Beste tweakers,
Hopelijk zit ik goed in dit draadje en hoop ik van jullie kennis inzake warmtepompen gebruik te mogen maken. We zitten namelijk sinds vorig jaar met een groot raadsel in ons energieverbruik waarbij we vrijwel zeker weten dat dit komt door de warmtepomp installatie, maar het (nog) niet kunnen oplossen.
De situatie:
Begin 2016 hebben wij een bestaande woning gekocht (bouwjaar 2008) welke voorzien is van een warmtepomp installatie om het gehele huis te verwarmen middels vloerverwarming en te koelen middels hetzelfde systeem. Tevens wordt dit systeem gebruikt voor de warmwatervoorziening. Er is ook een WTW systeem aanwezig (geen idee of dat altijd zo is, maar dan heb ik het maar gezegd).
Het systeem werkt goed en zowel de verwarming als de koeling werken naar behoren. Vrij snel kwam ik er achter dat ik een aantal storingen in de thermostaat had zitten. Deze heb ik laten nakijken door een lokale servicedienst, die op zijn beurt de leverancier inschakelde omdat hij zelf het probleem niet kon verhelpen. Na diagnose van de fabrikant bleek het toch een andere diagnose te zijn (sensoren defect) welke uiteindelijk vervangen zijn - met als gevolg een storingsvrije ketel.
Maart 2017 werden wij door Essent verblijdt met een energierekening die ruim twee keer zo hoog was als die de vorige bewoners opgaven ten tijde van de koop van het huis. We hadden op jaar tijd, ruim 13.500 kWh verbruikt. Of we even 1.800 euro wilde bijschrijven en ons maandbedrag wilden verdubbelen om volgend jaar niet weer in de knoei te komen.
Hierna heb ik direct een energiemeter geregeld die ik in mijn netwerk heb gehangen en elke 10 seconden data krijgt vanuit de slimme energiemeter. Nu kon ik precies monitoren wat het verbruik was.
Ik kwam erachter dat ons "idle" verbruik vrij normaal was en gezien het feit dat wij geen gas hebben, hierbij in ogenschouw nemende dat wij dus geen gas hebben (in de hele wijk is dit afwezig).
Op een ochtend na nachtvorst kwam ik erachter dat er ineens ruim 4 kWh verbruikt werd en dit al een aantal uur gaande was. Omdat het 06.30u in de ochtend was en er geen enkel huishoudelijk apparaat aanstond, ben ik naar beneden gelopen en heb ik de groep van de warmtepomp uitgeschakeld. Toen viel het verbruik direct terug naar een paar honderd watt - wat normaal zou zijn.
Omdat ik dit extreem hoge verbruik hierna niet meer kon reproduceren heb ik het erbij gelaten. Wel heb ik elke maand gekeken naar ons verbruik en tot en met november, realiseren we een verbruiksreductie van ruim 35%. Een prima score. Mijn idee was dat de reparatie van eerder dit jaar, het probleem alsnog geëlimineerd had.
Echter.... Nu de winterperiode weer begint, ben ik met argusogen aan het volgen wat de installatie doet. En jawel, in december met de koude nachten met vorst is het idiote verbruik weer terug. Meest recente voorbeeld is van afgelopen nacht, waarbij er tussen 02.00u en 10.00u een totaal energieverbruik van ruim 38 kWh wordt geregistreerd.
Het enige apparaat in huis wat dit soort vermogens kan verbruiken is het verwarmingselement in de boiler. Dit zou een vermogen van 3300 watt hebben aldus de technische informatie die ik kan vinden.
Ten tijde van de vorige reparatie / diagnose, vertelde de monteur mij dat het verwarmingselement alleen zou mogen aanspringen, wanneer wij als gebruikers dit ingeven op de thermostaat. Hier hebben we een functie "boiler boost" op die voor 16u het element laat aanspringen - mits daar vraag naar is. Ergo als de boiler leeg is of bijverwarmd dient te worden springt het verwarmingselement bij. Er zou geen andere reden zijn waardoor dit element zou mogen aanspringen naast dus het gebruiken van deze boilerboost knop.
Het concrete probleem
Er is dus iets in mijn installatie aanwezig wat ervoor zorgt dat het verwarmingselement uit zichzelf aanspringt en aanblijft staan - geen idee waardoor het aanspringt of waardoor het weer uitschakeld. Het enige gegeven wat we lijken te hebben is dat dit alleen maar lijkt te gebeuren bij koude nachten dan wel bij vorst...
Heeft iemand enig idee wat hieraan ten grondslag kan liggen en beter nog hoe het kan worden opgelost? Het is duidelijk dat dit niet in orde is en dat dit straks weer resulteert in een extreem hoog verbruik.
Al mijn buren (met exact dezelfde huizen) hebben dezelfde installatie en herkennen dit probleem niet...
De installatie:
De installatie is van het merk Itho met typenummer WPU-05i -003.
Zie dit type plaatje. We hebben tevens de boiler van Itho en heeft een capaciteit van 150 liter.
Ter aanvulling:
hier de gebruiksaanwijzing en technische specificaties van de installatie.
Excuses voor de lange post en hopelijk is dit toegestaan. Zo niet, let me know zodat ik het kan herplaatsen.
Peter