hoevenpe schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:51:
[...]
Daarmee erken je dus dat non-conformisme weldegelijk een 'prijs' heeft, zelf niet een eerder pensioen om een mogelijke onzekere betere collectieve toekomst voor mijn (klein)kinderen. Dan is het toch vanuit het individu geredeneerd veel verstandiger om zelf zijn zaakjes op orde te hebben en te zorgen dat hij/zij wil eerder met pensioen kan, de kinderen zeker kunnen studeren en je ze een vliegende start in het leven geeft die straks ze te kunnen helpen met de eerste koopwoning? Misschien egoïstisch maar dan is dat maar zo, het lijkt me in ieder geval heel erg rationeel.
En nu is het tijd voor een goudgele licht-alcoholische versnapering en ga ik mijn fijnstofquotum van vandaag volmaken met de BBQ... 
Alles heeft een prijs

Ook dat fijnstofquotum

dawg schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:04:
@
Virtuozzo, ik zie dat iedereen zich momenteel tot jouw persoon richt, ik sluit even achteraan aan, en pik er even wat dingen uit.
[...]
ja natuurlijk. ga me niet vertellen dat je dat raar vindt, want dan begrijp je niets van marketing, en dat lijkt me gezien je oeuvre's onwaarschijnlijk.
Absoluut niet.
marketing is gericht op het aan je zijde krijgen van mensen teneinde het realiseren van doelen en/of agenda's. marketing maakt gebruikt van onbewuste psychologische processen waar verreweg de meeste mensen zich niet eens bewust van zijn. dat is de reden dat marketing zo goed werkt, je kunt er heel moeilijk weerstand aan bieden. daarom hamer ik zo vaak op zelfkennis, echte zelfkennis d.m.v. vaak en lang in de spiegel kijken. dan word je daar veel weerbaarder voor.
maar, de meeste mensen leven helemaal niet zo bewust. de meeste mensen kijken liever weg als ze geconfronteerd worden met zichzelf. de meeste mensen leven ook behoorlijk op de automatische piloot, staan niet bij elk detail stil. de wereld is voor de meeste mensen ook vrij klein. hoe groter en/of hoe verder weg iets staat, hoe abstracter het wordt. dan is het logisch dat marketing werkt.
maar dat is niet hetzelfde als conformisme. dus ik durf te stellen dat het met het conformisme van nederlanders wel meevalt, maar dat het gewoon menselijke aard is dat men in psychologische trucjes trapt, om zich vervolgens machteloos te voelen. maar dat moet je niet verwarren met conformisme.
Ja, dat is inderdaad een belangrijk aspect van menselijk gedrag: het is kwetsbaar. Veel van die kwetsbaarheid komt voor het verschil in praktijk tussen de evolutionaire psychologie van de soort, en de confrontatie daarvan met niet-natuurlijke (dus door ons zelf geschapen) omstandigheden.
Ik ben het volledig met je eens dat we dit niet met elkaar moeten verwarren, maar we mogen ook niet blind zijn voor versterkende effecten daar waar op beide punten wordt ingezet met (zoals we het noemen) marketing.
Laat ik dit zeggen hierbij: ik zou graag zien dat we wat minder snel wegkijken en wat verder zouden nadenken. Vanuit perspectief op menselijke organisatie en gedrag is dit mogelijk, weerbaarheid is aangeleerd gedrag, bewust of onbewust. Maar dat vereist investering als samenleving.
[...]
ja, ook weer logisch natuurlijk. marketing vereist bepaalde vormgeving/samenstelling, overdracht, en aard. je speelt immers in op onbewuste psychologische processen. dat is de enige factor die van belang is, die echt verschil maakt. dat hebben we de afgelopen 10 jaar heel goed kunnen zien en zien we waarschijnlijk de komende jaren nog steeds.
dus je haalt m.i. nog steeds conformisme en een gevoel van machteloosheid als gevolg van marketingtechnische manipulatie door elkaar.
Ik weet het niet, dit is complex. Conformisme is een gedragsvariabele, invloed van marketingtechnische gereedschappen is dat ook. De perceptie van negativiteit of machteloosheid, het kan het resultaat van zowel het één als het ander zijn, maar ook van iets heel anders. En ik merk op dat het heel makkelijk voedingsbodem kan zijn.
Zie een van Hoevenpee's berichten eerder, de beslissing om te volgen op basis van het niet zien van draagvlak van alternatief. Dat is een overweging, een keuze. Misschien is dat inderdaad vanuit perceptie van machteloosheid. Misschien is dit ook gewoon een kosten/baten berekening. Nu is dat op zijn beurt weer onderdeel van conformistisch gedrag (de context kinderen, invloed op sociale psychologie e.d.), maar er zit op zijn minst een component van bewuste keuze. Een ander bericht van een ander persoon in de discussie stelde daarentegen de relatie tussen conformeren op basis van zichtbaarheid van overeenkomst tussen persoonlijke prioriteiten en voorgestelde marketing.
Voor iedereen is dit anders. Op individueel niveau is het een gevoelige arena. Toch neemt dat niet weg dat zowel gedragsreflexen als invloed inwerken op dit niveau. Met als oorsprong groepsniveau dan wel organisatie.
Waar ik je wel volledig gelijk in moet geven, is dat veel moderne politieke marketing zich richt op het scheppen van negativiteit, dan wel zich richt op gebruik van aanwezige negativiteit. Zowel binnen als buiten verkiezingstijden trouwens. Maar waarom werkt dit extreem goed in een land als Nederland, en slechts beperkt in een land als Duitsland. Veel van het antwoord ligt besloten in hoe mensen verschillend reageren op dat soort stimuli. Is er een grote reflex van conformistisch gedrag, dan reageert een groep bijvoorbeeld veel sneller op een prikkel tot het zich scharen achter iemand die hen bang maakt. Is die reflex minder sterk aanwezig, of is er meer bewustzijn van risico's ervan, dan is die prikkel minder effectief.
overigens betwijfel ik of nederland wel zo'n uitzondering is. kijk maar naar brexit, trump. grotere schaal, zelfde soort marketing.
Er wordt veel en vaak ingezet op conformistisch gedrag. Voor een deel komt dat vanuit ontwikkeling van onze concepten van natie en staat (maar ook religie). Niet voor niets is veel van algemene westerse ordening gestoeld op instrumentatie ten bate van conformistisch gedrag.
Elders vereist het wel veel investering, op zijn minst hoge consistentie van investering. De Amerikaanse droom is bijvoorbeeld een langdurige en extreem consistente opbouw van instrumentatie voor conformistisch gedrag, maar als je dat opsplitst in componenten en trends, dan is het indrukwekkend dat het überhaupt zo lang zo veel energie gekregen heeft. Veel van die componenten kennen wij hier überhaupt niet. Van elke dag rituelen van loyaliteit tot deelstructuren voor verplichtingen aan media in sectoren van entertainment tot vereisten voor samenstelling curricula onderwijs. Frappant.
Maar je stipt wel een punt aan. Marketingtechnische innovatie. Het blijkt uitermate effectief, en in staat om op gerichte wijze gebruik te maken van reflexen van geïnternaliseerd gedrag. Niet collectief, maar selectief. Zie de VS, daar is het een opvallende zaak van focus op en gebruik van aanwezigheid van subcultuur binnen hun samenleving. In het voorbeeld van het VK was het nog meer gericht dan dat.
Ik denk dat we eens kunnen zijn over de aanwezigheid van component van conformistisch gedrag in mensen, pur sang. Voor een bepalend deel is dit een integraal aspect van groepsgedrag volgend uit onze opbouw van evolutionaire psychologie. Inmiddels zijn we als soort zelf bezig met scheppen van omstandigheden en systemen, en is het zowel factor als aspect van dat wat we aldus scheppen. Dat maakt die component ook onderdeel van culturele of andere ontwikkeling van onze groepen. Sommige van die groepen bankieren er meer op dan andere, sommige hechten waarde aan non-conformisme als sturing voor motor van conformisme - zoveel tijden, zoveel culturen, samenlevingen en landen.
De aanwezigheid van conformistisch gedrag kan een kracht zijn, maar ook een kwetsbaarheid. Mijn indruk is dat in onze omgang daarmee er ook invloed is van gereedschappen die we scheppen, omdat we daar ook omgang mee moeten vinden.
Vanuit dit perspectief maak ik onderscheid tussen geïnternaliseerd conformistisch gedrag, en de invloed van gereedschappen (als marketingtechnische ontwikkeling). Wisselwerking? Ja. Overlap? Denk ik wel. Maakt dit het er makkelijker op? Ik zou het wensen.
mensen zullen heus wel een neiging hebben tot conformisme, maar waar we het nu over hebben heeft niet zoveel met zuiver conformisme te maken. wel met machteloosheid.
dat juist jij dat niet lijkt te zien vind ik wel frappant. en ergens ook weer niet, eigenlijk.

Ik weet het niet. Zoals ik eerder zei, ik probeer onderscheid te maken, maar ik heb weinig zicht op perceptie van negativiteit of machteloosheid. Wat ik naast mijn werk doe geeft tot op zekere hoogte een vorm van inzicht in het lopen met schoenen van anderen, maar het zijn individuele perspectieven. Niet iets om een algemeen beeld van te nemen of maken. In academisch opzicht, er is weinig praktisch onderzoek naar, en waar er initiatieven genomen worden in die richting is er vaak sprake van beperkingen van meet af aan (zie mijn eerdere bericht over WRR en redzaamheid).
Ik merk enkel op dat de neiging tot conformisme in Nederland diep zit, historisch fundament heeft, en zeker sinds het Interbellum een behoorlijke factor is geweest in ontwikkeling van Nederland. Ik merk ook op dat sinds de jaren '80 vorige eeuw er een verschuiving is ontstaan in toepassing van marketingtechnische mechanismen binnen en vanuit kaders van politiek gedrag en organisatie die verder gaat, met disproportioneel meer invloed, dan de periodes voor die tijd.
Laat ik dit zeggen, op zijn minst zijn beide onderwerpen aandacht, en wat bewustwording, waard.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.