Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Geen idee of ze dat achteraf bij iedereen 'zomaar' doen.Zewatanejo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:32:
[...]
Doet men dit dan als je het vraagt? Ik heb dat nog nooit gehoord. Ik zou het wel fijn vinden net wat meer km te kunnen rijden op één tank, mits het veilig blijft uiteraard.
Mij valt op dat het verbruik van mjjn Volvo x70 op LPG in de zomer lager is dan in de winter. Het scheelt ongeveer 1liter op 10 km. Hoe zou dat te verklaren zijn?
Ik heb het bij inbouw direct aangekaart en kreeg meteen de reactie dat het geen probleem was, daar maken ze een vakkundige undercover notitie van voor het personeel
Kan eruit, is heel simpel , maar wel illegaal.
Ik heb het zelf gedaan omdat die klep bij mij defect was en ik niet meteen een vervanging had, ik was niet echt geinteresseerd in > 40 liter tanken.
Een bedrijf dat zoiets doet , bevindt zich op glad ijs..
[ Voor 34% gewijzigd door Keezx op 05-07-2022 23:40 ]

Of achter opkrikken.
leeg
10 liter meer schiet meer op, maar dat lukt niet zonder flinke ingrepen.
Overigens is het vermoedelijk wel mogelijk het stangetje van de vlotter zo te verbuigen dat er pakweg 90% in gaat, levert een liter of 5 winst en je houdt een buffertje.
Zeg ik absoluut niet uit ervaring

leeg
De Renault kwam vandaag terug v/e onderhoudsbeurt. Verse olie, remvloeistof en brandstoffilter
Twee "kleinigheidjes" die niet zijn gerepareerd maar wel afgelopen weken stuk zijn gegaan:
- Deurgreep buitenkant rechtsachter. Waars. gebroken van binnen. Een jaar geleden ook al, toen met veel gepriegel zelf vervangen met deeltjes uit 2 sloopauto's. Bij vorige eigenaar is hij ook al stuk geweest, want het was de enige niet in kleur mee gespoten deurgreep toen ik 'm kocht
- Raam passagierszijde is 1x uit de sponning gelopen. Lijkt erop dat de gleuf in het raamrubber aan het slijten is (of de vleugeltjes aan het glas). Goed onderdeel is mogelijk lastig te krijgen.
Ik ben nu in Portugal. Het gaat de komende dagen meer dan 40 graden worden. Die 80% vullimiet is er niet voor niks.
Ik woon ten westen van Schiphol, werk in Utrecht óf Vianen en tank in Amersfoort. Kost mij zo'n 30km omrijden. Met name omdat ik 's nachts (door mijn werktijden) elke keer met een lege LPG tank sta is dit het meer dan waard. Afgelopen keer 0,769/l bij Neerduist. En dat twee keer per week...PP_Sound schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:42:
Dat is het voordeel van in het midden van NL wonen.
Misschien maar overplaatsing aanvragen naar Amersfoort, dan ligt Neerduist zelfs op de route, al is het dagelijks 5km extra enkele reis
Dus heeft het invloed ?Keezx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:32:
Bij mij niet, voorheen had ik 4 LEDjes bij een volle tank , dat was toen 30 liter (het systeem werkte al tijden niet goed) en nu met krap 40 liter ook 4 LEDjes.
Als je die vlotter verbuigt heeft dat invloed op je tankweergave, waar 4/4 leds eerst 30L was is het nu 40L, dus 2/4 was 15L en is nu 20L (tenzij je de led weergave van de tankmeter af kan stellen klopt daar doorgaans geen drol van, maar goed, theoretisch klopt het)
Klopt, die 80% vullimiet is er zodat het systeem zoveel mogelijk idiot proof is.Hermarcel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 01:17:
[...]
Ik ben nu in Portugal. Het gaat de komende dagen meer dan 40 graden worden. Die 80% vullimiet is er niet voor niks.
Hij is dus wel (veilig) te verwijderen of aan te passen, maar dan leg je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker en niet bij de fabrikant en het is niet meer idiot proof.
Qua analogie een beetje vergelijkbaar met overklokken denk ik, alleen de gevolgen van de meltdown zijn waarschijnlijk wat anders
leeg
Ik merk niks van de invloed op het niveau, dus ik denk dat de niveau-indicatie niet aan de vulklep of vlotter is gekoppeld.
Uiteraard moet je niet als een zombie daar mee omgaan.
Overigens krijg ik m'n tank nog steeds niet vol om onduidelijke redenen.
[ Voor 27% gewijzigd door Keezx op 08-07-2022 10:01 ]
Ja dat heb ik ook eens gehad: open je het raam op de snelweg voor wat verkoeling (want die auto had geen airco), dondert het hele raam in de deur.Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:33:
- Raam passagierszijde is 1x uit de sponning gelopen. Lijkt erop dat de gleuf in het raamrubber aan het slijten is (of de vleugeltjes aan het glas). Goed onderdeel is mogelijk lastig te krijgen.

Dat kon ik toen met wat gepriegel weer terug krijgen, maar het onderliggende defect heb ik voor het afschrijven van die (eveneens Franse) auto niet meer aangepakt. Ik vermoed dat het misschien kan helpen de rails licht in te smeren met wat vaseline (geen smeer).
Bij Fieten in 's Heerenbroek is het momenteel €0,799/L. Niet het aller-allerlaagste, maar goed genoeg voor mij. De pomp is bovendien 24/7 geopend. In mijn specifieke geval haal ik vanaf daar op 100km/h net wel of net niet elke uithoek en terug behalve misschien Zeeuws Vlaanderen (maar ja, dan maak ik wel een tussenstop bij jou in de buurt @JosefienJosefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:41:
Ik heb ook het geluk dat ik hier vrij dichtbij huis uitzonderlijk goedkoop kan tanken. Maar helaas red ik daarmee niet elke Nederlandse uithoek retour
[ Voor 14% gewijzigd door Involvement op 08-07-2022 14:13 ]
Wat is je huidige km standJosefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:41:
Ik heb ook het geluk dat ik hier vrij dichtbij huis uitzonderlijk goedkoop kan tanken. Maar helaas red ik daarmee niet elke Nederlandse uithoek retour
Bij deze loopt hij er juist uit bij omhoog doen. Het mechaniek is nog goed. Bij het sluiten wordt de ruit naar boven geduwd en in de ruit zit een vleugeltje die in een gleuf v/h raamrubber loopt zodat de ruit recht omhoog gaat. Maar één ervan is nu dus versleten waardoor er soms dit gebeurt:Involvement schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:04:
[...]
Ja dat heb ik ook eens gehad: open je het raam op de snelweg voor wat verkoeling (want die auto had geen airco), dondert het hele raam in de deur.![]()
Dat kon ik toen met wat gepriegel weer terug krijgen, maar het onderliggende defect heb ik voor het afschrijven van die (eveneens Franse) auto niet meer aangepakt. Ik vermoed dat het misschien kan helpen de rails licht in te smeren met wat vaseline (geen smeer).

Op tijd stoppen met omhoog doen en hij gaat voorlopig niet stuk. Doorgaan en de ruit kantelt verder en trekt het mechaniek kapot. Dat is aan de bestuurderszijde jaren geleden eens gebeurt, toen liep hij er vaak uit omdat het vleugeltje aan de ruit deels was gebroken (en die is een soort van gepopnageld door het glas, waardoor ik destijds de hele ruit had vervangen door eentje v/d sloop).
In Rotterdam scheelt dan niet veel, 0,769 nu.Involvement schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Bij Fieten in 's Heerenbroek is het momenteel €0,799/L. Niet het aller-allerlaagste, maar goed genoeg voor mij. De pomp is bovendien 24/7 geopend. In mijn specifieke geval haal ik vanaf daar op 100km/h net wel of net niet elke uithoek en terug behalve misschien Zeeuws Vlaanderen (maar ja, dan maak ik wel een tussenstop bij jou in de buurt @Josefien).
Zelfs met 100 rijden red ik niet alle uithoeken. Als ik bij bijv. een vriend in Noord-Groningen ben geweest dan zou ik bijna 1 op 15 moeten rijden om het op een tank te halen
Halverwege de 542k. Een miljoen gaat 'ie niet meer halen, vrees ik
vind dit al een hele prestatieJosefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:59:
Halverwege de 542k. Een miljoen gaat 'ie niet meer halen, vrees ik

Voor een Renault zeker... Hoor je niet veel.
Mijn volvo zit op de 535k, naar voorbeeld van die van een vriend van mij 835k.

Bij mijn laguna was de ruit ook eens plots foetsie, kabel gebroken, uiteindelijk via ebay uit turkije een vervangingssetje besteld. Ging best prima, behalve dat het de eerste keer open krijgen van die deur panelen nogal een crime was (lang leven alle kit en plakzooi die er zag naast al het geklik en geschroef.Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:59:
[...]
Bij deze loopt hij er juist uit bij omhoog doen. Het mechaniek is nog goed. Bij het sluiten wordt de ruit naar boven geduwd en in de ruit zit een vleugeltje die in een gleuf v/h raamrubber loopt zodat de ruit recht omhoog gaat. Maar één ervan is nu dus versleten waardoor er soms dit gebeurt:
[Afbeelding]
Op tijd stoppen met omhoog doen en hij gaat voorlopig niet stuk. Doorgaan en de ruit kantelt verder en trekt het mechaniek kapot. Dat is aan de bestuurderszijde jaren geleden eens gebeurt, toen liep hij er vaak uit omdat het vleugeltje aan de ruit deels was gebroken (en die is een soort van gepopnageld door het glas, waardoor ik destijds de hele ruit had vervangen door eentje v/d sloop).
Tijdelijk een tijdje rond gereden met een op maat gezaagd houten latje in de deur onder het glas.
En het was wat gepiel omdat mechanisme er allemaal uit en weer in te krijgen , niet al te veel ruimte en gehannes met een ruit die best wat weegt, maar goed het doet het weer
Wel of en toe wat vaseline op de rubbers etc.
(lang leve de poolse youtube videos wat dat betreft)
Lijkt op wat ik had, ik denk dat de vorm van de ruit maakte dat hij bij mij veel verder kantelde. Is inmiddels al wel een jaar of tien terug, dus mijn herinnering is wat wazig... 120km/h rijden maakt de ervaring van een klein kiertje verwachten en een gat krijgen direct ook wat dominanter. Zou best kunnen dat de daadwerkelijke kier kleiner was dan dat van een volledig in de deur gevallen raam.Josefien schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:59:
Bij deze loopt hij er juist uit bij omhoog doen. Het mechaniek is nog goed. Bij het sluiten wordt de ruit naar boven geduwd en in de ruit zit een vleugeltje die in een gleuf v/h raamrubber loopt zodat de ruit recht omhoog gaat. Maar één ervan is nu dus versleten waardoor er soms dit gebeurt:
[Afbeelding]

[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 09-07-2022 00:26 ]
Waarschijnlijk zit er een paar liter lucht in.Keezx schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:59:
Ik heb helemaal geen vlotter en vulklep meer....
Ik merk niks van de invloed op het niveau, dus ik denk dat de niveau-indicatie niet aan de vulklep of vlotter is gekoppeld.
Uiteraard moet je niet als een zombie daar mee omgaan.
Overigens krijg ik m'n tank nog steeds niet vol om onduidelijke redenen.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Vroeger kon je dat afblazen met een kraantje, maar dat zit er niet meer op.
Nu zit ik in een dubio. Momenteel rijdt ik een BMW 1 serie F20 uit 2018 met inmiddels 140k op de teller. Is het verstandig om hier een LPG installatie in te laten bouwen of toch te kijken om de auto in te ruilen. Ik kwam tegen de Renault Clio bi-fuel aan… maar dan lever ik wel in qua auto en luxe.
Wie o wie heeft advies wat te doen..
Is een motor met directe injectie. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar beperkt het aantal toe te passen systemen nogal. Prins heeft die motor op de VSI-DI lijst staan, zou dus gewoon mogelijk moeten zijn.
De garage gaf als advies de alarmlicht schakelaar te checken, maar het probleem blijft zelfs met afgekoppelde alarmlichtschakelaar. Dat de richtingaanwijzer schakelaar stuk is lijkt me stug, dan zouden de alarmlichten wèl normaal moeten werken.
De aansturing en relais voor het knipperlicht zit voor zover ik weet geïntegreerd in de UCH ("comfortmodule") en door de startonderbreker niet zomaar te vervangen. Ik hoop niet dat dat stuk is...

[YouTube: Knipperlicht rechts storing]
Het is een Franse auto... zou me niks verbazen dat je ergens een zwevende massa hebt in je achterlichtunit.
Heb dit ooit gehad bij een VW Golf, heeft heel lang geduurd voor ik daar achter was, toen de groene pijl in het dashboard ging branden bij het indrukken van het rempedaal wist ik pas wat het was. Destijds ook nieuwe lampjes, knipperlicht relais en schakelaar ingezet, hielp allemaal niks.
Ik zet ook geld in op massa..._JGC_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:03:
@Josefien Heb je ook andere lampen die mee oplichten als je knipperlicht aanzet? Of lampen die mee pulseren met het knipperlicht als je die lampen aan hebt?
Het is een Franse auto... zou me niks verbazen dat je ergens een zwevende massa hebt in je achterlichtunit.
Heb dit ooit gehad bij een VW Golf, heeft heel lang geduurd voor ik daar achter was, toen de groene pijl in het dashboard ging branden bij het indrukken van het rempedaal wist ik pas wat het was. Destijds ook nieuwe lampjes, knipperlicht relais en schakelaar ingezet, hielp allemaal niks.
Zie ook:
YouTube: How to fix Renault Megane 2 issue with fast flashing signal lights
Ik heb gekeken of er andere lampen meebranden, maar dat is niet het geval. De dimverlichting aan of uit zetten maakt geen verschil.
Wat past echt vervelend was, niet werkende remlichten, waar ik pas weken later achter kwam. En mij maar opwinden over al die mensen die zie dicht op mij zaten... Achteraf, schaam, schaam...
Hier hetzelfde... ik had de units links en rechts van die golf omgewisseld vanwege de verrotte massa aansluiting. Leken hetzelfde, alle lampen deden het... behalve de remlichten. Kwam ik pas een paar dagen later in Duitsland achter toen iemand bij een stoplicht uitstapte en het me kwam vertellen.Teleluvr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:47:
Zonder gekheid, zonder knipperlichten rijden, ik heb als brave borst stoutere dingen gedaan. Gewoon extra goed opletten en rekening houden dat ze het niet doen.
Wat past echt vervelend was, niet werkende remlichten, waar ik pas weken later achter kwam. En mij maar opwinden over al die mensen die zie dicht op mij zaten... Achteraf, schaam, schaam...
Min auto heeft een panoramadak, heel erg leuk en fantastich natuurlijk. Ook omdat m'n airco defect is, zou t mooi zijn als t dak open kan.
Nu gaat openen vlekkeloos, maar dicht niet echt. Ik denk dat de rails gesmeerd moeten worden, heeft iemand van jullie enig idee welk vet t beste is?
[ Voor 40% gewijzigd door Wok op 13-07-2022 21:06 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Voor die rit vanavond zal het wel goed gaan. Maar ja... als het echt die UCH is is het niet morgen gerepareerd. In de stad en overdag in drukte rijden zonder richtingaanwijzer is toch wat vervelenderTeleluvr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:47:
Zonder gekheid, zonder knipperlichten rijden, ik heb als brave borst stoutere dingen gedaan. Gewoon extra goed opletten en rekening houden dat ze het niet doen.

Ik zit een beetje te denken of de knipper functie niet makkelijk te overbruggen is met een universele knipperlichtrelais? Grootste probleem lijkt mij het uitzoeken welke draden naar de lichten en de schakelaar gaat.
Als het daadwerkelijk in de UCH zit gaat het niet makkelijk (en zeker niet goedkoop) hersteld kunnen worden.
Vrolijk wordt je daar niet van, maar je moet toch wat...
Heb ik 35 jaar geleden eens in Spanje tegen nieuwjaar gedaan toen m'n schoonvader het afraadde met een Spaanse garage in zee te gaan.
2 Uurtjes op de vrijwel verlaten camping wat geknutseld met bedrading (die ik toevallig bij me had) en het werkte genoeg om 2200 km naar Nederland terug te rijden.
EDIT: BBA Rehman!
Hoe zit die UCH vast? Als het gewoon een module is die ergens vastgeschroefd zit kan je eens aan de connector schudden en kijken of het uitmaakt. In sommige gevallen loopt de massa-aansluiting via een schroef in de behuizing, dus check de bevestiging ook even.
Op de terugweg deed de rechter knipper het trouwens redelijk... onregelmatig, maar wel voldoende.
En dan kom ik erachter dat als de motor uit is, hij het nagenoeg niet doet, maar zodra de motor gestart wordt en het toerental gestabiliseerd is, hij het heel redelijk doet. En als je de motor uitzet terwijl de knipper aan staat, blijft hij het nog een minuut doen om daarna steeds slechter te worden. Heel gek
Die UCH heb ik niet los gehad. Op foto's die ik kan vinden zit hij in een kunststof behuizing en kan de printplaat eruit.
[ Voor 11% gewijzigd door Josefien op 14-07-2022 00:43 ]

[YouTube: Knipper rechts werkt beter als de motor loopt :P]
Het zal goed mogelijk ergens een slecht contact of verbinding kunnen zijn, maar zie dat eens te vinden

En dat problemen met bedrading terugkomt op ongelegen momenten klopt. De LPG-installatie ging net namelijk weer spontaan de gasafsluiter openen toen ik het portier dichtdeed om naar huis te gaan. En wat bleek... als ik de auto ging "schudden" bijv. in de stoel hard bewegen of het portier hard dichtgooien, dan ziet de LPG-installatie even een toerentalsignaal en bij warme motor opent hij dus even de gasafsluiter (en LED wordt groen)...

[YouTube: LPG-installatie gaat aan bij "schudden" v/d auto...]
Ik ga slapen... heb er nu geen zin meer in

Hopelijk is het niet de dynamo die kuren gaat vertonen en kapot gaat.Josefien schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 01:07:
Die knipper doet het beter als de motor loopt:
[YouTube: Knipper rechts werkt beter als de motor loopt :P]
Het zal goed mogelijk ergens een slecht contact of verbinding kunnen zijn, maar zie dat eens te vinden![]()
En dat problemen met bedrading terugkomt op ongelegen momenten klopt. De LPG-installatie ging net namelijk weer spontaan de gasafsluiter openen toen ik het portier dichtdeed om naar huis te gaan. En wat bleek... als ik de auto ging "schudden" bijv. in de stoel hard bewegen of het portier hard dichtgooien, dan ziet de LPG-installatie even een toerentalsignaal en bij warme motor opent hij dus even de gasafsluiter (en LED wordt groen)...![]()
![]()
[YouTube: LPG-installatie gaat aan bij "schudden" v/d auto...]
Ik ga slapen... heb er nu geen zin meer in![]()
Als ik dit aan de garage zou vertellen kijkt 'ie waarschijnlijk ook liever de andere kant op
Franse auto
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Daarvoor hebben we deze: [DIY] Het auto klussen & vragen topicStandeman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:13:
[modbreak]Zover ik kan beoordelen hebben knipperlichten bijzonder weinig te maken met het rijden op LPG. Kunnen we weer ontopic?[/]
In dit geval is er mogelijk de eenvoudige relatie: gigantisch veel kilometers met een relatief oude auto en het daarom optreden van vage elektrische problemen...Standeman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:13:
[modbreak]Zover ik kan beoordelen hebben knipperlichten bijzonder weinig te maken met het rijden op LPG. Kunnen we weer ontopic?[/]
Its a feature, not a bug!
ora et labora
Mijn Corsa doet ongeveer hetzelfde, maar dan vanaf ~25%. Zodra dat punt wordt bereikt, zakt de meter ondanks dat er geen druppel benzine wordt verbruiktInvolvement schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:09:
Gisteren kwam ik er achter dat mijn Honda Jazz de brandstofindicatie blijkbaar extrapoleert onder een zeker punt. Ik had een tijdje op benzine gereden en ik denk dat de tank ongeveer halfleeg was. In de kilometers erna bleef de tankindicatie dalen en gisteren ging het benzinelampje branden, dus ik dacht dat hij misschien per ongeluk op benzine had gereden. Ik heb er 10L V-power in gestopt om zeker te zijn dat ik nog kon starten in anticipatie van een goedkopere benzine-optie ergens in de toekomst, en toen stond de indicator opeens op ~80%... Dit gebeurt niet zolang de tank vol is (heb al enkele duizenden km gereden met een volle bezinetank), maar (blijkbaar) vanaf een bepaald punt. Onder de ~50% heb je bij deze auto's dus eigenlijk geen goede methode om te zien hoeveel benzine je eigenlijk in de tank hebt. Het lijkt er op dat je de computer niet kan misleiden door alleen de benzinedop open te doen en weer te sluiten, dat heb ik getest.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Inderdaad zelfde met mijn clio 4. De range en meter lopen gewoon terug als ik op lpg rijd alsof ik op benzine aan het rijden ben. Als ik volgens de auto nog een actieradius heb van 150km en ik rijd er 300 dan ligt de meter helemaal onderin. Gelukkig blijft de auto gewoon rijden. Elke restart staat de brandstof meter weer op niveau, maar ik denk dat de meter niet meer correspondeert met de werkelijke inhoud van de tank. Als ik soms 10liter tank staat die ineens weer op 80% vol, precies wat ik hier ook lees._JGC_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:27:
Mijn 207 deed dat ook, en elke keer starten werd de benzinemeter gereset. Behalve als je onder de 120km range kwam, dan liet de meter zich niet resetten. Zo heb ik wel eens met "range 0" van Schiphol naar Joure gereden, ergens bij Emmeloord was de benzine "op". Wel spannend als je dat voor het eerst doet, je weet niet wat die ECU doet als de tank volgens dat ding leeg is.
Rijden op lpg blijft altijd een beetje gesjoemel met de techniek.

Ik had eerder een Daewoo met een gasinstallatie waar men het gasniveau op de reguliere benzine-aanduiding liet zien als je omschakelde naar gas. De auto als geheel kan ik missen als kiespijn, maar dat specifieke stukje kon ik me herinneren als best elegant.
Volgens mij werkt alles tegenwoordig met databussen en communicerende chips die maken dat het erg lastig wordt om dergelijke losse functies te wijzigen zonder de hele ECU te vervangen. Het zal wel wat draden schelen, maar jammer voor de modbaarheid.
[ Voor 21% gewijzigd door Involvement op 14-07-2022 16:41 ]
Ik heb de indruk dat dat iets te maken heeft met Nedcar waar een aantal jaren diverse merken met deels dezelfde/Europese onderdelen in elkaar werden gezet.
De laatste 20 jaar zijn we weer wat afgedwaald van deze modulaire opzet bij de produktie van vehikels en zitten we weer diep in de laat-kaptalistische shit
Je kunt m nu ook starten zonder het rempedaal in te trappen, das ook niet zoals het hoort.
Met mijn obd2 dongle kan ik die code niet uitlezen, dus maar ff naar de garage om te laten uitlezen.
Even de zekeringen controleren doe je ook niet. De hele accu+bak moet eruit voordat je bij de grote zekeringkast kan komen.
Ja, dat was vroeger.Teleluvr schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:27:
[...]
Voor een Renault zeker... Hoor je niet veel.
Mijn volvo zit op de 535k, naar voorbeeld van die van een vriend van mij 835k.
Denk je echt dat die nieuwe 2 liter Volvoblokken in een grote X90 nog van die achterlijke km standen gaan halen?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik heb het wel knap gevonden van Volvo dat ze het voor elkaar gekregen hebben dat niet alleen de motor zo lang mee gaat, maar ook dat (bijna) elk ander onderdeel in het interieur en onder de motorkap het zo lang uithoudt. Volgens mij is dat een stuk moeilijker te bereiken. Het aantal problemen dat ik op oude auto's wel niet heb gehad met versleten schakelaars, lampjes, gordels, bekleding, rubbers, connectors, kabels, klemmetjes, actuators en sensoren is legio, en dat vaak voor ik de 250.000km bereikte. Als je 8 ton op de teller hebt staan betekent dat ook dat je tienduizenden keren hebt geschakeld, richting aan heb gegeven, lampen aan en uit hebt gezet en aan de kachel hebt gedraaid. Zodra daar meerdere onderdelen van stuk zijn wordt het snel vervelend zo een ding aan de praat te houden.
[ Voor 40% gewijzigd door Involvement op 24-07-2022 15:08 ]
Beweer ik dat dan?psy schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:40:
[...]
Ja, dat was vroeger.
Denk je echt dat die nieuwe 2 liter Volvoblokken in een grote X90 nog van die achterlijke km standen gaan halen?
Ik heb over de oud ijzer verzameling waar mensen zoals @Josefien en ik in rijden...
Als jij zo redeneert en een nieuwere V70 koopt met zo'n fijn 2.5T blok, en er dan later achter komt dat dat toch niet zo'n goed idee was op LPG omdat deze daar toch niet zo goed tegen kan als de oude 5 cylinders eind jaren 90 dan is dat gewoon zonde.
Overigens Volvo's zijn ook een stuk duurder in aanschaf, en mensen zullen er langer geld in blijven stoppen.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Hier een 2.5T uit 2004 op LPG met 378k op de teller.psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:23:
Ik kies mijn auto's uit op type, niet op merk, daar doel ik op. Het zeggen dat Volvo's hoge kilometerstanden halen en Renault's niet (gechargeerd) is een rare gedachte.
Als jij zo redeneert en een nieuwere V70 koopt met zo'n fijn 2.5T blok, en er dan later achter komt dat dat toch niet zo'n goed idee was op LPG omdat deze daar toch niet zo goed tegen kan als de oude 5 cylinders eind jaren 90 dan is dat gewoon zonde.
Overigens Volvo's zijn ook een stuk duurder in aanschaf, en mensen zullen er langer geld in blijven stoppen.
Vaste klepstoters dusEli3l schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:47:
[...]
Hier een 2.5T uit 2004 op LPG met 378k op de teller.
- waarschijnlijk een klepsmeersysteem
- klepspeling regelmatig controleren
- rekening houden meet een koprevisie als je blijft doorrijden
Ik vind zo'n motor in de basis ongeschikt, en heb (helaas) daarom de V70's laten staan. Vind het een fantastische motor, maar niet direct op LPG.
Fair enough, maar dat zei je dan niet heel duidelijk en met een duidelijke implicatie dat de nieuwere wagen minder zou zijn. De waarneembare (Marktplaats ed.) correlatie tussen hoge kilometerstanden en Volvo's is relatief sterk. Dat hoeft niet causaal te zijn natuurlijk, maar ik zal zeker niet de enige zijn die dit zo heeft gezien. Kiezen op (het juiste) type, zeker als je iets nieuwers wil kopen kan alleen maar met de kennis van achteraf. Of een auto in 20 jaar en na 5 ton op de teller niet roest of hapert weet je natuurlijk pas na 20 jaar en 5 ton op de teller.psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:23:
Ik kies mijn auto's uit op type, niet op merk, daar doel ik op. Het zeggen dat Volvo's hoge kilometerstanden halen en Renault's niet (gechargeerd) is een rare gedachte.
+1Overigens Volvo's zijn ook een stuk duurder in aanschaf, en mensen zullen er langer geld in blijven stoppen.
[ Voor 7% gewijzigd door Involvement op 24-07-2022 15:07 ]
Omdat er nog steeds mensen zijn die nieuw kopen. Mijn tweedehands Volvo was goedkoper dan de (tweedehands) Aygo van mijn zwager. Lang leve (forse) afschrijving de eerste jaren...psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:23:
Onderdelen zijn ook (in verhouding) spotgoedkoop, dus daar heb ik ook niet over te klagen.
Ieder moet het voor zich weten, maar ik geniet intens van mijn 25+ jaar oude Volvo met bijbehorende km-stand. Binnenkort weer even op en neer naar Parijs!
[ Voor 7% gewijzigd door Teleluvr op 24-07-2022 15:12 ]
Toen Volvo’s nog Zweeds degelijk waren en een ECHTE Volvo.Teleluvr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:11:
[...]
Omdat er nog steeds mensen zijn die nieuw kopen. Mijn tweedehands Volvo was goedkoper dan de (tweedehands) Aygo van mijn zwager. Lang leve (forse) afschrijving de eerste jaren...![]()
Onderdelen zijn ook (in verhouding) spotgoedkoop, dus daar heb ik ook niet over te klagen.
Ieder moet het voor zich weten, maar ik geniet intens van mijn 25+ jaar oude Volvo met bijbehorende km-stand. Binnenkort weer even op en neer naar Parijs!
Een Volvo is nooit goedkoop geweest en met de nieuwe XC90 is het helemaal bar:
https://www.autoweek.nl/a...ot-minst-betrouwbare-auto
Betrouwbaarheidscijfers per automerk 2021
Mitsubishi: 8,4
Suzuki: 8,3
Mazda: 8,2
Subaru: 8,1
Honda|Mini|Toyota: 8,0
Kia: 7,6
BMW|Seat: 7,4
Mercedes-Benz|Lexus: 7,3
Hyundai: 7,2
Dacia: 6,9
Fiat: 6,8
Alfa Romeo|Skoda: 6,7
Nissan|Opel: 6,6
Volvo: 6,5
Peugeot: 6,4
Audi: 6,3
Ford|Renault: 6,2
Citroën: 6,1
Volkswagen: 6,0
Tesla: 5,2
Japan en Zuid Korea zal altijd bovenaan de betrouwbaarheids lijst staan.
https://www.consumentenbo...11p20-automankementen.pdf
Een Polo 6R (5.5) en Polo 6C (7.5) vs een Ibiza (9.0), waarbij die exact dezelfde techniek deelt als de Polo. Of een Suzuki Splash (8.2) vs een Opel Agila (7.0), exact dezelfde auto maar toch een verschillend cijfer. Kia ix20 (8.1) vs Kia Venga (6.5) exact hetzelfde verhaal. Aygo (8.0), 107 (6.7).
Überhaupt zie je in zulke onderzoeken amper terug wat de defecten zijn, al blijkt dat bij "WhatCar" wel te worden meegenomen? Tevens zie ik ook nergens of een hoeveelheid gereden kilometers worden meegenomen: een XC90 rijdt vaak meer dan een gemiddelde Yaris bijvoorbeeld. Al lijken er uit je lijstje te zien exact dezelfde "resultaten" uit te komen als bij de Consumentenbond

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ik vind zelf de ADAC cijfers wel een goede bron, leuk leesvoer als je een beetje duits kan.MK_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:18:
Al zulke "onderzoeken" moeten ook een korrel zout genomen worden. Een "onderzoek" van de consumenten bond 1 jaar terug:
https://www.consumentenbo...11p20-automankementen.pdf
Überhaupt zie je in zulke onderzoeken amper terug wat de defecten zijn, al blijkt dat bij "WhatCar" wel te worden meegenomen? Tevens zie ik ook nergens of een hoeveelheid gereden kilometers worden meegenomen: een XC90 rijdt vaak meer dan een gemiddelde Yaris bijvoorbeeld. Al lijken er uit je lijstje te zien exact dezelfde "resultaten" uit te komen als bij de ConsumentenbondGewoon over genomen?
https://www.adac.de/rund-...nne/adac-pannenstatistik/
ora et labora
Merkstatistieken zijn zo generiek en een samenraapsel van zoveel modellen en types dat je daar niks voor kunt zeggen.
Ik heb hier BMW rijders zitten, paar duizend euro onderhoud of reparatie hoort er gewoon bij. Niemand die er moeilijk over doet. Collega koopt gewoon een 1 serie met THP motor, het is BMW dus het is goed... VAG auto's met distributiekettingen die verspringen, dure motorrevisies, wordt gewoon afgetikt en vergeten.
En dan heb ik een keer de dynamo van mijn Peugeot versleten na 360.000km, gooi ik er 100 euro en een paar uurtjes sleutelen tegenaan en dan is het franse troep.
Ik rij ook auto's die al jaren niet meer voorkomen in de statistieken....
[ Voor 14% gewijzigd door Keezx op 25-07-2022 13:25 ]
Veel hangt af van je rijgedrag. Ik heb een S80/2.5T met een Vialle LPI installatie, smeersysteem en vaste stoters gehad. Bij 300.000km heb ik de kleppen laten controleren en afstellen. Alle kleppen hadden nog voldoende speling. Uiteraard heb ik alle kleppen op maximaal toegelaten speling laten zetten, maar echt nodig was dat nog niet. Ik heb de auto verkocht met 350.000km op de klok omdat ik wat leukers tegenkwam (S80/V8)psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:58:
[...]
Vaste klepstoters dus
- waarschijnlijk een klepsmeersysteem
- klepspeling regelmatig controleren
- rekening houden meet een koprevisie als je blijft doorrijden
Ik vind zo'n motor in de basis ongeschikt, en heb (helaas) daarom de V70's laten staan. Vind het een fantastische motor, maar niet direct op LPG.
Wij hadden voor onze huidige BMW2 serie een Golf 6, 1.6TDi. Fijne auto, maar daar hebben we toch aardig wat dure reparaties aangehad(de polo's daarvoor idem). oa kapotte turbo en EGR._JGC_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:40:
Die statistieken zullen vast kloppen, maar vaak wordt zoiets op een grote bult geschoven en in een artikeltje uitgelegd waarna er praktisch geen nuttige info meer is.
Merkstatistieken zijn zo generiek en een samenraapsel van zoveel modellen en types dat je daar niks voor kunt zeggen.
Ik heb hier BMW rijders zitten, paar duizend euro onderhoud of reparatie hoort er gewoon bij. Niemand die er moeilijk over doet. Collega koopt gewoon een 1 serie met THP motor, het is BMW dus het is goed... VAG auto's met distributiekettingen die verspringen, dure motorrevisies, wordt gewoon afgetikt en vergeten.
En dan heb ik een keer de dynamo van mijn Peugeot versleten na 360.000km, gooi ik er 100 euro en een paar uurtjes sleutelen tegenaan en dan is het franse troep.
Nu met die BMW moet de koppeling vervangen worden, t ding heeft amper 80k op de klok. Welliswaar is het een lesauto(die vorige ook), maar dat zou niet uit moeten maken.
Mijn E46 was de meest verschrikkelijke auto die ik ooit heb gehad. Wat een rampenbak was dat zeg! Mn Grand Scenic heeft me kwa degelijkheid blij verast! Al begint het einde toch wel in zicht te komen vrees ik....
Hoezo niet eigenlijk? Het is waar dat 80k voor een koppeling niet veel is, maar in een lesauto wordt toch juist veel geoefend met accelereren en het laten opkomen van koppelingen, zeker als je het op een 'per kilometerbasis' beschouwt? Van 80k snelwegrijden raakt je koppeling nauwelijks versleten.Bouke-p schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:44:
Nu met die BMW moet de koppeling vervangen worden, t ding heeft amper 80k op de klok. Welliswaar is het een lesauto(die vorige ook), maar dat zou niet uit moeten maken.
Omdat ie pas 10k een lesauto is en er bij lange na niet fulltime mee les gegeven word. Bij geen enkele andere auto, zelfs waar wel fulltime mee les gegeven werd en 275k+, hebben we nooit een slippende koppeling gehad.Involvement schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:14:
[...]
Hoezo niet eigenlijk? Het is waar dat 80k voor een koppeling niet veel is, maar in een lesauto wordt toch juist veel geoefend met accelereren en het laten opkomen van koppelingen, zeker als je het op een 'per kilometerbasis' beschouwt? Van 80k snelwegrijden raakt je koppeling nauwelijks versleten.
Ja dat van het rijgedrag is zeker van grote invloed. Ik heb ook het vermoeden dat de LPi installaties iets minder klepslijtage veroorzaken maar heb dit nooit echt ergens bevestigd kunnen zien.Hermarcel schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Veel hangt af van je rijgedrag. Ik heb een S80/2.5T met een Vialle LPI installatie, smeersysteem en vaste stoters gehad. Bij 300.000km heb ik de kleppen laten controleren en afstellen. Alle kleppen hadden nog voldoende speling. Uiteraard heb ik alle kleppen op maximaal toegelaten speling laten zetten, maar echt nodig was dat nog niet. Ik heb de auto verkocht met 350.000km op de klok omdat ik wat leukers tegenkwam (S80/V8)
ook op lpg? wat is je verbruik ongeveer? ben ik altijd wel benieuwd naar
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Ik tank met enige (toeristische...) regelmaat LPG in Belgie, geen enkel probleem met verloop. Vaak gewoon semi-onbemand, als in, pin-betaling, tanken en het bedrag wordt netjes afgeschreven zonder reservering of wat dan ook.
Hoe zit dit in Frankrijk? Wat zijn de fijne merkpompen?
plm 1:7,5 bij rustig rijden. Zit ook een Vialle LPI insuperwashandje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:57:
[...]
ook op lpg? wat is je verbruik ongeveer? ben ik altijd wel benieuwd naar
Total.Teleluvr schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:00:
Wie van jullie heeft veel ervaring met tanken in Frankrijk?
Ik tank met enige (toeristische...) regelmaat LPG in Belgie, geen enkel probleem met verloop. Vaak gewoon semi-onbemand, als in, pin-betaling, tanken en het bedrag wordt netjes afgeschreven zonder reservering of wat dan ook.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Wees voorbereid op veel naar binnen lopen om vooraf te betalen. Kom de laatste jaren regelmatig (als in minimaal 2x per jaar) in/door Frankrijk en het wordt steeds meer dat de pomp niet wordt vrijgegeven voor je een x bedrag hebt betaald/laten reserveren. (en snelweg/dorpen/steden maakt niet uit) Bijna geen enkele pomphouder kan/wil je duidelijk maken wat er gebeurt als je een te groot bedrag vooruit betaald en dus minder nodig hebt. Rij daarom de laatste jaren steeds vaker niet met een volle tank weg bij de benzine pompen waar er vooraf betaald moet worden.Teleluvr schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:00:
Wie van jullie heeft veel ervaring met tanken in Frankrijk?
Qua merken is er weinig verschil is mijn ervaring.
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Kom regelmatig in Frankrijk. Wel duidelijk buiten de toeristische gebieden tot op zekere hoogte.tabaqui schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:38:
[...]
Wees voorbereid op veel naar binnen lopen om vooraf te betalen. Kom de laatste jaren regelmatig (als in minimaal 2x per jaar) in/door Frankrijk en het wordt steeds meer dat de pomp niet wordt vrijgegeven voor je een x bedrag hebt betaald/laten reserveren. (en snelweg/dorpen/steden maakt niet uit) Bijna geen enkele pomphouder kan/wil je duidelijk maken wat er gebeurt als je een te groot bedrag vooruit betaald en dus minder nodig hebt. Rij daarom de laatste jaren steeds vaker niet met een volle tank weg bij de benzine pompen waar er vooraf betaald moet worden.
Vooruit betalen heb ik nog niet mee gemaakt. Wel dat je je pas in moet voeren voor automatische betaling nadat je getankt hebt. Zoals bij onbemande pompen gebruikelijk is.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Het lijkt erop dat dit na pakweg 3/4 jaar, enigszins tobben, toch opgelost is...Keezx schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:01:
Ik post hier even een probleem(pje) met m'n Mitsubishi Space Star 1.6 16V uit 2005 met 283000 km op de klok, dat hij al een maand of 6 heeft.
Motor start en rijdt perfect op benzine, maar na de koude start loopt ie , na overschakelen op LPG eerst niet 100% lekker en trekt ook slecht en ook niet goed stationair, wat soms best wel vervelend is (bij het eerste stoplicht schakelt ie , zodra je gas geeft om op te rijden, over en valt dan bijna of helemaal uit).
Na een paar 100 meter is dat voorbij en is van LPG niks meer te merken, de periode van bokkig lopen duurt van enkele seconden tot wel enkele kilometers, maar vedrwijnt altijd, echt uitvallen doet ie tijdens normaal rijden nooit.
Rijdt overigens perfect op LPG, verbruik is plm. 1 op 11,5 , wel gebruikt ie meer benzine dan me lief is (15 liter per maand op pakweg 1600 km)
Ik heb het idee dat het (buiten)temperatuurgerelateerd is, 's winters is het erger.
Na een beurtje met o.a. nieuwe bougies/olie leek het over te zijn , maar niet dus.
LPG installatie is AG Teleflex GFI, met druksensor in de toevoerslang dus.
Ik kan wel lukraak onderdelen gaan vervangen, maar mogelijk herkent iemand dit....
Diverse dingen gedaan die geen effect hadden , ben ik een paar weken geleden begonnen bij elke paar liter benzine wat Flashlube Injector Cleaner in de tank te gooien en een paar dagen geleden ging het ineens vrijwel meteen na het omschakelen op LPG goed, alleen nog even kort inhouden en meteen goed rond lopen.
Tot nu toe een dag of 5 okee en geen enkele keer meer slecht gelopen.
De gouden tip was toch van @Signor Doekie, hulde daarvoor.
https://www.camperpassie.nl/lpg-vulnippel-dish.html
Ik vertrek komend weekend al en denk er helaas nu pas aan

En is LPG in Tsjechië ook alleen tijdens openingstijden te tanken? En is het altijd af te rekenen met een NL'se bankpas/creditcard of heb je zoals in Duitsland veel van die pompen die alleen lokale betaalpassen accepteert? Ik zie al dat in Tsjechië het aanbod langs de snelwegen beperkt is.
---
Verder, de gekke kabel-storingen aan de LPG-installatie zijn niet opgelost. Garage heeft geen tijd gehad en de problemen zijn tijdelijk verdwenen na (weer) rommelen aan de kabelboom

En defecte RAW rechts... is de UCH
Vooruitbetaling is heel veel landen gebruikelijk in bijvoorbeeld de avonduren.tabaqui schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:38:
[...]
Wees voorbereid op veel naar binnen lopen om vooraf te betalen. Kom de laatste jaren regelmatig (als in minimaal 2x per jaar) in/door Frankrijk en het wordt steeds meer dat de pomp niet wordt vrijgegeven voor je een x bedrag hebt betaald/laten reserveren. (en snelweg/dorpen/steden maakt niet uit) Bijna geen enkele pomphouder kan/wil je duidelijk maken wat er gebeurt als je een te groot bedrag vooruit betaald en dus minder nodig hebt. Rij daarom de laatste jaren steeds vaker niet met een volle tank weg bij de benzine pompen waar er vooraf betaald moet worden.
Als je teveel hebt betaald krijg je het verschil gewoon terug als je weer naar binnen loopt.
In Frankrijk Italië Spanje komt het o.a voor bij grote pompen langs de snelweg en wordt aan gezet als het heel druk is om het overzicht te houden op eventuele doodrijders wat dan dus niet meer voorkomt.
Dat is de vanouds bekende "Italienippel", waarvan ik zou verwachten dat zo ongeveer iedere LPG rijder die wel aan boord heeft...Josefien schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:52:
Volgens mij heb ik een "dish" adapter nodig om in Tsjechië te tanken?
https://www.camperpassie.nl/lpg-vulnippel-dish.html
Ik vertrek komend weekend al en denk er helaas nu pas aan![]()
CUT
Ik heb die enkel aan boord omdat ik die gekregen heb van de eerste eigenaar van de auto... Nog nooit gebruikt, en heb hem nu 6 jaarKeezx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]
Dat is de vanouds bekende "Italienippel", waarvan ik zou verwachten dat zo ongeveer iedere LPG rijder die wel aan boord heeft...
Ik koop niet graag iets wat ik niet gebruik en zodoende heb ik alleen een europa-nippel voor de landen waar ik kom, namelijk België, Luxemburg en DuitslandKeezx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]
Dat is de vanouds bekende "Italienippel", waarvan ik zou verwachten dat zo ongeveer iedere LPG rijder die wel aan boord heeft...
Blijkbaar is die Italië-nippel in Frankrijk ook nodig, maar sinds LPG ben ik niet verder dan Lille gekomen en dus nooit hoeven tanken daar
Mijn oud-Nissan dealer waar ik mijn Renault Laguna nog steeds in onderhoud heb doet echt elk jaar weer zo'n flesje injector cleaner in de benzinetank. Doet hij alleen bij LPG auto's. Ik heb echt geen idee of dit echt werkt maar dit valt bij mij in de categorie "baat het niet dan schaadt het ook niet".Keezx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:55:
[...]
Het lijkt erop dat dit na pakweg 3/4 jaar, enigszins tobben, toch opgelost is...
Diverse dingen gedaan die geen effect hadden , ben ik een paar weken geleden begonnen bij elke paar liter benzine wat Flashlube Injector Cleaner in de tank te gooien en een paar dagen geleden ging het ineens vrijwel meteen na het omschakelen op LPG goed, alleen nog even kort inhouden en meteen goed rond lopen.
Tot nu toe een dag of 5 okee en geen enkele keer meer slecht gelopen.
De gouden tip was toch van @Signor Doekie, hulde daarvoor.
Injector Cleaner Ja, Nee, Waarom, Welke?
[ Voor 3% gewijzigd door psy op 27-07-2022 11:50 ]
Fair enough, maar gebruiken ze dat schoteltje in Duitsland niet ook? Ik heb soms het idee dat ze zich aanpassen richting de grenzen met een andere vuldop, want ik heb zeker weten eens zo een schotel moeten gebruiken in het oosten van Duitsland. Gek he? Ik rijd blijkbaar zo weinig het land uit dat ik het niet eens zeker weet.Josefien schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:00:
[...]
Ik koop niet graag iets wat ik niet gebruik en zodoende heb ik alleen een europa-nippel voor de landen waar ik kom, namelijk België, Luxemburg en Duitsland
Die schoteltjes vind ik verder trouwens de minste van de courante aansluitingen, ik heb er wel lekken mee gehad als het rubber op de pomp wat uithardt. Dan gutst het er best hard uit!
[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 27-07-2022 11:59 ]
Ik ga over een week naar Barcelona en het schijnt dat je voor Spanje een nieuw soort verloopnippel nodig hebt. Die maar even gehaald voor de zekerheid.
https://www.anwb.nl/experts/auto/6/spanje-lpg-nippel
Ja is zelfde.Involvement schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:57:
[...]
Fair enough, maar gebruiken ze dat schoteltje in Duitsland niet ook?
Die schoteltjes vind ik verder trouwens de minste van de courante aansluitingen, ik heb er wel lekken mee gehad als het rubber op de pomp wat uithardt. Dan gutst het er best hard uit!
En ik heb dezelfde ervaringen

Een complete set van 3 of 4 gangbare nippels is trouwens meestal veel goedkoper dan die dingen los kopen...
[ Voor 27% gewijzigd door Keezx op 27-07-2022 14:22 ]
Ik sloeg het nut van dat spul ook niet hoog aan, maar het blijkt wel degelijk te werken.psy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:49:
[...]
Mijn oud-Nissan dealer waar ik mijn Renault Laguna nog steeds in onderhoud heb doet echt elk jaar weer zo'n flesje injector cleaner in de benzinetank. Doet hij alleen bij LPG auto's. Ik heb echt geen idee of dit echt werkt maar dit valt bij mij in de categorie "baat het niet dan schaadt het ook niet".
Injector Cleaner Ja, Nee, Waarom, Welke?
Nadruppelende injectors merk je niks van als je alleen op benzine rijdt, maar op LPG dus wel....
Ik heb 'm in Duitsland nog nooit gezien. Maar ik kom meestal niet verder dan NRW. Ja, ik meen een keer ergens rond Duisburg een vreemd tankpistool te hebben gezien op 1 v/d pompen die niet paste, misschien was dat er eentjeInvolvement schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:57:
[...]
Fair enough, maar gebruiken ze dat schoteltje in Duitsland niet ook? Ik heb soms het idee dat ze zich aanpassen richting de grenzen met een andere vuldop, want ik heb zeker weten eens zo een schotel moeten gebruiken in het oosten van Duitsland. Gek he? Ik rijd blijkbaar zo weinig het land uit dat ik het niet eens zeker weet.