Heb zelf een beetje 'onderzoek' gedaan, explosiviteit van benzine neemt sowieso snel af, maar dat betekent niet dat hij slecht is. Bij gelvorming e.d. is hij 'slecht'.
Maar moet wel zeggen dat 95E10 na ongeveer 3 maanden ongeveer even zwak ontplofte als 98 van 1 jaar en een beetje (denk van april of mei 2018, en mee gespeeld in september 2019), toen nog zonder E-sticker, maar we hadden wel al E10. Beiden identiek bewaard. De E10 deed het wel nog perfect in een auto (10 jaar oude motor, turbo, directe injectie).
Het ding is dat we niet echt premiumbenzine nodig hebben, als er 95 zonder bestond of voor sommige mensen hier zelf 91, was dat ook prima. De auto's van de meeste gebruikers veranderen tussen 95 en 98 niks meer aan de ontsteking (mijne loopt zoals voorzien vanaf 93 RON, en wijzigt de ontsteking een klein beetje op 91 (zoals veel auto's), maar heb nog nooit minder dan 95 gebruikt uiteraard). Het is gewoon de ethanol die jammer is.
Doe ik persoonlijk niet graag. Hoor vaker dat LPG-rijders liefst de tank niet te vol hebben, maar voor eventuele condensatievorming (extra belangrijk als er ook maar iets van ethanol in de benzine zit) én voor je brandstofpomp is een volle tank beter. Ik hou hem zo vol mogelijk en tank ten laatste bij 1/2 weer, dat ververst de benzine ook. Misschien ook omdat ik dan een veilig gevoel heb indien er iets met de gasinstallatie gebeurd.

Maar zou niet willen dat de benzinepomp stuk gaat door te weinig smering of koeling... Dat ding heb ik elke keer nodig om te starten.
Kan natuurlijk!

heb eens een middel van LiquiMoly getest, en dat bleef drijven op de benzine. Pas bij echt hevig op en neer schudden was het gemengd en bleef het gemengd, of door druppels benzine op de drijvende laag te gooien, gek genoeg. Als je ziet hoe sommige benzinetanks gevormd zijn, weet ik niet of het veel heen en weer klotst? Maar kan bij jouw product natuurlijk helemaal anders zijn!
Net zoals ethanol, als het gescheiden is (bv door condens) mengt het even door hard te schudden, maar het komt na een half uurtje dan weer los. Je krijgt dan een water/ethanol-mengsel, tenzij het water en ethanol op elkaar drijven en niet mengen (weet ik niet goed, want ze hebben allebei dezelfde kleur).

Als je het witte mengsel dan aftapt, blijft er pure benzine over!

wel met een iets lager octaangetal.