Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:11
Involvement schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:46:
Waarom is het inbouwen geen raketwetenschap, maar het bestellen wel iets dat je maar moet uitbesteden? :?

[...]

Wat is er eigenlijk mis mee?
Uitbesteden? Ik zeg toch dat hij gewoon ff een LPG boer kan bellen?(zelf!), Dat ding laten opsturen en dan inbouwen.

Langsgaan is blijkbaar geen optie omdat er lokaal geen LPG inbouwen zit.

Zelf inbouwen zal prima te doen zijn. Ik heb geen ervaring bij een spark maar zowel bij m'n vorige auto als de huidige de vulslang tussen nippel en tank vervangen.
Als je een schroevendraaier vast kunt houden, kun je het zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Involvement schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:46:
Waarom is het inbouwen geen raketwetenschap, maar het bestellen wel iets dat je maar moet uitbesteden? :?

[...]

Wat is er eigenlijk mis mee?
Schroefdraad is niet lekker meer, voorheen op te lossen door nieuw verloopstukje, maar we zijn inmiddels beyond dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Hopelijk is het alleen een klein stukje en zit er niet een heel messing systeem achter. Ik had dat recent met mijn benzine vulpoort. Roest aan het begin waar hij uit lekte, maar dan moet je het hele systeem tot de tank vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Net heb ik het LPG filter dat ik eerder verdacht vervangen. Erdoor geblazen hebbende lijkt het nieuwe filter vrijere doorstroom te hebben, maar merkte geen verschil in gedrag van de auto na vervanging. Mocht iemand nog willen weten hoe een LPG/CNG filter in elkaar zit heb ik het oude open gesloopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUPIWLLSTCDb0FXnoahdmGmSxLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCPS06nmRGk5oaLtcp56qU4f.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel er bruine vloeistof zit aan beide kanten lijkt het filtermateriaal er niet mee verzadigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2r5bV3JZ_ycedVTKDJQtp3Koic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTwvSsI50jQVbhpfDSGlBCSV.jpg?f=fotoalbum_large

Die zwarte teerachtige lijm dicht echt goed af en is lastig te verwijderen. Het lijkt een vrij simpel filter dat gemaakt is om al het gas door het filtermateriaal te dwingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir-tbZWZrnAxrbKmPQpv7FboK-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nP1AY7xdVbdJZPsXGaSRVnBS.jpg?f=fotoalbum_large

Het materiaal lijkt op crèpepapier, maar is aanzienlijk lastiger te scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Teleluvr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 03:58:
[...]

Geen kunnen vinden. Ik bedoel de aansluiting in de auto, niet het verloopstuk...
CUT
Uiteraard bedoel ik ook niet de adapter...
Google op LPG buitenvuller en je vindt er diverse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Involvement schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:01:
CUT

Hoewel er bruine vloeistof zit aan beide kanten lijkt het filtermateriaal er niet mee verzadigd.

CUT
Dan heeft dat filter z'n werk niet goed gedaan, die bruine troep bestaat uit de zwaardere bestanddelen van LPG en dat filter moet die buitenhouden....overigens zie ik op de foto's niks van dien aard.
Ik heb zelf een losse filtercartridge in een vast aluminium huis , half jaar geleden vervangen, en die zat aan de aanvoerkant helemaal vol, erna schoon.

[ Voor 20% gewijzigd door Keezx op 01-06-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
De post met de bruine vloeistof is wat ondergesneeuwd, staat twee pagina's terug. Op de bovenste foto is het trouwens ook nog best wel te zien.

edit: Je ziet inderdaad de dat op de uitgang niet trouwens, maar het zat er wel. Misschien is het filter ooit verkeerdom gemonteerd geweest (niet onder mijn beheer alleen, wel gechecked), maar het bruine goedje zat zeker wel op de andere kant, dat heb ik alleen niet op de kiek gezet. O-)

[ Voor 39% gewijzigd door Involvement op 01-06-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 07:42
Grappig hoe zo’n cartridge eruit ziet, heeft wel wat weg van een benzine filter voor een oude brommer met choke.

Wat betreft de Chevrolet Spark Bi Fuel zit er bij het achterwiel een plastic kap die je kan openen en je dan bij de achterkant van de vulopening kan komen.
Snap ook niet waarom ze het van rubber/plastic maken, kosten besparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mrooie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:22:
Snap ook niet waarom ze het van rubber/plastic maken, kosten besparing?
Net als bij alle andere onderdelen waarschijnlijk... -O-

Zo vind ik het echt belachelijk dat men nog steeds radiateurs gebruikt die deels aluminium en deels plastic zijn in peperdure auto's terwijl er ook gewoon volledig van aluminium gemaakte varianten bestaan en vaak ook nog eens van hetzelfde merk dat bijvoorbeeld de intercooler levert! 7(8)7

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Hoeveel slechte ervaringen heb je gehad met die deels plastic dingen?
Ik heb in 40 jaar 2 keer een lekke radiateur gehad en die waren nog van koper volgens mij, met de moderne met kunststof bakken nooit problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

AvK

Ready Set Go

Ik heb in 40 jaar nog nooit een lekke radiator gehad.....
Dat jezelf nooit problemen hebt gehad zegt niks over wat anderen ervaren hebben. En als techneut zou je moeten weten dat plastic of kunststof per definitie een minder goede oplossing is. No offence.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Er zijn weinig termen die zo vaak ten onrechte worden gebruikt als "per definitie", en hier ook.

Ik zou graag die mindere ervaring van nero355 vernemen, maar ik vermoed dat dat ook op N=1 gebaseerd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik op LPG rijd, met de huidige brandstofprijzen :D Het verschil is volgens mij nog nooit zo groot geweest :o

Als ik nu Maasmechelen bekijk....€0.669/L voor LPG vs €2.073/L voor E10... €1.404 verschil!

Als ik dat vergelijk met historische prijzen aan de pomp van de afgelopen jaren (~juni):
- 2021: €0.421 vs €1.427 = €1.006 verschil
- 2020: €0.359 vs €1.239 = €0.88 verschil (beide NL prijzen toen, grenzen dicht :P)
- 2019: €0.345 vs €1.377 = €1.032
- 2018: €0.412 vs €1.389 = €0.977
- 2017: €0.296 vs €1.269 = €0.973

Het verschil tussen LPG en 95/E10 ligt normaal dus op ~€1/L, en momenteel op €1.40!. Althans, voor mij als ik in België tank :)F :)B

In NL lijkt het verschil anders ook groot, momenteel ~€2.319 voor E10 vs €0.929 bij uitzonderlijk goedkope Total's? Elders zie ik ~€0.989... nog altijd €1.33-€1.39 verschil, volgens mij was dat verschil eerder nog nooit zo groot :o

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Hoe groot het verschil ook is, in absolute zin is het ontzettend duur geworden. Ik ben veel meer geld kwijt voor dezelfde hoeveelheid kilometers -O-

In 2020 kon ik voor €30 heen en weer naar Luxemburg. Of voor €25 heen en weer naar Groningen. Dàt was lachen. Nu ben ik het dubbele kwijt.

Hier tank ik trouwens nog voor 0,989 p/l. Alleen als ik 20min door de stad om rij vind ik een uitzonderlijke 0,839. En in België rond Antwerpen is lager dan zo'n 0,80 ook niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Tsja daar heb ik weinig invloed op. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Dus ten opzichte van de alternatieven die er zijn, met uitzondering van simpelweg minder rijden, staan we er goed voor :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:43
Misschien wel bekend bij de meeste, de app van "directlease tankservice" geeft van heel Nederland en een stukje België de actuele brandstof prijzen. Deze gebruik ik altijd even om de goedkoopste LPG te zoeken op mijn route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 21:09

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Signor Doekie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:28:
Misschien wel bekend bij de meeste, de app van "directlease tankservice" geeft van heel Nederland en een stukje België de actuele brandstof prijzen. Deze gebruik ik altijd even om de goedkoopste LPG te zoeken op mijn route.
me 2 .. gebruik m al jaren, ideaal, maar onlangs toch een paar keer een pomp getroffen met een andere prijs als in de app .. dat ben ik eigenlijk niet van ze gewend. Ben heel benieuwd hoe dat komt..

[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-06-2022 14:59 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 14:00
Hier ook een tevreden gebruiker van de Directlease tankservice app. Een van de goedkoopste Shell LPG tankstations van nederland ligt op mijn woon-werkverkeer route, en met nog 20% extra korting via mijn tankpas betaal ik momenteel 77,5 cent per liter. Nog steeds veel als je het met een jaar geleden vergelijkt, maar mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

MK_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:26:
Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik op LPG rijd, met de huidige brandstofprijzen :D Het verschil is volgens mij nog nooit zo groot geweest :o

Als ik nu Maasmechelen bekijk....€0.669/L voor LPG vs €2.073/L voor E10... €1.404 verschil!

Als ik dat vergelijk met historische prijzen aan de pomp van de afgelopen jaren (~juni):
- 2021: €0.421 vs €1.427 = €1.006 verschil
- 2020: €0.359 vs €1.239 = €0.88 verschil (beide NL prijzen toen, grenzen dicht :P)
- 2019: €0.345 vs €1.377 = €1.032
- 2018: €0.412 vs €1.389 = €0.977
- 2017: €0.296 vs €1.269 = €0.973

Het verschil tussen LPG en 95/E10 ligt normaal dus op ~€1/L, en momenteel op €1.40!. Althans, voor mij als ik in België tank :)F :)B

In NL lijkt het verschil anders ook groot, momenteel ~€2.319 voor E10 vs €0.929 bij uitzonderlijk goedkope Total's? Elders zie ik ~€0.989... nog altijd €1.33-€1.39 verschil, volgens mij was dat verschil eerder nog nooit zo groot :o
Ja, dat viel mij ook al op. Het verschil tussen lpg en benzine wordt steeds groter.

Het effect van accijzen gerekend als percentage wordt zo wel erg duidelijk. De overheid is de lachende derde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13

kraats

Ik rol

@psy in NL is accijns een vast bedrag en geen percentage. Is dat in BE dan niet zo? De overheid schiet er dus behalve de BTW niet veel mee op dat de brandstofprijzen omhoog gaan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
psy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:38:
[...]
Ja, dat viel mij ook al op. Het verschil tussen lpg en benzine wordt steeds groter.

Het effect van accijzen gerekend als percentage wordt zo wel erg duidelijk. De overheid is de lachende derde.
LPG is toch accijnsvrij in België?

Maar ik denk niet dat het daar aan ligt. De prijs van LPG zakt (met enkel een percentage BTW, dus geen fixed rate accijns) en de prijs van benzine stijgt (ondanks dat de accijns ongewijzigd is gebleven). De accijns in België wordt voor diesel en benzine gelijk berekend, en is €0.60/liter. De prijs van "ruwe benzine" (zonder dus accijns/belasting) stijgt dan toch?

Oh, en de DirectLease App gebruik ik al jaren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Signor Doekie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:28:
Deze gebruik ik al :D Geeft over het algemeen ook de openingstijden weer waarbinnen je LPG kan tanken. Veel stations zijn in de avond niet open voor LPG.
Josefien schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Schadelijk schakelgedrag doordat vermoedelijk de TCM onjuiste informatie van de ECU of sensoren krijgt. Bijv. soms kickdown bij zachtjes gas geven, ook bij 50km/u (gaat naar de 1!). Of bij stilstand naar 3 om op te trekken. Of juist in de 1 blijven tot in de toerenbegrenzer. Of "sportief" schakelschema gebruiken terwijl ik rustig optrek.
Na ruim een week ermee rondgereden te hebben is het vandaag door de garage verholpen :D De stekker van een sensor bleek half los te zitten. Gezien de locatie zeer waarschijnlijk veroorzaakt toen de eigen garage de rembekrachtiger verving. En als ik goed nadenk over wanneer die schakelproblemen begonnen... dat was de avond nadat ik 'm terugkreeg met vervangen rembekrachtiger... 8)7 na het parkeren voor de deur klapte hij toen in de 3. Maar aangezien ik al thuis was stond ik er niet bij stil.

Dit herstellen valt eigenlijk niet onder garantie, maar voor deze keer mocht 'ie zo mee :)

Inmiddels doemt misschien wel een volgend probleem op :') Ik merkte een paar hikjes tijdens het rijden. En heb het gevoel dat het uit de motor komt... ruim een maand geleden had ik een keer een melding "random misfire" na een paar schokken. Misschien heeft het daarmee te maken en zijn toch de bobines een keer aan de beurt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Keezx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:37:
Hoeveel slechte ervaringen heb je gehad met die deels plastic dingen?
Keezx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:24:
Ik zou graag die mindere ervaring van nero355 vernemen, maar ik vermoed dat dat ook op N=1 gebaseerd is...
Binnen de familie 5 stuks en de buurman ook nog één : Zijn dat genoeg voorbeelden voor je :?

Gelukkig kosten ze geen drol om te vervangen, maar het is toch effe sleutelen en natuurlijk altijd op een moment dat het niet goed uitkomt...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:14:
Deze gebruik ik al :D Geeft over het algemeen ook de openingstijden weer waarbinnen je LPG kan tanken. Veel stations zijn in de avond niet open voor LPG.
Recent kwam ik langs een LPG pomp in 's Heerenbroek met spotgoedkoop LPG (€0,879/L) die nu 24h via de intercom "bemand" was. *O*
Na ruim een week ermee rondgereden te hebben is het vandaag door de garage verholpen :D De stekker van een sensor bleek half los te zitten. Gezien de locatie zeer waarschijnlijk veroorzaakt toen de eigen garage de rembekrachtiger verving. En als ik goed nadenk over wanneer die schakelproblemen begonnen... dat was de avond nadat ik 'm terugkreeg met vervangen rembekrachtiger... 8)7 na het parkeren voor de deur klapte hij toen in de 3. Maar aangezien ik al thuis was stond ik er niet bij stil.

Dit herstellen valt eigenlijk niet onder garantie, maar voor deze keer mocht 'ie zo mee :)

Inmiddels doemt misschien wel een volgend probleem op :') Ik merkte een paar hikjes tijdens het rijden. En heb het gevoel dat het uit de motor komt... ruim een maand geleden had ik een keer een melding "random misfire" na een paar schokken. Misschien heeft het daarmee te maken en zijn toch de bobines een keer aan de beurt :|
Mooi dat het gefixed is, hoeveel zijn jouw bobines? Ik ben €80 per stuk kwijt voor fatsoenlijke, dus ik hoop dat je voor minder klaar bent... :|
Als ze niet te duur zijn zou ik gewoon de set vervangen zodat je er niet meer over na hoeft te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 03-06-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
nero355 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:35:
[...]

[...]

Binnen de familie 5 stuks en de buurman ook nog één : Zijn dat genoeg voorbeelden voor je :?

Gelukkig kosten ze geen drol om te vervangen, maar het is toch effe sleutelen en natuurlijk altijd op een moment dat het niet goed uitkomt...
het is niet best, maar N=6 is toch nog lang geen betrouwbare statistiek. ik heb in het verleden nogal wat gebeund en nooit ook maar 1 radiateur moeten vervangen, wel zo ongeveer alle andere onderdelen.
Toch gewoon pech denk ik...
Overigens is, wanneer je afvraagt waarom een autofabrikant iets doet het antwoord meestal: het is goedkoper...

[ Voor 8% gewijzigd door Keezx op 03-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-08 22:17
Alfa Novanta schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:58:
[...]

me 2 .. gebruik m al jaren, ideaal, maar onlangs toch een paar keer een pomp getroffen met een andere prijs als in de app .. dat ben ik eigenlijk niet van ze gewend. Ben heel benieuwd hoe dat komt..
Ik denk dat DirectLease de prijzen van tankbonnetjes van klanten haalt. Dus als er een tijdje niemand met een tankleasepas heeft getankt dan zal de prijs achter gaan lopen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Keezx schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:50:
het is niet best, maar N=6 is toch nog lang geen betrouwbare statistiek. ik heb in het verleden nogal wat gebeund en nooit ook maar 1 radiateur moeten vervangen, wel zo ongeveer alle andere onderdelen.
Toch gewoon pech denk ik...
Pech is het sowieso en als er geen plastic in zat dan was het nooit gebeurd! ;)
Overigens is, wanneer je afvraagt waarom een autofabrikant iets doet het antwoord meestal: het is goedkoper...
Daar waren we al over uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
De radiateur van de starlet van mijn moeder was volledig metaal, daar was gewoon een flens afgerot. Is vervangen door een aftermarket kunststof/alu vanwezel ding.

Heb hier op mijn 16 jaar oude 206 nog de originele valeo, ook met kunststof onder en bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 21:09

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

AquaPlanning schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:56:
Ik denk dat DirectLease de prijzen van tankbonnetjes van klanten haalt. Dus als er een tijdje niemand met een tankleasepas heeft getankt dan zal de prijs achter gaan lopen.
Goed punt. Had ik nog niet eens aan gedacht. :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 21:19
MK_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:26:

Als ik nu Maasmechelen bekijk....€0.669/L voor LPG ….
Amai zeg :)

Heb vanmiddag nog €0,773/L betaald in Maaseik. Toch ook maar eens die DirectLease app installeren en volgende keer doorrijden naar Maasmechelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Involvement schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:38:
[...]

Mooi dat het gefixed is, hoeveel zijn jouw bobines? Ik ben €80 per stuk kwijt voor fatsoenlijke, dus ik hoop dat je voor minder klaar bent... :|
Als ze niet te duur zijn zou ik gewoon de set vervangen zodat je er niet meer over na hoeft te denken.
Voor deze zijn ze 2 tientjes per stuk.
https://m.autodoc.nl/beru...2WiAA6EAQYASABEgIMmfD_BwE

Echter, wil ik eerst zeker weten waar het vandaan komt. Op de terugweg ook een paar keer een hikje gehad. Hoe ga ik er precies achter komen of het daadwerkelijk uit de motor komt en niet de versnellingsbak?

-----------

Daarnaast ontdek ik een ander probleem, aan de LPG-installatie :'( Ik meende geklik te horen nadat ik de contactsleutel al had uitgenomen... bleek het de gasafsluiter te zijn die vanzelf een paar keer open en dicht ging :o De schakelaar ging ook daadwerkelijk een aantal keren op groen. Ik heb het 2x zien gebeuren en toen niet meer te reproduceren.
[YouTube: VID 20220603 181923]

En dan besloot ik de LPG-computer uit te lezen... geen foutcodes, maar hij blijkt een heel raar toerental te ontvangen die de motor niet kan draaien (300rpm na het starten en bij gas los even hangen bij >20k rpm) :o 8)7
[YouTube: Toerental LPG-computer]

En nog erger: ik ging wat bedrading aanraken onder de motorkap met de motor en contact uit, en toen hoorde ik de gasafsluiter weer open en dicht gaan. De uitlees-software draaide nog en wat bleek? Zodra ik die draad bewoog, zag de LPG-computer een toerentalsignaal terwijl de motor en contact uitstond :o
[YouTube: VID 20220603 193112 edit]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/itAk2iOl.jpg

Mogelijk een draadje wat los zit/ergens tegenaan komt :'( Ik krijg het zelf niet gemaakt, het is heel moeilijk bij te komen. Die omgeving is na het rijden ook brandend heet... heb al een brandwondje aan een vinger opgelopen door het motorblok, dus ik blijf er van af. Die draad lijkt ergens een kabelboom in te gaan onder de koelslangen. Het kan dus ook zijn dat het probleem niet in deze draad zit, maar in één van de draden die bewogen wordt door het bewegen van deze boom.

Aan de bedrading is natuurlijk flink getrokken tijdens het vervangen van die rembekrachtiger en misschien ook de automaatbak. Het verbaasd me niet dat het daardoor komt :|

Morgen wil de garage die de automaat heeft gedaan ernaar kijken, maar waarschijnlijk niet meer kosteloos. De eigen garage en de LPG-inbouwer is gesloten op zaterdagen.

Ik word de garagebezoeken wel een beetje zat inmiddels :N Morgen enige mooi-weer-dag van het Pinksterweekend... sta ik bij de garage... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Josefien oude auto's, het houdt je van de straat ;)

Moet zeggen dat ik na 3-4 jaar zelf sleutelen aan eigen autos de boel ook wel beetje beu ben. En elke keer begin je er met frisse moed aan en na een uurtje of 2 gaat dat over in "waar ben ik aan begonnen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De garage heeft er volgens mij ook wel een beetje genoeg van. Zodra ik me vertoon weet 'ie al dat hij waarschijnlijk niet snel klaar is. En dat ik ook snel weer terugkom :'(

Mijn pa heeft anders een even oude '02 Toyota Yaris waar vrijwel nooit wat mee is, die ziet hooguit 1 of 2x p/j een garage :D Goed, die staat wel bekend als onverwoestbaar en heeft ook maar net 2 ton gelopen, 1e eigenaar ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Waarvoor heeft trouwens de LPG-installatie het toerentalsignaal nodig als hij (oogschijnlijk) prima werkt met zo'n afwijkend signaal?

Ik weet dat er een functie is om pas naar LPG over te schakelen boven een bepaald toerental. Maar da's bij deze Renault niet in gebruik. Kan dat draadje niet net zo goed weggehaald worden? :?

Edit: ik bedenk me dat hij dan waarschijnlijk nooit overschakelt. Hij schakelt volgens mij pas over vanaf 1rpm, afgekoppeld zou het 0 zijn en gaat hij uit van een stilstaande motor. Nah...

[ Voor 22% gewijzigd door Josefien op 03-06-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 14:00
Ik weet niet precies hoe het bij jouw lpg installatie werkt maar de lpg installatie krijgt dacht ik niet direct een toerental signaal. De lpg computer wordt gevoed met het signaal van de benzineinjectoren, door te meten hoe lang er spanning op de benzineinjectoren staat weet de computer hoeveel benzine ingespoten wordt. Dat wordt omgerekend naar een lpg equivalent en resulteert in een bepaalde injectietijd van de lpg injectors. Het toerental is echter wel uit het signaal van de benzineinjectoren af te leiden. Als je weet dat je 4 cylinders hebt en je weet precies wanneer de injector op cylinder 1 benzine injecteerd dan heb je je toerental. Als je hele vreemde waardes ziet bij het toerental dan zou dat ook kunnen betekenen dat het signaal van de injectors niet goed door komt en dat is natuurlijk wel een probleem. Als dit het geval zou zijn dan zou je naar verwachting wel behoorlijke "driveability issues" ervaren.

Het overschakelen naar gas wordt aan de hand van de motortemperatuur geregeld. Voor het verdampen van lpg is warmte nodig en als dat er niet is dan bevriest de boel. Vandaar dat de motor een minimale temperatuur moet hebben voordat hij overschakeld. In de winter kan het overschakelen om die reden wat langer duren da in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Deze heeft een aftakking vanaf de BDP-sensor voor het toerental.

Het signaal vanaf de benzine-injectoren zou goed moeten zijn, want hij rijdt nog goed op LPG.

De temperatuur is een van de voorwaarden om over te schakelen. Hij moet echter ook "zien" dat de motor draait voordat de gasafsluiter open gaat. Ik vermoed dat dat van het toerentalsignaal af komt. Hij kan namelijk ook starten op gas en bij startproblemen wordt er niks aan benzine geïnjecteerd (en dus ook geen signaal vanaf daar). Echter, gaat de gasafsluiter dan ook al open als de motor wordt rondgedraaid door de startmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Net de garage gesproken van de automaat, die gaat vandaag toch niet naar de LPG kabels kijken maar verwijst me door naar een andere kleine stadsgarage die ik niet ken. En die kan vandaag ook niet, maar pas maandag, met pinkstermaandag wel open.

Het moet maar... de eigen garage en de gasinstallateur zijn beide pas dinsdag weer open en dan kan ik niet, de hele week niet meer.

Ik word zo moe van die garagebezoeken en vooral dat telkens weer met OV heen en weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik zou er gestoord van worden en zou een leaseauto hebben genomen ineen dergelijk geval.....
Meer dan 50000 per jaar met je eigen auto kan op den duur alleen bevredigend als je hem zelf bijsloft en daar ook geen hekel aan hebt......
De ene keer per jaar dat ik van en naar een garage moet doe ik op een vouwfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
@Josefien Anders zelf eens een brug huren en zoeken naar waar de fout zit. Dat kost vaak minder, en daar kan je vaak sneller terecht. Het lijkt er op dat je alle middelen al hebt om dit probleem op te sporen. Voor een monteur is dit probleem net zo ongrijpbaar als voor jou en vereist gewoon dat je kabelbomen uit gaat spitten met een multimeter. Dat is zelden erg leuk werk. Met een beetje geluk kan je dan ook zien welke handeling de schade het meest aannemelijk heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Was het maar waar dat ik het zelf voor elkaar kreeg. Het zit er fysiek niet in, als ik een half uurtje boven m'n hoofd of met gebogen rug heb gewerkt kan je me oprapen ;(

Die kabelbomen zijn vrees ik deels in slechte staat. Ik kreeg gisteren al te horen dat rond de versnellingsbak draden waren waarvan de isolatie was vergaan :X Misschien dat hij zich daarom heeft bedacht en heeft besloten er niet aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Keezx schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:21:
Ik zou er gestoord van worden en zou een leaseauto hebben genomen ineen dergelijk geval.....
Meer dan 50000 per jaar met je eigen auto kan op den duur alleen bevredigend als je hem zelf bijsloft en daar ook geen hekel aan hebt......
De ene keer per jaar dat ik van en naar een garage moet doe ik op een vouwfiets.
Ik zou sws geen 50K per jaar willen rijden, maar met zoveel kilometers wil ik de leaseprijs niet eens weten... bij nieuw in 2 jaar door je garantie heen en afschrijvingen hoger dan wat Josefien nu kwijt is aan haar barrel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Misschien, maar dan heb je geen abonnement nodig voor OV van en naar de garages....nog afgezien van de tijd en ergernis die dat kost.
Zo rond 1990 reed ik een jaar of 3 50000 km per jaar en het lukte me om die zelf bij te sloffen naast een fulltime baan, maar het kostte eigenlijk teveel vrije tijd.
Denk wel dat recentere auto's dan de VW Passat anno 1977 stukken beter zijn en dat onderdelen makkelijker te bestellen en goedkoper zijn dan toen.(spul van de sloop was onvermijdelijk)
Voordeel was dat het een simpele auto was, zelfs een halfgesmolten kabelboom kon hem niet stoppen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Er zit eigenlijk teveel elektronica in de auto. En dan stoppen ze er in moderne auto's nòg meer in :r

Het is wat als deze Renault straks niet meer repareerbaar is door elektronische problemen i.p.v. mechanisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Keezx Hoe moderner de auto, hoe compacter de zooi is en hoe slechter je kunt sleutelen. Onderdelen zijn geoptimaliseerd op snel vervangen, dus grote dure onderdelen. Losse thermostaten van 10 euro doet men niet meer bijvoorbeeld, zijn nu complete thermostaathuizen van 150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Best reeel dat je die kans gaat lopen. (exit wegens elektriek die niet meer mee wil werken)
Met recenter bedoel ik niet na pakweg 2005....
De beste auto's om zelf bij te sloffen zijn ontworpen voor 2000 en bouwjaar tot pakweg 2005.
Met m'n Space Star uit 2004 zit ik precies in de "sweet spot", in 2 jaar nul electronische problemen, alles nog zelf te fixen.

[ Voor 33% gewijzigd door Keezx op 04-06-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb net zelf even gekeken... en toen was het probleem na een paar keer aan de bedrading zitten verdwenen 8)7 En de LPG-installatie ziet ook weer een normaal toerental 8)7

De stukken die ik kon zien hadden geen kapotte isolatie. Alleen bij dat kabelschoentje is wat bloot draad zichtbaar, maar daar zit het probleem niet. Verder alles erg vettig :X

Een deel van de bedrading is van boven bij te komen, alleen de koelslangen zitten erg in de weg.

En ook: er was me altijd verteld dat dat draadje vanuit de LPG-computer met die kabelschoen een aftakking v/d BDP-sensor was, maar dat is niet zo 8)7 Die gaat naar een groen draadje die onder de boom verdwijnt 8)7 Dus misschien heeft de LPG-computer toch geen verbinding met de BDP-sensor 8)7

Verder snap ik nu steeds meer waarom de garage destijds zei dat de BDP-sensor vervangen bij de versie met automaat zo'n rotklus is :D Ik kon nog net de blauwe stekker zien en heb nu gezien waar ze die aan gesoldeerd hebben.

De draden die bij aanraking problemen gaf zit dus onder deze koelslangen, t.h.v. dat rode kabelschoentje...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XZgY00al.jpg

Zou een garage werkelijk zo kunnen weten wat welk draadje doet? "Even" volgen waar het heen loopt is makkelijker gezegd dan gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Als er iets beter wordt na morrelen aan bedrading kan het ook weer fout gaan (volgens Murphy meestal wanneer het niet uitkomt,,,,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik weet het... degene die dit probleem moet gaan vinden gaat vast niet juichen bij de klus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:35
Ik snap de frustraties van Joep (Klokje rond, Autoweek) enorm mbt de lpg systemen die enorm in de weg kunnen zitten. Veelal door luie inbouwers.
Bij mij zijn een boel slangen zo dmv de kortste route getrokken, met wat tywraps aan elkaar, maar nergens aan vast. Dat komt al jaren dus tegen een schakelstang. Daarom schakelt het vaak zo vervelend.

Maar goed, mijn autootje schakelt tegenwoordig direct op lpg na starten. Ik hoop dat dat weer de koelvloeistofsensor is, daar is makkelijk bij te komen. Aan de lpg installatie kan ik lastiger zitten 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@TereZz Ik weet er alles van. Druklager van de koppeling gesmolten, moest nieuwe koppeling in. Om de bak er onderweg te krijgen moet je het blok kantelen, en rara wat staat er dan strak? Juist ja... de slang naar de injector rail.

Of een nieuw ventilatorrelais plaatsen, moet de resonator box eruitgehaald worden. Wat zit er door die box gevoerd? Juist ja, die slang naar de injector rails.
Later de radiatorfan mogen vervangen... weer die resonator box. En een halfjaar later de radiateur, kon er niet samen met de fan uit dus in 2 losse operaties, weer die resonator box.
Vraag me nog steeds af hoe de dealer de thermostaat heeft vervangen zonder extra kosten, want ook daar die resonator box in de weg.

Dat ik nooit een slang of bedrading gesloopt heb bij sleutelen rond die resonator box mag een wonder heten.

Oh, en de accu vervangen was ook altijd leuk, want daar zat de LPG computer en de MAP sensor bovenop gebouwd, op de onderkant van het deksel van de accubak. Met een veel te kort vacuum slangetje naar de MAP sensor uiteraard.
Ik heb bij mijn 206 meerdere malen in minder dan 5 minuten de accu gewisseld, bij de 207 ben je een halfuur aan het kutten om die LPG computer uit de weg te krijgen en later weer op zn plek te krijgen zonder het vacuum slangetje steeds uit de MAP sensor te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Josefien schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:21:
Er zit eigenlijk teveel elektronica in de auto. En dan stoppen ze er in moderne auto's nòg meer in :r

Het is wat als deze Renault straks niet meer repareerbaar is door elektronische problemen i.p.v. mechanisch...
Je kunt nu nog prima een Golf2 of Jetta kopen voor weinig.
Ik heb er 6jaar 1 gehad als extra auto, die van mij was luxe want hij had een toerenteller en leuk motiefje op de bekleding.

Die is uiteindelijk weggegaan omdat hij teveel roest had(door het stilstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Dat is meestal het probleem bij auto's uit de jaren '80....en ook bij veel wat latere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Josefien schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:54:
Ik heb net zelf even gekeken... en toen was het probleem na een paar keer aan de bedrading zitten verdwenen 8)7 En de LPG-installatie ziet ook weer een normaal toerental 8)7

De stukken die ik kon zien hadden geen kapotte isolatie. Alleen bij dat kabelschoentje is wat bloot draad zichtbaar, maar daar zit het probleem niet. Verder alles erg vettig :X

De draden die bij aanraking problemen gaf zit dus onder deze koelslangen, t.h.v. dat rode kabelschoentje...
Bij mijn Megane diesel werkte de airco soms wel soms niet. Als ik de kabelboom een beetje optilde deed de airco het ineens wel. Deze toen vastgezet in de 'optil stand' met een tiewrap. Jaaaaren lang goed gegaan. Ergo, probeer het gewoon, zoek uit hoe de kabelboom wel goed ligt en proberen maar.
Bij de weg: Als bedrading, stekkers en aansluitingen erg vettig zijn kan dat ook elektrische problemen geven.
Probeer schoon te maken waar je bij kan. Baat het niet dan schaadt het niet. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De LPG-installatie leek vrij netjes toen 'ie net was ingebouwd. Alleen, naarmate er meer aan de auto gerepareerd werd, hoe rommeliger het lijkt te zijn geworden. Kabels en slangetjes zitten opeens ook los of zijn verschoven na bepaalde reparaties.
Bouke-p schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Je kunt nu nog prima een Golf2 of Jetta kopen voor weinig.
Ik heb er 6jaar 1 gehad als extra auto, die van mij was luxe want hij had een toerenteller en leuk motiefje op de bekleding.

Die is uiteindelijk weggegaan omdat hij teveel roest had(door het stilstaan).
Helaas kom je tegenwoordig veel binnensteden in de buurlanden niet meer in, iets wat ik toch vaak doe. En voor zover ik weet betaal je je scheel aan MRB met zo'n oude auto op LPG. Als dat allemaal geen punt was geweest èn er airco in zat was ik al lang voor iets ouders gegaan :D

Met de Renault heb ik vooralsnog geen last van roest. Als er nou eens een "moderne" auto was met deze roestvrij-heid, met simpele techniek zonder veel elektronica, was ik vast daarvoor gegaan.
AvK schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Bij mijn Megane diesel werkte de airco soms wel soms niet. Als ik de kabelboom een beetje optilde deed de airco het ineens wel. Deze toen vastgezet in de 'optil stand' met een tiewrap. Jaaaaren lang goed gegaan. Ergo, probeer het gewoon, zoek uit hoe de kabelboom wel goed ligt en proberen maar.
Bij de weg: Als bedrading, stekkers en aansluitingen erg vettig zijn kan dat ook elektrische problemen geven.
Probeer schoon te maken waar je bij kan. Baat het niet dan schaadt het niet. :)
Ik zie weinig stekkers daar, wel veel bedrading. Het is vettig door lekkage van de motor, niet tegenop schoon te maken :P

Hij ligt nu in een positie zonder storing, net een uurtje mee gereden zonder problemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Josefien schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:39:
De LPG-installatie leek vrij netjes toen 'ie net was ingebouwd. Alleen, naarmate er meer aan de auto gerepareerd werd, hoe rommeliger het lijkt te zijn geworden. Kabels en slangetjes zitten opeens ook los of zijn verschoven na bepaalde reparaties.

[...]

Helaas kom je tegenwoordig veel binnensteden in de buurlanden niet meer in, iets wat ik toch vaak doe. En voor zover ik weet betaal je je scheel aan MRB met zo'n oude auto op LPG. Als dat allemaal geen punt was geweest èn er airco in zat was ik al lang voor iets ouders gegaan :D

Met de Renault heb ik vooralsnog geen last van roest. Als er nou eens een "moderne" auto was met deze roestvrij-heid, met simpele techniek zonder veel elektronica, was ik vast daarvoor gegaan.

[...]

Ik zie weinig stekkers daar, wel veel bedrading. Het is vettig door lekkage van de motor, niet tegenop schoon te maken :P

Hij ligt nu in een positie zonder storing, net een uurtje mee gereden zonder problemen :D
Ik denk dat je een Golf2 van het laatste type, met injectie wel op G3 kunt krijgen. Anders een Golf3, kosten nu ook geen drol. Ook zijn er modellen met airco.
Met die auto's kun je alle binnensteden nog in voorzover ik weet. Met de dieseltjes is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Keezx schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:33:
Dat is meestal het probleem bij auto's uit de jaren '80....en ook bij veel wat latere.
Die van mij takelde erg af toen hij langere tijd niet gebruikt werd.
Er kon nog wel gelast worden, maar dat vond ik de moeite niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Bouke-p schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat je een Golf2 van het laatste type, met injectie wel op G3 kunt krijgen. Anders een Golf3, kosten nu ook geen drol. Ook zijn er modellen met airco.
Met die auto's kun je alle binnensteden nog in voorzover ik weet. Met de dieseltjes is het een ander verhaal.
In Brussel is alles ouder dan 1997 op benzine niet meer welkom, voor zover ik weet. Dan heb je weer de generatie waar m'n Renault vandaan komt ('99-'02) :P

Na 2027 mag de Renault er ook niet meer in (Euro 3) :/ Maar goed, het is nog maar de vraag of 'ie tegen die tijd nog blijft rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het wordt langzaam ook tijd om mijn auto te vervangen, ik gaf net buiten de bebouwde kom even plankgas, en zag ik de koplampen van degene die achter mij reed een grote rookwolk ontstaan. :/

Echt problemen heb ik gelukkig niet, ook airco enzo werken gewoon, maar heb wel steeds meer het idee dat ie motorisch gewoon op is.Ik ben ook wel toe aan iets beters, maarja, litertje lpg is zoveel goedkoper dan benzine.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2022 00:48 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:41
Josefien schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:18:
Na 2027 mag de Renault er ook niet meer in (Euro 3) :/ Maar goed, het is nog maar de vraag of 'ie tegen die tijd nog blijft rijden :P
Ik vind het al knap als je 2023 2024 ermee haalt (wil niet te negatief zijn :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:08
Josefien schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:39:
Als dat allemaal geen punt was geweest èn er airco in zat was ik al lang voor iets ouders gegaan :D

Of dacia's? Die zijn bij mijn weten ook vrij simpel, gebaseerd op renault uiteraard en zullen vast wel airco hebben. Bovendien af fabriek met lpg geleverd. Mijn keuze zou het niet snel zijn vanwege de beperkte tankgrootte, maar dat zou je bij een tweedehands exemplaar (buiten de garantie) nog wel aan kunnen laten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Er kan altijd een grotere tank in, afhankelijk van wat je aan kofferruimte wil inleveren...
Voor mij is een Dacia de enige van na 2010 die ik eventueel zou overwegen, het is gewoon oudere, uitgerijpte Renault techniek.
Je hebt mensen die er op neerkijken wegens het bedaagde design of saaie interieur, maar bij dat soort hoor ik niet.
Hoer saaier, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Dacia's zijn vrij dichtbij wat een auto volgens mij zou moeten zijn: geen statussymbool maar een functioneel apparaat. Ze hebben alle essentiële onderdelen van een auto met de meeste potentiële benodigdheden als optie beschikbaar. Ik zou daar in elk geval serieus naar kijken als ik een nieuwere auto zocht.

@Josefien Je was toch niet van plan met dit ding 2027 te gaan redden als je er zo veel mee rijdt en er geen geld aan uit wil geven? Heb je een actieve ambitie van kostenminimalisatie of ben je gehecht aan deze specifieke auto? In het eerste geval moet je gaan plannen wat je nu verder wil gaan doen en dan zijn er legio opties, waar het op de lange termijn handhaven van deze auto er geen van is. In het laatste geval moet je gewoon een extra (of betere betaalde) baan zoeken en bereid zijn er geld tegenaan smijten. Het is wat mij betreft een ding, en als dat ding je tijd kost en stress geeft dan moet dat ding de deur uit. Stressloos leven levert ook wat op, maar de kost gaat voor de baat uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

of anders een corsa op lpg, moet je wel met de hand schakelen, maar je hebt een stuk jongere auto met weinig kilometers voor een leuk bedrag.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Een Dacia Logan MCV van de eerste generatie vind ik nog wel wat weg hebben van m'n Mégane Break als ik er weer eens een voorbij zie rijden, alleen wat hoger. Is dacht ik ook met eenzelfde K4M motor geleverd. Alleen volgens mij amper tot niet met automaat beschikbaar. Op marktplaats zijn ze er iig niet.

Ik hoop dat de Renault nog lang blijft rijden :D Mocht hij onverhoopt toch ermee ophouden dan is die Logan MCV nog het enige wat te overwegen is :P Is echter niet ouder te krijgen dan 2006/2007...

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 05-06-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
En anders de PSA stal met TU motor? Die kunnen ook prima op LPG en is van de tijd dat PSA nog fatsoenlijke motoren maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Josefien schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:58:
Een Dacia Logan MCV van de eerste generatie vind ik nog wel wat weg hebben van m'n Mégane Break als ik er weer eens een voorbij zie rijden, alleen wat hoger. Is dacht ik ook met eenzelfde K4M motor geleverd. Alleen volgens mij amper tot niet met automaat beschikbaar. Op marktplaats zijn ze er iig niet.

Mocht hij onverhoopt toch ermee ophouden dan is die Logan MCV nog het enige wat te overwegen is :P Is echter niet ouder te krijgen dan 2006/2007...
De Dacia MCV met de 1600 16 klepper is inderdaad de K4M motor. En deze waren alleen verkrijgbaar met een schakel versnellingsbak. Die nooit stuk gaat trouwens...... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Maar volgens mij is Josefien niet zo'n schakeltalent, dus laten we het bij automaten houden :P

Dacia, LPG, automaat. Eén hit op MP.
Moet je wel wat spaargeld hebben liggen want met de inruil van je Meggie red je het niet...
https://www.marktplaats.n...-laureate-lpg-g3-trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik heb een bruin vermoeden dat een driecilindertjue met turbo ook niet is wat je wil op LPG...
gunstig in de belasting is tie wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Pannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:16:
Maar volgens mij is Josefien niet zo'n schakeltalent, dus laten we het bij automaten houden :P

Dacia, LPG, automaat. Eén hit op MP.
Moet je wel wat spaargeld hebben liggen want met de inruil van je Meggie red je het niet...
https://www.marktplaats.n...-laureate-lpg-g3-trekhaak
Dacia's zijn inderdaad waardevast. Maar deze vraagprijs is natuurlijk volledig belachelijk. Man man man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
En toch is het ding al verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Afgelopen dagen een beetje aan het spelen geweest met een OBD2 lezer, en het lijkt er wel op dat er iets mis is in mijn autootje: long term fuel trim van 21% en een short term fuel trim tot 35% op gas bij gas geven... :')

Verklaart wel dat hij om de zoveel tijd een "bank 1 too lean" code geeft, want dan zal hij niet meer bij kunnen sturen. Tevens heeft hij de klepsmering in recordtijd opgemaakt. De schokken bij accelereren lijken te gebeuren bij de omschakeling van closed loop naar open loop besturing. Ik heb niet de middelen om wijs te worden uit deze gegevens, dus ik zal maar eens een gasboer moeten opzoeken denk ik.

Ik vrees dat deze OBD lezer misschien niet de beste is, de getallen zouden best nog weleens niet kunnen kloppen (maar hij is stiekem wel handig vormgegeven en geen telefoon nodig):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raIEfG3kj45jJFrxany9Ltw1190=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X60h2W6RhIvnQALHiPkM8ZYa.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: Strex store

[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 07-06-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Eerst kijken of dat op benzine wel goed is. Zo ja, zoeken in LPG systeem, zo nee ligt het aan valse lucht, lek spruitstuk of een dode lambdasonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Op benzine is het aanzienlijk minder dan dat, hij springt met bijna 20% bij het omschakelen. Hij rijdt ook lekkerder na een reset en op benzine, en heeft iets meer koppel bij vol gas. De ECU lijkt redelijk tolerant, want die stuurt zonder vragen bij en je merkt weinig van de omschakeling. Bij stationair is de short-term trim veel lager en/of negatief, en door stationair te draaien gaat de long term trim ook weer omlaag. Ik wordt er niet helemaal wijs uit... :?

Kan je valse lucht aanzuigen uit het klepsmeersysteem?

[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 07-06-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Controleer je vacuum slang eens, als die lek is heb je zowel op benzine als gas valse lucht, met als bonus dat de verdamper te weinig gas levert als je auto op LPG loopt.

Verder weet ik niet hoe zo'n klepsmeersysteem werkt, maar als die aangestuurd wordt op de hoeveelheid brandstof die wordt gevraagd en je fuel trims zijn zo extreem, gaat ie naast extra veel brandstof verbruiken ook extra klepsmeermiddel doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Hmm, zal ff kijken inderdaad. Ik had al eerder die slangen nagelopen en wat steviger vastgezet met tie-wrap voor het geval er een vacuümlek was, maar vond niets opvallend. Eigenlijk moet ik die slang gewoon vervangen en er bijbehorende klemmen voor kopen. Ik zal ze wel even meten. Zijn er handige online verkooppunten van deze slangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik zou eerst een rookmachine op het inlaattraject zetten voordat je alles lukraak gaat vervangen... heb je straks alle slangen onnodig vervangen, blijkt het iets anders te zijn :D

* MK_ had bij de andere auto ook een P0171 System Too Lean Bank 1, was in dat geval de EVAP Purge Valve.

Maar ja, die code kan je voor zo veel verschillende dingen krijgen... lukraak vervangen is er niet bij, of kan heel fel in de papieren lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ik heb wel even gespoten met wat remmenreiniger, wetende dat als je brandstof in een vacuümlek spuit het toerental (even) verandert, maar dat deed niets. Slangen vervangen vond ik niet zo een issue, het is makkelijker dan de diagnose als je ze hebt liggen, maar het is inderdaad een beetje lukraak. Volgens mij OBDII scanner zit er in deze auto geen testsysteem voor het EVAP systeem, maar is er in het EOBD protocol wel een provisie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18

4x2

lộn xộn quá

Als ie terugzakt naar normalere fuel trims zodra je schakelt dan kun je het gewoon in je LPG installatie gaan zoeken. Ik zag bij mn mazda ook een kleiner verschil tussen benzine en LPG nadat ik het LPG filter had vervangen.

Injectors die vol zitten met sludge en hun opbrengst niet meer halen zijn een goede (meestal zijn ze wel te reviseren, meer dan een plunjertje met een solenoid is het eigenlijk niet bij droog gas)
Of de complete LPG installatie is zn calibratiewaardes kwijtgeraakt (hoe ? geen idee)

Die OBD lezer zal wel kloppen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Het filter had ik reeds vervangen nadat ik ontdekte dat er een bruin spulletje in zat (zie eerdere posts voor foto's), en dat is niet terug gekomen. De injectoren had ik waarschijnlijk al eens los genomen en doorgespoeld met wat remmenreiniger als de leidingen er niet aan vast gekrompen waren. Ik kan het niet losmaken zonder nieuwe te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWqFYzwqYUxnIg7B3TKVrRW9yXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXKht0G45YBlOXR419DSiiq6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18

4x2

lộn xộn quá

Even op "ear clamp" zoeken op aliexpress, heb je een setje met tang voor 20-30 euro.
Al kun je ze in principe ook gewoon vervangen door passende normale slangklemmen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-09 20:01

MeesterPieter

PnP Pinball

4x2 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:58:
Al kun je ze in principe ook gewoon vervangen door passende normale slangklemmen.
inderdaad, soms zelfs beter zelfs , wel fatsoenlijke slangklemmen nemen en niet die goedkope brol van de bouwmarkt

[ Voor 12% gewijzigd door MeesterPieter op 10-06-2022 16:26 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:43
Involvement schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:07:
Het filter had ik reeds vervangen nadat ik ontdekte dat er een bruin spulletje in zat (zie eerdere posts voor foto's), en dat is niet terug gekomen. De injectoren had ik waarschijnlijk al eens los genomen en doorgespoeld met wat remmenreiniger als de leidingen er niet aan vast gekrompen waren. Ik kan het niet losmaken zonder nieuwe te monteren.

[Afbeelding]
Zo te zien is dit een AEB injectorrail. Bij mij waren deze na 80000km versleten en begonnen ze door te lekken wat een een hoge long term fuel van meer dan 30% opleverde en een mil dat oplichte met de mededeling dat bank 1 te rijk stond.
Gezien het feit dat je erg lang gewacht hebt met het vervangen van het gasfilter is vervuiling waarschijnlijk het euvel en dat los je niet op met het inspuiten van wat remmenreiniger wat volgens mij de rubber seals ook nog doet uitzetten wat de goede werking ook niet goed doet.
Deze rails zijn heel simpel te reviseren met het volgende setje:
https://nagaz24.com/zestaw-napr-listwy-aeb-4cyl-polymer/
De slangen zette ik daarna weer vast met een paar stevige tywraps. Er staat hoegenaamd geen druk op deze slangetjes, eerder onderdruk vanuit het spruitstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
LPG tanken in Belgie doet iets minder zeer dan in Nederland, gisteren 66ct betaald tegenover de ~1 euro de liter.
Helaas ook weer wat 'startbenzine' nodig, holy cow, dat deed wel even zeer, zelfs met 2 euro de liter...

Ik weet nog dat ik in februari de prijs van 1,70 voor benzine al veel vond.

Het is dat het autorijden zelf zo leuk en lekker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik kom de laatste tijd helaas niet zo vaak meer in België, dus ik moet nog duur tanken :/

In m'n buurt is het nog 0,989 p/l :'( De stad in zijn nog wel 2 uitzonderlijk goedkope pompen met 0,839. Meestal is dat 10-15km omrijden door de stad, maar als ik de tijd heb tank ik tegenwoordig daar... op 33l scheelt het al €5,-... zelfs met die extra km's kan het er nog uit...

Alleen als een rit zo lang is dat ik geen retour haal op een tank moet ik noodgedwongen voor een euro p/l tanken.

Duitsland is volgens mij duurder of net zo duur als Nederland qua LPG. Zonde... in augustus ga ik een weekje naar Praag en dan moet ik wel in DE tanken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 00:10
Vannacht vanuit mijn werk in Utrecht naar huis (Haarlemmermeer) nog zo'n 35km omgereden voor "goedkope" LPG. Bij Neerduist (A1, Amersfoort) was het vannacht 0,779. Ten opzichte van hier 23 cent per liter goedkoper... Vorige week tijdelijk met een benzine auto ter overbrugging - omdat mijn vorige LPG auto motorisch in de soep liep, maar man man man... Wat ben ik blij dat ik weer LPG kan tanken.

eXec op Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:59:
Duitsland is volgens mij duurder of net zo duur als Nederland qua LPG. Zonde... in augustus ga ik een weekje naar Praag en dan moet ik wel in DE tanken.
Vakantie is wat mij betreft altijd een beetje een uitzondering. Eerst alle zorgen het raam uit, niet te langzaam rijden en tanken waar het comfortabel is, zelfs al moet ik af en toe aan de benzine. Muziek en airco aan en genieten van de rit. Waarschijnlijk kan ik wel 25% van de ritprijs af krijgen als ik langzamer zou rijden (op 100km/h red ik bijna 1:15) en een route via goedkope tankstations zou plannen (hier zou het bijvoorbeeld €0,92/L moeten zijn), maar onder de streep geef ik op zo een gelegenheid een veelvoud van zo een besparing uit aan verblijf en uit eten/drinken en kom ik er gefrustreerd door aan, zeker omdat die goedkope stations vaker dan niet iets niet hebben dat ze hebben beloofd of op een andere manier tegen vallen.

Snel even rekenenend zou je met een retour Praag niet meer dan €150 kwijt moeten zijn toch? Met twee in de auto koop je daar sowieso al geen vliegticket meer voor.

PS Krijg nu wel zin in vakantie opeens... :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 13-06-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik zit meer aan minstens €180 retour te denken :| Enkele reis naar het hotel is al 920km (en dan rij ik 'm ook niet in 1 dag maar overnacht tussendoor, ben in m'n eentje). Ga ik wel uit van een gemiddeld verbruik van 1 op 10 en een prijs van €1,- p/l. Ik ben een hardrijder (daarom wil ik goedkoop tanken :D ), dus als de autobahn te leeg is en ik langdurig 140-150 kan rijden wordt het verbruik alleen maar slechter :P

Mijn ervaring met van die goedkoopste LPG-stations (bijv. McGas) in Duitsland waar ze niks anders dan LPG verkopen is helaas dat ze geen Nederlandse betaalmiddelen accepteren :( Zoiets slikt alleen "EC Karte" en zowel een NL'se bankpas als creditcard werkt dan niet. Ik heb er vaker bij zo'n een gestaan.

Met 100 rijden zou ik de 1 op 12 kunnen halen, maar ja... da's zo ontiegelijk saai :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Je zou eens kunnen kijken of je een paar zitplekken kan aanbieden via Blablacar, krijg je er misschien nog een paar tientjes voor terug. Heb ik jaren geleden weleens gedaan: wordt je niet rijk van, maar kan je wel een paar biertjes voor kopen. Dan heb je die station niet voor niets. Wat praten houdt je ook wakker op lange ritten en neemt het motief weg om hard te rijden. Dat doe ik zelf omdat het dan minder saai is (100km/h is inderdaad doodsaai), maar hogere snelheden (>130km/h) hebben me onder de streep nooit heel veel tijd gescheeld. Het duurt te lang om er te komen en je moet te snel/vaak weer afremmen. Misschien is het 's nachts iets beter.

Als het me echt om het geld te doen was op zo een rit had ik geprobeerd het in één keer te rijden. Gewoon vroeg vertrekken (zorg dat je voor de spits tussen Amersfoort en het Ruhrgebied bent) en een lange pauze nemen halverwege, ben je in totaal 10-11 uur onderweg. Zorg dat je voor de schemering arriveert, want dat is het moment dat je gaat knikkebollen. Scheelt twee overnachtingen en -mits goed gepland- twee productieve dagen, volgens mij kan je daar best veel brandstof van betalen. Je slaapt ook heerlijk de eerste nacht dat je aankomt. :z

[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 13-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In 1 dag rijden is niet veilig in mijn geval. Dat "lekker slapen" is namelijk een dingetje als ik weet dat ik de volgende dag wat leuks (of belangrijks) heb :o Om die reden ook geen passagiers, kan ik onderweg rustig een "powernap" doen waar nodig. Ik vertrek pas van huis als ik voldoende uitgeslapen ben, tegen het middaguur. Met niet meer dan 500km p/d heb ik genoeg tijd ervoor :D Heel aankomen gaat wel boven goedkoop aankomen :D

Goedkoper tanken en evt. minder hard rijden zijn de enige realistische bespaaropties. Minder hard rijden is misschien ook beter voor de motor :) , ik heb steeds meer het gevoel dat na een lange rit met veel 150+ rijden het oliepeil wat meer daalt.

Qua tijdbesparing, is eigenlijk de besparing in minuten tussen 100 en 130 even groot als tussen 130 en 160?

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 13-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Normaal gesproken is het juist goed voor een motor om flink warm te worden en eens lekker te werken. Maar die uitspraak durf ik bij dat ding van jou niet aan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Zowat plankgas urenlang door Duitsland jakkeren is voor weinig auto's goed en al helemaal niet voor een bejaarde Renault die eigenlijk bedoeld was om na maximaal 200000 km op de schroothoop te belanden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Niet waar...
https://www.autoweek.nl/t...0-km-zie-je-deze-modellen
Op de 19e plek staat Renault... :P

Overigens geloof ik dat de motor het wel volhoud om lang 160 te rijden. Alleen in het Duitse verkeer zit je overdag vaak af te remmen en opnieuw vanaf 120 te versnellen naar 160. Met de langere versnellingen in de bak en beperkt koppel bij lage toeren duurt het in de 4 dusdanig lang dat je anderen gaat hinderen als je links wil rijden. Trap je 'm de kickdown in gaat het vlot, maar zit de motor telkens richting 5000-6000rpm. Als je dat uren gaat herhalen verwacht ik dat motor en bak een grotere kans hebben om stuk te lopen en anders onnodig te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
200000 is , min of meer, de levensduur die door de marketingjongens is bedacht in samenwerking met de ontwerpafdelingen.
Sommige auto's blijken in de praktijk meer aan te kunnen, sommige minder, maar het zit zeer waarschijnlijk niet in het concept van een model als de Megane.
Kennelijk zijn de motoren zo goed uitgevallen dat mensen er toch de >300000 mee halen....maar dat zat niet in het concept.
TE goede auto's passen niet zo goed in het "verdienmodel" van de autoindustrie....
Welke gek( waarmee ik niets persoonlijks bedoel, ik ben zelf ook zo'n gek) haalt het in z'n hoofd jaren over de "normale "levensduur te gaan en z'n vehikel tot het uiterste te drijven?
Dat zijn uitzonderingen....

[ Voor 18% gewijzigd door Keezx op 13-06-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Maar in de praktijk halen toch vrijwel alle auto's meer dan 2 ton? Misschien op de exemplaren na die alleen voor korte ritten zijn gebruikt en na 15j pas voorbij de 1e ton zijn :P

Als ze maar 2 ton mee gaan zullen ze bij 150k ook al matig worden, lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Ik heb het niet over de werkelijke levensduur, maar de economische/geplande....
Bij 200000 worden veruit de meeste afgedankt, misschien met uitzondering van sommige merken/modellen, maar veel meer past niet in het denkraam van autoproducenten.
Wat er daarna gebeurt , dat interesseert geen mens, met uitzonderingen.
Dat er behoorlijke volksstammen rondrijden met veel oudere, met veel meer kilometers, tja daarbij denken sommige afdelingen van fabrikanten waarschijnlijk dat daar nog wel wat op te beknibbelen was, de "planned obsolence"
Dat is het economische model waarin we leven in de westerse wereld (en wat zo langzamerhand op z'n eindje gaat lopen, maar da's een andere discussie)

[ Voor 13% gewijzigd door Keezx op 13-06-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Plannen op dit soort levensduur is volgens mij niet heel makkelijk, ik denk dat die grens meer gesteld is om een soort kwaliteitsnorm te stellen in plaats van een limiet. Volgens mij is het niet te doen om de levensduur van een component zo te beperken dat hij na 200.000km niet stuk is, maar kort daarna wel. Slijtage is daarvoor te grillig.

Ik heb wel (meerdere) auto's weg gedaan rond die 200.000km, maar dat was vaak ook omdat ze dan ook 15-25 jaar buiten hadden gestaan en het roestmonster langs was geweest. Er waren ook soms dingen stuk waren die niet meedraaien met de aandrijflijn. Voorbeelden: lekkende verwarmingsradiator, kapotte deurgreep, versleten 5e versnelling, versleten versnellingsbaklager (ja die laatste twee draaien wel mee). Allemaal best te repareren, maar als je er dan geen werkende Volvo of Mercedes voor terug krijgt maar alleen een goedkope middenklasser is de investering niet altijd waardevol, zeker als je weet dat het volgende defect al op de loer ligt. Ik heb maar één auto weg gedaan met een defecte motor, wat ik had kunnen voorkomen met onderhoud, maar dat ik hem niet zou blijven oplappen was (wegens meerdere van de opgelijste defecten) ruim voor die tijd al wel duidelijk.
Josefien schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:19:
In 1 dag rijden is niet veilig in mijn geval. Dat "lekker slapen" is namelijk een dingetje als ik weet dat ik de volgende dag wat leuks (of belangrijks) heb :o Om die reden ook geen passagiers, kan ik onderweg rustig een "powernap" doen waar nodig. Ik vertrek pas van huis als ik voldoende uitgeslapen ben, tegen het middaguur. Met niet meer dan 500km p/d heb ik genoeg tijd ervoor :D Heel aankomen gaat wel boven goedkoop aankomen :D
Klinkt als een realistische houding, beter dat je weet wat je beperkingen zijn... d:)b
Goedkoper tanken en evt. minder hard rijden zijn de enige realistische bespaaropties. Minder hard rijden is misschien ook beter voor de motor :) , ik heb steeds meer het gevoel dat na een lange rit met veel 150+ rijden het oliepeil wat meer daalt.
Dat zou best kunnen, volgens mij is olieverbranding een kwestie van kilometers eerder dan snelheid, maar het zal een beetje van beide zijn. Ik heb nooit een auto gehad die echt olie verbrandde, maar wel meerdere die olie lekten langs de kleppendekselpakkingen. Gaat het om veel? Misschien een idee om de olie van tevoren te verversen als je weet dat je een grote inspanning gaat vragen? Ik heb al een flaconnetje binnen als voorbereiding voor de langere afstanden deze zomer.
Qua tijdbesparing, is eigenlijk de besparing in minuten tussen 100 en 130 even groot als tussen 130 en 160?
Nee, al is het verschil op deze snelheden niet gigantisch. 100km/h is 1h (60min) per 100km, 130km/h is 0,77h (46min) per 100km (-0,23h), 160km/h is 0,63h (38min) per 100km (-0,14h). Denk maar zo: als je 10.000km/h zou kunnen zou je er minder dan 6 minuten over doen, maar dan ga je echt geen tijd besparen door 10.030km/h te rijden. Met die extreme getallen valt het meer op dat de absolute waarde van de verschilsnelheid niet hetgeen is dat het verschil maakt.
Pannencouque schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:29:
Normaal gesproken is het juist goed voor een motor om flink warm te worden en eens lekker te werken. Maar die uitspraak durf ik bij dat ding van jou niet aan :P
Volgens mij wordt dat door de hardrijders wel makkelijk uit context geslagen. Ja, het is goed voor de motor en uitlaat etc dat alles geregeld volledig opwarmt tot werktemperatuur zodat al het vocht er uit is, maar volgens mij kan dat net zo goed met 50km@80km/h als met 1000km@150km/h. Het vocht is dan echt wel weg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Involvement schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 01:55:
Volgens mij wordt dat door de hardrijders wel makkelijk uit context geslagen. Ja, het is goed voor de motor en uitlaat etc dat alles geregeld volledig opwarmt tot werktemperatuur zodat al het vocht er uit is, maar volgens mij kan dat net zo goed met 50km@80km/h als met 1000km@150km/h. Het vocht is dan echt wel weg... ;)
Het gaat niet alleen om vocht. Als je wat langer doorrijdt, moet het blok ook wat harder werken, de temperatuur loopt op en bijv roetdeeltjes van niet volledig verbrande brandstof kunnen dan ook wat wegbranden. De kat of roetfilter wordt goed heet en verbrand ook vuil dat opgehoopt zit. Doordat je wat harder rijdt, moet de boel harder werken en de rijwind koelt dan voldoende om de boel toch heel te houden.
Je zou met constant 5k rpm 80km/h rijden deels hetzelfde kunnen bereiken, maar dan heb je dus veel minder koeling van de rijwind.
Keezx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:40:
Zowat plankgas urenlang door Duitsland jakkeren is voor weinig auto's goed en al helemaal niet voor een bejaarde Renault die eigenlijk bedoeld was om na maximaal 200000 km op de schroothoop te belanden....
Er zit een verschil tussen doorrijden met 150km/h of constant in de toerenbegrenzer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien

Dat zou best kunnen, volgens mij is olieverbranding een kwestie van kilometers eerder dan snelheid, maar het zal een beetje van beide zijn. Ik heb nooit een auto gehad die echt olie verbrandde, maar wel meerdere die olie lekten langs de kleppendekselpakkingen. Gaat het om veel? Misschien een idee om de olie van tevoren te verversen als je weet dat je een grote inspanning gaat vragen? Ik heb al een flaconnetje binnen als voorbereiding voor de langere afstanden deze zomer.
Bij deze lekt hij op meerdere plekken :P Hoewel ik tot nu toe nooit olie heb hoeven bijvullen tussen de beurten door. Het gaat wel harder nu... hij is al gezakt tot onder het midden v/d 2 strepen op de peilstok met nog ruim 4k tot de volgende beurt, terwijl hij eerder nooit onder het midden kwam.

Volgende maand weer onderhoudsbeurt (olie, remvloeistof, filters, bougies, airco), dus hij gaat wel "fris" op vakantie :D
[...]

Nee, al is het verschil op deze snelheden niet gigantisch. 100km/h is 1h (60min) per 100km, 130km/h is 0,77h (46min) per 100km (-0,23h), 160km/h is 0,63h (38min) per 100km (-0,14h). Denk maar zo: als je 10.000km/h zou kunnen zou je er minder dan 6 minuten over doen, maar dan ga je echt geen tijd besparen door 10.030km/h te rijden. Met die extreme getallen valt het meer op dat de absolute waarde van de verschilsnelheid niet hetgeen is dat het verschil maakt.
Dan klopt het wel met mijn perceptie, namelijk dat overdag te hard rijden voor mijn gevoel meer tijd bespaart dan 's avonds te hard rijden :P

130 i.p.v. 100 rijden bespaart volgens je berekening al 14 minuten :D Terwijl 160 i.p.v. 130 rijden slechts 8 minuten bespaart :P

Die 8min zijn inderdaad niks, maar 14min per 100km vind ik best veel op lange ritten van >200km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 11:07
Keezx schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:45:
Ik heb een bruin vermoeden dat een driecilindertjue met turbo ook niet is wat je wil op LPG...
gunstig in de belasting is tie wel...
Vlak zo'n 3-cilindertje niet uit hoor. Mijne gaat als een trein inmiddels 100k gereden op gas. Geen merkbare slijtage. De kleppen zijn laatst gecontroleerd en die zitten nog ruim binnen de tolerantie. Volgens de monteur is stellen niet nodig de komende 120k km.
Dit blok heeft een ketting en daar hoor ik wisselende verhalen over, maar tijdens de controle van de kleppen hebben ze ook de speling van de ketting bekeken, en die is nagenoeg afwezig.

Ik heb er een heerlijk sturende auto aan. Die erg goedkoop is in de wegenbelasting en ook nog eens 1:14 kan rijden. Dus dit positieve nieuws zorgt ervoor dat ik vol vertrouwen deze auto in ieder geval nog even in bezit houd.

Clio 4 uit 2016
Tce 90 0.9L 90pk
141122km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb een Peugeot 1.6VTI gehad, die hebben de nare constructie-eigenschap dat de olieschraapveren de olie niet helemaal van de cilinderwand krijgen, waardoor de achtergebleven olie verbrandt. Hoe meer toeren je maakt, hoe meer olie dat ding verbruikt.
Ik kon dan ook gewoon voorspellen wanneer de melding "controleer oliepeil" kwam: die kwam steevast elke keer nadat ik het blok wat hoger in de toeren had getrokken. (define hoog: 130 op de snelweg was al 4000RPM).
Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste