Hier wil ik toch ook nog wat aan toevoegen.incaz schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:14:
ons als maatschappij (want wij draaien op voor de gevolgen)
De maatschappij draait ook op voor medische kosten tgv roken, drugsgebruik of alcoholmisbruik. Of wintersport waardoor iemand zijn been breekt. Of ander gevaarlijk of ongezond gedrag.
Dus als je focust op de maatschappelijke gevolgen van schulden, ken ik er nog wel een paar...
Over het basisinkomen heb ik hierboven al geschreven. Ik vind het een leuk idee en in theorie haalbaar maar de belasting op kapitaal en kapitaalgoederen moet daardoor fors omhoog en ik ben bang voor een uittocht van kapitaal en kapitaalgoederen. Dus moet je dat minstens op EU niveau aanpakken.
Denk je? Ik denk dat als iedereen naast zijn salaris ook nog een basisinkomen ontvangt, dit gewoon een enorme inflatie teweeg brengt. Zie ook de monopoly vergelijking.Gewoon een zekere basis zou in elk geval dat drama van het heen en weer pingpongen tussen tijdelijke baan - ww - bijstand - gedeeltelijke inkomsten stoppen, en daarmee is al heel veel gewonnen.
Je geeft als voorbeeld smartphones aan. je krijgt dan het probleem dat er mensen -vaak op links- gaan klagen dat dure smartphones, of op vakantie met het vliegtuig, of een ander luxegoed, alleen is weggelegd voor de rijken. Ik denk dat we als maatschappij moeten accepteren dat er dingen niet zijn weggelegd voor iedereen. Toen ik jong was was vliegen iets buitengewoons. Nu schijnt het een grondrecht te zijn om minimaal binnen de EU te kunnen vliegen voor een habbekrats.Als het ons als maatschappij veel geld kost omdat er een hele krediet/incasso-industrie is die mensen opzadelt met leningen die ze niet kunnen afbetalen, is het in ons belang als maatschappij om daar wat aan te doen.
Ik ben dan ook meer voor lenen dan nog meer bijstand. Van mijn part renteloze leningen voor een wasmachine of zo.Voor onvermijdelijke kosten zouden we dan zowel de bijzondere bijstand als de gemeentelijke leningen (tegen fatsoenlijke tarieven!) weer kunnen oppoetsen.
Daar bestaat toch de schuldsanering voor? Ik heb het even nagezien maar dat is 5 jaar op een houtje bijten en dan kun je opnieuw beginnen.Mensen die in een schuldtraject komen hebben uiteindelijk gemiddeld een schuld van 40.000 euro geloof ik.
Verder ben ik het met je eens dat de bureaucratie beter moet. Mi zou er een flinke belastingvrije voet voor werkenden moeten komen en daarna een of maximaal twee belastingschijven. En verder zoveel mogelijk toeslagen en hypotheekrenteaftrek afschaffen.
En de WW zou ook veel eenvoudiger moeten kunnen ingaan: online aanvraag doen en wat papieren meesturen/meescannen en klaar.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof