Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:29

Zewatanejo

Fine Thanks!

ElMacaroni schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:13:
[...]

1 liter minder op 10 km? Dat is verschrikkelijk veel. 1 liter minder op 100 km misschien?
ja, inderdaad, nulletje vergeten :X

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Zewatanejo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Doet men dit dan als je het vraagt? Ik heb dat nog nooit gehoord. Ik zou het wel fijn vinden net wat meer km te kunnen rijden op één tank, mits het veilig blijft uiteraard.
Mij valt op dat het verbruik van mjjn Volvo x70 op LPG in de zomer lager is dan in de winter. Het scheelt ongeveer 1liter op 10 km. Hoe zou dat te verklaren zijn?
Geen idee of ze dat achteraf bij iedereen 'zomaar' doen.
Ik heb het bij inbouw direct aangekaart en kreeg meteen de reactie dat het geen probleem was, daar maken ze een vakkundige undercover notitie van voor het personeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Voorzover mij bekend is een 80% vulklep nog altijd een vlotter aan een stangetje die de toevoer afsluit als de vlotter een bepaald niveau bereikt.
Kan eruit, is heel simpel , maar wel illegaal.
Ik heb het zelf gedaan omdat die klep bij mij defect was en ik niet meteen een vervanging had, ik was niet echt geinteresseerd in > 40 liter tanken.
Een bedrijf dat zoiets doet , bevindt zich op glad ijs..

[ Voor 34% gewijzigd door Keezx op 05-07-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Die 80% vulklep gaat blijkbaar eerder dicht als de voorkant v/d auto hoger staat. Bij de goedkope Lukoil in Haren loopt het wegdek bij de LPG-pomp schuin en opeens kon er 2l minder in :/ Wat er bij de volgende tankbeurt bij een duurder station weer bij kon -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:19

4x2

lộn xộn quá

Zet je m andersom neer.
Of achter opkrikken.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Voor 2 liter zou ik niet moeilijk gaan doen met oprijbokjes o.i.d...
10 liter meer schiet meer op, maar dat lukt niet zonder flinke ingrepen.
Overigens is het vermoedelijk wel mogelijk het stangetje van de vlotter zo te verbuigen dat er pakweg 90% in gaat, levert een liter of 5 winst en je houdt een buffertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:52
Dat is precies hoe het met mijn tank is gedaan. Het stangetje van de vlotter iets omgebogen. De 65ltr tank heeft nu een netto inhoud van 60ltr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dat heeft ook invloed op de weergave van je tankmeter.
Zeg ik absoluut niet uit ervaring O-)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Bij mij niet, voorheen had ik 4 LEDjes bij een volle tank , dat was toen 30 liter (het systeem werkte al tijden niet goed) en nu met krap 40 liter ook 4 LEDjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga vooralsnog niet aan de vulbegrenzer zitten :P En andersom bij de pomp zetten was daar geen optie i.v.m. rijrichting :P

De Renault kwam vandaag terug v/e onderhoudsbeurt. Verse olie, remvloeistof en brandstoffilter :) Airco-lek kon nog steeds niet gevonden worden, had in deze periode echter weinig gelekt. Is weer gevuld zodat hij komende tijd i.i.g. werkt. Ook de distributieriem laten inspecteren uit vrees dat olie erop gelekt was, maar dat was niet het geval. Moet wel de kering laten vervangen als de riem volgende keer aan de beurt is (620k).

Twee "kleinigheidjes" die niet zijn gerepareerd maar wel afgelopen weken stuk zijn gegaan:
- Deurgreep buitenkant rechtsachter. Waars. gebroken van binnen. Een jaar geleden ook al, toen met veel gepriegel zelf vervangen met deeltjes uit 2 sloopauto's. Bij vorige eigenaar is hij ook al stuk geweest, want het was de enige niet in kleur mee gespoten deurgreep toen ik 'm kocht :P

- Raam passagierszijde is 1x uit de sponning gelopen. Lijkt erop dat de gleuf in het raamrubber aan het slijten is (of de vleugeltjes aan het glas). Goed onderdeel is mogelijk lastig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik heb een redelijk goedkoop tankstation vlak in de buurt en tank gewoon voor elke lange rit vol en daarmee kan ik op en neer naar elke uithoek van NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb ook het geluk dat ik hier vrij dichtbij huis uitzonderlijk goedkoop kan tanken. Maar helaas red ik daarmee niet elke Nederlandse uithoek retour :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Dat is het voordeel van in het midden van NL wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik tank nu voor 84 cent maar het verbruik vind ik nog wat hoog, 1 liter op 10km moet nog wel wat beter kunnen.
Heb een nieuwe lamda sonde geregeld die er binnenkort onder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:33:
Ik ga vooralsnog niet aan de vulbegrenzer zitten :P
Ik ben nu in Portugal. Het gaat de komende dagen meer dan 40 graden worden. Die 80% vullimiet is er niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:04
PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:42:
Dat is het voordeel van in het midden van NL wonen.
Ik woon ten westen van Schiphol, werk in Utrecht óf Vianen en tank in Amersfoort. Kost mij zo'n 30km omrijden. Met name omdat ik 's nachts (door mijn werktijden) elke keer met een lege LPG tank sta is dit het meer dan waard. Afgelopen keer 0,769/l bij Neerduist. En dat twee keer per week...

Misschien maar overplaatsing aanvragen naar Amersfoort, dan ligt Neerduist zelfs op de route, al is het dagelijks 5km extra enkele reis :9

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Keezx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:32:
Bij mij niet, voorheen had ik 4 LEDjes bij een volle tank , dat was toen 30 liter (het systeem werkte al tijden niet goed) en nu met krap 40 liter ook 4 LEDjes.
Dus heeft het invloed ?
Als je die vlotter verbuigt heeft dat invloed op je tankweergave, waar 4/4 leds eerst 30L was is het nu 40L, dus 2/4 was 15L en is nu 20L (tenzij je de led weergave van de tankmeter af kan stellen klopt daar doorgaans geen drol van, maar goed, theoretisch klopt het)
Hermarcel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 01:17:
[...]
Ik ben nu in Portugal. Het gaat de komende dagen meer dan 40 graden worden. Die 80% vullimiet is er niet voor niks.
Klopt, die 80% vullimiet is er zodat het systeem zoveel mogelijk idiot proof is.
Hij is dus wel (veilig) te verwijderen of aan te passen, maar dan leg je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker en niet bij de fabrikant en het is niet meer idiot proof.
Qua analogie een beetje vergelijkbaar met overklokken denk ik, alleen de gevolgen van de meltdown zijn waarschijnlijk wat anders :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik heb helemaal geen vlotter en vulklep meer....
Ik merk niks van de invloed op het niveau, dus ik denk dat de niveau-indicatie niet aan de vulklep of vlotter is gekoppeld.
Uiteraard moet je niet als een zombie daar mee omgaan.
Overigens krijg ik m'n tank nog steeds niet vol om onduidelijke redenen.

[ Voor 27% gewijzigd door Keezx op 08-07-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:33:
- Raam passagierszijde is 1x uit de sponning gelopen. Lijkt erop dat de gleuf in het raamrubber aan het slijten is (of de vleugeltjes aan het glas). Goed onderdeel is mogelijk lastig te krijgen.
Ja dat heb ik ook eens gehad: open je het raam op de snelweg voor wat verkoeling (want die auto had geen airco), dondert het hele raam in de deur. |:(

Dat kon ik toen met wat gepriegel weer terug krijgen, maar het onderliggende defect heb ik voor het afschrijven van die (eveneens Franse) auto niet meer aangepakt. Ik vermoed dat het misschien kan helpen de rails licht in te smeren met wat vaseline (geen smeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:41:
Ik heb ook het geluk dat ik hier vrij dichtbij huis uitzonderlijk goedkoop kan tanken. Maar helaas red ik daarmee niet elke Nederlandse uithoek retour :P
Bij Fieten in 's Heerenbroek is het momenteel €0,799/L. Niet het aller-allerlaagste, maar goed genoeg voor mij. De pomp is bovendien 24/7 geopend. In mijn specifieke geval haal ik vanaf daar op 100km/h net wel of net niet elke uithoek en terug behalve misschien Zeeuws Vlaanderen (maar ja, dan maak ik wel een tussenstop bij jou in de buurt @Josefien ;)).

[ Voor 14% gewijzigd door Involvement op 08-07-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:20
Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:41:
Wat is je huidige km stand :? gewoon benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Involvement schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:04:
[...]

Ja dat heb ik ook eens gehad: open je het raam op de snelweg voor wat verkoeling (want die auto had geen airco), dondert het hele raam in de deur. |:(

Dat kon ik toen met wat gepriegel weer terug krijgen, maar het onderliggende defect heb ik voor het afschrijven van die (eveneens Franse) auto niet meer aangepakt. Ik vermoed dat het misschien kan helpen de rails licht in te smeren met wat vaseline (geen smeer).
Bij deze loopt hij er juist uit bij omhoog doen. Het mechaniek is nog goed. Bij het sluiten wordt de ruit naar boven geduwd en in de ruit zit een vleugeltje die in een gleuf v/h raamrubber loopt zodat de ruit recht omhoog gaat. Maar één ervan is nu dus versleten waardoor er soms dit gebeurt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WP3PlRAl.jpg

Op tijd stoppen met omhoog doen en hij gaat voorlopig niet stuk. Doorgaan en de ruit kantelt verder en trekt het mechaniek kapot. Dat is aan de bestuurderszijde jaren geleden eens gebeurt, toen liep hij er vaak uit omdat het vleugeltje aan de ruit deels was gebroken (en die is een soort van gepopnageld door het glas, waardoor ik destijds de hele ruit had vervangen door eentje v/d sloop).
Involvement schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Bij Fieten in 's Heerenbroek is het momenteel €0,799/L. Niet het aller-allerlaagste, maar goed genoeg voor mij. De pomp is bovendien 24/7 geopend. In mijn specifieke geval haal ik vanaf daar op 100km/h net wel of net niet elke uithoek en terug behalve misschien Zeeuws Vlaanderen (maar ja, dan maak ik wel een tussenstop bij jou in de buurt @Josefien ;)).
In Rotterdam scheelt dan niet veel, 0,769 nu.

Zelfs met 100 rijden red ik niet alle uithoeken. Als ik bij bijv. een vriend in Noord-Groningen ben geweest dan zou ik bijna 1 op 15 moeten rijden om het op een tank te halen :P Misschien bij 60-70km/u en windje mee net :P
ybos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Wat is je huidige km stand :? gewoon benieuwd :P
Halverwege de 542k. Een miljoen gaat 'ie niet meer halen, vrees ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:20
Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:59:
Halverwege de 542k. Een miljoen gaat 'ie niet meer halen, vrees ik :P
vind dit al een hele prestatie :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:05:
[...]

vind dit al een hele prestatie :Y
Voor een Renault zeker... Hoor je niet veel.
Mijn volvo zit op de 535k, naar voorbeeld van die van een vriend van mij 835k. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 20:10
[...]

Bij deze loopt hij er juist uit bij omhoog doen. Het mechaniek is nog goed. Bij het sluiten wordt de ruit naar boven geduwd en in de ruit zit een vleugeltje die in een gleuf v/h raamrubber loopt zodat de ruit recht omhoog gaat. Maar één ervan is nu dus versleten waardoor er soms dit gebeurt:
[Afbeelding]

Op tijd stoppen met omhoog doen en hij gaat voorlopig niet stuk. Doorgaan en de ruit kantelt verder en trekt het mechaniek kapot. Dat is aan de bestuurderszijde jaren geleden eens gebeurt, toen liep hij er vaak uit omdat het vleugeltje aan de ruit deels was gebroken (en die is een soort van gepopnageld door het glas, waardoor ik destijds de hele ruit had vervangen door eentje v/d sloop).
Bij mijn laguna was de ruit ook eens plots foetsie, kabel gebroken, uiteindelijk via ebay uit turkije een vervangingssetje besteld. Ging best prima, behalve dat het de eerste keer open krijgen van die deur panelen nogal een crime was (lang leven alle kit en plakzooi die er zag naast al het geklik en geschroef.
Tijdelijk een tijdje rond gereden met een op maat gezaagd houten latje in de deur onder het glas.

En het was wat gepiel omdat mechanisme er allemaal uit en weer in te krijgen , niet al te veel ruimte en gehannes met een ruit die best wat weegt, maar goed het doet het weer :)
Wel of en toe wat vaseline op de rubbers etc.

(lang leve de poolse youtube videos wat dat betreft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
[Afbeelding]
Lijkt op wat ik had, ik denk dat de vorm van de ruit maakte dat hij bij mij veel verder kantelde. Is inmiddels al wel een jaar of tien terug, dus mijn herinnering is wat wazig... 120km/h rijden maakt de ervaring van een klein kiertje verwachten en een gat krijgen direct ook wat dominanter. Zou best kunnen dat de daadwerkelijke kier kleiner was dan dat van een volledig in de deur gevallen raam. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 09-07-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54
Keezx schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:59:
Ik heb helemaal geen vlotter en vulklep meer....
Ik merk niks van de invloed op het niveau, dus ik denk dat de niveau-indicatie niet aan de vulklep of vlotter is gekoppeld.
Uiteraard moet je niet als een zombie daar mee omgaan.
Overigens krijg ik m'n tank nog steeds niet vol om onduidelijke redenen.
Waarschijnlijk zit er een paar liter lucht in.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ja, dat heb ik inmiddels van meerdere mensen gehoord, dat LPG tanks lucht verzamelen...
Vroeger kon je dat afblazen met een kraantje, maar dat zit er niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
Toch even een vraag in dit topic aangezien ik in een dubio zit. Vorig jaar besloten om mijn Diesel auto in te ruilen voor een benzine auto aangezien de voorspelling was veel thuis werken en weinig naar kantoor. Helaas ziet dat er nu anders uit…

Nu zit ik in een dubio. Momenteel rijdt ik een BMW 1 serie F20 uit 2018 met inmiddels 140k op de teller. Is het verstandig om hier een LPG installatie in te laten bouwen of toch te kijken om de auto in te ruilen. Ik kwam tegen de Renault Clio bi-fuel aan… maar dan lever ik wel in qua auto en luxe.
Wie o wie heeft advies wat te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Murrays Hangt van de motor af. Welke heb je erin liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
@_JGC_ het is een 3 cilinder 1.5 B38B15A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Murrays schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:32:
@_JGC_ het is een 3 cilinder 1.5 B38B15A
Is een motor met directe injectie. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar beperkt het aantal toe te passen systemen nogal. Prins heeft die motor op de VSI-DI lijst staan, zou dus gewoon mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Sinds een paar dagen knippert de richtingaanwijzer rechts soms onregelmatig. En als ik de alarmlichten aanzet doet rechts niet helemaal mee. De lampjes zijn nog heel.

De garage gaf als advies de alarmlicht schakelaar te checken, maar het probleem blijft zelfs met afgekoppelde alarmlichtschakelaar. Dat de richtingaanwijzer schakelaar stuk is lijkt me stug, dan zouden de alarmlichten wèl normaal moeten werken.

De aansturing en relais voor het knipperlicht zit voor zover ik weet geïntegreerd in de UCH ("comfortmodule") en door de startonderbreker niet zomaar te vervangen. Ik hoop niet dat dat stuk is...
-O-

[YouTube: Knipperlicht rechts storing]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Josefien Heb je ook andere lampen die mee oplichten als je knipperlicht aanzet? Of lampen die mee pulseren met het knipperlicht als je die lampen aan hebt?

Het is een Franse auto... zou me niks verbazen dat je ergens een zwevende massa hebt in je achterlichtunit.
Heb dit ooit gehad bij een VW Golf, heeft heel lang geduurd voor ik daar achter was, toen de groene pijl in het dashboard ging branden bij het indrukken van het rempedaal wist ik pas wat het was. Destijds ook nieuwe lampjes, knipperlicht relais en schakelaar ingezet, hielp allemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:03:
@Josefien Heb je ook andere lampen die mee oplichten als je knipperlicht aanzet? Of lampen die mee pulseren met het knipperlicht als je die lampen aan hebt?

Het is een Franse auto... zou me niks verbazen dat je ergens een zwevende massa hebt in je achterlichtunit.
Heb dit ooit gehad bij een VW Golf, heeft heel lang geduurd voor ik daar achter was, toen de groene pijl in het dashboard ging branden bij het indrukken van het rempedaal wist ik pas wat het was. Destijds ook nieuwe lampjes, knipperlicht relais en schakelaar ingezet, hielp allemaal niks.
Ik zet ook geld in op massa...

Zie ook:
YouTube: How to fix Renault Megane 2 issue with fast flashing signal lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hij is er net helemaal mee opgehouden... je hoort alleen het snel tikken, maar de lampjes buiten knipperen niet en het led'je op het dashboard maar een heel klein beetje :'( Ik moet vanavond nog vanuit Groningen naar huis rijden ermee :'(

Ik heb gekeken of er andere lampen meebranden, maar dat is niet het geval. De dimverlichting aan of uit zetten maakt geen verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Geen probleem. Gewoon doen alsof je BMW rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
}:| ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Zonder gekheid, zonder knipperlichten rijden, ik heb als brave borst stoutere dingen gedaan. Gewoon extra goed opletten en rekening houden dat ze het niet doen.

Wat past echt vervelend was, niet werkende remlichten, waar ik pas weken later achter kwam. En mij maar opwinden over al die mensen die zie dicht op mij zaten... Achteraf, schaam, schaam... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Teleluvr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:47:
Zonder gekheid, zonder knipperlichten rijden, ik heb als brave borst stoutere dingen gedaan. Gewoon extra goed opletten en rekening houden dat ze het niet doen.

Wat past echt vervelend was, niet werkende remlichten, waar ik pas weken later achter kwam. En mij maar opwinden over al die mensen die zie dicht op mij zaten... Achteraf, schaam, schaam... :)
Hier hetzelfde... ik had de units links en rechts van die golf omgewisseld vanwege de verrotte massa aansluiting. Leken hetzelfde, alle lampen deden het... behalve de remlichten. Kwam ik pas een paar dagen later in Duitsland achter toen iemand bij een stoplicht uitstapte en het me kwam vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:59
Ik heb ook eens een tijdje zonder remlichten gereden. Ik kwam erachter doordat mn auto niet meer op CC wou rijden. Beetje troubleshooten en zo kwam ik erachter dat de remlicht schakelaar stuk was. Intussen had ik al flink wat km's gereden want dat gaat prima zonder cc natuurlijk.

Min auto heeft een panoramadak, heel erg leuk en fantastich natuurlijk. Ook omdat m'n airco defect is, zou t mooi zijn als t dak open kan.
Nu gaat openen vlekkeloos, maar dicht niet echt. Ik denk dat de rails gesmeerd moeten worden, heeft iemand van jullie enig idee welk vet t beste is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

Wok

Dakloos...

@Bouke-p Voor zulke systemen wordt doorgaans 'white grease' gebruikt, ook wel bekend onder de noemer PTFE-vet. Wel eerst het systeem zoveel mogelijk ontdien van het bestaande vet (dat zal namelijk vervuild zijn) en schoonmaken voordat je er nieuwe vet in/op smeert.

[ Voor 40% gewijzigd door Wok op 13-07-2022 21:06 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Teleluvr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:47:

Voor die rit vanavond zal het wel goed gaan. Maar ja... als het echt die UCH is is het niet morgen gerepareerd. In de stad en overdag in drukte rijden zonder richtingaanwijzer is toch wat vervelender :/

Ik zit een beetje te denken of de knipper functie niet makkelijk te overbruggen is met een universele knipperlichtrelais? Grootste probleem lijkt mij het uitzoeken welke draden naar de lichten en de schakelaar gaat.

Als het daadwerkelijk in de UCH zit gaat het niet makkelijk (en zeker niet goedkoop) hersteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Makkelijkste is waarschijnlijk nog de knipperfunctie geheel te bypassen met wat extra bedrading en schakelaar.
Vrolijk wordt je daar niet van, maar je moet toch wat...
Heb ik 35 jaar geleden eens in Spanje tegen nieuwjaar gedaan toen m'n schoonvader het afraadde met een Spaanse garage in zee te gaan.
2 Uurtjes op de vrijwel verlaten camping wat geknutseld met bedrading (die ik toevallig bij me had) en het werkte genoeg om 2200 km naar Nederland terug te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:25
@Josefien check eerst alle contactpunten van de bedrading op oxidatie. Massaproblemen zijn niet onbekend bij Renaults. Heb zelf een UCH stuk gehad. Die deed soms helemaal niets meer. Dan werkte niks ook gelijk: geen ruitenwissers, geen knipperlichten. Die heb ik in Apeldoorn laten fixen. Die hebben wat soldeerverbindingen vernieuwd en dat ding werkte weer. Koste een 100-200 euro geloof ik, extra tarief vanwege spoed. Ik kan het adres voor je zoeken mocht je dit willen :)

EDIT: BBA Rehman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Mee eens, dit ziet er uit als een contactprobleem ergens. Massafouten geven de raarste resultaten, zeker als er elektronica betrokken is, maar het kan ook een ander contact zijn. Slechte soldeerverbindingen komen ook voor, maar is nog wel een draak om te repareren. Auto-elektronica is vaak ingegoten of gecoat, en dat maakt solderen minder leuk werk.

Hoe zit die UCH vast? Als het gewoon een module is die ergens vastgeschroefd zit kan je eens aan de connector schudden en kijken of het uitmaakt. In sommige gevallen loopt de massa-aansluiting via een schroef in de behuizing, dus check de bevestiging ook even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga morgen de stekker van het achterlicht eens checken.

Op de terugweg deed de rechter knipper het trouwens redelijk... onregelmatig, maar wel voldoende.

En dan kom ik erachter dat als de motor uit is, hij het nagenoeg niet doet, maar zodra de motor gestart wordt en het toerental gestabiliseerd is, hij het heel redelijk doet. En als je de motor uitzet terwijl de knipper aan staat, blijft hij het nog een minuut doen om daarna steeds slechter te worden. Heel gek :?

Die UCH heb ik niet los gehad. Op foto's die ik kan vinden zit hij in een kunststof behuizing en kan de printplaat eruit.

[ Voor 11% gewijzigd door Josefien op 14-07-2022 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Die knipper doet het beter als de motor loopt 8)7 :
[YouTube: Knipper rechts werkt beter als de motor loopt :P]
Het zal goed mogelijk ergens een slecht contact of verbinding kunnen zijn, maar zie dat eens te vinden 8)7

En dat problemen met bedrading terugkomt op ongelegen momenten klopt. De LPG-installatie ging net namelijk weer spontaan de gasafsluiter openen toen ik het portier dichtdeed om naar huis te gaan. En wat bleek... als ik de auto ging "schudden" bijv. in de stoel hard bewegen of het portier hard dichtgooien, dan ziet de LPG-installatie even een toerentalsignaal en bij warme motor opent hij dus even de gasafsluiter (en LED wordt groen)... 8)7 |:(
[YouTube: LPG-installatie gaat aan bij "schudden" v/d auto...]

Ik ga slapen... heb er nu geen zin meer in ;( :Z Als ik dit aan de garage zou vertellen kijkt 'ie waarschijnlijk ook liever de andere kant op :') Franse auto :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 06:52
Josefien schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 01:07:
Die knipper doet het beter als de motor loopt 8)7 :
[YouTube: Knipper rechts werkt beter als de motor loopt :P]
Het zal goed mogelijk ergens een slecht contact of verbinding kunnen zijn, maar zie dat eens te vinden 8)7

En dat problemen met bedrading terugkomt op ongelegen momenten klopt. De LPG-installatie ging net namelijk weer spontaan de gasafsluiter openen toen ik het portier dichtdeed om naar huis te gaan. En wat bleek... als ik de auto ging "schudden" bijv. in de stoel hard bewegen of het portier hard dichtgooien, dan ziet de LPG-installatie even een toerentalsignaal en bij warme motor opent hij dus even de gasafsluiter (en LED wordt groen)... 8)7 |:(
[YouTube: LPG-installatie gaat aan bij "schudden" v/d auto...]

Ik ga slapen... heb er nu geen zin meer in ;( :Z Als ik dit aan de garage zou vertellen kijkt 'ie waarschijnlijk ook liever de andere kant op :') Franse auto :')
Hopelijk is het niet de dynamo die kuren gaat vertonen en kapot gaat. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Zover ik kan beoordelen hebben knipperlichten bijzonder weinig te maken met het rijden op LPG. Kunnen we weer ontopic?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Standeman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:13:
[modbreak]Zover ik kan beoordelen hebben knipperlichten bijzonder weinig te maken met het rijden op LPG. Kunnen we weer ontopic?[/]
Daarvoor hebben we deze: [DIY] Het auto klussen & vragen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Standeman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:13:
[modbreak]Zover ik kan beoordelen hebben knipperlichten bijzonder weinig te maken met het rijden op LPG. Kunnen we weer ontopic?[/]
In dit geval is er mogelijk de eenvoudige relatie: gigantisch veel kilometers met een relatief oude auto en het daarom optreden van vage elektrische problemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

Slechte electronica / vreemde electrische problemen is nou eenmaal een kenmerk van franse auto's :P
Its a feature, not a bug!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Zou je daar relevante statistieken van hebben, dan is er waarschijnlijk geen relatie met het land van herkomst te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Gisteren kwam ik er achter dat mijn Honda Jazz de brandstofindicatie blijkbaar extrapoleert onder een zeker punt. Ik had een tijdje op benzine gereden en ik denk dat de tank ongeveer halfleeg was. In de kilometers erna bleef de tankindicatie dalen en gisteren ging het benzinelampje branden, dus ik dacht dat hij misschien per ongeluk op benzine had gereden. Ik heb er 10L V-power in gestopt om zeker te zijn dat ik nog kon starten in anticipatie van een goedkopere benzine-optie ergens in de toekomst, en toen stond de indicator opeens op ~80%... Dit gebeurt niet zolang de tank vol is (heb al enkele duizenden km gereden met een volle bezinetank), maar (blijkbaar) vanaf een bepaald punt. Onder de ~50% heb je bij deze auto's dus eigenlijk geen goede methode om te zien hoeveel benzine je eigenlijk in de tank hebt. Het lijkt er op dat je de computer niet kan misleiden door alleen de benzinedop open te doen en weer te sluiten, dat heb ik getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Involvement schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:09:
Gisteren kwam ik er achter dat mijn Honda Jazz de brandstofindicatie blijkbaar extrapoleert onder een zeker punt. Ik had een tijdje op benzine gereden en ik denk dat de tank ongeveer halfleeg was. In de kilometers erna bleef de tankindicatie dalen en gisteren ging het benzinelampje branden, dus ik dacht dat hij misschien per ongeluk op benzine had gereden. Ik heb er 10L V-power in gestopt om zeker te zijn dat ik nog kon starten in anticipatie van een goedkopere benzine-optie ergens in de toekomst, en toen stond de indicator opeens op ~80%... Dit gebeurt niet zolang de tank vol is (heb al enkele duizenden km gereden met een volle bezinetank), maar (blijkbaar) vanaf een bepaald punt. Onder de ~50% heb je bij deze auto's dus eigenlijk geen goede methode om te zien hoeveel benzine je eigenlijk in de tank hebt. Het lijkt er op dat je de computer niet kan misleiden door alleen de benzinedop open te doen en weer te sluiten, dat heb ik getest.
Mijn Corsa doet ongeveer hetzelfde, maar dan vanaf ~25%. Zodra dat punt wordt bereikt, zakt de meter ondanks dat er geen druppel benzine wordt verbruikt :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn 207 deed dat ook, en elke keer starten werd de benzinemeter gereset. Behalve als je onder de 120km range kwam, dan liet de meter zich niet resetten. Zo heb ik wel eens met "range 0" van Schiphol naar Joure gereden, ergens bij Emmeloord was de benzine "op". Wel spannend als je dat voor het eerst doet, je weet niet wat die ECU doet als de tank volgens dat ding leeg is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
_JGC_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:27:
Mijn 207 deed dat ook, en elke keer starten werd de benzinemeter gereset. Behalve als je onder de 120km range kwam, dan liet de meter zich niet resetten. Zo heb ik wel eens met "range 0" van Schiphol naar Joure gereden, ergens bij Emmeloord was de benzine "op". Wel spannend als je dat voor het eerst doet, je weet niet wat die ECU doet als de tank volgens dat ding leeg is :P.
Inderdaad zelfde met mijn clio 4. De range en meter lopen gewoon terug als ik op lpg rijd alsof ik op benzine aan het rijden ben. Als ik volgens de auto nog een actieradius heb van 150km en ik rijd er 300 dan ligt de meter helemaal onderin. Gelukkig blijft de auto gewoon rijden. Elke restart staat de brandstof meter weer op niveau, maar ik denk dat de meter niet meer correspondeert met de werkelijke inhoud van de tank. Als ik soms 10liter tank staat die ineens weer op 80% vol, precies wat ik hier ook lees.

Rijden op lpg blijft altijd een beetje gesjoemel met de techniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Blijkbaar heb ik te lang in oude auto's gereden dat dit me nu pas verbaast. Ben ik nu oud nu ik melancholisch terugdenk aan de oude techniek die gewoon liet zien hoeveel volume er in de tank zat? :/

Ik had eerder een Daewoo met een gasinstallatie waar men het gasniveau op de reguliere benzine-aanduiding liet zien als je omschakelde naar gas. De auto als geheel kan ik missen als kiespijn, maar dat specifieke stukje kon ik me herinneren als best elegant.

Volgens mij werkt alles tegenwoordig met databussen en communicerende chips die maken dat het erg lastig wordt om dergelijke losse functies te wijzigen zonder de hele ECU te vervangen. Het zal wel wat draden schelen, maar jammer voor de modbaarheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Involvement op 14-07-2022 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
Gelukkig heeft m'n Mitsubishi absoluut geen rare nukken op dat gebied, die geeft gewoon ongeveer wat er in de benzinetank zit, los van rijden op lpg, hoe simpeler, hoe beter op dit gebied.
Ik heb de indruk dat dat iets te maken heeft met Nedcar waar een aantal jaren diverse merken met deels dezelfde/Europese onderdelen in elkaar werden gezet.
De laatste 20 jaar zijn we weer wat afgedwaald van deze modulaire opzet bij de produktie van vehikels en zitten we weer diep in de laat-kaptalistische shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Mijn auto heeft ook last van de warmte... De koplamp rechtsvoor doet niks meer(pit is heel), cc doet t niet en er verschijnt een melding: electronisch defect.
Je kunt m nu ook starten zonder het rempedaal in te trappen, das ook niet zoals het hoort.

Met mijn obd2 dongle kan ik die code niet uitlezen, dus maar ff naar de garage om te laten uitlezen.
Even de zekeringen controleren doe je ook niet. De hele accu+bak moet eruit voordat je bij de grote zekeringkast kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Misschien een relaisspoel oververhit? Geen idee wat dit kan veroorzaken om eerlijk te zijn, de combi met andere problemen doet een ander probleem vermoeden. Wat voor auto heb je dat je niet bij de zekeringkast kan? Heb ik nog niet gezien. Anders had ik eens een multimeter op de relaiscontacten gezet om te testen of het ding zelf stuk is of de aansturing niet plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:10

psy

Teleluvr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:27:
[...]

Voor een Renault zeker... Hoor je niet veel.
Mijn volvo zit op de 535k, naar voorbeeld van die van een vriend van mij 835k. <3
Ja, dat was vroeger.

Denk je echt dat die nieuwe 2 liter Volvoblokken in een grote X90 nog van die achterlijke km standen gaan halen?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Geen idee, mijn waarneming is dat moderne motoren vaak niet eens zo veel problemen hebben en het vaak niet-motorische problemen zijn die de auto afschrijven. De tijd dat de kop er elke ton af moest is inmiddels al ruim voorbij en zelfs een goedkope Aygo, Micra of Alto gaat bij normaal onderhoud rustig 3 a 4 ton mee. In het geval van @Josefien lijkt het ook niet het motorblok zelf te zijn dat hier het einde zal inluiden van de auto, maar het feit dat de rest van de Mégane misschien wat meer naar een budget gebouwd is dan een Volvo. Een gegalvaniseerd chassis zou een aantal van mijn auto's zeker een langere levensduur hebben gegeven, en een auto die honderden kilo's meer staal bevat is minder snel doorgeroest, maar dat betaal je wel bij de nieuwprijs. Persoonlijk voel ik het niet zo dat de nieuwere Volvo-motoren minder zouden zijn, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.

Ik heb het wel knap gevonden van Volvo dat ze het voor elkaar gekregen hebben dat niet alleen de motor zo lang mee gaat, maar ook dat (bijna) elk ander onderdeel in het interieur en onder de motorkap het zo lang uithoudt. Volgens mij is dat een stuk moeilijker te bereiken. Het aantal problemen dat ik op oude auto's wel niet heb gehad met versleten schakelaars, lampjes, gordels, bekleding, rubbers, connectors, kabels, klemmetjes, actuators en sensoren is legio, en dat vaak voor ik de 250.000km bereikte. Als je 8 ton op de teller hebt staan betekent dat ook dat je tienduizenden keren hebt geschakeld, richting aan heb gegeven, lampen aan en uit hebt gezet en aan de kachel hebt gedraaid. Zodra daar meerdere onderdelen van stuk zijn wordt het snel vervelend zo een ding aan de praat te houden.

[ Voor 40% gewijzigd door Involvement op 24-07-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
psy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:40:
[...]

Ja, dat was vroeger.

Denk je echt dat die nieuwe 2 liter Volvoblokken in een grote X90 nog van die achterlijke km standen gaan halen?
Beweer ik dat dan?
Ik heb over de oud ijzer verzameling waar mensen zoals @Josefien en ik in rijden... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Ik kies mijn auto's uit op type, niet op merk, daar doel ik op. Het zeggen dat Volvo's hoge kilometerstanden halen en Renault's niet (gechargeerd) is een rare gedachte.

Als jij zo redeneert en een nieuwere V70 koopt met zo'n fijn 2.5T blok, en er dan later achter komt dat dat toch niet zo'n goed idee was op LPG omdat deze daar toch niet zo goed tegen kan als de oude 5 cylinders eind jaren 90 dan is dat gewoon zonde.

Overigens Volvo's zijn ook een stuk duurder in aanschaf, en mensen zullen er langer geld in blijven stoppen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:23:
Ik kies mijn auto's uit op type, niet op merk, daar doel ik op. Het zeggen dat Volvo's hoge kilometerstanden halen en Renault's niet (gechargeerd) is een rare gedachte.

Als jij zo redeneert en een nieuwere V70 koopt met zo'n fijn 2.5T blok, en er dan later achter komt dat dat toch niet zo'n goed idee was op LPG omdat deze daar toch niet zo goed tegen kan als de oude 5 cylinders eind jaren 90 dan is dat gewoon zonde.

Overigens Volvo's zijn ook een stuk duurder in aanschaf, en mensen zullen er langer geld in blijven stoppen.
Hier een 2.5T uit 2004 op LPG met 378k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Eli3l schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Hier een 2.5T uit 2004 op LPG met 378k op de teller.
Vaste klepstoters dus
- waarschijnlijk een klepsmeersysteem
- klepspeling regelmatig controleren
- rekening houden meet een koprevisie als je blijft doorrijden

Ik vind zo'n motor in de basis ongeschikt, en heb (helaas) daarom de V70's laten staan. Vind het een fantastische motor, maar niet direct op LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Hoe vaak zou je klepspeling moeten controleren dan? Het werk van de controle zelf is niet belemmerend zwaar of tijdrovend, en hoeft niet heel vaak te gebeuren.
Fair enough, maar dat zei je dan niet heel duidelijk en met een duidelijke implicatie dat de nieuwere wagen minder zou zijn. De waarneembare (Marktplaats ed.) correlatie tussen hoge kilometerstanden en Volvo's is relatief sterk. Dat hoeft niet causaal te zijn natuurlijk, maar ik zal zeker niet de enige zijn die dit zo heeft gezien. Kiezen op (het juiste) type, zeker als je iets nieuwers wil kopen kan alleen maar met de kennis van achteraf. Of een auto in 20 jaar en na 5 ton op de teller niet roest of hapert weet je natuurlijk pas na 20 jaar en 5 ton op de teller. :) Kiezen op merknaam is IMHO een te verantwoorden extrapolatie bij gebrek aan beter.
+1

[ Voor 7% gewijzigd door Involvement op 24-07-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Omdat er nog steeds mensen zijn die nieuw kopen. Mijn tweedehands Volvo was goedkoper dan de (tweedehands) Aygo van mijn zwager. Lang leve (forse) afschrijving de eerste jaren... _/-\o_
Onderdelen zijn ook (in verhouding) spotgoedkoop, dus daar heb ik ook niet over te klagen.

Ieder moet het voor zich weten, maar ik geniet intens van mijn 25+ jaar oude Volvo met bijbehorende km-stand. Binnenkort weer even op en neer naar Parijs!

[ Voor 7% gewijzigd door Teleluvr op 24-07-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 06:52
Teleluvr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Omdat er nog steeds mensen zijn die nieuw kopen. Mijn tweedehands Volvo was goedkoper dan de (tweedehands) Aygo van mijn zwager. Lang leve (forse) afschrijving de eerste jaren... _/-\o_
Onderdelen zijn ook (in verhouding) spotgoedkoop, dus daar heb ik ook niet over te klagen.

Ieder moet het voor zich weten, maar ik geniet intens van mijn 25+ jaar oude Volvo met bijbehorende km-stand. Binnenkort weer even op en neer naar Parijs!
Toen Volvo’s nog Zweeds degelijk waren en een ECHTE Volvo.
Een Volvo is nooit goedkoop geweest en met de nieuwe XC90 is het helemaal bar:

https://www.autoweek.nl/a...ot-minst-betrouwbare-auto

Betrouwbaarheidscijfers per automerk 2021
Mitsubishi: 8,4
Suzuki: 8,3
Mazda: 8,2
Subaru: 8,1
Honda|Mini|Toyota: 8,0
Kia: 7,6
BMW|Seat: 7,4
Mercedes-Benz|Lexus: 7,3
Hyundai: 7,2
Dacia: 6,9
Fiat: 6,8
Alfa Romeo|Skoda: 6,7
Nissan|Opel: 6,6
Volvo: 6,5
Peugeot: 6,4
Audi: 6,3
Ford|Renault: 6,2
Citroën: 6,1
Volkswagen: 6,0
Tesla: 5,2

Japan en Zuid Korea zal altijd bovenaan de betrouwbaarheids lijst staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Al zulke "onderzoeken" moeten ook een korrel zout genomen worden. Een "onderzoek" van de consumenten bond 1 jaar terug:

https://www.consumentenbo...11p20-automankementen.pdf

Een Polo 6R (5.5) en Polo 6C (7.5) vs een Ibiza (9.0), waarbij die exact dezelfde techniek deelt als de Polo. Of een Suzuki Splash (8.2) vs een Opel Agila (7.0), exact dezelfde auto maar toch een verschillend cijfer. Kia ix20 (8.1) vs Kia Venga (6.5) exact hetzelfde verhaal. Aygo (8.0), 107 (6.7).

Überhaupt zie je in zulke onderzoeken amper terug wat de defecten zijn, al blijkt dat bij "WhatCar" wel te worden meegenomen? Tevens zie ik ook nergens of een hoeveelheid gereden kilometers worden meegenomen: een XC90 rijdt vaak meer dan een gemiddelde Yaris bijvoorbeeld. Al lijken er uit je lijstje te zien exact dezelfde "resultaten" uit te komen als bij de Consumentenbond :X Gewoon over genomen?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

MK_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:18:
Al zulke "onderzoeken" moeten ook een korrel zout genomen worden. Een "onderzoek" van de consumenten bond 1 jaar terug:

https://www.consumentenbo...11p20-automankementen.pdf

Überhaupt zie je in zulke onderzoeken amper terug wat de defecten zijn, al blijkt dat bij "WhatCar" wel te worden meegenomen? Tevens zie ik ook nergens of een hoeveelheid gereden kilometers worden meegenomen: een XC90 rijdt vaak meer dan een gemiddelde Yaris bijvoorbeeld. Al lijken er uit je lijstje te zien exact dezelfde "resultaten" uit te komen als bij de Consumentenbond :X Gewoon over genomen?
Ik vind zelf de ADAC cijfers wel een goede bron, leuk leesvoer als je een beetje duits kan.

https://www.adac.de/rund-...nne/adac-pannenstatistik/

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die statistieken zullen vast kloppen, maar vaak wordt zoiets op een grote bult geschoven en in een artikeltje uitgelegd waarna er praktisch geen nuttige info meer is.

Merkstatistieken zijn zo generiek en een samenraapsel van zoveel modellen en types dat je daar niks voor kunt zeggen.

Ik heb hier BMW rijders zitten, paar duizend euro onderhoud of reparatie hoort er gewoon bij. Niemand die er moeilijk over doet. Collega koopt gewoon een 1 serie met THP motor, het is BMW dus het is goed... VAG auto's met distributiekettingen die verspringen, dure motorrevisies, wordt gewoon afgetikt en vergeten.
En dan heb ik een keer de dynamo van mijn Peugeot versleten na 360.000km, gooi ik er 100 euro en een paar uurtjes sleutelen tegenaan en dan is het franse troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik lees die statistieken ook nooit, de cijfertjens worden gedomineerd door een hoop onbenulligheidjes waarvoor de doorsnee consument aan de heidenen (garage) is overgeleverd en die ik zelf makkelijk en/of goedkoop oplos.
Ik rij ook auto's die al jaren niet meer voorkomen in de statistieken....

[ Voor 14% gewijzigd door Keezx op 25-07-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Vaste klepstoters dus
- waarschijnlijk een klepsmeersysteem
- klepspeling regelmatig controleren
- rekening houden meet een koprevisie als je blijft doorrijden

Ik vind zo'n motor in de basis ongeschikt, en heb (helaas) daarom de V70's laten staan. Vind het een fantastische motor, maar niet direct op LPG.
Veel hangt af van je rijgedrag. Ik heb een S80/2.5T met een Vialle LPI installatie, smeersysteem en vaste stoters gehad. Bij 300.000km heb ik de kleppen laten controleren en afstellen. Alle kleppen hadden nog voldoende speling. Uiteraard heb ik alle kleppen op maximaal toegelaten speling laten zetten, maar echt nodig was dat nog niet. Ik heb de auto verkocht met 350.000km op de klok omdat ik wat leukers tegenkwam (S80/V8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:40:
Die statistieken zullen vast kloppen, maar vaak wordt zoiets op een grote bult geschoven en in een artikeltje uitgelegd waarna er praktisch geen nuttige info meer is.

Merkstatistieken zijn zo generiek en een samenraapsel van zoveel modellen en types dat je daar niks voor kunt zeggen.

Ik heb hier BMW rijders zitten, paar duizend euro onderhoud of reparatie hoort er gewoon bij. Niemand die er moeilijk over doet. Collega koopt gewoon een 1 serie met THP motor, het is BMW dus het is goed... VAG auto's met distributiekettingen die verspringen, dure motorrevisies, wordt gewoon afgetikt en vergeten.
En dan heb ik een keer de dynamo van mijn Peugeot versleten na 360.000km, gooi ik er 100 euro en een paar uurtjes sleutelen tegenaan en dan is het franse troep.
Wij hadden voor onze huidige BMW2 serie een Golf 6, 1.6TDi. Fijne auto, maar daar hebben we toch aardig wat dure reparaties aangehad(de polo's daarvoor idem). oa kapotte turbo en EGR.

Nu met die BMW moet de koppeling vervangen worden, t ding heeft amper 80k op de klok. Welliswaar is het een lesauto(die vorige ook), maar dat zou niet uit moeten maken.

Mijn E46 was de meest verschrikkelijke auto die ik ooit heb gehad. Wat een rampenbak was dat zeg! Mn Grand Scenic heeft me kwa degelijkheid blij verast! Al begint het einde toch wel in zicht te komen vrees ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Bouke-p schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:44:
Nu met die BMW moet de koppeling vervangen worden, t ding heeft amper 80k op de klok. Welliswaar is het een lesauto(die vorige ook), maar dat zou niet uit moeten maken.
Hoezo niet eigenlijk? Het is waar dat 80k voor een koppeling niet veel is, maar in een lesauto wordt toch juist veel geoefend met accelereren en het laten opkomen van koppelingen, zeker als je het op een 'per kilometerbasis' beschouwt? Van 80k snelwegrijden raakt je koppeling nauwelijks versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Involvement schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:14:
[...]

Hoezo niet eigenlijk? Het is waar dat 80k voor een koppeling niet veel is, maar in een lesauto wordt toch juist veel geoefend met accelereren en het laten opkomen van koppelingen, zeker als je het op een 'per kilometerbasis' beschouwt? Van 80k snelwegrijden raakt je koppeling nauwelijks versleten.
Omdat ie pas 10k een lesauto is en er bij lange na niet fulltime mee les gegeven word. Bij geen enkele andere auto, zelfs waar wel fulltime mee les gegeven werd en 275k+, hebben we nooit een slippende koppeling gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hermarcel schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Veel hangt af van je rijgedrag. Ik heb een S80/2.5T met een Vialle LPI installatie, smeersysteem en vaste stoters gehad. Bij 300.000km heb ik de kleppen laten controleren en afstellen. Alle kleppen hadden nog voldoende speling. Uiteraard heb ik alle kleppen op maximaal toegelaten speling laten zetten, maar echt nodig was dat nog niet. Ik heb de auto verkocht met 350.000km op de klok omdat ik wat leukers tegenkwam (S80/V8)
Ja dat van het rijgedrag is zeker van grote invloed. Ik heb ook het vermoeden dat de LPi installaties iets minder klepslijtage veroorzaken maar heb dit nooit echt ergens bevestigd kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05

superwashandje

grofheid alom

ook op lpg? wat is je verbruik ongeveer? ben ik altijd wel benieuwd naar ;)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Wie van jullie heeft veel ervaring met tanken in Frankrijk?
Ik tank met enige (toeristische...) regelmaat LPG in Belgie, geen enkel probleem met verloop. Vaak gewoon semi-onbemand, als in, pin-betaling, tanken en het bedrag wordt netjes afgeschreven zonder reservering of wat dan ook.
Hoe zit dit in Frankrijk? Wat zijn de fijne merkpompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
superwashandje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:57:
[...]

ook op lpg? wat is je verbruik ongeveer? ben ik altijd wel benieuwd naar ;)
plm 1:7,5 bij rustig rijden. Zit ook een Vialle LPI in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:25

AvK

Ready Set Go

Teleluvr schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:00:
Ik tank met enige (toeristische...) regelmaat LPG in Belgie, geen enkel probleem met verloop. Vaak gewoon semi-onbemand, als in, pin-betaling, tanken en het bedrag wordt netjes afgeschreven zonder reservering of wat dan ook.
Total.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20
Teleluvr schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:00:
Wees voorbereid op veel naar binnen lopen om vooraf te betalen. Kom de laatste jaren regelmatig (als in minimaal 2x per jaar) in/door Frankrijk en het wordt steeds meer dat de pomp niet wordt vrijgegeven voor je een x bedrag hebt betaald/laten reserveren. (en snelweg/dorpen/steden maakt niet uit) Bijna geen enkele pomphouder kan/wil je duidelijk maken wat er gebeurt als je een te groot bedrag vooruit betaald en dus minder nodig hebt. Rij daarom de laatste jaren steeds vaker niet met een volle tank weg bij de benzine pompen waar er vooraf betaald moet worden.
Qua merken is er weinig verschil is mijn ervaring.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:25

AvK

Ready Set Go

tabaqui schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Wees voorbereid op veel naar binnen lopen om vooraf te betalen. Kom de laatste jaren regelmatig (als in minimaal 2x per jaar) in/door Frankrijk en het wordt steeds meer dat de pomp niet wordt vrijgegeven voor je een x bedrag hebt betaald/laten reserveren. (en snelweg/dorpen/steden maakt niet uit) Bijna geen enkele pomphouder kan/wil je duidelijk maken wat er gebeurt als je een te groot bedrag vooruit betaald en dus minder nodig hebt. Rij daarom de laatste jaren steeds vaker niet met een volle tank weg bij de benzine pompen waar er vooraf betaald moet worden.
Kom regelmatig in Frankrijk. Wel duidelijk buiten de toeristische gebieden tot op zekere hoogte.
Vooruit betalen heb ik nog niet mee gemaakt. Wel dat je je pas in moet voeren voor automatische betaling nadat je getankt hebt. Zoals bij onbemande pompen gebruikelijk is.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
Keezx schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:01:
Ik post hier even een probleem(pje) met m'n Mitsubishi Space Star 1.6 16V uit 2005 met 283000 km op de klok, dat hij al een maand of 6 heeft.
Motor start en rijdt perfect op benzine, maar na de koude start loopt ie , na overschakelen op LPG eerst niet 100% lekker en trekt ook slecht en ook niet goed stationair, wat soms best wel vervelend is (bij het eerste stoplicht schakelt ie , zodra je gas geeft om op te rijden, over en valt dan bijna of helemaal uit).
Na een paar 100 meter is dat voorbij en is van LPG niks meer te merken, de periode van bokkig lopen duurt van enkele seconden tot wel enkele kilometers, maar vedrwijnt altijd, echt uitvallen doet ie tijdens normaal rijden nooit.
Rijdt overigens perfect op LPG, verbruik is plm. 1 op 11,5 , wel gebruikt ie meer benzine dan me lief is (15 liter per maand op pakweg 1600 km)
Ik heb het idee dat het (buiten)temperatuurgerelateerd is, 's winters is het erger.
Na een beurtje met o.a. nieuwe bougies/olie leek het over te zijn , maar niet dus.
LPG installatie is AG Teleflex GFI, met druksensor in de toevoerslang dus.
Ik kan wel lukraak onderdelen gaan vervangen, maar mogelijk herkent iemand dit....
Het lijkt erop dat dit na pakweg 3/4 jaar, enigszins tobben, toch opgelost is...
Diverse dingen gedaan die geen effect hadden , ben ik een paar weken geleden begonnen bij elke paar liter benzine wat Flashlube Injector Cleaner in de tank te gooien en een paar dagen geleden ging het ineens vrijwel meteen na het omschakelen op LPG goed, alleen nog even kort inhouden en meteen goed rond lopen.
Tot nu toe een dag of 5 okee en geen enkele keer meer slecht gelopen.
De gouden tip was toch van @Signor Doekie, hulde daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
Fijn dat dit geholpen heeft en dit is tevens een goedkope fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Volgens mij heb ik een "dish" adapter nodig om in Tsjechië te tanken?
https://www.camperpassie.nl/lpg-vulnippel-dish.html
Ik vertrek komend weekend al en denk er helaas nu pas aan |:(

En is LPG in Tsjechië ook alleen tijdens openingstijden te tanken? En is het altijd af te rekenen met een NL'se bankpas/creditcard of heb je zoals in Duitsland veel van die pompen die alleen lokale betaalpassen accepteert? Ik zie al dat in Tsjechië het aanbod langs de snelwegen beperkt is.

---

Verder, de gekke kabel-storingen aan de LPG-installatie zijn niet opgelost. Garage heeft geen tijd gehad en de problemen zijn tijdelijk verdwenen na (weer) rommelen aan de kabelboom 8)7 Deze keer viel door het gerommel de motor uit om toen niet meer te starten... bleek de isolatie van beide draden v/d BDP-sensor vergaan en tegen elkaar te zitten :X Door warme motor moeilijk bij te komen, dus provisorisch een tape'tje omheen geknepen en rijden :$

En defecte RAW rechts... is de UCH ;( Ik heb die uit de sloper gehaald, werkt dan, maar kan natuurlijk niet starten door de immobilizer. Een bedrijf via de garage die het kon wegschrijven reageerde niet, iemand die ik zelf vond in Veendam boekte geen succes, morgen gaat 'ie naar Barneveld... laatste poging voor de vakantie. Enige zorg is of tacho-signaal via UCH gaat en na wisselen blijft werken, is de enige functie die niet getest kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
tabaqui schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Vooruitbetaling is heel veel landen gebruikelijk in bijvoorbeeld de avonduren.
Als je teveel hebt betaald krijg je het verschil gewoon terug als je weer naar binnen loopt.
In Frankrijk Italië Spanje komt het o.a voor bij grote pompen langs de snelweg en wordt aan gezet als het heel druk is om het overzicht te houden op eventuele doodrijders wat dan dus niet meer voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Josefien schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:52:
Volgens mij heb ik een "dish" adapter nodig om in Tsjechië te tanken?
https://www.camperpassie.nl/lpg-vulnippel-dish.html
Ik vertrek komend weekend al en denk er helaas nu pas aan |:(

CUT
Dat is de vanouds bekende "Italienippel", waarvan ik zou verwachten dat zo ongeveer iedere LPG rijder die wel aan boord heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Keezx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]
Dat is de vanouds bekende "Italienippel", waarvan ik zou verwachten dat zo ongeveer iedere LPG rijder die wel aan boord heeft...
Ik heb die enkel aan boord omdat ik die gekregen heb van de eerste eigenaar van de auto... Nog nooit gebruikt, en heb hem nu 6 jaar :p Ligt wel al 6 jaar in de armsteun :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Keezx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik koop niet graag iets wat ik niet gebruik en zodoende heb ik alleen een europa-nippel voor de landen waar ik kom, namelijk België, Luxemburg en Duitsland :D

Blijkbaar is die Italië-nippel in Frankrijk ook nodig, maar sinds LPG ben ik niet verder dan Lille gekomen en dus nooit hoeven tanken daar :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Keezx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Het lijkt erop dat dit na pakweg 3/4 jaar, enigszins tobben, toch opgelost is...
Diverse dingen gedaan die geen effect hadden , ben ik een paar weken geleden begonnen bij elke paar liter benzine wat Flashlube Injector Cleaner in de tank te gooien en een paar dagen geleden ging het ineens vrijwel meteen na het omschakelen op LPG goed, alleen nog even kort inhouden en meteen goed rond lopen.
Tot nu toe een dag of 5 okee en geen enkele keer meer slecht gelopen.
De gouden tip was toch van @Signor Doekie, hulde daarvoor.
Mijn oud-Nissan dealer waar ik mijn Renault Laguna nog steeds in onderhoud heb doet echt elk jaar weer zo'n flesje injector cleaner in de benzinetank. Doet hij alleen bij LPG auto's. Ik heb echt geen idee of dit echt werkt maar dit valt bij mij in de categorie "baat het niet dan schaadt het ook niet".

Injector Cleaner Ja, Nee, Waarom, Welke?

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 27-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Ik koop niet graag iets wat ik niet gebruik en zodoende heb ik alleen een europa-nippel voor de landen waar ik kom, namelijk België, Luxemburg en Duitsland :D
Fair enough, maar gebruiken ze dat schoteltje in Duitsland niet ook? Ik heb soms het idee dat ze zich aanpassen richting de grenzen met een andere vuldop, want ik heb zeker weten eens zo een schotel moeten gebruiken in het oosten van Duitsland. Gek he? Ik rijd blijkbaar zo weinig het land uit dat ik het niet eens zeker weet. :s

Die schoteltjes vind ik verder trouwens de minste van de courante aansluitingen, ik heb er wel lekken mee gehad als het rubber op de pomp wat uithardt. Dan gutst het er best hard uit! :o

[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 27-07-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nog even over die verloopnippels.
Ik ga over een week naar Barcelona en het schijnt dat je voor Spanje een nieuw soort verloopnippel nodig hebt. Die maar even gehaald voor de zekerheid.

https://www.anwb.nl/experts/auto/6/spanje-lpg-nippel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Involvement schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Fair enough, maar gebruiken ze dat schoteltje in Duitsland niet ook?

Die schoteltjes vind ik verder trouwens de minste van de courante aansluitingen, ik heb er wel lekken mee gehad als het rubber op de pomp wat uithardt. Dan gutst het er best hard uit! :o
Ja is zelfde.

En ik heb dezelfde ervaringen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
De z.g. Spanjenippel had eigenlijk DE Euronippel moeten worden, maar dat werd het dus niet, waardoor we nu met een stuk of 5, 6 nippels zitten
Een complete set van 3 of 4 gangbare nippels is trouwens meestal veel goedkoper dan die dingen los kopen...

[ Voor 27% gewijzigd door Keezx op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
psy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:49:
[...]

Mijn oud-Nissan dealer waar ik mijn Renault Laguna nog steeds in onderhoud heb doet echt elk jaar weer zo'n flesje injector cleaner in de benzinetank. Doet hij alleen bij LPG auto's. Ik heb echt geen idee of dit echt werkt maar dit valt bij mij in de categorie "baat het niet dan schaadt het ook niet".

Injector Cleaner Ja, Nee, Waarom, Welke?
Ik sloeg het nut van dat spul ook niet hoog aan, maar het blijkt wel degelijk te werken.
Nadruppelende injectors merk je niks van als je alleen op benzine rijdt, maar op LPG dus wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Involvement schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Fair enough, maar gebruiken ze dat schoteltje in Duitsland niet ook? Ik heb soms het idee dat ze zich aanpassen richting de grenzen met een andere vuldop, want ik heb zeker weten eens zo een schotel moeten gebruiken in het oosten van Duitsland. Gek he? Ik rijd blijkbaar zo weinig het land uit dat ik het niet eens zeker weet. :s

Ik heb 'm in Duitsland nog nooit gezien. Maar ik kom meestal niet verder dan NRW. Ja, ik meen een keer ergens rond Duisburg een vreemd tankpistool te hebben gezien op 1 v/d pompen die niet paste, misschien was dat er eentje :D M'n laatste keer in Oost-Duitsland was in de zomer van 2018, net voordat ik LPG liet inbouwen :P
Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste