Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:29
Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:36:
[...]
]
Hier net de buitenT sensor van de Elga verplaats. Bij dichtvriezen van het buitendeel zakt de buitenT steeds verder, soms wel tot -6. En heb hier al -11 voorbij zien komen?
En bij -2 komt hier de ketel bij. Dus iedere keer werd de ketel onnodig bij geschakeld.
Het andere nadeel was dat het buitendeel iedere keer net niet aan een defrost toekomt.
En een half ontdooide Elga gaf al heel snel weer -2 op de buitenT sensor.
[afbeelding]
Stukje Henco 16 en twee OBO Quick beugels en de kabel iets :9
Eerder gemeten buitenT was 2c, werkelijke temperatuur was toen 5c.
Nu geeft de Elga exact dezelfde waarde als de buitensensor van de ketel.
Waarom zit die sensor bij praktisch alle buitenunits op een 'verkeerde' plek?

[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2017 20:06 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:03:
@Rol-Co die - 18 kan goed kloppen, maar die wordt niet door die sensor gemeten.
Dat gaat via de condensor uit sensor.

Roest ben ik niet zo bang voor.
Achter de beugels zit een dotje kit en parkers zijn van rvs. En de parkers die af fabriek zijn gezet roesten al een beetje ;)

Mocht iemand dit ook gaan doen bij de Elga...
Demonteer de boven kap om te zien of de parkers niet in de condensor prikken....
Nee hier was het zo slecht gekozen kwa plek dat de buitentemperatuur sensor dezelfde temperatuur aan nam als de bevroren unit, dus ging hij harder werken, word de sensor kouder en ging hij nog harder werken enz enz.
Ontdooien deed hij dan niet omdat de buitentemperatuur dan zo koud was volgens hem dat de uitblaaslucht nog het zelfde was.
Gevolg, een unit die op 125% liep met een dichtgevroren unit en geen warmte af gaf.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:03:
@Rol-Co die - 18 kan goed kloppen, maar die wordt niet door die sensor gemeten.
Dat gaat via de condensor uit sensor.

Roest ben ik niet zo bang voor.
Achter de beugels zit een dotje kit en parkers zijn van rvs. En de parkers die af fabriek zijn gezet roesten al een beetje ;)

Mocht iemand dit ook gaan doen bij de Elga...
Demonteer de boven kap om te zien of de parkers niet in de condensor prikken....
Waarom parkers? Gewoon hi tack kit lijkt mij het best. Of een drup siliconenkit.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:55
@ThAZiP: Jouw warmtepomp is een water/water warmtepomp, en hier zitten op een enkele uitzondering na alleen gebruikers van Lucht-Water warmtepompen. Jouw Itho is hier nog nooit voorbijgekomen.

38 kWh in acht uur tijd stoppen in een elektrische boiler van 150 liter lijkt mij volstrekt onmogelijk. Dan was die al ontploft, of gesmolten.

Heb je enig idee van je brontemperatuur?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Tomexergie In de koeltechniek, want daar hoort de warmtepomp ook bij, staat de condensor altijd buiten qua naam, ongeacht zijn functie op dat moment.
Als iemand het dus over de condensor heeft, hoef je dus nooit te vragen of dat tijdens koelen of verwarmen is.

@Knowbody Omdat het vaak nog altijd veredelde airco's zijn. En veel merken adviseren een externe voeler icm verwarmen. Als de unit niet N-NNO staat opgesteld, dan zit hij sowieso verkeerd.

En de sensor had hier nog niet eens zo slecht gezeten als het geen hybride was. Door een tijdelijke verkeerde meting komt nu de ketel bij, anders had ik er niets aan gedaan.

Ik zet al jaren werkschakelaars met parkers vast, nog nooit last van roest gehad.
En lijm/kit hecht en hard voor geen meter uit met hagel en een graad of 4 ;)

@Rol-Co Mmm vreemde wijze van defrost bepaling. De condensor uit is op dat moment bizar laag, reden genoeg voor een defrost.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 14:45
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:07:
@ThAZiP: Jouw warmtepomp is een water/water warmtepomp, en hier zitten op een enkele uitzondering na alleen gebruikers van Lucht-Water warmtepompen. Jouw Itho is hier nog nooit voorbijgekomen.

38 kWh in acht uur tijd stoppen in een elektrische boiler van 150 liter lijkt mij volstrekt onmogelijk. Dan was die al ontploft, of gesmolten.

Het elektrische element kan worden gebruikt voor zowel de boiler als de CV. Als de boiler zijn temperatuur van 55 of 60 graden bereikt heeft, zal het water wat daarvoor verwarmt wordt, denk ik worden gebruikt voor de CV... En dat moet ook wel het probleem zijn; daar het issue zich alleen lijkt voor te doen met koude buitentemperaturen / vorst.

Ik heb geen idee wat mijn brontemperatuur is. Ik weet niet hoe ik die Itho moet uitlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:07:

Heb een buurman met een ww waterpomp. Nieuw huis, paar jaar oud. Verbruikt ook 10 Mwh per jaar en kookt zelfs nog op gas.

Snap dat verbruik niet. Stookgedrag of gewoon overal lekker warm, geen idee. Er gaat dus wel meer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:10:
[...]

Heb een buurman met een ww waterpomp. Nieuw huis, paar jaar oud. Verbruikt ook 10 Mwh per jaar en kookt zelfs nog op gas.

Snap dat verbruik niet. Stookgedrag of gewoon overal lekker warm, geen idee. Er gaat dus wel meer niet goed.
10.000 kW is nog steeds 30% minder dan wij ;)

De kachel staat bij ons standaard op 20.5 graden. In het voorjaar gaat al vrij snel de schuif om, waarbij er in huis gekoeld wordt en warmte terug de bron in zou moeten gaan.

Mijn buurman heeft een zwembad in zijn tuin die hij deels met zonneboilers en deels met stroom verwarmt en verlicht; zijn verbruik vorig jaar was 8.000 kW. Ons verbruik is bezopen. Ik zou een zonnestudio en een kwekerij kunnen beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:25
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:14:
[...]

De kachel staat bij ons standaard op 20.5 graden. In het voorjaar gaat al vrij snel de schuif om, waarbij er in huis gekoeld wordt en warmte terug de bron in zou moeten gaan.

Mijn buurman heeft een zwembad in zijn tuin die hij deels met zonneboilers en deels met stroom verwarmt en verlicht; zijn verbruik vorig jaar was 8.000 kW. Ons verbruik is bezopen. Ik zou een zonnestudio en een kwekerij kunnen beginnen...
Om de kosten te dekken is dat niet eens zo slecht idee 8) .

Maar kan je op een display niet ergens je bron temperatuur vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:45
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:14:
[...]

Wanneer er ±4kw wordt gebruikt, zie je dan ook het elektrisch element symbool op de thermostaat?
Pagina 6? Of heb je een andere thermostaat
https://www.ithodaalderop...g20wpu20mft20autotemp.pdf

En op pagina 29 staat een instructie hoe je storingen uit kunt lezen, dit al gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 09-12-2017 20:24 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:44:
Edit: Donders, hij hef er zin an! We draaien ineens op +- 900 watt. Wel met Ta en Tr van 25 en 24, maar toch. Ben benieuwd of hij dat ook gaat doen als de pomp weer omlaag gezet is. :)
OK dat lijkt er meer op.

op welke stand loopt de pomp nu?

Hoor je dat gebrom ook als de pomp alleen loopt, dus zonder dat de buitenunit loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
@Ramon_1984 Op de Warmtepomp zit wel iets, maar dat is volgens mij alleen een elektronische klok. Hier een foto van het kastje op de warmtepomp + een seriële poort?

@Daannn1987 Wij hebben een andere thermostaat. Er staat ook niets op aangegeven met een logootje of icoontje.Tevens zijn er geen storingen aanwezig in het systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door ThAZiP op 09-12-2017 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Daannn1987 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:18:
[...]

Wanneer er ±4kw wordt gebruikt, zie je dan ook het elektrisch element symbool op de thermostaat?
Pagina 6? Of heb je een andere thermostaat
https://www.ithodaalderop...g20wpu20mft20autotemp.pdf

En op pagina 29 staat een instructie hoe je storingen uit kunt lezen, dit al gedaan?
Uit de handleiding:
"Elektrisch verwarmingselement
Het ingebouwde elektrisch element kan alleen door handmatige vrijgave ingschakeld worden, voor extra comfort of als back-up in het geval van een systeemstoring. De vrijgave geldt voor 24 uur. Na deze periode moet het elektrisch element opnieuw handmatig vrijgegeven worden."

Op grond daarvan zou je moeten concluderen dat er geen automatische inschakeling van het verwarmingselement kán zijn. En de oorzaak van het hoge stroomverbruik dus ergens anders in gezocht moet worden (een kelderende COP door een hele lage flow door een bevroren leiding aan de bronzijde ofzo?)

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:26:
[...]

Uit de handleiding:
Het ingebouwde elektrisch element kan alleen door handmatige vrijgave ingschakeld worden, voor extra comfort of als back-up in het geval van een systeem-storing. De vrijgave geldt voor 24 uur. Na deze periode moet het elektrisch element opnieuw handmatig vrij-gegeven worden."

Op grond daarvan zou je moeten concluderen dat er geen automatische inschakeling van het verwarmingselement kán zijn. En de oorzaak van het hoge stroomverbruik dus ergens anders in gezicht moet worden (een kelderende COP door een hele lage flow door een bevroren leiding ofzo?)
Ik heb wellicht veel te veel woorden gebruikt; maar dat is inderdaad de crux. Dat element mag niet uit zichzelf aanspringen. De laatste keer dat men geweest is, was de brontemperatuur goed geloof ik. Het lijkt me stug dat bij -1 tot -5 een leiding bevriest - helemaal al na een nachtje vorst.

Er is in mijn installatie niets aanwezig wat 3000 kWh kan verbruiken. Daarbij is het bewezen dat dit verbruik accuut stopt als ik de exclusieve warmtepomp groep uitschakel. De compressor kan mag 1.1 kWh gebruiken en dat element dus 3.3 kWh... Het moet dat element zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:29
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:23:
[...]

OK dat lijkt er meer op.

op welke stand loopt de pomp nu?

Hoor je dat gebrom ook als de pomp alleen loopt, dus zonder dat de buitenunit loopt?
De pomp staat nog steeds op het allerhoogste, maar volgens mij stopt hij toch als de buitenunit ook stopt? Heb daar nog nooit op gelet, eerlijk gezegd. En om nu buiten te gaan staan kijken tot de fan stopt is niet heel aanlokkelijk. ;-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar
Uitblaas was extreem koud inderdaad, maar als de buitentemperatuur sensor gelijk op gaat ontdooit hij niet he, dat doet hij pas bij een verschil van X graden (instelbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:29:
[...]

Ik heb wellicht veel te veel woorden gebruikt; maar dat is inderdaad de crux. Dat element mag niet uit zichzelf aanspringen. De laatste keer dat men geweest is, was de brontemperatuur goed geloof ik. Het lijkt me stug dat bij -1 tot -5 een leiding bevriest - helemaal al na een nachtje vorst.

Er is in mijn installatie niets aanwezig wat 3000 kWh kan verbruiken. Daarbij is het bewezen dat dit verbruik accuut stopt als ik de exclusieve warmtepomp groep uitschakel. De compressor kan mag 1.1 kWh gebruiken en dat element dus 3.3 kWh... Het moet dat element zijn.
Kun je dat element handmatig ontkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:35:
[...]

Kun je dat element handmatig ontkoppelen?
Mijn pa vroeg me dat ook - ik heb geen idee. Ik denk dat ik dan in die warmtepomp moet gaan zitten rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:30:
[...]

De pomp staat nog steeds op het allerhoogste, maar volgens mij stopt hij toch als de buitenunit ook stopt? Heb daar nog nooit op gelet, eerlijk gezegd. En om nu buiten te gaan staan kijken tot de fan stopt is niet heel aanlokkelijk. ;-)
Ok zet de pomp 's terug naar 2 en kijk of de Ta dan hoger wordt.Bij mij werkte dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:30:
[...]

Ok zet de pomp 's terug naar 2 en kijk of de Ta dan hoger wordt.Bij mij werkte dat wel.

kalmpjes draaien anders krijg je een flow-error.

heb je geen oude webcam oid. Dan kun je van uit je luie stoel eea realtime bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hiMc4WanpP2PjQvB1sAAlIja/thumb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door amarkest op 09-12-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:37:
[...]

Ik ren naar de bijkeuken!

Edit: Dussss..... Pomp naar 2 en vermogen eerst naar 59 watt en nu stijgt het weer. Hij moest er blijkbaar even aan wennen.

Edit 2: En we zitten weer tegen de 900 watt.

Webcam heb ik helaas niet, maar mijn Fibaro stekker levert het verbruik ook behoorlijk realtime aan.

[ Voor 37% gewijzigd door Aziraphale op 09-12-2017 21:08 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:36:
[...]

Mijn pa vroeg me dat ook - ik heb geen idee. Ik denk dat ik dan in die warmtepomp moet gaan zitten rommelen.
Ik denk toch dat je nog even moet kijken naar je brontemperatuur. Je verbruik schiet weliswaar omhoog bij vorst, maar je mega-rekening suggereert dat je ook buiten die dagen een veel lagere COP hebt dan de >6 die je bij een T-bron van 10 zou moeten hebben. Het opgenomen vermogen van de compressor is weliswaar 1 kW, maar dat is bij 10/35. Het zou mij niet verbazen als die omhoog schiet als de bron te koud is geworden.
En helemaal perfect storm zou zijn: flow van de bron wordt beperkt door bevriezing, en via een achterdeur schakelt Itho dan via een interne noodprocedure het e-element in om de bron boven 0 te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:45:
[...]

Ik denk toch dat je nog even moet kijken naar je brontemperatuur. Je verbruik schiet weliswaar omhoog bij vorst, maar je mega-rekening suggereert dat je ook buiten die dagen een veel lagere COP hebt dan de >6 die je bij een T-bron van 10 zou moeten hebben. Het opgenomen vermogen van de compressor is weliswaar 1 kW, maar dat is bij 10/35. Het zou mij niet verbazen als die omhoog schiet als de bron te koud is geworden.
En helemaal perfect storm zou zijn: flow van de bron wordt beperkt door bevriezing, en via een achterdeur schakelt Itho dan via een interne noodprocedure het e-element in om de bron boven 0 te houden.
Ik ga deze zeker onthouden en doorgeven aan de monteur die ik heb ingeseind.

Even ter informatie; wat is de COP? En wat is een T-bron?

Mocht het zo zijn dat die brontemperatuur te laag is; wat is daar dan aan te doen? Is dat op te lossen? En hoe kan zijn dat ik daar dan last van heb, maar mijn buren (2 onder 1 kap en de buren waarmee ik de oprit deel) dit niet hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door ThAZiP op 09-12-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:45
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:26:
[...]

Uit de handleiding:
Het ingebouwde elektrisch element kan alleen door handmatige vrijgave ingschakeld worden, voor extra comfort of als back-up in het geval van een systeemstoring. De vrijgave geldt voor 24 uur. Na deze periode moet het elektrisch element opnieuw handmatig vrijgegeven worden."

Op grond daarvan zou je moeten concluderen dat er geen automatische inschakeling van het verwarmingselement kán zijn. En de oorzaak van het hoge stroomverbruik dus ergens anders in gezocht moet worden (een kelderende COP door een hele lage flow door een bevroren leiding aan de bronzijde ofzo?)
Had ik ook gelezen inderdaad, maar was benieuwd of de thermostaat wel door had dat dit gebeurde :)
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:26:
@Ramon_1984 Op de Warmtepomp zit wel iets, maar dat is volgens mij alleen een elektronische klok. Hier een foto van het kastje op de warmtepomp + een seriële poort?

@Daannn1987 Wij hebben een andere thermostaat. Er staat ook niets op aangegeven met een logootje of icoontje.Tevens zijn er geen storingen aanwezig in het systeem.
Is dit een ITHO thermostaat, en hoort deze bij de unit?
Wellicht is er ook een handleiding beschikbaar?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Daannn1987 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:49:
[...]

Had ik ook gelezen inderdaad, maar was benieuwd of de thermostaat wel door had dat dit gebeurde :)

[...]

Is dit een ITHO thermostaat, en hoort deze bij de unit?
Wellicht is er ook een handleiding beschikbaar?
Ja, het is de originele thermostaat. Dit is degene die er origineel bijgeleverd is. De versie uit jouw handleiding is van een latere generatie. Dit lijkt meer op mijn systeem.

https://www.ithodaalderop...ing_wpu_v2_30-01-2007.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:48:
[...]

Ik ga deze zeker onthouden en doorgeven aan de monteur die ik heb ingeseind.

Even ter informatie; wat is de COP? En wat is een T-bron?

Mocht het zo zijn dat die brontemperatuur te laag is; wat is daar dan aan te doen? Is dat op te lossen? En hoe kan zijn dat ik daar dan last van heb, maar mijn buren (2 onder 1 kap en de buren waarmee ik de oprit deel) dit niet hebben?
Wij zijn hier maar eenvoudige LW-gebruikers, dus houdt me ten goede :-):
- COP is de efficiëntie waarmee jouw wp de warmte uit het water vanuit de bodem kan opkrikken naar bruikbare warmte in je cv-systeem. Een COP van 6 betekent dat je 1 kWh elektriciteit nodig hebt om 6 kWh warmte te krijgen. Die efficiëntie daalt naarmate de afstand tussen de bron-temperatuur en de afgiftetemperatuur groter wordt. Bij bodembronnen rekenen ze vaak met 10˚C bron-T. Maar als dat om wat voor reden dan ook veel lager is dan zal je COP ook steeds lager worden. En je gebruik navenant hoger.
- Dat is echter mogelijk niet de hoofdverklaring voor jouw probleem, want je buren hebben er kennelijk geen probleem mee, terwijl jullie (begrijp ik) dezelfde bron delen? Hoe zit dat precies?
- Check je bron-T in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:57:
[...]

Wij zijn hier maar eenvoudige LW-gebruikers, dus houdt me ten goede :-):
- COP is de efficiëntie waarmee jouw wp de warmte uit het water vanuit de bodem kan opkrikken naar bruikbare warmte in je cv-systeem. Een COP van 6 betekent dat je 1 kWh elektriciteit nodig hebt om 6 kWh warmte te krijgen. Die efficiëntie daalt naarmate de afstand tussen de bron-temperatuur en de afgiftetemperatuur groter wordt. Bij bodembronnen rekenen ze vaak met 10˚C bron-T. Maar als dat om wat voor reden dan ook veel lager is dan zal je COP ook steeds lager worden.
- Dat is echter zeker niet de hoofdverklaring voor jouw probleem, want je buren hebben er kennelijk geen probleem mee, terwijl jullie (begrijp ik) dezelfde bron delen.
- Check je bron-T in ieder geval
Ik ben meer een eenvoudige WW-gebruiker en ik ben jullie nu al zeer erkentelijk!

Geen idee wat die COP is. Ik heb ook geen idee waar ik dat zou kunnen achterhalen. Verder weet ik niet precies hoe het werkt met die bronnen. De gehele wijk hier werkt met hetzelfde principe WW systemen. Ik snap in ieder geval wel de relatie tussen de waardes die je net doorgeeft; nu hoop ik ook (en ik ga er ook wel vanuit) dat de monteur dat ook weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:05:
[...]

Ik ben meer een eenvoudige WW-gebruiker en ik ben jullie nu al zeer erkentelijk!

Geen idee wat die COP is. Ik heb ook geen idee waar ik dat zou kunnen achterhalen. Verder weet ik niet precies hoe het werkt met die bronnen. De gehele wijk hier werkt met hetzelfde principe WW systemen. Ik snap in ieder geval wel de relatie tussen de waardes die je net doorgeeft; nu hoop ik ook (en ik ga er ook wel vanuit) dat de monteur dat ook weet.
Graag gedaan. Heb je nog Storingsmeldingen op je thermostaat / regelaar gezien? Zie de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:07:
[...]

Graag gedaan. Heb je nog Storingsmeldingen op je thermostaat / regelaar gezien? Zie de handleiding.
Nope - er zitten geen meldingen in. Daar kijk ik regelmatig naar en deze staat altijd op 0 / leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThAZiP Heeft het wellicht ook / misschien deels met de ECO-stand te maken ? Dagelijks en 's nachts de boiler tot 62C verwarmen ? ECO nachttarief -0.01 per kWh en zeer waarschijnlijk zeer hoge standby verliezen ? Bj de foutmeldingen zou code 82 zichtbaar 'moeten zijn', maar door anti-legionella programma wellicht niet getoond wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:17:
[...]

Veel verwarmingsoppervlak met 'de juiste' Ta zoals je nu aan het vinden bent/gevonden hebt doet wonderen/ik bedoel eigenlijk doet wat je er van mag verwachten. Gelukkig wel. BTW wat was de reden om die naregeling af te koppelen ?
Te vaak uit en aanschakelen van kamerthermostaat zorgde voor telkens weer een voluit gaande warmtepomp die niet de kans kreeg om een mooie run te maken met terugmodulerend vermogen.
Ik sta echt te kijken van het verschil.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:10:
[...]

Nope - er zitten geen meldingen in. Daar kijk ik regelmatig naar en deze staat altijd op 0 / leeg.
En via knop E voorgaande storingsmeldingen teruglezen? Zie handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
godfriedd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:36:
[...]

Ja klopt, Ik heb dat te laat doorgehad anders had ik gelijk die besteld. Ze hebben ook een 10kW in dezelfde behuizing als de 7,5 kW. Ik weet eigenlijk niet of die 3 maanden geleden al beschikbaar waren. Ik heb naar Spanje gemaild of hij ze kan leveren maar daar geen reactie op gehad. Volgens mij heeft niemand hier op het forum al dat nieuwe model anders zou ik er graag eens naar kijken. Volgens de datasheet zijn de nieuwe modellen ook compatible met mijn binnenunit, ik weet alleen niet of mijn FTC-5 print compatible is met de nieuwe buitenunit. Dat kan ik nergens vinden...
Ze hebben bij Spanje de 10kw versie, maar daar zul je even naar moeten vragen bij Jose want die staat nog niet online. De 112YAA staat al wel online: https://www.instaladorate..._query=yaa&submit_search= plaatje klopt alleen nog niet. De nieuwe 75YAA is er niet en volgens mij duurt het voorlopig nog wel even. Doordat de subsidie op de 112 2600 is, loont het daardoor waarschijnlijk niet om voor de 100YAA te gaan. Alle nieuwe YAA zubadan modellen moduleren trouwens hetzelfde dus de 10kw en de 12 kw zullen in de praktijk dus even ver terugmoduleren. Ik ga trouwens door bovenstaande redenen ook voor de 12kw versie (als de nieuwe 7.5kw was ik misschien daar voor gegaan maar die is er helaas niet).

Overigens hebben nu alle zubadans dezelfde behuizing als de 7.5 kw versie, en maar één enkele ventilator. Daarnaast is de COP ook wat verbeterd vanaf de oude versie. Je kunt even op deel 4 zoeken naar YAA en dan vindt je nog wat extra info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:17:
[...]

Te vaak uit en aanschakelen van kamerthermostaat zorgde voor telkens weer een voluit gaande warmtepomp die niet de kans kreeg om een mooie run te maken met terugmodulerend vermogen.
Ik sta echt te kijken van het verschil.
Ik ben niet zo verbaasd, ik heb nooit een thermostaat voor mijn WP gehad, v.a. begin WAR-only, zoals jij nu ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:18:
[...]

En via knop E voorgaande storingsmeldingen teruglezen? Zie handleiding
Nope. Is echt leeg. Er gaat sowieso bij een storing, een E in het scherm aan. Hij is sinds de storingen van begin dit jaar altijd leeg en schoon geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:14:
@ThAZiP Heeft het wellicht ook / misschien deels met de ECO-stand te maken ? Dagelijks en 's nachts de boiler tot 62C verwarmen ? ECO nachttarief -0.01 per kWh en zeer waarschijnlijk zeer hoge standby verliezen ? Bj de foutmeldingen zou code 82 zichtbaar 'moeten zijn', maar door anti-legionella programma wellicht niet getoond wordt ?
Dan is het vreemde nog steeds dat er voor meer dan 7 uur een stroomverbruik van 3300 watt per uur te zien is in de nacht. Wanneer er naar 62 graden moet worden verwarmd met een element van 3300 watt op 150 liter moet dit binnen korte tijd te doen zijn. Wanneer het helemaal leeg zou zijn en dan alsnog vanaf een graad of 7 naar 62 graden zou moeten verwarmen, zou dat geloof ik maar anderhalf uur mogen duren.

Alle andere bewoners hebben altijd dezelfde stand op de thermostaat. Dat is stand 2 en niet de Eco stand. Overdag water op 55 graden en 's nachts het legionella programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:49:
@SpiceWorm
Een spiraal voor de WP die niet de hele tapboiler verwarmt, heeft weinig nut.
Vandaar is het hier andersom, buffervat met hygienespiraal (en naverwarmer)

Je stookt je arm in de winter met het e-element. Zonnecollector doet dan ook niks en de WP kan het vat niet helemaal verwarmen.
Waarom? Het is een 300 liter boiler, waarvan de bovenste spiraal de bovenste 100 liter verwarmd. Het elektrisch element gaat alleen aan als er veel bezoek is en iedereen wil douchen (4 dagen per jaar zoiets). En als het echt moet verwarm je het vat tijdelijk tot 60 graden met de warmtepomp. En dan heeft de warmtepomp ook nog een elektrisch element, en als het dan op is, dan wacht de laatste maar even een half uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@Bram-Bos Het gaat hier om een WPU5i, daarvan heb ik nog nooit meetgegevens gezien

Maar voor de indruk voor een gemeten WPU5c (collectieve WKO) is SCOP RV+SSW bij elkaar 3,64 (over 4jr)

De opgegeven COP is wel RV=6,10 en SSW=2,45 maar dat is zoals gebruikelijk excl de energie voor 3x pomp, die wel in SCOP zitten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:23:
[...]

Nope. Is echt leeg. Er gaat sowieso bij een storing, een E in het scherm aan. Hij is sinds de storingen van begin dit jaar altijd leeg en schoon geweest...
Hoeveel kWh gebruikt je WP per dag als dit giga-verbruik níet plaatsvindt? Voor hoeveel verwamrd oppervlak ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Domba schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:32:
@Bram-Bos Het gaat hier om een WPU5i, daarvan heb ik nog nooit meetgegevens gezien

Maar voor de indruk voor een WPU5c (collectieve WKO) is SCOP RV+SSW bij elkaar 3,64 (over 4jr)

De opgegeven COP is wel RV=6,10 en SSW=2,45 maar dat is zoals gebruikelijk excl de energie voor 3x pomp, die wel in SCOP zitten
Helder, maar een verdubbeling of verdriedubbeling van je energiegebruik is extreem, en kan niet alleen verklaard worden door SCOp vs COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThAZiP Inderdaad is 7 uur 3300W veel te veel, maar met 3kW duurt het toch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nXF10avK86UHSppof5JJRG01/full.png
De temperatuur sensor op een minder optimale plek zou het feestje ook nog kunnen bederven, maar dit is allemaal niet realistisch want de berekening gaat uit van electra-only verwarming, terwijl de WP naar ik aanneem de bulk doet en het element alleen maar bijkomt om het laatste deel van het verwarmingstraject af te maken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:29:
[...]

Waarom? Het is een 300 liter boiler, waarvan de bovenste spiraal de bovenste 100 liter verwarmd. Het elektrisch element gaat alleen aan als er veel bezoek is en iedereen wil douchen (4 dagen per jaar zoiets). En als het echt moet verwarm je het vat tijdelijk tot 60 graden met de warmtepomp. En dan heeft de warmtepomp ook nog een elektrisch element, en als het dan op is, dan wacht de laatste maar even een half uurtje.
Klinkt allemaal wat onzeker en niet comfortabel.
Waarom geen Hellmann FSK en een wijas doorstroomverwarmer op 3-fase?
Kun je oneindig douchen.
En de WP verwarmd gewoon heel het vat indien nodig, op WP temperaturen van 30-35 graden.
Tevens tap je daar je CV verwarming uit

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
adnanoner schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:19:
[...]

Ze hebben bij Spanje de 10kw versie, maar daar zul je even naar moeten vragen bij Jose want die staat nog niet online. De 112YAA staat al wel online: https://www.instaladorate..._query=yaa&submit_search= plaatje klopt alleen nog niet. De nieuwe 75YAA is er niet en volgens mij duurt het voorlopig nog wel even. Doordat de subsidie op de 112 2600 is, loont het daardoor waarschijnlijk niet om voor de 100YAA te gaan. Alle nieuwe YAA zubadan modellen moduleren trouwens hetzelfde dus de 10kw en de 12 kw zullen in de praktijk dus even ver terugmoduleren. Ik ga trouwens door bovenstaande redenen ook voor de 12kw versie (als de nieuwe 7.5kw was ik misschien daar voor gegaan maar die is er helaas niet).

Overigens hebben nu alle zubadans dezelfde behuizing als de 7.5 kw versie, en maar één enkele ventilator. Daarnaast is de COP ook wat verbeterd vanaf de oude versie. Je kunt even op deel 4 zoeken naar YAA en dan vindt je nog wat extra info.
Bedankt voor de info! Die 112YAA lijkt me ideaal. Ik had al wel gezocht maar zag de plaatjes en dacht dat dit de oude modellen waren maar als je de types bekijkt klopt het inderdaad dat dit het nieuwe model is en dat deze dus gewoon leverbaar is. Ik wilde niet zo'n groot hoog ding met 2 fans maar daar zijn ze nu dus vanaf gestapt voor deze modellen. Wat ik wel opvallend vind is dat ze dus nu kennelijk met dezelfde condensor en ventilator hetzelfde bereiken als voorheen een veel grotere unit met 2 ventilatoren en ook nog eens met minder geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
crazyharrie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:26:
@SpiceWorm we praten hier dus omgerekend over 2100m3 gas op jaarbasis. Aanvoer 20C betekend niet dat het ook met -10C op temperatuur gaat blijven.

2100m3 gas op jaarbasis. Dat gaat een 5KW of 7,5 KW pomp niet wegpoetsen...
Ik denk zelf aan een Zubadan 11KW
Ik kwam zelf op een 1800 m3 gas equivalent uit, ligt er een beetje aan hoe je het hout waardeert. Als ik dat via de graaddagen verdeel over het jaar, over de periode dat de vloerverwarming aan staat, komt daar een kWh/graaddag uitrollen. Dat is dus een te hoog getal, aangezien de houtkachel maanden langer gestookt wordt dan de vloerverwarming en het houtverbruik van september t/m mei tel ik in de maanden november t/m april.

Via deze kWh/ graaddag dan kan je zo uitrekenen wat de kWh warmtevraag is per 24 uur bij -10. En dan neem je het max vermogen van de WP bij -10 (opzoeken in de handleiding) en dat vermenigvuldig je met 24. Dan heb je een theoretische benadering en dan is de 5 kW te klein, dan zitten defrosts er nog niet in. Maar als je dan het elektrisch element aanzet dan red die 5 kW het opeens wel. Dus sja. Wat is wijsheid.
Het hele jaar stoken met een warmtepomp die overgedimensioneerd is en bij -10 het elektrisch element in hoeft te schakelen of een warmtepomp die het hele jaar goed gedimensioneerd is en bij -10 elektrisch moet bijverwarmen.
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:26:
Voor netto 3.000 een compleet geinstalleerde WP incl SWW voorziening? Ik ben heel benieuwd naar je boodschappenlijstje, zou heel graag van het gas af gaan als het voor zo'n bedrag kan.
Eerder in deze topicreeks staan voorbeelden van mensen die voor 1500 euro een ecodan geïnstalleerd hebben ipv een ketel. In spanje kocht je de ecodan units en daar was je na subsidie netto 800 euro voor kwijt. Kan dat alleen nu niet weer vinden, vandaar dat ik het hier vraag hoe ze dat geregeld hebben. Maar ik ben bang dat het alle topics doorscrollen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:34:
[...]
Helder, maar een verdubbeling of verdriedubbeling van je energiegebruik is extreem, en kan niet alleen verklaard worden door SCOp vs COP
Mee eens, want rond 10000 kwhth/2800kWhe zit WP aardig aan zijn top.
Voor het overige verbruik moet je zoeken bij elektrisch element wat meer ingezet wordt, wat bij 3i en 5i ook de verwarming kan ondersteunen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:35:
[...]

Klinkt allemaal wat onzeker en niet comfortabel.
Waarom geen Hellmann FSK en een wijas doorstroomverwarmer op 3-fase?
Kun je oneindig douchen.
En de WP verwarmd gewoon heel het vat indien nodig, op WP temperaturen van 30-35 graden.
Tevens tap je daar je CV verwarming uit
Ze hebben net een nieuwe 300 liter boiler aangeschaft, omdat de vorige boiler door sunsystems geleverd, lekte en er was 0,0 garantie mogelijk. Als de boiler ook nog vervangen moet worden dan wordt het allemaal wel erg duur. Die doorstroomverwarmer is eventueel een optie idd, zou alleen mooi zijn als die in de technische ruimte geplaatst kan worden.
De WP het hele vat laten verwarmen wordt wel ingewikkeld - dan moet hij op de onderste spiraal aangesloten worden en daar zit anti-vries in. En dan ga je ook die anti-vries door je vloer pompen, dat kan opzich wel maar dan wordt de anti-vries van de ZB ook verdund en moet je vele liters nieuwe anti-vries kopen. Of daar moet een warmtewisselaar tussen. Maar het huidige idee vinden installateurs als ingewikkeld genoeg gezien de enorme bedragen die ze vragen dus het moet ook een beetje simpel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@SpiceWorm Gelukkig zijn er nog mensen op deze wereld die er heilig van zijn overtuigt dat je voor een prikkie zorgeloos op de 1e rang kan zitten.

Zelfs als je alle cijfers gaat afronden in je voordeel gaat het met de beoogde 5KW echt niet lukken.

Aangezien het oudere mensen betreft is mijn advies: hang een nieuwe plofketel neer, en bezorg deze mensen een onbezorgde warme oude dag.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@AUijtdehaag
Dus je hebt nog een Hellmann FSK en een wijas doorstroomverwarmer op 3-fase
Spiceworm heeft het over 1x 300 ltr tapwatervat, met waarschijnlijk een extra spiraal boven in voor de WP.
Das een heel ander verhaal. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BenEco
Ik kon een Hellmann niet kwijt op zolder, dus heb een DJG (dejonggorredijk) 450 ltr RVS vat met 3 spiralen op zijn kop gezet, en dus 3 spiralen als doorstroomspiraal + Wijas. (die ik binnen een week operatief heb, ben net 1 dag overgestapt op 3-fase)

Tapwater boilers doe ik niet aan (no offence).
Teveel nadelen.
(herrie WP, legionella, standby-verlies, hoge temperaturen voor WP, defrost bij plots hoog vermogen, niet gelijktijdig cv verwarmen)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2017 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
crazyharrie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:53:
@SpiceWorm Gelukkig zijn er nog mensen op deze wereld die er heilig van zijn overtuigt dat je voor een prikkie zorgeloos op de 1e rang kan zitten.
Ik snap je niet, doel je dan op mij? Of over de mensen die voor 1500 euro een l/w warmtepomp geïnstalleerd hebben? Ik weet het niet, waar is het meer werk of moeilijker dan een airco+cv ketel installeren? Ik zou niet weten waarom je een warmtepomp van 9000 euro moet kopen die voor 6000 euro geïnstalleerd moet worden. }:O

Ik denk dat installateurs dit soort prijzen vragen omdat ze gewoon niet zo goed snappen waar ze mee bezig zijn en een financiële buffer willen voor als het systeem niet goed werkt, niet goed presteert, etc, dat ze dan geld hebben om de klant tegemoet te komen of reparaties te maken. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Ik kan het alleen niet, ik heb bijna geen ervaring in de praktische uitvoering. Rekenen met cijfers en techniek kan ik wel.
Zelfs als je alle cijfers gaat afronden in je voordeel gaat het met de beoogde 5KW echt niet lukken.
Omdat? Waar rond ik de cijfers af in de richting van minder verbruik?
Als de 24 uur warmteproductie bij -10 met elektrisch element toch voldoende is, waarom zou je dan een grotere warmtepomp plaatsen? Wat ik zeg: die 6 kuub hout wordt het hele jaar door verbruikt maar enkel geboekt op de maanden waarop de vloerverwarming aan staat. Daarnaast is het vaak 25c in de woonkamer als de houtkachel aan staat... Dus daar reken ik tweemaal flink meer verbruik dan het toekomstige verbruik. Een 5 kW warmtepomp kan veel warmte maken per 24 uur, ook bij -10.
Aangezien het oudere mensen betreft is mijn advies: hang een nieuwe plofketel neer, en bezorg deze mensen een onbezorgde warme oude dag.
Dat is zeker een optie. Ik denk, gezien het gedoe, dat we hier al 2 jaar mee bezig zijn en nog niks fatsoenlijks voor elkaar hebben, ik er binnenkort klaar mee ben.

[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 09-12-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SpiceWorm Hoeveel kan het afgiftesysteem uberhaupt afgeven, als houtstoken om welke reden dan ook niet meer kan/gewenst is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:01:
@SpiceWorm Hoeveel kan het afgiftesysteem uberhaupt afgeven, als houtstoken om welke reden dan ook niet meer kan/gewenst is ?
Er is op de hele onderste verdieping vloerverwarming, 10 cm hart op hart, Als je de vloer 24/7 op 20c houdt dan wordt het in de woonkamer 18c, ook als het koud (0c) is buiten. Dus daar zit nog flink speelruimte - 25c, 30c etc. Sterker nog, ik ben bang dat de WP te koud retourwater krijgt.

Daarnaast is er nog een ventilatie/luchtverwarmingsysteem. De afgezogen ventilatielucht gaat door een warmtewisselaar heen om de inkomende schone lucht op te warmen. Als het erg koud is buiten, zeg -5 / -10 dan kan de lucht uit de uitblaasopeningen wel wat koud worden. Als bonus kan dat dus wat opgewarmd worden. Alles aan verwarming wat je in de technische ruimte toevoegt komt ten goede aan het hele huis.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 09-12-2017 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@SpiceWorm 1800 - 2100m3, laten we het even veilig doen en 2100m3 nemen, dat is tijdens een 'normaal' jaar 0.75m3/gd. Bij de standaard aangenomen 18C waarbij je begint te stoken dien je bij -10C dus 28C te overbruggen. Op die dag gaat er 28*0.75*1.1(stookseizoen-toeslag)=23.2m3 gas door heen. Dat is uitgaande van 8kWh voor 1m3, 186kWh die geproduceerd moet worden, daar heb je netto per uur 7.74kW voor nodig. Een 5kW'tje gaat dat uiteraard op geen stukken na lukken.
Edit:
Met 2 5kW'ers en 2 maal subsidie, samen 1600-2000 eventueel nog wat transportkosten kom je ook aan de gewenste/benodigde capaciteit, terugmoduleren tot 2.5kW kan dan ook. Even een slim plan bedenken hoe je de 2 WPen bij zeer koud weer ieder de helft v.d. vloerverwarming laat doen en in voor- en naseizoen 1 WP alle circuits doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:32:
[...]

Hoeveel kWh gebruikt je WP per dag als dit giga-verbruik níet plaatsvindt? Voor hoeveel verwamrd oppervlak ongeveer?
Ik heb alles in een Excel pivot staan. Ik zit nu op mijn telefoon en kan alleen dit delen omdat Excel op mijn telefoon geen Pivot ondersteunt.

https://www.flickr.com/ph...4078059907/in/dateposted/

Het hangt echt af of de warmtepomp flink moet werken, maar de resultaten nu zijn best prima. Punt is nog wel dat het verbruik de laatste jaren wel fors gestegen is als ik Essent mag geloven. Naar aanleiding van dit gedoe heb ik begin van het jaar met Essent gebeld waaerbij ze aangaven dat het verbruik door de jaren heen zo gestegen is. Ze kwamen van een jaargebruik van ~6500 kWh, naar 8000 kWh en ons eerste jaar was dus 13.500 kWh.

Er zijn geen grote aanpassingen aan het huis gedaan voor wat betreft de elektrische installatie en onze gezinssamenstelling is identiek. 2 volwassen en een zoontje van inmiddels ruim 3.5 jaar.

Ons huis heeft een vloeroppervlak van 185m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:20:
[...]

Ik heb alles in een Excel pivot staan. Ik zit nu op mijn telefoon en kan alleen dit delen omdat Excel op mijn telefoon geen Pivot ondersteunt.

https://www.flickr.com/ph...4078059907/in/dateposted/

Het hangt echt af of de warmtepomp flink moet werken, maar de resultaten nu zijn best prima. Punt is nog wel dat het verbruik de laatste jaren wel fors gestegen is als ik Essent mag geloven. Naar aanleiding van dit gedoe heb ik begin van het jaar met Essent gebeld waaerbij ze aangaven dat het verbruik door de jaren heen zo gestegen is. Ze kwamen van een jaargebruik van ~6500 kWh, naar 8000 kWh en ons eerste jaar was dus 13.500 kWh.

Er zijn geen grote aanpassingen aan het huis gedaan voor wat betreft de elektrische installatie en onze gezinssamenstelling is identiek. 2 volwassen en een zoontje van inmiddels ruim 3.5 jaar.
Het feit dat het energiegebruik jaar na jaar stijgt lijkt me een belangrijke aanwijzing dat jullie bron niet voldoende geregenereerd wordt in de zomermaanden. Je onttrekt dan meer in de winter, dan je via koeling van je huis + collectoren in de zomer aan de bron toevoegt. Echt vitaal om je brontemperatuur te kennen. Is dat echt niet te achterhalen in die Itho-thermostaat?

Enne: hoeveel procent van dat maandgebruik is voor jullie WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThAZiP die 6500 8000 naar 13500 is alle electra-verbruik naar ik aanneem ? Als je daar 'een standaard' verbruik voor overig van 3500 aftrekt wordt het allemaal nog gekker: 3000 4500 en 10000 voor waarschijnlijk de WP.
Heb je uberhaupt deze zomer wel gekoeld en daarmee je bron onderhouden ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Ik kan het moeilijk extrapoleren. Punt is dat de WP aanslaat wanneer de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt.

As we speak gebruiken we 730 Wh. Er staat geen groot witgoed aan. De warmtepomp staat nu ook niet aan. Wel onze TV en het een en ander aan verlichting, NAS, HTPC laptop, wat netwerk apparatuur, koelkast enzovoorts.

[ Voor 11% gewijzigd door ThAZiP op 09-12-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:28:
Ik kan het moeilijk extrapoleren. Punt is dat de WP aanslaat wanneer de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt.

As we speak gebruiken we 730 kWh. Er staat geen groot witgoed aan. De warmtepomp staat nu ook niet aan. Wel onze TV en het een en ander aan verlichting, NAS, HTPC laptop, wat netwerk apparatuur, koelkast enzovoorts.
Als je je brontemperatuur niet kunt achterhalen adviseer ik je om de komende paar dagen per dag zo precies mogelijk te schatten hoeveel kWh er gebruikt wordt door de warmtepomp. Mag er best 20% naast zitten, het gaat om een indruk. OP basis daarvan is waarschijnlijk al aardig in te schatten wat je brontemperatuur daadwerkelijk is, gegeven de hoeveelheid verwarmde m2, de isolatiegraad van je woning en de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:28:

As we speak gebruiken we 730 kWh. Er staat geen groot witgoed aan. De warmtepomp staat nu ook niet aan. Wel onze TV en het een en ander aan verlichting, NAS, HTPC laptop, wat netwerk apparatuur, koelkast enzovoorts.
730W ipv kWh

Tv kan al 350W zijn als het een plasma is bijv.
Dan nog routers, koelkast, vriezer, verlichting, cv pomp, ventilatie enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:32:
[...]

Als je je brontemperatuur niet kunt achterhalen adviseer ik je om de komende paar dagen per dag zo precies mogelijk te schatten hoeveel kWh er gebruikt wordt door de warmtepomp. Mag er best 20% naast zitten, het gaat om een indruk. OP basis daarvan is waarschijnlijk al aardig in te schatten wat je brontemperatuur daadwerkelijk is, gegeven de hoeveelheid verwarmde m2, de isolatiegraad van je woning en de buitentemperatuur.
Maandag bel ik met de monteur om een afspraak te maken, waarschijnlijk voor vrijdag. Dan weet ik sowieso de bron temperatuur. Sowieso hangt de energie logger in het netwerk en tikt lekker verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Rol-Co schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:35:
[...]

730W ipv kWh

Tv kan al 350W zijn als het een plasma is bijv.
Dan nog routers, koelkast, vriezer, verlichting, cv pomp, ventilatie enz enz
Haha. Aangepast naar Watt, excuus.

Klopt. Het is allemaal klein grut en de standaard huishoud producten. Er sloeg net iets af denk ik wat zit nu weer op 660W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
adnanoner schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:51:
[...]
@koevlaas2 Je zou toch ook nog een doorstomer erbij kunnen plaatsen?
Een doorstromer kent ook zijn grenzen, van 15c aanvoer 45c maken is een uitdaging voor zo'n ding.
Wat wel zou kunnen is nog een buffervat met hygiëne spiraal en hier de ventilatie WP boiler mee vullen (voorverwarmd) en dan nog een doorstromer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen waarom de 'Hydrobox' (binnenunit van een split model bij Mitsubishi) een verwarmingselement heeft?

De EHSC-VM2C heeft bijvoorbeeld een 2kW verwarmingselement. Is dat om het huis te verwarmen als de buitenunit geen warmte geeft? 2kW is toch niets??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@ThAZiP Heb je een logboek erbij?

Als het goed is, zit daar een handleiding van de schakelklok in (de foto van klokje in je WP zelf)
Als je die eens bekijkt, hoe vaak en wanneer je per dag exact warmwater bereiding hebt en dat vergelijkt wanneer je extra verbruik hebt.

Dat extra verbruik van E-element moet je ook kunnen zien in error log als code 82 volgens de handleiding van 1e gen. waar je naar linkt, die je ook hebt volgens artikelnummer 545-0003 op je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:53:
[...]

Een doorstromer kent ook zijn grenzen, van 15c aanvoer 45c maken is een uitdaging voor zo'n ding.
Huh? Met drie-fasen doet hij dat hier met drie vingers in zijn neus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:28:
[...]
Alle andere bewoners hebben altijd dezelfde stand op de thermostaat. Dat is stand 2 en niet de Eco stand. Overdag water op 55 graden en 's nachts het legionella programma.
Dat lijkt mij sterk, het legionella programma zou 1x per week moeten draaien (en dat is al 'veel')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:42:
Eerder in deze topicreeks staan voorbeelden van mensen die voor 1500 euro een ecodan geïnstalleerd hebben ipv een ketel. In spanje kocht je de ecodan units en daar was je na subsidie netto 800 euro voor kwijt. Kan dat alleen nu niet weer vinden, vandaar dat ik het hier vraag hoe ze dat geregeld hebben. Maar ik ben bang dat het alle topics doorscrollen wordt.
Ik ken wel verhalen dat de Panasonic mono 5kW voor 2-300 euro op je deurmat stond, maar dan heb je nog geen installatie of SWW oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:54:
Kan iemand mij uitleggen waarom de 'Hydrobox' (binnenunit van een split model bij Mitsubishi) een verwarmingselement heeft?

De EHSC-VM2C heeft bijvoorbeeld een 2kW verwarmingselement. Is dat om het huis te verwarmen als de buitenunit geen warmte geeft? 2kW is toch niets??
Dat ding is primair om eens in de 7/14 dagen het legionellaprogramma uit te voerenin je SWW-vat. Hij gaat dan naar een temperatuur die hij niet standaard op de warmtepomp kan halen (60-65 graden). In theorie kan dat element ook meehelpen voor je primaire watercircuit voor als je wp het niet trekt maar ik denk dat hij daar weinig voor elkaar krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Domba schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:54:
@ThAZiP Heb je een logboek erbij?

Als het goed is, zit daar een handleiding van de schakelklok in (de foto van klokje in je WP zelf)
Als je die eens bekijkt, hoe vaak en wanneer je per dag exact warmwater bereiding hebt en dat vergelijkt wanneer je extra verbruik hebt.

Dat extra verbruik van E-element moet je ook kunnen zien in error log als code 82 volgens de handleiding van 1e gen. waar je naar linkt, die je ook hebt volgens artikelnummer 545-0003 op je foto.
Ik heb de originele handleiding zeker nog, heb daar alleen nooit iets in gezien over die klok. Ook een logboek heb ik nog niet gezien.

Na het opnieuw lezen van de handleiding kan il wel twee dingen lostrekken.

1. Het elektrisch element wat kan worden ingeschakeld bij storing of door op knop B te drukken op de thermostaat.

2. De boilerboost die sec geldt voor het snel opwarmen van boiler water. Dit doe je door knop D te drukken.

Kan ik er wel vanuit gaan dat beide scenario's hetzelfde element gebruiken? Lijkt me wel toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:55:
[...]

Dat lijkt mij sterk, het legionella programma zou 1x per week moeten draaien (en dat is al 'veel')
Kan zeker kloppen wat je zegt. Het ging me met name om de geselecteerde stand en het patroon wat daarbij hoort. De frequentie van die legionella preventie week ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

godfriedd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:59:
[...]

Dat ding is primair om eens in de 7/14 dagen het legionellaprogramma uit te voerenin je SWW-vat. Hij gaat dan naar een temperatuur die hij niet standaard op de warmtepomp kan halen (60-65 graden). In theorie kan dat element ook meehelpen voor je primaire watercircuit voor als je wp het niet trekt maar ik denk dat hij daar weinig voor elkaar krijgt...
Bij mij is het 3kW element voor 3 dingen

Legionella
Defrost ondersteuning
Noodverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
godfriedd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:59:
[...]

Dat ding is primair om eens in de 7/14 dagen het legionellaprogramma uit te voeren. Hij gaat dan naar een temperatuur die hij niet standaard op de warmtepomp kan halen (60-65 graden). In theorie kan dat element ook meehelpen voor je primaire watercircuit voor als je wp het niet trekt maar ik denk dat hij daar weinig voor elkaar krijgt...
Dus dan gaan ze ervan uit dat je er een boiler zonder electrisch element achter hangt?
Rol-Co schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:03:
[...]

Bij mij is het 3kW element voor 3 dingen

Legionella
Defrost ondersteuning
Noodverwarming
Defrost kan ik nog begrijpen, maar noodverwarming zet denk ik echt 0,0 zoden aan de dijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 09-12-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:04:
[...]

Dus dan gaan ze ervan uit dat je er een boiler zonder electrisch element achter hangt?

[...]

Defrost kan ik nog begrijpen, maar noodverwarming zet denk ik echt 0,0 zoden aan de dijk?
Klopt! Zo geloof ik in ieder geval dat de standaard opzet is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:54:
[...]

Huh? Met drie-fasen doet hij dat hier met drie vingers in zijn neus
Oke, maar dan heeft de setup ook nog een 12 KW T cap draaien met een 9 KW electro element erin.
Wanneer alles gelijktijdig aangaat knallen de hoofdzekeringen uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3kW is wel 72kWh per dag of 9m3 gas equivalent.
Edit:
In een beetje geisoleerde woning kom je daar al een heel eind mee.
Edit2:
Vorig jaar heb ik me met 1.8kW en een beetje bijstook van butaangas door november-december-begin januari gered.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:10:
3kW is wel 72kWh per dag of 9m3 gas equivalent.
Edit:
In een beetje geisoleerde woning kom je daar al een heel eind mee.
Daar heb je gelijk in, ik was het 24hr component vergeten.

Qua voorstellingsvermogen gaat het mij wel te boven. Heb een oud Tefal kacheltje van 2kW, kan mij niet voorstellen dat die heel mijn huis kan verwarmen maar volgens de berekening zou het moeten kunnen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wolly Een 700W verbruikende met COP=4.28 draaiende WP produceert ook 3kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:14:
[...]

Daar heb je gelijk in, ik was het 24hr component vergeten.

Qua voorstellingsvermogen gaat het mij wel te boven. Heb een oud Tefal kacheltje van 2kW, kan mij niet voorstellen dat die heel mijn huis kan verwarmen maar volgens de berekening zou het moeten kunnen _/-\o_
Mijn 15m2 uitbouw keuken is zo warm met 850 watt ir paneel.

En wat installatie betreft was ik met 2500 euro klaar, wel zelf gedaan.
En dat is inclusief buffer en extra wp boiler.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:08:
@Tomexergie In de koeltechniek, want daar hoort de warmtepomp ook bij, staat de condensor altijd buiten qua naam, ongeacht zijn functie op dat moment.
Als iemand het dus over de condensor heeft, hoef je dus nooit te vragen of dat tijdens koelen of verwarmen is.
Ik dacht eerst dat het een vergissing was, maar ik begrijp dat het vak terminologie deformatie is. Bij split staat toch echt de condensor binnen en de verdamper buiten alleen bij mono staan ze beide buiten. Meer kan ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:04:

Daarom is het ook noodverwarming, vorstvrij houden bijv
Verwacht geen 22 graden in de kamer, al kan je het wel warm houden ermee, de wp levert nu ook 2,7-3kW aan warmte om het warm te houden.
En geen defrosts nodig :)

Zo heb ik ook mijn warmtemeter getest, exact 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:55:
[...]
Buiten dat het bijpassende boilervat bij een w/w WPU 90ltr,/ 150ltr en soms 200ltr is, is me vertelt dat de 1e gen w/w WPU5i ook niet echt warm SWW kan aanmaken zonder gebruik van het E-element.
Ook al zit er R134a in, zoals de meeste warmtepompboilers die hier voorbij komen, kan die max maar iets van 42-45C leveren, een dikke 10-15C minder dan de huidige R410a l/w WP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 07:45:

Waarom? Dan help je de natuurlijke gelaagdheid goed om zeep in zo'n vat. Ik heb de spiralen ook in serie aangesloten om die reden. Als er dan bijverwamd wordt bijvoorbeeld bij een half verwarmd vat (bovenin 50 graden, onderin 15) dan wil je die warme bel het liefst zo lang mogelijk bovenin houden lijkt mij.
Alle warmte gaat sowieso al naar boven in de boiler, het maakt dus niet uit volgens mij.
@zw7 gebruikt zijn boiler zelfs als buffer via de solar spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
arnnold schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:16:
[...]

Een valse, gemene klant. Maakt een hoop heibel, onterecht durf ik te stellen. Houd er rekening mee dat hij "korting" gaat bedingen.
We gaan het zien, ik heb hem een aantal whatapp berichten gestuurd en we zijn weer on speaking terms.
Ik moet de boel namelijk nog goed inregelen, en de laatste puntjes op de i zetten.
Hij heeft hierop gereageerd en ik zie wel dat ik daar volgende week weer sta om o.a. zijn flow te verhogen en temperatuur (Ta) te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Tomexergie Technisch gezien zit tijdens verwarmen de condensor binnen en verdamper binnen, dat is een feit.

Maar als in je buitendeel de "verdamper" kapot is, zul je een nieuwe condensor moeten bestellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Oxellaar schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:19:
@Tomexergie Technisch gezien zit tijdens verwarmen de condensor binnen en verdamper binnen, dat is een feit.

Maar als in je buitendeel de "verdamper" kapot is, zul je een nieuwe condensor moeten bestellen. ;)
Omdat dit tot WP omgebouwde AC units zijn zal bij de onderdelen fabricage dit een verdamper genoemd worden, maar jouw wijze van benoeming van dit onderdeel zal zeker tot verwarring leiden op dit warmtepomp forum.
Het is trouwens treurig dat er geen tot WP geoptimaliseerde buitenunits zijn en dat we het moeten hebben van omgebouwde aziatische AC units met uit de kast getrokken warmtewisselaars voor condensatie. Er zou geoptimaliseerd moeten worden voor WP bedrijf i.p.v. AC bedrijf.
De kleinere WP (5kW) hebben een hogere COP hebben dan de grote units bij nagenoeg alle merken, terwijl dit warmtetechnisch gezien omgekeerd zou moeten zijn omdat de verliezen bij grote unit in verhouding lager zijn. De grotere units zijn zeker niet geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:51:
[...]

Omdat dit tot WP omgebouwde AC units zijn zal bij de onderdelen fabricage dit een verdamper genoemd worden, maar jouw wijze van benoeming van dit onderdeel zal zeker tot verwarring leiden op dit warmtepomp forum.
Het is trouwens treurig dat er geen tot WP geoptimaliseerde buitenunits zijn en dat we het moeten hebben van omgebouwde aziatische AC units met uit de kast getrokken warmtewisselaars voor condensatie. Er zou geoptimaliseerd moeten worden voor WP bedrijf i.p.v. AC bedrijf.
De kleinere WP (5kW) hebben een hogere COP hebben dan de grote units bij nagenoeg alle merken, terwijl dit warmtetechnisch gezien omgekeerd zou moeten zijn omdat de verliezen bij grote unit in verhouding lager zijn. De grotere units zijn zeker niet geoptimaliseerd.
Misschien toch wel, bijv de Nefit mono en de wat duurdere modellen, AI, SE, Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:54:

Boost voor legionella bestrijding met een tapwaterboiler.
Maar 55 graden zou de ecodan wel moeten kunnen halen
Ik heb geen tapwaterboiler, dus e-element staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Goedemorgen,

Ter aanvulling. Zojuist bij wakker worden meteen de energie logger gecheckt en jawel, een actueel verbruik van 4530w. Ik kan nu even niet terugzien hoe lang dit al loopt maar ik neem aan vanaf vannacht 02u.

De kamertemperatuur staat ingesteld op 20.5, maar gemeten is 20.1. Toen ik naar bed ging stond ie op 20.7 geloof ik (rond 24u).

Heb de groep van de WP uitgeschakeld en het gebruik zakte meteen naar 640w.

Heb inmiddels de WP weer ingeschakeld maar het verbruik is nog laag nu.

De huidige buitentemperatuur is volgens de app 2 graden met een gevoelstemperatuur van -2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
jacovn schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:45:
Even een vraag:
Heeft iemand ervaring met een sier/design radiator in de badkamer op ltv temperaturen.

Mijn instalateur gaf me aan dat het weinig tot niets gaat doen op de water temperaturen onder de 30 graden.

Een andere optie is een electrische, maar ook die heeft een issue: thermostaat op 35 en hij gaat stoken om de hele ruimte op die temperatuur te krijgen.

Of is er een 3e optie met iets als een handoek droger die afschakelt na tijd/lokaal gemeten temperatuur.
Er komt mechanische afzuiging (qualityflow) en hoofd vloerverwarming in de ruimte.
IK heb een ir plaat aan het plafond gehangen die middels een zwave inbouw wordt aangestuurd. Twee maal voordeel handdoeken drogen en je kunt je warm afdrogen, want hij hangt precies op de goed plek in de inloopdouche. En houd ook rekening met een lagere ta dan 30. Ik zit hier vanochtend op 25 graden.
ThAZiP schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:29:
[...]

Hier een w/w gebruiker. Mijn bron zit nog op 9.5 graden. Aangezien je aangeeft behoorlijk te koelen en het stookseizoen nog niet zo lang loopt, althans daar ga ik van uit, lijkt het me stug dat je bron al heel erg is afgekoeld.

Wat is de druk in je bronsysteem? En je kunt de temperaturen van je bron ook meten op de buizen waarop het binnenkomt? Die zitten ongetwijfeld in de buurt van de wp. Je hebt of twee buizen die naar binnen en buitengaan, dan meet je die, desnoods met een simpele temperatuurmeter, of je hebt een verdeler hangen.

Verder zou ik voor nu nachtverlaging invoeren, zodat de wp 's nachts niet hoeft te stoken, zodat je overdag kan kijken wat er gebeurd. Ik neem aan dat je niet om 2 uur 's nachts er naast wil gaan zitten.
En laat een stroommeter aanbrengen, bij de wp of in de meterkast, zodat je de gegevens kunt loggen.

En elke nacht een legionella run is veel te veel.

En als laatste zomaar de stroom eraf gooien is niet goed voor je wp, daaar moet je wel voorzichtig mee zijn. Mijn fabrikant raadt dat met klem af.

[ Voor 2% gewijzigd door jerh op 10-12-2017 08:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
jerh schreef op zondag 10 december 2017 @ 08:31:
[...]

IK heb een ir plaat aan het plafond gehangen die middels een zwave inbouw wordt aangestuurd. Twee maal voordeel handdoeken drogen en je kunt je warm afdrogen, want hij hangt precies op de goed plek in de inloopdouche. En houd ook rekening met een lagere ta dan 30. Ik zit hier vanochtend op 25 graden.

[...]

Hier een w/w gebruiker. Mijn bron zit nog op 9.5 graden. Aangezien je aangeeft behoorlijk te koelen en het stookseizoen nog niet zo lang loopt, althans daar ga ik van uit, lijkt het me stug dat je bron al heel erg is afgekoeld.

Wat is de druk in je bronsysteem? En je kunt de temperaturen van je bron ook meten op de buizen waarop het binnenkomt? Die zitten ongetwijfeld in de buurt van de wp. Je hebt of twee buizen die naar binnen en buitengaan, dan meet je die, desnoods met een simpele temperatuurmeter, of je hebt een verdeler hangen.

Verder zou ik voor nu nachtverlaging invoeren, zodat de wp 's nachts niet hoeft te stoken, zodat je overdag kan kijken wat er gebeurd. Ik neem aan dat je niet om 2 uur 's nachts er naast wil gaan zitten.
En laat een stroommeter aanbrengen, bij de wp of in de meterkast, zodat je de gegevens kunt loggen.

En elke nacht een legionella run is veel te veel.

En als laatste zomaar de stroom eraf gooien is niet goed voor je wp, daaar moet je wel voorzichtig mee zijn. Mijn fabrikant raadt dat met klem af.
Het lijkt me niet met de legionella preventie te maken te hebben, in de tijden dat er niet of nauwelijks gestookt wordt zie ik dit verbruik niet terug.

Het is inderdaad niet wenselijk om de WP telkens uit te zetten, ik doe dat dan ook niet, dit is de tweede keer. Het vreemde is wel dat de compressor net een tijd gelopen heeft, maar dat idiote verbruik niet teruggekomen is. Dat elektrische element is dus niet opnieuw bijgesprongen..

Ik heb een stroommeter hangen aan de slimme energiemeter. Deze logt het totale verbruik van het huis op 10 seconden nauwkeurig. Ik zal eens kijken of ik die buizen kan vinden vanuit de bron. Wordt vervolgd...

Edit: te vroeg gejuicht. Er staat weer 4kWh op de meter.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
ThAZiP schreef op zondag 10 december 2017 @ 08:41:
[...]

Het lijkt me niet met de legionella preventie te maken te hebben, in de tijden dat er niet of nauwelijks gestookt wordt zie ik dit verbruik niet terug.

Het is inderdaad niet wenselijk om de WP telkens uit te zetten, ik doe dat dan ook niet, dit is de tweede keer. Het vreemde is wel dat de compressor net een tijd gelopen heeft, maar dat idiote verbruik niet teruggekomen is. Dat elektrische element is dus niet opnieuw bijgesprongen..

Ik heb een stroommeter hangen aan de slimme energiemeter. Deze logt het totale verbruik van het huis op 10 seconden nauwkeurig. Ik zal eens kijken of ik die buizen kan vinden vanuit de bron. Wordt vervolgd...

Misschien heel raar maar is de meter wel goed? Test eens met waterkoker of iets dergelijks.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
jerh schreef op zondag 10 december 2017 @ 08:31:
[...]

Ik heb al afgestapt van het idee voor de radiator met water. Wat je al schrijft, te lage temperatuur en half jaar lang wellicht koud water om te koelen in de leidingen..

Op zoek naar een Electrische dus die een timer heeft en we aanzetten na het douchen en dan uit gaat na xx minuten. De warmte die er dan extra komt wordt wel door de wtw installatie voor een groot deel herwonnen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
Knowbody schreef op zondag 10 december 2017 @ 06:55:
[...]

Misschien toch wel, bijv de Nefit mono en de wat duurdere modellen, AI, SE, Nibe?
Nefit heeft toch geen grote mono's? 9kw is volgens mij de max. en voor de rest zijn het allemaal kleintjes.
Doet Hitachi het bijvoorbeeld beter, die hebben een 11kw mono met een A+++ label, cop5.
Nefit heeft nog geen enkele A+++.

Op het moment dat je vermogen nodig hebt bij Nefit kom je in de splits alleen hebben ze wat vreemde data. Sommige kleine en grote presteren heel netjes, en dan tussen liggende modellen weer slecht.
Onder vorbehoud van het feit dat ik nog nergens goede data van de nefits heb kunnen vinden. Zelf leveren ze deze ook niet aan. Bijv 12kw is matig, 13kw goed, 14 en 16 weer matig en dan 17 weer zeer netjes, zeker met dit vermogen. Lijkt dus ook niet echt op goede optimalisatie specifiek voor warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
jacovn schreef op zondag 10 december 2017 @ 09:34:
[...]

Ik heb al afgestapt van het idee voor de radiator met water. Wat je al schrijft, te lage temperatuur en half jaar lang wellicht koud water om te koelen in de leidingen..

Op zoek naar een Electrische dus die een timer heeft en we aanzetten na het douchen en dan uit gaat na xx minuten. De warmte die er dan extra komt wordt wel door de wtw installatie voor een groot deel herwonnen.
Ik heb hem gewoon op een schakelaar naast de verlichting zitten en een zwave relais er achter, dan kan je hem met de hand bedienen en via domotica. Lijkt mij handiger dan een alleen een timer.

Mij vrouw vind de badkamer door gebrek aan hoge temperatuur bronnen zowiezo aan de koude kant, ondanks dat de thermometer meer dan 22 graden aangeeft, die vindt de straling van de ir plaat geweldig, dus zet hem ook wel eens actief aan. Nadeel van lage aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

ThAZiP schreef op zondag 10 december 2017 @ 08:41:
[...]

*knip*

Geen idee hoe het met w/w zit maar bijvoorbeeld nu mijn buitenunit met sww maken bezig is het totaal verbruik in het huis 7901 Watt. Waarvan 5232 Watt van de WP.

Dit is voor een bepaalde periode toch niet heel vreemd. We als het de hele nacht doorgaat.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:51:
[...]

Allereerst komt de benaming uit de koeltechniek en niet uit de airco hoek.

Nou reken maar dat die "airco's" bijzonder ver geoptimaliseerd zijn om te verwarmen. Daar liegen de COP cijfers toch niet om.Bij grote units gaat één ding gigantisch meespelen en dat zijn de afmetingen.
Een beter rendement is alleen te behalen door de verdamper ;) groter te maken.
En een buitendeel is alleen maar zo groot vanwege de afmetingen van de verdamper.
De buitenunit van mijn 3.5kW Samsung is even groot als de 5kW Elga, bijvoorbeeld.
De Samsung heeft veel meer vermogen bij -10 en verplaatst ook meer lucht.
Maar kleine grote airco's hebben ook altijd al een lager rendement gehad dan kleine.

@Knowbody Inderdaad, de Nefit monoblock is een echte warmtepomp die ook kan koelen.
In de onderdelenlijst staat er ook verdamper bij het buitendeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:47:
[...]

Maar kleine airco's hebben ook altijd al een lager rendement gehad dan kleine.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:00
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:58:
@BenEco
Ik kon een Hellmann niet kwijt op zolder, dus heb een DJG (dejonggorredijk) 450 ltr RVS vat met 3 spiralen op zijn kop gezet, en dus 3 spiralen als doorstroomspiraal + Wijas. (die ik binnen een week operatief heb, ben net 1 dag overgestapt op 3-fase)

Tapwater boilers doe ik niet aan (no offence).
Teveel nadelen.
(herrie WP, legionella, standby-verlies, hoge temperaturen voor WP, defrost bij plots hoog vermogen, niet gelijktijdig cv verwarmen)
De meeste nadelen lijken me ook samenhangen met een 'kleine' WP van 5-6 kW. Dan duurt het inderdaad veel langer om je tapwater op temperatuur te krijgen, helemaal met een 300 of zelfs 450 liter boiler. Standby/buffer verliezen zullen in jouw opstelling ook aanwezig zijn, alhoewel lager dan met 45-50 graden tapwater.
Een goed compromis voor comfort ;)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
adnanoner schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:19:
[...]
Doordat de subsidie op de 112 2600 is, loont het daardoor waarschijnlijk niet om voor de 100YAA te gaan.
Hoe weet je dat de subsidie 2600 is? Of is dat een aanname met het bedrag van vorige gen?
De nieuwe modellen staan niet in de lijst. Ik heb hier contact met rvo over gehad en deze zullen op zijn vroegst in de nieuwe lijst komen. Als ik hem nu zou bestellen en aanvragen gaan ze aan de hand van de door mij aangeleverde erp data (kun je bij mitsu van de site plukken) een en ander vast stellen. Doorlooptijd zou zeker 2 maanden zijn op dat moment.

Aangezien er wijzigingen aankomen onder andere omdat er schijnbaar bij bepaalde types met elec element geregeld is (zie ergens vorige deel, een van de tweakers wist dit te melden). Kan het zomaar een ander bedrag worden. I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Zo, nachtje gedraaid met duo bedrijf uit en (mijn indruk) redelijk vergelijkbaar beroerde omstandigheden als vorig weekend. Resultaat is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xSrAq3fl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y8Q54pcl.jpg

Ter vergelijking het gasverbruik van vorige week zondagnacht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6z12ZJ8l.png

Stroomgrafiek is wel enigszins aangepast, aangezien Domoticz van mening was dat ik gedurende een periode rond een uur of 2 enkele megawatts aan stroom in de Elga heb gestopt.Ook heb ik het staafdiagram weggehaald, want die ging rond 6 uur uit zijn plaat. Op de een of andere manier loopt het loggen van de Fibaro stekker toch nog niet altijd helemaal lekker. Het totaalplaatje is echter, denk ik, wel duidelijk. Verbruik vannacht was een dikke 3 kwh aan stroom en ruim 3 kuub gas.

Wat me ook opvalt is dat als de Elga het stokje nu overgeeft aan de ketel (en dat doet hij dus regelmatig) hij dit inderdaad lijkt te doen als de kamertemperatuur tot een halve graad onder het setpoint is gedaald. De ketel gaat dan vol aan de bak om de boel weer een graad omhoog te krijgen, in plaats van een beetje bijmoduleren.

Mijn indruk is dan ook dat ik de Elga beter weer in duo-bedrijf kan zetten, om dat hij dan door het moduleren misschien wel vaker, maar minder heftig de ketel laat branden. @Amarkest en @Bram-Bos : Wat is jullie indruk van deze grafieken?

Pagina: 1 ... 10 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.