Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.696 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wodan89 Beweerde ik iets anders dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
nou het gaat jou toch ook om een zo laag mogelijk verbruik?
dit vind ik onderschikt aan het comfort

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:44:
[...]

nou het gaat jou toch ook om een zo laag mogelijk verbruik?
dit vind ik onderschikt aan het comfort
Vind ik ook, Comfort met Hoofdletter, op nummer 1, ik reageerde op:
nuance mis ik hier wel in dit topic.
De meeste hier zijn echte enthousiastelingen die alles zelf proberen enz.
echter dat het bij huis A met warmtepomp B werkt,
Wil niet zeggen dat het OVERAL zou werken. :)
Ik bedoelde dat je dan 'alle onderdelen van het systeem' zou moeten begrijpen om te weten waarom het de ene keer wel en de andere keer niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:29:
[...]

Douche patroon heb ik niet om gevraagd, maar wel hoeveel bewoners (2 stuks).
Het warme pisstraaltje dat ze hadden is nu een fikse straal, ergens hoop ik dat dit al scheelt mbt een verbetering van de nu slechte situatie.
Ook het koude weer, houden ze de tent warm en komt het besef dat het toch wel werkt dan is dit natuurlijk ook een pré.
Top dat je dit deelt!

Misschien extra aandacht besteden aan het verwachtingspatroon. Dat is onderdeel van het verhaal. Samenvatten als je al tafel zit. Zeker met boiler en ook een WP heb je twee wijzigingen die mensen niet gewend zijn. Beide dingen goed en praktisch toelichten. Voordelen en nadelen benoemen. Succes.

Hopelijk wil meneer de factuur wel betalen want dit soort types die na een dag al hun beklag doen...ik heb het er niet mee.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:51:
[...]

Top dat je dit deelt!

Misschien extra aandacht besteden aan het verwachtingspatroon. Dat is onderdeel van het verhaal. Samenvatten als je al tafel zit. Zeker met boiler en ook een WP heb je twee wijzigingen die mensen niet gewend zijn. Beide dingen goed en praktisch toelichten. Voordelen en nadelen benoemen. Succes.

Hopelijk wil meneer de factuur wel betalen want dit soort types die na een dag al hun beklag doen...ik heb het er niet mee.
In het slechtste geval heb ik binnenkort een 12 KW Panasonic thuis staan :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Das wel veel power voor een 2007 woning 😎

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:57:
[...]

In het slechtste geval heb ik binnenkort een 12 KW Panasonic thuis staan :)
Maar was / is het dan zo erg dat de installatie wat langer duurde dan gepland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:00:
Das wel veel power voor een 2007 woning 😎
400m2 en 25c in de woonkamer op de hele benedenverdieping.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:00:
[...]

Maar was / is het dan zo erg dat de installatie wat langer duurde dan gepland?
In een scenario van loopgraven/discussies word altijd alles tegen je gebruikt.
Ik had 2 dagen beloofd en het werden er 4 voordat de unit draaide, viel allemaal tegen qua installatie maar ach daar maak ik mij niet druk om, hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
godfriedd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:14:
[...]

Heb jij zo'n Merford omkasting of heb je wel eens in de praktijk ervaren of het echt goed werkt? Toevallig heb ik er gisteren de prijs voor opgevraagd. Voor mijn Ecodan 7,5 kW wordt die behuizing (type WPO-06) 1210 euro ex BTW. Dat is wel een flink bedrag moet ik zeggen. Maar als het echt de beloofde 12-15dB scheelt is het het mischien wel waard. Ze claimen dus veel meer geluiddemping dan die Climeleon behuizingen die een beetje hetzelfde concept hanteren alleen geven die aan dat de geluiddemping heel erg verschilt per kant. Bij Melford zeggen ze daar niets over.

Het liefst zou ik zelf iets bouwen met hetzelfde principe. Ik ben handig genoeg en kan ook lassen als het moet maar ik weet niet zo goed welke materialen zorgen voor de echte demping. Los van veel massa wat sowieso gunstig werkt voor lage tonen. Weet jij het?
Ik heb zelf (nog) geen WP thuis en geluid zal dan geen probleem zijn want mijn buren zitten 200m weg. Beroepsmatig heb ik er wel vaak mee te maken al zijn ze dan meestal groter. Het is wel dat als we problemen met geluid hebben we vaak Merford erbij halen en die lossen het vrijwel altijd op. Opgegeven warden geloof ik ook wel, alleen de prijs verwacht ik nog wel hoger. Probleem is dat een L/W WP veel lucht nodig heeft en een doos met gaten lastig geluid dicht te maken is. En kleine spleetdoet alle inspanning teniet. Lassen is niet het belangrijkste, goed kitten draait het om.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
@koevlaas2
Bij een vooraf overeengekomen prijs zal de klant zich er in de meeste gevallen niet zo druk over maken. Hij had tijdens de installatie toch nog een werkende CV ? Snap dan persoonlijk het probleem niet, maar ik ken de situatie ook niet. Mijn woonkamer zou ik niet op 25 hoeven, maar de Loria zal het wel moeten kunnen. De rest van het huis lukt nog niet, maar dat puntje lijkt de installateur bij mij niet op te kunnen lossen.

Uiteindelijk draait alles om communicatie. Ergens is er iets mis gegaan, maar het is jammer dat de klant niet verder wil communiceren. Zo kom je geen van beiden verder en ga je beide met een rotgevoel het weekend in :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:11
Ik draai op WAR, met thermostaat als "maximum" schakelaar. In concreto: de thermostaat staat op 23 graden en doet dus niks, behalve als we veel zon op de gevel hebben (met redelijk wat glas) en veel volk binnen. De vloer koelt dan te langzaam af om het binnen behaaglijk te houden, dus dan gaat de boel even helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:13:
@koevlaas2
Bij een vooraf overeengekomen prijs zal de klant zich er in de meeste gevallen niet zo druk over maken. Hij had tijdens de installatie toch nog een werkende CV ? Snap dan persoonlijk het probleem niet, maar ik ken de situatie ook niet. Mijn woonkamer zou ik niet op 25 hoeven, maar de Loria zal het wel moeten kunnen. De rest van het huis lukt nog niet, maar dat puntje lijkt de installateur bij mij niet op te kunnen lossen.

Uiteindelijk draait alles om communicatie. Ergens is er iets mis gegaan, maar het is jammer dat de klant niet verder wil communiceren. Zo kom je geen van beiden verder en ga je beide met een rotgevoel het weekend in :-(
Bij ons was WTW ventilatie en de woonkamerdeur open de oplossing, boven nu ook goed. Behalve op zolder maar hier installeer ik een extra airco.

Rotgevoel heb ik zeker, maar ik blijf gewoon komen en de problemen lossen we op.
Hou ik er ook nog een kratje bier aan over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@koevlaas2

Sowieso zou ik mijn excuses maken voor de vertraging. Hoezo de vertraging er is en wat hier de reden van was niet zit een klant niet op te wachten.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:37:
Moet me even van het hart:

Ben er vandaag letterlijk bijna uitgeschopt bij een klant, meneer was/is nogal boos.
Ik had een 12 KW Panasonic Monoblock T cap neergezet en deze draaide sinds gisteren, gevolg: 25c in huis.
Maar meneer was niet tevreden want de configuratie werkt niet volgens zijn zeggen, installatie heeft te lang geduurd (ben ik mee eens) en hij weet niet hoe de installatie werkt. Ook werken er bepaalde onderdelen (nog) niet zoals het versturen van alert emails vanuit de intesishome.

Verder deed Uneto VNI vandaag ook nog een duit in het zakje, we zouden warm water gaan betrekken van een ventilatiewarmtepomp boiler. Nou bleek dat de ventilatie WP het niet deed, dus wij belden met de installateur van het apparaat. Waarop de installateur doodleuk aan mijn klant vertelde dat je helemaal niet kan douchen op een 300L V WP boiler. Toen waren de rapen gaar en alles wat ik zei maakte de situatie alleen maar erger.
Als klap op de vuurpijl moeten er (blijkt nu ineens) ook af en toe veel logees kunnen douchen, iets wat natuurlijk niet achter elkaar kan op 300L. Ik opperde om op dat moment de cv ketel maar in te schakelen maar dit strookte niet met het gasloze bestaan (met behoud van gas voor een werkplaats). Ook argument van dat die paar m3 niet zo'n probleem zouden zijn ving bot.
Dus nu boze klant, wel mooie huzarenstukje installatie en een woning van 25c.
De installateur zit nu met een zwarte piet op de bank.
Dan is de grote vraag wat voor verwachting die man had? Ik vind 25 graden met een warmtepomp een aardige prestatie met dit weer.

En hoe kan jij nu weten over die warmtepompboiler? DIe heb je toch niet geinstalleerd? 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:56:
[...]

Steek je energie in een 12 KW WP, die is een stuk stiller.
Verkoop je je huidige 7.5 KW en zet je de 12 dus neer (kan op dezelfde binnenunit).
Nadeel van een grotere WP dat je minimale vermogen ook omhoog gaat en vooral in voor en na seizoen je snel gaat pendelen of een grote buffer moet plaatsen wat ook weer extra kost

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:26:
[...]

Nadeel van een grotere WP dat je minimale vermogen ook omhoog gaat en vooral in voor en na seizoen je snel gaat pendelen of een grote buffer moet plaatsen wat ook weer extra kost
De man heeft 160m2 vloer en wand verwarming, moet makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bl4ckviper schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:17:
@koevlaas2

Sowieso zou ik mijn excuses maken voor de vertraging. Hoezo de vertraging er is en wat hier de reden van was niet zit een klant niet op te wachten.

***members only***
Ik noemde de boel 'Das Boot' ik vulde de installatie en de boel begon op diverse plaatsen te spuiten.
Ik was op die plaatsen vergeten de koppelingen vast te persen, gelukkig alles steen qua vloer en de hoeveelheid water viel ook mee.
Ik kwam inderdaad ook niet zo vroeg, later deze week wel want dan had ik meer aan de dag. Ik kan nou eenmaal slecht mijn bed uitkomen.
Ging dan wel zo lang door dat mijn dag de 8 uur haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:24:
[...]

Dan is de grote vraag wat voor verwachting die man had? Ik vind 25 graden met een warmtepomp een aardige prestatie met dit weer.

En hoe kan jij nu weten over die warmtepompboiler? DIe heb je toch niet geinstalleerd? 8)7
400m2 en 12 KW ik vind het ook nog knap dat het zo warm word, scheelt ook dat er geen ventilatie is.
Nee, --- Censuur --- en die knakker begon er dus over dat je op die boiler helemaal niet zou kunnen douchen, tja zie dat maar weer goed te praten als een gerenommeerde installateur dat roept.
Ik heb nog gezegd dat de installateur geen bal begrijpt van zo'n ding maar of meneer dit gelooft is maar de vraag.
Dezelfde installateur komt 'm overigens wel maken, da's ook zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:41
@koevlaas2
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 08-12-2017 21:40 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:13:
@koevlaas2

Als mensen er bijvoorbeeld vrij voor nemen dan is uitloop een tegenvaller. Maar het gaat om de goede en nette installatie.

Ja. Communicatie. Zal altijd en overal de nr. 1 knelpunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:31:
[...]

Ik noemde de boel 'Das Boot' ik vulde de installatie en de boel begon op diverse plaatsen te spuiten.
Ik was op die plaatsen vergeten de koppelingen vast te persen, gelukkig alles steen qua vloer en de hoeveelheid water viel ook mee.
Ik kwam inderdaad ook niet zo vroeg, later deze week wel want dan had ik meer aan de dag. Ik kan nou eenmaal slecht mijn bed uitkomen.
Ging dan wel zo lang door dat mijn dag de 8 uur haalde.
Oei koe.... als zelfstandige te laat komen... Daar heb ik ook een hekel aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:41:
[...]

Oei koe.... als zelfstandige te laat komen... Daar heb ik ook een hekel aan!
Haha ik ook.. of degene die niet komen...
Na een paar keer ben je daar wel goed klaar mee.

Ook onderdeel van de communicatie wellicht? Even aanhoren hoe laat de klant je verwacht..
Vooral nu is het key om een goede reputatie op te bouwen.

Anyhow we leren allemaal van onze fouten, zolang je ze maar geen 2e keer maakt is t goed

[ Voor 29% gewijzigd door Daannn1987 op 08-12-2017 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Censuur is toegepast.
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:38:
[...]

Als mensen er bijvoorbeeld vrij voor nemen dan is uitloop een tegenvaller. Maar het gaat om de goede en nette installatie.

Ja. Communicatie. Zal altijd en overal de nr. 1 knelpunt zijn.
Ik heb iedere leiding netjes ontbraamt en sta ook achter de kwaliteit van het geheel, maar dan duurt het wel langer.
Stiekem voel ik altijd even in de bestaande leidingen en ja hoor allemaal randen erin van het niet ontbramen.
Ook werk ik aan verbeteringen in mijn processen, zo heb ik een ontbramer voor op mijn schroeftol gezorgd en ik denk erover een afkortzaag voor staal te kopen. zo kan ik sneller werken en toch kwaliteit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:36:
[...]

400m2 en 12 KW ik vind het ook nog knap dat het zo warm word, scheelt ook dat er geen ventilatie is.
Nee, --- Censuur --- en die knakker begon er dus over dat je op die boiler helemaal niet zou kunnen douchen, tja zie dat maar weer goed te praten als een gerenommeerde installateur dat roept.
Ik heb nog gezegd dat de installateur geen bal begrijpt van zo'n ding maar of meneer dit gelooft is maar de vraag.
Dezelfde installateur komt 'm overigens wel maken, da's ook zo lekker.
Je moet verbaal nooit je gelijk proberen te halen.
Je moet gewoon aantonen dat je het wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:45:
[...]

Censuur is toegepast.

[...]

Ik heb iedere leiding netjes ontbraamt en sta ook achter de kwaliteit van het geheel, maar dan duurt het wel langer.
Stiekem voel ik altijd even in de bestaande leidingen en ja hoor allemaal randen erin van het niet ontbramen.
Ook werk ik aan verbeteringen in mijn processen, zo heb ik een ontbramer voor op mijn schroeftol gezorgd en ik denk erover een afkortzaag voor staal te kopen. zo kan ik sneller werken en toch kwaliteit leveren.
Die pijpesnijders....ondingen...ik bedoel door onkunde zijn er een hoop leidingen die ruisen vanwege de braam. Men dacht dat men klaar was bij gebruik van zo'n ding.

Zodra je werk levert dat in het voordeel van de opdrachtgever is moet je dat benoemen. Je kunt dan al vertellen dat je mogelijk uit de tijd gaat lopen. Dat creëert begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:51:
[...]

Die pijpesnijders....ondingen...ik bedoel door onkunde zijn er een hoop leidingen die ruisen vanwege de braam. Men dacht dat men klaar was bij gebruik van zo'n ding.

Zodra je werk levert dat in het voordeel van de opdrachtgever is moet je dat benoemen. Je kunt dan al vertellen dat je mogelijk uit de tijd gaat lopen. Dat creëert begrip.
Mij werd verweten dat ik juist nooit kon vertellen hoe lang iets nog gaat duren, gewoon ook omdat ik dit niet weet.
Soms kan ik uren in een hoekje prutsen om iets goed te krijgen, maar zit het dan dan zit het ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:42:
[...]

Anyhow we leren allemaal van onze fouten, zolang je ze maar geen 2e keer maakt is t goed
het is de kunst om te leren van andermans fouten. Dan leer je een stuk sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm Dombo hier.. ff tussendoor... hoe reken ik het vebruik in wat uit als ik alleen een vermiogen heb?
Dus een voorbeeld een poweradapter 12 volt;
inpput 220volt 1,A
output 12 volt 2.0 amp.

Wat is het verbruik in watt?

amp x volt = watt.
Maar moet ik dan de 12 volt nemen?
Off de 220 vol?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
24 watt maximaal plus wat (trafo) verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:03:
mmm Dombo hier.. ff tussendoor... hoe reken ik het vebruik in wat uit als ik alleen een vermiogen heb?
Dus een voorbeeld een poweradapter 12 volt;
inpput 220volt 1,A
output 12 volt 2.0 amp.

Wat is het verbruik in watt?

amp x volt = watt.
Maar moet ik dan de 12 volt nemen?
Off de 220 vol?
12v 2 amp = 24 W
24w/220v = 0.1 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:04:
24 watt maximaal plus wat (trafo) verliezen
?
ik zei Dombo hier he :-)
Dank, maar dan toch:
Wat is hiervan het verbruik:

Netschakelaar: Nee
Energiezuinig: Ja
Stroomverbruik van ontvanger: 50 mA
Voeding intern: 18/12/5 V max. 1000 mA
Stroomaansluiting: 90 - 265 V AC / 50/60 Hz
Bedrijfstemperatuur: -30 tot 70 graden C

[ Voor 40% gewijzigd door Dylantje2 op 08-12-2017 22:15 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:05:
[...]

?
ik zei Dombo hier he :-)
Dank, maar dan toch:
Wat is hiervan het verbruik:

Netschakelaar: Nee
Energiezuinig: Ja
Stroomverbruik van ontvanger: 50 mA
Voeding intern: 18/12/5 V max. 1000 mA
Stroomaansluiting: 90 - 265 V AC / 50/60 Hz
Bedrijfstemperatuur: -30 tot 70 graden C
Dat kun je dus niet zeggen, maar max 24w en wat trafo verliezen (niet noemenswaardig met deze vermogens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:15:
[...]

Dat is inderdaad een opmerkelijk verschil, de Mitsubishi van mij doet het inderdaad zoals jij in dat plaatje opgeeft, en eindigt op hoog vermogen, jullie Loria doet het andersom.

Ik snap alleen nog niet wat het uiteindelijke verschil :? Dit zou betekenen dat het "Loria vat" egaler qua temperatuur is terwijl het "Mitsubishi vat" grotere temperatuurverschillen heeft tussen boven en onderkant vat :?

Wat jij beschrijft is de gelaagdheid, en dat moet je juist willen.

Anders zou de algehele temperatuur van je vat afkoelen en dat wil je niet.

Als sensor in het midden 18 graden aangeeft betekend dit dat je vat meer als half leeg is :)
@wervisser ik heb mijn ecodan op een Kotly 300ltr vat met 3,2m2 spiraal. 3 meetpunten. in het vat. Na een run geeft de middensensor 55C bovensensor 56C en ondersensor 50C aan.
Reden dat dit zo is bij dit type boiler, de spiraal loopt tot de bodem van het vat, en verwarmt dus in gelaagdheid van onder naar boven.
Heeft niets met de wp te maken maar alles met de opbouw van het vat.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:27:
[...]

@wervisser ik heb mijn ecodan op een Kotly 300ltr vat met 3,2m2 spiraal. 3 meetpunten. in het vat. Na een run geeft de middensensor 55C bovensensor 56C en ondersensor 50C aan.
Reden dat dit zo is bij dit type boiler, de spiraal loopt tot de bodem van het vat, en verwarmt dus in gelaagdheid van onder naar boven.
Heeft niets met de wp te maken maar alles met de opbouw van het vat.
Jij hebt toch dezelfde boiler als ik, 300L met 2 spiralen ?
Onderin steenkoud omdat ik de onderste spiraal nog niet gebruik en vanaf het net onder het midden is de boel warm.
Een boiler met 1 spiraal heeft deze wel tot onderin het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

@koevlaas2 Niet meer. Ik heb deze vervangen voor een exemplaar met 1 grote spiraal.
Die onderste spiraal ging ik bij nader inzien nooit gebruiken.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Wie heeft er ervaring met Fibaro wall plugs icm Domoticz en een Aeon Z wave usb stick? Probeer een Fibaro stekker te laten vinden in domoticz nadat de z wave stick werkend is, maar kom er niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:41:
@koevlaas2 Niet meer. Ik heb deze vervangen voor een exemplaar met 1 grote spiraal.
Die onderste spiraal ging ik bij nader inzien nooit gebruiken.
Ik schakel 'm misschien nog door en wellicht nog een zonneboiler erbij als ik een nieuwe schuur bouw.
De vorige had ik parallel, maar bij de nieuwe boiler niet weer zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Ik probeer een kWh meter aan te sluiten op de Yutaki warmtepomp maar het wil niet helemaal lukken. Ik heb bij Amazon.de een Orno OR-WE-501 besteld en aangesloten volgens het onderstaande schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.el-bo.com.pl/allegro/allegro/foto/licznik_zuzycia_energii_orno_1_fazowy_podlicznik_or_we_501__/licznik_zuzycia_energii_orno_1_fazowy_podlicznik_or_we_501_5_.jpg

De meter werkt goed en het led lampje knippert en ook de cijfers op het LCD display tellen netjes op.

Ik heb de S0 aansluiting (20 en 21) aangesloten op de aansluitingen van de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jPdYNw/Knipsel.png

Dus 20 van de kWh meter met 21 van de warmtepomp verbonden en 21 op de powermeter met 16 op de warmtepomp.

Na het opnieuw opstarten van het systeem zie ik echter niet dat de warmtepomp de pulsen telt. Ik heb de warmtepomp ingesteld op 1000 imp/kWh maar ook als ik het op 0.1 imp/kWh zet om te testen zie ik niets verschijnen.

Aansluiting 16 is een "gedeelde leiding" maar ik heb verder ook geen andere inputs op dit blokje staan.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:43:
[...]

Ik schakel 'm misschien nog door en wellicht nog een zonneboiler erbij als ik een nieuwe schuur bouw.
De vorige had ik parallel, maar bij de nieuwe boiler niet weer zo gedaan.
Ik heb geen ruimte meer alles is vol met pv. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:46:
[...]

Ik heb geen ruimte meer alles is vol met pv. O-)
Daarom is PVT ook uitgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:47:
[...]

Daarom is PVT ook uitgevonden.
Eerst TVT volmaken, WAF factor kweken, dan volgende stap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zit de specs van de WH-MDC05F3E5 te bekijken, maar kent dat ding geen modulatiebereik? Is het altijd een kwestie van "AAN" of "UIT"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:41:
Wie heeft er ervaring met Fibaro wall plugs icm Domoticz en een Aeon Z wave usb stick? Probeer een Fibaro stekker te laten vinden in domoticz nadat de z wave stick werkend is, maar kom er niet uit..
Zijn de stick en plug wel al zichtbaar in domoticz -> HW?
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/8mzndf92n/Schermafbeelding_2017-12-08_om_22.53.15.png

Zoja dan zouden de waardes onder devices moeten komen te staan:
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/i7ja0bt9r/Schermafbeelding_2017-12-08_om_22.54.27.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ff een vraag voordat ik hier honderd pagina’s moet doorlezen.

Mijn CV kombi ketel is over 2 jaar aan vervanging toe en ik wil overstappen op 100% elec.

Kan een luchtwater pomp van Panasonic de CV kombi geheel vervangen?
De pomp circa 4000 euro ex subsidie.

En is de pomp zuiniger dan de CV kombi?
Ik wil kunnen uitrekenen hoeveel KW deze per jaar verbruikt.

Vrijstaande woning
350m3
Gasverbruik 1350m3
Stroomverbruik nu 3500kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Noord27 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:41:
Leer de fibaro rechtstreeks op je usb...
dus usb drukken totdat hij blinkt
dan de fibaro 3 x snel indrukken
totdat usb snel blinkt
Dan usb in rpi
dan reboot...
ff wachten [ kan echt 12 uur duren.
Zorg voor nieuwe hardware aan in domoticz
en dan zullen erin komen.
stuk of 8 devices

Edit:
Polling uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:56:

Mijn CV kombi ketel is over 2 jaar aan vervanging toe en ik wil overstappen op 100% elec.

Vrijstaande woning
350m3
Gasverbruik 1350m3
Welkom, met alle respect heb je de OP wel gelezen? En wat komt daaruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:52:
Zit de specs van de WH-MDC05F3E5 te bekijken, maar kent dat ding geen modulatiebereik? Is het altijd een kwestie van "AAN" of "UIT"?
Zou naar de H versie kijken is nieuwer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:57:
[...]

Leer de fibaro rechtstreeks op je usb...
dus use drukken totdat hij blinkt
dan de fibaro 3 x snel indrukken
totdat usb snel blinkt
Dan usb in rpi
dan reboot...
ff wachten [ kan echt 12 uur duren.
Zorg voor nieuwe hardware aan in domoticz
en dan zullen erin komen.
stuk of 8 devices

Edit:
Polling uit!
Goed punt lezen is ook een vak :+
12 uur duren heb ik gelukkig geen last van gehad, ging vrij snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
zw7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:44:

Dus 20 van de kWh meter met 21 van de warmtepomp verbonden en 21 op de powermeter met 16 op de warmtepomp.
Het plaatje zegt "Stroommeter (ingang 7)", weet je zeker dat de aansluitingen correct zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door maartenmoerman op 08-12-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2.5 --- 5 KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

maartenmoerman schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:04:
[...]

Het plaatje zegt "Stroommeter (ingang 7)", weet je zeker dat de aansluitingen correct zijn?
Ik denk het wel. Er zitten verschillende ingangen op. Waaronder nummer 7 de stroommeter. Deze moet je aansluiten op klemmen 16 en 21. Zal morgen een foto maken.

Waarschijnlijk is het zoiets doms.

Op de stroommeter zie ik plus en min staan. Moet ik de plus of de min op de gedeelde leiding (klem 16) zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:58:
[...]

Zou naar de H versie kijken is nieuwer...
Was even een voorbeeld, ik ben bijvoorbeeld aan het bijlezen over modulatiebereik bij CV ketels en waarom het belangrijk is om een CV ketel te hebben die laag kan draaien. Het valt mij op dat deze modulatiebereiken lang niet bij elke warmtepomp worden getoond?
Als deze wp zo laag kan moduleren (2.5 is bijna niets, een CV ketel begint vaak pas bij 5.5?), dan zou je toch geen buffervat nodig moeten hebben? Of is het buffervat er dan vooral om het hoge pompvolume (in liters) aan te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:14:
[...]

Was even een voorbeeld, ik ben bijvoorbeeld aan het bijlezen over modulatiebereik bij CV ketels en waarom het belangrijk is om een CV ketel te hebben die laag kan draaien. Het valt mij op dat deze modulatiebereiken lang niet bij elke warmtepomp worden getoond?

[...]

Als deze wp zo laag kan moduleren (2.5 is bijna niets, een CV ketel begint vaak pas bij 5.5?), dan zou je toch geen buffervat nodig moeten hebben? Of is het buffervat er dan vooral om het hoge pompvolume (in liters) aan te kunnen?
Nou, je hebt er lieden bij (@Dre ) bijvoorbeeld en die kunnen wel een vaatje gebruiken.
Maar doorgaans hoeft het niet nee, helemaal niet met ongeregelde vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:16:
[...]

Nou, je hebt er lieden bij (@Dre ) bijvoorbeeld en die kunnen wel een vaatje gebruiken.
Maar doorgaans hoeft het niet nee, helemaal niet met ongeregelde vloerverwarming.
Ook niet als je een bestaande situatie (bg:vv, etages: HT radiatoren) uitsluitend met een LW zou willen verwarmen? De dikste leiding is dan vaak 22mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:18:
[...]

Ook niet als je een bestaande situatie (bg:vv, etages: HT radiatoren) uitsluitend met een LW zou willen verwarmen? De dikste leiding is dan vaak 22mm.
No problem. als je het vermogen niet kwijt kan moet je de watertemp verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@crazyharrie @wervisser @koevlaas2 Ik heb ook 2 spiralen in mijn 400 liter vat omdat de variant met 1 spiraal destijds niet leverbaar was. Tegen de adviezen in dit topic in heb ik ze in serie laten aansluiten (4,2 m2) maar als ik dit zo lees ben ik blij dat ik dat gedaan heb.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
@crazyharrie @wervisser @koevlaas2 Ik heb ook 2 spiralen in mijn 400 liter vat omdat de variant met 1 spiraal destijds niet leverbaar was. Tegen de adviezen in dit topic in heb ik ze in serie laten aansluiten (4,2 m2) maar als ik dit zo lees ben ik blij dat ik dat gedaan heb.
Ik zweer bij parallel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
De stick is zichtbaar... O-)

Enige wat je moet doen is, onder "hardware", naar "instellingen" gaan van de aeon stick
node beheer -> sensor beveiligd opnemen -> knopje een paar keer indrukken van de fibaro tussenstekker, tot de hardware geaccepteerd wordt (zie in in het scherm)

@koevlaas2
Geef die man een doorstroomverwarmer en zet zijn boilervat op zijn kop. :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
Dat was een goed besluit, meer m2 spiraal is meer afgifte vermogen.
Die vette Mitsu van jou moet toch zijn vermogen soepel kwijt kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@AUijtdehaag Stick werkt idd. Denk dat ik een volgorde niet OK doe ergens. Die Aeon moet ik er toch uit halen en in de koppelingsmodus zetten? Of wordt die functie dan vervangen door domoticz als ik een node wil toevoegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
De stick hoeft er niet uit.. (kans op vastlopende pi, als je niet netjes eerst afsluit)
Het kan gewoon via domoticz, zoals in mijn vorige post aangegeven.
Dan zie je tenminste iets gebeuren,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:28:
@Noord27
De stick is zichtbaar... O-)

Enige wat je moet doen is, onder "hardware", naar "instellingen" gaan van de aeon stick
node beheer -> sensor beveiligd opnemen -> knopje een paar keer indrukken van de fibaro tussenstekker, tot de hardware geaccepteerd wordt (zie in in het scherm)

@koevlaas2
Geef die man een doorstroomverwarmer en zet zijn boilervat op zijn kop. :P
Hij heeft geen buffervat, en een Stiebel Eltron LWA252 zet je niet zo even op z'n kop :)
Doorstromer zou kunnen maar hij heeft in de WP ook een 9 KW element zitten en when hell freezes over knallen de hoofdzekeringen eruit.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 08-12-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@AUijtdehaag Zoals je kan zien is die vandaag al een keer vast gelopen.. ;)

Ga weer even spelen. Thnx alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Knopje moet een paar keer vrij snel achter elkaar indrukken van de fibaro stekker. (als je sensor beveiligd opneemt)
(toch geen brandgevaarlijke neo dingen genomen toch?)
//offtopic

Edit: misschien een domme vraag, maar heb je die fibaro stekker wel in het stopcontact zitten, als je het knopje indrukt? :+

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2017 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:37:
@Noord27
Knopje moet een paar keer vrij snel achter elkaar indrukken van de fibaro stekker. (als je sensor beveiligd opneemt)
//offtopic

Edit: misschien een domme vraag, maar heb je die fibaro stekker wel in het stopcontact zitten, als je het knopje indrukt? :+
Brandgevaarlijk neo coolcam??
Omdat???
Worden verkocht bij Robbshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 04-09 21:42
@AUijtdehaag , @Noord27

Mocht je hem beveiligd opnemen, vergeet dan niet VOORAF de code aan te passen. Met de standaard encryptie sleutel is dit niet echt veilig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12

DropjesLover

Dit dus ->

Via een tip van een mede forumgebruiker kwam ik uit bij de energieleverancier Qurrent, zij bieden nu een korting tot 10% aan op Techneco Loria systemen als je klant wordt/bent bij hun. Installateur is naar keuze, op basis van een lijst op hun website (gelijk aan installateurs van Techneco), waarna je na installatie de factuur bij Qurrent in kan dienen voor de korting / cash back.

Ik heb een reservering geplaatst voor een systeem (je kan niet echt aangeven welke) en was al in contact met een installateur die toevallig ook bij de lijst van Qurrent stond.

Hopen dat ik er komende dagen wat van hoor om alles te organiseren!

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:43:
[...]

Brandgevaarlijk neo coolcam??
Omdat???
Worden verkocht bij Robbshop?
TravockMD in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
CE = Chinese Export... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:37:
@Noord27
//offtopic

Misschien druk ik dan gewoon te langzaam idd. Als ik hem inplug geeft hij even rood aan: niet verbonden met z-wave netwerk. Dat klopt. Als ik hem dan aan wil melden door 3x te drukken gaat hij snel aan en uit..

Ik heb origineel Fibaro spul geen Neo plugs. Die Neo's kunnen minder aan qua maxmiaal wattage als wat ik voor een aantal apparaten uit wil gaan lezen (wp boiler legionella, phev).

Edit: veel sneller drukken als dit gaat niet. Maar reageert alleen met aan en uit gaan die plug.. Dommoticz ziet hem niet verschijnen als ik laat zoeken met 'node toevoegen' . :F

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 08-12-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:47:
[...]
Misschien druk ik dan gewoon te langzaam idd. Als ik hem inplug geeft hij even rood aan: niet verbonden met z-wave netwerk. Dat klopt. Als ik hem dan aan wil melden door 3x te drukken gaat hij snel aan en uit..

Ik heb origineel Fibaro spul geen Neo plugs. Die Neo's kunnen minder aan qua maxmiaal wattage als wat ik voor een aantal apparaten uit wil gaan lezen (wp boiler legionella, phev).

Edit: veel sneller drukken als dit gaat niet. Maar reageert alleen met aan en uit gaan die plug.. Dommoticz ziet hem niet verschijnen als ik laat zoeken met 'node toevoegen' . :F
Ik haal de stick uit de pi, druk hem in => gaat rustig blauw knipperen, neem de stick mee naar de z-wave plug of ander device. knop van plug 3 maal indrukken binnen 1,5 sec. stick gaat enkele malen snel knipperen.
Druk de stick weer uit. blauw lampje gaat uit. Stop de stick weer in de pi, zelfde usb poort. Domoticz her starten en de plug staat erin.
Net getest en werkt bij mij gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:11:
[...]

Ik heb niets fout gedaan in mijn ogen, ik lever namelijk wat werd gevraagd maar volgens de bewoner heeft hij een ander verwachtingspatroon. Patroon dat ik dan zeker niet snap.
Verder komen er dus wat apen uit de mouw die ik van te voren niet wist.
Ik maak wel een soort contract/invul formulier die men dan moet tekenen waarop staat wat de variabelen enzo zijn.
Ik zal de offerte er eens bijpakken kijken wat in het verhaal staat.
Een valse, gemene klant. Maakt een hoop heibel, onterecht durf ik te stellen. Houd er rekening mee dat hij "korting" gaat bedingen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@crazyharrie Kan ik ook proberen nog. Alleen nu ligt domoticz er even uit; tot mijn verbazing. Op die manier koppelen is al wel eerder gelukt. Maar heb nog niet Domoticz daarna een herstart gegeven.

Morgen weer een dag.. :z

[ Voor 41% gewijzigd door Noord27 op 09-12-2017 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Ik had je gewaarschuwd.
De pi is nu afgesloten (door de kaboutertjes), en je kan de stick eruit halen.
Koop anders een hub, dan heb je dat probleem niet meer.
https://thepihut.com/prod...-hub-for-the-raspberry-pi

Nadat de stick er weer in zit, kan je de pi weer starten door de usb voeding stekker eruit en erin te doen.

Ontopic: Wat een verschil met vorig weekend....
WP draait rustig op 500 - 600 watt, weinig defrost, heldere nacht en geen mist. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2017 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@AUijtdehaag Gekoppeld volgens de methode van @crazyharrie.

Hub is een goed idee, ik moet nog meer sticks gaan koppelen..

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 09-12-2017 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Usb voeding eruit en er weer in.
Als je netwerklampje op de pi geel kleurt en de groene weer knippert doet ie het.

Edit: Voila... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2017 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:56:
Vrijstaande woning
350m3
Gasverbruik 1350m3
Voor jaarverbruik van een warmtepomp in kWh wordt vaak het dubbele van het jaarverbruik in m3 gas als schatting gebruikt, dus 2700 kWh in dit geval.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
DropjesLover schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:43:
Via een tip van een mede forumgebruiker kwam ik uit bij de energieleverancier Qurrent, zij bieden nu een korting tot 10% aan op Techneco Loria systemen als je klant wordt/bent bij hun. Installateur is naar keuze, op basis van een lijst op hun website (gelijk aan installateurs van Techneco), waarna je na installatie de factuur bij Qurrent in kan dienen voor de korting / cash back.

Ik heb een reservering geplaatst voor een systeem (je kan niet echt aangeven welke) en was al in contact met een installateur die toevallig ook bij de lijst van Qurrent stond.

Hopen dat ik er komende dagen wat van hoor om alles te organiseren!
Ik heb destijds voor de Elga actie ingeschreven. Dat duurde maanden en net als andere tweakers hier moesten we er zelf achteraan om uberhaupt iemand in beweging te krijgen. Ik hoop dat dat geen garanties zijn voor deze actie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Nee hoor, die moduleert prima. Bij de lagere vermogens is hij zelfs super stil.
Waarom? Dan help je de natuurlijke gelaagdheid goed om zeep in zo'n vat. Ik heb de spiralen ook in serie aangesloten om die reden. Als er dan bijverwamd wordt bijvoorbeeld bij een half verwarmd vat (bovenin 50 graden, onderin 15) dan wil je die warme bel het liefst zo lang mogelijk bovenin houden lijkt mij.

[ Voor 35% gewijzigd door mightym op 09-12-2017 07:50 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is daar volgens jou het voordeel van :?
crazyharrie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:31:
[...]

Dat was een goed besluit, meer m2 spiraal is meer afgifte vermogen.
Die vette Mitsu van jou moet toch zijn vermogen soepel kwijt kunnen raken.
Destijds waren er een aantal Tweakers die voorspelden dat mijn WP zijn vermogen niet kwijt zou kunnen in het SWW gedeelte.

Nu is mijn flow bij SWW ook niet zo hoog (18 ltr/minuut) als tijdens CV bedrijf (26 ltr/minuut) maar blijkbaar kan ik toch aardig m'n vermogen kwijt. Ik zie de piek vaak eindigen op een dikke 3KW elektrisch vermogen, er vanuitgaande dat de COP +- 3 is, dan is dat toch +- 10KW thermisch vermogen. En dat terwijl het vattemperatuur "maar" 45 graden is. Als ik deze op 55 graden zet wordt de piek nog hoger.

In Twente vanochtend een mooie witte wereld en de temperatuur ligt rond het vriespunt. Toch defrost de WP nog wel zo'n 1 x per uur tot nu toe, het is hier dan ook bewolkt en regen/sneeuwachtig :P

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 09-12-2017 08:48 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 22:56
thefox154 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 07:30:
[...]

Ik heb destijds voor de Elga actie ingeschreven. Dat duurde maanden en net als andere tweakers hier moesten we er zelf achteraan om uberhaupt iemand in beweging te krijgen. Ik hoop dat dat geen garanties zijn voor deze actie ;)
Dat hangt denk ik ook wel wat af van de installateur. Ik heb ook een Elga via Qurrent en nadat de definitieve korting bekend was werd er vlot contact opgenomen en een offerte uitgebracht.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:03:
[...]

als je goed kijkt, zie je het brander symbool in hoogte varieeren, als je dat wil testen kun je ook je boiler gebruiken, ff goed leeg trekken, dan zie je het ook.
Net even gekeken (met deze natte sneeuwbende draait de Elga veel duo) en ik heb het brandersymbool in beeld met daarnaast st: 3. De betekenis van van die 3 kan ik in de handleiding niet vinden, maar is dat de modulatie? Heb nu een Ta van 42 en Tr van 39, doordat de ketel brandt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:39
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:30:
[...]

Net even gekeken (met deze natte sneeuwbende draait de Elga veel duo) en ik heb het brandersymbool in beeld met daarnaast st: 3. De betekenis van van die 3 kan ik in de handleiding niet vinden, maar is dat de modulatie? Heb nu een Ta van 42 en Tr van 39, doordat de ketel brandt.
3 : ketel brand voor ruimteverwarming
4 : ketel brand voor boiler

installateurshandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:03:
[...]

3 : ketel brand voor ruimteverwarming
4 : ketel brand voor boiler

installateurshandleiding.
Ok, ik had de gebruikershandleiding bij de hand. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Pietje555 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:26:
[...]

Nadeel van een grotere WP dat je minimale vermogen ook omhoog gaat en vooral in voor- en na seizoen je snel gaat pendelen of een grote buffer moet plaatsen wat ook weer extra kost
Op zich ben ik niet zo bang voor pendelgedrag. Heb buffer genoeg in de vloer en wand. Overigens is een 12kW pomp ook mogelijk een optie maar eerlijk is eerlijk, die maakt ook geluid. Nou is het uiteraard zo dat die vaker op 50/75% kan draaien om hetzelfde te bereiken maar dat geluid houd je, ook uit zo'n unit. Vandaar dat een omkasting me ook wel een goede optie lijkt. Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met geknutselde oplossingen en heb het idee dat dat al snel een best groot effect heeft. Tot nu toe gaat die 7,5 kW best goed qua verwarmen alleen het geluid is dus af en toe een beetje hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:33:
@Noord27
Usb voeding eruit en er weer in.
Als je netwerklampje op de pi geel kleurt en de groene weer knippert doet ie het.
Edit: Voila... ;)
En dat is nou net waar elke linux box een pleuris hekel aan heeft!!
Dit een paar keer, en je hebt een corrupte sd, dus een niet werkend systeem..!!

sudo shutdown -r now [ -h om te stoppen en dan ff wachten... daarna stekker er pas ui!!!]

Moet je dus in putty doen!

@Noord27
Doe wat ik je eerder al aan gaf.
3x drukken moet sneller!
Als hij alleen aan uit gaat druk je te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:10
Nou moe, mijn Elga zit weer in standje "continu 400W, wat er ook gebeurt". Sinds gisterenmiddag ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0BIF5rhIwlD1sP6ZWA9NCw5t/full.png

Dit had ik vorig jaar ook een keer. Het is nu precies genoeg om het huis warm te houden, dus ik laat het even zo, maar raar is het wel. Noch de binnen-T noch de buiten-T maken nog iets uit voor wat de Elga doet.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Noord27 Ik heb die combi van Fibaro en Aeon ook en bij mij deed hij eerst ook wat moeilijk. Ik heb toen de hele boel uit Domoticz geflikkerd en opnieuw toegevoegd. Toevoegen door de stick bij de stekker te houden en dan drie keer vlot te drukken (daarna krijg je dat signaal van de stick dar er gepaired is) werkte bij mij goed, maar het duurde toen wel even voor hij in Domoticz zichtbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pleuris hekel en @eruit geflikkerd.
Hij doet het al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

zou eens kijken als je inlogt met winscp
dan naar config in de map domoticz
dan eens kijken wie de eigenaar is van de zwcfg.xxx.xml is
Soms is hij niet van de user die domoticz gebruikt.
Dan kan de Zwave niet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:09:
Nou moe, mijn Elga zit weer in standje "continu 400W, wat er ook gebeurt". Sinds gisterenmiddag ziet het er zo uit:
[afbeelding]

Dit had ik vorig jaar ook een keer. Het is nu precies genoeg om het huis warm te houden, dus ik laat het even zo, maar raar is het wel. Noch de binnen-T noch de buiten-T maken nog iets uit voor wat de Elga doet.
Dat doet die van mij nou ongeveer permanent, alleen trekt hij om de paar uur de ketel er ook nog even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:16:
[...]

Nee, het vaatje is niet meer nodig bij mij. Als Ta boven de 48°C komt gaat er gewoon een extra radiator open waardoor de warmtepomp veel stabieler draait.
Onder de 48°C draait ie puur op de T33. Zelfs helemaal zonder mijn 10 liter buffervat (+10 liter leidingwerk). Werkt perfect.
Om het huis snel op te warmen gaat de 'Tank' modus aan en die heeft een voldoende hysterese om nauwelijks te pendelen. Op Heat modus pendelt ie meer door de vertraging van 3 minuten bij een overschoot en het volgas vermogen.

Onder de 48°C draait het warmtepompje mooi op 19/20 Hz zonder modificatie aan de sensoren.
Het modulatiebereik is wel afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Boven de 48°C rent de Panasonic ervandoor.

Is er een Panasonic bezitter met warmtemeter die kan testen wat het minimale thermische vermogen is bij een Ta van 30 - 55°C ??? Minimaal dus op 19/20 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:32:
[...]

Dat doet die van mij nou ongeveer permanent, alleen trekt hij om de paar uur de ketel er ook nog even bij.
Aha, dus ook dat continue. Dat had ik niet goed begrepen dan. Had een herstart effect?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Bram-Bos @Aziraphale

Ik heb daar nooit last van gehad. zit dat wellicht in WAR of geen WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:41:
@Bram-Bos @Aziraphale

Ik heb daar nooit last van gehad. zit dat wellicht in WAR of geen WAR?
Nee, want het trad bij ons ook op als we geen WAR hadden ingesteld op thermostaat. We stoken overigens allebei niet-WAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:39:
[...]

Is er een Panasonic bezitter met warmtemeter die kan testen wat het minimale thermische vermogen is bij een Ta van 30 - 55°C ??? Minimaal dus op 19/20 Hz.
Kan je toch zelf wel berekenen? WACxCOP
En welke pana? 5-6-9?
Of bedoel je wat anders? Het vermogen is ook erg afhankelijk van de dT en flow namelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Bram-Bos @Aziraphale

bij mij moduleert ie er aardig op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:48:
[...]

Kan je toch zelf wel berekenen? WACxCOP
En welke pana? 5-6-9?
Of bedoel je wat anders? Het vermogen is ook erg afhankelijk van de dT en flow namelijk.
Pana 5 kW F serie

WAC weet ik ongeveer. En grofweg uit mijn hoofd begint WAC bij 400 Watt (Ta=30°C) en eindigt bij 800 Watt (Ta=45°C).
De relatie vermogen met dT en flow heb ik nooit echt kunnen merken, maar dat schijnt bij deellast ook minder belangrijk te zijn begreep ik van @Domba.

Zonder werkelijk gemeten COP cijfers is het wel heel erg 'gissen is missen' berekening :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ja, dat deed hij bij mij ook tot gisteren. Nu maar even herstart om te kijken wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 08:40:
[...]

Toch defrost de WP nog wel zo'n 1 x per uur tot nu toe, het is hier dan ook bewolkt en regen/sneeuwachtig :P
Je hebt toch nachtverlaging tussen 22:00 en 08:00 ?
Dat bij buitenT in Twente van 0.2 - 1.4C ? Hoe moet dat dan als het echt koud wordt ?
Nu is mijn flow bij SWW ook niet zo hoog (18 ltr/minuut) als tijdens CV bedrijf (26 ltr/minuut) maar blijkbaar kan ik toch aardig m'n vermogen kwijt. Ik zie de piek vaak eindigen op een dikke 3KW elektrisch vermogen, er vanuitgaande dat de COP +- 3 is, dan is dat toch +- 10KW thermisch vermogen.
en 3 maal 2.53 = 7.59. Wel een beetje erg ruim rekenen om op +-10kW te komen. ;)

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 11:20 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.