En daar gaan we weer met de vijandelijkheden over en weer over inkomen en inkomensbelasting, niet te geloven.
Is het nu echt zo moeilijk om te zien dat je uit laat spelen in de eindeloze discussie of de inkomensbelasting die omhoog of omlaag moet? Die moet omlaag en ik zal dit maar eens demonstreren wat ermee is gebeurd en waarom die omlaag moet en kan.
We beginnen met de vaststelling dat het CBP haar meest recente cijfers over belastinginkomsten uit 2015 stammen. Hier hebben ze een mooie visualisatie van gemaakt die tot 2007 teruggaat. Dan gaan we eens kijken naar wat er werd binnengehaald, hoe dit verdeeld is, en hoe de verhoudingen in de periode 2007-2015 zijn veranderd.
Dit is de ontwikkeling van belastingheffing in Nederland in de vijf grootse categorieën. De kleuren zijn niet heel duidelijk dus ik vermeld even de volgorde. Van 2006 en van hoog naar laag:
-Omzetbelasting
-Loon en inkomensbelasting
-Vennootschapsbelasting
-Accijns op olieproducten
-Belasting op milieugrondslag
Het moge duidelijk zijn dat de grootste stijging in belastinginkomsten van loon en inkomensbelasting kwam. Dat heb ik nog even verder toegelicht met de volgende plaatjes.
Als laatste ook nog even de procentuele ontwikkeling in belastingheffing van deze vijf categorieën en de contextualisering met andere belastingen die buiten deze grafieken en tabellen vallen.
Voor meer informatie kan je zelf eens een kijkje nemen op de website van het CBS.
http://visualisatie.cbs.n...tion/Belastingopbrengsten
Een voorzichtige eerste conclusie mag dus zijn dat sinds 2007 het aandeel loon en inkomensbelasting op het totaal aan belastinginkomsten aanzienlijk is gestegen. Die andere grote bron van inkomsten, omzetbelasting heeft een beduidend kleinere stijging gezien. Vervolgens is het percentage voor vennootschapsbelasting aangezien gedaald.
Vervolgens is het naar mijn mening noodzakelijk om de ontwikkeling in het percentage loon ook in haar context te plaatsen. Hier hebben we een ander deel van het CBS haar website voor nodig namelijk Statline. Statline vertelt ons dat het totaal aan loon voor werknemers, uitgedrukt als "Beloning van werknemers" als volgt is:
2007: €290.933.000.000
2015: €330.060.000.000
Dit afgezet tegen het BBP krijg je dan:
2007: €617.540.000.000
2015: €683.457.000.000
https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1523538998706
Dus in de periode 2007-2015 is het BBP gestegen met ongeveer 10,67%. In dezelfde periode zijn de inkomsten uit loon en inkomstenbelasting met 28,4% gestegen. Wil je dus een correctie invoeren voor deze scheefgroei dan zal je moeten denken aan een verlaging van het totaalbedrag aan inkomensbelasting van minstens 15%.
Eigenlijk zijn we er dan alsnog niet want het BBP is niet het magische getal. Nee, dat is het Bruto Nationaal Product, tegenwoordig ook wel het Bruto Nationaal Inkomen genoemd. Helaas kan ik hier geen gegevens van vinden op de CBS website of zelfs Eurostat. Die websites doen ongelofelijk moeilijk over het magische getal. Ik kan dus niet achterhalen of het BNP/BNI nog een extra discrepantie vertoont met de ontwikkeling van het BBP. Dit om in kader te brengen of de stijging van de inkomstenbelasting een nog sterker disproportioneel karakter heeft dan al is gebleken.
Maar tijd voor wat conclusies. Tja, ik ga lekker niemand een plezier doen met hun ingenomen stellingnames en stellen dat beide kampen ongelijk hebben.
De inkomstenbelastingen zomaar nog verder verhogen is een bezopen plan. Het maakt niet uit of je alleen het hoogste tarief verhoogt. Het enige dat je hiermee zal bereiken is een verdere vervreemding van de hogere middeninkomens met de rest van de middenklasse. Dit terwijl je juist enige loyaliteit tussen deze groepen moet koesteren omdat ze allemaal in hetzelfde schuitje zitten en allemaal een lager belastingafdracht zouden moeten eisen. Een hoger middeninkomen, denk aan twee tot drie keer modaal betaald gewoon ook al meer dan genoeg belasting. Die hebben net zoveel recht om ook eens wat minder, of tenminste niet meer belasting te gaan betalen als de rest van de middeninkomens.
Boven viermaal het middeninkomen is de oplossing ook niet om de inkomstenbelasting te verhogen. Daar kom je namelijk in een groep van een paar procent terecht die zoveel besteedbaar inkomen overhouden dat ze kunnen investeren in aandelen, vastgoed, land etc. Verder als je uitbetaalt krijgt in aandelen dan heeft de inkomensbelasting verhogen geen enkele zin. Hier moet je belasting heffen over rendementen, en dan bedoel ik meer dan de ronduit miserabele bedragen die je nu zou betalen. Laat dat ook maar flink oplopen en niks meer speciale constructies waardoor je vermogen opeens als een vennootschap geregistreerd staat en je minder belasting betaald.
Verder moet je absoluut iets gaan doen met de vennootschapsbelasting. Die procentuele daling is gewoon belachelijk, onacceptabel en onbeschoft. Begin maar eens met een force correctie uit te voeren ten opzichte van voor de crisis, 2007 dus. Kan je zo de inkomensbelasting met miljarden laten zakken en dan stijgen de nettolonen ook opeens fors. Dit kan ook allemaal betaald worden zonder eindeloze bezuinigingen op sociale zekerheden of het uitkleden van arbeidsrechten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.