Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.695 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:22:
WP's en Db's.

Wellicht tijd om e.e.a. ihkv omgevingswet bij de politiek (gemeente, provincie, rijk) aan te kaarten.
of wachten tot het te gek wordt veel L/WP's opgesteld bij rijtjes huizen met een onderlinge afstand van <10mtr gaat absoluut zorgen voor geluidsoverlast, aangezien mn lage bromtonen elkaar behoorlijk versterken.

Als WP geluidsnormen aangescherpt worden zullen de fabrikanten stillere apparaten moeten maken.
Die normen staan in principe allang in het bouwbesluit, zeker voor nieuwbouw. Ook zijn er hindertijden voor overdag, 's nachts en gemiddeld. :)

@Rhaelak kijk eens naar de installatiehandleiding, vaak staat aangegeven waar wel/niet muren mogen staan. Bv de buitenunit van de Nefit Enviline heeft aardig wat vrije ruimte nodig en mag niet in een 'U' geplaatst worden, tenzij er meer dan (uit mijn hoofd) 6 meter tussen de muren zit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:22:
WP's en Db's.

Wellicht tijd om e.e.a. ihkv omgevingswet bij de politiek (gemeente, provincie, rijk) aan te kaarten.
of wachten tot het te gek wordt veel L/WP's opgesteld bij rijtjes huizen met een onderlinge afstand van <10mtr gaat absoluut zorgen voor geluidsoverlast, aangezien mn lage bromtonen elkaar behoorlijk versterken.

Als WP geluidsnormen aangescherpt worden zullen de fabrikanten stillere apparaten moeten maken.
Installateurs een audio-opleiding laten volgen zodat 2 naast elkaar staande WPen het geluid in tegenfase afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:39
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:33:
[...]

Die normen staan in principe allang in het bouwbesluit, zeker voor nieuwbouw. Ook zijn er hindertijden voor overdag, 's nachts en gemiddeld. :)
klopt, en daar houden de WP fabrikanten/installateurs geen rekening mee.

45db 'snachts als het koud is houd je de tent niet warm mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@psy Jazeker, want jouw daikin is ook 16kW @7A35W
En even uit mn hoofd, kan hij 16.3A trekken en afzekerwaarde is 20A geadviseerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 08-12-2017 10:38 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:03
@wervisser @Grolsch
Om aan te haken bij jullie SWW discussie, wat ik me nog afvroeg is in hoeverre de SWW-opwarm profielen de gelaagdheid en menging in het vat beïnvloeden. Een plaatje om mijn zorgen te verduidelijken (deels uit een oude post van @Grolsch )
Een Loria heeft duidelijk een andere regelstrategie dan een Mitsubishi. Mijn vermoeden is dat de Loria gelijk naar T_setpoint gaat, hoge dT in vat genereerd ter bevordering van convectiestroming/menging. De Mitsubishi daarentegen lijkt meer op een constante dT aan te sturen en heeft daardoor minder convectie maar ook meer temperatuur opbouw over de hoogte in het vat?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eiol2z06xbfn4.jpg

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:30:
[...]

Is de buiten unit extra geisoleerd, of gewoon standaard neergezet?
Hoeveel vermogen nam de unit op dat moment?
Hoever stond je er vandaan?
De buitenunit is standaard neergezet op een soort dempers en staat met zijn rug zo'n 20-25cm van de buitenmuur af. Ik heb een aantal maal buiten gestaan waarbij de unit tussen de 500W en 2500W verbruikte. Dit laatste dan met SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Chris_82
Weet niet precies waar je naar toe wilt, maar onderstaande is een afbeelding van de temperatuur in mijn vat (vanuit het midden gemeten).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hLLEehW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/aPyoqsL.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door wervisser op 08-12-2017 10:51 . Reden: Verbruik toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:45:
[...]

De buitenunit is standaard neergezet op een soort dempers en staat met zijn rug zo'n 20-25cm van de buitenmuur af. Ik heb een aantal maal buiten gestaan waarbij de unit tussen de 500W en 2500W verbruikte. Dit laatste dan met SWW.
Loria 6004 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
@amarkest
Nee, een Loria 6008 met losse boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Oxellaar schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:37:
@psy Jazeker, want jouw daikin is ook 16kW @7A35W
En even uit mn hoofd, kan hij 16.3A trekken en afzekerwaarde is 20A geadviseerd?
oh ik zie het al, de WH-MDC05F3E5 is inerdaad geen 14 kW ...dat dacht ik vandaar mijn reactie :)

bij mij 3,92 kW maximaal voor de warmtepomp zelf (de heater zit apart aangesloten)
afgezekerd inderdaad op 2 x 20A

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:48:
@Chris_82
Weet niet precies waar je naar toe wilt, maar onderstaande is een afbeelding van de temperatuur in mijn vat (vanuit het midden gemeten).

[afbeelding]

[afbeelding]
Mijn vermoeden is dat wij met onze Loria's een meer homogene temperatuur hebben in het vat (T_boven - T_onder) = kleiner dan bijvoorbeeld bij Mitsubsidie. Heb zelf geen meetgegevens.
Met een hoge toptemperatuur is je risico op legionella groei misschien nog kleiner. Of misschien groter vanwege lagere temperaturen onderin?
Ontwerp van boilervat kan ook nog invloed hebben op de opwarming (spiraal onder/boven/kruislings).

Uiteindelijk gaat het erom hoeveel warmte je in het boilervat kan opslaan en gebruiken (tot de volgende run), en het zo gunstig mogelijk op te warmen (tijdsduur, buitentemperatuur). ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Chris_82 op 08-12-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
Chris_82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:00:
[...]

Mijn vermoeden is dat wij met onze Loria's een meer homogene temperatuur hebben in het vat (T_boven - T_onder) = kleiner dan bijvoorbeeld bij Mitsubsidie. Heb zelf geen meetgegevens.
Met een hoge toptemperatuur is je risico op legionella groei misschien nog kleiner.
Ontwerp van boilervat kan ook nog invloed hebben (spiraal onder/boven/kruislings).

Uiteindelijk gaat het erom hoeveel warmte je in het boilervat kan opslaan en gebruiken (tot de volgende run), en het zo gunstig mogelijk op te warmen. ;)
Welk type atlantic is die loria nu.
Techneco rebadged ze toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Chris_82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:00:
[...]

Met een hoge toptemperatuur is je risico op legionella groei misschien nog kleiner.
Ontwerp van boilervat kan ook nog invloed hebben (spiraal onder/boven/kruislings).

Uiteindelijk gaat het erom hoeveel warmte je in het boilervat kan opslaan en gebruiken (tot de volgende run), en het zo gunstig mogelijk op te warmen (tijdsduur, buitentemperatuur). ;)
Ik vind het verschil tussen de bovenzijde ten opzichte van het midden toch best groot na het vullen van een bad. Namelijk 35-45 graden bovenin (volgens de thermostaat) en zo'n 15-20 graden volgens Domoticz in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:56:
[...]

Elektrische nemen is zonde van het geld, bij mij na paar uur al droog, zelfs zonder verwarming aan, puur omdat het uit hangt, net als op die ladder van @Grolsch .
En wat enorm scheelt is continu mv aan, daardoor droogt alles snel.
Ik kan gewoon s'morgens en s'avonds douche met dezelfde handdoek.
Ik ben nu aan het zoeken naar een electrische met een timer en thermostaat. Mijn vrouw vindt het een pre om de handoeken droog te krijgen.
Op een afgifte systeem met lauw warm water een deel van het jaar zal het wellicht wel gaan, maar de rest van het jaar is er geen flow in die radiator denk ik.

Als het dan met een 600 watt element in een uurtje of 2 gaat moeten we die energie kosten maar slikken.
Het moet maar niet een thermostaat versie worden, dan heb ik 2 regel kringen tegen elkaar en met pech het ding continue aan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:06:
[...]

Ik vind het verschil tussen de bovenzijde ten opzichte van het midden toch best groot na het vullen van een bad. Namelijk 35-45 graden bovenin (volgens de thermostaat) en zo'n 15-20 graden volgens Domoticz in het midden.
Na gebruik is inderdaad een ander verhaal, dan creëer je zeker enige gelaagdheid in het vat en wil je zo min mogelijk menging/geleiding van de wand en spiraal.
Het gaat mij om o.a. de temperaturen direct na een run.
thefox154 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:01:
[...]

Welk type atlantic is die loria nu.
Techneco rebadged ze toch gewoon?
Rebadged? Nee joh, daar nemen ze de moeite nog niet voor (zie plaatje openingspost). Staat gewoon Atlantic op alles. :+ Ik heb het niet zwart op wit, maar ze zijn mogelijk niet 100% identiek. Een Atlantic Loria 6010 bestaat bijvoorbeeld niet wel in België...

[ Voor 30% gewijzigd door Chris_82 op 08-12-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:43:
@wervisser @Grolsch
Om aan te haken bij jullie SWW discussie, wat ik me nog afvroeg is in hoeverre de SWW-opwarm profielen de gelaagdheid en menging in het vat beïnvloeden. Een plaatje om mijn zorgen te verduidelijken (deels uit een oude post van @Grolsch )
Een Loria heeft duidelijk een andere regelstrategie dan een Mitsubishi. Mijn vermoeden is dat de Loria gelijk naar T_setpoint gaat, hoge dT in vat genereerd convectiestroming/menging. De Mitsubishi daarentegen lijkt meer op een constante dT aan te sturen en heeft minder convectie/meer temperatuur opbouw over de hoogte in het vat?
[afbeelding]
Dat is inderdaad een opmerkelijk verschil, de Mitsubishi van mij doet het inderdaad zoals jij in dat plaatje opgeeft, en eindigt op hoog vermogen, jullie Loria doet het andersom.

Zover ik weet kan ik daar op mijn Mitsubishi ook niets aan instellen. Ik kan wel een ECO mode selecteren, ik heb het idee dat hij dan de dT kleiner houdt (het duurt dan ook langer).

Ik snap alleen nog niet wat het uiteindelijke verschil :? Dit zou betekenen dat het "Loria vat" egaler qua temperatuur is terwijl het "Mitsubishi vat" grotere temperatuurverschillen heeft tussen boven en onderkant vat :?
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:06:
[...]

Wat jij beschrijft is de gelaagdheid, en dat moet je juist willen.

Anders zou de algehele temperatuur van je vat afkoelen en dat wil je niet.

Als sensor in het midden 18 graden aangeeft betekend dit dat je vat meer als half leeg is :)

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 08-12-2017 11:19 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:53
@Bram-Bos : Nog even een vraagje n.a.v. die WAR/Ruimte truc die je in het vorige topic noemde. Heeft de stooklijn van de Honeywell nog invloed op het gedrag van de Elga als die nog op ruimteafhankelijk staat?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:25
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:20:
@Bram-Bos : Nog even een vraagje n.a.v. die WAR/Ruimte truc die je in het vorige topic noemde. Heeft de stooklijn van de Honeywell nog invloed op het gedrag van de Elga als die nog op ruimteafhankelijk staat?
Nee, die stooklijn heeft dan geen invloed. Behalve natuurlijk als de stooklijn met de Honeywell onder de 29˚C uitkomt, dan stopt de Honeywell met warmtevraag. En die blijvende warmtevraag had je nodig voor de truuk.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wervisser
Ik ga op basis van bovenstaande reacties mijn sensor eens omwisselen. Dus de Loria sensor naar het midden en mijn eigen sensor bovenin. De SWW temperatuur laat ik dan zakker naar 45 graden, dat lijkt mij ruimschoots voldoende warm water.
Moet ik natuurlijk wel even opletten of nu niet opeens het legionella programma gaat werken (tot op heden werkt deze niet), anders probeert hij in het midden 60+ graden te maken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Chris_82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:09:
[...]

Rebadged? Nee joh, daar nemen ze de moeite nog niet voor (zie plaatje openingspost). Staat gewoon Atlantic op alles. :+ Ik heb het niet zwart op wit, maar ze zijn mogelijk niet 100% identiek. Een Atlantic Loria 6010 bestaat bijvoorbeeld niet...
Zo te zien gewoon een doorlevering.
De Atlantic Loria 6010 bestaat gewoon. Laatste pagina van de onderstaande infosheet. Tenminste daar staat een 6010.

Deze moeten wij tweakers dus wel goedkoper kunnen inkopen vermoed ik :+

https://atlanticbelgium.s...hare/dU46C61aoop0AMju8a9D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
thefox154 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:48:
[...]

De Atlantic Loria 6010 bestaat gewoon. Laatste pagina van de onderstaande infosheet. Tenminste daar staat een 6010.

Natuurlijk kun je hem elders goedkoper inkopen. Maar, ik val in herhaling, je betaald ook voor de deskundigheid en service van Techneco. Dat kun je niet los van elkaar zien en puur focussen op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Noord27 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:51:
[...]

Natuurlijk kun je hem elders goedkoper inkopen. Maar, ik val in herhaling, je betaald ook voor de deskundigheid en service van Techneco. Dat kun je niet los van elkaar zien en puur focussen op prijs.
Wanneer je hem gewoon via een installateur laat kopen en leveren, krijg je enkel die deskundigheid en service bij een escalatie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
@wervisser Dat is de schuld van een installateur met te weinig kennis en het liefste alleen dozen schuift. Dan krijg je wel eens een doos 'terug' met reprimande van de leverancier van dat betreffende product; door toedoen van de eindafnemer die lang genoeg figuurlijk en letterlijk in de kou heeft gestaan..

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
thefox154 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:48:
[...]

I stand corrected.
Op de Franse webshops die de Atlantic leveren alleen de 4/6/8 versie. En niet tegen echt betere prijzen, dus de Techneco inkoopafdeling heeft z'n huiswerk gedaan lijkt het.

Als je een toch veel voordeligere vindt, uiteraard even melden hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:15:
[...]

Dat is inderdaad een opmerkelijk verschil, de Mitsubishi van mij doet het inderdaad zoals jij in dat plaatje opgeeft, en eindigt op hoog vermogen, jullie Loria doet het andersom.

Zover ik weet kan ik daar op mijn Mitsubishi ook niets aan instellen. Ik kan wel een ECO mode selecteren, ik heb het idee dat hij dan de dT kleiner houdt (het duurt dan ook langer).

Ik snap alleen nog niet wat het uiteindelijke verschil :? Dit zou betekenen dat het "Loria vat" egaler qua temperatuur is terwijl het "Mitsubishi vat" grotere temperatuurverschillen heeft tussen boven en onderkant vat :?

[...]

Wat jij beschrijft is de gelaagdheid, en dat moet je juist willen.

Anders zou de algehele temperatuur van je vat afkoelen en dat wil je niet.

Als sensor in het midden 18 graden aangeeft betekend dit dat je vat meer als half leeg is :)
Bij mij is het verschil onder en boven in het vat hooguit 6 graden.
Volgens mij kruipen de temperaturen aan het einde van zo'n run weer naar elkaar toe, omdat de persgastemperatuur een maximum heeft en de warmteoverdracht aan het einde lager wordt.

NB dit geldt alleen als ik de warmtepomp tot 60 graden laat doorwarmen. Bij 55 graden of 52 graden is het verschil iets groter. Ik kan mij voorstellen dat bij een temperatuur van 45 graden het verschil nog groter is.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:11
Nog even over HT en LT verdelers; in mijn huidige setup gebruik ik HT verdelers (die er al hingen toen we de woning betrokken) en ik vermoed dat ombouw naar LT voordeel oplevert in reactie snelheid. Is er ergens een handleiding te vinden van een dergelijke ombouw? Ik heb gezocht, maar helaas niet gevonden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:30:
[...]

Nee, die stooklijn heeft dan geen invloed. Behalve natuurlijk als de stooklijn met de Honeywell onder de 29˚C uitkomt, dan stopt de Honeywell met warmtevraag. En die blijvende warmtevraag had je nodig voor de truuk.
Ok, helder. Dan laat ik die stooklijn mooi hoog staan, dan zit ik in ieder geval nooit met dat probleem.

Ik ga dit weekend ook eens proberen wat hij doet als ik hem van duo-bedrijf af haal. Het wordt lekker fris, dus ik zou dan het effect snel moeten zien. :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Chris_82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:04:
[...]

I stand corrected.
Op de Franse webshops die de Atlantic leveren alleen de 4/6/8 versie. En niet tegen echt betere prijzen, dus de Techneco inkoopafdeling heeft z'n huiswerk gedaan lijkt het.

Als je een toch veel voordeligere vindt, uiteraard even melden hier :P
Nou eigenlijk is het wel grappig... Mensen draaien zomaar hun mening bij als er een ander labeltje op geplakt wordt.Ik ben net even opzoek gegaan maar kwam wat andere interessante info tegen. Hierdoor heb ik hem ook van mijn lijstje gestreept. Dus ik stop ook mijn zoektocht :+

Atlantic lijkt bij de Loria weer de Fujitsu buitenunits te gebruiken.
De 10kw komt in ieder geval technisch, qua afmetingen en optisch overeen met de Fujitsu. Enige verschil is/lijkt de sticker met het merkje dat erop zit. Dit zijn dezelfde buitenunits die van de zomer voor en appel en ei over de toonbank gingen omdat ze niet voldoen aan de mcs regelgeving en massaal gedumpt werden. De Loria staat ook niet bij de MCS op de site. Alleen de Alfea serie wordt nog vermeld. Hier op tweakers werd er destijds ook wat negatief gedaan over deze Fuji units.
Misschien dat iemand met een Loria eens even in de buitenunit kan kijken, er vast wel een spoor te vinden van de herkomst.

Wellicht dat Atlantic Loria met een betere controller/binnenunit de zaak iets beter onder controle heeft maar het lijkt niet dat ze echt sterke kaarten in de hand hebben anders was deze ook wel bij de mcs gelist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hmm. Mijn defrost algoritme klopt niet. Die zegt vrolijk dat ik 5,7kWh vannacht heb verbruikt voor 5 defrosts. Blijkt dat wanneer de ELGA na een defrost gaat terugmoduleren mijn algoritme dat niet ziet en dus denkt dat alles erna ook defrost is..

Back to the drawingboard

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:33:
[...]

@Rhaelak kijk eens naar de installatiehandleiding, vaak staat aangegeven waar wel/niet muren mogen staan. Bv de buitenunit van de Nefit Enviline heeft aardig wat vrije ruimte nodig en mag niet in een 'U' geplaatst worden, tenzij er meer dan (uit mijn hoofd) 6 meter tussen de muren zit.
Dat is niet vanwege het geluid, maar vanwege scheiding luchtstromen in/uit. Voor geluid het beste zo vrij mogelijk opstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
mkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:12:
Grote vraag aan iedereen hier:

WIl iedereen die een warmtepomp heeft hier in dit topic mij een DM sturen met welke je hebt en wat deze gekost heeft. Dan pas ik de eigenaarlijst aan. Dan open ik ergens deze week een nieuw deel.
Mag het ook openbaar? Is wellicht leerzaam:

Loria Duo 6008 (190l buffervat) inclusief plaatsing, installatiemateriaal en koppelen aan VV en SWW: € 9.124,88 incl. BTW
Subsidie - €2.300
warmtemeter kamstrup multical 302: 167,48

Vraag gerust details indien nodig voor een goede vergelijking.

[ Voor 3% gewijzigd door Betonzicht op 08-12-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@thefox154

Je hebt gelijk hierin. De buitenunits van de Loria / Atlantic zijn van Fujitsu. Enige maanden geleden heb ik hierover contact gehad met Techneco. Men beaamde dat het om de Fujitsu buitendelen gaat. Mijn vraag of het een regelrechte kopie is van de Waterstage (Fujitsu) werd ontkracht. De binnenunit inclusief controller is van Atlantic zelf. Volgens hun heeft Atlantic meer ervaring met WP's dan Fujitsu waardoor ze hun eigen controller hebben ontworpen en geen gebruik maken van de controller (Siemens) van Fujitsu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:22:...

Of eisen stellen aan de opstelling.
Dempende behuizing, omkasting, vrij van muren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:28:
[...]

Ok, helder. Dan laat ik die stooklijn mooi hoog staan, dan zit ik in ieder geval nooit met dat probleem.

Ik ga dit weekend ook eens proberen wat hij doet als ik hem van duo-bedrijf af haal. Het wordt lekker fris, dus ik zou dan het effect snel moeten zien. :-)
vergeet ELGA niet van stroom te halen als je dat doet en zorg dat je stooklijn voor de ketel hoog genoeg staat, anders blijft ie pendelen en haal je alsnog de gewenste kamertemperatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Betonzicht
Leerzaam wellicht, maar enkel in combinatie met de situatie ter plaatse. Bij een nieuwbouw zullen de kosten anders uitvallen dan bij een bestaande bouw bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
thefox154 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:38:
[...]

Nou eigenlijk is het wel grappig... Mensen draaien zomaar hun mening bij als er een ander labeltje op geplakt wordt.Ik ben net even opzoek gegaan maar kwam wat andere interessante info tegen. Hierdoor heb ik hem ook van mijn lijstje gestreept. Dus ik stop ook mijn zoektocht :+

Atlantic lijkt bij de Loria weer de Fujitsu buitenunits te gebruiken.
De 10kw komt in ieder geval technisch, qua afmetingen en optisch overeen met de Fujitsu. Enige verschil is/lijkt de sticker met het merkje dat erop zit. Dit zijn dezelfde buitenunits die van de zomer voor en appel en ei over de toonbank gingen omdat ze niet voldoen aan de mcs regelgeving en massaal gedumpt werden. De Loria staat ook niet bij de MCS op de site. Alleen de Alfea serie wordt nog vermeld. Hier op tweakers werd er destijds ook wat negatief gedaan over deze Fuji units.
Misschien dat iemand met een Loria eens even in de buitenunit kan kijken, er vast wel een spoor te vinden van de herkomst.

Wellicht dat Atlantic Loria met een betere controller/binnenunit de zaak iets beter onder controle heeft maar het lijkt niet dat ze echt sterke kaarten in de hand hebben anders was deze ook wel bij de mcs gelist.
Volgens mij vergis jij je nu in de Monoblock Fujitsu (WPYAxxxLF) of kun jij me betere info / link geven over de split-units (WOYAxxxLFCA, xxx = 060,080 / WOYA100LFTA)? :?

MCS is Brits, je hebt ook Bafa voor Duitsland en onze eigen NL-subsidielijsten. Daar staan ook niet alle warmtepompen op.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 08-12-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:57:
[...]

vergeet ELGA niet van stroom te halen als je dat doet en zorg dat je stooklijn voor de ketel hoog genoeg staat, anders blijft ie pendelen en haal je alsnog de gewenste kamertemperatuur niet.
Dat van de Elga van de stroom wist ik, maar die stooklijn blijf ik een lastige vinden. Hoe stel ik zoiets in op mijn Calenta en waar moet hij dan op staan? De watertemperatuur is geen probleem, die stel ik zo in en staat momenteel op 50. Toen ik nog alleen gas had stond hij (als ik het goed heb) op 60 en daar kwam hij al nooit aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:03:
[...]

Die 14 kW zal nooit voorkomen.

En die 19.5A is niet van mij, maar opgave Panasonic.
Het simple sommetje I = UxR gaat niet op om max amperage te bepalen.
Oh, dus faseverschuiving? Prima, maar dat verandert toch niets aan afzekeren?
Bij het afzekeren tegen overbelasting gaat het immers om het totale vermogen gedurende enige tijd? Dus gaat dat om vermogen en niet amperage en doet faseverschuiving er niet toe.

De Pana grijpt boven de 15,5A al zelf in om het amperage omlaag te krijgen door de compressor af te remmen. Boven de 16,5A blijft hij dat tot 3x toe proberen en bij 3x overschrijding van 16,5A binnen 20minuten SCHAKELT DE PANA ZICHZELF UIT (13.1.3 Service Manual). Dus die 19,5A is echt een piekbelasting, die dus nooit langer dan 20 minuten kan duren. 16A afzekering geeft minstens 18,4A continu belasting (230V) gedurende een uur, dan red die het ook wel 19,5A gedurende 20 minuten. Dus tegen de tijd dat de veiligheid zou ingrijpen is de Pana al afgetoerd of uitgeschakeld (dat is een aanname, maar het lijkt mij toch een redelijke).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
Tomexergie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:22:
[...]

Geluid door Wp is en belangrijk onderwerp, maar een beetje ondergeschoven kindje. Pas later na klachten wordt onderzocht wat er aan te doen. De WP gedurende de nacht op laag niveau of uit zetten (als dat kan worden geprogrammeerd en dat kan met die simpele Elga niet.)
De verschillen zijn groot. Mijn Toshiba/elga maakt veel geluid, zoveel dat mijn echtgenote hem de deur uit wil doen(of ik..) Ik zal in het voorjaar een andere WP moet installeren.
Hoe krijgen we een redelijk objectief vergelijk van de merk en type l/w warmtepompen? Geluidsdruk op b.v. 1 meter???
Juist omdat geluid één van de grootste problemen vormt sjoemelen de leveranciers hiermee.
Er is een objectieve meting voor geluid van een WP. De Eurovent doet dit. Helaas niet toegankelijk voor particulieren, maar veel leveranciers geven wel de meting conform de Eurovent op. Deze metingen kun je onderling wel vergelijken omdat ze gestandariseerd zijn.
Luisteren met je oor is zinloos omdat niet iedereen gelijk hoort. De waarden moeten opgegeven worden in dBA want hierbij zijn de diverse toonhoogten gecorrigeerd voor het menselijk oor en dus objectief.

Een Merford omkasting zet zoden aan de dijk, maar kost een paar centen. Wat ook help is de WP 90 graden draaien of soms als het mogelijk is op zijn kant leggen (met de fan naar boven).
Ik had er laatst één die 102 dBA produceerde in het gebouw. Met de juiste maatregelen krijg je die ook wel stil. Goedkope units zijn vaak slechter voorzien van akoestische isolatie in de kast. Je moet voor aanschaf eigenlijk het apparaat eerst inspecteren hoe de afwerking is inwendig. Wat ik hier wel lees dat mensen gaten in de ombouw maken voor inspectie enz is vaak funest voor het geluid.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
sebastiaan3 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:10:
Nog even over HT en LT verdelers; in mijn huidige setup gebruik ik HT verdelers (die er al hingen toen we de woning betrokken) en ik vermoed dat ombouw naar LT voordeel oplevert in reactie snelheid. Is er ergens een handleiding te vinden van een dergelijke ombouw? Ik heb gezocht, maar helaas niet gevonden...
Hangt heel erg van het merk verdeler af of het überhaupt kan, heb je losse balken of één geheel? (foto?)
Alternatief, vervangen voor een gesloten verdeler, hoeft niet duur te zijn, de pomp is het duurste onderdeel. (bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:00:
[...]

Dat van de Elga van de stroom wist ik, maar die stooklijn blijf ik een lastige vinden. Hoe stel ik zoiets in op mijn Calenta en waar moet hij dan op staan? De watertemperatuur is geen probleem, die stel ik zo in en staat momenteel op 50. Toen ik nog alleen gas had stond hij (als ik het goed heb) op 60 en daar kwam hij al nooit aan toe.
Je laat de Elga zelf toch op ruimtegeregeld staan? Dan communiceert de Elga met de Calenta via OT zijn eigen stooklijn. Dat is een andere dan die WAR-stooklijn die je in je Honeywell instelt. Die moet alleen voldoende hoog zijn om continue het signaal 'warmtevraag' naar de Elga te sturen. Meer niet.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
joostmaas schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:46:
[...]

Dat is niet vanwege het geluid, maar vanwege scheiding luchtstromen in/uit. Voor geluid het beste zo vrij mogelijk opstellen.
Dat klopt, ik reageerde ook op iemand die het geheel in de achtertuin van een tussenwoning kwijt moet. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:12:
[...]

Je laat de Elga zelf toch op ruimtegeregeld staan? Dan communiceert de Elga met de Calenta via OT zijn eigen stooklijn. Dat is een andere dan die WAR-stooklijn die je in je Honeywell instelt. Die moet alleen voldoende hoog zijn om continue het signaal 'warmtevraag' naar de Elga te sturen. Meer niet.
Dat klopt, maar dit gaat er even om wat er gaat gebeuren als ik de Elga van duo-bedrijf afhaal (dus dipswitch A2 op OFF) om eens te kijken wat er dan gebeurt. Zou mooi zijn als de Elga dan wel een hogere Ta gaat leveren en de ketel minder inzet. @amarkest geeft aan dat ik, als ik A2 OFF zet, iets moet met de stooklijn op de ketel om pendelen van de ketel te voorkomen. Stooklijn van de Elga (A1) staat sowieso op ON (Radiatoren hoog).

Zelf vermoed ik dat in mijn situatie, met alleen radiatoren, duo-bedrijf uiteindelijk het beste zal zijn, maar ik wil het toch geprobeerd hebben. Misschien heb ik geluk en gaat de Elga hogere temperaturen leveren en de ketel nog minder inzetten. :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 08-12-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
Chris_82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:11:
[...]

Hangt heel erg van het merk verdeler af of het überhaupt kan, heb je losse balken of één geheel? (foto?)
Alternatief, vervangen voor een gesloten verdeler, hoeft niet duur te zijn, de pomp is het duurste onderdeel. (bijvoorbeeld)
Vergelijkbaar met deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.cvtotaal.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/1/0/103995_sol100861p_2.jpg

Met 15mm in en uit. Wellicht dat een eerte stap is om de 15mm te verbouwen naar 22mm en de thermostaat en het voetventiel eraf te slopen?

[ Voor 41% gewijzigd door sebastiaan3 op 08-12-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:30:
[...]

Dat klopt, maar dit gaat er even om wat er gaat gebeuren als ik de Elga van duo-bedrijf afhaal (dus dipswitch A2 op OFF) om eens te kijken wat er dan gebeurt. Zou mooi zijn als de Elga dan wel een hogere Ta gaat leveren en de ketel minder inzet. @amarkest geeft aan dat ik, als ik A2 OFF zet, iets moet met de stooklijn op de ketel om pendelen van de ketel te voorkomen. Stooklijn van de Elga (A1) staat sowieso op ON (Radiatoren hoog).

Zelf vermoed ik dat in mijn situatie, met alleen radiatoren, duo-bedrijf uiteindelijk het beste zal zijn, maar ik wil het toch geprobeerd hebben. Misschien heb ik geluk en gaat de Elga hogere temperaturen leveren en de ketel nog minder inzetten. :-)
Maar ook met A2=OFF stuurt de Elga de ketel toch nog aan met eigen stooklijn? Het wordt dan toch niet opeens een aan/uit-regeling van Elga naar Calenta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:37:
[...]

@Aziraphale
Maar ook met A2=OFF stuurt de Elga de ketel toch nog aan met eigen stooklijn? Het wordt dan toch niet opeens een aan/uit-regeling van Elga naar Calenta?
klopt, als mijn stooklijn op de ELGA op vloerverwarming hoog stond ging de HRketel teveel pendelen, want die zat zo op de door ELGA ingestelde max Ta. Nu op Radiatoren Laag pendelt de HRketel niet meer en blijft keurig op TA 50 staan. Dat was iig zo tijdens het testen en een paar keer in 't echie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:37:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee... @amarkest schreef het volgende:
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:57:
[...]

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wanneer die ketel gaat pendelen. Als de ketel nu bijspringt dan wordt alles mooi warm met een Ta van max. 50 (heb ik op de ketel als max. ingesteld). Volgens @Oxellaar zou hij bij een Ta begrenst op 45 kunnen gaan pendelen, maar ook dan weet ik niet hoe ik dat kan zien/merken. De installateur had de ketel op 75 graden gezet, aangezien het volgens hem niks uitmaakte waarop hij stond. Ik had hem voor de Elga echter altijd op (ik meen) 65 staan en hij kwam volgens de iSense die ik toen nog gebruikte vrijwel nooit boven een Ta van 55 uit. Alleen bij het opstoken 's ochtends ging hij wel eens naar 57-59 en voor de rest moduleerde hij braaf rond de 35.

Ik blijf dat van die Ta en Tr dan ook een heel lastig verhaal vinden om te doorgronden. Op basis van het modulatiegedrag van de Calenta voordat ik de Elga kreeg zou ik namelijk verwachten dat de ketel nauwelijks meer iets hoeft te doen als ik geen nachtverlaging heb. De Elga kan immers tot 42 graden en daar hoeft hij echt niet naartoe om de boel warm te houden. Maar toch blijft hij dan hangen op een Ta van rond de 30 en een Tr van 2-3 graden daaronder en trekt af en toe heel kort de ketel erbij. Als hij nou naar 35 graden zou stoken, dan zou de ketel waarschijnlijk alleen bij hele lage temperaturen nog bij hoeven te springen. Maar misschien maak ik dan wel een grandioze denkfout...
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:45:
[...]

klopt, als mijn stooklijn op de ELGA op vloerverwarming hoog stond ging de HRketel teveel pendelen, want die zat zo op de door ELGA ingestelde max Ta. Nu op Radiatoren Laag pendelt de HRketel niet meer en blijft keurig op TA 50 staan. Dat was iig zo tijdens het testen en een paar keer in 't echie.
Maar dan zou ik dus ook A1=OFF moeten zetten? Zelfs al heb ik geen vloerverwarming?

[ Voor 11% gewijzigd door Aziraphale op 08-12-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
sebastiaan3 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:36:
[...]
Met 15mm in en uit. Wellicht dat een eerte stap is om de 15mm te verbouwen naar 22mm en de thermostaat en het voetventiel eraf te slopen?
Hangt er vanaf wat je doel is of wat je ervaart alszijnde probleem. Met zo'n verdeler valt er weinig makkelijks om te bouwen (weinig controle over terugmenging). Je kan proberen de pomp-instelling te verhogen?
Wordt het niet warm genoeg en wil je meer flow dan kan het iets helpen om te doen wat je beschrijft, maar verwacht geen wonderen. Ook wat aanvoer en retourtemperaturen betreft zullen de verliezen nog wel meevallen. Grootste winst zal het elektraverbruik zijn dat wegvalt als je een pomploze oplossing kunt realiseren.
Bij een open verdeler zou ik wel gelijk de 22mm meenemen in de verbouwing en kun je evt naregelen op de flowmeters en afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Aziraphale

bij staat ELGA op radiatoren laag = A1 en A3 OFF (switch naar je toe halen).

Max Ta op Calente staat op 60c, Calente moduleert zelf naar Ta 50 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:03:
@Aziraphale

bij staat ELGA op radiatoren laag = A1 en A3 OFF (switch naar je toe halen).

Max Ta op Calente staat op 60c, Calente moduleert zelf naar Ta 50 denk ik.
Die van mij momenteel op A1 hoog en A3 off. Max Ta op Calenta op 50, maar wat hij echt doet is met de Honeywell wat lastiger te zien. Op de iSense kreeg ik dat standaard in beeld, maar ik geloof dat ik bij de Honeywell daar alleen via het installateursmenu bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
ik zou gewoon lekker jou HT verder houden
Maar wel

je pomp veranderen naar een wilo para 25 1-6
Dan heb je wat meer druk en flow dan de standaard 25-40 pomp,
( meer vermogen met lage temp )

je voetventiel er helemaal uit halen ( zit bij de retour aansluiting van je vloerverwarming naar CV)
Dit knijpt de flow behoorlijk zelfs als deze helemaal open staa

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:31:
@Tomexergie er is eigenlijk maar 1 objectieve meting mogelijk naar mijn idee, en dat is zelf luisteren.

Wat andere Tweakers hier zeggen is erg subjectief, en een DB meting met 1 of andere gratis app uit de play store zegt al net zo weinig.

Ook al weet je exact het aantal DB dan nog kan iets van 30DB knetterirritant zijn, en iets van 40DB als niet storend worden ervaren.

Er zijn zoveel Tweakers in dit topic met verschillende merken warmtepompen, ik zou gewoon bij verschillende mensen gaan luisteren naar het geluid van desbetreffende WP.

In Twente ben je welkom om onze Zubadan te beluisteren, maar ik weet niet waar je woont :)
bedankt voor het aanbod, maar ik woon in Tilburg, niet naast de deur. Ik heb zelf een Daikin L/L er bij, maar daarbij hoor ik de compressor niet dominant boven de ventilator uitkomen. Een vriend van mij heeft een Daikin Hybrid 8kW . Deze klinkt ook prettiger en minder dominant compressor geluid. Inderdaad zelf luisteren is belangrijk, maar er moet toch ook te meten zijn. Je moet s'nacht als het stil is meten. Het compressor geluid 50-4000 Hz verhoogt onmiddelijk de dB op mijn app. De app geeft toch wel een indicatie. Het gaat hierbij ook weer niet achter de komma, maar globaal.
Het probleem is, overdag valt het allemaal wel mee en krijg je een verkeerde indruk, maar s'nachts......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:07:
[...]

Die van mij momenteel op A1 hoog en A3 off. Max Ta op Calenta op 50, maar wat hij echt doet is met de Honeywell wat lastiger te zien. Op de iSense kreeg ik dat standaard in beeld, maar ik geloof dat ik bij de Honeywell daar alleen via het installateursmenu bij kan.
stooklijn iig hoog genoeg.

wil je zeker weten of de ketel moduleert: ga er ff voorzitten en kijk naar het display. aan de hoogte van het brander symbool zie je dat gauw genoeg.
Op mn Celcia 20 zie ik de modulatie stappen (1-5) wel verschijnen, op de Isense heb ik dat nooit gezien.
Maar toen had ik de stooklijn op de ELGA op vloerverwarming hoog en dat deed de Calente natuurlijk met 1 vinger in z'n neus.

wellicht weet @Bram-Bos of je dat op de Isense kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:26:
@Tomexergie Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden op nauwkeurig geluid te meten. Dat zou dan gebeuren met een appje op iedereen zijn telefoon. Mij is altijd verteld dat geluid in het veld meten gewoon lastig is, omdat je achtergrond geluid varieert (auto's die voorbij rijden bijvoorbeeld).

Waar misschien wat meer aandacht aan geschonken moet worden is de selectie van de WP? Als iemand 3,5-4 kW verwarming nodig heeft wordt een 5 kW unit geadviseerd. Die red het wel qua verwarmingsvermogen, maar een unit groter draait dat vermogen op een lager toerental en produceert dus minder geluid.
Goed idee bij selectie/keuze WP, mits je het vermogen automatisch kunt limiteren. Bij de Elga gaat het vooral mis boven de 1000W. Bij lagere Tb en hogere Ta worden de drukverschillen groter en zal de kompressor bij gelijk toerental meer W vragen en dus meer geluid produceren. Bij een smart regeling zou dan automatisch het toerental omlaag geregeld moeten worden om de vermogens limiet niet te overschrijden. Welke WP doet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:50:
[...]

wil je zeker weten of de ketel moduleert: ga er ff voorzitten en kijk naar het display. aan de hoogte van het brander symbool zie je dat gauw genoeg.
Op mn Celcia 20 zie ik de modulatie stappen (1-5) wel verschijnen, op de Isense heb ik dat nooit gezien.
Maar toen had ik de stooklijn op de ELGA op vloerverwarming hoog en dat deed de Calente natuurlijk met 1 vinger in z'n neus.

Modulatie stappen niet, watertemperatuur van de ketel wel. Maar ik zal eens voor de ketel gaan zitten als hij brandt en dan kijken wat er gebeurt. Om eerlijk te zijn wist ik niet dat ik die modulatie stappen op de ketel kon zien, ik dacht dat je alleen aan het vlammetje zag of hij brandt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:53:
[...]

Goed idee bij selectie/keuze WP, mits je het vermogen automatisch kunt limiteren. Bij de Elga gaat het vooral mis boven de 1000W. Bij lagere Tb en hogere Ta worden de drukverschillen groter en zal de kompressor bij gelijk toerental meer W vragen en dus meer geluid produceren. Bij een smart regeling zou dan automatisch het toerental omlaag geregeld moeten worden om de vermogens limiet niet te overschrijden. Welke WP doet dat?
dus snachts maar een (smartgestuurde) ELRA erbij gezet en weg is het irrante geluid. Goedkoper kan het niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Tomexergie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:43:
[...]

bedankt voor het aanbod, maar ik woon in Tilburg, niet naast de deur. Ik heb zelf een Daikin L/L er bij, maar daarbij hoor ik de compressor niet dominant boven de ventilator uitkomen. Een vriend van mij heeft een Daikin Hybrid 8kW . Deze klinkt ook prettiger en minder dominant compressor geluid. Inderdaad zelf luisteren is belangrijk, maar er moet toch ook te meten zijn. Je moet s'nacht als het stil is meten. Het compressor geluid 50-4000 Hz verhoogt onmiddelijk de dB op mijn app. De app geeft toch wel een indicatie. Het gaat hierbij ook weer niet achter de komma, maar globaal.
Het probleem is, overdag valt het allemaal wel mee en krijg je een verkeerde indruk, maar s'nachts......
Woon zelf ook in Tilburg, maar weet niet of een Loria je interesse kan wekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:56:
[...]

Modulatie stappen niet, watertemperatuur van de ketel wel. Maar ik zal eens voor de ketel gaan zitten als hij brandt en dan kijken wat er gebeurt. Om eerlijk te zijn wist ik niet dat ik die modulatie stappen op de ketel kon zien, ik dacht dat je alleen aan het vlammetje zag of hij brandt of niet.
als je goed kijkt, zie je het brander symbool in hoogte varieeren, als je dat wil testen kun je ook je boiler gebruiken, ff goed leeg trekken, dan zie je het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:07:
[...]

Kap eraf en door het kijkglaasje kijken. Bij de laagste modulatie stand zie je blauwe vlammetjes rond de branderbuis. Door even de DHW kraan open te draaien zie je de hoogste stand, heel anders. Mijn Elga stuurt de ketel in de laagste stand zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:50:
[...]

Ja, op de iSense in het Informatie-menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
wervisser schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:02:
[...]

Woon zelf ook in Tilburg, maar weet niet of een Loria je interesse kan wekken :+
bedankt voor het aanbod, als ik er aan toe ben stuur ik een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:03:
[...]

Kap eraf en door het kijkglaasje kijken. Bij de laagste modulatie stand zie je blauwe vlammetjes rond de branderbuis. Door even de DHW kraan open te draaien zie je de hoogste stand, heel anders. Mijn Elga stuurt de ketel in de laagste stand zover ik kan zien.
hoe hoog staat jou ELGA stooklijn? (A1-A3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:58:
[...]

dus snachts maar een (smartgestuurde) ELRA erbij gezet en weg is het irrante geluid. Goedkoper kan het niet denk ik.
Wat is ELRA. Grapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
8) ELektrische RAdiator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:06:
[...]

hoe hoog staat jou ELGA stooklijn? (A1-A3)
A1=on A2=on en A3=on Dus vloerverwarming hoog moduleert het beste bij mij. Daarnaast heb ik een externe ruimte voeler aangesloten op de Touch met een tijdconstante van 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Dus een ELRA is met de botte bijl hakken.
Je kunt ook een schakelklok met potentiaalvrij contact op de pinnen 30/31 aanbrengen die Elgaatje gedurende de slaap periode uitschakelt en de HR neemt het dan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:12:
[...]

A1=on A2=on en A3=on Dus vloerverwarming hoog moduleert het beste bij mij. Daarnaast heb ik een externe ruimte voeler aangesloten op de Touch met een tijdconstante van 2 uur.
ik heb geen VV en stook RT-gestuurd, vandaar dat de ELRA oplossing bij wel werkt en bij jou ws niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:15:
[...]

Dus een ELRA is met de botte bijl hakken.
Je kunt ook een schakelklok met potentiaalvrij contact op de pinnen 30/31 aanbrengen die Elgaatje gedurende de slaap periode uitschakelt en de HR neemt het dan over.
nee, mij doel is met de huidige ELGA/Ketel opstelling zo weinig gas verstoken zonder te veel investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
het speelt dan een kleine rol als je steeds opnieuw de verwarming aan zet.

Het maakt naar mijn inschatting geen enkel verschil als je de vloer op temperatuur houdt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Vandaag even wat experimenteren.

Ik draai normaal constant op 20 graden Honeywell kamerthermostaat, 24/7 sinds we hier wonen.

Maar de combinatie Honeywell thermostaat/Daikin werkt eigenlijk niet (goed).
Ik heb een tijdje gedraaid met de WAR die is ingesteld op de Daikin, maar de Honeywell blijft bij bereikte woonkamertemp. aan en uitschakelen waardoor de warmtepomp dit vrijwel direct ook doet. En telkens weer gaat hij bij opnieuw inschakelen, opnieuw volgas (16 kW) en houdt dit best lang vol ook omdat de aanvoertemp volgens WAR erg hoog is. Tegen de tijd dat de aanvoertemperatuur bereikt is, en het vermogen begint te zakken, schakelt de Honeywell meestal ook weer uit. Op deze manier kan de warmtepomp niet echt constant werken en is de COP ook te hoog (lijkt me). Vandaag heb ik eens de Honeywell op 24 ipv 20 gezet (zodat deze niet uitschakelt) en op de Daikin de offset op -5 gezet, bij de huidige buitentemperatuur betekent dat T-aan van 34, en nu draait de warmtepomp al twee uur aan één stuk, op een veel lagere 8 kW ongeveer. En tot mijn grote verbazing is de woonkamer nu op 20,5 ipv 20 dus die lagere T-aan is eigenlijk beter. Ik ben benieuwd hoe hij nu gaat werken.

als bonus is de buitenunit nu ook onhoorbaar, op wat windgeruis na
en dat toch met zo'n 8 kW verwarming _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 08-12-2017 16:28 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:03:
[...]

Die 14 kW zal nooit voorkomen.

En die 19.5A is niet van mij, maar opgave Panasonic.
Het simple sommetje I = UxR gaat niet op om max amperage te bepalen.
I = UxR ??? Wet van Ohm gaat anders.

Ik ga het wel meemaken. Volgens de handleiding van Panasonic:
Power Supply 1: 30 Ampère afzekeren 3× 6mm2
Power Supply 2: 16 Ampère afzekeren 3× 4mm2
Netimpedantie: extreem laag die ik in mijn meterkast niet kan halen, laat staan met nog een paar meter kabel naar de warmtepomp

Bij Dre: Alles op 3×2,5mm2 met een normale netimpedantie. De 3×2,5 zit samen op 1 groep met de waterkoker, koffiezetter, magnetron, koelkast en de gehele woonkamer.

Mijn hoogst gemeten stroom in bedrijf voor PS1 is iets van 8,2 Ampère. Dit was bij een spanning van 218 Volt. Het werkelijke vermogen was 1,7 kW. De arbeidsfactor was 0,95.

Zie hier de stroom van PS1+PS2 van februari 2017 in huize Dre:
Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/14a863.png
Gemiddeld loopt er 1,5 Ampère. En de inschakelstroom is 13A.

Het zou mij verbazen als de stroom van 8 Ampère ineens naar 19,5 Ampère zou schieten. Ik ga het wel meemaken. Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Pietje555 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:04:
[...]

Juist omdat geluid één van de grootste problemen vormt sjoemelen de leveranciers hiermee.
Er is een objectieve meting voor geluid van een WP. De Eurovent doet dit. Helaas niet toegankelijk voor particulieren, maar veel leveranciers geven wel de meting conform de Eurovent op. Deze metingen kun je onderling wel vergelijken omdat ze gestandariseerd zijn.
Luisteren met je oor is zinloos omdat niet iedereen gelijk hoort. De waarden moeten opgegeven worden in dBA want hierbij zijn de diverse toonhoogten gecorrigeerd voor het menselijk oor en dus objectief.

Een Merford omkasting zet zoden aan de dijk, maar kost een paar centen. Wat ook help is de WP 90 graden draaien of soms als het mogelijk is op zijn kant leggen (met de fan naar boven).
Ik had er laatst één die 102 dBA produceerde in het gebouw. Met de juiste maatregelen krijg je die ook wel stil. Goedkope units zijn vaak slechter voorzien van akoestische isolatie in de kast. Je moet voor aanschaf eigenlijk het apparaat eerst inspecteren hoe de afwerking is inwendig. Wat ik hier wel lees dat mensen gaten in de ombouw maken voor inspectie enz is vaak funest voor het geluid.
Heb jij zo'n Merford omkasting of heb je wel eens in de praktijk ervaren of het echt goed werkt? Toevallig heb ik er gisteren de prijs voor opgevraagd. Voor mijn Ecodan 7,5 kW wordt die behuizing (type WPO-06) 1210 euro ex BTW. Dat is wel een flink bedrag moet ik zeggen. Maar als het echt de beloofde 12-15dB scheelt is het het mischien wel waard. Ze claimen dus veel meer geluiddemping dan die Climeleon behuizingen die een beetje hetzelfde concept hanteren alleen geven die aan dat de geluiddemping heel erg verschilt per kant. Bij Melford zeggen ze daar niets over.

Het liefst zou ik zelf iets bouwen met hetzelfde principe. Ik ben handig genoeg en kan ook lassen als het moet maar ik weet niet zo goed welke materialen zorgen voor de echte demping. Los van veel massa wat sowieso gunstig werkt voor lage tonen. Weet jij het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:12:
[...]
het speelt dan een kleine rol als je steeds opnieuw de verwarming aan zet.

Het maakt naar mijn inschatting geen enkel verschil als je de vloer op temperatuur houdt.
Ik heb het de afgelopen dagen anders ervaren. Bij het dalen van de buitentemperatuur moet de vloer temperatuur omhoog om de ruimtetemperatuur constant te houden. Dat lukt nu niet snel genoeg, terwijl er voldoende vermogen is om de boel tot rond het vriespunt op temperatuur te houden. Daaronder komt de HR ketel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
sebastiaan3 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:16:
[...]

Ik heb het de afgelopen dagen anders ervaren. Bij het dalen van de buitentemperatuur moet de vloer temperatuur omhoog om de ruimtetemperatuur constant te houden. Dat lukt nu niet snel genoeg, terwijl er voldoende vermogen is om de boel tot rond het vriespunt op temperatuur te houden. Daaronder komt de HR ketel erbij.
De pomp vd mengverdeler moet sowieso op hoogste stand.

Stook je mbv ruimtethermostaat dan hol je per definitie achter de meute aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:15:
[...]

Ik heb een handdoek radiator in serie met de vloer verwarming. Vloer word heerlijk warm en de radiator misschien bovenste 50 cm word beetje warm om handdoek te drogen, maar echt bijdragen aan ruimte verwarming geloof ik niet zo in
Ik had met de cv ketel werd deze radiator wel warm en met de WP alleen wat jij ook omschrijft, opgelost door linksboven de retour (zat al zo) en rechtsonder de aanvoer te maken, hele radiator word nu warm.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:08:
[...]

Zwaardere pomp werkt nog beter. Ik heb bij 3 installatie nu de pomp vervangen door een 6meter pomp ipv de standaard 4 (25-40). omdat de retour temperatuur stijgt door de hogere flow word de vloer gemiddeld ook warmer.

[ Voor 5% gewijzigd door Wodan89 op 08-12-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:08:
[...]

Het werkt echter wel redelijk goed als de Ta wel op basis van een goede stooklijn wordt bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Moet me even van het hart:

Ben er vandaag letterlijk bijna uitgeschopt bij een klant, meneer was/is nogal boos.
Ik had een 12 KW Panasonic Monoblock T cap neergezet en deze draaide sinds gisteren, gevolg: 25c in huis.
Maar meneer was niet tevreden want de configuratie werkt niet volgens zijn zeggen, installatie heeft te lang geduurd (ben ik mee eens) en hij weet niet hoe de installatie werkt. Ook werken er bepaalde onderdelen (nog) niet zoals het versturen van alert emails vanuit de intesishome.
Verder deed Uneto VNI vandaag ook nog een duit in het zakje, we zouden warm water gaan betrekken van een ventilatiewarmtepomp boiler. Nou bleek dat de ventilatie WP het niet deed, dus wij belden met de installateur van het apparaat. Waarop de installateur doodleuk aan mijn klant vertelde dat je helemaal niet kan douchen op een 300L V WP boiler. Toen waren de rapen gaar en alles wat ik zei maakte de situatie alleen maar erger.
Als klap op de vuurpijl moeten er (blijkt nu ineens) ook af en toe veel logees kunnen douchen, iets wat natuurlijk niet achter elkaar kan op 300L. Ik opperde om op dat moment de cv ketel maar in te schakelen maar dit strookte niet met het gasloze bestaan (met behoud van gas voor een werkplaats). Ook argument van dat die paar m3 niet zo'n probleem zouden zijn ving bot.
Dus nu boze klant, wel mooie huzarenstukje installatie en een woning van 25c.
De installateur zit nu met een zwarte piet op de bank.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Betonzicht schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:49:
[...]

Mag het ook openbaar? Is wellicht leerzaam:

Loria Duo 6008 (190l buffervat) inclusief plaatsing, installatiemateriaal en koppelen aan VV en SWW: € 9.124,88 incl. BTW
Subsidie - €2.300
warmtemeter kamstrup multical 302: 167,48

Vraag gerust details indien nodig voor een goede vergelijking.
Toegevoegd!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Heftig, met name als redelijk overleg naar een werkbare oplossing "zeer moeilijk/onmogelijk" lijkt. Ik wens je wijsheid en sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:37:
Moet me even van het hart:

Ben er vandaag letterlijk bijna uitgeschopt bij een klant, meneer was/is nogal boos.
Ik had een 12 KW Panasonic Monoblock T cap neergezet en deze draaide sinds gisteren, gevolg: 25c in huis.
Maar meneer was niet tevreden want de configuratie werkt niet volgens zijn zeggen, installatie heeft te lang geduurd (ben ik mee eens) en hij weet niet hoe de installatie werkt. Ook werken er bepaalde onderdelen (nog) niet zoals het versturen van alert emails vanuit de intesishome.
Verder deed Uneto VNI vandaag ook nog een duit in het zakje, we zouden warm water gaan betrekken van een ventilatiewarmtepomp boiler. Nou bleek dat de ventilatie WP het niet deed, dus wij belden met de installateur van het apparaat. Waarop de installateur doodleuk aan mijn klant vertelde dat je helemaal niet kan douchen op een 300L V WP boiler. Toen waren de rapen gaar en alles wat ik zei maakte de situatie alleen maar erger.
Als klap op de vuurpijl moeten er (blijkt nu ineens) ook af en toe veel logees kunnen douchen, iets wat natuurlijk niet achter elkaar kan op 300L. Ik opperde om op dat moment de cv ketel maar in te schakelen maar dit strookte niet met het gasloze bestaan (met behoud van gas voor een werkplaats). Ook argument van dat die paar m3 niet zo'n probleem zouden zijn ving bot.
Dus nu boze klant, wel mooie huzarenstukje installatie en een woning van 25c.
De installateur zit nu met een zwarte piet op de bank.
Respect dat je het ook deelt als het een keer niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
godfriedd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:14:
[...]

Heb jij zo'n Merford omkasting of heb je wel eens in de praktijk ervaren of het echt goed werkt? Toevallig heb ik er gisteren de prijs voor opgevraagd. Voor mijn Ecodan 7,5 kW wordt die behuizing (type WPO-06) 1210 euro ex BTW. Dat is wel een flink bedrag moet ik zeggen. Maar als het echt de beloofde 12-15dB scheelt is het het mischien wel waard. Ze claimen dus veel meer geluiddemping dan die Climeleon behuizingen die een beetje hetzelfde concept hanteren alleen geven die aan dat de geluiddemping heel erg verschilt per kant. Bij Melford zeggen ze daar niets over.

Het liefst zou ik zelf iets bouwen met hetzelfde principe. Ik ben handig genoeg en kan ook lassen als het moet maar ik weet niet zo goed welke materialen zorgen voor de echte demping. Los van veel massa wat sowieso gunstig werkt voor lage tonen. Weet jij het?
Merford is de Mercedes. Ze weten van prijzen maar je zult geen spijt krijgen, ik ken hun noise enclosures vanuit de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:44:
@koevlaas2 Heftig, met name als redelijk overleg naar een werkbare oplossing "zeer moeilijk/onmogelijk" lijkt. Ik wens je wijsheid en sterkte.
Ik laat het eerst maar een paar dagen bezinken, want ik snap niet wat er niet werkt aan 25c (door hem zelf ingesteld op de thermostaat). Het is dan wel 400m2, maar wel BJ 2007 dus goed geïsoleerd.
Gasverbruik 2250m3 voornamelijk door alleen de woonkamer te verwarmen.
Douchen heb ik weer teruggezet op de ketel, sowieso zat de ventilatie WP verkeerd aangesloten hybride met de cv ketel. De bewoner heeft helemaal nooit gemerkt dat de unit uit stond (en naar later inzicht kapot is).

Ergens hoop ik op een excuus, maar laat ze maar eerst een paar dagen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wodan89 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:48:
[...]

Respect dat je het ook deelt als het een keer niet lukt.
Ik snap niet wat er niet lukt, want het huis word goed warm.
Ik zei ook tegen de man dat ik niet snap waarom hij zo boos is, maar alles wat ik zei verergerde de situatie.
Thanks @Wodan89 voor deze ondersteunende woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:14:
[...]

Steek je energie in een 12 KW WP, die is een stuk stiller.
Verkoop je je huidige 7.5 KW en zet je de 12 dus neer (kan op dezelfde binnenunit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken wel iemand die een nieuwe buiten unit over wil nemen :+

@koevlaas2 probeer te denken in oplossingen, wat is nu EXACT zijn probleem, wat kun je er aan doen en hoe kun je het oplossen.

Het is mij nu onduidelijk wat hij jou verwijt behalve dat het te lang geduurd heeft.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wodan89 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:29:
[...]

ik zou gewoon lekker jou HT verder houden
Maar wel

je pomp veranderen naar een wilo para 25 1-6
Dan heb je wat meer druk en flow dan de standaard 25-40 pomp,
( meer vermogen met lage temp )

je voetventiel er helemaal uit halen ( zit bij de retour aansluiting van je vloerverwarming naar CV)
Dit knijpt de flow behoorlijk zelfs als deze helemaal open staa
Met de standaard pomp kun je ook een dT van 2 graden bereiken. Wel een kwestie van - ik blijf het zeggen - continue stoken. En vrij vlak in lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Het defrost feest is vandaag weer begonnen met 1 graden buiten, sneeuw, wind en hagel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tE7400dSrboqPcPNRx0Ox00z/full.png

Eens kijken wat er gebeurt als ik instelling compressor frequentie wijzig. Hij is nu zo ingesteld in menu dat vanaf een graad of 2 buiten T compressor freq. min 56hz is. Draait ook zo'n standaar 6 graden dT.

Benieuwd wat er gaat gebeuren als ik instel dat ef op minimum frequentie gedraaid mag worden bij deze buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:51:
[...]

Ik snap niet wat er niet lukt, want het huis word goed warm.
Ik zei ook tegen de man dat ik niet snap waarom hij zo boos is, maar alles wat ik zei verergerde de situatie.
Thanks @Wodan89 voor deze ondersteunende woorden.
het stuk SWW duid ik op.

De meesten mensen delen alleen de succes verhalen... iedereen maakt fouten. :)

positief bekijken. de volgende keer kun je de SWW behoefte in een soort eisen pakket van de klant vast zetten. bv in L per H . totaal SWW per dag MAX. (Y)

Ik heb hier nu op zolder een 120L WP boiler hangen.
ja hij werkt. maar ik zou hem niemand aanraden met een houtskallet woning.;)
ding geeft een zachte brom over de hele 1e en 2e verdieping.
valt het tegen ? Ja Maar Weer wat wijzer, is weer een geleerde Les :P

[ Voor 17% gewijzigd door Wodan89 op 08-12-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:41
Wodan89 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:06:
[...]

het stuk SWW duid ik op.

positief bekijken. de volgende keer kun je de SWW behoefte in een soort eisen pakket van de klant vast zetten. bv in L per H . totaal SWW per dag MAX. (Y)
Je weet natuurlijk niet of het een fout is...
Is er gevraagd hoe het douche patroon is? Indien nee, is dit een lessons learned en zul je wel met een oplossing moeten komen, wil je deze klant en je goede naam behouden

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wodan89 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:06:
[...]

het stuk SWW duid ik op.

Ik heb niets fout gedaan in mijn ogen, ik lever namelijk wat werd gevraagd maar volgens de bewoner heeft hij een ander verwachtingspatroon. Patroon dat ik dan zeker niet snap.
Verder komen er dus wat apen uit de mouw die ik van te voren niet wist.
Ik maak wel een soort contract/invul formulier die men dan moet tekenen waarop staat wat de variabelen enzo zijn.
Ik zal de offerte er eens bijpakken kijken wat in het verhaal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:00:
[...]

Met de standaard pomp kun je ook een dT van 2 graden bereiken. Wel een kwestie van - ik blijf het zeggen - continue stoken. En vrij vlak in lijn.
Het kan soms wel, je kan echter niet stel dat het altijd zo is.
bv een 25-40 werd geleverd op verdeel units van 1-6 groepen. mogelijk lukt het bij 1tm 3 groepen wel maar 3 tm 6 groepen niet.

verder ben ik het wel met je eens dat je die Dt van 2c bereikt met 24/7 stoken. je vloer is op een bepaald punt wel verzadigt.

De hoeveelheid vermogen die je in de vloer kan pompen in de opwarmfase zal wel degelijk groter zijn als je er meer water door heen kan pompen.

Bij de woning van mijn ouders lig op 95M2 tegenvloer 3 groepen VV op 25cm HoH. met de pomp op standje 3,5m of 6.0m merk je een 2 a 2,5 uur verschil met het berijken van 21,0c in de avond. :)

nuance mis ik hier wel in dit topic.
De meeste hier zijn echte enthousiastelingen die alles zelf proberen enz.
echter dat het bij huis A met warmtepomp B werkt,
Wil niet zeggen dat het OVERAL zou werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Tomexergie naar mijn bescheiden mening is het zinloos om andere warmtepompen te beluisteren. Er zijn teveel factoren die de geluidsbeleving beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:10:
[...]

Je weet natuurlijk niet of het een fout is...
Is er gevraagd hoe het douche patroon is? Indien nee, is dit een lessons learned en zul je wel met een oplossing moeten komen, wil je deze klant en je goede naam behouden
Douche patroon heb ik niet om gevraagd, maar wel hoeveel bewoners (2 stuks).
Het warme pisstraaltje dat ze hadden is nu een fikse straal, ergens hoop ik dat dit al scheelt mbt een verbetering van de nu slechte situatie.
Ook het koude weer, houden ze de tent warm en komt het besef dat het toch wel werkt dan is dit natuurlijk ook een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
@koevlaas2 Ik heb een oplossing voor die meneer. Een douchekop van max. 5 ltr/min :) (wij hebben er eentje en het is eigenlijk een prima ding. Voorheen 10 ltr/min. Het was even wennen maar ik zou niet zo snel meer wijzigen)

Maar heel vervelend zo'n ervaring. Zeker als niet duidelijk is wat zijn verwachtingspatroon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:15:
[...]

Het kan soms wel, je kan echter niet stel dat het altijd zo is.
bv een 25-40 werd geleverd op verdeel units van 1-6 groepen. mogelijk lukt het bij 1tm 3 groepen wel maar 3 tm 6 groepen niet.

verder ben ik het wel met je eens dat je die Dt van 2c bereikt met 24/7 stoken. je vloer is op een bepaald punt wel verzadigt.

De hoeveelheid vermogen die je in de vloer kan pompen in de opwarmfase zal wel degelijk groter zijn als je er meer water door heen kan pompen.

Bij de woning van mijn ouders lig op 95M2 tegenvloer 3 groepen VV op 25cm HoH. met de pomp op standje 3,5m of 6.0m merk je een 2 a 2,5 uur verschil met het berijken van 21,0c in de avond. :)

nuance mis ik hier wel in dit topic.
De meeste hier zijn echte enthousiastelingen die alles zelf proberen enz.
echter dat het bij huis A met warmtepomp B werkt,
Wil niet zeggen dat het OVERAL zou werken. :)
De uitdaging is dan om net zo lang ............ tot helder is welke oorzaak wat tot gevolg heeft. Een WP is onderdeel van 'een systeem', alle onderdelen dienen begrepen te worden in hun samenhang zodat je in een nwe. situatie weet aan welke 'knoppen' gedraaid moet worden om het gewenste resultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:26:
@Tomexergie naar mijn bescheiden mening is het zinloos om andere warmtepompen te beluisteren. Er zijn teveel factoren die de geluidsbeleving beïnvloeden.
Als je bij mij komt luisteren zul je verstelt/verbaasd staan/zijn van mijn Panasonic....

Dus zinloos vind ik het niet..

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:30:
@koevlaas2 Ik heb een oplossing voor die meneer. Een douchekop van max. 5 ltr/min :) (wij hebben er eentje en het is eigenlijk een prima ding. Voorheen 10 ltr/min. Het was even wennen maar ik zou niet zo snel meer wijzigen)

Maar heel vervelend zo'n ervaring. Zeker als niet duidelijk is wat zijn verwachtingspatroon is.
De douche heb ik niet bekeken, maar kan nooit 10L p/min zijn geweest als je zag wat voor slap straaltje de orginele configuratie gaf.
Ik heb hem gewaarschuwd dat een warmtepomp wel heel iets anders is als een cv ketel, dus hij moet het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hrt schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:32:
[...]

Als je bij mij komt luisteren zul je verstelt/verbaasd staan/zijn van mijn Panasonic....

Dus zinloos vind ik het niet..
Vind ik van mijn ekowarrior ook ;) iedereen die hem komt luisteren zegt "is dat alles?"
Maar @AUijtdehaag vond hem te luid, en de ecodan ook en heeft dus een demper gemaakt.

Dus het maakt gewoon uit hoe en waar hij staat....... Het echte geluidsverschil per merk is te verwaarlozen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:32:
[...]

De uitdaging is dan om net zo lang ............ tot helder is welke oorzaak wat tot gevolg heeft. Een WP is onderdeel van 'een systeem', alle onderdelen dienen begrepen te worden in hun samenhang zodat je in een nwe. situatie weet aan welke 'knoppen' gedraaid moet worden om het gewenste resultaat te krijgen.
mijn uitgangs punt is dat de woonkamer op 21c moet blijven.
hal/vide 20c
slaapkamers op 18c

als ik een COP haal van 4 gemiddeld ben ik al blij :P

Pagina: 1 ... 7 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.