Dat gebeurt veel, vooral de laatste tijd. Maar er zit veel meer achter dan dat: het is een opslag van waarde. En als je er vertrouwen in hebt dat het wereldwijd gebruikt gaat worden als veelgebruikt betaalmiddel, dan volgt daaruit dat het nog veel verder moet stijgen om al die waarde te kunnen representeren. Dat is waarom de echte enthousiasts er waarde aan hechten. Natuurlijk, je bakker en je buurman stappen puur in omdat het hard omhoog gaat, niet omdat ze denken dat het de wereld gaat veranderen.
Maar wat gebeurt er als iedereen z’n bitcoin heeft en het niet meer kan doorverkopen voor meer? Dan blijft de laatste koper zitten met zijn bitcoin, of verkoopt hem met verlies.
Als jij een coin hebt gekocht voor $1M en je verkoopt 'm voor $1M - 1 is dan is dat verlies natuurlijk peanuts. Natuurlijk is er altijd iemand die op de ATH heeft gekocht. Maar dat is niet per se slecht.
En daar stort de koers in, net als bij de Tulpenmania.
En dát is dus geen gegeven. Voor hetzelfde geld (

) is het dan een veelgebruikt ruilmiddel. Hij zal wel iets dalen, maar het koersverloop zal vooral sideways gaan, niet naar beneden. Reëler is echter dat het gewoon langzaam blijft stijgen, net als goud. Euro's en dollars worden immers minder waard door inflatie.
Maar dat is toch hetzelfde met aandelen? Vaak niet, want bedrijven keren een deel van hun winst uit in de vorm van divident, wat weer rendement is zelfs als de koers niet stijgt.
Je moet het ook niet vergeljiken met aandelen, maar met goud.
Ik zeg niet dat je er uit moet stappen, want wie weet hoeveel rek er nog inzit (misschien wel 10 jaar), ik koop zelf ook nog bij, maar hou jezelf alsjeblieft niet voor de gek met dat dit alleen maar kan blijven groeien.
Idd. In het door mij geschetste scenario zal het zal op een gegeven moment stabiliseren. Beetje naar beneden, beetje naar boven, met weinig volatiliteit. In de weg er naartoe echter zullen we nog veel horten en stoten gaan zien. Ik denk ook dat hij nog wel zakt naar iets als $5k oid in het komende jaar.
Net als met goud dus. Een manie zeg ik je!
Het concept is te kopiëren (zie alle andere coins)
Ja, laten we idd even naar andere coins kijken. Er zijn er een stuk of 1300. Maar hoeveel daarvan hebben een substantiele marketcap? Vrij weinig. Het feit dat het trucje te kopiëren is, is niet zo interessant, dat heeft het verleden wel uitgewezen. Een coin staat of valt met zijn netwerk, en bitcoin heeft daarin een enórme voorsprong.
dus het is niet schaars en wat zelfs nog veel gevaarlijker is is dat als de miners er mee ophouden het hele bitcoin systeem er mee ophoudt
Leuk altijd dit soort opmerkingen. Er kan morgen ook een meteoriet neerstorten. Zolang bitcoins waarde hebben, zullen miners altijd incentive hebben om te minen. Miners stoppen pas als bitcoin waardeloos is geworden, niet andersom.