv die nog in het cv circuit staat fungeert alleen als circulatiepomp 24/7 op 85%. Eheaters in beide WP staan overigens (nog) uit.
Ik heb geen flowmeter in het systeem zitten, maar volgens pompt wp 1 nu wat harder dan de cv, waardoor hij de aanvoer enigszins verhoogd door het water uit het buffervat en het daarna het systeem in stuurt. Wellicht heeft iemand een idee of dit nu de beste methode is om de aanvoer zo hoog mogelijk te krijgen voor dit moment of kan ik het beter anders instellen? Of wellicht het schema nog wat aanpassen om het beter te laten werken?