Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.698 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:59:
[...]

Je hebt toch nachtverlaging tussen 22:00 en 08:00 ?
Tussen 23:00 en 07:00 op dit moment, maar gisteren is de WP er om 19:30 al mee gestopt (houtkachel aan gehad).

Vandaag tot nu toe (vanaf 07.00 dus) 4 defrosts gehad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is domoticz / Fibaro / Aeon Z-stick of mijn Pana de weg kwijt ? Piek van 2576W. Niets anders aangesloten op de Fibaro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uq3m6P726hHG9ohQKHvYlQJW/full.png

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:58:
[...]

Pana 5 kW F serie

WAC weet ik ongeveer. En grofweg uit mijn hoofd begint WAC bij 400 Watt (Ta=30°C) en eindigt bij 800 Watt (Ta=45°C).
De relatie vermogen met dT en flow heb ik nooit echt kunnen merken, maar dat schijnt bij deellast ook minder belangrijk te zijn begreep ik van @Domba.

Zonder werkelijk gemeten COP cijfers is het wel heel erg 'gissen is missen' berekening :P
Maar het thermische vermogen is sterk afhankelijk van de dT, buiten temperatuur en flow, dus je kan niet zeggen dat een pana5 bijv 2500W thermisch doet bij 500WAC , rond 0 komen er nog wat heaters of vriest hij wat in en bij 8 graden is COP 6 niet vreemd dus heb je het al over 3000W thermisch dus 500W verschil bij het zelfde AC vermogen.

Zonder meter is het gissen ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:28:
Is domoticz / Fibaro / Aeon Z-stick of mijn Pana de weg kwijt ? Piek van 2576W. Niets anders aangesloten op de Fibaro.
[afbeelding]
Vermoedelijk voldoet het aan de voorwaarden om je backup er bij te gooien.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:00:
[...]

Vermoedelijk voldoet het aan de voorwaarden om je backup er bij te gooien.....
Ja maar als die niet werkt, en niet op die Fibaro aangesloten is, kan hij ook niet gemeten worden lijkt me. Daarnaast is dat element volgens mij 3kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
@amarkest : Ik heb zonet dipswitch A2=OFF gezet. Nu dus alleen nog A1 en B8 op ON, dus hoge stooklijn (ivm de radiatoren) en doordraaien onder de 4 graden. Ben benieuwd wat hij nu gaat doen, kan ik met dit weer vast goed observeren en vergelijken met vorig weekend. Moet ik nu verder nog iets op de thermostaat aanpassen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die zich 'storen' aan mijn 'te krappe' gereken. @Tomexergie heeft op basis van mijn gegevens hier een berekening gemaakt welke precies, ik kom op 6.2kW, hij op 6.3kW, overeenkomt met de mijne. Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
De overeenkomsten/verschillen:
hajeetje methode 6.2kW
Tomexergie 6.3kW
@koevlaas2 1600*8/1650 7.8kW
@joostmaas 1600*8/2000 6.4kW
ISSO53 zonder zon en interne warmtewinsten ??kW, ik schat minimaal 10kW.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:05:
[...]

Ja maar als die niet werkt, en niet op die Fibaro aangesloten is, kan hij ook niet gemeten worden lijkt me.
Oh heb je hem nu weer uitgezet dan?
Misschien software foutje, ik zag vorig jaar ook 5 sec 4200 watt pieken, nu dus niet meer. Vergissing voor heater vermoed ik.
Welke berekening van 6.2 heb je het nu weer over?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:10
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:07:
@amarkest : Ik heb zonet dipswitch A2=OFF gezet. Nu dus alleen nog A1 en B8 op ON, dus hoge stooklijn (ivm de radiatoren) en doordraaien onder de 4 graden. Ben benieuwd wat hij nu gaat doen, kan ik met dit weer vast goed observeren en vergelijken met vorig weekend. Moet ik nu verder nog iets op de thermostaat aanpassen?
Net Elga voor de tweede keer herstart, iets langer uit gehad, paar dipswitches heen en weer gezet, en toen weer opgestart. Nu pas toert hij op boven de 400W. Daarvoor zat hij overduidelijk gefixeerd: zelfs verhogen van T-set met 1K zorgde er niet voor dat de Elga harder ging lopen. Hij vroeg er wel 'gas' bij (dat ik niet heb).

Rare bug. Sorry @Aziraphale dat ik je eerder niet helemaal goed begreep.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:26:
[...]

Oh heb je hem nu weer uitgezet dan?
Misschien software foutje, ik zag vorig jaar ook 5 sec 4200 watt pieken, nu dus niet meer. Vergissing voor heater vermoed ik.
Welke berekening van 6.2 heb je het nu weer over?
Die is al enkele weken niet werkend, H70 error en onvrijwillige nachtverlaging gehad, werkt sindsdien niet meer. Een niet werkende/aangesloten heater kan toch geen 'software-vergissing' veroorzaken ? Mijn berekening 'met al die fouten' volgens een aantal mede-forum-leden die aangeven dat ik 6.2kW qua capaciteit nodig heb en dat ik me er bewust van ben dat ik met de 5kW'er 20% ondergedimensioneerd ben.
Edit:
Het element is RaRa hoe kan het vannacht wel 1 keer bijgesprongen zie ik net. De Voltcraft heeft 3022W als piek en 0.14kWh als verbruik genoteerd, iets minder dan 3min. Waarom nu 1 keer wel en de afgelopen dagen/weken nooit terwijl ik heb ingesteld dat hij bij +5C bij mag komen ? Met een force kreeg ik het element ook niet actief.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Dre schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:58:
[...]
Pana 5 kW F serie

WAC weet ik ongeveer. En grofweg uit mijn hoofd begint WAC bij 400 Watt (Ta=30°C) en eindigt bij 800 Watt (Ta=45°C).
De relatie vermogen met dT en flow heb ik nooit echt kunnen merken, maar dat schijnt bij deellast ook minder belangrijk te zijn begreep ik van @Domba.

Zonder werkelijk gemeten COP cijfers is het wel heel erg 'gissen is missen' berekening :P
Ik ben te stevige gebruiker voor die temp-range, omdat te kunnen testen ahv een 6kW voor je, maar minimaal vermogen is ook afhankelijk van Tb

Vermogen is primair afhankelijk van doel-Ta volgens WA-stooklijn en Tr voor de koelgas condenstatie druk.
Waarbij Pana Mono sneller reageert op een dip in de Tr en meer vermogen geeft dan WP voor een piek in Tr, vermogen terug neemt. Daarvoor is ook regelruimte [Ta-doel] tot [Ta-doel +2]
Daar kan Pana mono ook nog vrolijk enige tijd flink overheen schieten, voordat vermogen wordt teruggenomen als er nog een countdown-timer loopt.

Flow begint pas een rol te spelen als dT>5,5 wordt,
Het afgeven vermogen verandert niet of je nu 10% beneden of 20% boven adviesflow zit, alleen de hogere flow brengt meer schommelingen over meerdere uren gezien, waardoor WP minder snel of geheel niet terugschakeld naar een lagere deellast. (Tr heeft direct effect op koelgas druk voor condenstatie)

Er zijn maar 2 situaties dat WA-stooklijn mogelijk niet wordt gebruikt van monoblok, als panasonic HPM via RS-485 is aangesloten (dan wordt deze van HPM gebruikt) en mogelijk als er een intensishome interface tussen controller en monoblok zit (zo helder is de documentatie niet, of de settings van controller afgevangen worden en vervangen door waarden uit de interface registers, daar is het protocol nog niet bekend van)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
Jan Treur schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 04:49:
[...]

Voor jaarverbruik van een warmtepomp in kWh wordt vaak het dubbele van het jaarverbruik in m3 gas als schatting gebruikt, dus 2700 kWh in dit geval.
Dit kun je zo niet zeggen. Je weet niets van het Stookgedrag.

Als het huidige verbruik tot stand komt door 3 uur per dag de verwarming te verhogen dan ga je dus helemaal nat met de 1 op 2 formule.

@Verwijderd

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:42:
[...]

Dit kun je zo niet zeggen. Je weet niets van het Stookgedrag.

Als het huidige verbruik tot stand komt door 3 uur per dag de verwarming te verhogen dan ga je dus helemaal nat met de 1 op 2 formule.

@Verwijderd
Op zich heb je gelijk, maar in mijn ervaring is het effect niet zo heel extreem. Ik deed vroeger met CV-ketel aan nachtverlaging, en ook aan verlaging als ik langduriger overdag weg was, wat best wel vaak voorkwam. Gasgebruik 500-550m3 per jaar. Nu elektrisch 1250-1330 kWh. Inderdaad geen 1:2, maar het scheelt niet zo heel veel.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:27:
[...]

Net Elga voor de tweede keer herstart, iets langer uit gehad, paar dipswitches heen en weer gezet, en toen weer opgestart. Nu pas toert hij op boven de 400W. Daarvoor zat hij overduidelijk gefixeerd: zelfs verhogen van T-set met 1K zorgde er niet voor dat de Elga harder ging lopen. Hij vroeg er wel 'gas' bij (dat ik niet heb).

Rare bug. Sorry @Aziraphale dat ik je eerder niet helemaal goed begreep.
Inderdaad een rare bug. Bij mij draait hij nu even met A2 op OFF en tot nu toe is het resultaat een brandende ketel met een Ta van 50.... Nu was het wat afgekoeld in de woonkamer door het plaatsen van de kerstboom, maar ik hoop toch niet dan het nu een kwestie gaan worden van de Elga die de boel af laat koelen tot 18,5 en dan door de ketel weer op vol vermogen naar 19,5 laat pompen... We wachten af. Het wordt met die Ta van 50 en retour van 43 wel onaangenaam warm in huis door de straling, dat dan weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 09-12-2017 13:00 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 04:49:
[...]

Voor jaarverbruik van een warmtepomp in kWh wordt vaak het dubbele van het jaarverbruik in m3 gas als schatting gebruikt, dus 2700 kWh in dit geval.
SWW verbruik in of excl. die 1350m3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
@Aziraphale, ik heb dit nu in één jaar drie keer meegemaakt, en drie keer was dat bij lage buiten-temperaturen (< 4˚C), een langduriger (paar uren) stilstand van de Elga door een wat afwijkend patroon (nl. onduidelijke storing, feestje met veel mensen in huis, koken vlakbij thermostaat), én een paar defrosts vlak na weer opstarten... Vorig jaar zo per ongeluk een volle week op 400W gemaximeerd gedraaid.

Herken je zulke storingsinvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

zw7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:11:
[...]

Ik denk het wel. Er zitten verschillende ingangen op. Waaronder nummer 7 de stroommeter. Deze moet je aansluiten op klemmen 16 en 21. Zal morgen een foto maken.

Waarschijnlijk is het zoiets doms.

Op de stroommeter zie ik plus en min staan. Moet ik de plus of de min op de gedeelde leiding (klem 16) zetten?
@maartenmoerman

Hieronder de foto, nog niet netjes afgewerkt, maar dat doe ik wel als het werkt.

Ik heb de kWh meter zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/homwAG/IMG_4751_1.jpg

en dan op de klemmen als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/g7Bk4b/IMG_4752_1.jpg

Met de multimeter de weerstand gemeten tussen uitgang 21 op de kWh meter en klem 21 op de WP en die was bijna 0 dus lijkt me goed aangesloten. Idem voor uitgang 20 op de kWh meter en klem 16 op de WP.

Verder is te zien dat klem 14 ook een gedeelde leiding is. Hierop heb ik de evo-home aangesloten (aan/uit). De WP detecteert hiermee of er wel/geen "Demand" is en gaat daarop warmte leveren.

Wat zou het verder kunnen zijn? Wat kan ik nog meer testen?

Oh ja, ik heb om het te testen ook in de WP ingesteld dat elke impuls 0.1kWh is en toen verscheen in het scherm totaal verbruik 256 kWh, maar dat getal wijzigt niet. Het getal is verder wel bijzonder want bij het wijzigen van de instellingen ging het naar 512 en bij de volgende wijziging naar 1024. Lijkt me iets softwarematigs?

[ Voor 12% gewijzigd door zw7 op 09-12-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:07:
@Aziraphale, ik heb dit nu in één jaar drie keer meegemaakt, en drie keer was dat bij lage buiten-temperaturen (< 4˚C), een langduriger (paar uren) stilstand van de Elga door een wat afwijkend patroon (nl. onduidelijke storing, feestje met veel mensen in huis, koken vlakbij thermostaat), én een paar defrosts vlak na weer opstarten... Vorig jaar zo per ongeluk een volle week op 400W gemaximeerd gedraaid.

Herken je zulke storingsinvloeden?
Ik zou het werkelijk niet weten.... Dit is mijn eerste echte stookseizoen met de Elga en het valt me vanaf het begin al op dat hij eigenlijk niet boven de 500 watt/ 30 graden Ta uitkomt en de boel dan verder moduleert via de ketel. Mijn indruk is dat dat niet nodig zou moeten zijn, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om hem meer te laten doen dan dit. Alleen afgelopen maandag heeft hij na een herstart de hele dag vol gas gedraaid, maar dat was daarna rap weer over.

Ik probeer het nu dus maar eens met A2=OFF, maar ergens vrees ik het ergste, namelijk dat hij weer rustig op 400-500 watt gaat zitten en op een gegeven moment maar uit gaat en de ketel het over laat nemen. Geen idee hoe dit komt, maar het systeem houdt het huis op temperatuur, dus ik vraag me af of de installateur hier wat aan gaat doen. Techneco ook al eens gemailed, maar die hullen zich tot nu toe in stilzwijgen.

Het blijft, vind ik, wazig gedrag van de Elga. Ik verwacht dat hij maximale inzet toont voordat hij het stokje over geeft, maar het lijkt er op dat er iets in de software zit dat bepaalt dat als er niet teruggemoduleert kan worden, hij de ketel inschakelt.

@amarkest: Zie jij nog een ander gedrag met de nieuwe firmware? Misschien dat deze bug daarmee verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:31:
[...]

Die is al enkele weken niet werkend, H70 error en onvrijwillige nachtverlaging gehad, werkt sindsdien niet meer. Een niet werkende/aangesloten heater kan toch geen 'software-vergissing' veroorzaken ? Mijn berekening 'met al die fouten' volgens een aantal mede-forum-leden die aangeven dat ik 6.2kW qua capaciteit nodig heb en dat ik me er bewust van ben dat ik met de 5kW'er 20% ondergedimensioneerd ben.
Edit:
Het element is RaRa hoe kan het vannacht wel 1 keer bijgesprongen zie ik net. De Voltcraft heeft 3022W als piek en 0.14kWh als verbruik genoteerd, iets minder dan 3min. Waarom nu 1 keer wel en de afgelopen dagen/weken nooit terwijl ik heb ingesteld dat hij bij +5C bij mag komen ? Met een force kreeg ik het element ook niet actief.
Wat jij force knop noemt, is bedoelt om heater in nood in te schakelen als de compressor in storing is, lees het boekje maar eens.

Misschien heeft je backup nu mee geholpen omdat ab 5 graden of minder aan gaf?
Mijne geeft altijd 6/7 graden teveel aan, jouwe misschien ook?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:30:
[...]

Wat jij force knop noemt, is bedoelt om heater in nood in te schakelen als de compressor in storing is, lees het boekje maar eens.

Misschien heeft je backup nu mee geholpen omdat ab 5 graden of minder aan gaf?
Mijne geeft altijd 6/7 graden teveel aan, jouwe misschien ook?
Met de force knop kun je volgens mij, WP uit met de oranje knop, handmatig het heatelement inschakelen toch ?
AB geeft op dit moment 1C aan, De Bilt is op dit moment 2.7C, dus zeker niet te laag lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:28:
[...]

Ik zou het werkelijk niet weten.... Dit is mijn eerste echte stookseizoen met de Elga en het valt me vanaf het begin al op dat hij eigenlijk niet boven de 500 watt/ 30 graden Ta uitkomt en de boel dan verder moduleert via de ketel. Mijn indruk is dat dat niet nodig zou moeten zijn, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om hem meer te laten doen dan dit. Alleen afgelopen maandag heeft hij na een herstart de hele dag vol gas gedraaid, maar dat was daarna rap weer over.

Ik probeer het nu dus maar eens met A2=OFF, maar ergens vrees ik het ergste, namelijk dat hij weer rustig op 400-500 watt gaat zitten en op een gegeven moment maar uit gaat en de ketel het over laat nemen. Geen idee hoe dit komt, maar het systeem houdt het huis op temperatuur, dus ik vraag me af of de installateur hier wat aan gaat doen. Techneco ook al eens gemailed, maar die hullen zich tot nu toe in stilzwijgen.

Het blijft, vind ik, wazig gedrag van de Elga. Ik verwacht dat hij maximale inzet toont voordat hij het stokje over geeft, maar het lijkt er op dat er iets in de software zit dat bepaalt dat als er niet teruggemoduleert kan worden, hij de ketel inschakelt.

@amarkest: Zie jij nog een ander gedrag met de nieuwe firmware? Misschien dat deze bug daarmee verholpen is.
Heb je al eens geprobeerd om het cv-deel in de cv-ketel uit te schakelen, en dan de Elga te 'pesten' door de warmtevraag met 0.5-1 K te verhogen? Lukt het je dan om de Elga naar maximaal toerental te laten moduleren?

Het is echt vreemd dat het bij jou zo gaat: Elga moet met gemak naar 1000W kunnen optoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:40:
[...]
Met de force knop kun je volgens mij, WP uit met de oranje knop, handmatig het heatelement inschakelen toch ?
AB geeft op dit moment 1C aan, De Bilt is op dit moment 2.7C, dus zeker niet te laag lijkt me.
Je hebt een F-serie monoblock!!
Wat je beschrijft is van een E-serie mono block die een Force Heater Mode Operation had.

Door de wilo pomp bij MDC-model en Grundfoss bij MXC-model is vervangen door een Panasonic DC circulatie pomp wordt die force-knop gebruikt voor ontluchten als deze in service mode staat
De force mode voor heater is softwarematig automatisch gemaakt.

Edit de controllers van de E-serie zijn overigens niet uitwisselbaar met die van de F-serie, dat zijn echt verschillende, maar uiterlijk aardig op elkaar lijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 09-12-2017 14:10 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:38:
Ik zou nog even een keer terugkomen op de stand van de dipswitches en de pomp op mijn Elga. Net eindelijk even de tijd en de rust gehad om de kap er af te schroeven en het staat als volgt:

- Dipswitches A1, A2 en B8 op ON (Stooklijn hoog, duo-inzet en wp schakelt niet uit onder de 4 graden)
- Rest van de dipswitches op OFF.
- Pomp op stand 3 rechts. Hij stond nog een fractie lager, maar ik heb hem zo ver omhoog gezet dat ik net geen geruis in het systeem heb. Zou hem graag hoger zetten, maar dan heb ik een permanente brom in huis. (Als iemand daar nog een oplossing voor weet, dan hoor ik het heel graag).

Hij hobbelt nu al weer twee dagen op tussen de 400 en 500 watt en heeft gisteren en vannacht de boel prima op temperatuur gehouden. Vanochtend heeft hij echter toch weer een paar keer heel licht de ketel bij laten springen, wat me dan weer verbaast. Ta was net 30 en Tr 28.

Ik heb echter wel sterk het idee dat wat @Tomexergie op een gegeven moment ook noemde het geval is: Maandag liep de Elga als een trein en toerde mooi op als het nodig was. Maar nadat ik maandagavond de houtkachel aan het gehad is hij niet meer boven halve kracht geweest, met dus zelfs wat gasverbruik vanochtend. Misschien toch een issue met de Toshiba print, zoals @Tomexergie suggereerde?
Deze nog even opgevist.
- Jij en ik hebben misschien last van de beperkte flow in ons systeem? Zou het kunnen dat jouw Elga niet hoger optoert, omdat hij zijn vermogen gewoon niet kwijt kan in je systeem?
- Wat gebeurt er als je als experiment de pomp op 5 of 6 zet? Neme de brom even voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:57:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om het cv-deel in de cv-ketel uit te schakelen, en dan de Elga te 'pesten' door de warmtevraag met 0.5-1 K te verhogen? Lukt het je dan om de Elga naar maximaal toerental te laten moduleren?

Het is echt vreemd dat het bij jou zo gaat: Elga moet met gemak naar 1000W kunnen optoeren.
Nog niet, ik ga eerst even kijken wat de aanpassing van de dipswitch doet. En hij kan het ook wel, dat heeft hij afgelopen maandag wel laten zien. Toen verstookte hij ook ineens 14,2kwh op een dag, terwijl hij het koude weekend ervoor niet verder kwam dan 10,6 op zondag. Hij liet toen dit gedrag zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3BdeCBKl.jpg

Je zou dus zeggen dat hij het wel zou moeten kunnen. Hij is nu net weer begonnen te draaien nadat de ketel de boel naar 19,5 heeft gepushed, dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:03:
[...]

Je hebt een F-serie monoblock!!
Wat je beschrijft is van een E-serie mono block die een Force Heater Mode Operation had.

Door de wilo pomp bij MDC-model en Grundfoss bij MXC-model is vervangen door een Panasonic DC circulatie pomp wordt die force-knop gebruikt voor ontluchten als deze in service mode staat
De force mode voor heater is softwarematig automatisch gemaakt.

Edit de controllers van de E-serie zijn overigens niet uitwisselbaar met die van de F-serie, dat zijn echt verschillende, maar uiterlijk aardig op elkaar lijken.
Geen wonder dus dat er niets gebeurde. Bedankt voor de toelichting.
Edit:
Maar waarom vertikt hij het om het element consequent bij te schakelen terwijl aan de voorwaarden wordt voldaan ?
AB geeft buitenT van 2C op dit moment en
Heater ON out SET staat op 5C
Edit:
Op pag 83 van de handleiding onderaan bij Knop Stand Extra verwarming lees ik / begrijp ik dat als de compressor niet draait ik middels 'Force' de reserververwarming kan inschakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:10:
[...]

Deze nog even opgevist.
- Jij en ik hebben misschien last van de beperkte flow in ons systeem? Zou het kunnen dat jouw Elga niet hoger optoert, omdat hij zijn vermogen gewoon niet kwijt kan in je systeem?
- Wat gebeurt er als je als experiment de pomp op 5 of 6 zet? Neme de brom even voor lief.
Dat zou natuurlijk zomaar kunnen, maar dat zou ik me bij jouw systeem beter voor kunnen stellen dan bij het mijne met alleen radiatoren. Maar ik trek de kap er weer even af en kijk wat er gebeurt.. Overigens is het wel een kloteklus om dat ding er weer goed op te krijgen, maar dat terzijde...

Edit: Die staat nu op de absolute max en bromt blij opgewekt een eind weg. Is er echt geen andere manier dan de pomp lager zetten om die zoem te voorkomen? Ga nu maar even een muziekje aanzetten...

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 09-12-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mijn ouders hebben een offerte voor 15.000 euro voor een 13 kW warmtepomp. Een 7,5 kW of 5 kW wp is waarschijnlijk genoeg.

Ik lees her en der dat mensen de boel aangeschaft en geinstalleerd hebben door een kundige installateur voor een paar duizend euro.

Hebben jullie tips voor installateurs die weten waar ze mee bezig zijn, goed snappen hoe je een installatie afregelt en niet de hoofdprijs vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:24:
Mijn ouders hebben een offerte voor 15.000 euro voor een 13 kW warmtepomp. Een 7,5 kW of 5 kW wp is waarschijnlijk genoeg.

Ik lees her en der dat mensen de boel aangeschaft en geinstalleerd hebben door een kundige installateur voor een paar duizend euro.

Hebben jullie tips voor installateurs die weten waar ze mee bezig zijn, goed snappen hoe je een installatie afregelt en niet de hoofdprijs vraagt?
Als de genoemde 5-7.5kW inderdaad genoeg is, op basis van welk verbruik, dan is de combi van import en installatie door 1 vd forumleden wellicht de manier omdat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:12:
[...]

Geen wonder dus dat er niets gebeurde. Bedankt voor de toelichting.
Edit:
Maar waarom vertikt hij het om het element consequent bij te schakelen terwijl aan de voorwaarden wordt voldaan ?
AB geeft buitenT van 2C op dit moment en
Heater ON out SET staat op 5C
Omdat er nog meer voorwaarden zijn, na een in te stellen tijd, als hij zijn doel temp niet haalt bv, maar die haalt ie bij jou altijd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:14:
[...]
Edit: Die staat nu op de absolute max en bromt blij opgewekt een eind weg. Is er echt geen andere manier dan de pomp lager zetten om die zoem te voorkomen? Ga nu maar even een muziekje aanzetten...
Kun je die zoem niet beter lokaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:28:
[...]

Als de genoemde 5-7.5kW inderdaad genoeg is, op basis van welk verbruik, dan is de combi van import en installatie door 1 vd forumleden wellicht de manier omdat voor elkaar te krijgen.
500 m3 gas + 6 m3 hout.

Ze zoeken een professioneel bedrijf. Met de zonneboiler hebben ze zeer veel pech gehad, daar hebben ze geen zin in en dan komt er weer een gasketel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
@Aziraphale ik krijg a.s. maandag nwe firmware. zal mn bevindingen volgende week posten.

Laat je nwe settings ff een paar dagen draaien. Ik zou nu ook niets aan de kamerthermostaat aanpassen en ff aankijken wat er gebeurd. Niet teveel aanpassen, anders weet je niet wat er nou fout is.

Als het niet goed gaat, kun je ook nog ELGA uitschakelen met de rode knop en kijken of je Calente normaal gedrag vertoont. maw draait zoals voorheen zonder ELGA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:24:

Praten we dan over een l/w of w/w warmtepomp voor dat bedrag?
Als we hier op hete forum mee mogen rekenen, dan is het handig om wat gegevens te verstrekken.
Huis aantal m3, huidig verbruik m3 gas?, evt huidig stookgedrag, sww verbruik, douche, bad?
Verder hier op het forum de mogelijkheid tot persoonlijk advies en installatie @koevlaas2

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:29:
[...]

Kun je die zoem niet beter lokaliseren?
Hij is het hardste in de woonkamer. Ik vermoed dat het komt doordat ik allemaal vrij dunne leidingen heb. Als ik de pomp op 2 heb staan is er niks aan de hand, daarboven begint de ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:31:
@Aziraphale ik krijg a.s. maandag nwe firmware. zal mn bevindingen volgende week posten.

Laat je nwe settings ff een paar dagen draaien. Ik zou nu ook niets aan de kamerthermostaat aanpassen en ff aankijken wat er gebeurd. Niet teveel aanpassen, anders weet je niet wat er nou fout is.

Als het niet goed gaat, kun je ook nog ELGA uitschakelen met de rode knop en kijken of je Calente normaal gedrag vertoont. maw draait zoals voorheen zonder ELGA.
Dat was ik ook van plan, al denk ik wel dat ik (als ik geen verschil in verbruik van de Elga zie) de pomp weer terug ga zetten. Dat gezoem vind ik vrij irritant. Maar in principe weet ik na vannacht wel wat het effect van A2=OFF is. Als het gasverbruik dan hoger is dan afgelopen nacht en de Elga heeft niet harder gedraaid, dan kan hij net zo goed op duo-bedrijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:29:
[...]

Omdat er nog meer voorwaarden zijn, na een in te stellen tijd, als hij zijn doel temp niet haalt bv, maar die haalt ie bij jou altijd.
Is dat zo ? Is die tijd instelbaar ? Zo ja ben ik zeer geinteresseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:39:
[...]

Rtfm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:35:
[...]

Hij is het hardste in de woonkamer. Ik vermoed dat het komt doordat ik allemaal vrij dunne leidingen heb. Als ik de pomp op 2 heb staan is er niks aan de hand, daarboven begint de ellende.
zoemt de Calente dan niet door in je leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:38:
[...]

Dat was ik ook van plan, al denk ik wel dat ik (als ik geen verschil in verbruik van de Elga zie) de pomp weer terug ga zetten. Dat gezoem vind ik vrij irritant. Maar in principe weet ik na vannacht wel wat het effect van A2=OFF is. Als het gasverbruik dan hoger is dan afgelopen nacht en de Elga heeft niet harder gedraaid, dan kan hij net zo goed op duo-bedrijf staan.
dat zie je al in de loop van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:41:
[...]

zoemt de Calente dan niet door in je leidingen?
Nope, nog nooit last van gehad. Maar misschien draait de pomp van de Elga harder dan die van de Calenta? Of het is me nooit opgevallen omdat de Calenta maar weinig op full-power draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Aziraphale hoe staan je dipswitches? B4/B5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
A1 en B8 staan op ON, alle andere nu op OFF.

Overigens heb ik het idee dat het echt de pomp is die resoneert in de leidingen. Je hoort de pomp namelijk draaien als je bij de Elga staat en het is echt een brom die ik nu hoor, geen gefluit oid.

[ Voor 32% gewijzigd door Aziraphale op 09-12-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:30:
[...]

500 m3 gas + 6 m3 hout.

Ze zoeken een professioneel bedrijf. Met de zonneboiler hebben ze zeer veel pech gehad, daar hebben ze geen zin in en dan komt er weer een gasketel in.
Met 500 m3 gas zou ik die €15.000,00 in mijn beurs houden en gewoon een nieuwe gasketel laten hangen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:45:
[...]

Nope, nog nooit last van gehad. Maar misschien draait de pomp van de Elga harder dan die van de Calenta? Of het is me nooit opgevallen omdat de Calenta maar weinig op full-power draaide.
Zo te zien in de servicehandleiding van de Calenta heeft die ketel geen minimum-debiet. Grote kans dat die op een heel laag debiet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:47:
[...]

Zo te zien in de servicehandleiding van de Calenta heeft die ketel geen minimum-debiet. Grote kans dat die op een heel laag debiet werkt
Dat zit er dik in, want voordat het systeem waterzijdig ingeregeld was lukte het hem ook niet om in de badkamer de radiator en vv (op de retourleiding) warm te krijgen. Dat lukt de Elga dan weer wel. :-)

Hoe snel moet ik eigenlijk resultaat gaan merken van die flow? Die brom is namelijk tamelijk irritant...

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 09-12-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan in de gebruikershandleiding voor de F serie niets ontdekken, blinde vlek van mij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:46:
[...]

A1 en B8 staan op ON, alle andere nu op OFF.

Overigens heb ik het idee dat het echt de pomp is die resoneert in de leidingen. Je hoort de pomp namelijk draaien als je bij de Elga staat en het is echt een brom die ik nu hoor, geen gefluit oid.
Dipswitches lijken OK te staan voor deze test.

Tja hoeft niet je pomp te zijn, maar de compressor vd buitenunit, die door de koelleiding resoneert, had ik ook en toen bleek de koelleiding ergens tegen een cv-buis aangezet te zijn, los gemaakt en brom weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:50:
[...]

Dat zit er dik in, want voordat het systeem waterzijdig ingeregeld was lukte het hem ook niet om in de badkamer de radiator en vv (op de retourleiding) warm te krijgen. Dat lukt de Elga dan weer wel. :-)

Hoe snel moet ik eigenlijk resultaat gaan merken van die flow? Die brom is namelijk tamelijk irritant...
- Kun je real time zien wat het vermogen is dat de Elga trekt?
- Kun je mét hoge pompsnelheid kijken of je Elga naar believen kunt laten optoeren naar (veel) meer dan 500 W? Door Thermostaat in te stellen op +0.5K bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:56:
[...]

Dipswitches lijken OK te staan voor deze test.

Tja hoeft niet je pomp te zijn, maar de compressor vd buitenunit, die door de koelleiding resoneert, had ik ook en toen bleek de koelleiding ergens tegen een cv-buis aangezet te zijn, los gemaakt en brom weg.
Maar hij ervaart de brom alleen als hij de circulatiepomp hoger zet, dus dat kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
crazyharrie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:31:
[...]

Praten we dan over een l/w of w/w warmtepomp voor dat bedrag?
Als we hier op hete forum mee mogen rekenen, dan is het handig om wat gegevens te verstrekken.
Huis aantal m3, huidig verbruik m3 gas?, evt huidig stookgedrag, sww verbruik, douche, bad?
Verder hier op het forum de mogelijkheid tot persoonlijk advies en installatie @koevlaas2
450 m3 kuub inhoud, ~500 m3 gas, 6 m3 hout, waarvan sww 15 m3 per maand, gasfornuis 70 m3, douche + bad, 110 m2 vloeroppervlak verwarmd, enkel benedenverdieping.

De vloerverwarmingsthermostaat op 20c maakt dat de benedenverdieping 18c is. Dus een 24/7 aanvoer van 20c komen ze een heel eind mee.

Wp moet cv ketel en houtkachel kunnen vervangen omdat ze ouder worden. In mijn eigen berekeningen via gasverbruik + houtgebruik verdelen over de graaddagen kom ik bij -10 aan de limieten van de 5 kW ecodan. Ze wonen midden in het bos en de -10 wordt nogal eens aangetikt. Bij -10 zullen ze de houtkachel vast wel blijven stoken zelfs als ze ouder zijn, alleen helemaal voldoende is het dan niet. Het elektrisch element is dan nog niet meegenomen net als elektrische kacheltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:50:
[...]

Mijn calenta kan tot een kW of zes terug, er is een parameter waarmee je hem nog lager kunt zetten maar bij mij geeft dit brander storing, moet afgeregeld worden. Er is een min en max snelheid voor de waterpomp, aan de hand van brander vermogen bepaalt hij zijn snelheid. Dus laag pruttelen geeft lage flow, indien te laag moet je dan de minimale stand verhogen.

@Verwijderd er zijn twee boekjes bij je wp hè.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:47:

Met 500 m3 gas zou ik die €15.000,00 in mijn beurs houden en gewoon een nieuwe gasketel laten hangen.
Aangezien de aanvoertemperatuur 20-25 c kan zijn haal je zo een cop van 5 of 6. Dat icm de gasaansluiting de deur uit (180€ per jaar uit mijn hoofd) is het financieel zeker interessant. Maar niet met die belachelijke prijzen van 15.000. 3000 euro incl. Installatie en aanschaf na subsidie is dan prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:56:
[...]

Maar hij ervaart de brom alleen als hij de circulatiepomp hoger zet, dus dat kan het niet zijn.
@Aziraphale

Ah OK. dus als dat is wellicht te testen als de CV-ketelpomp vast op een hoger toerental gezet wordt.

Dus min/max op hetzelfde toerental zetten van 2/2 tot 10/10. waar staat ie nu op? P28/29 in het ketelmenu.

dat kun je uittesten als je de ELGA uitzet. en De Ketel alleen zn werk laat doen. Hoor je brom niet, dan heb je wellicht een ELGA-pomp die niet OK is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:56:
[...]

- Kun je real time zien wat het vermogen is dat de Elga trekt?
- Kun je mét hoge pompsnelheid kijken of je Elga naar believen kunt laten optoeren naar (veel) meer dan 500 W? Door Thermostaat in te stellen op +0.5K bv.
- Redelijk. Ik monitor hem via een Fibaro stekker op Z-wave. Alleen ben ik er qua instellingen nog niet helemaal uit hoe ik die echt real-time de boel door kan laten geven. Enige jammer is dat die nu net ellende geeft, dus ik ga even proberen om de boel te herstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@zw7
Heb je ze ook al eens andersom gehad?
Hoeveel voltage heb je op de com uit de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

- Ik wil voorkomen dat het buffervat leeg loopt qua warmte bij stilstand tapwater aan de uitgaande kant.
Heb ik 1 of 2 terugslagkleppen nodig (bijgeleverde t-klep in leiding is een veergesloten)
http://www.esbe.eu/hr/en/...xing-valves/vta320-vta520

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NeFhLKrWpaMWeSrDdzokeWTQ/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:06:
[...]

Aangezien de aanvoertemperatuur 20-25 c kan zijn haal je zo een cop van 5 of 6. Dat icm de gasaansluiting de deur uit (180€ per jaar uit mijn hoofd) is het financieel zeker interessant. Maar niet met die belachelijke prijzen van 15.000. 3000 euro incl. Installatie en aanschaf na subsidie is dan prima te doen.
Je wilt het gas helemaal weg doen, Dus gaskookplaat moet vervangen worden en eventueel elektra aanpassen naar de keuken, Hoe ga je warm water bereiden om te douchen of te badderen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:03:
[...]

@Verwijderd er zijn twee boekjes bij je wp hè.
Ik heb 1 boekje en 'groot vouwblad' over de installatie waar o.a. op staat hoe je pompinstellingen kunt wijzigen. Verder heb ik voor zo ver ik weet geen 2e boekje.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:24:
[...]

Ik heb 1 boekje en 'groot vouwblad' over de installatie waar o.a. op staat hoe je pompinstellingen kunt wijzigen. Verder heb ik voor zo ver ik weet geen 2e boekje.
Zal vanavond even kijken voor je, ik heb twee boekjes.

@AUijtdehaag warmte verlies trekt alleen naar boven in je leiding, als je stuk leiding plaatst met grote s bocht naar beneden is het over.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:31:
[...]

Zal vanavond even kijken voor je, ik heb twee boekjes.
Bij voorbaat mijn dank. Het is wel de F-serie, jij hebt de G-serie toch ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Ik had gehoopt met een simpel terugslagklepje (de veer geeft enigszins weerstand) dat die S-bocht niet nodig was. (kost weer koppelingen en ontluchting?, alles 22 mm)

Edit:
Dus zo dan @reneeke1970 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1PtKyoN2RdTwVdwCdVCvLfDw/thumb.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2017 15:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:03:
[...]

I = UxR ??? Wet van Ohm gaat anders.
Ja, heb je gelijk in... :X

Maar wat mijn punt is, dat er afgezekerd moet worden volgens opgave fabrikant.
Al vaak genoeg gezien dat bij echt koud weer de boel plat gaat door te lichte automaten.
Normaal selecteerde/berekende de W installateur de gasleiding voor de cv ketel.
En die gasleiding moest het maximale vermogen van de ketel kunnen voeden, lijkt me logisch.

Tegenwoordig verzorgt de E installateur de elektra voor de warmtepomp.
Alleen gaan die vaak uit van i nominaal en dat is veel te licht, i nominaal is bij +/- 7 graden buiten.
En ook de voedingskabel moet berekend zijn op een veel hoger amperage dan i nominaal.

Het is maar een tip, hoe iedereen het thuis doet moeten ze zelf weten.
Maar vergeet niet dat de verzekering je lachend uitzwaait als ze bij schade de schuld bij jouw neer kunnen leggen, door "gerommel" aan de E installatie.

Hier net de buitenT sensor van de Elga verplaats. Bij dichtvriezen van het buitendeel zakt de buitenT steeds verder, soms wel tot -6. En heb hier al -11 voorbij zien komen?
En bij -2 komt hier de ketel bij. Dus iedere keer werd de ketel onnodig bij geschakeld.
Het andere nadeel was dat het buitendeel iedere keer net niet aan een defrost toekomt.
En een half ontdooide Elga gaf al heel snel weer -2 op de buitenT sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OzK0ORKJPTHEf52dFfOvc6c4/full.jpg
Stukje Henco 16 en twee OBO Quick beugels en de kabel iets verschoven :9
Eerder gemeten buitenT was 2c, werkelijke temperatuur was toen 5c.
Nu geeft de Elga exact dezelfde waarde als de buitensensor van de ketel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:22:
[...]

Je wilt het gas helemaal weg doen, Dus gaskookplaat moet vervangen worden en eventueel elektra aanpassen naar de keuken, Hoe ga je warm water bereiden om te douchen of te badderen?
Het 300 liter voorraadvat van de zonneboiler heeft een 2e spiraal, de warmtepomp kan op die spiraal. Deze verwarmd ongeveer 100 liter. Dat is niet super ruim als er ook bezoek is, maar eventueel kan de boost van de warmtepomp aan worden gezet en er kan ook nog een elektrisch element in de boiler geplaatst worden.

En idd, het fornuis en pannen moeten vervangen worden, er ligt al krachtstroom voor de oven naar de keuken.

Maargoed, de vraag is, welke installateurs hebben jullie gevraagd, hadden verstand van zaken en waren jullie tevreden over?

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 09-12-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:36:
[...]

Hier net de buitenT sensor van de Elga verplaats. Bij dichtvriezen van het buitendeel zakt de buitenT steeds verder, soms wel tot -6. En heb hier al -11 voorbij zien komen?
Daar was over nagedacht ;)
Misschien is het plaatsen van de buitenT sensor, extern / op de muur die eventueel vochtig wordt en door wind meer afkoelt waardoor de sensor 'gevoelstemperaturen' zou kunnen meten toch zo gek nog niet. Veel slechter dan de ELGA kan het in ieder geval niet lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SpiceWorm
Een spiraal voor de WP die niet de hele tapboiler verwarmt, heeft weinig nut.
Vandaar is het hier andersom, buffervat met hygienespiraal (en naverwarmer)

Je stookt je arm in de winter met het e-element. Zonnecollector doet dan ook niks en de WP kan het vat niet helemaal verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Rol-Co schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:18:
@zw7
Heb je ze ook al eens andersom gehad?
Hoeveel voltage heb je op de com uit de wp?
@Rol-Co
Ja ik heb het ook andersom al eens aangesloten, maar had geen effect.

Volgens de service manual zou dit 230V moeten zijn op de gedeelde leiding. Wellicht dat dit dus niet samen gaat met de Orno OR-WE-501 kWh meter, want daar staat op bij impuls 12-27V, tenminste dat schat ik zo in. Mijn Pools is niet zo best.

Ik heb het net gemeten en de spanning tussen 16 en 21 is 90V maar wisselt naar 60V steeds

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bzCQLG/Knipsel2.png

Hierbij het electrische schema. Daar zie je op dat line 16 ook direct aan 13 is gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iMTbSw/Knipsel3.png

[ Voor 5% gewijzigd door zw7 op 09-12-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:08:
[...]

@Aziraphale

Ah OK. dus als dat is wellicht te testen als de CV-ketelpomp vast op een hoger toerental gezet wordt.

Dus min/max op hetzelfde toerental zetten van 2/2 tot 10/10. waar staat ie nu op? P28/29 in het ketelmenu.

dat kun je uittesten als je de ELGA uitzet. en De Ketel alleen zn werk laat doen. Hoor je brom niet, dan heb je wellicht een ELGA-pomp die niet OK is??
Ok, de Elga is even van de stroom geweest om de monitoring eer op orde te krijgen en nu hij weer is opgestart is stap 1: De ketel het werk laten doen. :( Moet wel zeggen dat ik nu dus de brom in de buizen niet hoor, dus als de ketel draait is het rustig. Die pomp is echter modulerend, dus dat is niet zo gek. Die van de Elga blaast er gewoon als een malle het water door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:57:
[...]

Leer de fibaro rechtstreeks op je usb...
dus usb drukken totdat hij blinkt
dan de fibaro 3 x snel indrukken
totdat usb snel blinkt
Dan usb in rpi
dan reboot...
ff wachten [ kan echt 12 uur duren.
Zorg voor nieuwe hardware aan in domoticz
en dan zullen erin komen.
stuk of 8 devices

Edit:
Polling uit!
Even nog een vraagje over die Fibaro: Hoe heb jij de instellingen in Domoticz staan qua logging? En dan specifiek parameters 10-14? Ik wil graag zo exact mogelijk loggen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:49:
@SpiceWorm
Een spiraal voor de WP die niet de hele tapboiler verwarmt, heeft weinig nut.
Vandaar is het hier andersom, buffervat met hygienespiraal (en naverwarmer)

Je stookt je arm in de winter met het e-element. Zonnecollector doet dan ook niks en de WP kan het vat niet helemaal verwarmen.
@AUijtdehaag Hier echt andere praktijkervaring wat exact het tegenovergestelde is van jou bevindingen. :X :
Een buffervat met 3 spiralen, onderste ZB welke vanmiddag! nog boven de 45 graden input gaf en de WP op de middelste spiraal deed zwijgen. Bovenste spiraal CV.
380L vat zelf vol met SWW welke naar een 2e 150L vat gaat welke ZB spiraal en een elektrisch element heeft.
verbruik hiervan valt reuze mee, zie BenEco in "E-boiler tussen DWTW en CV-ketel"

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd misschien, maar daar is niets aan veranderd. Op de oude plek werd de sensor nat en nu nog steeds.
Bij de Toshiba zit de sensor erg dicht tegen de condensor, bij mijn Samsung zit hij er een paar cm vandaan.

En om war te stoken met de Elga adviseert Techneco ook om een externe sensor te plaatsen.

En war op gevoelstemperatuur stoken lijkt me niet slim. Gevoelstemperatuur is gebaseerd op het menselijk lichaam. Je woning is geen lichaam en je lichaam zit in de woning, snapt u ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:33:
@reneeke1970
Ik had gehoopt met een simpel terugslagklepje (de veer geeft enigszins weerstand) dat die S-bocht niet nodig was. (kost weer koppelingen en ontluchting?, alles 22 mm)

Edit:
Dus zo dan @reneeke1970 ?

[afbeelding]
Ja volgens het zonneboiler forum moet dat zo inderdaad.

@Verwijderd ik heb g inderdaad, maar zijn hetzelde meen ik met instellingen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BenEco
Dus je hebt nog een 150 ltr "naverwarmer"
Spiceworm heeft het over 1x 300 ltr tapwatervat, met waarschijnlijk een extra spiraal boven in voor de WP.
Das een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:13:
@Verwijderd misschien, maar daar is niets aan veranderd. Op de oude plek werd de sensor nat en nu nog steeds.
Bij de Toshiba zit de sensor erg dicht tegen de condensor, bij mijn Samsung zit hij er een paar cm vandaan.

En om war te stoken met de Elga adviseert Techneco ook om een externe sensor te plaatsen.

En war op gevoelstemperatuur stoken lijkt me niet slim. Gevoelstemperatuur is gebaseerd op het menselijk lichaam. Je woning is geen lichaam en je lichaam zit in de woning, snapt u ;)
Een natte woning icm wind heeft meer warmteverlies dan uitsluitend de buitenT doet vermoeden, net als het menselijk lichaam dat gaat zweten om meer warmteverlies te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd mijn gevels/stenen regenen zelden nat, dus dat gaat hier niet op.
2^1 kap en ik zit aan de oostkant en heb flinke overstekken.

Droge bol temperatuur is voor iedere situatie +/- gelijk.
Verder is het verschil door natte gevels minimaal, zit buiten de geïsoleerde schil.

En wijkt je stooklijn iets af... Dan plus je hem tijdelijk wat omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:23:
@Verwijderd mijn gevels/stenen regenen zelden nat, dus dat gaat hier niet op.
2^1 kap en ik zit aan de oostkant en heb flinke overstekken.

Droge bol temperatuur is voor iedere situatie +/- gelijk.
Verder is het verschil door natte gevels minimaal, zit buiten de geïsoleerde schil.

En wijkt je stooklijn iets af... Dan plus je hem tijdelijk wat omhoog
Ik heb geen oversteken, geen geimpregneerde muren, en mijn isolatie is +/_ 0. Automatisch als het kan en handmatig plussen als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:39:
[...]

Volgens mij tijd niet instelbaar. Voorwaarden staan in de Service Manual (zo te vinden op internet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 14:14

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:20:
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

- Ik wil voorkomen dat het buffervat leeg loopt qua warmte bij stilstand tapwater aan de uitgaande kant.
Heb ik 1 of 2 terugslagkleppen nodig (bijgeleverde t-klep in leiding is een veergesloten)
http://www.esbe.eu/hr/en/...xing-valves/vta320-vta520

[afbeelding]
kijk eens op het internet naar anti-thermosifon voorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:56:
[...]

Steek je energie in een 12 KW WP, die is een stuk stiller.
Verkoop je je huidige 7.5 KW en zet je de 12 dus neer (kan op dezelfde binnenunit).
@godfriedd Die nieuwe ecodan YAA serie is een STUK stiller schijnt, volgens mij zo'n 10 a 12 db.
Rhaelak schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:30:
@koevlaas2 Ik heb een oplossing voor die meneer. Een douchekop van max. 5 ltr/min :) (wij hebben er eentje en het is eigenlijk een prima ding. Voorheen 10 ltr/min. Het was even wennen maar ik zou niet zo snel meer wijzigen)

Maar heel vervelend zo'n ervaring. Zeker als niet duidelijk is wat zijn verwachtingspatroon is.
@koevlaas2 Je zou toch ook nog een doorstomer erbij kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:26:
[...]

Ik heb geen oversteken, geen geimpregneerde muren, en mijn isolatie is +/_ 0. Automatisch als het kan en handmatig plussen als het niet anders kan.
Dan zit daar het knelpunt, niet in de sensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zw7 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:57:
[...]

@Rol-Co
Ja ik heb het ook andersom al eens aangesloten, maar had geen effect.

Volgens de service manual zou dit 230V moeten zijn op de gedeelde leiding. Wellicht dat dit dus niet samen gaat met de Orno OR-WE-501 kWh meter, want daar staat op bij impuls 12-27V, tenminste dat schat ik zo in. Mijn Pools is niet zo best.

[afbeelding]

Hierbij het electrische schema. Daar zie je op dat line 16 ook direct aan 13 is gekoppeld.

[afbeelding]
220 lijkt me niet erg goed voor een S0 contact, zit er niet iets van 5 tot 24V in die warmtepomp wat je kan gebruiken met een relais over het S0 contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:54:
[...]

Dan zit daar het knelpunt, niet in de sensor ;)
Maar als ik het met het verplaatsen vd sensor oplos is dat iets voordeliger denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:50:
[...]

Volgens mij tijd niet instelbaar. Voorwaarden staan in de Service Manual (zo te vinden op internet).
Heb 'm gedownload, wat een pil zeg, maar eens kijken waar iets fout ingesteld staat, om de heater niet 'vlot' te laten bijspringen. In jan-feb deed ie dat nl. wel. Ik kan me niet herinneren dat ik iets gewijzigd heb wat dat in de war stuurt. Raar woord trouwens 'war' ;)
Edit:
Trouwens die piek in domoticz en 'de oplossing' die ene keer wel bijschakelen v.d. heater klopt bij nader inzien niet, dat heater element zit nl helemaal niet via Fibaro in domoticz. DIe is op een Voltcraft apart aangesloten. RaRa, wie het weet mag het zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:05:
[...]

Maar als ik het met het verplaatsen vd sensor oplos is dat iets voordeliger denk ik ;)
Ik denk dat de andere punten aanpakken meer resultaat geeft, ook op andere vlakken zoals comfort en dergelijke.
Maar probeer zo'n sensor te maken, natte bol sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:36:

En bij -2 komt hier de ketel bij. Dus iedere keer werd de ketel onnodig bij geschakeld.
Het andere nadeel was dat het buitendeel iedere keer net niet aan een defrost toekomt.
En een half ontdooide Elga gaf al heel snel weer -2 op de buitenT sensor.
[afbeelding]
Stukje Henco 16 en twee OBO Quick beugels en de kabel iets :9
Eerder gemeten buitenT was 2c, werkelijke temperatuur was toen 5c.
Nu geeft de Elga exact dezelfde waarde als de buitensensor van de ketel.
Ik heb dit al een paar keer gepost hier :) bij mij ging hij naar -15 en omdat ik op WAR verwarm kreeg ik de stooklijn van -15 er ook bij, gevolg was dat hij ingevroren was en vol gas ging, ontdooien deed hij ook niet omdat hij pas gaat ontdooien bij -18 als het -15 buiten is.
Pijpje er om en het word een hele andere warmtepomp :)

Zadels op de unit parkeren zou ik dan weer niet doen, die roesten er zo uit met een enorme blaar er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:14:
[...]

Ik denk dat de andere punten aanpakken meer resultaat geeft, ook op andere vlakken zoals comfort en dergelijke.
Maar probeer zo'n sensor te maken, natte bol sensor.
Over comfort heb ik geen klachten, behalve het niet heater-element ondersteund defrosten is voor mij op dit moment licht 'voelbaar', iemand anders zal het wellicht niet eens opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:18:
[...]

Over comfort heb ik geen klachten, behalve het niet heater-element ondersteund defrosten is voor mij op dit moment licht 'voelbaar', iemand anders zal het wellicht niet eens opmerken.
Klopt, temp bij in gaan vloerverdeler gaat even van 29 naar 21 met deze temperaturen, maar dat voel je op de vloer helemaal niks van.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:15:
[...]

Ik heb dit al een paar keer gepost hier :) bij mij ging hij naar -15 en omdat ik op WAR verwarm kreeg ik de stooklijn van -15 er ook bij, gevolg was dat hij ingevroren was en vol gas ging, ontdooien deed hij ook niet omdat hij pas gaat ontdooien bij -18 als het -15 buiten is.
Het probleem is dat ik die post van jou op dat moment niet kan 'plaatsen'. Op het moment dat ik zo'n/hetzelfde/soortgelijke probleem heb kan ik me die post van jou dan helaas niet meer herinneren. Vandaar ook soms de opmerking dat iets al eens is uitgelegd, ja dat zal, maar waar en hoe vind je dat terug, niet zo heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Bram-Bos en @amarkest Zo, het boeltje draait weer en de Elga heeft het weer van de ketel overgenomen. De buizen joelen er weer over en hij verbruikt momenteel 465,9 watt, realtime. Hij heeft nu uiteraard niet veel meer nodig, nadat de ketel de boel opgewarmd heeft, dus we gaan zien wat er gebeurt. Als zijn strategie hetzelfde blijft, dan verwacht ik dat hij op een gegeven moment de ketel er weer in gaat gooien, maar we zullen zien.

Ik ga hem vannacht even zo door laten draaien (met de tv aan is het gebrom goed te doen) en dan morgenochtend kijken wat er is gebeurd. Denk dat ik dan de pomp wel weer omlaag zet, want dit gebrom is ook niks. Overigens kwam ik nog een reactie van Techneco naar mijn installateur over de pompstanden tegen en die gaven naar hem aan dat de stand van de pomp geen invloed heeft op de werking van de Elga.

Edit: Donders, hij hef er zin an! We draaien ineens op +- 900 watt. Wel met Ta en Tr van 25 en 24, maar toch. Ben benieuwd of hij dat ook gaat doen als de pomp weer omlaag gezet is. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 09-12-2017 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:46
@Oxellaar
Mooie modificatie! Bekend tafereel idd die sensor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik blijf me verbazen hoeveel het uitmaakt nu ik die Cronotherm kamerthermostaat heb gedeactiveerd.

Kamertermperatuur nu 21 (altijd 20 geweest) en de offset blijf ik maar aanpassen op de WAR op de Daikin, nu op -7. Warmteafgifte nu een miezerige 6 kW, een vrijwel onhoorbare binnenunit (buiten net zo weinig) en een vloer die warm blijft.

Het is toch gewoon koud buiten? Of is het nu zoveel gunstiger?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co die - 18 kan goed kloppen, maar die wordt niet door die sensor gemeten.
Dat gaat via de condensor uit sensor.

Roest ben ik niet zo bang voor.
Achter de beugels zit een dotje kit en parkers zijn van rvs. En de parkers die af fabriek zijn gezet roesten al een beetje ;)

Mocht iemand dit ook gaan doen bij de Elga...
Demonteer de boven kap om te zien of de parkers niet in de condensor prikken....

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 09-12-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:53:
Ik blijf me verbazen hoeveel het uitmaakt nu ik die Cronotherm kamerthermostaat heb gedeactiveerd.

Kamertermperatuur nu 21 (altijd 20 geweest) en de offset blijf ik maar aanpassen op de WAR op de Daikin, nu op -7. Warmteafgifte nu een miezerige 6 kW, een vrijwel onhoorbare binnenunit (buiten net zo weinig) en een vloer die warm blijft.

Het is toch gewoon koud buiten? Of is het nu zoveel gunstiger?
Veel verwarmingsoppervlak met 'de juiste' Ta zoals je nu aan het vinden bent/gevonden hebt doet wonderen/ik bedoel eigenlijk doet wat je er van mag verwachten. Gelukkig wel. BTW wat was de reden om die naregeling af te koppelen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@SpiceWorm we praten hier dus omgerekend over 2100m3 gas op jaarbasis. Aanvoer 20C betekend niet dat het ook met -10C op temperatuur gaat blijven.

2100m3 gas op jaarbasis. Dat gaat een 5KW of 7,5 KW pomp niet wegpoetsen...
Ik denk zelf aan een Zubadan 11KW

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26
@mkleinman Misschien kan je nog aanpassen -
Uit de openingspost ( onder Moni Toring):

warmte (W) = flow (kg/s) * (T_aanvoer (°C) - T_retour (°C)) * 4.186 (J/kg/°C)

Als je warmte (W) vervangt door verwarmingsvermogen (kW) klopt het (voor water @ca. 65 °C).

Heatcapacity 4.1784 J/(g·K) at 30 °C (warmtepompbereik!) (wikipedia)

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2017 19:10 . Reden: link wikipedia ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Oxellaar schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:03:
@Rol-Co die - 18 kan goed kloppen, maar die wordt niet door die sensor gemeten.
Dat gaat via de condensor uit sensor.

Roest ben ik niet zo bang voor.
Achter de beugels zit een dotje kit en parkers zijn van rvs. En de parkers die af fabriek zijn gezet roesten al een beetje ;)

Mocht iemand dit ook gaan doen bij de Elga...
Demonteer de boven kap om te zien of de parkers niet in de condensor prikken....
Is dat niet de verdamper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:06:
[...]

Voor netto 3.000 een compleet geinstalleerde WP incl SWW voorziening? Ik ben heel benieuwd naar je boodschappenlijstje, zou heel graag van het gas af gaan als het voor zo'n bedrag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
adnanoner schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:51:
[...]

@godfriedd Die nieuwe ecodan YAA serie is een STUK stiller schijnt, volgens mij zo'n 10 a 12 db.

[...]

@koevlaas2 Je zou toch ook nog een doorstomer erbij kunnen plaatsen?
Ja klopt, Ik heb dat te laat doorgehad anders had ik gelijk die besteld. Ze hebben ook een 10kW in dezelfde behuizing als de 7,5 kW. Ik weet eigenlijk niet of die 3 maanden geleden al beschikbaar waren. Ik heb naar Spanje gemaild of hij ze kan leveren maar daar geen reactie op gehad. Volgens mij heeft niemand hier op het forum al dat nieuwe model anders zou ik er graag eens naar kijken. Volgens de datasheet zijn de nieuwe modellen ook compatible met mijn binnenunit, ik weet alleen niet of mijn FTC-5 print compatible is met de nieuwe buitenunit. Dat kan ik nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:47:
[...]

Wellicht willen ze van de 6 m3 houtstof af. Anders kan ik mij de reden ook niet voorstellen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 14:45
Beste tweakers,

Hopelijk zit ik goed in dit draadje en hoop ik van jullie kennis inzake warmtepompen gebruik te mogen maken. We zitten namelijk sinds vorig jaar met een groot raadsel in ons energieverbruik waarbij we vrijwel zeker weten dat dit komt door de warmtepomp installatie, maar het (nog) niet kunnen oplossen.

De situatie:
Begin 2016 hebben wij een bestaande woning gekocht (bouwjaar 2008) welke voorzien is van een warmtepomp installatie om het gehele huis te verwarmen middels vloerverwarming en te koelen middels hetzelfde systeem. Tevens wordt dit systeem gebruikt voor de warmwatervoorziening. Er is ook een WTW systeem aanwezig (geen idee of dat altijd zo is, maar dan heb ik het maar gezegd).

Het systeem werkt goed en zowel de verwarming als de koeling werken naar behoren. Vrij snel kwam ik er achter dat ik een aantal storingen in de thermostaat had zitten. Deze heb ik laten nakijken door een lokale servicedienst, die op zijn beurt de leverancier inschakelde omdat hij zelf het probleem niet kon verhelpen. Na diagnose van de fabrikant bleek het toch een andere diagnose te zijn (sensoren defect) welke uiteindelijk vervangen zijn - met als gevolg een storingsvrije ketel.

Maart 2017 werden wij door Essent verblijdt met een energierekening die ruim twee keer zo hoog was als die de vorige bewoners opgaven ten tijde van de koop van het huis. We hadden op jaar tijd, ruim 13.500 kWh verbruikt. Of we even 1.800 euro wilde bijschrijven en ons maandbedrag wilden verdubbelen om volgend jaar niet weer in de knoei te komen.

Hierna heb ik direct een energiemeter geregeld die ik in mijn netwerk heb gehangen en elke 10 seconden data krijgt vanuit de slimme energiemeter. Nu kon ik precies monitoren wat het verbruik was.

Ik kwam erachter dat ons "idle" verbruik vrij normaal was en gezien het feit dat wij geen gas hebben, hierbij in ogenschouw nemende dat wij dus geen gas hebben (in de hele wijk is dit afwezig).

Op een ochtend na nachtvorst kwam ik erachter dat er ineens ruim 4 kWh verbruikt werd en dit al een aantal uur gaande was. Omdat het 06.30u in de ochtend was en er geen enkel huishoudelijk apparaat aanstond, ben ik naar beneden gelopen en heb ik de groep van de warmtepomp uitgeschakeld. Toen viel het verbruik direct terug naar een paar honderd watt - wat normaal zou zijn.

Omdat ik dit extreem hoge verbruik hierna niet meer kon reproduceren heb ik het erbij gelaten. Wel heb ik elke maand gekeken naar ons verbruik en tot en met november, realiseren we een verbruiksreductie van ruim 35%. Een prima score. Mijn idee was dat de reparatie van eerder dit jaar, het probleem alsnog geëlimineerd had.

Echter.... Nu de winterperiode weer begint, ben ik met argusogen aan het volgen wat de installatie doet. En jawel, in december met de koude nachten met vorst is het idiote verbruik weer terug. Meest recente voorbeeld is van afgelopen nacht, waarbij er tussen 02.00u en 10.00u een totaal energieverbruik van ruim 38 kWh wordt geregistreerd.

Het enige apparaat in huis wat dit soort vermogens kan verbruiken is het verwarmingselement in de boiler. Dit zou een vermogen van 3300 watt hebben aldus de technische informatie die ik kan vinden.

Ten tijde van de vorige reparatie / diagnose, vertelde de monteur mij dat het verwarmingselement alleen zou mogen aanspringen, wanneer wij als gebruikers dit ingeven op de thermostaat. Hier hebben we een functie "boiler boost" op die voor 16u het element laat aanspringen - mits daar vraag naar is. Ergo als de boiler leeg is of bijverwarmd dient te worden springt het verwarmingselement bij. Er zou geen andere reden zijn waardoor dit element zou mogen aanspringen naast dus het gebruiken van deze boilerboost knop.

Het concrete probleem
Er is dus iets in mijn installatie aanwezig wat ervoor zorgt dat het verwarmingselement uit zichzelf aanspringt en aanblijft staan - geen idee waardoor het aanspringt of waardoor het weer uitschakeld. Het enige gegeven wat we lijken te hebben is dat dit alleen maar lijkt te gebeuren bij koude nachten dan wel bij vorst...

Heeft iemand enig idee wat hieraan ten grondslag kan liggen en beter nog hoe het kan worden opgelost? Het is duidelijk dat dit niet in orde is en dat dit straks weer resulteert in een extreem hoog verbruik.

Al mijn buren (met exact dezelfde huizen) hebben dezelfde installatie en herkennen dit probleem niet...

De installatie:
De installatie is van het merk Itho met typenummer WPU-05i -003. Zie dit type plaatje. We hebben tevens de boiler van Itho en heeft een capaciteit van 150 liter.

Ter aanvulling: hier de gebruiksaanwijzing en technische specificaties van de installatie.

Excuses voor de lange post en hopelijk is dit toegestaan. Zo niet, let me know zodat ik het kan herplaatsen.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:08:
[...]

@Aziraphale

Je kunt ook de verdeler ontkoppelen, draai de bouten in de muur maar eens los. Verandert het geluid?
Iets met rubber ertussen en minder vast aandraaien hielp bij mij enorm.

Pagina: 1 ... 9 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.