Ja, continu. De belangrijkste client, Bitcoin Core, heeft een zeer actieve GitHub:
https://github.com/bitcoinZo ja, gaat alle handel via dezelfde versie? Zijn er überhaupt versies?
Er zijn meerdere implementaties van hetzelfde protocol. Deze zijn onderling compatibel met elkaar. De verschillende clients krijgen regelmatig updates die de werking van de client verbeterd, maar de regels van het protocol niet wijzigen. Het wijzigen van het protocol is een serieuze zaak, want dit moet goed voorbereid worden, zodat mensen tijd hebben om hun software te updaten (sowieso moeten gebruikers instemmen met de wijziging, dus er zit ook nog veel politiek achter). Zo'n protocol-wijziging wordt een "fork" genoemd. Forks komen in twee varianten: Soft-forks zijn het minst ingrijpend en hard-forks hebben het meeste voeten in aarde.
Een recente soft-fork was de invoering van een set verbeteringen die samen SegWit (kort voor Segregated Witness) genoemd wordt, in augustus. Als een fork door slechts een klein gedeelte van de gemeenschap wordt gesteund, bestaat de mogelijkheid dat de blockchain zich in tweeën splitst, het ene deel gaat verder volgens de oude regels en het andere deel volgens de nieuwe. Dit is twee keer gebeurd de afgelopen maanden. Dankzij alternatieve clients met een nieuwe regelset hebben we nu de cryptocurrencies Bitcoin Cash (BCH) en Bitcoin Gold (BTG), afsplitsingen van de hoofd-tak.
Kan er een wiskundige truc (want de ontwerper was volgens mij behoorlijk geniaal) verstopt zitten in de source code of is deze vrij begrijpelijk en alom gevalideerd?
Er zijn tientallen, zo niet honderden, mensen die hebben bijgedragen aan de broncode. Sinds de eerste versie is vrijwel alles opnieuw geschreven (want Satoshi Nakamoto was voor zover bekend geen professioneel programmeur en de oorspronkelijke code was niet altijd even robust en onderhoudbaar). De kans dat er nog een trucje in zit dat door niemand is opgemerkt is effectief nihil.
Want hoe weet je of je echt met bitcoin te maken hebt? Oke je kan naar een bekende handelaar of miner gaan maar...
Hoe gaat het er bij bitcoin anders eraan toe dan hier:?
http://www.bitcoininsider...rivate-key-dash-ecosystem
Ik snap wel dat een blockchain op het oog waterdicht lijkt, maar zoals ik het begrijp zitten er fundamenteel astronomisch kleine kansen in dat iets fout gaat. Maar vertrouwt men erop dat dit waarschijnlijk toch niet gebeurt.
Je onderschat denk ik hoe uitgebreid mensen de Bitcoin code hebben bestudeerd. Er is een hele boel geld te verdienen door iemand die een kritieke fout kan vinden. Zo iemand kan op een exchange een grote short positie openen (Bitcoins lenen en deze verkopen, om ze later goedkoper terug te kopen en te retourneren aan de uitlener), de fout misbruiken en gigantisch profiteren. Zo iemand kan in een klap multimiljonair worden.
Overigens is Bitcoin zo goed bestudeerd dat er foutjes zijn gevonden in andere open source software waar Bitcoin gebruik van maakt. Bijvoorbeeld OpenSSL, wat door veel websites wordt gebruikt voor encryptie van dataverkeer.
Wat gebeurt er als iemand er ooit een quantum computer erop los laat?
Nog onbekend, maar de ontwikkeling van quantum computers is behoorlijk traag. Als het er ooit op gaat lijken dat quantum computers een probleem gaan vormen voor Bitcoin, dan is er voldoende tijd om de relevante algoritmes te veranderen voor quantum-resistente versies (middels het eerder genoemde hard-fork proces).
Oftewel, ik ben op zoek naar technische achtergrond informatie zodat ik beter begrijp hoe betrouwbaar bitcoin of een variant daarop is.
Misschien mis ik wat achtergrond, dus een link met informatie zou ook prima zijn dan zoek ik het zelf wel uit.
Begin bij het begin:
https://www.bitcoin.org/bitcoin.pdf
Het is behoorlijk goed leesbaar zonder al te veel vakinhoudelijke voorkennis.