PilatuS schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:46:
[...]
Je mist mijn punt.
Vertrouwen in iets is alles. Vertrouwen in de euro. Vertrouwen op een vast inkomen, ga zo maar door. Terecht of niet maakt niet eens uit. Als 90% van de mensen vertrouwen in iets heeft dan maak dat een wereld van verschil. Of het wel of niet terecht is maakt niet eens uit, het vertrouwen alleen is genoeg.
Absoluut, vertrouwen is noodzakelijk, dat ontken ik niet. Maar vertrouwen is niet een magisch iets. Dat is gebaseerd op verschillende eigenschappen. Zo is mijn vertrouwen groter in Apple dan in LG, of mijn vertrouwen in Duitsland als economie is groter dan die van Libië. Ik heb zeer veel vertrouwen in digitale munten en vooral in gedecentraliseerde technieken die trusted third parties niet nodig hebben voor een transactie.
Mijn vertrouwen in Bitcoin is vele malen lager dan die in de Euro, Dollar, goudprijs of een aandeel van Apple. Dit komt omdat er veel meer onderdelen aan te wijzen zijn die vertrouwen in deze waardes rechtvaardigen. Je kunt dus verschillende gradaties van vertrouwen hebben en dat is vaak te zien aan de koers van een aandeel. Een bubbel is een aandeel wat niet enkel gestegen is gebaseerd op vertrouwen maar ook vooral op hoop. Zelfs deze hoop kan gerechtvaardigd zijn bijvoorbeeld doordat er een goed team achter zit, er nieuws is aangekondigd wat kan resulteren in tastbare betere resultaten, etc.
Of vertrouwen terecht of onterecht is maakt wel degelijk uit. Vroeg of laat barst het vertrouwen namelijk een keer als er niet genoeg vertrouwen is. Het is niet absoluut, ja of nee. Mochten er teveel mensen denken dat Bitcoin geen vertrouwen meer verdiend dan is het enige bestaansrecht voor deze hoge prijs verdwenen. Want qua technologie heeft Bitcoin heel deze prijs niet nodig (is zelfs nadelig)
PilatuS schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:53:
[...]
Als je in een topic zoals deze komt is het misschien handig om je een beetje open te stellen. Het enige wat je tot nu toe doet is zeggen dat iedereen hier dom is en jij de enige bent die verstand heeft. Prima dat je hier vragen stelt, maar je stelt deze alleen met het doel om aan te tonen dat jij gelijk hebt en wij niet. Dan heeft een discussie ook totaal geen nut. Probeer iets te begrijpen of stel geen vragen als je toch niet wil luisteren wat een ander te zeggen heeft.
Dat is niet wat er gecommuniceerd is, wat hij probeert duidelijk te maken is dat er nuances zijn aan te brengen in die gradatie van vertrouwen. Mensen zijn niet dom om nu vertrouwen te hebben in deze munt, op de korte termijn kan het zelfs zeer stom zijn om er geen vertrouwen in te hebben want dit is een buitengewone oneerlijke kans die bijna niemand je kwalijk zal nemen dat je deze gepakt hebt (net als stijgende huizenprijzen, gasbubbel, goudkoorts, etc)
Ik ervaar je stellingname als redelijk extreem, probeer je zelf ook goed te luisteren en te bekijken waar je misschien een nuance aan moet brengen op de manier hoe je communiceert zodat je mensen minder snel tegen je in het harnas jaagt?
PilatuS schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:58:
[...]
Dat bedoel ik dus. Jij bent hier volgens jou de enige met verstand. Wij zijn allemaal dom bezig en jij hebt gelijk en wij zijn allemaal idioten. Als je gaat reageren in een topic zoals deze terwijl je zelf niet eens crypto's hebt probeer dan te leren of te snappen. Je wil niet leren of snappen waarom mensen er wel wat in zien. Je wil hier alleen je gelijk halen dat het 1 grote bubbel is. Geen enkele vorm van discussie heeft hier nut op deze manier. Ik snap sowieso niet waarom je met deze houding in dit topic gaat reageren.
Waarom mensen dan reageren is omdat ze een tendens spotten waar ze iets over kwijt willen. De redenen hierachter kunnen best wel lief zijn, bijvoorbeeld om FOMO te bestrijden of om mensen een ander perspectief te willen laten zien. Als we hier allemaal gaan lopen roepen dat Bitcoin de beste lange termijn investering is voor de komende 15 jaar omdat hij over 15 jaar 1,5 miljoen waard is dan zijn we toch behoorlijk doorgeschoten. Juist de kritische kanten zorgen ervoor dat iemand hier op het forum uit zijn eigen bubbel gehaald kan worden en een betere beslissing kan maken.