Dit is dus precies het hele punt. Dit is wat jij wil. Of je nou 100% gelijk hebt of niet, dit is niet wat alle partijen aan de tafel wouden. Het is een compromis en zo werkt ons poldermodel nou eenmaal...
Ik had graag iets van een voornemen gezien om meer huizen te bouwen / andere manieren om de stijging van de huizenprijzen tegen te gaan, maar met VVD weet je dat dat niet gaat gebeuren.. Versnelde afbouw van HRA is goed.
Met de VVD had je vroeger ook gezegd dat afbouw van de HRA niet gaat gebeuren, dat is er toch van gekomen. Is het de overheid die voor meer huizen moet zorgen? Ik had ook graag iets meer stimulering gezien, maar waren er überhaupt partijen die daar een groot punt van maakten?
Lastenverlichting voor iedereen?? Nou nee hoor.. VOlgens mij gaan mensen met lage inkomens meer belasting betalen, krijgen hogere energierekening, moeten meer BTW betalen..
Volgens jouw onderbuik waarschijnlijk, het is immers een rechts kabinet. Maar volgens het CPB niet en gaan lage inkomens er geloof ik 0,6% op vooruit. En ja, dat is onder de streep, dus gerekend inclusief de extra BTW en energierekeningen en dergelijke. Volgens het CPB worden de inkomensverschillen zelfs kleiner.
Nu kan je natuurlijk genoeg twijfels hebben aan het CPB, die discussie is ook al heel vaak langsgekomen. Maar dan verwacht ik een net zo uitgebreide analyse als het CPB normaliter doet van je die het tegendeel bewijst om een waardevolle discussie er over te houden.
Wat ik wel mis in de politiek is een echte visie. Neem de AOW leeftijd.. Er blijft maar worden gepraat over de AOW leeftijd, wel of niet omhoog, wie vangt het op.. Maar dat doet er niet toe. Feit is dat vroeger 7 werkende betaalde voor 1 oudere, nu nog maar 4 werkende per oudere en over 20 jaar wordt 2 werkende per ouder geschat. Dat kan je niet oplossen door te schuiven in de marge. Je kan het niet de werkende op laten lossen en je kan het niet de oudere op laten lossen..
Dat mis ik ook. Er is dan ook geen enkele partij die zich daaraan wil branden, wat volgens mij volledig te danken is aan het maximaal 4-jaar window dat een partij aan de macht is.
Daarbij is iedere oplossing op dit gebied onpopulair voor ouderen. En juist omdat ouderen met nogal veel zijn, hebben ze in ons democratische systeem ook nog eens heel wat macht...
Een oplossing ligt in mijn ogen in de huizenmarkt. Veel meer sturen op koopwoningen.. Laat huren maar een echt bewuste keuze zijn, maar de woningmarkt inrichten dat iedereen de mogelijkheid moet kunnen hebben om een woning te kopen. Zorg dat hypotheken nooit tot na de AOW leeftijd kunnen lopen en je probleem is verkleint.. Niet door te schuiven wie er voor de problemen opdraaien, maar zorgen dat het probleem kleiner wordt door te zorgen dat de lasten van ouderen kleiner zijn.
Ook eens. Zo zou het moeten gaan imho. Maargoed: tegelijkertijd wil je de mensen die (al dan niet bewust) voor huren hebben gekozen ook niet op hun oude dag op de straat zetten. Dus dan krijg je het gevolg dat er mensen hun leven lang hebben gespaard voor hun oude dag en vervolgens hun spaargeld mogen opeten, en mensen die _niet_ hun leven lang hebben gespaard en daardoor het spaargeld van de staat maar mogen opeten. Oh wacht, die situatie hebben we nu ook al een beetje
Sowieso zijn we hier nu te laat mee. De voegen van het hele AOW-systeem en de zorg gaan nú uit hun voegen barsten omdat de hele babyboomgeneratie nú met pensioen gaat. Dat het probleem vroeger in de kern juist opgelost had moeten worden, dat ben ik helemaal met je eens.
Maargoed, ik lees hier meermaals dat we jammer genoeg de laatste 30 jaar geen linkse regering hebben gehad en we dus nooit weten hoe geweldig links beleid is - de AOW is natuurlijk wel een prachtig voorbeeld van zeer goed werkend links beleid 
Of neem immigratieproblemen. Je kan wel met alle macht focussen op het al dan niet weghouden van vluchtelingen. Maar er is niemand die een plan bedenkt om te zorgen dat de mensen daar niet weg willen of hoeven.
Volgens mij is de juiste oplossing: de oorlog daar stoppen. En daar is een groot deel van de wereld wel degelijk mee bezig. Dat is echter niet in 1 dag opgelost en daarbij moeten we dat echt met de EU danwel globaal oplossen, met enkel Nederland lukt dat natuurlijk nooit.
Ik denk dus dat de overheid daar wel degelijk z'n best voor doet. Anders ben ik benieuwd naar een alternatief; ook bij andere partijen vind ik die niet.
Toen de boel gepresenteerd werd, had de NOS mensen van vanuit Greenpeace en vanuit Bureau voor de Leefomgeving aan tafel. Tuurlijk was er een kritische noot, volgens GP duurt het nog steeds te lang voordat de kolencentrales dicht gaan natuurlijk, maar men was toen positief.
Maar goed, ze hebben aangegeven om de vervuiler te laten betalen.
Wie heeft dat aangegeven? GroenLinks is uiteindelijk niet meegegaan in de formatie, hè