Dat vind ik dus ook in die branche. Ik heb een airco-boer ook gevraagd of hij het volledige werk zou kunnen doen, benieuwd wat daar uitkomt...Chris_82 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:18:
[...]
Verbaast me niks, de meeste leven nog in het gas-tijdperk en willen dus ook een leuke marge/boterham op het doorschuiven van de spullen, naast de arbeidskosten+service en garantie opslag. En 21% op een warmtepomp tikt toch wat meer aan dan 21% op een gas-HR62. Die zouden eens moeten gaan omdenken voor een betere businesscase, maar ja he, schaarste en onwetendheid...
Bijkomende/installatiekosten vind ik wel wat laag ingeschat bij Qurrent.
Een vriend van mij heeft zelf een warmtepomp gebouwd. Misschien interessant voor jullie.
YouTube: DIY Air to water heatpump first test run
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Die kennen wijxp7amrkr schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:39:
Een vriend van mij heeft zelf een warmtepomp gebouwd. Misschien interessant voor jullie.
Stef110
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@Jan Treur
Nog een idee: volgens mij zal de verhouding van je (verbruik/capaciteit) een aardige indicatie geven van de efficiency om met andere deelnemers te vergelijken.
Nog een idee: volgens mij zal de verhouding van je (verbruik/capaciteit) een aardige indicatie geven van de efficiency om met andere deelnemers te vergelijken.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Weet niet of het inmiddels genoemd is.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:03:
[...]
Ik kreeg een aanbieding voor een warmtepomp met de belofte dat het E500 per jaar zou besparen, dus vandaar de interesse.Alleen het nut in de zomer, als je niet hoeft te koelen, is een van de dingen die mij nog niet duidelijk is.
Ooit stond het begrip warmtepomp gelijk aan aardwarmte. Dan moet je meestal koelen om te voorkomen dat je brontemperatuur terugloopt. Dat koelen kost alleen maar transport van water.
Bij een lucht/water warmtepomp die tegenwoordig meer in trek is is koelen geen verplichting. Het werkt wel, mbv de vloer maar het is niet te vergelijken met airco,waarbij ook wordt ontvochtigd.
Gas voor stroom kan inderdaad een dergelijke besparing opleveren.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Eerst jezelf afvragen waarom je 3000 m3 wegstookt.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:37:
[...]
Ik was de Panasonic inderdaad ondertussen tegengekomen, dat lijkt een aantrekkelijke optie. Maar hoe bereken je het te vervangen gas precies?
Het idee achter het onafhankelijk laten werken is duidelijk, dank daarvoor. We hebben twee thermostaten, eentje voor de vloerverwarming (grootste deel van het huis) en eentje voor de radiatoren. Gezien de lagere temperaturen van de WP is het dan het meest zinvol om hem alleen op de vloerverwarming aan te sluiten denk ik?
Helaas geen idee hoeveel gas er naar verwarmen vs warm water gaat...
Isolatie in orde?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Moet je dan niet rekening houden met hoeveel de WP gemiddeld terug moduleert?Chris_82 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:53:
@Jan Treur
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Anoniem: 266924
@Jan Treur Zoals ik het doe:
Ik heb gegevens v.a. dec 2012 beschikbaar via mindergas.nl. Ik kan jaargemidd. xm3/gd over al die jaren destilleren. Hetzelfde kan ik doen voor bijv. de maand november. Vervolgens kan ik op op datzelfde mindergas.nl het aantal graaddagen voor de november maanden achterhalen. Ik weet op 1 december 2017 het aantal graaddagen van november 2017 kan op basis daarvan een 'betrouwbare' schatting van mijn warmteverlies berekenen. Dat afgezet tegen de kWh'tjes welke ik in mijn WP gestopt heb en ik heb mijn Estimated COP. Verder kan ik e.e.a. nog controleren door mijn jaarverbruik te vergelijken t.o.v. het gemiddelde van soortgelijke woningen, was bijv. in 2013-2014 28% hoger dan gemiddeld, nu < 2%. Geeft ter bevestiging een indicatie dat 1m3=2kWh meer dan gehaald wordt.
Ik heb gegevens v.a. dec 2012 beschikbaar via mindergas.nl. Ik kan jaargemidd. xm3/gd over al die jaren destilleren. Hetzelfde kan ik doen voor bijv. de maand november. Vervolgens kan ik op op datzelfde mindergas.nl het aantal graaddagen voor de november maanden achterhalen. Ik weet op 1 december 2017 het aantal graaddagen van november 2017 kan op basis daarvan een 'betrouwbare' schatting van mijn warmteverlies berekenen. Dat afgezet tegen de kWh'tjes welke ik in mijn WP gestopt heb en ik heb mijn Estimated COP. Verder kan ik e.e.a. nog controleren door mijn jaarverbruik te vergelijken t.o.v. het gemiddelde van soortgelijke woningen, was bijv. in 2013-2014 28% hoger dan gemiddeld, nu < 2%. Geeft ter bevestiging een indicatie dat 1m3=2kWh meer dan gehaald wordt.
Ik heb een interessant getal toegevoegd aan mijn domotica data. Ik kan nu met een beetje geluk ook bepalen hoeveel warmte ik uit mijn huis onttrek wanneer de ELGA in defrost mode zit.
Alleen zijn de temperaturen nu zo hoog dat ik uiteraard de ELGA niet kan laten bevriezen
Alleen zijn de temperaturen nu zo hoog dat ik uiteraard de ELGA niet kan laten bevriezen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat bedoel je in deze met capaciteit? de Max van je wp?Chris_82 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:53:
@Jan Treur
@Jan Treur
Heb even via de methode die jij zei gerekend voor november. Verbruik is de WP + E-element boiler. Geen rekening gehouden met gradendagen.
Verbruik november 2016 was 331 M3
Verbruik kWh november 2017 637,63
637,63/331 = 1,93
8*1/1,93 = 4,15
Combi verwarmen en sww.
Klopt dit dan bij benadering?
Be fast .... Be furious....
Vanochtend eens een offerte aangevraagd voor een Panasonic warmtepomp bij de engelse website:
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0012552.html
Zij kwamen met het volgende offerte:

Totaal: 2623 pond incl. verzendkosten naar NL. Dat is omgerekend € 2.974.
Als ik zoek op het type WH-MDC05F3E5 Panasonic Aquarea dan kom ik uit op
http://www.comfortklimaat...bU4iQsHE8SSRoCP8YQAvD_BwE
1. Ze zien er dus wel anders uit.. Wat is precies het verschil?
2. De overige onderdelen, is het goed om deze ook mee te laten sturen of toch in NL kopen?

2. De overige onderdelen, is het goed om deze ook mee te laten sturen of toch in NL kopen?
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 05-12-2017 15:03 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Gewogen graaddagen 2016 415 en in 2017 354Bl4ckviper schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:53:
[...]
Wat bedoel je in deze met capaciteit? de Max van je wp?
@Jan Treur
Heb even via de methode die jij zei gerekend voor november. Verbruik is de WP + E-element boiler. Geen rekening gehouden met gradendagen.
Verbruik november 2016 was 331 M3
Verbruik kWh november 2017 637,63
637,63/331 = 1,93
8*1/1,93 = 4,15
Combi verwarmen en sww.
Klopt dit dan bij benadering?
Dat alleen al geeft een verschil van 14.7%
Die 331 * (1-0.147) = 282.34m3 na graaddagen correctie. De deling levert dan 2.26 op. COP wordt dan 3.54 als ik het goed bereken.
Ik ben benieuwd waar die bij mij op uit gaat komen. Ik heb een extra virtuele sensor in mijn systeem toegevoegd en mijn code er op aangepast.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:55:
@mkleinman @jaari Heeft het de afgelopen dagen voor een Panasonic becijfert op 400Wh. Indien element ondersteunt is het 200Wh element en 200Wh uit het afgiftesysteem.
Voorheen gooide ik informatie weg ( stelde ik op 0 ) wanneer de retour temperatuur warmer is dan de aanvoer en de ELGA draait. Dit gebeurd eigenlijk alleen wanneer de ELGA in defrost mode staat..
Dat heb ik nu aangepast en ook een Q=m*c*dT berekening aan toegevoegd en die informatie wordt in de virtuele sensor ELGA_DEFROST toegevoegd. ( eenheid = W ).
Ik ben benieuwd.
3,54 valt wel netjes in het rijtje van de combi heat en dhw (sheet openingspost).Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:04:
[...]
Gewogen graaddagen 2016 415 en in 2017 354
Dat alleen al geeft een verschil van 14.7%
Die 331 * (1-0.147) = 282.34m3 na graaddagen correctie. De deling levert dan 2.26 op. COP wordt dan 3.54 als ik het goed bereken.
Waarschijnlijk zal het in praktijk iets minder rooskleuring zijn.
Be fast .... Be furious....
@Possible Die afbeelding bij comfortklimaat.nl klopt niet voor genoemde WP en verder als je daar zou kopen, verdwijnt je geld in een zwart-gat zoals de afgelopen week hier is gemeld.
@Anoniem: 266924 de verhouding kWh/graaddag kan over de maanden flink verschillen.
Zie onderstaande tabelletje van mijn installatie over stookseizoen 2016-17.
Zie onderstaande tabelletje van mijn installatie over stookseizoen 2016-17.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
@jaari I know, ik 'weet' dat november gemiddeld bijvoorbeeld 6.8% boven het jaargemiddelde ligt. buitenT is 1 en minder zon is 2.
Van 22-09 t/m 04-12 stop ik 1.06kWh per 1C t.o.v. mijn 19C stookgrens in mijn WP, ik zie ook dat dat gemiddelde oploopt naarmate de deltaT oploopt en er minder uren zon is. In mijn Estimated COP doe ik mijn uiterste best om voor e.e.a. te corrigeren. De periode mei-sept heb ik bijvoorbeeld niet 'gepubliceerd' omdat het mij te mooi om waar te zijn leek.
Lees de grafiek als 1m3=2kWh 2017

Dit is 2015
Van 22-09 t/m 04-12 stop ik 1.06kWh per 1C t.o.v. mijn 19C stookgrens in mijn WP, ik zie ook dat dat gemiddelde oploopt naarmate de deltaT oploopt en er minder uren zon is. In mijn Estimated COP doe ik mijn uiterste best om voor e.e.a. te corrigeren. De periode mei-sept heb ik bijvoorbeeld niet 'gepubliceerd' omdat het mij te mooi om waar te zijn leek.
Lees de grafiek als 1m3=2kWh 2017

Dit is 2015

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-12-2017 15:56 ]
@Knowbody Mijn vraag ging inderdaad over een lucht/water warmtepomp, maar als koelen geen verplichting is, is dat prima.
Oud, groot huis, deels glas in lood, maar grotendeels dubbel glas. Het meeste is vloerverwarming, er worden nog maar een paar radiatoren gebruikt (aparte thermostaat). In de winter wordt er 's avonds een houtkachel in de woonkamer aangezet, maar er wordt ook een regendouche gebruikt.Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:25:
[...]
Eerst jezelf afvragen waarom je 3000 m3 wegstookt.
Isolatie in orde?
Best prijzig geworden die 5kW, ook bij CM in Frankrijk, zijn inmddels 134 euro duurder dan de 6kW G-serie incl verzending en de UK zelfs bijna 147 euro, vorige maand waren ze nog 100 euro goedkoper dan de 6kW, net het verschil in ISDEPossible schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:01:
Vanochtend eens een offerte aangevraagd voor een Panasonic warmtepomp bij de engelse website:
[afbeelding]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Kijk ik verkeerd? de 6kW is toch echt zo'n 200 pond duurder.Domba schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:01:
[...]
Best prijzig geworden die 5kW, ook bij CM in Frankrijk, zijn inmddels 134 euro duurder dan de 6kW G-serie incl verzending en de UK zelfs bijna 147 euro, vorige maand waren ze nog 100 euro goedkoper dan de 6kW, net het verschil in ISDE
Maar al zou het 150 euro o.i.d. duurder zijn geworden, leg er de NL prijs maar naast dan vergeet je dat weer snel. Zeker aangezien je gewoon subsidie krijgt
Ach verrek, je hebt gelijk. Ik denk zal ook nog even bij CM kijken en inderdaad...
[ Voor 6% gewijzigd door thido op 05-12-2017 16:08 ]
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
@Anoniem: 266924: volgens mij worden in jouw berekenwijze de verschillen per maand gedeeltelijk uitgevlakt omdat je bij het begin van de berekening al uitgaat van een jaargemiddelde.
2.828,80 EUR incl verzending voor 1 op een pallet van CM Frankrijkthido schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:05:
[...]
Kijk ik verkeerd? de 6kW is toch echt zo'n 200 pond duurder.
Maar al zou het 150 euro o.i.d. duurder zijn geworden, leg er de NL prijs maar naast dan vergeet je dat weer snel. Zeker aangezien je gewoon subsidie krijgt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@jaari Kun je een voorbeeld geven hoe dat dan in zijn werk zou kunnen gaan ?
Voorbeeld:
nov 2015 268gewgraaddagen een verbruik van 181.50m3 gas = 0.677m3/gd
nov 2017 354gewgraaddagen wat zou dan redelijkerwijs mijn gasverbruik geweest zijn ?
Voorbeeld:
nov 2017 354gewgraaddagen wat zou dan redelijkerwijs mijn gasverbruik geweest zijn ?
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-12-2017 16:34 ]
@maartenmoerman
Voor enkel inschakelen van hulpcirculatiepomp heb je geen flow meters nodig met een 6kW Pana mono, stand-by of uit is 11W zonder circulatiepomp op minimale flow en met stand-by met circulatiepomp 36-38W op minimale flow.
Als je net als ik hulpcirculatiepompen in serie voor oa vorstbescherming zoals ik in mijn circuits wilt gebruiken, pas dan op bij gelijjktijdig gebruik, dat deze niet te hardlopen.
In sommige gevallen geeft dit ongewenste flowstoringen, daar de 6kW de flowsensor test op functioneren voor afgaande aan een defrost.
Ik laat dit ook niet over aan domoticz op de RPi 3B, maar aan de arduinocontrollers die al het I/O en rekenwerk verzorgen.
Voor enkel inschakelen van hulpcirculatiepomp heb je geen flow meters nodig met een 6kW Pana mono, stand-by of uit is 11W zonder circulatiepomp op minimale flow en met stand-by met circulatiepomp 36-38W op minimale flow.
Als je net als ik hulpcirculatiepompen in serie voor oa vorstbescherming zoals ik in mijn circuits wilt gebruiken, pas dan op bij gelijjktijdig gebruik, dat deze niet te hardlopen.
In sommige gevallen geeft dit ongewenste flowstoringen, daar de 6kW de flowsensor test op functioneren voor afgaande aan een defrost.
Ik laat dit ook niet over aan domoticz op de RPi 3B, maar aan de arduinocontrollers die al het I/O en rekenwerk verzorgen.
je moet inderdaad van alle maanden in het stookseizoen je oude verbruik weten. Dan kun je beter schatten wat je maandverbruik geweest zou zijn op basis van de graaddagen van de afgelopen maand.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:15:
@jaari Kun je een voorbeeld geven hoe dat dan in zijn werk zou kunnen gaan ?
Voorbeeld:
Dus met de bovenstaande cijfers is het geschatte gasverbruik in november 2017 0.677*354=236 m3.
En die heeft al weer een tijdje een Ekowarrior 5kWmkleinman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:44:
[...]
Die kennen wijDiy lucht/water warmtepomp
Stef110
@xp7amrkr
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@jaari Het was in werkelijkheid op basis van 2kWh=1m3 172.50 oftewel 345kWh. 236 / 172.50 = 1.368 * 4 = 5.472. De Estimated COP heb ik als 5.4 doorgegeven.
Het is mij wel duidelijk: ik heb te weinig massa in mijn afgifte systeem.
Ik zou wel graag wandverwarming toe willen voegen aan het geheel.
Te beginnen met een binnenmuur waar er 430x230cm beschikbaar is.
Aan de andere kant van die muur zit de meterkast waar de leidingen lopen van de WP, daar zou ik dus betrekkelijk eenvoudig aan kunnen koppelen.
Iemand bekend met een goed systeem wat zelf te installeren is?
Aan de andere kant van die muur zit de meterkast waar de leidingen lopen van de WP, daar zou ik dus betrekkelijk eenvoudig aan kunnen koppelen.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Dat is inderdaad een goede om te doen ja, ik heb geen domoticz draaien, maar heb zelf een influxdb/grafana oplossing met een paar scripts in python om alles te monitoren, en lees m'n s0 kwh meter uit, dus ik kan prima detecteren als ik minder dan x watt verbruik, dat ik de pomp uitschakel.Domba schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:57:
@maartenmoerman
Waarom laat je dat door arduinos doen, en niet door de Pi zelf?
En, kun je ervoor kiezen op de panasonic alstie op standby gaat, dat de pomp wel door blijft gaan dan? Ik ben zo'n optie nog niet tegen gekomen.
Voor jouw situatie IK gaan voor hybride.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:01:
@Knowbody Mijn vraag ging inderdaad over een lucht/water warmtepomp, maar als koelen geen verplichting is, is dat prima.
[...]
Oud, groot huis, deels glas in lood, maar grotendeels dubbel glas. Het meeste is vloerverwarming, er worden nog maar een paar radiatoren gebruikt (aparte thermostaat). In de winter wordt er 's avonds een houtkachel in de woonkamer aangezet, maar er wordt ook een regendouche gebruikt.
Beide denk ik.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:51:
@thido Te weinig massa of te weinig oppervlak ?
Heb hier gewone radiatoren en een convectorput.
Wat ik merk is dat een Ta van 37 erg lekker gaat.
Maar bij het weer zoals afgelopen weekend komt de WP daar niet aan.
Tijdens het defrosten koelen de radiatoren ook gewoon weer af.
Vandaar het eventueel willen toevoegen van een muur voor zowel oppervlak als massa.
www.warp-systems.nlthido schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:49:
Het is mij wel duidelijk: ik heb te weinig massa in mijn afgifte systeem.
Yes, thanks.
Die heb ik net een mail gestuurd.
Wilde mijn post hierboven aanpassen maar je was me voor ;-)
Helder, dat afkoelen v.d. radiatoren kun je wellicht milder maken door het heater-element bij te laten schakelen tijdens defrost. Dat is bij in ieder geval de voorkeurswijze, want mijn afgiftesysteem laat me ook gelijk voelen als deze afkoelt.thido schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:21:
[...]
Beide denk ik.
Heb hier gewone radiatoren en een convectorput.
Wat ik merk is dat een Ta van 37 erg lekker gaat.
Maar bij het weer zoals afgelopen weekend komt de WP daar niet aan.
Tijdens het defrosten koelen de radiatoren ook gewoon weer af.
Vandaar het eventueel willen toevoegen van een muur voor zowel oppervlak als massa.
@Anoniem: 266924 : hoe heb je dat ingesteld? Ik heb nu namelijk het idee dat de heater niet mee doet tijdens een defrost. Dat zou hier wel wat schelen denk ik. Alles staat hier nog in de fabrieksinstelling, behalve de stooklijn.
@mkleinman
Ik mis eigenlijk nog het volgende in de openingspost:
- Kamstrup: goedkope m-bus master adapter van ali:
https://nl.aliexpress.com...r-supply/32742104471.html
- Albert Hakvoorts Melcloud to domoticz:
https://github.com/AlbertHakvoort/Melcloud2Domoticz/
- Video-tje hoe werkt een warmtepomp
YouTube: Hoe werkt een warmtepomp?
- en https://warmtepomp-weetjes.nl/
- het nut van een buffervat laat maar
- linkjes naar de vorige delen
- Mijn WP gegevens en kosten, die ik je had doorgestuurd via PM
Thnx
- het nut van een buffervat laat maar
Thnx
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2017 19:11 ]
Ik heb hier op de bovenverdieping gebruikt en het werkt echt fantastisch.thido schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:41:
[...]
Yes, thanks.
Die heb ik net een mail gestuurd.
Wilde mijn post hierboven aanpassen maar je was me voor ;-)
1 nadeel is dat je groepen niet langer dan 40 meter kunnen.
Ze hebben wel mooie koppelingen ervoor.
Afwerken met Leem en je zit er van de winter lekker warm bij
Ah huiswerk! Ga ik mee aan de slag.AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:58:
@mkleinman
- het nut van een buffervat laat maar![]()
Thnx
De pomp gaat op minimale flow lopen afhankelijk van temperaturen menu ingestelde temperatuur, maar valt bij diverse storingsmeldingen uit. Enkel kort voor compressor start voor warmteopwek gaat circulatiepomp lopen op ingestelde pompstand.maartenmoerman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:59:
Waarom laat je dat door arduinos doen, en niet door de Pi zelf?
En, kun je ervoor kiezen op de panasonic alstie op standby gaat, dat de pomp wel door blijft gaan dan? Ik ben zo'n optie nog niet tegen gekomen.
Ik heb 15 arduinocontrollers met diverse functies en sensors, diverse sturen ook een stappenmotor driver (drv8825)
oa
gordijnen open dicht.
Maar ook de regeling van 4 wegklep tussen beide circuits, voor gescheiden bedrijf met elk een eigen WP of vloerverwarming volledig of deels op de retour van het radiatorcircuit en dan deels of geheel in serie staat, afhankelijk van de warmtevraag.
Een andere stappenmotor die weer de stand van het mixventiel regelt voor bijv een vaste dT of om verwarmingsbedrijf door te laten gaan terwijl WP in boiler mode loopt om zelfde warmtebuffer te vullen.
Dit zijn zoveel parameters/variabele, daar ik bij vrijwel alle, alle in/uitgangen van atmega328p benut, waarbij ik de programma-loop op ca 1 seconden houdt,
De actuele waarden van de variabelen houdt ik lokaal en maar van enkele of een gemiddelde ervan eens per minuut doorstuur (domoticz vraagt die via cron job af) via wifi naar de domoticz op de RPi, maar dan heb je het bij sommige controllers nog steeds over 15-26 verschillende parameters per minuut.
Een andere reden is dat een deel geheel gevoed kan worden uit een mini-homeaccu & NSA met enkel de warmtebuffer die 20-22kWh aan warmte kan bevatten en de hulpcirculatiepompen, voor enkele uren genoeg is.
In extreem geval voor meerdere dagen, dan wel met de nodige comfort inperkingen als enkel magnetron en geen inductie of oven en alleen SWW als er nog waterdruk is.
Het wegvallen van die waterdruk bij stroomstoring was juist de reden dat ik jaren geleden accu's als UPS genomen had voor mijn hout CV-kachel omdat de veiligheid daarvan op koelwater functioneert en die was in die jaren diverse keren aangesproken
Bij stroomstoring en daarmee uitval van de circulatiepomp, ook diverse keren grote stoomwolken en veel lawaai van de overdrukbeveiliging gehad.
Toen ik de accu's net had, kwam er rook uit het transformatorhuis en zijn er de nodige nwe kabels de grond ingegaan en sindsdien heb ik eigenlijk geen noemswaardige stroomstoring meer gehad, mijn directe buren nog wel een keer voor een dag of 3-4 omdat hun aansluitkabel als nog een interne kortsluiting kreeg.
Hallo allemaal,
Wij gaan een huis (laten) bouwen en dienen nu te gaan beslissen over de installatie.
We zijn hier zelf echt niet in thuis en daarom zou ik graag jullie advies vragen.
We twijfelen tussen een hybride pomp en WTW.
Zoals we het nu begrijpen ziet de afweging er als volgt uit:
Hybride pomp (Itho Daalderop Cool Cube):
-ventilatieroosters boven ramen (persoonlijk vinden we dit minder mooi)
-topkoeling mogelijk via de vloer (dit is een voordeel)
-geen airco mogelijk
-misschien subsidie (hier was de aannemer een beetje vaag over)
WTW
-geen ventilatieroosters
-geen topkoeling
-mogelijk om ook airco toe te voegen (hiervoor moeten buizen geïsoleerd worden)
Volgens onze aannemer zouden voor ons de kosten ongeveer gelijk zijn (bij hybride pomp wat extra kosten voor de roosters) en in EPC zou het ook niet uitmaken.
Zijn er wellicht nog meer voor- of nadelen aan deze opties, en wat zouden jullie aanraden?
Alvast bedankt!
Wij gaan een huis (laten) bouwen en dienen nu te gaan beslissen over de installatie.
We zijn hier zelf echt niet in thuis en daarom zou ik graag jullie advies vragen.
We twijfelen tussen een hybride pomp en WTW.
Zoals we het nu begrijpen ziet de afweging er als volgt uit:
Hybride pomp (Itho Daalderop Cool Cube):
-ventilatieroosters boven ramen (persoonlijk vinden we dit minder mooi)
-topkoeling mogelijk via de vloer (dit is een voordeel)
-geen airco mogelijk
-misschien subsidie (hier was de aannemer een beetje vaag over)
WTW
-geen ventilatieroosters
-geen topkoeling
-mogelijk om ook airco toe te voegen (hiervoor moeten buizen geïsoleerd worden)
Volgens onze aannemer zouden voor ons de kosten ongeveer gelijk zijn (bij hybride pomp wat extra kosten voor de roosters) en in EPC zou het ook niet uitmaken.
Zijn er wellicht nog meer voor- of nadelen aan deze opties, en wat zouden jullie aanraden?
Alvast bedankt!
Als je een Pama hebt moet je even controleren of in de WP zelf de aardlekschakelaar voor de heater actief is en op de AB zit een 'Heater' knop. toggle aan/uit. Verder kun je bij de instellingen van de stooklijn, dacht ik tenminste, ergens instellen v.a. welke temperatuur de heater actief mag worden.thido schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:52:
@Anoniem: 266924 : hoe heb je dat ingesteld? Ik heb nu namelijk het idee dat de heater niet mee doet tijdens een defrost. Dat zou hier wel wat schelen denk ik. Alles staat hier nog in de fabrieksinstelling, behalve de stooklijn.
@Leifos het is heel simpel. Bij nieuwbouw ga je gasloos.
En neem je Tripel glas ook!
Ventilatie heb ik geen mening over.
Bedankt voor je reactie!Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:32:
@Leifos het is heel simpel. Bij nieuwbouw ga je gasloos.
Ik moet toegeven dat we zulke leken zijn dat ik niet zeker weet of die hybride pomp en WTW beide met gas werken? Of adviseer je gasloos onafhankelijk van de ventilatie?
Hybride is warmtepomp met gas als backup.Leifos schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:36:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ik moet toegeven dat we zulke leken zijn dat ik niet zeker weet of die hybride pomp en WTW beide met gas werken? Of adviseer je gasloos onafhankelijk van de ventilatie?
WtW is warmteterugwinning uit ventilatielucht.
Meestal gaat het dan om balansventilatie, type D
Gasloos sowieso. Of je voor type C of D kiest daar heb ik geen mening over. Daar heerst verdeeldheid. Type C is met ventilatieroosters.
Dus gasloos. Betekent een boiler en inductiekoken. En een lucht-water warmtepomp met vloerverwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2017 19:46 ]
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2017 19:45 ]
@Leifos Nwe woning, WP only, zonder gas uiteraard, scheelt je bovendien de kosten van de gasaansluitng. Overal vloerverwarming ook 1e verdieping. De nwe 'goed' geisoleerde woningen hebben nog al eens last van te warme slaapvertrekken. WP met koelfunctie indien de temperatuur er naar is tijdig mild, 19-20-21C, koelen op de 1ste verdieping heb je meteen plafondkoeling op de begane grond.
@Anoniem: 266924 en 's winters plafondverwarming 
Ik zal volgende winter laten horen hoe warm mijn plafond is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voor de zekerheid net even de kap eraf gehad.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:30:
[...]
Als je een Pama hebt moet je even controleren of in de WP zelf de aardlekschakelaar voor de heater actief is en op de AB zit een 'Heater' knop. toggle aan/uit. Verder kun je bij de instellingen van de stooklijn, dacht ik tenminste, ergens instellen v.a. welke temperatuur de heater actief mag worden.
Aardlek is ingeschakeld en er staat spanning op.
Ab weet ik, maar hij moet natuurlijk automatisch mee doen.
Setting temperatuur staat op 0c.
Ik zal binnenkort eens een energie meter ertussen hangen zodat ik beter kan zien hoe en wat.
Heb voor de heater een extra grondkabel onder het huis door gelegd, zit op een eigen groep.
[ Voor 6% gewijzigd door thido op 05-12-2017 20:19 ]
@Anoniem: 266924 nee, gewoon een nieuwbouwhuis met vloerverwarming in de dekvloer van de 1e verdieping.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ en begane grond niets ? Hoe balanceer je de T tussen de verdiepingen ?
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-12-2017 20:38 ]
Het optoeren en aftoeren gaat adhv de ingestelde RETOUR temperatuur en niet de aanvoerT.Laurentk schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:11:
[...]
[...]
Nee geen verschil gemerkt, bleef gisteravond rond de 1000 wat opnemen voor een Ta van 35. Vandaag Ta van 35 met ongeveer 600 watt.
Met de 15.3 firmware kan overigens max Ta temperaturen instellen tot waar de buitenunit blijft optoeren, gelijk houden en terugtoeren. Die staan standaard op de maximale waarden. Dit vervangt waarschijnlijk de DIPs en staat er dus nu in de handleiding dus NVT bij deze DIPs.
Alhoewel, realiseer mij nu dat ik de DIPs had omgezet terwijl hij al op 90% liep, had het dus vanmiddag nog een keer moeten testen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hoe snel is die bouw,Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:09:
Voor juni 2018 is die gewenste R290 inverter waarschijnlijk nog niet leverbaar, kan ook nog paar maandjes later worden bij WP's
Bij ons is het omgekeerd, wij hebben in de kelder nu verwarmde plafonds
Dus "isolatie" onder vloerverwarming is een farce. Als het dun is helpt het maar weinig. Gelukkig zijn het bijna allemaal ruimtes die ik toch al mee wilde verwarmen, maar de Jaga's hoeven daar dus niet echt veel extra te doen
Dus "isolatie" onder vloerverwarming is een farce. Als het dun is helpt het maar weinig. Gelukkig zijn het bijna allemaal ruimtes die ik toch al mee wilde verwarmen, maar de Jaga's hoeven daar dus niet echt veel extra te doen

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
kun je verschil zien tussen de oude en nwe firmware qua afvlakking van de pieken?Oxellaar schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:39:
[...]
Het optoeren en aftoeren gaat adhv de ingestelde RETOUR temperatuur en niet de aanvoerT.
De elga doet het bij mij nu regeltechnisch goed, maar het hybride bedrijf geeft nog wat problemen.Oxellaar schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:39:
[...]
Het optoeren en aftoeren gaat adhv de ingestelde RETOUR temperatuur en niet de aanvoerT.
Ik heb een Remeha Calenta 35c.Ik stel de maximaal aanvoer tempertuur op 50C
De reden is dat de Elga maximaal 41C retour temperatuur kan halen. Daarboven schakelt hij uit en doet de HR alles . Dus de aanvoertemperatuur moet niet doorschieten anders wordt de retour temp te hoog.
Ik loop tegen het probleem aan dat de schakel differentie waarschijnlijk 20C is dus bij een retour temperatuur van 30C schakelt de HR weer in. Maar in dat gebied werkt ook Elga van 34 naar 37C. Dus de Calenta doet het maar 1x en komt daarna niet meer bij.
Hoe kan ik de schakel differentie op b.v. 10C zetten? In de handleiding is het onduidelijk. Daar spreken ze over -10C t/m 20C, ik snap er niets van. Wie heeft dit al bij de hand gehad?
Geen last van, ik heb duomode off. en dat werkt goed. als gevraagde kamertemp bereikt is gaat de Calente (max Ta 50c) weer uit en pakt ELGA de draad weer op.Tomexergie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:57:
[...]
Hoe kan ik de schakel differentie op b.v. 10C zetten? In de handleiding is het onduidelijk. Daar spreken ze over -10C t/m 20C, ik snap er niets van. Wie heeft dit al bij de hand gehad?
En de begane grondvloer en zoldervloer hebben ook 10 cm hoh vloerverwarming. Geen radiatoren.Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:36:
@Proton_ en begane grond niets ? Hoe balanceer je de T tussen de verdiepingen ?
Maar ik kan dus wel een beetje spelen met de verdeling
@Domba klopt... maar het is projectbouw en gasloos was (projectmatig) geen optie, dus dat mag ik zelf op mijn gemak achteraf regelen. Ik heb dus geen haast
Heb je reflectie geprobeerd ?psy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:53:
Bij ons is het omgekeerd, wij hebben in de kelder nu verwarmde plafonds![]()
Ik zal je uit je droom helpen, 1e verdieping los van badkamer heb je geen verwarming nodig op de slaapkamers. Koudste kamer boven is hier 18,5 graden, slaapkamers 19 a 20 graden, allen met de vv uitgeschakeld.Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:09:
Koeling daarentegen is wel lekker zomers
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2017 21:15 ]
Ze hebben van die isolerende folie gebruikt, zat een refectielaag in. Maar ik denk niet dat het veel tegenhoudt, was ongeveer 5mm.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
@psy Hoogglanzende reflectie, vergelijk oude doffe spiegel en een fonkelnagel nieuwe, heb ik een paar weken geleden geconstateerd levert een 2C betere isolatie op dan 7cm PUR. Vergeleken tussen mijn buurman en mijzelf.
@Proton wilde specifiek een R290 inverter, maar die op zijn vroegst in 2e helft van 2018 verwacht worden kunnen nog niet koelen, voorals nog zijn die niet aangekondigdGrolsch schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:14:
[...]
Ik zal je uit je droom helpen, 1e verdieping los van badkamer heb je geen verwarming nodig op de slaapkamers. Koudste kamer boven is hier 18,5 graden, slaapkamers 19 a 20 graden, allen met de vv uitgeschakeld.
Koeling daarentegen is wel lekker zomers
dit is wat ze bij ons hebben gelegdAnoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:20:
@psy Hoogglanzende reflectie, vergelijk oude doffe spiegel en een fonkelnagel nieuwe, heb ik een paar weken geleden geconstateerd levert een 2C betere isolatie op dan 7cm PUR. Vergeleken tussen mijn buurman en mijzelf.

Is de pompsnelheid van de Remeha ook behoorlijk lager, zo'n 10 l/min (In verband met die retourtemperatuur) ?Tomexergie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:57:
[...]
De elga doet het bij mij nu regeltechnisch goed, maar het hybride bedrijf geeft nog wat problemen.
De reden is dat de Elga maximaal 41C retour temperatuur kan halen. Daarboven schakelt hij uit en doet de HR alles . Dus de aanvoertemperatuur moet niet doorschieten anders wordt de retour temp te hoog.
Ik loop tegen het probleem aan dat de schakel differentie waarschijnlijk 20C is dus bij een retour temperatuur van 30C schakelt de HR weer in. Maar in dat gebied werkt ook Elga van 34 naar 37C. Dus de Calenta doet het maar 1x en komt daarna niet meer bij.
Dat was inderdaad ook het plan, we hoeven niet volledig van het gas af. Nu er vanwege zonnepanelen vrijwel 0 op de elektriciteitsmeter staat kunnen we wel wat extra stroom verbruiken ipv gas
Zou je de WP aansluiten op alleen de vloerverwarming, of op het gehele systeem (incl de paar radiatoren)? Die keuze is er namelijk...
Ik heb het omzeild, zie OPTomexergie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:57:
[...]
De elga doet het bij mij nu regeltechnisch goed, maar het hybride bedrijf geeft nog wat problemen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ligt eraan. Staan ze zelden aan? Zijn ze overbemeten?Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:33:
[...]
Dat was inderdaad ook het plan, we hoeven niet volledig van het gas af. Nu er vanwege zonnepanelen vrijwel 0 op de elektriciteitsmeter staat kunnen we wel wat extra stroom verbruiken ipv gas.
Zou je de WP aansluiten op alleen de vloerverwarming, of op het gehele systeem (incl de paar radiatoren)? Die keuze is er namelijk...
Op zich is een circuit zonder radiatoren fijner. Scheelt ook in geruis door die hogere flow waarmee een warmtepomp het water rondpompt.
Ik hoop binnenkort deze ervaring te kunnen delen, we gaan bij @kmf een 16 KW monoblock (Panasonic) op het dakterras zetten.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:49:
Heeft er iemand ervaring met het geluid van een Panasonic monobloc op een plat dak?
De Panasonic is inmiddels op de post dus binnenkort meer.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nee, kan weinig verschil zien. Is wat lastig ook, want heb geen vergelijkbare buitenT van oude versie tov nieuwe versie.amarkest schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:57:
[...]
kun je verschil zien tussen de oude en nwe firmware qua afvlakking van de pieken?

Zo ziet een run er bij mij uit, bij hogere buitenT zijn ze wel wat grilliger.
Maar rare pieken heb ik niet.
@Tomexergie Mijn ketel staat op 21% als max vermogen, dat is 5.2kW en maximaal 50 graden aT.
Als de ketel bijkomt in hybride, dan stijgt de aanvoer bijzonder langzaam. Bij de noodzaak van duo is er redelijk wat vraag, die 7 a 8kW kan ik behoorlijk lang kwijt.
Ik heb nog nooit gezien dat de Elga uit ging op max retour.
Die instellingen voor de schakeldifferentie inschakelen ketel, staan niet in de service tool.
En deze beviel mij ook erg goed: https://www.sani-flex.de/Grolsch schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:46:
De prijzen vermeld in de OP slaan natuurlijk als een k*t op een drumstel
De 1 vermeld zijn netto inkoopprijs - subsidie, de ander noemt de complete bedragen inclusief alle toebehoren, installatie etc.
Wellicht ook handig om te vermelden waar je goedkoop WP's en onderdelen kunt kopen in het buitenland.
Zelf heb ik dit lijstje verzameld:
https://tuclimatizaciononline.es/ (Mitsubishi WP's uit Spanje)
https://www.instaladoratermica.com/ (Mitsubishi WP's uit Spanje)
https://kotly.com.pl (Goedkope RVS buffervaten / boiler (SWW) vaten uit Polen
https://www.klimacorner.de (Goedekope website voor Mitsubishi onderdelen uit Spanje)
Met de onderste 2 heb ik persoonlijk goede ervaringen, met de bovenste 2 geen zaken gedaan uiteindelijk.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Alleen die in de keuken, badkamer en gang (kleintje) worden gebruikt, op slaapkamers ed staan ze op anti-vriesstand.Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:36:
[...]
Ligt eraan. Staan ze zelden aan? Zijn ze overbemeten?
Op zich is een circuit zonder radiatoren fijner. Scheelt ook in geruis door die hogere flow waarmee een warmtepomp het water rondpompt.
Goed om te weten, ik hoor het graag! 16kW Is ook een behoorlijk apparaat, dat was nog niet direct waar ik zelf aan dacht.koevlaas2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:50:
[...]
Ik hoop binnenkort deze ervaring te kunnen delen, we gaan bij @kmf een 16 KW monoblock (Panasonic) op het dakterras zetten.
De Panasonic is inmiddels op de post dus binnenkort meer.
Ik heb nog een beetje "opbouwende" kritiek voor de openingspost @mkleinman
Vooral het kopje "grootte warmtepomp"
Opmerking 1:
Als je ook SWW gaat maken met een WP ben je 's winters zo 2 tot 4 uur per dag kwijt met een 6KW WP om je SWW te verwarmen, deze formule gaat dus niet op als je de WP ook gebruikt om SWW te maken.
Mijn WP (11,2KW) had afgelopen weekend (temperatuur +- 0 graden en mist) 2 uur en 20 minuten nodig om mijn 400 liter vat op 45 graden te krijgen.
Opmerking 2:
Deze formule is gebaseerd op 24*7 stoken.
Het ligt eraan wat je belangrijk vindt. Als je graag hoog in de COP lijst komt te staan, vooral doen.
Als je het echt 24 uur per dag 21,5 graden in je woonkamer wilt hebben, ook vooral doen.
Maar als je het totaalverbruik per jaar graag zo laag mogelijk wilt houden en je situatie leent zich daarvoor zul je toch nachtverlaging moeten/kunnen toepassen. Als je nachtverlaging toepast moet je WP er 's morgens wel ff wat steviger aan trekken waarbij het toch prettig is dat je een beetje vermogen extra hebt.
Ik ben ondertussen "praktijkervaringsdeskundige" maar ik zou iemand met een verbruik van 1100m3 per jaar geen 6KW WP adviseren als hij 1. SWW water ermee wil maken, en 2. enigszins selectief wil stoken om de kosten per jaar laag te houden en 3. geen gas/CV ketel als backup heeft.
Ook vindt ik het gek dat het hele woordje "buffervat" nergens voorkomt in de OP, ondanks dat dit veel problemen oplost en volgens de professionals noodzakelijk is voor een goed werkend systeem in de meeste gevallen.
Vooral het kopje "grootte warmtepomp"
Opmerking 1:
Als je ook SWW gaat maken met een WP ben je 's winters zo 2 tot 4 uur per dag kwijt met een 6KW WP om je SWW te verwarmen, deze formule gaat dus niet op als je de WP ook gebruikt om SWW te maken.
Mijn WP (11,2KW) had afgelopen weekend (temperatuur +- 0 graden en mist) 2 uur en 20 minuten nodig om mijn 400 liter vat op 45 graden te krijgen.
Opmerking 2:
Deze formule is gebaseerd op 24*7 stoken.
Het ligt eraan wat je belangrijk vindt. Als je graag hoog in de COP lijst komt te staan, vooral doen.
Als je het echt 24 uur per dag 21,5 graden in je woonkamer wilt hebben, ook vooral doen.
Maar als je het totaalverbruik per jaar graag zo laag mogelijk wilt houden en je situatie leent zich daarvoor zul je toch nachtverlaging moeten/kunnen toepassen. Als je nachtverlaging toepast moet je WP er 's morgens wel ff wat steviger aan trekken waarbij het toch prettig is dat je een beetje vermogen extra hebt.
Ik ben ondertussen "praktijkervaringsdeskundige" maar ik zou iemand met een verbruik van 1100m3 per jaar geen 6KW WP adviseren als hij 1. SWW water ermee wil maken, en 2. enigszins selectief wil stoken om de kosten per jaar laag te houden en 3. geen gas/CV ketel als backup heeft.
Ook vindt ik het gek dat het hele woordje "buffervat" nergens voorkomt in de OP, ondanks dat dit veel problemen oplost en volgens de professionals noodzakelijk is voor een goed werkend systeem in de meeste gevallen.
Morgen ga ik een 12 KW laten draaien maar die staat gewoon op de straatstenen.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:00:
[...]
Alleen die in de keuken, badkamer en gang (kleintje) worden gebruikt, op slaapkamers ed staan ze op anti-vriesstand.
[...]
Goed om te weten, ik hoor het graag! 16kW Is ook een behoorlijk apparaat, dat was nog niet direct waar ik zelf aan dacht.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Aha, blijkbaar oud CV denken van mij. Handleiding geeft ook niet aan welke temperatuur het betreft.Oxellaar schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:39:
[...]
Weet jij toevallig ook wat parameter P69 “Periode binnentemperatuur verloop” doet?
Ik had dan ook een 12kW besteld. Maar die is van de vrachtwagen gekukeld, en er zijn geen 12kW meer op voorraad. Dus krijg ik een 16kW zonder meerkosten.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:00:
[...]
[...]
Goed om te weten, ik hoor het graag! 16kW Is ook een behoorlijk apparaat, dat was nog niet direct waar ik zelf aan dacht.
Zelfs als die is geïnstalleerd kan ie toch niet gelijk op vol vermogen? Opstartprotocol en zokoevlaas2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:33:
[...]
Morgen ga ik een 12 KW laten draaien maar die staat gewoon op de straatstenen.
[ Voor 27% gewijzigd door kmf op 05-12-2017 22:50 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Beetje lastig te beoordelen hoe goed het is. Ik heb het onder de vloer zitten en mijn vloer wordt natuurlijk niet zo warm als met vv.psy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:30:
[...]
dit is wat ze bij ons hebben gelegd
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou incl. doen, kan je altijd nog handmatig afsluiten, andersom lukt niet.Mindstorms schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:33:
[...]
Dat was inderdaad ook het plan, we hoeven niet volledig van het gas af. Nu er vanwege zonnepanelen vrijwel 0 op de elektriciteitsmeter staat kunnen we wel wat extra stroom verbruiken ipv gas.
We are going to put the pedal to the metal right awaykmf schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:48:
[...]
Ik had dan ook een 12kW besteld. Maar die is van de vrachtwagen gekukeld, en er zijn geen 12kW meer op voorraad. Dus krijg ik een 16kW zonder meerkosten.
[...]
Zelfs als die is geïnstalleerd kan ie toch niet gelijk op vol vermogen? Opstartprotocol en zo
Dat kan ook, als ik goed begrijp:amarkest schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:04:
[...]
Geen last van, ik heb duomode off. en dat werkt goed. als gevraagde kamertemp bereikt is gaat de Calente (max Ta 50c) weer uit en pakt ELGA de draad weer op.
Elga trekt het tot de kamertemp 0,5C onder het setpoint komt. Dan schakelt Elga uit en de ketel zonder Elga warmt de zaak op tot weer setpoint is bereikt en dan begint de cyclus opnieuw. Je mist dan wel de bijdrage van Elga als de ketel de zaak opstookt tot 50C.
Afgelopen jaren hebben ze het samen gedaan, maar nu is deze vruchtbare samenwerking plotseling gestopt en komt de ketel niet meer bij als het de thermostaat fors omhoog draai.
Volgens de info op de Calenta geen signaal van de thermostaat dus van Elga. Ga verder zoeken.
@Laurentk P69.... Nee zou het zo snel niet weten. Eigenlijk alle parameters kan ik linken aan een setpoint in de service tool, maar P69 staat er niet tussen.
Ben je er blij mee? Die 16kw lijkt verbruik technisch helemaal niet interessant??kmf schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:48:
[...]
Ik had dan ook een 12kW besteld. Maar die is van de vrachtwagen gekukeld, en er zijn geen 12kW meer op voorraad. Dus krijg ik een 16kW zonder meerkosten.
Cop komt bij +7 op slechts 4,28 uit en -7 2,49. Niet echt cijfers wat duid op enige zuinigheid.
Kon je niet wachten op nieuwe 12kw's? Of komen die niet meer en moet je dan wachten op de nieuwe generatie?
ja, ok, da's waar, maar met 60m3 gas voor verwarming vorig stookseizoen zal ik daar niet wakker van liggen.Tomexergie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:00:
[...]
Dat kan ook, als ik goed begrijp:
Je mist dan wel de bijdrage van Elga als de ketel de zaak opstookt tot 50C.
Ware het niet dat die 60m3 wel de 'hoofdprijs' kosten.amarkest schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:05:
[...]
ja, ok, da's waar, maar met 60m3 gas voor verwarming vorig stookseizoen zal ik daar niet wakker van liggen.

Daar kun je ook 827kWh electra voor kopen, die 60m3 hebben er slechts 480.
ha, grappig, net een prelimanary test met radiatorkacheltjes en ELGA gelijk in gebruik afgerond. En dat ziet er toch niet verkeerd uit. kzou voor verwarming wel gasloos kunnen, maar dan moet ik ook voor SWW een comfortabele oplossing vinden. WPB's veel te traag en teveel lawaai in huis. Dus voorlopig vind ik een gas besparing van 90% wel voldoende.Anoniem: 266924 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:11:
[...]
Ware het niet dat die 60m3 wel de 'hoofdprijs' kosten.
[afbeelding]
Daar kun je ook 827kWh electra voor kopen, die 60m3 hebben er slechts 480.
Traag en lawaai? Ik moet met mijn oor tegen de wand hangen, oh ja hij draait.amarkest schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:18:
[...]
ha, grappig, net een prelimanary test met radiatorkacheltjes en ELGA gelijk in gebruik afgerond. En dat ziet er toch niet verkeerd uit. kzou voor verwarming wel gasloos kunnen, maar dan moet ik ook voor SWW een comfortabele oplossing vinden. WPB's veel te traag en teveel lawaai in huis. Dus voorlopig vind ik een gas besparing van 90% wel voldoende.
En tussen de 2 en 3 uur weer opwarmen na een half uur douche valt toch wel mee?
1 PVoutput . Dongen NB
voor een lekker bad en daarna lekker douchen met 2 gebruikers toch net ff te krap vrees ik.reneeke1970 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:30:
[...]
Traag en lawaai? Ik moet met mijn oor tegen de wand hangen, oh ja hij draait.
Over het algemeen zijn deze cijfers niet een heel goede afspiegeling voor de praktijk, zeker de A7W35 nietthefox154 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:41:
[...]
Ben je er blij mee? Die 16kw lijkt verbruik technisch helemaal niet interessant??
Cop komt bij +7 op slechts 4,28 uit en -7 2,49. Niet echt cijfers wat duid op enige zuinigheid.
Kon je niet wachten op nieuwe 12kw's? Of komen die niet meer en moet je dan wachten op de nieuwe generatie?
Maar als het hier om een 12kW MDC model G-serie gaat, dan ga ik eens een keer mee want die heeft gunstig profiel tov van alle MDC's, vergelijkbaar aan 9 of 16kW MXC model.
Maar betrof het 12kW een MXC model dan ga je een stapje vooruit met een 16kW MXC.
SCOP 35 graden naar SPF3 SEPEMO standaard dan zit 12kW op 4,2 net als MXC 9&16kW terwijl alle andere MDC's errgens tussen 3,8-3,9 zitten.
SCOP naar SPF3 is al betere benadering dan enkel een COP, maar is zeker nog geen exacte praktijk afspiegeling.
Zo zou een G-serie 6kW nipt een 5kW F serie moeten verslaan (@W35 3,89 vs 3,82) iets wat ik in praktijk nog niet zo zie gebeuren als alle hulpenergie mee wordt genomen zoals met een kWh-meter.
6kW G komt redelijk dichtbij de 5kW in prestaties (95%), maar voorbij gaan in bijv MCOP zie ik echt niet gebeuren bij vergelijkbare tuning
Welke boiler heb je nu staan en kun je iets zeggen over het elektrische verbruik? Zal vast wel ergens in een voorgaand draadje staan denk ik maar moet zo de auto in naar het werk :-)reneeke1970 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:30:
[...]
Traag en lawaai? Ik moet met mijn oor tegen de wand hangen, oh ja hij draait.
Als ik naar voorgaande postings kijk zie ik voornamelijk nieuwbouw. En installaties die behoorlijk ruimte kosten. Bestaande bouw aanpassen lijkt me een stuk lastiger.
Ik zit ook te denken aan warmte pomp, maar loop tegen een aantal praktische problemen:
1) alle huidige CV leidingen zijn van kunststof en in de vloer gegoten. De diameters zijn allemaal minimaal (max 15mm intern) Die krijg je er dus nooit meer uit tenzij je het hele huis gaat openbreken en da's nou net niet de bedoeling.
2) de ruimte in huis is beperkt. De plek waar nu de CV hangt is 80x80x200cm. Er is dus nauwelijks ruimte voor een boiler en andere installatie delen. Voordeel is dan wel weer dat deze ruimte direct onder plat dak zit, dus unit kan zo op dak geplaatst worden.
Hoe wordt hier mee omgegaan? Of is WP nu meteen een utopie geworden?
Marc
Ik zit ook te denken aan warmte pomp, maar loop tegen een aantal praktische problemen:
1) alle huidige CV leidingen zijn van kunststof en in de vloer gegoten. De diameters zijn allemaal minimaal (max 15mm intern) Die krijg je er dus nooit meer uit tenzij je het hele huis gaat openbreken en da's nou net niet de bedoeling.
2) de ruimte in huis is beperkt. De plek waar nu de CV hangt is 80x80x200cm. Er is dus nauwelijks ruimte voor een boiler en andere installatie delen. Voordeel is dan wel weer dat deze ruimte direct onder plat dak zit, dus unit kan zo op dak geplaatst worden.
Marc
thefox154 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:41:
[...]
Ben je er blij mee? Die 16kw lijkt verbruik technisch helemaal niet interessant??
Wat ik zal krijgen was een MCX12G9E8.Domba schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:47:
Over het algemeen zijn deze cijfers niet een heel goede afspiegeling voor de praktijk, zeker de A7W35 niet
Maar als het hier om een 12kW MDC model G-serie gaat, dan ga ik eens een keer mee want die heeft gunstig profiel tov van alle MDC's, vergelijkbaar aan 9 of 16kW MXC model.
Maar betrof het 12kW een MXC model dan ga je een stapje vooruit met een 16kW MXC.
Een TCAP dus met 4,74 COP bij 7 en 2,72 bij -7.
De 16kW is een MCX16GE8. Een COP van 4,28 bij 7 en 2,49 bij -7
Heel veel scheelt het niet dus. Maar een stap vooruit is het ook niet denk ik? Ik weet niet helemaal wat @Domba daarmee bedoeld.
Daarentegen heb ik "gratis" een hogere vermogen die mijn insziens op een lager verbruik dezelfde vermogen zal kunnen leveren? Onderklokken if you will?
De 16 heeft wel een meerprijs van 1000 euro t.o.v. de 12. En ik krijg 500 euro extra subsidie.
Ik moet wel heel veel verbruiken om 1500 euro terug te verdienen. Iemand zin om die TVT te berekenen?
(ik had geen zin meer om te wachten. Ik zit al vanaf oktober te wachten. De eerste 12kW is in een zwart gat beland genaamd Comfortklimaat. De 2e 12kW is van een vrachtwagen gekukeld. Ik wil toch graag verwarmd de winter door. Want:

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 06-12-2017 08:04 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mijn huis komt van 1980, met radiatoren uit 1980. Ik heb deze wel letterlijk helemaal opengebroken om vloerverwarming aan te leggen op alle etagesf2ride2001 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 07:58:
Als ik naar voorgaande postings kijk zie ik voornamelijk nieuwbouw. En installaties die behoorlijk ruimte kosten. Bestaande bouw aanpassen lijkt me een stuk lastiger.
Het ligt natuurlijk aan wat jouw budget, woonsituatie en wensen zijn, maar misschien dat een hybride warmtepomp dan een optie is voor jou? Want die neemt niet zoveel ruimte in beslag en jouw oude radiatoren kunnne blijven werken.
Anders is het uitproberen hoe laag je kan gaan met aanvoertemperatuur en kijken of je huis zo warm blijft om te zien of een volledige warmtepomp ook geschikt is.
Doe je het rigoreus, dan donder je de radiatoren weg en frees je vloerverwarmingen in. De leidingen van de radiatoren gaan dan kaduuk, maar dat maakt niks uit dan.
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 06-12-2017 08:11 ]
SPF3 SEPEMO model waarden voor WH-MXC12G6E5 en WH-MXC16G9E8kmf schreef op woensdag 6 december 2017 @ 07:59:
Heel veel scheelt het niet dus. Maar een stap vooruit is het ook niet denk ik? Ik weet niet helemaal wat @Domba daarmee bedoeld.
Goed punt. Kan zoiets ook op dezelfde thermostaat als de CV goed werken?Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:50:
[...]
Ik zou incl. doen, kan je altijd nog handmatig afsluiten, andersom lukt niet.
Een maxicool 190liter, trekt 530 watt, draait 3 uur per dag om gemengt 300 liter warm water te leveren.thido schreef op woensdag 6 december 2017 @ 07:55:
[...]
Welke boiler heb je nu staan en kun je iets zeggen over het elektrische verbruik? Zal vast wel ergens in een voorgaand draadje staan denk ik maar moet zo de auto in naar het werk :-)
Een legionella run is 5 uurtjes om naar 65 te gaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.