Update:
Ik heb nu knijpklemmen kunnen vinden hier:
Squeeze-2-Release Dubbeldraads Zelfsluitende Slangklemmen in 11 mm
Ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/qx4DKsmC17QhCXoHbA6nqygN.jpg?f=fotoalbum_large)
Signor Doekie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:59:
Zo te zien is dit een AEB injectorrail. Bij mij waren deze na 80000km versleten en begonnen ze door te lekken wat een een hoge long term fuel van meer dan 30% opleverde en een mil dat oplichte met de mededeling dat bank 1 te rijk stond.
Gezien het feit dat je erg lang gewacht hebt met het vervangen van het gasfilter is vervuiling waarschijnlijk het euvel en dat los je niet op met het inspuiten van wat remmenreiniger wat volgens mij de rubber seals ook nog doet uitzetten wat de goede werking ook niet goed doet.
Deze rails zijn heel simpel te reviseren met het volgende setje:
https://nagaz24.com/zestaw-napr-listwy-aeb-4cyl-polymer/
De slangen zette ik daarna weer vast met een paar stevige tywraps. Er staat hoegenaamd geen druk op deze slangetjes, eerder onderdruk vanuit het spruitstuk.
Het was inderdaad een AEB, maar ik heb de rail geprobeerd te demonteren, en dit lijkt een niet demonteerbaar type. Ik zou niet weten hoe ik dit ding verder uit elkaar krijg dan alleen de nozzles er af...
:strip_exif()/f/image/9TisF1XVSrYaCDwCN4Gcra7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu dus alsnog dat ding gereinigd met remmenreiniger waarvan ik wist dat er geen aceton in zit (dat is volgens mij het probleem dat gezwollen rubber veroorzaakt, weet ik niet zeker). Er lijkt weinig te zijn veranderd, maar omdat er wel het eea aan bruine derrie in zat leek het me handig.
Een proefrit gaf hetzelfde resultaat dan de ongereinigde injectoren, dus we zijn nu nog nergens, maar ik weet nu hoe het spulletje er af moet en kijk later wel of het "bank too lean" probleem terug komt. Het is sowieso een heel weinig voorkomend probleem, en ik kan de melding nu wel resetten.
Het blijft een beetje een probleem dat de kleppensmering lucht aan lijkt te zuigen, dus daar moet ik nog eens naar kijken.
:strip_exif()/f/image/8Pipf0PAWHkQFfaMxOyMUmI7.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens zie ik in één van de leidingen geen vloeistof lopen, en in de andere 3 wel, dus ik vermoed dat niet alle kleppen gesmeerd worden. Mijn achterdocht jegens kleppensmering wordt nu wel een beetje gevoed. Ik heb online even gezocht naar uitleg etc, maar het systeem zoals ik het heb lijkt sowieso bedoeld te zijn voor systemen met een carburateur. Dit is volgens mij de productpagina:
Valve Saver Kit Er is totaal geen melding van een verdeler voor verschillende inlaatpoorten. De site lijkt niet echt actief te worden onderhouden, eigenlijk denk ik dat dit alleen nog maar een 'cash cow' voor iemand die de merknaam gekocht heeft is.
Ik heb nog niet de moeite gedaan het zaakje te demonteren on te checken of de doorstroming nog gangbaar te maken is, maar het aanzuigen van lucht is wat mij betreft meer een probleem. Het probleem lijkt in het koperen kraantje bovenop te zitten, er zit daar een rubberen ringetje op dat wanneer je juist druk uitoefent de hoeveelheid lucht vermindert. Ik denk dat ik geen reserve-onderdelen van vinden voor zo een systeem...

auto660 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:28:
Ik heb zelf een Volvo 240 (met turbo) welke op benzine en LPG loopt met een aftermarket motormanagement systeem welke een aparte afstelling voor benzine en LPG ondersteund. Met het ontstekingstijdstip valt niet heel veel te winnen, alleen onderin toeren wat door hem wat eerder te vervroegen, maar dat is niet echt het bereik waar je klepzetels heet worden en hard slijten, dat is voornamelijk bij hogere belastingen op hogere toerentallen.
Ik heb net even een testritje gedaan en wat geëxperimenteerd met verschillende belastingen en toeren en dit lijkt inderdaad te kloppen. Helaas is het lastig om telkens dezelfde belasting voor de motor te presenteren en tegelijk af en toe op het schermpje van mijn OBD lezer te kijken.
Overigens zal ik wel grotere 'spark advance' (in graden) bij hoge toeren maar (net) niet vol gas. Op benzine waren de getallen niet verschillend genoeg om echt conclusies te kunnen trekken. Het springt onder normale rij-omstandigheden teveel (daargelaten dat dit misschien niet eens het gevolg is van optimalisatie, en wetende dat ik mezelf ook één of twee keer op 'confirmation bias' heb betrapt). Al met al interessant om naar te kijken, maar mijn veronderstelling van eerder is dus in elk geval niet bevestigd...
Wat echter wel scheelt is het mengsel bij gasvormige LPG injectie. Je benzine ECU is zodanig geprogrammeerd dat je bij hoge belastingen een rijker mengsel krijgt. De extra benzine heeft een koelende werking waardoor je zaken als snelle slijtage van de klepzeltels en detonatie buiten de deur houdt, dit is al helemaal van toepassing bij turbomotoren. Dit effect is een beetje vergelijkbaar met een bus deo, daar koelt de huid ook van af.
Echter heeft LPG met gasvormige injectie (of een ouderwets mengstuk) deze koelende werking niet. Het verrijken van het mengsel geeft dan alleen maar extra hitte omdat dit een langzamere verbranding geeft. Zo draait mijn turbomotortje op een relatief arm mengsel op LPG, ook bij zware belasting op hogere toerentallen. Deze arme mengselverhouding zal op Benzine gegarandeerd leiden tot motorschade. Gasvormige brandstoffen gedragen zich anders dan vloeibare.
Je OEM ECU armer afstellen zal moeilijk worden, vaak wordt de hogere EGT (exhaust gas temperature) maar voor lief genomen. Of je moet een Vialle LPG installatie hebben met vloeibare LPG injectie, deze geeft wél een koelend effect bij rijkere mengselverhoudingen.
Interessant dit trouwens, het geeft me wel nieuwe inzichten. Met je uitleg blijft de optie open dat de manier dat een ECU met de brandstof omgaat invloed heeft op hoe zwaar je kleppen het te verduren krijgen (er zullen ook wel andere zaken een rol spelen).
Theo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:39:
Het voordeel van een Panda is ook dat de afschrijving erg laag is, als ik 'm lineair van 8.500 euro (wat ik inc lpg ervoor betaald heb) afschrijf naar 500 euro (schrootwaarde nu) in 12 jaar tijd dan is dat maar 55 euro per maand. Dus wanneer de extra onderhoudskosten van deze oude auto pas boven de 600 euro per jaar uitkomt dan zal ik pas gaan kijken om 'm te vervangen. maar voor die 600 euro per jaar kan ik geen huismonteur krijgen helaas..

Ah ok, ik zat meer te rekenen met "je verliest de helft van de waarde in het eerste jaar". Dan heb je wel wat duiten om mee te spelen. Ik denk ook niet dat je nu een nieuwe Panda kan krijgen voor wat dan iets van €7000 (zonder LPG) moet zijn, maar je berekening snijdt hout. Aan een reparatie van €650 zit je echter snel, dus dan kan het snel afgelopen zijn (en inderdaad: daar kan je geen huismonteur van betalen).