Ik denk dat dat voornamelijk komt omdat je als je de binnenkant van een bocht afsnijd, al helemaal tijdens een inhaalactie, je dat in principe altijd expres doet. Kan me geen situatie voorstellen waarin je niet iets minder in kunt sturen om nog net binnen de baan te blijven (Max en Kimi zijn hierin wel een grensgeval, maar Max had zeker de ruimte om iets verder naar buiten te sturen en met 2 wielen op/net binnen de lijn te blijven en alsnog Kimi niet te raken. Plus Max zat ten alle tijden achter Kimi en had wat dat betreft geen recht op dat stukje track bij de apex mocht Kimi op hem insturen).
Wijd gaan gebeurt veel sneller en vaak per ongeluk, te hard een bocht insturen of overstuur hebben bijvoorbeeld, en dan kun je of wijd gaan en vaak voordeel pakken hierbij of je moet halverwege de bocht van je gas of remmen. Maar dat laatste kan volgens mij aardig snel tot een spin leiden, plus besef je pas dat je niet binnen de baan kunt blijven zodra je al op 3/4 van de bocht zit en je al lang verbonden bent aan een bepaalde lijn en snelheid.
Ik denk dat ze beter tijdens de driver briefing bocht voor bocht kunnen aangeven wat wel en niet mag, en dan consequent iedereen straffen die buiten de baan, of binnen de baan, gaat op plekken waar dat niet mag. In de kwalificatie keihard zijn en tijd afnemen als je buiten de baan gaat, in de race iets coulanter en per bocht een 3-strike beleid hanteren (op bochten die in de driver briefing als grijs gebied benoemd worden). Doe je het 1x per ongeluk, waarschuwing, 2e keer per ongeluk, laatste waarschuwing en de 3e keer een penalty. Wil je slim zijn en het 2x expres doen, prima. Maar dan riskeer je wel een straf mocht je het de 3e keer per ongeluk doen. Doe je het heeeel opzichtig en snijd je echt 2 meter bocht af bij de apex dan doen ze een investigation en negeren ze het 3-strike beleid en krijg je een directe penalty.
[
Voor 3% gewijzigd door
Feihcretsam op 30-10-2017 19:00
]