rodie83 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:28:
[...]
Ik vind een (torenhoog, dat wel) salaris helemaal geen symptoom van een systeem dat niet houdbaar zou zijn. Dat is véél te kort door de bocht. Voor zover ik kan beoordelen heeft de ING nog steeds ontzettend veel mensen in dienst, biedt zij als werkgever nog steeds goede arbeidsvoorwaarden en hebben de medewerkers in het algemeen weinig te klagen. Daarnaast doet het bedrijf het
goed.
Ook het continue teruggrijpen naar de kredietcrisis vind ik onterecht. Er was toen veel meer aan de hand dan alleen een topinkomen. Er werden gewoon vieze producten verkocht (waarvoor je als weldenkend mens ook nooit had moeten tekenen, maar dat terzijde). Voor zover ik weet mag dat niet meer en gebeurd dat ook niet meer. In elk geval niet door banken in Nederland. Sociaal gezien is er dus al het nodige gebeurd binnen die banken. En hoewel je kan zeggen terecht is het wat mij betreft net zo goed een wake-up call geweest voor de normale Nederlander, die nu weet dat hij/zij niet zomaar moet lenen en niet zomaar moet tekenen zonder te begrijpen waarvoor.
Even dit puntje eruit halen, een uitgebreidere reactie staat hier beneden. Maar je koppelt hier zaken los, die niet los te zien zijn. Juist dat hoge salaris kwam voort uit het verkopen van rotzooi. En ja, dat gebeurd nog steeds, zodra je de regels maar even loslaat. je zou een punt hebben als de bank dat zelf zou reguleren, maar dat doet ze niet. Dus het is geen verdienste van de bank dat dit niet gebeurd. Dat is een verdienste van de samenleving die de bank beperkingen oplegt.
Nee, dit gedoe over een topsalaris wordt ontzettend opgeblazen. Daarnaast wordt er van alles bijgehaald, tot doemscenario's aan toe. Maar als puntje bij paaltje komt zie ik niks anders dan een soort van met sociale nepargumenten omklede jaloezie.
Overigens is je hele post vooral wat ik bedoel met het kleine perspectief van ING

Je bewijst mijn punt. Maar het is niet houdbaar dat kapitaal harder rendeert als arbeid (kapitaal voegt geen reele waarde toe). Wil je wetenschappelijke onderbouwing? Begin eens met Piketty (het nodig op af te dingen, maar goed startpunt).
Ook de kredietcrisis was een symptoom, geen oorzaak. Die liggen een stuk dieper.
Je ziet het ook aan het feit dat de rijkste 50-100 mensen evenveel bezitten als de armste helft van de wereld bevolking (3,5 miljard mensen). En de eerste groep wordt steeds kleiner..... Geen gezonde situatie.
Dit is gebaseerd op een paar illusies uit het neo-liberalisme en vrije marktkapitalisme.
- De mens is primair een homo-economicus. (onjuist, genoeg wetenschap bewijst dat we veel meer punten afwegen en dus economische afwegingen niet accepteren bij b.v. rechtvaardigheid lees o.a. Walzer)
- De mens is zo ver gekomen door het recht van de sterkste (onjuiste vertaling van Darwin. Darwin had het over de soort die zich het beste kon aanpassen. Uit de biologie weten we juist dat de mens zo succesvol was door zijn sociale structuur, niet omdat hij de "sterkste" was. )
- De markt los alles op. (o.a. Nussbaum, Gray en Zizek tonen aan dat dit niet klopt, Achterhuis iets toegankelijker, maar ook niets minder fundementeel)
- Liberalisme en kapitalisme is een eindpunt. (Lees o.a. Sandel)
Er is ondertussen geen moderne denker die dit nog denkt. Zelfs de grootste voorstander hiervan Francis Fukuyama heeft dit ten grave gedragen (die kun je ook lezen)
Maar als jij nog je oude Neo-liberale denkbeelden wil aanhangen, die denk dat het allemaal om onderlinge competitie gaat en dus het alleen kan vertalen in "jaloezie", voel je vrij. Dat is immers de heersende gedachte, die het systeem beschermd en vrij pleit. Velen zullen dit blijven doen totdat het systeem echt niet meer houdbaar is. Maar dat moment zit er wel aan te komen.
rodie83 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:08:
Maar dit is nou precies wat ik bedoel met alles er maar bijslepen. Zorg, educatie, OV, marktwerking, belastingdruk. Allemaal inherent verbonden aan deze topman met zijn salaris als ik jouw post lees. Nou, daar ga ik dus helemaal niet in mee. Er valt prima voor te pleiten dat bedrijven hun eigen salarissen mogen vaststellen. Net zoals je tegelijkertijd er ook voor kan pleiten dat je educatie nooit (volledig) aan de vrije markt wil overdragen. Links, rechts, ik vind het allemaal loze hokjes uit een ver verleden en ik laat me daar ook niet in dwingen.
Je hoeft er ook niet in mee te gaan, maar ze zijn wel verbonden. NIet op het micro-niveau (natuurlijk mag elke onderneming zijn eigen salaris vaststellen), wel op macro-niveau. Waarom wil een bank iemand 3 miljoen geven, ondanks de imagoschade die het oplevert en gebrek aan draagkracht? Welke denkbeelden en ideologie ziet daarachter? (weet je nog het geval Moberg? En wat die moest verdienen volgens AH. Om daarna een topman te nemen die 30% van dat bedrag verdiende en nog veel beter presteerde?)
En je hoeft ook niet in een hokje gedwongen te worden. Het werkt andersom. Je kijkt welke denkbeelden (mensbeeld, maatschappijbeeld, ideologie) iemand heeft, waarna hij te determineren is in een bepaald hokje. Het is dus een indeling achteraf niet vooraf. Vandaar is dat "ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben....) onzin van de bovenste plank is. Dat gaat alleen op als je kiest dat je rechts bent en daarom dus ook voor belastingverlaging voor de rijken...... Maar bijna altijd is het andersom. Ben je voor belastingverlaging voor de rijken, heb je op dat standpunt een rechts denkbeeld. Het is ook niet dat we een dier tegenkomen en denken "dat is een hond, dus moet hij .........". Het is meestal "het heeft 4 poten, een staart en ........... dus zal het een hond zijn".
[
Voor 19% gewijzigd door
Cyberpope op 12-03-2018 16:25
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......