Helemaal mee eens. Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat de gemiddelde burger niet zit te wachten op een ellenlange saaie analyse met een vrij saaie conclusie. Daarentegen denk ik wel dat dit iets van alle tijden is. De term slogan bestaat tenslotte al heel erg lang. Ik ben hierin overigens zelf ook lui, want ik ga de berekeningen ook niet opzoeken. Maar het viel me dus vooral op dat ook hier werd geredeneerd vanuit eigen logica gestoeld op drie keer niets, ipv dat de kritiek hard wordt gemaakt met een èchte onderbouwing. Niet dat er ook inherent wat mis is aan deze manier van discussiëren verder, maar ik vroeg me alleen af waarom ik sommige personen hier nou wel moet vertrouwen en Rutte vooral niet.Virtuozzo schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:51:
[...]
Maar dit is wel de basis tegenwoordig van publiek debat.
Ja, ik ben het met je eens dat dit weinig productief is, maar laten we eerlijk zijn, zo wordt debat gevoerd tegenwoordig. Alsof niet langer dezelfde taal gesproken wordt. En in zekere zin is dit ook zo, verschillende segmenten en lagen van samenleving hebben soms gedeelde prioriteiten en perceptie, soms ook niet.
Als er dan noodzaak is tot echt publiek debat, dan moet de moeite gedaan worden om argumentatie te geven op een wijze en met triggers die werkzaam zijn niet voor enkel eigen kring, maar voor de ander.
Zie de wisseling van berichten hier. Daar waar bewust vanuit een specifieke hoek geargumenteerd wordt lukt het niet om deze of gene andere hoek aan te spreken. Dan zou je je toch afvragen waarom niet. Maar nee, het komt in iets van taalstrijd van loopgraven te verzanden.
Er is genoeg onderbouwing van kritiek aanwezig, er zijn heel goede berekeningen van CBS, SCP, WRR et alii te vinden. Ook genoeg signalen van EZ en Financiën. Die komen echter niet aan vereisten toe van collectieve perceptie. Er is veel meer beeld van kritiek pur sang dan van onderbouwing, en we moeten eerlijk zijn, inmiddels begint dat te verharden en begint consistentie van onderbouwing te ontbreken. Het is een debat van emotionele positie geworden.
Waarom wordt kritiek dan wel onderbouwing niet geconsumeerd? Die vraag laat men vrijwel overal links liggen.
Voor perspectief van media is het antwoord eenvoudig, effecten politisering plus bedrijfsmatige structurele realiteit plus afwezigheid van consistente markt voor dit soort onderwerpen.
Voor de burger is het een heel ander verhaal.
Met de beste wil van de wereld zie ik alsnog weinig onderbouwing in je bericht. Je speelt het mooi persoonlijk, maar daar heb je in dit geval echt helemaal niets aan.D-e-n schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:02:
[...]
Die is er niet. Dat is juist het hele punt. Er is nog geen econoom die heeft kunnen aantonen dat het enig nut dient. Al wat we hebben is het "gevoel" van Rutte.
knip
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-04-2018 11:25 ]
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.